Economia României a scăzut în primele nouă luni din 2020 cu 5%

0

Produsul Intern Brut a scăzut în primele nouă luni ale anului trecut, comparativ cu perioada similară din 2019, cu 5% pe seria brută şi cu 4,5% pe seria ajustată sezonier, în timp ce în trimestrul 3 din 2020 economia a înregistrat o scădere cu 5,7% atât pe seria brută cât şi pe seria ajustată sezonier, faţă de acelaşi trimestru din anul 2019, arată datele publicate marţi de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Pe seria ajustată sezonier, Produsul Intern Brut estimat pentru trimestrul III 2020 a fost de 259,597 miliarde lei preţuri curente, în creştere – în termeni reali – cu 5,8% faţă de trimestrul II 2020 şi în scădere cu 5,7% faţă de trimestrul III 2019, potrivit News.ro.

În trimestrul III 2020, în varianta provizorie (2), dinamica PIB s-a majorat cu 0,3 puncte procentuale (de la 94% la 94,3%), în timp ce dinamica valorii adăugate brute nu s-a modificat, comparativ cu varianta provizorie (1).

Seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial pentru perioadele anterioare nu s-a modificat semnificativ ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrul III 2020 faţă de varianta provizorie (1), publicată în Comunicatul de presă din 8 decembrie 2020.

Digitalizarea administrației fiscale din România, pe calea cea bună. Ce măsuri așteptăm în 2021?

0

_________________

Material de opinie de Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, și
Monica Zipiș, Consultant Senior Taxe Indirecte,
Deloitte România (foto)

Contextul bugetar dificil al anului 2021 nu mai permite amânări în implementarea de măsuri eficiente pentru creșterea colectării veniturilor la bugetul de stat, dat fiind faptul că mediul de afaceri va avea nevoie de stimulente și în acest an, cel puțin, pentru a depăși dificultățile financiare cauzate de pandemia de COVID-19. Accelerarea digitalizării este deja resimțită în întreaga societate pe fondul restricțiilor impuse pentru limitarea răspândirii virusului, inclusiv în administrația publică. Această evoluție face posibil ca, la mai bine de 15 ani de la inițierea fişierului standard internaţional de control pentru operatorii economici (SAF-T) de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), acesta să devină funcțional și în România.

Procesul de digitalizare a administrației fiscale din țara noastră a trenat în ultimii ani, însă acesta a fost reluat pe parcursul anului 2020. Potrivit declarațiilor oficiale de la momentul respectiv, sistemul SAF-T ar fi trebuit să înceapă să funcționeze în România la sfârșitul anului 2020, însă, conform comunicatului de presă publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), acesta va fi finalizat în luna iulie 2021.

Creșterea gradului de colectare a taxelor este absolut necesară în condițiile în care țara noastră este pe penultimul loc în UE (după Irlanda) în funcție de ponderea veniturilor fiscale în PIB, cu mai puțin de 27% din PIB în 2019, față de o medie europeană de peste 40% din PIB. De-a lungul timpului, s-a demonstrat faptul că modificările de taxe nu au efectele scontate în sensul creșterii gradului de colectare a veniturilor la buget și reducerii evaziunii fiscale, atât timp cât acestea nu sunt însoțite de informatizarea și digitalizarea administrației fiscale.

Beneficii atât pentru contribuabili, cât și pentru ANAF

Țara noastră se află, de mai mulți ani, pe locuri codașe în UE la digitalizare şi colectarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), potrivit studiilor realizate de Comisia Europeană. Deficitul de încasare la TVA în România (diferența dintre veniturile din TVA preconizate și cele încasate efectiv) s-a situat la 33,8% în 2018, iar pentru 2020 este estimat să se adâncească la 37,4% pe fondul blocajelor cauzate de pandemie, potrivit celui mai recent raport publicat de Comisia Europeană.

Având în vedere experiența țărilor vecine, introducerea sistemului SAF-T ar putea determina scăderea deficitului de încasare la TVA, demonstrându-se a fi benefic atât pentru contribuabili (procedura de control fiscal va fi mai puțin îngreunată, pregătirea datelor esențiale pentru declarare și control va fi automatizată, rambursarea de TVA va fi posibilă într-un timp mai scurt, diminuarea concurenței neloiale etc.), cât și pentru administrația fiscală (va avea acces permanent la toate operațiunile efectuate de către contribuabili, evaziunea fiscală se va reduce datorită identificării mai rapide a tranzacțiilor care prezintă un risc ridicat de fraudă etc.).

Așadar, analizând impactul generat de implementarea acestui sistem în economiile altor state, introducerea SAF-T poate fi considerată un prim pas în digitalizarea sistemului fiscal din România, care va duce la creșterea veniturilor la bugetul de stat, prin extinderea gradului de colectare și diminuarea deficitului de încasare la TVA. Cu toate acestea, efectele implementării noului sistem se vor resimți abia în anii care urmează.

Sisteme complementare cu SAF-T, implementate cu succes de alte state

Sistemul SAF-T a contribuit, incontestabil, la succesul unei mai bune colectări a taxelor în ultimii ani în statele în care a fost implementat (de exemplu Polonia), însă acesta nu a fost singurul instrument utilizat pentru îmbunătățirea situației finanțelor publice. Mai multe state membre ale UE utilizează în prezent raportarea electronică a unor documente, realizează controale fiscale online și au în funcțiune casele de marcat cu jurnal electronic. Trecerea acestor proceduri administrativ-fiscale în mediul online duce la creşterea gradului de încredere reciprocă dintre administrația fiscală și contribuabili, asigurându-se un nivel ridicat de transparenţă între părți, precum și simplificarea procesului birocratic de pregătire a documentelor necesare în cadrul unui control fiscal.

În concluzie, ținând cont de faptul că țara noastră are nevoie de încasări mai mari la buget, în general, și cu atât mai mult în anii care urmează, și, în plus, se află în vizorul Comisiei Europene din cauza deficitului ridicat de colectare a TVA, autoritățile din domeniu trebuie să intensifice dezvoltarea infrastructurii administrației fiscale prin digitalizare.

XTB România: Fluctuații de 20-25% pentru Bitcoin, probabile în perioada următoare

0

Fluctuații de peste 20 sau 25% nu reprezintă o surpriză pentru Bitcoin și ar fi înțelept să le vedem drept probabile și în perioada următoare. Este posibil ca niveluri chiar sub 30 de mii dolari pentru Bitcoin sau 1.000 de dolari pentru Ethereum să fie atinse, având în vedere viteza înaltă a fluctuațiilor, care a adus câștiguri impresionante într-un orizont de timp foarte scurt unui număr larg de participanți, este de părere Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varșovia.

Nivelul de interes suscitat de monedele virtuale a atins repere foarte înalte pe finalul anului încheiat / începutul lui 2021. Ecouri ale aprecierii rapide din perioada asemănătoare de acum 3 ani au fost vizibile pentru ”veterani”: și atunci creșterile asimptotic verticale au adus ulterior scăderi ample.

Mai mult de 100% a avansat Bitcoin în raport cu dolarul american, între 1 decembrie și 8 ianuarie (ziua când a atins cotația record de 42 de mii de dolari americani). Sesiunile recente au adus o corecție spre 32 de mii USD (la ora redactării materialului, piața fiind deosebit de volatilă).

Numeroase au fost argumentele pentru a justifica abordarea entuziastă (anterioară ajustărilor). Între acestea: nivelul în creștere al incertitudinii (inclusiv la nivel politic în SUA, al relațiilor dintre marile puteri, al situației din sănătate), implicarea unor nume mari, respectate în domeniul investițiilor în piața monedelor virtuale, sau opinii favorabile ale unor persoane relevante pentru investitori (Stanley Druckenmiller, Paul Tudor Jones, Scott Minerd, Fidelity, Paypal) sau politica de generare de lichiditate a Fed. Un nou demers pentru autorizarea unui fond de tip ETF cu dețineri în bitcoin a reaprins speranțele de lărgire a bazei de investitori potențiali. Toate influențele sunt, totuși, dificil de cuantificat.

Un model de evaluare al Bitcoin, fie și vag asemănător cu cele utilizate în piețele bursiere pentru a evalua acțiunile sau obligațiunile, pare imposibil. Într-un material de analiză al JPMorgan, un nivel de 146 de mii de dolari pentru o unitate Bitcoin a stimulat imaginația participanților. De unde a apărut această valoare? Dintr-o echivalare a valorii de piață potențiale a monedei (capitalizarea totală) cu investițiile în aur prin monede, lingouri sau fonduri ETF. Felul în care echipa de analiză a băncii a ajuns la această valoare demonstrează atât asocierea, des întâlnită, cu activul fizic de refugiu tradițional, aurul, cât și lipsa acută de alternative viabile pentru o evaluare riguroasă a Bitcoin. Banca a menționat, totuși, că niveluri de peste 50 de mii de dolari anul acesta nu sunt sustenabile, deși „balonul speculativ” ar putea, teoretic, ajunge la astfel de niveluri.

Un ritm aproape la fel de ridicat a înregistrat Ethereum (ETH). Avansul procentual (185% de pe 1 octombrie până luni la ora 21) se apropie de cel al Bitcoin în aceeași perioadă (213%). ETH este sub vârful istoric din 2018, în timp ce BTC a atins niveluri duble. Pe lângă efectul de antrenare din partea bitcoin, lansarea așteptată a unor contracte futures pe o bursă reglementată din SUA a fost un catalizator important. ETH pare a funcționa mai puțin pe logica BTC, și mai mult ca „bază” pentru așa numite contracte inteligente, sau proiecte construite pe infrastructura sa. Corelarea cu BTC rămâne destul de înaltă, dar ea variază notabil în timp.

Scăderile recente ale monedelor virtuale au venit după comentarii mai puțin favorabile chiar ale unor investitori anterior optimiști (Scott Minerd, vorbind despre o „țintă atinsă” la 35 de mii dolari per bitcoin), normalizarea situației din SUA, unde o tranziție pașnică a puterii este ipoteza de bază (deși nu certă) și avertizarea FCA (autoritatea de reglementare financiară din Marea Britanie) că investitorii în monede virtuale riscă să își piardă toți banii.

Fluctuații de peste 20 sau 25% nu reprezintă o surpriză și nu ar fi înțelept să le vedem drept puțin probabile nici în perioada următoare. Este posibil ca niveluri chiar sub 30 de mii dolari pentru BTC sau 1.000 de dolari pentru ETH să fie atinse, având în vedere viteza înaltă a fluctuațiilor, care a adus câștiguri impresionante într-un orizont de timp foarte scurt unui număr larg de participanți. Unii vor fi astfel ispitiți să vândă pentru a își asigura profitul. Deși ar fi o bună ocazie ca piața să se stabilizeze relativ, după unele ajustări, calendarul încărcat al perioadei următoare (care va aduce o nouă administrație prezidențială, raportări ale unor nume sonore în piața bursieră din SUA, date din economie despre poziționarea pentru începutul de an în SUA, China, zona Euro, informații din planul situației din sănătate) susține șansele pentru o perioadă cu regim de volatilitate ridicată.

Pentru o vreme, realitatea ar putea fi între (nu neapărat la jumătate) entuziasmul debordant al fanilor monedelor virtuale vizând noi vârfuri și cei care le văd la valoare 0. În lipsa unor reglementări foarte restrictive, condițiile incerte ale anului în curs, alături de vizibilitatea adăugată și modalitățile noi de acces (via Paypal, companii listate care au dețineri importante, precum Microstrategy sau contracte futures pe ETH, între altele) ar putea permite, după o perioadă (ce se poate întinde la mai multe săptămâni sau chiar luni) la reluarea secvenței ascendente a Bitcoin.  

Despre XTB:

Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare, XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța, XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.

Avertisment cu privire la riscuri:

Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naștere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informații. Vă aducem la cunoştinţă că informațiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanțe sau rezultate.

Marian V. Popa, numit director general pentru România al Globalworth

0

Cel mai mare investitor de birouri din Europa Centrală și de Est, Globalworth, l-a numit în funcția de director general pentru România, de la 1 martie 2021, pe Marian V. Popa (foto), licențiat în economie și comerț exterior (în România), cu trei diplome în Executive Management Education (în UK, Belgia și Franța), cu o bogată experiență în senior management, în domenii ca servicii financiare, servicii specifice business-ului, outsourcing și tehnologie, în multinaționale precum Deutsche Bank, Endava, Fujitsu, Rank Xerox. În cel mai recent rol al său de Director General la Deutsche Bank Global Technology România, în perioada 2014-2021, a creat unul dintre cele patru centre strategice de tehnologie a Deutsche Bank la nivel mondial, gestionând peste 1.000 de oameni. Înainte de a se alătura echipei Deutsche Bank, Marian V. Popa a ocupat poziția de CEO în companii notabile precum Endava CEE (peste 7 ani), Fujitsu/ICL (8 ani) și Xerox România & Moldova (14 ani). A licență în Economie și Comerț Extern (România) și trei diplome în Executive Management Education (UK, Belgia și Franța)fondat compania de consultanță Transformative Coaching și numeroase ONG-uri, printre care Foundation for the Medieval Art Festival în Sighișoara, The American Chamber of Commerce, The British – Romanian Chamber of Commerce, AOAR, Transparency International Romania și multe altele.

Preluând funcția, Marian V. Popa subliniază: „Sunt încântat să încep noua mea misiune de Director General pentru România și aștept cu nerăbdare să lucrez îndeaproape cu profesioniștii Globalworth. România a fost fundamentul succesului Globalwoth și va reprezenta întotdeauna un pilon important pentru dezvoltarea sa viitoare. Sunt onorat să conduc echipa locală și să ghidez consolidarea și creșterea acesteia și în viitor. Deoarece tehnologia joacă un rol central în biroul viitorului, cred cu adevărat că experiența mea în acest domeniu va ajuta Globalworth să continue să ofere celei mai mari comunități de afaceri din țară soluții integrate de ultimă generație pentru a răspunde diferitelor nevoi ale pieței în evoluție”.

În noua funcție, Marian V. Popa va raporta direct către Dimitris Raptis, CEO al Globalworth Group și va fi responsabil cu gestionarea activităților companiei în România, concentrându-se asupra aspectelor operaționale, administrative și de dezvoltare a business-ului.

Dimitris Raptis, CEO Globalworth Group, accentuează în acest sens: „Începând cu anul 2012, Globalworth s-a transformat din a fi o companie imobiliară de succes în România la un grup internațional renumit. O astfel de creștere necesită instituționalizarea ulterioară la nivelul structurii companiei, iar această nouă angajare strategică asigură dezvoltarea business-ului în România, cu scopul de a consolida poziția deja dominantă pe piața locală. Ne bucurăm că Marian ni se alătură. El este unul dintre cei mai recunoscuți lideri operaționali corporativi din România, venind cu peste 40 de ani de experiență și rezultate remarcabile. Suntem convinși că va aduce o valoare semnificată francizei locale Globalworth și o va conduce cu succes în următoarea etapă de dezvoltare”.

Globalworth este definite ca „o companie imobiliară activă în Europa Centrală şi de Est, listata la Bursa de Valori de la Londra, în segmentul AIM, care activează în România și Polonia, în ambele ţări devenind principalul investitor pe piața imobiliară de birouri. Globalworth investește, dezvoltă și gestionează direct clădiri de birouri și parcuri industriale și de logistică, în locații premium, care generează venituri din închirierea de spații către companii de top din întreaga lume. Gestionat de aproape 200 de profesioniști în Cipru, Guernsey, România și Polonia, portofoliul companiei are o valoare totală de aproximativ 3 miliarde de euro, la 30 iunie 2020. Aproximativ 94,4% din acesta este reprezentat de active producătoare de venit, închiriate către aproximativ 700 de companii naționale și multinaționale. În România, Globalworth este prezentă în Bucureşti, Timişoara, Constanţa şi Piteşti, în timp ce în Polonia proprietăţile sale se regăsesc în Varşovia, Wroclaw, Lodz, Cracovia, Gdansk şi Katowice”.

Propunere: posibilitatea de schimbare a furnizorului de energie în maximum 24 de ore

0

În contextul liberalizării pieței de energie electrică, Felix Căprariu, președintele Asociației Teritoriale pentru Energie și Eficiență Energetică, prezintă o serie de comentarii și de propuneri din perspectivă patronală:

„Liberalizarea pieței de energie electrică  este o etapa necesara pentru creșterea calității serviciilor de furnizare energie electrica. Începând cu luna ianuarie 2021 prețul energiei nu mai este stabilit pe baza reglementărilor emise ANRE cu excepția tarifelor pentru serviciile de transport, de sistem, de distribuție, taxă cogenerare înalta eficienta, contravaloare certificate verzi indiferent dacă este casnic sau noncasnic, care rămân în continuare controlate de ANRE și ultima componentă care influențează prețul final este acciza care este stabilită de Ministerul de Finanțe. Acestea au o pondere de peste 50% în prețul final pe care îl plătește consumatorul. În aceste condiții, liberalizarea pieței de energie, mai corect spus valoarea la care furnizorul va factura componenta de energie, nu va avea o influență majoră în prețul final și acesta va putea fi monitorizat și controlat de ANRE prin reglementarea celorlalte componente care formează prețul final.

Orice consumator indiferent dacă este casnic sau noncasnic (include și sectorul IMM) are posibilitatea de a solicita actualizarea serviciilor de furnizare energie electrică prin solicitarea unei oferte și verificarea ei dacă este cea mai bună pentru el prin comparație pe platforma: https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/comparator-de-tarife. În cazul în care constată că există furnizori care îi pot oferta servicii de furnizare mai ieftine, poate să solicite imediat schimbarea furnizorului.

Din păcate consumatorii nu sunt informați corespunzător de aceste posibilități în condițiile în care obligația de informare este în sarcina furnizorului de energie, iar acesta nu va promova niciodată posibilitatea de schimbare a furnizorului pe motiv de preț. Avem nevoie de prevederi de reglementare noi mult mai ambițioase care să țină cont de evoluția tehnologiilor și pieței energetice, de schimbarea profilului consumatorilor, de apariția posumatorilor, de contorizarea și rețeaua inteligentă.

Odată cu revizuirea legislației energiei pentru transpunerea noilor directive, ministerul are posibilitatea să actualizeze și Legea 160/2012 privind organizarea și funcționarea ANRE și Legea energiei și a gazelor naturale nr. 123/2012. Dar acestea trebuie făcute intr-un mod transparent cu consultarea tuturor jucătorilor din piața energetica.

Recomandam:

  1. Derularea unei campanii de informare la nivel național prin toate canalele mass-media, de către ANRE și Ministerul Energiei,  privind facilitățile de care dispun consumatorii prin liberalizarea pieței prin prezentarea modului de verificare a celui mai optim preț pentru fiecare tip de consumator, campanie de informare care a fost derulată doar prin intermediul furnizorilor care nu au un interes să promoveze aceste facilități. 
  2. Implementarea posibilității de schimbare a furnizorului de energie în maximum 24h prin simpla notificare pe motivul de preț competitiv.
  3. Lansarea cât mai urgentă a pachetului legislativ Energie curată prin implementarea conceptului de single preț pe piața de echilibrare și utilizarea platformelor europene aferente pieței de echilibrare, preț ce influențează costul de producție pentru energie”.

CES 2021: Bosch acordă încredere IA și conectivității – pentru protejarea oamenilor și a mediului înconjurător

0

Soluții inteligente, ecologice, pentru sănătate, viață, industrie și mobilitate

Michael Bolle, membru în consiliului de administrație Bosch: „Bosch îmbină IA și conectivitatea pentru a forma AIoT în vederea îmbunătățirii eficienței energetice și combaterii coronavirusului”.

  • Sănătate și siguranță inteligente: Soluțiile Bosch AIoT au obținut Premiul pentru inovație CES®.
  • Software mai avansat: testul rapid Bosch pentru coronavirus poate depista în prezent probele pozitive în mai puțin de 30 de minute.
  • Sustenabil #LikeABosch: cea mai recentă versiune a campaniei de imagine arată cum fiecare își poate aduce aportul pentru a contribui la protecția climei.
  • Acțiunile climatice aduc rezultate: organizația CDP (Carbon Disclosure Project) adaugă Bosch pe lista companiilor de top.
  • Navigație autonomă: inteligența artificială Bosch este utilizată pentru roboții NASA care vor fi trimiși pe Lună.

Stuttgart, Germania / Detroit, SUA – Pentru a îmbunătăți starea de sănătate a populației și pentru a proteja planeta, Bosch se bazează pe AIoT, profitând de posibilitățile oferite de date, inteligență artificială și internetul obiectelor pentru a oferi soluții tehnice în avantajul oamenilor și al mediului înconjurător. „Îmbinăm IA și conectivitatea pentru a forma AIoT, care ne ajută să îmbunătățim eficiența energetică și să combatem coronavirusul”, declară Michael Bolle, membru în consiliului de administrație Bosch. „AIoT oferă un potențial enorm. Deja valorificăm acest potențial și intenționăm să ne extindem eforturile pe viitor”. Prin sloganul „Sustenabil #LikeABosch,” compania va prezenta soluții inteligente și sustenabile pentru sănătate, viață și mobilitate la târgul virtual de tehnologie CES 2021.

Dr.-Ing. Michael Bolle, membru în consiliului de administrație Bosch.

Printre inovațiile cu care debutează Bosch în cadrul târgului de tehnologie se numără și primul senzor IA cu învățare automată pentru dispozitive purtabile și dispozitive audibile pentru antrenamentele de fitness. Deoarece IA rulează automat pentru acest senzor (edge AI), conexiunea la internet nu mai este necesară în cadrul sesiunii de exerciții fizice – acest fapt îmbunătățind eficiența energetică și confidențialitatea datelor. Compania prezintă, de asemenea, un senzor care măsoară factori precum calitatea aerului și umiditatea relativă. Acest lucru oferă informații despre concentrația de aerosoli în aer – date care au devenit deosebit de importante în lupta împotriva coronavirusului. Camerele de securitate Bosch pot ajuta, de asemenea, la combaterea virusului. IA le permite să execute o gamă largă de aplicații specifice clienților. De exemplu, o nouă soluție de cameră cu analiză video inteligentă integrată măsoară temperatura corpului fără contact, într-un mod anonim și cu precizie ridicată – cu o abatere maximă de jumătate de grad. În plus, prin utilizarea software-ului pentru platforma deschisă a startup-ului Bosch Security and Safety Things, camerele video permit detectarea numărului de persoane dintr-un magazin și verificarea acestuia pentru conformitatea cu restricțiile actuale privind coronavirusul. Această platformă a fost distinsă cu Premiul pentru Inovație CES® 2021, devenind una dintre cele patru soluții Bosch selectate anul acesta. O altă premieră este un dispozitiv portabil de monitorizare a hemoglobinei, care poate detecta anemia prin scanarea unui deget. Dispozitivul este foarte potrivit pentru regiunile care nu au acces suficient la îngrijiri medicale. Echipat cu IA, dispozitivul portabil de monitorizare a hemoglobinei oferă un rezultat în decurs de 30 de secunde, fără a fi necesare teste de laborator sau probe de sânge.

În acest moment, cel mai bun exemplu al modului în care tehnologia inovatoare Bosch poate îmbunătăți starea de sănătate și bunăstarea este testul PCR pentru coronavirus, efectuat cu dispozitivul de testare Bosch Vivalytic. Acest lucru oferă acum rezultate și mai rapide: laboratoarele, cabinetele medicilor, azilele de bătrâni și spitalele pot analiza simultan cinci probe în 39 de minute – tehnică literalmente „pentru o viață”. Datorită software-ului îmbunătățit, probele pozitive pot fi detectate chiar și în mai puțin de 30 de minute. Dezvoltarea sistemului Vivalytic, care include un dispozitiv de analiză și cartușe de testare, a rezultat în urma unei colaborări de lungă durată între cercetarea corporativă Bosch și ingineria avansată, Bosch Healthcare Solutions și Spitalul Robert Bosch. 

Sustenabil #LikeABosch: Bosch în calitate
de pionier în acțiunile climatice

Un studiu publicat recent în Germania a indicat că AIoT poate depăși granițele aplicațiilor de sănătate pentru a sprijini și acțiunile climatice. Studiul a constatat că digitalizarea cuprinzătoare în domeniul mobilității, producției și tehnologiilor pentru construcții ar putea ajuta țara să ajungă la jumătatea drumului pentru atingerea obiectivelor de emisii ale Acordului de la Paris (sursă: Accenture).

În acest caz, Bosch își spune cuvântul: sloganul său din acest an pentru CES – „Sustenabil #LikeABosch” – exprimă un aspect al responsabilității antreprenoriale a companiei. Continuarea campaniei de imagine #LikeABosch evidențiază modul în care fiecare persoană își poate aduce aportul pentru a proteja mediul înconjurător cu produse sustenabile. Bosch demonstrează aici puterea exemplului: conform calculelor interne, încă din 2020, toate cele 400 de locații ale companiei de la nivel global au fost neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon. Bosch este prima întreprindere industrială care operează la nivel global pentru a obține emisii zero de carbon în ceea ce privește energia pe care o produce și energia pe care o furnizează extern. „Următorul pas pentru Bosch este abordarea emisiilor de-a lungul întregului lanț valoric, de la achiziții până la utilizarea produsului ”, declară Bolle. În acest sens, Bosch este primul furnizor auto care se alătură inițiativei „Science Based Targets”, cu un obiectiv specific și ambițios: reducerea cu 15 procente a emisiilor de CO2 pe întregul ciclu de producție-vânzare al produselor, până în 2030. Realizările Bosch în domeniul acțiunilor climatice au dobândit recunoaștere și în afara companiei: organizația CDP (Carbon Disclosure Project) a adăugat Bosch în lista companiilor de top.

Prin intermediul companiei sale de consultanță Bosch Climate Solutions, fondată anul trecut, Bosch împărtășește experiența sa de pionier al acțiunilor climatice cu alte companii. Startup-ul Bosch comercializează mai multe soluții, inclusiv platforma pentru energie bazată pe cloud Bosch, care aplică algoritmi inteligenți pentru a reduce consumul de energie al autovehiculelor și pentru a crește eficiența proceselor de producție. Bosch a implementat deja platforma în peste 100 de locații, aducând o contribuție majoră la îmbunătățirea eficienței energetice – pilonul principal al eforturilor companiei de a deveni neutră în materie de emisii de carbon.

Digital și durabil sunt caracteristicile care pavează calea către viitor: IA din domeniul industriei ocupă poziția fruntașă

După cum arată acest exemplu, digitalizarea deschide calea către sustenabilitate. „Ne dorim să fim cea mai bună companie AIoT din toate domeniile în care operăm”, explică Bolle. Încrederea în IA este cea mai importantă condiție prealabilă pentru atingerea acestui obiectiv, astfel încât să poată îmbunătăți viața oamenilor și să contribuie la limitarea schimbărilor climatice. În acest scop, Bosch se bazează pe IA din domeniul industriei, care explică lumea fizică mașinilor, în loc să le învețe cum să se comporte ca oamenii. Cu toate acestea, acest lucru implică instrucțiuni cu privire la etică. Pentru a le stabili, Bosch a elaborat un cod de etică IA care se concentrează pe ideea că oamenii dețin întotdeauna controlul.

Pe lângă îmbunătățirea eficienței energetice în domeniul producției, Bosch adaugă sistematic conectivitate produselor sale pentru clădiri și mobilitate, pentru a îi ajuta pe consumatori să economisească energie. Unul dintre aceste produse este un manager de energie pe care compania îl oferă pentru utilizarea în case private. Atunci când este combinat cu o pompă de căldură și un sistem fotovoltaic, managerul poate reduce consumul de energie cu până la 60 de procente. În sfera mobilității, șoferii autovehiculelor electrice pot beneficia de servicii precum Battery in the Cloud, care utilizează analize software inteligente pentru a reduce uzura bateriei cu până la 20 de procente.

În general, combinația între conducerea electrificată și automatizată și serviciile personalizate și conectate va deschide un câmp larg pentru aplicațiile software. Calculatoarele pentru autovehicule sunt esențiale pentru eforturile Bosch de a-și extinde rolul de lider în sistemele electronice software intensive. Pentru a satisface această cerere,  la începutul anului și-a început activitatea noua divizie Cross-Domain Computing Systems, cu cei 17.000 de angajați ai săi. În această divizie, Bosch își combină capacitățile din domeniul ingineriei hardware și software pentru computerele autovehiculelor, senzori și unități de comandă pentru toate domeniile auto. Acest lucru va reduce complexitatea dezvoltării autovehiculelor și va ajuta la o lansare mult mai rapidă a noilor funcții. 

Acum, și pe Lună: stabilirea unor obiective înaltă cu Bosch IA

De la drumuri terestre la activități în spațiu: în timp ce anul trecut, în cadrul CES, a fost lansat în premieră sistemul de senzori AI SoundSee pentru Stația Spațială Internațională, de această dată Bosch țintește către Lună. Ca parte a programului NASA Tipping Point, Bosch își unește forțele cu companiile Astrobotic și WiBotic, precum și cu Universitatea din Washington pentru a dezvolta tehnologii inteligente, autonome de navigație și încărcare fără fir pentru roboții care explorează suprafața lunară. Începând cu 2023, acești roboți lunari de dimensiunea unei cutii de pantofi, denumiți CubeRovers, ar trebui să se poată deplasa în mod autonom pe lună și să-și găsească drumul înapoi către stațiile de andocare. Cercetătorii Bosch care lucrează la proiect în Pittsburgh și Silicon Valley, își oferă expertiza în soluții de analiză inteligentă a datelor bazate pe IA și soluții de conectivitate fără fir. Constatările rezultate vor fi incluse în dezvoltarea ulterioară a soluțiilor Bosch AIoT, la întoarcerea pe Pământ.

Toate acestea arată clar cât de mult potențial oferă AIoT, precum și rolul cheie pe care îl joacă sustenabilitatea. „Doar companiile care transformă astăzi durabilitatea într-un obiectiv și valorifică potențialul enorm al AIoT vor avea succes mâine”, spune Bolle.

Vodafone România a finalizat livrarea tabletelor pentru elevi în cadrul licitației inițiate de către Ministerul Educației

0

  • Până la finalul anului trecut, Vodafone România a livrat către inspectoratele școlare județene toate cele 108.327 de tablete conectate la Internet, ca furnizor în cadrul licitației coordonate de către Ministerul Educației și Cercetării;
  • La acestea se adaugă alte câteva zeci de mii de tablete pe care Vodafone România le-a furnizat pe parcursul anului 2020 în cadrul proiectelor educaționale inițiate la nivel local de către instituții și ONG-uri pentru a permite unui număr cât mai mare de elevi să continue procesul de învățare online;
  • Fundația Vodafone România a accelerat extinderea programului „Școala din Valiză” în contextul pandemic, ajungând la 40 de școli din mediul rural; 1.200 de tablete au fost achiziționate în urma campaniei de donații „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă”.

Vodafone România a finalizat livrarea tabletelor pentru elevi în cadrul licitației coordonate de către Ministerul Educației și Cercetării, cu scopul de a veni în sprijinul elevilor care nu au instrumentele necesare pentru a continua să învețe online. Astfel, toate cele 108.327 tablete din cele 4 loturi câștigate (5, 6, 8 și 9) de către Vodafone România în cadrul licitației au fost livrate către inspectoratele școlare județene până la sfârșitul anului trecut. Toate tabletele livrate beneficiază de servicii de internet nelimitat. Inspectoratele școlare asigură, mai departe, distribuția tabletelor către școli.

„Contextul pandemic actual ne-a arătat cu și mai multă claritate necesitatea de adaptare a sistemului educațional la tehnologii moderne și soluții digitale. Am înțeles cu toții nevoia unui sistem de educație pregătit pentru viitor, care să integreze și să beneficieze de avantajele și oportunitățile pe care tehnologia le poate oferi astăzi. Dar, la fel de bine am putut vedea în contextul actual că, din păcate, prea mulți elevi nu au instrumentele necesare pentru a continua să învețe online. La Vodafone credem într-o lume a educației care este digitalizată și la care cât mai mulți copii să aibă acces. Ne-am angajat să facem acest lucru posibil, iar implicarea noastră în acest proiect național continuă seria de inițiative în domeniul educației pe care le-am derulat, atât la nivelul companiei, cât și prin Fundația Vodafone România.

Printr-un efort extraordinar al întregii echipe Vodafone România, am reușit să finalizăm până la sfârșitul anului trecut livrările unui număr de peste 100.000 de tablete din loturile asumate în cadrul licitației și să dăm, astfel, șansa cât mai multor elevi să poată să continue școala online. Ne bucurăm că am reușit să contribuim la atingerea acestui obiectiv într-un demers cu numeroase și majore provocări în contextul actual, de ordin logistic, de management al stocurilor, într-un timp extrem de scurt. Este un moment important pentru accelerarea procesului de transformare digitală a sistemului de educație din România, iar Vodafone a dovedit că este un partener de încredere pentru un viitor mai bun, în care tehnologia este accesibilă tuturor”, a spus Mihnea Rădulescu, Director Exterprise Business Unit, Vodafone România.

De asemenea, pe parcursul anului 2020, Vodafone România a livrat câteva zeci de mii de tablete conectate la internet în cadrul proiectelor educaționale inițiate la nivel local de către instituții publice, instituții de învățământ și ONG-uri cu scopul de a permite unui număr cât mai mare de elevi să poată beneficia de educație digitală în noile condiții.

În plus, Vodafone România s-a implicat în proiectul național „Internet în școli”, în cadrul căruia compania a conectat într-un termen de doar câteva săptămâni aproape o mie de școli din România.

În contextul pandemic, Fundația Vodafone România a accelerat extinderea programului „Școala din Valiză”, derulat împreună cu Fundația World Vision România, cu scopul de a oferi școlilor din mediul rural mijloacele necesare pentru clase digitale. În 2020, programul „Școala din Valiză” a ajuns la 40 de școli din mediul rural. În urma campaniei de donații „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă”, lansată în vara anului 2020, Fundația Vodafone România a dublat, până la 200.000 de euro, suma strânsă din donații și a achiziționat 1.200 de tablete care au ajuns în școli din mediul rural. Vodafone România oferă internet pentru toate școlile din programul „Școala din Valiză” și SIM-uri pentru tabletele donate, cu trafic gratuit de date mobile pentru acces la platforme educaționale.  

E-DISTRIBUȚIE BANAT A INVESTIT 127 DE MILIOANE DE ÎN 2020 ÎN MODERNIZAREA REȚELELOR, ÎN BENEFICIUL A PESTE 916.300 DE CONSUMATORI

0
  • Compania a dezvoltat anul trecut infrastructura de distribuție cu aproape 250 de kilometri de rețea nouă și modernizată, pe liniile de joasă și de medie tensiune
  • În Timiș, compania a investit peste 34,8 milioane de lei în lucrări de modernizare a liniilor electrice și a echipamentelor.

E-Distribuţie Banat, operatorul de distribuție a energiei electrice parte a grupului Enel, a investit anul trecut 127 milioane de lei în digitalizare și în modernizarea echipamentelor și rețelelor de energie electrică din județele Arad, Timiș, Caraș Severin și Hunedoara.

Investițiile în rețelele și echipamentele de înaltă tensiune s-au ridicat la 20 de milioane de lei în 2020 și au vizat, printre altele, modernizarea stației Muzicescu din Timișoara, a stațiilor Chisineu Criș, Simeria, IRUM și retehnologizarea stației Orăștie (Hunedoara). În ceea ce privește rețelele de medie și de joasă tensiune, investițiile au urcat la aproximativ 50 de milioane de lei și au inclus proiecte din Timișoara, Buziaș, Urseni, Curtici, Maderat, Mănăștur, Ususău, Horia, Biled, Poltura, Bucova, Lugoj, Saravale, Oravița, Topleț, Orăștie, Băița, Ghiroda, Parta, Uivar, Maguri, Moșnița Nouă, Belint.

„E-Distribuție Banat a continuat și anul trecut să aloce sume importante pentru proiecte menite să reducă durata întreruperilor și să extindă capacitatea rețelei de a alimenta noi consumatori. O componentă importantă a acestor investiții o reprezintă procesul de digitalizare. Numai în 2020, compania noastră de distribuție instalează contoare inteligente pentru aproximativ 50.000 de clienți din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș”, a declarat Gino Celentano, director general al E-Distribuție Banat, Dobrogea și Muntenia.

În total, cele trei companii românești de distribuție ale grupului Enel au prevăzut pentru 2020 instalarea a peste 170.000 de contoare inteligente în zonele în care își desfășoară activitatea. Investiția s-a ridicat la peste 56 de milioane de lei și a făcut ca, până la sfârșitul lui 2020, numărul clienților Enel care beneficiază de această tehnologie să ajungă la 900.000.

În județul Timiș, pe segmentul de medie tensiune, companía a implementat un proiect extins în Buziaș,  pentru a crește capacitatea și siguranța în alimentare a aproximativ 7.000 de clienți și, implicit,  reducerea numărului de incidente și a timpilor de întreruperi. Valoarea totală a investiției se ridică la peste 7 milioane de lei și vizează înlocuirea liniei electrice aeriene de medie tensiune cu o linie subterană de 10 km, lucrare aflată la final. De asemenea, compania a modernizat 18 posturi de transformare prin montarea de celule, transformatoare noi cu capacități cuprinse între 160 kVA și 400 kVA și prin instalarea de echipamente destinate telecontrolului. Conductoarele clasice neizolate de joasă tensiune au fost înlocuite cu conductoare izolate destinate atât alimentării clienților, cât și circuitelor de iluminat public. Tot pe segmentul de medie tensiune, a fost finalizat în Giroc proiectul de modernizare a liniei electrice aeriene VI Fratelia, în beneficiul a 5.800 de locuințe. 

În ceea ce privește liniile de joasă tensiune, lucrările la rețeaua ce deservește localitatea Ghiroda au fost finalizate, investiția s-a ridicat la 4,6 milioane de lei și este în beneficiul a peste 6.000 de locuitori. În Timișoara, au fost programate investiții de 8 milioane de lei pentru două proiecte de reabilitare a rețelelor electrice aeriene și subterane, demarate în cadrul evenimentelor destinate Capitalei Culturale Europene. De asemenea, au fost pregătite posturi de transformare pentru a asigura comunicarea cu contoarele inteligente instalate la clienți.

În luna iunie, E-Distribuție Banat a alocat aproape 120.000 de lei pentru alimentarea cu energie electrică a Spitalului Militar de Campanie dedicat pacienților cu Covid -19.

În Hunedoara, cele mai importante proiecte din 2020 au vizat modernizarea rețelelor de medie tensiune în Deva și Orăștie, investiții care se ridică la o valoare totală cumulată de 15 milioane de lei. În Orăștie, 90% dintre cabluri au fost înlocuite si au fost montate echipamente noi, care asigură posibilitatea efectuării de manevre din dispecerat, prin sistemul telecontrol. De asemenea, E-Distribuție Banat a refăcut liniile de medie tensiune afectate de inundațiile din luna iunie a anului trecut.

Tot în Hunedoara, E-Distribuție Banat a finalizat în 2020 lucrările la liniile electrice de joasă tensiune din localitățile Băița, Câinelul de Sus, Crăciunești și Săliște, în beneficiul a sute de consumatori. Investiția s-a ridicat la 1,1 milioane de lei. De asemenea, în Petroșani, compania a avut programate lucrări de modernizare a liniilor de joasă tensiune aflate pe străzile Nedeii, Gheorghe Șincai, Vasile Lupu, Matei Basarab, George Enescu, Oltului.

În Arad, investițiile realizate de E-Distribuție Banat în modernizarea rețelelor de medie tensiune au fost în 2020 cu 35% mai mari față de 2019, ajungând la 16 milioane de lei. Printre localitățile beneficiare se numără Curtici, Ususău. În Chișineu-Criș și cartierul Gai din Arad au fost modernizate stații de transformare iar în Hălmagiu, linii de joasă tensiune. De asemenea, compania a continuat să investească în digitalizare prin instalarea de echipamente pe liniile de medie tensiune ce permit reconectarea clienților la energia electrică în maximum 3 minute, cu mult sub timpul aferent unei intervenții în teren.

În județul Caraș-Severin au avut loc lucrări pe linii de medie tensiune din Reșița si Bucova, precum și pentru înlocuirea separatoarelor uzate pe multe linii de acest tip din județ. Au fost modernizate linii de joasă tensiune în localitățile Oravița și Topleț, investiție care se ridică la 1,8 milioane de lei. În Reșița, pentru 35 de posturi s-a activat sistemul de telecontrol ce permite controlul de la distanță al dispozitivelor de conectare și manevră din rețeaua de energie electrică.

Consiliul Național al IMM cere urgentarea finanțărilor pe Măsura 2 – Capital de lucru pentru IMM-uri

0

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România apreciază că analizarea cererilor de finanțare aferente Măsurii 2 – Capital de lucru pentru IMM-uri se poate face în maximum două săptămâni, deoarece operațiunea nu presupune evaluare, astfel încât banii necesari să fie alocați cât mai repede. CNIPMMR pornește de la următoarele premise:

1. Lipsa alocării sumelor necesare finanţării

Iniţial pentru măsura 2 au fost alocaţi 350 milioane EURO, această sumă ajungând pentru aproximativ 3000 de beneficiari. Ulterior, Guvernul a adoptat OUG nr. 199/2000 prin care a crescut bugetul măsurii 2 la valoarea de 1,067 miliarde EURO, din care 142 milioane de euro fonduri de la bugetul de stat, pentru finanţarea tuturor celor 22.226 aplicaţii admise electronic. La acest moment suplimentarea de buget este doar scriptică doarece bugetul pe anul 2021 nu a fost adoptat.

2. Declarațiile oficialilor conform carora timpul de analiză al cererilor de finanţare pe măsura 2 – granturi pentru capital de lucru este îndelungat.

În prezent din informaţiile publice rezultă că sunt analizate 90 de cereri/zi din cele 17.430 rămase, ceea ce ne arată că Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului i-ar mai fi necesare 194 de zile pentru evaluarea tuturor cererilor (aproximativ 10 luni dacă calculăm doar zilele lucrătoare).

3. Aplicaţia electronică preia în mod automat cifra de afaceri și numărul de salariaţi ale întreprinderilor solicitante.

În plus, aplicația calculează automat valoarea grantului și valoarea cofinanțării în funcție de cifra de afaceri, generează automat declarațiile care sunt doar semnate de reprezentantul legal/împuternicit.

4. Contextul economic dificil cu care se confruntă mediul de afaceri, în special IMM-urile care îşi văd activitatea economică limitată sau chiar închisă în anumite situaţii şi care se confruntă cu o lipsă gravă de lichidităţi;

5. Scopul imediat al finanţării este asigurarea rapidă de finanţare pentru IMM-uri în vederea prevenirii dispariţiei acestora din mediul economic românesc;

6. Perioada îndelungată scursă de la data adoptării OUG nr. 130/2020, respectiv 31 iulie 2020 şi data la care firmele aflate în dificultate au putut să aplice;

7. Numeroasele modificări aduse actului normativ, precum şi faptul că acestea trebuie notificate şi supuse avizului Comisiei Europene (neexistând informaţii că modificările aduse OUG 130/2020 prin Legea nr. 220/2020 au fost comunicate către Comisia Europeană)”.

Pe această bază, Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România solicită Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului:

„1. Finalizarea etapei de analiză a cererilor în termen de 2 săptămâni, având în vedere că în această etapă se verifică încadrarea activităţii economice în codurile CAEN stabilite prin OUG nr.130/2020 cu modificările şi completările ulterioare şi înregistrarea corespunzătoare a documentelor necesare în aplicaţie.

2. Alocarea sumelor bugetare necesare derulării măsurii 2 conform art. 27, alin. 3 din OUG nr.130/2020 cu modificările şi completările ulterioare «Bugetele pentru formele de sprijin sub formă de granturi prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. b) şi c) sunt indicative şi se pot reloca între tipurile de măsuri în funcţie de nevoile IMM-urilor şi în condiţiile încadrării în alocarea totală a măsurilor din prezenta ordonanţă de urgenţă, în limita alocărilor cu această destinaţie din POC şi facilitatea de finanţare REACT-EU», astfel încât plata către beneficiari să se facă până la sfârşitul lunii februarie.

3. Verificarea criteriilor de încadrare în categoria IMM-uri să se facă pe bază de eşantion, conform OUG nr. 130/2020 cu modificările şi completările ulterioare. Verificare poate fi realizată atât în faza de evaluare a cererii de finanţare dar şi ulterior, după semnarea contractului de finanţare, astfel cum se menţionează la art. 10, alin. (3) din OUG nr. 130/2020. «Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează pe bază de eşantion, de către MEEMA/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanţare şi încheierea contractelor de finanţare, cu condiţia recuperării sprijinului din fonduri externe nerambursabile dacă beneficiarul nu se încadrează în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanţare».

4. Transparentizarea modului de evaluare a cererilor depuse şi a plăţilor către beneficiarii finanţării;

5. Asigurarea finanţării necesară tuturor beneficiarilor admişi

Indiferent de criteriul de alocare a finanțării «primul venit, primul servit», prevazut în OUG nr.130/2020, din modificările aduse prin OUG nr. 199/2020 rezultă vor fi finanțați toți beneficiarii.

Prin urmare, pentru ca toți beneficiarii să-și primească banii la timp, este important ca etapa de evaluare a aplicațiilor să se încheie în termen de 2 săptămâni iar plata sumelor solicitate prin acestea să se facă până la sfârșitul lunii februarie.

6. Pentru a nu apărea alte impedimente în procesul de alocare a acestor fonduri, dacă nu s-a realizat încă, să se notifice cu celeritate modificările aduse celor 3 scheme de finanțare prin Legea nr.220/2020 către Comisia Europeană”.

Analiză Boston Consulting Group: La ce să ne așteptăm în anul 2021? Recomandări pentru companiile din România

O analiză a Boston Consulting Group ne arată la ce să ne așteptăm în anul 2021 și transmite câteva recomandări pentru companiile din România.

Deși pandemia ar putea da semne de încetinire din prima parte a anului, revenirea economică la nivelurile anterior crizei este așteptată abia în 2022.

În lupta cu pandemia provocată de virusul SARS-CoV-2 începem să vedem lumina de la capătul tunelului: mai multe vaccinuri au fost deja aprobate și au început să fie distribuite și administrate, în timp ce altele sunt în fazele finale de aprobare. Cu toate acestea, drumul care urmează va fi destul de greu, iar revenirea completă a activității economice va depinde în mare măsură de răspunsurile la următoarele întrebări: 

  • Cât de eficientă va fi implementarea vaccinurilor la scară largă?
  • Cât de dispusă va fi populația să se vaccineze?
  • Cât de eficiente vor fi măsurile de administrare a sănătății pe parcurs?

Până atunci, majoritatea țărilor încă luptă cu virusul. Deși răspândirea infecțiilor începuse să se aplatizeze în țări precum Franța, Spania, Elveția și Marea Britanie, observăm o revenire puternică, datorită noii tulpini, mult mai agresive. România, ca și alte țări din Spațiul Economic European, inclusiv Polonia și Ungaria, vede o primă fază întârziată: după o lovitură minimă în primul val, COVID-19 a lovit din nou cu intensitate puternică în a doua parte a primului val.

O mare speranță pentru combaterea pandemiei este apariția vaccinurilor: 13 dintre acestea se află în fazele finale de dezvoltare, în timp ce unele dintre ele au fost aprobate și au început să fie administrate în mai multe țări.

Cu toate acestea, administrarea vaccinurilor va necesita timp și trebuie să ne asigurăm că procesul de administrare a acestora și răspunsul societății vor fi pe măsură, pentru a ajunge la un scenariu de recuperare rapidă, în care estimăm că vom vedea rezultate vizibile în trimestru trei al anului 2021.

Deși au existat mai multe semne economice pozitive în ultimele luni, incertitudinile legate de situația medicală continuă să pună sub semnul întrebării prognozele economice. Pe baza ultimelor estimări, cu excepția Chinei, toate celelalte regiuni nu se așteaptă să revină ferm la nivelurile economice din 2019 în 2021: o recuperare completă până la nivelurile dinaintea crizei se estimează că va avea loc în 2022.

Stimulentele financiare fără precedent în țări precum Germania, SUA, Canada, Japonia și Australia au dat rezultate, contribuind la minimizarea efectelor pandemiei raportat la PIB, iar țări precum China și Coreea au reușit să limiteze impactul cu un sprijin limitat, dar cu un control foarte bun al crizei sistemului medical.

În cazul României, presiunea uriașă asupra deficitului bugetar ridică întrebări semnificative cu privire la capacitatea de a sprijini în continuare economia. Sfârșitul moratoriului privind amânarea ratelor la credite poate genera probleme pentru sectorul financiar, în timp ce IMM-urile, în general, și sectoarele foarte afectate, în special, ar putea întâmpina dificultăți și în 2021. Sectoarele ce însumează 50-60% din producția economică, valoarea adăugată și forța de muncă sunt afectate, dintre care aproximativ 20% sunt destul de puternic afectate de criza COVID-19.

Există însă și câteva sectoare în România care s-au descurcat relativ bine pe timpul crizei:

  • IT, domeniu ce se dezvoltă în România de câțiva ani și pentru care digitalizarea, care a fost puternic impulsionată de COVID-19, a avut o influență pozitivă la nivel global;
  • Fabricarea și vânzarea cu amănuntul a articolelor nediscreționare, stimulate de tendințele de consum în schimbare determinate de măsurile de distanțare socială (și timpul crescut petrecut acasă), dar și a anumitor obiecte de îmbunătățire a casei sau tehnologii; 
  • Asistența medicală și farmaceutică, determinate de îngrijirea sporită pe care trebuie să o acordăm sănătății, dar și de alți factori, cum ar fi numeroasele teste pe care populația trebuia să le facă;
  • Agricultura, care a avut un an foarte dificil în 2020, poate înregistra o revenire în 2021.

Investițiile publice, inclusiv în infrastructură, educație și sănătate, au reprezentat o mare speranță, împreună cu o alocare mai mari a fondurilor UE, atât în ​​sectorul public, cât și în cel privat. Acestea ar putea ajuta și economia, dar trebuie să fim conștienți de istoricul și limitările administrative ale României în ceea ce privește investițiile publice și absorbția fondurilor europene.

Mai mult, trebuie să învățăm din lecțiile din trecut. În criza financiară din 2009, România a pornit de la cea mai mare creștere a PIB-ului din Europa în 2008, pentru a înregistra mai apoi o prăbușire în 2009, urmată de o revenire greoaie în 2010, în timp ce majoritatea țărilor UE revenise deja la creșterea dinainte. 

În general, observăm o mare inerție, un decalaj de timp în reacția economică a României la criză, care ar putea fi explicată prin 2 fapte: 

  • România este mai dependentă de alte țări ale UE și este poziționată mai jos în lanțul valoric, prin urmare valurile economice ne-au lovit mai târziu;
  • În România, reacțiile publice și ale business-urilor tind să fie întârziate (la toate nivelurile), astfel rezultatele vin mai târziu.

În timp ce ne uităm la evoluția PIB-ului în 2020, vedem o imagine mixtă: după o performanță relativ bună chiar înainte de criză (a doua cea mai mare creștere din Europa în T1), scăderea PIB-ului din T2 a fost aproape de media UE, în timp ce în T3, scăderea PIB-ului a fost printre cele mai mari 5 înregistrări din Europa.

Prin urmare, dacă vrem să trecem cu bine de incertitudinile din anul 2021, companiile românești ar trebui să respecte cîteva reguli simple:

  1. Fiți proactivi: Timpul înseamnă bani, deci acționați rapid pentru a obține bani și costuri rapide pentru a proteja și a crea o bază solidă care vă va permite să fiți în avantaj și să începeți să investiți (potențial prin M&A), dezvoltându-vă mai repede decât concurența.
  2. Adoptați o viziune clară: Chiar dacă sunteți în căutarea de noi surse de creștere, performanții de top ar trebui să aibă o viziune clară și un număr rezonabil de mic de teme pe termen lung; nu vă întindeți mai mult decât vă ține plapuma;  
  3. Creșteți vitalitatea cererii: Pe măsură ce trecem de la o piață push la o piață pull, trebuie să vă creați capabilități axate pe cerere, pentru a adapta eforturile comerciale la ceea ce au nevoie clienții acum; abordați prezența în online și capacitatea de a intra pe piață, trecerea la vânzarea și service-ul online.
  4. Deveniți mai agili: Având în vedere variabilitatea și incertitudinea, aduceți agilitatea și adaptarea în baza și lanțul dvs. de aprovizionare;
  5. Construiți reziliența întreprinderii: Construiți organizații care pot rezista șocurilor viitoare, dar, de asemenea, le pot anticipa, inclusiv prin eficientizarea operațiunilor de bază și reproiectarea proceselor pentru a valorifica capacitățile digitale.