Evoluția pieței asigurărilor în primele 9 luni ale anului

0

Piața asigurărilor din România a ajuns, în primele 9 luni ale acestui an, la un volum al primelor brute subscrise de peste 8,5 miliarde lei, în creștere cu aproximativ 4,8% față de valoarea înregistrată în aceeași perioadă a anului anterior.

Pe segmentul asigurărilor generale, valoarea primelor brute subscrise a ajuns, în intervalul ianuarie – septembrie 2020, la 6,87 miliarde lei, în creștere cu 6,3% față de aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, primele brute subscrise aferente asigurărilor de viață au scăzut ușor, cu 1,3% în intervalul de referință, până la valoarea de 1,64 miliarde lei.

Piața asigurărilor generale rămâne dominată de asigurările auto, astfel încât acestea (clasa A3 – Asigurări de mijloace de transport terestru, altele decât cele feroviare și clasa A10 – Asigurări de răspundere civilă auto, inclusiv răspunderea transportatorului) reprezintă aproximativ 71% din totalul primelor brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale și 57% din totalul primelor brute subscrise de societățile de asigurări în primele 9 luni ale anului 2020.

Asigurările de sănătate au continuat să înregistreze dinamici pozitive și în primele 3 trimestre ale anului 2020, cu un volum al subscrierilor de aproximativ 351 milioane lei, în creștere cu aproximativ 18% față de aceeași perioadă a anului precedent, majorându-și ponderea în totalul primelor brute subscrise de societățile autorizate și reglementate de A.S.F. la 4,1%.

Contextul actual, marcat de incertitudini sporite cu privire la evoluția viitoare a activităților economice amplificate de efectele negative ale pandemiei COVID-19, a determinat creșterea interesului pentru asigurările de garanții (clasa A15). Acest tip de asigurări a înregistrat un volum al primelor brute subscrise de aproximativ 364 milioane lei, în primele 9 luni ale anului 2020, în creștere cu 92% față de aceeași perioadă a anului precedent, aducându-și, astfel, aportul la tendința de diversificare a pieței asigurărilor din România.

Piața RCA

În primele trei trimestre din anul 2020, gradul de concentrare se menține la un nivel ridicat pe piața asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto. Astfel, primii doi asigurători cumulau aproximativ 75% din portofoliul de asigurări RCA din România.

Valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA, în primele 9 luni ale anului 2020, a ajuns la aproximativ 2,94 miliarde lei, restul până la totalul clasei A10 (3,10 miliarde lei) reprezentând asigurările transportatorului pentru marfa transportată în calitate de cărăuș și asigurările RCA subscrise pe teritoriul altor state membre UE în baza dreptului de liberă prestare a serviciilor. Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, valoarea primelor brute subscrise a crescut cu circa 4%.

Pe ansamblul întregii piețe, prima medie RCA anualizată a scăzut cu aproximativ 1% la 30 septembrie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent, înregistrând valoarea de 626 lei.

Dauna medie RCA plătită pentru vătămări corporale în primele 9 luni ale anului 2020 a crescut comparativ cu aceeași perioadă din anul precedent cu aproximativ 17%, iar cea pentru daune materiale a crescut cu circa 4%.

Solvabilitate II

Valoarea fondurilor proprii eligibile să acopere cerința de capital de solvabilitate se afla la finalul celui de-al treilea trimestru al anului 2020 la nivelul de 6,07 miliarde lei, în creștere cu 14% comparativ cu valoarea înregistrată la 30 septembrie 2019. La finalul lunii septembrie a anului 2020, atât valoarea activelor, cât și cea a obligațiilor societăților de asigurare (măsurate conform principiilor regimului Solvabilitate II) au înregistrat modificări comparativ cu valorile înregistrate în aceeași perioadă a anului precedent. Activele totale au crescut cu 8%, iar datoriile totale ale societăților de asigurare au crescut cu 7% în primele nouă luni ale anului 2020 comparativ cu valoarea înregistrată în aceeași perioadă a anului anterior.

Ratele SCR și MCR

Ratele SCR și MCR calculate la nivelul pieței ca raportul dintre totalul fondurilor proprii eligibile să acopere cerințele de capital și valoarea totală a necesarului de capital au înregistrat valori supraunitare, în creștere comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior. Rata SCR la nivelul pieței s-a situat la un nivel de 1,83, iar rata MCR la o valoare de 4,44.

Indemnizații brute plătite

Despăgubirile brute plătite de societățile de asigurare pentru activitățile de asigurări generale și de viață (incluzând răscumpărările parțiale și totale și maturitățile) au înregistrat, în primele 9 luni ale anului 2020, o valoare de circa 5 miliarde lei, fiind observată o atenuare a ritmului de creștere în perioada de referință față de dinamicile anuale înregistrate în perioadele anterioare.

Brokerii de asigurare

Primele brute distribuite de companiile de brokeraj pentru asigurările generale și asigurările de viață s-au situat la o valoare de 5,77 miliarde lei, în primele 9 luni ale anului 2020, în creștere cu 9,2% față de aceeași perioadă a anului anterior. Ponderea veniturilor din activitatea de distribuție în volumul de prime distribuite la nivelul pieței de brokeraj în asigurări a fost de 17,64% (comision mediu), pe segmentul asigurărilor generale acesta fiind de 16,63%, iar pe segmentul asigurărilor de viață fiind de 45,21%.

Mai multe detalii despre evoluția pieței asigurărilor în primele 9 luni ale anului 2020 puteți să găsiți AICI.

Horváth & Partners: proiecte de consultanță de 64 milioane euro, în 15 ani de activitate în România

0

Compania de consultanță în management Horváth & Partners, prezentă pe piața românească din 2005, a derulat peste 300 de proiecte, în valoare de circa 64 milioane de euro. Informația a fost furnizată la împlinirea a 15 ani de activitate a biroului local al companiei, înființat în noiembrie 2005.

Kurt Weber (foto), director general al Horváth & Partners România, apreciază: „Acești 15 ani de activitate pe piața locală au reprezentat o călătorie extraordinară pentru noi. Cu toate că decizia de a deschide biroul local a fost strâns legată de proiectul de integrare post-fuziune a Petrom, un alt motiv a fost poziționarea foarte bună a țării în regiune. În plus, România se îndreapta în acea perioadă spre aderarea la Uniunea Europeană, care avea să ofere peisajului de afaceri al țării o nouă fereastră de oportunități și un potențial de dezvoltare important. Sunt conștient că nu am fi reușit nimic fără echipa locală, formată din peste 30 de consultanți, precum și de cei 50 de colegi din birourile internaționale, care ne-au oferit sprijin și know-how în acest deceniu și jumătate de activitate. Am fost martori la transformarea și maturizarea mediului de business local, la schimbarea percepției față de serviciile de consultanță și la două momente majore de cumpănă, din punct de vedere economic: 2008 și 2020”.

Compania Horváth & Partners oferă servicii de consultanță pentru proiecte de mărime mică și medie, cu valori în jurul a 50.000 euro și pentru proiecte transformaționale ample, care pot depăși 2-3 milioane de euro. Proiectele locale și regionale dezvoltate în această perioadă acoperă o gamă largă de specialități: reproiectarea modelului de afaceri și susținerea transformării organizationale în sectorul upstream al industriei de petrol și gaze, transformarea modelului de afaceri prin proiecte de externalizare, management al proceselor și S/4HANA, managementul resurselor umane, implementarea de soluții de planificare, elaborarea de planuri de afaceri pentru investiții și segmente noi de piață etc.

Apreciind că mediul de afaceri românesc a făcut progrese notabile în cei 15 ani de la înființarea biroului local, Kurt Wweber subliniază: „Una dintre realizările majore pe care le-am observat este creșterea nivelului de competitivitate a principalilor jucători din același domeniu de activitate. Companiile au realizat că un factor important pentru a progresa este să ai o concurență puternică, care să-ți stimuleze dezvoltarea, să inovezi, să îți îmbunătățești performanțele permanent. Un alt element pozitiv este concentrarea pe nevoile clienților și adaptarea serviciilor și produselor, în funcție de acest factor. Un semnal clar de maturizare este și implementarea indicatorilor de performanță în toate industriile, precum și adoptarea soluțiilor de digitalizare cum sunt Inteligența Artificială sau RPA-ul. Nu în ultimul rând, organizațiile au învățat să atragă, să crească și să-și păstreze mult mai bine oamenii, chiar dacă acesta este un sector unde mai este mult loc de evoluție. Cred că factorul uman, în special în plină epocă a automatizărilor, este vital pentru sănătatea unei afaceri”.

Directorul general Kurt Weber consideră că România traversează o perioadă care pune bazele dezvoltării pe termen mediu și lung, deoarece la nivelul Uniunii Europene se definește cel mai mare buget multianual de până acum pentru programul de redresare economică NextGenerationEU, în perioada 2021-2027, și planul de relansare economică post-pandemie. Prin European Green Deal au fost definite țintele cele mai ambițioase de transformări climatice. Toate aceste mecanisme și instrumente de finanțare vor putea fi atrase în mod eficient cu proiecte fezabile din punct de vedere economic pentru întregi comunități și ecosisteme de afaceri: „Pentru conceperea și implementarea unor astfel de proiecte oferim soluții atât în sectorul public cât și în cel privat, prin competențele și experiența dovedită în țări care au trecut prin etape similare, în ultimii 2-5 ani. Suntem pregătiți să sprijinim beneficiarii și investitorii în marile proiecte care vor pregăti și contribui la transformarea economia României. Mediul local de business a făcut pași importanți în direcția dezvoltării și am putut observa acest lucru foarte bine, dat fiind că noi colaborăm îndeaproape cu birourile internaționale ale Horváth & Partners, avem consultanți români care derulează proiecte pentru clienți din străinătate și invers, iar acest lucru ne ajută să luăm pulsul permanent și corect”.

În aceeași perioadă de 15 ani, biroul Horváth & Partners din București a devenit și un adevărat hub regional, de unde au fost schițate și implementate proiecte în Republica Moldova, Serbia, Croația și întreaga zonă balcanică. Totodată, consultanții biroului din București au contribuit la proiecte derulate în Germania și la dezvoltarea grupului, în special a birourilor din SUA și Orientul Mijlociu.

Ca perspectivă, aprecierea specialiștilor de la Horváth & Partners este că principalele tendințe care se vor materializa în următorii doi ani la nivelul mediului de business sunt: „(1) accelerarea transformării digitale, creșterea continuă și vertiginoasă a canalelor online de vânzare și accentuarea îmbunătățirii experienței clienților; (2) concentrarea organizațiilor pe sporirea capacității de inovare și a investițiilor în tehnologii ecologice; și (3) concentrarea pe acțiuni concrete de sustenabilitate, cu precădere în sectoarele energetic, transporturi, agricol și industrial”.

Horváth & Partners (www.horvath-partners.com/ro) se definește ca „una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă și pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.000 de angajați. Horváth & Partners are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, Statele Unite ale Americii, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth & Partners este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 25 de țări, situate pe trei continente, totalizând peste 5.100 de consultanți. 

Pe piața din România, Horváth & Partners oferă o gamă largă de servicii de consultanță în domeniul managementului performanței și optimizarea performanței organizațiilor private și publice: de la management strategic și inovație, managementul proceselor și organizare, până la controlling, managementul operațiunilor și achizițiilor, training-uri, consultanță în vânzări și IT. Principiul de consultanță al Horváth & Partners se bazează pe o cooperare intensivă, în parteneriat și orientată pe soluții, alături de clienți. Unul dintre principiile de bază, care diferențiază Horváth & Partners, este sprijinirea clientului pe parcursul întregului proces de transformare, de la elaborarea conceptelor strategice, până la implementarea și ancorarea acestora în cadrul companiei”.

Xiaomi lansează campania “Intră în atmosfera sărbătorilor de iarnă cu Mi 10T Pro și Mi 10T”

0
Xiaomi, lider global în tehnologie, le-a pregătit o nouă surpriză fanilor Mi și utilizatorilor din România și a lansat, începând de astăzi, campania “Intră în atmosfera sărbătorilor de iarnă cu Mi 10T Pro și Mi 10T”.  
Astfel, în perioada 15-31 decembrie, achiziția unui telefon Mi 10T Pro sau Mi 10T, din rețeaua partenerilor autorizați*, le va aduce cumpărătorilor automat și un cadou la alegere. Aceștia trebuie să introducă datele din factură pe https://mi-home.ro/event/xiaomi-mi10t-promo-sarbatori/ și să își aleagă cadoul. Opțiunile sunt: Mi True Wireless Earphones Lite, Mi Portable Photo Printer sau Mi Smart Band 5.  
Cele două modele, Mi 10T Pro și Mi 10T, au fost lansate la finalul lunii septembrie, sub sloganul Power Your Creativity și au fost concepute pentru a-i ajuta pe utilizatori să își ducă creativitatea la un alt nivel.  
Flagship-ul Mi 10T Pro are specificații tehnice de top în categoria sa. Camera ultra-performantă de 108MP oferă o rezoluție ultra-înaltă cu Stabilizator Optic de Imagine (OIS) și filmare 8K. Display-ul viitorului – AdaptiveSync TrueColor de 144Hz – se adaptează automat la rata de frame-uri a conținutului redat, în timp ce tehnologiile Motion Estimation, Motion Compensation (MEMC) aduc în plus mai multe frame-uri care fac clipurile video mai fluide și mai ușor de vizionat. Mi 10T Pro este dotat cu procesorul flagship Qualcomm® Snapdragon™ 865, dar și o baterie de de 5000mAh (typ).
Mi 10T continuă să împingă limitele și oferă experiențe unice atât pentru cei care îl folosesc la birou, cât și pentru pasionații de streaming și gaming. Camera principală a telefonului este de 64MP, iar Mi 10T folosește aceeași tehnologie de ecran și același procesor și baterie ca varianta Pro.  

Gătește un Crăciun așa cum simți cu Floriol și WOPA

0

Campania “Poftă emoții, poftă de viață”, lansată în vară de WOPA și Floriol, continuă cu o poveste de Crăciun. La finalul unui an complicat, plin de emoții de tot felul, masa de sărbători ar trebui să fie un moment de bucurie deplină. Așa că anul acesta, Floriol te invită să pregătești o cină de Crăciun exact cum vrei tu să fie. Doar cu ingredientele care îți plac, asezonate cu cele mai sincere emoții.

TIMP DE PREPARARE: După sufletul fiecăruia

DIFICULTATE: De la ușor la complex, după gust

INGREDIENTE:

  • Poftă de nostalgie
  • Poftă de mulțumire
  • Poftă de pace
  • Poftă de visare
  • Floriol din belșug

MOD DE PREPARARE:

Rețetele cu “Poftă de emoții de Crăciun, poftă de viață” by Floriol, powered by WOPA, sunt ideale atât pentru adepții bucătăriei tradiționale, cât și pentru vegani sau pentru iubitorii dietelor keto.

„Când vine vorba de masa de Crăciun, primul gând pentru fiecare român e: friptură, salată de boeuf, cârnați, plus cozonac până nu mai poți. Or, Crăciunul este simțit diferit de fiecare dintre noi și mesele de Crăciun sunt cel puțin la fel de variate. Adică, dacă nu îți place piftia… e OK! De aceea am vrut să recunoaștem acest lucru și să oferim alternative de rețete care să se plieze pe felul în care oamenii simt Crăciunul” spun Alina Nechita (Art Director vegan) și Daniel Hărmănescu (Copywriter non-vegan) de la WOPA.

“Emoția rămâne cel mai important ingredient pentru o masă perfectă. După 20 de ani de prezență pe piața din România și 15 ani în care a urat românilor ”Poftă de viață”, Floriol știe bine acest lucru și le propune consumatorilor săi un stil de viață echilibrat și sănătos. Pe Floriol.ro găsiți o mulțime de sfaturi și abordări din partea nutriționiștilor, dar și peste o sută de rețete numai bune de pus în practică pentru masa de Crăciun și nu numai”, a adăugat Monica Spiru (Marketing Manager România & Bulgaria).

Sume considerabile obținute de consumatori prin intermediul SAL-Fin

0

Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin) reprezintă o soluție reală pentru consumatori de a-și rezolva diferendele pe care le au cu societățile de asigurare.

Sumele pe care păgubiții le primesc, în urma concilierilor intermediate de SAL-Fin, sunt sensibil mai mari față de cele oferite inițial de către asigurători.

Spre exemplu, un păgubit RCA a depus o cerere de despăgubire pentru suma de 112.313 lei, iar asigurătorul a oferit suma de 8.444 lei. Consumatorul nemulțumit de suma primită a apelat la SAL-Fin, iar în urma concilierii, compania de asigurare a fost obligată la plata unei diferențe, în valoare de 103.868 lei, plus penalități de întârziere de 0,2% pe zi.

Într-un alt caz, societatea de asigurare a făcut o ofertă de despăgubire în valoare de 67.205 lei, iar în urma intervenției conciliatorilor SAL-Fin a fost stabilită drept despăgubire suma de 94.755 lei.

Într-un dosar încadrat în categoria daunelor totale, oferta de despăgubire inițială transmisă de asigurător a fost în cuantum de 43.727 lei. Păgubitul RCA, nemulțumit de ofertă, a apelat la SAL-Fin, iar în urma concilierii, asigurătorul a recalculat valoarea de piață a autovehiculului și a suplimentat suma inițială cu 28.512 lei. Tot în acest dosar, asigurătorul a plătit în plus, pentru lipsa de folosință, 48.431 de lei, după ce inițial plătise doar 11.883 de lei din suma cuvenită.

Într-un alt dosar de daună totală, păgubitul RCA a primit, în urma concilierii SAL-Fin, suma de 32.737 de lei, față de 25.528 de lei cât fusese oferta inițială de despăgubire primită din partea firmei de asigurare.

În general, procesul de conciliere durează, în medie, între o lună și două luni, însă au fost cazuri când părțile s-au înțeles în numai două zile.

De la începutul anului și până în prezent, SAL-Fin a primit circa 1.100 de cereri de soluționare dintre care a rezolvat peste 600.

Mai multe detalii despre activitatea SAL-Fin puteți să găsiți aici.

Sondaj BestJobs: Nivelul de stres s-a dublat în timpul pandemiei de coronavirus pentru unul din patru angajați români. Cei mai mulți au ajuns deja la epuizare

0

Peste 70% dintre angajații români care au participat la un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs afirmă că nivelul de stres la locul de muncă a crescut de la începerea pandemiei de coronavirus, iar mai mult de un sfert dintre aceștia apreciază că nivelul de stres chiar s-a dublat.

După 10 luni de pandemie, copleșiți de sarcini la serviciu, teamă, incertitudine și izolare socială, aproape 30% dintre respondenți admit că deja au ajuns la burnout. Oboseala resimțită în urma unui program solicitant îi face pe alți aproape 20% dintre angajați să creadă că în cel mult o jumătate de an vor ajunge la epuizare, dacă stresul se va menține la același nivel, în timp ce aproape 16% estimează că vor ajunge la epuizare în cel mult un an.

Mediul de lucru dezorganizat și haotic (31,6%), supraîncărcarea (26,6%) și noile responsabilități care ies din aria lor de competențe (24,6%) reprezintă principalii trei factori de stres invocați de angajații care au răspuns sondajului BestJobs. Alți 23,8% dintre respondenți explică stresul ridicat prin faptul că nu găsesc un echilibru între viața personală și cea profesională, iar 21% sunt stresați pentru că sunt nevoiți să preia din responsabilitățile colegilor.

Alți factori de stres importanți pentru mai bine de jumătate dintre respondenții la sondajul BestJobs sunt  tergiversarea deciziilor importante de către superiorii direcți (15,6%), posibilitatea pierderii jobului (14,8%), lipsa interacțiunii directe cu colegii și managerul direct (13,7%) sau timpul mult prea mare alocat meeting-urilor online (8,6%).

Angajații vor să se întoarcă la birouri

Pandemia a adus o schimbare uriașă în ceea ce privește modalitățile de lucru. Unii angajați s-au adaptat rapid lucrului de acasă (24%), alții mai puțin. Cert este că cei mai mulți angajați ar prefera să se întoarcă la birou (35%), în timp ce alți peste 30% ar opta pentru un program hibrid – în care să poată lucra până la 5 zile pe lună de acasă.

În cea mai complicată perioadă de după criza financiară din 2009, angajații nu au doar nevoie să se întoarcă la birouri, ci vor să simtă și că munca lor este apreciată și că angajatorul investește în dezvoltarea lor. Angajații români spun că au nevoie acum mai mult decât oricând de cursuri pentru noi specializări în domeniul lor de activitate (53,5%), de cursuri de reconversie profesională (34,8%) sau de cursuri de management al schimbării (26,6%).

„Vestea bună este că observăm deja tot mai multe companii care își dau seama că nivelul de implicare și de satisfacție al angajaților a avut de suferit în contextul actual și încep să adopte noi măsuri care vin să repare dezechilibrul care s-a creat. Am văzut asta și prin platforma Avocado.red, care conectează utilizatorii cu terapeuți, coachi și alte tipuri de specialiști și care este susținută de BestJobs, unde au fost desfășurate peste 400 de sesiuni online de consiliere individuală, iar tendința este de creștere”, declară Ana Visian, Marketing Manager la BestJobs.

Un rezultat neașteptat în contextul crizei actuale este intenția declarată de peste jumătate (56.3%) dintre respondenții studiului BestJobs de a lua în calcul o schimbare de job în următoarele 6 luni.

„În condițiile în care trecem printr-o perioadă marcată de multe incertitudini, ne-am fi așteptat să vedem mult mai puțini angajați dispuși să ia în calcul o schimbare de job, cel puțin până când lucrurile se mai așează și depășim măcar criza epidemiologică.  Însă observăm o nemulțumire individuală profundă în piață și o dorință mult mai mare din partea angajaților de a fi fericiți în ceea ce fac. Probabil această pandemie și măsurile de distanțare socială i-au făcut pe mulți să-și reevalueze nevoile și așteptările în raport cu jobul și angajatorul. De aceea, tot mai mulți angajatori ar trebui să se uite în această perioadă și la soluții prin care să ofere angajaților servicii de life & business coaching, consiliere sau psihoterapie, ca beneficiu extra salarial”, spune Ana Visian, Marketing Manager la BestJobs.

Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 20 noiembrie – 5 decembrie, pe un eșantion de 1.421 de utilizatori de internet.

Sistemul Medical MedLife își consolidează poziția de lider și achiziționează pachetul majoritar de acțiuni al companiei Pharmachem

0
  • Compania vizează dezvoltarea zonei de farmacie online, dar și optimizarea sistemului de achiziții la nivel de grup, pentru rețeaua proprie de farmacii și spitale
  • MedLife are în plan și alte tranzacții până la finalul anului
  • Dacă tranzacțiile vor fi finalizate, MedLife va fi prima companie românească din sectorul medical privat care depășește un sfert de miliard de euro ca și cifră de afaceri

Sistemul Medical MedLife anunță semnarea contractului de achiziție pentru pachetul majoritar de 75% din acțiunile companiei de distribuție Pharmachem Distribuție SRL. Este cea mai mare achiziție a grupului din ultimii ani și, totodată, prima achiziție în sectorul pharma.

Pharmachem activează pe piața de servicii distribuitoare de medicamente de 16 ani, fiind un jucător important, cu rețea de depozite în București și în țară. La nivelul anului 2019, compania distribuitoare de medicamente a înregistrat o cifră de afaceri de 83.4 milioane de lei, în creștere cu 30% față de anul precedent.

„După cum ne-am anunțat deja acționarii, am pastrat activ programul de achizitii și astfel marcăm semnarea unei noi tranzacții de această dată în zona pharma. Credem că acest segment va avea un aport foarte important la revenirea economică și menținerea sănătății populației în anii care vor urma. În ceea ce privește integrarea companiei Pharmachem în grup, vizăm două direcții: prima, optimizarea sistemului de achiziții de medicamente la nivel de grup, prin prisma rețelei proprii de farmacii, PharmaLife Med, și a celor 12 spitale din cadrul grupului. Și a doua, dezvoltarea zonei de farmacie online clickpharm.ro, respectiv noi proiecte de digitalizare care să aducă medicamentul potrivit mai aproape de pacient, la un click distanță” a declarat Mihai Marcu, CEO și Președinte MedLife Group.

“Perioada de pandemie ne-a ajutat să urmărim îndeaproape comportamentele de consum. Am observat o mai mare interdependență a medicului de farmacie și a unităților farmaceutice de prescripțiile medicilor, a pacientului de analize de imunologie, dar și de găsirea unui vaccin. Interdependența între produse farmaceutice în incinta clinicilor, aproape de pacient a crescut în ultimul an mai mult ca oricând. Pacientul începe să solicite consultații online, teste rapide prin curier și, dacă este posibil, administrare de vaccin imediat lângă medic. În acest context, avem nevoie de know how în domeniul farmaceutic, de dezvoltarea rețelei de farmacii în incinta clinicilor și spitalelor, de o simbioză între unitățile medicale și cele farmaceutice, iar diversificarea domeniilor de activitate ne pregătește pentru anii care vor urma, pentru pacienții care vor privi de acum încolo industria farmaceutică ca pe o industrie care, alături de zona de servicii medicale, îi poate vindeca”, a mai declarat Mihai Marcu.

Odată cu finalizarea acestei tranzacții, managementul companiei Pharmachem va rămâne integral în sarcina actualilor proprietari, aceștia având know how-ul necesar pentru a administra corespunzător acest business, dar și pentru a-i accelera creșterea.

“Suntem bucuroși de acest parteneriat și că putem face parte din grupul MedLife. Pentru noi reprezintă o bună oportunitate de extindere și dezvoltare, deoarece ne vom integra într-o structură organizațională solidă și foarte complexă guvernată de o companie lider de piață. Avem planuri mari pentru anul care va urma și suntem încrezători că alături de MedLife vom reuși să atingem obiectivele propuse”, a declarat Mihai Tirli, Director General Pharmachem.

Tranzactia urmează să fie analizată de Consiliul Concurenței. Odată aprobată, grupul MedLife își va consolida poziția de lider pe piața serviciilor medicale private, îndeplinindu-și astfel  angajamentului față de acționari și parteneri. 

Pentru perioada ce urmează, reprezentanții MedLife intenționează dezvoltarea programului de achiziții și extinderea investițiilor. „Structura actuală de business, care integrează foarte multe linii de afaceri ne-a ajutat nu doar să depășim perioada de criza, dar să fim și atenți la oportunitățile din piață. Vizăm și alte tranzacții pe acest final de an. Și, în acest sens, daca acestea se vor finaliza, tranzacția curentă urmând să fie evaluată și aprobată de Consiliul Concurenței, vom fi prima companie medicală privată din România care depășește un sfert de miliard de euro ca și cifră de afaceri”, a declarat Mihai Marcu.

Reprezentanții companiei consideră că viitorul este al serviciilor interdisciplinare în contextul în care lumea medicală se îndreaptă către un nou pacient.

“Ne îndreptăm către o nouă lume medicală, cătră un nou pacient. Varietatea de servicii a grupului MedLife ne-a ajutat, în plină pandemie, să lansăm servicii noi, laboratoare COVID pentru identificarea infecției cu noul Coronavirus și detectarea anticorpilor SARS CoV 2, ne-am putut adapta imediat să oferim imagistică pulmonară sau să facem screening pentru boli metabolice, cardiovasculare sau de imunitate. Pe de altă parte, din punct de vedere funcțional departamentele de abonamente medicale, serviciile medicale de urgență sau vânzările PharmaLife ne-au ajutat să ne păstrăm echilibrul economic necesar desfășurării activității. Credem ca viitorul este al serviciilor interdisciplinare. Faptul că avem în structură venituri și know how pentru servicii medicale de ambulator, spitalicești, activitate de laborator, dar și farmacii, stomatologie sau abonamente medicale ne pun în poziția unică de a alege, de a ne adapta pacientului post covid și oricărei provocări pentru a ne îngriji în siguranță pacienții”, a mai declarat Mihai Marcu.

Prin preluarea Pharmachem Distribuție, grupul MedLife ajunge la un portofoliu de 28 de companii achiziționate, ultima anunțată fiind Centrul Medical Veridia (Basarab).

65% dintre români preferă să interacționeze cu primăriile folosind telefonul mobil și doar 35% prin web

0

Contribuabilii români încep să acceseze serviciile online ale primăriilor, iar în topul preferințelor de utilizare a acestora, se regăsesc plata impozitelor sau a taxelor și efectuarea programărilor în cadrul instituțiilor de stat, conform studiului realizat de Integrisoft Solutions, furnizor de aplicații software, cu experiență de peste 15 ani în administrația publică locală.

 În topul domeniilor de interes pentru accesarea serviciilor publice online, în afară de plata taxelor și a impozitelor locale, se află activitățile legate de diverse utilități din administrațiile publice (35%) sau alte sesizări (19% dintre respondenți). Cu procente mai mici, urmează interacțiunile online legate de evenimente locale, situații legate de urbanism și diverse alte domenii. Marea majoritate a respondenților (42%) interacționează în general cu o singură primărie și doar 14% soluționează diverse probleme accesând servicii online de la mai mult de 3 instituții locale. Acest lucru denotă că cei care au cele mai multe interacțiuni cu instituțiile publice încă nu folosesc sau nu știu de existența acestor servicii. 

„Odată cu implementarea modulelor software în instituțiile publice, noi oferim consultanță și pachete de promovare a acestor module către comunitatea locală, pentru a ne asigura că despre facilități află cât mai multe persoane. Nu toate instituțiile statului au un departament specializat în comunicare și relații publice și ne-am dat seama că uneori eforturile primăriei pot rămâne fără rezultate vizibile, dacă softurile achiziționate nu sunt și folosite de cetățeni, din cauza faptului că aceștia nu află despre existența acestora”, a declarat Florian Simionescu, CEO Integrisoft Solutions.

În ceea ce privește modul în care sunt accesate serviciile online ale instituțiilor publice, studiul a confirmat faptul că telefoanele mobile sunt preferate de către români pentru realizarea plăților (47%), efectuarea programărilor online pentru servicii publice (45%) sau interogarea stadiului documentelor în relația cu instituția (28%).

Studiul s-a derulat în luna noiembrie a acestui an și are la bază un eşantion de 1.015 persoane, femei și bărbați cu vârsta de peste 18 ani, selectați atât din mediul urban, cât și rural, de pe teritoriul României. Pentru mai multe detalii despre rezultatele detaliate, evoluția emoțiilor românilor în perioada aprilie – octombrie 2020 și concluzii, puteți accesa aici studiul integral.

Trusted Advisor: Optimizările de cheltuieli, implementarea de facilități /ajutoare de stat, printre cele mai solicitate servicii financiare de către antreprenori în 2020

1

Trusted Advisor, o companie de contabilitate și strategie financiară a primit mai multe solicitări de optimizări de cheltuieli (+20%) pe parcursul anului 2020 dar și pentru implementarea de facilități, ajutoare de stat destinate companiilor antreprenoriale în contextul pandemiei de COVID.

Un număr de 18 IMM-uri afectate de pandemie au solicitat ajutor prin intermediul Trusted Advisor pentru a obține granturi pentru măsurile 1 și 2, astfel aria serviciilor oferite de către companie a fost extinsă. Cele mai multe IMM-uri provin din domenii precum: horeca, medical, servicii, producție, organizări de evenimente, transporturi, IT.  Totodată, în toamna acestui an, Trusted Advisor a implementat aplicația Trusted App către 60 de IMM-uri și automat, au venit solicitări și de finance, care pe final de an se intensifică, ca număr.

„Antreprenorii conștientizează nevoia unui suport pe termen lung și sunt dispuși la parteneriate, de la servicii complexe de finance la atragerea de membri externi în Board, unde noi acționăm în Rol de Finance Business Partner extern, implicați în deciziile strategice, inclusiv la întâlniri de Board, ne asumăm responsabilitatea deciziilor alături de proprietarii afacerilor”, declară Ioana Arsenie, Strateg Financiar și Managing Partner, Trusted Advisor.

Pe tot parcursul anului 2020, la nivel de strategie financiară și finance, IMM-urile și-au dorit recomandări de optimizare a afacerii, pentru stabilitate și dezvoltare sustenabilă, într-o structură financiară și operațională coerentă și pregatită pentru creștere, nevoia unui trusted advisor, acel partener care cunoaște în detaliu afacerea și care este disponibil să intervină agil în situatii complexe, de criză sau de oportunitate. De aceea, este imperativ să fie stabilit un context de lucru pe termen de minimum 6 luni – 1 an.

Pentru anul 2020, Trusted Advisor va înregistra venituri de 340000 ron, cu +14.5% în creștere față de anul 2019. Noii clienți Trusted Advisor provin din domenii precum: comerț online, comerț și montaj produse de amenajare a locuințelor, servicii complexe de training, servicii electronice, medical, consultanță.

Planuri pentru 2021 – Trusted App, un nou produs către firmele de contabilitate, atragerea de expați și creșterea echipei

În același timp, compania vizează să lanseze un nou produs în anul viitor – Trusted App către firmele de contabilitate din România, o creștere cu minimum 50%, creșterea gradului de automatizare și digitalizare a proceselor operaționale Trusted, dublarea echipei la final de 2021, cu 4 trusted accountants și 1 trusted accounting leader, alături de 1 analist de business pentru a gestiona mai multe proiecte de strategie financiară.

Trusted Advisor își propune să atragă în portofoliu și expați care au dezvoltat business-uri proprii în România, compania dezvoltându-și de-a lungul timpului o puternică expertiză în lucrul cu partenerii străini dar și la nivel de management în multinațională, cu țări din regiune.

Produsele Trusted Advisor sunt potrivite pentru startup-uri (strategie de business, consultanță financiară inițială, contabilitate, raportare financiară cu Trusted App, astfel compania deservește orice tip de activitate), însă expertiza Trusted Advisor este mai bine pusă în valoare în companii cu activitate complexă, mai multe linii de business, piețe, categorii de produse, cu vechime în piață, cu peste 50 de angajați, compania intervine și la nivel operațional și optimizează procese astfel încât, rezultatele financiare să fie mai bune.

Identificarea corectă a produselor cu dublă utilizare, un pas important în obținerea licenței ANCEX

0

Autori: Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de Taxe indirecte și Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerț Internațional, Asistență fiscală și juridică, EY România (foto)

Exportul, transferul, serviciile de intermediere sau orice alte operațiuni cu produse cu dublă utilizare sau produse militare sunt condiționate de obținerea unor licențe. Dacă lista produselor militare este explicit prevăzută în legislație, clasificarea produselor cu dublă utilizare este dificilă și solicită o analiză mai detaliată din partea agenților economici. Iată care sunt cele șase aspecte importante de care trebuie să țină seama companiile.

Prin produse cu dublă utilizare se înțeleg acele produse și tehnologii care au în mod normal utilizări civile, dar ale căror caracteristici pot avea și aplicație militară sau pot contribui la dezvoltarea și producerea armelor de distrugere în masă. În această categorie intră, de exemplu, circuitele integrate, condensatoarele, mașinile-unelte sau camerele de luat vederi electronice.

Spre deosebire de legislația vamală, care se aplică doar produselor tangibile care trec frontiera europeană, produsele cu dublă utilizare pot presupune și produse intangibile, cum ar fi  transmiterea de software sau tehnologie prin mijloace electronice. Dar toate fac parte din categoria bunurilor cu dublă utilizare și necesită obținerea unei licențe de la Departamentul pentru Controlul Exporturilor (ANCEX).

Cum identifici produsele cu dublă utilizare

Pentru a stabili dacă un produs intră sau nu în categoria celor cu dublă utilizare, agenții economici trebuie să facă o analiză destul de complexă și să compare caracteristicile tehnice ale produsului cu cele specificate în Anexa Regulamentului (CE) nr. 428/2009, care instituie regimul comunitar pentru controlul exporturilor, transferului, serviciilor de intermediere și tranzitului de produse cu dublă utilizare, cu modificările și completările ulterioare. Sunt și produse exceptate de la obținerea unei licențe, chiar dacă întrunesc una dintre caracteristicile din lista de control. Unul dintre acestea ar putea fi un software ce apare în lista de control, dar este un produs comercial de mass-market pe care cumpărătorul poate să-l folosească pe baza principiul Do It Yourself (îl instalează singur) fără restricții privind difuzarea lui ulterioară. Acesta nu necesită licență.

Clauza de „catch-all”

Pot fi supuse obligației de autorizare și produse care nu apar pe lista celor cu dublă utilizare.  În cazul în care țara de destinație este supusă unui embargou asupra armelor, iar produsele pot fi destinate, în întregime sau în parte, unei utilizări finale militare, sau, dacă produsele pot fi folosite, în întregime sau în parte, la producția și proliferarea armelor de distrugere în masă, prin clauza de catch-all, prevederile Regulamentului nr. 428/2009 se extind și asupra acestora.

Consultanță ANCEX versus formular de autoevaluare

În cazul produselor pentru care clasificarea în categoria celor cu dublă utilizare este dificilă sau ridică suspiciuni, se poate solicita consultanță de la ANCEX. Pe site-ul ANCEX este publicat Ghidul pentru completarea cererii de consultanță. În urma depunerii cererii de consultanță, agenții economici vor primi exact categoria din lista de control în care se clasifică produsele respective sau li se va spune că acestea nu intră în categoria produselor cu dublă utilizare.

Ca alternativă, agenții economici pot utiliza formularul de autoevaluare, cu ajutorul căruia vor putea analiza intern conformitatea specificațiilor produsului cu aspectele tehnice prevăzute în Regulamentul Uniunii Europene. Acest formular va trebui prezentat la biroul vamal, în momentul efectuării formalităților de export, ca anexă la declarația vamală.

Prin utilizarea formularului de autoevaluare la momentul vămuirii, exportatorii pot reduce timpul de vămuire cu cele câteva zile necesare pentru pregătirea și depunerea cererii de consultanță până la emiterea negației de către ANCEX.

Tranzacțiile cu Marea Britanie

Având în vedere că Marea Britanie este o destinație importantă pentru produsele cu dublă utilizare fabricate în Uniunea Europeana, a fost emis un regulament pentru simplificarea formalităților administrative pentru această categorie de bunuri.  

Astfel, prin Regulamentul (UE) nr. 496/2019, Marea Britanie a fost adăugată pe lista destinațiilor care fac obiectul autorizației generale de export a Uniunii nr. EU001. Începând cu 2021, produsele prevăzute în autorizația EU001 vor putea fi transferate în baza acesteia, fără a mai fi necesară obținerea unei autorizații individuale, cu respectarea condițiilor prevăzute în legislația europeană și națională – notificare prealabilă, raportarea exporturilor efectuate într-o lună etc.

Referitor la măsurile tranzitorii, conform unei notificări a Comisiei Europene, licențele de transfer intracomunitar eliberate de unul dintre statele membre pentru transferurile către Regatul Unit emise înainte de data Brexit-ului vor putea fi utilizate până la expirarea valabilității licenței.

Tipuri de licențe ANCEX 

Pentru a simplifica formalitățile cu produse cu dublă utilizare, Uniunea Europeană a emis autorizații generale de export. Aceste autorizații generale sunt aplicabile exporturilor de anumite produse către anumite țări de destinație și sunt disponibile tuturor exportatorilor care îndeplinesc condițiile din respectiva autorizație.

În concluzie, agenții economici trebuie să analizeze tranzacțiile cu produse cu dublă utilizare și clasificarea acestora în lista de control, încă din faza de contractare, pentru a evita eventuale blocaje în livrarea produselor, imposibilitatea respectării contractelor comerciale sau încălcarea prevederilor legislației de control al exporturilor.

Sancțiuni și contravenții

Pentru companii este foarte important să cunoască cum și în ce măsură sunt afectate de legislația de control al exporturilor și să se conformeze prevederilor legale, întrucât vânzarea unor astfel de produse  fără licență este considerată infracțiune și se pedepsește ca atare.

În plus, agenții economici trebuie să știe că inclusiv nerespectarea unor prevederi, care nu reprezintă infracțiuni (de ex. completare incorectă a documentelor, lipsa evidentelor, raportările ulterioare eronate), este sancționată cu anularea, suspendarea sau retragerea licențelor eliberate, dar și cu amenzi de până la 25.000 lei.

În concluzie, recomandăm companiilor să analizeze cu atenție toate tranzacțiile pe care le realizează și, în cazul în care ele pot fi încadrate ca fiind vânzări, transfer sau intermediere de produse cu dublă utilizare, să respecte pașii indicați mai sus sau să apeleze la sfaturile unui specialist care să îi ajute să delimiteze operațiunile și să obțină licența.