Enel Xlansează contul bancar online Enel X
Pay de la Enel X Financial Services, printr-un parteneriat strategic cu
Mastercard, intrând astfel pe piața serviciilor financiare digitale și a
serviciilor bancare mobile. Noul
produs este caracterizat prin aceea că „permite utilizatorilor să efectueze
plăți și transferuri complet sigure, în timp real, direct prin intermediul
aplicației telefonice, să dețină un card digital sau fizic, precum și să
monitorizeze tranzacțiile și cheltuielile întregii familii. Enel X Pay a fost
lansat și prezentat în cadrul unei conferințe online la care au participat
Francesco Venturini, CEO Enel X, Giulio Carone, CEO Enel X Financial Services,
și Matteo Concas, Head of Financial Solutions din cadrul Enel X”.
Francesco Venturini,
CEO Enel X, subliniază: „Cu Enel X Pay extindem platforma de produse și oferte,
pentru a încorpora zona serviciilor financiare. Enel X Pay este un instrument
digital menit să asiste clienții în gestionarea cu ușurință a operațiunilor
financiare, bazându-se pe un partener inovator și de încredere precum Enel X. Dezintermedierea
de la serviciile financiare tradiționale ne oferă opțiunea de a intra într-un
sector extrem de competitiv, având capacitatea de a inova și dezvolta soluții
noi, de la servicii de consultanță și management financiar, la servicii de
asigurări
Giulio Carone, CEO
Enel X Financial Services: „Lansarea Enel X Pay ne consolidează poziția în
sectorul fintech, contribuind la diseminarea plăților digitale și la
dezvoltarea serviciilor financiare integrate în ecosistemul Enel. Modelul de
business la care țintim este cel al unei firme Big Tech, care inovează constant
și are parteneriate strategice încheiate cu jucători de top din zona de
tehnologie, punând astfel la dispoziția clienților soluții cu valoare adăugată
ridicată”.
Enel X Pay este caracterizat
de către creatorii lui drept „un cont digital autohton, care implică un card și
un cod IBAN italian, și permite utilizatorilor să efectueze mai multe tipuri de
tranzacții: de la plata facturilor, a taxelor și a impozitelor către
administrațiile publice înscrise în circuitul pagoPA din Italia, până la
transferurile SEPA, de la transferurile P2P fără costuri suplimentare, la
donații către organizații precum Salvați Copiii, Food for Soul și Medici Fără
Frontiere. Cu Enel X Pay, utilizatorii pot plăti pentru încărcarea mașinilor
electrice în infrastructurile din circuitul Hubject. Hubject este un proiect de
e-mobilitate, care aduce la aceeași masă companii precum BMW, Bosch, EnBW, Enel
X, Innogy, Mercedes Benz AG, Siemens și Volkswagen Group. Hubject are peste 750
de parteneriate de business încheiate și 250.000 de puncte de încărcare
interoperabile în întreaga lume. Utilizatorii pot gestiona contul bancar Enel X
Pay direct din aplicația care vine la pachet cu un card digital și unul fizic.
Cardul este realizat din bio-plastic vegetal și este conectat de Mastercard la
peste 52 de milioane de puncte de acceptare din întreaga lume. În plus,
datorită opțiunii “family” Enel X Pay, un cont dedicat poate fi activat pentru
copiii cu vârste cuprinse între 11 și 18 ani, oferindu-le un card prepaid, care
le permite să facă transferuri P2P, retrageri de numerar de la bancomate,
precum și plăți online, pe site-uri de comerț electronic. Părinții se pot baza
pe un instrument util care, pe de o parte, oferă copiilor libertatea de a-și
gestiona propriile fonduri și, pe de altă parte, le permite monitorizarea soldului
și a tranzacțiilor, stabilind totodată limite de cheltuieli și reîncărcări
automate. Lansarea Enel X Pay este o etapă importantă în evoluția Enel. În
ultimii doi ani, Grupul a realizat o serie de operațiuni strategice:
achiziționarea unui pachet majoritar de acțiuni în Paytipper, o instituție cu
care a fost creată oferta inițială de servicii de plată online și offline,
precum și acordurile recente cu partenerii SIA și Tink, ale căror platformele
sigure și fiabile vor activa toate serviciile Enel X Pay, permițând dezvoltarea
de soluții de open banking adaptate nevoilor clienților. Enel X Pay este
disponibil în Google Play (Android), urmând să devină disponibil, zilele
următoare, și în App Store (iOS)”.
Enel X Financial
Services, „companie a Grupului Enel, controlată 100% de Enel X, este o
societate emitentă de monedă electronică (Electronic Money Institution – ELMI)
autorizată de Banca Italiei în decembrie 2018, care oferă soluții de plată
consumatorilor și corporațiilor și care acționează cu respectarea deplină a
protecției datelor și a confidențialității. De asemenea, este o entitate
reglementată, înregistrată în registrul central al Autorității Bancare Europene
(EBA), care conține informații despre instituțiile de plată și cele emitente de
monedă electronică. Enel X Financial Services își propune să devină un jucător
de top în sectorul fintech”.
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu, a transmis un mesaj în deschiderea celei de a doua ediții a galei Asociației pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR), pe care îl regăsiți în cele ce urmează:
„Dezvoltarea stabilă și sănătoasă a pieței de capital este deosebit de importantă pentru economia românească, iar clasificarea în piață emergentă de către FTSE Russell și includerea României în structura FTSE Emerging markets din luna septembrie a reprezentat un mare pas înainte, rezultatul unor eforturi comune ale tuturor părților implicate. Dar după cum bine știți, lucrurile nu se opresc aici. Bursa de Valori București are potențialul uriaș de a deveni un partener important pentru companiile private și publice din perspectiva accesului la finanțare. Statutul de piață emergentă va crește atractivitatea, va facilita accesul companiilor și al investitorilor străini pe BVB ceea ce determină pe termen lung o scădere a costurilor de finanțare. Accesul întreprinderilor mici și mijlocii la finanțare pe piața de capital este un alt aspect deosebit de important pentru economia națională care creează perspective stabile de dezvoltare.
Principalii investitori instituționali autohtoni, respectiv fondurile de pensii private, societățile de asigurare și fondurile de investiții au arătat deja o preferință constantă de alocare a portofoliilor către emitenți români de acțiuni și instrumente cu venit fix. Mă refer aici și la titlurile emise de către statul român. De altfel, dimensiunea lor agregată a crescut aproximativ în același ritm cu evoluția economiei naționale, activele acestora situându-se între 11 și 12% din PIB în ultimii 6 ani, ceea ce arată acumularea unei surse relevante de capital autohton ce poate susține necesar de finanțare din partea companiilor, alături de alți investitori viitori.
Autoritatea de Supraveghere Financiară continuă măsurile pentru dezvoltarea pieței de capital din România. În colaborare cu Ministerul Finanțelor Publice am demarat „Strategia Națională pentru piața de capital”, proiect finanțat prin Programul de Sprijin Pentru Reforme Structurale, care beneficiază de sprijinul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, în calitate de consultant. Proiectul are ca obiectiv elaborarea unei strategii naționale care să includă principii și măsuri de reglementare pentru stabilirea unui cadru coerent pentru dezvoltarea pieței de capital și facilitarea accesului la finanțare pentru toate categoriile de investitori. Strategia va fi elaborată pe baza unei analize a situației actuale a pieței de capital din România și a structurii acesteia, precum și pe identificarea principalelor probleme structurale ce reies din maparea cadrului de reglementare (legislația aplicabilă valorilor mobiliare, legislația în domeniul fiscal etc.).
În continuare susțin faptul că Bursa de Valori București are un bun potențial de a deveni un hub regional strategic pentru celelalte piețe financiare din spațiul sud-est european, iar pentru acest lucru este nevoie de o lichiditate mai mare, de creșterea numărului de emitenți și de consolidare a infrastructurii de piață prin înființarea Contrapărții Centrale. Împreună cu o politică de dezvoltare regională coerentă, BVB poate deveni un jucător mult mai prezent pe scena internațională”.
Retailerul francez Leroy Merlin, liderul
european al pieței de bricolaj, locul 2 pe piața de profil din România, anunță
semnarea unui parteneriat cu startup-ul Innoship, companie de tehnologie și
know-how în curierat, supplychain și retail, beneficiară a primei runde de finanțare
pentru a devein cel mai mare aggregator pentru opțiuni de livrare rapidă din Europa
Centrală și de Est. Din noiembrie, Innoship gestionează livrarea comenzilor din
cele 18 magazine Leroy Merlin și comenzile online, pas esențial dintr-un proiect
strategic mai amplu de dezvoltare a platformei de eCommerce desfășurat de Leroy
Merlin.
Frédéric Lamy, directorgeneral
al Leroy Merlin, subliniază: „În primul rând, ne bucurăm că Leroy Merlin devine
prin acest parteneriat susținător al start-up-urilor românești. Parteneriatul cu
Innoship pune bazele unei dezvoltări majore din punct de vedere logistic, fiind
fără îndoială un pas important în satisfacerea nevoilor clienților noștri. Avem
convingerea că împreună vom identifica soluțiile potrivite adaptate nevoilor de
pe piața livrărilor din România”.
Soluția
de tip SaaS (software as a service) dezvoltată de startup-ul tech Innoship le permite
companiilor din industria de retail și ecommerce, precum Leroy Merlin, să administreze
efficient propriile contracte de curierat și multiplele opțiuni de livrare prin
intermediul unor algoritmi de machine learning.
Daniel Nicolae, CEO
și cofondator al Innoship: „Am avut două motive de bucurie când am finalizat semnarea
parteneriatului cu Leroy Merlin. Firește, primul este că am reușit să ne unim forțele
cu locul 2 din industria de bricolaj, o companie care a reușit în cei aproape 10
ani de când a intrat pe piața din România să ofere o varietate mare de produse,
la prețuri accesibile, precum și soluții pentru casă și grădină. Al doilea motiv
este că am găsit în Leroy Merlin un partener care înțelege foarte bine importanța
experienței oferită clienților, care se află de asemenea și în ADN-ul Innoship”.
Compania israeliană ZIM a lansat o
nouă linie maritimă de transport mărfuri, Levant – Black Sea
Express (LBX), care face legătura între Egipt, Israel şi sud-estul Turciei
către România şi Rusia. Acest serviciu este conceput pentru a extinde sfera
atribuţiilor ZIM din regiune printr-o acoperire mai amplă a porturilor şi o
sincronizare mai precisă între liniile principale ZIM care se conectează la
Asia şi America.
Linia companiei ZIM, Levant – Black
Sea Express, a fost lansată pe 7
octombrie, din portul Haifa, cu prima navă care foloseşte această rută,
CONTSHIP DON. LBX oferă o acoperire sporită a zonei Est Mediterane – Marea
Neagră şi se va conecta cu serviciile internaţionale de transport pe distanţe
lungi ale ZIM către Asia şi America prin porturile Said East si Haifa. De
asemenea, va completa ruta săptămânală Israel – Turcia – Marea Neagră.
Rani Ben-Yehuda, ZIM EVP Cross Suez şi Atlantic BU, a
declarat:
„Introducerea noului
serviciu LBX în oferta comercială a DP World Constanța aduce rețeaua noastră
regională la un nou nivel, cu un domeniu de aplicare și o acoperire
îmbunătățită și conexiuni facile către liniile principale, toate adaptate
pentru nevoile clienților noștri din regiune.”
LBX, operată în întregime de ZIM, va
deservi prin rotaţie completă, prin cele trei nave ale sale care au o
capacitate de 1,200 TEU fiecare, următoarele porturi:
Port Said East – Alexandria – Mersin
– Novorossiysk – Constanta – Aliaga – Mersin – Haifa – Port Said East.
LBX a fost lansat chiar în momentul
în care a început sezonul de export citrice, în special pentru produsele
agricole sezoniere exportate din Egipt şi din sud-estul Turciei către porturile
Mării Negre. LBX a fost planificat pentru a satisface nevoile specifice ale
clienților din regiune, inclusiv capacitatea suplimentară și încărcătura
agricolă sezonieră, cu următoarele avantaje:
Conexiune
eficientă cu liniile principale din Asia și America
Serviciu
îmbunătățit pentru România cu timp de tranzit mai bun, 2 transporturi
săptămânale către Asia și servicii directe în Israel
Serviciu
direct către Marea Neagră din Egipt și Turcia
Transportul
încărcăturilor frigorifice din Egipt și Turcia către porturile Mării Negre
Capacitate
suplimentară pentru piața din Rusia
Acoperire
mai amplă și apeluri suplimentare în Turcia
Transportul maritim este pentru România un catalizator al dezvoltării economice. Introducerea noii linii va duce reţeaua ZIM la un nou nivel servind în același timp economia românească printr-o fiabilitate sporită a transportului și servicii de top.
Despre ZIM:
Din 1945, ZIM oferă clienților soluții operaționale și logistice creative.
De-a lungul anilor, ZIM a devenit un lider în industria de transport maritim,
pionierând tehnologii inovatoare și extinzându-și vasta rețea geografică,
menţinută în același timp prin tradiția de excelență.
BestJobs, una dintre cele mai importante platforme de recrutare online din România, lansează BestJobs Agency și oferă angajatorilor o soluție completă de recrutare și selecție a candidaților, adaptată nevoilor apărute în contextul de azi al pieței muncii. Compania inovează procesul de identificare a candidaților relevanți prin două noi servicii – Exclusive Recruiter și Headhunters Unlimited, și își regândește întreg portofoliul de soluții pentru companii, devenind astfel un marketplace pentru recrutare, oferind totodată specialiștilor de HR posibilitatea să câștige clienți și să-și rotunjească veniturile.
Noile soluții
simplifică munca departamentelor interne de resurse umane din companiile mari
și le oferă și angajatorilor de mici dimensiuni o soluție complet externalizată
pentru recrutare, reducând cu până la 85% timpul necesar procesului de selecție
a candidaților. Totodată, specialiștii în recrutare afectați de situaţia
epidemiologică au posibilitatea să-și dezvolte activitatea și să-și
suplimenteze veniturile prin serviciile oferite companiilor prin platforma
BestJobs.
Prin soluția Exclusive Recruiter, peste 1.500 de
agenți de recrutare profesioniști, validați de BestJobs Agency, sunt pregătiți
să-i ajute pe angajatori să descopere cei mai buni oameni pentru echipa lor.
Odată înregistrat un job, companiile pot opta pentru acest serviciu opțional,
iar un agent de recrutare va lucra pe lista de candidați care aplică, așa încât
să facă o selecție a celor mai relevanți candidați, să valideze
compatibilitatea și interesul pentru job printr-un prim interviu și să genereze
o listă scurtă a candidaților de top. Singurul lucru pe care îl mai are de
făcut angajatorul este organizarea interviurilor și angajarea celui mai
potrivit candidat.
În același timp, prin
soluția Headhunters Unlimited, angajatorii pot
solicita tuturor agenților profesioniști din BestJobs Agency să caute și să
recomande candidați relevanți pentru pozițiile pe care le au deschise și să
concureze pentru a găsi candidatul pe care compania să-l angajeze. Agentul care
a recomandat candidatul care va fi angajat obține venituri suplimentare de 70%
din primul salariu brut afișat pe BestJobs pentru poziția respectivă.
Prin aceste soluții,
companiile care nu dețin resursele necesare pentru selecția candidaților, fie
din cauză de timp sau pentru că nu au angajați specializați în resurse umane,
pot ajunge mai rapid la candidați relevanți pentru pozițiile deschise. În plus,
prin Headhunters Unlimited, companiile au acces și la candidați pasivi, care au
deja job și care poate nu ar aplica, dar care dacă sunt propuși de un agent și
contactați cu o ofertă de angajatori, ar putea face trecerea la un job mai bun.
Chiar dacă pandemia a
modificat într-o mare măsură întreg procesul de recrutare, angajatorii au
continuat să fie activi în contactarea candidaților. Numai în trimestrul al treilea al acestui
an volumul total al contactărilor directe din platforma BestJobs a crescut cu
39% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Pentru a răspunde
nevoilor actuale de recrutare, BestJobs a regândit și soluțiile prin care
companiile pot să posteze joburi, în funcție de categoria candidaților pe care
îi caută – Blue collar (lucrători), White collar (angajați birouri) sau Gold
(poziții de management/coordonare și tech), dar și să selecteze talente, prin
serviciul Talent Select, în funcție de numărul de CV-uri pe care vor să le
acceseze. Cele patru tipuri de abonamentele Talent Select permit angajatorilor
să contacteze candidații doriți din peste 4 milioane de CV-uri.
Nu în ultimul rând,
BestJobs oferă angajatorilor și servicii de life & business coaching,
consiliere sau psihoterapie prin platforma integrată Avocado.red, pe care le
pot oferi ca beneficiu extrasalarial angajaților. Două treimi dintre angajații
români se simt afectați emoțional de pandemia de coronavirus, conform unui
sondaj recent BestJobs. Mai mult, mai bine de 42% dintre respondenți au
perceput sarcinile de serviciu extrem de stresante și dificile în ultima
perioadă. Astfel, Avocado.red le oferă angajaților acces la terapeuți, coachi
și alte tipuri de specialiști, sprijinindu-i să gestioneze mai ușor perioadele
dificile și, în același timp, să se dezvolte emoțional și profesional.
Competiția tehnică
internațională pentru echipe de studenți la nivel de licență sau masterat Bosch
Future Mobility Challenge, organizată de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, și-a derulat a treia ediție, exclusiv
în format digital. Întrecerea constă în dezvoltarea de către echipele
concurente a unor algoritmi de conducere autonomă pentru vehicule la scara
1:10. S-au înscris 42 de echipe din 5 țări. După aproximativ 6 luni de lucru și
de rundele eliminatorii, în etapa de calificări au fost invitate să participe
18 echipe din România, Moldova, Bulgaria și Ungaria. A câștigat echipa „Back on
Track” de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca – locul I și premiul de
4.500 de euro, urmată de echipele „The Pelicans” de la Universitatea
Politehnica din București – locul al II-lea și premiul de 3000 de euro, „4Team” de la Universitatea Tehnică din
Cluj-Napoca – locul al III-lea și premiul de 1500 de euro.
Sub aspect tehnic, „soluțiile
inteligente dezvoltate de către studenți pentru machetele de mașini la scara
1:10 au fost supuse unor provocări tehnice precum detectarea semnelor de
circulație (prioritate, parcare, stop, trecere pietoni), obstacolelor statice
(un alt vehicul oprit pe bandă) și dinamice (pieton în mișcare), dar și
efectuarea de manevre corespunzătoare acestor indicatori (acordarea de
prioritate, urcarea pe rampă, ocolirea obstacolelor, oprirea la culoarea roșie
a semaforului sau efectuarea manevrelor de parcare, etc.). Datorită formatului
digital al competiției, soluțiile studenților au fost adaptate la o nouă
arhitectură pentru sistemul GPS, bazat pe informații video”. Top of Form
Juriul a fost
format din prof. dr. ing. Sergiu Nedevschi (Universitatea Technică din Cluj-Napoca),
prof. dr. Anca Andreica (Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca), Frank
Wolf (directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj), Cătălin Golban (șeful
departamentului de sisteme video la Centrul de Inginerie Bosch din Cluj).
Frank Wolf,
directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj, membru al juriului: „Mă bucur
să văd că acești tineri nu și-au pierdut entuziasmul de a lucra în acest
context nefavorabil pentru munca în echipă, și au reușit să ne surprindă cu
soluții tehnice inedite și prezentări bine structurate. Performanța și
entuziasmul lor ne confirmă că, în ciuda tuturor incertitudinilor și
schimbărilor pe care le-am trăit cu toții în ultima vreme, pasiunea noastră
pentru a construi un viitor mai bun ne motivează și ne ajută să depășim orice
obstacol. Felicitări echipelor câștigătoare, și felicitări tuturor studenților
care au fost perseverenți și și-au găsit motivația pentru a-și urma pasiunea în
aceste vremuri dificile”.
Ionuț Muntean,
manager de proiect pentru Bosch Future Mobility Challenge: „În ciuda tuturor
provocărilor pe care le-am întâmpinat datorită pandemiei globale de
Coronavirus, concursul de anul acesta a fost unul de succes. Mulțumim tuturor
studenților pentru efortul enorm și perseverența de a ajunge în etapa finală a
competiției și felicitări pentru rezultatele extraordinare. Sunt convins că
anul viitor vom reuși să avem o competiție și mai complexă, plină de noi
provocări, de aceea îi îndemn pe toți studenții pasionați de dezvoltarea
algoritmilor și software pentru conducerea autonomă să se înscrie la ediția
următoare a Bosch Future Mobility Challenge”.
Înscrierile pentru
ediția 2021 au și început, cu sublinierea organizatorilor că „pe lângă
circulația în trafic urban cu treceri de pieton și semafoare, evitarea obstacolelor
statice și a parcării, cerințe clasice deja în această competiție, vor fi
introduse și alte provocări tehnice precum noi situații de trafic cum sunt
circulația pe autostrăzi și drumuri naționale. O altă schimbare o constituie
introducerea unui nou premiu în valoare de 1000 euro pentru o echipa finalistă,
la prima participare. Restul premiilor rămân identice cu cele ale ediției
actuale. Înscrierile se fac până în 8 noiembrie 2020 pe pagina de web dedicată
competiției: www.boschfuturemobility.com”.
Centrul de
Inginerie Bosch din Cluj este caracterizat prin faptul că acordă importanță
deosebită inovării continue şi lucrează la proiecte de tehnologie de ultimă
generație. Având o colaborare strânsă cu alte centre de cercetare şi dezvoltare
din rețeaua globală Bosch, dar și cu fabrica locală din Jucu, inginerii din
Cluj dezvoltă produse cu competențe înalte în software, hardware, ingineria
fiabilității şi mecanică. Tehnologia pentru conducerea autonomă, conectată,
Internetul lucrurilor, industria conectată (Industria 4.0) şi vehiculele
electrice, sunt doar câteva exemple din portofoliul de inginerie Bosch din Cluj”.
ALRO a fost votată cea mai bună companie de
către investitorii individuali, activitatea TeraPlast și Antibiotice a fost, de
asemenea, foarte apreciată
Rapoartele de sustenabilitate ale
companiilor listate au fost evaluate pentru prima dată de catre un juriu
independent – raportul OMV Petrom a câștigat la categoria “Cel mai bun raport
de sustenabilitate”. Rapoartele ALRO și Electrica au fost, de asemenea,
remarcate ca cele mai bune din piață.
Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) în colaborare cu Institutional Investor – lider al industriei de cercetare și analiză comparativă a companiilor – recunosc performanța în Relația cu Investitorii (IR) din România în cadrul Galei AR&IR. Reprezentanții Fondul Proprietatea și OMV Petrom au fost cei mai votați profesioniști de către investitorii instituționali din întreaga lume.
Johan Meyer, CEO, Fondul Proprietatea:
Johan Meyer, CEO FP
„În ultimii 10 ani de la preluarea de către Franklin Templeton a mandatului de manager al Fondului Proprietatea, ne-am dedicat creșterii vizibilității și profilului Fondului, a pieței de capital locale și a Romaniei în general, în rândul unei baze mai largi de investitori instituționali. Privim cu mândrie în urma unei decade în care am contribuit la includerea României pe harta a numeroși investitori străini prin road-show-uri regulate, participări la conferințe din întreaga lume dedicate piețelor emergente și de frontieră, întâlniri cu varii părți. In plus, credem cu tarie că succesul Fondului va continua să se reflecte în mod pozitiv asupra atractivității Romaniei ca destinație de investiții atât pentru investitorii locali, cât și pentru cei internaționali, în anii următori. Suntem profund onorați să vedem o recunoaștere din partea comunității de investiții a eforturilor noastre în relațiile cu investitorii, în vederea comunicării mesajului Fondului Proprietatea în mod deschis și transparent. Ca de obicei, ramânem dedicați dezvoltării pieței românești și vom continua să organizăm întâlniri și evenimente dedicate investitorilor, pentru a promova România ca destinație de investiții de încredere și promițătoare.”
Alina Popa, CFO OMV Petrom
Alina Popa, CFO OMV Petrom:
„Suntem onorați de recunoașterea și aprecierea primite din partea comunității investitorilor privind angajamentul continuu al OMV Petrom de a fi o companie transparentă, o propunere sustenabilă și atractivă pentru toate părțile interesate. In acest an plin de provocari și incertitudini, tehnologiile digitale ne-au permis să rămânem aproape de investitori. Ne-am intensificat eforturile de comunicare frecventă și deschisă despre povestea companiei noastre, rezilientă chiar și în noul context de piață, iar temele legate de sustenabilitate reprezintă o prioritate pe agenda noastră de comunicare cu investitorii. Pentru viitor, întrucât ne aflăm pe un drum al transformării în sectorul nostru, rămânem foarte motivați în a ne angaja în dialog proactiv cu investitorii cu privire la sustenabilitatea performanței afacerii noastre.”
Marian Năstase, Președinte CA, ALRO
Marian Năstase, Președinte Consiliu Director,
ALRO:
„Votul investitorilor individuali reprezintă un semn al încrederii și ne onorează. Am avut întotdeauna o relație pe termen lung cu investitorii individuali, bazată pe încredere și onestitate, iar astfel de rezultate reprezintă confirmarea abordării noastre. De asemenea, această recunoaștere vine într-un an marcat de condiții excepționale generate de criza sanitară, în timp ce industria aluminiului se confrunta deja cu condiții de piață dificile. Cu toate acestea, în ciuda acestui context nefavorabil, am reușit să rămânem fideli strategiei noastre, toate segmentele noastre sunt operaționale și funcționăm la parametri normali. În plus, am reușit să facem pași importanți în prezentarea abordării noastre privind sustenabilitate și am livrat un raport remarcabil pentru anul 2019. Ne bucurăm că eforturile noastre în această direcție, apreciate de o echipă independentă de experți, s-au concretizat în obținerea unuia dintre cele mai bune Rapoarte de Sustenabilitate de pe piața din România. Astfel, încă o dată, ALRO a dovedit că reprezintă tradiție, stabilitate și dedicare 100% pentru toate părțile interesate de activitatea companiei și vă pot asigura că va fi la fel și în viitor.”
„Anul acesta a fost supus unui test de stres pentru multe companii, în particular dificil pentru liderii din afaceri care au fost atent supravegheați pentru a demonstra reziliență și agilitate în afaceri. Companiile cu funcții proactive în Relația cu Investitorii și care au asigurat informații relevante, actualizate și prospective, ca parte a strategiei lor de răspuns la criză, au avut o șansă mai bună de a câștiga încrederea investitorilor.
Relația cu Investitorii este esențială
pentru modul în care companiile sunt văzute și evaluate și oferă o punte de
legătură între comunitatea de investiții și echipa de management executiv.
Pentru a gestiona în mod eficient Relația cu Investitorii și pentru a
îmbunătăți comunicarea, trebuie să măsori calitatea Relației cu Investitorii în
mod regulat, exact ceea ce ne propunem să facem cu sondajul anual și
independent al Instiutional Investor.”
Daniela Șerban, Președinte
și Co-fondator ARIR:
Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR
„Într-un context de piață deosebit de dificil, dialogul proactiv cu investitorii s-a dovedit esențial. Am văzut companii foarte active în ceea ce privește inițiativele de adaptare la noua situație, mai mult angajament din partea conducerii cu investitorii. Suntem mândri să contribuim la realizările pieței de capital din România și să premiem pentru al doilea an consecutiv cei mai buni profesioniști și activitatea lor cu investitorii.”
Rezultatele
sondajului Institutional Investor reflectă opiniile a 385 de profesioniști din
investiții de la 240 de firme de servicii financiare. Din cele 380 de companii
nominalizate și 829 de persoane din sondajul aferent acest an, 8 companii și
persoane din România au reușit cu succes să primească feedback de la
profesioniștii în investiții. Companiile listate au fost analizate cu mare atenție,
iar clasamentele pentru cel mai bun CEO, cel mai bun CFO, cea mai bună companie
în IR și cel mai bun Profesionist în IR sunt următoarele:
Cel mai bun CEO în IR 2020
Cel mai bun Director Financiar în IR 2020
Johan Meyer, Fondul Proprietatea
Alina Popa, OMV Petrom
Christina Verchere, OMV Petrom
Cel mai bun profesionist în Relația cu Investitorii 2020
Cea mai bună Companie pentru Relația cu Investitorii 2020
Marius Dan, Fondul Proprietatea
Fondul Proprietatea
Ioana Bîrsu, Fondul Proprietatea
Electrica
Mihaela Nădășan, Banca Transilvania
Nuclearelectrica
Alina Irinoiu, MedLife
Sphera Franchise Group
Alexandra Țițan, Electrica
Transelectrica
Investitorii
individuali activi pe piața de capital din România au votat și compania cu care
au comunicat cel mai bine în ultimul an prin intermediul website-ului ARIR. Încurajăm
investitorii să evalueze transparența companiilor, calitatea raportării și comunicarea
acestora din perspectiva disponibilității și proactivității echipei de relații
cu investitorii. Câștigătorii sunt:
Cea mai bună Companie pentru Relația cu Investitorii 2020 – alegerea investitorilor individuali
ALRO
Teraplast
Antibiotice
ARIR
a inclus pentru prima dată o nouă categorie de premii – “Cel mai bun raport de
sustenabilitate”, considerând importanța tot mai mare acordată de investitori
informațiilor nefinanciare și trecerea la noul statut de piață emergentă care
va aduce piața de capital din România în vizorul unei categorii de investitori
mai mari.
Cel mai bun raport de sustenabilitate 2019
OMV Petrom
ALRO
Electrica
Juriul compus din Adina Ardeleanu – Co-Fondator Financial Intelligence, Adrian Codîrlașu – Vicepreședinte CFA Romania, Cristian Petre – Portfolio Manager NN Pensii, Mihaela Stoica – CEO Intercapital Invest și Mugur Popescu – Investment Director BCR Pensii a evaluat rapoartele, bazat pe 8 criterii definite împreună cu specialiști din piață.
AR&IR GALA este organizată cu sprijinul
parterilor strategici ALRO (unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integrați pe verticală
din Europa, după capacitatea de producție, membru fondator ARIR), Banca Transilvania (cea
mai mare banca din sud-estul Europei, membru Asociat ARIR), Bursa de Valori București (organizează
și administrează piețele reglementate ale instrumentelor financiare, membru
fondator ARIR), Electrica (jucător-cheie pe piața de distribuție și furnizare a energiei electrice
din România, membru Asociat ARIR), TeraPlast (compania-mamă a Grupului TeraPlast, cel mai mare producător român de
materiale de construcții, membru fondator ARIR).
Partenerii principali ai evenimentului sunt:
Antibiotice (unul
dintre cei mai importanți producători români de medicamente generice din
industria farmaceutică, membru Asociat ARIR), Transelectrica (operatorul de
transport si de sistem pentru energia electrică din Romania care administrează, operează, întreține,
modernizează și dezvoltă rețeaua de transport, membru Asociat ARIR), Transgaz (unicul operator al sistemului național de
transport al gazelor, membru Asociat ARIR).
Despre Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă
din România (ARIR):
ARIR este o
organizație non-guvernamentală și non-profit care a fost înființată cu scopul
de oferi emitenților actuali și potențiali o platformă pentru dezvoltarea
profesioniștilor în relația cu investitorii (IR) și pentru a contribui la
implementarea celor mai bune practici în comunicarea cu investitorii și în
guvernanță corporativă. A fost înființată în Noiembrie 2018 și are ca
membri companii listate, companii cu potențial de a deveni companii listate, administratori
de fonduri, profesioniști în relația cu investitorii, precum și
consultanți. Membrii fondatori sunt Bursa de Valori București (BVB), ALRO,
Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București,
Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Daniela Șerban,
Cosmin Răduță și Tony Romani, în timp ce Electrica, OMV Petrom, Antibiotice,
Purcari, Idea Bank, BRK Financial Group, Banca Transilvania și Transgaz s-au
alăturat ca Membri Asociați, INNOVA Project Consulting, ENVISIA, RTPR și
Intercapital Invest ca Membri Afiliați.
La comemorarea unui
an de la înmormântarea pădurarului Pop
Liviu Pavel, Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva atrage atenția că
„nici până astăzi, ucigașul sau ucigașii acestuia nu au fost condamnați”.
Federația Silva semnalează situația și a altor cazuri de agresiuni comise
asupra personalului silvic:
„Reamintim că, în
data de 16 octombrie 2019, într-o pădure situată în zona localității Rogoz din
județul Maramureș, pădurarul Pop Liviu Pavel din cadrul Ocolului Silvic Strâmbu
Băiuț, în vârstă de doar 30 ani, tatăl a 3 copii minori, a fost ucis cu
bestialitate, fiind împușcat cu arma de serviciu de o grupare de hoți de lemn,
iar trupul acestuia a fost strivit de atelajul încărcat cu lemn al hoților.
Referitor la stadiul cercetărilor,
Ministerul Public a dat publicității în data de 10 august 2020, un
comunicat prin care s-a adus la cunoștința opiniei publice faptul că «procurorii
Secției de urmărire penală și criminalistică din cadrul Parchetului de pe lângă
Înalta Curte de Casație și Justiție au dispus efectuarea în continuare
a urmăririi penale, punerea în mișcare a acțiunii penale și reținerea pe o
durată de 24 de ore față de un inculpat, pentru comiterea în concurs
real a infracțiunilor de ultraj (în modalitatea omorului săvârșit
împotriva unui funcționar public care îndeplinește o funcție ce implică
exercițiul autorității de stat, aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu),
tâlhărie calificată și uz de armă fără drept.»
Semnalul transmis
de Ministerul Public este în opinia noastră unul foarte bun. Iată că, dacă se
dorește, este posibil ca cei vinovați să fie cercetați și în final, sperăm,
condamnați.
Din păcate însă
există sute de alte situații în care anchetele trenează nejustificat de mult
în opinia noastră, și am dori să exemplificăm doar două cazuri concludente în
care anchetele bat pasul pe loc de luni sau ani intregi:
– Maistrul de
vânătoare Bostan Mihai din cadrul Ocolului Silvic Borca – Neamț a fost
bătut în toamna anului 2019 de un grup de infractori care i-au sustras arma de
serviciu, încercând să-l împuște, iar agresorii sunt în continuare
nestingheriți în libertate;
– Pădurarul Artene
Radu de la Vaslui – care a fost atacat de o grupare de hoți de lemne cu
sabia, bătut și călcat în picioare în toamna anului 2018 – până acum nu a fost
nimeni măcar acuzat, darămite pedepsit pentru tentativă de omor;
Cazurile de
agresiune îndreptată împotriva personalului silvic, care își face datoria
apărând pădurea de hoții de lemn, uneori chiar cu prețul vieții sau cu prețul
integrității fizice, au atins cote alarmante.
Vă dați seama ce
drame trăiesc acești oameni și familiile lor în condițiile în care ei si-au
făcut datoria apărând pădurea, iar hoții și agresorii le râd în nas, le
amenință copiii și familiile?
Ultima agresiune
s-a petrecut în data de 10 octombrie 2020, la Direcția Silvică Dolj – Ocolul
Silvic Perișor, când pădurarul Ploscaru Cristian, a fost lovit cu un par în
zona capului de către un individ surprins în timp ce tăia și sustrăgea ilegal
material lemnos.
În ultimii ani, au
fost omorâți de hoții de lemn 6 colegi pădurari (Pop Liviu Pavel
– Maramureș, Gorcioaia Răducu – Iași, Oul Ieronim – Bistriţa, Boboc
Dănel – Gorj, Chiriță Victor – Dolj, Dogaru Gheorghe –
Brașov), iar peste 650 de silvicultori (ingineri, tehnicieni și
pădurari) au fost agresați, bătuți, amenințați cu moartea, atacați cu topoare,
cuțite și chiar împușcați de infractorii surprinși în timp de tăiau și
sustrăgeau material lemnos sau de braconieri.
După cum am precizat de fiecare dată,
intensificarea atacurilor și agresiunilor asupra personalului silvic este, în
opinia noastră, rezultatul unei campanii de denigrare susținută de
anumiți factori politici și unele grupuri de interese, care au ca scop
diminuarea autorității silvicultorilor în îndeplinirea atribuțiilor de pază a
pădurilor și discreditarea generalizată a acestei profesii, prin prezentarea
voit deformată a realității din sectorul silvic.
Federația Silva a atras atenția în
nenumărate rânduri că silvicultorii fac paza pădurilor, de multe ori fără a fi
dotați cu uniformă de serviciu și echipament de protecție, fără un minim de
dotare cu mijloace de apărare și fără o pregătire specifică în acest sens, de
cele mai multe ori fără armament de serviciu sau cu armament ineficient, fără
mijloace de transport și de comunicație, fiind adesea doar sub protecția
divină.
Numai în anul 2019 Federația
Sindicatelor Silva a organizat șase acțiuni de protest prin care am
solicitat modificarea și completarea urgentă a Statutului personalului silvic.
Parlamentul României a adoptat
modificările la Statutul Personalului Silvic prin Legea nr. 234/2019, însă se
pare că mai este foarte mult până această lege se va aplica în concret pentru
ca personalul silvic să poată beneficia de protecția ei.
Prin aplicarea acestei LEGI trebuie
obligatoriu redată demnitatea profesiei de silvicultor, întărită autoritatea
silvicultorilor în exercitarea atribuțiilor de serviciu, asigurată dotarea cu
armament de serviciu și mijloace tehnice de apărare, asigurată dotarea cu
mijloace de transport și comunicații adecvate, asigurată dotarea cu uniforme de
serviciu, includerea în condiții speciale de pensionare a silvicultorilor și
asigurarea unor condiții decente de salarizare pentru întreg personalul silvic.
În data 16
octombrie 2020, alături de colegii noștri, silvicultori de bună-credință din
cadrul Direcției Silvice Maramureș, de la Ocolul Silvic Strâmbu Băiuț și
membrii Biroului Executiv al Federației Sindicatelor Silva, a fost organizată
pomenirea pădurarului Pop Liviu Pavel, ucis în urmă cu un an, de hoții de lemn,
în timpul efectuării serviciului de pază în pădurea Rogoz. În locul unde a fost
ucis pădurarul Liviu Pop Pavel, prin grija Sindicatului Silvicultorilor
Maramureș, a fost ridicată o troiță din lemn, care a fost sfințită cu ocazia
pomenirii de un sobor de preoți. La un an de la uciderea pădurarului Liviu Pop
Pavel, i-am revăzut familia, soția și cele trei fetițe rămase fără tată, două
fetițe gemene care au împlinit recent 2 anișori și fetița de 6 ani.
Federația
Sindicatelor Silva a susținut în toată această perioadă, alături de mulți
oameni cu suflet mare, familia pădurarului Liviu Pop Pavel, încercând să le
alinăm pe cât posibil suferința, dar pierderea celui care le-a fost soț și tată
este o tragedie peste care nu vor putea trece prea curând.
Familia pădurarului
Liviu Pop Pavel are în continuare nevoie de sprijinul oamenilor de bine, pentru
finalizarea lucrărilor la casa în care vor locui cele trei fetițe împreună cu mama
lor.
Oare câți
silvicultori trebuie să-și mai piardă viața pentru ca societatea, politicienii
și guvernanții acestei țări să aprecieze munca și eforturile pe care personalul
silvic le face în vederea menținerii pădurilor României?”
BUDAPESTA, 19 octombrie 2020 – Fabrica de bitum-cauciuc de pe platforma
Zala, reprezentând o investiție de aproximativ 10 milioane USD, a fost
finalizată. Instalația, construită într-un an, are o capacitate anuală de
producție de 20.000 de tone de bitum cauciuc. Pe lângă reciclarea a 8-10% din
deșeurile de anvelope menajere din Ungaria, noua fabrică va contribui la
funcționarea eficientă a platformei Zala și la păstrarea a peste 100 de locuri
de muncă.
3.000 de tone de resturi de
cauciuc sunt utilizate anual pentru a produce bitum-cauciuc prin reciclarea a
aproximativ jumătate de milion de anvelope uzate, reprezentând aproximativ 8-10%
din deșeurile de anvelope menajere produse anual la nivel național. Noua
fabrică poate produce aproximativ 96 de tone de bitum-cauciuc pe zi, ceea ce se
traduce anual în 20.000 de tone de materie primă pentru construcția de drumuri,
suficient pentru a construi 200 km de şosea cu 2X1 benzi sau pentru a reface stratul superior a 600
km de drum cu 2×1 benzi.
În 2012, platforma Zala a
fost inaugurată și a operat cu succes o fabrică pilot de bitum-cauciuc, cu o
capacitate anuală de 5.000 de tone. Ca răspuns la cererea în creștere, MOL a
început construcția unei noi fabrici în primăvara lui 2019. Fabrica a fost
finalizată în aproximativ un an, lucrările continuând în pofida pandemiei de COVID-19,
cu măsurile de precauție adecvate. Faptul că nu s-au pierdut zile de lucru în
timpul implementării proiectului este o realizare importantă.
„Capacitatea de 96 de tone
pe zi este suficientă pentru a satisface cererea de bitum pentru volume mai
mari de lucrări de construcții de drumuri. Mai mult, această cantitate oferă,
de asemenea, posibilitatea de a explora noi oportunități de afaceri în țările din
împrejurimi. Având în vedere că bitumul-cauciuc stabilizat chimic este brevetat
MOL, vânzarea licenței ar putea fi o oportunitate suplimentară de utilizare, iar
noua fabrică este un exemplu excelent pentru acest lucru. În ultimii 8 ani, aproximativ
150 km de secțiuni de drum au fost construite sau renovate în Ungaria folosind
bitum-cauciuc, iar acum volumul poate crește datorită capacității de producție nou
adăugate. Producția de 20.000 de tone acoperă aproximativ 10-15% din cererea
internă de bitum. Grupul MOL își propune să se impună ca
lider de piață pe segmentul de reciclare în Europa Centrală și de Est, în
procesul de implementare a Strategiei Enter Tomorrow 2030 iar finalizarea
acestei fabrici reprezintă un nou element în această direcție”- a
declarat Tibor Zsinkó, vicepreședinte MOL Ungaria pentru segmentul Downstream.
Există toate condițiile
necesare pentru ca drumurile din bitum-cauciuc să devină din ce în ce mai
răspândite. Este de sperat că, pe termen lung, acest lucru să ducă la
îmbunătățirea semnificativă a stării drumurilor, deoarece aderența excelentă a
bitumului-cauciuc la agregatele minerale reduce posibilitatea de formare a
gropilor, iar capacitatea sa de acoperire mai mare va avea ca rezultat o
probabilitate mai mică de apariție a denivelărilor. În zonele
rezidențiale, poate fi un considerent important pentru companiile de
construcții să utilizeze această materie primă pentru a atinge niveluri
semnificativ mai mici de zgomot din trafic, reducând poluarea fonică a mediului.
75% din investiția de aproximativ
10 milioane USD a fost furnizată de MOL din resurse proprii, iar 25% a fost
finanțată prin ajutor de stat obținut în cadrul Programul de Susţinere a
Investiţiilor în Întreprinderi Mari.
Despre Platforma Zala
Platforma Zala este situată la aproximativ 200 km sud-vest de Budapesta,
capitala Ungariei. MOL produce hidrocarburi în regiunea Zala de peste 80 de
ani. De peste 50 de ani, MOL desfășoară activități de rafinare în regiune, care
au fost reluate în 2001. Fosta Rafinărie Zala a fost transformată într-o
platformă dedicată bitumului și servește ca unitate de producție a bitumului
obișnuit, bitumului modificat cu polimeri și a bitumului-cauciuc.
Despre dezvoltarea de către MOL
a bitumului-cauciuc
Noua tehnologie de
fabricare a granulelor de cauciuc, obţinute din bitum şi anvelope uzate, a fost
dezvoltată de MOL în colaborare cu Universitatea Panonia. Bitumul-cauciuc marca
MOL, stabilizat chimic, a fost brevetat în 2009, iar în 2014 a fost distins cu
premiul Marcă Înregistrată de Produs Ecologic. Bitumul-cauciuc MOL a primit
numeroase premii naţionale şi internaţionale. Printre altele, în 2015 a
câştigat Premiul de Inovaţie Ecologică în cadrul concursului Innovation Grand
Prix din Ungaria, iar în 2016, în Manchester, a câştigat şi titlul de „Produsul
Inovator al Anului 2016” acordat de IChemE (Institutul Internațional al
Inginerilor Chimişti), într-un domeniu internaţional foarte bine reprezentat,
în care au concurat 23 de candidaţi.
În anii 2000, MOL a
început să lucreze la producţia internă de bitum-cauciuc, un produs deja utilizat
în străinătate la acel moment. Conform procedurii aplicate în SUA,
bitumul-cauciuc este produs chiar pe şantierul de construcţie al drumului,
fiindcă agregarea particulelor de cauciuc impune utilizarea acestuia în
următoarele câteva ore, iar producţia acestui asfalt necesită echipamente
speciale. Pentru a crea un produs nou care să poată fi manipulat la fel ca
bitumul obișnuit, MOL, în cooperare cu Universitatea Panonia, a dezvoltat ceea
ce se numeşte bitum-cauciuc stabilizat chimic. Datorită tehnologiei brevetate
MOL, bitumul-cauciuc poate fi transportat, depozitat şi utilizat ulterior.
Acest lucru înseamnă că poate fi produs pe scară largă şi poate fi utilizat la
distanţă de locul de producţie.
Despre Grupul MOL
Grupul MOL este o companie de petrol şi gaze
internaţională integrată, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are
operaţiuni în peste 40 de ţări, o forţă de lucru dinamică formată din 25.000 de
angajaţi în întreaga lume şi peste 100 de ani de experienţă în industrie.
Activităţile de explorare şi producţie ale Grupului MOL sunt susţinute de o
experienţă de peste 75 de ani în domeniul hidrocarburilor. În prezent,
activităţile de producţie se desfăşoară în 9 ţări, iar cele de explorare în 14
ţări. Grupul MOL controlează trei rafinării şi două combinate petrochimice la
nivelul managementului integrat al lanţului de aprovizionare în Ungaria,
Slovacia şi Croaţia. Compania are, de asemenea, o reţea de 1.933 de staţii de
servicii în 10 ţări din Europa Centrală şi de Est, dintre
care 234 în România.
IT – în proporție de 64%, industriile
creative – 50%, telecom – 38% sunt domeniile cele mai dorite ca locuri de muncă
indicate de participanții la studiul de piață „The Future is IT” realizat de Codecool
(online, metoda CAWI, eșantion de 1.864 de persoane peste 18 ani din România,
cu interes pentru IT&tech).
Studiul a avut ca obiectiv „determinarea
gradului de interes pentru această industrie, fiind adresat potențialilor
candidați pentru un job de specialist IT”, în condițiile în care în 2019 s-a
înregistrat un deficit de peste 15.000 de profesioniști în domeniul IT&C,
iar pandemia Covid-19 a dus la creșterea ratei șomajului și la intensificarea
digitalizării.
Studiul arată că IT-ul este
pe primul loc din punctul de vedere al siguranței joburilor pe termen lung,
indicat ca atare în proporție de 80% dintre respondenți, urmat sectoarele
farma, financiar, telecom.
Sub aspectul salarizării,
IT-ul este de asemenea primul indicat drept atractiv: pondere 91%, urmat de
domeniile financiar (57%) și farma (35%).
Ca așteptări salariale
pentru o poziție de programator junior fără experiență în domeniu: 40% dintre
respondenți – salariu net 2001-3000 lei, 31% – 3001-4000 lei, 12% – 4001-5000 lei,
8% – mai mult de 5000 lei, 9% – mai puțin de 2000 lei.
Ca durată a formării în
domeniu, aproximativ o treime dintre respondenți ar dori 6-12 luni, tot atâția
ar dori un curs de 3-6 luni, iar aproape un sfert, o durată de până la un an.
Un sfert dintre subiecți
declară că au urmat un curs de IT în trecut; în prezent, 7 din 10 își afirmă
dorința de participare în următoarele 12 luni. 44% dintre cei chestionați s-ar
orienta către domeniul IT din pasiune și tot atâția pentru oportunitatea de
reconversie profesională.
Limbajele de programare cele
mai căutate sunt Java și JavaScript – pondere aproape 60%, C++ și Python.
Metoda de studiu preferată: asistați
de mentori, online – 27%, învățământ tradițional – 23%, online individual – 22%;
45% dintre respondenți declară nevoia de validare din partea unui mentor în
procesul de învățare.
Claudia Tamași, Country
Manager Codecool România, conchide: „Dacă anul trecut am realizat un studiu
referitor la piața forței de muncă din domeniu și am adus în atenția publicului
deficitul de specialiști în programare, anul acesta am vrut să analizăm măsura
în care românii sunt interesați de un job în IT. Asta mai ales în contextul
pandemiei Covid-19 și al schimbărilor generate de aceasta pe piața muncii,
schimbări ce i-au determinat pe mulți să se reorienteze și să ia în considerare
reconversia profesională. Iar prin intermediul sondajului putem afla cel mai
bine nevoile oamenilor și le putem veni în întâmpinare”.