Criză? Instrucţiuni de utilizare. La Club Retail 2020

0

Criza e ca ploaia: sigur vine, dar nu ştii când, cât ţine şi cât de zdravănă e – important e să fii pregătit să o valorifici. Din martie încoace ne pregătim pentru criza post-Covid 19, pe care încă nu o simţim, nici nu o vedem la orizont, dar nici nu am paria profitul pe anul următor că nu va apărea. Perturbaţii însă au apărut în piaţă, iar operatorii din industria bunurilor de larg consum au reacţionat prompt.

Una din căile preferate de adaptare la noua realitate a fost diversificarea canalelor de vânzare; la aceasta au apelat zeci de furnizori, dar şi mulţi retaileri brick & mortar. Unele companii şi-au deschis propriile magazine online, altele au preferat parteneriate cu marketplace-uri consacrate sau cu livratori consacraţi, în timp ce altele au dezvoltat servicii de comenzi telefonice.

Există şi alte tipuri de demersuri de adaptare la noua realitate – putem să spunem de utilizare a noii realităţi: producători de cosmetice sau de alcool au început să fabrice produse biocide, virucide şi soluţii dezinfectante. Unul din cei mai mari furnizori de etichete s-a lansat în producţia de şerveţele antibacteriene ambalate individual, sesizând o oportunitate: în ghiozdanele copiilor şerveţelele umede din pachetele voluminoase ajung să se usuce pentru că adeseori nu sunt închise corect.

Schimbarea provocată în piaţa bunurilor de larg consum de fenomenul Covid 19 este în desfăşurare, aşa cum bine ştim, deci adaptarea operatorilor din FMCG şi Food Retail va continua să evolueze în funcţie şi de alţi noi parametri care urmează să se ivească. În vremuri de criză (să acceptăm că ar putea apărea în viitorul apropiat), schimbul de idei şi de experienţă este mai important decât oricând, iar aceasta este baza de la care plecăm în configurarea conferinţei UN NOU ÎNCEPUT, din cadrul ediţiei 2020 a Clubului de Retail, organizat de Piaţa şi partenerii săi, la Hotel Alpin din Poiana Braşov între 14 şi 16 octombrie.

Pregătită temeinic, criza – sau ce va fi – poate funcţiona ca un impuls de dezvoltare într-o direcţie nouă sau ca un alt fel de oportunitate. Este o chestiune de atitudine, dar şi de ştiinţă, ambele aspecte fiind obiective ale conferinţei. La Club Retail 2020 se disecă noua realitate, se share-uiesc informaţii şi opinii, se analizează şi se interpretează date proaspete, se împărtăşeşte experienţa acumulată în trecutul apropiat: adică, se valorifică ceea ce avem în comun – cunoaştere şi putere dată de parteneriate.

Despre programul Clubului, speakerii şi topicurile de discuţie ale conferinţei UN NOU ÎNCEPUT găsiţi toate detaliile pe websiteul evenimentului, www.clubrh.ro.

Proiect de promovare a lecturii în limba română în diaspora

0

Ministerul Culturii, în parteneriat cu Grupul Editorial Litera, lansează campania de promovare „Diaspora citește românește”, în cadrul căreia persoanele aflate departe de țară pot avea acces gratuit, timp de 120 de zile, la platforma online diaspora.citeste.ro, prin completarea unui formular de înscriere disponibil pe platformă. Adresarea este doar către persoane aflate departe de țară, cărora le dă posibilitatea să citească în limba română de pe orice dispozitiv cu acces la internet (telefon, tabletă sau computer).

Ministerul Culturii informează că „platforma oferă acces la peste 2000 de cărți digitale (ebook, audiobook, videobook, fișe de lucru) din toate domeniile de interes: de la literatură românească și străină, ficțiune pentru copii și adulți, cele mai noi și mai căutate cărți ale momentului, bestselleruri, până la atlase și enciclopedii electronice National Geographic, Dorling Kindersley, videobookuri Disney, materiale educaționale Macmillan Education, Oxford University Press, HarvardUniversity Press, teste MENSA sau STEM, manuale și auxiliare școlare.

Bogdan Gheorghiu, ministrul culturii, subliniază: „Cărțile în limba română vor fi mai aproape de românii aflați departe de țară. Ei vor avea acces imediat, iar acest proiect îi poate ajuta în dezvoltarea lor personală. Încurajăm cititul oriunde și pentru oricine. Pentru românii din țară avem deja campania #citeșteromânește, în cadrul căreia recomandăm alegerea autorilor români pentru lectura în timpul liber. Atunci când condițiile sanitare ne vor permite, vom veni și cu alte proiecte care să încurajeze cititul, mai ales în rândul tinerilor“.

Dan Vidrașcu, directorul general al Grupului Editorial Litera: „Limba maternă este unul dintre cele mai importante repere de identitate în viața fiecăruia dintre noi. Indiferent în ce parte a lumii s-ar afla, românii vor să citească românește și să ofere copiilor lor povești românești sau cărți in limba română. Platforma diaspora.citeste.ro oferă tuturor această posibilitate: indiferent că vor să citească în românește ultimul bestseller internațional sau că vor să pună copiilor la culcare un audiobook cu poveștile lui Creangă, fiecare va găsi ce i se potrivește. Ne bucurăm că prin parteneriatul cu Ministerul Culturii putem să oferim românilor din diaspora biblioteca pe care, deși și-ar fi droit, nu au putut să o pună în bagaj, la plecarea din țară”.

Platforma se îmbogățește în fiecare lună cu cele mai noi apariții, urmând să fie adăugate și produse interactive.

Importanța dimensiunii sociale, în creștere la nivelul populației

0

Ediția la zi a barometrului „Românii AZI”, cercetare realizată de Reveal Marketing Research (https://reveal.ro/) asupra realției dintre emoții și decizii raționale de consum, arată că la nivelul populației scad furia și panica, în timp ce dimensiunea socială crește în importanță. Scade ușor preocuparea pentru cumpărături asociate nevoilor de siguranță șicrește interesul pentru categorii precumvacanțe, calculatoare, electrocasnice:

O scădere a energiei în timpul concediilor

 Studiu Reveal Marketing Research – O scădere a energiei în timpul concediilor,exprimată prin mai mult calm și mai puțină motivație, dar și mai puțină furie(analiză aprilie-septembrie).

Mediul urban: În luna septembrie are loc o ușoară scădere a emoțiilor corespunzătoare teritoriului emoțional al furiei și fricii, de la 61% la 58%, mai ales datorită scăderii nervozității de la 6% la 2%, ca parte din acest teritoriu emoțional.

Mediul rural: În luna septembrie are loc una dintre cele mai mari scăderi, procentul de oameni care se consideră mai degrabă furioși și speriați ajunge de la 73% în august la 64% în septembrie. Asta se întâmplă mai ales datorită îngrijorării, care a scăzut de la 23% la 17% și a frustrării, care a scăzut de la 11% la 6%. Totuși, avem și o creștere a unei emoții negative din acest teritoriu, anume cea a neliniștii, care a crescut de la 12% la 17%. Față de luna august, în septembrie în mediul rural a mai scăzut starea de calm, relaxare de la 8% la 4%.

Cea mai resimțită emoție este în continuare îngrijorarea – 21% urban, 17% rural, mai ales relevantă pentru Tinerii profesioniști (27%)din mediul urban și pentru Seniorii pensionari (27%). Seniorii pensionari sunt, totuși, cu 9% mai puțin îngrijorați decât erau în luna august. În mediul rural, Tinerii profesioniști sunt nervoși (25%), cel mai mare procent de pe acest teritoriu.

Important de știut: În a șasea lună a acestui barometru constatăm că se păstrează corespondența dintre starea de furie/panică și lipsa satisfacției. Opusul este și el adevărat, cresc furia și panica pentru grupurile sociale și în lunile în care acestea sunt maipuțin satisfăcute cu aspectele de bază ale vieții.

Cele mai mari oscilații se pot observa, în continuare, în cadrul mediului rural, care, în luna septembrie „stă mai bine” legat de următoarele aspecte: stare de spirit, carieră și locul de muncă, venituri (creștere de la 37% la 48%), sănătate și fitness (creștere de la 53% la 67%, depășind mediul urban care a rămas la 60%). Cu toate astea, satisfacția față de venituri este în continuare mai scăzută în mediul rural (48%) față de mediul urban, unde e constantă față de luna august (55%). În mediul urban satisfacția în luna septembrie față de diverse aspecte ale vieții este per total constantă, cu doar 1% mai mare, explicată și de scăderea relativ mică (3%) a stării de furie și panică.

Relațiile sociale și unitatea, cele mai importante pentru tinerii români din mediul urban. În mediul rural apar fluctuații mai mari ale priorităților decât în mediul urban.

O lună mai calmă decât august din punctul de vedere al priorităților românilor, cu scădere (în medie) mică a teritoriului schimbării & depășirii obstacolelor în mediul urban (de la 38% la 35%). Apare o ușoară creștere a teritoriului armoniei, de la 30% la 33%.

În mediul rural, are loc o scădere mai abruptă a teritoriului schimbării & depășirii obstacolelor, de la 30% la 21% în septembrie. Segmentul cel mai ambițios în mediul urban este cel al Tinerilor fără partener, cu 49% care prioritizează schimbarea, față de 46% în luna august și față de media din septembrie de 35%. În mediul rural, cel mai ambițios și orientat spre schimbare segment este reprezentat tot de Tinerii profesioniști, de data asta cu doar 25% care au ales schimbarea ca prioritate, față de media de 21%, cu o scădere față de același segment de 40% (de la 67% în august). Teritoriul cel mai important în septembrie pentru Tinerii profesioniști este cel al armoniei și relațiilor de prietenie, care a atins 50%. Interesant de observat faptul că cel mai constant segment observat până acum, inclusiv comparativ între urban și rural este reprezentat de Familiile moderne. În cadrul lor, schimbarea este o prioritate pentru 36% dintre cei din mediul urban și 30% dintre cei din mediul rural.

Diferențe între segmente:

Cel mai ambițios segment din mediul urban: Tinerii singuri (46%).

Cea mai mare schimbare din mediul rural: Tinerii profesioniști – importanța schimbării scade cu 42% (de la 67% în august la 25% în septembrie).

Important de știut: Ușoara scădere a temerilor și calmul observat la nivelul emoțiilor evaluate se află în strânsă legătură și cu o scădere a ambiției și dorinței de schimbare și o creștere a importanței socialului. Mediul rural își revine ușor din temeri, cu procente mai mari acordate importanței armoniei și prieteniei, față de creșterea constantă a stabilității din lunile trecute.

Cel mai constant segment este reprezentat de Familiile moderne, cu variații mici de la o lună la alta și diferențe mici între urban și rural. Asta înseamnă că brandurile se pot baza pe acesta mai mult decât pe altele în perioade de criză și pe faptul că acesta va avea păreri și comportamente cu puține schimbări, mai ușor de anticipat.

Cei mai ambițioși și cheltuitori (cum am văzut lunile trecute) sunt Tinerii profesioniști, dar ei sunt mult mai instabili, cel puțin cei din mediul rural – singurul segment în cadrul căruia se văd oscilații de peste 40% de la o lună la alta.

Schimbare: în luna septembrie românii cheltuiesc mai mult pentru a-și satisface nevoi din partea de sus a piramidei!

Oamenii percep cheltuieli ușor mai mici pentru nevoile din partea de jos a piramidei (medicamente, suplimente) și mai mari celor asociate nevoilor din vârful piramidei – vacanțe, calculatoare & electrocasnice.

În medie, coșul de cumpărături se schimbă în septembrie puțin mai mult, cu ușoare creșteri în rândul categoriilor de produse asociate cu nevoi din vârful piramidei. Cele mai cheltuitoare segmente, în mediul urban sunt Familiile moderne și Familiile tradiționale(care au cheltuit mai mult și pe concedii în luna asta, celelalte segmente mergând în medie în concediu mai degrabă în lunile precedente). În mediul rural, cele mai cheltuitoare segmente au fost tot Familiile moderne, dar alături de Tinerii profesioniști. 

Familiile moderne sunt constante nu doar ca priorități, ci și ca mod de a-și cheltui veniturile, având fluctuații mici.

Diferențeîntre segmente:

În mediul urban, familiile moderne au cheltuieli semnificativ mai mari decât media pentru Cadouri (41% față de media de 31%), Mobilier și decorațiuni pentru casă (31% față de 23%).

În mediul rural, 67% au cheltuit peste strictul necesar pe Călătorii/vacanțe și 75% (față de media de 24%) au considerat că au cheltuit mai mult pe Cărți decât media (46% în mediul rural).

Important de știut:

Oboseala și pierderea elanului din luna trecută vin și cu o scădere a cheltuielilor pentru nevoile de bază (temeri reduse) și o creștere a celor asociate nevoilor din vârful piramidei. Familiile moderne, cele mai constante în stări și comportamente din aprilie și până acum, încă se bucură de vacanțe în luna septembrie. Brandurile se pot baza pe familiile moderne și pe consecvența lor, atât în priorități, cât și în consum, în viitoare situații de criză.

***

Românii AZI este un barometru dezvoltat de Reveal Marketing Research și funcționează ca instrument de punere în context a cercetărilor de piață implementate pentru clienții din portofoliul companiei. El are loc lunar și redă aspecte de moment legate de români, dar și evoluția lor în timp. Astfel, toate studiile pornesc de la înțelegerea consumatorilor deoarece ei sunt dinamici, nu statici. Brandurile învață cum trebuie să comunice cu publicul țintă, pornind de la emoțiile și motivațiile dominante din societatea românească din acea perioadă. Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). Studiul este reprezentativ național urban și rural, completat de 1017 respondenți (în luna septembrie) și marja de eroare este de +/-3%.

UNATC, distins cu Meritul pentru Învățământ în grad de Comandor

0

La deschiderea anului universitar, cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la înfiinţare, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale (UNATC) a fost distinsă cu Ordinul Meritul pentru Învăţământ în grad de Comandor, „în semn de apreciere a excelenţei dovedite în formarea de specialişti în domeniul artelor spectacolului şi filmului, precum şi în domenii conexe, impunându-se ca un reper de cercetare, creaţie şi educaţie artistică şi profesională”.

În alocuțiunea susținută cu ocazia ceremoniei găzduite de Ateneul Român, președintele României, Klaus Iohannis, a apreciat că „prin intermediul absolvenților săi, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică a modelat cultura recentă a României și a canalizat efortul creativ al unor personalități care au făcut cinste țării noastre pe plan international”. Referindu-se la greutățile actuale pentru educația în domeniul artelor și pentru actul cultural în general, președintele Klaus Iohannis a spus: „Există o legătură indisolubilă între artele spectacolului și public. Apreciez în mod deosebit sacrificiul pe care îl face comunitatea artistică pentru a contribui la siguranța întregii societăți. În același timp, sunt conștient că există o nevoie reală de sprijin pentru instituțiile de cultură, actori, regizori, cineaști și creatori de conținut media și tocmai de aceea mă aflu într-un dialog constant cu autoritățile guvernamentale responsabile pentru a găsi soluții adecvate acestui segment profund afectat de pandemie. Împreună, guvern, alte autorități, creatori din toate domeniile artelor și industriilor culturale și, nu în ultimul rând, mediul academic, aveți responsabilitatea de a gândi și a relansa domeniul cultural. Vom avea de remediat nu doar daunele provocate de pandemie, ci și unele decalaje de ordin sistemic, care au făcut ca în România consumul cultural să fie, în ultimul deceniu, cu mult sub media Uniunii Europene. Post-pandemie, eforturile de relansare economică vor trebui să fie însoțite de un mai mare sprijin oferit culturii, atât de stat, cât și de mediul privat”.

Rectorul UNATC, Liviu Lucaci, a subliniat: „Deschidem acest an universitar cu certitudinea că nu suntem singuri, că noua realitate este doar o provocare menită să ne pună la încercare capacitatea dintotdeauna de a reinventa. Folosesc prilejul de a le ura colegilor noştri din univesităţile din întreaga ţară un an universitar minunat, fiind sigur că în ciuda dificultăţilor momentului, vor găsi soluţii pentru ca studenţii să primească o educaţie de calitate”. Top of Form

Ministrul educației și cercetării, Monica Anisie,  a reiterat rolul social și educativ al teatrului și a anunțat că din acest an școlar în învățământul preuniversitar este introdus teatrul ca disciplină opțională pentru curriculum la dispoziția școlii: „Ministerul Educaţiei și Cercetării a aprobat prin ordin de ministru ca elevii să studieze la clasele a III-a şi a IV-a disciplina Eu şi scena, la clasele a VI-a şi a VII-a, disciplina Teatrul şi noi, la clasele a X-a şi a XI-a, disciplina Laboratorul de teatru. Decizia răspunde recomandărilor Consiliului Uniunii Europene privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții, în care sunt incluse și competențele artistice și Declarației de la Frankfurt privind educația prin arte. De asemenea, decizia are la bază recomandările UNESCO incluse în Agenda de la Seul, în care se precizează că folosirea artelor în educație poate să sporească abilitățile creative și inovative ale societății, să genereze recunoașterea și dezvoltarea bunăstării sociale și culturale, să promoveze și să încurajeze responsabilitatea socială”.

Foto: Administrația Prezidențială

Studiu Deloitte: Creditarea și-ar putea reveni în 2021 cu ajutorul unor măsuri de sprijin din partea autorităților de reglementare în domeniu

Băncile din Europa Centrală și de Est se așteaptă la o revigorare a activității de creditare în 2021, cu ajutorul unor măsuri de sprijin în acest sens din partea autorităților de reglementare în domeniu, după ce în 2020 aceasta a scăzut semnificativ față de anul anterior, conform unui studiu privind impactul COVID-19 asupra sectorului bancar din ECE, efectuat de Deloitte în 12 țări din regiune, inclusiv România. Cererea de credite a scăzut în al doilea trimestru al anului 2020 în sectoare precum ospitalitate, transport și depozitare, imobiliar și construcții, precum și producție. Pe de altă parte, în sectoare precum comerț și agricultură, cererea de credite a crescut, conform studiului.

Peste 60% din respondenți anticipează o înăsprire a condițiilor de creditare atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii, în principal din cauza înrăutățirii previziunilor economice, a riscului crescut al creditării și a toleranței mai scăzute a băncilor față de risc. Tendința de înăsprire a condițiilor de creditare a început din primul trimestru al anului 2020, conform Autorității Bancare Europene, dar într-un ritm mai puțin drastic decât evoluția din timpul crizei din 2008-2009.

Băncile din regiunea Europei Centrale și de Est și-au îmbunătățit semnificativ calitatea activelor de la criza financiară globală, au rezerve mai mari de capital și și-au întărit pozițiile de lichiditate, subliniază studiul, așadar au intrat în perioada de scădere economică într-o formă mai bună decât în cazul crizei financiare. Deși se așteaptă la o revenire economică lentăîn următoarele 12 luni – în formă de U (39% din respondenți) sau L (22%) -, băncile participante la studiu nu estimează o deteriorare semnificativă a calității activelor. Peste 80% din respondenți anticipează că rata creditelor neperformante va crește cu maximum cinci puncte procentuale pentru creditele acordate persoanelor fizice și companiilor. În mod previzibil, ei se așteaptă ca sectoare precum ospitalitate, transport și depozitare și imobiliar și construcții, care sunt cele mai afectate de pandemie, să înregistreze cele mai mari rate de credite neperformante pe segmentul persoanelor juridice.

„Volumele de credite neperformante din Europa Centrală și de Est au scăzut considerabil în ultimii ani și au ajuns la o medie de 3,3% în primul trimestru al anului 2020, datorită creșterii economice, măsurilor de prevenție luate de autoritățile de supraveghere și bunei gestionări de către bănci a acestei zone. Cu toate acestea, băncile trebuie să înceapă să evalueze provocările cu care se pot confrunta clienții lor și să se pregătească pentru a putea reacționa rapid în cazul în care efectele reale ale crizei se dovedesc mai puternice decât așteptările, odată cu încheierea perioadei de moratoriu. Cu cât vor analiza mai rapid situația financiară a debitorilor și vor identifica riscurile care ar putea fi cauzate de diverși factori (eventual chiar provizionând sumele acordate debitorilor care dau semne că ar avea dificultăți majore), cu atât mai ușor va fi pentru toate părțile implicate să găsească soluții de remediere”, a spus Radu Dumitrescu, Partener Coordonator Consultanță Financiară, Deloitte România (foto).

Viteza de reacție din partea guvernelor și a băncilor naționale privind măsurile anunțate pentru a atenua efectele economice negative a fost în general apreciată de băncile din Europa Centrală și de Est. Peste 60% din respondenți au spus că autoritățile locale au reacționat la timp față de pandemia de COVID-19, iar trei sferturi dintre ei cred că aplicarea moratoriului este o măsură eficientă pentru menținerea stabilității financiare.

În ceea ce privește tranzacțiile cu credite neperformante, aproape un sfert din respondenți intenționează să vândă astfel de portofolii în următoarele șase luni. Aproape 22% din respondenți au declarat că au amânat tranzacțiile de vânzare de credite neperformante pe care le aveau în desfășurare sau în pregătire din cauza contextului actual generat de pandemia de COVID-19. De asemenea, majoritatea investitorilor spun că intenționează să continue să cumpere astfel de portofolii, în ciuda pandemiei, dar vor face o selecție mai atentă.

Împrumuturile fără garanții acordate persoanelor fizice vor domina piața tranzacțiilor cu credite neperformante, peste o treime din bănci estimând că vor vinde portofolii provenind în principal din această clasă de active. Aceste așteptări ar putea fi explicate de creșterea din ultimii ani a ponderii împrumuturilor negarantate pentru persoane fizice în portofoliile băncilor, precum și de faptul că băncile au vândut deja cea mai mare parte a expunerilor neperformante pe segmentul companiilor, conform studiului.

Studiul privind impactul COVID-19 asupra sectorului bancar din Europa Centrală și de Est a fost efectuat în rândul coordonatorilor departamentelor de risc și de restructurare a creditelor din Albania, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Cehia, Croația, Kosovo, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia și Ungaria. Rezultatele integrale sunt disponibile aici.

Market Cap of Three Leading Pharma Companies Jumped by $27bn in 2020, Roche Holding the Biggest Winner

0

The global pharmaceutical industry has experienced significant growth in the last two decades, with pharma revenues worldwide reaching $1.25trn in 2019. Besides generating huge profits, some of the leading companies responsible for the research, development, production, and distribution of medications also witnessed a substantial market cap growth this year.

According to data presented by StockApps.com, the combined market capitalization of Johnson&Johnson, Roche Holding and Novartis, as the three leading pharmaceutical companies in terms of total stock value, increased by $27bn since the beginning of 2020.

Roche Holding Market Cap Surged by $61.8bn Year-over-Year

Most of the major pharma companies are involved not only in pure pharmaceutical business but also have biotechnological divisions, manufacture medical technology, vaccines and consumer health products. For example, medical devices, diagnostics, and consumer health products represent the largest revenue stream of the US pharma giant Johnson & Johnson. At the same time, Roche Holding has the largest revenues from biotechnology products worldwide, although not a pure-play biotech firm.

In December 2019, the combined market capitalization of the world’s three leading pharmaceutical companies amounted to $877.1bn, revealed the Yahoo Finance and Macro Trends data. After the Black Monday crash in March, this figure plunged to $817.1bn. Statistics show during the second quarter of 2020, the combined market cap of Johnson&Johnson, Roche Holding and Novartis rose to $868.3bn, a $51.2bn jump in three months. The increasing trend continued in the third quarter of the year, with the figure growing to $904.1bn last week.

Roche Holding witnessed the most significant increase in the market capitalization in 2020, after taking center stage in the COVID-19 fight. Besides providing fast, accurate, and reliable COVID-19 tests, China’s National Health Commission recommends using Roche’s anti-inflammation drug, Actemra, for COVID-19 patients with severe lung damage.

In December 2019, the combined value of stocks of the Swiss multinational healthcare company amounted to $278.3bn. By the end of the first quarter of 2020, this figure rose to $281.6bn. In May, the company’s shares started significantly growing after Roche’s Elecsys IL-6 test received FDA Emergency Use Authorization to identify patients at high risk of severe inflammatory response. Statistics show the market cap of the Swiss pharmaceutical giant jumped by $28.2bn between March and September, reaching $309.8 million last week, a 25% increase year-on-year.

Johnson&Johnson Market Cap Increased by $3.5bn in 2020, Novartis Lost Almost $8bn

The combined value of stocks of the American multinational corporation Johnson&Johnson, the largest pharma company globally, amounted to $384bn in December last year. After a sharp fall to $345.1bn in March, it recovered to $370.1bn in the second quarter of 2020 and continued rising. Last week, Johnson&Johnson market cap stood at $397.4bn, a $3.5bn increase since the beginning of 2020.

However, Group`s Q2 2020 results revealed that adjusted earnings for the three months ending in June amounted to $1.67 per share, down 35.3% from the same period last year, while revenues dropped 11.2% to $18.3 billion.

The Q2 results also showed Johnson&Johnson consumer health sales fell 7% to $3.3 billion, while pharmaceutical division revenues increased 2.1% to $10.75 billion. Medical device sales tumbled 34% to $4.3 billion, as the coronavirus pandemic triggered postponements and cancellations of non-emergency surgeries.

Last week, the US pharmaceutical giant announced the launch of its large-scale, multi-country Phase 3 trial (ENSEMBLE) for its COVID-19 vaccine candidate, developed by its Janssen Pharmaceutical Companies. If proven to be safe and effective, the company plans to release the first series of the vaccine for emergency use authorization in early 2021.

Swiss pharmaceutical giant Novartis, the third-largest pharmaceutical company globally, lost $7.96bn in market capitalization since the beginning of the year, falling from $214.8bn in December to $206.8bn last week.

Merck&Co and Pfizer, as the fourth and fifth-largest pharma companies globally, also witnessed substantial market cap drop since the beginning of the year, with the combined value of their stocks plunging by $14.5bn and $15.4bn between December and September, respectively.

The full story can be read here.


Article by Jastra Ilic.

Studiu UNSAR-IRES: 9 din 10 români spun că schimbările climatice sunt reale

0

90% dintre români consideră că schimbările climatice sunt reale, conform celei mai recente cercetări sociologice realizate de UNSAR împreună cu IRES. Procentul este similar cu cel care reiese din analizele făcute și anul precedent, semn că românii continuă să se preocupe și în acest an de realitatea schimbărilor climatice. Rezultatele complete ale cercetării urmează a fi făcute publice în luna octombrie.

Față de ediția anterioară a studiului au avut loc modificări importante în percepția românilor atunci când vine vorba despre tipul de schimbări climatice care ne afectează. Astfel, acum, cele mai mari îngrijorări sunt legate de: furtunile violente 29% (în scădere cu 4 puncte procentuale față de 2019); seceta, cu 23%, care a urcat pe locul al doilea (+8pp față de 2019); topirea ghețarilor 15% (-1pp); valurile de căldură 14% (-3pp); incendiile de vegetație 9% (-5pp); inundațiile 8% (+2pp).

“Românii continuă să fie conștienți cu privire la efectele schimbărilor climatice. Ne dorim ca societatea și economia să fie mai bine pregătite în fața riscurilor viitoare, precum catastrofele naturale – care de multe ori sunt amplificate de schimbările climatice. În acest context, asigurările joacă un rol esențial în protecția financiară a oamenilor și a companiilor în fața unor astfel de riscuri”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.

Studiul mai relevă și faptul că românii au luat o serie de măsuri pentru a contribui la diminuarea impactului negativ al acestor schimbări climatice, precum utilizarea de becuri eficiente energetic (87%), colectarea selectivă a deșeurilor (84%), utilizarea ambalajelor biodegradabile (81%), achiziția electrocasnicelor cu consum redus de energie (79%), reciclarea materialelor reutilizabile (76%) sau izolarea termică a locuinței (72%). 

Sondajul IRES-UNSAR privind Evoluția percepției consumatorilor privind asigurările de locuințe și noile riscuri generate de schimbările climatice a fost realizat pe un eșantion format din 1.181 respondenti, cu vârsta de peste 18 ani, în august 2020, utilizând metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).

Federația Silva salută decizia Curții Constituționale, benefică pentru pădurile statului

0

Federația Sindicatelor din Silvicultură Silva salută decizia Curții Constituționale a României „prin care a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele României și a constatat că sunt neconstituționale prevederile art. I din Legea pentru modificarea Legii nr.165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 46/2008 – Codul silvic”.

Federației Sindicatelor Silva apreciază decizia ca istorică pentru pădurile statului și subliniază că practic prin aceasta îi este confirmat punctul de vedere: „FederațiaTop of Form  Sindicatelor Silva a solicitat Președintelui României, Klaus Werner Iohannis, în 5 august 2020, să atace la Curtea Constituțională Proiectul de Lege PL-x nr. 188/2020 privind unele măsuri pentru deblocarea procesului de restituire a terenurilor către foştii proprietari, adoptat de Camera Deputaților în data de 28.07.2020 şi trimis spre promulgare la 3 august 2020.

Urmare demersurilor sindicatelor din silvicultură, prin care s-a solicitat stoparea unui nou tun pe seama pădurilor statului, Președintele României a sesizat, în data de 21 august 2020, Curtea Constituțională a României.

Prin legifererea acestui proiect de lege, Statul Român era în pericol să piardă din proprietate o suprafață de cel puțin 142.722 hectare terenuri forestiere, ceea ce reprezintă circa 5 % din pădurile  pe care le mai deține încă, pierdere evaluată la circa 2,6 miliarde de euro, dacă luăm în calcul doar raportat la valoarea lemnului. De asemenea, ar fi deschis calea pentru pierderea, în total, a circa un milion de hectare de păduri aflate acum în proprietatea publică a statului.

Prin retrocedarea acestor suprafețe de păduri, urmau a fi desființate cel puțin 20 de ocoale silvice de stat iar peste 1000 de salariați erau în pericol de a fi disponibilizați.

Proiectul de lege trimis spre promulgare conținea prevederi controversate, precum posibilitatea restituirii terenurilor forestiere pe alte amplasamente, chiar dacă pădurile respective s-au aflat în proprietatea statului înainte de anul 1948, sau introducerea noțiunii de „fond forestier proprietate privată a statului” pentru a crea posibilitatea retrocedării pădurilor aparținând statului.

Federaţia Sindicatelor din Silvicultură Silva a apreciat că iniţiativa legislativă încalcă prevederile Constituţiei României, respectiv art. 135 alin. (2) lit. b) şi lit. d)-e), care reglementează principiile pe care Statul Român trebuie să le asigure în cadrul economiei de piaţă, art. 136 alin. (2) care garantează şi ocroteşte proprietatea publică, alin. (4) care statuează caracterul inalienabil al bunurilor proprietate publică, precum și dispozițiile art. 34 din Legea nr. 46/2008 – Codul Silvic („terenurile forestiere proprietate publică a statului nu fac obiectul constituirii dreptului de proprietate sau al vreunui dezmembrământ al acestuia”).

Reamintim că din totalul de 6,56 milioane de hectare păduri la nivel național, au fost validate pentru reconstituirea dreptului de proprietate peste 3,3 milioane de hectare, din acestea circa 212 mii hectare păduri proprietate privată neavând nici în prezent servicii de pază sau administrare asigurate, fiind expuse unui risc iminent  de a cădea pradă tăierilor ilegale.

Urmare aplicării succesive a legilor de retrocedare începând din anul 1991, s-a ajuns astăzi ca statul să mai dețină în proprietate doar 48 % din suprafața de păduri a României”.

FEDERAȚIA SINDICATELOR DIN SILVICULTURĂ „SILVA”

La SNSPA, primul exercițiu pilot de dezvoltare a unui hub de politici publice

0

La Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, s-a încheiat primul exercițiu pilot pentru dezvoltarea hub-ului de politici publice lansat ca premieră în România în luna februarie a acestui an de SNSPA prin colaborarea dintre mediul universitar, autoritățile publice și zona privată. Inițiativa-pilot, caracterizată ca unică în mediul academic românesc, a fost dezvoltată în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) şi Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), în cadrul proiectului „Cercetător-antreprenor pe piața loc muncii în domeniile de specializare inteligentă” (CERT-ANTREP).  

SNSPA subliniază că în calitate de școală de guvernare, a avut întotdeauna misiunea „de a forma tineri activi, aflați în slujba comunității, implicați în elaborarea politicilor publice cu impact social, care vor modela viitoarea guvernare și vor provoca schimbări pozitive în societate. Prin intermediul acestui hub-accelerator de politici publice, doctoranzi şi postdoctoranzi, interesaţi să genereze idei şi soluţii cu impact social, au beneficiat de mentoratul unor experţi în antreprenoriat, politici publice şi guvernare. Studenţii Școlii Doctorale a SNSPA au învăţat cum să ducă o idee din punctul incipient, cum să o rafineze pentru a o poziţiona într-un context favorabil, iar apoi să o transforme într-o propunere concretă de politică publică pe care să o pună direct pe masa decidenţilor”.

Evenimentul online de finalizare a primului exercițiu pilot, „Pitch Day@Policy Accelerator Hub” (foto SNSPA), este definit prin aceea că „și-a propus să dezbată propunerile de politici publice ajunse în etapa finală a primei ediții a programului, alături de factori de decizie, de reprezentanți ai mediilor universitar și de afaceri și de practicieni”. Alături de studenţii doctoranzi şi postdoctoranzi ai SNSPA, la eveniment au participat: prof. univ. dr. Remus Pricopie – rectorul SNSPA, prof. univ. dr. Iordan Bărbulescu – președintele Senatului SNSPA, prof. univ. dr. Adrian Curaj – directorul UEFISCDI.

Membrii juriului care au evaluat propunerile câștigătoare: Ligia Deca – consilier prezidențial, Departamentul educație și cercetare al Administrației Prezidențiale, Victor Negrescu – vicepreşedinte al Comisiei pentru Educaţie şi Cultură din Parlamentul European, Dragoș Preda – secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Telecomunicaţiilor, Ioana Petrescu – Harvard Kennedy School, director al Centrului de Leadership și Inovare al SNSPA, Gabriela Mechea – Asociaţia Patronală a Industriei de Software și Servicii, Dorin Pena – AmCham Board Member, CEO Cisco Romania, Mihai Sebe – Institutul European, Cristina Ionescu – Camera de Comerț și Industrie a României.

Echipa de mentori: Mădălina Marcu – Romanian Business Leaders & Asociația pentru Relații Comunitare, Matei Dumitrescu – TechAngels, Ionuț Țața – Asociația Pro Democrația & Iceberg +, Peter Barta – Commons Accel.

Mai multe despre proiectul Cercetator-antreprenor pe piața muncii în domeniile de specializare inteligentă (CERT-ANTREP), aici.

Soluții tehnice protectoare față de Covid-19, integrate de Portland Trust

0

Dezvoltatorul imobiliar Portland Trust (de peste 20 de ani în Europa Centrală și de Sud-Est) integrează în parcul de birouri J8 Office Park, pe care îl construiește în București, în zona Jiului, în asociere cu Ares Management Corporation, antreprenor general, Bog’art, o serie de specificații tehnice cu efect protector igienico-sanitar în premieră: „Aport de 100% aer proaspăt, un sistem de filtrare avansată și dezinfectarea cu lumină ultravioletă UV-C a aerului proaspăt, care împreună asigură un mediu de lucru cu adevărat sigur și igienic. Lumina ultravioletă UV-C, introdusă în sistemul de ventilație și în lifturi, sterilizează aerul și suprafețele și asigură o protecție ridicată împotriva virusurilor cum este SARS-CoV-2, precum și a altor agenți patogeni. În plus, a fost introdus și un sistem de acces fără atingere care include recunoașterea plăcuțelor de înmatriculare ale vehiculelor, porți automate de acces și intrare în ascensoare, fără a fi nevoie de apăsarea butoanelor”. 

Iain Seller, șeful Departamentului de construcții al Portland Trust, accentuează: „Sănătatea și confortul chiriașilor noștri sunt de o importanță capitală pentru noi, motiv pentru care investim continuu în îmbunătățirea designului și a specificațiilor acestui proiect. Folosim materiale anti-bacteriene și sisteme de ventilare a aerului la standarde medicale, pentru a ne asigura că toți angajații firmelor care vor lucra în clădirile J8 vor avea totală încredere în mediul în care își desfășoară activitatea”.

Chiriașul principal al parcului J8 este compania Ubisoft: 28.000 mp din suprafața totală de 46.000 mp închiriabili. Clădirea va include și o sală de fitness, un magazin alimentar, două centre medicale, un restaurant, o cafenea. De asemenea, vor exista stații de încărcare pentru vehicule electrice și o zonă de stocare securizată pentru 200 de biciclete, dotată cu vestiare și dușuri. Termenul de finalizare a proiectului este vara lui 2021.