Măsuri economice pentru sectorul cultural creativ

0

Clubul Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL) a organizat dezbaterea cu tema „Măsurile economice pentru sectorul cultural creativ”. În regim de videoconferință, au participat Răzvan Adrian Ailenei – managerul drepturilor de autor pentru aproximativ 300 de artiști, Alexandru Agarici – trainer, Andreea Bănică – artistă, Adrian Oianu – designer, Emil Pantelimon – managerul Corului Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin”; moderator, Sebastian Buși – președintele COAL.

Ministrul culturii, Bogdan Gheorghiu, a subliniat că va propune Ministerului Sănătății reluarea progresivă a activității în domeniu: într-o primă etapă – muzee, biblioteci și librării; ulterior, progresiv – evenimente cu 50, 100, 300 de participanți.

Alte propuneri, solicitări avansate de ministrul culturii:

– guvernul să analizeze oportunitatea modificării exigibilităţii TVA pentru veniturile obţinute din prestările de servicii din domeniul organizării de evenimente (servicii publicitare, marketing, producţie, sponsorizări), inclusiv din vânzarea biletelor pentru spectacole/festivaluri în sensul ca TVA să devină exigibil în luna în care are loc evenimentul, iar termenul de plată să fie la 25 ale lunii următoare sau în trimestrul în care a avut loc evenimentul

– organizatorii de spectacole să aibă posibilitatea să prelungească valabilitatea biletului pentru evenimentul/festivalul ce ar fi trebuit să aibă loc în perioada 8 martie-30 septembrie 2020, fără obligația de a rambursa contravaloarea, până la o dată ulterioară la care acesta va avea loc, evenimentul/festivalul în cauză trebuind să fie reprogramat până cel târziu la 30 septembrie 2021.

Măsurilor de sprijin financiar pentru artiști anunțate deja, cum sunt lansarea de proiecte de finanțare și suplimentarea bugetului Muzeului Național de Artă Contemporană pentru achiziționarea de lucrări, Ministerul Culturii anunță că le va adăuga și altele, „încât impactul crizei asupra sectorului cultural creativ să se reducă cât mai mult posibil”.

Bogdan Gheorghiu: „Sectorul cultural creativ trebuie să se adapteze noilor condiții de lucru și de trai, în baza principiilor precum siguranța publică, transparența și echitatea veniturilor. Vedem cum lumea afacerilor a găsit soluții în perioade de criză pentru a-și continua și dezvolta activitatea. La fel și ONG-urile sau organizatorii de evenimente. Această industrie se presupune a fi cea mai creativă și se află în situația de a găsi astfel de resurse. Noi, toți, trebuie să găsim și să ne adaptăm noilor condiții, să dezvoltăm granturi, proiecte noi, să concepem platforme online, să ne reinventăm. Ne concentrăm pe măsurile pe care le putem lua cu efecte pe termen scurt și mediu, însă analizăm și soluțiile pe termen lung care se referă la infrastructura culturală. Totul este realizat în baza dialogului social. Strategia principală a Ministerului Culturii este de a construi pârghiile necesare pentru protejarea domeniilor culturale. Am urmărit atât implementarea obiectivelor prevăzute în programul de guvernare, cât și a celorlalte provocări apărute de-a lungul timpului”.

Sebastian Buși: „Ne bucurăm că putem crea o platformă de comunicare nu numai pentru antreprenori, dar și pentru mediul cultural. Pentru că ne propunem să nu ignorăm niciun sector afectat de criză, în cadrul acestei întâlniri am dezbătut problemele întâmpinate de sectorul cultural – artistic, unul dintre cele mai afectate în această perioadă. Să nu uităm că acesta este, în definitiv, un segment de business, care are nevoie de susținere și de resurse financiare”.

Declarația Înaltului Reprezentant, Josep Borrell, în numele Uniunii Europene, cu ocazia Zilei Mondiale a Libertății Presei, 3 mai 2020

0

Cu ocazia Zilei Mondiale a Libertății Presei, aducem un omagiu rolului esențial al jurnalismului în sprijinirea libertății de exprimare în mediul online și offline în societățile democratice, precum și în promovarea transparenței și a responsabilizării.

Criza generată de COVID-19 a scos clar în evidență importanța activității presei. În vremuri de incertitudine, mai mult ca oricând, accesul la informații fiabile și verificabile, fără interferențe și influențe necuvenite, este esențial și contribuie la crearea unei societăți mai reziliente. Este îngrijorător faptul că pandemia de COVID-19 este utilizată în unele țări ca pretext pentru a impune restricții nejustificate asupra libertății presei.

În pofida riscurilor și provocărilor suplimentare generate de pandemia de COVID-19, jurnaliștii și ceilalți profesioniști din mass-media din întreaga lume își continuă activitatea esențială, uneori în condiții dificile. Aceștia dau glas persoanelor celor mai vulnerabile, asigurându-se că poveștile lor sunt auzite. Ei aduc mărturii din zone mai puțin accesibile, inclusiv din zone de conflict, oferind informații vitale cu privire la impactul adesea devastator al pandemiei în diferite părți ale lumii, precum și povești de solidaritate și curaj dătătoare de speranță și optimism.

Jurnaliștii joacă un rol fundamental în facilitarea dezbaterii privind modul în care societățile se pot pregăti mai bine pentru a face față unor provocări ca cele cu care ne confruntăm acum, precum și privind modul în care, în cele din urmă, societățile pot deveni mai sigure, mai prospere și mai durabile. Jurnaliștii trebuie să își poată exersa profesia în mod liber. Poate că astăzi, mai mult ca oricând, libertatea presei este o piatră de temelie a societăților democratice, care nu pot prospera decât dacă cetățenii au acces la informații fiabile și pot face alegeri în cunoștință de cauză. Jurnalismul contribuie la detectarea și la combaterea dezinformării.

În prea multe țări, jurnaliștii se luptă cu o legislație restrictivă, atribuită uneori stării de urgență generată de COVID-19, care limitează libertatea de exprimare și libertatea presei. Blocarea internetului și a site-urilor web se multiplică. Reporterii, în special femeile, sunt supuși unor campanii de denigrare, unor presiuni financiare și unor atacuri din partea guvernului sau a unor canale de presă partizane, ceea ce îi obligă adesea să se autocenzureze. Prea mulți se confruntă cu hărțuiri, cu arestări arbitrare și cu privarea de libertate. Prea mulți și-au pierdut viața pentru că și-au făcut meseria.

Uniunea Europeană depune eforturi, atât pe plan intern, cât și pe plan extern pentru a combate implicațiile pandemiei asupra sănătății, a drepturilor omului și a situației socioeconomice, inclusiv asupra instituțiilor de presă. Neabătându-se de la necesitatea de a sprijini libertatea de exprimare, răspunsul UE se concentrează și asupra combaterii dezinformării cu privire la COVID-19. Aceasta presupune promovarea surselor demne de încredere, retrogradarea conținutului fals sau înșelător și retragerea conținutului ilegal. Aceste acțiuni pot fi încununate de succes numai dacă se pot baza pe activitatea conștiincioasă a unor jurnaliști curajoși și dedicați, ale căror eforturi de zi cu zi fac ca societățile să devină mai sigure, mai echitabile și mai democratice.

Astăzi, UE își reafirmă cu fermitate sprijinul continuu pentru rolul esențial al mijloacelor de informare în masă independente și fiabile pe întregul mapamond. Libertatea presei este un drept al fiecăruia dintre noi, nu doar al profesioniștilor din domeniul mass-media.

Ziua Mondială a Libertății Presei

3 Mai este ziua care amintește guvernelor nevoia de a-și respecta angajamentul față de libertatea presei și este, de asemenea, o zi de reflecție în rândul profesioniștilor mass-media despre problemele legate de libertatea presei și etica profesională. La fel de important, Ziua Mondială a Libertății Presei este o zi de sprijin pentru mass-media care sunt ținte pentru restricționarea sau abolirea libertății presei. Este, de asemenea, o zi de celebrare a tuturor acelor jurnaliști care și-au pierdut viața în timpul misiunii de a documenta și relata un subiect.

În fiecare an, 3 mai este o dată care sărbătorește principiile fundamentale ale libertății presei, este o ocazie ca lumea să evalueze libertatea presei de pe mapamond, să apere mass-media împotriva atacurilor împotriva independenței lor și să aducă un omagiu jurnaliștilor care și-au pierdut viața în exercitarea profesiei lor.

Ziua Mondială a Libertății Presei a fost proclamată de Adunarea Generală a ONU în 1993, în urma unei recomandări adoptate în cea de-a douăzeci și șasea sesiune a Conferinței Generale a UNESCO din 1991. Aceasta, la rândul său, a fost un răspuns la un apel al jurnaliștilor africani care, în 1991, au elaborat declarației Windhoek privind pluralismul și independența media.

La baza mandatului UNESCO este libertatea presei și libertatea de exprimare. UNESCO consideră că aceste libertăți permit înțelegerea reciprocă pentru a construi o pace durabilă. Acesta servește ca ocazie pentru a informa cetățenii cu privire la încălcările libertății presei – amintire că în zeci de țări din întreaga lume, publicațiile sunt cenzurate, amendate, suspendate și închise, în timp ce jurnaliștii sunt hărțuiți, atacați, reținuți și chiar uciși.

Este o dată pentru încurajarea și dezvoltarea inițiativelor în favoarea libertății presei și pentru evaluarea stării libertății presei la nivel mondial.

MESAJE CHEIE 2020:

· Sprijinirea jurnalismului independent, astfel încât lucrătorii media să poată raporta fără teamă sau favoare. Camerele de știri ar trebui să poată lua decizii editoriale independente care să favorizeze interesul public și să păstreze responsabilitatea.

· O presă liberă și independentă este esențială în orice moment, dar este deosebit de importantă în timpul unei crize de sănătate, cum este cea pe care o întâlnim în prezent. Într-o perioadă în care mulți caută informații în principal online, rolul jurnaliștilor profesioniști, care sunt instruiți pentru a ajuta la sortarea fluxului și a oferi îndrumările necesare, este vital.

· Nicio criză nu poate fi rezolvată fără informații precise și fiabile. La toate nivelurile, de la guverne la persoane, deciziile pe care le luăm pot fi o problemă de viață și de moarte și trebuie să se bazeze pe fapte și știință.

· Numai printr-o coordonare multilaterală comună, aceste probleme cruciale pot fi abordate cu succes și suntem dedicați profund acestui efort global.

· De asemenea, este important să ajutăm mass-media și jurnaliștii să raporteze efectiv și în siguranță asupra crizei și să promovăm gândirea critică pentru a limita răspândirea zvonurilor și dezinformarea.

· Cu ocazia Zilei Mondiale a Libertății Presei, pe 3 mai, UNESCO invită guvernele, mass-media și societatea civilă să ni se alăture într-o mișcare globală online pentru a atrage atenția lumii asupra acestor probleme esențiale pentru supraviețuirea democrațiilor noastre. Împreună, ne vom asigura că răspunsul nostru la criză este eficient. Această criză de sănătate fără precedent are potențialul de a reconstrui încrederea cetățenilor în mass-media.

Sursa:UNESCO

Autoturismele electrice –crestere semnificativa in Trim. I 2020

0

Recente analize disponibile public, ne arata faptul ca in contextul pandemiei COVID-19 achizitiile de autoturisme “verzi” (electrice & hibride) in Europa (dar si in Romania) au cunoscut o crestere importanta in primul trimestru din 2020, desi evolutia generala a pietei auto a fost una negativa (-26,3% pe ansamblul UE+EFTA+UK, cu -22,2% in Romania).
Astfel, conform studiului JATO1 sau a celui PwC2 publicate recent, autoturismele electrice au inregistrat in Europa cresteri consistente atat in luna martie cat si pe ansamblul primul trimestru, Europa fiind in Trim. I din 2020 lider global pe piata autoturismelor “verzi” (PwC). In acest context, autoturismele electrice au inregistrat in luna martie 2020 o crestere a inmatricularilor cu 15%, ceea ce corespunde unei cote de piata de 17,4%, respectiv +10,1% comparativ cu luna martie a anului trecut (JATO).

Si in Romania, evolutia din primul trimestru 2020 a autoturismelor “verzi” este una pozitiva, acestea ajungand la o cota de piata de 5,7%, fata de doar 4,1% cat aveau in anul anterior (Fig. 1), atat ca o consecinta a scaderii volumelor autoturismelor cu motoare termice (benzina, diesel) dar si ca urmare a unui volum superior celui inregistrat anul trecut (1.575 in 2020 fata de 1.469 in 2019).

Si mai relevanta din punctul de vedere al evolutiei pietei de autoturisme in functie de combustibilul utilizat, este urmatorul grafic care arata evolutia lunara din primul trimestru 2020 in raport cu 2019.

Dupa cum se poate observa, in primele 2 luni autoturismele “ verzi” au inregistrat o evolutie pozitiva, contrar celei inregistrate de cele cu motoare termice clasice, iar in luna martie, cand impactul pandemiei COVID-19 a inceput sa se resimta, coroborat cu asteptarea demararii Programului Rabla PLUS, scaderile, desi au fost importante (-26,3% la EV si -15,6% la HEV) au fost mai mici decat cele inregistrate de cele cu motoare clasice (-35% benzina si -29,8% diesel).

Este insa de astepatat ca in lunile urmatoare, dupa demararea efectiva a Programului Rabla PLUS (la sfarsitul lui martie), achizitiile de autoturisme “verzi” sa revina la cresteri importante. Aceasta estimare este rezultatul faptului ca in acceasi perioada de timp de la inceputul programului (nr. de zile), in acest an au fost deja realizate 372 rezervari pentru achizitia de autoturisme BEV si PHEV, cu 72,2% mai mult decat in 2019, cand, in acelasi interval erau doar 215 de rezervari. In plus, trebuie remarcat faptul ca aceasta crestere importanta a interesului pentru autoturismele electrice se produce in contextul pandemiei COVID-19 si a dificultatilor de derulare a activitatii cauzate de restrangerea activitatii in multe institutii implicate in procesul de derulare a acestui program. Este de salutat in acest context, deschiderea manifestata atat de catre MAI, cat si de catre Min. Mediului, care, intelegand necesitatea de mobilitate a cetatenilor si angajatilor in aceasta perioada, au asigurat, prin actele normative emise, continuarea programelor Rabla si Rabla Plus si mentinerea, totodata, in stare de functionare a operatorilor economici participanti.

Bursele JTI pentru Jurnaliști Lansarea ediției 2020-2021

De Ziua Mondială a Presei, Bursele JTI pentru Jurnaliști anunță ediția 2020-2021, realizată cu sprijinul foștilor bursieri, al Asociației „Clubul Presei Economice”, al Fundației Art Production și al agenției Ad Media Consult.

                După 21 de ani de la prima sa ediție, Programul este destinat ziariștilor care doresc să-și consolideze experiența profesională și încurajează pregătirea în domeniul politicilor europene. Totodată, programul contribuie la înțelegerea modului în care temele europene sunt abordate de către mass-media internaționale.

            Bursele JTI pentru Jurnaliști se desfășoară în trei etape:

  •  Un training specializat, susținut în România de către experți în problematici europene;
  •  O călătorie de studii de o săptămână la Bruxelles, pe durata căreia ziariștii se vor întâlni formal și informal cu oficiali ai Uniunii Europene;
  •  Stagii de pregătire profesională, timp de patru săptămâni, la Bruxelles;

            La încheierea primei etape vor fi selectați jurnaliștii care vor continua programul.

                La ediția 2020-2021 sunt invitați ziariști din presa scrisă, radio, TV și on-line, specializați în domeniile economic, politic și social, care trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:

  •  Experiența profesională de minimum doi ani
  •  Vârsta de până în 40 de ani
  •  Abilități de comunicare în limba engleză.

            Dosarul de înscriere va cuprinde:

  •  Curriculum Vitae
  •  Formular de înscriere disponibil pe site-ul bursejti.ro și www.admediaconsult.ro
  •  Portofoliu: trei materiale de presă relevante pentru domeniile enunțate
  •  Două scrisori de recomandare, de preferință una de la coordonatorul direct sau managerul instituției unde lucrează.

                Preselecția candidaților se va face pe baza dosarului de înscriere, iar selecția pe baza unui interviu.

Bursele JTI pentru Jurnaliști au fost lansate în anul 2000, ca o continuare a programului de stagii inițiat în anii ‘90 de National Forum Foundation/Freedom House, cu sprijinul Guvernului SUA. Obiectivul programului a fost dezvoltarea cunoștințelor și abilităților jurnaliștilor, prin expunere la realitățile democrațiilor dezvoltate, practică profesională specializată, mai întâi în Statele Unite, iar ulterior la Bruxelles.

                Participanții ediției actuale se vor alătura astfel celor peste 250 de colegi de breaslă care au beneficiat de-a lungul ultimilor 20 ani de Bursele JTI pentru Jurnaliști.

                Programul este anunțat în fiecare an pe data de 3 mai, Ziua Mondială a Presei. Ziua mondială a libertății presei a fost instituită pentru a atrage atenţia întregii lumi asupra importanței și obligaţiei respectării libertății de exprimare, aşa cum stabilește Declarația Universală a Drepturilor Omului care, la articolul 19 arată că: „Orice om are dreptul la libertatea opiniilor și exprimării; acest drept include libertatea de a avea opinii fără imixtiune din afară, precum și libertatea de a căuta, de a primi și de a răspândi informații și idei prin orice mijloace și independent de frontierele de stat”.

Experți invitați de ARIR: Principala grijă financiară a Romaniei ar trebui sa fie rating-ul țării

0

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) a invitat specialiști de top din piața financiară din România pentru a discuta evoluțiile piețelor financiare și perspectiva revenirii din criză. Primele concluzii ale evenimentului lunar “Pulsul piețelor financiare” cu reprezentanții Băncii Naționale a României, BCR Pensii, BRD, BRD Asset Management și WOOD&Company sunt că revenirea piețelor din aprilie a fost mai rapidă față de alte situații de criză. Incertitudinea rămâne cuvântul cheie și perspectiva revenirii pe termen lung depinde de măsurile de redresare economică.

Cristian Popa, CFA, Membru CA BNR
“Trebuie să avem grijă mare când vorbim de rating-ul suveran al României. Agențiile de rating vor să arătăm disciplină, să fim ponderați. Prin urmare este necesar să surprindem pozitiv ca să nu fim retrogradați. Bugetul țării are o problemă structurală. România a plătit anul trecut 1,2% din PIB dobânzi, restul a fost deficit primar, anul acesta va fi semnificativ mai mare. Spațiul fiscal era deja foarte redus înainte de pandemie din cauza politicilor prociclice, însă statul nu se poate împrumuta fără limită. Datoria publică va crește vertiginos anul acesta și anul următor. Cel mai probabil va depăși 50% din PIB în anii următori, acum venind de la 35%. Nu este o cifră foarte ridicată, însă în contextul bugetar actual nu este nici puțin. Este, însă, un moment bun pentru reforma statului.”

Mihai Purcărea, CFA, CEO BRD Asset Management
“Este vital ca statul să susțină economia și ca accesul la finanțare în aceste condiții să rămână cât mai ieftin. România mai are o problemă financiară. Pentru obligațiunile de stat în euro nu există un cumpărător de ultimă instanță, așa cum este Banca Națională a României pentru obligațiunile în lei. Motiv pentru care obligațiunile noastre se tranzactionează semnificativ mai scump față de cele ale Italiei sau altor țări din regiune. Acest lucru va fi o adevarată problemă pentru finanțarea la costuri rezonabile a deficitului bugetar, mai ales când statul are nevoi importante de finanțare, cum este acest an.”

Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR
“Am văzut până în prezent revizuirea perspectivei de rating pentru România de la toate cele 3 agenții, de la stabilă la negativă. Agențiile de rating și investitorii sunt cu ochii pe țara noastră și pe măsurile luate de Guvern în a gestiona scăderea PIB, scăderea veniturilor și creșterea cheltuielilor bugetare. Reforma pensiilor și o politică fiscală care să stabilizeze deficitul bugetar ne pot salva de la reducerea rating-ului de țară.”

Ștefan Lungu, CFA, Analist Wood&Co
“Cele trei mari agenții se uită la România atent, cu probabilitate de a reduce rating-ul, ceea ce ar însemna că o parte din investitori nu vor mai putea investi în datorii suverane românești. Totul va depinde de planurile fiscale de viitor, nu neapărat de ce se întâmplă anul acesta. Dacă vor crește cheltuielile care nu pot fi ajustate foarte ușor – de pensii și salarii, atunci am putea să vedem o decizie negativă din partea agențiilor de rating”

***

Despre Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR):

ARIR este o organizație non-guvernamentală și non-profit care a fost înființată cu scopul de oferi emitenților actuali și potențiali o platformă pentru dezvoltarea profesioniștilor în relația cu investitorii (IR) și pentru a contribui la implementarea celor mai bune practici în comunicarea cu investitorii și în guvernanță corporativă. A fost înființată în Noiembrie 2018 și are ca membri companii listate, companii cu potențial de a deveni companii listate, administratori de fonduri,profesioniști în relația cu investitorii, precum și consultanți. Membrii fondatori sunt Bursa de Valori București (BVB), ALRO, Electromagnetica, Franklin Templeton Management – suc. București, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Teraplast, Transelectrica, Daniela Șerban, Cosmin Răduță și Tony Romani, în timp ce Electrica, OMV Petrom, Antibiotice, Idea Bank, BRK Financial Group și Banca Transilvania, s-au alăturat ca Membri Asociați, INNOVA Project Consulting, Envisia ca Membru Afiliat.

Pulsul Pieței financiare

0

A doua discuție online „Pulsul Pieței financiare în context COVID-19″ organizata de Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România .
Aflați de la reprezentanții Băncii Naționale a României, fondurilor de investiții, fondurilor de pensii și analiști percepția lor asupra situației actuale și care sunt măsurile implementate și strategia fiecărei organizații pentru perioada următoare.

ANALIZĂ KEYSFIN: PIAȚA LOCALĂ DE SERVICII DE RESURSE UMANE VA SCĂDEA CU APROXIMATIV 15% ÎN 2020

0

30 aprilie 2020Piața locală de servicii de resurse umane va scădea cu aproximativ 15% în 2020, acesta fiind de altfel primul an de corecție al acestei industrii, din ultimii 10 analizați, ca urmare a maturizării pieței și a pandemiei de Coronavirus, potrivit unui studiu KeysFin.

Cifra de afaceri a furnizorilor de servicii HR din România a crescut cu 12,3% în 2018, în comparație cu anul precedent, și a depășit cu aproape 337% nivelul din 2009. Astfel, la final de 2018, însuma 4,2 miliarde de lei, iar pentru 2019 analiștii KeysFin estimează apropierea de pragul de 4,9 miliarde de lei, urmând ca în anul curent să scadă.

Serviciile de HR s-au numărat printre industriile cu o ascensiune fulminantă în economia locală, iar analizele noastre din ultimii ani, dedicate acestui domeniu, au arătat atât trendul de creștere, cât și de diversificare a serviciilor. Iată însă că momentul maturizării a sosit: vor rămâne business-urile solide, cu un istoric în spate, know-how și clienți importanți, iar companiile mici de pe această piață, fără putere logistică și mai ales financiară, fie se vor reorienta spre servicii adiacente, fie vor dispărea. În 2020, cuvântul de ordine va fi reinventare, indiferent de tipul de business, însă noi mizăm pe capacitatea unei industrii aflată până acum în plină dezvoltare de a găsi soluții salvatoare“, a declarat Roxana Popescu, managing director KeysFin.

Aproximativ 3.500 de firme activau la finalul anului 2019 în piața locală de servicii de resurse umane (grupa CAEN 78), potrivit analizei KeysFin.

Rezultatul net (profit minus pierdere netă) al furnizorilor de servicii HR a avansat cu 3,3% în comparație cu anul 2017 și a depășit cu 823% nivelul din 2009, la 228 milioane de lei în 2018. Dintre cele aproape 3.460 de companii analizate, mai mult de jumătate, respectiv 1.795 au înregistrat profit (52%), 1.119 au avut pierderi (32%), restul raportând un rezultat nul în 2018.

Numărul de angajați din domeniu însuma 54.500 în 2018, cu 4% mai puțini comparativ cu anul 2017.

CINE ÎI ANGAJEAZĂ PE ROMÂNI?

Potrivit datelor KeysFin,  în vârful clasamentului companiilor din domeniu, în funcție de cifra de afaceri din 2018, a apărut o rocadă. LUGERA & MAKLER SRL devine lider de piață, depășind cu doar 762 de mii de lei ADECCO RESURSE UMANE SRL (principalul jucător în 2017). Astfel, cifra de afaceri a companiei aflate pe locul 1 a fost de peste 321 milioane lei, cumulând 7,6% din totalul pieței.

Topul principalelor trei companii de servicii HR este completat de MANPOWER HR SRL, cu 195,6 milioane lei respectiv 4,6% din total.

Totuși, luând în considerare datele centralizate la nivel de grup (în baza structurii acționariatului), ADECCO (prin ADECCO RESURSE UMANE SRL și ADECCO ROMANIA SRL) conduce industria locală de servicii HR cu afaceri de peste 416 milioane de lei în 2018.

Ca imagine de ansamblu, cele mai mari 10 companii de profil generează cumulat mai mult de o treime din cifra de afaceri totală a industriei.

Analiza nu include însă performanța unor companii precum EJOBS GROUP SRL sau BESTJOBS RECRUTARE SA, acestea având ca principal domeniu de activitate coduri CAEN aferente sectorului de IT&C. Dacă și acestea ar fi luate în considerare, cifra de afaceri a industriei ar crește cu peste 70,5 de milioane de lei în 2018.

NOILE PROVOCĂRI ALE HR-ULUI: DE LA PREA PUȚINI PROFESIONIȘTI, LA OPTIMIZAREA COSTURILOR CU ANGAJAȚII

Analiza KeysFin dedicată acestei industrii, aferentă anului 2017, puncta criza acută de personal și provocarea companiilor de a găsi angajați profesioniști într-o economie în care cererea de personal întrecuse de mult oferta.

Situația s-a schimbat radical în doar câteva săptămâni, până în momentul de față, când șomajul tehnic sau suspendarea contractului de muncă au devenit o realitate pentru peste un milion de români.

Astfel, potrivit datelor Ministerului Muncii, pe 29 aprilie erau înregistrate 1.027.117 de contracte de muncă suspendate cu 327,2 mii în industria prelucrătoare (32%), 185 mii în comerț (18%) și 115 mii (11%) în hoteluri și restaurante.

Ca rată, potrivit metodologiei de calcul a ratei șomajului, numărul de contracte de muncă suspendate raportat la populația activă (9,1 milioane de persoane în T3 2019 potrivit INS) este în prezent la 11%. Măsura sprijină temporar companiile puternic afectate de pandemie, care aveau nevoie să dispună de această facilitate pentru a-și păstra angajații pe termen foarte scurt.

Spre deosebire de caracterul temporar al suspendărilor, îngrijorătoare este evoluția contractelor de muncă încetate (creștere de 143% față de 30 martie), la aproape 271 de mii în 29 aprilie.

Numărul de șomeri (15-74 ani) a crescut și el semnificativ în martie la 410.000, rata șomajului majorându-se cu 0,7 puncte procentuale față de februarie (minimul anilor ‘90), la 4,6%.

Pe lângă acordarea posibilității de a încadra angajații în șomaj tehnic, Guvernul a mai luat și alte măsuri de susținere a companiilor locale, precum: amânarea achitării ratelor, IMM Invest (cu aplicabilitate limitată la doar 40.000 firme – potrivit datelor KeysFin doar 5% din totalul companiilor care și-au raportat rezultatele financiare la 2018) și bonificația de 10% oferită pentru plata la zi a impozitului trimestrial. Totodată, decizia Băncii Naționale a României de a cumpăra titluri de stat constituie măsura cu cel mai consistent impact pozitiv.

Totuși, industria serviciilor de HR care are nevoie de noi angajări, care să fie derulate prin companiile din domeniu. Ritmul reluării activității economice depinde însă majoritar de un sprijin guvernamental real, care să motiveze companiile locale să își extindă activitatea și să facă angajări. 

Astfel, analiștii KeysFin consideră că este necesar un program guvernamental investițional masiv, bine țintit din punct de vedere strategic spre industria prelucrătoare și servicii (pentru asigurarea producției locale a bunurilor și serviciilor de bază: alimente, echipamente, sănătate, educație și securitate) agricultură (având în vedere condițiile meteo nefavorabile) și mai ales pentru susținerea avansului tehnologizării și a digitalizării economiei românești. Totodată o reducere temporară a fiscalității (contribuții), dacă nu chiar o suspendare după modelul altor state europene ar reprezenta o adevărată gură de oxigen pentru mediul de afaceri local.

Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 78: activități de servicii privind forța de muncă. Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase la începutul lui 2020.

VIVE SYNC VERSIUNEA BETA GRATUITĂ DEVINE DISPONIBILĂ PENTRU COMPANII

0

Vive Sync, aplicația de colaborare a HTC VIVE, se lansează în versiunea beta, treptat pe tot parcursul anului 2020, cu scopul de a îmbunătăți productivitatea și colaborarea în rândul celor care lucrează de la distanță, din întreaga lume.

București, România30 Aprilie 2020 – HTC VIVE(R) a anunțat astăzi că VIVE Sync, aplicația de întâlniri și colaborare la distanță, este disponbilă în versiunea beta gratuită pentru companiile și angajații care lucrează de la distanță. Dezvoltată special pentru utilizarea în sectorul business pentru a îmbuntăți comunicarea și productivitatea, Sync este un instrument sigur și intuitiv de colaborare în VR, permițând echipelor interne și externe ale unei companii să se întâlnească în spațiul virtual.

Spre deosebire de orice alt mediu sau intrument, realitatea virtuală are capacitatea de a conecta și angrena echipe și angajați care lucrează de la distanță ca și cum s-ar afla împreună în același spațiu fizic,” a afirmat David Sapienza, AVP Content Development & Production, HTC VIVE. „Vive Sync dă posibilitatea colegilor și partenerilor aflați în diferite colțuri ale lumii să interacționeze într-un spațiu virtual comun, sporind productivitatea, colaborarea și chimia din cadrul echipei. În viitor, munca  se va transforma, din ce în ce mai mult și mai repede, într-o activitate globală și de la distanță, iar VR-ul este soluția de care este nevoie pentru a avea succes în această nouă realitate.

Potrivit celui mai recent raport[1] Gallup – “State of the American Workforce”, munca de la distanță devine rapid parte din noua normă. Acest raport arată că 43% dintre angajați lucrează la distanță de membrii echipei lor cel puțin o parte din timp, în timp ce 37% sunt dispuși să schimbe compania la care lucrează pentru beneficii ca flexibilitatea activității și munca de acasă. Cu toate acestea, studiul realizat de Future Workplace și Virgin Pulse – “The Work Connectivity Survey”[2], arată că în cazul celor care lucrează de la distanță există mai multe șanse ca aceștia să renunțe la un loc de muncă din cauza singurătății, iar 43% dintre angajați au declarat că mai mult timp față în față i-ar ajuta să construiască relații mai solide cu echipa lor. Cu Vive Sync echipele pot continua să ia parte la întâlnirile față în față cruciale, dintre manageri și colegii de muncă, care sporesc implicarea, colaborarea și productivitatea.

Caracteristici care conectează angajații la distanță 

Suportând până la 30 de participanți simultan, Vive Sync permite utilizatorilor să susțină întâlniri interne creative, discuții școlare în clase online, conferințe de presă virtuale sau chiar prezentări de vânzări la distanță. Integrându-se cu OneDrive, Vive Sync permite participanților să partajeze ușor, direct din serverul lor, documente precum fișiere video, prezentări PowerPoint și materiale 2D & 3D. Deciziile sau informațiile importante pot fi partajate în afara platformei Sync prin capturi de ecran sau prin notițe voice-to-text.

Folosind aplicația mobilă Sync Avatar Creator, disponibilă în App Store și Google Play, participanții își pot crea avataruri personalizate și dinamice, construite după chipul și asemănarea lor, pentru a servi drept reprezentarea lor digitală. Prin funcția de urmărire a întregului corp, avatarurile participanților comunică limbajul corpurilor lor din realitate, contribuind la transmiterea atenției lor complete către colegi. Vive Sync include de asemenea funcția de urmărire a ochilor dezvoltată de Tobii, pentru o interacțiune mai naturală cu colegii și clienții virtuali, surprinzând mișcările ochilor participanților pentru a da viață întâlnirilor. Headset-uri precum Vive Pro Eye oferă această tehnologie încorporată direct în dispozitiv.

Credem că aplicații precum Vive Sync vor spori colaborarea și productivitatea în cadrul echipelor dispersate, care lucrează de acasă în VR,” a afirmat David Weinstein, Director XR, NVIDIA. „Întâlnirile față în față în realitate virtuală în aplicația Vive Sync optimizată de NVIDIA VRS și cu headset-ul Vive Pro Eye, induc un sentiment de conexiune și prezență fizică angajaților care lucrează de la distanță, din întreaga lume.

În perioada versiunii open beta gratuită, companiile vor avea acces la toate caracteristicile disponibile în prezent în Vive Sync, inclusiv următoarele:

  • OneDrive Support – permite încărcarea și partajarea facilă și în siguranță, în și din aplicație, a fișierelor interne. Astfel se pot vizualiza prezentări PowerPoint, PDF-uri, video-uri și imagini pe ecranul mare al sălii de întâlniri.
  • 3D Model Review – permite încărcarea de modele 3D și mărirea sau micșorarea lor la scară, pentru a fi analizate intern în detaliu.
  • Custom Avatar Design – permite sporirea imersiunii prin avataruri personalizate, create după chipul și asemănarea utilizatorului.
  • Personal Notes – crearea de notițe speech-to-text și capturi de ecran care conțin informații importante, disponibile după părăsirea mediului virtual.
  • 3D Drawing – permite adnotarea de modele sau fișiere ori susținerea de sesiuni ad-hoc pe whiteboard.
  • Conference Tables and Auditorium Seating – permite selectarea fie a familiarei mese de conferință, fie amenajarea scaunelor sub formă de auditoriu, în funcție de numărul participanților la întâlnire.
  • Participare Non-VR PC – permite participanților fără un headset VR să participe la întâlnire prin intermediul unui PC viewer.
  • VIVE Ecosystem Support – Vive Sync este compatibil cu toate dispozitivele VIVE, inclusiv headset-urile de sine stătătoare sau cele pentru PC.

Vive Sync va primi constant noi caracteristici și servicii. Actualizările viitoare vor include:

  • Compatibilitate hardware extinsă – integrarea cu dispozitive din largul ecosistem VR precum Oculus Rift, Oculus Quest, Windows Mixed Reality și Valve Index.
  • Funcții de control pentru organizator – gazda va avea control total în întâlnirile mari sau în adunări și va putea diminua perturbările prin funcții precum închiderea microfonului participanților sau blocarea unor anumite opțiuni.
  • Funcție de înregistrare a sesiunilor – va permite înregistrarea integrală a întâlnirilor pentru a putea fi partajate cu cei care nu au putut participa.

În prezent, Vive Sync suportă toate headset-urile VIVE și este disponibil pentru descărcare la Sync.vive.com.

Mai multe informații despre NVIDIA RWWN: https://www.nvidia.com/en-in/remote-work/

[1] State of the American Workplace”. Gallup, 2017.

[2] “The Work Connectivity Study”. Future Workplace and Virgin Pulse, 2018.

Hotelurile și pensiunile din Deltă ar fi fost pline de 1 Mai. Peste 90% dintre turiști și-au reprogramat sejururile după 1 iunie

0

Majoritatea turiștilor care rezervaseră minivacanțe în Deltă de 1 Mai au preferat să și le reprogrameze, în general, după 1 iunie, și mai puțin de 10% dintre ei și-au anulat sejururile, potrivit unui studiu al Green Village, resort din Sfântu Gheorghe deținut de omul de afaceri Dragoș Anastasiu. Complexul ar fi avut toate cele 180 de locuri ocupate atât în perioada sărbătorilor pascale, cât și în minivacanța de 1 Mai.

În mod normal, turiștii ar fi început să sosească în Deltă de la începutul lunii aprilie, iar hotelurile și pensiunile ar fi fost pline atât de Paște, cât și de 1 Mai. Unele dintre hotelurile și pensiunile din Deltă s-au închis în luna noiembrie, iar altele imediat după Revelion, dar aproape toate urmau să fie redeschise începând cu luna aprilie. Rezervările pentru vacanțele de Paște și 1 Mai în Deltă începuseră din noiembrie anul trecut.

„Peste 90% dintre turiștii care își rezervaseră vacanțe la Green Village de 1 Mai, dar și de Paște, fie și le-au reprogramat pentru anul acesta sau anul viitor, fie au dorit vouchere de suma plătită, cu care să vină în Deltă în orice altă perioadă doresc, în limita locurilor disponibile, bineînțeles. Unii nu știu de acum când vor ajunge, dar vor să nu rateze vacanța în Deltă și de accea au preferat vouchere”, a declarat Liliana Șmira, directorul general al Green Village, adăugând că și în restul pensiunilor și hotelurilor din Deltă majoritatea turiștilor au decis să nu renunțe la vacanțe, ci doar să le amâne.

Ea a afirmat că mai puțin de 10% din totalul rezervărilor reprezintă anulări de vacanțe în Deltă.

Majoritatea celor care și-au reprogramat vacanțele vor să vină după 1 iunie, însă există turiști care au cerut să li se dea camere în a doua jumătate a lunii mai. „Nu știm încă ce reglementări vor fi imediat după 15 mai legat de restaurante și de distanțarea socială”, a mai spus Liliana Șmira.

Indiferent de data în care și-au reprogramat vacanțele, dacă turiștii nu vor putea veni în Deltă din cauza unor eventuale noi restricții, sejururile lor vor putea fi din nou amânate.

Green Village e un resort care se întinde pe aproape 30.000 de metri pătrați, spațiile de cazare fiind împărțite în trei zone, aflate la distanță apreciabilă unul de altul, astfel încât turiștii se pot simți în siguranță și pot petrece mult timp în aer liber.