Criza generată de COVID-19 redesenează harta investițiilor. Unde se poate plasa România?

0

Material de opinie de Dan Bădin (foto), Partener Servicii Fiscale, Deloitte România

Incertitudinea generată de pandemia de COVID-19 este departe de a se fi risipit, iar efectele asupra economiilor lumii sunt tot mai greu de estimat. În aceste condiții, competiția pentru resurse financiare se întețește. La nivel global, fluxul investițiilor este estimat să scadă anul acesta, într-un scenariu optimist, cu peste 30%, potrivit OECD. În România, investițiile străine directe sunt pe minus în prima parte a acestui an, iar cele interne, deși în ușoară revenire comparativ cu anii trecuți, rămân insuficiente pentru a menține economia pe linia de plutire. Criza economică vine, însă, și cu o reală oportunitate pentru țara noastră, dar aceasta trebuie și valorificată.

Pandemia a evidențiat, din nou, lipsa cronică de investiții la nivelul întregii țări, în infrastructură în general (de transport, de sănătate, educațională, informatică etc.) și, implicit, nevoia stringentă de creștere a acestora.

De ce avem nevoie de investiții?

Beneficiile investițiilor în economie sunt mai mult decât evidente, având în vedere că orice activitate economică generează venituri pentru comunitate (salarii, taxe, alte investiții), iar datele BNR arată corelareaclară între nivelul investițiilor publice și evoluția PIB. Spre exemplu, între 2004 și 2008, investițiile publice au crescut cu 125% (mai mult decât dublu), iar nivelul PIB a avansat în același ritm (de la 60 de miliarde de euro la 140 de miliarde de euro). În perioada 2008 – 2012, investițiile au stagnat, iar PIB-ul s-a redus cu aproximativ 15 miliarde de euro. Între 2012 și 2015, investițiile publice au crescut în ritm cu PIB-ul, însă, ulterior, discursul populist a propulsat consumul ca motor de creștere economică, în detrimentul investițiilor.

În aceste condiții, investițiile trenează în România de ani buni, cu excepții insulare care nu fac decât să accentueze beneficiile ratate la nivel național. Care sunt cauzele? Pe plan intern, resursele pentru investiții sunt extrem de limitate. Societățile autohtone sunt foarte slab capitalizate (aproape 40% aveau capitaluri negative la finalul anului 2018, potrivit datelor BNR) și, în consecință, nu au bani de investiții și nici capacitatea de a se împrumuta, iar investițiile statului au fost sistematic sacrificate în scop electoral. Deși se remarcă o ușoară revenire a investițiilor publice în prima jumătate a acestui an, baza de raportare extrem de redusă și presiunile bugetare în creștere indică faptul că acestea nu sunt nici pe departe suficiente. Stimularea investițiilor interne este, desigur, de dorit în acest context și nu numai, dar nu poate avea efectul scontat în lipsa unor surse viabile.

Investițiile străine, descurajate în ultimii ani, ar putea să compenseze dificultățile de finanțare din plan intern, venind chiar cu beneficii suplimentare față de cele locale – la salariile, contribuțiile și taxele suplimentare generate se adaugă și investițiile pe care companiile străine le realizează în pregătirea angajaților și aportul de know-how (expertiză în domeniile în care activează).

Toate aceste avantaje sunt, deja, evidențiate în datele statistice, care arată decalajele de dezvoltare dintre județe în funcție de investițiile străine atrase. Spre exemplu, în Timiș (cu investiții de 4,4 miliarde de euro la finalul anului 2018, potrivit BNR) și Cluj (1,9 miliarde de euro) salariul mediu net lunar s-a situat în 2019 la 3.375 de lei, respectiv 3.503 lei. Prin comparație, în Mehedinți (cu investiții străine de 16 milioane de euro) și în Teleorman (87 de milioane de euro), salariile sunt mai mici cu aproximativ 1.000 de lei.

Mai mult, Comisia de Prognoză (CNSP) publică o serie de „indici de disparitate” raportați la regiunea de Vest a țării, cea mai bogată în investiții (după București-Ilfov).Un exemplu elocvent este indicele de disparitate calculat în funcție de PIB/locuitor pentru regiunea Nord-Est față de Regiunea de Vest, estimat la 60,3% pentru 2019.

Măsurile pentru atragerea investițiilor străine, necesare acum

Tergiversarea adoptării de măsuri pentru atragerea investițiilor de orice natură, dar mai ales străine, în contextul în care cele românești sunt extrem de limitate, ar putea fi periculoasă din cel puțin două considerente.

Primul este reprezentat de fenomenul de reshoring (planurileactuale ale companiilor europene de scurtare sau de repatriere a lanțurilor de producție, în condițiile distanțelor tot mai problematice și a tensiunilor comerciale care au escaladat pe fondul pandemiei). Această regândire a strategiilor ar putea reprezenta o oportunitate pentru România, mai ales că, în Europa, repatrierea poate fi privită în sensul mai larg al pieței comune. Astfel, capacități de producție retrase de pe alte continente ar putea fi relocate în România, dacă noi reușim să câștigam competiția cu alte state din regiune.

Ne jucăm cu focul

Avem o criză de sănătate publica, o criză economică și riscăm să aprindem una nouă: o criza a datoriei publice. Punând ultimele știri în context este ca și cum ne jucăm cu chibriturile pe întuneric într-un depozit de benzină.

Prin context mă refer la moțiunea de cenzură care ar reduce semnificativ capacitatea Guvernului de a evita o creștere masivă a cheltuielilor publice. Astfel, odată trecută, moțiunea de cenzură ar lua dreptul Guvernului de a da Ordonanțe de Urgență (OuG), iar fără ele la 1 septembrie costurile cu pensiile cresc cu 40%, ceea ce se traduce într-un impact bugetar de 6 miliarde de euro doar în 2021. Odată acordate, aceste drepturi de pensie nu mai pot fi luate înapoi. Și nu, nu cred că guvernarea și legiferarea prin ordonanțe de urgență este un lucru sănătos, pentru asta avem Parlament; însă în plină pandemie, și în contextul în care doar așa putem evita situații mult mai dificile le pot accepta agilitatea din punct de vedere legal.

Trebuie spus de la început foarte clar și răspicat: fără modificarea legislației actuale, la câteva zile după 1 septembrie România va fi retrogradata de agențiile de rating la categoria junk/nerecomandat pentru investiții iar costurile de finanțare ale României ar crește semnificativ. Nu este o predicție, este o certitudine, este o observație de bun simț economic. Costul de finanțare al României ar crește semnificativ, iar finanțarea s-ar obține din ce în ce mai dificil, pentru că am deveni un debitor riscant, cu riscuri în creștere în ceea ce privește capacitatea de rambursare. Ar însemna și presiuni pe curs, pentru că în timp ce unii finanțatori doar vor crește dobânzile la care accepta să împrumute România alții vor căuta să „fugă” de noi, vor căuta să își vândă repede deținerile actuale de active locale (inclusiv titluri de stat) și să își schimbe leii pe valută, pentru a investi în alte țâri cu perspective mai bune. Și asta nu pentru că sunt oameni răi, ci pentru că România ar deveni o țară riscantă, o țară sub-investment grade, deci nerecomandată investițiilor. Unii ar putea fi chiar forțați să își vândă activele și să iasă din România, pentru că reglementările prudențiale aplicabile le pot cere să investească doar în active cu rating minim „investment grade”, deci nu în România retrogradata (ne putem gândi la un fond de pensii din Europa de vest de exemplu).

Poate vă întrebați de ce, ce treabă are ce facem noi cu banii atât timp cât plătim dobânzile la timp. Vin cu perspectiva unui fost investitor, fost manager de investiții al unui fond mare de pensii private care investea în active locale, majoritar titluri de stat, dar si in afara tarii, știu cum gândeam atunci și cum gândeau alți investitori ca noi.

Ecran, baterie și performanță de top de la POCO

0

POCO, brandul care redefinește industria, a lansat ultimul său device: POCO X3 (NFC). Destinat tinerilor pasionați de tehnologie și jocuri, telefonul adoptă o linie de design unică și pune performanța pe primul loc. Oferă cele mai bune și utile dotări de top, la un preț performant.

Echipat cu cel mai nou și mai puternic procesor 4G Qualcomm din seria 700 – SnapdragonTM 732G – POCO X3 (NFC) atinge performanțe incredibile și rezistă până la două zile cu o singură încărcare, datorită bateriei de 5160mAh. Display-ul de 120Hz+240Hz oferă o experiență incredibilă, superioară celor mai multe flagship-uri de pe piață. 

Performanța de care ai nevoie cu noua platformă Qualcomm® SnapdragonTM 732G

POCO X3 NFC duce atât experiența de gaming cât și pe cea de utilizare zilnică la un nou nivel. Dotat cu cel mai puternic procesor 4G Qualcomm de pe piață, Snapdragon™ 732G, POCO X3 NFC oferă performanță de top și capabilități AI care îi vor impresiona până și pe cei mai pretențioși gameri. Telefonul are la bază un CPU KryoTM 470 octa-core și un GPU din seria Adreno™ 618 Elite Gaming. 

Pentru ca experiența utilizatorilor să fie cât mai stabilă și satisfăcătoare, device-ul încorporează tehnologia LiquidCool 1.0 Plus, menită să reducă temperatura procesorului cu până la 6 grade1

Performanța incredibilă poate fi optimizată pentru gaming, datorită celei mai noi versiuni Game Turbo 3.0, care reglează telefonul în conformitate cu cerințele jocului și îi ajută pe utilizatori să profite la maximum de hardware-ul puternic. În plus, sistemul de vibrații avansat care se mișcă liniar pe axa Z asigură un feedback haptic spectaculos, cu peste 150 de moduri de vibrații pentru diferite scenarii. 

Display-ul de 120Hz + 240Hz și difuzoarele stereo sunt exact ceea ce așteptai

În conformitate cu deviza POCO de a face inovația accesibilă oricui, POCO X3 NFC este dotat cu un ecran DotDisplay edge-to-edge FHD de 6.67”, care combină rata de refresh de 120Hz cu rata de refresh a touchscreen-ului de 240Hz. 

POCO X3 NFC are unul dintre cele mai performante ecrane din categoria sa de preț. Funcția DynamicSwitch îi permite telefonului să economisească bateria prin trecerea automată la 50, 60, 90 și 120Hz, în funcție de scopul în care este folosit și de formatul conținutului de pe ecran. Astfel, rata de refresh a telefonului crește atunci când acesta este folosit, de exemplu, pentru jocuri și scade pentru operațiunile mai simple, cum ar fi cititul.

Rata de refresh a touchscreen-ului de 240Hz este cu mult peste ceea ce oferă majoritatea competitorilor. POCO X3 NFC are o rată de răspuns cu 33% mai rapidă decât majoritatea telefoanelor de top aflate în acest moment pe piață2 și oferă o experiență de neuitat chiar și pentru cele mai sofisticate jocuri. 

Device-ul este dotat și cu două difuzoare stereo flagship. Cel superior are un volum echivalent cu 4cc, iar cel inferior de 1cc și o amplitudine a vibrației de 0.5mm, care oferă o calitate a sunetului excepțională pentru o mai bună experiență de gaming. Capacitatea difuzoarelor de a se auto-curăța asigură o funcționare perfectă pe termen lung. 

Acum poți crea imaginile pe care ți le dorești cu sistemul AI quad-camera de 64MP 

POCO X3 NFC are un sistem quad-camera de top, ce constă într-o cameră principală de 64MP, o cameră supraangulară de 13MP, o cameră macro de 2MP și un senzor de profunzime de 2MP. 

Camera principală a telefonului este flagship-ul Sony IMX 682 cu o diafragmă de ƒ/1.89, dotată cu Super Pixel 1.6μm 4-in-1 care permite realizarea unor fotografii foarte clare. Camera supraangulară de 13MP poate cuprinde imagini sub un unghi de 119° cu o diafragmă ƒ/2.2 și o dimensiune a pixelului de 1.0μm, în timp ce camera macro de 2MP și senzorul de profunzime completează acest setup, făcând camera principală și mai performantă. 

În partea frontală, telefonul are o cameră de 20MP cu o diafragmă ƒ/2.2 și un Super Pixel 4-in-1 de dimensiune 1.6μm, ideală pentru selfie-uri de calitate. 

Pentru cei care vor să iasă în evidență, POCO X3 NFC aduce mai multe efecte creative, printre care opțiunea caleidoscop cu 6 efecte diferite, modul Gold vibes, modul Cyberpunk și numeroase filtre foto, precum și tehnologia AI Skyscaping 3.0, ce prezintă o multitudine de opțiuni pentru feed-ul de social media al utilizatorilor. 

Pasionații de videoclipuri se pot bucura de opțiunea de înregistrare 4K, dar și de alte caracteristici precum zoom-ul video fluid, focus peaking-ul și blocarea AE/AF. Formatul inclus LOG/RAW și modul Vlog nu doar că îi ajută pe utilizatori să surprindă cele mai importante momente la cea mai bună calitate, dar transformă telefonul într-o cameră semi-profesională pentru crearea de conținut video. 

Exact ce ți-ai dorit: o baterie de 5160mAh și charger rapid de 33W

Dotările de top sunt inutile fără o baterie care să reziste. Pentru a le garanta utilizatorilor că se pot bucura de caracteristicile sale uimitoare, POCO X3 NFC este echipat cu o baterie de 5160mAh (typ) care rezistă mai mult de două zile, atunci când telefonul este folosit în mod normal. Cu ajutorul charger-ului rapid de 33W, în numai 30 de minute bateria ajunge la 62%1, iar în 65 de minute bateria ajunge la 100%. 

Viteza sporită de încărcare este obținută cu ajutorul tehnologiei Middle Middle Tab (MMT). La bateriile convenționale, curentul electric circulă de jos în sus, ceea ce duce la o încărcare mai lentă. Tehnologia Middle Middle Tab (MMT) este bazată pe o metodă inovativă prin care bateriile primesc curentul electric prin zona de mijloc, iar apoi acesta se distribuie simultan în partea superioară și inferioară a modulului. Astfel, viteza de încărcare este mai bună și constantă și îi asigură bateriei o durată de viață mai mare, în comparație cu cele tradiționale. 

POCO X3 NFC va fi disponibil la nivel global de astăzi la un preț recomandat de 229 Euro pentru varianta 6GB+64GB, iar varianta 6GB+128GB pornește de la prețul recomandat de 269 Euro3.

POCO X3 NFC va intra pe piața din România la finalul lunii septembrie. Disponibilitatea și prețurile locale vor fi anunțate în curând. 

BestJobs: Aproape 100.000 de căutări pentru joburi care pot fi desfășurate de acasă în luna august

0
Joburile care pot fi desfășurate de acasă continuă să fie în topul preferințelor pentru angajații care caută un loc de muncă. Doar în august, candidații au efectuat aproape 100.000 de căutări pentru joburi în care activitatea de zi cu zi poate fi desfășurată de oriunde.
Numărul total de aplicări pentru joburi noi a crescut cu 34% în august, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Cele mai căutate locuri de muncă au fost în domenii precum transport – peste 18.000 de căutări, inginerie – peste 17.000 de căutări, contabilitate – peste 12.000 de căutări și resurse umane – peste 10.000 de căutări. Job-ul vedetă al lunii august, care a strâns cele mai multe aplicări (2.341), a fost cel de lucrător comercial la retailerul de îmbrăcăminte Takko Fashion.
Retailul a atras cei mai mulți candidați în august. Elefant.ro, Takko Fashion și Adidas România au atras peste 7.500 de aplicări
Printre companiile care au atras cei mai mulți candidați luna trecută se numără: Elefant.ro (2.775 candidați), UniCredit Bank (2.632 candidați), Takko Fashion (2.468 candidați), Enel (2.389 candidați), Adidas România (2.348 candidați), Autonet Import (2.206 candidați) și Allianz Țiriac Asigurări (2.107 candidați).
Recrutarea se mută tot mai mult în mediul virtual
În contextul epidemiologic actual, mai bine de jumătate (52,2%) dintre angajați consideră că recrutarea în perioada următoare se va face în cea mai mare parte sau chiar integral online, arată datele celui mai recent sondaj realizat de platforma de recrutare online BestJobs, în perioada 1-20 august 2020, pe un eșantion de 866 de utilizatori.
În același timp, 42% dintre angajați cred că în procesul de recrutare vor fi necesare, pe lângă CV-ul clasic, și alte metode de diferențiere, cum este video-ul de prezentare, iar 37% subliniază că recrutarea se va face în principal pe bază de recomandări de la angajații existenți. În plus, 19,3% dintre respondenți se așteaptă să fie introduse și teste mai amănunțite de aptitudini.
Când vine vorba de impactul pandemiei asupra pieței muncii din România, angajații (58,4%) au observat în primul rând că sunt mai puține joburi disponibile și că durează mai mult până găsesc un job nou (56,6%), dar și că a devenit mai grea diferențierea între candidații care aplică pentru un job nou (42%) sau că angajatorii oferă salarii și beneficii mai mici decât înainte de pandemie (40%).

Incertitudinea este resimțită din ce în ce mai puternic de români

0

STUDIU REVEAL MARKETING RESEARCH : Incertitudinea este resimțită din ce în ce mai puternic de români. Revenire la o stare de furie și panică similară celei din lockdown.

Mediul urban: În luna august are loc o creștere a teritoriului emoțional al furiei și fricii, mai ales din cauza fricii/ neliniștii oamenilor, ajungând la un procent de 61% (în mediul urban), similar cu cel din luna aprilie (60%) și semnificativ mai mare decat în luna iulie (50%).

Mediul rural: În luna august, procentul de oameni care se consideră mai degraba furiosi si speriati ajunge la 73% (mai ales din cauza îngrijorării, emoție din acest teritoriu care descrie starea a 23% dintre oameni). Procentul pentru furie/teamă era de doar 43% în luna iulie. În luna iulie, mediul rural era mult mai optimist (16% în iulie, fata de 3% în august).

Cea mai resimțită emoție este Îngrijorarea 19% urban, 23% rural, mai ales relevantă pentru Tinerii carieriști (23%) în mediul urban și pentru Seniorii pensionari (36%) și Persoanele singure de vârstă mijlocie (29%), în mediul rural.

IMPORTANT DE ȘTIUT

Furia și îngrijorarea din mediul rural este în strânsă legătură cu satisfacția românilor în scădere față de nevoile de bază: a scăzut înmediul rural satisfacția față de venituri (de la 51% în iulie la 37% în august) și față de propria stare de sănătate (de la 69% îniuliela 53% în august).Acest aspect expliă și furia și teama persoanelor din mediul rural, apreciate ca fiind considerabil mai mari decat în rândul celor din mediul urban (73% față de 61%).

Deși satisfacția celor din mediul urban este constantă, iar criza este resimțită aparent mai puternic în mediul rural, ea este un semn al instabilității generale, ce dă stări emoționale negative oamenilor. În starea de panică și griji, oamenii se vor concentra mai mult pe prezervarea puținelor resurse pe care le au.Au nevoie, așadar, de stabilitate (mai ales în mediul rural) și de sprijin să depășească obstacolele.

Schimbarea și armonia, cele mai importante pentru tinerii români din mediul urban. Mediul rural se concentrează pe stabilitate

Schimbarea (38%) și armonia (30%) sunt în continuare prioritățile pentru românii din mediul urban.                          

Pentru cei din mediul rural, însă, prioritatea numărul 1 este stabilitatea/grija, care se menține cu un procent apropiat de cel din luna iulie (40% în august, față de 38% în iulie).

Tinerii singuri din mediul rural puneau mai mult preț pe Relatți sociale și iubire în luna iulie (55%) față de luna august (42%). De asemenea, ei sunt cel mai atipic segment din mediul rural, doar 5% considerând in august stabilitatea/grija ca o prioritate (față de media de 40%). În mediul urban a avut loc fenomenul opus pentru acest segment – în august a crescut importanta relațiilor sociale de la 14% la 20%.

Diferențe intre segmente:

Cel mai ambițios segment din mediul urban: Tinerii Singurii (49%).

Cel mai ambițios segment din mediul rural: Tinerii Profesionisti (67%).

IMPORTANT DE STIUT:

Pentru cei din mediul urban este acum cel mai important să depășească obstacolele, iar pentru cei din mediul rural este importantă stabilitatea. Cei din mediul urban caută schimbarea, cei din mediul rural rezistența la schimbare.

Vectorii schimbării sunt Single Millennials și Young Professionals. Asta înseamnă că ei este cel mai probabil să vrea săexploreze, să intre în contact cu ceea ce e nou, să își schimbe stilul de viață/ să se adapteze.

Schimbarea bruscă a stării românilor din mediul rural (de la mai optimiști decât cei din mediul urban, la o stare de neliniște mult mai accentuată) nu este de neglijat.

Romanii din mediul rural și cei mai afectați de criză au nevoie din partea brandurilor de stabilitate, pași mici, de lucruri bune făcute în timp. Produsele noi și campaniile motivaționale vor funcționa mai bine pentru cei din mediul urban, mai ales pentru tineri.

Schimbare: în luna august, o întoarcere către siguranță și nevoile de bază! Românii apreciază sume mai mari cheltuite pentru nevoile din partea de jos a piramidei: siguranță & supraviețuire.

Oamenii percep cheltuieli mai mari pentru nevoile din partea de jos a piramidei (51% în august față de 44% în iulie pentru a se simți „sănătos și în siguranță”).

În medie, coșul de cumpărături arată la fel ca în luna iulie, după o ușoară creștere a cheltuielilor pentru haine (au fost și reduceri) si pentru vacanțe, în luna iulie. Cele mai cheltuitoare segmente sunt Tinerii carieriști, Familiile moderne cu copii și Tinerii singuri. Tinerii singuri au preferat în luna august să cheltuie mai mult pe ieșiri în oraș și evenimente culturale, decât să plece în vacanță. Asta se explică si prin creșterea importanței relațiilor sociale. Familiile tradiționale apreciază cheltuieli minime, doar pentru strictul necesar, pentru majoritatea categoriilor.

Diferențe între segmente:

Familiile moderne au cheltuieli semnificativ mai mari decât media pentru Parfumuri/cosmetice, Calculatoare/laptopuri/jocuri video, Electrocasnice, Mobilier, Calatorii/vacante.

În mediul urban, tinerii carieriști sunt cei care percep cele mai mari sume cheltuite pentru cumpărături care nu reprezintă strictul necesar, ci ceva mai mult decat atât. Ei aproximează că cheltuiesc mult peste strictul necesar pentru: ceasuri, bijuterii, accesorii  (43% față de  21%), produse legate de hobby-uri (73% față de 34%), călătorii/vacanțe (69%) față de 43%, Cărți, Evenimente. Ei sunt pe locul 2 cu economii Peste strictul necesar, după Seniorii pensionari.

IMPORTANT DE ȘTIUT:

Vacanțele și cheltuielile din ultima lună par să intre în conflict cu resimțirea instabilității economice și teama de viitor. Vacanțele și cheltuielile par să ii facă pe români să fie mai temători decât erau luna trecută.

Companiile îi pot ajuta pe români sa își planifice cheltuielile mai bine!


Despre barometrul Romanii AZI

Romanii AZI este un barometru dezvoltat de Reveal Marketing Research și funcționează ca instrument de punere în context a cercetărilor de piață implementate pentru clienții din portofoliul companiei. El are loc lunar și redă aspecte de moment legate de români, dar și evolutia lor în timp. Astfel, toate studiile pornesc de la înțelegerea consumatorilor deoarece ei sunt dinamici, nu statici. Brandurile învață cum trebuie sa comunice cu publicul țintă, pornind de la emoțiile si motivațiile dominante din societatea românească din această perioadă.
Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). Studiul este reprezentativ național urban și rural, completat de 1018 respondenți (în luna august) și marjă de eroare este de +/-3%.

Mai multe detalii pe https://reveal.ro/ .

Asigurările, energia și comerțul, în topul celor mai expuse sectoare la riscul de fraudă

0

Experții în servicii de investigații private avertizează: Asigurările, energia și comerțul, în topul celor mai expuse sectoare la riscul de fraudă

Companiile din România ar putea fi nevoite să-și dezvolte în mod accelerat strategiile și capacitatea de apărare împotriva fraudelor, pe fondul schimbărilor generate de criza economică și sanitară provocată de virusul SARS-COV2, susțin experții români în investigații private pentru mediul corporate.

Dacă până acum, numărul industriilor expuse riscului de a înregistra pierderi din cauza fraudelor comise de persoane sau grupări infracționale specializate era relativ restrâns iar fraudele erau comise preponderent în mediul offline, noua realitate economică ar putea accelera transferul infracționalității în mediul online și, totodată, extinde sfera companiilor expuse riscului. 

Dacă am face un top al celor mai expuse companii la fraudare, în România, primele locuri ar fi ocupate în prezent de companii care activează în sectoare precum asigurările, energia, comerțul și băncile, iar fraudele sunt realizate preponderent offline. În străinătate, principalele sectoare vizate de grupările infracționale sunt băncile, comerțul, asigurările și mai puțin energia. Într-un top al celor mai avansate state în ce privește utilizarea serviciilor specializate de investigații private se numără Marea Britanie, Germania, Franța, Italia și Spania, afirmă Marius Porceanu, fondator și CEO al SPIA – Secret Private Investigations Agency, companie aflată în topul furnizorilor de profil pentru piața corporate.

Marius Porceanu, fondator și CEO al SPIA – Secret Private Investigations Agency

Industria asigurărilor este domeniul cel mai expus infracționalității transfrontaliere, fraudele fiind comise de rețele care acționează global, bine organizate, care dispun de un arsenal impresionant de resurse și know-how, care rafinează și inovează permanent metodele și, mai mult decât atât, personalizează cazurile astfel încât o soluție aplicată unui caz nu mai este utilă în altele. Dintre metodele care generează cele mai mari pierderi asigurătorilor care nu își iau măsuri de protecție la timp, se remarcă fraudele cu mașini ce au valori de piață considerabile și fraudele cu așa ziși moștenitori ai victimelor accidentelor de circulație, declară Antoaneta Ionescu, Managing Partner SPIA.    

Antoaneta Ionescu, Managing Partner SPIA.    

Chiar dacă legislația românească a reglementat exercitarea profesiei de investigator privat în 2003, odată cu adoptarea Legii nr. 329,  serviciile dedicate companiilor au început să se dezvolte cu adevărat abia după 2010, odată cu intrarea în economie a investitorilor străini – multinaționale sau fonduri de investiții care au făcut achiziții în domenii strategice.

Practic, explică reprezentanții SPIA, în România, piața s-a format din nevoia companiilor multinaționale de a-și proteja investițiile, de a elimina sau limita riscurile de fraudare la care erau expuse. Dacă în Europa occidentală există o tradiție de zeci de ani iar domeniul este strict reglementat, cu organizații și asociații de breaslă bine închegate, România este încă la început de drum.

Considerată o piață tânără, a cărei cifră de afaceri cumulată s-a apropiat în 2019 de pragul de 10 milioane de euro, piața serviciilor de investigații private din România este dominată valoric de serviciile destinate companiilor, deși agențiile care oferă servicii persoanelor fizice reprezintă mai mult de 80%.

Conform statisticilor oficiale, 90% din cifra de afaceri de anul trecut a industriei a fost realizată de primele 10 agenții de investigații private din cele peste 650 licențiate în domeniu.

Experții SPIA consideră că, deși puternic afectată de pandemie, piața românească a serviciilor de investigații private în mediul corporate are capacitatea de a se adapta rapid schimbărilor impuse de noile modele de business și, implicit, de a face față transferului infracționalității din mediul offline în online. 


Despre SPIA România

Liderul noii generații de investigatori privați din România, SPIA – Secret Private Investigations Agency,are o vastă experiență în investigații și supraveghere privată, atât în plan preventiv, prin identificarea imediată a factorilor generatori de risc, cât și în plan ofensiv, prin intervenția efectivă și destructurarea grupurilor ilicite identificate.

Peste 80 de membri ai echipei, angajați și colaboratori din toată țara, cu atestat și specializare în investigații informative și supravegheri operative, deservesc companii multinaționale din domenii variate, precum asigurări, energie, agricultură, imobiliare și investiții.

Profesionalismul, integritatea, încrederea și discreția totală cu care își desfășoară activitatea, au făcut ca SPIA să fie percepută drept un partener de nădejde ce oferă calitate de neegalat, conform auditului extern de marketing și percepție desfășurat în prima jumătate a anului 2020.

Fondată în 2012 cu capital integral românesc, compania a evoluat constant și s-a dezvoltat nu doar din punct de vedere al numărului de angajați sau al spețelor soluționate cu succes, ci și în ceea ce privește specializările și certificările obținute.

Metodele de lucru și echipamentele utilizate respectă cu strictețe standarde internaționale de calitate, compania având implementate norme privind managementul calității (ISO 9001), securitatea informațiilor (ISO 27001) și managementul sănătății și al securității în muncă (ISO 45001).

Aflată pe un trend ascendent încă de la înființare, SPIA a obținut locul I și II în Topul Național al Firmelor la categoria Servicii, Activități de Investigație, oferit de Topul Național al Firmelor în 2016 și 2019, și locul IIla în Topul Firmelor la categoria Servicii, Activități de Investigație, oferit de Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București.

EY România a finalizat documentul programatic pentru digitalizarea serviciilor publice

0

În 3 ani, România ar putea să își alinieze serviciile publice digitale la nivelul celor europene

EY România a finalizat proiectul ,,Stabilirea cadrului de dezvoltare a instrumentelor de e-guvernare”, al cărui beneficiar este Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), în parteneriat cu Secretariatul General al Guvernului (SGG). Proiectul guvernamental a avut ca obiectiv creșterea capacității instituțiilor și autorităților publice din România de a dezvolta și implementa soluții de e-guvernare pentru 36 de tipuri de servicii publice aferente unor evenimente importante din viața persoanelor fizice și juridice[i].

Documentul strategic de politică publică în domeniul e-guvernării dezvoltat de EY, ultima etapă din cadrul acestui proiect, propune pașii necesari prin care România poate să atingă un nivel de digitalizare a serviciilor publice care să răspundă nevoilor cetățenilor, în linie cu dezideratele generale ale comunității europene.

Carmen Adamescu (foto), Partener, Consultanță, EY România: „România are acum șansa de a progresa rapid în procesul de digitalizare a serviciilor publice, astfel încât să-și onoreze cetățenii cu promptitudine, respect și eficiență, prin mijloace digitale/electronice, fără obligativitatea de a se prezenta la ghișeul autorităților, atunci când nu este necesar.

Instituțiile publice trebuie să aibă în vedere necesitatea de a schimba date între ele, pentru a deveni interoperabile, astfel încât cetățeanul să nu mai fie obligat să furnizeze documente pe care instituțiile le au deja în bazele de date, iar implementarea acestor servicii să devină posibilă respectând principiile europene de guvernare digitală, în mod special cel care se referă la „o singură dată” (once-only). ”

În elaborarea Propunerii de politică publică, echipa EY România a identificat, analizat și optimizat, pentru a deveni digitale, toate procesele din toate instituțiile publice care susțin cele „36 de evenimente de viață”. Din analiza centrată pe aceste evenimente, a rezultat că fără un cadru legislativ, interoperabilitate funcțională și competențe digitale în instituțiile publice responsabile, automatizarea proceselor și/sau digitalizarea nu se poate implementa.  

În prezent, instituțiile publice vizate au la dispoziție toate elementele necesare pentru a adopta măsurile recomandate și a demara proiectele prin care digitalizează serviciile publice pentru cetățeni aferente celor 36 de evenimente de viată, finanțate prin POC 2014 – 2020. Având în vedere că această axă de finanțare se va închide în 2023, timpul alocat implementării proiectelor devine critic, cu o fereastră de oportunitate de maximum 3 ani.

Pe mai departe, rămâne în sarcina autorităților orchestrarea tuturor măsurilor necesare, astfel încât foaia de parcurs propusă de consultanții EY să poată fi urmată coerent și sustenabil, în totalitatea ei, nu numai punctual, pentru intervenții singulare.

Pe termen lung, Propunerea de politică publică dezvoltată de EY România vine cu o arhitectură guvernamentală organizațională care să susțină dezvoltarea digitală sustenabilă, integrată și interoperabilă în următorii10 ani și cu trei seturi de opțiuni de soluționare a problemelor identificate cu măsuri specifice.

Autoritățile pot opta între adoptarea unui pachet complet de măsuri (cu măsuriminime, esențiale și complementare care contribuie la accelerarea evoluției domeniului e-guvernării), adoptarea și implementarea doar a măsurilor considerate strategice pentru dezvoltarea domeniului e-guvernării în România și menținerea status quo-ului, conform căruia serviciile publice electronice continuă să se dezvolte ad-hoc, fără să fie instituit un set complet de măsuri.

În cadrul propunerii au fost formulateșimăsuri post-adoptare concrete, care trebuie avute în vedere pentru perioada imediat următoare adoptării noului cadru de politică publică.

Propunerea de politică publică în domeniul e-guvernării este structurată în nouă capitole și șase anexe și poate fi deja accesată pe site-ul ADR.

Formularea propunerii s-a bazat pe o analiză în profunzime a întregului cadru legislativ, operațional, procedural, informațional (infrastructură IT) care susține serviciile publice electronice, în ansamblu, în identificarea necesităților de dezvoltare.

În același timp, a presupus un demers de clarificare a rolurilor, atribuțiilor și responsabilităților la nivelul administrației publice din domeniul sistemului informațional asociat evenimentelor de viață, din perspectiva eventualelor suprapuneri de roluri și atribuții între instituții; definirea în detaliu a cerințelor aferente adoptării noului cadru legislativ, organizațional, procedural, informațional (infrastructura IT necesară), în vederea implementării cu succes a inițiativelor existente în Domeniul de acțiune I, în Strategia Națională privind Agenda Digitală pentru România 2020; elaborarea unui cadru legislativ unitar pentru implementarea și gestionarea serviciilor de e-guvernare și dezvoltarea unui catalog național al soluțiilor IT pentru e-guvernare.

Toate activitățile cuprinse în proiect s-au desfășurat în perioada februarie 2018 – septembrie 2020, iar echipa de proiect a fost formată din 40 de experți, analiști și formatori, condusă de Carmen Adamescu, Partener EY România.


[i] Servicii publice aferente celor 36 de evenimente de viață: Cum să începi o afacere; Vânzarea sau cumpărarea afacerii; Modificări în funcționarea afacerii; Obținerea de surse de finanțare; Obținerea de garanții pentru întreprinderi; Faliment; Lichidare; Transfer de proprietate; Obținerea permisului de conducere auto; Încheierea de contracte individuale de muncă; Votarea; Asigurarea viitorului personal; Înregistrarea pentru plata taxelor; Înregistrarea unui autovehicul; Cumpărarea / Închirierea / Construirea unei case; Înscrierea la bibliotecă; Căutarea unui loc de muncă; Pierderea locului de muncă; Accidente de muncă și incapacitate de muncă; Naștere; Căsătorie; Eliberarea actelor de identitate; Pensionare; Înregistrarea persoanelor cu dizabilități în vederea obținerii drepturilor sociale (indemnizației lunare/indemnizației de însoțitor, după caz) sau alte drepturi aferente; Programarea unui consult medical; Divorț; Deces; Obținerea indemnizației de creștere a copilului; Adopții; Înscrierea în clase primare/ liceu/ universități; Imigrare în România; Obținerea cetățeniei; Ghiduri și informații de călătorie; Obținerea unei vize (inclusiv e-visa); Obținerea unui pașaport; Denunțarea unei ilegalități.

68% dintre români preferă mașina personală ca mijloc de transport

0

68% dintre români preferă mașina personală ca mijloc de transport, în contextul COVID-19, dar România raportează cele mai multe decese cauzate de accidente rutiere din UE

În contextul generat de pandemia de COVID-19, cei mai mulți români cu vârste de peste 18 ani (68%) consideră că mașina personală este cel mai sigur mijloc de transport în momentul de față, arată Barometrul IRES-UNSAR privind Percepția riscului și cultura asigurărilor din România. Autoturismul personal este urmat, în preferințele românilor, de transportul public (11%) și de bicicletă (9%).

În cazul categoriei de vârstă 18-50 de ani, mașina personală este preferată de o proporție mai mare a populației (77%), însă bicicleta este al doilea cel mai preferat mijloc de transport (8%), urmat de transportul public (7%).

Percepțiile asupra riscului sunt în continuă schimbare în contextul pandemiei, iar preocupările românilor sunt reflectate în consecință. Dacă, până acum câteva luni, asistam la o consolidare a transportului public ca alternativă pentru mobilitate și reducere a impactului asupra mediului înconjurător, suntem acum în punctul în care mașina personală pare a reveni în centrul atenției, datorită siguranței sporite pe care o oferă în fața virusului SARS-CoV-2. În același timp, România este, din păcate, statul european cu cele mai multe decese pe șosele în 2019 – un motiv în plus pentru a ne concentra toate eforturile, împreună cu factorii de decizie, în direcția reducerii frecvenței și severității accidentelor auto”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.

Conform datelor publicate de Comisia Europeană în iunie 2020, România înregistrează cele mai multe decese cauzate de accidentele rutiere, cu o rată de 96 de decese/milion de locuitori, aproape dublu față de media europeană, de 51 de decese/milion locuitori. În același timp, deși la nivelul Uniunii Europene se înregistrează progrese în ceea ce privește scăderea numărului de decese provocate de accidente rutiere, numărul victimelor în accidentele rutiere grave din România, în 2019, este comparabil cu cel din 2018, conform statisticilor publicate de Poliția Română.

Mai mult, parcul auto din țara noastră s-a situat, până în prima parte a anului 2020, pe un trend ascendent. Datele publicate de APIA – Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile arată că, numai anul trecut, au fost înmatriculate peste 606.000 autoturisme, ceea ce a condus la o creștere de 23,4% a înmatriculărilor față de 2018. Dintre autoturismele nou înmatriculate, aproape trei sferturi (73,3%) au fost autoturisme rulate.

„Analiza acestor tendințe ne confirmă importanța programelor de siguranță rutieră, care pot contribui la protejarea vieții oamenilor. Avem, pe de o parte, cea mai mare rată a deceselor din Uniunea Europeană cauzate de accidente rutiere, și, pe de altă parte, un parc auto învechit care, din păcate, poate prezenta riscuri suplimentare pentru siguranța în trafic. Tocmai de aceea ne dorim să amplificăm în continuare acțiunile noastre în zona de educație și prevenție rutieră”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General al UNSAR.

UNSAR derulează anual o campanie dedicată creșterii gradului de conștientizare cu privire la decesele cauzate de accidentele auto în România. Anul trecut, campania #ATENTînTRAFIC a discutat despre CEI 40.000, având în vedere că aproape 40.000 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere în România în perioada 2001-2017. 

UNSAR și industria de asigurări își continuă demersurile de consolidare a condusului preventiv, inclusiv printr-o nouă campanie dedicată ce va fi lansată la finalul acestui an.

Ministrul Mediului la Iași: „vom sprijini Exonia pentru a deveni unul dintre liderii europeni în fabricarea de sacoșe biodegradabile din hârtie”

0

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel ALEXE, a precizat în cadrul vizitei sale oficiale, la fabrica de ambalaje EXONIA din Iași, că acestă investiție majoră este un exemplu de succes al colaborării mediului de afaceri cu organismele guvernamentale și europene și are potențialul să devină unul dintre jucătorii cheie care să își aducă aportul decisiv în lupta cu ambalajele dăunătoare mediului.

”Este o onoare pentru mine să mă aflu aici, alături de un investitor român cu multă experiență antreprenorială, pentru a evidenţia succesul unei companii românești remarcabile şi impactul acesteia în contextul luptei care se dă atât la nivel european cât și național cu materialele cu potențial de contaminare a mediului. Evoluția constantă a companiei Exonia în ultimii 15 ani, dar mai ales direcția din ultimii trei ani, o face să fie un exemplu pentru alți antreprenori români. Exonia a investit recent peste 3,5 milioane de euro în retehnologizarea vechii fabricii de ambalaje plastice cu echipamente performante care o transformă în cea mai modernă capacitate de producție la nivel european pentru fabricarea de sacoșe de hârtie prietenoase cu mediul. Astăzi, această fabrică asigură locuri de muncă bine plătite și condiții de lucru excelente pentru tehnicieni extraordinari, care trebuie să fie foarte mândri de rezultatul muncii lor”, a precizat ministrul Alexe în discursul susținut astăzi la fabrica Exonia de la Iași, unde a fost însoțit de o delegație guvernamentală.

Tiberiu STOIAN, fondatorul şi directorul general al companiei Exonia: “Aş dori să încep prin a-i mulţumi domnului ministru pentru vizita şi prezenţa domniei sale în Fabrica Exonia de la Iași. Suntem foarte mândri de echipa noastră şi de evoluția înregistrată de fabrica noastră în special în ultimele luni dificile ale acestui an. Suntem bucuroşi să anunțăm încă o rundă de angajări în vederea extinderii programului de lucru la trei schimburi ca urmare a semnării contractelor de furnizare cu trei mari conturi europene, printre care și compania Coca Cola. Am avut oportunitatea ca pe parcursul vizitei să am o discuţie cu domnul ministru, care a fost extrem de productivă, ocazie cu care am reafirmat faptul că suntem mulţumiţi de sprijinul pe care l-am primit din partea Guvernului României şi autorităţilor locale pentru punerea în funcțiune a fabricii în perioada stării de urgență. Sunt încântat și de prognoza domnului Alexa cu privire la alocarea de fonduri pe care Guvernul o pregătește pentru stimularea investițiilor în demeniul reciclării dar și a celor pentru dezvoltarea capacităților de producție a ambalajelor biodegradabile. Sper ca absolut toți membrii executivului de la București să reușească să conlucreze pentru punerea în aplicare a acestui tip de măsuri benefice pentru economie așa cum sper ca toți să își aplece mai des urechea la nevoile mediului de afaceri, indiferent de orientările politice pe care le au. Eu sunt exclusiv om de afaceri, fără nici un fel de apartenență politică, dar am înțeles de mult că mediul de afaceri nu se poate dezvolta fără susținere guvernamentală, sau se poate dezvolta extrem de greoi și necompetitiv. Încă o dată, vă mulţumesc”.

Boston Consulting Group, companie globală de consultanță, își ia angajamentul ca până în anul 2030 să aibă un impact zero asupra climei

0

  • 400 de milioane de dolari vor fi investiți în următorul deceniu în sprijinul obiectivelor globale climatice și de mediu
  • COVID-19 a evidențiat necesitatea abordării celor mai mari probleme ale lumii – protecția mediului fiind una dintre acestea

Rich Lesser, CEO al Boston Consulting Group (BCG), companie globală de consultanță în management, a anunțat noul angajament al companiei asupra climei, și anume că până în anul 2030 aceasta va avea un impact zero. În vederea atingerii acestui obiectiv, BCG va realiza acțiuni semnificative pentru a-și reduce amprenta de carbon și a neutraliza impactul asupra climei prin investiții în proiecte importante în acest domeniu.

„Pandemia COVID-19 a evidențiat nevoia unor eforturi globale de a veni cu soluții la cele mai mari probleme ale lumii,” a declarat CEO-ul Boston Consulting Group. “Suntem fideli valorilor și scopului nostru și ne luăm angajamentul de a prelua conducerea acestei noi realități. Cea mai mare influență pe care BCG o poate avea este în sprijinirea clienții noștri pentru a face față provocărilor climatice și pentru a-și accelera tranziția către o economie cu emisii reduse de carbon. Dar pentru a fi încrezători și mândri de munca noastră, trebuie să ne schimbăm în mod substanțial modul în care operăm și investim. Ca orice companie, trebuie să mergem înainte.”

Compania va reduce emisiile directe de energie și electricitate — față de anul de referință, 2018 — cu 90% pentru fiecare angajat cu normă întreagă până în 2025. În 2019, BCG a trecut la achiziționarea de energie electrică 100% regenerabilă și va continua eforturile de creștere a eficienței energetice în cadrul operațiunilor sale pentru a atinge restul acestui obiectiv.

BCG va reduce, de asemenea, impactul asupra climei, rezultat în urma călătoriilor de afaceri, ceea ce reprezintă mai mult de 80% din amprenta sa totală, cu cel puțin 30% pentru fiecare angajat cu normă întreagă până în 2025. Deși mobilitatea angajaților săi este importantă pentru furnizarea de servicii clienților, BCG a început să facă modificări pentru a reduce impactul climatic al călătoriilor de afaceri înainte de apariția COVID-19. Pe baza lecțiilor învățate în timpul pandemiei își va transforma în continuare abordarea.

Compania BCG este neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon din 2018, ceea ce înseamnă că, pe lângă reducerea emisiilor proprii, BCG compensează efectul emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) prin achiziționarea de credite de carbon, verificate independent, din proiecte menite în principal să împiedice pătrunderea carbonului suplimentar în atmosferă.

Pe lângă transformarea propriilor operațiuni și investiții în vederea eliminării carbonului, BCG anunță angajamentul în valoare de 400 de milioane de dolari, bani ce vor fi investiți pe perioada următorului deceniu, pentru a permite echipelor sale să conducă proiectul privind impactul asupra climei și mediului în guverne, industrii, ONG-uri și coaliții, pentru a avansa cu progresul global către un impact zero asupra climei.

Compania consideră că pentru a crea un viitor sustenabil este necesară o acțiune cuprinzătoare și colectivă, implementând deja peste 350 de proiecte climatice și de mediu, în parteneriat cu peste 250 de organizații, în fiecare an.

Echipele BCG sprijină realizarea agendei globale privind clima prin dezvoltarea de cercetări inovatoare, strategii climatice cu impact ridicat și noi proiecte. BCG aduce transformări care reduc în mod direct impactul asupra climei și modelează programele de mediu, sociale și de guvernanță corporativă, care influențează acțiunea asupra climei la nivel global. Compania lucrează la instrumente de analiză și digitale avansate care contribuie la găsirea soluțiilor.

Prin parteneriatele globale ale BCG cu World Economic Forum, WWF, TED Countdown și World Business Council for Sustainable Development, BCG ajută aceste organizații să își dezvolte capacitățile, să își îmbunătățească eficacitatea și să își ducă la îndeplinire misiunile climatice.  

Pentru mai multe informații despre ambiția BCG de a avea un impact negativ asupra climei, vă rugăm să vizitați: https://www.bcg.com/about/about-bcg/net-zero.