Costul fiscal in perioada pandemiei

Material de opinie de Maria Pascu, Senior Manager Taxe Directe, și Anca Preda, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România (foto)

Efectele negative ale declarării pandemiei la nivel global și ale instaurării stării de urgență au început să fie deja puternic resimțite la nivelul companiilor românești. În astfel de vremuri, timpul de reacție este esențial, iar una dintre pârghiile cele mai la îndemână este facilitatea fiscală. În continuare vom trece în revistă principalele măsuri fiscale adoptate până acum de Guvern în materia impozitului pe profit, cu impact pentru companii.

Măsuri fiscale recente adoptate de Guvern în contextul COVID-19

Societățile care aplicau până acum sistemul de plăți anticipate pot trece în 2020 la sistemul real de calcul al impozitului pe profit

Această măsură vine în sprijinul companiilor ce înregistrează o scădere drastică a profiturilor în acest an și nu dispun de sursele financiare necesare pentru a susține plățile trimestriale în contul impozitului pe profit, la nivelul rezultatelor obținute în anul 2019. Practic, aceste companii vor plăti impozit pe profit în funcție de rezultatele reale din fiecare trimestru al anului 2020 sau nu vor plăti deloc dacă înregistrează pierdere în cadrul unui trimestru.

Amânarea plății impozitelor vs. stimularea la plată

Inițial, s-a acordat o amânare de facto a plății impozitului pe profitul anului 2019 (datorat în martie 2020). Pentru că facilitatea s-a acordat nediscriminatoriu și fără condiții, ulterior s-a revenit cu o măsură de bonificație (5% pentru companii mari, 10% pentru cele mai mici) pentru cei care plătesc la timp impozitele aferente trimestrului I din 2020, termenul legal de plată fiind 27 aprilie. În prezent, OUG 33/2020, prin care au fost introduse aceste facilități, se află în dezbatere în Camera Deputaților, cu propunerea de creștere a bonificației la 10% pentru toți contribuabilii. În cazul în care se aprobă, majorarea s-ar putea aplica pentru trimestrele II și III ale acestui an.

Atenție însă, aplicarea acestei bonificații poate duce la dificultăți în reconcilierea fișei fiscale, dacă există impozite neplătite din perioade anterioare pentru cei care au amânat plățile altor impozite, în contextul măsurilor instituite ca urmare a pandemiei.

Alte aspecte fiscale ce pot deveni relevante în contextul COVID-19

Trecerea în conservare a activelor în perioada de neutilizare

Pentru contribuabilii care, ca urmare a sistării activităților, nu folosesc temporar o parte din mijloacele fixe amortizabile, există posibilitatea trecerii acestora în regim de conservare, cu sistarea amortizării fiscale, dar păstrarea valorii fiscale a activelor. Această recomandare vine în contextul în care există riscul unor discuții ulterioare, în cadrul controalelor fiscale privind deductibilitatea amortizării unor active pentru perioade în care acestea nu sunt folosite în activitatea economică.

Trebuie menționat și că aplicarea acestui regim depinde de politica contabilă adoptată. Prin urmare, companiile trebuie, în primul rând, să își revizuiască politicile contabile în contextul dat.

Deductibilitatea integrală a pierderilor din creanțele neîncasate

Deși nu sunt de dorit blocaje financiare pe lanț, există situații în care clienții nu își vor putea onora angajamentele contractuale, caz în care contribuabilii (furnizorii) pot decide să treacă direct pe pierdere creanțele asupra acestor debitori.

Deducerea integrală a pierderilor cu scoaterea din evidență a acestor creanțe este posibilă din punct de vedere fiscal în situația în care debitorul (clientul) înregistrează dificultăți financiare majore ce îi afectează întreg patrimoniul, inclusiv în cazul unei epidemii. Legislația fiscală nu indică, însă, modul în care contribuabilul poate face dovada că debitorul său se află în imposibilitatea de a-și plăti facturile din cauza pandemiei de COVID-19, astfel încât să poată deduce integral pierderile respective. În acest context, certificatul de situații de urgență poate deveni un astfel de document justificativ.

Măsuri privind impozitul specific pentru companiile ce activează în domeniul HoReCa

Pentru domeniul HoReCa, s-a abrogat obligația de a plăti impozitul specific pentru perioada întreruperii activității.

Utilizarea facilităților fiscale deja existente

Nu trebuie uitate nici facilitățile fiscale acordate pentru sponsorizări, precum și deducerile suplimentare sau scutirile de impozite pentru activități de investiții, aplicabile pentru societățile care intenționează să își reconvertească activitatea de producție (de exemplu spre producția de echipamente medicale sau de protecție).

Așadar, în contextul actual, companiile trebuie să exploateze la maxim măsurile de sprijin adoptate de Guvern și, în același timp, să-și îndeplinească cu bună credință obligațiile, dacă sunt în măsură să o facă, pentru că orice venit suplimentar la bugetul statului poate reprezenta un impuls pentru repornirea economiei.

Directorii financiari sunt foarte îngrijorați

0

Aproape trei sferturi (73%) dintre directorii financiari sunt foarte îngrijorați cu privire la impactul crizei coronavirus asupra activității companiilor, majoritatea (80%) așteptând o scădere a veniturilor, potrivit sondajului global PwC COVID-19 CFO Pulse, realizat în rândul a peste 800 de directori financiari din 21 de țări.

Pentru atenuarea efectelor coronavirusului, cea mai mare prioritate a liderilor de finanțe este ținerea sub control a cheltuielilor. Astfel, 77% dintre aceștia iau  în considerare măsuri de reducere a costurilor, 65% planifică amânarea sau anularea investițiilor și 48% revizuirea planurilor de finanțare. Doar 5% au arătat că nu au în vedere nicio acțiune financiară ca urmare a COVID-19.

”În acest mediu complet nou și incert, sunt necesare decizii tactice și de cele mai multe ori complicate. Multe companii au petrecut primele săptămâni ale crizei asigurând protecția angajaților, examinând planurile de continuitate și instituind centre de comandă pentru criză. Problemele legate de lichiditate determină multe companii să ia în considerare șomajul tehnic, reducerea costurilor și a investițiilor. Principala preocupare rămâne, în acest context, menținerea locurilor de muncă până când va fi depășit vârful crizei și vor putea fi aplicate programe de relansare a activității”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.

Aproape jumătate dintre cei chestionați (45%) intenționează să apeleze la programele de sprijin guvernamental. Cele mai frecvente tipuri de sprijin pe care le iau în considerare sunt amânarea plății impozitelor și prelungirea termenelor pentru declarațiile fiscale.

În ceea ce privește forța de muncă, directorii financiari din toate țările se așteaptă la o serie de consecințe pentru angajați: 42% dintre respondenți se așteaptă să introducă șomaj tehnic în luna următoare, iar 28% anticipează concedieri.

Mai mult de jumătate (56%) dintre respondenți consideră că organizația lor ar putea reveni la activitatea obișnuită („business as usual”) în termen de trei luni, în cazul în care criza ar fi încheiată astăzi.

Alte concluzii ale sondajului

  • În topul preocupărilor directorilor financiari se află recesiunea globală (71%), impactul financiar asupra operațiunilor companiei (70%), reducerea consumului (39%), probleme în lanțul de aprovizionare (31%) și efectele asupra forței de muncă/reducerea productivității (30%).
  • Dintre cei care iau în considerare schimbarea strategiei de investiții, majoritatea (80%) intenționează să reducă investițiile generale CapEx. Alte reduceri potențiale ar putea veni în operațiuni (60%) și forță de muncă (55%).
  • Puțini lideri de finanțe indică o reducere a cheltuielilor cu transformarea digitală (21%) și cibersecuritatea sau confidențialitatea datelor (5%).
  • 9% consideră coronavirus o provocare izolată care nu are în prezent un impact major asupra afacerii lor.
  • Relativ puțini directori financiari s-au declarat preocupați de sursele de finanțare (18%), informații insuficiente pentru a lua decizii bune (15%) sau securitatea cibernetică (6%).
  • Directorii financiari din Danemarca, Germania și Elveția sunt relativ mai puțin îngrijorați în ceea ce privește impactul potențial al pandemiei asupra companiilor și sunt mai siguri pe capacitatea  organizațiilor de a-și reveni. De asemenea, aceștia sunt mai puțin înclinați să folosească programele de sprijin guvernamental.

Sondajul a fost realizat  în data de 14 aprilie în rândul a 824 de directori financiari  din Armenia, Brazilia, Columbia, Cehia, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Japonia, Kazahstan, Mexic, Orientul Mijlociu, Olanda, Filipine, Portugalia, Singapore, Suedia, Elveția, Thailanda și Statele Unite ale Americii.

Despre PwC

Misiunea PwC este de a construi încredere în cadrul societății și de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din rețeaua PwC ajută oamenii și organizațiile să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o rețea de firme prezentă în 158 de țări cu mai mult de 276.000 de profesioniști ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri. Spuneți-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră și descoperiți mai multe informații despre noi vizitând site-ul www.pwc.ro.

PwC se referă la rețeaua de firme PwC și/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică. © 2020 PwC. Toate drepturile rezervate.

Dialogul politic turkmeno-român: sistematic și consecvent

0

Interviu cu Ambasadorul Turkmenistanului în România
E. S. Dl. Annamammet Annayev pentru revista „Economistul”

Economistul: Domnule ambasador, vă rog să descrieți stadiul de astăzi al relațiilor politice și diplomatice dintre Turkmenistan și România europeană.
Annamammet Annayev: Una dintre direcțiile strategice importante ale politicii externe a Turkmenistanului, sub conducerea președintelui
Gurbanguly Berdimuhamedov, este extinderea și aprofundarea relațiilor reciproce, avantajoase și de egalitate cu țările Uniunii Europene. În prezent, parteneriatul turkmeno-european se caracterizează prin tendințele principale în dezvoltarea cooperării internaționale care acoperă sferele politicii, diplomației, economiei, energiei, transporturilor, științei, educației, culturii.

În acest sens, România este una dintre țările comunității europene cu care Turkmenistanul implementează o cooperare efectivă de aproximativ trei decenii într-o varietate de domenii relevante de colaborare interstatală. Astăzi, Turkmenistanul și România au un potențial mare în ceea ce privește dezvoltarea unor parteneriate benefice de ambele părți, precum și oportunități reale în vederea consolidării unei cooperări fructuoase.
Relațiile interstatale sunt de natură progresivă, dezvoltându-se cu succes atât în format bilateral, cât și multilateral, prin intermediul organizațiilor și structurilor internaționale de renume, inclusiv în cadrul dialogului constructiv stabilit cu Uniunea Europeană.

După cum se ştie, pe data de 21 iulie 1992 a fost semnat un acord privind instituirea relațiilor diplomatice între Turkmenistan și România. Pe parcursul derulării acestui parteneriat țările noastre au dobândit o experiență vastă în diferite aspecte ale cooperării.

Astăzi, putem afirma cu încredere că la baza dezvoltării dinamice a legăturilor turkmeno-române sunt contactele politice active la diferite niveluri. Relațiile actuale dintre cele două state sunt caracterizate de un conținut calitativ nou, de o cooperare eficientă în politică și diplomație, în sfera comercială și economică, transport și energie, precum și în diverse alte domenii: cultural, umanitar, științe, educație. Mai mult însă, există un cadru juridic internațional care reglementează clar interacțiunea Turkmenistanului și României în spațiul politic global. Legăturile interstatale existente prezintă un potențial deosebit datorită dorinței reciproce exprimate de ambele țări în vederea consolidării unei cooperări eficace.

Turkmenistanul și România demonstrează constant apropierea de puncte de vedere asupra multor probleme presante ale geopoliticii internaționale și regionale.

Trebuie menționat faptul că relațiile bilaterale dintre Turkmenistan și România s-au potențat semnificativ în ultimii ani. Dialogul politic turkmeno-român este unul sistematic și consecvent.
În ultimii ani, între Turkmenistan și România au avut loc vizite la înalt nivel.

Negocierile la diferite niveluri determină domeniile actuale de interacțiune și oferă un impuls puternic extinderii și consolidării relațiilor dintre
Turkmenistan și România. Părțile pledează pentru angajamentul reciproc în direcția implementării unei cooperări pe scară largă în sferele socio-politice, comerciale, economice, culturale și umanitare.
Între Turkmenistan și România există un mecanism eficient de interacțiune sub forma consultărilor politice organizate în mod regulat între ministerele de afaceri externe ale celor două țări. Acest format de cooperare are un potențial mare în consolidarea parteneriatului între state pentru beneficiul reciproc.

Ce puteți spune despre relațiile turkmeno-române pe arena internațională și despre aniversarea a 25 de ani de la statutul neutru al Turkmenistanului?
Cooperarea activă turkmeno-română reprezintă o bază stabilă pentru consolidarea dialogului în cadrul organizațiilor internaționale. În primul rând, Turkmenistanul și România demonstrează constant apropierea punctelor de vedere asupra multor probleme presante ale geopoliticii internaționale și regionale – o chestiune de o importanță deosebită. În plus, o dovadă clară a dezvoltării relațiilor constructive într-un format multilateral este cooperarea statelor noastre în cadrul organizațiilor internaționale de renume, inclusiv Organizația Națiunilor Unite, Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa, precum și prin programe și proiecte ale Uniunii Europene.

Trebuie subliniat faptul că, la rândul său, Turkmenistanul respectă activitățile României pe scena internațională. Având în vedere natura constructivă a politicii externe a României, Turkmenistanul și-a exprimat recent sprijinul pentru o serie de inițiative ale acestei țări prietenoase, inclusiv susținerea candidaturii sale pentru o serie de structuri și instituții specializate ale ONU.
În dezvoltarea relațiilor bilaterale, un loc special este acordat și relațiilor interparlamentare. Este important să menționăm că în ultimii ani delegațiile parlamentelor din Turkmenistan și România au întreprins un schimb de vizite.

În istoria Turkmenistanului data de 12 decembrie 1995 are o însemnătate deosebită. Statutul neutru al țării noastre este de două ori recunoscut de rezoluțiile relevante ale Adunării Generale a Națiunilor Unite. În februarie 2017, la inițiativa preşedintelui Turkmenistanului, Adunarea Generală a ONU a declarat data de 12 decembrie Ziua Internațională a Neutralității.
În cadrul comemorării celei de-a 25-a aniversări a atingerii statutului de neutralitate permanentă a Turkmenistanului, la inițiativa președintelui Gurbanguly Berdimuhamedov, 2020 a fost declarat Anul Turkmenistanului, sub deviza „Turkmenistan este locul de naștere al neutralității”.
În onoarea acestei date aniversare, pe 11 și 12 decembrie 2020, la Ashgabat va avea loc conferința internațională la nivel înalt „Politica neutralității și importanța acesteia în asigurarea păcii, securității și dezvoltării durabile”. În acest sens, ne așteptăm la participarea delegației române la acest eveniment deosebit de important pentru istoria, cultura și poporul turkmen.

Dezvoltarea unei cooperări reciproc avantajoase în sfera economică, cu precădere în domeniul comerțului și investițiilor, contribuie la accentuarea potențialului economic al Turkmenistanului, având în vedere faptul că ponderea investițiilor străine în economia turkmenă este într-o continuă creștere.

Ce puteți spune despre interacțiunea economică turkmeno-română și perspectivele acesteia?
Dezvoltarea unei cooperări reciproc avantajoase în sfera economică, cu precădere în domeniul comerțului și investițiilor, contribuie la accentuarea potențialului economic al Turkmenistanului, având în vedere faptul că ponderea investițiilor străine în economia turkmenă este într-o continuă creștere.
În anul 2019 PIB-ul Turkmenistanului a fost mai mare cu 6,3% față de anul precedent. În aproape toate sectoarele economiei naționale se înregistrează o creștere a volumului producției. În conformitate cu programele adoptate, ponderea sectorului privat în economie a crescut, fiind în prezent de 65,4%.
Ținând cont de faptul că relațiile comerciale și economice dintre Turkmenistan și România au perspective promițătoare, se fac demersuri concrete în acest sensprin utilizarea întregului potențial de cooperare. În anul 2019, volumul comerțului dintre țări a crescut de 3,8 ori față de 2018. În acest context, un rol semnificativ îl au activitățile Comisiei Interguvernamentale mixte menite să contribuie la întărirea, diversificarea și construirea unui parteneriat comercial și economic eficient.

Astăzi, Turkmenistan și România au perspective de extindere a cooperării în domenii prioritare precum complexul de combustibili și energie, tehnologia înaltă și modalitățile de transfer alknow-how-lui, industria agricolă, industria farmaceutică, industria turistică și altele. Părțile prezintă posibilități numeroase pentru dezvoltarea cooperării în domeniul infrastructurii de transport și comunicații.

Care este rolul cooperării pentru dezvoltarea interconectării între țări și regiuni?
Ținând cont că Turkmenistanul este situat geografic la răscruce de rutele nord-sud, vest-est, dezvoltarea infrastructurii de transport este una dintre prioritățile politicii de stat.
În plus, s-au dezvoltat inițiative importante, în special în ceea ce privește formarea coridoarelor de tranzit internațional și de transport care asigură rute economice optime pentru transportul de marfă, inclusiv ruta Marea Caspică-Marea Neagră.

Un succes al eforturilor comune în vederea diversificării rutelor de transport și tranzit între Asia și Europa s-a înregistrat în urma întâlnirii cvadripartite a miniștrilor de externe din Turkmenistan, Azerbaidjan, Georgia și România pe 4 martie 2019, la București, cu privire la proiectul pentru crearea coridorului internațional de transport Marea Caspică – Marea Neagră. În urma acestei întâlniri participanții au adoptat Declarația de la București.

Reprezentanții celor patru state și-au exprimat interesul în vederea accelerării cooperării regionale și a extinderii relațiilor economice existente prin crearea unui nou coridor de transport și tranzit – Marea Caspică – Marea Neagră – care va deveni un pilon al dezvoltării durabile, păcii și stabilității în regiune. Prin urmare, diversificarea cooperării în direcția est-vest va crește semnificativ nu numai volumul de transport de marfă în Europa, însă va extinde și posibilitățile de cooperare în vederea implementării proiectelor de furnizare a energiei turkmene pe piața europeană.

După cum știți, în toate relațiile interstatale un rol foarte important îl joacă sfera culturală și umanitară. Vă rog să ne spuneți ce fel de relații există între Turkmenistan și România în acest domeniu.
O componentă considerabilă a relațiilor turkmeno-române este reprezentată de cooperarea umanitară. Astfel, unul dintre cele mai substanțiale exemple de cooperare eficace între țările noastre este parteneriatul în domeniul educației și formării specialiștilor în cadrul programului de cooperare dintre Ministerul Educației din Turkmenistan și Ministerul Educației Naționale al României în domeniul educației pentru 2017-2022. În cadrul acestui program, a fost stabilită o cooperare activă între instituțiile de învățământ superior din cele două țări.
Unul dintre vectorii esențiali ai cooperării interstatale este sfera culturală, în cadrul căreia se acordă o importanță deosebită stimulării și aprofundării legăturilor culturale, științifice și educaționale, ca factor fundamental în consolidarea legăturilor de prietenie și înțelegere reciprocă între popoarele celor două țări. După cum se ştie, în 2016 în România, în orașele București și Iași, au avut loc Zilele Culturii Turkmenistanului, iar în 2017, Turkmenistanul a găzduit Zilele Culturii României, evenimente care au umplut o nouă pagină în cartea relațiilor bilaterale dintre cele două țări. Există planuri de a organiza în curând următoarele zile culturale ale Turkmenistanului în România.

Un alt domeniu al cooperării bilaterale este domeniul sportului. În
Ashgabat, orașul olimpic, a avut loc cea de-a V-a ediție a Jocurilor Asiatice, în 2017. De asemenea, în 2018 a avut loc campionatul mondial de haltere, la care au participat sportivi români și au obținut premii. Un alt exemplu de cooperare în acest domeniu este participarea a două echipaje românești – Club Transcarpatic Rally Team și Asociația Club Sportiv Adrenaline Motorsports – la Raliul Internațional Amul-Khazar, organizat în septembrie 2018 în Turkmenistan. În 2020, Turkmenistanul va găzdui campionatul Asiei de fotbal, turneul internațional de tenis Cupa Davis și Campionatul Mondial de Sambo.

Europa are nevoie de o DARPA

0

Starea de spirit din Germania este sumbră și nu doar din cauza încetinirii economice actuale a țării. Cunoscută de mult timp pentru know-how-ul său în domeniul ingineriei și pentru produsele industriale de înaltă calitate, economia germană este acum în pericol să rămână în urmă, deoarece software-ul și datele devin din ce în ce mai cruciale pentru prosperitatea viitoare. Iar știrile recente conform cărora compania americană de tehnologie Apple valorează acum mai mult decât întregul index DAX al celor 30 de companii germane de frunte a adâncit fără îndoială mâhnirea liderilor de afaceri și a factorilor de decizie. Dacă firmele germane nu se adaptează rapid, unele dintre ele se vor găsi în situația de a lupta pentru supraviețuire.

Noile tehnologii digitale, inclusiv internetul obiectelor și inteligența artificială, ar putea perturba profund modelele de afaceri tradiționale ale companiilor germane – în special în sectoare precum construcția de mașini, automobile și produse chimice. Adâncind această problemă, firmele germane se confruntă cu o concurență din ce în ce mai rigidă din partea Chinei, care urcă pe scara valorii adăugate a producției.

Pentru a dezvolta automobile care se conduc singure, de exemplu, producătorii germani de automobile, cum ar fi Volkswagen, va trebui să colaboreze cu companii de software din Europa. În prezent, Volkswagen trebuie să lucreze cu Google sau cu un partener chinez, deoarece nu există nicio industrie software notabilă în Germania. Mașinile viitorului vor fi supercomputere superconectate pe patru roți. Dacă Germania și Europa nu se adaptează destul de repede, Volkswagen și alți producători auto germani riscă să se confrunte cu aceeași soartă ca Nokia, care și-a pierdut poziția dominantă pe piața de telefoane mobile în fața Apple.

Platformă de intermediere a cercetărilor în combaterea Covid-19

0

Peste 150 de parteneri europeni din mediul academic, cercetare, mediul de afaceri, servicii de sănătate se reunesc pe nou creata platformă de colaborare pentru combaterea pandemiei Covid-19, disponibilă pe site-ul EIT Health, reprezentând unul dintre cele mai mari parteneriate public-privat europene în domeniul inovației  sănătății. Cei interesați au posibilitatea să posteze o ofertă sau să lanseze o solicitare, iar EIT Health facilitează găsirea de parteneri în Europa.

Dr. Ion-Gheorghe Petrovai (foto), director de proiect EIT Health RIS Hub la FreshBlood HealthTech subliniază:„Inițiativa EIT Health a fost necesară pentru a găsi și a partaja transfrontalier resursele cu potențial impact pozitiv în criza COVID-19. Suntem cu toții foarte motivați pentru a sprijini sistemul de asistență medicală cu ajutorul inovatorilor locali, al start-up-urilor, al mediului academic și al industriei de sanatate”.

Balázs Fürjes, director general al EIT Health InnoStars, partea rețelei EITHealth care se concentrează asupra regiunilor din Europa Centrală, de Est și de Sud: „EIT Health folosește puterea acestei impresionante rețele pentru a găsi soluții transfrontaliere și produse pentru a sprijini lupta împotriva acestei pandemii. Echipele regionale pun la dispoziție fiecare solicitare și ofertă și încearcă să găsească legăturile necesare în UE. În regiunile in care vorbim de inovație moderată din Europa Centrală, de Est și de Sud, oferim, în plus, consiliere sau finanțare pentru inițiativele selectate”.

Între primii solicitanți, cu lucrările lor, se află: Centrul de Inovare DEX, EIT Health RIS Hub din Republica Cehă – un ventilator mecanic care poate fi construit fără licență din piese cu ajutorul unei imprimante 3D; Takis, start-up din Italia, unul dintre câștigătorii EIT Health 2019 European Health Catapult –  testarea a patru vaccinuri pe bază de proteine „spike” pentru Covid-19.

Dintre oferte se remarcă: Oxipit, start-up care analizează automat imagini medicale – un model AI de diagnosticare pe baza radiografiei toracice pentru spitalele care se confruntă cu deficit de radiologi; Delox – un dispozitiv eficient pentru decontaminare biologică; PatchAI din Italia – o aplicație pentru prevenirea contaminarii și monitorizarea populației generale pentru Covid-19; SoftMining – o aplicație pentru evaluarea riscului de transmitere a virusului.

Proiecte în combaterea pandemiei Covid-19 susținute prin comunitatea EIT Health: studenți la masterat, Universitatea Tehnologică din Delft – inițiativa pentru ventilatoare mecanice simple și relativ ieftine, măști chirurgicale refolosibile; Celon Pharma, Polonia –program terapeutic strategic asupra Covid-19, în a cărui prima etapă vor fi testate și aprobate terapiile existente și combinațiile acestora; SensDX din Polonia – acțiuni comune pentru a dezvolta un test de diagnostic ultrarapid pentru Covid-19; startup-ul Mindflow din cadrul Institutului „Pedro Nunes” din Portugalia – joc educativ despre coronavirus pentru a oferi informații verificate și credibile despre pandemie și pentru a reduce panica.

9 din 10 retaileri non-alimentari estimează că afacerile din 2020 vor fi afectate de epidemia de Covid-19

0

Retailerii de produse nealimentare sunt printre cei mai afectați de măsurile luate în timpul stării de urgență pentru a preveni răspândirea Covid-19. 45% dintre chiriașii din retail așteaptă o scădere a afacerilor de peste 30% în 2020 și alți 39% prevăd un declin de până la 30%, ca urmare a acestor cel puțin două luni fără activitate, cu o revenire lentă din a doua jumătate a acestui an, potrivit unui studiu efectuat de Divizia Retail a Colliers International printre 84 de chiriași și 21 de proprietari din sectorul de retail din România.

Efectele pe termen mediu și lung sunt încă dificil de evaluat, în special luând în considerare incertitudinile privind posibile alte măsuri care ar putea fi aplicate de autorități după 15 mai. Cu toate acestea, proprietarii din retail au luat deja măsuri de suport pentru chiriașii afectați de ordonanțele militare, precum suspendarea plății chiriei pe perioada de inactivitate, urmând să se decidă ulterior o modalitate de compensare, sau închiderea parțială a centrelor comerciale pentru a scădea costurile pentru servicii comune suportate de chiriași. Studiul Colliers International face parte dintr-o analiză mai amplă asupra pieței imobiliare în ansamblu, bazată pe informații relevante ale factorilor de decizie din toate segmentele de piață, care sunt prezentate în această perioadă pentru a aduce mai multă claritate asupra pieței.

88% dintre retaileri au aplicat pentru măsura privind șomajul tehnic

Reacția retailerilor la decizia guvernului de a restricționa activitatea retailerilor ne-esențiali în centre comerciale  a fost imediată și planurile pentru a minimiza impactul negativ al contextului actual au fost puse rapid în aplicare. Ca urmare, 62% dintre chiriași au suspendat sau amânat plățile chiriilor și utilităților, iar 52% au solicitat o reducere a chiriilor atunci când magazinele vor fi redeschise, potrivit studiului Colliers International efectuat printre chiriașii din retail activi în principali în arii precum fashion, HoReCa, cosmetice, servicii, divertisment sau frumusețe. În plus, pentru a susține revenirea afacerilor, 88% au aplicat pentru măsura privind șomajul tehnic, 48% se vor baza pe opțiunea de amânare a plății taxelor oferit de stat și 33% vor suspenda plata ratelor la credite până la finalul anului.

De cealaltă parte, 67% dintre retaileri se concentrează pe canale alternative de vânzări pentru a compensa pierderile generate de lipsa de activitate a magazinelor clasice, dar numai o parte din pierdere este așteptată să fie recuperată prin aceste canale. Aproximativ 36% așteaptă o creștere a vânzărilor online în acest an, dintre care jumătate mizează pe o creștere de cel puțin 20%. Totuși, 22% dintre retaileri cred că inclusiv vânzările online vor înregistra o scădere, pe fondul apetitului scăzut pentru consum. 

62% dintre proprietari au suspendat temporar plata chiriei pentru retailerii care au închis magazinele

Proprietarii de spații de retail au reacționat de asemenea în contextul actual și au închis anumite arii ale centrelor comerciale, acolo unde a fost posibil (67%) și au renegociat contractele cu furnizorii (45%) sau cu băncile (29%), potrivit studiului efectuat de Colliers International în rândul proprietarilor de spații de retail. Aproape toți au folosit în același timp și facilitățile oferite de stat, precum amânarea plății taxelor (52%), șomajul tehnic (48%) sau amânarea plății ratelor la bancă (24%).

Pentru a-și susține chiriașii în timpul crizei provocate de epidemia de Covid-19, 62% dintre proprietari au agreat să încaseze doar taxele de servicii aferente spațiilor comerciale, pentru a păstra centrele curate, sigure și echipamentele tehnice în stare bună pe perioada de inactivitate.

În acest context, și proprietarii de spații de retail se așteaptă să înregistreze anul acesta scăderi ale veniturilor operaționale, 67% estimând o scădere de până la 30%, în timp ce 24% iau în calcul scăderi chiar mai mari.

Piața de retail este așteptată să-și revină ușor începând cu trimestrul 4 din 2020

Primele semne de revenire în piața de retail sunt așteptate începând cu trimestrul patru al acestui an, dar rezultate mai consistente vor fi vizibile în 2021, ceea ce arată că atât retailerii, cât și proprietarii sunt încrezători într-o recuperare relativ rapidă.

”Dacă veniturile majorității angajaților nu vor fi semnificativ afectate, iar magazinele vor fi deschise începând cu 1 iunie, vom vedea în primul rând o revenire psihologică pe termen mediu. O recuperare lentă ar trebui să fie resimțită din toamnă și continuată în perioada Crăciunului, care este de regulă cea mai importantă din an pentru retail. Cu alte cuvinte, dacă puterea de cumpărare a populației nu va scădea, tendința pe termen scurt va fi de economisire, dar începând cu luna septembrie, consumul ar trebui să revină încet, încet la normal în segmentele obișnuite de retail, precum fashion, HoReCa, cosmetice, jucării sau birotică și papetărie”, spune Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers International.

Mai exact, 67% dintre proprietarii de spații de retail și 51% dintre chiriași se așteaptă să revină la un nivel satisfăcător al afacerilor, în raport cu nivelurile de dinainte de epidemia de Covid-19, până la finalul anului viitor.

Necesitatea repornirii economiei și lecțiile învățate

0

Având în vedere schimbările din ultima perioadă cu privire la desfașurarea activităților lucrative, precum și perioada de timp scursă de la momentul adoptării măsurilor de restricționare a mișcării persoanelor, CNIPMMR analizează modul în care întreprinderile mici și mijlocii din România au fost impactate de măsurile instituirii stării de urgență și cum le-a fost sau le va fi afectată activitatea economică și care sunt lecțiile învățate în această perioadă.

Astfel, în perioada 14.04 – 21.04 2020, CNIPMMR a realizat un amplu sondaj cu privire la efectele muncii la domiciliu și necesitatea reîntoarcerii personalului în unitățile de producție.

Sondajul a fost derulat în perioada 14.04 – 21.04.2020 și antreprenori au fost în proporţie de 63,3% microîntreprinderi, 19,9% întreprinderi mici, 10,1% întreprinderi mijlocii și 6,7% alte forme de organizare.

În ceea ce privește măsurile de prevenție a răspândirii virusului COVID-19 pe care antreprenorii le pot implementa în cadrul unității, aceștia au răspuns (răspunsuri multiple): măști de protecție (82,30%), dezinfectanti pentru igienizarea suprafețelor (74,80%), mănuși de unică folosință (61,90%), asigurarea unei distanțe mai mari între spațiile individuale de lucru (58,40%), altele (4,40%): viziere, lucratul în ture, lucratul 1 săptămână la birou/ 1 săptămână acasă, asigurarea transportului angajaților cu mașinile companiei, decontarea trannsporului angajaților cu mașinile proprii, work from home doar 3h/zi.

Printre efectele pozitive considerate de antreprenori ca urmare a implementării  măsurilor de distanțare socială în cadrul întreprinderilor, aceștia au menționat (răspunsuri multiple): digitalizarea administrației publice (42,90%), debirocratizarea administrației publice (39,40%), digitalizarea întreprinderii (36,70%), îmbunătățirea comunicării instituționale (32,30%), identificarea unor noi oportunități de business (28,80%) și identificarea unor noi canale de vânzare (19,90%).

Criza COVID-19 accelerează digitalizarea industriei

0

Accelerarea digitalizării și a adoptării inteligenței artificiale, crearea de produse de asigurări care să acopere situații de blocaj economic la nivel global și orientarea către produsele de sănătate, sunt câteva tendințe care vor guverna, în viitor, industria globală a asigurărilor, consideră reprezentanții Leader Team Broker.

Compania românească, specializată în managementul riscurilor și distribuirea polițelor de asigurări, apreciază că în contextul actual, atât companiile dar și guvernele multor state au fost nevoite să reconsidere măsuri care limitează birocrația și simplifică procedurile, elimină timpi morți în relația client – companie de asigurări, transformă clientul final din simplu beneficiar al unei polițe de asigurare într-un partener activ al companiei.

”Criza a demonstrat că digitalizarea industriei în care activăm și inteligența artificială sunt două instrumente care lucrează în beneficiul tuturor părților implicate în industrie. Pentru companii, digitalizarea permite încheierea mai multor tipuri de polițe la distanță, interacțiune digitalizată cu clientul, dezvoltarea unor aplicații extrem de precise și de utile în relația cu acesta precum aplicații pentru inspecții de risc, soluționare daune sau vânzări de asigurări. Pentru client, digitalizarea aduce soluționare rapidă a problemei, un nivel mai ridicat de încredere și transformarea acestuia din beneficiar în partener. Pentru angajații unei companii de asigurări, digitalizarea înseamnă eliminarea fără risc a unor procese repetitive și posibilitatea de a lucra la dezvoltarea de produse noi, cu valoare adăugată”, a declarat Răzvan Rusu, fondatorul Leader Team Broker.

Leader Team Broker este prima companie românească ce a introdus inteligenția artificială în activitatea curentă, cu scopul de a degreva echipa de taskuri repetitive și de a crește eficiența în relația cu clientul.  ”Investiția de la acel moment și-a atins pe deplin scopul. Am eliminat erorile umane în gestionarea volumelor mari de informații și cifre, clienții au beneficiat de răspunsuri extrem de rapide pentru documentele și evidențele pe care le solicită, am putut aloca mai mult timp să gândim împreună cu echipa produse noi. Dacă nu făceam aceste investiții, astăzi, am fi avut dificultăți în gestionarea clienților, a încasărilor și a relației cu asigurătorii”, adaugă Răzvan Rusu.

Ca efect al digitalizării, echipa de consultanți Leader Team Broker a dezvoltat, în ultimul an, un serviciu menit să îmbunătățească rata de retenție a angajaților în industrii cheie. Programul de audit al beneficiilor pentru angajați poate ajuta compania să crească cu până la 25% nivelul de retenție al angajaților și să salveze până la 40% din bugetul investit în pachetul salarial. Auditul face parte din conceptul iDoctor lansat la finalul anului trecut.

Actualul context îndreaptă atenția spre produse de asigurări din domeniul sănătății, o tendință așteptată fiind creșterea interesului pieței către produse și polițe dedicate dar și lărgirea pieței potențiale.

”Criza a accelerat adoptarea de către stat și de către companii a unor soluții care trenau de multă vreme iar cel mai bun exemplu este legiferarea recentă a serviciilor de telemedicină. Dincolo de beneficiul de timp pe care îl obține clientul/pacientul, un efect extrem de important este creșterea accesibilității. Dacă înainte de legiferare, multe persoane erau în imposibilitate fizică de a beneficia de servicii medicale la distanță, odată cu deschiderea acestei opțiuni, orice persoană, indiferent unde locuiește, are acces la o consultație medicală, prin intermediul unei conexiuni telefonice. Este un pas important la care a contribuit tehnologia actuală și, indirect, criza actuală”, explică Alexandra Elena Durbacă, director executiv al companiei.  

În același timp, situația prezentă forțează companiile să ia în calcul crearea de noi produse sau ”modernizarea” unora dintre produsele de asigurare existente.

”Marii asigurători discută, de exemplu în această perioadă despre posibilitatea de a crea polițe de asigurări care să acopere riscuri generate de pandemii precum cea în care ne aflăm. Există un precedent, produsul de ”business-interuption” creat special de Lloyds în 2014, pe fondul epidemiei de EBOLA. În general, o astfel de poliță se activează în urma unui incident fizic (incendiu, cutremur, etc.) în baza căruia o companie este nevoită să întrerupă activitatea. În situația prezentă, întreruperea activității a fost dictată de o decizie guvernamentală, independentă de vreun incident fizic. Totodată, referitor la îmbunătățirea produselor,  asiguratorii de sănătate, atât la nivel internațional cât  și național, au schimbat condițiile de asigurare, oferind acoperire și pentru tratare în caz de îmbolnăvire cu Coronavirus. Mai mult, au introdus în această perioadă pentru toți clienții, gratuit, în pachetele de sănătate serviciul de telemedicină”, adaugă directorul executiv al brokerului de asigurări.

Leader Team Broker a intermediat în 2019 prime de 5,6 milioane de euro, în creștere cu 26% față de anul anterior. Strategia de dezvoltare din 2019 a condus la un avans al veniturilor companiei cu 22%, față de anul anterior, aproape de pragul de 1 milion de euro.

Flagshipurile Xiaomi din Seria Mi 10: Mi 10 și Mi 10 Pro disponibile în România

0

Xiaomi, lider global în tehnologie, anunță astăzi că cele mai noi dispozitive din lineup-ul Mi: Mi 10 și Mi 10 Pro sunt disponibile în România. Pentru prima dată, întreaga linie de flagship-uri este pregătită pentru tehnologia 5G și dă acces la următoarea generație în materie de conectivitate. 

Mi 10 și Mi 10 Pro în oferta locală

Mi 10 Pro este disponibil în 2 variante de culoare, Alpine White și Solstice Grey și 1 opțiune de memorie 8GB+256GB la prețul recomandat de 4.599,90 LEI.

Mi 10 Pro poate fi achiziţionat online pe Altex, eMAG, Media Galaxy, Flanco, PC Garage, Cel, evoMAG și din oferta Mi Store. 

Pentru Mi 10 sunt disponibile 2 variante de culoare Twilight Grey și Coral Green și 2 opțiuni de memorie. Opțiunea 8GB+128GB va fi disponibilă la prețul recomandat de 3.799,90 LEI, în timp ce modelul 8GB+256GB va fi disponibil la prețul recomandat de 4.299,90 LEI.

Mi 10 poate fi achiziţionat online pe Altex, eMAG, Media Galaxy, Flanco, PC Garage, Cel, evoMAG și din oferta Mi Store. Telefonul va fi disponibil și în oferta operatorilor de telefonie mobilă Orange, Vodafone și Digi.

Precomenzile pentru Mi 10 Pro și Mi 10 încep din 22 aprilie şi durează până pe 3 mai 2020.

Pentru dispozitivele comandate în această perioadă, utilizatorii vor primi cadou un set de căşti Mi True Wireless Earphones.

Premium Service Display

Consumatorii care achiziționează modelele Mi 10 și Mi 10 Pro de la orice retailer autorizat din România vor beneficia gratuit prima dată de reparația sau înlocuirea ecranului avariat. 

Distribuitorii oficiali pentru Xiaomi sunt ALSO TECHNOLOGY SRL și WORLD COMM TRADING GFZ SRL. Pe cutia fiecărui telefon vor exista informații despre distributor. Produsele achiziționate prin intermediul distribuitorilor oficiali vor beneficia de service la ESD (centrul de service oficial al Xiaomi în România).

Mi 10 Pro și Mi 10: O experiență complexă și captivantă 

Creatorii de conținut au ales: cameră foto quad, cu senzor de 108 MP pentru  conținut foto și video de cea mai înaltă claritate

Mi 10 Pro aduce fotografia și conținutul video în prim plan, cu un mix de tehnologie hardware și software de ultimă generație. Mi 10 Pro este dotat cu un senzor impresionant de 108MP, unul dintre cei mai mari senzori de telefon disponibili pe piață. 

Pe lângă fotografiile de înaltă claritate, utilizatorii pot surprinde imagini panoramice, datorită camerei foto ultra wide de 20MP, pe care o oferă Mi 10 Pro.

Dispozitivul mai include 2 camere tele care acoperă o plajă focală largă, pentru portrete inedite, realizate la zoom X2 și fotografii la distanțe mari, cu zoom-ul de 50x, cu stabilizare optică.

Modulul de focus cu laser al camerei principale AI 2.0, Night mode 2.0, și dublu flash ajută utilizatorii să captureze detalii extraordinare în timpul fotografiei de zi și să realizeze fotografii mai luminoase și mai clare pe timpul nopții. Mi 10 Pro oferă cea mai captivantă experiență cu un scor DxOMark de 124, fiind numărul unu la lansare.

Când vine vorba de video, Mi 10 Pro merge până la capăt. Cu un scor DxOMark de 104, Mi 10 Pro este noul telefon de top în ceea ce privește calitatea filmării. Dispozitivul oferă calitate 8K la 30fps, cea mai înaltă rezoluție video pentru un telefon mobil, capturând fiecare moment în detaliu, în timp ce modurile video – Portret, Color focus, ShootSteady, Vlog și slow motion – le permit utilizatorilor să creeze conținut de înaltă calitate cinematică. Mi 10 Pro, de asemenea, oferă un mod Pro cu mai multe opțiuni software, pentru cei care își doresc o calitate video și mai avansată.

Cel mai elegant design al unui telefon Xiaomi, cu inegalabilul TrueColor Display

Design-ul și funcționalitatea fuzionează pentru a crea cel mai elegant smartphone creat de Xiaomi până în prezent.

Atât Mi 10 Pro cât și Mi 10 au un display 3D curbat, cu margini rotunjite și muchii înguste care oferă confort sporit atunci când este utilizat. 

Pentru a le asigura durabilitatea, ambele dispozitive sunt echipate cu Gorilla Glass 5 atât pe față cât și pe spate. Mi 10 Pro dispune de un finisaj antistrălucire, iar partea din spate este creată din sticlă mată, în timp ce Mi 10 oferă un efect strălucitor.

Mai mult, designul telefonului plasează camera frontală într-un mod discret, în așa fel încât să lase mai mult spațiu pentru ecran.

Având un ecran AMOLED curbat de 6.67” edge-to-edge DotDisplay cu tehnolgia TrueColor, Mi 10 Pro oferă o acuratețe a culorii de neegalat, atât pentru utilizatorii fascinați de fotografie, cât și pentru cei care fotografiază ocazional, cu un coeficient JNCD <0.55 și △E <1.1

Noua generație de display-uri aduce cu sine o mai mare luminozitate (de până la 1200nit) și o baterie mai purenică față de cea a predecesorului său, în timp de display-ul de 90Hz oferă o experiență de utilizare fluidă, fără întreruperi. 

Mi 10 Pro și Mi 10 oferă cele mai performate ecrane dintre dispozitivele Xiaomi. Senzorii duali de luminozitate permit detectarea precisă a luminozității, în timp ce modurile variate de strălucire asigură un confort sporit pentru ochi. Ambele telefoane au lumină albastră certificată TUV Rheinland și verificate de HDR10+ pentru o experiență vizuală autentică.

Ultra preformanță și viteză cu SnapdragonTM 865 + LPDDR5 + UFS 3.0

Mi 10 Pro și Mi 10 sunt echipate cu procesor Qualcomm®️ SnapdragonTM 865 care permite conectivitate 5G. Chipsetul de 7nm cu o frecvență de 2.84GHz, echipat cu noul Kryo 585, care se bazează pe o arhitectură de tip ARM Cortex-A77, îmbunătățește performanța procesorului principal (CPU), a procesorului grafic (GPU) și a aplicațiilor AI, menținând totodată un consum redus de energie. Chipsetul puternic vine cu RAM de mare viteză și cu opțiuni de stocare LPDDR5 și UFS3.0, oferind viteze de citire și de scriere excepționale și capacități de calcul puternice.

Mai mult, aparatele sunt dotate cu LiquidCool 2.0, un sistem avansat de răcire, care constă într-o cameră de vapori mare și în mai multe straturi de grafen și de grafit suprapuse, care disipă căldura generată ca urmare a folosirii pe termen lung a dispozitivului. Această configurație robustă de hardware a făcut ca Mi 10 Pro să câștige un scor AnTuTu de 602,660.

Ca răspuns la cererea de conținut la viteză mare în era 5G, Mi 10 Pro și Mi 10, nu numai că oferă conectivitate 5G, dar suportă 5G multilink pentru mai multe conexiuni simultane, de până la 3 rețele (2.4G/5G Wi-Fi și date mobile) în același timp, și permite schimbarea rapidă a conexiunii.

În plus, ambele telefoane au suport de Wi-Fi6, cel mai avansat standard Wi-Fi disponibil în momentul de față. Această tehnologie crește semnificativ viteza de upload și download, și reduce aglomerarea rețelelor atunci când sunt conectate mai multe telefoane.

Baterii de înaltă capacitate care se pot încărca wireless și sisteme de feedback haptic pentru o experiență mobilă de ultimă generație

Mi 10 Pro vine cu o baterie de mare capacitate de 4.500mAh, care permite încărcare triplă de mare viteză cu 50W – încărcare prin cablu, 30W – încărcare wireless și opțiunea de reverse charging.1

Sistemul de vibrare al Mi 10 Pro și Mi 10 oferă un feedback haptic mult mai realist, cu 150 de tipuri diferite de vibrații.

Mi 10 Pro și Mi 10 folosesc NFC multifuncțional și infraroșu pentru acces rapid la plăți și pentru controlul de la distanță al dispozitivelor electrocasnice.

Despre Xiaomi

Xiaomi Corporation a fost fondată în aprilie 2010 și listată pe tabloul principal al Bursei de valori din Hong Kong la 9 iulie 2018 (1810.HK). Xiaomi este o companie de internet, telefoane inteligente și harware inteligent, conectate printr-o platformă IoT.

Xiaomi își construiește în mod constant imaginea pe baza relațiilor cu utilizatorii. Compania caută mereu soluții inovatoare, punând calitatea și performanța pe primul loc. Xiaomi creează produse fascinante la prețuri juste, pentru a le oferi tututor posibilitatea de a se bucura de o viață mai bună prin tehnologie inovatoare.

În acest moment Xiaomi este al patrulea cel mai mare brand de telefoane inteligente la nivel mondial, și a creat cea mai mare platformă IoT pentru utilizatorii săi, cu peste 235 de milioane de dispozitive inteligente conectate la această platformă, în afară de telefoane și laptopuri. Produsele Xiaomi sunt prezente în peste 90 de piețe din întreaga lume și este un jucător de top în majoritatea dintre acestea.

În iulie 2019, Xiaomi a fost listatǎ pentru prima dată în Fortune Global 500, ocupând locul 468 între celelalte companii prezente în top, și locul 7 la categoria Servicii Internet și Retail. De asemenea, este cea mai tânără companie din topul Global 500 din 2019.

UE lansează un nou proiect-pilot în valoare de 50 de milioane EUR pentru dezvoltarea competențelor și a educației în întreaga Europă

0

Fondul European de Investiții (FEI) și Comisia Europeană lansează o nouă facilitate-pilot de garantare în scopul ameliorării accesului la finanțare pentru persoanele și organizațiile care doresc să investească în competențe și în educație. Facilitatea-pilot în valoare de 50 de milioane EUR va sprijini finanțări pentru studenți și cursanți, pentru întreprinderile care investesc în perfecționarea angajaților lor și pentru organizațiile care furnizează servicii de formare și educație.22/04/2020

Facilitatea-pilot de garantare pentru competențe și educație (Facilitatea-pilot C&E) este o nouă inițiativă de finanțare a datoriilor dedicată stimulării investițiilor în educație, în formare și în dobândirea de competențe – ca parte a soluției pentru a atrage mai multe persoane către ocuparea locurilor de muncă și pentru a răspunde nevoilor în schimbare ale economiei europene. Inițiativa este relevantă în special în contextul economic dificil cu care se confruntă în prezent cetățenii și întreprinderile din Europa din cauza pandemiei de coronavirus. Facilitatea va sprijini întreprinderile și studenții în timpul crizei și ulterior, pentru a se asigura că Europa poate să se dezvolte și să rămână la cârma evoluțiilor tehnologice mondiale, că economia europeană bazată pe cunoaștere își continuă progresul și că redresarea sa economică este accelerată.

Vicepreședintele Comisiei Europene pentru promovarea modului nostru de viață european, Margaritis Schinas, a declarat: „Cu potențialul său de a mobiliza 200 de milioane EUR în investiții pentru dezvoltarea educației și a competențelor, Facilitatea-pilot de garantare pentru competențe și educație reprezintă un pas important către societăți și economii mai reziliente și mai favorabile incluziunii pe durata redresării UE în urma pandemiei de COVID-19. Facilitatea poate oferi sprijinul necesar pentru dezvoltarea oportunităților de învățare și a competențelor în unele dintre cele mai importante sectoare, cum ar fi sănătatea, educația, securitatea, economia digitală și economia verde. Astfel, un număr tot mai mare de persoane și de întreprinderi vor beneficia de deschiderea posibilităților de finanțare către cursanți, către întreprinderi și către organizații de învățământ.

Directorul general al FEI, Alain Godard, a declarat: „Investițiile în competențe contribuie la creșterea economică, la competitivitate și la convergența socială. Noua facilitate-pilot de garantare pentru competențe și educație, lansată astăzi, va oferi studenților și întreprinderilor noi posibilități de găsire a sprijinului necesar pentru a se dezvolta și va aborda, în același timp, dificultățile legate de transformarea digitală și de tranziția către o economie fără emisii de dioxid de carbon.­­ Prin îmbunătățirea accesului la oportunități de educație și de formare putem veni în sprijinul unei forțe de muncă mai adaptabile la medii în schimbare, fapt care este cu atât mai important în această perioadă de criză.”

Într-o primă fază, Facilitatea-pilot C&E va asigura un fond UE de garantare de până la 50 de milioane EUR, sprijinit de Fondul european pentru investiții strategice (FEIS), prin care se va declanșa finanțarea datoriilor pentru proiectele în materie de competențe și de educație din Europa, în scopul mobilizării unor finanțări totale în valoare de peste 200 de milioane EUR. Instituțiile de finanțare interesate sau furnizorii de educație și de formare interesați pot solicita să devină intermediari financiari și să participe la program răspunzând la Cererea deschisă de exprimare a interesului(link is external) publicată de FEI. Selectarea intermediarilor financiari este gestionată de FEI.

FEI va furniza gratuit o garanție limitată de primă pierdere (sau contragaranție) intermediarilor financiari selectați care creează noi portofolii de finanțare a datoriilor pentru studenți și pentru întreprinderi. Studenții și întreprinderile eligibile vor putea avea acces la diferite tipuri de finanțare (de exemplu, împrumuturi, plăți reportate, împrumuturi legate de venituri etc.) prin intermediari financiari dedicați, cum ar fi instituții financiare, universități și centre de formare profesională, garantate de UE. În ultimă instanță, datorită garanției, beneficiarii finali vor putea accesa fonduri mai ușor și în condiții mai bune.

Inițiativa va fi introdusă în 2020, cu obiectivul de a deveni un instrument financiar european de bază după 2020, inclus în următorul cadru financiar multianual al UE (2021-2027). De asemenea, Platforma europeană de consiliere în materie de investiții va asigura sprijin pentru consolidarea capacităților, în scopul promovării facilității-pilot.

Informații generale

Facilitatea-pilot C&E are ca scop sprijinirea următorilor beneficiari finali:

Persoane fizice (studenți și cursanți) care doresc să își continue studiile și să își îmbunătățească competențele prin studii universitare, formare profesională, învățare pe tot parcursul vieții și alte forme de educație, inclusiv prin mijloace digitale. Facilitatea-pilot C&E va sprijini, de asemenea, mobilitatea studenților și a cursanților care urmează programe educaționale într-un alt stat membru decât cel în care își au reședința.

Întreprinderi europene care facilitează și contribuie la eforturile de transformare a competențelor prin investiții în îmbunătățirea setului de competențe și a utilizării competențelor forței lor de muncă Aceasta contribuie la creșterea competitivității și a productivității întreprinderii respective, menținând totodată locurile de muncă.

Organizații europene care își desfășoară activitatea în domeniul dezvoltării competențelor, al formării și al educației sau care dezvoltă proiecte în domeniul educației. Obiectivul lor este de a îmbunătăți în mod semnificativ ecosistemul furnizării de servicii de educație, formare și competențe, inclusiv prin mijloace digitale. Creșele, grădinițele, furnizorii de servicii de educație timpurie și organizații similare fac parte din această categorie.