Enel X România, parte a Enel X, divizia de servicii energetice avansate a grupului Enel, a pus în funcțiune un sistem de panouri fotovoltaice cu o capacitate totală instalată de aproape 1 MWp, pentru unul dintre cei mai mari producători de mezeluri, Grupul de firme FOX.
Proiectul implementat de Enel X este format din două tipuri de soluții ce
folosesc ca sursă de energie regenerabilă, energia solară: sistem fotovoltaic
cu fixare la sol și o soluție de Carport, în zona destinată parcării.
Sistemul fotovoltaic cu 2.640 de panouri și o capacitate instalată de 858
kWp a fost amplasat pe un teren din apropiere, în timp ce o altă instalație
cuprinzând 432 de panouri fotovoltaice cu celule de tip policristalin, a fost
montată pe o structură tip Carport, special proiectată pentru zona destinată
parcării, ce are o capacitate instalată de 140,40 kWp.
„Portofoliul de servicii de eficiență energetică al Enel X România oferă o
gamă largă de soluții personalizate pentru companiile care intenționează să își
reducă costurile cu energia electrică. Există deja numeroase companii românești
importante, precum procesatorul de carne Fox, care au investit în sisteme
fotovoltaice, bazându-se pe serviciile noastre care le permit să urmărească
producția și consumul de energie”, a declarat Mirel
Jarnea, Head of B2B Enel X România.
„La Fox Com Serv, obiectivul nostru este să
promovăm o afacere sustenabilă într-o lume în schimbare, cu consumatori tot mai
responsabili. Ne bucurăm că am găsit în Enel X România un partener de încredere
pentru dezvoltarea sistemului fotovoltaic care ne va permite să folosim energie
electrică din surse regenerabile și să reducem costurile fabricii cu factura la
energia electrică”, a
adăugat Iulian Marinică, CEO Fox Com Serv.
Pe lângă
panourile fotovoltaice, sistemul de la Fox Com Serv a implicat instalarea a 32 de
invertoare, a două tipuri de structuri metalice prefabricate special proiectate
pentru instalații fotovoltaice amplasate la sol sau în zone de parcare, a unui sistem
de monitorizare și echipamente de conectare electrică.
Pentru proiectul dezvoltat
împreună cu grupul Fox, Enel X a contractat si serviciile de mentenanță pentru
a garanta funcționarea parcului la parametrii proiectați, urmărind altfel
maximizarea gradului de performanta si producție.
Tehnologiile și
echipamentele utilizate de Enel X în acest proiect au performanțe și
fiabilitate ridicate, provenind de la producători cu expertiză mondială pe
piața sistemelor fotovoltaice.
Companiile care doresc în prezent să apeleze la o soluție de eficiență
energetică pentru afacerea lor pot folosi simulatorul pentru sisteme
fotovoltaice, accesibil pe site-ul Enel X România la https://www.enelx.com/ro/en/simulator. Simulatorul presupune urmarea câtorva pași
simpli. Companiile interesate trebuie să completeze adresa unde doresc să
instaleze un sistem fotovoltaic, apoi să selecteze, utilizând imaginile din
satelit furnizate de Google Maps, zona specifică pe care doresc să amplaseze
panourile fotovoltaice, apoi să completeze câmpurile cu informații despre
consumul lor de energie electrică, bazat pe intervale orare.
Proiectul PACTUL PENTRU MUNCĂ (PPM) este
tot mai aproape de concretizare. După o serie de dezbateri care au avut loc în
ultimii doi ani în cele mai mari centre economice și universitare din țară, în
următoarea perioadă vor avea loc întâlniri cu reprezentanții tuturor partidelor
politice pentru a discuta pe larg măsurile propuse de mediul de afaceri, cel
academic, patronate și sindicate, în vederea creării unei piețe a muncii funcționale,
adaptată la realitatea economică actuală.
Boardul PPM, format din reprezentanți ai
Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), Federația
Patronală Petrol și Gaze (FPPG), Confederația Patronală Concordia, Confederația
Patronală din Industria Română (CONPIROM), Consiliul Național al
Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Asociația
pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului Autohton (ADAA), Asociația Națională a
Antreprenorilor (ANAA), Eurolines Romania Group, Academia de Studii Economice,
Universitatea București și SCA Magda Volonciu și Asociații, a solicitat
întrevederi cu toate partidele politice în vederea unor discuții, pentru
agrearea măsurilor propuse în cadrul proiectului PACTUL PENTRU MUNCĂ și crearea
unui consens politic, pe plan național, astfel încât aceste măsuri să fie
susținute, implementate și adoptate la nivel guvernamental.
În cadrul dezbaterilor, au fost identificate
soluții și strategii care, pe termen scurt și mediu, pot contribui la
echilibrarea pieței forței de muncă în România și la crearea unui cadru
legislativ care să asigure o evoluție coerentă a pieței muncii.
PACTUL
PENTRU MUNCĂ și dezbaterile susținute, deși au pornit într-un context distinct,
îi reunesc pe cei care s-au angajat în acest demers și și-au propus să
identifice soluții pentru deficitul structural, să le agreeze cu partenerii
sociali și împreună să pună bazele unor măsuri sau reforme care au potențialul
de a așeza piața muncii din România pe un fundament sustenabil. Criza sanitară
ne pune în fața unui set excepțional de provocări care trebuie adresate pe
termen scurt, dar în aceeași măsură, considerăm că trebuie să fim preocupați de
tendințele pe termen mediu și lung.
PACTUL PENTRU MUNCĂ reprezintă o inițiativă
demarată în anul 2019 de către Confederația Națională pentru Antreprenoriat
Feminin (CONAF) împreună cu Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG). Din anul
2020 s-au alăturat, în calitate de parteneri strategici, Confederația Patronală
CONCORDIA și Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii
din România (CNIPMMR). Ulterior, pe parcursul proiectului s-au alăturat
Confederația Patronală din Industria Română (CONPIROM), Asociația Națională a
Antreprenorilor (ANAA), Asociația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului
Autohton (ADAA), Eurolines Romania Group, Academia de Studii
Economice din București (ASE), Universitatea București și
SCA Magda Volonciu și Asociații.
Al doilea „lockdown”, impus în multe țări, contribuie la o incertitudine considerabilă în rândul investitorilor. Nivelul de stres în cadrul sistemului financiar european, conform indicatorului compozit calculat de Banca Centrală Europeană, crește și se situează în jurul valorii de 0,158.
Și indicii calculați de Bloomberg arată o deteriorare a condițiilor pe piețele financiare din SUA și zona Euro, iar indicele de turbulență pe piețele bursiere internaționale calculat de Bank of America Merrill Lynch, are o evoluție semnificativă, în ultima săptămână, pe fondul îngrijorărilor privind efectele unui nou val de îmbolnăviri cauzate de infectarea cu noul coronavirus.
Pe de altă parte, potrivit Moody`s, sistemul de sănătate va trece printr-un proces de transformări structurale în urma pandemiei de COVID-19. Telemedicina sau practica de a folosi tehnologia pentru tratarea pacienților de la distanță va juca un rol mult mai important în sistemul de sănătate, chiar și după ce pandemia se va diminua în intensitate. Pacienții au adoptat rapid telemedicina în timpul pandemiei și probabil vor continua să o practice, având în vedere comoditatea pe care o oferă. În ceea ce privește furnizorii, telemedicina are potențialul să reducă costurile și să crească eficiența.
În același timp, societățile de asigurări de sănătate ar putea fi afectate în planul performanțelor financiare, pandemia accelerând multe dintre tendințele care schimbau deja modul în care acestea funcționau, cum ar fi: costurile ridicate ale pacienților cu afecțiuni cronice; implementarea telemedicinei și monitorizarea pacienților de la distanță; tranziția de la modelul clasic, bazat pe plata pentru serviciile furnizate, la modelul bazat pe valoarea îngrijirii. Abilitatea societăților de asigurări de a se adapta la aceste tendințe, pe care pandemia le-a accelerat, va influența profilul lor de credit în următorii 3-5 ani.
Raportul săptămânal de tendințe și riscuri pe piețele financiare, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, reprezintă o radiografie a evoluției principalilor indicatori macroeconomici și a indicilor bursieri, la nivel local și global.
Mai multe detalii despre riscurile și tendințele săptămânii pe piețele financiare găsiți în ediția nr. 44/ 4.11.2020 – Raportul Tendințe și riscuri pe piețele financiare locale și internaționale, ce poate fi accesat AICI .
Tremend, compania care a intrat de patru ori
consecutiv în clasamentul FT 1000 al celor mai dinamici jucători din Europa, împlinește
15 ani. Compania de dezvoltare de software continuă trendul ascendent și
estimează o cifră de afaceri de 20 de milioane de Euro la finalul anului, o
creștere cu 32% față de 2019.
Cu clienți în 20 de țări pe 4 continente și
cu peste 700 de proiecte de anvergură lansate în sectoare precum financiar,
telecom, auto sau retail, Tremend și-a consolidat
poziția printre cei mai puternici jucători din regiune. La baza acesteia
stau relațiile de lungă durată cu clienții și parteneriatele încheiate cu liderii
din industrie precum Microsoft, Salesforce sau Mastercard. Totodată,
investițiile în R&D și dezvoltarea de soluții inovatoare încep să aducă
rezultate, iar direcția va fi susținută și pe viitor în domenii precum Cloud,
inteligența artificială (AI) și Customer Experience.
Astfel, pentru sectoarele orientate către
digitalizare, compania a lansat platforme competitive precum TORP, soluția
de înrolare digitală cu aplicabilitate în domeniile financiar, telecom,
educație, sănătate și ObservED, care
înlocuiește un supervizor în timpul examenelor scrise, bazându-se pe
datele biometrice ale participanților. Totodată, echipa de specialiști software
ai Tremend lucrează la dezvoltarea proiectului de cercetare HumanoID. Acesta
folosește inteligența artificială pentru verificarea și validarea posesorului
unui act de identitate prin compararea fotografiei din actul de identitate cu
cea a persoanei care îl deține, cu rol în aplicațiile de onboarding digital. Un
alt proiect cercetare în care este
implicată compania, alături de Universitatea Politehnica București și
Universitatea din București, este Graphomaly, aplicația pentru
detectarea, tot prin inteligența artificială, a anomaliilor din tranzacțiile
financiare.
„Împreună cu cei peste 400 de colegi construim sisteme care au la bază metodologii proprii pe care le perfecționăm continuu, astfel încât să aducem beneficii clienților noștri, precum creșterea productivității și scăderea costurilor. Investițiile interne în R&D, lansarea Departamentului de Inovație, sunt menite să ne ajute partenerii să găsească cele mai eficiente soluții și să depășească ușor provocările cauzate de context”, precizează Marius Hanganu, Managing Partner (foto stanga), Tremend.
Pentru valorificarea
oportunităților de business, compania de software a adăugat
portofoliului clienți noi în ultimul an, precum Credex,
Altex, Libra bank, First Bank, European Environment Agency.
Tremend a devenit, de asemenea, partener
tehnologic al Comisiei Europene, fiind selectat pentru mai multe proiecte
educaționale și este lider de consorțiu pentru EPALE, platforma
electronică pentru educația adulților în Europa. În plus, este partenerul
tehnologic pentru dezvoltarea platformei eTwinning a Comisiei Europene,
care promovează colaborarea între unitățile de învățământ din Europa, prin
utilizarea tehnologiilor informației și a comunicațiilor și a preluat
construirea platformei School Education Gateway, soluția online de
educație școlară a Comisiei Europene.
Adaptându-se rapid noului context, echipa de
specialiști software lucrează în regim de telemuncă nu numai din București sau
Brașov, orașele în care Tremend deține și centre de dezvoltare, ci și din Cluj,
Craiova, Iași, Suceava ori din SUA, Belgia și
UK.
„Tremend împlinește 15 ani și dorim să le mulțumim colegilor și clienților care ne însoțesc în această călătorie plină de provocări. Cea mai recentă provocare e chiar criza generată de Covid-19, în care facem tot ce putem pentru ca membrii echipei Tremend să opereze în condiții optime de lucru. Cu fiecare proiect dezvoltat ne-am consolidat imaginea de partener de încredere în tehnologie, atât pentru clienții noștri locali cât și internaționali, am pus accent pe inovație, am adoptat tool-uri și tehnologii emergente pe care le-am integrat în soluțiile noastre. În continuare, dorim să sprijinim companiile în digitalizarea proceselor pentru o interacțiune mai ușoară cu clienții lor, dezvoltând soluții și produse noi”, menționează Ioan Cocan, Managing Partner, Tremend (foto dreapta) .
În următoarea perioadă, accentul va fi pus pe
extinderea business-ului la nivel internațional în SUA, Marea Britanie și
Germania. Focusul tot mai puternic va fi pe specializarea în domenii
precum Financial Services, Public Services, Retail & Consumer, Telecom,
Chip Design Verification și Semiconductors, astfel încât soluțiile și produsele dezvoltate pe baza tehnologiilor
emergente să fie personalizate, în cel mai scurt timp, în funcție de nevoile
clienților. Tremend devine astfel nu numai un jucător tehnologic, ci un
consultant cu expertiză în mai multe industrii.
De asemenea, compania își va
concentra eforturile pe creșterea în domenii precum Customer Experience (CX),
Cloud și AI, pe soluții care folosesc Magento și Salesforce, dar și pe
dezvoltarea de framework-uri pentru aplicații
reutilizabile, folosind metodologii Agile.
Despre
Tremend
Tremend
are 15 ani de experiență în furnizarea de servicii de software engineering și
consultanță și a implementat peste 700 de proiecte de anvergură pentru companii
de top din sectoare precum telecom, finanțe, bănci, auto și servicii medicale.
Compania folosește ultimele tehnologii ale momentului, de la AI și Machine
Learning, la IoT și Microservicii. Tremend a fost inclusă, de două ori consecutiv,
în Deloitte Technology Fast 50 Central Europe, clasamentul celor mai dinamice
companii de tehnologie din regiune, a apărut de trei ori în Deloitte Technology Fast 500 EMEA și de patru
ori consecutiv în FT1000 – Europe’s Fastest
Growing Companies. Compania de consultanță și dezvoltare de software are
două sedii în România, în București și în Brașov, și birouri în Atlanta (USA),
Bruxelles (Belgia) și Londra (UK).
Autori: Georgiana Iancu, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, coordonator al Departamentului de Taxe Indirecte și Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România (foto)
Timpi de livrare mai mari, TVA și taxe vamale de achitat
pe loc, plus nevoia de vămuire a bunurilor, totul dublat de necesitatea
adaptării sistemelor IT și de personal specializat în operațiuni vamale, acesta
este doar vârful icebergului numit ”Brexit” de care se vor lovi operatorii
economici români, care au parteneri comerciali din Marea Britanie, începând cu
1 ianuarie 2021.
Având în vedere că semnarea unui nou acord între Uniunea
Europeană și Regatul Unit până la finalul perioadei de tranziție este, pe zi ce
trece, tot mai puțin realizabilă, să vedem ce va urma din punctul de vedere al
taxelor indirecte, unde se vor petrece schimbări imediate și cum s-ar putea
pregăti companiile pentru acest moment.
Plata TVA pentru operațiunile vamale de import
Achizițiile din Marea Britanie vor fi supuse unui efort financiar serios, iar plata TVA la momentul importului (cu excepția cazurilor când se aplică o amânare de la plată/scutire) ar putea genera o presiune puternică asupra fluxurilor de numerar.
Acțiune recomandată: obținerea unui certificat de amânare
a plății TVA în vamă, în baza atestatului AEO (Operator Economic Autorizat) sau
în baza autorizației de vămuire la domiciliu, indiferent de valoarea
importurilor din anii anteriori.
Formalități vamale
Importul sau exportul oricărui produs către/din Regatul Unit va presupune depunerea declarațiilor vamale. În cazul anumitor produse (de ex. produse cu dublă utilizare, produse chimice periculoase), liberul de vamă este condiționat de obținerea unor licențe în avans.
Acțiune recomandată: de verificat, în baza codului
tarifar (format din 8 cifre), în TARIC (tariful vamal electronic), măsurile comerciale
și, implicit, tipul de licențe/autorizații necesare pentru fiecare tip de
produs pentru asigurarea tuturor documentelor necesare la momentul efectuării
operațiunilor vamale.
Determinarea originii mărfurilor
Odată cu începutul anului 2021, materiile prime de origine Marea Britanie/Uniunea Europeană vor deveni materii prime neoriginare.
Acțiune recomandată: agenții economici vor trebui să-și
revizuiască calculul de origine a produselor finite, atât pentru origine
preferențială, cât și nepreferențială.
Regimuri speciale și simplificări vamale
Autorizațiile acordate operatorilor economici în baza numerelor EORI obținute din Marea Britanie nu vor mai fi valabile în Uniune, cu excepția cazului în care operatorul economic este stabilit și pe teritoriul UE și are posibilitatea să obțină un număr de înregistrare EORI (un număr unic în Uniunea Europeană, pe care autoritățile vamale sau alte autorități desemnate de către statele membre îl atribuie operatorilor economici și altor persoane interesate) și, bineînțeles, să solicite modificarea autorizației pentru includerea acestui număr.
Pe de altă parte, implementarea unor regimuri speciale
(de ex. antrepozit vamal, perfecționare activă) și a simplificărilor vamale vor
aduce beneficii operatorilor economici cum ar fi scurtarea timpului de
transport și optimizarea fluxului de numerar.
Recent, autoritățile vamale din România au demarat o
amplă campanie de promovare a procedurilor simplificate de vămuire,
propunând-și să crească operațiunile simplificate de vămuire de la 10% la 25%
la nivelul birourilor vamale. De exemplu, procedura cunoscută ca vămuire la
domiciliu (actuala înscriere în evidențele declarantului) permite sosirea
mijlocului de transport direct la depozitul de destinație, fără a trece pe la
biroul vamal. Controlul vamal și liberul de vamă se realizează direct la
depozitul/sediul importatorului, cu implicare minimă din partea funcționarilor
vamali. În contextul crizei COVID-19, prin implementarea acestei proceduri se
diminuează și interacțiunea între angajații societății și funcționarii vamali.
Revizuirea contractelor cu furnizorii/clienții din Marea Britanie din perspectivă vamală și de TVA
O acțiune necesară este și aceea de revizuire a contractelor cu furnizorii și clienții din Marea Britanie, pentru a determina cine are obligația vămuirii mărfurilor, cine suportă taxele vamale de import, în ce măsură se poate atrage răspunderea comercială în cazul invalidării ulterioare a certificatelor de origine puse la dispoziție de exportator, respectiv cine poate aplica scutirea de TVA la export ori deducerea TVA la import. Astfel, identificarea entităților din lanțul de tranzacționare care pot acționa ca exportator din punct de vedere vamal, ca exportator din punct de vedere TVA sau ca importator depind în mare măsură de aranjamentele comerciale dintre părți, în special de clauzele cu privire la transferul proprietății și condițiile de transport.
Circulația produselor accizabile
Circulația produselor accizabile (alcool, tutun sau combustibil) către/din Regatul Unit va necesita formalități suplimentare. În lipsa sistemului EMCS, ce permite în prezent circulația în regim suspensiv, accizele vor deveni exigibile la momentul efectuării formalităților vamale de import.
Acțiuni recomandate: cum circulația în regim suspensiv de
accize a acestor produse pe teritoriul Uniunii va fi condiționată de obținerea
unor autorizații specifice (de exemplu, antrepozit vamal, tranzit, utilizator
final), companiile trebuie să obțină din timp acest tip de autorizații.
În concluzie, recomandăm companiilor o analiză cât mai
exactă a tranzacțiilor cu bunuri pe care le vor avea cu Marea Britanie în 2021
pentru a stabili impactul din perspectivă vamală și pentru a identifica
acțiunile ce ar trebui pregătite până la sfârșitul anului pentru a-și continua
activitatea în condiții optime și fără întreruperi în 2021. De asemenea, este
necesară o analiză a contractelor cu partenerii comerciali din Marea Britanie,
precum și ajustarea proceselor operaționale și a setărilor de sisteme de
gestiune.
Transformarea digitală ține doar parțial de implementarea unor soluții tehnologice; acest proces se referă, de fapt, la modul în care o companie este organizată, operează și se comportă, explică Vladimir Aninoiu, Director Tehnologie, Deloitte România
Deloitte România lansează Digital DNA, o soluție care permite evaluarea gradului de maturitate digitală a companiilor în funcție de 23 de caracteristici care definesc structura, modul de operare și comportamentul acestora. Digital DNA se adresează în principal IMM-urilor și poate constitui un punct de pornire în stabilirea strategiei de transformare digitală. Soluția are la bază o metodologie creată de experții din rețeaua globală Deloitte în urma unei cercetări ample, bazate pe analiza a sute de studii și articole în domeniu.
„Cele 23 de caracteristici care, în accepțiunea Deloitte, definesc «ADN-ul digital» includ, printre altele, democratizarea informației, schimbarea modului de lucru, adaptarea permanentă a competențelor, asumarea eșecurilor care vor apărea de-a lungul procesului și care sunt inevitabile într-un mod de lucru agil, ajustarea ierarhiilor. Cele mai multe organizații se concentrează simultan pe maximum trei sau patru din aceste caracteristici, conform analizelor noastre. Pentru mulți dintre liderii de business, este o revelație faptul că transformarea digitală ține doar parțial de implementarea propriu-zisă a soluțiilor tehnologice și că, în realitate, acest proces se referă la structura, competențele, guvernanța, cultura organizațională și capitalul uman ale unei companii. Cu alte cuvinte, ține de modul în care compania este organizată, operează și se comportă”, explică Vladimir Aninoiu (fot), Director Tehnologie în cadrul practicii de Consultanță a Deloitte România.
Conform metodologiei, maturitatea digitală a unei companiiîncepe cu explorarea
digitală, o etapă în care soluțiile tehnologice tradiționale sunt folosite doar
pentru automatizarea capacităților existente, dar fără efecte semnificative
asupra organizației. Următorul nivel de maturitate digitală este cel de construire a ecosistemului digital, în
care tehnologia contribuie la extinderea capacităților existente, dar organizația
își păstrează structura, modul de operare și comportamentul anterior.
Companiile aflate în această fază trăiesc „iluzia
digitalizării” și sunt supuse riscului de a se bloca în acest punct,
subliniază metodologia Deloitte. Organizațiile aflate în a treia fază de
maturitate sunt cele care devin digitale, adică încep să observe modificări semnificative în structură, mod de operare și comportament, iar companiile cele mai mature sunt cele care sunt digitale, adică businessul este profund
schimbat de soluțiile tehnologice implementate și optimizat astfel încât să
exploateze cât mai eficient aceste soluții.
Practica
de Consultanță a Deloitte România s-a consolidat în ultimii ani atât prin construirea
unui ecosistem de soluții tehnologice dezvoltate în parteneriat cu companii
precum Druid, FintechOS, Future
WorkForce și RPAbox,
cât și prin extinderea competențelor în automatizarea proceselor robotizate (robotic process
automation – RPA) și în data
analytics. La nivel global, Deloitte este recunoscut de mai
mulți ani drept lider în consultanță în tehnologie și în transformare digitală
– acoperind toate domeniile, de la strategie și inovație, la operațiuni de IT -,
inclusiv prin intermediul parteneriatelor cu Apple, Facebook, Amazon, SAP, Salesforce, UiPath și alți giganți în tehnologie.
Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanță, servicii
juridice, consultanță financiară și managementul riscului, servicii de
consultanță fiscală și alte servicii adiacente către clienți din sectorul
public și privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii
prezente în topul Fortune Global 500® sunt clienți Deloitte, prin intermediul
rețelei sale globale de firme membre care activează în peste 150 de țări și
teritorii, oferind resurse internaționale, perspective locale și servicii de
cea mai înaltă calitate pentru a aborda provocări de business complexe.
Obiectivul Deloitte este să creeze un impact vizibil în societate cu ajutorul
celor peste 330.000 de profesioniști ai săi.
Deloitte
România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara
noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal,
servicii de audit, de consultanță fiscală, servicii juridice, de consultanță în
management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului,
soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii
adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesioniști.
Pentru a afla mai multe despre rețeaua
globală a firmelor membre, vă rugăm să accesați www.deloitte.com/ro/despre.
75% dintre firmele românești nu au adaptat măsuri corespunzătoare pentru managementul securității informațiilor.
Cele mai multe firme românești nu au luat niciun fel
de măsuri de securitate suplimentare, în contextul în care, pe fondul
pandemiei, au adoptat munca de acasă conform barometrului realizat de compania
de consultanță FRAMES la comanda INFOSEC CENTER. Experții afirmă că, fără
măsuri de management al securității informațiilor, există riscul ca aceste
companii să sufere pierderi majore, dacă informațiile de business sau datele cu
caracter personal fac subiectul unor breșe de securitate.
„Schimbările legate de munca de acasă s-au făcut de la o zi la alta și nu am avut timpul și resursele necesare să adaptăm corespunzător măsurile pentru securizarea activităților online. În plus, ar fi trebuit ca angajații să beneficieze de instruire pentru noua realitate digitală, însă nu avem buget”.
Acest răspuns primit de la unul dintre
participanții la sondaj ar putea defini pe ansamblu, opinia majoritară a celor 672
de participanți la barometrul realizat în perioada 25 octombrie – 1 noiembrie,
care a urmărit să afle percepția mediului de afaceri în privința managementului
securității informațiilor și a pregătirii angajaților pentru noua realitate a
muncii de acasă.
Potrivit datelor studiului, realizat
la nivel național, 67% dintre
respondenți au declarat că pandemia de COVID 19 a determinat firmele pe care le
conduc sau la care lucrează să adopte munca de acasă,
o decizie pe care 87% o consideră
drept o măsură pozitivă în contextul pericolului de infectare cu noul
coronavirus.
Munca de acasă a venit cu avantaje dar
și cu dezavantaje pentru firmele românești, mai ales pentru cele în care,
înainte de pandemie, utilizarea emailului, a sistemelor de videoconferință și
altor platforme cloud reprezentau o necunoscută.
Cele mai multe provocări le-a reprezentat absența interacțiunii sociale (cu colegii), menționată de 58% dintre respondenți, absența unui mediu de lucru optim (spațiu insuficient, conectivitate internet de slabă calitate, alte probleme logistice), susținută de 41%, și volumul mai mare de muncă, amintit de 32% dintre aceștia.
Pe lista provocărilor s-au mai aflat creșterea
riscurilor de securitate cibernetică (24%) și problemele de management al
angajaților (19%).
În ceea ce privește avantajele muncii de acasă, marea majoritate a respondenților a indicat eliminarea timpului pierdut pe drum spre/de la serviciu (73%). Optimizarea timpului de lucru/eliminarea rutinei (52%) și existența unui mediu de lucru fără restricții (43%) s-au clasat pe următoarele două locuri în topul avantajelor identificate de respondenți. Pentru o parte dintre ei (38%), un alt mare avantaj l-a reprezentat scăderea cheltuielilor personale generate de activitatea la birou (masă, transport, haine etc.)
PERICOLELE DIN MEDIUL ONLINE
Potrivit experților, dincolo de modul
în care au reușit, logistic, să le asigure angajaților posibilitatea de a-și
continua activitatea de acasă, marea problemă identificată de barometrul FRAMES
& INFOSEC CENTER este că prea puține companii au conștientizat și au luat
măsuri pentru a-și proteja activitatea digitală.
„Pandemia Covid-19 a fost un catalizator pentru transformarea locului de muncă. Din perspectiva securității cibernetice, văd o mulțime de provocări în privința operațiunilor care trec de la protejarea activelor aflate în cea mai mare parte în spatele unui firewall, la unele aflate într-un mediu IT predominant descentralizat, eterogen. Acomodarea într-un ritm extrem de alert la noua realitate nu se poate face fără apariția unor riscuri care trebuie evaluate, asumate și tratate corespunzător.” afirmă Marius Hărătău, manager INFOSEC CENTER.
Întrebați cum s-a schimbat atitudinea
companiei în privința securității cibernetice (al managementului securității informațiilor
și protecției datelor cu caracter personal) în ultimul an, 52% dintre
respondenți au declarat că a rămas neschimbată. Altfel spus nu au luat
nicio măsură suplimentară pentru managementul securității informațiilor. 23% au
indicat faptul că nu există o strategie pe acest domeniu.
Doar 18% au declarat că politica firmei a devenit mai strictă și numai 7% au indicat răspunsul „foarte strictă”.
„Dacă în zona companiilor mari, a multinaționalelor, există politici de securitate bine definite, iar munca de acasă a impus noi restricții de securitate și investiții în sisteme de securitate, în zona IMM-urilor există încă o prea puțină preocupare pe acest segment”, a mai declarat Marius Hărătău, managerul INFOSEC CENTER.
„Mulți dintre angajați folosesc PC-uri/laptopuri personale în activitățile de la muncă sau, dacă au primit de la serviciu astfel de dispozitive, acestea sunt insuficient securizate, firmele evitând să aloce fonduri suplimentare pentru achiziția de sisteme de securitate cibernetică. Așa se ajunge ca angajații să acceseze platformele companiei (pagini web, magazine online, baze de date etc.) în baza unor simple parole, ușor de spart, atât de pe PC/laptop cât și de pe telefon”, afirmă Adrian Negrescu, managerul FRAMES.
În multe situații, angajații se
conectează direct la rețeaua companiei printr-un protocol numit Windows Remote
Management (WinRM).
„Accesul în companie prin WinRM este deseori necesar, dar drepturile utilizatorilor trebuie limitate prin politici bine definite. Din păcate, 55% dintre toate sistemele scanate de către Bitdefender prezintă vulnerabilități ale WinRM ce ar putea fi exploatate de către atacatori pentru a compromite rețeaua”, arată datele colectate în primele șase luni din 2020 de la terminalele business protejate cu soluții de securitate Bitdefender.
LIPSA INSTRUIRII ANGAJAȚILOR ÎN
DOMENIUL SECURITĂȚII INFORMAȚIILOR, O MARE VULNERABILITATE
Potrivit datelor barometrului FRAMES
& INFOSEC CENTER, 56% dintre cei chestionați nu au urmat nicio formă de
instruire în domeniul managementului securității informațiilor și al protecției
datelor cu caracter personal.
Numai 23% au fost instruiți în această
privință la locul de muncă, 11% individual, în mediul online, iar 10% în mediul
universitar sau la liceu.
„Dincolo de companiile mari, care reprezintă excepția, în firmele medii și mici, cursurile de pregătire a angajaților în domeniul securității informațiilor și protecției datelor cu caracter personal sunt, din păcate, inexistente. Dincolo de implicațiile financiare – multe dintre firme nu au fondurile necesare pentru a-și instrui angajații, există și o problemă de management. Vestea bună este că pandemia schimbă treptat această percepție și, din semnalele primite din piață, există tot mai multe firme care se precupă mai atent de acest aspect”, afirmă Marius Hărătău managerul INFOSEC CENTER.
Potrivit experților, pericolele pot
veni inclusiv din zona unor servicii populare precum Google Drive si WhatsApp.
Un raport Kaspersky arăta, recent, că
este important pentru organizații să înțeleagă amenințările relavante și modul
în care acestea se pot infiltra la nivelul endpoint al companiei, de exemplu
prin phishing în serviciile de cloud. Odată ce un serviciu web devine popular,
se poate transforma într-o țintă mai interesantă în rândul atacatorilor
cibernetici.
Potrivit datelor companiei, primele
cinci aplicații în care s-au observat cel mai des încercări de phishing sunt
Facebook (4,5 milioane de tentative de phishing), WhatsApp (3,7m), Amazon
(3,3m), Apple (3,1m) și Netflix (2,7m). Ofertele Google grupate împreună,
printre care YouTube, Gmail și Google Drive, au ocupat poziția a șasea, cu 1,5
milioane de încercări de phishing.
CUM NE PROTEJĂM DATELE
Studiul FRAMES & INFOSEC CENTER vine
și cu câteva soluții concrete care pot reduce pericolele din zona muncii de
acasă.
Potrivit experților, în contextul în
care evoluăm spre economia digitală, organizarea unor cursuri online de
pregătire pentru angajați devine o măsură esențială pentru securitatea și
evoluția business-ului.
„Angajații trebuie să afle, printre altele, cum să recunoască site-urile web false sau cum să evite email-urile și mesajele de phishing. Deschiderea unor fișiere de la expeditori necunoscuți este, din păcate, cea mai frecventă formă de infectare a rețelelor, iar angajații trebuie să înțeleagă care este diferența dintre un email primit de la un client, de la o bancă și un atac de phising”, afirmă experții.
„De la gestionarea contului de email și a parolelor, la securitatea la nivel endpoint si navigarea pe web, toate acestea pot fi învățate ușor, prin intermediul unor sesiuni de traing online, mai ales acum, în contextul restricțiilor impuse de pandemie. Un alt element esențial este ca firmele să investească în produse pentru securitatea la nivel de endpoint, cu protecție împotriva amenintarilor web, la nivel de retea si de email”, mai arată concluziile studiului FRAMES & INFOSEC CENTER.
„Este important să folosim laptopul de serviciu doar pentru activitățile profesionale și să evităm refolosirea parolelor vechi sau a celor unice pentru toate conturile. O altă măsură eficientă este că evităm conectarea cu laptopul sau telefonul de serviciu la rețele de internet publice (wifi) și să folosim datele mobile și un serviciu de tip VPN. Sunt doar câteva măsuri simple care pot aduce o protecție suplimentară”, spun specialiștii.
Educația în
domeniul securității datelor va deveni, în viitor, o componentă esențială în
CV-urile de angajare din multe companii, afirmă aceștia. Asta mai ales că,
potrivit rezultatelor barometrului, 79%
dintre cei chestionați consideră că telemunca va avea un impact major în viitor
în domeniul în care activează, iar 91% au declarat că activitățile remote reprezintă
o soluție pentru dezvoltarea mai accelerată a economiei.
Barometrul efectuat de compania de
consultanță FRAMES, la comanda INFOSEC CENTER, a fost realizat în perioada 25
octombrie – 1 noiembrie 2020, prin chestionare online, telefonic şi email, pe
un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de
la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT etc. La
barometru au răspuns, în total, 672 de persoane.
Profilul respondenților a fost
reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle si top management, cu
studii superioare, 68% bărbați și 32% femei, cu o vârstă medie de 45 de ani.
Una dintre
inițiativele tinerilor din România câștigătoare aleconcursului „Sprijin pentru inițiativele civice ale tinerilor
2020” susținut de Institutul Francez şi Ambasada Franţei în România, hackathon-ul
internațional UniHack, își desfășoară online a doua ediție în perioada 20-22 noiembrie 2020. Organizatori sunt Liga Studenților din
Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica Timișoara șiBanat IT. Hackathonul este beneficiar al unei cofinanţări în valoare de 6000 de euro.
Competiția este
dedicată studenților și elevilor de liceu pasionați de IT din întreaga lume, așteptată
cu soluții informatice pe teme precum protecția mediului, dezvoltarea
comunității, activismul civic: „Participanții vor fi grupați în echipe de
maximum 5 persoane și vor avea la dispoziție 48 de ore pentru a concepe și
implementa soluții software sau hardware pentru probleme civice, sub îndrumarea
unor mentori experimentați și a reprezentanților companiilor partenere. Pe
lângă partea de programare efectivă, sunt pregătite numeroase activități și
provocări, dar și sesiuni de conferințe și workshop-uri susținute de traineri
și speakeri internaționali, care vor aborda atât teme tehnice, cât și de interes
civic sau antreprenoriat”. Cele mai bune echipe vor fi premiate în funcție de
teme și de tehnologiile folosite, într-unul sau mai multe dintre track-urile
Best Mobile App, Best Web App, Digital Education și Safe Urban Mobility.
Premiile track-urilor vor fi oferite de sponsori, iar organizatorii vor oferi
premiul cel mare, în valoare de 2000 euro.
Înscrierile se fac
la https://unihack.eu, unde se pot găsi și mai multe informații despre
eveniment.
Financial Intelligence, în parteneriat cu Asociația Energia Inteligentă, organizează mâine, 5 noiembrie, de la ora 11:00, a doua ediție a FORUMULUI GAZELOR NATURALE cu tema „Evoluția prețului gazelor naturale în pandemia de COVID-19”.
Securitatea aprovizionării cu gaze naturale a României
depinde, pe termen lung, de dezvoltarea resurselor interne de gaze naturale,
onshore și offshore. La orizontul anului 2030, cel mai mare aport de securitate
a aprovizionării îl pot aduce zăcămintele din Marea Neagră. Operatorii au
susţinut în mai multe rânduri că extracţia gazelor din perimetrul Neptun Deep
va deveni incertă, dacă nu va fi modificată Legea offshore.
Totodată, instituțiile europene lucrează la „Green Deal”– cel mai ambițios pachet
de măsuri care vor face tranziția către o economie verde și durabilă și care
invită statele membre să regândească rapid strategiile sistemelor energetice.
În acest context reține atenția politica statului român
pentru demararea unui proces intensiv de conectare
a sectorului rezidențial la rețelele de distribuție a gazelor naturale și,
în mod particular, introducerea
posibilității „racordării gratuite” a clienților casnici la rețeaua de
distribuție.
Potrivit unei analize privind Politicile de creștere a gradului de conectivitate la resursele de gaze
naturale pentru sectorul rezidențial, Asociația Energia Inteligentă
recomandă, în perspectiva 2050:
strategie intensivă de racordare a sectorului rezidențial ar
trebui să fie pusă în aplicare doar în zonele în care nu există alternativă
energetică dovedită rentabilă din punct de vedere economic;
valorificarea superioară a gazelor naturale prin corelarea politicii
curente de dezvoltare a rețelei de transport și distribuție cu o strategie de
relansare a industriei care utilizează acest tip de resursă ca materie primă
(în special industria chimică și petrochimică);
dezvoltarea unor capacități de producție a energiei electrice
pe bază de gaze naturale, în regim de cogenerare și trigenerare;
implicarea statului în dezvoltarea unor proiecte de tip
„green field” în sectorul chimic și/sau petrochimic;
asigurarea unui cadru legal și fiscal favorabil dezvoltării
acestui tip de industrie în România, asigurând astfel premisele utilizării
inteligente a gazelor naturale;
regândirea investițiilor care vizează infrastructura de gaze
naturale, astfel încât noile obiective investiționale să poată fi utilizate și
pentru transportul hidrogenului.
Speakeri de renume vor vorbi în cadrul evenimentului:
Dan Dragoş DRĂGAN
– Secretar de Stat, Ministerul Economiei, Energiei
și Mediului de Afaceri, Petrică Lucian RUSU – Secretar de stat în cadrul Secretariatului
General al Guvernului, Cristina PRUNĂ –
Membru al Comisiei pentru industrii şi servicii din Camera Deputaților, Sorin GAL – Director General al
Direcției Generale Gestionare, Evaluare și Concesionare Resurse/Rezerve Petrol
din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale, Franck NEEL – Președintele Federației Patronale Petrol și Gaze, Dumitru CHISĂLIȚĂ – Președintele
Asociației Energia Inteligentă, Septimiu
STOICA – Preşedinte AGA, Bursa Română de Mărfuri, Florinel DINU – Rector la Universitatea Petrol – Gaze din Ploieşti
și Filip CÂRLEA – Director al
Centrului de Promovare a Energiilor Regenerabile, Academia Română și Flavius DORDEA – Vicepreședintele
Asociației Energia Inteligentă.
Evenimentul va fi moderat Adina ARDELEANU, Membru Fondator Financial Intelligence și Dumitru CHISĂLIȚĂ, Președintele
Asociației Energia Inteligentă.
În cadrul evenimentului se vor dezbate cele mai importante subiecte de actualitate:
Liberalizarea prețului la gaze naturale;
Evoluția prețului gazelor naturale;
Tendințe ale creșterii prețului gazelor naturale;
Definirea consumatorului vulnerabil;
Cine și când trebuie să intervină în controlul prețului;
Finanţarea trecerii de la cărbune la regenerabile, prin gaze naturale;
Hidrogenul – sursa de energie a viitorului;
Influența BRUA asupra prețului gazelor;
Extinderea reţelei de distribuţie a gazelor;
Prețul gazelor naturale în Europa;
România – potențial hub european de gaze naturale;
Perspectiva evoluției prețului gazelor după
demararea exploatării în Marea Neagră.
Le mulțumim partenerilor pentru că au făcut posibilă desfășurarea
evenimentului!
Parteneri: Transgaz, Veolia Energie România, Met România Energy, Federația
Patronală Petrol și Gaze, Conef-Gaz și Bursa Română de Mărfuri.
Parteneri
instituționali: Comitetul Național Român al Consiliului
Mondial al Energiei, ICSS, Consiliul Național
al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România și Camera de Comerț și
Industrie România-Israel.
Parteneri
media: Agerpres, Finzoom, România Durabilă, Economistul, Focus
Energetic, Club Economic, The Diplomat Bucharest, InvesTenergy, New Money,
BiziLive TV și Boof Media.
***
DESPRE FINANCIAL INTELLIGENCE
Lansată în septembrie 2018, platforma de știri
economice și analize financiare Financialintelligence.ro
s-a remarcat de la bun început în peisajul media economic, dar și pe piața
evenimentelor de business, în sectoare de interes strategic, precum energia,
piața de capital, banking sau cibersecurity. La mai bine de doi ani de la
lansare, platforma de știri economice și analize financiare
Financialintelligence.ro a înregistrat un trafic de 5,8 milioane de afișări.
57% dintre cititorii Financial Intelligence au între 25 și 44 de ani, iar încă
17% dintre aceștia sunt persoane cu vâste cuprinse între 45-54 de ani. Evenimentele Financial Intelligence sunt
locul de întâlnire pentru investitori din România şi nu numai. Acestea au
atras, până acum, peste 165.000 de participanți, atât în mediul offline cât și
online, reprezentarea fiind la nivel de miniștri, oficiali de stat,
politicieni, investitori, oameni de business și top management de companii.
Financial Intelligence a fot pionier, precum și inovator digital în domeniul
evenimentelor online.
DESPRE ASOCIAȚIA ENERGIA INTELIGENTĂ
Asociația Energia Inteligentă, asociația celor care consumă sau produc energie, înființată în 2016, colectează informații, analize și diseminează și produce know how pentru participanții din sectorul energiei. Asociația desfășoară acțiuni sustenabile și realiste pentru apărarea consumatorilor de energie, dar și celorlalți participanți la piață.
Doha, Qatar and Vienna, Austria – 4
November 2020: Representing the lifeblood of global economy, two of the world’s
foremost energy organisations OPEC and the Gas Exporting Countries Forum (GECF)
held their first high-level meeting today, highlighting the growing cooperation
between the two organisations under the framework of the OPEC-GECF Energy
Dialogue.
The OPEC delegation was led by HE Mohammad Sanusi Barkindo,
Secretary General, and the GECF delegation was headed by HE Yury Sentyurin,
Secretary General.
In his welcoming remarks, the OPEC Secretary General made reference
to the Memorandum of Understanding that was signed between both organisations
on 3 October 2019 to promote the “exchange of knowledge, experience, views,
information, data and practices in areas of mutual interest.”
The discussion linked to the two technical expert meetings that
were convened in June and October of 2020, which established a structured
framework for the Dialogue leading to this first high-level meeting.
“In a very short timeframe, we have launched with great success
this mutually beneficial partnership, and look forward to building upon these
key milestones today,” HE Barkindo stated.
HE Sentyurin said: “At the GECF, we firmly believe that our
well-established OPEC-GECF energy dialogue serves as a foundation for the realisation
of valid policies that serve as a framework for international collaboration,
and guarantee the much-needed security of supply and demand for oil and natural
gas.”
“Although the current
market conditions and lockdowns are multiplying throughout the world, we
believe that oil and natural gas industries will always be an essential element
in achieving a low-carbon energy system globally and regionally and, that they
will support the post-pandemic economic revitalisation.”
The commonalities of both organisations were stressed as both share
several Member Countries in common: Algeria, Equatorial Guinea, IR Iran, Libya,
Nigeria, and Venezuela. OPEC Member Countries Angola, Iraq, and the United Arab
Emirates are GECF Observer Members. It was also noted that there will be
enhanced opportunities for cooperation among the wider framework of Declaration
of Cooperation (DoC) countries who are Members of or Observers to the GECF.
The meeting focused on the impacts of the COVID-19 pandemic on
global energy markets in the short-, medium-, and long-term. OPEC also provided
an update on the OPEC-non-OPEC DoC, now in its fourth year, as well as on the
longer-term Charter of Cooperation. Participants also discussed the work
programme and the roadmap for the Dialogue for 2020-2021.
Both parties underscored the importance of crude oil and natural
gas to the world economy, as the two commodities, together, will continue to
account for more than half the global energy mix.
Building on the collaborative research activities, OPEC and GECF
discussed the activities as part of the multilateral cooperation, especially as
the industry continues to face a major challenge of the COVID-19 pandemic and
its unprecedented fallout on the energy markets and the global economy.
The GECF Secretary General
invited OPEC to add its insight into the next edition of the authoritarian GECF
Global Gas Outlook 2050 (2021 edition) following the GECF’s inclusion in the
2020 OPEC World Oil Outlook (WOO).
It
was agreed that the next High-level Meeting of the OPEC-GECF Energy Dialogue
will take place in 2021, if possible in person, and will be hosted by the GECF
in Doha.
Background: The GECF and OPEC signed a Memorandum of Understanding on 30
October 2019, to “exchange knowledge, experience, views, information, data and
practices in the areas of mutual interest.” Areas of cooperation
identified in the memorandum include energy market monitoring, analysis,
modelling and forecasting; energy market research studies covering the short-
medium- and long-term, and their methodologies; energy market data and
statistics, data and statistical operational topics (such as methodologies of
data gathering, assessment and dissemination); energy initiatives and
developments aimed at sustainability, along with environmental and social
responsibility; and other areas and matters involving common interests and
concerns.