Alexandra Manciulea (partner) și Rebecca Marina (associate) – Filip & Company prezintă elemente de consultanță privind amânarea la plată a creditelor în contextul pandemiei Covid-19:
Pe fondul
îngrijorărilor publice cu privire la capacitatea debitorilor de a plăti ratele
în contextul stării de urgență instituite pe teritoriul României, pe 30 martie
2020, a intrat în vigoare Ordonanța de Urgență nr. 37/2020 privind acordarea
unor facilități pentru creditele acordate de instituțiile de credit și
instituții financiare nebancare din România anumitor categorii de debitori („OUG 37/2020”). Aceasta vine și în
contextul clarificărilor Băncii Națională a României din 24 martie 2020
potrivit cărora amânarea la plată legată de pandemia Covid – 19 nu va atrage
reclasificarea creditului şi nici obligaţia băncilor sau a IFN-urilor de a
constitui provizioanele aferente pentru sumele datorate – pentru mai multe
detalii cu privire la clarificările emise de BNR, puteți consulta materialul nostru
disponibil aici [AICI]
Cui i se aplică OUG
37/2020?
Au existat o serie
de discuții în spațiul public despre debitorii care vor putea beneficia de
prevederile ordonanței, iar textul OUG 37/2020 vine să clarifice faptul că nu
orice personă fizică sau juridică poate beneficia de facilitățile acesteia, ci
este necesară îndeplinirea anumitor condiții, cea mai importantă fiind aceea ca
veniturile acestora să fi fost afectate direct sau indirect de situația
generată de pandemia Covid – 19.
Mai specific,
debitorii care pot beneficia de OUG 37/2020 sunt persoanele fizice,
persoanele fizice autorizate, întreprinderile familiale si individuale,
profesiile liberale sau exercitate în baza unei legi speciale, precum și orice
persoane juridice, cu excepția instituțiilor de credit, sub rezerva
îndeplinirii anumitor condiții. Astfel, dintre principalele condiții pe
care debitorii trebuie să le îndeplinească amintim:
- existența
unui contract de credit, respectiv a unui contract de leasing încheiat cu un
creditor (așa cum acesta este detaliat mai jos) iar împrumutul în baza
acestui contract să fi fost acordat până la 30 martie 2020, data intrării
în vigoare a OUG 37/2020. Astfel, sunt excluse de la aplicare toate contractele
de credit care urmează a fi încheiate ulterior acestei date, business-ul
generat de bănci și instituții financiare nebancare viitor nefiind impactat de
aceasta măsură;
- contractul
de credit să nu fi ajuns la scadență iar creditorul să nu fi declarat
scadența anticipată înainte de 30 martie 2020;
- să
nu înregistreze restanțe la data instituirii stării de urgență în România (respectiv, 16 martie 2020) sau să le fi plătit până la
solicitarea suspendării obligației de plată. Având în vedere contextul
implementării acestei ordonanțe de urgență, înțelegem că restanțele apărute
ulterior instaurării stării de urgență sunt acceptate și nu trebuie plătite
până la depunerea cererii suspendării obligației de plată pentru ca debitorul
respectiv să poată beneficia de facilitățile aduse de această ordonanță;
- să
le fi fost afectate veniturile direct sau indirect de situația generată de pandemia Covid-19. Modalitatea în
care poate fi apreciat acest criteriu va fi detaliată în normele de aplicare ce
urmează a fi adoptate de Ministrul Finanțelor Publice în 15 zile de la intrarea
în vigoare a OUG 37/2020. Modul cum va fi evaluată îndeplinirea acestei
condiții este de interes în mod particular în ceea ce privește persoanele
fizice, în cazul cărora spre exemplu nu este reglementată posibilitatea
obținerii unui certificat de situații de urgență.
În plus, debitorii
persoane juridice, precum și celelalte categorii de debitori exceptând
persoanele fizice, trebuie să îndeplinească și următoarele condiții:
- să
nu se afle în insolvență la data solicitării suspendării rambursării; și
- si-au
întrerupt activitatea (total sau parțial) ca efect al deciziilor emise de
autorități în perioada stării
de urgență şi dețin certificatul de situații de urgență saudețin
certificatul pentru situații de urgenţă prin care se constată diminuarea
veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin
raportare la media lunilor ianuarie şi februarie 2020 sau întreruperea
parţială sau totală a activităţii ca efect al deciziilor emise de
autorităţile publice competente în perioada stării de urgenţă.
Reamintim că
potrivit Ordinului nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situații de
urgență, operatorii economici pot obține două tipuri de astfel de certificate
de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Pentru informații
suplimentare puteți consulta urmatorul material [AICI]
Printre operatorii
economici care si-au întrerupt activitatea
total sau parțial ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice
si care astfel pot beneficia de măsurile aduse de OUG se numără și:
- întreprinderile care desfășoară activități culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise (art. 2 din Ordonanța militară nr. 1/2020);
- cabinetele de medicină dentară (art. 1 din Ordonanța militară nr. 2/2020);
- activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare, farmaceutice, serviciilor de curățătorie, vânzarea produselor electronice si electrocasnice de către operatorii economici care asigura livrarea la domiciliul/sediul cumpărătorului și vânzarea produselor și serviciilor de optică medicală (art. 2 din Ordonanța militară nr. 2/2020 si art. 13 din Ordonanța militară nr. 3/2020).
Având în vedere că
certificatele pentru situații de urgență se pot elibera doar pe durata stării
de urgență, iar elaborarea normele pentru aplicarea OUG 37/2020 va mai dura o
perioadă de până la 15 zile, pentru a asigura aplicabilitatea practică a
acestor beneficii pentru debitorii persoane juridice (precum și pentru
celelalte categorii de debitori exceptând persoanele fizice) apare ca potențial
necesară fie prelungirea stării de urgență fie prelungirea perioadei în care
certificatele pentru situații de urgență pot fi eliberate.
Din perspectiva
creditorilor cărora li se adresează prevederile OUG 37/2020, aceștia sunt
reprezentați de instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare și
sucursalele celor două categorii de entități reglementate.
Cui nu i se aplică OUG 37/2020?
OUG 37/2020 nu se
aplică debitorilor care nu îndeplinesc condițiile pentru a beneficia de
aplicabilitatea acestor prevederi. Spre exemplu, dacă debitorul nu va putea
dovedi băncii că veniturile sale au fost afectate direct sau indirect de
situația provocată de pandemia Covid-19 (așa cum această dovadă va fi
reglementată prin normele ce urmează a fi implementate de MFP) sau daca
debitorul avea deja restanțe la plata creditului înainte de începerea stării de
urgență și nu le-a plătit, nu va putea beneficia de facilitățile aduse de
această ordonanță de urgență.
Din perspectiva
creditorilor, OUG 37/2020 nu pare să fi avut în vedere și nu ar trebui sa fie
considerată ca aplicabilă creditorilor instituții financiare din alte state
membre ale Uniunii Europene care prestează activitatea de creditare în mod
direct pe teritoriul României prin intermediul regulilor de pașaportare, și
nici dezvoltatorilor imobiliari care au dreptul să acorde credite
consumatorilor în legătură cu imobilele pe care le construiesc conform OUG
52/2016.
Acest aspect este
relevant întrucât pot exista debitori persoane juridice a căror activitate a
fost întreruptă total sau parțial ca efect al deciziilor emise de autorități în
perioada stării de urgență sau care au înregistrat diminuări ale veniturilor
sau încasărilor care ating sau depășesc pragul reglementat, dar care au
contractat finanțări direct de la instituții de credit sau financiare din alte
state membre ale Uniunii Europene.
Ce facilități sunt
instituite?
Debitorii care
îndeplinesc criteriile enumerate mai sus, au dreptul să ceară creditorilor din
contractele de credit sau de leasing amânarea la plată a ratelor reprezentând
capital, dobânzi și comisioane pentru o perioadă cuprinsă între 1 (una) și 9
(nouă) luni, însă nu mai târziu de 31 decembrie 2020.
Perioada pentru
care se aplică amânarea la plată a ratelor se adaugă perioadei totale a creditului,
chiar dacă astfel este depășită perioada maximă de creditare din regulile
interne de creditare ale creditorului.
Cu toate acestea,
dacă prin această prelungire este depășită limita maximă de vârstă a
debitorului (în cele mai multe cazuri 60 sau 65 de ani), creditul trebuie
reeșalonat pentru a se încadra în limita de vârstă practicată de creditor.
Care este procedura
prin care se poate beneficia de aceste facilități?
Pentru a beneficia
de această amânare la plată debitorii care îndeplinesc condițiile de mai sus
trebuie să solicite această facilitate din partea creditorului în termen de
45 de zile de la intrarea în vigoare a OUG 37/2020 (respectiv, până la data
de 14 mai 2020).
Cererea de amânare
la plată poate fi realizată: (i) letric – prin poștă, (ii) prin poșta
electronică, sau (iii) prin telefon la un număr special alocat de către
creditori pentru această situație, publicat pe pagina sa de internet iar
discuția telefonică va fi înregistrată.
OUG 37/2020 nu
impune debitorilor folosirea unui anumit standard de cerere și având în vedere
că aceasta poate fi făcută și prin telefon, înțelegem că ar fi suficient ca
debitorul să se identifice, să detalieze situația care a generat scăderea
veniturilor și să menționeze perioada pentru care dorește amânarea de la plată
a ratelor. Având în vedere interdicțiile de circulație impuse de autorități pe
perioada stării de urgență, ne așteptăm ca cele mai folosite metode de depunere
a cererilor de amânare la plată să fie mijloacele electronice.
Odată depusă
cererea de amânare, creditorul are dreptul să analizeze situația înainte de a
aproba condițiile de amânare la plată. Deși nu este clar până unde ar putea
ajunge dreptul creditorului de analiză sau de refuz, înțelegem că fiecare
creditor are dreptul să verifice că debitorul respectiv întrunește condițiile
cerute de OUG 37/2020, în caz contrar, putând refuzând aprobarea amânării.
Din perspectiva
documentației contractuale, nu este necesară încheierea unui act adițional la
contractul de credit, modificările la contractul de credit operând în baza
legii. Totuși, în termen de 30 de zile creditorul notifică debitorului clauzele
contractuale modificate pentru implementarea prevederilor OUG 37/2020. Astfel,
clauze contractuale care se pot modificata trebuie să fie legate de
implementarea beneficiilor OUG 37/2020 și se pot referi la aspecte cum ar fi
durata contractului de credit și graficul de rambursare.
Informații
suplimentare cu privire la procedura de cerere și aprobare a amânării la plată
a ratelor urmează a fi reglementate prin normele de punere în aplicare ale
Ministerului Finanțelor Publice.
Se capitalizează
sau nu dobânda?
Ratele pentru care
se cere amânarea la plată sunt formate din trei componente importante:
principal, dobândă și comisioane.
Principalul
creditului rămâne același cu mențiunea că va fi replătit în continuare din
momentul în care încetează perioada de amânare a plății ratelor – cel mai
târziu 1 ianuarie 2021.
Comisioanele nu se
mai plătesc pentru lunile în care se realizează amânarea la plată a
ratelor. OUG 37/2020 nu reglementează în
mod clar ce se întâmplă cu aceste comisioane care ar fi fost datorate pe
perioada suspendării, însă potrivit comunicatelor de presă din partea
Ministerului Finanțelor Publice, acestea vor fi un cost suportat de creditorii
afectați de această ordonanță.
Dobânzile datorate
pentru sumele de principal amânate la plată din toate creditele, mai puțin
creditele ipotecare acordate persoanelor fizice, vor fi capitalizate,
majorând astfel principalul creditului iar lor li se vor aplica dobânzi și vor
fi plătite eșalonat conform unui nou grafic de rambursare pe noua perioadă a
creditului.
Dobânzile datorate
pentru sumele de principal amânate la plată din creditele ipotecare acordate
persoanelor fizice vor fi contabilizate de bănci separat pentru lunile la care
s-a realizat amânarea, nu vor fi capitalizate si vor rezulta într-o sumă pe
care debitorul o va plăti eșalonat în 60 de luni în rate egale de la momentul
încetării perioadei de amânare.
Plata dobânzilor la
creditele ipotecare datorate de către persoanele fizice pentru perioada de
amânare la plată a ratelor va fi garantată de către statul român prin FNGCIMM.
Astfel, creditorii si FNGCIMM vor încheia convenții separate de creditare, prin
care fondul național de garantare va emite scrisori de garanție cu privire la
plata de către debitorii persoane fizice din contractele de credit ipotecare a
dobânzilor acumulate în perioada de amânare la plată. În cazul în care
debitorii nu plătesc aceste sume, ele vor fi acoperite de FNGCIMM, acesta având
posibilitatea să recupereze de la debitorii persoane fizice sumele neplătite cu
titlu de creanță bugetară.
Potențiale
dificultăți în aplicarea OUG 37/2020
Prevederile OUG
37/2020 ar putea fi puse la încercare atunci când se va pune problema aplicării
lor la diversitatea de situații practice existente. Printre dificultățile pe
care băncile sau IFN-urile le pot întâmpina în aducerea la îndeplinirea a
acestei ordonanțe de urgență identificăm:
i.) situația dobânzilor din creditele ipotecare ce trebuie înregistrate ca o creanță a debitorului față de creditor distinctă de credit cu un grafic de rambursare separat.
Având în vedere că
OUG 37/2020 nu reglementează expres modul în care băncile ar trebui să
înregistreze aceste dobânzi, în afară de faptul că ele vor fi creanțe separate
ale debitorilor, este neclar modul în care aceste creanțe vor fi tratate în
registrele interne ale băncii/IFN-ului și în raportările către BNR, precum și
dacă va fi necesară încheierea unei documentații separate între debitori și
creditor cu privire la aceste sume.
ii.) situația contractelor de credit de tip overdraft, revolving, descoperit de cont sau card de credit care nu au un termen total al contractului și nici rate lunare.
La o primă vedere,
modul de aplicare a OUG 37/2020 poate fi considerat ușor de înțeles și de
implementat de către debitori și creditori. Cu toate acestea, odată ce ne uităm
la multitudinea de forme de creditare și tipuri de contracte de credite
existente pe piața financiară din România, apar întrebări suplimentare cu
privire la aplicarea ordonanței în cazul creditelor care nu au o formă de
rambursare prin rate lunare cum ar fi contractele de tip overdraft, revolving
sau descoperit de cont.
iii.) situația împrumuturilor sindicalizate, cu precădere cele în care sindicatul de bănci este format majoritar din bănci străine care fac creditare pe teritoriul României în mod direct, prin pașaportare
În cazul
sindicalizărilor formate doar din creditori cărora li se aplică această
ordonanță (spre exemplu, instituții de credit din România) puteam interpreta
că, deși nu este expres prevăzută de OUG 37/2020, creditorii respectivi au
obligația amânării la plată a ratelor dacă sunt întrunite toate condițiile
aplicabile.
În cazul creditelor
sindicalizate acordate de instituții financiare din România împreună cu
instituții financiare străine cărora nu ar trebui sa le fie aplicabilă această
ordonanță, măsura nu ar putea fi implementată dacă majoritatea creditorilor
cerută de contract nu s-ar putea realiza fără acordul respectivelor instituții
financiare străine.
iv.) situația creditelor în care debitorii se aflau în stare de neexecutare pentru alte obligații decât neplata, însă creditorul nu a declarat scadența anticipată până la intrarea în vigoare a OUG 37/2020.
OUG 37/2020 se
aplică debitorilor care nu înregistrează restanțe și față de care creditorul nu
a declarat scadența anticipată a creditului. Cu toate acestea, pe lângă
obligația de plată a debitorului, acesta are și o serie de alte obligații care
daca nu sunt îndeplinite conform contractului de credit dau dreptul
creditorului să declare scadența anticipată a contractului. În această
situație, înțelegem că legiuitorul nu a avut în vedere și cazurile în care
debitorul nu și-a îndeplinit alte obligații decât cele de plată iar
facilitățile OUG 37/2020 ar fi în continuare aplicabile chiar dacă debitorul
era în stare de neexecutare.
Aspectele
prezentate mai sus vor continua să facă obiectul dezbaterilor și
interpretărilor în perioada următoare, iar diversitatea situațiilor practice va
continua să ridice noi întrebări. Ne asteptăm ca o parte din acestea să
clarificate de normele de punere în aplicare a OUG 37/2020, a căror publicare
în Monitorul Oficial o asteptăm. În orice caz, cooperarea dintre părțile
angajate într-o relație contractuală de creditare rămâne esențială pentru
găsirea celor mai bune soluții pentru toți cei implicați.