Centrul de negociere cu bănci și IFN-uri, 5 ani de la înființare

0

Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) împlinește cinci ani de la înființare, prilej cu care, ca autoritate profesionistă de profil, își prezintă un bilanț și totodată deschide o perspectivă în domeniu: 

La începutul lunii septembrie, în urmă cu cinci ani, intra în vigoare Ordonanța Guvernului 38/2015 care înființa Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Transpunerea unor directive europene făcea posibilă funcționarea și în România a centrelor de soluționare alternativă a disputelor dintre consumatori și comercianți, pe modelul practicat în majoritatea domeniilor de activitate în țările vest-europene. Deși directiva recomandă costuri modice pe care consumatorul să le suporte pentru negocierea cu banca sau IFN-ul, ordonanța a promovat gratuitatea pentru acest serviciu în România. Tot pe model european, această formă de “justiție privată” este susținută financiar de comercianții care au provocat nemulțmirea consumatorilor. În timp ce costul plătit de comercianți pentru soluționarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro, beneficiul mediu obținut de consumatorii care negociază cu băncile este de 2.700 de euro (în creștere de la 2.150 de euro în 2019).

Ce au adus primii cinci ani

Sunt mai mult de 1.500 de negocieri între consumatori și bănci/IFN-uri începând cu 1 martie 2016, dintre care 1.300 s-au încheiat cu acordul părților. În total, consumatorii au obținut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri.

Acest lucru arată și calitatea soluțiilor propuse de cei 19 conciliatori ai CSALB, specialiști cu o solidă experiență ca avocați, profesori universitari sau foști judecători. Prin înființarea CSALB s-a creat cadrul legal pentru negocierea, pentru prima dată în România, pe marginea unui contract existent. Astfel, raporturile dintre bănci și consumatori au putut fi reechilibrate prin scăderea sau eliminarea unor comisioane, diminuarea dobânzilor, ștergerea parțială sau totală a datorie.

Recordurile valorice ajung până la 298.000 de lei, 52.000 de CHF sau 44.600 de Euro, iar unele cazuri și-au găsit rezolvarea într-o singură zi. 54% dintre creditele conciliate sunt în lei, 23% în euro și 20% în CHF.

Cererile de negociere au crescut și ele de la un an la altul, iar anul acesta vom înregistra de zece ori mai multe cereri decât în 2016. De exemplu, dintre cererile primite, 16% se referă la reducerea sau eliminarea comisioanelor.

Pe 30 octombrie 2018 CSALB depășea cifra de 1.000 de cereri înregistrate într-un an. La începutul lunii septembrie înregistrăm deja 1.900 de cereri pe anul 2020 și peste 5.800 în toți anii de activitate.

Ce își propune CSALB pentru perioada următoare

„În primul rând ne așteptăm ca cererile respinse de bănci să nu depășească 10% din totalul cererilor trimise de consumatori. Apoi, ne dorim ca CSALB să devină prima opțiune a oricărui consumator care are o nemulțumire în raport cu băncile sau cu IFN-urile. În acest fel, instanțele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamațiile către ANPC vor continua să scadă, iar educația financiară a consumatorilor se va îmbunătăți. Ne așteptăm ca IFN-urile să devină cel puțin la fel de receptive precum băncile în acceptarea cererilor de negociere trimise de consumatori. Ținând cont că IFN-urile și băncile activează pe aceeași piață a serviciilor financiare, putem spune că instituțiile financiare nebancare vor avea un dezavantaj concurențial dacă nu se vor îndrepta către rezolvarea amiabilă a nemulțumirilor semnalate de consumatori. Credem că opțiunea concilierii va fi tot mai cunoscută și utilizată în rândul persoanelor juridice. CSALB poate soluționa începând cu acest an și problemele legate de plăți și emiterea de monedă electronică. Nu în ultimul rând, așteptăm să se concretizeze demersul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri de a înregistra CSALB în rețeaua FIN-NET a Comisiei Europene ca entitate SAL. Acest lucru ne va da acces la experiența entităților FIN-NET similare din toată Europa și ne-ar permite evoluții, în special pe partea de digitalizare și de pregătire a resursei umane. Totodată sperăm ca după cinci ani de la înființare să fie posibilă în Parlament și transformarea OG 38/2015 în lege”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

CSALB, așa cum este văzut

Am sintetizat sub forma unui ziar atât activitatea Centrului, cât și opiniile principalilor actori din piața financiar-bancară despre negocierea dintre consumatori și bănci/IFN-uri. Ziarul în format electronic poate fi consultat aici: https://csalb.ro/evenimente/csalb-implineste-5-ani-de-la-infiintare-in-septembrie-2020/ sau prin QR code:

Guvernatorul BNR Mugur Isărescu încurajează „toate băncile să meargă spre CSALB. Deși împăcarea părților părea la început imposibilă, treptat, prin implicarea conciliatorilor și a Centrului, imposibilul a devenit posibil. Nu folosește nimănui războiul dintre bănci și clienți sau cultivarea acestui război”.

Paul Anghel, directorul general al ANPC și fost reprezentant al ANPC în Colegiul de Coordonare al Centrului, spune că „imaginea instituțiilor financiar-bancare poate fi schimbată prin intermediul CSALB. Așteptările consumatorilor români față de CSALB sunt mari, dar gradul de neîncredere în sistemul financiar-bancar a rămas ridicat. De aceea, suntem cu toții obligați să construim această încredere”.

Florin Dănescu, Președintele executiv al Asociației Române a Băncilor: „CSALB consolidează încrederea dintre clienți și sistemul bancar. Reprezintă nu doar un sistem de soluționare alternativă a litigiilor, cât și un centru de informare activ care sprijină consumatorii și sistemul bancar, prin identificarea variantelor optime de înțelegere între părți”.

Irina Chițu, analist financiar și director Finzoom.ro este de părere că „CSALB reprezintă cel mai bun lucru care s-a întâmplat la nivelul societății financiare în ultimii cinci ani”.

Mihai Mereuță, Președintele Ligii Habitat crede că CSALB poate reprezenta un model pentru înființarea unor centre similare, în domenii de activitate precum servicii publice, telefonie, utilități, transporturi etc.

Cât privește negocierea propriu-zisă, conciliatorii Centrului au inventat o nouă meserie în România: Concilierea este o filosofie nouă spre care consumatorii și băncile vin tot mai mult. Totuși, nu trebuie să vină cu așteptări doar din partea partenerului de dialog. Ambele părți trebuie să facă anumite compromisuri, iar rolul conciliatorilor este tocmai de a muta părțile din poziția rigidă în care se află.   (Camelia Popa)

Prin această procedură facem să supraviețuiască contractul părților. Un contract adaptat, o haină mai potrivită și pentru consumator, dar și pentru bancă. Ceea ce m-a cucerit pe mine în această procedură a fost rapiditatea. Din acest punct de vedere, un record personal ar fi soluționarea unui caz în decurs de o zi! De dimineață și până seara, părțile au avut inclusiv hotărârea redactată! (Nela Petrișor)Top of Form

La început mi-am exprimat scepticismul că această idee frumoasă poate funcționa. Ideea că băncile și consumatorii nu s-ar afla pe poziții ireconciliabile părea o utopie în 2015. CSALB a reușit să demonteze mitul că debitorii și creditorii sunt „dușmani naturali”. (Radu Rizoiu)

Când am aflat de Centru am crezut că este „o girafă”. Eram precum țăranul lui Marin Preda la grădina zoologică care spunea că acest animal nu există. Iată că acest Centru nu și-a probat doar existența în acești ani, ci și eficiența. (Valeriu Stoica)

Băncilor le-aș recomanda ceva mai multă flexibilitate, iar consumatorilor ceva mai multă răbdare. Concilierea este atunci când consumatorul se mulțumește cu mai puțin decât a cerut, iar banca oferă mai mult decât a fost dispusă să cedeze inițial. (Valentin Cocean)

Despre CSALB

CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Studiu BNP privind comportamentul financiar în contextul pandemiei

0

BNP Paribas Personal Finance, prin marca sa comercială Cetelem, a realizat un studiu la nivelul clienților din portofoliu privind percepția și comportamentul financiar în contextul pandemiei Covid-19. A rezultat că  66% dintre clienții intenționează să își ajusteze cheltuielile în contextul pandemiei și să economisească mai mult.

În urma studiului, BNP Paribas Personal Finance informează că „impactul general resimțit de clienți a fost unul ridicat, 62% declarând că au avut de suferit. În ceea ce privește comportamentul financiar actual, cea mai mare repercusiune declarată este la nivelul consumului, 66% dintre clienți intenționând să își ajusteze cheltuielile. Dintre aceștia 33% spun că ar dori să economisească mai mult, iar 33% au în vedere să reducă sumele cheltuite”.

Simona Tărtăcuță (foto), director Marketing și Produse:„Prima jumătate a acestui an a fost o perioadă sub semnul neprevăzutului, al incertitudinilor, o perioadă de regândire a priorităților pentru mulți dintre noi. Intențiile de economisire și de consum sunt, cu siguranță, un barometru de evaluare a impactului pandemiei asupra deciziilor financiare. Am considerat esențial să avem o imagine de ansamblu asupra percepției și atitudinii celor peste 650.000 de clienți din portofoliul actual Cetelem, cu privire la contextul actual, post stare de urgență și în timpul stării de alertă, dar și în perioada următoare. Astfel îi putem sprijini cu cele mai bune soluții financiare, adaptate nevoilor lor, așa cum ne-am propus și până acum.Potrivit acestui studiu suntem în continuare prima opțiune pentru peste două treimi dintre clienți în momentul în care iau în considerare un credit, ceea ce ne reconfirmă misiunea și obiectivele. Încă dinainte de debutul pandemiei tendința de economisire a fost observată în concluziile ediției 2020 a studiului pan-european L’Observatoire Cetelem. Acesta ne-a arătat că preocuparea românilor pentru economii a fost cu  11% mai mare față de 2018, cea mai importantă creștere din Europa, cu peste 18 procente deasupra mediei UE (69% vs. 51%), iar intenția de a cheltui mai mult a scăzut față de anul anterior cu 13 procente (50% în 2020 vs. 63% în 2019). Putem concluziona că această direcție către reducerea consumului s-a accentuat în contextul Covid-19”.

Atitudinea față de creditare

Cercetarea realizată în rândul clienților BNP Paribas Personal Finance a arătat că aproape două treimi dintre persoanele chestionate s-ar simți confortabil să acceseze o formă sau alta de creditare: 33% nu ar avea o problemă să acceseze un credit pe termen mediu pentru bunuri și servicii, 23% orice tip de credit și 14% ar fi în regulă și cu un credit pe termen lung. 76% dintre persoane au avut un credit în ultimul an, majoritatea (47%) alegând creditul de nevoi personale și o durată de cinci ani ca perioadă de creditare preferată (49%). Creditele de nevoi personale sunt preferate de cei care au declarat că intenționează să facă un credit în următoarele 12 luni, 30% dintre aceștia intenționând să aleagă acest tip de creditare. 70% dintre persoanele chestionate declară că au avut nevoie să efectueze achiziții în ultimii trei ani pe care nu le-ar fi putut realiza doar prin resurse proprii, iar 67% dintre acestea au apelat la credit pentru a acoperi întreaga sumă. Printre bunurile cel mai frecvent cumpărate de clienți se numără electrocasnicele mari și aparatele de aer condiționat (31%), aparate electronice (TV, radio, media playere) și IT (25%) și produse pentru reparații sau întreținere în locuință (24%). 

Impactul contextului Covid 19 asupra comportamentului financiar

În ceea ce privește categoriile de produse pe care le vor cumpăra mai mult decât de obicei, observăm că se menține preferința pentru produse de igiena (31%) și produse alimentare (28%) aceste produse fiind achiziționate în cantități mai mari pe fondul incertitudinii sporite din perioada de început a pandemiei. La fel stau lucurile și pentru categoria electrocasnice, 14% dintre respondenti declarând că vor investi mai mult în aceste tipuri de produse care echipează universul casei. Și alegerea modalității de plată va fi diferită. Conform răspunsurilor primite, 18% dintre participanții la studiu intenționează să își realizezeze cumpărăturile online, iar 36% vor utiliza Internetul mult mai frecvent decât în perioada anterioară pandemiei.

Studiul a fost realizat în luna iulie a acestui an de D&D Research pe un eșantion de 405 persoane intervievate telefonic, cu vârsta de 18-65 de ani.
Ediția 2020 a studiului pan-european „L’Observatoire Cetelem” și-a dorit să observe schimbările apărute în comportamentul cumpărătorilor europeni privind reducerea consumului de resurse prin adoptarea unei atitudini responsabile.  L’Observatoire Cetelem 2020 a fost realizat în 15 țări europene, pe un eșantion de 14.200 de persoane intervievate online cu vârste cuprinse între 18 și 75 de ani. În România, studiul s-a bazat pe un eșantion de 800 de respondenți.


Cetelem (www.cetelem.ro) este marcă comercială BNP Paribas Personal Finance. Începând cu 1 martie 2018, Cetelem IFN SA a devenit BNP Paribas Personal Finance SA Paris Sucursala București, ca urmare a fuziunii strategice transfrontaliere dintre Cetelem IFN SA și banca mamă franceză BNP Paribas Personal Finance. După finalizarea procesului de fuziune, activitatea comercială din România a continuat sub brandul Cetelem, cunoscut publicului de credite de consum din România. Compania continuă să ofere servicii de credite de consum în magazin, carduri de credit, credite auto, credite de nevoi personale, fie la locul vanzarii, fie la distanta, prin telefon sau Internet. În cei peste 14 ani de când este prezentă pe piața românească, Cetelem a oferit peste 1,8 milioane de credite.

BNP Paribas Personal Finance SA (www.bnpparibas-pf.com) este liderul pieței creditelor de consum  în Europa, prin intermediul activității de acordare a creditelor de consum și credite imobiliare. Deținută în proporție de 100% de banca cu reputatie internationala BNP Paribas SA, BNP Paribas Personal Finance are aproape 17.500 de angajați și operează în peste 30 de țări. Sub mărcile comerciale Cetelem, Findomestic sau AlphaCredit, compania oferă o  gamă extinsa de produse de creditare, fie prin punctele de vânzare din magazine și showroom-uri auto, fie direct către consumatori, prin agenții și prin Internet. Oferta BNP Paribas Personal Finance include produse de asigurări sau depozite pentru clienții săi din Bulgaria, Franța, Germania și din Italia. BNP Paribas Personal Finance SA a dezvoltat o strategie legată de parteneriatele cu retaileri, magazine online și instituții financiare (bănci și companii de asigurări), bazată pe experiența și know-how-ul acumulate în oferirea de soluții de creditare integrate și adaptate activității și strategiei comerciale a partenerilor. Compania și-a asumat, de asemenea, un rol major în educația financiară a clienților în spiritul împrumutului responsabil.

Linie telefonică de urgență pentru copii și adulți instituționalizați

0

Copiii și adulții din centrele de instituționalizare au la dispoziție linia telefonică de urgență Telverde 0800 500 550, lansată de Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA), Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI), Centrul de Resurse Juridice (CRJ) și Reprezentanța UNICEF în România. Inițiatorii definesc Top of Formnoul instrument (pilotat din iulie 2020) ca „o necesitate în contextul pandemiei de Covid-19, pentru a reduce sentimentul de nesiguranță al copiilor și adulților din centre, pentru a le oferi consiliere și asistență psiho-socială, consiliere juridică, dar și pentru a preveni și identifica eventualele provocări și abuzuri cărora le pot cădea victime”. De asemenea, personalul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului și al centrelor rezidențiale pot obține la Telverde informații suplimentare, ghidaj în anume situații legate de pandemie, suport psiho-social și emoțional pentru a răspunde bine provocărilor din activitatea de zi cu zi.

Utilitatea serviciului a fost confirmată de primirea a 1.569 de apeluri (peste 300 de persoane) în perioada 13 iulie-4 septembrie. Ca motive, domină nevoia de a fi ascultat, de încurajare, de informare privind pandemia, anxietatea în condițiile care nu permit ieșirea prea des din centre etc. Tipurile de probleme în care se încadrează solicitările sunt „amenințări din partea personalului, inclusiv pentru apelarea la linia Telverde, administrarea de medicamente din sfera neurolepticelor, condițiile de cazare, conflicte cu beneficiarii și personalul centrelor, nemulțumiri cu privire la alimentație, nemulțumiri cu privire la punerea sub interdicție și capacitatea legală, dorința de a-și exercita dreptul la muncă”. În urma apelurilor primite, ANDPDCA a putut monitoriza starea psiho-emoțională a beneficiarilor sau a personalului din centre și au fost luate măsuri imediate de rezolvare a situațiilor.

Maria-Mădălina Turza, președinte al ANDPDCA, subliniază: „Beneficiarii din centrele rezidențiale, copii și adulți deopotrivă, au nevoie să fie ascultați, au nevoie de informații și de încurajare, mai ales în această perioadă dificilă, iar noul serviciu pe care li-l punem la dispoziție este unul din instrumentele prin care vom putea fi mai aproape de ei, cu ajutorul partenerilor noștri. În lungul drum al dezinstituționalizării, canalul deschis prin Telverde către copiii și adulții din sistem este vital”.

Georgiana Pascu, manager de program la CRJ: „Credem că Telverde este un instrument util atât în sensul verificării modului în care sunt respectate drepturile persoanelor cu dizabilități instituționalizate, cât și în contextul lipsei specialiștilor la nivel local, mai ales în mediul rural, psihologii și juriștii Telverde venind în completarea acestora. Facilitarea de către statul român a accesului rezidenților la mijloace de comunicare cu exteriorul pe perioada instituționalizării și, cu atât mai mult, în timpul stării de alertă, reprezintă un semn de civilizație într-un stat democratic care respectă și implementează Convenția ONU pentru drepturile persoanelor cu dizabilități”.  

Andreeas Novacovici, președintele CTI: „Consiliul Tinerilor Instituționalizați militează pentru respectarea  drepturilor copiilor si tinerilor abandonați și instituționalizați din România. Este asociația națională de reprezentare a copiilor și a tinerilor abandonați din România, motiv pentru care am ales să ne implicam în acest parteneriat, pe care îl dorim sustenabil și în interesul superior al copiilor, pentru crearea unui serviciu de raportare a situațiilor de abuz. Practic, venim în sprijinul autorității, alături de ceilalți parteneri din proiect,  pentru a consilia și pentru a intervenii în situații de risc. Considerăm că acest instrument este necesar și foarte util, poate fi îmbunătățit, iar asta depinde de noi toți”.

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România: „Copiii din instituții sunt unul dintre cele mai vulnerabile grupuri din societate, iar vulnerabilitățile lor au crescut foarte mult odată cu aplicarea măsurilor de limitare a răspândirii noului coronavirus, așa cum văzut din evaluarea rapidă realizată de ANDPDCA și UNICEF. Numărul Telverde 0800 500 550, la care vor putea suna gratuit beneficiarii din centrele rezidențiale, îi va ajuta pe copiii din instituții să primească susținerea de care au nevoie și pe factorii de decizie să identifice rapid și să rezolve provocările cu care se confruntă”.

Foto: ANDPDCA

Românii din diaspora trimit cu 25% mai mulți bani în țară pentru începutul noului an școlar

0

TransferGo, compania de transferuri online internaționale rapide de bani, anunță o creștere de 25% a numărului de transferuri de bani, precum și a valorii acestora, între românii din diaspora și cei din țară, datorată începerii noului an școlar.

Creșterea de aproximativ 25% este înregistrată în septembrie în comparație cu lunile de vară, fiind deja o tradiție anuală ca, de la sfârșitul lunii august, românii care muncesc în afara țării să „facă ghiozdanul” la distanță.

Mai mult, pentru a se asigura că acoperă nevoile copiilor, părinții care lucrează peste granițe trimit bani chiar și în 2-3 tranșe într-un interval de 30 de zile, potrivit reprezentanților TransferGo.

 “TransferGo înseamnă siguranța că banii ajung rapid la cei dragi, în acest caz la micuții care trebuie să se concentreze mai degrabă pe noile provocări ale școlii în perioada pandemiei. Suntem alături de părinții care muncesc în afara țării, iar soluțiile noastre flexibile îi ajută să își sprijine familiile de fiecare dată când este nevoie,“ a declarat Marius Nedelcu, Director of Brand Marketing & Market Expansion, TransferGo.

Prețul mediu al unui ghiozdan complet echipat se ridică la aproximativ 100 lei, la acesta adăugându-se toate celelalte cheltuieli necesare pregătirii începerii școlii, precum cele legate de îmbrăcăminte, transport sau materiale școlare auxiliare. Mai mult, odată cu noile reglementări impuse de pandemie, o parte dintre cursuri s-au mutat online, astfel că, pentru mulți elevi intervine și nevoia achiziției unui laptop sau a unui alt dispozitiv inteligent, care să le permită participarea la orele online.

În momentul de față, cea mai activă comunitate de români din punct de vedere al transferurilor de bani prin intermediul serviciului TransferGo este cu precădere cea din Marea Britanie. Astfel, românii de aici trimit în medie între 400 și 700 de lire, în total, de la mijlocul lunii august și până la mijlocul lunii septembrie.

Deși nu există date oficiale care să indice dimensiunea actuală a comunităţii româneşti din Marea Britanie, numărul cetățenilor români care au cerut rezidență post-Brexit s-a ridicat la 564.300, potrivit datelor oficiale publicate de Ministerul de Interne, ceea ce plasează comunitatea românească din Regatul Unit pe locul 2 după cea poloneză (665.500), potrivit statisticilor oficiale.

Cât despre copiii cu părinți plecați la muncă în alte țări, potrivit Ministerului Educației Naționale, în 2019, peste 160 de mii de copii din România se aflau în grija bunicilor sau a altor rude, în timp ce părinții lor erau plecați la muncă în străinătate.

Tot în această perioadă a anului, numărul de transferuri de bani prin aplicația TransferGo crește și în sens invers, din țară către tinerii români plecați la studii peste hotare. Cele mai multe transferuri de bani pleacă din București, Cluj, precum și alte orase mari ale României, către localitățile din afară țării preferate de studenții români. Potrivit datelor UNESCO, în 2018, studiau în străinătate peste 38 de mii de studenți români.

În 2019, Ministrul Românilor de Pretutindeni estima că numărul românilor din diaspora se ridica la 5,6 milioane de români, din totalul de 9,7 milioane de români aflați în afara granițelor țării, diferența fiind dată de comunitățile istorice/tradiționale din țările aflate în vecinătatea României.

TranferGo este singura companie pan-europeană de transfer de bani care poate garanta că fondurile clienților vor ajunge la destinație în 30 minute și este preferată de emigranții care trimit bani acasă, datorită lipsei procedurilor birocratice ale băncilor, precum și datorită taxelor mai mici.

Pe plan local, compania este prezentă din 2015, iar, anul trecut, au fost operate către România peste jumătate de milion de transferuri prin intermediul TransferGo, 80% dintre acestea fiind efectuate de pe aplicația pentru dispozitive mobile. Mai mult, în luna aprilie a acestui an, TransferGo a raportat o creștere de 50% a transferurilor către țara noastră, precum și un grad de utilizare al aplicației de peste 60%.

Cushman & Wakefield Echinox: Piața investițională din România demonstrează că rămâne robustă și în perioada pandemiei

Tranzacțiile semnate în ultimele săptămâni, cu o valoare cumulată de peste 400 de milioane de euro, demonstrează că piață investițională din România rămâne robustă și atractivă chiar și în perioada pandemiei Covid-19, nemaifiind privită ca o piață marginală a Europei Centrală și de Est, apreciază consultanții firmei Cushman & Wakefield Echinox.

Un consorțiu format din Resolution Property și Zeus Capital a cumpărat recent proiectul de birouri Floreasca Park din București, în timp ce AFI Europe a finalizat achiziția portofoliului de birouri detiunute în România de NEPI Rockcastle, constând în proiectele Floreasca Business Park, The Lakeview, Aviatorilor 8 (toate în București) și City Business Center din Timișoara.

Cushman & Wakefield Echinox a asistat GLL Real Partners GMBH în procesul de vânzare a proiectului Floreasca Park, tranzacție care marchează intrarea unui nou jucător de anvergură în piață imobiliară locală și reflectă rolul principal al companiei de consultanţă imobiliară la nivelul Europei Centrale și de Est în atragerea de nou capital în regiune din întreaga lume.

Tim Wilkinson, Partner Capital Markets, Cushman & Wakefield Echinox:„În ultimele 12 luni, am reușit să atragem în România Morgan Stanley – pentru achiziția America House, Resolution / Fosun (via Zeus Capital Management) – pentru Floreasca Park, și am sprijinit Equest la vânzarea principalului activ – Equest Logistic Park – trei tranzacții cu o valoare cumulată de peste 200 de milioane de euro, două dintre acestea fiind închise în perioada pandemiei. Ne așteptăm că, până la finalul anului, să reușim să mai închidem câteva tranzacții importante, astfel încât volumul investițional ar putea depăși în 2020 pragul de 1 miliard de euro, pentru prima dată din 2014.”

Până la declanșarea pandemiei Covid-19, respectiv sfârșitul primului trimestru al anului 2020, fundamentele macroeconomice și cele specifice pieței imobiliare din România au fost la fel de puternice precum în anii precedenți. Apoi am fost loviți de pandemia Covid-19.

Rezultatele înregistrate pe segmentul investițiilor imobiliare în T2 și T3 2020 au confirmat câteva aspecte esențiale:

  • Închiderea celor două tranzacții menționate confirmă faptul că interesul investitorilor pentru România continuă să rămână unul ridicat.
  • Asocierea Zeus Capital Management & Resolution (Fosun Group) demonstrează că noi fonduri sunt pregătite să intre în România, o tendință remarcată în ultimii ani.
  • Puterea acordurilor cu chiriașii în orice clădire este esențială și va fi analizată și mai atent de către investitori în viitor.
  • Calitatea unei clădiri va deveni din ce în ce mai importantă, în condițiile în care vânzătorii își doresc să maximizeze prețul obținut și să atragă o gamă largă de investitori.
  • Finanțările bancare vor continua să fie disponibile, însă ne așteptăm că băncile să fie mai selective în acest sens, punând accent pe aspecte ce țin de bonitatea chiriașilor și calitatea proprietăților.

Bogdan Gubandru, Director Investment Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Succesele înregistrate în ultimele luni vor trimite un mesaj pozitiv cu privire la evidenta maturizare a pieței locale, reflectată de aceste tranzacții. România a fost, în general, văzută ca o piață marginală a Europei Centrale și de Est, dar ne așteptăm ca acest statut să fie modificat într-o direcție pozitivă. Treptat, observăm un număr mai mare de investitori care înțeleg faptul că România oferă randamente atractive pentru proprietăți de o calitate ridicată, cu prețul unei ușoare ajustări a coeficientului de risc, comparativ cu piețele principale din Europa Centrală și de Est.”

Bogdan Gubandru

Lichiditatea în București rămâne mai scăzută față de Varșovia, Praga și Budapesta, iar până când acest lucru se va schimba, investitorii încă vor avea semne de întrebare cu privire la posibilitățile de a face exit din investițiile realizate în momentul în care își doresc să facă acest lucru. Fiecare nou investitor în piață îmbunătățește acest aspect. Pe măsură ce mai mulți investitori vor decide să investească în România, în mod natural vom vedea o lichiditate îmbunătățită.

În timp ce evenimentele din 2020 arată faptul că piața imobiliară locală este mai rezistentă ca niciodată, schimbările din industrie, comportamentul consumatorilor și tendințele ocupanților se schimbă rapid, accelerate de pandemia Covid-19. După cum am văzut în perioada 2008 / 2009, România poate fi afectată de factori declanșați în afara țării, de probleme economice la nivel european și global, însă aceste riscuri au fost prezente și în ultimii ani, perioadă în care piața locală a continuat să se dezvolte.

Tim Wilkinson, Partner Capital Markets Cushman & Wakefield Echinox: „Dezvoltatorii, investitorii și băncile trebuie să evolueze rapid pentru a ține pasul cu o lume aflată în schimbare. Vor exista obstacole, dar piața din România a depășit multe astfel de provocări în ultimii 12 ani. Piața românească funcționează în continuare la un nivel de activitate mai scăzut decât potențialul său maxim, având în vedere fundamentele și dimensiunea sa, față de alte țări europene. Investițiile în infrastructură sunt esențiale pentru a sprijini în continuare dezvoltarea imobiliară. În plus, soluții mai flexibile de finanțare ar ajuta piața să concureze mai bine cu vecinii săi din Europa Centrală și de Est, pentru a sprijini investirea locală a capitalului propriu.”

Tim Wilkinson

Cushman & Wakefield Echinox, afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deținut și operat independent, cuprinde o echipă de peste 60 de profesioniști și colaboratori, ce oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cwechinox.comCushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 53.000 de angajați în peste 60 de țări, ajută chiriașii, proprietarii și investitorii în optimizarea valorii activelor. Cu venituri de 8,8 miliarde de euro, serviciile principale ale companiei sunt: consultanță în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare. Pentru mai multe informații, vizitați site-ul companiei www.cushmanwakefield.com

Stimularea cererii de mașini „verzi”, oportunitatea creată de criză pentru sectorul auto

Material de opinie de Ciprian Gavriliu (foto), Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, Lider al Serviciilor de Consultanță pentru Sectorul Auto

Industria auto din întreaga lume a fost puternic afectată de restricțiile impuse în contextul pandemiei de COVID-19, iar revenirea este lentă și incertă din cauza neîncrederii care încă persistă, mai întâi cu privire la evoluția pandemiei și apoi la revigorarea economiei globale. Numeroase studii atestă faptul că, pentru perioada următoare, cea mai mare preocupare a companiilor din întreaga lume, inclusiv din România, este legată de scăderea cererii. Și, cum industria auto reprezintă o componentă importantă a economiei românești, cu o contribuție masivă la producția națională, la exporturi, dar și pe piața muncii, ca angajator, stimularea cererii în domeniu devine esențială în perioada următoare.

Din datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) rezultă că, în primele șapte luni ale acestui an, numărul de autoturisme noi înmatriculate în România a scăzut cu 34% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar în cazul vehiculelor comerciale situația este similară. Deși în ultimele două luni s-au înregistrat creșteri față de lunile anterioare, acestea nu au acoperit scăderile din perioada de blocaj.

Pe partea de producție, în primele șase luni ale acestui an, numărul de autoturisme fabricate în România a scăzut cu aproape 30% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Această statistică ia în calcul doar cei doi mari producători locali, Dacia și Ford, însă sectorul de profil cuprinde și toți fabricanții de componente auto cu fabrici în toatățara, afectați și ei de încetinirea activității în domeniu și de perspectivele incerte.

Consumatorii amână cumpărarea unei mașini noi

Pe măsură ce restricțiile impuse pe fondul pandemiei s-au ridicat, activitatea în fabrici s-a reluat, dar, pentru a se recupera terenul pierdut, trebuie să existe și cerere. Or consumatorii sunt tot mai prudenți când vine vorba de cheltuieli substanțiale, din aceleași motive legate de incertitudine. Spre exemplu, mai mult de trei sferturi dintre consumatorii români care au participat la chestionarele Deloitte Romanian Consumer Trends, aplicate pe LinkedIn, spun că intenționează să amâne cumpărarea unei mașini noi din cauza pandemiei. La nivel european, studiile Deloitte arată că mai mult de jumătate dintre consumatori intenționează să amâne cumpărarea unei mașini în această perioadă. Comportamentul europenilor este important prin prisma faptului că Uniunea Europeană este principala piață de export pentru companiile românești în general, inclusiv pentru cele din industria auto.

În aceste condiții, devine esențial ca autoritățile să ia măsuri pentru stimularea cererii pe piața auto și, de ce nu, această situație poate fi transformată în oportunitate, aceea de a acționa simultan pentru sprijinirea industriei, dar și pentru protecția mediului, prin reducerea poluării cauzate de traficul auto care, de mulți ani, depășește cu mult limitele admise.

Ce facilități acordă țările europene la
achiziționarea de autovehicule „verzi”

În România, există stimulente pentru achiziționarea mașinilor electrice șihibride, însă, din analiza celorlalte țări europene, reiese faptul că mai este loc de îmbunătățire. În prezent, prin programul guvernamental de înnoire a parcului auto „Rabla”, cei care cumpără o mașină electrică pe baterie primesc de la stat 10.000 de euro, iar cei care cumpără o mașină electrică hibridă cu încărcare la priză, cu emisii reduse de dioxid de carbon, primesc 4.250 de euro. În plus, cumpărătorul poate suplimenta suma cu 1.250 de euro primiți de la stat pentru casarea automobilului vechi. O altă facilitate de care beneficiază posesorii de mașini electrice este scutirea de impozit pe proprietate. Însă, în alte state europene, facilitățile pentru achiziționarea mașinilor nepoluante sunt mult mai generoase. În plus față de stimulentele în vigoare în România, 20 din cele 27 de state membre acordă reduceri sau scutiri de taxe (TVA, accize, taxe de înmatriculare etc.) la achiziționarea unui astfel de autovehicul, iar aproape jumătate oferă facilități companiilor care utilizează mașini cu un grad redus de poluare, reiese dintr-o analiză realizată de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA).

Spre exemplu, în Austria se acordă deduceri sau exceptări de TVA la achiziționarea mașinilor cu emisii zero, iar în Cehia sunt scutite de vinietă sau de taxe de înmatriculare autovehiculele mai puțin poluante. În Croația nu se plătesc accize la cumpărarea unei mașini electrice, iar în Ungaria, pentru mașinile electrice, pe baterie sau hibride cu alimentare la priză. Exemplele pot continua cu scutiri de taxe sau deductibilități acordate companiilor care dețin în flotele lor mașini nepoluante.

Stimulentele acordate în România pentru achiziționarea de mașini cu grad redus de poluare s-au dovedit eficiente, numărul de astfel de autovehicule a crescut în ultimii ani, însă de la o bază foarte scăzută și cu perspective limitate în viitor, din cauza faptului că prețurile rămân încă ridicate pentru majoritatea românilor. Iar programul Prima Mașină, în vigoare de câțiva ani, inclusiv pentru cumpărarea pe credit a unei mașini cu grad redus de poluare, a fost un eșec, demonstrat și de plafonul insignifiant de care beneficiază anul acesta, de cincimilioane de lei. Poate că o îmbunătățire a acestui program, pe modelul Noua Casă, ar ajuta mai mulți români să își cumpere un autovehicul nepoluant.

În paralel cu susținerea producției de mașini „verzi”, este important să se ia măsuri pentru limitarea importurilor de autovehicule second-hand care nu îndeplinesc standardele actuale în privința emisiilor poluante. În ultimii ani, după eliminarea celei mai recente variante a taxei auto, în România au fost înmatriculate foarte multe astfel de autovehicule. În plus, este recomandat un control mai strict în privința fiscalizării tranzacțiilor de pe această piață, pentru a se asigura un mediu concurențial echitabil.

În concluzie, chiar dacă, în prezent, cumpărătorii sunt reticenți față dea face achiziții importante, este esențial ca, în momentul în care apetitul revine, să aibă la dispoziție mai multe variante „sănătoase” de achiziție.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații | Deloitte Legal actualizează în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

BCR Leasing introduce semnătura electronică pentru clienții săi

0

Pentru BCR Leasing, digitalizarea este un obiectiv prioritar, iar compania face încă un pas în această direcție și oferă clienților săi posibilitatea de a semna electronic contractele de finanțare.

„Contextul actual ne reconfirmă că trebuie să adaptăm permanent modelul nostru de business nevoilor prezente și viitoare ale clienților. Utilizarea tehnologiei este o condiție de bază pentru eficientizarea proceselor și pentru a răspunde provocărilor unui mediu puțin predictibil. În plus, ne preocupă evoluția stării pandemice, sănătatea, siguranța colegilor și a partenerilor noștri. De aceea, considerăm că introducerea semnăturii electronice ne va ajuta să-i protejăm mai bine. În plus, vom înlesni accesul la utilizarea limitelor de leasing aprobate și vom  asigura o securitate sporită documentelor. Ne concentrăm eforturile pentru a susține mediul antreprenorial și vom fi aproape de acesta, doar la un click distanță ”, a declarat Vlad Vitcu(foto), CEO al BCR Leasing IFN.

BCR LEASING IFN este prezentă pe piață romanescă a leasingului din 2001, ca subsidiară a Băncii Comerciale Române, parte a grupului financiar central-european ERSTE Group. Compania oferă o gamă completă de servicii de leasing financiar și credit pentru achiziționarea de bunuri de folosintă îndelungată: vehicule (autoturisme, vehicule comerciale, flote de autoturisme) și echipamente (mașini agricole, echipamente medicale, software și echipamente IT, etc.).

Măsuri propuse de AOAR pentru gestionarea bio-deșeurilor

0

Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) propune o serie de măsuri pentru recuperarea de către țara noastră a decalajelor de performanță față de piața europeană în gestionarea bio-deșeurilor:
Tranziția către o economie verde și digitală constituie preocuparea principală a Uniunii Europene în prezent, agreată și confirmată de statele membre. Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR)apreciază faptul că și Guvernul României, prin cei mai înalți reprezentanți ai săi,și-a reafirmat determinarea de a plasa prioritățile climatice în centrul strategiilor sale de dezvoltare.

În acest context, AOAR remarcă șansa Romaniei de a acționa și de a contribui la atingerea obiectivelor europene, recuperând decalajele existente, acumulate în perioade lungi de inactivitate a decidenților politici și guvernamentali.

Eșecul implementării politicilor de mediu într-o manieră oportună, uniformă și corectă a costat deja România, efectele adverse fiind vizibile și cuantificabile. Pornind de la dinamica actuală, AOAR recomandă stabilirea unei agende de mediu cu obiective precise, pentru a putea produce rapid rezultate concrete și a încuraja progrese rapide pentru cetățeni, autorități locale și firme.
Este timpul abandonării populismului și recunoașterii nevoii de a interveni mai hotărât în stimularea tranziției spre o economie circulară, cu emisii reduse de carbon și capabilă de-a crește performanțele economiei naționale și bunăstarea cetățenilor. Desigur, direcțiile de acțiune sunt numeroase și ating toate domeniile de activitate; misiunea nu este ușoară, însă direcția este ireversibilă.

În ceea ce priveste eficiența utilizării resurselor materiale, sunt necesare câteva măsuri concrete pentru recuperarea decalajelor de performanță față de restul Uniunii Europene. Trebuie să taxăm tot mai ferm tratarea necorespunzătoare a deșeurilor și ratarea reciclării acestora, pentru a putea spera la obținerea de beneficii nete: materii prime autohtone, îmbunătățirea balanței de plăți, creareade locuri de muncă, îmbunătățirea calității vieții cetățenilor, economii de costuri, atragerea de fonduri europene pentru investiții în infrastructură critică. România are sanse considerabile pentru îmbunătățirea organizării sistemului de colectare separată și reciclare a deșeurilor municipale, pornind de la exemple existente și modele testate. Comunitățile funcționale, de tipul Dobroești, Sibiu, Buzău, Oradea pot constitui puncte de pornire pentru diseminarea bunelor practici.

Recomandare de acțiune: colaborare strânsă, într-un cadru oficial, la nivel național, între Ministerul Mediului, autoritățile locale și grupuri de experți, pentru diseminarea bunelor practici și implementare efectivă de procese logistice noi, construite prin decizii informate bazate pe date reale capabile de-a asigura monitorizarea efectivă a performanței și intervenția rapidă de corecție sau stimulare.

Rezultat asteptat: difuzarea rapidă a informației, multiplicarea exemplelor de succes, obținerea unor peformanțe superioare măsurate, la nivel național.
AOAR încurajează abordarea problematicilor de mediu structurat și segmentat, pornind de la informație și cazuistică ușor accesibile, pentru a extinde modelele de succes și a demonstra că legislația se poateimplementa și poate conduce la rezultatele vizate.

Recomandare de acțiune: abordarea segmentată: colectarea resturilor alimentare și vegetale de la retaileri, valorificarea acestora în obținerea de biogaz, fertilizanți si digestat anaerob, cu întoarcereaacestora în economia reală.

Rezultat așteptat: crearea rapidă a unor sisteme, modele și parteneriate eficiente, scalabile și multiplicabile, autosustenabile financiar.
Pentru încurajarea participării în acțiuni concrete, sunt necesare informaţii complete,înclusiv cu privire la modul în care România și celelalte state membre pun în practică angajamentele lor faţă de UE.
Recomandare de acțiune: platformă de comunicare continuă, deschisă partenerilor sociali, academici și de afaceri, coordonată de ministerele de linie pentru temele din domeniul lor de responsabilitate.
Rezultat așteptat: o cunoaștere mai bună a stadiului actual, a tenințelor macro-economice și de reglementare comunitară, care facilitează angajamentul asumat și sprijinul din partea firmelor și cetățenilor în transformarea societală de care România are nevoie.

Legislația de mediu este stufoasă, într-o transformare continuă și, pe alocuri, contradictorie. Pentru implementarea uniformă, este necesară completarea acesteia cu norme care să asigure operaționalizarea rapidă și unitară, cât mai ușor de înțeles de cei care trebuie să o cunoască și să o respecte.

Recomandare de acțiune: promovarea și adoptarea de urgență a normelor tehnice pentru legea compostului, a sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje, a reglementărilor pentru deșeurile din materiale de construcții, a transparentizării informațiilor de autorizare și de mediu în general, definirea statutului de „end of waste” pentru câteva categorii importante de deșeuri, adoptarea politicilor de reparare a echipamentelor electrice (care pot avea o importanță majoră pentru dotarea copiilor din medii defavorizate cu calculatoare și tablete, frigidere, televizoare, mașini de spălat etc).

Rezultat așteptat: dezvoltarea afacerilor mici și mijlocii, creșterea valorii economice a deșeurilor, crearea de locuri de muncă, creșterea nivelului de trai in comunitățile sărace, îmbunătățirea capacității administrative locale.
Pentru punerea în aplicare a recomandărilor formulate, AOAR încurajează și susține crearea unui grup de lucru sub coordonarea Ministerului Mediului,structurat pe tematici concrete cum sunt cele de mai sus, care să reunească reprezentanți ai mediului de afaceri, ai autorităților locale, ai agențiilor de protecția mediului și ai altor instituții cu rol în implementarea politicilor de mediu. Trebuie să prioritizăm urgențele de mediu și să contribuim la transformarea oportunităților relevate la nivel european în avantaje competitive și societale locale, prin identificarea, propunerea și derularea de proiecte naționale de mediu.

Ajutoare de stat: Comisia aprobă o schemă în valoare de 7,4 milioane de euro destinată României pentru a sprijini întreprinderile care își desfășoară activitatea în sectorul creșterii bovinelor, în contextul pandemiei de coronavirus

0

Comisia Europeană a aprobat o schemă în valoare de 7,4 milioane de euro (aproximativ 35,7 milioane RON) destinată României, pentru a sprijini întreprinderile care își desfășoară activitatea în sectorul creșterii bovinelor și care sunt afectate de pandemia de coronavirus. Schema a fost aprobată în temeiul Cadrului temporar privind ajutoarele de statCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••.09/09/2020

În cadrul schemei, sprijinul public va fi acordat sub formă de subvenții directe. Scopul acesteia este acela de a ajuta întreprinderile care își desfășoară activitatea în sectorul creșterii bovinelor să își acopere nevoile de lichidități și să își continue activitățile astfel încât să poată furniza alimente și materii prime furajere pentru industria alimentară și să poată menține locurile de muncă.

Se preconizează că schema va aduce beneficii unui număr de peste 1.000 de societăți care își desfășoară activitatea în sectorul creșterii bovinelor. Comisia a constatat că schema care vizează România respectă condițiile stabilite în cadrul temporar. În special: (i) granturile nu depășesc 100.000 de euro per beneficiar, astfel cum se prevede în cadrul temporar pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare; și (ii) sprijinul poate fi acordat până la 31 decembrie 2020. Comisia a concluzionat că măsura este necesară, adecvată și proporțională pentru a remedia o perturbare gravă a economiei unui stat membru, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE și cu condițiile prevăzute în cadrul temporar. Pe această bază, Comisia a aprobat măsura în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.

Mai multe informații cu privire la cadrul temporar și la alte acțiuni întreprinse de Comisie pentru a aborda impactul economic al pandemiei de coronavirus sunt disponibile aici. Versiunea neconfidențială a deciziei va fi publicată cu numărul de caz SA.58453 în Registrul ajutoarelor de stat pe site-ul internet al Comisiei privind concurențaCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, de îndată ce vor fi soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate.

Doar 4 din 10 romani sunt independenti financiar

0

Asociația CFA România a derulat un chestionar care măsoară gradul independenței financiare la români. Conform acestuia, 43% dintre respondenți sunt dependenți financiar, ceea ce înseamnă că nu sunt pregătiți pentru a face față unor cheltuieli neprevăzute, unei perioade fără venituri sau pentru perioada pensionării.

13% dintre respondenți au un grad mediu de independență financiară, iar numai 44% pot fi considerați independenți financiar. Acest lucru înseamnă că pot gestiona majoritatea cheltuielilor neprevăzute și investesc pentru perioada pensionării.

43% dintre români apelează la prieteni, familie sau stat pentru ajutor

Chestionarul Asociației CFA România face parte din inițiativa Generația I și a urmărit măsurarea gradului de independență financiară, definit ca posibilitatea de a putea gestiona cheltuieli neprevăzute, pierderea sau diminuarea unei surse a venitului (i.e. salariu, pensie, etc.) sau posibilitatea de a suplimenta pensia cu venituri proprii.

Răspunsurile la chestionar ne arată faptul că, în cazul unor nevoi imediate 4 din 10 români se văd nevoiți să apeleze la familie / prieteni pentru ajutor, sau depind de suportul statului. Majoritatea dintre aceștia conștientizează nevoia de a-și câștiga independența financiară, însă este îngrijorător că o pondere importantă (15% din total respondenți) oferă o importantă redusă obținerii unei independente financiare. Sunt, astfel cu atât mai predispuși ca pe termen lung să rămână dependenți financiar și să fie expuși unor riscuri importante.

Salariul sau pensia, unica sursă de venit pentru aproape două treimi dintre români

Doar 17% din respondenți au surse de venit multiple, având astfel o diversificare a provenienței veniturilor. Pentru 64% dintre aceștia, singura sursă de venit este salariul sau pensia, în timp ce 6% nu au nicio sursă de venit lunar.

„Din păcate, prea puțini dintre noi acordăm atenție modalităților de obținere a independenței financiare pe termen lung, iar aceasta este singura metodă prin care putem trece cu bine de perioade neprevăzute, cum este criza în care ne regăsim, sau să nu depindem de alte surse atunci când ajungem la pensionare. Noi considerăm că planificarea pe termen lung este vitală: urmărirea bugetului lunar de cheltuieli și economisirea recurentă sunt primii pași care trebuie realizați. De asemenea este important ca resursele să fie investite pentru a multiplica valoarea economiilor acumulate.” declarăMihai Purcărea, CFA – Membru în Consiliul Director al Asociației CFA România.

O treime dintre românii apropiați de vârsta pensionării au datorii egale cu sau mai mari decât activele

Din punct de vedere al nivelului avuției, 44% dintre respondenții din categoria +25 de ani au datorii egale cu sau mai mari decât nivelul activelor și doar 25% au active nete care să acopere cel puțin 3 ani de cheltuieli. Mai îngrijorătoare sunt rezultatele pentru grupa de vârstă +55 ani, unde 35% din respondenți au datorii egale sau mai mari decât activele. Aceste persoane sunt dependente de pensie și extrem de vulnerabile la eventuale modificări ale nivelului de trăi sau al dobânzilor.

Doar 3 din 10 români economisesc lunar

În ceea ce privește comportamentul de economisire, 29% dintre respondenți nu economisesc deloc din veniturile lunare. 15% și-ar dori să economisească, însă cheltuielile lunare sunt mai mari decât nivelul venitului, în timp ce 14% ar putea economisi, însă nu fac acest lucru. La polul opus, 29% din respondenți economisesc peste 20% din veniturile lunare.

Deși nu economisesc, mai bine de jumătate dintre respondenți (60%) declară că își monitorizează bugetul lunar. Pe de altă parte, aproape un sfert declară că nu își planifică sau urmăresc bugetul în mod regulat.

Românii preferă să ia singuri deciziile de investiții

Când vine vorba despre decizia de a investi, doar 7% dintre respondenți ar contacta un specialist, pentru a discuta deciziile importante. Respondenții au declarat că preferă să ia hotărârea pe cont propriu, beneficiind deja de experiența anterioară (35%) sau vor să învețe singuri (32%). Depozitele bancare (33%) și activele imobiliare (25%) sunt principalele active folosite de respondenți pentru plasarea banilor.

Un alt factor urmărit prin întrebările adresate a fost modalitatea de gestionare a resurselor. S-a observat că, în general, se înregistrează o diversificare redusă a plasamentelor: doar 40% din respondenți au plasamente diversificate (nu au nici un activ cu o pondere de peste 75%). În schimb 39% din respondenți au o concentrare foarte mare pe depozite bancare, urmați de investitorii în imobiliare: 12% din respondenți au aproape toate economiile investite în active imobiliare.

„Diversificarea plasamentelor este un factor cheie în gestionarea cu succes, pe termen lung, a resurselor. Inflația erodează puterea de cumpărare, în special pentru plasamentele în instrumente cu venit fix, cum sunt depozitele și titlurile de stat, în timp ce activele cu venit variabil precum imobiliarele și acțiunile pot înregistra fluctuații mari ale prețului în timp. Gestionarea optimă se poate realiza având o expunere diversificată, către mai multe tipuri de plasamente.”, declară Adrian Codirlașu, CFA – președintele Asociației CFA România.

Chestionarul realizat de Asociația CFA România face parte din campania Generația I, prin care  organizația și-a propus informarea și educarea publicului privind importanța obținerii independenței financiare. Au răspuns chestionarului în perioada martie-mai 2020, un număr de 1043  de persoane, din toate categoriile de vârstă (+18 ani). Chestionarul se regasește pe website-ul campaniei, și poate fi completat de oricine își dorește să afle mai multe despre independența financiară.

Mai multe informații sunt disponibile pe www.generatiaindependenta.ro