Meşteşuguri revitalizate prin concursul „Măiastra”
Primăria Municipiului Bucureşti – Centrul de Proiecte şi Programe Educaţionale şi Sportive pentru Copii şi Tineret – Proedus şi sindicatele din Bucureşti afiliate la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ – FSLI organizează în această perioadă un demers complex, care se înscrie în concretizările privind revitalizarea meşteşugurilor şi dezvoltarea creativităţii cu aplicaţie practică: festivalul-concurs „Măiastra”, înscris în parteneriatul civic pentru educaţia „Civitas”.
Deschiderea are loc pe 11 noiembrie, ora 9, la Palatul Naţional al Copiilor. Atelierele de lucru şi competiţia se vor desfăşura până pe 16 noiembrie, iar gala finală va fi pe 17 noiembrie, ora 17, în sala mare a Palatului Naţional al Copiilor.
Afacerea secolului: Americanii i-au cedat Casa Albă magnatului imobiliar Donald Trump
Candidatul republican, Donald Trump, a câştigat scrutinul prezidenţial din Statele Unite, depăşind pragul de 270 de electori federali, devansându-și clar contrandidatul democrat, Hillary Clinton.
Donald Trump a devenit al 45-lea președinte al Statelor Unite ale Americii. El a ținut și primul discurs în calitate de președinte ales. Hillary Clinton și-a recunoscut înfrângerea și l-a felicitate telefonic pe Trump. Câștigarea neașteptată a câtorva state importante, traditional democratice și care prefigurau victoria neașteptată a candidatului cotat cel mai slab la bursa pariurilor, s-a reflectat imediat pe piețele financiare. Brokerii au intrat în panică și s-au grăbit să retragă din ordinele de cumpărare pe care la introduseseră masiv în ultimele două zile ale campaniei electorale. Mai ales că toate sondajele de opinie o dădeau aproape sigur câștigătoare pe Hillary Clinton. Când rezultatele alegerilor au început să indice un avans decisiv luat de Trump piețele s-au prăbușit, toți indicii bursei americane pierzând aproape 5% – S&P 500, Dow Jones și Nasdaq. De asemenea, moneda mexicană, peso, a s-a depreciat abrupt, la cel mai slab față de dolar după 2008, investitorii fiind îngrijorați că Trump militează pentru o politică economică mai protecționistă, ceea ce va afecta economia Mexicului. Și piețele europene au resimțit victoria surprinzătoare a lui Trump. Indicele Stoxx Europe 600 a scăzut cu 1,1%. Sectoarele sensibile creşterii economice, precum auto, financiar şi de petrol au fost printre cele mai afectate. Este o incertitudine mare care gravitează în jurul alegerii lui Trump, în condiţiile în care pieţele sunt sceptice cu privire la politicile lui, precum cea comercială. Indicele FTSE 100 al bursei din Londra a scăzut cu 0,18%, după ce la debutul şedinţei de tranzacţionare era pe scădere cu peste 2%. Indicele DAX al bursei din Frankfurt a scăzut cu 1,03%, în timp ce indicele CAC 40 al bursei din Paris a înregistrat un declin de 1,20%. Discursul lui Donald Trump, imediat după anunțarea neoficială a victoriei, primul în calitate de președinte ales al SUA, a fost unul moderat și în care a subliniat dorința de a elimina divergențele din perioada campaniei electorale. „Este timpul să ne unim. Promit cetăţenilor că voi fi preşedinte pentru fiecare american, iar această poziţie este extrem de importantă pentru mine. Pentru cei care au ales să nu mă susţină, şi au fost destui care au făcut asta, lansez un apel pentru unitate”, a precizat Donald Trump. Piețele au reacționat prin micșorarea pierderilor, scăderile indicilor reducându-se la 1,6% – 2%. În cadrul acestui prin discurs, Trump s-a referit și la proiectele economice și sociale pe care le-a anunțat în timpul campaniei. „Ne vom reconstrui infrastructura. Aceasta va ajunge de la 0 la 100. Vom da locuri de muncă la milioane de americani, care vor participa la reconstruirea infrastructurii”. De asemenea, preşedintele ales a declarat că va dubla creşterea economică, iar naţiunea va redeveni cea mai mare economie din întreaga lume. Partidul Republican și-a păstrat majoritatea în Senat, la o diferență confortabilă. Și în Camera Reprezentanților, republicanii au obținut majoritatea, însă la o diferență mică.Licenţă în inginerie certificată internaţional
Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), în calitate de membră a European Network for Engineering Accreditation (ENAEE), anunţă că „este autorizată să acorde certificarea EUR-ACE® Label programelor de studii universitare de licență din domeniul ingineriei, acreditate ca urmare a evaluărilor ARACIS.
Principalele avantaje pe care le oferă o certificare EUR-ACE sunt: internaționalizarea profesiei de inginer, recunoașterea internațională a calității programelor de studii, facilitarea dezvoltării de programe în comun («joint») sau cu diplomă dublă («double degree») etc.
La data de 19 noiembrie 2014, ARACIS, împreună cu alte douăsprezece agenții de asigurare a calității membre ale ENAEE, au semnat un acord de recunoaștere reciprocă a diplomelor aferente calificărilor din domeniul ingineriei care au certificare EUR-ACE® Label.
În vederea desfășurării corespunzătoare a procesului de certificare EUR-ACE, ARACIS a elaborat Metodologia de evaluare externă a programelor de studii din domeniul Științelor inginerești în vederea evaluării periodice și acordării certificării EUR-ACE, precum și Standardele și Liniile directoare pentru certificarea EUR-ACE a programelor de studii din domeniul fundamental Științe inginerești. În vederea certificării EUR-ACE, ARACIS a inițiat și alte acțiuni, precum înființarea Registrului angajatorilor, ca parte din Registrul Național al Evaluatorilor ARACIS (RNE ARACIS)”.
ARACIS organizează la 11 noiembrie 2016, la Universitatea ”Transilvania” din Brașov, prima sesiune de instruire a evaluatorilor înscriși în RNE ARACIS (Registrul angajatorilor, Comisia de Științe Inginerești 1, Comisia de Științe Inginerești 2, Comisia de Ştiinţe Agricole, Silvice şi Medicină Veterinară), cu privire la Certificarea EUR-ACE®. Obiectivul sesiunii de instruire este acela de a pregăti corespunzător procesul de evaluare externă a programelor de studii din domeniul Științelor Inginerești în vederea certificării EUR-ACE®. Vor fi abordate teme precum evaluarea externă a calității în învățământul superior din România, ARACIS – misiune, obiective, instrumente, evaluarea externă periodică a programelor de studii, standarde specifice domeniului de ştiințe inginerești, evaluarea externă în vederea certificării EUR-ACE® – obiective, beneficii, standarde, metodologie, ghid.
Oportunităţi de afaceri în lumea laserelor de la Măgurele
Institutul Naţional de Fizică şi Inginerie Nucleară „Horia Hulubei”, ASPES, Măgurele High Tech Cluster şi Primăria Măgurele derulează în aceste zile (8-9 noiembrie) conferinţa „ELI-NP Măgurele, afaceri competitive bazate pe rezultatele cercetărilor ştiinţifice avansate”.
Este un eveniment complex, care facilitează reunirea efectivă în cadrul pe care-l oferă viitorul complex al celui mai mare laser din lume a unor reprezentanţi din domeniul de cercetare şi cel de business, pentru identificarea unor căi eficiente de conlucrare, în beneficiul economiei şi al evoluţiei ştiinţifice.
În prima zi (8 noiembrie) a reuniunii, acad. Nicolae Victor Zamfir, director general al IFIN-HH, manager al proiectului ELI-NP, a făcut o expunere asupra elementelor de noutate absolută pe care le conţine această investiţie. Specialişti în cercetarea de profil au prezentat domeniile de activitate şi facilităţile oferite de ELI-NP, generând un prim dialog interesat, aplicat cu exponenţi ai mediului de afaceri.
Conferinţa continuă (9 noiembrie) cu sesiuni de dezbateri privind posibile aplicaţii practice ale cercetărilor avansate de la Măgurele, ELI-NP – o nouă sursă de inspiraţie pentru competitivitatea companiilor europene, probleme legate de finanţare, facilităţi, oportunităţi, obstacole în derularea proiectelor iniţiate în viitoarea Vale a Laserului de la Măgurele.
Poziţia Consiliului Naţional al IMM-urilor faţă de eliminarea unor taxe şi tarife
CNIPMMR menționează, într-un comunicat, că susține reducerea sarcinilor fiscale asupra întreprinzătorilor și a costurilor administrative legate de înființarea unei afaceri.
Referitor la Legea privind eliminarea unor taxe şi tarife, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, adoptată de Camera Deputaţilor la 25.10.2016, prin care sunt abrogate o serie de taxe suportate de mediul de afaceri, Florin Jianu (foto), preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, ne-a declarat: “Prin această măsură, România face paşi către un mediu antreprenorial atractiv. Fiecare român îşi poate înregistra o firmă în mod gratuit şi va efectua gratuit diferitele tipuri de menţiuni care apar în activitatea unei societăţi. Estimăm că rata de înfiinţare de noi companii va creşte în medie cu cel puţin 30-35%, rezultând un spor anual de 20.000-25.000 de societăţi faţă de numărul de companii înfiinţate în 2015, de aproximativ 65.000, ceea ce va duce numărul anual al societăţilor nou înfiinţate la 90.000. De asemenea, va exista o creştere asemănătoare în cazul PFA-urilor, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale, cu aproximativ 18.000-19.000 faţă de 48.000, înregistrate în anul 2015, ceea ce va duce la un număr de 67.000 de PFA-uri, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale nou înfiinţate anual. Pentru ca România să devină ţara cu mediul antreprenorial cel mai atractiv din sud-estul Europei, considerăm că trebuie completate aceste eliminări de taxe cu noi măsuri privind debirocratizarea, finanţarea adecvată a IMM-urilor şi sprijinul resurselor umane. Prin legea adoptată, mediul de afaceri din România va deveni mai dinamic, CNIPMMR solicitând, prin Programul de guvernare 2016-2020 al mediului de afaceri, aprobarea de către mediul politic de măsuri care ţin seama de nevoile antreprenorilor.”Instrumente de finanţare pentru tinerii cercetători
Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiintifică şi Inovare (ANCSI) a lansat competiţiile de proiecte de cercetare postdoctorală (PD) şi proiecte de cercetare pentru stimularea tinerelor echipe independente (TE), destinate tinerilor cercetători, doctori în ştiinţe. Obiectivele majore ale celor două competiţii sunt creşterea numărului de tineri cercetători cu rezultate vizibile la nivel internaţional şi sustinerea acestora în cariera profesională.
Ambele instrumente de finanţare sunt oportunităţi pentru tinerii cercetători care doresc să îşi dezvolte o carieră profesională independentă în instituţii de cercetare din România, în vederea stimularii excelentei stiintifice in cercetarea româneasca. De asemenea, sunt forme de sprijin pentru crearea sau consolidarea propriei echipe de cercetare şi a unui program de cercetare independent.
Instrumentul de finanţare de tip PD oferă şanse suplimentare de a obţine poziţii profesionale stabile în unităţi cu profil din ţară. În sens mai larg, sunt urmărite promovarea cercetării fundamentale avansate, cu rezultate la standarde internationale şi creşterea numărului de cercetători cu normă întreagă finanţaţi prin proiecte de cercetare.
Instrumentul de finanţare de tip TE are ca obiective principale creşterea capacităţii tinerilor cercetători de a pune în practică programul propriu de cercetare, consolidarea masei critice de tineri cercetători necesare participării în proiecte interdisciplinare şi obţinerea de performanţă internaţională.
Durata ambelor tipuri de proiecte este de cel puţin un an şi de maximum doi ani.
Evaluarea calității învățământului preuniversitar, în dezbatere publică
Se află în dezbatere publică ([email protected]) proiectul de modificare și completare a Hotărârii Guvernului nr. 22/2007 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație şi proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea standardelor (standarde de autorizare de funcţionare provizorie și de acreditare), a standardelor de referință (standarde de calitate) și a indicatorilor de performanță pentru evaluarea și asigurarea calității în învățământul preuniversitar.
Metodologia și standardele propuse au fost elaborate de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP). Standardele au trecut printr-o primă rundă de consultări publice (ianuarie 2015-iulie 2016) şi au fost pilotate (martie-iunie 2015) în peste 680 de unități de învățământ preuniversitar de stat din mediul rural și mediul urban. Varianta finală a proiectului integrează observațiile rezultate în urma pilotării și observațiile membrilor Comisiei Consultative a ARACIP.
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice subliniază că „prin noile standarde, activitatea de evaluare instituțională va fi reorientată spre concentrarea activității școlare pe promovarea bunăstării (ante)preșcolarului/elevului și pe îmbunătățirea continuă a rezultatelor învățării. De asemenea, se pune un accent deosebit pe valorizarea resursei umane în educație și pe promovarea răspunderii sociale și a bunei guvernări. Alte două direcții de acțiune sunt fundamentarea funcționării și dezvoltării instituției școlare pe dovezi alături de consolidarea dialogului și a colaborării între instituția de învățământ, părinți, autoritate locală și cu întreaga comunitate, în beneficiul (ante)preșcolarilor/ elevilor”.
Noile standarde sunt centrate pe 10 aspecte esențiale:
1. Comunicarea cu beneficiarii de educație, cu personalul instituției de învățământ, cu instituții și persoane din comunitate și din afara acesteia;
2. Rezultatele învățării obținute de (ante)preșcolari și elevi;
3. Bunăstarea la nivelul (ante)preșcolarilor și al elevilor și al personalului instituției de învățământ;
4. Rezultatele învățării și bunăstarea (ante)preșcolarilor și elevilor aparținând categoriilor defavorizate pe criterii economice, educaționale, culturale, etnice sau de orice altă natură;
5. Rezultatele învățării și bunăstarea (ante)preșcolarilor și elevilor cu dizabilități / cu cerințe educaționale speciale;
6. Rezultatele învățării și bunăstarea (ante)preșcolarilor și elevilor talentați și/ sau capabili de performanțe înalte;
7. Capacitatea managerială și instituțională;
8. Capacitatea profesională a corpului profesoral;
9. Combaterea discriminării, asigurarea drepturilor minorităților și interculturalitatea vieții școlare;
10. Dimensiunea europeană a educației oferite.
Metodologia și standardele propuse vor sta la baza procesului de acreditare și evaluare periodică a unităților școlare și a programelor de studii începând cu anul 2018-2019.
Consultare publică privind evaluarea externă a calității academice
Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) a demarat consultarea publică referitoare la Standardele specifice privind evaluarea externă a calității academice la programele de studii universitare de licență și de master (Standarde specifice). Obiectivul consultării publice este obținerea de observații și propuneri, din partea tuturor părților interesate, pentru finalizarea Standardelor specifice.
Standardele revizuite sunt dezvoltate într-o formă unitară și prezintă o serie de indicatori relevanți în evaluarea calității academice la nivel de domenii de studii de licență și de master, apartenența programelor de studii la un anumit domeniu, precum și enumerarea disciplinelor care definesc specificul unui program de studii. Documentele dezvoltate au scopul de a reprezenta un instrument transparent și eficient de evaluare academică și de a oferi sprijin instituțiilor de învățământ superior pentru elaborarea și/ sau revizuirea programelor de studii, în vederea asigurării corelării între calificările similare oferite de către diferite universități.
Standardele sunt disponibile pe site-ul ARACIS, la adresa www.aracis.ro.
Pentru analizarea observațiilor primite și dezbaterea formei finale a Standardelor specifice, ARACIS va organiza două ședințe de lucru cu reprezentanți ai comisiilor permanente de experți de specialitate ale ARACIS, ai universităților și ai Consiliului Național al Rectorilor.
Construirea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă ne va scurtcircuita la buzunare
Proiectul privind construirea a încă două reactoare nucleare la CNE Cernavodă este contestat de către Fondul Proprietatea, care susține că prețul negociat cu partenerii chinezi, de 82,5 euro/MWh este exagerat de mare, comparativ cu prețul actual de piața OPCOM, respectiv 35 – 40 euro/MWh. În comunicatul remis presei de către Fondul Proprietatea, se consideră că această diferență uriașă de preț denotă clar că proiectul este nefezabil și nu în beneficiul acționarilor.
„Va fi stabilit un preț de referință pentru care investitorul chinez va primi o garanție sub forma unui contract pentru diferență”, a spus Radu Dudău, coordonatorul strategiei energetice, în cadrul unei conferințe organizate de news.ro. Și președintele Klaus Iohannis s-a pronunțat pentru continuarea proiectului și că dorește ca negocierile cu partea chineză să se finalizeze cât mai rapid, în ciuda prețului astronomic la care statul român se angajează să cumpere energia electrică.
Dacă ținem cont că cele două reactoare nucleare vor acoperi aproximativ 20% din consumul național de electricitate, creșterea la consumatorul final va fi substanțială. În plus, trebuie ținut cont de scăderea competitivității economiei naționale pe plan extern din cauza scumpirii peste media europeană a energiei electrice.
În schimb, Nuclearelectrica susține că prețul de 82 Euro/MWh reprezintă prețul de piață estimat de Comisia Europeană pentru perioada 2030-2050. „De asemenea, având în vedere datele estimate la nivel European și de Banca Mondială, se preconizează pe termen lung o creștere a prețului la energie. Coroborat, Proiectul Unităților 3 si 4 va fi pus în funcțiune în intervalul 2025-2030, așadar, deși realizarea proiectului implică în prezent utilizarea unui mecanism suport, evoluția ulterioară a prețurilor poate transforma acest mecanism dual în beneficiu pentru consumator”, mai arată Nuclearelectrica.
Dar pe prognozele de preț nu se poate pune mare bază, chiar dacă sunt efectuate de Uniunea Europeană. Sau mai ales de această instituție, care este supusă unor mari presiuni din partea grupurilor de lobby. Iar industria nucleară beneficiază de un puternic grup de presiune, mai ales din partea francezilor care au dezvoltat-o foarte mult.
Dacă ne uităm pe prognozele făcute cu doar doi ani în urmă pentru prețul petrolului ne umflă râsul de capacitatea de anticipare a birocraților de la Bruxelles. Așa că Nuclearelectrica, cât și Guvernul ar trebui să se mai gândească dacă merită sau nu, mai ales că nu facem decât să dăm de lucru muncitorilor chinezi, România nemai dispunând de o industrie nucleară de la producția de echipamente pentru reactoare și până la producerea combustibilului.