BCE trebuie să finanțeze deficitele determinate de COVID-19

0

Pandemia cauzată de coronavirus a declanșat o combinație de disponibilitate a bunurilor și serviciilor și șoc de cerere negative, de intensitate fără precedent. Ambele au un impact semnificativ asupra producției de bunuri și servicii și, deoarece veniturile fiecăruia provin în cele din urmă din producție, veniturile gospodăriilor scad rapid. Cu multe economii aflate deja într-o spirală descendentă și îndreptându-se către recesiune, pericolul este că declinul va deveni o dezordine care se perpetuează de la sine și se adâncește mereu.

Șocurile duble atât referitoare la disponibilitatea bunurilor și serviciilor cât și la cerere pot declanșa multe „efecte de domino”. Companiile cu costuri fixe mari care suferă o scădere bruscă a veniturilor se vor confrunta rapid cu dificultăți financiare sau chiar cu faliment. Atunci când se va întâmpla acest lucru, băncile și alte entități care au împrumutat bani acestor companii vor avea, de asemenea, probleme. Acesta este motivul pentru care șocurile economice masive pot duce adesea la crize bancare.
Dar piesele de domino care cad nu se opresc aici. Guvernele, de asemenea, se pot confrunta cu pericole fiscale atunci când intervin în atenuarea crizei. În cazul pandemiei actuale, guvernele naționale vor trebui să salveze întreprinderile de la faliment, prin acordarea de sprijin financiar și subvenții, susținerea lucrătorilor prin finanțarea de scheme de șomaj temporar și, eventual, chiar prin oferirea de ajutor marilor bănci. Mai rău, toate acestea trebuie făcute într-un moment de reducere a veniturilor fiscale, ceea ce înseamnă că deficitele guvernamentale și nivelurile datoriei publice vor exploda.

Am văzut cum funcționează aceste efecte de domino în timpul crizei financiare din 2007-2008. Diferența acum este că șocul inițial nu a debutat pe piețele financiare, revărsându-se apoi în economia reală. Mai degrabă, șocurile din prezent au apărut din economia reală și au răsturnat piețele financiare. Dar, ca și în trecut, această criză cere măsuri urgente pentru a pune mai mult spațiu între piesele de domino care cad. Gândiți-vă la aceasta ca la o „distanțare socială” macroeconomică.

Cum ar arăta în practică acest lucru? În primul rând, guvernele naționale trebuie să intervină la scară masivă pentru a oferi sprijin financiar companiilor aflate în dificultate și gospodăriilor ale căror câștiguri financiare sunt în pericol. Majoritatea guvernelor europene par deja dispuse să facă acest lucru. Problema este că expansiunile fiscale la scară largă ale fiecărui stat membru din zona euro s-ar putea dovedi complicate. Prin urmare, este esențial ca Banca Centrală Europeană să intervină pentru a preveni căderea ultimei piese de domino – guvernele statelor membre.
Deoarece nu au de ales decât să sprijine companiile care se îndreaptă spre eșec, băncile care nu mai au bani lichizi și gospodăriile în dificultate, guvernele naționale ar putea păși pe un teritoriu periculos. Cu cât datoria lor crește mai mult, cu atât este mai mare riscul ca obligatarii acestora să intre în panică, așa cum am văzut în timpul crizei datoriei suverane din 2010-2012. Iar țările care înregistrează cea mai mare creștere a datoriei ca urmare a „coronacrizei” – Italia, Spania și Franța – sunt printre cele mai mari patru economii din zona euro.

Pentru a preîntâmpina riscul unei panici a pieței de obligațiuni, BCE ar trebui să se pregătească să cumpere obligațiunile guvernelor aflate în dificultate. În timpul crizei din 2012, BCE a pus bazele unui astfel de răspuns cu programul său de tranzacții monetare deschise. Însă la începutul acestei luni, președintele BCE, Christine Lagarde, părea să sugereze că banca nu va veni în ajutorul statelor membre îndatorate, urmând ca, la câteva zile, să își revizuiască comentariile. Chiar și așa, având în vedere că declarația sa inițială a fost aplaudată de președintele Bundesbank, Jens Weidmann, rămân serioase îndoieli dacă BCE va oferi sprijin direct guvernelor naționale.

Cu siguranță, BCE promisese că va servi drept creditor de ultimă instanţă pentru băncile europene și a reactivat programul său de facilitare cantitativă, prin care va cumpăra obligațiuni guvernamentale suplimentare pe piețele secundare. Dar, în timp ce facilitarea cantitativă va oferi o oarecare destindere guvernelor naționale, nu va fi suficient. BCE trebuie să meargă cu un pas mai departe, pregătindu-se să cumpere obligațiuni guvernamentale pe piețele primare, prin emiterea eficientă de bani pentru a finanța deficitele bugetare ale statelor membre în timpul crizei.

Dacă BCE se angajează în finanțarea monetară a deficitelor bugetare ale statelor membre, este probabil că această politică va fi urmată de multe alte bănci centrale din întreaga lume. Virtutea unei astfel de abordări constă în faptul că scutește guvernele naționale de la nevoia de a emite noi datorii. Deoarece toate datoriile noi ar fi monetizate, criza nu ar crește raporturile dintre datoria publică și PIB. Pentru acele țări care suferă cel mai grav de pe urma pandemiei, amenințarea unei panici a obligatarilor va fi fost eliminată din ecuație.

Într-adevăr, se pot ridica numeroase obiecții referitoare la această propunere. Luată ca o chestiune juridică, tratatul privind funcționarea Uniunii Europene interzice BCE să se angajeze în finanțarea monetară a deficitelor bugetare naționale. Dar avocații BCE, cu ingeniozitatea lor fără limite, ar putea găsi cu siguranță o cale de evitare a acestei restricții. La urma urmei, însuși viitorul zonei euro depinde de aceasta.
Se pot ridica, de asemenea, obiecții pe motiv că finanțarea monetară ar produce inflație. Cu toate acestea, în circumstanțele actuale, pur și simplu nu există nicio șansă în acest sens. La drept vorbind, Europa se confruntă în prezent cu o spirală deflaționistă; finanțarea monetară ar milita împotriva acestei tendințe. De îndată ce dinamica deflaționistă ar fi oprită, BCE și-ar putea opri finanțarea monetară.

Mai devreme sau mai târziu, BCE trebuie să accepte că finanțarea monetară în sprijinul deficitului bugetar este o necesitate nu doar pentru atenuarea crizei COVID-19, ci și pentru evitarea unui ciclu deflaționist descendent care ar putea destrăma zona euro. Este timpul să gândim neconvențional.

© Copyright: Project Syndicate

Bine aţi venit în lumea de după virus

0

Locuim acum în lumea de după virus. Pentru Statele Unite, trecerea în această lume a venit brusc, acum mai puţin de o lună. Lumea aşa cum o ştim înainte de apariţia COVID-19 a dispărut. Nu o vom mai avea niciodată înapoi.

Odată ce vă împăcaţi cu această realitate, multe lucruri devin mai clare, inclusiv cum să rezistăm la atacul violent curent, cum să ne întărim pentru zilele mai negre care vor mai veni şi cum să redeschidem economia responsabil. Dacă înţelegem corect, putem reconstrui corespunzător, cu o mai mare rezistenţă şi mai multă corectitudine.

COVID-19 a dispărut. Nu o vom mai avea niciodată înapoi.
Odată ce vă împăcaţi cu această realitate, multe lucruri devin mai clare, inclusiv cum să rezistăm la atacul violent curent, cum să ne întărim pentru zilele mai negre care vor mai veni şi cum să redeschidem economia responsabil. Dacă înţelegem corect, putem reconstrui corespunzător, cu o mai mare rezistenţă şi mai multă corectitudine.

La începutul anului 2020 nu credeam că moartea în masă ar putea face înconjorul Pământului. În cea mai mare parte a istoriei umanităţii, bolile infecţioase au fost o ameninţare constantă şi lupta împotriva acestora a fost un element esenţial al civilizaţiei umane. Pe la mijlocul secolului XIX, ştiinţa a început să domine în lupta împotriva bolilor precum holera.

La începutul secolului XX, europenii au învăţat cum să limiteze răul produs de malarie şi de febra galbenă, cel puţin pentru ei. Penicilina şi streptomicina au fost utilizate în forţă în anii ’40. Au urmat curând vaccinările în copilărie împotriva variolei, pojarului, oreionului, rubeolei şi varicelei.

Timp de două secole, aproximativ de la invenţia inoculării împotriva varicelei la eradicarea sa, ştiinţa s-a ridicat şi a dominat mediul. Bineînţeles că noi boli au apărut la începutul anilor ’80, de exemplu, când HIV/SIDA au devastat unele comunităţi şi ţări. Dar opinia predominantă a fost că astfel de urgenţe de sănătate, deşi aveau nevoie de resurse şi cereau atenţie, nu erau o parte centrală în organizarea economiilor, societăţilor şi vieţilor noastre.

Impactul global al COVID-19 face ca acest mod de a vedea lucrurile să fie învechit. Decesul aleatoriu în masă a revenit şi această realitate va domina acum totul, din două motive.

Primul, mai general, acesta nu este primul coronavirus şi e unul din mai multe variante letale care au apărut de la începutul mileniului, incluzând sindromul acut respirator sever (SARS) şi sindromul respirator din Orientul Mijlociu (MERS). Nu avem niciun motiv să credem că acesta va fi ultimul.
În al doilea rând, acest coronavirus îşi capătă puterea letală din profilul său specific: este foarte infecţios şi poate fi transmis chiar şi de către persoanele asimptomatice. Şi, deşi multe dintre persoanele care se îmbolnăvesc de COVID-19 vor avea doar o formă uşoară, se pare că ucide persoanele în vârstă şi pe cele cu comorbidităţi, precum hipertensiune, diabet şi obezitate.

Dar de ce orice viitor coronavirus ar trebui să aibă un profil similar? Alte coronavirusuri dintre cele care produc răceli obişnuite până la cele mortale, ce produc SARS şi MERS nu au. Este total plauzibil, având în vedere starea proastă a înţelegerii noastre ştiinţifice, că un viitor coronavirus ar putea avea un profil diferit, de exemplu dovedindu-se mai letal pentru tineri decât pentru bătrâni. Sau poate ţinta vor fi copiii noştri.
Odată ce ne-am gândit la asta, nu este posibil să credem că ne-am putea întoarce la lumea dinainte de virus. Tot ceea ce facem, toate investiţiile noastre şi modul în care ne organizăm vor fi influenţate de faptul că suntem sau nu protejaţi de COVID-19 şi de succesorii săi sau suntem mai vulnerabili în faţa lor.
Înţelegând acest lucru, mai multe puncte devin clare sau potenţial liniştitoare într-un moment greu şi tragic.

SUA şi Europa au făcut, în mod evident, prea puţine investiţii în pregătire, inclusiv în ştiinţa relevantă şi în modul său de aplicare, şi probabil COVID-19 se va dovedi devastator în Vest. Dar motivul nu este atât de mult o lipsă a tehnologiei disponibile. Până la urmă, China a reuşit să oprească începutul epidemiei după o izolare de două luni, în timp ce Taiwan şi Singapore nu au rămas în urmă, iar Coreea de Sud a reuşit să scape în mod uimitor de ceea ce părea a fi un moment foarte periculos. Nu lipsa noastră de tehnologie a lăsat Vestul vulnerabil; mai degrabă interacţiunea COVID-19 cu structura noastră socială şi serviciile de sănătate. În SUA, în special, virusul exploatează o societate inegală şi un sistem de sănătate fragmentat.
Avem suficiente arme să ripostăm, dar prea multe sunt îndreptate în direcţia greşită, create cu precizie pentru crize anterioare şi mult mai mici, precum uragane. Organizaţii puternice, foarte capabile, nu sunt lăsate să acţioneze de lideri care eşuează: în a colecta inteligenţa necesară, în a coordona suficient sau chiar în a folosi datele în mod coerent pentru a lua decizii.

Această etapă nu va dura mult. Curând vom învăţa să ripostăm şi cu toată puterea. Vom fi cu un pas înaintea COVID-19. Apoi putem începe să reconstruim un set mai rezistent de sisteme de informaţii, de luare a deciziilor şi de sănătate. Ca parte din acestea, trebuie să ne luăm un angajament fără precedent de a dezvolta şi utiliza orice idee ştiinţifică şi organizaţională ce măreşte şansele de supravieţuire ale copiilor noştri şi ale copiilor vecinilor noştri.
Până la urmă vom prevala în lumea de după virus. Dar va fi un drum lung. Cel mai bun mod de a-l scurta este să recunoaştem că o întoarcere la normal nu este o opţiune.

© Copyright: Project Syndicate

 

Momentul pandemic al G20

0

Liderii G20 s-au reunit virtual pentru a discuta despre criza COVID-19. Se spera că summitul de urgență va marca începutul unei reacții colective inteligente la această provocare gravă. (…)

După ce am prezidat strategia globală a Marii Britanii referitor la Rezistența Antimicrobiană (AMR), nu pot să nu mă gândesc că actuala criză cere un angajament similar care să reunească modelarea, analiza economică și soluțiile bazate pe dovezi în cazul bolilor infecțioase. La momentul publicării descoperirilor noastre, în 2016, am atras foarte multă atenție asupra noastră datorită evidențierii atât a pierderii potențiale de vieți omenești, cât și a costurilor economice ale inacțiunii în fața AMR. Până în 2050, am avertizat, microbii rezistenți la antibiotice ar putea lua până la 10 milioane de vieți pe an, cu un cost total de aproximativ 100 de trilioane de dolari în producție pierdută între 2015 și 2050.

Dar am arătat, de asemenea, că aceste rezultate înfiorătoare ar putea fi prevenite cu o investiție relativ redusă, de 42 de miliarde de dolari, ceea ce implică un randament de aproximativ 2.000%. Acum că pandemia de COVID-19 a accelerat rapid utilizarea dezinfectanților, mă cutremur să mă gândesc la un viitor în care încă nu am luat măsurile necesare pentru gestionarea amenințărilor biologice. Dacă rămânem fără antibiotice utile, timpul necesar pentru a dezvolta altele noi îl va depăși cu mult pe cel prevăzut pentru dezvoltarea unui vaccin împotriva COVID-19.

Prin urmare, factorii de decizie din G20 nu au de ales: pe lângă confruntarea cu criza virală de astăzi, aceștia trebuie să se confrunte și cu cea bacteriană iminentă. În ambele privințe, aceștia pot începe prin crearea unui program de recompensare cu stimulente de piață pentru a promova eforturile susținute ale companiilor farmaceutice de a dezvolta noi medicamente. Și acum, când trecem printr-o criză financiară în care multe companii depind de guverne pentru supraviețuirea lor, este de ajuns să judecăm că aceste premii ar trebui să fie finanțate chiar de industrie. Urmând principiul „pay or play” (un principiu prin care o parte acceptă să presteze, iar cealaltă este de acord să plătească pentru prestarea promisă – n. red.), companiile care nu depun eforturi pentru a crea tratamente critice ar trebui să fie impozitate pentru a oferi resursele bănești celor care o fac.
În ceea ce privește provocarea imediată pusă de COVID-19, avem nevoie de investiții pentru a accelera dezvoltarea nu doar a unui vaccin, ci și a tratamentelor terapeutice și a metodelor mai bune de diagnostic pe termen scurt. Potrivit specialiștilor în domeniul sănătății publice și oamenilor de știință pe care i-am consultat, o sumă imediată de aproximativ 10 miliarde de dolari de la G20 ar fi suficientă pentru a acoperi aceste trei nevoi critice.
Și chiar sunt critice. Nu este o coincidență faptul că China și celelalte țări asiatice, care au reușit să limiteze severitatea crizei, au putut beneficia imediat de personal medical, metode de diagnostic și protocoale de limitare corespunzătoare, datorită experiențelor lor anterioare cu focare similare. Multe alte țări au fost mult mai puțin pregătite și, până când vor fi, pandemia ar putea reapărea cu ușurință.

Dar există și o dinamică economică unică referitor la această criză: distanțarea socială. Imediat ce guvernele din întreaga lume au început să urmeze modelul Chinei de închidere a întregi orașe pentru a reduce la minimum transmiterea comunitară, șocul economic a devenit inevitabil. Judecând după producția industrială și alte date lunare regulate, producția chineză a scăzut cu aproximativ 20% doar în luna februarie. Multe alte economii, inclusiv țările G7, au înregistrat scăderi similare în luna martie.
Pentru a preveni o criză economică și mai profundă – ca să nu mai vorbim de dezbinarea socială – aceste guverne trebuie să reunească un răspuns politic dramatic și neconvențional. Deja multe țări din G20 urmăresc versiuni a ceea ce eu numesc „facilitarea cantitativă a populației” – plăți directe de numerar către gospodării – iar Statele Unite sunt aproape de a adopta un pachet fără precedent de 2 trilioane de dolari de măsuri de stimulare și acțiuni de salvare.

Între timp, aici, în Marea Britanie, noul ministru de Finanţe, Rishi Sunak, a elaborat trei noi bugete în cât mai multe săptămâni, în efortul de a rămâne în fața crizei. Pe lângă faptul că a garantat împrumuturi de 330 de miliarde de lire sterline (387 de miliarde de dolari) pentru a menține companiile pe linia de plutire, guvernul a anunțat, de asemenea, cel puțin 39 de miliarde de lire sterline în stimulente fiscale.

Acum, dacă acea sumă de 39 de miliarde de lire sterline reprezintă prețul pentru trei luni de distanțare socială și dacă politicile cu o pondere bugetară similară în raport cu PIB-ul ar fi adoptate în G20, costul total pentru grup ar fi în apropierea sumei de 1 trilion de dolari. Dar, dacă acest stimul fiscal direct nu este însoțit de măsuri în stil asiatic pentru a implementa cele mai bune metode de diagnostic și măsuri terapeutice, va trebui să rămânem în carantină mult mai mult. Dacă perioada de izolare se va întinde până la un an, costurile implicate ar crește până la 4 miliarde de dolari.

Într-adevăr, aceasta este o cifră aproximativă. Însă, având în vedere că nici măcar nu ține cont de provocările aproape inevitabile de coeziune socială în multe țări, aceasta reprezintă probabil o subestimare a costurilor masive care apar la orizont.

Acest lucru ne readuce la cifra noastră de 10 miliarde de dolari. Având în vedere riscurile, G20 nu va avea nicio scuză dacă nu reușește să adune cel puțin această sumă pentru furnizarea imediată a metodelor de diagnosticare și tratament împotriva COVID-19 și încă 10 miliarde de dolari pentru a lansa piața de antibiotice noi. Aceste sume sunt mici, în special în comparație cu prețul inacțiunii, care ne-ar putea falimenta – dacă nu ne omoară mai întâi.

© Copyright: Project Syndicate

Avuția și sănătatea națiunilor

0

Implicațiile COVID-19 pentru economia globală sunt extrem de incerte, dar au potențial de dezastru. La data de 5 martie, Organizația Mondială a Sănătății identificase 85 de țări și teritorii cu cazuri active de COVID-19 – o creștere de la 50 de țări în săptămâna precedentă. Peste 100.000 de cazuri și 3.800 de decese au fost raportate la nivel mondial, iar aceste cifre cu siguranță subestimează amploarea și sfera epidemiei.

Pentru a înțelege modul în care epidemia poate provoca o recesiune globală (sau mai rău), nu trebuie decât să citim „Avuția națiunilor” scrisă de Adam Smith, cartea I, capitolul III: „Că diviziunea muncii este limitată de întinderea pieței”. Este deja clar că pandemia ar putea provoca un șoc privind disponibilitatea negativă a bunurilor și serviciilor, în cazul în care cantitatea de muncă disponibilă ar scădea rapid, deoarece populația activă s-ar îmbolnăvi (sau ar muri) din cauza bolii. Mai rău, frica necontrolată de contagiune ar putea duce la suspendarea lanțurilor de aprovizionare critice. Mass-media acordă deja multă atenție lanțurilor de aprovizionare transfrontaliere care implică China, Coreea de Sud și alte țări de primă linie; dar, având legături cu firme din întreaga lume, aceste centre de activitate nu reprezintă decât vârful aisbergului.

Mai mult, lanțurile interne de aprovizionare sunt la fel de vulnerabile. Pe măsură ce coronavirusul se răspândește, un număr mai mare de legături între cumpărători și vânzători – intermediar și client final – va fi perturbat. Mai precis, „întinderea piețelor” se va micșora, iar câștigurile obținute din diviziunea muncii – unul dintre principalii factori ai „avuției națiunilor” – se vor reduce în mod constant, deoarece vor fi necesare mai multe resurse pentru a produce intern ceea ce anterior era importat mai ieftin din altă parte.

Întoarcerea la producția de subzistență sau la autarhie, chiar dacă este doar temporară, ar dăuna imens din punct de vedere economic.
La data de 3 martie, guvernul britanic a publicat un „plan de acțiune” care pare să conțină o strategie coerent de rezonabilă prin care se ține cont de Smith și se abordează, în același timp, criza de sănătate publică. Autorii solicită o reacție cu succesiune în patru etape: limitare, întârziere, cercetare, atenuare. Însă, bazându-ne pe răspândirea coronavirusului în China, Coreea de Sud și în alte țări puternic afectate, șansa Marii Britanii de limitare a epidemiei a trecut. Numai în data de 4 martie cazurile de COVID-19 în țară au crescut cu 60%, iar virusul și-a revendicat prima viață în ziua următoare. Multe dintre aceste noi cazuri (inclusiv cel al pacientului care a murit) nu au implicat călătorii în străinătate, ceea ce sugerează că transmiterea comunitară este deja în curs.

Acest aspect pune Marea Britanie în faza de „întârziere”, în care prioritatea principală este identificarea timpurie a cazurilor și izolarea acestora. Sporirea conștientizării în rândul populației poate ajuta în acest caz. Scopul este să câștigăm timp până la sosirea lunilor mai calde sau până la dezvoltarea unui vaccin (faza de „cercetare”) implementat pe scară largă.
Odată cu înrădăcinarea epidemiei în Marea Britanie (și în alte țări care reprezintă cea mai mare parte a PIB-ului global), vom fi intrat pe deplin în faza de „atenuare”, în care prioritatea este să oferim servicii esențiale și să-i ajutăm pe cei mai expuși riscurilor. În această etapă, pericolul nu este doar că PIB-ul real va crește într-un ritm mai lent, ci că randamentul și producția vor intra într-o scădere semnificativă și persistentă, ca urmare a perturbării canalelor stabilite pentru tranzacțiile de pe piață.
În acest scenariu, șocul inițial (smithian) privind disponibilitatea negativă a bunurilor și serviciilor ar fi repede adâncit de șocurile keynesiene referitoare la cerere. Declinul cererii agregate ar începe cu cei care sunt prea bolnavi să muncească sau care sunt împiedicați prin alte mijloace să lucreze, dar s-ar amplifica printr-o creștere mânată de incertitudine a economiilor preventive, precum și printr-o scădere a cheltuielilor de capital.

Mai rău, noul climat de incertitudine ar putea dura ani de zile, dacă luăm în cont faptul că coronavirusul ar putea deveni o problemă recurentă.
Cu rate ale dobânzilor deja atât de scăzute, reducerile suplimentare realizate de băncile centrale sunt printre cel mai puțin eficiente instrumente disponibile pentru atenuarea unor astfel de condiții economice. În caz contrar, întreprinderile viabile, ale căror comenzi de cumpărare sunt întrerupte de săptămâni sau chiar luni întregi, s-ar putea confrunta cu falimentul. Băncile centrale, autoritățile de reglementare financiară și alți factori de decizie trebuie nu numai să pună la dispoziție credite în condiții avantajoase, ci și să stimuleze (sau să instruiască) creditorii să mențină în stare de solvență debitorii afectați de coronavirus. Bilanțurile băncilor centrale oferă mijloacele de remediere a găurilor din finanțele corporate și gospodărești. Și în timp ce o astfel de intervenție ar produce inevitabil o serie de firme-zombi care în cele din urmă ar fi eșuat chiar și fără epidemie, este mai bine ca soluționarea acestei probleme să fie lăsată pentru o dată ulterioară.

În cele din urmă, guvernele ar trebui să fie pregătite să restabilească masa salarială pentru lucrătorii bolnavi sau aflați în carantină. Iar stimulul fiscal convențional (cheltuieli publice direcționate inteligent și reduceri fiscale) poate fi utilizat pentru a rezolva deficiența cererii efective.
Factorii de decizie dispun de instrumentele economice de care au nevoie pentru a reduce la minimum pagubele cauzate de coronavirus. Dar chiar și cu aceste măsuri în vigoare, este posibil ca economia globală să nu poată evita un scenariu sumbru – unul care seamănă cu o depresiune economică mai mult decât cu o recesiune.

© Copyright: Project Syndicate

Politica pandemiei

0

Asteroidul a lovit şi, brusc, totul s-a schimbat. Dar asteroidul care s-a prăbuşit pe planeta noastră este invizibil. Ca să îl vedem avem nevoie de un microscop, şi nu de un telescop.

Odată cu COVID-19, lumea se confruntă cu mai multe crize în una: o criză globală de sănătate a declanşat crize în economie, societatea civilă şi în viaţa de zi cu zi. Rămâne de văzut dacă va urma instabilitate politică. Ori în interiorul ţărilor, ori internaţional. Dar, în mod clar, pandemia a schimbat drastic viaţa aşa cum o ştim. În timp ce finalul crizei şi consecinţele sale nu pot fi prevăzute, anumite schimbări semnificative pot fi anticipate.
Criza nu este doar complexă, amplă şi ameninţă fundaţiile societăţilor individuale şi ale economiei globale. Este de multe ori este mai periculoasă şi extinsă decât criza financiară globală din 2008. Spre deosebire de acel episod, coronavirusul ameninţă milioane de vieţi la nivel global şi efectele sale asupra economiei nu sunt centrate într-un singur sector.
La nivel global, majoritatea activităţilor economice au fost îngheţate, pregătind scena pentru recesiunea globală. Pe lângă numărul de decese şi stabilitatea sistemelor de sănătate, marea întrebare acum este cât de severă va fi încetinirea creşterii economice şi care vor fi consecinţele permanente.
În mod similar, putem doar ghici ce efecte va avea virusul asupra regiunilor deja fragile, şi în special asupra taberelor de refugiaţi. Iranul pare să se îndrepte spre o criză umanitară majoră, în care cei mai săraci şi mai vulnerabili vor fi cei mai afectaţi. Dincolo de asta, încă este prea devreme pentru orice evaluare cât de cât realistă a consecinţelor umanitare ale COVID-19.

Dar experienţele trecute ne spun că şocurile majore, ca acesta, tind să tulbure sistemele politice şi relaţiile internaţionale. Democraţiile vestice, în special, ar putea să îşi aibă guvernarea pusă sub semnul întrebării. Principiile drepturilor oamenilor pot fi asmuţite împotriva imperativelor economice. De asemenea, pandemia creează un conflict de generaţii între tineri şi vârstnici, dar şi între autoritarism şi democraţia liberală.
Şi totuşi, un scenariu alternativ este posibil, în care criza COVID-19 dă naştere unei noi solidarităţi. Să nu uităm, un cutremur şi un tsunami în Oceanul Indian în decembrie 2004 au creat condiţiile pentru încheierea războiului civil în Aceh, Sumatra de Nord.
Pe termen scurt, ţările cel mai afectate de pandemie vor deveni economii în criză: guvernele vor atinge niveluri enorme de cheltuială şi alte măsuri neconvenţionale pentru a preveni un colaps total. Eficacitatea răspunsului rămâne de văzut. Dar este clar că relaţia dintre economie şi stat va trece printr-o schimbare fundamentală.

Plecând de la înţelepciunea prevalentă în ultimele decenii, deja suntem martorii întoarcerii guvernului suveran. Fiecare aşteaptă ca statul să injecteze sume enorme de bani în economie şi să apere (sau să preia) societăţile periclitate şi sectoarele care sunt considerate esenţiale. Rolul crescut masiv al statelor va trebui redus după ce criza a trecut, dar modul în care se va petrece acest lucru este de dezbătut. În mod ideal, guvernele vor transfera veniturile care provin din reprivatizare într-un fond de avere suveran, acordând publicului o cotă în compensarea postcriză.
Până atunci, se aşteaptă ca un guvern mare, indiferent că va fi Comisia Europeană sau autorităţile naţionale, să se pregătească pentru următorul dezastru. În loc să fie prins din nou cu garda complet jos, va trebui să asigure furnizarea de articole medicale esenţiale, echipament personal de protecţie, dezinfectanţi, laboratoare corespunzătoare, unităţi de terapie intensivă şi aşa mai departe.

Dar asta nu este tot. Stabilitatea, eficienţa, capacitatea şi costurile sistemelor existente de sănătate vor rămâne o problemă dominantă. Criza COVID-19 a arătat că nu este chiar posibilă privatizarea sistemului de sănătate. De fapt, sănătatea publică este un bun public de bază şi un factor critic în securitatea strategică.

De asemenea va exista atenţie sporită, susţinută asupra sectorului farmaceutic, în special furnizarea domestică de medicamente critice şi dezvoltarea altora noi. Multe ţări nu vor mai fi dispuse să se bazeze pe lanţurile internaţionale de aprovizionare, care pot să se dărâme cu uşurinţă în caz de urgenţă.
Nu vrem să sugerăm că economia de piaţă va fi abolită. Dar statul cu siguranţă se va afirma faţă de comunitatea de afaceri, cel puţin în ceea ce priveşte chestiunile strategice. De exemplu, criza va produce o presiune politică majoră pentru suveranitatea digitală în Europa. Modelul său nu va fi cel al Chinei autoritare, dar cel al Coreei de Sud democratice, care şi-a stabilit un avantaj digital.

Însă până acum UE nu a jucat un rol proeminent în răspunsul global la
COVID-19. Acest lucru nu este surprinzător. În crizele existenţiale, oamenii tind să se întoarcă la ce ştiu mai bine, şi ce ştiu mai bine este statul-naţiune. Dar în timp ce statele-naţiune ale Europei pot juca un rol imediat de gestionare a crizelor, nu pot rezolva criza.
Până la urmă, piaţa unică, moneda comună şi Banca Centrală Europeană sunt singurele mecanisme care pot împiedica un colaps economic şi permite o eventuală recuperare în Europa. Prin urmare, criza COVID-19 probabil îi va forţa pe europeni să se apropie şi mai mult, cerând şi mai multă solidaritate.

Care este alternativa? O întoarcere la lumea în care fiecare îşi rezolvă problemele singur? Pentru toate guvernele statelor membre ale UE, acest lucru ar echivala cu sinuciderea politică şi economică.
Pandemia COVID-19 este prima criză din secolul XXI şi una care afectează cu adevărat întreaga omenire. Dar vor urma mai multe crize, şi nu vor veni sub forma unui virus. Într-adevăr, criza pe repede înainte prin care trecem acum este o avanpremieră a ce va fi dacă nu abordăm schimbările climatice.

Singurul mod de a gestiona ameninţările generalizate pentru umanitate este prin cooperare şi coordonare mai intensă între guverne şi instituţii multilaterale. De pildă, Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi Naţiunile Unite, la modul mai general, trebuie întărite cu orice cost.
COVID-19 ne aminteşte că toţi 8 miliarde suntem în aceeaşi oală.

Copyright: Project Syndicate

Anul virusului

0

Pentru mai toată lumea, anul 2020 debutase promițător, iar în horoscopul chinezesc, noul an (început la finalul lui ianuarie) este al Şobolanului de Metal. Specialiştii anunțau că 2020 va fi unul marcat de succes, Şobolanul semnificând protecţie şi prosperitate ce ne vor aduce noi începuturi, noi oportunităţi şi câştiguri financiare.

Cred însă că 2020 poate fi rebotezat în toate calendarele lumii, drept Anul Virusului. După ce Virusul a îngenuncheat Șobolanul de Metal chiar la el acasă, înainte chiar ca acesta să-și intre în drepturi (în ianuarie, vă reamintesc, China era deja în plină criză de sănătate; astăzi, e drept, se pare că răspândirea bolii în China încetinește), acum focarele apar în mod continuu pe toate meridianele, în toate statele, fie ele mari puteri sau țări „de lumea a treia”. Iar odată cu fiecare nou focar, implicațiile COVID-19 pentru economia globală sunt extrem de incerte, dar au potențial de dezastru. Șocul economic este nemaiîntâlnit: oamenii sunt forțați să se izoleze, prizonieri ai unei grave amenințări de sănătate, iar piețele libere devin captive ale blocajelor generate de încetinirea producției și restrângerea activităților economice.

Piața globală – guvernată până mai ieri de libertatea de circulație a oamenilor și mărfurilor – suferă astăzi masive întreruperi de stoc circulant între diferite industrii, regiuni sau țări. Pandemia de COVID-19 ne amenință cu aruncarea economiei globale într-un abis din care va fi dificil de ieșit. Impactul general se manifestă azi printr-o profundă perturbare a activităților economice, iar acest lucru poate încetini creșterea globală în mod substanțial, transformând, cum mai scriam aici, o anunțată recesiune într-o deloc dorită depresiune economică. Doar întreprinderile care sunt suficient de agile pentru a gestiona adaptarea la noi furnizori și care au suficiente lichidități pentru a supraviețui perioadelor de vânzări și venituri reduse vor putea să-și construiască un avantaj competitiv.
Anul Virusului ne împinge pe toți, de la simpli indivizi la puternice guverne, la un comportament egoist: fiecare pentru el. Vedem deja cum, în goana pentru a-și salva propriii cetățeni, guvernele cele mai puternice se întrec – supralicitând – în a-și fura unul altuia resursele necesare stăvilirii pandemiei de COVID-19. Frica necontrolată de contagiune duce la suspendarea lanțurilor critice de aprovizionare transfrontalieră. Dar și lanțurile interne de aprovizionare sunt la fel de vulnerabile. Pe măsură ce coronavirusul se răspândește, un număr mai mare de legături între cumpărători și vânzători – intermediar și client final – va fi perturbat. Va lua ceva timp pentru ca liderii lumii, Organizația Mondială a Sănătății și Organizația Națiunilor Unite să reușească să dezvolte un plan global acceptat, cu prioritate pe măsurile comune de sănătate. Va lua chiar și mai mult timp ca statele puternice să iasă din paradigma „fiecare pentru el” și să accepte acest plan care presupune fără îndoială costuri imense mai ales pentru marile economii mondiale.

Până atunci, recitim ce scrie în zodiacul chinezesc la Șobolanul de Metal: „Pentru a-şi atinge obiectivele în carieră și avere, oamenii trebuie să fie constanţi, inflexibili şi să nu se lase doborâţi de eşecuri, probleme şi dificultăţi”. Dar mai ales, „oamenii trebuie să se bazeze pe propriile forţe şi să îşi rezolve singuri problemele”. Și am convingerea că vom răzbi. Cum spunea fostul economist-șef al FMI, Simon Johnson, „până la urmă vom prevala în lumea de după virus. Locuim acum deja în lumea de după
virus”. Trăim Anul Virusului.

Remus Pricopie: „Reluarea cursurilor să se grăbească responsabil, adică moderat”

0

Prof. univ. dr. Remus Pricopie (foto), rectorul Școlii Naţionale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), ministru al educației într-o perioadă, oferă o analiză asupra perspectivei de reluare a activității în școli și universități, analiză determinată de discuțiile din spațiul public și de exprimarea unor declarații ministeriale:

Este firesc să se analizeze diferite scenarii privind reluarea procesului didactic, în sistem clasic, în învățământul preuniversitar și universitar, DAR cred că Ministerul Educației și Cercetării ar trebui să dea notă de un optimism moderat. De asemenea, informațiile comunicate public ar trebui să fie corelate cu declarațiile celorlalți reprezentanți ai guvernului, care au competențe în domeniu, pentru a nu crea confuzie.

În acest moment, nu cred că poate cineva să susțină că știe când se vor redeschide cursurile, dar, din analiza datelor publice pe care le avem în România și comparând aceste date cu situația din alte țări, cred că redeschiderea școlilor și universităților pe 16 mai este un scenariu nerealist. De asemenea, declarația ministrului educației potrivit căreia «examenele naționale vor avea loc» mi se pare un angajament riscant, mai ales că vorbim de peste 330.000 de elevi (clasele a VIII-a și a XII-a) care ar trebui să parcurgă, timp de mai multe zile, toate probele acestui examen în spații închise și nepregătite pentru măsuri de protecție împotriva Covid-19.

Recomandarea mea către Ministerul Educației și Cercetării este să elaboreze și un Plan B, care ar presupune, printre altele:

1. continuarea procesului didactic în sistem online până la finalul anului școlar 2019-2020;

2. identificarea unor soluții de sprijin pentru copiii care nu au acces la resurse digitale;

3. încheierea mediilor după o formulă adecvată – chiar și prin notă unică pentru fiecare disciplină (fără teze, fără număr minim de note, în funcție de disciplină, profil etc.);

4. organizarea examenelor naționale în sistem digitalizat și INDIVIDUALIZAT, așa cum se susțin testele de tip TOEFL, SAT, GRE etc. În cazul în care acest lucru nu poate fi realizat în timp util, să se recurgă la o formulă de echivalare a notelor pentru examenele naționale, procedură atipică, dar deja asumată și de alte țări;

5. organizarea admiterii în învățământul universitar să se desfășoare în baza procedurilor și a calendarelor stabilite prin mecanismele autonomiei universitare și să nu fie modificat cadrul legal într-un mod care s-ar putea dovedi nefuncțional, așa cum sunt unele măsuri din ultima ordonanță, adoptată de Guvern în această săptămână.

Dacă datele din 15 mai privind situația pandemiei Covid-19 vor arăta atât de bine încât elevii nu vor fi expuși unor riscuri pentru sănătatea lor și a famililor acestora, atunci Planul B va rămâne numai un exercițiu pe hârtie. Dar dacă lucrurile nu vor sta așa, avem nevoie de acest Plan B, care trebuie să fie simplu, clar, bine gândit, asumat din timp de toți factorii responsabili și comunicat public într-o manieră coordonată, la nivel guvernamental.

În absența acestui Plan B, avem confuzie (voci oficiale care spun lucruri diferite) și există riscul nu numai să greșim, dar chiar să plătim scump aceste greșeli.

Prin urmare, sfatul meu către cei care conduc astăzi Ministerul Educației și Cercetării este, în primul rând, să se gândească la siguranța elevilor, studenților, profesorilor și a tuturor celor implicați în procesul de educație, iar acest lucru presupune să găsească rapid soluții de continuare a cursurilor și încheierea mediilor/susținerea examenelor.

Cât despre reluarea cursurilor, să se grăbească responsabil, adică moderat”.

Lupta dintre economie și COVID-19

Din pricina faptului că acest nou coronavirus devastează o economie după alta, profesia economică – și, așadar, fundamentele analitice pentru elaborarea de politici solide și gestionarea crizelor – trebuie să recâștige timpul pierdut. O preocupare deosebită în prezent este economia contagiunii virale, a fricii și a „disjunctorilor”. Cu cât acea gândire economică avansează pentru a răspunde realităților în continuă schimbare, cu atât va fi mai bună analiza care informează cu privire la planul politic.
Acest plan este proiectat a fi atât inedit, cât și inevitabil de costisitor. Guvernele și băncile centrale urmăresc măsuri fără precedent pentru atenuarea declinului global, de teamă ca o recesiune globală, care a devenit sigură, să nu izbucnească într-o criză (deja un risc incomod de ridicat). Dacă este să ne raportăm la cum procedează aceștia, vom observa probabil o eroziune suplimentară a distincției între economia standard în economiile avansate și în cele în curs de dezvoltare.

O astfel de schimbare este extrem de necesară. Cu dovezi copleșitoare de scăderi masive ale consumului și producției la nivelul mai multor țări, analiștii din economiile avansate trebuie să țină cont, în primul rând, de un fenomen care până în prezent era familiar doar statelor fragile/falite și comunităților devastate de dezastre naturale: o oprire bruscă economică, împreună cu cascada de devastare care poate de pe urma acestei opriri. Acestea se vor confrunta apoi cu alte provocări care sunt mai familiare pentru țările în curs de dezvoltare.

Să luăm în considerare aspectul economic al pandemiei. Indiferent de dorința lor de a cheltui, consumatorii nu sunt în măsură să facă acest lucru, deoarece au fost îndemnați sau le-a fost ordonat să rămână acasă. Și indiferent de dorința lor de a vinde, magazinele nu pot ajunge la clienții lor, iar multe dintre ele nu mai primesc marfă de la furnizării acestora.
Prioritatea imediată, desigur, este planul de sănătate publică, care solicită distanțare socială, auto-izolare și alte măsuri care sunt fundamental incompatibile cu modul în care economiile moderne sunt conectate între ele. Drept urmare, a avut loc o contracție rapidă a activității economice (și prin urmare a bunăstării economice).

Cât privește severitatea și durata recesiunii viitoare, acestea vor depinde de succesul planului de politică de sănătate, în special de eforturile de a identifica și de a limita răspândirea virusului, de a trata bolnavii și de a spori imunitatea. În așteptarea progresului pe aceste trei fronturi, teama și incertitudinea se vor adânci, cu implicații adverse pentru stabilitatea financiară și perspectivele de redresare economică.
Atunci când suntem împinși în afara zonelor noastre de confort într-o manieră atât de bruscă și violentă, cei mai mulți dintre noi vom ceda până la un anumit grad de paralizie, exagerare sau ambele. Tendința noastră de a ne panica se pretează la perturbări economice și mai profunde. Pe măsură ce constrângerile legate de lichidități dispar, participanții la piață se grăbesc să încaseze numerar, vânzând nu doar ceea ce este de dorit a se vinde, ci orice poate fi vândut în mod fezabil.

Când se va întâmpla acest lucru, rezultatul previzibil este reprezentat de un risc ridicat de lichidare financiară en gros, ceea ce, în absența intervențiilor inteligente de politică de urgență, va amenința funcționarea piețelor. În cazul crizei actuale, riscul ca sistemul financiar să infecteze în sens invers economia reală și să provoace o criză este prea mare pentru a fi ignorat.
Acest aspect ne aduce la a treia prioritate analitică: economia întrerupătoarelor de circuit. Aici, întrebarea nu este doar ce pot realiza intervențiile politicii de urgență, ci și ce este inaccesibil pentru acestea și când.

Fără îndoială, având în vedere faptul că dezintermedierea economică și financiară simultană ar avea implicații dezastruoase pentru bunăstarea societății, momentul actual cere în mod clar o abordare cu politici „dedicate și ambițioase”, „complet angajate” și „care să implice întregul guvern”. Prioritatea imediată este stabilirea măsurilor care pot limita sfera buclelor de reacție economică și financiară periculoase ale pieței. Acest efort este condus de băncile centrale, dar implică și autorități fiscale și altele.
Însă vor exista compromisuri dificile pentru a avansa. De exemplu, există un avânt semnificativ în spatele propunerilor de transferuri de numerar și împrumuturi fără dobândă pentru a proteja segmentele vulnerabile ale populației, pentru a menține companiile pe linia de plutire și pentru a proteja sectoarele economice strategice. Pe bună dreptate. Ideea este de a reduce riscul ca problemele de lichiditate să devină probleme de solvabilitate. Și totuși, un program de pompare de numerar și împrumuturi se va confrunta cu provocări de implementare imediată. În afară de consecințele nedorite și daunele colaterale care vin cu toate măsurile incluse, inundarea întregului sistem în criza din prezent ar necesita crearea de noi canale de distribuție. Întrebarea despre cum să ajungă banii la destinatarii intenționați nu este atât de simplă pe cât pare.
Există chiar și mai multe dificultăți atunci când vine vorba de implementarea programelor de salvare directă, care au devenit tot mai probabile. Departe de a fi elemente marginale, companiile aeriene, liniile de croazieră și alte sectoare puternic afectate sunt indicatori de seamă pentru ceea ce urmează să vină. De la companii industriale multinaționale la restaurante de familie și alte întreprinderi mici, rândul la salvare din partea guvernului va fi unul foarte lung.

Fără principii declarate în mod clar care să specifice de ce, cum, când și în ce termeni va fi oferită asistență guvernamentală, există șanse mari ca salvările să devină politizate, concepute prost și cooptate prin interese speciale. Acest lucru ar submina strategiile de ieșire pentru aducerea firmelor pe propriile picioare și ar risca să se repete experiența de după 2008, când criza a fost învinsă, dar fără a pune bazele unei creșteri puternice, durabile și inclusive pentru viitor.

Ținând cont de amploarea intervențiilor guvernamentale care pot avea loc în contextul actual, este important ca factorii de decizie să recunoască și limitele intervențiilor lor. Politicile reprezentate de rabatul fiscal, împrumuturile cu dobândă redusă sau refinanțarea ieftină pentru ipotecă nu îi vor convinge pe oameni să-și reia activitatea economică normală dacă în continuare se tem pentru propria sănătate. În afară de acest aspect, atâta timp cât accentul referitor la sănătatea publică este pus pe distanțare socială ca mijloc de eliminare a transmiterii comunitare, guvernele nu vor dori oricum ca oamenii să se aventureze să iasă afară.

Toate chestiunile ridicate mai sus sunt pregătite pentru mai multe cercetări economice. Urmărind aceste căi de cercetare, mulți cercetători din economiile avansate se vor găsi inevitabil în contradicție cu economiile în curs de dezvoltare – de la gestionarea crizelor și eșecurile pieței până la depășirea oboselii la acomodare și punerea bazelor mai temeinice pentru creștere structurală solidă, durabilă și incluzivă. În măsura în care adoptă perspective din ambele domenii, economia se va dovedi mai bună pentru acest contect. Până de curând, profesia a fost mult prea rezistentă la eliminarea distincțiilor artificiale și să nu mai vorbim de îmbrățișarea unei abordări multidisciplinare.

Aceste limite autoimpuse au persistat în ciuda unor dovezi abundente că, mai ales de la începutul anilor 2000, economiile avansate sunt împânzite cu impedimente structurale și instituționale care au înăbușit creșterea într-o manieră destul de familiară economiilor în curs de dezvoltare. În anii care au trecut de la criza financiară globală din 2008, aceste probleme au adâncit divizările politice și sociale, au subminat stabilitatea financiară și au făcut mai dificilă confruntarea cu criza fără precedent care ne bate acum la ușă.

© Copyright: Project Syndicate

Implicațiile economice ale încălzirii globale

Modelele climatice imaginate de specialiști prognozează, pentru Rusia, un ritm de încălzire de două ori mai rapid decât media mondială. La o medie mondială de 3,5 la sută, încălzirea în Rusia ar putea fi de 7 la sută. Or, la suprafața de 17.000.000 kmp a țării, din care două treimi se află în zone cu temperaturi foarte scăzute, perspectiva unui dezgheț masiv ridică serioase probleme. În mod firesc, programul de dezvoltare a economiei rusești în următoarele decenii, elaborat de guvernul federal, include și un set de prevederi menite a face față schimbării condițiilor climatice.
Comisia interministerială moscovită pentru studierea schimbărilor climatice pleacă de la prezumția că acestea ar putea avea atât rezultate pozitive, cât și negative. Consecințele pozitive, în Rusia, ar fi: 1) scurtarea mai mult sau mai puțin semnificativă a sezonului friguros, care necesită importante consumauri energetice pentru încălzirea locuințelor și a spațiilor de producție;

Modelele climatice imaginate de specialiști prognozează, pentru Rusia, un ritm de încălzire de două ori mai rapid decât media mondială. La o medie mondială de 3,5 la sută, încălzirea în Rusia ar putea fi de 7 la sută. Or, la suprafața de 17.000.000 kmp a țării, din care două treimi se află în zone cu temperaturi foarte scăzute, perspectiva unui dezgheț masiv ridică serioase probleme. În mod firesc, programul de dezvoltare a economiei rusești în următoarele decenii, elaborat de guvernul federal, include și un set de prevederi menite a face față schimbării condițiilor climatice.
Comisia interministerială moscovită pentru studierea schimbărilor climatice pleacă de la prezumția că acestea ar putea avea atât rezultate pozitive, cât și negative. Consecințele pozitive, în Rusia, ar fi: 1) scurtarea mai mult sau mai puțin semnificativă a sezonului friguros, care necesită importante consumauri energetice pentru încălzirea locuințelor și a spațiilor de producție;
2) îmbunătățirea condițiilor de navigație în Oceanul Înghețat de Nord, dinspre Oceanul Atlantic spre Oceanul Pacific și viceversa, ceea ce ar da un puternic impuls transportului de mărfuri dintre Europa și Asia, fără intervenția spărgătoarelor de gheață, scurtând mult durata și costurile acestuia. De asemenea, 3) în funcție de umiditatea sau uscăciunea încălzirii din următorii 50 de ani, fertilitatea pe ansamblul terenurilor agricole rusești ar putea crește sau scădea.

Ca posibile efecte negative sunt avute în vedere: 1) înmulțirea și amplificarea dezastrelor naturale (inundațiile, seceta, furtunile, incendiile de vegetație etc.), apoi 2) amenințările de distrugere a infrastructurilor de comunicații (șosele, căi ferate, conducte, linii electrice) și 3) reducerea simțitoare a cererii de materii prime energetice rusești, de pe urma cărora economia rusă obține importante venituri.

Un presupus dar și contestat efect al încălzirii globale ar fi scurtarea duratei de viață a numeroși locuitori ai Rusiei care, în prezent, trăiesc în zone cu căldură excesivă și în perspectiva încălzirii temperaturii aerului cu încă 5-10 grade ar fi în pericol. Valul de căldură din 2010 a dus la moartea prematură a 54.000 persoane, pricinuind țării, în opinia unor experți, pagube de 330 miliarde ruble (70 ruble = 1 euro). Paguba a fost calculată de cercetătorii unui institut specializat, care au evaluat valoarea unui locuitor matur la 47 milioane ruble (vezi „Profil”, nr. 5, din 10 februarie 2020).
În urma încălzirii, zonele așa-zisului „îngheț veșnic” ar fi amenințate de inundații catastrofale, numărul acestora din ultimii zece ani depășind totalul celor petrecute în decurs de jumătate de secol. Pagubele produse economiei de pe urma lor s-au ridicat la 50-150 miliarde ruble anual. Inundațiile provocate de fluviul Amur, în anul 2013, la frontiera cu China au afectat în Rusia 100 de localități și peste 100.000 locuitori. În orașul Habarovsk, nivelul apei a depășit cu 8 metri cota de inundații, iar în Komsomolsk cu 9 metri. Efectuarea lucrărilor de hidroameliorații, construirea de baraje, hidrocentrale electrice, stăvilare, diguri, canalizări, bazine de acumulare, devieri de curs, care au costat, până acum, zeci de miliarde de ruble, va fi, deci, continuată în ritm accelerat.

De pe urma încălzirii ar putea fi serios afectate instalațiile industriale pentru extracția hidrocarburilor, amplasate în marea lor majoritate în zone nordice. Dezghețarea solului pe care s-au construit drumuri, sonde de țiței sau gaze, rezervoare, conducte, întreprinderi, diferite alte instalații și locuințe va slăbi fundamentul acestora, necesitând reamplasări sau consolidări. Potrivit calculelor unor specialiști, reconstrucția infrastructurilor industriale și de comunicații aflate în zonele de „îngheț veșnic”, procesele de modernizare menite să minimizeze efectele unui dezgheț masiv ar necesita investiții de circa 84 miliarde dolari, respectiv 9,5 la sută din PIB (vezi „Profil”, nr. 45, din 25 noiembrie 2019).

Dar de pe urma încălzirii zonelor nordice se vor putea trage și foloase, principalul lor beneficiar fiind agricultura. Mari suprafețe de teren agricol aflate în nordul țării, nevalorificate din cauza iernilor lungi, a frigului și a condițiilor nefavorabile, vor beneficia de surplusul de căldură, devenind producătoare de cereale, fructe sau legume, deficitare la ora actuală pe piața rusă. În ultimii 10 ani, fertilitatea recoltelor de cereale a sporit cu 2,8 la sută și a celor de floarea-soarelui și sfeclă de zahăr cu 2 la sută. În perspectiva anilor 2030 – 2040, ar fi posibile creșteri ale producțiilor agricole de 15 și până la 35 la sută. De condiții mai favorabile s-ar bucura și grădinile de legume sau livezile de pomi fructiferi.

Specialiștii institutelor de hidro-meteorologie au în vedere două variante de încălzire: cu umiditate suficientă sau secetă. În funcție de aceste elemente, parametrii sporirii recoltelor rămân incerți. Între altele, în eventualitatea câtorva ani de secetă succesivă, situația financiară a multor fermieri ar deveni catastrofală. Deja volumul datoriilor făcute de către ei la bănci însumează 4.000 de miliarde de ruble. Înfăptuirea ambițioaselor proiecte guvernamentale de extindere a sistemelor de irigații ar putea diminua întrucâtva pericolul unor ani secetoși.
Pe alt plan, ținând seama de perspectivele unor recolte agricole sporite, în urma încălzirii, guvernul federal a elaborat un program de stimulare a culturilor de importanță strategică. Din cele 61 miliarde ruble alocate agriculturii pentru anul 2020, culturilor strategice le sunt rezervate 40 la sută. Extinderea culturilor subvenționate va avea loc selectiv, doar în funcție de condițiile pedo-climatice concrete ale regiunilor și în măsura în care fermierii pot fi interesați să-și restructureze producția.
Schimbările climatice sunt de natură să producă și o accentuare a mobilității forței de muncă. În urma supraîncălzirii zonelor aride din Asia Centrală și Orientul Mijlociu, de pildă, numeroase persoane își vor căuta noi locuri de muncă mai la nord, Rusia fiind vizată de un mare număr de imigranți care vor putea influența relațiile pe piața muncii. În prezent, imigranții sunt bineveniți pentru completarea forței de muncă deficitare, dar în viitor ar deveni un balast nedorit.

În luna noiembrie 2019 s-a ținut, la Moscova, un forum internațional axat pe problematica dezvoltării durabile și pe modalitățile de acomodare la noile condiții climatice. În cursul dezbaterilor au fost relevate imensa pagubă provocată de despădurirea haotică, în scopuri industriale și comerciale, a unor uriașe suprafețe silvice din Rusia, precum și necesitatea revigorării lor, pentru a se ridica perdele de hidro și termoprotecție, nu numai a Rusiei, dar și a planetei.

Acordul de la Paris privind schimbările climatice, la care Rusia aaderat în 2019, fixează ca obiective, în următorii ani, alinierea la un ritm de creștere anuală a temperaturii globului de doar 2 sau chiar 1,5 la sută. Aceasta presupune măsuri severe de reducere a emisiilor de gaze de seră, la producerea cărora Rusia contribuie din plin. Guvernul federal s-a angajat, și el, să ia măsuri de reducere a proceselor industriale poluatoare și de încurajare a tehnologiilor „verzi”, vizând înlocuirea combustibililor organici și utilizarea pe scară largă a hidrocentralelor, a instalațiilor eoliene și a căldurii solare pentru producerea energiei necesare industriei și consumului casnic. Se preconizează ca, până în 2030, emisiile poluante să fie reduse cu 25-30 la sută față de nivelul anului 2000.
Guvernul moscovit a elaborat o strategie pe termen lung, a cărei primă etapă se întinde până în 2022 și prevede: 1) măsuri pe plan federal, respectiv norme juridice și metodologice; 2) măsuri pe plan sectorial, respectiv, proiecte în domeniul purtătorilor energetici, agricultură, transport, construcții, spațiu locativ etc.; 3) măsuri pe plan regional, respectiv transpunerea în plan local a sarcinilor federale stabilite. O a doua etapă a strategiei federale se întinde până în 2025. Ideea de bază a strategiei este aceea că, în prezent, rolul decisiv în gestionarea schimbărilor climatice îi revine omului.

În anul 2018, un număr de 46 orașe rusești și mari centre industriale au fost incluse pe lista zonelor intens poluate. Pentru 12 dintre ele a fost elaborat proiectul ecologic Aer curat, pe perioada 2019 – 2024, preconizând reducerea cu 20 la sută a emisiilor de gaze nocive. Finanțarea lui se ridică la 480 de miliarde de ruble. Directorul general al companiei Rosteh, Serghei Cemezov, a cerut președintelui Vladimir Putin ca unitatea condusă de el să fie acreditată ca unic gestionar al proiectului, întrucât deține dotări tehnice moderne și o bogată experiență în materie de monitoring informatizat (vezi „RBK”, nr. 7, din 11 februarie 2020).

Reglementările ecologice stabilite de guvernanții sunt privite cu îngrijorare de întreprinzătorii din sectorul industrial-energetic. Există temerea că eficiența economică a sectorului va fi serios afectată, pierderile înregistrate putând fi chiar mai mari decât cele de pe urma poluării. Modernizările costisitoare pentru reducerea emisiilor poluante sunt de natură să aducă daune mai ales complexului industrial-energetic.
Din considerentele de mai sus, Rusia ar fi tentată să adere mai degrabă la tabăra celor care minimizează pericolul schimbărilor climatice, al cărei reprezentant activ este președintele Donald Trump, decât la tabăra verzilor, susținută de statele Uniunii Europene. Deocamdată, Moscova stă în expectativă. La Forumul Internațional Economic de la Davos, din februarie 2020, s-au confruntat două concepții energetice disimulând interese net diferite și de anvergură mondială. Comentatorii mai suspicioși din Rusia se întreabă cine se află în spatele intervențiilor curajoase ale activistei ecologice Greta Thunberg pentru a înțelege ce interese ar fi servite prin implementarea solicitatului „acord verde” (vezi „Nezavisimaia Gazeta”, din 11 februarie 2020).

Din experiența anilor trecuți se știe că multe din proiectele preconizate rămân pe hârtie. La o recentă analiză, noul premier, Mihail Mișustin, a constatat că fondurile alocate în 2019 pentru implementarea proiectelor naționale (1.750 miliarde ruble) nu au fost utilizate în totalitate. Din banii rezervați pentru finanțarea proiectelor ecologice s-au utilizat doar o treime (19 miliarde ruble), 66,3 la sută din ei rămânând nefolosiți (vezi „Kommersant”, din 11 februarie 2020).

Acordul de la Paris nu prevede sancțiuni pentru cei care încalcă regulile stabilite și nu există nicio garanție că semnatarii vor avea de suferit dacă nu vor acționa în concordanță cu angajamentele asumate. Iată de ce Uniunea Industriașilor din Rusia, care, inițial, se pronunța împotriva ratificării acordului, de teama eventualelor sancțiuni, și-a schimbat atitudinea, cerând guvernului aderarea la el. Insinuări malițioase susțin că măsurile de stimulare a tehnologiilor „verzi” luate de guvernanții de la Moscova s-ar datora nu preocupărilor pentru reducerea poluării, ci interesului Rusiei de a nu rămâne în urma altor țări pe plan de imagine. În opinia expertului Aleksandr Perov, „programul guvernamental de adaptare la schimbările climatice nu este decât o formalitate gratuită” (vezi „Nezavisimaia Gazeta”, din 11 februarie 2020).

Totuși, măsurile concrete ale guvernului de la Moscova consacrate protejării mediului natural, amenințat de activitățile industriale sau casnice iresponsabile, nu pot fi trecute cu vederea. Se remarcă, între altele, și stăruința cu care acesta se preocupă de soarta deșeurilor industriale. În opinia Ministerului Mediului, colectarea și depozitarea sau distrugerea deșeurilor ar trebui să fie gestionate de o companie unică, de stat, și nu de companiile care le produc, acestea urmând să plătească un impozit special în contul căruia compania Operatorul Ecologic Rus ar urma să efectueze lucrările cu pricina. Întreprinzătorii privați nu acceptă, însă, instituirea unui nou impozit, argumentând că el ar fi de natură să le diminueze rentabilitatea.

Tot în contextul măsurilor de protecție a mediului, ministerul rus de resort a înăsprit și regimul acordării permiselor de vânătoare, considerând că posesorii acestora nu trebuie să fie doar buni țintași, ci și oameni conștienți de importanța menținerii în echilibru a lanțului trofic. Astfel, pentru acordarea permisului urmează să fie stabilite criterii precise de evaluare a cunoștințelor de biologie ale solicitanților și chiar absolvirea de către ei a unor cursuri de instruire.

Coronavirusul și economia globală

0

Izbucnirea COVID-19, un nou coronavirus, este o urgență tragică de sănătate publică. Boala, să sperăm, va fi controlată rapid, însă Fondul Monetar Internațional avertizează deja că creșterea economică din China ar putea încetini. Pe măsură ce urmărim desfășurarea situației, trei riscuri mai extinse pentru economia globală devin de asemenea mai evidente.
Primul risc este, evident, în China însăși. Cu toate că originile precise ale bolii rămân neclare, este greu de luat în considerare dacă pot fi evitate focarele de acest tip – de exemplu, printr-un control mai bun asupra igienei în piețele alimentare. Dar este dureros de evident faptul că lipsa de transparență în China a contribuit la frică și chiar la semne de panică în întreaga lume.

Așa cum au demonstrat piețele financiare în 2007-2008, când incidența precisă a riscurilor mari era bine înțeleasă, oamenii tind să-și imagineze ce e mai rău. Scăderea rapidă a prețurilor activelor poate să nu conțină multe informații – cu excepția faptului că nu există prea multe informații care pot fi deținute.

Care este rata exactă a mortalității asociată cu COVID-19? De ce, după cum se presupune, mortalitatea variază semnificativ în funcție de localități? Ce anume explică ușurința cu care acest virus pare, uneori, să parcurgă distanțe mari? Care sunt efectele precise ale plasării în carantină a persoanelor dintr-o clădire, spital sau oraș?
Cu siguranță, autoritățile chineze nu au toate răspunsurile în acest moment, dar înclinația lor de a suprima datele și interpretarea este extraordinar de inutilă.

În al doilea rând, lipsa de leadership american este din ce în ce mai dureros de aparentă cu fiecare zi ce trece. Statele Unite au cel mai puternic sistem de sănătate medicală din lume, cu o capacitate de cercetare și dezvoltare (guvernamentală și privată) care este fără pereche. Cu toate acestea, administrația președintelui Donald Trump pare să fie preocupată în primul rând de reducerea riscurilor, păstrând virusul în afara SUA – o sarcină aproape imposibilă.

Sectorul privat lucrează din greu la un vaccin, iar acest lucru este vrednic de laudă. Din păcate, pe o perioadă mai lungă de timp, lipsa unei piețe consecvente pentru astfel de vaccinuri a subminat investițiile în acest sector. Prin crearea celei mai mari piețe din lume pentru multe medicamente, SUA sprijină în mod eficient cercetarea într-o gamă largă de suferințe medicale – dar numai pentru cele pentru care există o cerere mare și constantă în SUA.

Chiar și cel mai înverșunat apărător al sloganului „America pe primul loc” al lui Trump trebuie să fie dispus să admită că nu este în interesul Americii ca restul lumii să se îmbolnăvească. Este vorba despre aliați, prieteni și clienți ai SUA. De asemenea, fie că ne place sau nu, sunt puține bolile care se vor opri la granițele Americii. Într-adevăr, Centrele de Control și Prevenire a Bolilor din SUA (CDC) au declarat că nu se pune problema dacă, ci mai degrabă când, COVID-19 se va răspândi pe plan intern.
Al treilea risc este pe piețele emergente și în țările în curs de dezvoltare. Țările mai sărace sunt slab echipate pentru a face față acestui tip de boală, așa cum se vede în refuzul țărilor africane de a-și transporta cetățenii din China pe calea aerului.

Vestea că coronavirusul a ajuns în Italia a zguduit piețele financiare mondiale, dar Italia este o țară relativ bine organizată și bogată. O democrație
vibrantă asigură că oamenii (din interiorul și din afara țării) vor înțelege rapid dacă măsurile de control și tratament funcționează.
Ar trebui să fim mult mai preocupați de alte țări, unde hrana este mai precară, standardele de locuit sunt slabe, iar transmiterea bolilor poate apărea mult mai ușor. Dacă sistemele de sănătate ale acestor țări sunt sub presiune, SUA, Europa și nu numai ar trebui să facă rapid progrese în ceea ce privește aspectele de asistență tehnică și provizii esențiale. Dar și aici există până acum o lipsă îngrijorătoare de leadership.

Pare puțin probabil ca această boală să se dovedească la fel de mortală precum unele dintre cele pe care le-au experimentat strămoșii noștri. Practica medicală și sănătatea publică au avansat foarte mult. CDC este o organizație de excepție, iar Organizația Mondială a Sănătății are un palmares puternic în caz de forță majoră. Grupurile din sectorul privat de medici și asistente dedicate s-au comportat extraordinar de bine în cele mai dificile circumstanțe, cum ar fi tratarea Ebolei, atunci când li se oferă o șansă. Avem norocul să trăim într-o epocă care are atât de mulți eroi.
Totuși, acest coronavirus reprezintă un avertisment. Societățile neglijează accesul la sistemele de îngrijire a sănătății și reduc investițiile în cercetare și dezvoltare într-un ritm care reprezintă un adevărat pericol. Bolile sunt în continuă evoluție și trebuie să ne creștem continuu capacitatea de a înțelege și de a combate amenințările nou-apărute.

Cea mai bună cale de înaintare este prin consolidarea științei, formarea mai multor oameni de știință și construirea mai multor laboratoare. Țările care pot face acest lucru – precum SUA – ar trebui să împărtășească ideile și cunoștințele cât mai larg posibil.

A investi mai mult în știință este o propunere economică atrăgătoare. Având în vedere ratele foarte ridicate de rentabilitate socială, cercetarea de bază într-o gamă largă de activități face mai mult decât să amortizeze.
Dar aici nu este vorba despre economie. Mai probabil, într-o zi, un om de știință vă va salva viața sau viața unei persoane dragi deoarece munca sa anterioară a produs un medicament, un tratament sau doar o idee care a făcut o diferență critică. Ar trebui să investim în oameni de știință pentru a ne salva pe noi înșine și pe vecinii noștri. Și trebuie să ne amintim că avem vecini peste tot în lumea noastră interconectată până în străfunduri.

© Copyright: Project Syndicate