Mesajul Președintelui Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Nicu Marcu, cu ocazia deschiderii Conferinței Internaționale ISF2020

0

Bună ziua,

Mă bucur să constat o prezență numeroasă la evenimentul de astăzi. Salut cu această ocazie și participarea membrilor comunității internaționale la acest eveniment.

De la bun început, țin să menționez că educația financiară este una dintre direcțiile fundamentale de acțiune ale Autorității de Supraveghere Financiară. Această educație invită la responsabilizarea socială și individuală în materie de risc și beneficii. Ceea ce ne propunem este ca prin educație financiară să asigurăm o corectă înțelegere a modului în care funcționează piața financiară non-bancară, instrumentele și serviciile pe care le utilizăm, în calitate de consumatori.

Doar în acest fel, crescând gradul de ”alfabetizare financiară” – care după cum știți este unul scăzut în România – putem, pe de o parte, să asigurăm incluziunea financiară la nivel individual, iar pe de altă parte să contribuim și la o dezvoltare, în perspectivă, a piețelor financiare. Studiile elaborate până în prezent arată faptul că politicile de la nivel național, cum sunt cele legate de educație și protejarea consumatorilor, modelează ”alfabetizarea financiară” mai mult decât oricare alt factor.

Este firesc, așadar, ca discuția despre educația financiară să pună în centru, așa cum o sugerează și tema evenimentului de astăzi, tânăra generație. Autoritatea de Supraveghere Financiară a abordat prin programele sale specifice toate categoriile de vârstă, dar și-a îndreptat atenția, cu precădere, către tineri. În această privință, pornim la un drum lung – știm că rezultatele se văd în timp și, de aceea, trebuie să fim pregătiți pentru un efort susținut și de durată.

Așa cum spuneam, în decursul ultimilor cinci ani am privit îmbunătățirea nivelului de educație financiară, la nivel național, ca fiind una dintre prioritățile noastre. După cum cred că știți deja, avem foarte multe programe pe care le dezvoltăm în colaborare cu licee și cu universități din toată țara.

Cifrele sunt motivante – de acțiunile noastre adresate învățământului preuniversitar au beneficiat peste 150.000 elevi, am dezvoltat programe de pregătire pentru peste 2.000 de profesori și lectori voluntari pentru școli și licee, peste 12.000 de studenți din centre universitare din toată țara au asistat la conferințele, seminariile și lecțiile deschise pe care le-am gândit special pentru ei.

Avem o tânără generație digitalizată, cu apetit ridicat pentru informație și extrem de conectată la realitate. Tehnologiile digitale pot deveni mijlocul prin care se pot îmbunătăți eficiența și rezultatele educației financiare, cu condiția ca modalitatea de învățare să fie interactivă și plăcută, mai exact să răspundă preocupărilor tinerilor. Dacă tinerii beneficiază de cele mai bune experiențe de învățare putem genera, în timp, mai multă bunăstare la nivelul consumatorului de produse și servicii financiare și, în consecință, la nivelul întregii societăți.

Pentru a împlini aceste deziderate avem nevoie de o implicare cât mai largă, coordonată și unitară, în cadrul eforturilor pentru dezvoltarea unor proiecte de educație financiară de anvergură, derulate la nivel național. Am făcut un prim pas în această direcție. După cum știți, Autoritatea este semnatară a unui acord de colaborare care vizează elaborarea Strategiei Naționale de Educație Financiară, alături de Ministerul Educației și Cercetării, Ministerul Finanțelor Publice, Banca Națională a României și Asociația Română a Băncilor. Dat fiind că piețele financiare naționale sunt deja serios integrate în Europa, iar reglementările financiare se internaționalizează galopant, aș zice că este loc și de proiecte educative ce pot viza un nivel chiar european.

Ne propunem, pe mai departe, pași concreți, prin crearea de parteneriate relevante, care să amplifice efectele demersurilor noastre. În această privință, vedem Institutul de Studii Financiare ca pe un important centru de expertiză pentru dezvoltarea și implementarea proiectelor de educație financiară. Demersuri precum cel de astăzi sunt aliniate nevoii de evaluare a contextului dificil în care ne aflăm și de identificare, în perspectivă, a celor mai eficiente abordări.

Fără consumatori bine educați din punct de vedere financiar nu putem vorbi cu adevărat despre dezvoltarea piețelor financiare.

Vă mulțumesc.

Prof. Univ. Dr. Nicu Marcu,

Președintele Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară

Consumatorii din UE vor putea în curând să își apere drepturile în mod colectiv

0
  • Consumatorii vor fi mai bine protejați de prejudiciile colective de la nivel național sau transfrontalier
  • Se introduc garanții pentru a evita abuzul de procedură prin aplicarea principiului „partea care pierde plătește”
  • Asociațiile pentru protecția consumatorului pot fi desemnate să lanseze acțiuni în numele consumatorilor

Parlamentul a aprobat azi o nouă lege care va permite grupurilor de consumatori să lanseze împreună acțiuni colective în UE.

Noile norme introduc un model armonizat pentru acțiunea de reprezentare în toate statele membre. Acesta garantează protecția consumatorilor împotriva prejudiciilor colective și introduce garanții adecvate pentru a evita procesele abuzive.

Toate statele membre trebuie să instituie cel puțin un mecanism procedural eficace care să permită entităților calificate (de exemplu, organizații ale consumatorilor sau organisme publice) să introducă acțiuni în instanță pentru acțiuni în încetare (pentru a stopa sau interzice încălcările) sau măsuri reparatorii (compensații). Legislația dorește să îmbunătățească funcționarea pieței interne oprind practicile ilegale și facilitând accesul consumatorilor la justiție.

Mai multe drepturi pentru consumatori și garanții pentru comercianți

Modelul european de acțiune colectivă va permite numai entităților calificate, cum ar fi organizațiile consumatorilor, să reprezinte grupuri de consumatori și să intenteze acțiuni în justiție, în locul cabinetelor de avocatură.

Pentru a introduce acțiuni transfrontaliere în instanță, entitățile calificate vor trebui să respecte aceleași criterii în întreaga Uniune. Ele vor trebui să demonstreze că dispun de un anumit grad de stabilitate. În plus, trebuie să și demonstreze că au activitate publică și că sunt o organizație non-profit. Pentru a sesiza instanțele naționale, entitățile vor trebui să îndeplinească criteriile prevăzute în legislația națională.

Normele mai introduc garanții puternice pentru a evita abuzul de procedură. În acest scop, se folosește principiul „partea care pierde plătește”, care garantează că partea care nu a obținut câștig de cauză suportă cheltuielile de judecată ale părții care are câștig de cauză.

Pentru a preveni și mai mult utilizarea abuzivă a acțiunilor de reprezentare, ar trebui evitate daunele-interese cu caracter punitiv. Entitățile calificate trebuie, de asemenea, să stabilească proceduri pentru a evita conflictele de interese și influența externă, și anume dacă sunt finanțate de o terță parte.

Pot fi introduse acțiuni colective împotriva unor comercianți dacă se presupune că aceștia au încălcat legislația Uniunii într-o gamă largă de domenii, cum ar fi protecția datelor, călătoriile și turismul, serviciile financiare, energia și telecomunicațiile.

În fine, directiva se referă și la încălcările care au încetat înainte de a se iniția sau încheia o acțiune de reprezentare, întrucât ar putea fi necesar să se interzică practica în sine pentru a împiedica repetarea ei.

Raportorul Geoffroy Didier (PPE, Franța) a declarat: „Prin această nouă directivă, am găsit un echilibru între o mai bună protecție a consumatorilor și asigurarea securității juridice de care au nevoie întreprinderile. Într-un moment în care Europa este puternic testată, UE a demonstrat că poate oferi rezultate și se poate adapta la noile realități, își poate proteja mai bine cetățenii și le poate oferi noi drepturi concrete ca răspuns la globalizare și la excesele acesteia.”

Etapele următoare

Directiva va intra în vigoare la 20 de zile de la data publicării sale în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Statele membre vor dispune apoi de 24 de luni pentru a transpune directiva în legislația națională și de șase luni suplimentare pentru a o aplica. Noile norme se vor aplica acțiunilor de reprezentare introduse la data aplicării sau după această dată.

Context

Directiva privind acțiunile de reprezentare, propusă în aprilie 2018 de Comisia Europeană, a fost aprobată de negociatorii Parlamentului și de miniștrii Uniunii în iunie 2020. Actul legislativ face parte din Noile avantaje pentru consumatori. El vine ca răspuns la o serie de scandaluri recente legate de încălcarea drepturilor consumatorilor de către unele companii multinaționale. În unele state membre, consumatorii pot deja să lanseze acțiuni colective în fața instanței. De acum înainte, însă, opțiunea va fi disponibilă în toate țările Uniunii.

Priorități pentru însănătoșirea economică a României

0

Coaliția pentru Dezvoltarea României se adresează partidelor politice în perspectiva alegerilor parlamentar și le semnalează un număr de 9 priorități pe care le consideră necesare pentru însănătoșirea economică a României. Sunt principia care vizează creșterea transparenței între cetățeni și administrație și între mediul de afaceri și administrație, stabilitatea fiscal, armonizarea investițiilor publice și private, alocări de fonduri pentru depășirea crizei actuale, negocierile pentru fonduri europene dedicate dezvoltării economice, reforma administrației central și a celi locale, depășirea blocajelor din transporturi, sprijinirea forței de muncă în condițiile actuale, reforma educației.

#1 Prima prioritate este creșterea calității dialogului și a transparenței între cetățeni și administrație, și între mediul de afaceri și administrație, prin simplificarea legislației și digitalizare, care să elimine cât de mult se poate interacțiunea fizică dintre contribuabili și administrație. Cerințele legale pentru firme au ajuns la niveluri care frizează absurdul. Fie că ești o prăvălie cu doi angajați, fie că ești o corporație cu mii de angajați, trebuie azi să ai responsabil cu securitatea muncii, responsabil pentru spălare de bani, responsabil cu protecția datelor, responsabil cu securitatea fizică, care trebuie să producă analize de risc, responsabil cu arhiva, contracte anuale obligatorii de medicina muncii și mai toate astea în dosar cu șină, mai nimic digitalizat. Și cu amenzi usturătoare dacă nu te conformezi. Acestea sunt cerințele generale, cele speciale, pe domenii de activitate specifice, vin deasupra și sunt mult mai multe. Costurile pe care societățile comerciale le au anual ajung uriașe. Mediul de afaceri are nevoie de simplificare și digitalizare administrativă. Aceste obligații ale companiilor au devenit o povară uriașă.”, a declarat Dragoș Petrescu, coordonatorul CDR.

#2 Pe plan fiscal, mediului de afaceri are nevoie stabilitate, digitalizare, consolidare și operaționalizare a facilităților fiscale pentru cercetare și dezvoltare. Cota unică de impozitare reprezintă de mulți ani unul dintre pilonii de bază ai sistemului de impozitare din România, un sistem simplu, ușor de înțeles și de aplicat și care încurajează conformarea voluntară a contribuabililor onești. Solicitarea unanimă a mediului de afaceri către puterea politică ce va urma după alegeri, indiferent care e aceea, este să mențină cota unică. “După un an atât de greu, pentru a restabili echilibrul bugetar în 2021, soluția nu trebuie să fie introducerea de taxe și impozite noi, sau creșterea celor existente, ci creșterea gradului de colectare concomitent cu reducerea și eliminarea economiei informale”, a arătat Ramona Jurubiță, membru în consiliul de conducere CDR.

#3 În planul investițiilor, CDR susține încurajarea, îmbinarea și armonizarea dintre investițiile publice și private, mai ales în sectoare cheie – educație, sănătate, infrastructură – și proiectarea unui cadru legal care să acomodeze investiții de anvergură, investiții strategice, transformative pentru economia digitală și verde de mâine a României.

#4 În privința pachetelor de susținere economică acordate în contextul crizei pandemice, CDR consideră necesară concentrarea alocării fondurilor de 80 miliarde euro spre acțiuni de remediere a consecințelor crizei cu efect multiplicator imediat. Trebuie început prin acoperirea cheltuielilor sistemului de sănătate pentru combaterea efectelor pandemiei și continuat cu remedierea consecințelor crizei asupra pieței forței de muncă și furnizarea de capital pentru companii (de lucru, pentru investiții, recapitalizare) pentru menținerea lanțurilor și a circuitului economic.

#5 În privința fondurilor europene, CDR consideră necesar ca România să negocieze un procent mai mare către dezvoltarea economică, investiții cu efect direct în economia reală și acceptarea la finanțare a proiectelor private, acestea putând  genera lichiditate mai rapid. CDR susține prioritizarea finanțării proiectelor de investiții publice mature – în consultare cu mediul de afaceri, dar pe baza determinării decalajelor -, alocarea unui procent cât mai mare spre proiecte generatoare de venituri, care să susțină lichiditatea (inclusiv pentru municipalități), înființarea de urgență a unei bănci promoționale a României

  • pentru a ține cont de specificul României și a orienta fondurile preponderent spre dezvoltare economică
  • și crearea unei structuri dedicate de coordonare, în subordinea directă a Primului Ministru, pentru generarea și monitorizarea implementării de proiecte.

#6 Prioritatea șase este reforma administrației centrale și locale. „România are nevoie de un aparat administrativ mai suplu și mai flexibil, depolitizat, dar și de digitalizare și de indicatori de perfomanță a personalului” a spus Florin Jianu, membru în Consiliul de Conducere CDR. CDR consideră necesare modernizarea organigramelor din unitățile administrativ-teritoriale (UAT) și stabilirea de indicatori de performanță pe baza indicatorilor din țările europene cu cele mai eficiente administrații locale, precum număr de angajați / număr de locuitori, pondere maximă a bugetului de salarii în total buget al UAT, pondere minimă a bugetului de investiții în total buget UAT.

#7 A șaptea prioritate este infrastructura de transport, unde CDR cere rezolvarea cauzelor majore ale blocajelor, respectiv contestațiile abuzive pe care legea achizițiilor publice le-a permis, licitarea pe loturi mari cu mulți subcontractanți (de exemplu, Polonia separă licitațiile pe tipuri de lucrări, iar în licitațiile de infrastructură feroviară, construcțiile civile sunt separate de sistemele de semnalizare inteligente) și exproprierile de interes public întârziate. La toate acestea, se adaugă lipsa capacității instituționale de a gestiona aceste proiecte strategice.

#8 Pentru piața muncii, în contextul prelungirii crizei generate de pandemie, CDR consideră că este necesară continuarea măsurilor de sprijin pentru mediul de afaceri (șomaj tehnic, kurzarbeit, sprijin pentru relansarea activității). Criza forței de muncă dinainte de pandemie a fost pusă în paranteză de criza economică actuală, dar problema forței de muncă nu va dispărea. “E nevoie să transformăm România într-o țară atractivă, în care să vrei să înveți, o țară în care să vrei să trăiești. Avem nevoie de un plan pentru reducerea emigrării și de încurajare a diasporei de revenire în țară. Avem nevoie să simplificăm imigrarea și avem nevoie să importăm forță de muncă”, a declarat Dragoș Anastasiu, membru în consiliul de conducere CDR.

#9 A noua prioritate este reforma educației, care nu se face doar pe hârtie, ci vine cu schimbarea de atitudine, de perspectivă și de mentalități și cu recunoașterea școlilor particulare ca parte integrată și recunoscută a sistemului național de învățământ. CDR susține sincronizarea educației cu nevoile mediului de afaceri, pe toate palierele. Avem nevoie de promovarea educației vocaționale, duale și tehnologice, dar și de educație superioară adaptată. În contextul în care criza pandemică a arătat cât de în urmă suntem cu digitalizarea în educație, CDR consideră necesară accelerarea formării cadrelor didactice în literație și pedagogie digitală, atât formarea inițială cât și pe parcursul vieții profesionale, pentru a evita să avem o generație de elevi ratată, adică un dezastru pentru România.

Aici lista extinsă cu prioritățile CDR pentru ca România să traverseze actuala criză economică.

CEC Bank continuă să raporteze rezultate solide în contextul pandemiei COVID-19

0

CEC Bank continuă să raporteze rezultate solide în ciuda contextului economic actual. Astfel, după primele nouă luni ale anului, CEC Bank înregistrează un profit net de 274,2 milioane de lei.

Profitul la nouă luni, conform rezultatelor preliminare neauditate, este peste nivelul bugetat și contribuie la consolidarea băncii: rata fondurilor proprii totale este de 24,91%, semnificativ peste nivelul cerinței globale de capital (OCR), în timp ce lichiditatea imediată este la un nivel confortabil, de 44,31%, situându-se cu mult peste limita minimă de 35% stabilita conform reglementarilor interne, asociata unui profil de risc scăzut.

Evoluția rezultatelor CEC Bank este încurajatoare, în contextul unui mediu caracterizat de incertitudine și un nivel redus al dobânzilor. Am reușit să creștem în toate zonele de activitate și continuăm să implementăm strategia de modernizare a băncii. CEC Bank își adaptează modelul de business, urmărind digitalizarea serviciilor și diversificarea surselor de venit, prin creșterea ponderii veniturilor din comisioane și operațiuni”, a declarat Bogdan Neacșu, director general al CEC Bank.

De la începutul anului, CEC Bank a implementat o serie de proiecte în direcția digitalizării serviciilor bancare: a demarat un amplu program de investiții pentru înlocuirea flotei de bancomate cu echipamente de ultimă generație, a lansat CEC_IN, un flux care permite deschiderea online de conturi, a lansat Apple Pay și Google Pay și a adus îmbunătățiri serviciilor de mobile și internet banking. De asemenea, în contextul pandemiei COVID-19, banca a implementat măsurile necesare pentru a proteja sănătatea clienților și salariaților săi, dar și măsuri de sprijinire a mediului de afaceri și a economiei reale.

Profitul net raportat de CEC Bank în primele nouă luni din 2020 a fost de 274,2 milioane de lei. Rezultatul a fost afectat în principal de majorarea cheltuielilor  nete cu provizioanele  aferente creditelor, până la nivelul de 221,4 mil. lei la sfârșitul lunii septembrie 2020 (cu 110 milioane lei peste nivelul din perioada similară din 2019), precum  și de ajustările  nete negative,  în valoare de circa 43 de milioane de lei, generate de modificările clauzelor contractuale în vigoare, în special ca urmare a modificării condițiilor contractuale prin amânarea la plata a ratelor de credit. În contextul economic actual, Banca estimează că și în ultima parte a anului va înregistra o majorare a  provizioanelor aferente creditelor.

CEC Bank a înregistrat venituri nete din dobânzi în valoare de 832,3 milioane de lei, nivel apropiat de cel din perioada similară a anului trecut, într-un context caracterizat de reducerea dobânzilor. Pe piața interbancară, media ratelor ROBOR la 3 luni a scăzut de la 3,16% în primele nouă luni din 2019, la 2,49% în perioada ianuarie-septembrie 2020. Veniturile nete din comisioane au crescut cu circa 6%, ajungând la 190,9 milioane de lei, pe fondul creșterii volumului de operațiuni.

Activele totale ale CEC Bank au urcat la 37,5 miliarde de lei, cu un plus de peste 14% de la începutul anului. Portofoliul de credite acordate clientelei, la valoare brută s-a majorat cu circa 9%, cu ritmuri de creștere aproximativ egale pe segmentele persoane fizice și companii. În cazul companiilor, împrumuturile acordate în cadrul programelor guvernamentale au înregistrat cea mai mare creștere (+762,6 milioane de lei), programul IMM Invest jucând un rol esențial. CEC Bank a primit până în prezent peste 4.600 de solicitări în cadrul acestui program, din care peste 1.200 au fost aprobate, iar alte 1.500 sunt în diferite etape de analiză. Pe segmentul persoanelor fizice, cea mai mare creștere s-a înregistrat pe segmentul creditelor pentru locuințe  (23%), soldul acestora crescând cu circa 420 de milioane de lei de la începutul anului.

Depozitele atrase de la clienți au crescut cu circa 12% de la începutul anului, la 31,1 miliarde de lei. Pe segmentul persoanelor fizice, creșterea a fost de 8,3%, iar pe segmentul segmentul persoanelor juridice, de peste 23%.

Ameliorarea semnificativă a calității aerului în Europa în ultimii zece ani și scăderea numărului de decese legate de poluare

În Europa, calitatea mai bună a aerului a dus la scăderea semnificativă a numărului de decese premature în ultimii zece ani. Cu toate acestea, cele mai recente date oficiale ale Agenției Europene de Mediu (AEM) arată că aproape toți europenii sunt încă afectați de poluarea aerului, care provoacă decesul prematur a circa 400 000 de persoane pe întreg continentul.23/11/2020

Raportul AEM intitulat Air quality in Europe — 2020 report („Calitatea aerului în Europa – raport 2020”) arată că valoarea limită a Uniunii Europene pentru particulele fine de materie (PM2.5) a fost depășită, în 2018, de șase state membre: Bulgaria, Croația, Cehia, Italia, Polonia și România. Doar patru țări din Europa — Estonia, Finlanda, Islanda și Irlanda — au înregistrat concentrații mai mici ale particulelor fine de materie în raport cu valorile recomandate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS), care sunt mai stricte. Raportul AEM constată că se menține decalajul dintre limitele legale ale UE în ceea ce privește calitatea aeruluiși recomandările OMS, o problemă pe care Comisia Europeană intenționează să o rezolve prin revizuirea standardelor UE în cadrul planului de acțiune privind reducerea la zero a poluării.

Noua analiză a AEM se bazează pe cele mai recente date oficiale privind calitatea aerului obținute de la peste 4 000 de stații de monitorizare din întreaga Europă, în 2018.

AEM estimează că expunerea la particule fine de materie a cauzat aproape 417 000 de decese premature în 41 de țări din Europa în 2018. În jur de 379 000 din aceste decese au fost înregistrate în cele 28 de state membre ale UE, numărul de decese premature cauzate de dioxidul de azot (NO2) și de ozonul troposferic (O3) fiind de 54 000, respectiv 19 000. (Cele trei cifre reprezintă estimări distincte și nu trebuie însumate, pentru a evita dubla contabilizare).

Conform raportului AEM, politicile europene, naționale și locale, precum și reducerile emisiilor din sectoarele principale de activitate au îmbunătățit calitatea aerului în Europa. Începând din anul 2000, emisiile principalilor poluanți atmosferici, în special al oxizilor de azot (NOx) proveniți din transport, au scăzut semnificativ, deși activitatea în acest sector este tot mai intensă și emisiile de gaze cu efect de seră asociate acestui sector au crescut. Și emisiile poluante provenite din aprovizionarea cu energie au scăzut semnificativ, dar progresele înregistrate în reducerea emisiilor provenite de la clădiri și din agricultură sunt lente.

În 2018, datorită calității mai bune a aerului, decesele premature cauzate de poluarea cu particule fine de materie au fost cu aproximativ 60 000 mai puține decât în 2009. În ceea ce privește dioxidul de azot, scăderea este chiar mai mare, deoarece numărul de decese premature a scăzut cu 54 % în ultimii zece ani. Aceste progrese sunt determinate de un factor esențial: punerea în aplicare permanentă a politicilor în domeniul mediului și al climei în întreaga Europă.

„Îmbunătățirea calității aerului datorită politicilor de mediu și climatice pe care le-am pus în aplicare este o veste bună. Dar nu putem ignora aspectele negative — numărul deceselor premature în Europa din cauza poluării aerului este încă mult prea mare. Prin Pactul verde european(link is external)Căutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN••• ne-am stabilit un obiectiv ambițios de a reduce la zero toate tipurile de poluare. Pentru a atinge acest obiectiv și a proteja pe deplin sănătatea oamenilor și mediul, trebuie să reducem și mai mult poluarea aerului și să ne aliniem mai îndeaproape standardele de calitate a aerului la recomandările Organizației Mondiale a Sănătății. Vom analiza acest aspect în viitorul nostru plan de acțiune”, a declarat comisarul pentru mediu, oceane și pescuit Virginijus Sinkevičius.

Hans Bruyninckx, directorul executiv al AEM, a declarat: „Datele furnizate de AEM sunt dovada faptului că investiția într-o calitate mai bună a aerului este o investiție care permite ameliorarea sănătății și a productivității pentru toți cetățenii europeni. Politicile și acțiunile compatibile cu ambiția Europei de a reduce poluarea la zero fac să trăim mai mult și mai sănătos în societăți mai reziliente”.

Comisia Europeană a publicat recent o foaie de parcurs privind planul de acțiune al UE intitulat „Către o  strategie de reducere la zero a poluării”, în cadrul Pactului verde european.

Calitatea aerului și COVID-19

Raportul AEM conține și o prezentare generală a legăturilor dintre pandemia de COVID-19 și calitatea aerului. Evaluarea mai detaliată a datelor provizorii ale AEM pentru 2020 și modelizarea adiacentă efectuată de către serviciul Copernicus de monitorizare a atmosferei (CAMS) confirmă evaluările anterioare conform cărora anumiți poluanți atmosferici au scăzut cu până la 60 % în numeroase țări europene în care au fost instituite măsuri de izolare în primăvara anului 2020. AEM nu dispune încă de estimări cu privire la posibilele efecte pozitive ale aerului mai curat din cursul anului 2020 asupra sănătății.

În același timp, raportul indică faptul că expunerea prelungită la poluanți atmosferici cauzează boli cardiovasculare și respiratorii, ambele fiind considerate factori de risc de deces în cazul pacienților cu COVID-19. Legătura de cauzalitate dintre poluarea aerului și gravitatea infecțiilor cu COVID-19 nu este însă clară, fiind necesare cercetări epidemiologice suplimentare.

Observații

Nota de informare a AEM intitulată „EEA’s health risk assessments of air pollution”(Evaluările AEM privind riscurile pentru sănătate ale poluării atmosferice), oferă o imagine de ansamblu asupra modului în care agenția își efectuează estimările privind efectele calității slabe a aerului asupra sănătății.

Efectele expunerii la poluarea atmosferică asupra sănătății sunt diverse, de la inflamarea plămânilor până la decese premature. Organizația Mondială a Sănătății evaluează dovezile științifice din ce în ce mai numeroase care corelează poluarea atmosferică cu diferite consecințe asupra sănătății, cu scopul de a propune noi recomandări.

În cadrul evaluării riscurilor pentru sănătate efectuate de AEM, mortalitatea este aleasă ca efect cuantificat asupra sănătății, în măsura în care, pentru efectul respectiv, probele științifice sunt cele mai solide. Mortalitatea cauzată de expunerea prelungită la poluarea atmosferică este estimată prin doi indicatori diferiți: „decese premature” și „ani de viață pierdută”. Aceste estimări permit măsurarea impactului general al poluării atmosferice în rândul unei populații date, cifrele neputând indica, de exemplu, anumite persoane care locuiesc într-o anumită zonă geografică.

Efectele asupra sănătății sunt estimate separat pentru cei trei poluanți (PM2.5, NO2 și O3). Aceste cifre nu pot fi însumate pentru a determina efectele globale asupra sănătății, deoarece aceasta ar putea duce la o dublă contabilizare a persoanelor expuse la concentrații mari ale mai multor poluanți.

Ajutoare de stat: Comisia aprobă o schemă de ajutoare românească în valoare de 4,4 milioane EUR, destinată despăgubirii operatorilor aeroportuari regionali pentru daunele suferite ca urmare a pandemiei de coronavirus

0

Comisia Europeană a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, o schemă de ajutoare românească în valoare de 21,3 milioane RON (aproximativ 4,4 milioane EUR) pentru a despăgubi operatorii aeroportuari regionali din România pentru pagubele suferite ca urmare a pandemiei de coronavirus.23/11/2020

Pentru a limita răspândirea coronavirusului, la 16 martie 2020, România a impus suspendarea treptată a majorității zborurilor comerciale către și dinspre România. Din cauza acestor interdicții de zbor, precum și a restricțiilor de zbor impuse de alte țări, companiile aeriene care operează pe aeroporturile regionale din România și-au redus treptat zborurile regulate, proces care a culminat cu încetarea totală a activității lor la 25 martie 2020.

Până la 17 iunie 2020, nu au avut loc zboruri comerciale internaționale regulate pe astfel de aeroporturi, traficul de pasageri rămânând aproape de zero. Traficul aerian a început să se reia abia din iulie 2020. În cadrul schemei, care va fi deschisă operatorilor de pe aeroporturile românești cu un trafic anual cuprins între 200.000 și 3 milioane de pasageri, autoritățile române vor fi în măsură să compenseze aceste aeroporturi pentru pierderile nete suferite în perioada 16 martie — 30 iunie 2020 ca urmare a măsurilor restrictive referitoare la serviciile de transport aerian internațional și intern de pasageri implementate de România și de alte țări.

Sprijinul va lua forma unor granturi directe. Comisia a evaluat măsura în temeiul articolului 107 alineatul (2) litera (b)Căutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN••• din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care îi permite să aprobe măsurile de ajutor de stat acordate de statele membre pentru a despăgubi companii pentru daunele cauzate în mod direct de evenimente excepționale precum pandemia de coronavirus. Comisia a constatat că schema României va oferi despăgubiri pentru daunele direct legate de pandemia de coronavirus, precum și că măsura este proporțională, întrucât despăgubirea nu depășește ceea ce este necesar pentru repararea prejudiciului. Pe această bază, Comisia a concluzionat că schema este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Mai multe informații cu privire la acțiunile întreprinse de Comisie pentru a aborda impactul economic al pandemiei de coronavirus pot fi găsite aici.

Versiunea neconfidențială a deciziei va fi disponibilă cu numărul de caz SA.58676 în Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurențaCăutați traducerile disponibile pentru linkul precedentEN•••, de îndată ce vor fi fost soluționate eventualele probleme legate de confidențialitate.

Credit sindicalizat de 150 milioane dolari coordonat de EximBank pentru Alro Slatina

0

EximBank anunță că „a coordonat o tranzacție de sindicalizare care asigură prelungirea facilităților pentru capital de lucru în valoare de 150 de milioane de dolari acordate companiei Alro Slatina, unicul producător local de aluminiu și aliaje din aluminiu și unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integrați pe verticală din Europa, după capacitatea de producție”. Acordul de finanțare prevede extinderea valabilității facilităților de credit acordate în 2015 până în 2023, „ceea ce va permite menținerea unei stabilități operaționale a producătorului român de aluminiu”.

Sindicatul de bănci care a acordat facilitatea este format din Unicredit Bank, OTP Bank România, ING Bank, Raiffeisen Bank, CEC Bank, Intesa Sanpaolo România, Banca Transilvania, Garanti Bank, Banca Internațională de Cooperare Economică și EximBank, care a coordonat în premieră tranzacția. Consultanța juridică a fost asigurată de Allen & Overy și Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA, pentru sindicatul de bănci și de Simmons & Simmons și Zamfirescu Racoți Vasile & Partners, pentru ALRO.

Marian Năstase, preşedintele Consiliului de Administraţie al Alro: „Pentru a face faţă noilor provocări economice, ALRO a adoptat un comportament strategic diferit, menit să-i diminueze vulnerabilitatea şi să-i sporească oportunităţile. Am implementat rapid un plan anti-criză de reducere a costurilor demarat încă dinainte de schimbările radicale survenite în întreaga lume, pentru a ne optimiza operațiunile și pentru a asigura continuitatea activității, în condiții de siguranță maximă. Iar efectele nu au întârziat să apară: am înregistrat rezultate financiare solide și ne-am menținut poziția competitivă pe piața UE. Acest lucru ne-a creat o poziție favorabilă și în relația cu finanțatorii noștri care ne sunt alături în demersul de continuare a activităților întregului Grup. Cât privește planurile viitoare, vom continua să ne concentrăm atenția pe derularea investițiilor curente și viitoare, pentru a putea face față provocărilor viitoare potențiale, principalele direcții de acțiune fiind creșterea mixului de producție și extinderea portofoliului în favoarea produselor cu valoare adăugată mare și foarte mare, continuarea investițiilor pentru creșterea eficienței energetice și integrarea de tehnologii inovatoare pentru susținerea unui model de afacere sustenabil și atingerea țintelor de neutralitate climatică”.

Alro este „o subsidiară a Vimetco N.V. (Olanda), companie globală de aluminiu primar și prelucrat, integrată pe verticală. Alro este parte a unui grup integrat pe verticală cu facilități de producție de la bauxită și până la obținerea de produse laminate plate cu valoare adăugată foarte mare pentru industrii sofisticate cum ar fi cea auto și aero și are o capacitate de producție instalată de 265.000 tpa, 35.000 tpa de aluminiu reciclat și 325.000 tpa de aluminiu primar. Principalele piețe de desfacere pentru produsele Alro sunt UE, dar compania are exporturi și în SUA și Asia. Combinatul este certificat cu ISO 9001 pentru managementul calității și are certificatele NADCAP și EN 9100 pentru unitățile de producție pentru industria aero, produsele sale respectând standardele de calitate pentru aluminiul primar ale Bursei de Metale din Londra (London Metal Exchange – LME), cât și standardele internaționale pentru produsele laminate plate. Începând cu data de 18 martie 2019, Comitetul Index al Bursei de Valori București a aprobat includerea ALRO (codul ALR) în BET, indicele principal al pieței și în BET-TR (indice de tip total return). Acțiunile Alro sunt listate la Bursa de Valori București din octombrie 1997, iar Alro este prima companie din industria aluminiului prezentă în cei doi indici. De asemenea, începând cu data de 16 noiembrie 2020, Alro este membră a  asociației internaționale ASI (AluminiumStewardship Initiative), care are ca obiectiv îmbunătățirea sustenabilității pentru industria aluminiului”.

Soluții de ambalare pentru protejarea mediului

0

Retailer-ul Profi (cea mai extinsă rețea de profil, între cei mai mari angajatori privați din România) a realizat un parteneriat cu compania antreprenorială Kangoopack (cu capital 100% românesc, axată pe optimizare legată de echipamente de ambalare, produse și know-how în domeniu) obținând astfel o reducere a poluării prin diminuarea cantităților de plastic si carton puse în piață, ca parte a strategiei companiei de a proteja mediul înconjurător.

Bogdan Alecu, directorul Supply Chain Profi Rom Food, subliniază: „Ne extindem cu repeziciune rețeaua de magazine și sistemul logistic, iar această creștere implică un grad considerabil de tehnologizare. Printre prioritățile strategiei noastre se numără protejarea mediului și totodată încurajarea firmelor românești, iar adoptarea acestei soluții de ambalare inovatoare vine în susținerea ambelor direcții”.

Mariel Petric, CEO Kangoopack, spune la rândul său: „În această perioadă plină de provocări, companiile caută să-și optimizeze procesele operaționale investind în tehnologii noi, în automatizarea proceselor de ambalare și obțin astfel o reducere a costurilor aferente per unitatea de produs livrat. Mai departe, companiile obțin o calitate ridicată și constantă a ambalării printr-un control mai bun al procesului de aprovizionare evitând astfel sincopele ce pot apărea ca urmare a lipsei de personal specializat sau vârfurile de sezon, când se impune o flexibilitate foarte mare din partea firmelor”.

Cooperarea a permis în ultimele 12 luni reducerea cu 60 de tone a cantității de deșeuri de carton și cu 130 de tone a celei de folie stretch utilizată la înfolierea paleților expediați zilnic din depozitele regionale către rețeaua de magazine Profi.

Transportatorii, îngrijorați de posibila interpretare a unor evaluări europene

0

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), organizație profesională și patronală care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, face un comentariu asupra evaluării obligației la nivel european de revenire în țara de origine a camioanelor la fiecare 8 săptămâni: 

UNTRR avertizează că studiul CE de evaluare a impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor ar putea conduce la concluzii prestabilite de Europa de Vest

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR își exprimă îngrijorarea cu privire la abordarea firmei de consultanță Ricardo care realizează studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor la 8 săptămâni prin includerea unor date distorsionante legate de transportatorii vestici și transporturile internaționale bilaterale care ar putea fi folosite pentru a conduce de fapt la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest, în dezavantajul transportatorilor rutieri români.
Reamintim că obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni a fost introdusă prin Regulamentul 1055/2020 de modificare a regulilor de acces la profesie și la piața de transport rutier de mărfuri în UE, parte a Pachetului Mobilitate 1 publicat pe 31.07.2020 și ale cărui prevederi se vor aplica din 21 februarie 2022. La publicarea Pachetului Mobilitate 1 pe 31.07.2020, Comisia Europeană a declarat că regretă faptul că noul set de reguli include elemente precum obligația întoarcerii acasă a camioanelor care nu sunt în concordanță cu ambițiile Pactului Ecologic și nu au făcut parte din propunerile Comisiei adoptate la 31 mai 2017 și nici nu au făcut obiectul unei evaluări a impactului, precizând căva evalua îndeaproape impactul acestor aspecte și dacă este necesar, Comisia Europeană își va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativă specifică înaintea intrării în vigoare a obligației întoarcerii acasă a camioanelor.

În acest context, CE a desemnat firma Ricardo Energy & Environment să desfășoare un sondaj al principalelor părți interesate din toate cele 27 de state membre ale UE, inclusiv operatorii de transport rutier, expeditori de mărfuri și sindicatele naționale / sindicatele lucrătorilor. Obiectivul declarat al acestui studiu este de a identifica și evalua impactul obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni asupra climei și mediului, asupra congestionării traficului și asupra pieței economice și interne.

UNTRR face apel la Comisia Europeană să se asigure că studiul realizat de firma de consultanță Ricardo va evalua corect impactul obligației de întoarcere acasă a camioanelor.

Deși UNTRR a salutat declarațiile Comisarului de Transport UE și a promovat activ participarea transportatorilor români la studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, avertizăm că  formularea întrebărilor adresate în cadrul studiului de către firma de consultanță Ricardo riscă să conducă la concluzii pre-stabilite în conformitate cu abordarea Statelor Europei de Vest. Este foarte probabil ca firma Ricardo, care realizează acest studiu de impact pentru Comisia Europeană, va arăta că obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni este deja o facilitate în situația în care din studiu rezultă că acestea se întorc oricum cu o frecvență mai ridicată de 6 ori pe an.
Acest aspect va fi posibil prin faptul că respondenții la chestionar sunt și din țările Europei de Vest – ale căror firme nu sunt afectate de această obligație, precum și prin faptul că firma Ricardo include în analiză și camioanele care operează transport rutier internațional bilateral, în condițiile în care prin definiție, acestea se întorc acasă după fiecare cursă, deci nu ar trebui să fie subiectul acestui studiu de impact.
Considerăm că numărul de camioane implicate în transportul bilateral (care, prin definiție, se întorc în mod regulat acasă după fiecare cursă) nu este relevant pentru acest studiu care vizează evaluarea impactului obligației de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. În consecință, considerăm că acest studiu ar trebui să se concentreze asupra vehiculelor care sunt utilizate numai pentru transportul internațional cross-trade și cabotaj și nu amestecate cu transportul internațional bilateral. În acest sens, precizăm că transportul internațional bilateral este, de asemenea, exclus din noile reguli de detașare introduse de Pachetul Mobilitate 1.

UNTRR a solicitat consultantului CE să nu amestece transportul internațional bilateral cu transportul internațional cross-trade, pentru că în acest caz întregul studiu CE devine irelevant. Întoarcerea acasă a vehiculului nu se aplică transportului bilateral – deoarece aceste vehicule merg și se întorc la fiecare cursă.

Este evident că obligația întoarcerii regulate a vehiculului în statul membru de stabilire nu afectează camioanele din vestul UE și transportatorii rutieri din vestul UE, cu toate că aceștia sunt incluși în studiul de impact al Comisiei Europene. Reamintim că obligația întoarcerii acasă a camioanelor a fost introdusă în noua legislație europeană din domeniul transporturilor rutiere sub presiunea Statelor Europei de Vest, deși nu a fost propusă de Comisia Europeană și nu a fost fundamentată pe o analiză de impact fapt evidențiat și de Comisarul de Transport UE. Estul UE și țările periferice precum România sunt cele mai afectate de noua obligație de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. UNTRR a semnalat în numeroase rânduri instituțiilor europene faptul că deși noile reguli aduse prin Pachetul Mobilitate 1, precum întoarcerea acasă a camioanelor se vor aplica teoretic în condiții egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit. Operatorii de transport români și estici vor fi cei mai afectați, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internațional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est. În consecință, considerăm că studiul CE ar trebui să se concentreze asupra evaluării impactului obligației de întoarcere regulată acasă a camioanelor pentru transportatorii rutieri din estul UE și țările periferice, pentru a fi relevant și a nu conduce în mod eronat la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest.

Impactul obligației de întoarcere regulată acasă a vehiculului este semnificativ pentru transportatorii rutieri români și pentru economia României.

Conform Studiului KPMG – Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă solicitat de UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a celor 60.650 de camioane românești implicate în transport internațional cross-trade și cabotaj va duce la curse goale de 9.800 km / camion / an și, în consecință, la costuri suplimentare semnificative pentru companiile românești, generând pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro. Aceste pierderi de venituri și creșteri ale costurilor vor determina mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte State Membre, estimându-se că veniturile din transportul rutier internațional de marfă din România vor scădea cu 4,5 miliarde euro, ceea ce reprezintă o diminuare de 1,4% a produsului intern brut național. Pe de altă parte, emisiile suplimentare de CO2 estimate ca urmare a curselor goale se ridică la aproximativ 456 886 t, ceea ce reprezintă o creștere cu 7,7% a emisiilor totale de CO2 provenite din transportul rutier cu camioane și autobuze.

UNTRR a contestat la Curtea Generală a Uniunii Europene prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricționează grav activitatea transportatorilor români în UE, solicitând CJUE anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni. 

Studiu: Cum să te organizezi eficient atunci când lucrezi de acasă

0

Pentru că unii dintre noi lucrează de acasă de mult timp, iar momentul întoarcerii la birou este incert, este important să ne creăm cel mai bun mediu de lucru posibil pentru a ne proteja sănătatea fizică și pe cea mintală. 

  • 48% dintre angajați apreciază faptul că nu mai petrec timp în trafic.
  • 45% dintre respondenți se bucură de programul de lucru mai flexibil.
  • 42% dintre angajati indică drept avantaj major faptul că pot petrece mai mult timp cu familia.
  • 26% dintre respondenți spun că starea lor emoțională s-a înrăutățit

Un studiu pe tema telemuncii realizat pentru LG Electronics în Romania de Reveal Marketing Research a arătat care sunt provocările și avantajele percepute de românii care lucrează de acasă în contextul actual, iar LG oferă sfaturi utile pentru creșterea confortului și eficienței, care te pot ajuta să lucrezi mai bine de acasă.

Suntem mai eficienți, dar petrecem mai mult timp la job

În ceea ce privește avantajele resimțite când vine vorba de work from home, 48% dintre angajați apreciază faptul că nu mai petrec timp în trafic, 45% dintre ei se bucură de programul de lucru mai flexibil, iar 42% indică drept avantaj major faptul că pot petrece mai mult timp cu familia. Cu toate acestea, un sfert dintre români simt că nu au intimitate atunci când lucrează, iar 26% dintre ei spun că starea lor emoțională s-a înrăutățit. 

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a atras atenția încă din prima jumătate a anului asupra faptului că îngrijirea sănătății fizice și psihice este esențială. Este important să te ridici și să te miști puțin la fiecare jumătate de oră sau oră, să faci gimnastică și să iei pauze scurte de la ecrane, pentru sănătatea vederii. Studiul arată că deși 79% dintre români consideră că sunt la fel de eficienți sau mai eficienți decât atunci când lucrau de la birou, 44% dintre respondenți au declarat că muncesc mai multe ore zilnic. Dacă ești foarte prins în muncă, setează-ți alarme pe telefon pentru a-ți reaminti periodic să te miști și să te hidratezi.

Cum să îți creezi un birou ergonomic acasă

Cu toate că pentru aproape jumătate dintre respondenți telemunca oferă confort din anumite puncte de vedere, 56% dintre participanții la studiu au indicat faptul că nu lucrează într-un mediu potrivit, nu au un birou sau un scaun confortabil, iar 36% dintre ei consideră că un monitor mai mare le-ar oferi o experiență de muncă îmbunătățită.

Graphical user interface, text, application

Description automatically generated

Conform studiului Reveal Marketing Research, aproape jumătate dintre români aleg să lucreze de pe canapea sau la masa din bucătărie. O poziție incorectă în fața laptopului poate fi o povară mare pentru corpul nostru – deși cei mai mulți dintre noi sunt conștienți de acest lucru, tindem să uităm atunci când lucrăm din confortul casei noastre și cedăm tentației de a lucra de pe canapea. 

Locul unde alegi să lucrezi și postura corporală pe care o adopți sunt extrem de importante. Cea mai neinspirată soluție este să te așezi pe canapea cu laptopul în brațe. În schimb, folosește un scaun cu înălțimea, poziția cotierei și înclinarea spătarului pe cât posibil reglabile. Dacă vrei să îți creezi un birou pentru munca de acasă pe termen lung, merită să investești într-un scaun de calitate, dar dacă trebuie să folosești un scaun obișnuit, îți poți îmbunătăți confortul și postura cu o pernă poziționată pe șezutul scaunului.

Este corectă poziția monitorului tău?

În situația ideală, ar trebui să ai un monitor și o tastatură separate, iar pentru sănătatea coloanei vertebrale, ar fi bine să plasezi display-ul la nivelul ochilor. Dacă ești nevoit să te uiți prea sus sau prea jos atunci când lucrezi pe monitor, vei avea o poziție care poate pune tensiune pe gât și pe umeri.  Piciorul ultimelor modele de monitoare este în general reglabil în înălțime, iar cele mai multe monitoare de la LG au înălțimea, înclinația și gradul de rotire ajustabil, în așa fel încât să poată fi adaptate oricăror condiții de lucru.  

Gaming-ul, un mediu esențial pentru socializare în contextul actual

Faptul că petrecem considerabil mai mult timp decât înaintea pandemiei în casă poate avea o serie de efecte psihologice negative. Jocurile video pot oferi o experiență comună reală, iar experții spun că poate fi și un instrument bun pentru minimizarea stărilor emoționale negative cauzate de izolare, confirmarea venind din partea celor 86% dintre participanții la studiu, care au spus că gaming-ul îi ajută să se relaxeze în această perioadă.

A close up of a computer

Description automatically generated

Gaming-ul oferă o modalitate rapidă și ușor accesibilă de a te conecta cu o comunitate și de a ne exercita spiritul competitiv. Prin intermediul jocurilor online putem rămâne în legătură cu prietenii, persoanele dragi și chiar să ne facem cunoștințe noi – pe unu din patru respondenți gaming-ul l-a ajutat să mențină legătura cu prietenii în perioada pandemiei. 

Pentru început, nu trebuie să te gândești la o investiție mare în ceea ce privește echipamentul. Pentru a te bucura de lumea gaming-ului, nu ai nevoie decât de un calculator de nivel mediu, un mouse pad, o tastatură, o pereche de căști cu microfon și o conexiune stabilă la internet. Ca începător, merită să alegi un monitor cu o diagonala de minim 24 inch și rezolutie FullHD, de preferință un monitor IPS, pentru ca experiența de gaming să fie cu adevărat imersivă. 

Potrivit portofoliului de produse LG, posibilitățile sunt aproape nelimitate în ceea ce privește monitoarele de gaming, deoarece producătorul oferă și toate categoriile disponibile în România, de la monitoare FullHD mai simple la monitoare profesionale special concepute pentru gaming, de până la 38 inch. 

A person using a computer sitting on top of a desk

Description automatically generated

Cu toate că aceste sfaturi generale te pot ajuta să ai o experiență de lucru mai plăcută și mai sănătoasă, nu uita că nu este obligatoriu ca ele să se potrivească tuturor celor care lucrează de acasă. Testează-le și ajustează-le în funcție de nevoile tale, dar indiferent de ce alegi să incluzi în rutina ta, nu uita să ții cont de sănătatea ta psihică și fizică. 

Studiul a fost realizat în octombrie 2020, pe un eșantion de 600 de persoane cu vârsta peste 18 ani,  din mediul urban mare, care lucrează parțial sau integral de acasă.

Foto: ©Reveal Marketing Research