Proiectul legii prevenţiei va intra săptămâna viitoare în dezbatere publică

0
Proiectul legii prevenţiei, care are în vedere faptul ca firmele să nu mai fie sancţionate imediat, ci să fie mai întâi consiliate de organele de control, va intra în consultare publică săptămâna viitoare, a spus Alexandru Petrescu, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Proiectul care va fi supus dezbaterii publice diferă față de cel anterior prin „extinderea ariei de aplicabilitate a legii către toate contravenţiile constatate de organismele cu atribuţii de control şi care pot impacta real mediul de afaceri”, a specificat Alexandru Petrescu, ministrul Mediului de Afaceri, în cadrul şedinţei de Guvern, de joi. Rezultatul consultărilor avute de Alexandru Petrescu a fost structurarea legii pe două principii esenţiale, informează Mediafax. În viziunea noului ministru, primul principiu constă într-o bune informări a agenţilor economici şi crearea cadrului optim de educare-informare a acestora prin mai multe instrumente „Pentru aceasta se va realiza un portal unic care va conţine toate elementele referitoare la obligaţiile legale pe care agenţii economici le au în raport cu organismele de control”, a explicat Petrescu. Al doilea principiu constă „în identificarea zonei de rezonabilitate în actul de control. Aplicarea sancţiunii contravenţionale a avertismentului la prima abatere, fără alte sancţiuni complementare, dar cu o monitorizare riguroasă a planului de conformare”, a spus ministrul pentru mediul de afaceri. Ținta noii legi va fi prevenirea aplicării automate a sancţiunilor pentru faptele care constituie contravenţii, prin elaborarea unui plan de conformare, care are în vedere acordarea unei perioade de timp contribuabilului, în care să aibă posibilitatea să corecteze neregulile constatate şi să se conformeze dispoziţiilor legale.  

Lucian Croitoru: Reducerea TVA în 2016 nu a creat perspectiva unei creșteri economice sustenabile

0
Efectele reducerii TVA din 2016 nu au fost bine evaluate, măsura a fost tardiva și nu a condus la o creștere economică sustenabilă, susține consilierul guvernatorului Băncii Naționale a României, Lucian Croitoru. Reducerea TVA a impulsionat creșterea consumului care a fost satisfăcut prin importuri suplimentare. Din acest motiv, Lucian Croitoru consideră că în final scăderea TVA va conduce la un efect contrar scopului inițial. Consilierul guvernatorului BNR spune că este pentru prima dată după anii ’90 când s-a făcut o reducere a TVA concomitent cu creșterea cheltuielilor. Aceasta a produs un deficit și un șoc în societate. Motivarea celor care au inițiat această măsură au susținut se va obține accelerarea creșterii economice. Însă numeroși experți au atras atenția că astfel de măsuri, precum reducerea TVA, nu sunt sustenabile. Teoria economică, arată Croitoru, spune că reducerea TVA trebuie să aibă un efect incert asupra prețurilor. Aceasta, deoarece, pe fondul relaxării fiscale, se mărește deficitul de cont curent, se apreciază moneda în termeni reali, crește producția, se măresc ratele dobânzilor. „Dar la noi reducerea TVA a dus la reducerea prețurilor, a dus la acea deflație fără legătură cu cererea, o deflație falsă, a dus la o creștere a salariilor reale în economie și aceste salarii reale crescute au dus la un consum mai mare și la creșterea deficitului de cont curent. O parte din cererea noastră a fost plasată în străinătate, de aceea nu am văzut-o în prețuri”, a explicat Croitoru. Introducerea unui asemenea șoc în economie (creșterea deficitului bugetar de la 0,8% din PIB la 2,8% în 2016) nu a fost oportună. Deoarece, anul trecut, România își atinsese potențialul de dezvoltare. Mai mult, Croitoru susține că majorările salariale au produs un mare dezavantaj producătorilor. „După părerea mea, creșterea economică se va încetini în urma impulsului de atunci și, deci, acea măsură nestudiată nu a creat perspectiva unei creșteri economice așa cum se dorește”, a completat oficialul BNR. Referitor la măsurile de protecție socială, oficialul citat nu le neagă necesitatea, însă susține că nu pot fi alimentate decât din creștere economică pe termen lung.

JTI România, Angajator de Top pentru a patra oară consecutiv

0
JTI România a fost certificată Angajator de Top, pentru al patrulea an consecutiv. Institutul Top Employers a evaluat compania pe baza mai multor criterii, cum ar fi: strategia talentelor, planificarea forței de muncă, programul de integrare a noilor angajați, cursurile de pregătire profesională, managementul performanței, dezvoltarea abilităților de leadership, dezvoltarea carierei, compensațiile și beneficiile, precum și cultura organizațională, se arată într-un comunicat al companiei transmis redacției noastre. „Suntem o organizație dinamică, care activează într-un mediu de afaceri competitiv, dar și foarte reglementat. Pentru ca viitorul să ne găsească pregătiți, cu o companie performantă și solidă, investim strategic în dezvoltarea profesională a angajaților, asigurându-le în același timp starea de bine, prin programe „well-being”. Oamenii noștri au un simț puternic de apartenență la JTI și sunt mândri să lucreze în această companie. Dedicăm energie și muncă asiduă pregătirii liderilor de mâine, pe baza managementului eficient al performanței și a unui proces consistent de planificare a succesiunii. Recunoașterea acordată de Top Employers nu reprezintă doar un premiu. Este și o confirmare a eforturilor noastre și o obligație de a spori investițiile permanente și constante în oameni, în timp ce continuăm să construim JTI ca pe un loc de muncă ce reprezintă o sursă de inspirație și de satisfacții. Aceasta este, într-adevăr, cheia succesului în anii care urmează”, a declarat Magdalena Porowska, HR Director JTI România, Moldova & Bulgaria. „JTI se bazează pe angajați pentru îndeplinirea obiectivelor de afaceri și are grijă de oamenii săi în toate cele 120 de țări în care compania este prezentă. În JTI, la nivel global, există un spirit extraordinar, bazat pe bun simț, diversitate, respect pentru oameni și pentru munca acestora. În România, JTI și-a început activitatea în 1993, fiind una dintre primele companii multinaționale înființate pe plan local. În prezent, avem aproximativ 1.000 de angajați în fabrică, în sediul central și în punctele de lucru din țară. Această certificare primită din partea Institutului Top Employers ar trebui să fie dedicată oamenilor noștri. Ei au creat cultura organizațională, prin intermediul valorilor după care se ghidează, valori care i-au condus la succes. Recunoașterea de către Top Employers reprezintă, de asemenea, încă o dovadă că vom continua să ne menținem angajamentul luat față de angajați, consumatori, față de societate și această țară”, a adăugat Mark Rock, General Manager JTI Romania, Moldova & Bulgaria. JTI a fost certificată, de asemenea, ca Angajator de Top la nivel european, fiind recunoscute astfel condițiile excelente de lucru din cadrul celor 37 de sedii ale companiei și din fabricile aflate în 33 de țări din lumea întreagă. JTI are în total 26.000 de angajați și a creat peste 2.800 de noi locuri de muncă în 2016. De asemenea, JTI a obținut din nou și certificarea ca Angajator de Top la nivel global în 2017, fiind unul dintre cei zece angajatori din lume recunoscuți pentru condițiile excepționale oferite angajaților, impunându-se ca lideri în domeniul resurselor umane. În plus, JTI se situează pe primul loc ca Angajator de Top în regiunile Orientul Mijlociu, Europa și Asia Pacific, iar sediul central al JTI, din Geneva, este recunoscut ca Angajatorul de Top numărul unu din Elveția, se mai arată în comunicat. „Evoluția rezultatelor JTI de la an la an este impresionantă. Suntem încântați de dorința evidentă a JTI de a fi cel mai bun angajator pentru oamenii săi. Anul acesta, JTI a adus îmbunătățiri semnificative în privința cursurilor de pregătire profesională și practicilor privind dezvoltarea și integrarea angajaților”, a declarat David Plink, CEO al Top Employers Institute. Cercetarea anuală la nivel internațional efectuată de Institutul Top Employers recunoaște cei mai buni angajatori din întreaga lume: cei care oferă condiții de lucru excelente pentru angajați, care susțin și dezvoltă talentele la toate nivelurile organizației și care fac tot posibilul să îmbunătățească permanent practicile în resurse umane.

Bugetul Ministerului Culturii, capabil să susţină dreptul de preempţiune al statului

0
Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale deţine, pentru prima oară, resurse în buget care să-i permită exercitarea dreptului de preempţiune în cazul unor licitaţii cu valori de patrimoniu. Ministrul Ionuţ Vulpescu a anunţat că sunt prevăzuţi 10 milioane lei pentru participare la licitarea de bunuri imobiliare (clădiri, monumete etc.) şi 5 milioane lei pentru participare la licitarea de bunuri mobiliare (tablouri, sculpturi etc.). O concretizare pentru care procedurile ministeriale sunt deja deschis vizează exercitarea dreptului de preempţiune de către stat în achiziţionarea ansamblului Brătianu „Vila Florica” din Ştefăneşti, judeţul Argeş. În perspectiva centenarului Marii Uniri, ministrul Ionuţ Vulpescu a subliniat că toate casele care au legătură cu personalităţi participante la actul unirii vor beneficia de susţinere bugetară pentru repunerea în valoare.

Uşi deschise la UNATC

0
Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” desfășoară în perioada 3-5 martie evenimentul „Uși deschise” (ediția a XXI-a), prin care îşi prezintă publicului larg şi potenţialilor parteneri şi candidaţi disponibilităţile academice, de creaţie şi cercetare, precum şi oferta educaţională. După cum anunţă organizatorii, „cei pasionați de domeniul artistic sau curioși să afle cât mai multe din culisele facultăților de Teatru și Film pot să participe la ateliere și cursuri deschise de actorie, coregrafie, exerciții de regie-teatru, demonstrații de tehnică în mânuirea marionetei, cursuri interactive de scrimă, proiecții de film, workshop-uri de regie film și animație, expoziții de scenografie și întâlniri-dialog de teatrologie, management cultural și jurnalism teatral. Cu această ocazie, vor primi informații utile despre admitere și vor putea intra în dialog cu reputați profesori”. De asemenea, în fiecare seară (ora 19), este programat câte un spectacol: „Ivanov” de A.P. Cehov, „Mizerabilii” de Victor Hugo, „Poveste furtunoasă” după I. L. Caragiale, „Frumoasa și bestia” după Jean-Marie Leprince de Beaumont. Ușile se deschid vineri, 3 martie, ora 10, la sediul UNATC „I. L. Caragiale”, str. Matei Voievod, nr. 75-77, sector 2, București. Programul evenimentului, pe www.unatc.ro, https://www.facebook.com/usideschiseofficialpage. ECONOMISTUL este partener media.

Pensia pentru persoanele asistate social a crescut cu 30% la 520 de lei

0
  Pensia socială minimă garantată de stat a fost majorată la 520 lei de la 1 martie 2017, conform Ordonanței de Urgență nr. 2/2017, indemnizație de care vor beneficia peste un milion de persoane. „Începând cu 1 martie 2017, nivelul indemnizației sociale pentru pensionari, prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate, aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările ulterioare, este de 520 lei”, se arată în OUG nr. 2/2017. Documentul normativ ce are în vedere instituirea pensiei sociale minime garantate prevedea, începând cu 1 octombrie 2009, o indemnizație de 300 lei. Din anul 2010, nivelul pensiei sociale minime garantate se stabilește în fiecare an, prin intermediul legii bugetului de stat. De asemenea, conform aceleiași OUG 2/2017, de la 1 iulie a.c. valoarea punctului de pensie se majorează cu 9%, la 1.000 lei.

Programul România Start-up Nation, în viziunea IMM-urilor

0
Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) face o serie de observații şi propuneri pe marginea proiectului hotărârii de guvern care va reglementa aplicarea OUG nr. 10/2017, referitoare la programul România Start-up Nation. O propunere vizează „eliminarea distincției între beneficiarii din fondurile de la bugetul de stat și beneficiarii din fonduri europene”, cu argumentul că „alocarea între regiunile de dezvoltare și, implicit, între sursa de finanțare (buget de stat/fonduri europene) trebuie făcută de către administrator (Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat – MMACA), având în vedere criteriile de eligibilitate stabilite prin O.U.G. nr. 10/2017”. De asemenea, este propusă menţionarea „doar a unor cheltuieli neeligibile în cadrul programului, în vederea creșterii atractivității acestuia pentru viitorii întreprinzători”, nu enumerarea, ca în cazul proiectelor europene, a cheltuielilor eligibile. O altă solicitare priveşte „definirea clară a conceptului de cerere de plată. Cu alte cuvinte, care este mecanismul de plată de care beneficiază întreprinderile ce urmează a fi înființate (plată/avans, rambursare)?” În context, se cere includerea posibilității de acordare a unor sume în avans, „în temeiul art. 52, alin. 8 din Legea finanțelor publice (500/2002)”. Este solicitată şi evidențierea în textul reglementării a „modalității în care urmează a fi desfășurată evaluarea aplicațiilor depuse în cadrul platformei din site-ul www.aippimm.ro”, odată cu definirea duratei de implementare a proiectelor și cu prezentarea calendarului tuturor fazelor programului. Durata maximă de implementare a proiectelor este propusă a fi de 12 luni. O propunere referitoare la grila de evaluare tehnică a criteriilor de eligibilitate este eliminarea punctării proiectelor pentru înființarea a două locuri de muncă, precum şi pentru faptul „că administratorul/asociatul nu va urma cursuri pentru dezvoltarea competențelor antreprenoriale/de managemenet de proiect”. În acelaşi timp, este propusă includerea de criterii privind „calitatea planului de afaceri depus (criterii referitoare la nivelul de justificare a cheltuielilor bugetate, caracterul inovativ al afacerii, acreditarea sistemului de management); nivelul previzionat/asumat al cifrei de afaceri nete pentru anul fiscal următor ultimei plăți, raportat la asistența financiară nerambursabilă”.

Târgul Gaudeamus la Craiova  

0
  Târgul de carte Gaudeamus îşi desfăşoară prima ediţie din acest an la Craiova, în perioada 1-5 martie, organizată de Radio România prin Centrul Cultural Media şi Radio România Oltenia – Craiova, findi găzduit de foaierul Teatrului Naţional „Marin Sorescu” (foto de la ediţia precedentă). Prin acest eveniment, Caravana Gaudeamus porneşte din nou la drum, conform unei tradiţii care împlineşte 16 ani. Vor avea loc lansări editoriale, expoziţii, colectă de cărţi pentru comunităţi subfinanţate la capitolul achiziţii, tombolă, întâlnire cu laureaţi ai concursurilor ştiinţifice internaţionale, faza locală a Concursului Naţional de Lectură „Mircea Nedelciu” etc.

Veniturile bugetare ale lunii ianuarie 2017 au coborât cu 5,7%, comparativ cu aceeași lună din anul trecut

0
Veniturile la bugetul general au scăzut în luna ianuarie din acest an, potrivit datelor oferite de Ministerul Finanțelor. Veniturile bugetului general, cifrate la 19,2 miliarde lei, ceea ce reprezintă 2,4% din PIB-ul prognozat , au fost mai mici cu 5,7% față de aceeași perioadă a anului trecut. Încasările din TVA au scăzut cu 24,8%, fiind cea mai spectaculoasă reducere. „În ceea ce privește încasările din TVA, acestea au înregistrat o scădere față de ianuarie 2016 cu 24,8%, pe fondul reducerii cotei standard de TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, măsură care s-a reflectat în încasările începând cu luna februarie 2016. De asemenea, rambursările de TVA au fost mai mari cu 75 de milioane de lei față de aceeași perioadă a anului precedent, reprezentând 1,2 miliarde de lei”, conform Ministerului Finanțelor. De asemenea, s-au înregistrat creșteri față de anul precedent la încasările din impozitul pe salarii și venit (+24,9%), impozitul pe comerț exterior și tranzacțiile internaționale (+10,1%), venituri din capital (+63,9%) și la contribuțiile sociale (+9,4%). Potrivit datelor oferite de Ministerul Finanțelor, cheltuielile de personal au crescut cu 8,2% față de aceeași perioadă a anului 2016, fiind cauzate de majorările salariale acordate în cea de a doua parte a anului 2016. Cheltuielile cu bunuri si servicii s-au redus cu 7,4% față de anul precedent. Pe lângă asta, și cheltuielile cu asistența socială au crescut față de anul trecut cu 9,5%, fiind influențate, în principal, de majorarea cu 5,25% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2017, care a ajuns la 917,5 lei, precum și alte măsuri ce au fost luate în timpul anului 2016 care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale cum sunt: expansiunea numărului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social, precum și alte majorări de ajutoare sociale.