Ce fel de guvern post-pandemic?

CHICAGO –Deși pandemia COVID-19 e încă în plină desfășurare, au și apărut speculațiile despre cum va arăta societatea post-pandemie. Cetățenii, șocați de cât de ușor li se întorc pe dos viețile, vor dori să reducă riscul. Un nou consens global prinde forță: oameni sunt în favoarea mai multor intervenții guvernamentale menite să stimuleze cererea (prin pomparea a miliarde de dolari în economie), intervenții ale statului pentru a proteja lucrătorii, pentru a extinde asistența medicală și, desigur, pentru a aborda schimbările climatice.

Dar fiecare stat are mai multe niveluri de guvernare, iar întrebarea este care anume ar trebui să capete mai multă putere? În mod clar, în Statele Unite, numai guvernul federal are resursele și mandatul deciziilor la nivel național cu privire la aspecte precum îngrijirea sănătății și schimbările climatice. Cu toate acestea, nu trebuie neapărat ca acest nivel de guvernare să crească în continuare. La urma urmei, ar putea adopta politici care să protejeze unele circumscripții, în timp ce astfel ar crește riscurile cu care se confruntă altele.

În cazul COVID-19, unele țări au centralizat procesul decizional cu privire la momentul impunerii și ridicării măsurilor de blocare, în timp ce altele au lăsat aceste decizii la alegerea administrațiilor regionale, locale sau chiar a municipalităților. (Alte țări, precum India, sunt în tranziție între aceste abordări.) E clar însă că nu toate localitățile se confruntă cu aceleași compromisuri.

Într-un New York City extrem de aglomerat, o blocare strictă ar fi putut fi singura modalitate de a ține oamenii în casă, iar șocul economic ar fi putut fi “îndulcit” de faptul că mulți lucrează în servicii calificate, precum finanțele, care pot fi realizate de la distanță. Mai mult, chiar și ospătarii și lucrătorii hotelieri știu că nu își vor primi locurile de muncă până când publicul nu se va simți în siguranță să iasă din pe stradă. Îngrijorările de sănătate rămân primordiale.

În schimb, în ​​Farmington, New Mexico, New York Times relatează că, „puțini oameni cunosc pe cineva bolnav de coronavirus, dar aproape toată lumea cunoaște pe cineva șomer din cauza Covid-19”. Blocajul, impusă de guvernatorul democrat al statului, pare a fi nepopular într-o comunitate care era deja în declin economic înainte de pandemie. În acest caz, preocupările economice au trântit la pâmânt mai modestele îngrijorări de sănătate.

Aceste diferențe arată dezavantajele unei abordări centralizate, gen “soluție unică la toate problemele”. Dar descentralizarea poate fi și problematică. Dacă regiuni diferite au izolat virusul în grade diferite, mai este posibilă deplasarea între acestea? E clar că regiunile mai sigure ar dori să interzică vizitatorii din zonele fierbinți – sau cel puțin să-i supună carantinei de lungă durată. Un test rapid, ieftin și fiabil ar putea rezolva problema, dar în prezent nu este disponibil.

Prin urmare, un anumit grad de armonizare între regiuni poate fi benefic, nu în ultimul rând în achiziționarea de materiale medicale. În absența coordonării federale, statele americane s-au aflat într-un război de licitație unul cu celălalt pentru proviziile medicale rare venite din China. În perioadele normale, piețele competitive ar aloca astfel de bunuri în mod eficient. Dar, în situații de urgență pentru sănătate, piețele pot avea performanțe slabe, alocând bunuri în funcție de capacitatea de plată a cumpărătorilor, mai degrabă decât de nevoia acestora din urmă; statele americane bogate ar cumpăra toate ventilatoarele și kiturile de testare, lăsând statele mai sărace fără niciunul. Capacitatea țării în ansamblu ei de a administra pandemia ar avea de suferit.

În această situație, achizițiile centralizate ar putea menține prețurile mai mici, ceea ce ar putea permite o potențială alocare bazată pe necesități. Dar „ar putea” și „potențial” sunt doar cuvinte pe hârtie. Dacă un guvern central are motive discutabile sau pur și simplu este incompetent, calculul se schimbă. Așa cum am văzut în Brazilia, Mexic, Tanzania și SUA, atunci când șefii guvernului ignoră pericolele pandemiei, ei pot face rău considerabil răspunsului țării lor la aceasta.

Printre alte eșecuri, guvernul federal din Brazilia pare să fi avut dificultăți în distribuirea ventilatoarelor pe care le-a cumpărat. În Statele Unite, se presupune că statele guvernate de republicani au avut acces mai ușor la livrările medicale centrale decât statele în care democrații sunt sub control. Și în India, guvernul central a impus o blocare strictă, fără a lua măsurile necesare pentru milioane de lucrători migranți, care au fost nevoiți să fugă din orașe către satele lor de origine. Familii cu copii au mers sute de kilometri, ajutați doar de bunătatea străinilor și a autorităților locale, dar ducând probabil și virusul cu ei. Un proces de luare a deciziilor descentralizat ar fi permis statelor care au fost închise mai târziu (pentru că inițial au avut mai puține cazuri) să învețe o mai bună administrare a situației de la cele care au reacționat primele.

Dat fiind că extremele centralizării și descentralizării pot fi ambele problematice, o cale de mijloc poate funcționa cel mai bine. Guvernul federal ar putea stabili standarde minime de închidere și deschidere, lăsând decizia reală statelor și municipalităților. Aceasta fiind spusă, dacă trebuie să existe o părtinire, aceasta ar trebui să fie spre descentralizare, urmând principiul subsidiarității, prin care competențele sunt delegate la nivelul administrativ cel mai scăzut posibil, care va fi și cel mai eficient.

Există motive importante pentru a favoriza o descentralizare gestionată cu atenție. Nu numai că membrii entităților politice mai mici tind să se confrunte cu probleme similare; de asemenea, acestea demonstrează de obicei o solidaritate socială și politică mai mare, ceea ce le face mai ușor să se conlucreze și să găsească împreună soluții.

În timp ce politica locală poate semăna ocazional cu feudele Hatfield-McCoy din Kentucky și Virginia de Vest din secolul al XIX-lea, în general suferă mai puțin blocaj și antagonism decât ceea ce se găsește în legislaturile centrale de astăzi. Și oamenii simt un sentiment mai mare de proprietate față de deciziile luate de către organele lor alese sau numite local. Această abilitare îi poate ajuta să elaboreze politici care să beneficieze de piețele naționale și globale, mai degrabă decât să rămână la mila lor.

Acesta este motivul pentru care, pe măsură ce pregătim politici pentru a ajuta recuperarea și consolidarea sistemelor de sănătate, educație și reglementare post-pandemice, ar trebui să ne gândim și la cine va lua deciziile și unde. De exemplu, o pondere corectă a cheltuielilor de stimulare pentru infrastructură ar trebui să ia forma unor subvenții blocate pentru comunități, care sunt în cea mai bună poziție de a aloca fonduri în funcție de necesități. Deși politicile naționale pentru climă nu pot fi determinate separat în fiecare comunitate, ele pot reflecta cel puțin un consens de jos în sus.

Creșterea autoritarismului din întreaga lume reflectă dorințele răspândite pentru lideri politici carismatici cu care oamenii obișnuiți se pot identifica. Astfel de demagogi și-au folosit sprijinul popular pentru a evita controalele și echilibrele constituționale, conducând țările lor către ruină. Extinderea guvernului în continuare, în timp ce se limitează riscul autoritarismului, necesită organisme independente, care se bucură și de sprijin popular. Este o cale de descentralizare constituțională a mai multor puteri către guvernul regional și local.

Traducere, adaptare și editare: Daniel Apostol

PwC Top 100 Companii: Pandemia COVID-19 a redus cu 3,9 trilioane dolari valoarea de piață a celor mai mari 100 de companii listate din lume

0

București, 10 Iunie 2020 Valoarea de piață a celor mai mari 100 de companii listate la nivel global a scăzut cu 15%, însemnând 3,9 trilioane dolari, în primul trimestru al anului, ca urmare a pandemiei COVID-19, după un avans de 20% în perioada martie – decembrie 2019, potrivit clasamentului global realizat de PwC. Cele mai afectate sunt companiile care activează în sectorul petrol și gaze.

Ca urmare a acestei evoluții, în perioada 31 martie 2019 – 31 martie 2020, pentru care este realizat clasamentul, valoarea de piață a celor mai mari 100 de companii listate din lume a atins 21,5 trilioane dolari, în creștere cu 2% față de perioada corespunzătoare anterioară.

”În mod cert, această criză medicală a condus la o scădere pe termen scurt a performanței și a valorii de piață a multor companii, care riscă să aibă un efect negativ și pe termen mediu și lung. În primele trei luni din acest an, piața pare și-a ales  câștigătorii și perdanții la nivel de sectoare. Deși vedem pierderi pe toată linia, impactul negativ a fost evident mai puternic pentru industria financiară și cea de petrol și gaze. Se observă că investitorii sunt mai prudenți față de evaluările cu risc ridicat și se concentrează asupra companiilor care generează profit și numerar”, a declarat Dinu Bumbăcea, Partener și Lider Consultanţă pentru afaceri, PwC România.

Energia și sectorul financiar, cele mai mari scăderi. La polul opus, utilitățile, tehnologia și sănătatea

În primele trei luni ale anului 2020, toate sectoarele au avut scăderi. Cel mai afectat a fost cel de petrol și gaze, cu scădere de 37%, urmat de cel financiar cu 23%.

Cele mai mici scăderi au fost înregistrate de companiile din sectorul de utilități, de 1%, de cele de tehnologie, care au pierdut 11% din capitalizarea de piață, și  de firmele de servicii pentru consumatori, cu minus 6%. Evoluția acestuia din urmă a fost sprijinit de creșterea cu 16% (23 miliarde de dolari) a Netflix, una dintre cele zece companii a căror valoare de piață a crescut în perioada menționată.

Top 10 cele mai valoroase companii. Saudi Aramco, pe primul loc

Saudi Aramco s-a alăturat Top Global 100 în acest an după cel mai mare IPO din istorie derulat în decembrie 2019, intrând direct pe prima poziție, pe care încă și-o păstrează, cu o valoare de piață în martie 2020 de 1,6 trilioane dolari. Saudi Aramco a depășit, astfel liderul de anul anul trecut, Microsoft care, acum, este pe a doua poziție, urmată de Apple.

”Ca urmare a evoluției rapide a pandemiei globale, bursele cheie globale au suferit în martie cea mai dură cădere a tranzacțiilor intraday de la criza financiară globală din 2008. În aceeași lună, volatilitatea pieței a atins cele mai ridicate niveluri de la criza financiară globală, datorită impactului fără precedent al COVID-19. Aceasta a provocat distorsiuni semnificative pe piață într-o perioadă scurtă, iar efectele se văd în continuare”, Sorin Petre, Partener PwC România.

Chiar și cu perturbarea COVID-19, capitalizarea bursieră a Microsoft și Apple se ridică la peste un trilion de dolari în martie 2020. Evoluția Amazon, plasată pe locul patru, a fost susținută de creșterea cererii creată de restricțiile instituite de pandemie.

Top 10 mondial, format preponderent de companiile de tehnologie și comerț electronic, este completat de Alphabet, Alibaba, Facebook, Tencent, Berkshire și  Johnson&Johnson.

Chiar și cu impactul COVID-19, Tesla a avut cea mai mare creștere a capitalizării în perioada ianuarie-martie 2020, de 28%, la polul opus situându-se Citigroup, cu o scădere de 49%.

SUA continuă să domine la nivelul regiunilor

Pentru al șaselea an consecutiv, SUA se află pe primul loc, având mai mult de jumătate (57) dintre companii în clasament, urmate de Europa, cu 21 de companii, și China și regiunile sale, cu 12 companii.

Pe regiuni, companiile europene din Top 100 global au experimentat cea mai semnificativă reducere în primul trimestru din 2020, de 25% (956 miliarde dolari). Capitalizarea de piață a companiilor americane din clasament a scăzut cu 14% (2,2 trilioane dolari), iar cea a firmelor din China cu 11%. Brazilia, Australia și Africa de Sud nu mai figurează în clasament, după ieșirea Petrobras, BHP și Naspers.

Valoarea unicornilor, în creștere

În ceea ce privește unicornii, valoarea primelor 100 de companii de acest tip, listate la bursă, a crescut cu 5% până la 853 miliarde dolari în perioada  31 martie 2019 – 31 martie 2020.

”Perspectivele pentru unicorni rămân pozitive pe termen mediu. Unele companii listate au înregistrat o creștere a cererii pe fondul COVID-19, ceea ce s-a tradus în creșterea capitalizării bursiere. Este vorba despre sectoare precum tehnologie sau sănătate, unde unicornii sunt bine reprezentați. Prin definiție unicornii sunt perturbatori, fie prin intermediul unei noi tehnologii sau prin valorificarea unor schimbări de tendințe ale consumatorilor sau ale societății. Astfel pot exista oportunități de creștere dacă COVID-19 accelerează aceste schimbări”, a arătat Ileana Guțu, Senior Manager PwC Romania.

În mod similar Top Global 100, SUA domină Top 100 unicorni, reprezentând jumătate din listă în ceea ce privește numărul de companii și valoarea, China ocupă locul doi cu 26 și Europa poziția trei, cu 10 companii din care șase din Marea Britanie și trei din Germania.

27 milioane de puieți forestieri plantați de Romsilva

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunță că în campania de împăduriri de primăvară din acest an a plantat peste 27 milioane de puieți forestieri.

La sfârșitul campaniei, Romsilva informează că „în total, în fondul forestier de stat administrat, a regenerat 10.065 hectare, cu 11,8% mai mult peste programul campaniei, din care 6.449 hectare fond forestier au fost regenerate pe cale naturală, iar 3.616 hectare pe cale artificială, prin împăduriri, inclusiv 17 hectare perdele forestiere înființate în proximitatea autostrăzii A2. Programul de regenerări artificiale, prin împăduriri, a fost depășit, datorită condițiilor meteorologice favorabile, de 32 de direcții silvice, cele mai mari suprafețe împădurite peste program fiind înregistrate la direcțiile silvice Suceava, cu 90 de hectare, Bacău, cu 60 de hectare, Neamț, cu 35 de hectare și Mureș, cu 33 hectare fond forestier. Direcția Silvică Bacău a regenerat natural cu 306 hectare în plus față de programul inițial, fiind urmată de direcțiile silvice Suceava, cu 88 de hectare, Mehedinți, cu 59 hectare, și Mureș, cu 60 de hectare fond forestier regenerate natural peste programul campaniei de împăduriri de primăvară.

De asemenea, s-au realizat lucrări de completări pe 1.469 hectare și de refacere a plantațiilor calamitate pe alte 178 hectare. În fondul forestier privat, administrat pe bază de contract, Romsilva a regenerat, în această primăvară, 1.503 hectare.

Campania de împăduriri de primăvară s-a desfășurat în cadrul proiectului O pădure cât o țară inițiat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și derulat sub înaltul patronaj al Președinției României.

Programul anual de regenerare a fondului forestier de stat administrat de Romsilva prevede, în cele două campanii de împăduriri, de primăvară și de toamnă, regenerarea a 12.531 de hectare, din care 8.073 prin regenerări naturale și 4.458 prin regenerări artificiale, cu o investiție de 199,2 milioane lei.

În ultimii șapte ani, Romsilva a regenerat 111.554 hectare fond forestier de stat și a plantat, în acest interval, peste 200 milioane de puieți forestieri”.

Romsilva reamintește că „administrează 3,13 milioane hectare fond forestier proprietatea publică a statului, aproximativ 48% din totalul pădurilor la nivel național”.

Foto RNP Romsilva

Investiții în tehnologii de tratarea apei potabile și epurarea apei uzate

0

Grupul CVW Technologies, producător de tehnologii inovatoare de tratare a apei potabile și epurare a apei uzate în aplicații rezidențiale, industriale și municipale, deținător al brandurilor C&V Water, IntelliBIO, Smartech Automation, intelliFilter și magazinulapei.ro, anunță rezultatele financiare la zi și stadiul investițiilor în curs:

  • venituri din vânzări în primul trimestru 2020 – valoare 4.278.000 lei;
  • afaceri în 2019 – total 24.500.000 lei;
  • rezultatele sunt repartizate pe segmentele de activitate alimentări cu apă și canalizare, automatizări industriale, stații de tratare și epurare a apei – segment care în primul trimestru din 2020 a înregistrat o creștere cu 47,5% (3.127.000 lei) față de perioada echivalentă din 2019

afaceri în 2019 – total 24.500.000 lei; rezultatele sunt repartizate pe segmentele de activitate alimentări cu apă și canalizare, automatizări industriale, stații de tratare și epurare a apei – segment care în primul trimestru din 2020 a înregistrat o creștere cu 47,5% (3.127.000 lei) față de perioada echivalentă din 2019

proiecte contractate în primul trimestru 2020 – cinci stații de epurare ape uzate din județele Maramureș, Prahova, Timiș pentru localități cu 1.600-3.000 de locuitori; șase stații de tratare apă potabilă în vederea distribuirii către consumatori în județele Botoșani, Maramureș, Mureș, Timiș, Constanța.

Cătălin Negoiță

Cătălin Negoiță, CEO CVW Technologies:  „Anul acesta, deși a venit cu provocări pentru întreg mediul de business la nivel mondial, este unul în care ne propunem să finalizăm implementarea tuturor proiectelor aflate în diverse stadii de execuție pe aproape întreg teritoriul României. De asemenea, planul nostru cuprinde modernizarea fluxului de producție al fabricii din Măgurele, dar și a echipamentelor de producție, precum și dezvoltarea și diversificarea portofoliului propriu de produse. Totodată, vizăm și extinderea prezenței noastre regionale, prin dezvoltarea rețelei de distribuție în aplicații rezidențiale sub brandul IntelliBIO, dar și dezvoltarea laterală a platformei magazinulapei.ro, dedicată echipamentelor pentru stațiile de tratare și epurare a apei”.

Grupul CVW Technologies se recomană printr-un istoric cu „sute de proiecte realizate pe teritoriul României și numeroase altele în afara țării și contribuie responsabil la protejarea mediului înconjurător, prin asigurarea unei calități optime a apei. Produsele grupului sunt realizate în concordanță cu standardele de protejare a mediului înconjurător. Toate echipamentele de tratare a apei sunt proiectate astfel încât să se obțină o cantitate minimă de deșeuri; sunt incluse în această categorie toate componentele refolosibile, fabricate din părți reciclabile și materiale compostabile”.

SUSTENABILITATE ÎN AFACERI – DE LA TEORIE LA PRACTICĂ

0

The Diplomat Bucharest organizează pe 16 Iunie, în intervalul  14.30-16.30, conferinţa online SUSTAINABILITY IN BUSINESS.

Abordarea aspectelor ce țin de siguranța la locul de muncă și dezvoltarea afacerilor în mod durabil a început să fie în ultimii ani, un obiectiv major pentru companii și toți cei implicați. O mai bună înțelegere a sustenabilității necesită o cercetare profundă, o mulțime de bani implicați, o analiză a datelor de mari dimensiuni și dezvoltarea unei platforme comune de discuții care e la îndemâna companiilor cu amprentă internațională mai degrabă. La o scară mai simplă, o companie durabilă este una al cărei scop și acțiuni sunt întemeiate în egală măsură pe date concrete ce țin de afaceri, de mediu și sociale.

Care este anul acesta VALOAREA ADĂUGATĂ în abordarea aspectelor ce tin de SUSTENABILITATE, VIZIUNEA LIDERILOR și ACȚIUNI pentru a atinge obiectivele?

Evenimentul beneficiaza de sprijinul Gold Partners Wipro, Arval, Enel Partners Borsec, Sea One, Wave, cu sprijinul ACUE, AHK (German-Romanian Chamber of Commerce), ASR (Sustainability Embassy in Romania), ClujIT, Parteneri Media Outsourcing Today, Financial Intelligence, Economistul, Romania Durabila, Club Economic

Înregistrare aici

AGENDA EVENIMENT

CONSERVAREA RESURSELOR

Conservarea resurselor a devenit unul dintre principalele obiective în agenda companiilor. Energia electrică, apa, deșeurile, hârtia, diferitele tipuri de resurse sunt astfel de exemple. Sesiune dedicată programelor dezvoltate în cadrul companiilor, soluțiilor găsite pentru a răspunde obiectivelor de mediu, reguli UE și stimulente fiscale.

SOLUȚII DE EFICIENȚĂ ENERGETICĂ

Utilizarea produselor și resurselor cu amprentă mică de carbon, eficiență energetică, selecția furnizorilor în acest context,  politicile de achiziție în vigoare, idei și aplcații inovatoare.

POLITICI DE MUNCĂ DURABILE

Dezvoltarea de politici și proceduri de sustenabilitate pentru a sprijini eforturile și a permite cadrul necesar pentru atingerea obiectivelor de mediu în cadrul companiilor.

OAMENI IMPLICAȚI

Soluții și programe de implicare a oamenilor în atingerea țintelor de eficiență energetică și mediu. Investiții în training-uri, care să permită derularea programelor la nivelul companiilor prin schimb de resurse și informații relevante.

ABORDAREA SUSTENABILITĂȚII ÎN MANIERĂ NOUĂ IDEI CREATIVE ȘI SOLUȚII INOVATOARE  

Principalul diferențiator al oamenilor în întregul peisaj este creativitatea. Noile realități necesită idei noi, iar oamenii sunt capabili să construiască ceva nou și inovativ creat din fundamentele clasice.

Această secțiune este dedicată celor mai bune practici și soluțiilor identificate la nivel de companii.

                                                             ____________________________________________________________________

Despre conferinţele online The Diplomat Bucharest

Seria de evenimente The Diplomat-Bucharest e-conferences îşi propune să vină în spriiinul comunităţii de afaceri şi a sectoarelor economiei cu un produs media actualizat, adaptat la nevoile actuale de informare şi care să sprijine în această perioadă provocările impuse de situaţia globală.

Un salariu minim decent – o nouă politică a Uniunii Europene

0

Autor: Mihaela Mitroi, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia Centrală (CESA)

Salariile minime în statele membre ale Uniunii Europene (UE) au variat de la 312 EUR la 2,142 EUR în luna ianuarie 2020, conform datelor Eurostat. În România, salariul minim este de 2.230 lei, adică, aproximativ, 460 EUR, care ne poziționează mult sub media europeană. 

Încă de la începutul anului, UE a cochetat cu ideea de a introduce un salariu minim la nivelul statelor membre și, în acest sens, a fost lansată o consultare cu părțile interesate, menită să vină cu o propunere concretă până în toamna acestui an.

Nicolas Schmit, Comisarul UE pentru locuri de muncă și drepturi sociale a declarat la începutul anului că oamenii „trebuie să fie plătiți pentru munca lor pentru a duce o viață decentă” – el fiind și promotorul acestei inițiative.

În general, orice perioadă de criză produce inegalități în rândul oamenilor. În contextul generat de Covid-19, impactul măsurilor luate de state, cum ar fi distanțarea socială, șomajul tehnic, închiderea unor activități a avut ca urmări un declin al economiilor, iar aceste elemente produc inegalități în rândul oamenilor.

Comisia Europeană (CE) nu a renunțat la ideea salariilor minime, prin care să se asigure că lucrătorii din UE își câștigă un trai decent. Mai mult, CE este de părere că un venit minim este crucial pentru relansarea economiilor statelor membre în urma acestei pandemii.

În acest context, pe 3 iunie s-a lansat o nouă rundă de consultări cu partenerii sociali în ceea ce privește salariul minim la nivelul UE. Acum, Comisia are în vedere atât instrumente obligatorii (directive), cât și non-obligatorii (recomandări ale Consiliului European) pentru o inițiativă a salariului minim în statele membre ale UE, iar punerea în aplicare ar fi la latitudinea guvernelor. Această abordare este efectul diferențelor din cadrele naționale. Spre exemplu, în statele membre nordice, salariul minim este rezultatul negocierii colective, în timp ce în alte state, precum România, standardul minim este stabilit de guvern.

Obiectivul acestei inițiative nu este de a impune un salariu minim sau de a armoniza abordarea diferitelor state membre, ci de a asigura un cadru pentru o remunerație echitabilă, obiectivul fundamental fiind acela ca toți cetățenii UE să poată beneficia de protecție prin salariul minim. Un salariu minim adecvat ar trebui să-i ajute pe cei cu salarii mici să urce scara de venituri. Un studiu al Eurofound susține că introducerea unui nivel al salariului minim de 60% din salariul mediu național ar crește considerabil câștigul persoanelor cu venituri mici care lucrează în majoritatea statelor membre ale UE.

În conformitate cu Tratatul Fundamental al UE, înainte de a prezenta propuneri în domeniul politicii sociale, CE trebuie să consulte părțile interesate cu privire la posibila direcție a acțiunii Uniunii. Prin urmare, consultarea publică inițiată are acum scopul de a colecta opinii, iar ulterior să se creeze cadrul legislativ. 

În concluzie, deși introducerea unui salariu minim la nivelul statelor membre ale UE părea acum mai puțin de un an un subiect utopic, ca urmare a contextului creat de COVID-19, care a afectat în special sectoarele cu o pondere mai mare a lucrătorilor cu salarii mici, precum retail și turism, această idee a prins și mai multă viteză și se văd inițiativele CE în acest sens. Pe lângă beneficiul de a reduce inegalitățile între cetățeni, creșterea salariului minim lărgește baza de impozitare, stimulează consumul intern și cererea, lucruri ce ajută la relansarea economiei. Astfel, consider că rolul salariilor minime pentru protejarea lucrătorilor cu salarii mici devine din ce în ce mai important și că acestea pot ajuta la susținerea cererii interne în timpul redresării economice, protejând în același timp locurile de muncă ale cetățenilor.

Leonardo Badea (BNR): Reducerea inegalităților, un imperativ pentru resetarea economiei după criza pandemică

Pentru o lungă perioadă de timp, pe lista de priorități a liderilor aproape din toate statele lumii, vor rămâne între primele rânduri preocuparea pentru sănătatea populației și controlul efectelor pandemiei, precum și pentru reconstrucția economiei. Unul dintre motivele esențiale pentru aceasta este că, așa cum se poate deja observa din statisticile care au început să redevină disponibile, efectele pandemiei și blocajele generate de aceasta agravează inegalitățile preexistente și accentuează deteriorarea țesutului social, element vital pentru viitorul comunităților în care trăim. Toți am observat în  această perioada a măsurilor dure de interdicție privind  circulației persoanelor o acutizare a tensiunilor. Din cauza efectelor economice ale crizei, aceasta ar putea continua, adăugându-i-se creșterea polarizării sociale și eroziunea sentimentului de apartenență (la comunitate), ceea este posibil să alimenteze în continuare neliniștea socială la nivel global și regional.

Deși poate părea surprinzător, pandemia pe care o traversăm acum nu este excepțională în exacerbarea inegalităților preexistente. De-a lungul istoriei (îndepărtate), acest scenariu s-a repetat nu de puține ori. Un studiu publicat in luna mai 2020 de Davide Furceri, Prakash Loungani, Jonathan Ostry și Pietro Pizzuto (cercetători din cadrul FMI și Universității din Palermo), au studiat date privind cinci epidemii majore care au avut loc în ultimul secol și care au afectat mai multe țări/zone geografice. Autorii argumentează că, în medie, o astfel de epidemie majoră conduce la creșterea semnificativă și persistentă a coeficientul gini al unei țări (una dintre cele mai populare măsuri ale inegalității) cu o valoare considerabilă, respectiv 1,25 puncte procentuale în medie în cinci ani de la respectiva criză epidemiologică.

Rezultatele studiului menționat confirmă că, de regulă, episoadele de criză sanitară majoră afectează mai acut populația săracă, acesteia lipsindu-i rezervele financiare pentru a se pune la adăpost, iar veniturile sale nete fiind într-o mai mare proporție vulnerabile față de efectele crizei. Există mai multe căi pentru combaterea acestui efect nociv, dar cea mai eficientă rămâne probabil creșterea economică robustă și inclusivă, care poate că nu neutralizează în totalitate fenomenul de creștere a polarizării sociale dar cel puțin are efecte puternic pozitive asupra nivelului de trai al tuturor categoriilor sociale. De aici rezultă nevoia de stimulare a refacerii cât mai rapide a economiei după ameliorarea crizei sanitare și concluzia că politicile de austeritate (pentru stăpânirea deficitului și datoriei) nu sunt o soluție din acest punct de vedere. De altfel chiar și autorii studiului menționat argumentează în favoarea acestei ipoteze, rezultatele cercetării lor arătând că nivelul creșterii coeficientului gini ulterior episoadelor de epidemie majoră se dovedește a fi foarte sensibil la ritmul de creștere economică post-epidemică (ex. amplificarea inegalității este mai redusă dacă recuperarea economică este mai accelerată).

De altfel, creșterea economică sustenabilă mai accelerată ar ajuta și la ameliorarea altor probleme importante cu care se confruntă acum economiile lumii ca efect al pandemiei COVID-19, de exemplu deficitele bugetare în creștere accelerată și amplificarea nivelului datoriei publice raportate la PIB.

În cazul unei economii deschisă, emergentă, de dimensiune relativ mică precum cea a României, soluția pentru o astfel de creștere presupune identificarea setului optim de măsuri care să satisfacă un sistem foarte complex de restricții. Dintre aceste măsuri, probabil cele mai importante sunt:

  1. găsirea surselor bugetare de finanțare a măsurilor de stimulare a economiei în condițiile unui spațiu fiscal redus fără a avea ca unică soluție  creșteri de taxe care ar genera  exact efectul contrar de împovărare a populației și mediului de afaceri, putând fi eficiente în schimb  măsurile de redistribuire a avuției care nu ar afecta populația cu venituri  medii și mici.
  2. masuri privind securitatea sanitară și socială a oamenilor pentru a creste încrederea generală in capacitatea de reacție si adaptare a societății
  3. atragerea și fructificarea la maxim a resurselor financiare disponibile în cadrul pachetelor de asistență și programelor Uniunii Europene adresate statele membre
  4. mai mult ca oricând masuri care vizează încurajarea  capacitații de a construi sisteme inovative

Situația actuală determinată de criza pandemică COVID-19 a generat o afectare gravă  a economiei, simultană pe partea cererii și a ofertei. De aceea este necesar un răspuns de amploare aproape fără precedent (pe timp de pace) al guvernelor, care trebuie să abordeze problemele induse de pandemie pentru a preveni intrarea economiei în colaps, creșterea prețurilor, sărăcirea populației și accentuarea inegalităților sociale.

Din această perspectivă, efortul autorităților se canalizează, pe de o parte pe necesitatea vitală de operaționalizare rapidă a programelor de susținere a economiei și acordarea de sprijin agenților economici, iar pe de alta parte pe nevoia de a asigura resursele de finanțare a acestor măsuri de la nivelul bugetului de stat.

În acest context, pentru a avea resurse interne de combatere a efectelor crizei și stimulare a creșterii economice pe termen mediu, reformarea sistemului fiscal este crucială. Ar trebui să aibă prioritate regândirea taxelor pe avere și combaterea (în cadrul unui efort conjugat la nivel global) practicii de  evitare a  impozitării  prin domiciliere fiscală în jurisdicții cu fiscalitate redusă (paradisuri fiscale). Pe cât posibil instrumentele de taxare a muncii și a consumului ar trebui să fie trecute în planul secund. Probabil că în anii următori, pe plan european și internațional, presiunile pentru accentuarea măsurilor de redistribuire a avuției și bunăstării în scopul reducerii inegalităților, prin revizuirea în acest scop a sistemului fiscal, vor fi din ce în ce mai accentuate.

Din perspectivă monetară, dacă pe partea ofertei de bunuri și servicii de bază furnizarea acestora este asigurată, atunci riscurile de inflație vor fi probabil reduse. Deși măsurile de prudență sanitară și distanțare socială ce vor fi aplicate în continuare implică cheltuieli mai mari și eficiență mai scăzută a activității pentru o serie de companii, probabil că într-o primă fază antreprenorii vor pune pe primul plan reluarea activității și salvarea afacerii, profitul venind abia pe planul secund. De aceea este de așteptat ca, acolo unde este posibil, aceste costuri să fie preluate prin diminuarea marjei de profit și doar o parte mai mică să fie transmisă în prețul final al bunurilor și serviciilor. Acest comportament ar fi cu atât mai mult încurajat cu cât va fi mai repede restabilită încrederea în revenirea la o funcționare a României, în condiții de (nouă) normalitate și previzibilitate, astfel ca mediul de afaceri să fie stimulat să gândească pe termen mediu și lung, de manieră constructivă și orientată spre dezvoltare (inclusiv creștere de productivitate și reducere de costuri), nu în regim de criză și cu scopul de fructificare și recuperare rapidă a resurselor investite. Desigur, vor exista și excepții, domenii înguste de activitate în care creșterea de costuri nu va putea fi acoperită în acest fel sau în care concurența este redusă, cazuri în care prețurile vor crește. Ca acest lucru să se întâmple este importantă și refacerea (redesenarea) cât mai eficientă și rapidă a lanțurilor de aprovizionare, cu scopul de menținere a unui nivel de competitivitate prin costuri cât mai apropiat de cel anterior crizei.

De asemenea, efectul psihologic la nivelul consumatorilor, pe care inevitabil, l-a produs decelerarea sau recesiunea economică în urma șocului pandemic va determina probabil creșterea inclinației spre economisire a populației (acumularea de rezerve sau „solduri de precauție” de către gospodării și persoane fizice), ceea ce va acționa de asemenea, cel puțin pe un orizont previzibil de timp, împotriva unui șoc inflaționist. Mai mult decât atât, guvernele vor trebui să acopere o parte din deficitul de cerere care probabil va rezulta în urma reducerii consumului populației, și să adopte inițiative pentru susținerea ocupării forței de muncă și protejarea veniturilor angajaților. Acesta este motivul pentru care numeroase guverne din țări avansate economic vizează programe de investiții publice complementare sprijinului acordat sectorului privat prin linii de credit de refinanțare pentru  bănci, astfel încât acestea, la rândul lor, să poată menține linii de credit pentru capitalul de lucru al companiilor, în special a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri). Aceste linii de refinanțare oferite  prin canalul bancar ar trebui să sa fie condiționate de angajamentul întreprinderilor de a menține  angajații cel puțin cu nivelul de  salarizare  actual.

Băncile centrale, acum la fel ca oricând, pe timp de criză sau de dezvoltare economică, continuă să joace un rol cheie. Noua normalitate pe care băncile centrale din economiile dezvoltate o traversează deja de mai bine de 10 ani (ulterior declanșării crizei financiare globale) implică folosirea, în funcție de necesități, și a instrumentelor neconvenționale de politică monetară, care stabilesc diverse canale de injectare a lichidității în economie (Díaz-Bonilla 2016 și 2018).

În conjunctura economică actuală, sprijinirea ofertei și a cererii de bunuri și servicii de bază va necesita o extindere a ofertei de bani. De aceea băncile centrale trebuie să-si diversifice în continuare panoplia instrumentelor de politică monetară. În paralel, pe parcursul acestui proces, sistemul bancar trebuie monitorizat continuu pentru a asigura funcționarea corectă și menținerea robusteții acestuia. Așa cum în prezent este necesară o anumită flexibilitate pentru debitori, pe cale de consecință abordarea flexibilă este necesară  și în cazul instituțiilor de credit atunci când acestea sunt evaluate de autoritățile de supraveghere. Din fericire, sistemul bancar, pe ansamblu, a intrat în această criză cu un nivel confortabil al rezervelor de capital și lichiditate, mult mai ridicat prin comparație cu situația anilor 2006-2007 dinaintea crizei financiare globale.

Situația economică de complexitate și dificultate extremă, fără precedent în epoca modernă, necesită în continuare, uneori, și  răspunsuri neconvenționale, deși acestea pot ascunde riscuri și vulnerabilități privind evoluția viitoare a sistemului economic și financiar, dacă nu sunt evaluate și gestionate adecvat, la fel ca orice medicament care în cadrul unui tratament potrivit aduce beneficii iar administrat în exces sau de o maniera inadecvată poate genera neplăceri. Da, există mai multe exemple de țări care, în trecutul mai îndepărtat, au abuzat de abordări monetare neconvenționale, ceea ce a dus la șocuri inflaționiste de amploare, devalorizări puternice, crize în cadrul sistemelor de plăți etc.  De aceea cuvintele de ordine în conduita de politici a băncilor centrale trebuie să rămână prudența, echilibrul, evaluarea atentă și amănunțită, acțiunea graduală și proporțională, în folosirea oricăror instrumente, inclusiv a celor neconvenționale.

Este important ca toți participanții în economie să fie conștienți că instrumentele de politica monetară, cu atât mai mult cele neconvenționale, deși sunt necesare și eficiente atunci când sunt utilizate adecvat, nu constituie un panaceu al rezolvării tuturor problemelor economice. Aplicarea acestora depinde de foarte multe constrângeri existente la nivelul economiei în funcție de dimensiune, structură, grad de dezvoltare tehnologică și complexitate, deschidere față de exterior și integrare regională, competitivitate externă, poziționarea în cadrul relațiilor comerciale internaționale, amploarea capitalului autohton, circulația monetară, natura și mecanismele sistemului de plăți, rezervele disponibile (de orice fel), alcătuirea socială, nivelul de educație financiară, gradul de intermediere și incluziune etc. Practic instrumentele de politică monetară acționează asupra unui organism extrem de complex, a cărui funcționare depinde de enorm de multe variabile și caracteristici (inclusiv comportamentale), de aceea eficacitatea acestora variază de la o economie la alta și de la un moment de timp la altul, calibrarea lor fiind extrem de delicată.

Politicile publice care pot contribui la relansarea economică nu se limitează la domeniul fiscal-bugetar și monetar. De exemplu, un aport la finanțarea economiei reale o are și sectorul financiar nebancar, prin fondurile de investiții și de pensii precum și prin societățile de asigurare. Acestea din urmă pot contribui mai mult la gestionarea  adecvată a riscurilor de către mediul de afaceri, în viitor (pentru că în domeniul asigurărilor este inadecvat să existe acțiuni noi retroactive, acolo unde evenimentele sunt deja produse și riscurile/pierderile sunt certe atât din punct de vedere etic dar si actuarial), prin produse și mecanisme de asigurare adaptate nevoilor companiilor în noua economie, cu respectarea principiilor de prudență, solvabilitate, lichiditate și viabilitate specifice acestui sector (inclusiv conform cadrului european de reglementare Solvency II).

Contribuția și suportul comunității europene la relansarea economiilor naționale din spațiul UE sunt la fel de importante ca și acțiunile guvernelor naționale. Sprijinul financiar alocat prin bugetul și mecanismele comunitare se adaugă efortului financiar al guvernelor statelor membre și compensează diferențele mari dintre state în ceea ce privește capacitatea de stimulare a economiei ca urmare a decalajului de spațiu fiscal al bugetelor naționale.

Așa cum am mai afirmat momentul actual este un test important pentru manifestarea solidarității Europene și a celei internaționale. Au existat în perioada acută a crizei pandemice momente emoționante de solidaritate spre exemplu Franța a donat un milion de măști, Germania a livrat 7 tone de echipamente medicale inclusiv ventilatoare și măști anestezice, Polonia, România și Germania au trimis echipe de medici specialiști, Cehia a livrat costume de protecție și aparate de ventilație pentru Italia iar  Austria, Germania și Luxemburg au internat si tratat pacienți din Italia și Franța.

În acest moment de start al refacerii economiei, un nou gest de solidaritate ar însemna prioritizarea folosirii fondurilor europene de către țările cu situații economice complicate. La nivelul UE avem o unitate în diversitate iar în  situația actuală este crucial să facem această prioritizare  pentru a nu permite adâncirea abruptă a decalajelor economice existente între statele membre. Pachetele financiare prezentate până în acest moment de instituțiile europene pentru sprijinirea statelor membre au amploarea și adresabilitatea necesare. Astfel, pe 27 mai Comisia Europeană și-a prezentat propunerea pentru planul de recuperare, inclusiv un buget UE revizuit pentru perioada 2021-2027 de 1,1 trilioane de euro și o consolidare temporară de 750 de miliarde de euro (programul Next Generation EU). Acestea se adaugă celor trei plase de siguranță de 540 miliarde EUR deja instituite de UE pentru a sprijini companiile, salariații și instituțiile administrative din spațiul comunitar. În total efortul financiar al UE pentru reconstrucția post-pandemică se ridică la circa 2,4 trilioane de euro. României îi sunt alocate peste 71 de miliarde de euro, circa 40 de miliarde în cadrul bugetului multianual și aproximativ 31,2 miliarde de euro ca parte a programului de consolidare temporară. Dintre acestea cea mai mare pondere o reprezintă finanțări nerambursabile. România trebuie să facă o prioritate majoră din absorbția și utilizarea eficientă a acestor finanțări, pentru susținerea și dezvoltarea economiei locale, așa cum este de așteptat că vor proceda toate celelalte state membre.

Consecințele socio-economice ale pandemiei sunt și probabil vor continua să fie distribuite in mod diferențiat la nivel regional în România, datorită unor eterogenității semnificative a volumului de investiții și nivelului de productivitate a muncii, precum și a diferitelor modele de specializare între regiuni. Aceasta implică un risc substanțial de extindere a disparităților regionale în România, între capitala și restul regiunilor sau între zonele urbane și rurale. Îmbinată cu riscul încetinirii sau chiar a inversării temporare a procesului de convergență economică spre media UE, situația actuală necesită răspunsuri politice specifice.

Având în vedere toate acestea, devine de maximă importanță colaborarea în cadrul unui parteneriat cât mai larg care să includă instituțiile fundamentale ale statului si pe  cele reprezentative ale mediului de afaceri, și care sa permită identificarea soluțiilor adaptate fiecărui sector al economiei locale, pentru a depăși abordările care oferă soluții generale, unilaterale, fără a se face corelația necesară între nevoi si resurse, ceea ce ar putea produce dezechilibre macroeconomice majore în viitor. Un succes în acest demers va contribui la recâștigarea încrederii tuturor categoriilor de participanți în economie, ceea ce se va dovedi cu siguranță cel puțin la fel de important și eficient ca și stimulii financiari, pentru că va contribui la readucerea pe făgaș a consumului și investițiilor, implicit stimulând creșterea economică mai rapidă și mai echilibrată decât ar putea să o facă doar injecțiile de bani (din elicopter sau nu). Dovadă stau experiențele din ultimii zece ani din economii dezvoltate care și-au permis să elibereze capitaluri importante către circuitul economic, dar pentru că nu au reușit să readucă și încrederea într-un parcurs stabil și previzibil al economie și societății, creșterea  a revenit doar foarte timid.

Măsuri de protecție în spațiile de birouri construite de GTC

0

Dezvoltatorul imobiliar GTC – deținător în proprietate și administrare în București al clădirilor de birouri Turnurile City Gate, Cascade Office Building, Premium Plaza și Premium Point și constructor în curs al complexului City Rose Park, din Bulevardul Expoziției – prezintă o analiză a situației actuale și a evoluției spațiilor de birouri din perspectiva noilor cerințe de asigurare a condițiilor de lucru.

City Gate
Premium Point

Bogdan Jigman, director general al GTC România: „Este posibil ca spațiile de birouri să fie reconfigurate de către chiriași, astfel încât să îndeplinească normele impuse de autorități. Noi am făcut deja schimbări în zonele comune ale clădirilor, pentru a asigura o minimă distanțare socială. Pe viitor, vom implementa toate măsurile generate de noul context post Covid. Acestea includ ajustări ale căilor de acces în clădiri, în așa fel încât să asigurăm fluxuri separate de intrare și ieșire și un control mai strict al vizitatorilor și al curierilor, precum și creșterea cererii de locuri de parcare, pentru că tot mai mulți angajați vor prefera, cel puțin în perioada imediat următoare, să vină cu mașinile personale la birou, în detrimentul mijloacelor de transport în comun. În prezent, este dificil să estimăm valoarea totală a investițiilor pe care le vom face în următoarele 18 luni, pentru adaptarea la noul context al spațiilor de birouri, atât cele din proiectele finalizate cât și cele din clădirile în curs de dezvoltare. Este posibil să asistăm și la o scădere a costurilor de construcție, în funcție de evoluția pieței forței de muncă și a prețului materiilor prime”.

Configurația proiectelor de clădiri de birouri demarate înainte de declanșarea pandemiei: „Majoritatea sunt clădiri de clasă A, ceea ce înseamnă că sunt proiectate să aibă suprafață generoasă pentru spațiile de birouri, astfel că viitorilor chiriași nu le va fi dificil să opteze pentru compartimentări diferite față de ceea ce aveau planificat. Așadar, schimbările vor interveni doar în modul în care companiile vor organiza spațiile pentru fiecare angajat în parte. De asemenea, cred că acesta poate fi sfârșitul erei spațiilor deschise și reapariția micilor birouri, poate nu individuale, ci pe departamente sau echipe”. 

Cererea de spații de birouri în următoarea perioadă: „Este încă devreme pentru a putea prognoza cum se va schimba piața imobiliară, în special din punctul de vedere al cererii. Un prim scenariu este că nu vor exista scăderi semnificative, ci chiar o posibilă creștere, deoarece distanțarea socială va genera o nevoie mai mare de spațiu. Desigur, al doilea scenariu presupune o diminuare a nevoii de birouri clasice. Mai mulți analiști anticipează posibilitatea ca peste 20% dintre angajați să muncească în continuare de acasă, deoarece companiile au realizat că aceasta este o opțiune viabilă și mai puțin costisitoare din punctul de vedere al angajatorului. Oricum, pe termen scurt, estimez că cererea nu va fi afectată major”. 

GTC România (www.gtcromania.ro) informează că „a alocat un buget de peste 70.000 de euro pentru cele cinci proiecte pe care le deține în București, în contextul măsurilor dispuse de autorități și de comun acord cu chiriașii, pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus. Investițiile vor continua pe termen mediu și lung și vor viza măsuri suplimentare de siguranță și confort în clădiri. De la fondare în 1999, compania a dezvoltat și vândut clădirile emblematice de birouri America House și Europe House, în centrul Capitalei, centrele comerciale marca Galleria (Arad, Buzău, Piatra Neamț, Suceava) și ansamblurile rezidențiale FeliCity și Rose Garden din București. Printre proiectele GTC deținute de companie, se numără: complexul de birouri City Gate (primul proiect de birouri funcțional din București care a obținut certificare Leed Gold în 2013), Premium Plaza, Cascade, City Rose Park, Premium Point. „Viziunea GTC România este centrată pe sustenabilitatea construcțiilor și pe transformarea modului în care clădirile sunt proiectate, dezvoltate și administrate, astfel încât să contribuie la crearea unui mediu sănătos și la creșterea calității vieții”.

Grupul GTC, companie publică fondată în 1994 în Polonia, listată la bursa din Varșovia și Johannesburg, este unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de spații comerciale și de birouri din Europa Centrală și de Sud-Est: Polonia, România, Ungaria, Croația, Serbia și Bulgaria. Deține un portofoliu de proiecte evaluat la aproape 2,3 miliarde euro, cu 46 de clădiri (1.300.000 mp). Are în construcție clădiri în Budapesta, Belgrad, Sofia, Zagreb. La sfârșitul lui 2019, profitul net al companiei a fost de 75 milioane euro; conform estimărilor preliminare, prima jumătate din 2020 este stabilă la principalii indicatori financiari. 

PACTUL PENTRU MUNCĂ – ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA

0

Unitate patronală, consens social și politic pentru o piață a forței de muncă eficientă

Timişoara, 09.06.2020 – România are nevoie de unitate patronală, de consens social și politic pentru elaborarea unei Strategii pe termen mediu și lung privind ocuparea forței de muncă. Aceasta esteconcluzia primei dezbateri din acest an a „PACTULUI PENTRU MUNCĂ – ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA”, ce a avut loc la Timişoara, pe 9 iunie, un eveniment inițiat de CONAF și FPPG, în parteneriat strategic cu Concordia, moderat de Adrian Măniuțiu.

Reprezentanţi ai patronatelor, autorităților publice locale și centrale, antreprenoriatului și multinaţionalelor, au dezbătut la Timişoara problemele cu care se confruntă piaţa forţei de muncă din România și au lansat soluţii pentru depăşirea situaţiei actuale.

Vrem să muncim în România! Vrem să învățăm o meserie în România!” a declarat Cristina Chiriac, preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF. Ea a mai adăugat că este timpul să conștientizăm că cea mai importantă resursă a României o reprezintă oamenii și avem datoria morală să le creăm toate condițiile pentru creșterea calității  vieții în România. “Pactul pentru Muncă este un instrument prin care invităm la dialog toți actorii principali, patronate, sindicate, guvern, pentru a stabili și construi cu prioritate, o strategie pe termen mediu si lung în ceea ce privește politica de ocupare a forței de muncă. Se spune des despre mediul antreprenorial, că nu reușește să se coaguleze și să acționeze unitar nici măcar atunci când avem obiective de interes național. Iată că Pactul pentru Muncă este  mai mult decât un instrument, este un integrator de forțe, poate chiar fi denumit sugestiv Partidul Antreprenorilor”, a declarat Cristina Chiriac, președintele CONAF.

La rândul său, Franck NEEL, preşedintele Federaţiei Patronale Petrol şi Gaze – FPPG, a arătat că, deşi la nivel guvernamental s-au luat măsuri pentru relansarea economică post-pandemie, este nevoie de mult mai multe măsuri pentru a ajuta economia României. Sunt necesare investiţii, singurele capabile să creeze noi locuri de muncă. Dar, pentru asta, este nevoie şi de modificări legislative. Şi este nevoie de ele acum! Un exemplu în acest sens îl reprezintă gazele din Marea Neagră. Investiţiile în acest sector au nu numai avantajul de a asigura securitatea energetică a ţării, ci şi de a crea zeci de mii de noi locuri de muncă direct şi pe orizontală, a mai spus Franck Neel.

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor DragoșCosmin Lucian PREDA a anunţat că autorităţile guvernamentale, împreună cu reprezentanţi ai mediului antreprenorial, vor să alcătuiască o listă cu oportunităţi în România. Potrivit acestuia, pandemia a dat şansa României de a se restarta, de a implementa noile tehnologii, digitalizarea, 5G etc.  ”Probabil că va fi nevoie şi de o listă de noi meserii, odată cu apariţia noilor tehnologii”, a mai spus Dragoș Cosmin Lucian PREDA .

Pe de altă parte, Christian von ALBRICHSFELD , directorul general al Continental România a declarat că, în industria automotive, puternic afectată de criza pandemică, se fac eforturi pentru găsirea de soluţii care să conducă la păstrarea locurilor de muncă. Un neajuns în România îl reprezintă faptul că, în ultimii 4 ani, s-a pierdut din competitivitate, cea mai importantă cauză fiind aceea că au crescut salariile, fără a creşte şi productivitatea muncii.

Pentru o strategie în domeniul ocupării forţei de muncă este nevoie de consens politic”, a declarat Dănuț GROZA  primarul oraşului Sânnicolau Mare. Potrivit acestuia, în România nu se mai găsesc  meseriaşi, nu se mai găsesc sudori, strungari etc. ”S-au desfiinţat şcolile profesionale, s-au transformat în licee în care media de promovabilitate a examenului de bacalaureat este un  dezastru: aproape 0%! Avem nevoie de şcoli de meserii”, a mai spus primarul Dănuț GROZA.

Vicepreşedintele CONAF, Nicoleta Munteanu, expert în insolvenţă strategică, a adăugat că ar trebui modificată şi legislaţia, pentru că dispar meserii, după cum altele noi apar odată cu digitalizarea şi utilizarea noilor tehnologii. “După ce trece această pandemie, nu ştiu câţi dintre cei reîntorşi în ţară vor rămâne aici. Avem nevoie de politici coerente şi inteligente pentru o dezvoltare economică durabilă a ţării“, a mai spus Nicoleta Munteanu.

Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF și Federaţia Patronală Petrol şi Gaze – FPPG, în parteneriat strategic cu Confederația Patronală CONCORDIA, organizează conferinţele PACTUL PENTRU MUNCĂ – ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA“ şi în 2020. Prima conferință a avut loc pe 9 iunie, la Timișoara, Sala Vieneză.

Din cauza restricțiilor provocate de pandemia de COVID-19, dezbaterile, până la normalizarea situației în țară, sunt transmise live pe platformele online (Youtube) și pe rețelele de socializare (Facebook). În sălile de conferințe sunt prezenți doar vorbitorii, participanții – reprezentanți ai companiilor, precum și micii întreprinzători – putând interacționa cu speakerii prin intermediul platformelor online. Pentru conectarea la videoconferință cu ajutorul unui PC / laptop sau smartphone toate informațiile utile se regăsesc pe www.conaf.ro.

La evenimentul de la Timișoara au participat direct sau prin intermediul platformelor digitale Cristina Chiriac – președinte CONAF, Franck Neel – președinte FPPG și membru în boardul Concordia, Dragoș Cosmin Lucian Preda – secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Marilen – Gabriel Pirtea – rector al Universității de Vest din Timișoara, Dănuț Groza – primar al orașului Sânnicolau Mare, Horia Grigorescu – director general al Companiei Naționale “Poșta Română“,  Ioana Hațegan – managing partner la Hategan Attorneys, Călin Ilie – președinte al Federației Industriei Hoteliere din România – FIHR și membru în board-ul Concordia, Emanuel Victor Picu – președinte ANOFM, Cristian Secoșan – director general Siemens România și Republica Moldova, Christian von Albrichsfeld – director general Continental România și Republica Moldova, Elisabeta Moraru – director general Google România, Mihai Mareș – delegat permanent al adimistratorului Zoppas Industries România, Dragoș Damian – director general Terapia Cluj, Nicoleta Munteanu – managing partner Euro Insol SRL și Silvia Terziu – reprezentant CONAF pe județul Timiș. Conferința va fi moderată de către Adrian Măniuțiu, fondatorul EM360.

Evenimentul de la Timișoara este primul din acest an, urmând ca dezbaterile din cadrul Pactul pentru Muncă. Împreună Reconstruim România să continue la Brașov (pe 23 iunie) și la Constanța (pe 7 iulie).

La finalul a doi ani de dezbateri, concluziile și soluțiile constatate în cadrul discuțiilor se vor concretiza într-un acord – Memorandum of Understanding – agreat de participanții la conferințe. Documentul va fi înaintat Guvernului României și va include principalele soluții identificate de mediul antreprenorial pentru o piață a muncii flexibilă, eficientă și competitivă, cu efecte benefice asupra întregii economii, precum și asupra nivelului de trai al românilor.

Inițiatorii proiectului sunt CONAF și FPPG, iar partener strategic este Confederația Patronală Concordia. Parteneri principali sunt EM360 și KeysFin, iar partener al evenimentului este Hategan Attorneys. Sponsorii principali sunt OMV Petrom, SNGN Romgaz și SN Nuclearelectrica, iar sponsor al evenimentului este Siemens România.

Parteneri media sunt Adevărul, Agerpres, G4Media, TVR Timișoara, Radio România Timișoara, Profit.ro. EVZ, Capital, Ziarul Bursa, Canal 33, Focus Energetic, Revista Cariere, Opinia Timișoarei, Energy Industry Review, Energynomics, Insight, money.ro, The Diplomat, Transilvania Business Magazine, Newsnational, ziare.com, Business 24, ANAA, ADAA, Ultima oră, Bună ziua Bistrița, Radio Brașov, Radio Mix Brașov, Mixtv TV Bv, La pas prin Brașov, Iubim Brașovul, Mujer, și Fashion8.

Informaţii suplimentare privind proiectul iniţiat de CONAF şi FPPG, sunt disponibile pe www.conaf.ro.

Financial Intelligence organizează Forumul Energiei Online

0

Agenția Internațională pentru Energie consideră că pandemia de coronavirus a deschis calea celui mai mare declin al investițiilor energetice globale din istorie, cheltuielile urmând să se reducă în fiecare sector important în acest an.

AIE a avertizat că impactul economic al crizei de sănătate publică ar putea avea implicații „grave” pentru securitatea energetică și tranzițiile la energia curată.

AIE se așteaptă ca investițiile globale să scadă cu 20% față de anul trecut. Aceasta este o cădere de aproape 400 de miliarde de dolari de la an la an.

Agenția a mai declarat că o combinație între scăderea cererii, scăderea prețurilor la energie și o creștere a cazurilor de neplată a facturilor înseamnă că veniturile din energie care vor merge la guverne și industrie vor scădea cu „mult peste” 1 trilion de dolari în 2020.

În acest context, la nivel european, planul Green Deal reprezintă un pilon esenţial al strategiei de redresare a UE, după pandemia COVID 19.

Pe lângă temele globale, sectorul energetic din România are de dezbătut teme fierbinți, precum liberalizarea prețurilor, investițiile sau cadrul de reglementare pentru exploatările offshore.

Reputați specialiști din domeniul energiei vor discuta, mâine, în cadrul Forumului Energiei Online, organizat de Financial Intelligence, în intervalul orar 11:00 – 15:30.

Evenimentul, aflat la a doua ediție, se va desfășura ONLINE și va fi transmis LIVE pe site-ul www.financialintelligence.ro, pe pagina de Facebook Financial Intelligence, precum și pe canalul de YouTube Financial Intelligence.

Evenimentul poate fi distribuit de parteneri pe paginile lor de Facebook, iar participanții vor putea transmite întrebări speakerilor prin intermediul paginii de Facebook Financial Intelligence.

AGENDA EVENIMENTULUI

  • Green Deal – pilon esenţial al strategiei de redresare a UE, după pandemia COVID 19
  • Redresarea Ecologică a Uniunii Europene și, implicit, a României
  • Strategia de investiții a companiilor de stat din energie
  • Liberalizarea prețurilor la gaze naturale de la 1 iulie
  • Modificările Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012
  • Consecințe ale reducerii consumului de energie în perioada pandemiei
  • Securitatea alimentării cu energie a României
  • Plafonarea prețului la utilități în acest an – soluții pentru cetățeni, probleme pentru furnizori
  • Listarea Hidroelectrica
  • Investiția la bursă în acțiuni ale companiilor din energie
  • Cum a influențat pandemia activitatea companiilor din energie
  • Prețurile la energie din România comparativ cu alte state din UE

SPEAKERI CONFIRMAȚI

11:00 Deschidere eveniment

Moderator: Remus VULPESCU, Membru Fondator Think-Tank Financial Intelligence

  • Niculae HAVRILEȚ, Secretar de stat, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri
  • Iulian Octavian STANA, Secretar de Stat, Ministerul, Mediului, Apelor și Pădurilor
  • Siegfried MUREȘAN, Raportor în Parlamentul European pentru Green Deal
  • Petrică – Lucian RUSU, Secretar de Stat, Secretariatul General al Guvernul României
  • Răzvan NICOLESCU, Energy&Resources Industry Leader, Deloitte Central Europe
  • Adrian TĂNASE, Director General, Bursa de Valori Bucureşti
  • Călin METEȘ, Vicepreședinte și Director Executiv, Franklin Templeton Investments România
  • Bogdan BADEA, Președintele Directoratului, Hidroelectrica
  • Corina POPESCU, Director General, Electrica
  • Zoltan NAGY-BEGE, Vicepreședinte, ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei)
  • George VIȘAN, Director al Direcției Piețe de Energie, Transelectrica
  • Cătălin STANCU, Associated Senior Expert, Horvath & Partners
  • Petre STROE, Director General, MET Romania Energy
  • Adrian PAVELESCU, Deputy General Manager, Tinmar Energy
  • Silvia VLĂSCEANU, Director Executiv, ACUE (Federaţia Patronală a Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie)
  • Gaetano CASALE, Founder & Managing Partner, INNOVA Project Consulting
  • Petru RUȘEȚ, CEO, Siemens Energy Romania
  • Daniel APOSTOL, Director Relații Externe, Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG)
  • Robert CHIRCĂ, Director General Adjunct, Romgaz
  • Florin FRUNZĂ, Vicepreședinte Departament Dezvoltarea Afacerii – Downstream Gas, OMV Petrom
  • Dumitru CHISĂLIȚĂ, Senior Consultant Gaz & Energie și Președintele Asociației Energia Inteligentă
  • Bogdan CHIRIȚOIU, Președinte, Consiliul Concurenței
  • E.S. Dl. Morteza ABOUTALEBI, Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Iranului la București

15:15 Q&A

Le mulțumim partenerilor evenimentului pentru că ne sunt alături: Fondul Proprietatea, HidroelectricaBursa de Valori BucurestiTransgaz, Horvath & Partners Management Consultants, Transelectrica, Veolia Energie RomâniaMET RomaniaOMV PetromElectricaTinmarRomgaz, Siemens Energy Romania, SIF Moldova, SIF Muntenia, Innova Project ConsultingFederația Patronală Petrol și GazeCONPET SA, Afeer Romania, Federatia Asociațiilor Companiilor de Utilitati din Energie, Cupru Min SA AbrudConsiliul ConcurențeiWorld Energy CouncilConsiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, ICSS Ltd., @CAPOS – Centrul de Analiza si Prognoza pentru Orientari StrategiceRomania-Israel Chamber of Commerce / Camera de Comert Romania-IsraelAGERPRESRomânia DurabilăFocus EnergeticRevista EconomistulClubEconomic.roThe Diplomat-BucharestInvesTenergyNewMoneyBoof MediaBiziLive TV.