Un salariu minim decent – o nouă politică a Uniunii Europene

0

Autor: Mihaela Mitroi, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia Centrală (CESA)

Salariile minime în statele membre ale Uniunii Europene (UE) au variat de la 312 EUR la 2,142 EUR în luna ianuarie 2020, conform datelor Eurostat. În România, salariul minim este de 2.230 lei, adică, aproximativ, 460 EUR, care ne poziționează mult sub media europeană. 

Încă de la începutul anului, UE a cochetat cu ideea de a introduce un salariu minim la nivelul statelor membre și, în acest sens, a fost lansată o consultare cu părțile interesate, menită să vină cu o propunere concretă până în toamna acestui an.

Nicolas Schmit, Comisarul UE pentru locuri de muncă și drepturi sociale a declarat la începutul anului că oamenii „trebuie să fie plătiți pentru munca lor pentru a duce o viață decentă” – el fiind și promotorul acestei inițiative.

În general, orice perioadă de criză produce inegalități în rândul oamenilor. În contextul generat de Covid-19, impactul măsurilor luate de state, cum ar fi distanțarea socială, șomajul tehnic, închiderea unor activități a avut ca urmări un declin al economiilor, iar aceste elemente produc inegalități în rândul oamenilor.

Comisia Europeană (CE) nu a renunțat la ideea salariilor minime, prin care să se asigure că lucrătorii din UE își câștigă un trai decent. Mai mult, CE este de părere că un venit minim este crucial pentru relansarea economiilor statelor membre în urma acestei pandemii.

În acest context, pe 3 iunie s-a lansat o nouă rundă de consultări cu partenerii sociali în ceea ce privește salariul minim la nivelul UE. Acum, Comisia are în vedere atât instrumente obligatorii (directive), cât și non-obligatorii (recomandări ale Consiliului European) pentru o inițiativă a salariului minim în statele membre ale UE, iar punerea în aplicare ar fi la latitudinea guvernelor. Această abordare este efectul diferențelor din cadrele naționale. Spre exemplu, în statele membre nordice, salariul minim este rezultatul negocierii colective, în timp ce în alte state, precum România, standardul minim este stabilit de guvern.

Obiectivul acestei inițiative nu este de a impune un salariu minim sau de a armoniza abordarea diferitelor state membre, ci de a asigura un cadru pentru o remunerație echitabilă, obiectivul fundamental fiind acela ca toți cetățenii UE să poată beneficia de protecție prin salariul minim. Un salariu minim adecvat ar trebui să-i ajute pe cei cu salarii mici să urce scara de venituri. Un studiu al Eurofound susține că introducerea unui nivel al salariului minim de 60% din salariul mediu național ar crește considerabil câștigul persoanelor cu venituri mici care lucrează în majoritatea statelor membre ale UE.

În conformitate cu Tratatul Fundamental al UE, înainte de a prezenta propuneri în domeniul politicii sociale, CE trebuie să consulte părțile interesate cu privire la posibila direcție a acțiunii Uniunii. Prin urmare, consultarea publică inițiată are acum scopul de a colecta opinii, iar ulterior să se creeze cadrul legislativ. 

În concluzie, deși introducerea unui salariu minim la nivelul statelor membre ale UE părea acum mai puțin de un an un subiect utopic, ca urmare a contextului creat de COVID-19, care a afectat în special sectoarele cu o pondere mai mare a lucrătorilor cu salarii mici, precum retail și turism, această idee a prins și mai multă viteză și se văd inițiativele CE în acest sens. Pe lângă beneficiul de a reduce inegalitățile între cetățeni, creșterea salariului minim lărgește baza de impozitare, stimulează consumul intern și cererea, lucruri ce ajută la relansarea economiei. Astfel, consider că rolul salariilor minime pentru protejarea lucrătorilor cu salarii mici devine din ce în ce mai important și că acestea pot ajuta la susținerea cererii interne în timpul redresării economice, protejând în același timp locurile de muncă ale cetățenilor.

Leonardo Badea (BNR): Reducerea inegalităților, un imperativ pentru resetarea economiei după criza pandemică

Pentru o lungă perioadă de timp, pe lista de priorități a liderilor aproape din toate statele lumii, vor rămâne între primele rânduri preocuparea pentru sănătatea populației și controlul efectelor pandemiei, precum și pentru reconstrucția economiei. Unul dintre motivele esențiale pentru aceasta este că, așa cum se poate deja observa din statisticile care au început să redevină disponibile, efectele pandemiei și blocajele generate de aceasta agravează inegalitățile preexistente și accentuează deteriorarea țesutului social, element vital pentru viitorul comunităților în care trăim. Toți am observat în  această perioada a măsurilor dure de interdicție privind  circulației persoanelor o acutizare a tensiunilor. Din cauza efectelor economice ale crizei, aceasta ar putea continua, adăugându-i-se creșterea polarizării sociale și eroziunea sentimentului de apartenență (la comunitate), ceea este posibil să alimenteze în continuare neliniștea socială la nivel global și regional.

Deși poate părea surprinzător, pandemia pe care o traversăm acum nu este excepțională în exacerbarea inegalităților preexistente. De-a lungul istoriei (îndepărtate), acest scenariu s-a repetat nu de puține ori. Un studiu publicat in luna mai 2020 de Davide Furceri, Prakash Loungani, Jonathan Ostry și Pietro Pizzuto (cercetători din cadrul FMI și Universității din Palermo), au studiat date privind cinci epidemii majore care au avut loc în ultimul secol și care au afectat mai multe țări/zone geografice. Autorii argumentează că, în medie, o astfel de epidemie majoră conduce la creșterea semnificativă și persistentă a coeficientul gini al unei țări (una dintre cele mai populare măsuri ale inegalității) cu o valoare considerabilă, respectiv 1,25 puncte procentuale în medie în cinci ani de la respectiva criză epidemiologică.

Rezultatele studiului menționat confirmă că, de regulă, episoadele de criză sanitară majoră afectează mai acut populația săracă, acesteia lipsindu-i rezervele financiare pentru a se pune la adăpost, iar veniturile sale nete fiind într-o mai mare proporție vulnerabile față de efectele crizei. Există mai multe căi pentru combaterea acestui efect nociv, dar cea mai eficientă rămâne probabil creșterea economică robustă și inclusivă, care poate că nu neutralizează în totalitate fenomenul de creștere a polarizării sociale dar cel puțin are efecte puternic pozitive asupra nivelului de trai al tuturor categoriilor sociale. De aici rezultă nevoia de stimulare a refacerii cât mai rapide a economiei după ameliorarea crizei sanitare și concluzia că politicile de austeritate (pentru stăpânirea deficitului și datoriei) nu sunt o soluție din acest punct de vedere. De altfel chiar și autorii studiului menționat argumentează în favoarea acestei ipoteze, rezultatele cercetării lor arătând că nivelul creșterii coeficientului gini ulterior episoadelor de epidemie majoră se dovedește a fi foarte sensibil la ritmul de creștere economică post-epidemică (ex. amplificarea inegalității este mai redusă dacă recuperarea economică este mai accelerată).

De altfel, creșterea economică sustenabilă mai accelerată ar ajuta și la ameliorarea altor probleme importante cu care se confruntă acum economiile lumii ca efect al pandemiei COVID-19, de exemplu deficitele bugetare în creștere accelerată și amplificarea nivelului datoriei publice raportate la PIB.

În cazul unei economii deschisă, emergentă, de dimensiune relativ mică precum cea a României, soluția pentru o astfel de creștere presupune identificarea setului optim de măsuri care să satisfacă un sistem foarte complex de restricții. Dintre aceste măsuri, probabil cele mai importante sunt:

  1. găsirea surselor bugetare de finanțare a măsurilor de stimulare a economiei în condițiile unui spațiu fiscal redus fără a avea ca unică soluție  creșteri de taxe care ar genera  exact efectul contrar de împovărare a populației și mediului de afaceri, putând fi eficiente în schimb  măsurile de redistribuire a avuției care nu ar afecta populația cu venituri  medii și mici.
  2. masuri privind securitatea sanitară și socială a oamenilor pentru a creste încrederea generală in capacitatea de reacție si adaptare a societății
  3. atragerea și fructificarea la maxim a resurselor financiare disponibile în cadrul pachetelor de asistență și programelor Uniunii Europene adresate statele membre
  4. mai mult ca oricând masuri care vizează încurajarea  capacitații de a construi sisteme inovative

Situația actuală determinată de criza pandemică COVID-19 a generat o afectare gravă  a economiei, simultană pe partea cererii și a ofertei. De aceea este necesar un răspuns de amploare aproape fără precedent (pe timp de pace) al guvernelor, care trebuie să abordeze problemele induse de pandemie pentru a preveni intrarea economiei în colaps, creșterea prețurilor, sărăcirea populației și accentuarea inegalităților sociale.

Din această perspectivă, efortul autorităților se canalizează, pe de o parte pe necesitatea vitală de operaționalizare rapidă a programelor de susținere a economiei și acordarea de sprijin agenților economici, iar pe de alta parte pe nevoia de a asigura resursele de finanțare a acestor măsuri de la nivelul bugetului de stat.

În acest context, pentru a avea resurse interne de combatere a efectelor crizei și stimulare a creșterii economice pe termen mediu, reformarea sistemului fiscal este crucială. Ar trebui să aibă prioritate regândirea taxelor pe avere și combaterea (în cadrul unui efort conjugat la nivel global) practicii de  evitare a  impozitării  prin domiciliere fiscală în jurisdicții cu fiscalitate redusă (paradisuri fiscale). Pe cât posibil instrumentele de taxare a muncii și a consumului ar trebui să fie trecute în planul secund. Probabil că în anii următori, pe plan european și internațional, presiunile pentru accentuarea măsurilor de redistribuire a avuției și bunăstării în scopul reducerii inegalităților, prin revizuirea în acest scop a sistemului fiscal, vor fi din ce în ce mai accentuate.

Din perspectivă monetară, dacă pe partea ofertei de bunuri și servicii de bază furnizarea acestora este asigurată, atunci riscurile de inflație vor fi probabil reduse. Deși măsurile de prudență sanitară și distanțare socială ce vor fi aplicate în continuare implică cheltuieli mai mari și eficiență mai scăzută a activității pentru o serie de companii, probabil că într-o primă fază antreprenorii vor pune pe primul plan reluarea activității și salvarea afacerii, profitul venind abia pe planul secund. De aceea este de așteptat ca, acolo unde este posibil, aceste costuri să fie preluate prin diminuarea marjei de profit și doar o parte mai mică să fie transmisă în prețul final al bunurilor și serviciilor. Acest comportament ar fi cu atât mai mult încurajat cu cât va fi mai repede restabilită încrederea în revenirea la o funcționare a României, în condiții de (nouă) normalitate și previzibilitate, astfel ca mediul de afaceri să fie stimulat să gândească pe termen mediu și lung, de manieră constructivă și orientată spre dezvoltare (inclusiv creștere de productivitate și reducere de costuri), nu în regim de criză și cu scopul de fructificare și recuperare rapidă a resurselor investite. Desigur, vor exista și excepții, domenii înguste de activitate în care creșterea de costuri nu va putea fi acoperită în acest fel sau în care concurența este redusă, cazuri în care prețurile vor crește. Ca acest lucru să se întâmple este importantă și refacerea (redesenarea) cât mai eficientă și rapidă a lanțurilor de aprovizionare, cu scopul de menținere a unui nivel de competitivitate prin costuri cât mai apropiat de cel anterior crizei.

De asemenea, efectul psihologic la nivelul consumatorilor, pe care inevitabil, l-a produs decelerarea sau recesiunea economică în urma șocului pandemic va determina probabil creșterea inclinației spre economisire a populației (acumularea de rezerve sau „solduri de precauție” de către gospodării și persoane fizice), ceea ce va acționa de asemenea, cel puțin pe un orizont previzibil de timp, împotriva unui șoc inflaționist. Mai mult decât atât, guvernele vor trebui să acopere o parte din deficitul de cerere care probabil va rezulta în urma reducerii consumului populației, și să adopte inițiative pentru susținerea ocupării forței de muncă și protejarea veniturilor angajaților. Acesta este motivul pentru care numeroase guverne din țări avansate economic vizează programe de investiții publice complementare sprijinului acordat sectorului privat prin linii de credit de refinanțare pentru  bănci, astfel încât acestea, la rândul lor, să poată menține linii de credit pentru capitalul de lucru al companiilor, în special a întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri). Aceste linii de refinanțare oferite  prin canalul bancar ar trebui să sa fie condiționate de angajamentul întreprinderilor de a menține  angajații cel puțin cu nivelul de  salarizare  actual.

Băncile centrale, acum la fel ca oricând, pe timp de criză sau de dezvoltare economică, continuă să joace un rol cheie. Noua normalitate pe care băncile centrale din economiile dezvoltate o traversează deja de mai bine de 10 ani (ulterior declanșării crizei financiare globale) implică folosirea, în funcție de necesități, și a instrumentelor neconvenționale de politică monetară, care stabilesc diverse canale de injectare a lichidității în economie (Díaz-Bonilla 2016 și 2018).

În conjunctura economică actuală, sprijinirea ofertei și a cererii de bunuri și servicii de bază va necesita o extindere a ofertei de bani. De aceea băncile centrale trebuie să-si diversifice în continuare panoplia instrumentelor de politică monetară. În paralel, pe parcursul acestui proces, sistemul bancar trebuie monitorizat continuu pentru a asigura funcționarea corectă și menținerea robusteții acestuia. Așa cum în prezent este necesară o anumită flexibilitate pentru debitori, pe cale de consecință abordarea flexibilă este necesară  și în cazul instituțiilor de credit atunci când acestea sunt evaluate de autoritățile de supraveghere. Din fericire, sistemul bancar, pe ansamblu, a intrat în această criză cu un nivel confortabil al rezervelor de capital și lichiditate, mult mai ridicat prin comparație cu situația anilor 2006-2007 dinaintea crizei financiare globale.

Situația economică de complexitate și dificultate extremă, fără precedent în epoca modernă, necesită în continuare, uneori, și  răspunsuri neconvenționale, deși acestea pot ascunde riscuri și vulnerabilități privind evoluția viitoare a sistemului economic și financiar, dacă nu sunt evaluate și gestionate adecvat, la fel ca orice medicament care în cadrul unui tratament potrivit aduce beneficii iar administrat în exces sau de o maniera inadecvată poate genera neplăceri. Da, există mai multe exemple de țări care, în trecutul mai îndepărtat, au abuzat de abordări monetare neconvenționale, ceea ce a dus la șocuri inflaționiste de amploare, devalorizări puternice, crize în cadrul sistemelor de plăți etc.  De aceea cuvintele de ordine în conduita de politici a băncilor centrale trebuie să rămână prudența, echilibrul, evaluarea atentă și amănunțită, acțiunea graduală și proporțională, în folosirea oricăror instrumente, inclusiv a celor neconvenționale.

Este important ca toți participanții în economie să fie conștienți că instrumentele de politica monetară, cu atât mai mult cele neconvenționale, deși sunt necesare și eficiente atunci când sunt utilizate adecvat, nu constituie un panaceu al rezolvării tuturor problemelor economice. Aplicarea acestora depinde de foarte multe constrângeri existente la nivelul economiei în funcție de dimensiune, structură, grad de dezvoltare tehnologică și complexitate, deschidere față de exterior și integrare regională, competitivitate externă, poziționarea în cadrul relațiilor comerciale internaționale, amploarea capitalului autohton, circulația monetară, natura și mecanismele sistemului de plăți, rezervele disponibile (de orice fel), alcătuirea socială, nivelul de educație financiară, gradul de intermediere și incluziune etc. Practic instrumentele de politică monetară acționează asupra unui organism extrem de complex, a cărui funcționare depinde de enorm de multe variabile și caracteristici (inclusiv comportamentale), de aceea eficacitatea acestora variază de la o economie la alta și de la un moment de timp la altul, calibrarea lor fiind extrem de delicată.

Politicile publice care pot contribui la relansarea economică nu se limitează la domeniul fiscal-bugetar și monetar. De exemplu, un aport la finanțarea economiei reale o are și sectorul financiar nebancar, prin fondurile de investiții și de pensii precum și prin societățile de asigurare. Acestea din urmă pot contribui mai mult la gestionarea  adecvată a riscurilor de către mediul de afaceri, în viitor (pentru că în domeniul asigurărilor este inadecvat să existe acțiuni noi retroactive, acolo unde evenimentele sunt deja produse și riscurile/pierderile sunt certe atât din punct de vedere etic dar si actuarial), prin produse și mecanisme de asigurare adaptate nevoilor companiilor în noua economie, cu respectarea principiilor de prudență, solvabilitate, lichiditate și viabilitate specifice acestui sector (inclusiv conform cadrului european de reglementare Solvency II).

Contribuția și suportul comunității europene la relansarea economiilor naționale din spațiul UE sunt la fel de importante ca și acțiunile guvernelor naționale. Sprijinul financiar alocat prin bugetul și mecanismele comunitare se adaugă efortului financiar al guvernelor statelor membre și compensează diferențele mari dintre state în ceea ce privește capacitatea de stimulare a economiei ca urmare a decalajului de spațiu fiscal al bugetelor naționale.

Așa cum am mai afirmat momentul actual este un test important pentru manifestarea solidarității Europene și a celei internaționale. Au existat în perioada acută a crizei pandemice momente emoționante de solidaritate spre exemplu Franța a donat un milion de măști, Germania a livrat 7 tone de echipamente medicale inclusiv ventilatoare și măști anestezice, Polonia, România și Germania au trimis echipe de medici specialiști, Cehia a livrat costume de protecție și aparate de ventilație pentru Italia iar  Austria, Germania și Luxemburg au internat si tratat pacienți din Italia și Franța.

În acest moment de start al refacerii economiei, un nou gest de solidaritate ar însemna prioritizarea folosirii fondurilor europene de către țările cu situații economice complicate. La nivelul UE avem o unitate în diversitate iar în  situația actuală este crucial să facem această prioritizare  pentru a nu permite adâncirea abruptă a decalajelor economice existente între statele membre. Pachetele financiare prezentate până în acest moment de instituțiile europene pentru sprijinirea statelor membre au amploarea și adresabilitatea necesare. Astfel, pe 27 mai Comisia Europeană și-a prezentat propunerea pentru planul de recuperare, inclusiv un buget UE revizuit pentru perioada 2021-2027 de 1,1 trilioane de euro și o consolidare temporară de 750 de miliarde de euro (programul Next Generation EU). Acestea se adaugă celor trei plase de siguranță de 540 miliarde EUR deja instituite de UE pentru a sprijini companiile, salariații și instituțiile administrative din spațiul comunitar. În total efortul financiar al UE pentru reconstrucția post-pandemică se ridică la circa 2,4 trilioane de euro. României îi sunt alocate peste 71 de miliarde de euro, circa 40 de miliarde în cadrul bugetului multianual și aproximativ 31,2 miliarde de euro ca parte a programului de consolidare temporară. Dintre acestea cea mai mare pondere o reprezintă finanțări nerambursabile. România trebuie să facă o prioritate majoră din absorbția și utilizarea eficientă a acestor finanțări, pentru susținerea și dezvoltarea economiei locale, așa cum este de așteptat că vor proceda toate celelalte state membre.

Consecințele socio-economice ale pandemiei sunt și probabil vor continua să fie distribuite in mod diferențiat la nivel regional în România, datorită unor eterogenității semnificative a volumului de investiții și nivelului de productivitate a muncii, precum și a diferitelor modele de specializare între regiuni. Aceasta implică un risc substanțial de extindere a disparităților regionale în România, între capitala și restul regiunilor sau între zonele urbane și rurale. Îmbinată cu riscul încetinirii sau chiar a inversării temporare a procesului de convergență economică spre media UE, situația actuală necesită răspunsuri politice specifice.

Având în vedere toate acestea, devine de maximă importanță colaborarea în cadrul unui parteneriat cât mai larg care să includă instituțiile fundamentale ale statului si pe  cele reprezentative ale mediului de afaceri, și care sa permită identificarea soluțiilor adaptate fiecărui sector al economiei locale, pentru a depăși abordările care oferă soluții generale, unilaterale, fără a se face corelația necesară între nevoi si resurse, ceea ce ar putea produce dezechilibre macroeconomice majore în viitor. Un succes în acest demers va contribui la recâștigarea încrederii tuturor categoriilor de participanți în economie, ceea ce se va dovedi cu siguranță cel puțin la fel de important și eficient ca și stimulii financiari, pentru că va contribui la readucerea pe făgaș a consumului și investițiilor, implicit stimulând creșterea economică mai rapidă și mai echilibrată decât ar putea să o facă doar injecțiile de bani (din elicopter sau nu). Dovadă stau experiențele din ultimii zece ani din economii dezvoltate care și-au permis să elibereze capitaluri importante către circuitul economic, dar pentru că nu au reușit să readucă și încrederea într-un parcurs stabil și previzibil al economie și societății, creșterea  a revenit doar foarte timid.

Măsuri de protecție în spațiile de birouri construite de GTC

0

Dezvoltatorul imobiliar GTC – deținător în proprietate și administrare în București al clădirilor de birouri Turnurile City Gate, Cascade Office Building, Premium Plaza și Premium Point și constructor în curs al complexului City Rose Park, din Bulevardul Expoziției – prezintă o analiză a situației actuale și a evoluției spațiilor de birouri din perspectiva noilor cerințe de asigurare a condițiilor de lucru.

City Gate
Premium Point

Bogdan Jigman, director general al GTC România: „Este posibil ca spațiile de birouri să fie reconfigurate de către chiriași, astfel încât să îndeplinească normele impuse de autorități. Noi am făcut deja schimbări în zonele comune ale clădirilor, pentru a asigura o minimă distanțare socială. Pe viitor, vom implementa toate măsurile generate de noul context post Covid. Acestea includ ajustări ale căilor de acces în clădiri, în așa fel încât să asigurăm fluxuri separate de intrare și ieșire și un control mai strict al vizitatorilor și al curierilor, precum și creșterea cererii de locuri de parcare, pentru că tot mai mulți angajați vor prefera, cel puțin în perioada imediat următoare, să vină cu mașinile personale la birou, în detrimentul mijloacelor de transport în comun. În prezent, este dificil să estimăm valoarea totală a investițiilor pe care le vom face în următoarele 18 luni, pentru adaptarea la noul context al spațiilor de birouri, atât cele din proiectele finalizate cât și cele din clădirile în curs de dezvoltare. Este posibil să asistăm și la o scădere a costurilor de construcție, în funcție de evoluția pieței forței de muncă și a prețului materiilor prime”.

Configurația proiectelor de clădiri de birouri demarate înainte de declanșarea pandemiei: „Majoritatea sunt clădiri de clasă A, ceea ce înseamnă că sunt proiectate să aibă suprafață generoasă pentru spațiile de birouri, astfel că viitorilor chiriași nu le va fi dificil să opteze pentru compartimentări diferite față de ceea ce aveau planificat. Așadar, schimbările vor interveni doar în modul în care companiile vor organiza spațiile pentru fiecare angajat în parte. De asemenea, cred că acesta poate fi sfârșitul erei spațiilor deschise și reapariția micilor birouri, poate nu individuale, ci pe departamente sau echipe”. 

Cererea de spații de birouri în următoarea perioadă: „Este încă devreme pentru a putea prognoza cum se va schimba piața imobiliară, în special din punctul de vedere al cererii. Un prim scenariu este că nu vor exista scăderi semnificative, ci chiar o posibilă creștere, deoarece distanțarea socială va genera o nevoie mai mare de spațiu. Desigur, al doilea scenariu presupune o diminuare a nevoii de birouri clasice. Mai mulți analiști anticipează posibilitatea ca peste 20% dintre angajați să muncească în continuare de acasă, deoarece companiile au realizat că aceasta este o opțiune viabilă și mai puțin costisitoare din punctul de vedere al angajatorului. Oricum, pe termen scurt, estimez că cererea nu va fi afectată major”. 

GTC România (www.gtcromania.ro) informează că „a alocat un buget de peste 70.000 de euro pentru cele cinci proiecte pe care le deține în București, în contextul măsurilor dispuse de autorități și de comun acord cu chiriașii, pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus. Investițiile vor continua pe termen mediu și lung și vor viza măsuri suplimentare de siguranță și confort în clădiri. De la fondare în 1999, compania a dezvoltat și vândut clădirile emblematice de birouri America House și Europe House, în centrul Capitalei, centrele comerciale marca Galleria (Arad, Buzău, Piatra Neamț, Suceava) și ansamblurile rezidențiale FeliCity și Rose Garden din București. Printre proiectele GTC deținute de companie, se numără: complexul de birouri City Gate (primul proiect de birouri funcțional din București care a obținut certificare Leed Gold în 2013), Premium Plaza, Cascade, City Rose Park, Premium Point. „Viziunea GTC România este centrată pe sustenabilitatea construcțiilor și pe transformarea modului în care clădirile sunt proiectate, dezvoltate și administrate, astfel încât să contribuie la crearea unui mediu sănătos și la creșterea calității vieții”.

Grupul GTC, companie publică fondată în 1994 în Polonia, listată la bursa din Varșovia și Johannesburg, este unul dintre cei mai importanți dezvoltatori de spații comerciale și de birouri din Europa Centrală și de Sud-Est: Polonia, România, Ungaria, Croația, Serbia și Bulgaria. Deține un portofoliu de proiecte evaluat la aproape 2,3 miliarde euro, cu 46 de clădiri (1.300.000 mp). Are în construcție clădiri în Budapesta, Belgrad, Sofia, Zagreb. La sfârșitul lui 2019, profitul net al companiei a fost de 75 milioane euro; conform estimărilor preliminare, prima jumătate din 2020 este stabilă la principalii indicatori financiari. 

PACTUL PENTRU MUNCĂ – ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA

0

Unitate patronală, consens social și politic pentru o piață a forței de muncă eficientă

Timişoara, 09.06.2020 – România are nevoie de unitate patronală, de consens social și politic pentru elaborarea unei Strategii pe termen mediu și lung privind ocuparea forței de muncă. Aceasta esteconcluzia primei dezbateri din acest an a „PACTULUI PENTRU MUNCĂ – ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA”, ce a avut loc la Timişoara, pe 9 iunie, un eveniment inițiat de CONAF și FPPG, în parteneriat strategic cu Concordia, moderat de Adrian Măniuțiu.

Reprezentanţi ai patronatelor, autorităților publice locale și centrale, antreprenoriatului și multinaţionalelor, au dezbătut la Timişoara problemele cu care se confruntă piaţa forţei de muncă din România și au lansat soluţii pentru depăşirea situaţiei actuale.

Vrem să muncim în România! Vrem să învățăm o meserie în România!” a declarat Cristina Chiriac, preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF. Ea a mai adăugat că este timpul să conștientizăm că cea mai importantă resursă a României o reprezintă oamenii și avem datoria morală să le creăm toate condițiile pentru creșterea calității  vieții în România. “Pactul pentru Muncă este un instrument prin care invităm la dialog toți actorii principali, patronate, sindicate, guvern, pentru a stabili și construi cu prioritate, o strategie pe termen mediu si lung în ceea ce privește politica de ocupare a forței de muncă. Se spune des despre mediul antreprenorial, că nu reușește să se coaguleze și să acționeze unitar nici măcar atunci când avem obiective de interes național. Iată că Pactul pentru Muncă este  mai mult decât un instrument, este un integrator de forțe, poate chiar fi denumit sugestiv Partidul Antreprenorilor”, a declarat Cristina Chiriac, președintele CONAF.

La rândul său, Franck NEEL, preşedintele Federaţiei Patronale Petrol şi Gaze – FPPG, a arătat că, deşi la nivel guvernamental s-au luat măsuri pentru relansarea economică post-pandemie, este nevoie de mult mai multe măsuri pentru a ajuta economia României. Sunt necesare investiţii, singurele capabile să creeze noi locuri de muncă. Dar, pentru asta, este nevoie şi de modificări legislative. Şi este nevoie de ele acum! Un exemplu în acest sens îl reprezintă gazele din Marea Neagră. Investiţiile în acest sector au nu numai avantajul de a asigura securitatea energetică a ţării, ci şi de a crea zeci de mii de noi locuri de muncă direct şi pe orizontală, a mai spus Franck Neel.

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor DragoșCosmin Lucian PREDA a anunţat că autorităţile guvernamentale, împreună cu reprezentanţi ai mediului antreprenorial, vor să alcătuiască o listă cu oportunităţi în România. Potrivit acestuia, pandemia a dat şansa României de a se restarta, de a implementa noile tehnologii, digitalizarea, 5G etc.  ”Probabil că va fi nevoie şi de o listă de noi meserii, odată cu apariţia noilor tehnologii”, a mai spus Dragoș Cosmin Lucian PREDA .

Pe de altă parte, Christian von ALBRICHSFELD , directorul general al Continental România a declarat că, în industria automotive, puternic afectată de criza pandemică, se fac eforturi pentru găsirea de soluţii care să conducă la păstrarea locurilor de muncă. Un neajuns în România îl reprezintă faptul că, în ultimii 4 ani, s-a pierdut din competitivitate, cea mai importantă cauză fiind aceea că au crescut salariile, fără a creşte şi productivitatea muncii.

Pentru o strategie în domeniul ocupării forţei de muncă este nevoie de consens politic”, a declarat Dănuț GROZA  primarul oraşului Sânnicolau Mare. Potrivit acestuia, în România nu se mai găsesc  meseriaşi, nu se mai găsesc sudori, strungari etc. ”S-au desfiinţat şcolile profesionale, s-au transformat în licee în care media de promovabilitate a examenului de bacalaureat este un  dezastru: aproape 0%! Avem nevoie de şcoli de meserii”, a mai spus primarul Dănuț GROZA.

Vicepreşedintele CONAF, Nicoleta Munteanu, expert în insolvenţă strategică, a adăugat că ar trebui modificată şi legislaţia, pentru că dispar meserii, după cum altele noi apar odată cu digitalizarea şi utilizarea noilor tehnologii. “După ce trece această pandemie, nu ştiu câţi dintre cei reîntorşi în ţară vor rămâne aici. Avem nevoie de politici coerente şi inteligente pentru o dezvoltare economică durabilă a ţării“, a mai spus Nicoleta Munteanu.

Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF și Federaţia Patronală Petrol şi Gaze – FPPG, în parteneriat strategic cu Confederația Patronală CONCORDIA, organizează conferinţele PACTUL PENTRU MUNCĂ – ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA“ şi în 2020. Prima conferință a avut loc pe 9 iunie, la Timișoara, Sala Vieneză.

Din cauza restricțiilor provocate de pandemia de COVID-19, dezbaterile, până la normalizarea situației în țară, sunt transmise live pe platformele online (Youtube) și pe rețelele de socializare (Facebook). În sălile de conferințe sunt prezenți doar vorbitorii, participanții – reprezentanți ai companiilor, precum și micii întreprinzători – putând interacționa cu speakerii prin intermediul platformelor online. Pentru conectarea la videoconferință cu ajutorul unui PC / laptop sau smartphone toate informațiile utile se regăsesc pe www.conaf.ro.

La evenimentul de la Timișoara au participat direct sau prin intermediul platformelor digitale Cristina Chiriac – președinte CONAF, Franck Neel – președinte FPPG și membru în boardul Concordia, Dragoș Cosmin Lucian Preda – secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Marilen – Gabriel Pirtea – rector al Universității de Vest din Timișoara, Dănuț Groza – primar al orașului Sânnicolau Mare, Horia Grigorescu – director general al Companiei Naționale “Poșta Română“,  Ioana Hațegan – managing partner la Hategan Attorneys, Călin Ilie – președinte al Federației Industriei Hoteliere din România – FIHR și membru în board-ul Concordia, Emanuel Victor Picu – președinte ANOFM, Cristian Secoșan – director general Siemens România și Republica Moldova, Christian von Albrichsfeld – director general Continental România și Republica Moldova, Elisabeta Moraru – director general Google România, Mihai Mareș – delegat permanent al adimistratorului Zoppas Industries România, Dragoș Damian – director general Terapia Cluj, Nicoleta Munteanu – managing partner Euro Insol SRL și Silvia Terziu – reprezentant CONAF pe județul Timiș. Conferința va fi moderată de către Adrian Măniuțiu, fondatorul EM360.

Evenimentul de la Timișoara este primul din acest an, urmând ca dezbaterile din cadrul Pactul pentru Muncă. Împreună Reconstruim România să continue la Brașov (pe 23 iunie) și la Constanța (pe 7 iulie).

La finalul a doi ani de dezbateri, concluziile și soluțiile constatate în cadrul discuțiilor se vor concretiza într-un acord – Memorandum of Understanding – agreat de participanții la conferințe. Documentul va fi înaintat Guvernului României și va include principalele soluții identificate de mediul antreprenorial pentru o piață a muncii flexibilă, eficientă și competitivă, cu efecte benefice asupra întregii economii, precum și asupra nivelului de trai al românilor.

Inițiatorii proiectului sunt CONAF și FPPG, iar partener strategic este Confederația Patronală Concordia. Parteneri principali sunt EM360 și KeysFin, iar partener al evenimentului este Hategan Attorneys. Sponsorii principali sunt OMV Petrom, SNGN Romgaz și SN Nuclearelectrica, iar sponsor al evenimentului este Siemens România.

Parteneri media sunt Adevărul, Agerpres, G4Media, TVR Timișoara, Radio România Timișoara, Profit.ro. EVZ, Capital, Ziarul Bursa, Canal 33, Focus Energetic, Revista Cariere, Opinia Timișoarei, Energy Industry Review, Energynomics, Insight, money.ro, The Diplomat, Transilvania Business Magazine, Newsnational, ziare.com, Business 24, ANAA, ADAA, Ultima oră, Bună ziua Bistrița, Radio Brașov, Radio Mix Brașov, Mixtv TV Bv, La pas prin Brașov, Iubim Brașovul, Mujer, și Fashion8.

Informaţii suplimentare privind proiectul iniţiat de CONAF şi FPPG, sunt disponibile pe www.conaf.ro.

Financial Intelligence organizează Forumul Energiei Online

0

Agenția Internațională pentru Energie consideră că pandemia de coronavirus a deschis calea celui mai mare declin al investițiilor energetice globale din istorie, cheltuielile urmând să se reducă în fiecare sector important în acest an.

AIE a avertizat că impactul economic al crizei de sănătate publică ar putea avea implicații „grave” pentru securitatea energetică și tranzițiile la energia curată.

AIE se așteaptă ca investițiile globale să scadă cu 20% față de anul trecut. Aceasta este o cădere de aproape 400 de miliarde de dolari de la an la an.

Agenția a mai declarat că o combinație între scăderea cererii, scăderea prețurilor la energie și o creștere a cazurilor de neplată a facturilor înseamnă că veniturile din energie care vor merge la guverne și industrie vor scădea cu „mult peste” 1 trilion de dolari în 2020.

În acest context, la nivel european, planul Green Deal reprezintă un pilon esenţial al strategiei de redresare a UE, după pandemia COVID 19.

Pe lângă temele globale, sectorul energetic din România are de dezbătut teme fierbinți, precum liberalizarea prețurilor, investițiile sau cadrul de reglementare pentru exploatările offshore.

Reputați specialiști din domeniul energiei vor discuta, mâine, în cadrul Forumului Energiei Online, organizat de Financial Intelligence, în intervalul orar 11:00 – 15:30.

Evenimentul, aflat la a doua ediție, se va desfășura ONLINE și va fi transmis LIVE pe site-ul www.financialintelligence.ro, pe pagina de Facebook Financial Intelligence, precum și pe canalul de YouTube Financial Intelligence.

Evenimentul poate fi distribuit de parteneri pe paginile lor de Facebook, iar participanții vor putea transmite întrebări speakerilor prin intermediul paginii de Facebook Financial Intelligence.

AGENDA EVENIMENTULUI

  • Green Deal – pilon esenţial al strategiei de redresare a UE, după pandemia COVID 19
  • Redresarea Ecologică a Uniunii Europene și, implicit, a României
  • Strategia de investiții a companiilor de stat din energie
  • Liberalizarea prețurilor la gaze naturale de la 1 iulie
  • Modificările Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012
  • Consecințe ale reducerii consumului de energie în perioada pandemiei
  • Securitatea alimentării cu energie a României
  • Plafonarea prețului la utilități în acest an – soluții pentru cetățeni, probleme pentru furnizori
  • Listarea Hidroelectrica
  • Investiția la bursă în acțiuni ale companiilor din energie
  • Cum a influențat pandemia activitatea companiilor din energie
  • Prețurile la energie din România comparativ cu alte state din UE

SPEAKERI CONFIRMAȚI

11:00 Deschidere eveniment

Moderator: Remus VULPESCU, Membru Fondator Think-Tank Financial Intelligence

  • Niculae HAVRILEȚ, Secretar de stat, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri
  • Iulian Octavian STANA, Secretar de Stat, Ministerul, Mediului, Apelor și Pădurilor
  • Siegfried MUREȘAN, Raportor în Parlamentul European pentru Green Deal
  • Petrică – Lucian RUSU, Secretar de Stat, Secretariatul General al Guvernul României
  • Răzvan NICOLESCU, Energy&Resources Industry Leader, Deloitte Central Europe
  • Adrian TĂNASE, Director General, Bursa de Valori Bucureşti
  • Călin METEȘ, Vicepreședinte și Director Executiv, Franklin Templeton Investments România
  • Bogdan BADEA, Președintele Directoratului, Hidroelectrica
  • Corina POPESCU, Director General, Electrica
  • Zoltan NAGY-BEGE, Vicepreședinte, ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei)
  • George VIȘAN, Director al Direcției Piețe de Energie, Transelectrica
  • Cătălin STANCU, Associated Senior Expert, Horvath & Partners
  • Petre STROE, Director General, MET Romania Energy
  • Adrian PAVELESCU, Deputy General Manager, Tinmar Energy
  • Silvia VLĂSCEANU, Director Executiv, ACUE (Federaţia Patronală a Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie)
  • Gaetano CASALE, Founder & Managing Partner, INNOVA Project Consulting
  • Petru RUȘEȚ, CEO, Siemens Energy Romania
  • Daniel APOSTOL, Director Relații Externe, Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG)
  • Robert CHIRCĂ, Director General Adjunct, Romgaz
  • Florin FRUNZĂ, Vicepreședinte Departament Dezvoltarea Afacerii – Downstream Gas, OMV Petrom
  • Dumitru CHISĂLIȚĂ, Senior Consultant Gaz & Energie și Președintele Asociației Energia Inteligentă
  • Bogdan CHIRIȚOIU, Președinte, Consiliul Concurenței
  • E.S. Dl. Morteza ABOUTALEBI, Ambasador Extraordinar şi Plenipotenţiar al Iranului la București

15:15 Q&A

Le mulțumim partenerilor evenimentului pentru că ne sunt alături: Fondul Proprietatea, HidroelectricaBursa de Valori BucurestiTransgaz, Horvath & Partners Management Consultants, Transelectrica, Veolia Energie RomâniaMET RomaniaOMV PetromElectricaTinmarRomgaz, Siemens Energy Romania, SIF Moldova, SIF Muntenia, Innova Project ConsultingFederația Patronală Petrol și GazeCONPET SA, Afeer Romania, Federatia Asociațiilor Companiilor de Utilitati din Energie, Cupru Min SA AbrudConsiliul ConcurențeiWorld Energy CouncilConsiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, ICSS Ltd., @CAPOS – Centrul de Analiza si Prognoza pentru Orientari StrategiceRomania-Israel Chamber of Commerce / Camera de Comert Romania-IsraelAGERPRESRomânia DurabilăFocus EnergeticRevista EconomistulClubEconomic.roThe Diplomat-BucharestInvesTenergyNewMoneyBoof MediaBiziLive TV.

Piața de capital, un barometru al sănătății economiei

0

Asociația Administratorilor de Fonduri (AAF), organizație profesională independentă neguvernamentală, reiterează aprecierea potrivit căreia piața de capital este „unul dintre motoarele de bază ale dezvoltării economiei, oferind companiilor acces la finanțări durabile și populației soluții pentru investiții și economisire inteligentă. În toate statele dezvoltate, piața de capital funcționează ca un barometru al sănătății economiei, datorită principiilor de transparență și performanță pe care le impune companiilor”. Pe această bază, AAF semnalează într-o analiză efectele pe care le poate genera adoptarea unui act normativ privind piața de capital.

Asociația Administratorilor de Fonduri din România: „Un proiect de lege care blochează dezvoltarea pieței de capital contravine intereselor economiei”

Administratorilor de Fonduri (AAF), organizație profesională, independentă, neguvernamentală consideră piața de capital drept unul dintre motoarele de bază ale dezvoltării economiei, oferind companiilor acces la finanțări durabile și populației soluții pentru investiții și economisire inteligentă. În toate statele dezvoltate, piața de capital funcționează ca un barometru al sănătății economiei, datorită principiilor de transparență și performanță pe care le impune companiilor.

Asociația Administratorilor de Fonduri din România atrage atenția că adoptarea proiectului Legii privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică prin care „se interzice pe o perioadă de doi ani înstrăinarea participațiilor statului la companiile și societățile naționale, la bănci și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de participație deținută” este o decizie care riscă să  afecteze pe termen mediu și lung dezvoltarea pieței de capital, dar și întreg procesul de revenire și dezvoltare a economiei românești la nivel micro și macro.

În opinia Asociației, adoptarea unui proiect de lege care oprește timp de doi ani listări la Bursă pentru companii de stat riscă să influențeze negativ  percepția investitorilor despre piața de capital, dar mai ales încrederea acestora în economie și în viziunea statului român pe termen mediu și lung. În plus, măsura pare arbitrară, în condițiile în care Bursa de la București se află în plin proces de trecere la statutul de piață emergentă, transfer ce reprezintă o recunoaștere implicită a dezvoltării pieței de capital în ultimii 25 de ani. Adoptarea unui astfel de act normativ ar putea avea ca efect  compromiterea îndeplinirii acestui obiectiv susținut public de reprezentanții statului român și ar anula efortul conjugat din ultimii ani al tuturor actorilor implicați (bursă, companii, autorități, investitori). 

„Proiectul de lege care interzice înstrăinarea participațiilor statului la companii vine în contradicție cu interesele economice imediate și pe termen lung atât ale statului cât și ale companiilor și populației. Piața de capital oferă companiilor acces la resurse financiare și degrevează statul de povara unor  împrumuturi suplimentare necesare pentru a asigura dezvoltarea acestora. O piață de capital ofertantă din perspectiva numărului și diversității companiilor prezente poate fi mult mai interesantă pentru populație, mai ales în condițiile de acum când observăm o creștere a interesului pentru economisire și investire. O piață de capital atractivă, susținută de stat, prin listarea de pachete la companiile pe care le deține încurajează antreprenorii locali să se dezvolte folosind Bursa ca instrument de finanțare. Blocarea acestui proces evolutiv nu aduce beneficii reale niciunuia dintre actori – stat, companie, investitori”, a declarat Călin Meteș, membru în Consiliul Director al Asociației Administratorilor de Fonduri din România.

Reprezentanții Asociației Administratorilor de Fonduri apreciază că statul român și economia locală pot obține beneficii reale din continuarea proiectelor de listare a companiilor pe piața de capital.

Utilizarea voucherelor, tot mai întâlnită în retail în contextul COVID-19. Cum le gestionăm eficient din punct de vedere fiscal și contabil?

0

Material de opinie de Andreea Judy, Manager Soluții de Servicii Externalizate, Andreea Vlad, Manager Taxe Directe, și Cătălina Cojocaru, Manager Taxe Indirecte, Deloitte România

Activitatea comercianților, cu excepția câtorva categorii, a fost grav afectată de restricțiile impuse în contextul pandemiei de COVID-19. În aceste condiții, utilizarea voucherelor poate reprezenta o modalitate de a crește vânzările în perioadă care urmează. Practica nu este una nouă, însă, în condițiile distanțării sociale,cei mai mulți comercianți s-au orientat tot mai mult către comerțul online, astfel că punctele cadou și tichetele valorice au devenit instrumente frecvent folosite în atragerea clienților. Utilizarea acestora, însă, presupune o serie de implicații contabile și fiscale.

Cum contabilizăm programele pentru menținerea clienților?

Din punct de vedere contabil, pot fi întâlnite mai multe situații în utilizarea voucherelor. O primă astfel de situație este cea în care societatea acordă puncte cadou și ține o evidență clară a acestora, în ceea ce privește valoarea, termenele scadente, valoarea folosită și cea rămasă de utilizat. În acest caz, vânzarea punctelor-cadou trebuie să se reflecte distinct în contabilitate, ca venit înregistrat în avans, și ulterior, pe măsura folosirii voucherelor sau la scadență, se recunoaște venitul aferent.Concomitent, societatea va constitui un provizion pentru costurile pe care estimează că le va avea în contul voucherelor emise (taxe datorate statului).

Situația este diferită când societatea acordă puncte–cadou, de exemplu în funcție de valoarea produselor cumpărate, dar nu are posibilitatea să țină o evidență clară a lor. În acest caz, compania va înregistra ca venit suma totală în momentul acordării lor și va constitui un provizion aferent costurilor estimate.

De asemenea, dacă societatea acordă cupoane valorice (vouchere) sau tichete, va înregistra ca venit suma totală la momentul acordării lor și, la fel ca în situațiile anterioare, va constitui provizion pentru obligațiile care îi revin în urma utilizării acestor instrumente.

Societatea care acordă tichete valorice contra cost, spre exemplu sub forma cardurilor–cadou, va înregistra aceste tichete în cont distinct, de venituri înregistrate în avans, chiar la momentul încasării contravalorii acestora.Ulterior, societatea va trece în contul de rezultate venitul aferent la momentul folosirii lor sau la scadență, dacă este cazul.

Provocările fiscale ale utilizării voucherelor

Indiferent de modalitatea aleasă de comercianți pentru a-și stimula vânzările, aceștia ar trebui sățină cont și de implicațiile fiscale aferente. În acest sens, pentru a stabili un tratament fiscal corect, trebuie să se țină cont de datele înregistrate în contabilitate.

Pe deo parte, orice venit obținut de comercianți ca urmare a derulării unui astfel de program va fi impozitat, în funcție de momentul recunoașterii acestuia. Este vorba inclusiv de cazurile în care voucherele sau punctele cadou expiră, nefiind utilizate de clienți în perioada lor de valabilitate.

Pe de altă parte, având în vedere că vorbim de tranzacții strict legate de activitatea de retail, toate cheltuielile generate de aceste operațiuni vor putea fi deduse, fie că este vorba de costuri cu imprimarea voucherelor, cheltuieli de promovare a noilor campanii de marketing sau acordarea de pachete de tip „1+1 gratis”. Însă este important de reținut că, pentru a fi acceptate spre deducere de către autoritatea fiscală, toate aceste cheltuieli trebuie susținute cu documente corespunzătoare.

Lista documentelor necesare diferă în funcție de modalitatea aleasă pentru promovarea produselor, dar aceasta ar trebui să cuprindă cel puțin un regulament al campaniei de marketing derulate. În egală măsură, comercianții ar trebui să aibă, pe cât posibil,o evidență clară a voucherelor sau a punctelor cadou acordate, de preferat nominală, astfel încât să se asigure că dețin controlul asupra costurilor aferente și pot demonstra oricând scopul lor de business.

O situație specială este cea a punctelor cadou în cazul cărora nu se poate urmări în mod distinct termenul scadent sau valoarea acestora și este necesară contabilizarea unui provizion. Din punct de vedere fiscal, cheltuiala înregistrată la constituirea provizionului va fi considerată nedeductibilă. Ulterior utilizării sau expirării punctelor cadou, provizionul se va anula, fiind înregistrat un venit neimpozabil.

Din perspectiva TVA, tratamentul fiscal al voucherelor se stabilește în funcție de tipul acestora. Diferența principalăeste dată de momentul în care intervine obligația firmei emitente de a colecta TVA.

Pentru acele vouchere cu scop unic, pentru care TVA datorată este cunoscută la momentul emiterii (bunurile/serviciile sunt identificate și se poate determina cota de TVA  aplicabilă), obligația de colectare a taxei intervine la momentul acordării cuponului.

În acest caz este de menționat faptul cătaxava rămâne colectată chiar dacă voucherul respectiv nu este utilizat de către client (a expirat și nu mai poate fi utilizat), ajustarea TVA colectatănefiind permisă. 

În cazul voucherelor cu scop multiplu, pentru care valoarea TVA nu poate fi determinată până la utilizarea efectivă de către client, obligația de colectare a TVA intervine în momentul utilizării cuponului valoric. O astfel de situație poate apărea, de exemplu, atunci când voucherul poate fi utilizat pentru achiziționarea de bunuri/servicii pentru care se aplică cote diferite de TVA.

Așadar, modalitatea de emitere a voucherelor, respectiv opțiunile de achiziție incluse în acestea (tipurile de bunuri/servicii care pot fi cumpărate), precum și încadrarea corectă din perspectiva TVA, sunt extrem de importante.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

Competiție de educație financiară

0

Competiția „Susțin educația financiară în comunitatea mea”, organizată de Junior Achievement (JA) România cu sprijinul Raiffeisen Bank, a reunit la ediția din acest an (martie-mai) 120 de licee din 77 de localități. Cele mai active licee s-au dovedit Colegiul Economic „Virgil Madgearu” București, Liceul Tehnologic „Marmația” Sighetu Marmației, Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” Ploiești, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București, Colegiul Național „Avram Iancu” Ștei. Cele cinci licee beneficiază de finanțări în valoare totală de 30.000 de lei pentru dotarea cu echipamentele tehnice necesare pentru facilitarea educației în școală sau la distanță. În total, 25.600 de elevi au urmat cursul online de educație financiară „ABCdar bancar”, utilizând orice dispozitiv conectat la internet (smartphone, tabletă, laptop sau PC) ori prin intermediul aplicațiilor Android și iOS. Modulul educațional „ABCdar bancar” este dezvoltat pe platforma internațională LMS JA Inspire™ și le oferă elevilor un model de învățare asincron și autonom, prin exerciții interactive cu feedback imediat, materiale video, simulări și sugestii de documentare suplimentară. 

Corina Vasile, director de comunicare și relații publice la Raiffeisen Bank România, subliniază: „Suntem bucuroși să vedem interesul tot mai mare al tinerilor pentru cursurile de educație financiară pe care le organizăm în parteneriat cu Junior Achievement în școlile din România, în urma cărora învață noțiuni pe care le pot aplica deja în gestionarea bugetelor proprii. Avem nevoie de educație financiară de la vârste cât mai fragede, pentru a ne asigura că adulții de mâine vor avea un comportament financiar chibzuit și responsabil”.



Agenția imobiliară clujeană Impakt Imobiliare a tranzacționat în luna aprilie doar 36% față de media primului trimestru din 2020

0

Compania de consultanță imobiliară clujeană Impakt Imobiliare, specializată pe segmentele rezidențial, office și retail a avut în luna martie încasări similare cu media a 6 luni precedente, însă în luna aprilie s-au înregistrat încasări de doar 36% față de media primului trimestru din 2020, pe fondul stopării planurilor de expansiune a companiilor privind piața de office.

Principalul motiv al scăderii a fost blocajul din punctul de vedere al mobilității clienților, mai puțin frica de o evoluție negativă a prețurilor din piața imobiliară sau senzația de incertitudine. Cea mai mare scădere, 83% s-a înregistrat în segmentul spațiilor comerciale și de birouri, companiile și-au adaptat activitatea conform contextului iar angajații și-au mutat activitatea de la birou, la domiciliu, în telemuncă.

„ Ca și echipă, am activat într-un număr foarte redus și doar pentru situațiile necesare de finalizare a unor tranzacții pregătite anterior, am respectat normele impuse privind mobilitatea și necesitatea deplasărilor, totodată peste 60% dintre clienții Impakt Imobiliare vin prin recomandări sau sunt clienți fideli”, declară Cornelia Ștețco, Managing Partner, Impakt Imobiliare.

Ce caută în această perioadă românii, în materie de imobiliare în Cluj-Napoca

Tinerii și familiile la început de drum caută să își achiziționeze prima locuință, în scop personal și preferă apartamentele de 2 – 3 camere în general, pentru această categorie, prețurile se mențin la o medie de 1.800 Euro/mp, dar sunt cereri și pentru apartamente mai mari sau case pentru românii cu un buget de minimum 150.000 Euro.

În același timp, românii au încredere în continuare în investițiile imobiliare deoarece le consideră sigure iar cele mai căutate imobile pentru investiție sunt apartamentele de 2 camere, cu suprafețe între 45 – 55 mp pătrați, cu prețuri de pornire de la 85.000 Euro în zone centrale și semicentrale, zonele Iulius Mall, Sopor, cartierele din apropierea facultăților clujene.

Segmentul de chirii pe termen lung va fi afectat până în toamnă, datorită faptului că 60% dintre studenți au reziliat contractele de închiriere și vor reîncepe să închirieze în august-septembrie pentru viitorul an universitar, iar cei care nu au optat pentru reziliere, au solicitat reducerea chiriei lunare la jumătate, la fel ca și în perioada vacanței de vară.

Însă o pierdere intre 60-75% se va înregistra și în segmentul închirierilor de imobile pe termen scurt sau în regim hotelier datorită faptului că evenimentele de renume din Cluj-Napoca care atrăgeau turiști s-au anulat dar și limitarea mobilității și a mutării zonei de business în online. Acești factori influențează scăderea cererii de închirieri pe termen scurt.

Planurile Impakt Imobiliare

Anul 2020 a început cu multe tranzacții, ca urmare a contractelor finale de vânzare la imobilele noi, contractate în 2019 și cu inaugurarea primului birou sub franciza Impakt Imobiliare, Impakt Imobiliare Elite.

Pe termen lung, agenția imobiliară vizează expansiunea în Cluj-Napoca prin lansarea mai multor birouri sub Franciza Impakt Imobiliare dar și deschiderea de noi birouri în franciză în alte orașe precum Brașov, Timișoara, Iași, București și Oradea.

Cu privire la măsurile fiscale luate de autorități, Cornelia Ștețco, Managing Partner, Impakt Imobiliare declară:

„În sectorul comercial, pentru domeniile de activitate unde s-a impus sistarea activității, posibilitatea amânării sau reducerii unor cheltuieli ca și chiria spațiilor, taxelor, ratelor, posibilitatea accesării șomajului tehnic, aceste măsuri sprijină companiile să-și continue activitatea și astfel nu avem un val de eliberări de spații industriale, comerciale sau de birouri, care ar genera o adevarată criză a chiriilor pe aceste segmente.

Decizia de școlarizare online va îngreuna nivelul de activitate și mobilitate al părinților. Mulți dintre părinți depindeau de creșe, grădinițe sau școli cu program prelungit pentru a-și putea desfășura activitatea profesională, deschiderea acestora ar fi ajutat la capacitatea de repornire a activității și în consecință ar fi ajutat la revenirea mai rapidă a economiei.

S-a redus birocrația în multe instituții publice și se lucrează mult online, ceea ce ne salvează timp valoros, procedurile anevoioase și oarecum depășite pentru vremurile actuale s-au simplificat, activitatea cotidiană în relația cu instituțiile statului este mai ușor de implementat. M-aș bucura să văd în continuare această modalitate de lucru online cu instituțiile publice  chiar și după această perioadă”.

Nevoia de relaționare socială, în creștere

0

Relațiile sociale înregistrează o dublare de la o lună la alta (aprilie-mai) ca importanță la nivelul subiecților noii ediții a studiului Reveal Marketing Research „Românii AZI”, realizat de compania cu capital românesc Reveal Marketing Research, specializată în cercetare de piață, strategie și consultanță în crearea mărcii și abordarea clienților.

Studiul „Românii AZI” este definit ca „instrument de punere în context a cercetărilor de piață implementate pentru partenerii din portofoliul companiei. El are loc lunar și redă aspecte de moment legate de români, dar și evoluția lor în timp. Astfel, toate studiile pornesc de la înțelegerea consumatorilor deoarece ei sunt dinamici, nu statici. Brandurile învață cum trebuie să comunice cu publicul țintă, pornind de la emoțiile și motivațiile dominante din societatea româneasca din acea perioada. Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). Studiul este reprezentativ național urban, completat de 1010 respondenți (în lunile aprilie, respectiv mai) și marja de eroare este de +/-3%”.

Ediția la zi a studiului arată că relațiile sociale sunt percepute ca importante în proporție de 23% de către subiecți, de unde în aprilie erau văzute ca importante cu o pondere de 11%. Au crescut de asemenea ca importanță perfecționarea și puterea: 8%, față de 5% în aprilie. Ca stare de spirit, au crescut oboseala și plictiseala (38% față de 27%), au scăzut nervii și furia (51% de la 60%), precum și motivația și bucuria (7% față de 10%) și se mențin, practic, la același nivel relaxarea și liniștea (4% față de 3%). Sunt percepute ca nevoi în creștere substanțială dezvoltarea personală, stima de sine, integrarea.

În funcție de profilul subiecților, „cei mai plictisiți sunt tinerii fără partener (49%, față de 39% la nivel național)”; tinerii preocupați de carieră sunt cei mai mulțumiți de starea lor generală de spirit (18% se declară foarte mulțumiți față de 14% la nivel național) și declară „că au făcut mai multe cumpărături ce acoperă nevoi de bază (51% față de 41% la nivel național)”; familiile moderne consideră prioritară depășirea obstacolelor (43% față de 36% la nivel național) și „au făcut mai multe cumpărături ce acoperă nevoi din vârful piramidei (41% față de 33% la nivel național)”; membrii familiilor tradiționale sunt cei mai nemulțumiți de relația cu partenerul de viață (15% se declară nemulțumiți față de 11% la nivel național); maturii fără partener sunt cei mai liniștiți și calmi (9% față de 4% la nivel național) și au făcut mai multe  cumpărături care acoperă nevoia de stimă (52% față de 40% la nivel național); seniorii pensionari consideră importantă menținerea relațiilor sociale în proporție mai mare decât celelalte categorii investigate (33% față de 23% la nivel național).