Utilizarea voucherelor, tot mai întâlnită în retail în contextul COVID-19. Cum le gestionăm eficient din punct de vedere fiscal și contabil?

0

Material de opinie de Andreea Judy, Manager Soluții de Servicii Externalizate, Andreea Vlad, Manager Taxe Directe, și Cătălina Cojocaru, Manager Taxe Indirecte, Deloitte România

Activitatea comercianților, cu excepția câtorva categorii, a fost grav afectată de restricțiile impuse în contextul pandemiei de COVID-19. În aceste condiții, utilizarea voucherelor poate reprezenta o modalitate de a crește vânzările în perioadă care urmează. Practica nu este una nouă, însă, în condițiile distanțării sociale,cei mai mulți comercianți s-au orientat tot mai mult către comerțul online, astfel că punctele cadou și tichetele valorice au devenit instrumente frecvent folosite în atragerea clienților. Utilizarea acestora, însă, presupune o serie de implicații contabile și fiscale.

Cum contabilizăm programele pentru menținerea clienților?

Din punct de vedere contabil, pot fi întâlnite mai multe situații în utilizarea voucherelor. O primă astfel de situație este cea în care societatea acordă puncte cadou și ține o evidență clară a acestora, în ceea ce privește valoarea, termenele scadente, valoarea folosită și cea rămasă de utilizat. În acest caz, vânzarea punctelor-cadou trebuie să se reflecte distinct în contabilitate, ca venit înregistrat în avans, și ulterior, pe măsura folosirii voucherelor sau la scadență, se recunoaște venitul aferent.Concomitent, societatea va constitui un provizion pentru costurile pe care estimează că le va avea în contul voucherelor emise (taxe datorate statului).

Situația este diferită când societatea acordă puncte–cadou, de exemplu în funcție de valoarea produselor cumpărate, dar nu are posibilitatea să țină o evidență clară a lor. În acest caz, compania va înregistra ca venit suma totală în momentul acordării lor și va constitui un provizion aferent costurilor estimate.

De asemenea, dacă societatea acordă cupoane valorice (vouchere) sau tichete, va înregistra ca venit suma totală la momentul acordării lor și, la fel ca în situațiile anterioare, va constitui provizion pentru obligațiile care îi revin în urma utilizării acestor instrumente.

Societatea care acordă tichete valorice contra cost, spre exemplu sub forma cardurilor–cadou, va înregistra aceste tichete în cont distinct, de venituri înregistrate în avans, chiar la momentul încasării contravalorii acestora.Ulterior, societatea va trece în contul de rezultate venitul aferent la momentul folosirii lor sau la scadență, dacă este cazul.

Provocările fiscale ale utilizării voucherelor

Indiferent de modalitatea aleasă de comercianți pentru a-și stimula vânzările, aceștia ar trebui sățină cont și de implicațiile fiscale aferente. În acest sens, pentru a stabili un tratament fiscal corect, trebuie să se țină cont de datele înregistrate în contabilitate.

Pe deo parte, orice venit obținut de comercianți ca urmare a derulării unui astfel de program va fi impozitat, în funcție de momentul recunoașterii acestuia. Este vorba inclusiv de cazurile în care voucherele sau punctele cadou expiră, nefiind utilizate de clienți în perioada lor de valabilitate.

Pe de altă parte, având în vedere că vorbim de tranzacții strict legate de activitatea de retail, toate cheltuielile generate de aceste operațiuni vor putea fi deduse, fie că este vorba de costuri cu imprimarea voucherelor, cheltuieli de promovare a noilor campanii de marketing sau acordarea de pachete de tip „1+1 gratis”. Însă este important de reținut că, pentru a fi acceptate spre deducere de către autoritatea fiscală, toate aceste cheltuieli trebuie susținute cu documente corespunzătoare.

Lista documentelor necesare diferă în funcție de modalitatea aleasă pentru promovarea produselor, dar aceasta ar trebui să cuprindă cel puțin un regulament al campaniei de marketing derulate. În egală măsură, comercianții ar trebui să aibă, pe cât posibil,o evidență clară a voucherelor sau a punctelor cadou acordate, de preferat nominală, astfel încât să se asigure că dețin controlul asupra costurilor aferente și pot demonstra oricând scopul lor de business.

O situație specială este cea a punctelor cadou în cazul cărora nu se poate urmări în mod distinct termenul scadent sau valoarea acestora și este necesară contabilizarea unui provizion. Din punct de vedere fiscal, cheltuiala înregistrată la constituirea provizionului va fi considerată nedeductibilă. Ulterior utilizării sau expirării punctelor cadou, provizionul se va anula, fiind înregistrat un venit neimpozabil.

Din perspectiva TVA, tratamentul fiscal al voucherelor se stabilește în funcție de tipul acestora. Diferența principalăeste dată de momentul în care intervine obligația firmei emitente de a colecta TVA.

Pentru acele vouchere cu scop unic, pentru care TVA datorată este cunoscută la momentul emiterii (bunurile/serviciile sunt identificate și se poate determina cota de TVA  aplicabilă), obligația de colectare a taxei intervine la momentul acordării cuponului.

În acest caz este de menționat faptul cătaxava rămâne colectată chiar dacă voucherul respectiv nu este utilizat de către client (a expirat și nu mai poate fi utilizat), ajustarea TVA colectatănefiind permisă. 

În cazul voucherelor cu scop multiplu, pentru care valoarea TVA nu poate fi determinată până la utilizarea efectivă de către client, obligația de colectare a TVA intervine în momentul utilizării cuponului valoric. O astfel de situație poate apărea, de exemplu, atunci când voucherul poate fi utilizat pentru achiziționarea de bunuri/servicii pentru care se aplică cote diferite de TVA.

Așadar, modalitatea de emitere a voucherelor, respectiv opțiunile de achiziție incluse în acestea (tipurile de bunuri/servicii care pot fi cumpărate), precum și încadrarea corectă din perspectiva TVA, sunt extrem de importante.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

Competiție de educație financiară

0

Competiția „Susțin educația financiară în comunitatea mea”, organizată de Junior Achievement (JA) România cu sprijinul Raiffeisen Bank, a reunit la ediția din acest an (martie-mai) 120 de licee din 77 de localități. Cele mai active licee s-au dovedit Colegiul Economic „Virgil Madgearu” București, Liceul Tehnologic „Marmația” Sighetu Marmației, Liceul Tehnologic „Lazăr Edeleanu” Ploiești, Colegiul Național „Mihai Viteazul” București, Colegiul Național „Avram Iancu” Ștei. Cele cinci licee beneficiază de finanțări în valoare totală de 30.000 de lei pentru dotarea cu echipamentele tehnice necesare pentru facilitarea educației în școală sau la distanță. În total, 25.600 de elevi au urmat cursul online de educație financiară „ABCdar bancar”, utilizând orice dispozitiv conectat la internet (smartphone, tabletă, laptop sau PC) ori prin intermediul aplicațiilor Android și iOS. Modulul educațional „ABCdar bancar” este dezvoltat pe platforma internațională LMS JA Inspire™ și le oferă elevilor un model de învățare asincron și autonom, prin exerciții interactive cu feedback imediat, materiale video, simulări și sugestii de documentare suplimentară. 

Corina Vasile, director de comunicare și relații publice la Raiffeisen Bank România, subliniază: „Suntem bucuroși să vedem interesul tot mai mare al tinerilor pentru cursurile de educație financiară pe care le organizăm în parteneriat cu Junior Achievement în școlile din România, în urma cărora învață noțiuni pe care le pot aplica deja în gestionarea bugetelor proprii. Avem nevoie de educație financiară de la vârste cât mai fragede, pentru a ne asigura că adulții de mâine vor avea un comportament financiar chibzuit și responsabil”.



Agenția imobiliară clujeană Impakt Imobiliare a tranzacționat în luna aprilie doar 36% față de media primului trimestru din 2020

0

Compania de consultanță imobiliară clujeană Impakt Imobiliare, specializată pe segmentele rezidențial, office și retail a avut în luna martie încasări similare cu media a 6 luni precedente, însă în luna aprilie s-au înregistrat încasări de doar 36% față de media primului trimestru din 2020, pe fondul stopării planurilor de expansiune a companiilor privind piața de office.

Principalul motiv al scăderii a fost blocajul din punctul de vedere al mobilității clienților, mai puțin frica de o evoluție negativă a prețurilor din piața imobiliară sau senzația de incertitudine. Cea mai mare scădere, 83% s-a înregistrat în segmentul spațiilor comerciale și de birouri, companiile și-au adaptat activitatea conform contextului iar angajații și-au mutat activitatea de la birou, la domiciliu, în telemuncă.

„ Ca și echipă, am activat într-un număr foarte redus și doar pentru situațiile necesare de finalizare a unor tranzacții pregătite anterior, am respectat normele impuse privind mobilitatea și necesitatea deplasărilor, totodată peste 60% dintre clienții Impakt Imobiliare vin prin recomandări sau sunt clienți fideli”, declară Cornelia Ștețco, Managing Partner, Impakt Imobiliare.

Ce caută în această perioadă românii, în materie de imobiliare în Cluj-Napoca

Tinerii și familiile la început de drum caută să își achiziționeze prima locuință, în scop personal și preferă apartamentele de 2 – 3 camere în general, pentru această categorie, prețurile se mențin la o medie de 1.800 Euro/mp, dar sunt cereri și pentru apartamente mai mari sau case pentru românii cu un buget de minimum 150.000 Euro.

În același timp, românii au încredere în continuare în investițiile imobiliare deoarece le consideră sigure iar cele mai căutate imobile pentru investiție sunt apartamentele de 2 camere, cu suprafețe între 45 – 55 mp pătrați, cu prețuri de pornire de la 85.000 Euro în zone centrale și semicentrale, zonele Iulius Mall, Sopor, cartierele din apropierea facultăților clujene.

Segmentul de chirii pe termen lung va fi afectat până în toamnă, datorită faptului că 60% dintre studenți au reziliat contractele de închiriere și vor reîncepe să închirieze în august-septembrie pentru viitorul an universitar, iar cei care nu au optat pentru reziliere, au solicitat reducerea chiriei lunare la jumătate, la fel ca și în perioada vacanței de vară.

Însă o pierdere intre 60-75% se va înregistra și în segmentul închirierilor de imobile pe termen scurt sau în regim hotelier datorită faptului că evenimentele de renume din Cluj-Napoca care atrăgeau turiști s-au anulat dar și limitarea mobilității și a mutării zonei de business în online. Acești factori influențează scăderea cererii de închirieri pe termen scurt.

Planurile Impakt Imobiliare

Anul 2020 a început cu multe tranzacții, ca urmare a contractelor finale de vânzare la imobilele noi, contractate în 2019 și cu inaugurarea primului birou sub franciza Impakt Imobiliare, Impakt Imobiliare Elite.

Pe termen lung, agenția imobiliară vizează expansiunea în Cluj-Napoca prin lansarea mai multor birouri sub Franciza Impakt Imobiliare dar și deschiderea de noi birouri în franciză în alte orașe precum Brașov, Timișoara, Iași, București și Oradea.

Cu privire la măsurile fiscale luate de autorități, Cornelia Ștețco, Managing Partner, Impakt Imobiliare declară:

„În sectorul comercial, pentru domeniile de activitate unde s-a impus sistarea activității, posibilitatea amânării sau reducerii unor cheltuieli ca și chiria spațiilor, taxelor, ratelor, posibilitatea accesării șomajului tehnic, aceste măsuri sprijină companiile să-și continue activitatea și astfel nu avem un val de eliberări de spații industriale, comerciale sau de birouri, care ar genera o adevarată criză a chiriilor pe aceste segmente.

Decizia de școlarizare online va îngreuna nivelul de activitate și mobilitate al părinților. Mulți dintre părinți depindeau de creșe, grădinițe sau școli cu program prelungit pentru a-și putea desfășura activitatea profesională, deschiderea acestora ar fi ajutat la capacitatea de repornire a activității și în consecință ar fi ajutat la revenirea mai rapidă a economiei.

S-a redus birocrația în multe instituții publice și se lucrează mult online, ceea ce ne salvează timp valoros, procedurile anevoioase și oarecum depășite pentru vremurile actuale s-au simplificat, activitatea cotidiană în relația cu instituțiile statului este mai ușor de implementat. M-aș bucura să văd în continuare această modalitate de lucru online cu instituțiile publice  chiar și după această perioadă”.

Nevoia de relaționare socială, în creștere

0

Relațiile sociale înregistrează o dublare de la o lună la alta (aprilie-mai) ca importanță la nivelul subiecților noii ediții a studiului Reveal Marketing Research „Românii AZI”, realizat de compania cu capital românesc Reveal Marketing Research, specializată în cercetare de piață, strategie și consultanță în crearea mărcii și abordarea clienților.

Studiul „Românii AZI” este definit ca „instrument de punere în context a cercetărilor de piață implementate pentru partenerii din portofoliul companiei. El are loc lunar și redă aspecte de moment legate de români, dar și evoluția lor în timp. Astfel, toate studiile pornesc de la înțelegerea consumatorilor deoarece ei sunt dinamici, nu statici. Brandurile învață cum trebuie să comunice cu publicul țintă, pornind de la emoțiile și motivațiile dominante din societatea româneasca din acea perioada. Metoda de colectare pentru proiect este CAWI (computer assisted web interview). Studiul este reprezentativ național urban, completat de 1010 respondenți (în lunile aprilie, respectiv mai) și marja de eroare este de +/-3%”.

Ediția la zi a studiului arată că relațiile sociale sunt percepute ca importante în proporție de 23% de către subiecți, de unde în aprilie erau văzute ca importante cu o pondere de 11%. Au crescut de asemenea ca importanță perfecționarea și puterea: 8%, față de 5% în aprilie. Ca stare de spirit, au crescut oboseala și plictiseala (38% față de 27%), au scăzut nervii și furia (51% de la 60%), precum și motivația și bucuria (7% față de 10%) și se mențin, practic, la același nivel relaxarea și liniștea (4% față de 3%). Sunt percepute ca nevoi în creștere substanțială dezvoltarea personală, stima de sine, integrarea.

În funcție de profilul subiecților, „cei mai plictisiți sunt tinerii fără partener (49%, față de 39% la nivel național)”; tinerii preocupați de carieră sunt cei mai mulțumiți de starea lor generală de spirit (18% se declară foarte mulțumiți față de 14% la nivel național) și declară „că au făcut mai multe cumpărături ce acoperă nevoi de bază (51% față de 41% la nivel național)”; familiile moderne consideră prioritară depășirea obstacolelor (43% față de 36% la nivel național) și „au făcut mai multe cumpărături ce acoperă nevoi din vârful piramidei (41% față de 33% la nivel național)”; membrii familiilor tradiționale sunt cei mai nemulțumiți de relația cu partenerul de viață (15% se declară nemulțumiți față de 11% la nivel național); maturii fără partener sunt cei mai liniștiți și calmi (9% față de 4% la nivel național) și au făcut mai multe  cumpărături care acoperă nevoia de stimă (52% față de 40% la nivel național); seniorii pensionari consideră importantă menținerea relațiilor sociale în proporție mai mare decât celelalte categorii investigate (33% față de 23% la nivel național).

ICPE-CA București, premii la Euroinvent 2020

0

Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA București a obținut noi performanțe internaționale în cercetarea cu aplicabilitate în domenii de vârf ale economiei, de data aceasta, la Târgul European de Creativitate și Inovare Euroinvent 2020, Iași, 21-23 mai.

Cele 11 invenții prezentate de ICPE-CA București au obținut 5 diplome și medalii de aur, o medalie de aur, 5 diplome și medalii de argint, o diplomă și medalie de bronz, o diplomă specială pentru rezultate în domeniul protecției mediului, precum și premiul „Pro scientia et innovation award”.

Evenimentul științific european a fost organizat de Forumul de Inventatori Români, Europe Direct Iași, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.


Phonetastic GSM, distribuitor oficial în România pentru smartwatch Huami Amazfit

0

Compania Phonetastic GSM, distribuitor de telefoane, tablete, accesorii GSM și gadget-uri în România și în toată Uniunea Europeană, a devenit distribuitor oficial pe piața autohtonă al smartwatch-urilor Amazfit, produse de Huami Corporation (companie fondată în China, listată la Bursa din New York), comercializate în peste 70 de țări (100 milioane de unități), de la lansare, în 2015.

Ștefan Rădoi (foto), director de vânzări al Phonetastic GSM, subliniază: „Încheierea parteneriatului cu Huami ne bucură foarte mult, pentru că de acum le vom pune la dispoziție partenerilor și clienților noștri una dintre cele mai prestigioase mărci de smartwatch-uri din lume. Ne-am orientat către Amazfit, deoarece apreciem calitatea deosebită a acestor produse și prețul accesibil, raportat la ceea ce oferă. Cred că piața de smartwatch-uri trece printr-un moment prielnic și că va continua să crească în viitor. Odată cu ieșirea din perioada de izolare, oamenii simt nevoia să se miște tot mai mult în aer liber, iar un asemenea dispozitiv, care măsoară în mod inteligent și corelează parametri care țin de răspunsul organismului la activitatea fizică, va deveni tot mai căutat”. Totodată, Ștefan Rădoi face o observație de ordin cuprinzător: „Am observat, atât din solicitările pe care le-am primit direct, cât și din studiile de piață, că românii își doresc să aibă grijă de sănătatea lor, într-un mod disciplinat. Acest lucru era valabil și înainte de criza Covid-19, dar acum este și mai pregnant. Așadar, am avut o cerere semnificativă la care răspundeau doar două, trei opțiuni pe piața locală. Această situație ne-a făcut să gândim la scară mare și să ne îndreptăm atenția spre unul dintre jucătorii puternici la nivel global. Intrarea oficială a Amazfit în portofoliul Phonetastic GSM cred că este de bun augur și pentru piață, deoarece crește nivelul de competitivitate”.

Pe piața locală, în 2019 au fost vândute peste 350.000 de dispozitive pentru monitorizarea activității fizice, cum sunt brățările fitness și ceasurile inteligente. Phonetastic GSM semnalează că de la declanșarea pandemiei Covid-19, produsele de acest tip ale unor branduri mai puțin consacrate și mai accesibile ca preț (produse de brand B) au înregistrat creșteri importante. 

Caracteristicile ceasurilor inteligente Amazfit evidențiate de distribuitor sunt „compatibilitatea completă cu sisteme iOS și Android, sistem de operare Amazfit OS, cadran Amoled de 43/47 mm, monitorizarea unor parametri precum viteza și cadența alergării, distanța parcursă, timpul, ritmul cardiac, caloriile consumate, altitudinea la care te afli etc., sincronizare prin Bluetooth și suport GPS, primirea notificărilor de pe telefon prin intermediul afișajului permanent etc. Datele care rulează pe ecran pot fi sincronizate prin aplicația Strava”., Phonetastic GSM informează că „din luna iunie va începe distribuția întregii game de ceasuri inteligente Amazfit, care cuprinde aproape toate versiunile de culoare și specificații, inclusiv variantele cu certificare militară sau cu aliaj din titan sau zirconiu, rezistente la apă. Produsele vor fi comercializate pe piața locală atât prin intermediul partenerilor Phonetastic GSM, cât și al companiilor care vor fi interesate de încheierea unui contract de distribuție”. 

Ștefan Rădoi conchide: „Planurile noastre pentru acest brand includ prezența în România la scară mare, pe toate canalele de vânzări, de la operatorii de telefonie mobilă, la magazinele online, marii retaileri, segmentul de business și magazinele de articole sportive. Preconizăm că piața ceasurilor inteligente va crește accelerat și ne așteptăm ca gradul de interes pentru aceste produse să cunoască noi vârfuri începând cu sosirea verii, iar la finalul anului să constituie cadoul sau achiziția preferată de mulți în perioada Black Friday sau de Crăciun”.

Managementul crizei, în dezbaterea IMM-urilor

0

În seria evenimentelor interactive prin care Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) analizează aspecte la zi și de perspectivă ale antreprenoriatului, a avut loc dezbaterea online „VorbIMM despre: relansare economică și managementul crizei”. Dintre punctele de vedere exprimate, reținem:

Florin Jianu, președintele CNIPMMR – „Suntem la al 5-lea eveniment de dezbatere cu privire la această perioada pe care sperăm că am  depășit-o, deoarece urmează foarte multe măsuri de relansare economică, de  redeschidere a domeniilor. În cadrul celoralte evenimente, am avut invitați miniștrii, astăzi am considerat că este cel mai eficient pentru ultimul eveniment să avem invitați antreprenori, oameni de business, din prima linie”.

Dragoș Anastasiu, președintele AHK România – „Cred că noi, antreprenorii români, suntem permanent pregățiți de crize, suntem antrenați la câtă lipsă de predictibilitate am trăit în ultimii 10-12 ani. Antreprenorii care au avut succes în România, pot avea succes oriunde în lume, dacă treci de provocările României nu ai cum să mai greșești radical în altă parte. Chestiunile de care m-am lovit din nou în această perioadă: 1. Trebuie să pui deoparte ceva atunci când ți-e bine pentru ca atunci când ți-e rău, să ai de unde să cheltui și să supraviețuiești 2. Solidaritate – lucrurile sunt executate în echipă. Per total, că țară mai avem de învățat în legătură cu solidaritatea, dacă noi, guvernul și președenția ne-am uni în grupuri efective de lucru, nu doar tip talk show, ne-ar fi fost mai ușor pe de-o parte. Sunt firme care se  pregătesc de criză, au continuity management, crisis management, resurse, provizioane făcute pentru crize, așa trebuie să se acționeze”.

Ionut Stanimir, Director of Marketing & Communication at BCR – „Cred că pentru prima dată descoperim că situația nu este o salvare individuală, ci chiar suntem în asta împreună, ceea ce ar trebui să ne stimuleze să ne gândim la toate aceste lanțuri de producție, unde sunt vulnerabilitățile noastre și unde avem posibilitatea de a crește. Lecția la fel de importantă este cea a vitezei, timpul nu are răbdare într-o asemena criză, deci ori acționezi foarte repede, ori mai  târziu spațiul îl poți recupera, dar timpul niciodată. Nu în ultimul rând, chestiunea pe care o simțim cu toții, nu o vedem, dar ne va afecta foarte puternic (ceea ce descoperim cu toții), este că digitalizarea este aici pentru a rămâne foarte multă vreme. Asta ne va afecta și businessurile bancare, și businessurile din HoReCa și businessurile din turism și  businessurile din toate domeniile. Dacă ar trebui să aleg trei direcții foarte importante: 1. Să ne mișcăm foarte repede 2. Să ne mișcăm foarte smart pe lanțurile de producție unde credem că avem avantaje și putem fi câștigători 3. Să nu uităm că viitorul deja a ajuns, 2030 este deja aici. Înainte de orice, la BCR am amânat rate și am prelungit linii de creditare pentru firme care angajează un total de 150 de mii de oameni, împreună asta înseamnă de fapt, 150 de mii de oameni care pot să spere că se vor întoarce la lucru”.

Dragos Petrescu, președinte HORA – „Am identificat cu Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și Secretarul de Stat, Liviu Rogojinaru, cele 350 de milioane de euro care vor fi distribuite către HoReCa, transport internațional și industria de spectacole în următoarea lună. Aceste 350 de milioane de euro, vor fi distribuite în funcție de aceste două criterii: numărul de angajați și cifra de afaceri din 2019 și vor fi distribuiți către mii de IMM-uri”.

Sven Marinus, CEO Sodexo – „Analizând modul în care sectoarele Turismului și Horeca au devenit fundamentale în viața noastră de zi cu zi, realizam ca ele au patruns tot mai mult la toate nivelele sociale, reprezentand de fapt nevoia de a ne conecta cu prietenii și familia. Prin urmare, cred că, atunci când va avea loc redeschiderea restaurantelor și hotelurilor, oamenii vor reveni la viata normala si vor folosi din nou aceste servicii, respectand in acelasi timp masurile de protectie atat de necesare pentru pastrarea “normalitatii” castigate. Sistemul nostru de tichete de asemenea, va sprijini revenirea acestor sectoare extrem de afectate”.

Evenimentul a fost organizat cu sprijinul BCR, BT și Sodexo.

Campanie de promovare a cărții românești

0

La inițiativa Ministerului Culturii, cu sprijinul eMAG, al Uniunii Scriitorilor din România şi al Asociației Editorilor din România, a fost lansată Campania „Citește românește”, de promovare a cărților românești. Obiectivul „este de a promova cărțile autorilor autohtoni și de a realiza o comunicare mai bună între aceștia și cititorii lor” și de a crește „consumul de carte, în general, România aflându-se pe ultimele locuri din Europa la acest capitol, cu aproximativ 20 de milioane de cărți vândute anual, în timp ce în Italia se comercializează aproximativ 190 de milioane, iar în Franța, 430 de milioane”. Pe platforma eMAG vor fi disponibile peste 2100 de titluri provenind de la peste 1100 de autori din domenii variate: ficțiune, istorie, economie, cărți pentru copii etc. Pe pagina dedicată campaniei „Citește românește” de pe site-ul eMAG, cititorii au la dispoziție topuri de carte românească și o secțiune cu cele mai noi apariții. 

Bogdan Gheorghiu, ministrul culturii, subliniază: „Unul dintre primele obiective pe care mi le-am propus la preluarea mandatului de ministru al culturii a fost să găsim pârghiile pentru creșterea consumului de carte românească și a numărului de cititori. Deși am fost încetiniți în implementarea unor proiecte, de situația neprevăzută creată de pandemie, reușim să venim cu unul nou, în parteneriat cu mediul privat, pe care ne propunem să îl desfășurăm pe o perioadă cât mai lungă de timp. Prin campania Citește românește, dorim să promovăm autori români și să convingem din ce în ce mai mulți oameni să cunoască și să citească cărți ale scriitorilor, poeților, autorilor noștri, în general. Am căutat un partener care să poată implementa un astfel de proiect, iar eMAG a răspuns imediat, cu solidaritate, inițiativei noastre, punând la dispoziție toate resursele necesare desfășurării unei astfel de campanii. Totodată, campania este deschisă tuturor librăriilor, magazinelor online sau distribuitorilor de carte, astfel încât, împreună, să promovăm literatura românească și să o facem cunoscută publicului larg. Mulțumesc, pe această cale, partenerilor și tuturor scriitorilor și personalităților care se alătură acestui demers de promovare. Putem să arătăm autorilor noștri o adevărată apreciere cumpărându-le cărțile, citindu-le și vorbind despre ele”.

Iulian Stanciu, CEO al eMAG: „Prin programele desfășurate de Fundația eMAG susținem atât copiii olimpici români, care au rezultate deosebite în competițiile internaționale, cât și copiii din comunitățile defavorizate, aflați în prag de abandon școlar. Însă, noi credem că, la baza educației, stă lectura. De aceea, ne alăturăm inițiativei Ministerului Culturii de a susține cartea și scriitorii români. Ne bucură faptul că instituțiile statului caută din ce în ce mai mult soluții digitale și suntem pregătiți să ne punem cunoștințele și infrastructura la dispoziție pentru a susține astfel de demersuri ori de câte ori va fi nevoie”.

Grigore Arsene, președintele Asociației Editorilor din România: „Piețele de carte mature se bazează, în principal, pe cărțile autorilor autohtoni. România este una dintre excepțiile Europei, din acest punct de vedere, și este în interesul întregului lanț editorial ca acest lucru să se schimbe. O campanie de promovare a cărților autorilor români este un pas foarte bun către așezarea lucrurilor pe drumul lor firesc”.

Prof. univ. dr. Nicolae Manolescu, președintele Uniunii Scriitorilor din România, evidențiază importanța cărților de autori români, validați de critica literară, formând scara de valori a literaturii contemporane.

Educație pentru dezvoltare durabilă

0

Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul aparatului de lucru al Guvernului României, în parteneriat cu UNICEF în România, a organizat astăzi videoconferința „Împreună pentru dezvoltare durabilă – noi suntem generația următoare”. Din intervențiile participanților, am reținut o serie de repere privind importanța sustenabilității și a implicării în acest sens a copiilor și tinerilor.

FOTO: Ministrul educației și cercetării, Monica Anisie, consilierul de stat László Borbély, departamentului, și reprezentantul UNICEF în România, Pieter Bult, alături de reprezentanți ai Bordului Copiilor. 

László Borbély, consilier de stat, coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă: „Esența dezvoltării durabile este să ne gândim permanent la generațiile viitoare, la ceea ce vrem să le lăsăm moștenire.  Eu cred că, de fapt, cu toții îmbrățișăm principiile sustenabilității, deoarece cu toții ne dorim să le lăsăm copiilor și nepoților noștri un mediu curat și o societate echitabilă. Un pas esențial în această direcție este să punem în practică Strategia pentru dezvoltare durabilă. În demersul pe care l-am pornit avem nevoie de creativitatea și inițiativa tinerei generații, așa că suntem permanent deschiși către dialog și parteneriate”. 

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România: „Pandemia de Covid-19 a scos la iveală vulnerabilitățile economice și sistemice. Acum, mai mult ca niciodată, trebuie să construim o lume în care nimeni nu este lăsat pe dinafară, iar această situație gravă în care ne aflăm reprezintă o oportunitate pentru a re-imagina lumea și țările în care trăim. Re-imaginarea începe cu copiii. Copiii din România și din lume au nevoie ca drepturile lor să fie asigurate: dreptul la sănătate, la educație de calitate și la o planetă curată. Copiii prezentului sunt adulții care vor conduce lumea de mâine, iar abilitatea lor de a proteja viitorul pentru noi, toți, depinde de ceea ce facem pentru a le proteja lor drepturile astăzi și de felul în care îi împuternicim”. 

Silvia, membră a Boardului Copiilor: „Cunoașterea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ar trebui făcută prin intermediul școlilor, conform răspunsurilor a 45% dintre U-Reporteri. Pe de altă parte, 28% doresc o prezentare constantă a acestora în media și social media, iar 20% consideră că parteneriatele Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă cu grupuri și organizații de copii sunt eficiente pentru îmbunătățirea gradului de cunoaștere”. 

Monica Anisie, ministrul educației și cercetării: „Educația pentru dezvoltare durabilă înseamnă o educație PENTRU dezvoltarea durabilă, nu o educație DESPRE dezvoltarea durabilă. Prezența prepoziției „pentru” scoate în evidență faptul că educația modernă, în secolul 21, are ca misiune realizarea dezvoltării durabile, utilizând educaţia ca strategie pentru atingerea durabilităţii. Sunt încrezătoare că dacă școala reușește să se transforme pentru a răspunde corespunzător nevoilor voastre, și voi veți ști cum să aduceți echilibru în societate!” 

Au fost prezentate rezultatele unui sondaj desfășurat pe platforma U-Report adresat copiilor și tinerilor privind Obiectivele de Dezvoltare Durabilă la care s-au înregistrat peste 3000 de răspunsuri. Participanții la videoconferință și-au testat cunoștințele despre dezvoltare durabilă într-un joc interactive. Coordonatorul Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă a anunțat pregătirea mai multor inițiative destinate elevilor, inclusiv lansarea unei platforme online adresată celor interesați de sustenabilitate. 

Consorțiului european Civica:Științele sociale în timp de criză

0

Consorțiul CIVICA − Universitatea Europeană de Științe Socialereuneșteimportante instituții de învățământ superiorale continentului nostru. România este reprezentată de Școala Națională de Studii Politice și Administrative – SNSPA. Liderii instituțiilor care formează Consorțiul CIVICA prezintă o analiză asupra lumii contemporane într-o declarație comună privind rolul științelor sociale în înțelegerea provocărilor curente și viitoare și în furnizarea de idei și experiențe pentru depășirea lor.

Științele sociale în timp de criză. Declarație comună a rectorilor din cadrul universităților care formează consorțiului european CIVICA − Universitatea Europeană de Științe Sociale

A fi european: Leadershipul în învățământul superior, o necesitate

Criza generată de noul coronavirus ne-a schimbat modul de viață și a zguduit bazele sociale, politice și economice ale societăților noastre.

În calitate de lideri ai unor importante instituții europene de învățământ superior, reunite în consorțiul CIVICAUniversitatea Europeană de Științe Sociale, știm că științele sociale vor juca un rol vital în înțelegerea provocărilor curente și viitoare și, totodată, în furnizarea de idei și experiențe care să ajute lumea să le depășească cu succes. Prin această declarație, ne angajăm să acționăm clar, astfel încât să îndeplinim rolul pe care ni l-am asumat și să stabilim modul în care factorii de decizie din Europa ne pot ajuta, sprijinind acest efort crucial.

Dată fiind natura globală a crizei, cooperarea internațională în învățământul superior și în cercetare este mai importantă ca niciodată. Cu siguranță, așa stau lucrurile în Europa, care se confruntă cu provocări profunde în ceea ce privește sistemele noastre comune sociale, politice, economice, de sănătate și de mediu. Nevoia urgentă de a gestiona împreună aceste provocări presupune o cooperare organizată și eficientă și, în același timp, mobilizarea atât a resurselor, cât și a cunoștințelor de pe întregul continent. Aceasta trebuie să includă metode noi de colaborare, mai profunde, între științele medicale, naturale și sociale.

Lumea învățământului superior se schimbă și ea rapid, iar universitățile își modifică în mod dinamic misiunea și responsabilitățile în lumina acestei noi realități. Elementele de bază ale experienței universitare, cum ar fi primirea studenților internaționali în campusurile noastre, trimiterea studenților în programe de schimburi universitare, găzduirea cercetătorilor invitați și întâlnirea colegilor la conferințe, nu mai sunt posibile și vor rămâne dificile pe termen nelimitat. Trebuie să ne adaptăm modalitățile de lucru și să fim siguri că cel mai bun mediu pentru învățare și cercetare este acela în care ideile pot călători liber, iar studenții, profesorii și cercetătorii din întreaga lume pot interacționa în mod direct.

Ca Universitate Europeană, obiectivul nostru este să oferim și să promovăm răspunsuri clare la criză, bazate pe cercetările din științele sociale. Solicităm factorilor de decizie de pe întreg continentul să ne sprijine în acest demers și să colaboreze cu instituțiile de învățământ superior pentru a se asigura că educația și cercetarea vor continua să se desfășoare indiferent de granițele din interiorul Uniunii Europene și să rămână deschise pentru interacțiuni multilaterale cu restul lumii.

Partenerii CIVICA au fost de acord, ca rezultat al cooperării lor, asupra următoarelor acțiuni imediate:

  • Vom accelera dezvoltarea unei infrastructuri de învățare digitală. Acest fapt va conecta mai bine studenții, facultățile și cercetătorii, în primul rând din Europa, dar nu exclusiv, în toată perioada pandemiei și nu numai. Infrastructura de învățare digitală va contribui la un sistem de învățământ superior și de cercetare mai durabil și interactiv. Campusul transeuropean CIVICA este deja activ și va constitui principala bază de la care vom porni această dezvoltare.
  • Vom încuraja schimburile de studenți între instituțiile noastre, inclusiv schimburile virtuale, chiar dacă deplasarea fizică nu se poate relua, concentrându-ne pe experiențe de învățare hibridă și mixtă, ca parte a campusului nostru european comun. Vom promova oportunități similare cu alți parteneri europeni și internaționali din întreaga lume.
  • Vom fi conectați cu întreaga lume, recrutând studenți, profesori și cercetători internaționali talentați pentru a consolida poziția Europei drept centru global de cercetare inovatoare în științe sociale.
  • Vom comunica rezultatele activităților noastre de cercetare în științele sociale atât factorilor de decizie, cât și publicului larg pentru a contribui cu răspunsuri eficiente la criză și pentru a oferi beneficii semnificative la nivelul societății.

Pentru a avea succes în aceste eforturi, avem nevoie de sprijin din partea factorilor noștri politici. Solicităm tuturor liderilor politici europeni și naționali:

  • Să recunoască și să susțină programele europene de studiu și de schimb care ar trebui deocamdată să aibă loc în întregime sau parțial în mediul online. Blocarea mobilității studenților − o caracteristică care a contribuit la crearea sentimentului de apartenență europeană − ar fi devastatoare. Schimbul fizic și mobilitatea europeană trebuie păstrate în viitor.
  • Să considere redeschiderea granițelor drept una dintre cele mai acute priorități, imediat ce condițiile de sănătate și de siguranță vor putea fi asigurate. Baza noastră comună europeană de cercetare trebuie păstrată, în special pentru că a face față unei crize transnaționale este necesar un răspuns transnațional.
  • Să ne sprijine în a rămâne deschiși și accesibili pentru restul lumii, oferind studenților și cercetătorilor internaționali regimuri flexibile de viză și de imigrare adaptate la situația actuală și asigurând că Europa rămâne una dintre cele mai atractive destinații pentru învățământul superior și de cercetare din lume.

Deși nimeni nu știe când se va încheia pandemia, suntem hotărâți să înfruntăm împreună criza și urmările ei, ca parteneri în rețeaua CIVICA. În aceste timpuri provocatoare, vom face ceea ce este necesar pentru a menține strâns conectate comunitățile noastre de studenți și de cercetători. Ca o alianță universitară specializată în științele sociale, credem în responsabilitatea și capacitatea noastră de a oferi răspunsuri la criză. Ca Universitate Europeană credem în viziunea noastră comună și în consolidarea unui spațiu european de învățământ superior și de cercetare.

Președinții instituțiilor partenere din consorțiul CIVICA − Universitatea Europeană de Științe Sociale:

Președinte Mario Monti, Università Bocconi (Italia)

Președinte și Rector Michael Ignatieff, Central European University (Ungaria și Austria)         

Președinte Renaud Dehousse, European University Institute

Președinte Henrik Enderlein, Hertie School (Germania)     

Rector Remus Pricopie, Școala Națională de Studii Politice și Administrative (România)

Președinte Frédéric Mion, Sciences Po (Franța)

Președinte Lars Strannegård, Stockholm School of Economics (Suedia)

Director Minouche Shafik, The London School of Economics and Political Science (Marea Britanie)

Foto: Reuniune a Consorțiului CIVICA la SNSPA București, februarie 2020 (foto SNSPA)