Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate
dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a rămas marţi la 2,04%, nivel atins
ultima oară pe 9 februarie 2018, potrivit datelor publicate de Banca Naţională
a României (BNR).
Indicele
ROBOR la 6 luni a scăzut de la 2,12 la 2,10%. Acesta este un nou minim nivel al
ROBOR la şase luni consemnat de la 1 ianuarie 2018, scrie News.ro.
Declinul are loc în urma deciziei din 5 august a Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale a României (BNR) de reducere a ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,5% pe an, de la 1,75% pe an, începând cu 6 august, dar şi de reducere a ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1% pe an, de la 1,25%.
ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii
la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar
evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în
piaţă.
Câștigul
salarial mediu nominal net a crescut în iunie cu 5%, la 3.298 lei, față de
iunie 2019, și cu 3,7% față de luna mai, valorile cele mai mari
înregistrându-se în activități de servicii în tehnologia informației, iar cele
mai mici în hoteluri și restaurante, potrivit datelor publicate marți de
Institutul Național de Statistică (INS).
Indicele câștigului salarial real a fost 102,4% pentru luna
iunie 2020 față de aceeași perioadă a anului precedent, conform Profit.ro.
Indicele câștigului salarial real a fost 103,6% pentru luna iunie 2020 față de
luna precedentă. Față de luna octombrie 1990, indicele câștigului salarial real
a fost 221,8%, cu 7,8 puncte procentuale mai mare față de cel înregistrat în
luna mai 2020.
De asemenea, câștigul salarial mediu net a
scăzut ușor față de luna precedentă în învățământ, respectiv în sănătate și
asistență socială (-1,1% pentru fiecare activitate în parte), potrivit sursei
citate. Câștigul salarial mediu brut lunar se determină prin raportarea sumelor
brute plătite din fondul de salarii, din profitul net și alte fonduri (exclusiv
sumele compensatorii,sumele plătite retroactiv ca urmare a câștigării în
instanță a drepturilor bănești aferente anilor anteriori) la numărul mediu al
salariaților.
A fost inagurată Piața
Sudului din sectorul 4 în noua ei configurare, la standarde economice și
edilitare de top. Ansamblul cuprinde: Corp
C1 – corpul
central, P+1, înălțime liberă la interior 8,5 m, cu arhitectură pe structură
metalică în formă de arce, fațade vitrate, copertină de sticlă în zona de
acces, iluminare naturală, 145 de tarabe pentru producătorii de fructe și legume (105 la parter,
40 la etaj), 37 de spații comerciale cu
produse alimentare de bază, zonă de alimentație publică, zone de
relaxare; Corp
C2 – pavilion cu spații de închiriat, în lungul străzii
Nițu Vasile, pentru produse fast-food, panificație, patiserie, cofetărie; Corp C4 – parter cu zone
comerciale de închiriat, subsol cu spații tehnice; parcul central – lângă piață, 10.000 mp,spațiu verde, fântâni arteziene,
mobilier urban modern, pentru relaxare, socializare, gestionare a fluxurilor de
pietoni la orele de vârf;parcarea
supraetajată – în funcțiune deja, peste 300 de locuri, 3 nivele,
tip park&ride şi parcare de reşedinţă.
Dotările
tehnice sunt de nivelul cel mai înalt. Ansamblul deține autorizație de securitate
la incediu, este dotat cu sisteme de detecție și de stingere a
incendiilor, sisteme de evacuare a fumului și, după caz, a gazelor fierbinți,
la construcții s-au folosit materiale ignifugate, căile de evacuare au dimensiuni
pentru evacuarea unor fluxuri mari de persoane și ieșiri direct în exterior.
Din punctul de vedere al
cerințelor de igienă, sănătății publice și mediului, în zona tarabelor există
zone distincte pentru spălarea fructelor și legumelor, camere frigorifice,
separatoare de grăsimi pentru evacuarea apelor uzate, 8 milioane de euro plus
TVA. vestiare și grupuri sanitare distincte pentru personalul de deservire și
clienți.
Întreaga investiție (8 milioane euro) înseamnă
revitalizarea unei zone menținute ani de zile în stare de bazar, cu chioșcuri și construcții provizorii care funcționau
ilegal pe domeniul public, cee ace-l determină pe primarul sectorului 4, Daniel
Băluță, să remarce că „fiecare pas înainte spre condiții civilizate de trai ne va aduce mai
aproape de standardul pe care ni-l dorim pentru comunitatea noastră. Fiecare
lumină aprinsă pe stradă, fiecare piață reabilitatată, fiecare școală renovată
și securizată, fiecare spital construit înseamnă tot mai puțină putere în
mâinile celor certați cu legea, care s-au hrănit, pe ascuns sau la vedere, din
ezitările celor care trebuiau să aplice legea”.
Vicepreşedintele ASF al Sectorului Sistemului de Pensii Private – domnul Dan Armeanu, a declarat:
„Digitalizarea accentuată din ultimul deceniu și contextul actual generat de pandemia cu COVID-19 au impus oferirea alternativei de transmitere a informărilor anuale din sistemul pensiilor private prin mijloace electronice, ca opțiune cerută în mod expres de participanți, existând în acest sens numeroase solicitări adresate administratorilor de fonduri de pensii private. Mulți participanți și-au modificat temporar reședința și utilizează frecvent poșta electronică în relația cu diferiți furnizori de servicii, astfel încât în ultimii ani au întâmpinat dificultăți în recepționarea informării anuale prin intermediul serviciilor poștale.
Drept urmare, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis modificarea prevederilor normei nr. 24/2015 privind obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor administrate privat și a normei nr. 25/2015 privind obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor facultative, în sensul acordării posibilității de transmitere a informării anuale privind activul personal prin mijloace electronice, conform opțiunii exprimate de participanți. Prevederea vizează fondul problemei și anume informarea efectivă a participanților prin creșterea gradului de recepționare a informării anuale într-un timp cât mai scurt. Aceasta măsură a fost așteptată de peste 10 ani și reprezintă un prim pas important în digitalizarea sistemului de pensii private, prin modernizarea comunicării dintre administrator și participant. Astfel, crește atât gradul de interes față de participarea la fondurile de pensii private cât și nivelul de informare cu privire la evoluția activului personal, a fondului și a situației financiare a administratorului.
Odată cu distanțarea socială și perturbarea activității generată de epidemia cu virusul COVID -19 a crescut interacțiunea și comunicarea la distanță prin mijloace electronice și utilizarea pe scară largă a acestor alternative de desfășurare a activității. Temerile față de un nou mod de lucru și vechile uzanțe au fost practic spulberate în câteva luni, de nevoia de adaptare pentru continuarea activității în condiții optime.
În acest context, A.S.F. a luat rapid măsuri pentru facilitarea interacțiunii cu entitățile reglementate și consumatorii prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță, fără ca aceasta se impieteze asupra continuității și coerenței activității desfășurate. Totodată, a adaptat prevederile Regulamentul nr. 11/2016 privind activitatea de control periodic și inopinat in sensul cresterii interactiunii digitale pentru a răspunde la noile provocări și a permite desfășurarea activității în condiții de siguranță din perspectiva distanțării sociale.
Digitalizarea a schimbat fundamentele desfășurării multor activității din domenii diferite, atât în mediul industrial în condițiile în care activitățile au fost automatizate și sunt comandate de programe, cât și în cel al vânzărilor sau al serviciilor financiare, contribuind la creșterea productivității și totodată la modificarea semnificativă a structurii și specializării salariaților.
Impactul digitalizării în domeniul financiar este notabil, în măsura în care astăzi vorbim de tranzacționarea la distanță pe mai multe piețe simultan, în timp real sau de tranzacționarea algoritmică. Beneficiarii digitalizării pe piata financiara sunt intermediarii si consumatorii care dispun de conturi online, fie ca ne referim la conturi bancare, de investiții sau de pensii și care au acces la informații actualizate, astfel încât deciziile să poata fi luate rapid și în cunoștință de cauză, crescând numărul de operațiuni și gradul de intermediere financiară. În prezent, există chiar și roboți (digital chatbox) care oferă consiliere financiară pentru produse simple pe măsură ce inteligența artificială devine din ce în ce mai uzitată. Tehnologia digitală aduce oportunități pentru furnizorii de servicii financiare și pentru consumatori, dar și provocări cu privire la respectarea în permanență a confidențialității datelor și operațiunilor.
Nevoia de digitalizare a serviciilor financiare a devenit stringentă în contextul evenimentelor din ultima perioadă. Posibilitatea de transmitere prin mijloace electronice a informațiilor esențiale privind situația conturilor personale ale participanților la fondurile de pensii private reprezintă un prim pas calitativ în creșterea transparenței sistemului de pensii private prin digitalizare”.
Asociația pentru Relații cu Investitorii la
Bursă din România (ARIR) a
organizat cea de-a patra ediție a dezbaterii lunare online ”Pulsul Pieței
Financiare”. Primele concluzii ale reprezentanțiilor Băncii Naționale a
României, CFA Society România și OTP Asset Management sunt că politica fiscală
va fi decisivă pentru economie, avem deficite istorice dar planul european de
redresare este o oportunitate extrem de rară de dezvoltare pentru România. Specialiștii vad o volatilitate mai mare la
nivel internațional întrucât piețele au crescut puternic dar incertitudinea
rămâne cuvântul cheie și perspectiva revenirii depinde de traiectoria pandemiei.
Cristian
Popa, CFA, Membru Consiliul de Administrație, BNR
„Românii văd deja deciziile BNR în rate mai mici la credite. În ceea ce
priveste politica monetară trebuie să analizăm în detaliu, cu multă atenție, ca
deciziile noastre să încurajeze creditarea fară să descurajeze economisirea.
Ne așteptăm ca inflația să fie în ținta asumată de BNR. Mai trebuie avut
în vedere un aspect, foarte important de altfel – ratele reale ale dobanzilor
sunt deja negative: ratele nominale ale dobânzilor sunt mai mici decât rata
inflatiei. Similar politicii fiscale, condițiile monetare reale sunt și rămân
stimulative, tocmai datorită dobânzilor reale negative. Desigur că ne dorim
reducerea costurilor pentru economia reală și BNR a operat deja 3 reduceri de
dobânzi în acest sens, însă ele trebuie să vină și din marje.
În ceea ce privește deficitele, avem cele mai mari deficite din regiune
și finanțatorii stiu acest aspect. Am putea avea corecții mai puțin dure dacă
vom folosi fondurile europene puse la dispoziție dar istoria ne spune că
trebuie să fim mai buni la absorbția acestora.”
Daniela Șerban, Președinte și Co-fondator ARIR
„Suntem într-o situație
provocatoare și este esențial ca stat să utilizăm toate resursele puse la
dispoziție pentru a contracara volatilitatea din piețe și a sprijini redresarea
economiei. Reforma pensiilor și o politică fiscală care să stabilizeze
deficitul ne pot salva de la reducerea rating-ului de țară. O reducere a rating-ul,
ar însemna că o parte din investitori nu vor mai putea investi în datorii
suverane românești.”
Dragoș Manolescu,
CFA, Director General Adjunct, OTP Asset Management
„Ce se va întâmpla în plan
politic va influența într-o mare măsură economia României și posibilitățile de
revenire. Sunt 2 scenarii care trebuie considerate:
trecerea moțiunii care va implica creșterea pensiilor cu 40%
și scenariul în care nu avem moțiune și în care vom avea alegeri locale și
parlamentare. Creșterea pensiilor nu este sustenabilă și va duce la reducerea
rating-ului de țară din partea S&P care va pune presiune pe prețurile
obligațiunilor României.
Avem și o mare
oportunitate cu banii care vin de la UE – cei 79+ de miliarde euro – acești
bani sunt o șansă pentru România dacă ținem cont de șomajul mare (care oferă
forță de muncă) și de posibilitățile de a îi investi în proiecte mari de
infrastructură precum autostrăzi, spitale, educație, digitalizare. Pe fondul războiului
geostrategic dintre SUA și China, investițiile majore pot ajuta România la
atragerea altor investiții private (scăderea importurilor din China, integrarea
lanțurilor de producție și aprovizionare).”
Adrian Codirlașu, CFA, Președinte CFA Society Romania
„Înainte de alegeri este o
volatilitate mai mare în piețe. Și în cazul României, alegerile au complicat adoptarea
de măsuri pentru a atenua criza sanitară. Deficitul este anul acesta în line cu
cel al altor țări din UE însă va conta foarte mult cum vom fi anul viitor, dacă
se vor lua măsuri pentru reducere. Totodată trebuie avut în vedere ca întâi
trebuie rezolvată criza medicală și apoi vor putea fi luate măsuri mai puternice
de relansare a economiei. Fără rezolvarea crizei medicale, încrederea în
economie nu va reveni. Pandemia a modificat permanent anumite comportamente: cel
de consum și cel de privind lucrul la distanță. Mutarea în online a avut impact
pentru companiile reprezentative din acest sector care ating maxime istorice. Cum,
prin munca la distanță, locația angajaților devine irelevantă, sunt oportunități
care pot atenua partea de dezechilibre între orașe. De asemenea, acest trent de
muncă la distanță este mult mai prietenos cu mediul încojurător.”
Prima jumătate a „anului
pandemic” s-a încheiat cu investiții imobiliare în valoare totală de 408
milioane de euro în România, cu aproximativ 18% peste nivelul din primul
semestru al anului 2019, tranzacțiile în segmentul birourilor reprezentând
aproape 86% din volum, potrivit raportului de piață al Colliers International
pentru primul semestru al anului 2020. Totuși, perspectivele sunt incerte,
deoarece mai multe tranzacții majore au fost fie înghețate sau chiar anulate.
Pe de altă parte, piața terenurilor continuă să înregistreze tranzacții și un
interes semnificativ.
Similar Europei Centrale și de Est, volumul investițiilor imobiliare a
crescut în România în prima jumătate a anului, până la 408 milioane euro, cu
aproximativ 18% peste nivelul din primul semestru din 2019. Peste un sfert din
volumele înregistrate pe plan local au fost generate de vânzarea portofoliului
GTC către fondul de private equity Optimum, care include mai multe proiecte de
birouri în București (tranzacție estimată în jurul a 116 milioane de euro
pentru România). Două tranzacții de dimensiuni similare (care depășesc 50 de
milioane de euro) au provenit din încheierea celei de-a treia faze a
proiectului de birouri The Bridge (achiziționate de proprietarii lanțului de
bricolaj românesc Dedeman) și de birourile Global City Business Park
(achiziționate de grecii de la Arion Green). De fapt, aproape 86% din volume au
fost generate de proiecte de birouri, majoritatea din București.
Cu toate acestea, 2020 era de așteptat să fie cel mai bun an din perioada
post-criză pentru piața investițiilor imobiliare din România, spun consultanții
Colliers International, însă contextul pandemiei a încetinit performanța în
prima jumătate a anului. În același timp, mai multe tranzacții mari, care
depășesc pragul de 100 de milioane de euro, inclusiv una care ar fi stabilit un
record pentru piața locală în ceea ce privește dimensiunea, au fost amânate în
contextul actual sau au fost chiar anulate.
„Predictibilitatea fluxului de venit rămâne cea mai mare problemă pe termen
scurt, în special în zona birourilor și hotelurilor. Cu toate acestea, acum
există mai mult capital ca niciodată datorită injecțiilor de lichidități de la
băncile centrale și programelor fiscale guvernamentale. În consecință, există
argumente solide că activitatea de investiții va relua cursul pe măsură ce
gradul de ocupare va începe să revină la normal”, explică Mihai Pătrulescu, Senior
Associate Investment Services în cadrul Colliers International.
Potențial ridicat pentru
tranzacții oportuniste sau cu valoare adăugată
În ciuda lipsei tranzacțiilor de
referință în România, tendința de creștere a randamentelor observată în Europa
Centrală și de Est, precum și deteriorarea riscului de țară, ar fi adus
suficiente argumente pentru creștere atât în segmentul birourilor, cât și în
cel de retail din România, însă creșteri s-au înregistrat doar în cazul din
urmă. Decizia de a păstra neschimbate randamentele în segmentul de birouri se
bazează pe discuțiile din piață (fiind nevoie ca nivelurile să fie testate de
piață în noul context), precum și pe faptul că, înainte de contextul
coronavirusului, câteva oferte destul de mari erau în stadii avansate la un
nivel de sub 7% al randamentelor. Având în vedere că România a avut o
performanță mai slabă față de alte țări din Europa Centrală și de Est în acest
ciclu economic, există suficiente motive de încredere că randamentele din
segmentul birourilor pot fi menținute la un nivel stabil versus o mică scădere.
În ansamblu, 2020 poate părea un an lent, cu volume cuprinse între 600 și
700 de milioane de euro, care depind în mare parte de momentul și modul în care
vor fi reluate tranzacțiile amânate sau anulate în timpul stării de urgență.
Există, de asemenea, potențialul să apară unele tranzacții oportuniste sau cu
valoare adăugată, fiind posibil ca anumiți vânzători sau companii să întâmpine
probleme și să fie interesați de o vânzare imediată pentru a accesa lichidități
într-un timp scurt.
La nivelul Europei Centrale și de Est, aproape toate
piețele au înregistrat o creștere a randamentelor față de sfârșitul anului 2019
pentru activele de birou și de retail. Volumele de investiții din regiune au
ajuns la aproape 6,3 miliarde de euro în primul semestru al anului, de la puțin
sub 6 miliarde de euro în aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce înseamnă o
creștere de aproximativ 5%.
Terenuri noi sunt scoase la
vânzare la prețuri care fac abstracție de pandemie
Pe piața terenurilor, activitatea decurge în ritm aproape
normal, iar unele tranzacții au fost finalizate chiar în perioada stării de
urgență. Cea mai mare cerere pentru terenuri în primul semestru al anului a
venit din partea jucătorilor din retail. Deși cererea pentru parcele de teren
destinate marilor centre comerciale sau mall-urilor a stagnat, dezvoltatorii de
parcuri de retail și proprietarii de magazine de tip big box au continuat să
caute proiecte noi în toate orașele unde nu au o acoperire suficientă și care
au o ofertă mai redusă de spații moderne de retail. Există inclusiv o nouă
intrare în segmentul de retail de tip big box, care a prospectat piața de
terenuri în vederea identificării de locații pentru magazine în perioada stării
de urgență.
Cu toate acestea, câteva tranzacții mari, cu valori de peste 10 milioane de
euro, care erau planificate a se finaliza în 2020, s-au blocat și ar putea să
nu se mai întâmple în acest an, ci mai degrabă anul viitor, în cel mai bun caz.
Dezvoltatorii de proiecte rezidențiale continuă să aibă apetit pentru achiziția
de terenuri, deși sub nivelul din perioada 2018-2019, când au fost înregistrate
valori record (prin urmare, mulți dintre ei au stocuri importante de teren în
portofoliu); totuși, majoritatea rămân în căutare de oportunități, mai ales
pentru consolidarea prezenței din jurul proiectelor actuale.
„Vedem un interes crescut în segmentul rezidențial, după starea de urgență
cauzată de Covid-19, pentru case. Prin urmare, mai mulți dezvoltatori care până
acum construiau blocuri de apartamente se uită la parcele de teren de la
marginea marilor orașe, unde prețurile sunt mai mici, pentru proiecte de case.
Birourile sunt într-un context diferit: având în vedere stocul viitor
semnificativ, în special în București, și incertitudinile din zona de leasing,
legate în principal de impactul work from home, dar și de alte aspecte, mulți
dezvoltatori preferă să aștepte pentru a vedea ce se întâmplă. Totuși, chiar și
în acest segment, cei care au o strategie de dezvoltare pentru a vinde trebuie
să caute în continuare proiecte noi. Hotelurile, care erau un segment foarte
activ înainte de coronavirus, continuă să înregistreze un interes crescut, pe
fondul unui posibil scenariu de tipul: cumpărați acum teren la un preț bun,
dezvoltați și deschideți noul proiect peste doi ani, când piața ar trebui sa
fie într-o formă decentă”, spune Sînziana Oprea, Director Land Agency în cadrul
Colliers International.
Oferta de terenuri rămâne substanțială și vine de la
diferite categorii de vânzători, prezenți pe piață în ultimii ani. Noi terenuri
sunt scoase la vânzare chiar și în aceasta perioada și nu neapărat la prețuri
reduse, ci la prețuri care nu țin cont de contextul pandemic, pe fondul cererii
care există în continuare. În plus, nu au existat încă active distress (la
prețuri sub nivelul pieței pentru o vânzare rapidă, din nevoia de a face rost
de lichidități). Totusi, în timp, din cauza deteriorării climatului economic,
pot apărea dificultăți financiare pentru anumite persoane sau companii,
obligându-le să reducă prețurile pentru o vânzare accelerată. În ceea ce privește
nivelul prețurilor, consultanții Colliers International se așteaptă ca situația
să rămână oarecum stabilă (cu posibile ajustări în jos doar în anumite cazuri),
cu excepția unui scenariu în care lucrurile iau brusc o întorsătură negativă.
Federația Sindicatelor GAZ-Romania, organizație reprezentativă la nivel național, care reprezintă interesele salariaților din industria gazului – angajați ai companiilor Transgaz, Romgaz, E-ON și Engie, ia act de sesizarea Sindicatului Transport Gaz și dezaprobă total opiniile lansate recent în spațiul public de diferite persoane și organizații, cu referire la o așa-zisă lipsă de utilitate a gazoductului BRUA și atrage atenția că acesta reprezintă un proiect cu valoare strategică atât pentru România, cât și pentru Uniunea Europeană, fapt dovedit și de susținerea primită din partea tuturor factorilor de decizie. Interconectorul BRUA reprezintă o etapă esențială în dezvoltarea sistemului național de transport gaze naturale. Odată cu punerea lui în funcțiune, România se conectează la culoarele regionale de transport și va putea să-și asigure aprovizionarea cu gaze naturale din noi surse, ceea ce va satisface într-o măsură mai mare cererea existentă pe piața internă și va conduce la un nivel mai ridicat de predictibilitate și securitate energetică pentru consumatorul român. În același timp, BRUA va însemna și o cale de acces la piețele europene pentru potențiala producție de gaze naturale extrase de țara noastră din Marea Neagră. Nu în ultimul rând, gazoductul BRUA reprezintă și un motiv de mândrie națională și de continuitate a tradiției pe care România o are în domeniul energetic. Să nu uităm că prima rafinărie industrială de petrol din lume a fost construită în România, în 1856; suntem prima țară din lume cu o producție de petrol înregistrată oficial în statisticile internaționale; România a exportat prima cantitate de benzină din lume și tot în țara noastră s-a construit prima conductă de transport gaze naturale din lume. Așadar sunt create toate premisele pentru susținerea și dezvoltarea proiectelor de investiții în sectorul gazelor naturale, pentru ca România să devină lider regional din punct de vedere energetic, astfel încât generațiile viitoare să nu mai depindă de o singură sursă de aprovizionare cu gaze naturale iar țara noastră să devină pe deplin independentă energetic. Din perspectiva salariaților Transgaz, gazoductul BRUA, ca și alte proiecte majore de investiții înseamnă nu doar o decizie a conducerii companiei, ci și munca concretă a miilor de angajați ai societății, care au lucrat și lucrează cu seriozitate, responsabilitate, profesionalism și devotament. Toate aceste proiecte sunt realizate prin efortul și implicarea continuă a angajaților companiei, angajați pe care Sindicatul Transport Gaz îi reprezintă, iar desconsiderarea lor înseamnă implicit și subestimarea muncii a mii de oameni. Toate afirmațiile publice referitoare la lipsa de valoare economică și strategică a gazoductului BRUA le considerăm neavizate și nerealiste. Prin urmare, Federația Sindicatelor GAZ-Romania, în numele Sindicatului Transport Gaz transmite public mesajul de susținere fermă a acestui proiect care aduce beneficii importante în plan economic și social, atât la nivel național cât și european, inclusiv prin crearea de noi locuri de muncă pe perioada execuției lucrărilor, dezvoltarea infrastructurii, contribuții la economia locală, națională și europeană,prin stimularea altor investiții.
Biroul Executiv al Federației Sindicatelor Gaz România
Federația
Sindicatelor din Silvicultură Silva adresează un apel președintelui țării și avocatului poporului „să stopeze un
nou tun pe seama pădurilor statului”, care s-ar produce dacă ar intra în
vigoare un act normativ adoptat la nivel parlamentar, aflat acum în fața
promulgării. Silvicultorii își susțin solicitarea pe baza unei analize de
specialitate, sub aspect professional și juridic:
Dacă luăm ca referință doar Raportul
Ministerului Apelor și Pădurilor privind starea pădurilor României în anul 2017, prin
legifererea acestui proiect de lege, Statul Român va pierde cel puțin142.722 hectare terenuri
forestiere, ceea ce reprezintă
circa 5% din pădurile pe care încă le
mai deține, la un calcul simplu rezultând o pierdere de circa 2,6 miliarde de euro, raportată doar la valoarea lemnului de pe această suprafață.
Mai mult, prin retrocedarea acestor
suprafețe de păduri, vor fidesființate
după evaluările noastre cel puțin 20 de ocoale silvice de statșivor
fi disponibilizați circa 1.000 de salariați.
Cu siguranță însă,
suprafața care va fi ”smulsă” din patrimoniul public al statului va fi mult mai
mare odată deschisă ”Cutia Pandorei” prin această lege, iar efectele asupra
administrației pădurilor statului vor fi semnificative (după unele evaluări,
suprafața afectată poate depăși chiar 1 milion de hectare).
Proiectul de
lege trimis spre promulgare conține prevederi controversate, precum posibilitatea
restituirii terenurilor forestierepe alte amplasamente, chiar dacă
pădurile respective s-au aflat în proprietatea statului înainte de anul 1948,
sau introducerea noțiunii de „fond
forestier proprietate privată a statului”pentru
a crea posibilitatea retrocedării pădurilor aparținând statului.
Federaţia
Sindicatelor din Silvicultură Silva apreciază că iniţiativa legislativă încalcă
prevederile Constituţiei României, respectiv art. 135 alin. (2) lit. b) şi lit.
d)-e), care reglementează principiile pe care Statul Român trebuie să le
asigure în cadrul economiei de piaţă, art. 136 alin. (2) care garantează şi
ocroteşte proprietatea publică, alin. (4) care statuează caracterul inalienabil
al bunurilor proprietate publică, precum și dispozițiile art. 34 din Legea nr.
46/2008 – Codul Silvic („terenurile
forestiere proprietate publică a statului nu fac obiectul constituirii
dreptului de proprietate sau al vreunui dezmembrământ al acestuia”).
De asemenea, Federația Sindicatelor Silva consideră că iniţiativa legislativănu se fundamentează pe o analiză
socio-economică, cu atât mai puţin pe o analiză privind afectarea mediului
înconjurător, care să rezolve sau cel puţin să propună soluţii pentru aspectele
sesizate în trecut şi de către Curtea de Conturi în Raportul de audit
privind „Situația patrimonială a fondului forestier din România, în perioada
1990-2012”şi nici nu evaluează
impactul pe care legea, odată adoptată, îl va produce, având în vedere complexitatea şi amploarea procesului de
restituire a imobilelor preluate în mod abuziv de regimul comunist, astfel
cum prevede Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă.
Reamintim că din totalul de 6,56 milioane
de hectare păduri la nivel național, au fost validate pentru reconstituirea dreptului
de proprietate peste 3,3 milioane de hectare, din acestea circa 212 mii hectare
păduri proprietate privată neavând nici în prezent servicii de pază asigurate,
fiind expuse unui risc iminent de a
cădea pradă tăierilor ilegale.
Urmare aplicării succesive
a legilor de retrocedare începând din anul 1991, s-a ajuns astăzi ca statul să
mai dețină în proprietate doar 48 % din suprafața de păduri a României.
Pentru toate aceste
motive şi altele detaliate în cele două solicitări înaintate către autorităţi, Federația
Sindicatelor din Silvicultură Silva apreciază că se impune intervenţia
Preşedintelui României şi a Avocatului Poporului pentru sesizarea Curții
Constituționale a României, anterior promulgării legii.
Piața
de investiții imobiliare a crescut în România în prima jumătate a anului, în
ciuda pandemiei, dar unele tranzacții majore au fost amânate sau chiar anulate.
Investitorii activi în tranzacții cu terenuri au continuat să caute noi
proiecte
Prima jumătate a „anului pandemic” s-a încheiat cu investiții imobiliare în valoare totală de 408 milioane de euro în România, cu aproximativ 18% peste nivelul din primul semestru al anului 2019, tranzacțiile în segmentul birourilor reprezentând aproape 86% din volum, potrivit raportului de piață al Colliers International pentru primul semestru al anului 2020. Totuși, perspectivele sunt incerte, deoarece mai multe tranzacții majore au fost fie înghețate sau chiar anulate. Pe de altă parte, piața terenurilor continuă să înregistreze tranzacții și un interes semnificativ.
Similar Europei Centrale și de
Est, volumul investițiilor imobiliare a crescut în România în prima jumătate a
anului, până la 408 milioane euro, cu aproximativ 18% peste nivelul din primul
semestru din 2019. Peste un sfert din volumele înregistrate pe plan local au
fost generate de vânzarea portofoliului GTC către fondul de private equity
Optimum, care include mai multe proiecte de birouri în București (tranzacție estimată
în jurul a 116 milioane de euro pentru România). Două tranzacții de dimensiuni
similare (care depășesc 50 de milioane de euro) au provenit din încheierea
celei de-a treia faze a proiectului de birouri The Bridge (achiziționate de
proprietarii lanțului de bricolaj românesc Dedeman) și de birourile Global City
Business Park (achiziționate de grecii de la Arion Green). De fapt, aproape 86%
din volume au fost generate de proiecte de birouri, majoritatea din București.
Cu toate acestea, 2020 era de
așteptat să fie cel mai bun an din perioada post-criză pentru piața
investițiilor imobiliare din România, spun consultanții Colliers International,
însă contextul pandemiei a încetinit performanța în prima jumătate a anului. În
același timp, mai multe tranzacții mari, care depășesc pragul de 100 de
milioane de euro, inclusiv una care ar fi stabilit un record pentru piața
locală în ceea ce privește dimensiunea, au fost amânate în contextul actual sau
au fost chiar anulate.
„Predictibilitatea fluxului de
venit rămâne cea mai mare problemă pe termen scurt, în special în zona
birourilor și hotelurilor. Cu toate acestea, acum există mai mult capital ca
niciodată datorită injecțiilor de lichidități de la băncile centrale și
programelor fiscale guvernamentale. În consecință, există argumente solide că
activitatea de investiții va relua cursul pe măsură ce gradul de ocupare va
începe să revină la normal”, explică Mihai
Pătrulescu, Senior Associate Investment Services în cadrul Colliers
International.
Mihai Patrulescu, Colliers International
Potențial ridicat pentru tranzacții oportuniste sau cu valoare adăugată
În ciuda lipsei tranzacțiilor de referință în România, tendința de creștere
a randamentelor observată în Europa Centrală și de Est, precum și deteriorarea
riscului de țară, ar fi adus suficiente argumente pentru creștere atât în
segmentul birourilor, cât și în cel de retail din România, însă creșteri s-au
înregistrat doar în cazul din urmă. Decizia de a păstra neschimbate
randamentele în segmentul de birouri se bazează pe discuțiile din piață (fiind
nevoie ca nivelurile să fie testate de piață în noul context), precum și pe
faptul că, înainte de contextul coronavirusului, câteva oferte destul de mari
erau în stadii avansate la un nivel de sub 7% al randamentelor. Având în vedere
că România a avut o performanță mai slabă față de alte țări din Europa Centrală
și de Est în acest ciclu economic, există suficiente motive de încredere că
randamentele din segmentul birourilor pot fi menținute la un nivel stabil
versus o mică scădere.
În ansamblu, 2020 poate părea
un an lent, cu volume cuprinse între 600 și 700 de milioane de euro, care
depind în mare parte de momentul și modul în care vor fi reluate tranzacțiile
amânate sau anulate în timpul stării de urgență. Există, de asemenea,
potențialul să apară unele tranzacții oportuniste sau cu valoare adăugată,
fiind posibil ca anumiți vânzători sau companii să întâmpine probleme și să fie
interesați de o vânzare imediată pentru a accesa lichidități într-un timp
scurt.
La nivelul Europei Centrale și de Est, aproape toate piețele
au înregistrat o creștere a randamentelor față de sfârșitul anului 2019 pentru
activele de birou și de retail. Volumele de investiții din regiune au ajuns la
aproape 6,3 miliarde de euro în primul semestru al anului, de la puțin sub 6
miliarde de euro în aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce înseamnă o
creștere de aproximativ 5%.
Terenuri noi sunt scoase la vânzare la prețuri care fac abstracție de pandemie
Pe piața terenurilor, activitatea decurge în ritm aproape
normal, iar unele tranzacții au fost finalizate chiar în perioada stării de
urgență. Cea mai mare cerere pentru terenuri în primul semestru al anului a
venit din partea jucătorilor din retail. Deși cererea pentru parcele de teren
destinate marilor centre comerciale sau mall-urilor a stagnat, dezvoltatorii de
parcuri de retail și proprietarii de magazine de tip big box au continuat să
caute proiecte noi în toate orașele unde nu au o acoperire suficientă și care
au o ofertă mai redusă de spații moderne de retail. Există inclusiv o nouă intrare
în segmentul de retail de tip big box, care a prospectat piața de terenuri în
vederea identificării de locații pentru magazine în perioada stării de urgență.
Cu toate acestea, câteva
tranzacții mari, cu valori de peste 10 milioane de euro, care erau planificate
a se finaliza în 2020, s-au blocat și ar putea să nu se mai întâmple în acest
an, ci mai degrabă anul viitor, în cel mai bun caz. Dezvoltatorii de proiecte
rezidențiale continuă să aibă apetit pentru achiziția de terenuri, deși sub
nivelul din perioada 2018-2019, când au fost înregistrate valori record (prin
urmare, mulți dintre ei au stocuri importante de teren în portofoliu); totuși,
majoritatea rămân în căutare de oportunități, mai ales pentru consolidarea
prezenței din jurul proiectelor actuale.
„Vedem un interes crescut în
segmentul rezidențial, după starea de urgență cauzată de Covid-19, pentru case.
Prin urmare, mai mulți dezvoltatori care până acum construiau blocuri de
apartamente se uită la parcele de teren de la marginea marilor orașe, unde
prețurile sunt mai mici, pentru proiecte de case. Birourile sunt într-un
context diferit: având în vedere stocul viitor semnificativ, în special în
București, și incertitudinile din zona de leasing, legate în principal de
impactul work from home, dar și de alte aspecte, mulți dezvoltatori preferă să
aștepte pentru a vedea ce se întâmplă. Totuși, chiar și în acest segment, cei
care au o strategie de dezvoltare pentru a vinde trebuie să caute în continuare
proiecte noi. Hotelurile, care erau un segment foarte activ înainte de
coronavirus, continuă să înregistreze un interes crescut, pe fondul unui
posibil scenariu de tipul: cumpărați acum teren la un preț bun, dezvoltați și
deschideți noul proiect peste doi ani, când piața ar trebui sa fie într-o formă
decentă”, spune Sînziana Oprea, Director Land Agency în cadrul Colliers
International.
Sinziana Oprea, Colliers International
Oferta de terenuri
rămâne substanțială și vine de la diferite categorii de vânzători, prezenți pe
piață în ultimii ani. Noi terenuri sunt scoase la vânzare chiar și în aceasta
perioada și nu neapărat la prețuri reduse, ci la prețuri care nu țin cont de
contextul pandemic, pe fondul cererii care există în continuare. În plus, nu au
existat încă active distress (la prețuri sub nivelul pieței pentru o vânzare
rapidă, din nevoia de a face rost de lichidități). Totusi, în timp, din cauza
deteriorării climatului economic, pot apărea dificultăți financiare pentru
anumite persoane sau companii, obligându-le să reducă prețurile pentru o
vânzare accelerată. În ceea ce privește nivelul prețurilor, consultanții
Colliers International se așteaptă ca situația să rămână oarecum stabilă (cu
posibile ajustări în jos doar în anumite cazuri), cu excepția unui scenariu în
care lucrurile iau brusc o întorsătură negativă.
Despre Colliers International
Colliers International
Group Inc. (NASDAQ: CIGI) (TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în
domeniul consultanței imobiliare și al managementului investițiilor. Cu
operațiuni în 68 de țări, cei peste 15.000 de specialiști întreprinzători
lucrează împreună pentru a oferi consultanță și servicii de specialitate pentru
a maximiza valoarea proprietății pentru chiriași, proprietari și investitori.
Timp de peste 25 de ani, echipa noastră experimentată de management, care
deține aproximativ 40% din capitalul nostru, a oferit acționarilor profituri
investiționale anuale de aproape 20%. În 2019, veniturile corporate au fost de
peste 3 miliarde de dolari (3,5 miliarde de dolari inclusiv afiliații), cu
active gestionate de 33 miliarde de dolari. Pentru mai multe detalii despre
Colliers International puteți accesacorporate.colliers.com sau ne puteți urmări pe Twitter@Colliers șiLinkedIn.
Patru dintre cele mai mari
companii de tehnologie din SUA au prezentat rezultate surprinzătoare în Q2
2020, pe fondul unei încetiniri a economiei globale și a impactului financiar
major resimțit de mare parte din clienții și partenerii de afaceri.
Mișcarea
spre digitalizare, lucrul la distanță, comenzile online și utilizarea
resurselor IT de tip cloud au explodat profiturile companiilor Big Tech: Amazon, Facebook, Google și Microsoft.
Aceste
tendințe au fost accelerate cu doi ani sau mai mult în această perioadă de
modificări ale modului de funcționare a societății, atât în economii dezvoltate,
cât și în cele emergente.
Acestea sunt concluziile
unei analize a XTB România,unul dintre cei mai mari
brokeri de instrumente derivate din lume și companie de investiții listată pe
Bursa de la Varșovia.
Giganții din
tehnologie au ieșit câștigători, la nivel de grup, cu toate că între ei au
apărut unele diferențe. Alphabet a raportat venituri în scădere pentru prima
oară, de doar 2%, în timp ce Facebook a marcat o creștere de 11% a acestora. Strict
pe segmentul de publicitate, scăderea a fost de 8% pentru Alphabet. „Deși
generator de pierderi în prezent, segmentul „Other bets” care include
divizia de mașini autonome Waymo, poate fi promițător”, explică Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB
România.
Amazon a
spulberat prognozele, oferind un profit de 10.3 dolari pe acțiune, față de 1.46 în așteptările furnizate de Refinitiv. Divizia de
cloud a decelerat la un avans de 29% de la 33% trimestrul anterior, un ritm
înca foarte bun având în vedere dimensiunea sa. Acționarii au fost răplătiți
cu aprecieri de peste 64% de la începutul anului, în iulie acțiunea fiind
mai mereu peste 3.000 de dolari, de la aproximativ 2.000 de dolari în februarie.
„Un curent favorabil se formează în privința Microsoft: după ce a câștigat un contract masiv cu Pentagonul pentru oferirea de servicii de tip cloud (rezultat contestat de Amazon), și se află în discuții pentru preluarea operațiunilor americane ale TikTok. Microsoft încearcă astfel să recupereze o parte din decalaje pe partea de conținut video față de Google sau Facebook, continuând strategia de dezvoltare a social media inițiată cu achiziția LinkedIn. Rezultatele MSFT au fost peste așteptări în privința profitului (1.46 dolari pe acțiune vs 1.34 estimări Refinitiv) și a veniturilor în general. Ritmul de creștere a segmentului cloud a fost în continuare bun, deși a încetinit la 47% de la 59% în trimestrul anterior, dar divizia Windows a marcat o scădere de 4% iar veniturile LinkedIn au încetinit de asemenea la 10%”, explică Claudiu Cazacu.
„Pe lângă
numele tradiționale sau deja familiarul Zoom, au apărut și alți câștigători. O
serie de firme mici și mijlocii au descoperit că o prezență importantă în online
poate fi un mod de continuare a activității – fapt ce a adus beneficii firmei
canadiene Shopify. ”Acțiunile
sale au depășit notabil procesatorii de plăți Square și Paypal, aducând un
profit de peste 150% de la începutul anului. Potrivit Visa, ritmul avansului
vânzărilor online (mai puțin în turism) a fost de 25% în perioada de după
jumătatea lui aprilie, de două ori mai mare decât cel din anul anterior. Shopify,
însă, evaluată la peste 47 de ori veniturile estimate pentru anul în curs (nu
profitul, care este utilizat în cazul altor indicatori) sugerează așteptări
mari, posibil prea mari din partea investitorilor pentru creșterile viitoare.
Indicatorul este sub 5 pentru Amazon și peste 8 în cazul Facebook, o valoare
mică fiind considerată (strict teoretic și limitativ la acest indiciu) de dorit”,
mai arată analistul.
Claudiu Cazacu, Consulting Strategist, XTB Romania
„Pentru viitor, audierile din Congresul american urmează cel mai probabil să fie completate de noi episoade, inclusiv în forul similar al Uniunii Europene. Presiunea pe reglementarea numelor mari din domeniu este de așteptat să crească. Deja unele practici neconcurențiale ale unor firme, între care Amazon, au atras atenția în legislativul american. În timp, atenția sporită a autorităților ar putea conduce la politici cu impact asupra afacerilor, dar acest risc nu pare iminent. Presa se poate bucura de deciziile din Australia, care vor conduce la redistribuirea unor venituri spre creatorii de știri și materiale dinspre Google sau Facebook, însă valoarea efectivă a acestor plăți nu este încă stabilită, și ar putea fi una gestionabilă pentru cele două firme. În timp, alte jurisdicții ar putea merge în același sens, forțând o privire mai atentă a piețelor, dar calcule se vor face mai ales după ce vor apărea cifrele dinspre Australia. Importanța tehnologiei în țesătura economiei americane și globale nu poate fi ignorată, iar, dincolo de susținerea masivă pe termen scurt indusă de acest an ieșit din comun, de programele de sprijin monetar neconvențional și de un apetit speculativ ridicat care pune unele semne de întrebare privind sustenabilitatea mișcărilor pe termen scurt sau chiar mediu, de ordinul lunilor de zile, acțiunile companiilor de tehnologie, în grup, par a fi poziționate favorabil pe termen lung și foarte lung”, mai spune Cazacu.
La rândul
său, Radu Puiu, Analist în cadrul XTB România, este de
părerecă rezistența
Amazon, Facebook, Google și Microsoft în fața condițiilor de piață neprevăzute
din acest an este cu atât mai spectaculoasă cu cât rezultatele financiare au
fost publicate la doar o zi după ce directorii acestor companii au participat
la o serie de interogări din partea Congresului SUA, unde au fost acuzați că au
folosit puterea platformelor lor pentru a înfrunta și înăbuși concurența.
„Rezultatele
au fost în contrast cu performanța economiei americane din al doilea trimestru
al anului care s-a depreciat cu 9,5% în termeni trimestriale. Mulți investitori se așteptau ca profiturile Amazon
din activitatea de comerț electronic să fie anulate aproape în totalitate în a
doilea trimestru din cauza costurilor suplimentare de 4 miliarde de dolari
înregistrate pentru a menține funcțională activitatea în timpul crizei de
sănătate. În schimb, profiturile după impozitare s-au dublat la 5,2 miliarde de
dolari, în timp ce veniturile au crescut cu 40%. În schimb, dependența lor de
sectorul de publicitate a făcut ca Facebook și Google să fie mai expuse în fața
turbulențelor economice. Totuși, performanțele înregistrate au fost
remarcabile pe fondul reducerii masive a sectorului de publicitatea de peste
20% la nivelul mai multor piețe pe plan. Veniturile Facebook au crescut cu
11% până la 18,7 miliarde de dolari, depășind cu mult prognozele unui avans de
3%. În ciuda temerilor legate de boicotul publicitar legat de serviciile sale
din partea a peste 1.000 de mărci, inclusiv Verizon și Ford, afacerile
companiei au fost mult mai puțin afectate indicând un nivel ridicat de
diversificare și de adaptabilitate, caracteristici care s-au dovedit extrem de
utile în astfel de situații”, explică Radu Puiu.
Radu Puiu, Research Analyst XTB Romania
Veniturile
Microsoft au avansat cu 13% până la 38 de miliarde de dolari. Totuși, reacția
investitorilor a fost una negativă în urma publicării raportului din cauză că
reprezentanții firmei au susținut că achizițiile de licențe de tranzacții au
continuat să încetinească, fapt ce a afectat filiala LinkedIn. Doar Alphabet,
compania mamă a Google, nu a reușit să urmeze exemplul, deoarece a prezentat
primul declin al vânzărilor raportat în istoria de companie listată public.
Totuși, firma a reușit să depășească așteptările, veniturile sale scăzând cu
doar 2%, într-un moment în care alte companii din sectorul de publicitate
suferă contracții ample.
„Performanțele
solide ale celor mai importante companii tehnologice au arătat că acestea au
beneficiat de creșterea activității digitale din acest an, pe măsură ce tot mai
multe persoane au fost nevoite să muncească, să învețe și să se distreze de
acasă. În ciuda evaluărilor ridicate în raport cu indicatorii clasici de
analiză a acțiunilor companiilor, firmele de tehnologie continuă să sfideze
aceste rezultate și înregistrează performanțe remarcabile. Acest fapt se
datorează și deciziilor de expansiune continuă a activității și de dezvoltare a
serviciilor oferite. De exemplu, Microsoft a confirmat că se află în discuții
pentru achiziționarea afacerii din SUA a aplicației video TikTok. Negocierile
vin în contextul amenințării venite de la Casa Albă de interzicere a aplicației
pe fondul îngrijorărilor legate de securitate în urma legăturilor dintre
compania mamă și autoritățile din China”, explică analistul XTB România.
Google și ADT
au anunțat încheierea unui parteneriat pe termen lung pentru a crea următoarea
generație de oferte de securitate pentru locuințe inteligente. Prin intermediul
înțelegerii, hardware-ul și serviciile Google vor fi integrate cu instalarea,
serviciile și rețeaua profesională de monitorizare a ADT.
„Un alt
exemplu este Facebook care intenționează să lanseze videoclipuri muzicale pe
platforma sa socială după ce a încheiat acorduri cu mai multe companii de
discuri printre care Sony Music Group, Universal Music Group sau Warner Music
Group. Această mișcare ar putea duce la câștigarea unor venituri suplimentare
din publicitate, intrând astfel pe un segment deținut în mare parte de YouTube,
care aparține de Google”, adaugă
Radu Puiu.
„O serie
de probleme cu care s-ar putea confrunta companiile vin din Zona Euro. Directorul Autorității privind politica de concurență
din Europa, Margrethe Vestager, a primit sarcina de a revizui părți din
manualul de reglementare antitrust, urmând să anunțe noi instrumente de
concurență înainte de sfârșitul anului. O altă problemă ar putea fi taxa
digitală. Uniunea Europeană are în vedere creșterea impozitării companiilor
digitale. Cu toate acestea, blocul format din 27 de membri nu poate impune o
taxă la nivelul întregii Zone fără aprobarea acesteia în unanimitate la nivelul
statelor membre, ceea ce nu s-a întâmplat până acum. Comisia Europeană a
estimat anterior că firmele digitale plătesc în medie o rată de impozitare
efectivă de 9,5% în UE, față de 23,2% pentru întreprinderile tradiționale. Se
așteaptă ca dezbaterea privind impozitarea să înceapă în lunile următoare,
deoarece guvernele caută modalități de creștere a veniturilor pentru a combate
impactul economic al crizei actuale”, conchide analistul XTB România.
Despre XTB:
Cu mai mult de 15 ani de experiență în piețele financiare,
XTB este, în prezent, unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate
din lume și o companie completă de investiții listată pe Bursa de la Varșovia. Cu
birouri în peste 10 țări incluzând Marea Britanie, Polonia, Germania și Franța,
XTB este, de asemenea, reglementată de cele mai importante autorități de
supraveghere din lume incluzând FCA și KNF.
Avertisment cu privire la riscuri:
81% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci
când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în
considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde
banii.Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu
titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB
nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare
la, orice pierdere sau câştig care poate lua naștere direct sau indirect din
utilizarea sau bazarea pe astfel de informații. Vă aducem la cunoştinţă că
informațiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare
performanțe sau rezultate.