Nori negri pe cerul democrației

0

Andrei Marga

Pe cerul democrației în Europa se adună tot mai mulți nori negri. În anii nouăzeci, se vorbea cu speranță de „valurile democratizării”, căci după Germania și Italia, în 1945, a urmat sudul, cu Spania și Portugalia, apoi centrul, cu Polonia, Ungaria, Cehia, șirul continuând cu sud-estul și răsăritul Europei. Atunci s-a discutat intens de democratizare, care avea să și înainteze.

Cursul istoriei s-a schimbat, însă. Cum încă Helmut Schmidt constata cu îngrijorare, Uniunea Europeană s-a lăsat absorbită mai mult de extinderea spre răsărit, decât de integrarea democratică a propriilor rânduri, iar relația cu Rusia nu și-a mai găsit soluția. Înțelegerea Reagan- Bush-Gorbaciov, pe care secretarul de stat James Baker o vedea culminând prin conlucrarea Rusiei cu Alianța Atlantică și o amintea nu demult ca oportunitate pierdută, a rămas în arhive.

Pe acest fundal, democratizarea s-a oprit, în mare, la ceea ce s-a atins în anii nouăzeci. Căci între timp democrația a avut de înfruntat nu doar autoritarismul, cum se iluzionează și acum adepții lui Karl Popper, ci și alți demoni – unii ieșiți din sânul ei. Cum se vede cel mai limpede pe cazul României actuale, autoritarismul este generat de degradarea democrației înseși atunci când se unesc neajunsuri culturale, acțiunea serviciilor secrete și decidenți rudimentari.

Un fapt – zilele acestea, ca urmare a primitivei gestiuni a pandemiei în țara lor, cetățenii României care călătoresc în străinătate riscă să fie trimiși în carantine și să fie din nou priviți cu suspiciune. Aceasta nu pentru că cineva le-ar purta sâmbetele, ci din cauza regimului care i-a luat sub control și-și dovedește cu fiecare pas incapacitatea.

Multe dintre cele ce afectează viața oamenilor se pot pune în seama istoriei lumii – tendințe, imperii, politici discrimatorii. Cotitura din anii 1990, din Europa Centrală și Răsăriteană, ține cu siguranță de mișcările istoriei universale. Dar nu poți pune în seama acesteia tot ce se petrece într-o țară. Nici nu este nevoie ca cineva din afară să vrea subminarea democrației în respectiva țară – o fac cu mâna lor unii dintre cei dinăuntru. Bunăoară, se observă bine cum mulți așa-ziși „liberali” de azi luptă și în România nu pentru libertăți și drepturi cetățenești lărgite. Ei aspiră nu la abolirea autoritarismului și, deci, la democrație, ci tot la autoritarism, altul, dar al lor. Caragiale i-a văzut doar ridicoli; acum fac rău organizat unei țări întregi.

O veche teoremă spune că meritocrația pretinde democrație, iar democrația fără meritocrație se sfarmă. Azi nevoia de a reuni cele două se confirmă din plin, iar în țări care se respectă se apelează la decidenții mai capabili.

Doar că până azi, deși a fost experiența tragică a anilor treizeci, nu s-a discutat ce se petrece atunci când democrația nu mai este meritocratică. Ascensiunea la decizii a celor mai slabi, sesizată de Stendhal și Thomas Mann („die Untersten”, cum îi numea romancierul german!), abia trebuie analizată. Cum se vede și astăzi, prostocrații desfigurează instituțiile, măsluiesc voința politică, slăbesc economia, distrug motivația, irosesc oportunitățile. Ei pot fi duși la guvern, pot câștiga și „alegeri”, dar din rătăcirile lor nu ies decât pierderi.

O altă teoremă spune că solidaritatea democrațiilor condiționează reușita democrației într-o țară. Faptul este cunoscut, doar că solidaritatea s-a pervertit. Invocând-o, se cultivă mai nou clici, deloc mai arătoase decât cele înlăturate de la putere. Pe bună dreptate se acuză un „internaționalism sectar”,  care sprijină coterii „cleptocratice” în numele luat în deșert al democratizării (Sarah Chayes, Thiewes of States. Why Corruption Threateans Global Security, 2015), sau folosește presiunea externă ca mijloc de dominație (Dorothea Gädeke, Politik der Beherrschung. Eine kritische Theorie externer Demokratieförderung, 2017), sau instrumentează „independența justiției” pentru a lovi în rivali și a-i favoriza pe suporteri. Maladia „juridismului” (Daniel Loick, Juridismus. Konturen einer kritischen Theorie des Rechts, 2017) face să nu se înțeleagă nici astăzi că nu este posibilă independența justiției cu magistrați numiți de persoane în funcții și nici cu activiști mediocri, având infracțiuni la activ, pe post de magistrați. Un nor negru pentru democrație s-a creat astfel din combinația cleptocrației, noii voințe de dominație și „juridismului”.

Altă primejdie vine din performanța fără precedent a digitalizării. Grație acesteia, posibilitatea de exprimare individuală și de informare liberă a oamenilor nu a fost niciodată mai largă. Niciodată „lumea fizică” nu a fost dublată de o „lume virtuală” creată cu ajutorul tehnologiei comunicațiilor, iar „puterea” nu a fost atât de pusă la încercare dinspre informație.  „Lumea virtuală” poate sprijini distrugerea, cum se observă în cazul terorismului, dar ea poate fi socotită, cum arată strategia de refacere a unor țări, „noul ciment” al reconstrucției (Eric Schmidt și Jared Cohen, The New Digital Age. Reshaping the Future of People, Nations and Business, John Murray, London, 2014, p. 218). Numai că, „odată cu extinderea conectivității și a telefoanelor mobile, cetățenii vor avea mai multă putere decât oricând în istorie, dar împreună cu pericole în ceea ce privește viața privată și securitatea”.

Situația este gravă pentru democrație. Căci „o societate străbătută de rețele digitale, care este supravegheată nu numai de giganții comerciali ai Internetului, ci și de serviciile secrete ale statelor, la fiecare pas și în fiecare moment, nu este mai mult, ci mai puțin autodeterminată. Ea posedă nu mai multe, ci mai puține libertăți.” (Yvonne Hofstetter, Das Ende der Demokratie. Wie din künstliche Intelligenz die Politik übernimmt und uns entmündigt, Penguin, München, 2018, p.33). Odată cu Google-Online, s-a trecut la folosiri gratuite ale serviciilor digitale, care ascund faptul că se câștigă mai mult stocând și folosind  datele personale ale utilizatorilor în scopuri comerciale sau pur și simplu pentru a-i manipula. Digitalizarea, sub această dirijare, „fragmentează societatea, în măsura în care ea o descompune în părți componente mai fine, pentru a personaliza și a individualiza“(p.68). Se ajunge ca „ceea ce este public să nu mai aibă putere“, tocmai din momentul în care totul a devenit, într-un fel, public! Pe deasupra, granițele dintre supravegherea în treburi de stat și supravegherea vieții private se dizolvă inevitabil. O „societate a controlului” tinde astfel să înlocuiască democrația.

Odată cu Facebook și Twiter, „comunicarea unu-la-mulți s-a transformat …într-o comunicare mulți-la-mulți“ (Yascha Mounk, Der Zerfall der Demokratie. Wie der Populismus den Rechtsstaat bedroht, Droemer, München, 2018,  p.164), în care nu mai există nicio instanță orientativă. Se constituie o rețea de influențare a minților și comportamentelor ce pune în pericol democrația sub  aparența că informează oamenii. În plus, odată cu Internetul, „căutătorii de neliniște par să câștige controlul asupra forțelor continuității“ (p.26-27) și capătă un fel de ascendent în raport cu cetățenii.

Nu poate fi democrație unde nu sunt partide cu viziuni profilate aflate în competiție. Și sub acest aspect situația este precară.

Am arătat detaliat în alt loc (A. Marga, Identitate națională și modernitate, Libris Editorial, Brașov, 2018) că partidele însele sunt deocamdată excedate. Social-democrații nu și-au elaborat concepția pentru globalizare și digitalizare și se lasă adesea surprinși de cotitura spre „tehnicile” politice ale anilor treizeci, liberalismul nu mai apără libertăți și drepturi ale cetățenilor, ci strânge rândurile în jurul unui vătaf care le promite supraviețuirea, în multe țări creștin-democrația nu știe să convertească valorile proprii în soluții politice, ecologismul s-a oprit înainte de a avea o vedere cuprinzătoare asupra societății.

Încălcarea libertăților și drepturilor fundamentale nu duce decât în impas. Iar cine nu știe să dea seama de situația acestora și să-și asume criza de azi a civismului, spre a o dezlega, subminează democrația.

Îmi amintesc din nou preocuparea lui Frank Schirrmacher, prestigiosul editor al „Frankfurter Allgemeine Zeitung”, de a elabora „analiza prezentului din perspectivă universală” în optica autonomiei persoanei. Pe când mulți își închipuie că distincția „stânga – dreapta” mai are simplitatea de altădată, la întrebarea dacă nu se simte jignit să fie socotit „de stânga”, editorul puternicului ziar conservator a răspuns: „Jignit? Nu m-am gândit la asta. Nu găsesc nici că m-aș fi schimbat. Dar sunt, ca toți ceilalți, doar martor la o gândire ce duce în mod necesar la privatizarea câștigurilor și la socializarea datoriilor”. Altfel spus, problema este de așa natură că nu poți decât apăra –  rămânând rațional și integru – valorile din care constă democrația, chiar dacă poți fi socotit „de stânga”.

Reorientarea populaței suplimentează dificultățile. S-a observat că „în democrațiile din lume se petrec două dezvoltări aparent contradictorii. Pe de o parte, atitudinile oamenilor devin tot mai iliberale. […]. Pe de altă parte, elitele câștigă control tot mai mult asupra sistemului politic și îl separă bucată cu bucată de opinia publică. Mai puțin decât oricând cei care dețin puterea sunt dispuși să ia în seamă voința poporului. Tocmai de aceea, liberalismul și democrația, elementele fundamentale ale sistemului nostru politic, intră tot mai puternic în conflict”(Yascha Mounk, p.23). S-a petrecut ceva peste toate așteptările. „Neobservat de cei mai mulți politologi, în multe țări s-a insinuat un sistem al dreptului fără democrație” (p.292), care dă acum tonul.

Însăși atitudinea cetățenilor față de democrație s-a schimbat. S-a constatat, de pildă, că în Statele Unite, două treimi dintre cei născuți înainte de 1950 consideră democrația extraordinar de importantă. Dintre cei născuți după 1980, doar sub o treime! În Germania, acum douăzeci de ani, fiecare al șaselea cetățean prefera un lider puternic. Azi, fiecare al treilea! În Franța și Marea Britanie, fiecare al doilea! Iar statisticile aduc și alți indicatori elocvenți.

Așa cum funcționează, democrațiile însele nu dau multe motive de speranță. Între altele, ele permit mărirea puterii celor care ajung la decizii și sporesc apatia politică a cetățenilor. În unele țări, ajung la decizii inși care promit marea cu sarea, care aruncă vina mereu pe dușmani inventați, care fac magistrați din acoliți, care își adjudecă mass media, iar legile electorale se modifică în favoarea majorităților. În Grecia, s-a capitulat în fața băncilor, în pofida unui vot popular, în vreme ce „zona Euro oferă un exemplu extrem al unui sistem politic în care oamenii au sentimentul că pot tot mai puțin să se sfătuiască asupra politicii”. Tot mai mulți au senzația că „gândirea lor abia dacă mai are influență asupra acțiunii statelor”, iar indiferența crește.

Unul dintre gânditorii prestigioși de astăzi a avertizat că democrația nu este posibilă în afara statului național. Acesta scria că, “privând națiunea de legitimitatea ei, mișcarea democratică aduce la lumina zilei comuniuni de dinainte de democrație. Națiunea democratică a fost medierea medierilor, căci ea lega comuniunea cu consimțământul” (Pierre Mannent, La Raison des nations, Reflexions sur la democratie en Europe, Gallimard, Paris, 2006. p.20). Și mai recent, s-a spus justificat că „dacă vrem să păstrăm democrația fără a renunța la potențialul emancipator al globalizării, atunci trebuie să facem în așa fel încât statele naționale să își poată lua din nou în mâinile proprii destinul lor” (Yascha Mounk, p.27). Nu dă rezultate soluția celor care susțin că statul național, globalizarea, democrația nu merg mână în mână, și nici opinia celor care cred că soluțiile sunt de acum doar internaționale. În orice caz, cât timp nu se recunoaște indispensabilitatea  statului national – care nu este etnostatul – alt pericol pândește democrația în Europa.

Apelul Vigano a atras atenția că în unele țări se profită de pandemie pentru a suspenda libertăți și drepturi fundamentale și, prin implicație, democrația. Apelul se dovedește pe zi ce trece tot mai justificat.

Chiar aici, unde trăim. Nefiind sugativă turistică, fiind prea puțin circulată, cu contacte comparativ mai reduse, România avea șanse să fie mai puțin atinsă de pandemie. Azi, însă, înăuntrul ei, infectarea este mult mai mare decât raportează „autoritățile”. Ea își are rădăcini multiple: acei peste un milion de diasporeni („votanții noștri”, cum spunea posesiv un „liberal”) aduși în țară fără control sanitar serios și intrați în comunități; amânarea testărilor și apoi interminabilul dribling spre a nu se observa amploarea crimei; amatorismul administrativ; repezirea în măsuri de controlare a cetățenilor și de scoatere din funcțiune a parlamentului, a sindicatelor și a forțelor vii, în locul individualizării situațiilor și al tratării lor în mod adecvat de către autoritățile de la fața locului.

Obsesia „alegerilor” pentru a da „guvernul meu”, în loc de guvernul țării, a întrecut în România actuală preocuparea pentru viața cetățenilor. Se falsifică de fapt din calcule meschine ale unui „președinte” depășit de situație, care pare gata să sacrifice vieți, condițiile de viață, prestigiul țării, pentru a împiedica tragerea la răspundere și răspunderea în general.

La o analiză lucidă, situația din țară s-a degradat continuu de-a lungul ultimilor ani. Se poate ușor constata că stări de urgență militară, în locul celor sanitare, și legi de limitare a libertăților și drepturilor fundamentale, în locul deciziilor pricepute și discutate public, nu rezolvă nimic. Doar că permit  un autoritarism grotesc, ce se servește de un guvern incapabil și de măsluirea voinței politice. Care, de altminteri, pare a fi și ținta!

Atacarea recentă de către vârfuri ale actualului regim a Curții Constituționale – care rămâne, în orice țară matură, place sau nu, reazemul ultim al cadrului democratic – este simptom de profunde carențe civice și juridice. Mai grav, al disprețului pentru democrație, câtă și cum este! Iar împrejurarea că sar în sprijinul atacului „constituționaliști” de mucava, servitori știuți ai slăbirii democrației, demască în plus ascendența juridică a regimului.

Evident că nu are loc nici o interogare etică: cu ce drept desfigurezi  sau ataci instituții ale unei democrații pe care nu o pricepi și la care nu ai contribuit cu ceva? Nu se pune nici întrebarea simplă dacă nu cumva va fi, totuși, normalitate în această țară după ce trece epidemia de nepricepere și incultură a actualilor decidenți!

Deocamdată, se adună nori negri pe cerul democrației. Ce va fi este, pentru moment, din nefericire, în seama unor forțe care nu vor și nu știu ce este democrația. Dar care o avariază din plin.

Studiu Mastercard: românii sprijină relansarea comerțului local în perioada post-izolare

0

Măcelarii, comercianții  de fructe, legume și brânzeturi sunt printre cei care au înregistrat cele mai mari vânzări după perioada de izolare și este probabil ca această tendință să se mențină și în continuare, conform studiului derulat de Mastercard.

63% dintre românii care au ieșit la cumpărături în perioada post-izolare declară că încearcă în mod activ să achiziționeze produse de la comercianții locali pentru a-i ajuta să-și readucă activitatea la normal, unul din trei (34%) oameni afirmând că de la începutul stării de urgență au descoperit noi magazine în comunitatea lor. Aproape doi din trei (62%) spun că intenționează să cumpere în continuare de la magazinele locale, chiar și acum când măsurile de distanțare socială au fost reduse.

29% dintre aceștia spun că au simțit lipsa restaurantului din zona în care locuiesc, iar alți 44% au declarat că în viitor vor mânca și vor bea în localurile din apropierea casei pentru a le ajuta își repornească afacerea. 19% dintre români au declarat că au ales să meargă la un restaurant local pentru a plasa o comandă la pachet, odată ce acesta și-a deschis ușile pentru livrare. 

De asemenea, și saloanele de coafură și frizerie se numără printre acele afaceri care estimează creșteri ale activității, 47% dintre oameni afirmând că au așteptat redeschiderea salonului local, în loc să apeleze la ajutorul familiei sau prietenilor pentru o tunsoare. Totodată, pe parcursul stării de urgență, românii s-au orientat către mijloacele tradiționale de distribuire a laptelui la domiciliu, 20% dintre aceștia declarând că au apelat la un astfel de serviciu în timpul perioadei de izolare, iar 31% afirmând că intenționează să îl folosească în continuare.

„Perioada pe care o traversăm a schimbat modul în care românii își achiziționează produsele și serviciile de care au nevoie, aceștia orientându-se și către surse locale de încredere, și, totodată, a determinat o creștere semnificativă a cumpărăturilor online și a celor contactless, oamenii fiind mult mai conștienți că mijloacele digitale de plată le oferă siguranță, rapiditate și confort. De asemenea, magazinele și comunitățile locale joacă un rol important în furnizarea de bunuri și servicii, în repornirea economiei, precum și în sprijinirea localnicilor și în stimularea spiritului comunității. Sperăm ca această perioadă dificilă să contribuie la construirea unei relații între oameni și comercianții locali și la menținerea acesteia, chiar și pe măsură ce viața va reveni la normal”, a declarat Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația.

Aproape patru din cinci (70%) spun că ultimele luni i-au făcut să conștientizeze dificultățile întâmpinate de cei vulnerabili, iar peste jumătate dintre români (53%) au declarat că sentimentul de apartenență la comunitate este mult mai profund în prezent. Pe tot teritoriul României, doi din cincioameni (42%) au afirmat că acum sunt mai deschiși să își salute vecinii, iar 38% dintre aceștia au declarat că au ajuns să le cunoască numele celor care conduc magazinele din zona în care locuiesc.

TOP 10 AFACERI LOCALE CARE ESTIMEAZĂ CREȘTERI ALE VÂNZĂRILOR ÎN PERIOADA POST-IZOLARE

  1. Comercianții de fructe și legume
  2. Comercianții de brânzeturi
  3. Măcelariile
  4. Saloanele de coafură/frizerie
  5. Magazinele independente de haine
  6. Brutăriile
  7. Magazinele de bricolaj/hardware
  8. Librăriile independente
  9. Magazinele de cadouri
  10. Cafenelele locale

***

Despre Mastercard

Mastercard, https://www.mastercard.ro, este o companie de tehnologie în industria globală de plăți. Misiunea noastră este să generăm și să dezvoltăm o economie digitală atotcuprinzătoare, care să ofere tranzacții sigure, simple, inteligente și accesibile, în beneficiul tuturor, de pretutindeni. Prin transfer de date sigur și prin rețele impenetrabile, prin parteneriate și cu pasiune, inovațiile și soluțiile noastre le permit persoanelor fizice, instituțiilor financiare, guvernelor și companiilor să își atingă potențialul maxim. Coeficientul nostru de decență (DQ) este pilonul de bază al culturii care ne reprezintă și pe care se sprijină tot ceea ce facem în companie și în afara ei. Conexiunile noastre acoperă peste 210 țări și teritorii, astfel încât construim o lume sustenabilă care le oferă tuturor accesul la posibilități de neprețuit.

Statele Unite: falimente în ritm diferențiat

Pe măsură ce epidemia de COVID-19 afectează foarte tare Statele Unite, Coface prognozează în scenariul său de referință că PIB-ul țării se va contracta cu 5,6% în 2020, înainte de a-și reveni cu 3,3% în 2021. Cu toate acestea, prognoza este amenințată de redeclanșarea focarelor în mai multe state care și-au încetat activitatea sau care amână reluarea activității după carantina extinsă din aprilie.

În ceea ce privește falimentele, scăderea PIB-ului ar trebui să fie urmată de o creștere masivă a cererilor de faliment. De la începutul crizei, aceste cereri au scăzut din februarie, aspect determinat de o scădere semnificativă a solicitărilor de faliment în conformitate cu prevederile din capitolul 7 din legea americană a falimentului[1](lichidare). În același timp, numărul companiilor care solicită protecția prevăzută în capitolul 11 (reorganizare) a crescut brusc (+48% față de anul anterior în luna mai), ceea ce indică faptul că falimentele legate de COVID-19 sunt deja în creștere. Coface prognozează că procedura de faliment va reveni în a doua jumătate a anului 2020, cu o creștere preconizată de 43% între sfârșitul anului 2019 și sfârșitul anului 2021.

Mai mult, estimările Coface arată că firmele „zombie” care s-au dezvoltat în ultimul deceniu, reprezentând peste 6% din companii în 2019, ar putea fi, de asemenea, conduse către faliment în următoarele luni. Pe fondul acumulării de datorii, numărul companiilor aflate în dificultate va crește.

Numărul de falimente din ultimele luni relevă o situație problematică

Anul 2019 a înregistrat prima creștere anuală a falimentelor din 2009, cu o evoluție ascendentă a procedurilor inițiate în 2019 de 2,5% față de 2018[2]. Datele lansate[3] după primul trimestru al anului 2020 arată că, după un salt de 21% în ianuarie, procedura falimentului corporativ a început să scadă din februarie.

Ca și în Europa, măsurile de susținere a lichidității corporative, o atitudine de espectativă a companiilor debitoare și închiderea instanțelor de faliment ar putea explica această tendință.

Cu toate acestea, având în vedere amploarea șocului și faptul că măsurile de sprijin ar urma să expire treptat, insolvențele din Statele Unite vor crește.

Situațiabilanțurilor agregate ale companiilor evidențiază faptul că sectoarele aerospațial, comerț cu amănuntul, auto și energie sunt cele mai vulnerabile în contextul dat.

Falimentele și „zombificarea” amenință companiile supraîndatorate

Companiile „zombie”, care continuă să funcționeze în ciuda solvabilității și rentabilității precare ar putea fi, de asemenea, împinse spre faliment în următoarele luni. Mai important, cum tot mai multe companii sunt forțate să mobilizeze resurse de gestionare a datoriilor pentru a face față pierderilor de venituri, amenințarea unei multiplicări a companiilor aflate în dificultate se adaugă riscului de faliment.

Raportul complet aici


[1] Capitolul 7 – Lichidarea: reprezinta aproape 64% din procedurile de faliment comercial în anul 2019, acest proces supravegheat de instanță implică vânzarea de active și plata veniturilor din vânzări către creditori de către un reprezentant judiciar, în conformitate cu prioritățile stabilite de Codul falimentului. Capitolul 11 – Reorganizare: Acest proces, care reprezinta peste 25% din proceduri în 2019, permite unei companii să își continue activitatea în timp ce implementează o reorganizare.

[2] Date publicate de Biroul Administrativ al Curtilor Americane

[3] Date publicate de Biroul Administrativ al Curtilor Americane pentru trimestrul 1 și în publicații emise pentru aprilie si mai de cattre Institutul American al Falimentului

Accenture: 66% dintre oamenii de afaceri se așteaptă ca revenirea economiei din Europa să fie rapidă

0

Deși companiile europene intenționează să accelereze transformarea digitală, este posibil ca investițiile lor mai lente în inovare să nu le permită să ajungă din urmă companiile americane și chineze

Două treimi (66%) dintre liderii afacerilor la nivel mondial sunt încrezători că piața europeană va înregistra o revenire relativ rapidă în urma recesiunii economice cauzate de pandemia COVID-19, potrivit unui nou studiu Accenture (NYSE: ACN).

Raportul intitulat „Bold Moves in Tough Times” și bazat pe un sondaj la care au participat aproximativ 500 de directori de companii din Europa, America de Nord și regiunea Asia-Pacific din 15 industrii, constată că aproximativ trei din 10 de respondenți (29%) se așteaptă ca revenirea economică în Europa să fie destul de rapidă („în formă de V”); în timp ce 37% anticipează o revenire mai lentă, dar constantă, în formă de U în următoarele 12 luni.

Printre cele mai optimiste sectoare se numără cel al comunicațiilor, mass-media și al divertismentului, unde 52% dintre respondenți se așteaptă la o revenire în formă de V pe piețele europene, urmat de cel de asigurări cu 47%. La polul opus se află sectorul auto și cel al companiilor aeriene/travel/transporturi doar 7% și, respectiv, 12% dintre respondenți așteptându-se la o revenire rapidă. O perspectivă optimistă se poate observa și în domeniul produselor farmaceutice / biotehnologie / științele vieții, cu 34% dintre liderii acestui sector așteptându-se la o creștere a cererii în Europa ca urmare a pandemiei.

Raportul arată, de asemenea, că directorii se așteaptă ca economiile din Germania, Marea Britanie și Țările Nordice să se refacă cel mai rapid după recesiune, urmate de Franța, Spania și Italia. În plus, oamenii de afaceri europeni sunt optimiști în ceea ce privește competitivitatea Europei, deoarece patru din 10 respondenți (39%) consideră că firmele europene vor fi mai competitive față de cele din SUA decât au fost înainte de criză și chiar mai mulți (43%) cred că firmele europene vor fi mai competitive în comparație cu cele chineze.

„Încrederea este critică în actualul context economic, care este încă volatil și nesigur”, a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO AccentureEuropa. „Optimismul cu privire la revenirea economică și competitivitatea Europei oferă companiilorde pe continent o ocazie unică de a-și consolida poziția de lider și de a reduce decalajul față de concurenții lor americani și asiatici. Totuși, acest lucru va depinde de cât de bine vor transforma optimismul în acțiuni îndrăznețe. Cel mai mare risc este ca liderii de afaceri europeni să rămână dependenți într-o proporție considerabilă de sprijinul guvernamental, să fie defensivi și să investească prea puțin în inovații radicale – deoarece competiția lor globală nu va aștepta.”

Raportul Accenture indică faptul că există riscul ca directorii din Europa să fie prea prudenți în ceea ce privește modul în care se pregătesc pentru revenire, în comparație cu cei din America de Nord și Asia-Pacific. Concret, directorii europeni:

  • Se axează pe o inovare progresivă, mai degrabă decât pe una radicală. Mai mult de jumătate (53%) dintre respondenții europeni au declarat că încetinesc investițiile în inovare și nu vor relansa nicio inițiativă în următoarele șase luni, comparativ cu 33% dintre respondenții din America de Nord și 49% în Asia Pacific.
  • Investesc insuficient în viitorul afacerii. În Europa, doar una din șapte companii (16%) investește deja în inițiative pentru pregătirea revenirii, comparativ cu una din patru (25%) în Asia Pacific și una din trei (34) % în America de Nord.
  • Sunt mai puțin înclinați către colaborare pentru a se redresa.Liderii de afaceri din Europa sunt mai puțin înclinați decât cei din America de Nord și Asia-Pacific să colaboreze cu alte companii pentru a atenua impactul crizei și pentru a se redresa mai repede (48% dintre cei din Europa, comparativ cu 53% în America de Nord și 55% în Asia-Pacific).

„Liderii de afaceri din Europa trebuie să înceapă să se reinventeze acum pentru lumea post-COVID-19”, a spus Ollagnier. „Acum este momentul să gândim și să acționăm diferit și să ne asumăm riscuri echilibrate pentru a construi reziliență pe termen lung și pentru a reînnoi modele de creștere pentru a ne adapta la ceea ce numim o lume„niciodată normală”.

Raportul evidențiază domenii critice pe care companiile europene trebuie să se concentreze pentru a elimina decalajul de competitivitate față de omologii lor nord-americani și asiatici.

Acestea includ:

  • Creșterea ritmului și a sferei de aplicare a transformării digitale: Companiile care au fost cele mai reziliente în timpul pandemiei au cele mai avansate capacități digitale, ceea ce le-a permis rapid și la scară largă să-și echipeze forțele de muncă pentru lucrul de la distanță, să își adapteze lanțurile de aprovizionare și să țină cont de noile modalități de cumpărare. Executivii europeni văd acum în mod clar necesitatea creșterii vitezei schimbării digitale, deoarece aproape două treimi (63%) au declarat că firmele lor își vor accelera transformarea digitală, inclusiv utilizarea cloud.
  • Crearea de experiențe pentru consumatorii din ce în ce mai responsabili: Obiceiurile de cumpărare în timpul COVID-19 – cu consumatorii care fac achiziții mai responsabile și trec masiv la canalele online – vor rămâne în lumea post-pandemică. Prin urmare, companiile vor trebui să furnizeze o experiență completă clienților – una care să îi aducă la inovație, în faza inițială, și ulterior să continue prin vânzări și servicii. Aproape două treimi (62%) dintre liderii de afaceri europeni dintr-un grup de industrii care au legătură cu consumatorii văd oportunități în a se baza pe obiceiuri de cumpărare care sunt din ce în ce mai mult determinate de criterii sociale și de mediu.
  • Utilizarea tehnologiei pentru reinventarea sectorului industrial: COVID-19 a declanșat dezbateri cu privire la nevoia companiilor de a-și readuce operațiunile pe piețele interne. Cu toate acestea, „re-localizarea” s-ar putea să nu fie panaceul pentru „renașterea industrială” europeană. Pentru a construi reziliență operațională pe termen lung, a reinventa modele de afaceri și a crea noi fluxuri de venituri, companiile trebuie să utilizeze tehnologii digitale avansate, cum ar fi modelarea predictivă, „digital twins” și „edge computing”, printre altele. Cu 42% dintre respondenții europeni din sectorul producției care intenționează să accelereze investițiile în transformarea digitală, comparativ cu doar 32% în America de Nord și 30% în Asia, există o oportunitate pentru companiile europene de a prelua conducerea în sectorul industrial.

„Europa este la răscruce. Liderii săi din afaceri pot continua pe căile strategice și operaționale bine cunoscute sau pot explora un nou drum, unul bazat pe inovare și tehnologie cu potențial ridicat, care se îmbină cu puterile tradiționale ale durabilității, solidarității și scopurilor europene”, a spus Ollagnier. „Deși pandemia COVID-19 a fost dificilă, pe măsură ce ieșim din ea, amploarea și sfera noilor oportunități – în special în sectorul industrial și în problemele de tranziție energetică – sunt clare. Este timpul ca Europa să facă demersuri îndrăznețe și să profite de aceste oportunități pentru a reduce în sfârșit decalajul de competitivitate.”

Despre studiu

Cercetarea se bazează pe un sondaj efectuat cu sprijinul a 478 de directori de companii din 15 țări și 15 industrii. Studiul a fost realizat în luna mai 2020 și acoperă companii cu venituri anuale care depășesc 500 milioane dolari. Industriile reprezentate includ: companii aeriene / travel / transporturi; auto; bancar; comunicații / media / divertisment; produse chimice; bunuri de consum; energie; High Tech; bunuri și echipamente industriale; asigurări; farmaceutică / biotehnologie / științele vieții; servicii publice; retail; software / platforme și utilități. Țările reprezentate includ Australia, Austria, Belgia, Canada, China, Franța, Germania, Italia, Japonia, Luxemburg, Olanda, Spania, Elveția, Regatul Unit și Statele Unite.

Comisia Europeană prelungește valabilitatea ajutoarelor de stat

O veste bună pentru cei care vor să investească în România. Așteptăm ca autoritățile române să adopte această prelungire până în 2023.

Autor: Mihaela Mitroi, Partener, Asistență Fiscală și Juridică, EY România, lider al activității de consultanță fiscală și juridică în clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrală și de Sud-Est și Asia Centrală (CESA) (foto)

Modernizarea ajutoarelor de stat în cadrul Uniunii Europene (UE) reprezintă un subiect mai vechi, iar ideea a apărut încă din 2012, când Comisia Europeană (CE) a prezentat o reformă în acest sens. Evident, de-a lungul timpului, am avut de-a face cu o serie de propuneri pe această temă, iar la începutul anului trecut, mai exact în ianuarie 2019, a fost propusă prelungirea unor serii de norme valabile până la sfârșitul anului 2020 și a fost lansată o evaluare a acestora sub forma unei „verificări a adecvării”.

Comisia Europeană a adoptat recent un nou regulament de modificarea Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER) și a Regulamentului privind ajutoarele de minimis și o Comunicare de modificare a altor șapte seturi de orientări privind ajutoarele de stat.

Ce presupune acest lucru?

Practic, avem de-a face cu o prelungire a valabilității anumitor norme privind ajutoarele de stat, care altfel ar expira la sfârșitul anului 2020, astfel:

A. Prelungirea cu un an (până în 2021) a:

  • Orientărilor privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020;
  • Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru promovarea investițiilor de finanțare de risc;
  • Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru protecția mediului și energie pentru perioada 2014-2020;
  • Comunicării Comisiei – Criterii pentru analiza compatibilității cu piața internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun;
  • Comunicării Comisiei către statele membre privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul asigurării creditelor la export pe termen scurt. 

B. Prelungirea cu trei ani (până în 2023) a:

  • Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER);
  • Regulamentului privind ajutoarele de minimis; 
  • Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate.

Decizia de prelungire a acestor norme a luat în considerare efectele crizei actuale generate de COVID-19 și consultările avute cu statele membre ale UE.

De ce e important pentru România?

Schemele de ajutor de stat adoptate de România, precum HG 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, și HG 332/2014,care vizează sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă, au la bazăRegulamentul (UE) de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER).

Prin prelungirea acestor norme, companiile vor putea să acceseze ca metodă de finanțare schemele de ajutor de stat menționate anterior până la sfârșitul anului 2023 (în prezent, acestea sunt valabile până la sfârșitul anului 2020).

Reamintesc faptul că finanțările în baza HG 807/2014 se acordă pentru investiții de minim 1 milion de euro, în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente. Această schemă de ajutor de stat nu este condiționată de realizarea unor noi locuri de muncă, iar costurile eligibile, în active corporale și necorporale, trebuie să îndeplinească anumite condiții, precum:

  • să fie exploatate exclusiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru a atinge obiectivele investiției pentru care s-a solicitat finanțarea;
  • să fie incluse în activele beneficiarului de ajutor de stat și să rămână alocate investiției pentru o perioadă de minim 5 ani de la sfârșitul investiției;
  • să fie achiziționate în condiții de piață;
  • să fie noi.

Finanțările în baza HG 332/2014 acoperă costurile cu locurile de muncă (în limita salariului mediu brut pe economie) aferente investiției calculate pe o perioadă de 2 ani.

Deși această schemă nu a mai fost deschisă din 2017, înțelegem că la nivelul Ministrului de Finanțe are loc revizuirea acesteia și este posibil să avem schimbări în ceea ce privește numărul minim de locuri de muncă și procesul de depunere a cererilor.

Intensitatea ambelor ajutoare de stat poate ajunge până la 50% din totalul investiției, în funcție de regiunea unde va avea loc investiția, iar nivelul maxim al ajutorului ajunge până la 37,5 milioane de euro.

Care sunt pașii următori?

Prin modificările propuse acum, CE invită statele membre să trimită notificări până la 1 septembrie 2020 cu privire la intenția acestora de a prelungi valabilitatea hărților lor referitoare laajutoarele de stat. Astfel, statele membre pot decide să prelungească schemele existente. Înțelegem că la evenimentul de lansare a noului program economic, Guvernul a anunțat deja căva prelungi schemele de ajutor de stat.

UltraVision Consult lansează versiunea 4.6 a aplicației AppVision

0

Integratorul de soluții de securitate și control al accesului UltraVision Consult, partener strategic pentru țările din Europa Centrală și de Sud-Est al companiei Prysm, lansează noua versiune 4.6 a aplicației AppVision în regiune, caracterizată ca „una dintre cele mai versatile tehnologii PSIM (Physical Security Integration Management), dezvoltată de Prysm Software, furnizor mondial de top în domeniul tehnologiei de arhitecturi deschise”. Sistemul înglobează într-un sistem de control centralizat soluții privind securizarea perimetrelor, siguranța oamenilor și a bunurilor, controlul accesului, sistemele de monitorizare și alarmă.

UltraVision Consult informează că sistemul este „o platformă deschisă, care unifică diferite tehnologii, pentru a oferi operatorului funcții de informare, comandă și control al proceselor. Este permisă gestionarea tuturor echipamentelor cu rol în securitatea unui obiectiv, fiind în același timp menținută independența alegerii furnizorilor. Este oferită, așadar, o licențiere flexibilă, scalabilă și modulară, care asigură posibilitatea creșterii de la proiecte mici, la proiecte multi-locație, cu un număr nelimitat de interfețe incluse. Monitorizând îndeaproape noile provocări, inginerii de la Prysm Software răspund întotdeauna prompt cerințelor, prin dezvoltarea de noi funcții sau dezvoltarea celor deja existente, care sunt puse apoi la dispoziția utilizatorilor prin lansarea de noi versiuni. Din cauza crizei sanitare mondiale și a restricțiilor aferente, versiunea 4.6 a aplicației AppVision s-a lansat puțin mai târziu anul acesta, fiind disponibilă prin intermediul UltraVision Consult atât în România, cât și în restul Europei Centrale și de Sud-Est. Printre noutățile introduse odată cu trecerea la 4.6, se numără o nouă versiune AppMaintenance. Aceasta presupune administrarea informaţiilor tehnice ale activelor aflate în întreținere și trasabilitatea operațiunilor de mentenanță preventivă și corectivă. În plus, ca noutate au apărut o serie de funcții și facilități îmbunătățite de securitate IT, o nouă facilitate de administrare a procedurilor standard de operare sau scenarii și o nouă opțiune pentru audit video, care presupune înregistrarea ecranelor stațiilor de lucru. Versiunea 4.6 a AppVision™ se poate descărca de către membri de pe website, cu actualizări pentru întreaga documentație aferentă pentru a simplifica procesul de familiarizare a utilizatorilor. Echipa UltraVision Consult va fi alături de partenerii regionali care doresc să afle mai multe informații despre AppVision 4.6. Echipa de suport a actualizat în prima jumătate a anului platforma AppVision cu drivere noi pentru 2N® IP intercoms, Alwin, OPTIMA box, Horanet Go, NiceVision, Sound recognition, MobileView, Under vehicle scanner ș  altele. Lista completă a driverelor este disponibilă pe site-ul Prysm la link. În plus, echipa UltraVision Consult poate asigura dezvoltările personalizate necesare diferitelor proiecte din România și întreaga regiune a Europei Centrale și de Sud-Est”. 

Financial Intelligence organizează webinarul 5G: ROMÂNIA DIGITALĂ

0

„Există oportunități enorme în fața noastră, pe care le putem adapta în beneficiul cetățenilor, comunităților, societăților noastre. Rețelele 5G și Inteligența Artificială (AI) sunt domenii de inovație necesare pentru a permite dezvoltarea societății”, consideră Marian Murguleţ, Secretar de stat pentru Tehnologia Informației la nivelul întregii Administrații Publice Centrale, CIO Guvernamental.

„Se preconizează că noua tehnologie 5G va fi îmbunătățită cu inteligența artificială pentru a da un sens datelor, pentru a gestiona și a orchestra resursele rețelei și pentru a oferi informații pentru sisteme conectate și autonome. Aceasta va face orașe întregi « inteligente » , agricultura și sănătatea vor fi posibile în registrul «smart» , va permite mașinilor autonome să se conducă singure, în timp ce vor schimba extensiv pachete imense de date.

România trebuie să urmărească și să trateze acele riscuri subliniate de Comisia Europeană în setul de instrumente pentru securitatea rețelelor 5G. Comisia a stabilit cadrul de evaluare pentru principalele amenințări, vulnerabilități și riscuri strategice la adresa rețelelor 5G, care vor sta la baza măsurilor ce vor fi adoptate la nivel național de fiecare stat membru, pentru a fi gestionate în mod corespunzător. Potrivit acestei evaluări, riscurile de securitate sunt relaționate, pe de o parte, cu inovațiile ce intervin în acest sector (în special în zona de software, aplicații și servicii bazate pe 5G), iar, pe de altă parte, cu furnizorii care construiesc și operează aceste rețele, și de care nu trebuie să fim complet dependenți”, adaugă Marian Murguleţ.

Reputați specialiști din domeniul IT vor discuta, mâine, despre 5G în cadrul webinarului 5G: ROMÂNIA DIGITALĂ, organizat de Financial Intelligence, de la ora 11:00.

Evenimentul se va desfășura ONLINE și va fi transmis LIVE pe site-ul www.financialintelligence.ro, pe pagina de Facebook Financial Intelligence, precum și pe canalul de YouTube Financial Intelligence.

Participanții vor putea transmite întrebări speakerilor prin intermediul paginii de Facebook Financial Intelligence.

TEME DE DISCUȚIE

  • Securitatea cibernetică a rețelelor 5G – de ce are o relevanță mai mare decât în ​​cazul tehnologiilor 3G și 4G?
  • Principalele domenii de risc pentru securitatea cibernetică a rețelelor 5G (tehnologice, educaționale etc.)?
  • Atacuri cibernetice – caracteristici și tendințe.
  • Standarde și soluții pentru a asigura securitatea 5G.
  • Abordarea globală, europeană și națională a problemei securității cibernetice 5G.

SPEAKERI INVITAȚI

11:00 Deschidere eveniment

  • Dragoș PREDA, Secretar de stat pentru Comunicații, Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor (confirmat)
  • Marian MURGULEȚ,Secretar de stat pentru Tehnologia Informației la nivelul întregii Administrații Publice Centrale, CIO Guvernamental (confirmat)
  • Cristin POPA, Director Executiv Monitorizare și Control, ANCOM (confirmat)
  • Sergiu ZAHARIA, Chief Security Officer Huawei (confirmat)
  • Yugo NEUMORNI, Președinte CIO Council (confirmat)
  • Alexandru DRAGNE, Associate DRAGNE & ASOCIAȚII (confirmat)
  • Varujan PAMBUCCIAN, Membru al Comisiei pentru Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor, Camera Deputaților (tbc)
  • Reprezentant ANSSI

12:15 Q&A

Le mulțumim partenerilor evenimentului pentru că ne sunt alături: Integrated Corporate Security Services (ICSS), Agerpres, România Durabilă, Economistul, Club Economic, The Diplomat, New Money, BiziLive TV, Boof Media.        

IMM INVEST a intrat in faza a patra de implementare: PLATA AJUTORULUI DE STAT

0

Prin IMM Invest s-au acordat 10,220,224,704  lei in aproximativ 2 luni, ceea ce inseamna o crestere a creditului bancar catre companii de 34 de ori peste media lunara a creditelor acordate in ultimul deceniu.

Programul de sustinere a întreprinderilor mici si mijlocii IMM INVEST ROMANIA a intrat in cea de-a patra faza de implementare, cea a acordarii ajutorului de stat, care va asigura 0 costuri de finantare pentru aplicantii programului. Aceasta subventie consta in garantarea împrumuturilor accesate prin program, precum si a platii sumelor cuvenite din cumulul comisionului de risc, a comisionului de administrare şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credite.

In acest moment, in portalul www.imminvest.ro sunt inregistrate 65,342 IMM-uri, cu un volum total subscris de peste 85.miliarde lei, din care aproximativ 60 miliarde lei reprezinta solicitari pentru credite de investitii, iar peste 25 miliarde sunt solicitari pentru credite capital de lucru. Finantarea acestor IMM-uri va contribui la mentinerea a 802.806 persoane angajate si cu siguranta, va impulsiona crearea de alte noi locuri de munca.

Numarul creditelor aprobate de catre cei 21 finantatori participanti in program este de 11,589, iar volumul finantarii garantate este de 10,220,224,704 RON.

Pentru IMM-urile care inca nu au accesat programul si doresc sa se inscrie, reamintim ca aplicatia programului imminvest.ro ramane deschisa pentru noi inscrieri pana la data de 31.12.2020.

Programul prevede parcurgerea de catre IMM a patru etape: prima etapa presupune analiza eligibilitatii privind incadrarea in categoria IMM- realizata de catre FNGCIMM; in faza a doua banca selectata de catre IMM, solicita documentatia de credit, efectueaza analiza economico-financiara si conform propriilor norme de creditare, stabileste daca proiectul pentru care se solicita finantarea este viabil din punct de vedere economic, caz in care aproba creditul si transmite solicitarea de garantare catre FNGCIMM. In etapa a treia FNGCIMM analizează și garantează creditele aprobate de către instituțiile financiar bancare.

In etapa a patra, cea de acordare a ajutorului de stat, FNGCIMM calculeaza si efectueaza plata sumelor cuvenite finantatorilor in contul dobanzilor si comisioanelor pana la data de 31,12.2020, cu posibilitatea de prelungire, La doua luni si jumate de la debutul programului, FNGCIMM a facut plati in contul granturilor acordate de 16.060.493,63 RON.

„Cifrele confirma intr-adevar ca IMM Invest este cel mai de succes program de finantare cu garantii de stat din istoria Romaniei. Drept dovadă sunt cifrele ilustrate in acest grafic (sursa BNR): soldul creditelor acordate de tot sistemul bancar sectorului IMM companiilor a crescut in ultimii 12 ani, cu 40 mld RON, de la 77 mld RON (2007) la 117 mld RON (2019), media de crestere lunara a fost de 0,3 mld RON. Prin facilitatile aduse de IMM Invest s-au acordat 10,220,224,704  lei in aproximativ 2 luni, ceea ce inseamna o crestere de 34 de ori peste media lunara din ultimul deceniu! 

   Sursa BNR

Creditele prin IMM Invest reprezintă 11% din stocul total de credite în lei pentru companii. Anul trecut rata lunară de creștere a stocului de credite pentru companii era de aproximativ un miliard de lei pe luna. Planul National de Investitii si Relansare Economica este un plan de investitii fara precedent care are ca obiectiv inlocuirea masurilor de subventionare cu cele de stimulare. Este exact ceea ce are nevoie economia romaneasca, un plan vizionar de reconstructie si stimulare a competitivitatii economiei, bazat pe investitii care sa duca la bunastare si consum. Mai este nevoie de o masura pentru a completa tabloul: deblocarea accesului la creditul comercial (obtinerea de produse/servicii cu plata la termen), principalul canal de finantare al firmelor din Romania.” a declarat Dumitru Nancu, Directorul General al FNGCIMM.

In perioada imediat urmatoarea FNGCIMM va operationaliza un nou program guvernamental, IMM LEASING DE ECHIPAMENTE ȘI UTILAJE, cu avans zero de finanţare. Valoarea maximă a finanţării este de 5 milioane de lei pe beneficiar şi isi propune stimularea accesarii finantarilor de tip leasing, in vederea  achizitionarii de active noi sau second-hand pentru desfasurarea activitatii companiilor, in special a celor care au nevoie de transfer de tehnologie in procesele de productie si  asigurarea  fluxurilor financiare necesare acestora prin operatiuni specifice de sell-and-lease-back.

IMM Invest (accesul la capital financiar), Factoring-ul cu regres (schema de garantare de catre stat a creditului commercial), Scontarea cu garantarea de catre stat si Programul de Garantare a Leasing-ului de Echipmente si Utilaje (accesul la creditul furnizor), pot deveni pilonii de relansare a economiei romanesti si reprezinta raspunsul FNGCIMM la necesitatile crizei actuale, care a adus multe provocari, dar si multe oportunitati de resetare a setorului IMM si de deschidere a sistemului bancar catre finantarea economiei.

BCG: Averea românilor ar putea fi mai puțin afectată de criza generată de COVID-19

Deși a crescut mai lent decât media din regiunea est-europeană, averea românilor ar putea fi mai puțin afectată de criza generată de COVID-19

O nouă analiză realizată de Boston Consulting Group relevă faptul că averea financiară a românilor crește mai lent decât media din Europa de Est și rămâne puternic concentrată:

  • aproximativ 20% din averea financiară națională este deținută de persoane care au până la 100.000 de dolari – segment care este reprezentat de mult peste 95% din populația României;
  • 37% este deținută de persoane care au între 100.000 și 250.000 de dolari;
  • 17% din averea națională este deținută de segmentul de peste 100 milioane de dolari;
  • restul de aproximativ 26% se împarte în ponderi relativ egale în categoriile 250.000 – 1 milion, 1-5 milioane, 5-20 milioane, 20-100 milioane de dolari.

Averea financiară a românilor a crescut în medie cu 7% în ultimii 20 de ani, într-un ritm mai lent decât creșterea de 10% înregistrată în Europa Centrală și de Est, Statele Baltice și Rusia în aceeași perioadă, arată Boston Consulting Group (BCG) în cel mai recent raport al său, Global Wealth Report.

Drept urmare, românii dețin acum 4% din averea financiară totală din această regiune, într-o scădere semnificativă de la valoarea de 7,3% înregistrată în 1999. Acest lucru poate părea surprinzător, într-un context în care România a avut una dintre cele mai mari rate de creștere economică din Europa din ultimii 10 ani, dar ar putea fi explicată prin doi factori: 1. o dezvoltare puternică a consumului, care a determinat creșterea economică din ultimii ani; 2. rate mari de creștere a investițiilor non-financiare, în primul rând imobiliare, care nu sunt incluse în calculul averii financiare adresate de studiul nostru.

La 20 de ani de la primul raport anual al BCG asupra averii globale, astăzi, aceasta cunoaște o concentrare mult mai mică decât în trecut, iar decalajul de avere care a separat la începutul secolului piețele dezvoltate de piețele de creștere s-a redus dramatic. La nivel global, averea financiară netă aproape s-a triplat în ultimii 20 de ani, trecând de la 80 de miliarde de dolari în 1999 la 226 de miliarde de dolari la sfârșitul lui 2019.

Pe de altă parte însă, criza COVID-19 va impacta averea românilor într-o măsură mai mică decât media din regiunea est-europeană.

„BCG consideră că această criză provocată de COVID-19 va avea un impact mai mic asupra acumulării averii de către români în comparație cu alte țări din regiune. Prin urmare, în următorii cinci ani, averea financiară locală va crește mai susținut decât cea ​din Europa Centrală și de Est, Balcani, Rusia sau chiar decât media globală, luând în considerare toate scenariile,” a spus Bogdan Belciu, Partner BCG.

Bogdan Belciu, Partner, Boston Consulting Group

În raport, BCG prezintă trei scenarii posibile pentru evoluția post-COVID-19 la nivel global, care va impacta diferit industria administratorilor de investiții:

  1. Recuperare rapidă: Deși PIB-ul mondial scade rapid, această situație va fi trecătoare, iar averea globală va crește de la 226 trilioane de dolari în 2019 la 282 trilioane de dolari până în 2024, cu o rată de creștere de 4,5%. Pentru administratorii de active va exista o scădere a profiturilor pe termen scurt, dar pandemia nu va avea un impact pe termen lung asupra industriei.
  2. Recuperare economică lentă: Impact mai puternic asupra economiei, criza va fi mai severă și va dura mai mult până la recuperare. În acest scenariu, averea globală va scădea la 215 trilioane de dolari în acest an și apoi vacrește la 265 trilioane de dolari până în 2024, o creștere anuală de 3,2%. În acest caz, marja de venit a administratorilor de active va fi în scădere, în special pentru cei care lucrează cu raport cost-beneficiu ridicat. Drept urmare, consolidarea industriei poate crește.
  3. Pierdere prelungită: Impact prelungit asupra economiei, a pieței muncii și productivității. Drept urmare, averea globală va scădea la 210 trilioane de dolari în acest an, ca să crească apoi la 243 de miliarde de dolari până în 2024, o creștere anuală de doar 1,4%. Ca rezultat, administratorii de active vor trebui să lucreze într-o piață deosebit de dificilă, costul achizițiilor în acest caz ar putea crește semnificativ.

Concentrația averii în România este mai mică decât în ​​Europa Centrală și de Est, Balcani și Rusia, conform aceluiași raport. Românii care dețin în cont mai puțin de 250.000 de dolari în valoare netă reprezintă 57% din totalul averii financiare personale, cu 11 procente mai mare decât în ​​Europa Centrală și de Est, Balcani și Rusia. Ponderea indivizilor cu avere foarte mare, adică cei care dețin o avere financiară de peste 100 de milioane de dolari, reprezintă un procent de doar 17%, comparativ cu media de 29% în regiune.  

„Nu ne așteptăm la o creștere a concentrării averii în România, deoarece averea segmentelor inferioare crește mai repede decât cea a segmentelor foarte bogate” a declarat Belciu. Cu toate acestea, persoanele cu o avere cuprinsă între 250.000 și 1 milion de dolari vor avea cea mai rapidă rată de creștere în următorii cinci ani, conform prognozelor BCG.

Nu în ultimul rând, alocarea activelor arată o tendință interesantă În România, asigurările de viață și, în cea mai mare parte economiile aferente pensiilor deținând o pondere semnificativă, mai mare decât în ​​Europa Centrală și de Est, Balcani și Rusia, dar se plasează sub media globală. Fondurile mutuale și investițiile directe în acțiuni sunt în linie cu tendințele regionale, în timp ce numerarul și depozitele au o pondere mult mai mică în averea totală.

O copie a Global Wealth Report 2020 poate fi descărcată de aici.

***

Despre Boston Consulting Group

Boston Consulting Group este partenerul liderilor din afaceri și societate pentru a-i ajuta să facă față celor mai mari provocări și pentru a descoperi cele mai mari oportunități. Compania BCG a fost pionierul domeniului strategiei de afaceri, aceasta fiind fondată în anul 1963. Astăzi, aducem clienților noștri o transformare totală – care inspiră schimbări complexe, permițând organizațiilor să crească, să aibă un avantaj competitiv care să conducă la un impact liniar.

Pentru a avea succes, organizațiile trebuie să îmbine capacitățile digitale cu cele umane. Echipele noastre globale aduc industrie expertiză, competențe funcționale și o serie de perspective care duc la crearea schimbărilor. BCG oferă soluții prin consultanța managementului de vârf, împreună cu tehnologie și design, proiecte corporative și digitale – și scopuri de afaceri. Avem un model unic de colaborare la nivelul companiei acoperind nivelurile organizației clientului, generând rezultate care să permită clienților noștri să se dezvolte.

BestJobs: Peste 40% mai multe aplicări la joburi în luna iunie

0

Conform BestJobs Șoferii, în luna iunie au avit loc peste 40% mai multe aplicări la joburi, personalul medical și farmaciștii fiind cei mai activi în căutarea unui loc de muncă.

Românii continuă să caute intens un nou loc de muncă sau o schimbare a locului de muncă actual. Luna iunie a adus, astfel, o nouă creștere a numărului de aplicări la job-uri, de peste 40% față de luna mai și de mai bine de 20% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.

Chiar dacă de regulă în lunile de vară interesul angajaților în ceea ce privește căutarea unui loc de muncă scade, situația din piața muncii pe fondul crizei epidemiologice actuale și a impredictibilității economice determină angajații români să aplice în număr mare la joburi noi, fie pentru că au rămas fără job în această perioadă sau caută o schimbare pe plan profesional.

Angajații din transport, medical & pharma, financiar și inginerie au fost cei mai activi în căutarea unui nou loc de muncă pe platforma BestJobs în iunie, cu un volum total de peste 100.000 de căutări pentru aceste domenii. În același timp, pe fondul pandemiei de Covid-19, domeniul medical și farmaceutic a înregistrat cea mai mare creștere a interesului din partea candidaților, cu un avans de peste 50% al volumului de căutări de joburi de la începutul anului și până la finalul lunii iunie. Domeniile resurse umane și vânzări au înregistrat și ele un interes crescut din partea candidaților comparativ cu luna mai, cu peste 13.000 de căutări fiecare, în timp ce retailul a înregistrat o scădere de peste 65% a interesului candidaților pentru un job în acest domeniu.

Takko Fashion, Romstal și Enel au atras cei mai mulți candidați în luna iunie, cu peste 8.000 de aplicanți

Printre companiile care au atras cei mai mulți candidați luna trecută se numără: Takko Fashion (3.069 candidați), Romstal (2.695 candidați), Enel (2.599 candidați), Vodafone Romania (2.119 candidați), Regina Maria (2.113 candidați), Dona Logistica, parte din grupul Dona (2.061 candidați), Deichmann (2.022 candidați) și BCR (2.016 candidați).