Performanţă românească la Olimpiada Internaţională de Filosofie

0
România a obținut două mențiuni la Olimpiada Internaţională de Filosofie (IPO), ediţia a XXVII-a, desfăşurată la Roma, în perioada 16-19 mai: – Horia-Ştefan Lixandru – Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din Bucureşti, distins cu premiul I la etapa națională – Ioan-Victor PopaColegiul Naţional „Sfântul Sava” din Bucureşti, distins cu premiul II la etapa națională. Echipa României a fost coordonată și însoțită de prof. Elena Florina Oțet –  Liceul Andrei Mureșanu” din Brașov, membru fondator al competiției și membru al juriului internațional și prof. Eugen Stoica – membru al juriului și al comitetului internațional de organizare. La competiţie au participat peste 100 de concurenți din 48 de ţări  din Europa, Asia, America de Nord, America de Sud.Tema ediţiei a fost „Cultural Heritage and Citizenship”.   La înapoierea în ţară, delegația a fost întâmpinată și felicitată de ministrul educaţiei naţionale, Ecaterina Andronescu (foto MEN).  

Indicele ROBOR la 3 luni a stagnat la 3,28%

0
lei, a stagnat la 3,28%, pentru a treia oară consecutiv, potrivit datelor publicate luni de Banca Naţională a României (BNR). Miercuri, indicele ROBOR la 3 luni a coborât la 3,28%, cel mai scăzut nivel din 2 aprilie, când a fost 3,23%, conform datelor News.ro. Luni, indicele a stagnat la 3,28% pentru a treia oară consecutiv. Totodată, indicele ROBOR la 6 luni a stagnat la 3,38%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă, potrivit sursei citate.

Numărul locurilor de muncă vacante a scăzut

0
Numărul mediu anual de locuri de muncă vacante din economie, un indicator al deficitului de forță de muncă la nivel național, a scăzut în primul trimestru al anului cu 600 față de trimestrul anterior, până la 58.200, arată datele publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS). Comparativ cu același trimestru al anului trecut, rata locurilor de muncă vacante a scăzut cu 0,02 puncte procentuale, iar numărul locurilor de muncă vacante a scăzut cu 200, scrie Profit.ro. De asemenea, în trimestrul I 2019, rata locurilor de muncă vacante a fost de 1,18%, în scădere cu 0,02 puncte procentuale față de trimestrul precedent. Prin comparație cu trimestrul precedent, cele mai relevante creșteri ale ratei locurilor de muncă vacante s-au regăsit în agricultură, silvicultură și pescuit (+0,19 puncte procentuale), distribuția apei; salubritate, gestionarea deșeurilor, activități de decontaminare (+0,17 puncte procentuale), respectiv în construcții (+0,15 puncte procentuale). În acelașit timp, numărul locurilor de muncă vacante a cunoscut cele mai relevante scăderi în învățământ (-900 locuri vacante), în informații și comunicații, respectiv în administrația publică (-800 locuri vacante pentru fiecare în parte). profit.ro

Blocajul financiar se accentuează: 7 din 10 companii își plătesc cu greu facturile

 

Vin noi semnale îngrijorătoare din economia reală. 7 din 10 companii întârzie să-și plătească facturile, fapt care duce la accentuarea blocajului financiar. Durata medie de încasare a facturilor la nivelul economiei a ajuns la aproape 120 de zile, arată o analiză realizată de compania de consultanță Frames, în baza unui sondaj realizat în parteneriat cu compania de traininguri Train Your Brain

În economia românească, a devenit o adevărată modă să faci afaceri pe banii partenerilor de business. În condițiile în care nu dispun de resurse financiare suficiente, iar accesul la credite le este practic imposibil din varii motive, tot mai multe companii întârzie să-și plătească la timp facturile. Potrivit sondajului realizat de Frames & Train Your Brain în perioada 2-7 mai 2019, pe un eșantion de 180 de companii reprezentative din tot spectrul economic, de la comerț și industria prelucrătoare la construcții și turism, și prezentat în cadrul evenimentului Train Your Business Iași,  68% dintre managerii chestionați au recunoscut faptul că amână plata facturilor până la limita maximă, pentru a-și asigura cash flow-ul necesar desfășurării afacerilor. Principalele motive pentru care companiile nu își achită la timp obligațiile financiare sunt reprezentate de lipsa resurselor financiare disponibile, menționată de 53% dintre respondenți, neîncasarea facturilor (22%), creșterea costurilor operaționale (15%), scăderea vânzărilor (7%) și alte motive (3%). SLIDE2 Chestionați care este perioada medie în care își achită facturile, 42% au indicat intervalul – 3-4 luni, 37% au bifat răspunsul 2-3 luni, 16% au menționat intervalul 1-2 luni, iar 5% peste nivelul de 4 luni.SLIDE3 SLIDE1   Domeniile cele mai afectate sunt, potrivit datelor statistice, construcțiile, industria extractivă, agricultura, comerțul, sectorul pharma, transporturile și serviciile. „Statisticile vin să confirme estimările de la sfârșitul anului trecut când, în Barometrul privind perspectivele economiei în 2019, 78% dintre antreprenori indicau blocajul financiar (neplata facturilor sau plata cu întârziere a acestora) drept principală problemă din acest an. Și deprecierea leului, a doua cea mai importantă problemă din 2019, s-a confirmat, la fel ca și alte probleme precum creșterea prețurilor, scumpirea şi limitarea accesului la finanţare şi accentuarea crizei din piaţa muncii”, arată analiza. Întrebați care sunt efectele blocajului financiar, 54% dintre managerii chestionați au indicat scăderea profitabilității, 32% au semnalat problemele de cash flow, iar 21% – creșterea prețurilor.  Reacție la accentuarea încasării facturilor, cei chestionați au mai menționat, printre altele, reducerea investițiilor (17%) și stoparea angajărilor (15%).SLIDE4 „În condițiile în care nevoia de finanțare a companiilor este semnificativă, și cumdoar 12.000 dintre firmele românești sunt bancabile, tot mai multe firme apelează la creditul furnizor.  În esenţă, este vorba de o finanţare acordată de partenerul de business, care permite plata cu întârziere de până la 120-150 de zile faţă de scadenţă. Creditul furnizor este, însă, precum o sabie cu două tăişuri pentru că, dincolo de efectele pozitive, afectează sănătatea financiară a economiei. Banii circulă tot mai greu, iar cum majoritatea firmelor suferă de lipsă de lichiditate, oricând se poate ajunge la incapacitate de plată, fapt care antrenează efecte pe orizontală”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

FOTO3 

TU CU CINE FACI AFACERI?

O întrebare la care tot mai mulți antreprenori caută răspunsuri. Dovadă că, întrebați care sunt metodele prin care se protejează în fața blocajului financiar, majoritatea respondenților au afirmat că evaluează clienții înainte de a intra într-o relație contractuală cu ei.SLIDE5 57% au declarat că se bazează pe resursele interne (departamente de vânzări, contabilitate, juridic și date proprii), iar 32% apelează la o firmă specializată. „Să știi cu cine faci afaceri a devenit esențial într-o economie fragilă din punct de vedere financiar, în care distanța de la profit la insolvență se poate parcurge în numai câteva luni. Să știi dacă firma respectivă are datorii, popriri, procese, dacă acționarii sunt implicați în alte societăți cu probleme, dacă își onorează obligațiile financiare la timp – sunt elemente care pot face diferența foarte ușor între o afacere profitabilă și un eșec’’, a declarat Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain. Cum pot fi prevenite aceste probleme? Potrivit analiștilor de la Frames, antreprenorii trebuie, în primul rând, să-şi gestioneze mult mai judicios finanţele, să-şi tempereze aşteptările prea optimiste privind încasările, să evite investiţiile care nu aduc plus valoare, precum imobile, maşini etc. şi să renunțe la activele care nu reprezintă activitatea de bază. O altă soluţie este să apeleze la serviciile de factoring şi să manifeste o vigilenţă sporită în relaţia cu partenerii. „Scăderile sau creşterile bruşte de comenzi, întârzierea plăţilor, refuzul la plată şi indisponibilitatea persoanelor de contact sunt doar câteva dintre principalele semnale de alarmă”, arată analiza Frames. Potrivit experților, în relația cu partenerii, firmele ar trebui să implementeze un sistem de evaluare standardizat a clienților noi și a celor existenți. „În funcție de bonitate, plata în avans și solicitarea garanțiilor sunt absolut esențiale, iar reeavaluarea condițiilor trebuie realizată constant. În condițiile în care stabilești cu partenerul de business un mod de lucru din start, acesta va manifesta un comportament mult mai eficient în comparație cu alți parteneri. Într-o economie slab capitalizată, cum este cea românească, consolidarea relațiilor de business ține în mod direct de managementul creanțelor, de asigurarea unor condiții comerciale dedicate, în funcție de bonitatea și comportamentul de plată al partenerilor”, afirmă experții. FOTO2 Interesant, în context, sunt și datele de la Banca Națională, care arată o adevărată explozie a refuzurilor instrumentelor de plată. În luna martie 2019, ultima pentru care există date oficiale, s-au înregistrat 2993 de instrumente de debit refuzate la plată, în valoare de 177,9 milioane de lei – valoare dublă față de media lunilor anterioare. Cele mai multe au fost bilete la ordin, în valoare de 175,5 milioane de lei. Pe ansamblu, statisticile Băncii Naţionale arată că numărul titularilor de cont care au generat incidente de plată a crescut, anul trecut, la 21.814 faţă de 21.550 în 2017, iar numărul persoanelor juridice declarate cu risc a avansat de la 13.468 la 13.975.  

ECONOMIA, PLINĂ DE SEMNE DE ÎNTREBARE

Întrebați cum văd dinamica plăților în economie în viitorul apropiat, 56% dintre respondenți s-au declarat pesimiști, în timp ce numai 23% au declarat că au așteptări optimiste, pe fondul creșterii economice. „Întrebați care sunt principalele provocări, din acest punct de vedere, cei mai mulți au indicat creșterea costurilor operaționale, fenomen amplificat de deprecierea cursului de schimb, scumpirea carburanților și a utilităților. Creșterea inflației se va reflecta, cel mai probabil, într-o scădere a puterii de cumpărare a populației și o reducere a apetitului de business în economie, scăderea vânzărilor urmând să reprezinte o consecință directă și cu efecte semnificative în comportamentul de plată. În condițiile în care accesul la creditare pentru multe dintre IMM-uri reprezintă un deziderat de neatins, perspectivele accentuării blocajului financiar sunt la ordinea zilei, mai ales în T4 2019 – T1 2020”, arată concluziile analizei.

Educaţie financiară prin competiţie între licee

0
Competiția „Susțin educația financiară în comunitatea mea”, organizată de Junior Achievement România și Raiffeisen Bank „pentru a încuraja includerea educației financiare în curriculumul școlar, utilizând resurse în format digital și interactive”, şi-a derulat ediţia 2019. Au participat 24.492 de elevi din 124 de licee. Cocurenţii au urmat pe durata a șase săptămâni cursul online „ABCdar bancar”, acumulând puncte pentru liceele lor. Câștigătorii sunt Colegiul „Andronic Motrescu” Rădăuți, Colegiul Național „Octav Onicescu” București, Liceul Tehnologic „Matei Basarab” Strehaia. De asemenea, au fost premiate pentru implicarea în competiție a tuturor elevilor Liceul Tehnologic „Petru Rareş” Botoșani, Colegiul Economic „Delta Dunării” Tulcea, Liceul Tehnologic Forestier Sighetu-Marmației, Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu” Drăgănești-Olt, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” Oradea. Premiile constau în finanțări care în total se ridică la valoarea de 4.400 de euro, bani utilizabili pentru dotarea și modernizarea spațiilor de învățare. Corina Vasile, director de comunicare și relații publice la Raiffeisen Bank, subliniază: „Ne bucură să vedem interesul tot mai mare pentru educația financiară din partea elevilor și profesorilor. Versiunea digitală a cursului de educație financiară ne ajută deopotrivă să ajungem la un număr tot mai mare de beneficiari, dar și să extindem metodele de predare a materiei și să o facem astfel mai atractivă. Această competiție ne demonstrează, încă o dată, că este nevoie de suportul nostru pentru a da șansa tinerei generații să fie mai bine informată și educată financiar”. Premierea va fi făcută la Gala JA Hall of Fame – Investește în educație. Educatia

Conferința România Durabilă: Piața Gazelor Naturale – Predictibilitate, Concurență și Liberalizare

România este cel mai important producător de gaze naturale din Europa de Est, situându-se pe locul al treilea la nivelul Uniunii Europene. Tendințele actuale ale pieței și mai ales utilizarea gazelor naturale ca resursă de tranziție, creează un cadru favorabil pentru dezvoltarea acestui sector. Realizarea de investiții considerabile atât de necesare în domeniul gazelor naturale presupune existența predictibilității și stabilității cadrului legislativ și al cadrului de reglementare. Percepția acută de imprevizibilitate adusă de actele normative nou adoptate ce transformă radical, fără consultare cu părțile interesate, funcționarea întregului sistem energetic românesc afectează grav încrederea investitorilor și reprezintă un factor suplimentar de descurajare a începerii activității de producție din Marea Neagră înainte de 1 martie 2022. Importanța politicilor energetice coerente și adoptarea unui cadru legislativ și de reglementare stabil rămân în continuare decisive. O serie de decizii au caracter urgent: stabilirea unui cadru fiscal echitabil, competitiv și stabil pentru segmentulupstream; continuarea liberalizării pieței de gaze naturale și crearea unei platforme transparente și lichide de tranzacționare; dezvoltarea de infrastructură gazieră esențială și a regulilor interoperabile de funcționare a sistemului de gaze naturale, etc și trebuie adoptate cu implicarea tuturor jucătorilor importanți din sectorul energetic. România Durabilă are deosebita plăcere de a vă invita la Conferința Piața Gazelor Naturale – Predictibilitate, Concurență și Liberalizare, dedicată pieței de gaze naturale autohtone

Data: 21 mai 2019, ora 9.00 – 14.00 Locația: Aula Magna – Academia de Studii Economice București.

Evenimentul este organizat de România Durabilă și ASPES – Asociația pentru Studii și Prognoze Economice în parteneriat cu Academia de Studii Economice București, sub patronajul Federației Patronale Petrol și Gaze. PROGRAM ȘI TEME DE DEZBATERE 9.00 – 9.30 – Înregistrarea participanților 9.30 – 11.15 – Sesiunea plenară I Moderator: Daniel Apostol, Director de Relații Externe FPPG, Fondator România Durabilă Mesaj introductiv – Prof. Univ. Dr. Nicolae Istudor, Rector, ASE București
Teme de dezbatere:
Prioritățile strategice pentru sustenabilitatea sectorului Reglementarea strategică în favoarea proiectelor de investiții Liberalizarea pieței de gaze naturale
Vorbitori invitați: Anton Anton, Ministrul Energiei Dumitru Chiriță, Președinte ANRE / Zsoltan Nagy, Vicepreședinte ANRE Franck Neel, Președinte FPPG Adrian Volintiru, CEO Romgaz Radu Dudău, Director Executiv Energy Policy Group Cristian Păun, Prof. Univ, Cercetator CCREI Concluzii: Constantin Boștină, Președinte ASPES
Sesiune Q&A
11.15 – 11.30 – Pauză de cafea& networking 11.30 – 13.30 – Sesiunea plenară II Moderator: Adrian Mănuțiu, Jurnalist economic, EM360
Teme de dezbatere:
Piața concurențială de gaze naturale. Siguranța și securitatea aprovizionării consumatorilor români. Piața românească de gaz – set de adaptări și beneficii Fiscalitatea – povară fiscală vs. facilități pentru dezvoltarea proiectelor de investiții. Vorbitori invitați: Florin Ciocănelea, Consilier al Primului Ministru Bogdan Andronic, Secretar de Stat, Ministerul Economiei Alina Popa, Membru al Consiliului Director Petrom Radu Căprău, Vicepreședinte Concordia Septimiu Stoica, Președinte BRM Vasile Iuga, Expert Energie Virgil Popescu, Vicepreședinte, Comisia pentru Industrii și Servicii, Camera Deputaților Cătălin Niță, Director Executiv FPPG împreună cu invitatul său Sebastien Zimmer, Partener Emerton – Raportul Gas Market Design Sesiune Q&A 13.30 – Business lunch & networking   Accesul la eveniment sa face pe baza completării formularului de înregistrare sau prin confirmare scrisă la adresa de email monica.david@creativeandmore.ro. Persoană de contact: Monica David, telefon 0723.999.995.

Electrica Furnizare și Comitetul Olimpic Sportiv Român anunță parteneriatul pentru susținerea Echipei Olimpice

0
BUCUREȘTI, 16 mai 2019 – Electrica Furnizare, parte a Grupului Electrica, a devenit partener strategic al Comitetului Olimpic și Sportiv Român (COSR) pentru susținerea Echipei Olimpice a României pe durata pregătirii, calificării și participării la Jocurile Olimpice de la Tokyo din 2020. Directorul General Electrica SA, Corina Popescu, și Directorul General Electrica Furnizare, Mircea Pătrășcoiu, au semnat contractul de parteneriat cu Președintele COSR, Mihai Covaliu. „Parteneriatul cu Comitetul Olimpic și Sportiv Român reprezintă un pas firesc pentru Electrica și este fundamentat de dorința noastră, în calitate de companie românească, de a investi în românii care vor și pot să facă performanță. De peste 120 de ani, Electrica dă energie românilor la propriu și, de mai mult de un secol, olimpicii noștri ne oferă energie, la figurat, prin performanțele de care suntem atât de mândri. După fiecare ciclu olimpic, trebuie să avem grijă să creștem o nouă generație de campioni și mă bucur că, prin acest parteneriat, putem să oferim olimpicilor români sprijinul nostru în procesul de pregătire și de participare la competiții”, a declarat Corina Popescu, Director General Electrica SA. „Este o onoare să fim alături de Echipa Olimpică a României, cel puțin până în 2020, și să susținem sportivii români de top, care urcă pe podium la competițiile din întreaga lume. Credem în parteneriate puternice, cu oameni care împărtășesc aceleași valori și cred în aceleași deziderate. Ne bucurăm că putem fi alături și de tinerele talente, campionii de mâine, care ne arată că avem toate resursele necesare pentru a fi printre cei mai buni”, a declarat Mircea Pătrășcoiu, Director General Electrica Furnizare. Printre cele mai importante proiecte care vor fi sprijinite prin parteneriatul încheiat cu Electrica Furnizare, se numără: derularea programului „Samurai 2020”, prin care COSR își propune să ofere asistență specială pentru 38 de sportivi cu potențial de a obține medalii la Jocurile Olimpice Tokyo 2020, promovarea sportivilor și a Mișcării Olimpice din România, dezvoltarea bazei de selecție pentru disciplinele olimpice, dar și achiziționarea echipamentelor tehnice și sportive.   Mai mult, acest parteneriat își propune să contribuie la dezvoltarea educației prin sport, printre programele susținute fiind: Jocurile Olimpice în imaginația copiilor, Ziua Olimpică, Gimnaziada, Crosul Național și Școala Altfel. „Sprijinul Electrica Furnizare oferit Familiei Olimpice, COSR-ului, ne duce cu un pas mai aproape de podium. Deschiderea noului nostru partener aduce o motivație în plus atât pentru sportivii, cât și pentru antrenorii care muncesc pentru succesul olimpic!  Călătoria aceasta pe care Team România o face spre Jocurile Olimpice de la Tokyo este alimentată cu „energia” care vine și de la Electrica Furnizare, care, de acum, face parte din echipă, din Team România. Vă mulțumesc, în numele întregii echipe, pentru ajutorul oferit în drumul spre marea performanță!”, a declarat Mihai Covaliu, Președintele Comitetului Olimpic și Sportiv Român. Primul sportiv român calificat la Jocurile Olimpice de la Tokyo 2020, înotătorul Robert Glință, a participat la eveniment alături de antrenorul său, Silviu Anastase. Robert Glință are 22 de ani și este vicecampion european în 2018. Legitimat la Clubul Sportiv Dinamo, Robert este la a doua participare la Jocurile Olimpice, după ce la Rio, în 2016, a terminat pe locul 8 în finală. Îndeplinirea baremului de calificare pentru Tokyo 2020 l-a adus mai aproape de visul său. „Calificarea este doar o etapă din drumul care duce la Jocurile Olimpice de la Tokyo, iar noi suntem foarte concentrați și motivați  să urcăm pe  podium. Obiectivul nostru este să venim acasă cu o medalie olimpică. Aceste performanțe, medaliile, sunt rezultatul muncii întregii echipe, inclusiv a partenerilor Forului Olimpic, cărora le mulțumesc și eu pentru încrederea și sprijinul pe care ni-l oferă!”, a declarat Robert Glință. Vicecampion olimpic la ultima ediție a Jocurilor, la Rio, tenismenul Horia Tecău a declarat: “Urez și eu bun-venit în familia olimpică noului partener al Comitetului Olimpic și Sportiv Român și îi mulțumesc pentru susținere. Pentru noi, sportivii, contează enorm să avem acest sprijin din partea Forului Olimpic prin specialiști care ne pot ajuta să ajungem la un nivel maxim la Jocurile Olimpice”. La evenimentul din Sala Amfiteatru a Casei Olimpice au mai participat George Boroi – Secretarul General COSR, membri ai Comitetului Executiv COSR, campioni olimpici și personalități ale lumii sportului, printre care: Elisabeta Lipă – canotaj, 5 medalii olimpice de aur, Doina Melinte – atletism, campioană olimpică, Cătălina Ponor – gimnastică, triplă campioană olimpică, Alina Dumitru – judo, campioană olimpică europeană, Georgeta Damian-Andrunache – canotaj, cvintuplă campioană olimpică, Viorica Susanu – canotaj, 4 medalii olimpice de aur.

Alex Milcev, EY: Efectele Brexit din perspectivă fiscală

    Alex Milcev, EY Romania (1) Autor: Alex Milcev, Liderul Departamentului de Asistență Fiscală și Juridică, EY România(foto)

Efectele exacte ale ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană sunt greu de anticipat, putem identifica însă câteva dintre ele din perspectivă fiscală și juridică.

 

Deducerea TVA aferentă serviciilor financiar – bancare

Brexit-ul poate genera oportunități de deducere a TVA, de exemplu, pentru băncile și companiile de asigurări din România. În prezent, acestea nu deduc TVA sau deduc într-o proporție minimă. Astfel, prestările de servicii financiar-bancare realizate de prestatori români către clienți din afara Uniunii Europene vor permite deducerea TVA, prin excepție de la regula generală.

 

Înregistrarea în scopuri de TVA

Există în prezent companii stabilite în Marea Britanie și înregistrate în scopuri de TVA în România prin procedură directă. Odată cu Brexit-ul, acestea vor trebui să schimbe procedura de înregistrare în scopuri de TVA și vor fi nevoite să desemneze un reprezentant fiscal, cu toate obligațiile ce rezultă de aici (de exemplu –  răspunderea reprezentantului fiscal pentru obligațiile de TVA ale companiei britanice, emiterea unei scrisori de garanție bancară etc.).

 

Încă nu a fost stabilită o procedură de schimbare a formei de înregistrare sau dispoziții tranzitorii pentru a ști cât de complicată sau de ușoară va fi această schimbare. Cert este că prevederile legislației de TVA în vigoare nu permit păstrarea formei directe de înregistrare în scopuri de TVA, iar în cazul în care codul de TVA devine invalid, activitățile comerciale ale companiilor britanice din România ar putea fi blocate.

 

Regulile de “use and enjoyment’’ (utilizare și exploatare efectivă) cu privire la prestarea serviciilor

În prezent, serviciile de procesare a bunurilor prestate de o companie din România către o companie din Marea Britanie au loc acolo unde beneficiarul este stabilit. După Brexit, însă, devin aplicabile prevederile de “use and enjoyment” prin care prestatorul este obligat, ca regulă generală, să colecteze TVA din România, dacă serviciile sunt utilizate și exploatate efectiv în România.

Acest lucru, cumulat cu faptul că încă nu există declarații de reciprocitate pentru rambursarea TVA între România și Marea Britanie, va crește costurile beneficiarului din Marea Britanie.

 

Operațiuni vamale

Livrările de bunuri expediate din Marea Britanie către România și invers vor face obiectul operațiunilor vamale. Mai mult, în prezent nu este cunoscut cuantumul taxelor vamale după Brexit. Astfel, cel puțin pentru perioada imediată post-Brexit, se pot înregistra întârzieri în lanțul logistic și o creștere a costurilor pentru bunurile importate din Marea Britanie.

 

Impact asupra scutirii impozitului cu reținere la sursă pentru plățile externe

În domeniul impozitării directe sunt câteva zone importante ce vor fi afectate de ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană. Este vorba, în special, de Directivele Europene privind dividendele, dobânzile și redevențele ce oferă un tratament fiscal favorabil și care, post-Brexit, nu vor mai putea fi aplicate în relațiile dintre o societate din România și o societate din Marea Britanie. În același spectru, tratamentul fiscal favorabil prevăzut de Directiva privind fuziunile nu va mai putea fi invocat în acțiuni de restructurare și reorganizare întreprinse între societăți din România și societăți din Marea Britanie.

 

În baza Directivelor, distribuirea de dividende, precum și plățile de dobânzi și redevențe efectuate de către o companie din România către o companie din Marea Britanie nu sunt impozitate cu reținere la sursă în România, în anumite condiții. Odată cu ieșirea din Uniunea Europeană, acest beneficiu nu va mai fi disponibil.

 

În lipsa aplicabilității Directivelor, cotele de impozit prevăzute de Codul Fiscal (5% pentru dividende, respectiv 16% pentru dobânzi și redevențe) sau cele prevăzute de convenția de evitare a dublei impuneri (10% sau 15% în funcție de natura plății), în anumite condiții, vor fi aplicabile. Acestea pot genera un cost suplimentar la nivelul companiilor.

 

O modificare a convenției de evitare a dublei impuneri între România și Marea Britanie prin păstrarea unui tratament similar cu cel prevăzut de Directive ar putea reduce povara fiscală. O discuție privind renegocierea convenției este pe agenda Guvernului Britanic în 2019, totuși, rămâne de văzut în ce direcție vor merge aceste potențiale modificări.

 

Dreptul de ședere în Romania, post-Brexit

Pentru a favoriza un Brexit cât mai ordonat, Uniunea Europeană acordă Marii Britanii o prelungire flexibilă a termenului până la care poate părăsi blocul comunitar. Dacă acordul de Brexit negociat cu UE va fi aprobat de Parlamentul britanic, atunci Regatul Unit va putea părăsi Uniunea începând de luna următoare, dar nu mai târziu de 31 octombrie 2019.

 

Deși un scenariu “no deal” devine din ce în ce mai puțin probabil, State Membre precum Elveția sau Republica Cehă au implementat deja în legislația locală proceduri specifice pentru cetățenii britanici care au rezidență în aceste state, în cazul ieșirii din Uniune fără acord.

 

Inclusiv Guvernul României a aprobat în data de 19 martie 2019 un Memorandum care cuprinde Planul de măsuri privind reglementarea statutului cetățenilor britanici în contextul unui scenariu “no deal”. Măsurile au ca scop lămurirea unor aspecte importante cu privire la asigurarea continuității drepturilor dobândite de cetățenii britanici din România. Documentul tratează cele mai fierbinți subiecte în contextul Brexitului “no-deal”, cum ar fi: dreptul de ședere, accesul la piața muncii, dreptul de proprietate asupra terenurilor, securitate socială și, nu în ultimul rând, accesul la educație. În prezent, actul normativ care ar transpune măsurile din Memorandum se află în procedură de avizare și aprobare, conform prevederilor legale.

Peste 500 de antreprenori și manageri, specializați în Industry 4.0, a patra revoluție industrială

0

Economia românească are nevoie de specialiști în noile tehnologii Industry 4.0 – a patra revoluție industrială definită de sisteme cyber-fizice, de IoT (Internet of Things), cloud și AI (Inteligență Artificială). În cadrul proiectului ,,Industria de Mâine”, cofinanțat cu fonduri europene (POCU), 559 de manageri, angajați și antreprenori din diverse domenii s-au specializat în noile tendințe în digitalizare, producția automatizată și sistemul integrat de echipamente și resurse umane.

Industry 4.0 presupune o transformare majoră a întregii producții prin unificarea tehnologiilor digitale și a Internetului cu industria convențională. Astfel, o producție automatizată și interconectată are la baza un sistem integrat de echipamente, mașini, angajați, dispozitive mobile și sisteme IT. România se află în prim-plan, din acest punct de vedere, implementarea noilor tehnologii devenind o realitate în multe domenii economice, de la la construcții, la industria prelucrătoare, IT și comunicații. Pentru a fi implementat, noul val tehnologic are nevoie de specialiști, iar proiectul „Industria de Mâine”, derulat de Best Smart Consulting, a dezvoltat soluții concrete de training în acest sector. În perioada mai 2018 – mai 2019, 420 de manageri, 91 de angajați din departamentul de Resurse Umane și 48 de antreprenori din regiunile Nord-Est, Centru și Nord-Vest s-au specializat în Industry 4.0, prin participarea la peste 50 de cursuri de specializare și perfecționare, 10 workshopuri pe tema „INDUSTRY 4.0 – Granița între ieri și mâine”, susținute de traineri cu experiență în domeniul industrial. A fost oferită consultanță pentru 16 companii pentru îmbunătățirea proceselor, precum și pentru 48 de antreprenori pentru planificare strategică. În total, în cadrul proiectului „Industria de Mâine”, au fost sprijinite pentru dezvoltare eficientă și durabilă 155 de companii: 122 IMM-uri (Întreprinderi Micro, Mici și Mijlocii), 28 de firme mari cu profil industrial și 5 PFA-uri (Persoane Fizice Autorizate) și II-uri (Întreprinderi Individuale). „În condițiile în care economia trece printr-o criză acută de forță de muncă, perfecționarea resursei umane a devenit o componentă strategică în business. Cursurile de perfecționare, trainingurile și workshop-urile sunt de natură să asigure companiilor vizate un avantaj semnificativ în asigurarea tranziției la revoluția Industry 4.0”, a declarat Ligia Neacșu, managerul proiectului. În urma implementării proiectului, 420 de manageri au dobândit competențe noi legate de Industry 4.0, 91 de angajați ai departamentului Resurse Umane posedă acum cunoștințe despre Industry 4.0 care îi vor ajuta în procesul de recrutare, iar 48 de antreprenori dețin noi competențe antreprenoriale acreditate ANC în contextul Industry 4.0. De asemenea, 261 de persoane au fost informate despre tendințele în digitalizare și Industry 4.0 în cadrul workshopurilor organizate în cadrul proiectului. „Prin intermediul programului Academia Industrială, perfecționarea angajaților din fiecare departament va continua și în următoarea perioadă”, a mai spus managerul Best Smart Consulting. Picture2Picture4 Picture3Picture1
DESPRE PROIECT
Proiectul ,,Industria de Mâine’’ (www.industriademaine.ro), cod MySMIS 117860, este derulat de compania de training și consultanță Best Smart Consulting, fiind cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 (contract POCU/227/3/8/117860), în valoare de 3.491.952,03 lei, din care 3.195.327,13 lei (95%) obținuți prin finanțare nerambursabilă. Obiectivul proiectului a fost sprijinirea companiilor cu profil industrial care au puncte de lucru în regiunile Nord-Est, Centru și Nord-Vest în eforturile acestora de a-și specializa angajații pentru revoluția Industry 4.0.
Pentru detalii, contactați echipa „Industria de Mâine’’, la nr. de tel 0726.268.256 sau email vanzari@bestsmart.ro

Profesori de la UNArte expun la New York

0
Întregul Departament de pictură al Universităţii Naționale de Arte din București – UNArte expune în perioada 18 mai-9 iunie 2019 la New York, la Galeria RIVAA sub genericul „Another East”. Considerată „unul dintre cele mai mari proiecte expoziționale româneşti realizate în Statele Unite în ultimii ani”, expoziţia este realizată de Institutul Cultural Român de la New York în colaborare cu UNARTE. Expun Ion Anghel, Cezar Atodiresei, Cătălin Bălescu, Traian Boldea, Marcel Bunea, Petru Lucaci, George Mircea, George Moscal, Alexandru Rădvan, Mihai Sîrbulescu și Andrei Tudoran, caracterizaţi de faptul că sunt recunoscuţi ca „artiști de referință cu o activitate prodigioasă, nu de puține ori dezvoltată și în domenii conexe picturii, asociați așa-numitei Școli de la București”. Curatorul proiectului este rectorul UNArte, Cătălin Bălescu. Perspectiva critică este oferită de criticul de artă Cristian-Robert Velescu. După cum o recomandă iniţiatorii, „expoziția Another East lansează o invitație la descoperirea unei dimensiuni diferite a artei vizuale și a culturii din Europa de Est. Titlul nu se referă la un posibil conținut politic al lucrărilor, ci semnalează anumite particularități culturale, estetice și chiar emoționale care îi disting pe artiștii est-europeni. De asemenea, prin corespondențele profunde dintre lucrări, dincolo de diversitatea mijloacelor și formulelor plastice, expoziția evocă atmosfera Bucureștiului și a Universității Naționale de Arte din București, în mod tradițional, încă de la înființarea sa acum mai bine de 150 de ani, un spațiu al libertății de exprimare și al căutărilor originale. Proiectul face parte din strategia ICR New York de promovare în spațiul nord-american a artiștilor români contemporani de primă mărime, în proiecte individuale colective apte să exprime diversitatea spațiului vizual românesc, precum și racordarea acestuia la marile curente artistice actuale”.