Comisia von der Leyen: pentru o Uniune mai ambițioasă

0

Astăzi, 10 septembrie, președintele ales Ursula von der Leyen și-a prezentat echipa și noua structură a următoarei Comisii Europene.

Noua Comisie va reflecta prioritățile și ambițiile prezentate în orientările politice. Comisia este structurată în jurul obiectivelor pe baza cărora președintele ales von der Leyen a fost votat de Parlamentul European.

În centrul activităţii noastre se află necesitatea de a răspunde schimbărilor climatice, tehnologice și demografice care transformă societățile și modul nostru de viață. Puterile existente urmează noi căi, noi puteri apar și se consolidează. Acest lucru a lăsat un sentiment de neliniște și teamă în numeroase comunități din întreaga Europă. UE trebuie să conducă tranziția către o planetă sănătoasă și către o nouă lume digitală, însă nu poate face acest lucru decât ținând oamenii aproape și adaptând economia socială de piață unică a Europei astfel încât să corespundă noilor ambiții din ziua de astăzi.

Pe măsură ce ne angajăm pe această cale, trebuie să ne valorificăm din plin punctele forte, talentul și potențialul. Trebuie să ne concentrăm pe egalitate și pe crearea de șanse pentru toți, indiferent dacă este vorba despre femei sau despre bărbați, despre oameni care vin din Est, din Vest, din Sud sau din Nord, ori despre tineri sau vârstnici. Trebuie să apărăm valorile noastre comune și să susținem statul de drept. În următorii 5 ani, toate instituțiile europene trebuie să colaboreze strâns pentru a disipa temerile și pentru a crea oportunități.

Președintele ales Ursula von der Leyen a declarat: „Această echipă va defini calea europeană: vom acționa cu hotărâre împotriva schimbărilor climatice, ne vom consolida parteneriatul cu Statele Unite, ne vom defini relațiile cu o Chină mai autonomă și vom fi un vecin fiabil, de exemplu pentru Africa. Această echipă va trebui să apere valorile și standardele noastre de nivel mondial. Vreau o Comisie condusă cu hotărâre, care se axează în mod clar pe aspectele care ne preocupă și care oferă răspunsuri. Vreau să fie o Comisie bine echilibrată, agilă și modernă. Această echipă va trebui acum să câștige încrederea Parlamentului. Comisia mea va fi o comisie geopolitică dedicată politicilor durabile și doresc ca Uniunea Europeană să fie gardianul multilateralismului, pentru că știm că suntem mai puternici realizând împreună ceea ce nu putem face singuri.”

O nouă structură, adaptată la ceea ce dorim să realizăm

Noul colegiu va avea opt vicepreședinți, inclusiv Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate (Josep Borrell). Vicepreședinții sunt responsabili pentru prioritățile majore cuprinse în orientările politice. Rolul acestora este de a orienta activitatea noastră în ceea ce privește ambițiile emblematice, cum sunt Pactul ecologic european, o Europă pregătită pentru era digitală, o economie în serviciul cetățenilor, protejarea modului nostru de viață european, o Europă mai puternică pe plan internațional și un nou elan pentru democrația europeană. Comisarii se află în centrul structurii noului colegiu. Ei vor gestiona expertiza furnizată de direcțiile generale.

Trei vicepreședinți executivi vor avea o funcție dublă. Fiecare dintre ei va fi atât vicepreședinte responsabil pentru una dintre cele trei teme principale de pe agenda președintelui ales, cât și comisar.

Vicepreședintele executiv Frans Timmermans (Țările de Jos) va coordona activitatea cu privire la Pactul ecologic european. El va gestiona, totodată, politicile climatice, fiind sprijinit de Direcția Generală Politici Climatice.

Președintele ales Ursula von der Leyen a declarat: „Doresc ca Pactul ecologic european să devină un semn distinctiv al Europei. În centrul acestuia se află angajamentul nostru de a deveni primul continent neutru din punct de vedere climatic. Acest lucru reprezintă, totodată, un imperativ economic pe termen lung: cei care acționează primii și cel mai rapid vor fi cei care profită de oportunitățile create de tranziția ecologică. Vreau ca Europa să fie avangarda. Vreau ca Europa să fie exportatorul de cunoștințe, de tehnologii și de cele mai bune practici.”

Vicepreședintele executiv Margrethe Vestager (Danemarca) va coordona întreaga noastră agendă privind o Europă pregătită pentru era digitală și va fi comisar pentru concurență, sprijinită de Direcția Generală Concurență.

Președintele ales Ursula von der Leyen a declarat: „Digitalizarea are un impact uriaș asupra modului în care trăim, muncim și comunicăm. În anumite domenii, Europa trebuie să recupereze un decalaj – cum ar fi în domeniul „business to consumers” – în vreme ce în alte domenii – cum ar fi „business to business” – suntem avangarda. Trebuie să pregătim piața noastră unică pentru era digitală, trebuie să valorificăm la maximum inteligența artificială și tehnologia de lucru cu volumele mari de date, trebuie să îmbunătățim securitatea cibernetică și trebuie să depunem eforturi susținute în favoarea suveranității noastre tehnologice.”

Vicepreședintele executiv Valdis Dombrovskis (Letonia) va coordona activitatea privind o economie în serviciul cetățenilor și va fi comisarul pentru servicii financiare, sprijinit de Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital.

Președintele ales Ursula von der Leyen a declarat: „Avem o economie socială de piață unică. Aceasta este sursa prosperității și echității noastre sociale. Acest lucru este cu atât mai important cu cât ne confruntăm cu o dublă tranziție: climatică și digitală. Valdis Dombrovskis va avea rolul de a reuni aspectele sociale și piața în economia noastră.”

Ceilalți cinci vicepreședinți sunt:

Josep Borrell (Spania, actualmente ministrul spaniol al afacerilor externe): ÎR/VP desemnat, O Europă mai puternică pe plan internațional;

Věra Jourová (Republica Cehă, comisar în Comisia Juncker): Valori și transparență;

Margaritis Schinas (Grecia, fost deputat în Parlamentul European, funcționar cu o lungă experiență în Comisia Europeană): Protejarea modului nostru de viață european;

Maroš Šefčovič (Slovacia, vicepreședinte al Comisiei Juncker): Relații interinstituționale și prospectivă;

Dubravka Šuica (Croația, deputat în Parlamentul European): Democrație și demografie.

De asemenea, Dubravka Šuica va coordona, din partea Comisiei, activitatea Conferinței privind viitorul Europei.

Președintele ales Ursula von der Leyen a declarat: „Dorim să dăm un nou elan democrației europene. Aceasta este responsabilitatea noastră comună. Democrația înseamnă mai mult decât votul la alegeri la fiecare 5 ani. Înseamnă să ne facem auzită vocea și să putem avea un cuvânt de spus cu privire la modul în care este construită societatea.”

Președintele ales von der Leyen dorește să prezideze un colegiu angajat, care înțelege Europa și ascultă dorințele europenilor.

  • Din acest motiv, toți membrii colegiului vor vizita fiecare stat membru în prima jumătate a mandatului lor. Ei vor trebui să cunoască nu numai capitalele, ci și să viziteze regiunile în care trăiește și muncește populația Europei.
  • Așa cum Europa trebuie să fie pregătită pentru era digitală, și Comisia trebuie să se adapteze realităților de astăzi. Reuniunile colegiului vor fi „fără hârtie” și digitale.
  • Obiectivul noii Comisii este de a ușura viața oamenilor și a întreprinderilor. Pentru a reduce birocrația, Comisia va aplica principiul numărului constant („one-in, one­out”) atunci când creează noi acte cu putere de lege și norme administrative.

Președintele ales Ursula von der Leyen a declarat„Aceasta va fi o Comisie care își va transpune angajamentele în acțiuni. Avem o structură care se concentrează pe sarcini, nu pe ierarhii. Trebuie să fim în măsură să obținem cât mai rapid rezultate în domeniile care contează și să facem acest lucru cu convingere.”

Ceilalți comisari desemnați sunt următorii:

Johannes Hahn (Austria) va fi responsabil de „Buget și administrație” și va raporta direct președintelui Comisiei, Ursula von der Leyen. Ca membru cu vechime al colegiului, el cunoaște importanța promovării unei administrații moderne.

Didier Reynders (Belgia), avocat de profesie, are foarte multă experiență ca ministru de finanțe, ministru al afacerilor externe și europene și ca ministru al apărării la nivel național. În noua Comisie, el va fi responsabil de „Justiție” (inclusiv tematica statului de drept).

Mariya Gabriel (Bulgaria) este în prezent comisar european. Ea s-a ocupat cu dedicație și energie de portofoliul digital și i se încredințează acum crearea de noi perspective pentru generația tânără (portofoliul „Inovare și tineret”).

Stella Kyriakides (Cipru) este un psiholog clinician cu mulți ani de experiență în domeniul afacerilor sociale, al sănătății și al prevenirii cancerului. Ea va avea portofoliul „Sănătate”.

Kadri Simson (Estonia) este un deputat cu vechime în Parlamentul estonian și a fost ministru al afacerilor economice și al infrastructurii. Ea se va ocupa de portofoliul „Energie”.

Jutta Urpilainen (Finlanda) nu a fost numai ministru de finanțe și membru al Comisiei pentru afaceri externe a Parlamentului finlandez, ci și trimis special în Etiopia. Ea va fi titulară a portofoliului „Parteneriate internaționale”.

Sylvie Goulard (Franța), fost deputat în Parlamentul European, este o europeană dedicată și convinsă. În calitate de comisar pentru piața internă, ea va gestiona activitatea noastră privind politica industrială și va promova piața unică digitală. De asemenea, ea va fi responsabilă pentru noua Direcție Generală pentru Industria de apărare și Spațiu.

László Trócsányi (Ungaria) este fostul ministru al justiției din Ungaria. El va avea portofoliul „Vecinătate și extindere”.

Phil Hogan (Irlanda), actualul comisar pentru agricultură, își va pune experiența la dispoziția noii Comisii având în responsabilitate portofoliul „Comerț”.

Paolo Gentiloni (Italia), fost prim-ministru al Italiei și ministru al afacerilor externe, va împărtăși din vasta sa experiență ca titular al portofoliului „Economie”.

Virginijus Sinkevičius (Lituania), ministrul lituanian al economiei și inovării, va fi responsabil pentru „Mediu și oceane”.

Nicolas Schmit (Luxemburg) își reunește experiența de la Parlamentul European și pe aceea de ministru pentru ocuparea forței de muncă la nivel național, și va prelua responsabilitatea portofoliului „Locuri de muncă”.

Helena Dalli (Malta) și-a dedicat viața politică egalității, ocupând atât postul de ministru pentru dialog social, protecția consumatorilor și pentru libertăți civile, cât și pe acela de ministru al afacerilor europene și al egalității. Ea va avea portofoliul „Egalitate”.

Janusz Wojciechowski (Polonia) a fost vreme îndelungată deputat în Parlamentul European, membru al Comisiei pentru agricultură și este în prezent membru al Curții de Conturi Europene. El va fi responsabil pentru portofoliul „Agricultură”.

Elisa Ferreira (Portugalia) este în prezent viceguvernator al Banco de Portugal. Ea a fost deputat în Parlamentul European timp de mai mulți ani și a fost, pe plan național, atât ministru al planificării, cât și ministru al mediului. Ea va avea portofoliul „Coeziune și reforme”.

Rovana Plumb (România) este deputat în Parlamentul European (vicepreședinte al Grupului Socialiștilor și Democraților) și a ocupat, la nivel național, posturile de ministru al mediului și schimbărilor climatice, ministru al muncii, ministru al fondurilor europene, ministru al educației și ministru al transporturilor. Ea se va ocupa de portofoliul „Transporturi”.

Janez Lenarčič (Slovenia) este un diplomat sloven. El a fost secretar de stat pentru afaceri europene și a colaborat strâns timp de mai mulți ani cu Organizația Națiunilor Unite, cu Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa și cu Uniunea Europeană. El se va ocupa de portofoliul „Gestionarea crizelor”.

Ylva Johansson (Suedia) este, pe plan național, ministru pentru ocuparea forței de muncă, dar și fost ministru al școlilor și ministru al sănătății și îngrijirii persoanelor în vârstă, precum și deputată în Parlamentul suedez. Este, în același timp, un expert foarte respectat în domeniile ocupării, integrării, sănătății și bunăstării. Ea va avea portofoliul „Afaceri interne”.

Etapele următoare

În următoarea etapă, Parlamentul European va trebui să aprobe întregul colegiu al comisarilor, inclusiv Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate/vicepreședintele Comisiei Europene.

Acest lucru va fi precedat de audierile comisarilor desemnați în fața comisiilor parlamentare relevante, în conformitate cu Regulamentul de procedură al Parlamentului.

Pe baza aprobării date de către Parlamentul European, Consiliul European numește în mod oficial Comisia Europeană, în conformitate cu articolul 17 alineatul (7) din TUE.

La aniversare, petroliștii cer politici publice pentru încurajarea investițiilor în sector

0


8 septembrie, Ziua Petrolistului: la aniversare, petroliștii cer politici publice pentru încurajarea investițiilor în sector, pentru sporirea rolului industriei în dezvoltarea economiei naționale și pentru protecția eficientă a consumatorilor vulnerabili de energie.

Sectorul românesc de țiței și gaze solicită încă o dată Parlamentului și Guvernului asigurarea unui cadru de reglementare transparent, stabil și predictibil, în beneficiul deopotrivă al consumatorilor, al statului și al investitorilor.


”Susținem accesibilitatea gazului natural pentru consumatorii finali români. Acest lucru este posibil prin creșterea concurenței pe piața cu amănuntul a clienților casnici, precum și adaptarea nivelului de protecție acordat acelor consumatori vulnerabili. În continuare, reiterăm nevoia de a încuraja investițiile în sectorul de producție din România. Odată ce vom reuși să îmbunătățim interconexiunile României cu piața de gaze naturale din Uniunea Europeană, dependența de cantitățile de gaze naturale transportate prin Ucraina va fi diminuată considerabil. Continuarea lucrărilor la conducta BRUA va însemna îndeplinirea acestui angajament și va spori interconexiunile între piața românească și cea europeană a gazelor naturale. Pentru luarea deciziilor finale de investiții în ceea ce privește gazele naturale din Marea Neagră, atunci este nevoie de predictibilitatea cadrului de reglementare, liberalizarea pieței, interconexiunile și stabilitatea fiscală. Prin descoperirile recente de gaze, România are o oportunitate pe care puține state o au: de a-și asigura independența energetică și de a avea acces la surse de energie curate, versatile și sustenabilă”, afirmă Franck Neel, președintele FPPG.
Din 1990, Ziua Petrolistului este sărbătorită în fiecare an, la data de 8 septembrie. La iniţiativa Federaţiei Sindicatelor Libere şi Independente Petrom, Ziua Petrolistului se desfăşoară sub patronajul Sfintei Maria, aleasă drept protectoare a petroliştilor și este dedicată personalului din industria petrolului, celor care lucrează în foraj, extracție, prelucrarea şi cercetarea petrolului și gazelor naturale.


Petrolul românesc, pagină de istorie:
România are o istorie a petrolului de 152 de ani, istorie plină de premiere mondiale și rezultate extraordinare. În anul 1857 România a înregistrat trei premiere mondiale: prima țară din lume cu o producție de țiței de 275 tone, urmată de SUA în 1859, Italia în 1860, Canada în 1862 și Rusia în 1863, Bucureștiul primul oraș din lume iluminat cu petrol și rafinăria fraților Mehedințeanu, prima rafinărie din lume, înființată în județul Prahova, la Ploiești. Tot în Ploiești este Universitatea Petrol și Gaze, instituție de învățământ superior în domeniul petrolier, înființată în urmă peste 70 de ani, dar și Muzeul Național al Petrolului înființat în 1959.
Tot România a fost prima țară din lume care a exportat benzină (1900) și prima țară care a înființat o școală de maiștri sondori (1904).
În 1937, România ocupa locul 7 în lume și atrăgea în continuare atenția mapamondului cu invenții și premiere care aveau să rămână în istoria exploatărilor petroliere. Una dintre aceste mari realizări aparține societății ”Creditul Minier”: în 1934, la Chițorani, s-a atins adâncimea de 3300 metri, a doua din lume, după recordul mondial absolut de 3458 de metri înregistrat în California.
De asemenea, trebuie să menționăm și contribuțiile tehnice aduse de inventatorii români. Inginerul Virgiliu Tacit a inventat prevenitorul de erupție, iar Inginerul Ion Basgan a brevetat în 1934 un procedeu de extracție care îi poartă numele, folosit după 1944 nu numai în Romania, dar și în SUA.

În ceea ce privește sectorul gazelor naturale din România, acesta are o istorie de 110 ani, primele emanații de gaz natural au fost descoperite la Sărmășel, jud. Mureș în anul 1909. Anul 1910 marchează prima intenție din Europa de transport a gazelor, finalizată în 1914 cu prima conductă de transport gaze naturale din Europa, de la Sărmășel la Turda pe o distanta de 55 km, iar în 1915, se înființează prima societate din Europa, Ungarische Erdgas Gesellschaft (UEG), cu obiectul de activitate exclusiv: explorarea, forarea, exploatarea, transportarea și distribuirea gazelor naturale din bazinul transilvănean.


Prin munca și dedicația lor, petroliștii romăni au reușit să aducă țara noastră pe primele locuri în clasamentele mondiale și să se mențină în competiție directă cu marile puteri ale lumii.
Le mulțumim zecilor de mii de oameni dedicați care lucrează în prezent, zi de zi, cu atâta energie în această industrie de importanță strategică națională și sărbătorim împreună cu ei Ziua Petrolistului! La mulți ani!

FPPG: OUG 114 nu a redus factura la gaze

0

Federația Patronală Petrol și Gaze (FPPG) respinge declarațiile alarmiste și nefondate referitoare la efectele revenirii la o piață liberă și funcțională a gazelor
OUG 114 nu a redus factura la gaze
OUG 114 a fost prezentată ca o masură menită să reducă prețul gazelor pentru consumatorii casnici. În realitate, factura la gaze nu a scăzut. Dimpotrivă, a crescut prețul pentru consumatorii industriali, ceea ce s-a reflectat în prețul bunurilor de larg consum.
Eliminarea prevederilor OUG 114 și revenirea la o piață liberă și funcțională ar duce la reintroducerea în piață a unui volum de gaze de 4,3 miliarde m3 (reprezentând obligațiile pentru piața reglementată), ceea ce va permite decuplarea fața de prețurile de import.
În plus, creșterea capacităților de interconectare cu Bulgaria, Ungaria și Ucraina, planificată pentru anul viitor, va încuraja concurența pe piața gazelor prin diversificarea surselor, cum ar fi LNG (Gaz Natural Lichefiat).
Consumatorii vulnerabili trebuie protejați
Principalul argument adus în defavoarea liberalizării pieței gazelor este protecția consumatorului vulnerabil. Consumatorii vulnerabili trebuie protejați prin mecanisme care pot coexista cu o piață liberă, așa cum se întamplă și în alte țări din Europa Centrală și nu numai. Din păcate, deși există planuri de acțiuni elaborate de specialiști, cum sunt cei de la Emerton, în România nu a fost implementat un mecanism funcțional de protecție a acestora. De aceea, este nevoie de o acțiune urgentă în acest sens.
Liberalizarea pieței de gaze este o necesitate
În 2001, în cadrul negocierilor pentru aderarea la UE, România și-a asumat liberalizarea pieței gazelor până în 2007. Aceasta a avut loc pentru o perioadă scurtă de timp, din 2017 până în decembrie 2018, când, prin introducerea OUG 114, România a regresat în ceea ce privește piața gazelor. În acești ani, împotriva României au fost deschise două proceduri de infringement pe piața gazelor.
Impactul zecilor de ani de tergiversări în liberalizare se traduce în paradoxuri cum ar fi acela ca doar 30% din gospodăriile din România sunt conectate la rețeaua de gaze.
O piață reglementată nu atrage investiții – în ultimii ani am asistat la ieșirea unor companii mari de pe piață și încetinirea sau chiar blocarea unor proiecte de investiții majore. În același timp, producția locală de gaze a scăzut și a fost înlocuită cu importuri, în condițiile în care România are potențial de a-și acoperi necesarul de gaze exclusiv din producția internă. În prezent rata importurilor a crescut la circa 28%.
În aceste condiții este necesară liberalizarea imediată a pieței, prin eliminarea prevederilor OUG 114 referitoare la prețul gazelor, pentru a nu afecta aprovizionarea cu gaze a României. Este necesară, de asemenea, protejarea concretă a consumatorului vulnerabil și implementarea unor programe ample de eficiență energetică, ce au ca efect direct scăderea semnificativă a facturilor la energie.

PACTUL PENTRU MUNCĂ – O soluție pe termen lung pentru diminuarea deficitului forței de muncă

0


Miniștri, antreprenori, manageri de top ai marilor companii, autorităţi locale, specialişti în domeniu, în premieră, împreună în susţinerea angajatorilor şi angajaţilor .

Peste 5000 de locuri de muncă disponibile doar în Cluj-Napoca. Capitala Transilvaniei este unul dintre oraşele României care duce o acută lipsă de forţă de muncă.

Domeniile sunt diverse, dar cea mai căutată profesie este cea de programator. Cum facem să atragem personal calificat, care este tendinţa pieţei muncii, cum îi convingem pe cei din conducerea marilor companii să nu îşi mute producţia în alte ţări sunt doar câteva dintre temele care vor fi abordate în cadrul primei întâlniri din seria conferinţelor Pactul pentru Muncă, care va avea loc pe 11 septembrie, la Cluj- Napoca.

Ministrul Fondurilor Europene, antreprenori de top, manageri de succes, reprezentanţi ai administraţiei locale dar şi specialişti în fiscalitate şi științe juridice vor dezbate problemele cu care se confruntă antreprenorii și angajații deopotivă pentru rezolvarea deficitului de forţă de muncă îndeosebi specializată.

Totodată, în cadrul conferinţei va fi prezentat şi lansat un ,,Studiu privind ocuparea forței de muncă din România în contextul UE. Analiza celor mai recente date”, realizat de Asociația de Analiză Decizională și Strategică.
Printre cei care vor aborda subiectele legate de criza forţei de muncă şi impactul acesteia asupra activităţii companiilor se numară Roxana Mînzatu – Ministrul Fondurilor Europene, profesorii Mircea Coşea şi Mihaela Luțaș, dar şi Bogdan Badea – CEO Hidroelectrica, Corina Popescu – CEO Electrica, Adrian Volintiru – CEO Romgaz, Franck Neel- membru al Directoratului responsabil pentru activitatea Downstream Gas OMV Petrom, Ramona Jurubiţă – country managing partner KPNG, Carmen Neagu – director EnergoBIT, Dragoș Anastasiu – președinte Eurolines România Group, Luisiana Dobrinescu – specialist în fiscalitate şi antreprenorul Camelia Şucu. Conferinţa va fi moderata de Adrian Maniuţiu – fondator EM360.
Emil Boc, primarul Municipiului Cluj-Napoca este, de asemenea, aşteptat să deschidă seria conferinţelor.

La începutul conferinţei vor susține prezentări reprezentanţii organizatorilor, Cristina Chiriac- preşedinte CONAF si Franck Neel – presedinte FPPG

„La ora actuală putem vorbi de o criză serioasă a forței de muncă care afectează atât antreprenorii români, cât și investitorii străini indiferent de domeniul de activitate. Studiile recente privind ocuparea forței de muncă demonstrează că România se confruntă cu diferențe considerabile în funcție de sex, vârstă și nivelul de studii atins. Dacă coroborăm toate acestea cu rata natalității și migrația forței de muncă rezultă o perspectivă sumbră pentru următorii ani și tocmai de aceea CONAF susține necesitatea adoptării a unor măsuri care să conducă la stoparea declinului demografic și reducerea deficitului de forță de muncă, spune Cristina Chiriac, preşedinte CONAF .


„Fără forța de muncă adecvată, totul devine incredibil de dificil, nuanțele de eficiență și întreprinderile sunt mai puțin relevante. Actuala criză de resurse umane din România este rezultatul a peste 20 de ani de schimbări structurale profunde. FPPG se angajează să rămână un partener puternic și să contribuie în mod hotărât la găsirea de soluțiilor astăzi pentru a răspunde nevoilor de mâine’, spune Franck Neel, presedinte FPPG

Concluziile acestor discuţii se vor concretiza într-un Memorandum of Understanding, agreat şi susţinut de toti participanţii la dezbateri.
Conferinţa Pactul Pentru Muncă va avea loc miercuri, 11 septembrie 2019, ora 09:30, la Cluj-Napoca, Hotel Opera Plaza, sala Cristal.


Participarea le conferinţă este gratuită, iar înscrierile se pot face accesând pagina de internet www.conaf.ro sau pe adresa de mail: conferinte@conaf.ro.

Piața clujeană de consultanță în resurse umane, în expansiune

0

Valoarea serviciilor de training, team building, coaching și consultanță strategică în resurse umane din Cluj-Napoca a crescut cu 15% în primul semestru din 2019, față de aceeași perioadă din 2018, ajungând la 6 milioane euro, apreciază Human Performance Development International (HPDI), important furnizor autohton de servicii de training, coaching, team building, consultanță și strategie în resurse umane. Făcând o comparaţie între piața clujeană şi cea bucureșteană de profil, HPDI semnalează între altele că bugetele investite în programele de training și team building şi perioadele de implementare sunt similare. Piața clujeană este mai puțin diversificată, din moment ce 80% dintre cereri sunt din partea companiilor de IT și servicii externalizate din zona de Shared Services, cu pondere dominantă a jucătorilor de tip antreprenorial, faţă de multinaționale. Petru Păcuraru, fondatorul HPDI, caracterizează situaţia astfel: „Piața serviciilor de consultanță în resurse umane este puternică în orașele mari din zona de vest a țării, Cluj fiind principalul pol. Ceea ce am observat în cei trei ani de când suntem activi aici, este numărul mare de antreprenori, care sunt dornici să investească în creșterea companiilor prin programe de coeziune a echipelor și de dezvoltare a angajaților. Datorită acestei caracteristici antreprenoriale, piața din Cluj este mai deschisă către inovație față de cea din București, unde predomină multinaționalele, iar mulți manageri preferă să adopte rețete verificate. Clienții din Cluj sunt mai orientați către noutate, și ne provoacă mereu să creăm concepte noi de training și team building, adaptate nevoilor lor. Companiile din Cluj apreciază ideile noi, dar practice și le place să fie surprinși cu programe cât mai interesante. Cred că aceasta este o trăsătură pe care ar fi bine să o regăsim mai mult și în București și sper că se va întâmpla așa în perioada următoare, pentru că semne sunt deja”.

Un concept aplicat la Cluj este Academia 1st Time Manager, program de training cu o durată de patru luni, definit de Corina Goran (foto), Business Development Manager al HPDI, pentru Transilvania, prin aceea că este „dedicat celor care urmează să devină manageri sau care sunt de puțin timp în această funcție. Clujul a fost rampa de lansare a acestui program HPDI, ajuns la cea de-a șasea ediție, și care a avut rezultate foarte bune și pe partea de inducție și retenție a angajaților”.

La Universitatea București, şcoală interdisciplinară de studii doctorale

0

Universitatea din București inițiază odată cu deschiderea anului universitar 2019-2020Școala Interdisciplinară de Studii Doctorale. Vor funcţiona două grupuri de pregătire doctorală Interdisciplinară (IRTG) – Sisteme Complexe pentru Dezagregare prin Analiza Datelor (Complex Systems Disentanglement through Data Analysis) și Minte, Limbaj și Cogniție (Mind, Language and Cognition). Sunt disponibile câte 10 locuri pentru fiecare grup interdisciplinar, scoase la concursul de admitere septembrie 2019.

Grupul interdisciplinar Sisteme Complexe pentru Dezagregare prin Analiza Datelor are aplicații în geografie, geologie, economie, sociologie, psihologie, matematică, fizică şi este caracterizat de iniţiatori prin aceea că „răspunde provocării de a înțelege dinamica sistemelor foarte complexe, cum ar fi creierul uman, Pământul, economia globală, sistemul social împreună cu componentele sale (de exemplu istoria, cultura, politica). O cantitate uriașă de date experimentale care reflectă dinamica doar parțial cunoscută a acestor sisteme a fost generată în ultimii ani, iar o mare parte a acesteia este disponibilă în bazele de date cu acces deschis. În același timp, recent au fost propuse noi metode de analiză a datelor ce pot fi utilizate pentru a înțelege proprietățile sistemelor studiate. Unul dintre avantajele oferite de aceste metode este că acestea pot fi aplicate la orice tip de date, indiferent de modul în care sunt obținute și de sistemul pe care îl descriu”.

Grupul interdisciplinar Minte, Limbaj și Cogniție vizează domeniile prelucrarea limbajului natural, învățare artificială, învățare automată, AI, design computațional, achiziția limbajului ca proces cognitiv, stările cognitive și expresiile lor lingvistice, fazele cognitive, principiile gramaticii cognitive, modelarea și dinamica comportamentului, părtinirea cognitivă a grupului și a individului, flexibilitate cognitivă și limbă, modelarea rețelelor sociale, dinamica emoțiilor și cunoașterea socială. Iniţiatorii accentuează că

„ştiința cognitivă este definită ca un studiu interdisciplinar al cunoașterii la om și animale și, în ultima vreme, odată cu apariția Inteligenței Artificiale, și la mașini. Se bazează pe principiul fundamental că înțelegerea minții și înțelegerea creierului sunt în cele din urmă inseparabile, iar orice demers în acest sens ar trebui să combine ambele direcții și ar trebui să fie interdisciplinar. Aceasta este una dintre cele mai arzătoare probleme ale științei, care implica investigarea unor aspecte esențiale ale cunoașterii și conștiinței umane, întrebări care nu pot fi abordate lucid fără eforturi din partea mai multor științe care sunt în mod tradițional insulare și mai mult sau mai puțin deconectate”.

Prof. univ. dr. Mircea Dumitru, rectorul Universității din București și coordonatorul grupului Mind, Language and Cognition (Minte, Limbaj și Cogniție), subliniază: „Spiritul contemporan al cercetării științifice este unul al interdisciplinarității. Din acest punct de vedere, inițiativa Universității din București se înscrie în eforturile comunității noastre de a depăși simpla retorică publică și de a susține colaborarea între științe, pentru a veni cu răspunsuri fundamentate la probleme complexe, a căror rezolvare cere o abordare interdisciplinară”.

Prof. univ. dr. Bogdan Murgescu, directorul Consiliului pentru Studii Universitare de Doctorat al Universităţii din Bucureşti, apreciază că „lansarea în premieră națională a primelor două grupuri de pregătire doctorală interdisciplinară la Universitatea din București constituie un important pas înainte în rezolvarea unor probleme științifice considerate importante. Vorbim în acest caz de asocierea voluntară a mai multor conducători de doctorat din domenii diferite, care au convenit să scoată la concurs locuri pe teme subsumate problematicii comune și să participe la îndrumarea comună a grupurilor de doctoranzi. Sperăm ca fiecare dintre aceste grupuri să concentreze în următorii ani 20-30 de doctoranzi, iar din interacțiunea interdisciplinară să rezulte teze de doctorat valoroase, precum și câștiguri științifice care să consolideze prestigiul Universității din București la nivel național și internațional”.

Universitatea bucureșteană precizează că „după susținerea lucrării de doctorat, cercetătorii vor obține astfel titlul de doctor în domeniul în care au fost înregistrați și un certificat care evidențiază rezultatele cu caracter interdisciplinar obținute în cadrul grupului. În timpul studiilor de doctorat, doctoranzii vor fi îndrumați de către un coordonator și de o comisie care include specialiști din diferite domenii de studiu. Totodată, vor avea posibilitatea de a interacționa cu colegii lor și cu profesorii care fac parte din IRTG și vor avea acces la resursele de cercetare necesare. Cetățenii români și ai Uniunii Europene pot aplica pentru locuri de doctorat finanțate de stat. Pentru candidații din afara UE, taxa de studiu este de 3.400 € / an. Începând cu semestrul al doilea al primului an, Universitatea din București va pune la dispoziția acestora diverse facilități care să vină în sprijinul, inclusiv financiar, al cercetătorilor doctoranzi”.

În sectorul 4, cel mai modern complex educațional din Bucureşti

0

La deschiderea anului şcolar, în sectorul 4 a fost inaugurat cel mai modern complex educațional din învățământul preuniversitar de stat din Bucureşti, format din școală gimnazială, grădiniță şi after-school, Investiția, ne informează primarul sectorului 4, Daniel Băluță, este de aproape 9 milioane lei (aproximativ 2 milioane euro) şi a avut ca rezultat reabilitarea și modernizarea spaţiului reprezentat în zona Văcăreşti de Școala Gimnazială Nr. 100 – Colegiul Tehnic „Petru Rareș”, absorbită de Școala Gimnazială Nr. 190, în baza Ordinului ministrului educației naționale nr. 4912/23.08.2019. Modernitatea şi funcţionalitatea complexului la standarde înalte de amenajare, instalaţii, siguranţă sunt date de dotarea clădirilor, completate cu locuri exterioare de studiu, de recreere şi de joacă, precum şi cu un spaţiu modular (cu totul altceva decât „containerele” în care, în alte părţi, sunt amenajate clase de şcoală, birouri, servicii etc.), spaţiu de tip after school, adaptabil pentru utilizări diverse, cum este cea actuală, destinată unor grupe ale Grădiniței Nr. 30, relocate cât timp aceasta este în reparaţii. Complexul beneficiază de cabinet medical, izolator, oficiu pentru hrana copiilor. Dotările, amenajările (foto) ne sunt prezentate de prof. Gabriela Postescu, inspector şcolar cu managementul instituţional în sectorul 4.

Pe o temă de stringentă actualitate, siguranţa şi igiena garantate elevilor, primarul Daniel Băluţă evidenţiază instalațiile sanitare, termice și electrice complet noi, fațadă ventilată (premieră pentru unităţile de învăţământ) pentru o mai bună circulație a aerului și asigurarea unui climat propice în sălile de clasă, mobilierul ergonomic şi parchetul noi. Complexul deţine toate avizele de securitate la incendiu şi este în curs de autorizare. O măsură de protecţie în acest sens o reprezintă dotarea cu sistem de detectare a incendiilor, instalaţie de hidranți refăcută, uși antiincendiu. Pentru securitatea elevilor şi a profesorilor în sens cuprinzător, sectorul 4 este singura unitate administrativ-teritorială din România în care paza unităţilor de învăţământ este asigurată de polițiști locali. Primarul accentuează că şcolile din sectorul 4 nu au agenţi de pază. În contextul actual, este de remarcat precizarea că „singura structură de pază și protecție din România dedicată exclusiv siguranței elevilor va avea la dispoziție în acest an un număr de 35 mașini inscripționate atât cu însemnele Poliției Locale Sector 4, cât și cu cele specifice, precum și un efectiv de aproximativ 76 de agenți, care vor patrula în perimetrul unităților de învățământ, în fiecare zi, pe toată perioada orelor de curs, în intervalul orar 08:00-19:00,  pentru a-i feri pe copii de posibilele incidente antisociale, ce s-ar putea petrece în curtea sau în zona adiacentă a școlilor. Acestor dotări li se adaugă alte 6 mașini speciale de intervenție rapidă, în caz de necesitate”. Patrula Școlară va acționa și în ceea ce priveşte siguranța rutieră: „Agenții de pază vor acorda o atenție deosebită elevilor mai mici, pe care îi vor ajuta în traversarea străzilor din apropierea școlilor și îi vor îndruma spre sălile de curs”.

În ansamblu, din 2016, pentru reabilitarea și modernizarea unităților de învățământ din sectorul 4 au fost investiți peste 200 milioane lei (aproximativ 45 milioane euro). Sursele de finanţare, enumerate de primarul sectorului, sunt bugetul local, fonduri guvernamentale de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Compania Naţională de Investiţii, fonduri europene. Pentru 2020, sunt vizate investiții de peste 82,5 milioane lei, pentru continuarea lucrărilor începute. 

Premierea performanțelor

În contextul inaugural, primarul sectorului 4, Daniel Băluţă, i-a premiat cu câte 10.000 de lei pe elevii care au obținut media 10 la evaluarea națională din sesiunea acestei veri, absolvenţi ai şcolilor gimnaziale 194, 190, 79, 97, „George Bacovia”. Premiaţii, profesorii şi părinţii lor au fost felicitaţi de ere prof. Ioana Mihaela Neacşu, inspector şcolar general al municipiului Bucureşti, care a participat la eveniment.
În anul școlar care a trecut, sectorul 4 s-a clasat pe locul I la nivel naţional prin rezultatele la bacalaureat: 80,94 % promovare.

Adriana Pop, marele premiu al concursului „Imaginile lui Enescu”

0

Graficiana Adriana Pop din Cluj-Napoca este marea câștigătoare a Concursului Național de Artă „Imaginile lui Enescu”, lansat printr-un parteneriat între organizatorul Festivalului Internațional “George Enescu” – Artexim și Primăria Municipiului București, prin Centrul Cultural Expo Arte, ca parte din seria programelor asociate ediției 2019 a Festivalului și beneficiază de sprijinul Uniunii Artiștilor Plastici, al Universității Naționale de Arte București, al Universității Naționale de Artă și Design din Cluj-Napoca și al Universității de Vest din Timișoara, implementarea proiectului fiind realizată  cu sprijinul Proiectului Cultural „Contemporanii”.

Concursul a constat în transpunerea în limbaj vizual a uneia dintre creaţiile lui George Enescu Impresii din copilărie, Sonata pentru vioară și pian,  Uvertura „Vox Maris”,  Suita nr. 3 pentru orchestră – „Săteasca”,  Suita nr. 2 pentru pian, Suita nr. 3 pentru pian, „Șapte cântece pe versuri de Clément Marot”.

Câştigătoarea Marelui premiu (1000 euro) a prezentat propria viziune grafică asupra lucrării Suita nr.3 pentru pian (foto).

Laureaţii pe secţiuni (câte 500 euro) sunt:

Pictură – categoria Artiști consacrați, Traian Tamuris (Brăila), cu lucrare  inspirată de Suita nr.3 pentru pian; categoria Tinere talente, CostelChiţimuş(Cluj-Napoca), cu lucrare inspirată de Vox Maris

Grafică – categoria Artişti consacraţi, Margareta Udrescu (București), cu lucrare inspirată de Suita nr. 3 pentru pian; categoria Tinere talente, AndreiRăzvan Neciu (Timișoara), cu lucrare înspirată de „Șapte cântece pe versuri de Clément Marot”.

Juriul muzical, pentru evaluarea lucrărilor finaliste, a fost format din violonistul Remus Azoiței – profesor la Royal Academy of Music, Gabriel Bebeșelea – dirijorul Filarmonicii de Stat „Transilvania”, Cristian Lupeş – dirijor și managerul Filarmonicii de Stat din Sibiu, Tiberiu Soare – dirijorul Operei Naționale, pianistul Josu de Solaun, violonistul Alexandru Tomescu.

Validarea lucrărilor pentru calificare în finală a fost făcută de o comisie de specialişti în domeniul artelor plastice, formată prof. univ. dr. Ioan Sbârciu – Universitatea de Arte şi Design din Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Vică Adorian – Facultatea de Artă şi Design a Universităţii de Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Eugen Al. Gustea – UNArte Bucureşti.

Mihaela Păun, directorul Centrului Cultural Expo Arte, subliniază: „Am urmărit toate etapele, în calitate de organizator al concursului și a fost extraordinar să vedem angajamentul și implicarea artiștilor români, declanșate de opera lui Enescu. Este demonstrația forței pe care compozitorul a avut-o, a viziunii sale și a calității de promotor al artelor, în general. Sper ca acest concurs să devină o tradiție și să putem însoți toată opera compozitorului român cu interpretări contemporane, ale artiștilor români de astăzi. Centrul Cultural Expo Arte susține și valorifică arta vizuală sub toate formele ei și talentul și creativitatea artiștilor români”.

Mihai Constantinescu, directorul Festivalului Internațional „George Enescu” spune, la rândul său: „Mi se pare emblematică opțiunea artiștilor vizuali de a se lăsa inspirați de Impresiile din copilărie, o operă  a unui Enescu matur, care revizitează rădăcinile personale. Mi se mai pare foarte interesantă această transpunere în imagini a lucrărilor enesciene și  posibilitatea de a face comparația între diferitele percepții ale artiștilor, față de aceleași lucrări. Cred că expoziția va fi foarte expresivă. Enescu avea o pasiune și talent pentru desen și pictură, iar acest dialog interdisciplinar contribuie la păstrarea memoriei artistului și la încercarea de a descrie personalitatea lui extraordinară”.

Lucrările selectate pentru etapa finală vor fi expuse la Biblioteca Națională, vernisajul fiind la 16 septembrie.

Memorandum european privind etichetarea berii

0

Asociația Berarii României, care furnizează 85% din cantitatea de bere de pe piaţa din România, anunţă că a semnat alături de organizaţia Berarii Europei (foto) „un memorandum privind etichetarea ingredientelor și a valorii energetice pe toate sticlele de bere din UE până în 2022”. Scopul memorandumului „este ca organizațiile să-și asume responsabilitatea publică pentru declararea ingredientelor și informațiilor energetice pe etichetele produselor lor, în timp ce asociațiile comerciale susțin aceste eforturi, inclusiv prin stabilirea obiectivelor sectoriale locale și raportarea colectivă”. Semnatarii precizează că „memorandumul este deschis pentru companii și asociații din toate sectoarele băuturilor alcoolice, cu condiția ca semnatarul să aprobe pe deplin acest document și angajamentul său pentru etichetarea pe ambalaj atât a ingredientelor cât și a valorilor energetice. Dorința finală este de a oferi consumatorilor informații inteligibile, recognoscibile, comparabile și exacte pentru toate băuturile alcoolice”.

La ceremonia de semnare a participat comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară, Vytenis Andriukaitis, care a declarat: „Sunt încântat să fac parte din evenimentul de astăzi. Vreau să profit de această ocazie pentru a felicita toți semnatarii pentru angajamentele de etichetare a alcoolului. Vreau să vă încurajez să continuați să fiți pionieri în sectorul mai larg al alcoolului. Consumatorii au dreptul să știe mai multe. Mulți dintre ei își doresc mai multe detalii despre ce conțin băuturile și ce înseamnă pentru sănătatea lor. Ei doresc ca aceste informații să fie clare și transparente – un mesaj recurent pe care îl primim în toate activitățile noastre de sănătate publică și siguranță alimentară”.

Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României, subliniază: „Suntem bucuroși să fim semnatari ai acestui memorandum, în condițiile în care membrii asociației Berarii României au decis în mod voluntar să ofere consumatorilor informații relevante pentru ca aceștia să facă alegeri în cunoștință de cauză și în concordanță cu stilul lor de viață. Valoarea energetică a produsului este o informație care vine în completarea listei ingredientelor de fabricare la care consumatorii aveau deja acces de foarte mulți ani, demonstrând faptul că Berarii României acționează în spiritul transparenței și respectului față de consumator. Ne mândrim cu faptul că rata de implementare a angajamentului nostru este peste media europeană și demersul nostru va continua până în momentul în care ponderea de implementare va atinge 100%”.

Pădurile într-o lume în schimbare

0

Tema protejării şi valorificării resursei pe care o constituie tezaurul pădurilor a fost abordată în conţinutul celei de a treia ediţii a expoziţiei Forest România (5-7 septembrie), cu tema „Gestionarea durabilă a pădurilor – contribuţie activă la protejarea climei” şi al dezbaterilor referitoare la „Provocări pentru sectorul forestier românesc, într-o lume în schimbare” şi al simpozionului „Asociația Administratorilor de Păduri la 15 ani de Activitate”, desfăşurate la Zizin, în comuna Tărlungeni din județul Brașov. Participant la evenimente, ministrul apelor și pădurilor, Ioan Deneș, s-a adresat celor prezenţi atât cu referire la activitatea lor în ansamblu, cât şi cu un mesaj cu ocazia Zilei Forestierului – 6 septembrie.