Corina Crețu aprobă modificarea Programului Operațional Competitivitate, ceea ce va însemna un sprijin sporit pentru IMM-urile din domeniul tehnologiei informațiilor (IT)

0
Comisarul european pentru politică regională Corina Crețu a aprobat joi, 13 decembrie, modificarea Programului Operațional Competitivitate (POC). Modificările vizează adaptarea la evoluțiile din domeniului IT, acordarea unui sprijin crescut IMM-urilor din acest domeniu, precum și actualizarea strategiei pentru investițiile în domeniul cercetării. La semnarea modificării acestui program, comisarul pentru politică regională Corina Crețu a declarat: „Programul Operațional Competitivitate revizuit va sprijini și mai mult domeniul tehnologiei informațiilor, care este de mare importanță pentru România. Este o decizie care ține cont de evoluțiile pozitive din domeniul IT și care vine tocmai pentru a ajuta la dezvoltarea susținută a acestui sector, care contribuie semnificativ la crearea de noi locuri de muncă în România.” Ca urmare a acestei decizii, 25 milioane de euro vor fi realocate în cadrul Axei prioritare ”Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă” pentru acțiunea ”Sprijinirea creșterii valorii adăugate generate de sectorul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor (TIC) și a inovării în domeniu prin dezvoltarea de clustere”. De asemenea, modificarea programului urmărește dezvoltarea unei rețele de centre de cercetare ce folosesc tehnologia cloud și infrastructurile de date de mari dimensiuni. Beneficiile aduse de modificarea POC sunt următoarele: – vor fi create produse/servicii inovatoare, capabile să se constituie într-un factor de dezvoltare sustenabilă a economiei românești (dezvoltarea bazată pe inovare); – se va sprijini creşterea tendinţei asociative în rândul IMM-urilor din România, cu impact pozitiv privind diseminarea rapidă a rezultatelor cercetării; – va duce la încurajarea colaborării dintre IMM-urile din domeniul IT şi cele din alte sectoare ale industriei/serviciilor. De asemenea, tehnologia de tip cloud face posibilă deplasarea, schimbul de date și reutilizarea acestora, fără discontinuități, pe piețele mondiale și peste granițe, precum și între instituții și discipline de cercetare. Având în vedere actualele capacități disponibile în Europa, datele produse de activitatea de cercetare din UE și de sectorul industrial al UE sunt adesea prelucrate în altă parte, iar cei ce lucrează în domeniul cercetării și inovării în Europa au tendința să se mute în locurile în care sunt disponibile mai rapid capacități mari în materie de date și tehnică de calcul. Astfel, se pune accentul pe dezvoltarea unor infrastructuri masive de date care să suporte colectarea masivă a acestora, precum și partajarea şi folosirea lor în diverse contexte de exploatare. Context În perioada 2014 – 2020, România beneficiază de o alocare de peste 22 miliarde de euro în cadrul politicii de coeziune, din care 1,3 miliarde sunt destinate Programului Operațional Competitivitate.

CONFERINȚA INTERNAȚIONALĂ ”Digitalizare și Inovație: noi competențe în educația profesională financiară”

0
A intrat în tradiţia Institutului de Studii Financiare[1] să organizeze anual Conferința Internațională pe teme de impact legislativ-normativ şi tehnologic asupra pieţei financiare româneşti şi nu numai. Anul acesta s-a desfăşurat în data de 15 noiembrie 2018, la București, ediţia a IV-a, pe tema „Digitalizare și Inovaţie: noi competențe în educaţia profesională financiară” un subiect comun de dezbatere a impactului inovaţiilor tehnologice în domeniul serviciilor financiare asupra piețelor naționale, precum și un schimb de idei pentru actorii activi în piețele financiare. 2018 este anul Fintech şi în acelaşi timp anul de implementare a numeroase reglementări europene, cum ar fi MiFID II, IDD, AML – toate având un efect semnificativ asupra activităţii operaţionale a companiilor – de la soluţii IT la managementul relaţiilor cu clienţii. ewr Semnificative sunt şi modificările referitoare la dezvoltarea profesională a angajaţilor care intră în contact direct cu clientul de servicii financiare. „România are nevoie de o strategie de gestionare a riscurilor cibernetice, în condițiile în care pierderile actuale și potențiale ar putea avea un impact puternic asupra PIB-ului”, a declarat Președintele ASF, Leonardo BADEA, în deschiderea Conferinței organizată de ISF. Preşedintele ASF identifică patru provocări, respectiv, riscurile cibernetice în creștere, asimetria informațională, limitele de acoperire şi lista lungă de excluderi din textul polițelor, precum și lipsa unor metode standardizate de stabilire a preţurilor. La rândul său, Cristian ROȘU, Vicepreședintele ASF, Sectorul Asigurări – Reasigurări, a subliniat rolul de pilon de dezvoltare economică a asigurărilor, atrăgând atenția asupra competiţiei puternice la nivel internațional din partea diverselor soluții Insurtech.  Astfel, se vor modifica atât structura distribuției, cât şi cea a produselor, spre beneficiul final al consumatorului. Domnul Cristian ROŞU a accentuat faptul că „Viitorul va fi marcat de inovație şi profesionalism”.     De asemenea, Adrian MARIN, Președintele UNSAR, a subliniat importanţa valorii date de educație şi de rolul unui sistem bine pus la punct de dezvoltare a competenţelor, cunoștințelor și abilităților specifice industriei de asigurări. „Tocmai de aceea, este important ca oamenii să fie puși pe primul plan şi ca toți stakeholderii să contribuie la educația acestora: atât a consumatorilor, cât şi a propriilor angajați care se ocupă cu distribuția în asigurări. În acelaşi context al digitalizării şi inovaţiei, Dorel Duţă, Presedintele UNSICAR a vorbit despre Viitorul brokerului de asigurări în era digitală iar Viorel Vasile, Preşedintele PRBAR, a subliniat Impactul IDD şi modificările legii RCA. Atât în plen cât şi pe cele două paneluri s-au prezentat şi dezbătut, de asemenea, teme de deosebit interes, respectiv:
  • Cum vor remodela inovațiile financiare, precum FinTech, domeniul serviciilor financiare? Care este viitorul serviciilor de asigurare în era digitală ?
  • De la acoperirea riscurilor la protecția asiguraților – Cum se transformă relaţia cu clientul în baza îmbinării analizelor de date tradiţionale cu aplicaţiile digitale?
  • Cum se va schimba tehnologia seviciilor financiare – Care sunt noile puncte sensibile în instruirea angajaţilor? Educaţia financiară în era digitală. Digitizarea sectorului financiar – ce competenţe vor fi necesare angajaţilor în viitor ?
  • Care iniţiative legislative naţionale şi globale produc îngrijorările cele mai mari? Care iniţiative internaţionale pot duce la o supra-reglementare? Abordarea EIOPA legată de InsureTech. MiFID și inovația financiară
  • Care sunt riscurile subevaluate în procesul de stabilitate financiară globală pe piețele financiare? Ce șanse au acestea să se materializaze?
  • Interpretarea forței de inovare, întreruperi și transformări în sectorul financiar: DIGITAL R (EVOLUTION)
La eveniment au participat reprezentanţi ai Autorităţii de Supraveghere Financiară, ai Ministerului Finanţelor Publice, ai asociaţiilor profesionale din domeniul serviciilor financiare – UNSAR, UNSICAR, PRBAR, CFA Romania dar şi invitaţi  străini din partea Asociaţiei Europene a Asigurărilor şi Pensii Private – EIOPA, Asociaţiei Germane a Asigurătorilor. Conferinta s-a desfăşurat cu sprijinul ERSTE AM – partener exclusiv-, Deloitte, SIF Transilvania, UNSAR și Neacșu&Asociații. Partenerii media ai evenimentului au fost XPRIMM Publications, DC News şi DC Business. În opinia conducerii ISF, conferinţa noastră a identificat interesul şi preocuparile specialiştilor din piaţă pentru inovaţiile tehnologice din industria financiară, precum şi posibilele integrări interne de bune practici internaţionale în materie.   Concluzia generală pe care îndrăznim să o sintetizăm este aceea că digitalizarea şi inovaţia în piaţa financiară va conduce la creşterea eficienţei serviciilor financiare, respectiv, a calităţii şi operativităţii acestora. În final, toate acestea vor fi în beneficiul consumatorului de servicii financiare. [1] Institutul de Studii Financiare (ISF) este o fundație a Autorității de Supraveghere Financiară pentru piețele non-bancare: asigurări, piețe de capital și pensii private. Între obiectivele principale, Institutul de Studii Financiare își asumă formarea, examinarea și certificarea specialiștilor în piețele non-bancare dar și o componentă de cercetare științifică economică.  

Istoria învățământului financiar românesc, prezentată în cadrul Conferinței „100 de ani de învățământ”

0
Asociația Transilvană pentru Cultură[1], Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu Mureș şi Institutul de Studii Financiare[2] au organizat, în data de 24 octombrie 2018, în Aula Facultății de Economie și Drept, Conferința cu tema „100 de ani de învățământ. Perspectivele educației în următorii 100 de ani în România”. Conferința face parte din proiectul “Manifestările, acțiunile și proiectele de aniversare a Centenarului României (1918 – 2018) și a Primului Război Mondial”, manifestări care au avut loc în perioada 18-28 octombrie 2018 la Târgu-Mureș și care s-au desfășurat sub genericul ”100 de ani în 10 zile”, în cadrul proiectului cultural organizat cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale.
Reprezentanții Institutului de Studii Financiare din Bucureşti, ai universităților de prestigiu din România, și ai instituţiilor financiare, au reliefat realizări din trecut, precum şi proiecte de viitor, de mare interes pentru educația financiară, accentul fiind pus pe abordarea interdisciplinară. La eveniment au participat profesori universitari și cercetători, specialişti din piaţa financiară, studenți, masteranzi, doctoranzi și invitați.  
    În comunicarea sa, directorul general ISF, Ion Stancu, a prezentat, pe scurt, istoria învățământului financiar românesc, în timp ce directorul general adjunct al ISF, Cătălin Câmpeanu, a abordat tema intitulată „Tendințe în asigurări – competențe în contextul noilor tehnologii de servicii financiare”. De asemenea, Laura Elly Naghi, directorul Centrului de Formare Profesională din cadrul ISF, a susţinut comunicarea «Pensii private – alternativa fezabilă pentru vârsta pensionării» iar Florentina Neagu, directorul Centrului Evaluare și Examinare din cadrul ISF a susţinut comunicarea privind «Pregătirea profesională în asigurări – prezent şi viitor». Dorel Duţă, preşedintele UNSICAR, a vorbit despre istoria prescurtată a pieţei de brokeraj de asigurare în România, iar Narcis Păvălaşcu, preşedintele ACAMA, a prezentat o perspectivă istorică a arbitrajului specializat în domeniul financiar.   Ion Stancu a arătat că România a avut neşansa, din 1950 încoace, să se rupă total de legile economiei de piaţă, prin adoptarea economiei socialiste, pentru ca apoi românii să reînveţe ceea ce înainte era foarte bine cunoscut. Dumnealui a prezentat ca exemplu o lucrare a profesorului C.G. Demetrescu din anul 1925, care se studia în şcolile comerciale româneşti, şi în care se prezenta foarte sugestiv modul în care se derulează afacerile şi etapele care trebuie parcurse, principii valabile şi astăzi.   Finanțarea întregului eveniment s-a făcut de către Asociația Transilvană pentru Cultură, cu sprijinul Ministerului Culturii și Identității Naționale prin proiectul nr. 5845/05.10.2018.         [1] Organizaţie culturală non-guvernamentală (ATC), cu sediul în Târgu Mureş. [2] Institutul de Studii Financiare (ISF) este o fundație a Autorității de Supraveghere Financiară pentru piețele non-bancare: asigurări piețe de capital și pensii private. Între obiectivele principale, Institutul de Studii Financiare îsi asumă formarea, examinarea și certificarea specialiștilor în piețele non-bancare dar şi o componentă de cercetare ştiinţifică economică.  

Asociatiile de proprietari risca amenzi daca nu deszapezesc trotuarele

0
Iarna calendaristica a venit, dar zapada inca se lasa asteptata, in orice clipa putand insa sa inceapa ninsoarea. Asa cum suntem obisnuiti, probabil si in acest an vom fi luati pe nepregatite si ne vom confrunta cu aceleasi probleme: strazi acoperite cu zapada, trotuare impracticabile, parcari inghetate sau scari de bloc care nu permit accesul. Astfel, si in 2018 administratorii de asociatii de proprietari risca sancttiuni usturatoare daca nu se ocupa de curatarea zapezii din jurul blocurilor, din parcari sau din fata scarilor de bloc, conform Wall-Street.ro „Anul 2018 va fi unul cu sanctiuni mari pentru responsabilii cu deszapezirea din cadrul asociatiilor de proprietari, astfel, in Bucuresti, acestea sunt raspunzatoare pentru indepartarea ghetii / zapezii de pe trotuare, in termen de maxim 24 de ore de la caderea precipitatiilor. In plus, asociatiile trebuie sa se ingrijeasca sa indeparteze zapada si gheata de pe proprietatea comuna (alei, drumuri interioare), de asemenea, nu trebuie uitati turturii care trebuie indepartati si/sau afisate atentionari cu privire la pericolul prezentat de catre acestia. Faptul ca reprezentantii asociatiilor de proprietari nu cunosc reglementarile legale cu privire la obligatia indepartarii zapezii sau ghetii risca amenzi cuprinse intre 500 si 2.000 de lei”, declara Ottavio Serbanescu, CEO-ul companiei Cresida Management.   Infiintata in 2017, compania Cresida este alternativa la administratorul de bloc traditional si anume persoana fizica. Astfel, compania ofera proprietarilor de apartamente servicii integrate, de la infiintarea asociatiei de proprietari, la administrare si consultanta de specialitate.

Isărescu:. Fără o bună colectare a taxelor nu putem avea autostrăzi, școli și spitale civilizate

0
Guvernatorul Mugur Isărescu spune că trebuie făcuți pași pentru a schimba mentalitatea românilor, astfel încât aceștia să înțeleagă că fără o bună colectare a taxelor nu putem avea infrastructură și că plata impozitelor poate fi o corvoadă, dar că sistemele se modernizează, a declarat Mugur Isărescu. De asemenea, el a vorbit la conferința TAXEDU – Educația fiscală a tinerilor europeni prin mijloace digitale, unde a explicat că educația financiară ține și de schimbarea mentalităților în privința necesități plății taxelor, în condițiile în care sistemele puse de stat la dispoziția contribuabililor pentru plata impozitelor s-au modernizat. „Observăm că pentru mulți, plata impozitelor este o corvoadă și poate chiar a fost, date fiind unele experiențe din trecut. Sistemele însă se modernizează, astăzi plătim impozite online, lucrurile se simplifică”, spune Isărescu. În același timp, veniturile fiscale reprezintă circa 25% din produsul intern brut și se află pe o tendință de scădere în ultimii ani, conform Profit.ro. Pe de altă parte, statul și-a majorat cheltuielile în ultimii trei ani și a dus deficitul bugetar la 3% din PIB, sumele fiind orientate către creșterea salariilor din sistemul public și a pensiilor, în timp ce investițiile sunt în scădere. În 2012, salariații din administrație erau plătiți cu 30% peste media națională, cei din sectorul privat erau la medie, în timp ce salariile din sănătate și educație erau cu 14, respectiv 13% sub medie.

Salariul mediu s-a majorat în octombrie

0
Câștigul salarial mediu net a crescut în octombrie, nominal, cu 13,7% față de aceeași lună a anului trecut, la 2.720 lei, ritm accelerat față de luna precedentă, iar creșterea reală, în raport cu evoluția prețurilor de consum, a fost de 9,1%, potrivit datelor transmise marți de Institutul Național de Statistică (INS). În octombrie, indicele câștigului salarial real (câștigul salarial în raport cu evoluția prețurilor de consum – n.r.) față de aceeași lună a anului trecut a fost de 109,1%, conform datelor Profit.ro. Cele mai mici salarii nete lunare s-au înregistrat în hoteluri și restaurante, 1.580 lei, fabricarea articolelor de îmbrăcăminte (1.667 lei) și prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite (1.811 lei). În sectorul bugetar s-au înregistrat creșteri ale câștigului salarial mediu net față de luna precedentă în învățământ (+4,2% ca urmare a acordării sumelor reprezentând plata cu ora a cadrelor didactice), în administrație publică (+0,4%), respectiv în sănătate și asistență socială (+0,3%), potrivit INS.

ROBOR la şase luni este în scădere

0
ROBOR 3M a rămas la 3,04%, nivel identic cu cel de ieri când indicele la trei luni a ajuns la cea mai mică valoare din 22 iunie 2018. ROBOR 6M a scăzut până la 3,35%, cea mai mică valoare din 18 septembrie 2018, potrivit Economica.net. De asemenea, ROBOR la trei luni a rămas la 3,04%, acelaşi nivel de ieri când a atins cea mai mică valoare din ultimele şase luni şi jumătate (22 iunie 2018 când ROBOR 3M a fost 2,95%). ROBOR reprezintă rata medie a dobânzii la care băncile româneşti se împrumută între ele în lei. Indicele se stabileşte zilnic de BNR ca medie aritmetică a cotaţiilor practicate de zece bănci selectate de Banca Naţională.

7 proceduri GDPR absolut necesare în orice IMM

0
Desi problema protejarii datelor cu caracter personal nu este una necunoscuta sau nou inventata, noul regulament GDPR ce a intrat in vigoare anul acest in mai este, pana acum, una dintre cele mai importante  decizii luate in acest sens. Fata de regulamentele anterioare, GDPR-ul este mult mai detaliat cand vine vorba de masurile ce trebuie luate, iar importanta sa a capatat noi valori. Cu alte cuvinte, toate institutiile, companiile, organizatiile, si alte tipuri de entitati juridice ce colecteaza date cu caracter personal si nu respecta regulamentul, risca sa primeasca sanctiuni deosebit de severe.   Pentru a evita aceste sanctiune, este necesara o implementare GDPR adecvata. Daca va lipseste timpul sau experienta pentru a fi sigur ca implementarea este efectuata corect, numirea unui DPO, sau ofiter pentru protectia datelor, va poate fi de folos. Ce trebuie sa cunoasca acest DPO? Iata 7 proceduri ce nu trebuie sa lipseasca din strategia GDPR a oricarui IMM, indiferent de natura activitatii pe care o desfasoara.    
  1. Intocmirea procesului verbal prin care conducerea IMM-ului a luat la cunostinta importanta regulamentului
  Desi poate parea inutil, avand in vedere ca persoanele responsabile cu conducerea IMM-ului stiu de GDPR mai mult ca sigur, este foarte indicat sa intocmiti un proces verbal care sa prevada detaliile luarii la cunostinta a regulamentului. Puteti opta pentru servicii de consultanta GDPR daca doriti sa fiti siguri ca acest tip de documente, cat si procedurile adoptate, sunt in conformitate cu normele in vigoare. Asadar, pe langa datele IMM-ului, procesul verbal va trebui sa contina si detalii cu privire la echipa care va avea in vedere conformarea IMM-ului, numele membrilor, actiunile ce vor fi intreprinse in vederea conformarii, si datele termen pana la care vor fi duse la bun sfarsit.    
  1. Actualizarea politicii de confidentialitate
  Odata cu intrarea in vigoare a GDPR-ului, multe s-au schimbat cand vine vorba de politicile de confidentialitate practicate de operatorii de date cu caracter personal. Asadar, trebuie ca acesta politica sa fie revizuita conform normelor in vigoare, pentru a putea informa corect persoanele ce vor intra in contact cu IMM-ul. Asadar, fiecare persoana care va ceda date cu caracter personal va trebui sa stie ce tip de date sunt solicitate si care este scopul prelucrarii acestora.    
  1. Documentul care atesta numirea DPO-ului
  Una dintre prevederile GDPR-ului este ca fiecare institutie sa aiba un DPO in componenta sa, persoana ce va avea grija ca regulamentul este respectat intocmai. Puteti opta pentru o externalizare a DPO-ului sau numirea unei astfel de persoane din interiorul institutiei, atata timp cat persoana este pusa la punct cu tot ce inseamna GDPR-ul, plus implementarea si respectarea acestuia. In fiecare caz, veti avea nevoie de un document care atesta numirea DPO-ului, pentru a nu exista dubii cu privire la acest aspect.    
  1. Intocmirea fisei de post pentru noul DPO
  Ca orice alt tip de angajat din interiorul institutiei, si DPO-ul va avea nevoie de o fisa de post. Aici vor fi trecute atributiile si responsabilitatile acestei persoane, astfel incat sarcinile de care trebuie sa se ingrijeasca sa fie tratate adecvat.    
  1. Punerea la punct a documentului de instiintare a autoritatii competente
  Autoritatile competente in domeniul protectiei datelor cu caracter personal vor trebui sa primeasca rapoarte periodice cu privire la statusul aspectelor prevazute de GDPR. Pentru a face acest lucru posibil, trebuie sa aveti un model de document special prevazut pentru instiintarea autoritatii la indemana tot timpul.    
  1. Intocmirea anexei ce prevede noile norme de protectie a datelor ce va fi alaturata contractelor emise
  GDPR-ul prevede obtinerea acordului explicit al persoanelor inainte de preluarea datelor cu caracter personal. De aceea fiecare contract emis de catre IMM va trebui sa aiba o anexa care contine toate aceste detalii. Persoana care cedeaza date prin intermediul contractului va trebui sa stie pentru ce scop datele vor fi prelucrate si ce masuri se vor folosi pentru protectia lor. De asemenea, aveti grija sa notificati furnizorii dumneavoastra, tot printr-o anexa la contract, ca sunteti operator de date cu caracter personal iar respectarea acestor date este prioritara pentru institutia dumneavoastra.    
  1. Informarea si instruirea personalului din IMM
  Deoarece colectarea datelor cu caracter personal va fi facuta de catre angajatii IMM-ului, acestia vor trebui sa aiba cunostinte adecvate, in conformitate cu regulamentul. Ei vor trebui sa stie clar ce tip de date trebuie colectate, care sunt cele mai bune mijloace in acest scop, scopul legitim pentru colectarea datelor, pentru cat timp vor fi stocate, si care dintre angajati vor avea acces la acest tip de date.

Analiză Sierra Quadrant. Peste 100.000 de investitori și-au închis business-urile sau se află în dificultate în 2018

0
Chiar dacă economia crește cu cea mai ridicată rată din Uniunea Europeană, business-ul pare că se adâncește în probleme. Peste 100.000 de firme și-au închis porțile sau au intrat în insolvență în primele 10 luni din acest an, cu peste 5000 mai multe decât în perioada similară din anul trecut. Resursele financiare insuficiente, investițiile greșite și lipsa unei strategii de risc fundamentată pe realităţile din economie sunt principalele motive ale eșecului în afaceri, arată o analiză Sierra Quadrant, unul dintre principalii jucători din piața insolvenței. 116.952 de firme se află, în prezent, într-o situație de risc, iar multe dintre ele și-au închis deja activitatea. Sunt cu 5639 mai multe companii în dificultate decât în primele 10 luni din 2017. În perioada ianuarie-octombrie 2018, 7026 de societăți au intrat în insolvență, 15.014 și-au suspendat activitatea, 65.631 au fost radiate, iar 29.278 au fost dizolvate, potrivit datelor oficiale anunțate de Registrul Comerțului. Numărul firmelor dizolvate a crescut cu 20,7%, în timp ce suspendările de activitate au crescut cu 13,3%. ,,Aproape 30.000 de firme au fost dizolvate în acest interval, într-o creștere semnificativă față de 2017. Un semnal al scăderii apetitului pentru investiții, urmare a înrăutățirii condițiilor din economia reală, puternic grevată de blocajul financiar și de lipsa finanțării’’, afirmă analiștii de la Sierra Quadrant. Numărul societăților intrate în insolvență s-a redus cu 4,33%, iar cel al firmelor radiate cu 1,26%. Pe ansamblu, în România activează în prezent 914.415 firme și 394.790 persoane fizice autorizate. DE CE DAU GREȘ INVESTITORII? Într-o economie în care peste 80% dintre firme sunt din zona microîntreprinderilor, să faci afaceri sustenabile reprezintă o adevărată provocare, spun experții de la Sierra Quadrant. Potrivit acestora, capitalizarea insuficientă este unul dintre motivele pentru care cele mai multe companii eșuează. ,,Într-o economie în care creditul furnizor s-a extins îngrijorător de mult, firmele insuficient capitalizate cad pradă blocajului financiar, neîncasarea unor facturi într-un termen optim ducând la suspendarea activității. Dincolo de blocajul financiar, multe dintre firmele ajunse în insolvență, de exemplu, nu au planuri de investiții bine conturate, cu strategii de risc, iar dacă le au, acestea nu țin cont de realitățile din economie”, afirmă Ovidiu Neacșu, asociat coordonator al Sierra Quadrant, practician de peste 20 de ani în domeniul insolvenței. Un alt motiv pentru care firmele nu reușesc să facă față provocărilor din economie îl reprezintă accesul dificil la finanțarea bancară. Un sondaj realizat în acest an de Banca Națională, în rândul companiilor care au aplicat în vederea contractării unui credit în ultimele 12 luni, arată că printre dificultățile majore întâmpinate în accesarea finanțării de la bănci și/sau IFN, în topul clasamentului se află cerințele privind valoarea sau tipul garanției, nivelul prea ridicat al dobânzilor și comisioanelor, clauzele contractuale, dar și birocrația. Un alt motiv important pentru care multe firme eșuează îl reprezintă slaba pregătire economică a investitorilor. ,,Educația financiară reprezintă o reală problemă în economie. Sunt prea mulți cei angrenați în business care acționează din impuls, din fler, și prea puțin pe considerente solide, economice. Așa se ajunge la investiții peste posibilități în clădiri, mașini etc. sau la acordarea excesivă de dividende fără a ține cont de dinamica financiară a afacerilor”, afirmă Ovidiu Neacșu. BUCUREȘTENII, CAMPIONI LA EȘEC ÎN BUSINESS Analiza Sierra Quadrant arată cel mai riscant mediu de afaceri, judecând după numărul mare de firme aflate în dificultate, este Bucureștiul, cu 1372 de insolvențe, 1646 de firme suspendate, 10446 societăți radiate și 5779 firme dizolvate în primele 10 luni din 2018. Asta în condițiile în care în București activează și cele mai multe societăți din România (238.523 de firme și PFA-uri) ,,Comerțul reprezintă cel mai riscant domeniu investițional, cu 2210 insolvențe, 4557 de suspendări de activitate, 18342 firme radiate și 9166 de firme dizolvate. Urmează construcţiile, tranzacțiile imobiliare, sectorul HORECA și transporturile, domenii cu un grad ridicat de risc. Iar din urmă vin puternic serviciile și activitățile culturale, sectoare în care s-au înregistrat și cele mai ridicate rate de radieri față de anul precedent, de peste 30%”, arată analiza. În topul firmelor intrate în insolvență în 2018, Capitala este urmată de județele Bihor (487), Timiș (374), Constanța (362), Iași (337), Cluj (257), Brașov (232). La polul opus se află județele Covasna (42), Sălaj (46), Botoșani și Călărași (49), Mehedinți (53), Gorj (54), Teleorman (56), Ialomița (57) și Dâmbovița (59). Interesant este și faptul că în Satu Mare s-a înregistrat cea mai ridicată creștere a numărului de firme intrate în insolvență, de 69,4%. În ceea ce privește situația firmelor suspendate în acest an, Bucureștiul este urmat în clasament de Bihor (818), Cluj (677), Constanța (600), Prahova (558) și Neamț (549), în timp ce județele cu cele mai puține asemenea situații sunt Ialomița (75), Covasna (127), Brăila (142), Gorj (149), Caraș-Severin (156), Tulcea (155), Giurgiu (160), Teleorman (167), Botoșani (192). În Vrancea a fost înregistrată cea mai ridicată creștere a numărului de firme suspendate, de 37%. La capitolul firme radiate în 2018, Capitala este urmată de Cluj (2812), Timiș (2643), Iași (2614), Constanța (2433), Bihor (2371), Prahova (2206) și Dolj (2100), iar în topul firmelor dizolvate de Timiș (1561), Cluj (1352) și Constanța (1316). Cea mai ridicată creștere a numărului de firme radiate a fost înregistrată în Dâmbovița, de 34,5%, iar în ceea ce privește firmele dizolvate, cel mai mult a crescut numărul celor din Botoșani, cu 87,3%. CUM EVIȚI RISCUL ÎN AFACERI Tu știi cu cine faci afaceri, dacă firma respectivă are dificultăți financiare, procese, probleme cu plățile? O întrebare simplă pe care, însă, prea puțini investitori și-o pun atunci când înregistrează un contract. ,,Sub mirajul câștigului, există mulți oameni de afaceri care închid ochii la creditul furnizor, care nu iau în calcul costurile aferente întârzierii plăților, care încearcă să vadă jumătatea plină a paharului, ignorând semnalele de alarmă”, afirmă experții de la Sierra Quadrant. Ce este de făcut? Pentru a evita dificultățile financiare generate de relația cu partenerii, este esențial să te informezi din timp cu privire la dinamica afacerilor partenerilor. ,, Informația este esențială în afaceri.  Utilizând servicii de management al riscului comercial, veți afla din timp dacă partenerul respectiv prezintă o situație financiară solidă. Pe de altă parte, este necesară o mai bună estimare a dimensiunii afacerii, multe companii intrând în insolvență pentru că și-au supraestimat veniturile, au avut așteptări mult prea optimiste legate de potențialul economic al industriei, al locației sau al partenerilor, furnizori și clienți. Altfel spus, o vorbă populară spune că trebuie să te întinzi cât te ține plapuma. Nu în ultimul rând, este nevoie, ca investitor, să te asiguri că angajații tăi au educația economico-financiară necesară pentru a conduce business-ul pe profit. Și, de asemenea, este esențial să te informezi continuu despre dinamica climatului investițional. Să fii la curent cu legislația, cu știrile economice, cu trendurile, să iei în calcul sezonalitatea, dinamica inflației, sunt elemente esențiale pe care orice investitor trebuie să le cunoască. ”, afirmă experții. INFOGRAFIC SIERRA 1

Am ajuns la fundul sacului

Deputat, Av. Dr. Remus Borza

Am tot tras de mâneca guvernanții, avertizându-i că politica populistă, tradusă prin majorări de salarii în sistemul public și creșterea pensiilor, e una falimentară. Dând la toată lumea după nevoi și nu după posibilități, am ajuns la fundul sacului. Zilele trecute, am discutat și cu ministrul Finanțelor, Orlando Teodorovici, și cu viceprim-ministrul Viorel Ștefan, care mi-au confirmat că suntem la limită cu deficitul bugetar. Părerea mea e, că pe cash, cu mari eforturi, ne vom închide, dar pe ESA vom ieși din plafonul de deficit de 3%, asumat prin Tratatul de la Maastricht. Ministrul Finanțelor încearcă, în al 12-lea ceas, să promoveze unele măsuri care să conducă la reducerea posturilor din sectorul bugetar și implicit a fondului de salarii. Înghețarea angajărilor în sectorul public, în condițiile în care avem cu 500.000 de bugetari mai mult decât în 2004, ar reprezenta un bun început. Dar o atare măsură nu va avea un impact bugetar semnificativ. A venit timpul să ne asumăm o reformă radicală a administrației publice, locale și centrale, să inventariem și să dimensionăm corect numărul de instituții și de posturi din sectorul public, să evaluăm fiecare angajat și funcționar pe criterii de competență și eficiență, personalul excedentar din sectorul bugetar urmând a fi preluat instantaneu de sectorul privat, care reclamă un deficit de aproape 1 milion de angajați. Problema e că nu prea le vine să muncească, după ce ani de zile au frecat menta, au tocat hârtii și au plimbat aerul prin curtea sau pe holurile instituțiilor publice. PSD a greșit mult mărind nesustenabil salariile și pensiile. Fondul de salarii a crescut de la 57 miliarde lei în 2016 la 69 miliarde lei în 2017, la 81 miliarde lei în 2018. Fondul de pensii a crescut de la 81 miliarde lei în 2016 la 89 miliarde lei în 2017 și la 99 miliarde lei în 2018. Cu alte cuvinte, vorbim de o creștere a fondului de salarii și de pensii cu 5 miliarde euro anual, echivalentul a patru autostrăzi Comarnic-Brașov, sau cinci autostrăzi Pitești-Sibiu, 20 de spitale județene noi cu 1.000 de paturi fiecare, sau 500 de școli noi. Pe noua Lege a pensiilor, Fondul de pensii va crește cu încă 81 miliarde lei până în 2022! România este singura țară din lume unde un salariat din sectorul public câștigă mai mult decât un salariat din sectorul privat: 700 euro salariul mediu net în sectorul bugetar față de 534 euro salariul mediu net în sectorul privat. Toată creșterea economică înregistrată de România în ultimii șase ani a fost risipită pe salarii, pensii, ajutoare sociale și de șomaj. Aruncând mai mulți bani în piață, am crescut implicit și puterea de cumpărare.Cererea de produse a depășit cu mult oferta economiei românești. Câtă vreme am falimentat industria românească, doar importurile puteau satisface această nevoie de produse și servicii. Anul trecut, am importat bunuri și servicii de 75 miliarde euro și am exportat de 63,5 miliarde euro. A rezultat, deci, un deficit record de balanță comercială de 12,5 miliarde euro. Nu am făcut altceva decât să finanțăm milioane de locuri de muncă în afara României. În toți acești ani, am sacrificat investițiile, singurele care puteau da sustenabilitate creșterii economice, care generau locuri noi de muncă și venituri suplimentare la bugetul de stat. O inflație de 5%, de două ori mai mare decât media la nivel european, este tot o consecință a acestei politici păguboase duse de Guvernul României în ultimii ani. Oricât de mulți bani i-ai da românului, tot nu va fi mulțumit. Am intrat deja în rezervele statului de la BNR ca să plătim pomeni. Am ajuns la 100 miliarde euro datorie externă, plecând de la 0 în 1990. Doar în contul dobânzilor la datoria externă plătim dobânzi de peste 3 miliarde euro anual. În 2018, Ministerul de Finanțe s-a împrumutat de pe piața internă cu 50 miliarde lei și de pe piețele externe cu 2 miliarde euro și 2 miliarde dolari! România se împrumută din ce în ce mai greu și la costuri din ce în ce mai mari. Cu toate acestea, în ședința de Guvern de vineri, s-a stabilit creșterea salariului minim brut diferențiat la 2.080 lei, respectiv 2.350 lei, de la 1 ianuarie 2019. Dacă până mai ieri România era atractivă pentru investitorii străini din perspectiva unei forțe de muncă ieftine, din ianuarie vom pierde și acest avantaj competitiv. Nu numai că nu vor veni investiții noi, dar e foarte probabil ca mulți investitori prezenți în România să se retragă, ca urmare a creșterii costului cu forța de muncă, urmând a-și reloca businessurile în țări mai prietenoase din acest punct de vedere. Să nu uităm că 2019 și 2020 sunt doi ani electorali cu patru rânduri de alegeri: europarlamentare, prezidențiale, locale și parlamentare. Indiferent cine va guverna în această perioadă, va sacrifica reforma statului și a marilor sisteme publice, preferând să finanțeze în exces cele două mari bazine electorale: bugetarii și pensionarii. De 30 de ani suntem într-o interminabilă campanie electorală și întrecere socialistă în a arunca cu pomeni în anumite segmente sociale, în detrimentul altora și, în primul rând, în detrimentul României. Reforma poate să mai aștepte.