Şase medalii olimpice la chimie pentru România

0
România a obţinut trei medalii de aur, două medalii de argint şi o medalie de bronz, la Olimpiada Internaţională de Chimie „D. I. Mendeleev”, Sankt Petersburg, ediţia 53. Medaliaţii sunt: – aur – Emeric Claudiu Ardelean (Colegiul Naţional „Gheorghe Şincai” din Baia Mare), Ana Florescu-Ciobotaru și Mircea Raul Bodrogean (Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti) – argint – Teodora Stan (Liceul Internaţional de Informatică din Bucureşti), Tudor Lile (Colegiul Naţional „Moise Nicoară” din Arad) – bronz – Sandra Saade (Colegiul Naţional din Iaşi). Lotul olimpic de chimie al României a fost coordonat și însoțit prof. Daniela Bogdan şi prof. Mihaela Matache. Competiţia constă în trei probe (două teoretice şi una practică/experimentală), din chimie fizică, ştiinţele vieţii, chimie anorganică, chimie organică şi chimie analitică. La ediția din acest an au participat 152 de elevi din 28 de ţări. La întoarcerea în ţară, laureaţii au fost întâmpinat și felicitaţi de ministrul educației naționale, Ecaterina Andronescu (foto).

Bursele JTI pentru Jurnaliști Lansarea ediției 2019-2020

0
De Ziua Mondială a Presei, Bursele JTI pentru Jurnaliști anunță ediția 2019 – 2020, realizată cu sprijinul foștilor bursieri, al Asociației „Clubul Presei Economice”, al Fundației Art Production și al agenției Ad Media Consult. Programul, aflat la 20 de ani de la prima ediție, este destinat ziariștilor care doresc să-și consolideze experiența profesională și încurajează pregătirea în domeniul politicilor europene. Totodată, contribuie la înțelegerea modului în care temele europene sunt abordate de către mass-media internațională. Bursele JTI pentru Jurnaliști se desfășoară în trei etape:
  • Un training specializat, susținut în România de către experți în teme europene și economice;
  • O călătorie de studii de o săptămână la Bruxelles, pe durata căreia ziariștii se vor întâlni formal și informal cu oficiali ai Uniunii Europene;
  • Stagii de pregătire profesională, timp de patru săptămâni, la Bruxelles;
La încheierea primei etape vor fi selectați jurnaliștii care vor continua programul. La ediția 2019 – 2020 sunt invitați ziariști din presa scrisă, radio, TV și on-line, specializați în domeniile economic, politic și social, care trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:
  • Experiența profesională de minimum doi ani
  • Vârsta de până în 40 de ani
  • Abilități de comunicare în limba engleză.
Dosarul de înscriere va cuprinde:
  • Curriculum Vitae
  • Formular de înscriere disponibil pe site-ul bursejti.ro și www.admediaconsult.ro
  • Portofoliu: trei materiale de presă relevante pentru domeniile enunțate
  • Două scrisori de recomandare, de preferință una de la coordonatorul direct sau managerul instituției unde lucrează.
Preselecția candidaților se va face pe baza dosarului de înscriere, iar selecția pe baza unui interviu. Data limită de depunere a dosarelor de înscriere este 1 septembrie 2019 (inclusiv), cu mențiunea Bursele JTI pentru Jurnaliști. Bursele JTI pentru Jurnaliști au fost lansate în anul 2000, ca o continuare a programului de stagii inițiat în anii ‘90 de National Forum Foundation/Freedom House, cu sprijinul Guvernului SUA. Obiectivul programului a fost dezvoltarea cunoștințelor și abilităților jurnaliștilor, prin expunere la realitățile democrațiilor dezvoltate, practică profesională specializată, mai întâi în Statele Unite, iar ulterior la Bruxelles. Participanții ediției actuale se vor alătura astfel celor peste 250 de colegi de breaslă care au beneficiat de-a lungul ultimilor 20 ani de Bursele JTI pentru Jurnaliști. Programul este anunțat în fiecare an pe data de 3 mai, Ziua Mondială a Presei. Ziua mondială a libertății presei a fost instituită pentru a atrage atenţia întregii lumi asupra importanței și obligaţiei respectării libertății de exprimare, aşa cum stabilește Declarația Universală a Drepturilor Omului care, la articolul 19 arată că: „Orice om are dreptul la libertatea opiniilor și exprimării; acest drept include libertatea de a avea opinii fără imixtiune din afară, precum și libertatea de a căuta, de a primi și de a răspândi informații și idei prin orice mijloace și independent de frontierele de stat”. Dosarele de înscriere se pot depune fie online, prin intermediul site-ului www.bursejti.ro, la adresa contact@bursejti.ro, precum și print la adresa: Ad Media Consult, str. Erou Iancu Nicolae, nr.103, vila i-2 Voluntari, jud. Ilfov, cod postal 077190. Persoana de contact: Irina Apostol, tel: 0744584620,e-mail: irina.apostol@admediaconsult.ro    

COMUNICAT DE PRESĂ

0
  • Acționarii Electrica SA au aprobat un dividend brut pe acțiune în valoare de 0,73 RON, data plății fiind 24 iunie 2019
  • Bugetul de venituri și cheltuieli aferent exercițiului financiar 2019 și situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2018, atât la nivel consolidat, cât și la nivel individual, au fost aprobate în cadrul AGOA
  Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor (AGOA) Electrica SA, legal și statutar întrunită în data de 25 aprilie 2019, a aprobat, cu majoritatea voturilor exprimate, propunerea Consiliului de Administrație privind repartizarea profitului net al exercițiului financiar 2018. Valorea totală a dividendelor brute va fi în sumă de 247.506.015 RON, valoarea dividendului brut pe acțiune în valoare de 0,73 RON, iar data plății dividendelor 24 iunie 2019.   De asemenea, acționarii prezenți, reprezentați sau care au votat prin corespondență au aprobat bugetul de venituri și cheltuieli aferent exercițiului financiar 2019 și situațiile financiare anuale pentru exercițiul financiar încheiat la 31 decembrie 2018, atât la nivel consolidat, cât și la nivel individual. A fost aprobată descărcarea de gestiune a membrilor Consiliului de Administrație al Electrica pentru exercițiul financiar 2018.   Acționarii Electrica SA au respins propunerea de modificare a Politicii de Remunerare a membrilor Consiliului de Administrație al Electrica, precum și forma propusă a contractului de mandat pentru membrii Consiliului de Administrație. Totodată, a fost respinsă propunerea de modificare a limitelor de remunerație pentru directorii executivi ai companiei. A fost stabilită data de 7 iunie 2019 ca dată de înregistrare, dată la care va avea loc identificarea acționarilor asupra cărora se răsfrâng efectele AGOA Electrica, inclusiv dreptul de a beneficia de dividende. Acționarii au stabilit 6 iunie 2019 ca ex date, dată de la care instrumentele financiare se tranzacționează fără drepturile care derivă din AGOA Electrica. Acționarii au fost informați cu privire la prescrierea dreptului la dividendele aferente anului 2014, conform legii. La sedința Adunării Generale Ordinare a Acționarilor Electrica SA au participat personal, prin reprezentant sau au votat prin corespondență acționarii înscriși în registrul acționarilor ținut de Depozitarul Central la data de 27 martie 2019, stabilită ca dată de referință, cvorumul fiind de 73,46% din totalul drepturilor de vot și de 72,00 % din capitalul social al societății.   Electrica SA informează acţionarii, investitorii şi publicul că raportul anual aferent anului 2018 va fi disponibil începând cu data de 30 aprilie 2019.    

Număr record de antreprenori în România

0
Numărul de asociați şi acționari ai firmelor din România active din punct de vedere juridic a ajuns la un maxim istoric la începutul anului 2019, respectiv la un număr de peste 1,38 milioane de antreprenori, conform datelor Hotnews.ro. De asemenea, din analiza datelor, reiese că începutul anului 2019 reprezintă perioada cu cel mai mare număr de asociați/ acționari în cadrul firmelor din România active din punct de vedere juridic, în creștere cu aprox. 20.000 de antreprenori/antreprenoare față de luna decembrie 2018. În același timp, numărul de profesioniști (inclusiv PFA și societăți comerciale) care au fost dizolvați, radiați sau suspendați a scăzut în perioada ianuarie – februarie 2019 în comparatie cu aceeași perioadă a anului 2018, înregistrându-se diferențe procentuale de peste 25%, conform sursei citate.

Indicele ROBOR la 3 luni a scăzut la 3,38%

0
Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a scăzut la 3,38%, potrivit datelor publicate joi de Banca Naţională a României (BNR). ROBOR la trei luni este indicatorul principal în funcţie de care se calculează dobânzile variabile la creditele în lei, potrivit datelor News.ro. De asemenea, indicele ROBOR la şase luni a scăzut de la 3,43% la 3,42%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituţiile bancare din România, în lei, iar evoluţia sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piaţă.

Casa pasivă Over4 se deschide pentru public

0
România va participa la ediţia din acest an a celei mai importante competiții internaționale de case solare la nivel european Solar Decathlon Europe (iulie, în Ungaria) cu casa pasivă Over4. Este o construcţie „eficientă energetic, sustenabilă și accesibilă financiar”, adică „produce de 3 ori mai multă energie decât consumă și va fi certificată cu standardul Passive House, cel mai exigent standard de eficiență energetică din lume”, după cum o caracterizează proiectanţii şi realizatorii ei, echipa Over4, ONG fondat de Universitatea Tehnică de Construcții din București și Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, inclusiv pentru proiecte cu impact pozitiv din punct de vedere educațional și din punctul de vedere al cercetării și dezvoltării în domeniul construcțiilor sustenabile și eficiente energetic. Echipa este multidisciplinară, formată din peste 50 de studenți voluntari, din 5 domenii profesionale. Cofondator al proiectului şi responsabil în privinţa parteneriatelor, Daniel Butucel subliniază: „Considerăm că tot efortul depus în ultimul an și jumătate se încununează cu rezultatul mult așteptat: un prototip inovator de locuință sustenabilă care răspunde tutor cerințelor de confort, eficiență energetică și nevoilor actuale ale pieței construcțiilor. Mulțumim universităților partenere, celor peste 50 de tineri pasionați implicați până în prezent și celor peste 40 de parteneri cu sprijinul cărora am ajuns până în acest punct. Suntem și mai motivați să ținem steagul României pe podiumul competiției din Ungaria și pentru asta căutăm parteneri cu care să asigurăm restul de 40% din bugetul total al proiectului.” Până să fie transportată și construită la locul competiţiei, casa trebuie asamblată și deschisă publicului, aşa cum prevede regulamentulul. Deschiderea va fi la 15 mai, pe situl de la intersecția dintre Bulevardul Unirii și strada Nerva Traian. Timp de 30 zile, casa va putea să fie vizitată de „toți cei interesați de domeniul construcțiilor sustenabile, mai ales cei care vor să-și construiască sau achiziționeze o locuință, întrucât casa Over4 este un exemplu practic care răspunde nevoilor actuale ale pieței construcțiilor. De asemenea, cei interesați să afle mai multe detalii despre procesul de construcție a casei sunt invitați pe situl de construcție unde sunt așteptați de voluntarii proiectului pentru discuții tehnice”.

Noi acţiuni de plantare

0
Între acţiunile de plantare din această perioadă, se regăseşte şi cea desfăşurată de CTP, dezvoltator și administrator full-service de proprietăți comerciale. De sărbătoarea Floriilor, angajați ai CTP împreună cu copii de la Școala Gimnazială din Bolintin-Deal au plantat 120 sălcii, care vor deveni habitat pentru păsări, în parcul industrial CTPark Bucharest West. A fost încă o acțiune de responsabilitate socială pe care CTP le derulează consecvent. Pentru copii, a fost şi o adevărată lecţie despre natură, grija față de mediu, de comunitatea în care locuiesc. În acelaşi spirit educativ, ei au primit din partea organizatorilor câte un rucsac cu mai multe instrumente ecologice de folosit în drumeții: lanternă fără baterii (cu dinam), lupă, busolă, termometru, fluier. Evidenţiind rostul acţiunii, Ana Dumitrache, Country Head, CTP Romania, explică: „Parcul industrial CTPark Bucharest West se află, pe de o parte, în apropierea autostrăzii A1, o zonă cu foarte mult trafic auto, dar și în apropierea comunităților. Noi ne dorim să minimizăm  impactul negativ asupra naturii și să maximizăm beneficiile aduse comunității atât din interiorul parcului, cât și din imediata vecinătate a acestuia, oferindu-le oamenilor un mediu de viață sănătos. Planul nostru este să plantăm cât mai mulți copaci, arbuști și vegetație specifice zonei, care să poată prelua poluarea cauzată de trafic și să creeze un mediu optim pentru dezvoltarea florei și faunei”. Clădirile din CTPark Bucharest West sunt în curs de certificare BREEAM (BRE Environmental Assessment Method), cea mai utilizată „metodă de evaluare a performanței ecologice a construcțiilor și a impactului acestora asupra mediului”.

Eveniment caritabil Mogoșoaia ClasicFest

0
Ciclul de spectacole caritabile din cadrul evenimentului Mogoșoaia ClasicFest, ediția a VIII-a – cu donații destinate campaniei „Viitorul artei”, având ca scop sprijinirea tinerilor muzicieni foarte valoroși – continuă duminică 5 mai 2019 la Palatul Brâncovenesc de la Mogoşoaia, în Sala Scoarțelor, prin două recitaluri: pianista Mădălina Pașol – de la ora 17, cu un omagiu adus lui Dinu Lipatti, prin interpretarea lucrărilor din ultimul recital al marelui pianist, din 16 septembrie 1950, de la Besançon, cu lucrări de Mozart, Schubert, Chopin, Bach; duo Olivia Iancu & Claudiu Lobonţ – de la ora 18, cu un moment de „arheologie sonoră”, muzică din secolele XIII- XVII interpretată la theorbe, compusă de Francesco Landini, Giovanni Zamboni-Romano, Adam Falkenhagen, Valentinus Bakfark, Georg Friedrich Haende, Giovanni Girolamo Kapsberger. Accesul la concerte se face în baza rezervării biletelor de intrare în muzeu (6 lei), pe adresa: asociatiaprovalores@gmail.com.                         Duminică 12 mai 2019, ora 17, Mogoșoaia ClasicFest oferă recitalurile susţinute de Trio Equilibrium – pian la 6 mâini; Horia Mihail – „Pianul călător”. Organizatorii festivalului sunt Primăria Municipiului Bucureşti, prin Centrul Cultural Palatele Brâncoveneşti de la Porţile Bucureştiului și Asociaţia Culturală „Pro Valores”.

Rectorul Universității din București, prof. Mircea Dumitru, președinte al Asociației Universităților Balcanice

0
Profesorul Mircea Dumitru, rectorul Universității din București, este noul președinte al Asociației Universităților Balcanice/ Balkan Universities Association – BUA, votat în unanimitate de adunarea generală reunită la Salonic (16-18 aprilie 2019). Universitatea bucureşteană a fost reprezentată de asemenea de prorectorii prof. univ. dr. Liviu Papadima și conf. univ. dr. Sorin Costreie. Consiliul director al BUADin consiliul director al BUA mai fac parte fostul președinte al asociației, profesorul Leonidas Mitkas – rectorul Universității „Aristotel” din Salonic (Grecia), profesorul Erhan Tabakoğlu – rectorul Universității „Trakia” din Edirne (Turcia), profesorul Damir Boras – rectorul Universității din Zagreb, profesoara Nermina Hadžigrahić – rectorul Universității din Tuzla (Bosnia-Herțegovina). BUA include aproximativ 80 de universități din Grecia, Bulgaria, Turcia, Albania, Macedonia, Bosnia-Herțegovina, Muntenegru, Kosovo, Serbia, România şi „își propune să contribuie la consolidarea procesului de pace și de stabilitate în Balcani prin dezvoltarea relațiilor bi- și multilaterale de conlucrare și colaborare academică și științifică între universitățile membre”. În acest sens, profesorul Mircea Dumitru, rectorul Universității din București, subliniază: „Colaborarea în domeniul cercetării științifice și a activităților didactice a devenit cu atât mai necesară cu cât societatea, în general, și comunitățile din zona Balcanilor, în particular, se confruntă cu noi provocări datorate unei dinamici tot mai accelerate a globalizării traduse, în democratizarea cunoașterii și într-o mobilitate din ce în ce mai mare a studenților. În acest context, misiunea BUA este de a aduce la masa dialogului reprezentanți ai universităților din zonă, reprezentanți ai studenților, ai decidenților, ai mediului de afaceri pentru ca, împreună, să consolidăm în Balcani universități puternice și atractive pentru țările noastre și pentru studenții internaționali”. Universitatea din București îşi reafirmă susținerea candidaturii „altor universități importante din România pentru a deveni membre ale BUA în speranța că instituțiile de învățământ superior din România pot contribui substanțial și activ la dezvoltarea cercetării științifice și a educației de calitate în această zonă”. Universitatea din București este membră activă a unor organizații academice internaționale, precum CIVIS – European Civic University, UNICA – Network of Universities from the Capitals of Europe, Black Sea University Association, EUA – European University Association și Silk Road University Network.  

Barometrul industriei din România, martie 2019

0
Barometrul asupra industriei din România, realizat de IRSOP (dr. Petre Datculescu, director general) şi Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (conf. univ. dr. Florina Pînzaru, decanul Facultăţii de Management şi conf. univ. dr. Lucian Anghel), arată „uşoară îmbunătăţire în martie, dar indicatorii sugerează creştere slabă în continuare: Producţia – Volumul producţiei a urcat de la 55 în februarie la 63 în martie. Creşterea s-a înscris în limitele obişnuite ale fluctuaţiilor activităţii anuale din ultimii doi ani. Stocurile au reînceput să se umple, iar nivelul indicatorului a ajuns la 49, cu un punct sub zona de expansiune. Comenzile neexecutate au crescut foarte puţin de la 41 la 43 în interiorul zonei de contracţie, ceea ce arată că volumul activităţii se află sub potenţialul capacităţii industriale. Cererea – Comenzile noi au crescut de la 56 în februarie la 61 în martie. Creşterea a fost însă mai mică decât în perioada similară din ultimii doi ani ceea ce semnalează slăbirea activităţii economice pe termen lung. Comenzile pentru export au stagnat. Indicatorul a urcat mai mult simbolic de la 54 la 55. De fapt, volumul comenzilor pentru export a scăzut constant în primul trimestru din ultimii 3 ani, de la 60 în 2017, la 57 în 2018 şi la 56 în 2019. Micşorarea sensibilă a exportului reprezintă un proces mai degrabă structural decât conjunctural. Importurile de materii prime arată o uşoară creştere de la 52 în februarie la 55 în martie, odată cu revenirea cererii pentru produse industriale. Forţa de muncă – Numărul angajaţilor nu creşte în mod efectiv. Între februarie şi martie, la o mărire a indicatorului comenzilor cu 5 puncte si a volumului producţiei cu 8 puncte, indicatorul de ocupare a forţei de muncă a crescut cu numai 1 punct, de la 50 la 51. Politica de angajări ultra-rezervată arată că managerii nu sunt convinşi că fluxul comenzilor şi producţia vor creşte în continuare. Costuri şi venituri – Costurile de producţie au coborât de la 72 în februarie la 70 în martie, dar în acest domeniu variaţiile lunare sunt mai puţin semnificative. Pe termen lung, costurile arată un nivel ridicat de rezistenţă la eroziune. În primul trimestru din 2017, media costurilor a fost 69, în 2018 a urcat la 72, iar în primul trimestru din 2019 s-a menţinut la 72. Preţurile încasate de firme au urcat de la 58 la 59, dar ar putea să crească mai substanţial, dacă se menţine cererea în lunile care vin. Aşteptările – Aşteptările managerilor au scăzut constant de la o lună la alta. Indicatorul sintetic al încrederii a coborât de la 70 în ianuarie, la 68 în februarie şi la 65 în martie. Faptul că optimismul managerilor scade în pofida revenirii comenzilor şi a producţiei sugerează persistenţa unui puternic sentiment de incertitudine şi de teamă faţă de viitor”.