Ministerul Finanțelor a atras, joi, 185,2 milioane lei de la bănci
UniCredit a evoluat pe plan financiar
INS: Deficitul balanței comerciale a urcat la 2,715 miliarde de euro în primul trimestru al acestui an
Abonamente medicale gratuite pentru start-up-uri
„AGENDA DIGITALĂ” ȘI SECURITATEA CIBERNETICĂ – O NOUĂ PROVOCARE PENTRU SISTEMUL BANCAR
INACO cheamă Guvernul României să nu rămână decuplat de progresul tehnologic 4.0 și să adere la Declarația UE de Cooperare pentru Inteligența Artificială
Care este miza și de ce nu este România semnatară a acestei Declarații?
Miza este viitorul nostru ca indivizi și ca societate în ansamblu. Până în 2025, a patra revoluție industrială și tehnologică va aduce dezvoltări uimitoare prin inteligență artificială, robotică și transport autonom, ceea ce va transforma radical modul în care trăim și în care lucrăm. Se discută deja intens despre locuri de muncă ce vor dispărea și altele noi care vor apărea. Un studiu realizat de Tractica prognozează că veniturile generate de aplicarea directă și indirectă a AI vor crește de la 643,7 milioane de dolari în 2016 la aproape 60 miliarde de dolari până în 2025, cu o creștere anuală medie de peste 50%. Un raport recent publicat de Forrester prevede că, până în 2027, inteligența artificială va face să dispară 24,7 milioane de locuri de muncă și va crea 14,9 milioane de noi locuri de muncă, multe dintre acestea în tehnologii noi. Noile tehnologii vor genera noi nevoi și vor duce la crearea unor noi competențe, la care educația românească și formarea profesională continuă este chemată să răspundă repede. Vă reamintim că, până în prezent, UE a alocat 83 de milioane de euro pentru finanțarea proiectelor bazate pe blockchain și se estimează că vor fi investite până la 340 milioane euro în perioada 2018-2020. Obiectivul Comisiei Europene este de a explora potențialul blockchain pentru îmbunătățirea serviciilor europene transfrontaliere. Încă din mai 2017, în raportul Digital Single Market, Comisia a recunoscut tehnologiile bazate pe tehnologia blockchain ca având un potențial enorm pentru administrațiile, întreprinderile și societatea noastră și a accelerat programele de finanțare Horizon 2020 în acest sens.
Soluții moderne de mobilitate
Interviu cu Demis Ghindeanu, fondator Pony Car Sharing
Cum anume vrea Pony Car Sharing să revoluționeze traficul din România? Nu e chiar o idee așa revoluționară, în sensul că mai există pe afară, în țările vestice. Noi, în schimb, am fost primii și suntem cei mai mari din România cu genul acesta de business, car sharing, lansată în 2016 la Cluj. La Cluj, pentru că am vrut un oraș cumva mai înclinat către tehnologie; știm prea bine, Clujul are foarte mulți locuitori care lucrează în industria aceasta. În momentul acela era smart city și știam noi că ce se întâmplă în Cluj era în ideea aceasta de smart. Atunci am spus că ar fi cel mai potrivit să mergem să deschidem la Cluj business-ul acesta, plus că a contat foarte mult și suprafața orașului. În genul acesta de business este importantă suprafața orașului raportată la numărul de mașini. În ce constă business-ul în sine, în ce constă serviciul de car sharing? Business-ul în sine este practic o firmă de rent (închiriere) pe termen scurt, clientul plătind cursele pe care le face cu mașinile noastre pe minut, pe oră sau pe zi. Practic, mașinile se găsesc oriunde în oraș, le vezi cu ajutorul unei aplicații pe telefonul mobil, și în momentul în care te apropii de mașina cea mai apropiată o deschizi cu aplicația mobilă. Serviciul are foarte multe beneficii și pentru cei care îl utilizează, dar și pentru oraș. Pentru cei care utilizează aplicația, în primul rând car sharing versus o mașină personală este foarte avantajos din punct de vedere al costurilor. Adică s-a constatat în țările în care există că dacă îți folosești mașina personală mai puțin de 15 000 de kilometri pe an e mai avantajos să folosești o mașină în sistem de sharing decât să o deții. Pentru oraș iarăși sunt niște studii făcute și s-a demonstrat că, pentru fiecare mașină de car sharing care există într-un oraș, cam între șapte și nouă mașini personale rămân acasă. În sensul că oamenii preferă să nu mai vină cu mașina personală.Pledoarie pentru o strategie economică
De ce o strategie economică?
Deoarece cunoașterea a ajuns la stadiul în care putem evita dezvoltarea prin crize ca modalitate de progres și accesa dezvoltarea prin orientarea prealabilă a fenomenelor sociale, inclusiv a celor economice, spre realizarea unor stări dezirabile, chiar favorabile, prin procese planificate și acțiuni sinergice. Schimbările impuse de crize se realizează sub presiunea unor conjuncturi negative, iar soluțiile sunt, de obicei, exagerate, valabile pe termen scurt și, de cele mai multe ori, ineficiente. Realizarea strategiilor presupune un efort de proiectare pentru ceea ce înseamnă termen mediu-lung, proiectare care să fructifice premisele favorabile, să valorifice oportunitățile și să diminueze, pe cât posibil, impactul negativ al crizelor sau lipsa anumitor resurse. Apoi, suntem parte a Uniunii Europene. Avem obligații clar asumate prin documentele programatice ale selectului club din care facem parte de 10 ani. Uniunea a înțeles că trebuie să se ocupe de propriul viitor și a propus în anul 2010 o strategie pentru 10 ani, care este susținută de trei piloni: creștere inteligentă (dezvoltarea unei economii bazate pe cunoaștere și inovare); creștere durabilă (promovarea unei economii mai eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologice și mai competitive); creștere favorabilă incluziunii (promovarea unei economii cu o rată ridicată a ocupării forței de muncă, care să asigure coeziunea socială și teritorială). În principiu, suficient pentru a da o direcție unei economii dezorientate. Dar, originali cum ne știm, simulăm asimilarea prevederilor care ne-ar putea face competitivi măcar cu economii ceva mai puțin dezvoltate din afara Uniunii. România nu are o strategie economică. Ramurile economice se dezvoltă sau dispar conjunctural, valorificând oportunist situații favorabile și preluând abrupt crize naționale, regionale sau mondiale. Continuitatea în gândire a devenit o condiție improprie funcției guvernamentale, stratagemele de supraviețuire devenind strategiile momentului. Direcția necontrolată a ramurilor economice, fenomen manifest în ultimele aproape 3 decenii, amintește de mișcarea browniană, și asemenea fenomenului fizic, „economia browniană este dependentă de energia exterioară, în cazul nostru de input-uri de capital. Accelerează oportunist odată cu intrările de capital privat sau public și decelerează la plecarea capitalului, cu o oarecare inerție. Astfel, creșterea economică a ultimilor ani înseamnă datorii de circa 40% din PIB, iar evoluția deficitului de cont curent susține tendința menționată.Statele Unite depășesc India în clasamentul celor mai atractive piețe pentru investiții în energie regenerabilă
- SUA urcă pe locul al doilea în clasament, în pofida impunerii de tarife vamale pentru importurile de panouri solare
- India cedează a doua poziție pe fondul îngrijorărilor investitorilor
- Creșterea costurilor de capital ar putea pune presiune pe sectorul energiei regenerabile