Rețele Electrice România accelerează digitalizarea rețelei de distribuție cu noi soluții informatice pentru managementul integrat al rețelei

0

Rețele Electrice România începe implementarea unui nou sistem avansat, automatizat de management al distribuției (AADMS) și a unui sistem de eficiență operațională (WFM), continuând astfel digitalizarea rețelei de distribuție a energiei electrice. Proiectul are o valoare de peste 135 milioane de lei, iar serviciile au fost achiziționate în urma unei licitații desfășurate pe SEAP, platforma de achiziții publice. 


„Modernizăm în mod constant rețeaua de distribuție a energiei electrice, cu obiectivul de a-i crește reziliența și flexibilitatea, astfel încât serviciul oferit să răspundă cât mai bine nevoilor actuale și viitoare ale clienților noștri. Implementarea unor noi sisteme avansate de monitorizare, control și eficiență operațională va permite o gestionare mai performantă a rețelei și va asigura o distribuție fiabilă și sigură a energiei electrice. Totodată, digitalizarea infrastructurii contribuie la reducerea semnificativă a timpilor de intervenție în cazul întreruperilor în alimentarea cu energie electrică. Prin aceste investiții strategice, urmărim consolidarea calității serviciului de distribuție și facilitarea tranziției către un sistem energetic sustenabil, capabil să integreze tot mai eficient surse regenerabile de energie. Noile sisteme vor fi complet integrate și automatizate și le vor înlocui pe cele existente, facilitând astfel utilizarea algoritmilor de Inteligență Artificială pentru a transforma rețeaua într-una rezilientă și pentru a asigura condiții de muncă sigure pentru colegii și partenerii noștri”, a declarat Mihai Pește, Director General al Rețele Electrice România.

Proiectul va aborda o componentă esențială și complexă a eficientizării distribuției de energie electrică, îmbunătățind considerabil parametrii rețelei și calitatea serviciului. Aceasta va duce la reducerea timpilor de intervenție în caz de întreruperi în alimentarea utilizatorilor, digitalizarea proceselor și creșterea eficienței activităților specifice, precum și îmbunătățirea accesului utilizatorilor la serviciul de distribuție, creșterea calității energiei distribuite și reducerea duratei întreruperilor, atât planificate, cât și neplanificate.

Platforma Integrată AADMS, cu modulele de analiză și modelare rețea electrică (DMS/EMS), se va realiza prin finanțare din fonduri europene prin Programul de Dezvoltare Durabilă, iar componentele SCADA și sistemul pentru managementul întreruperilor (OMS) integrate nativ în platformă, precum și sistemul de eficiență operațională (WFM) se vor realiza prin finanțare din fonduri proprii. 

Noua platformă AADMS va conține integrat modulele SCADA, DMS/EMS și OMS și va permite o gestionare centralizată și automatizată a rețelei, facilitând monitorizarea performanței acesteia și gestionarea intervențiilor rapide pentru a asigura o funcționare sigură, la standardele de calitate impuse în distribuția energiei electrice.

În această perioadă am inițiat procesul de implementare care este compus din trei etape importante: 1. definirea designului de detaliu și instalarea sistemelor out-of-the-box (necustomizate); 2. implementarea, integrarea și personalizarea soluțiilor în acord cu nevoile de business și reglementările locale; 3. trecerea în operațional a noilor sisteme. Aceste activități sunt planificate a se desfășura pe parcursul a 2 ani, urmate de perioadele de garanție și post-garanție.

Implementarea platformei integrate AADMS, prin toate modulele sale, înlocuiește actualele sisteme informatice corespondente. Soluțiile informatice sunt complet integrate și vor fi automatizate, astfel încât rețeaua de distribuție a energiei electrice să fie mai rezilientă și pregătită pentru provocările aduse de schimbările climatice și de noile nevoi de consum. În plus, prin sistemul de eficiență operațională (WFM), procesele de operare și întreținere vor fi modernizate.

Allianz-Țiriac: Generația Z simte anxietate și nesiguranță când se gândește la viitor. Lipsa controlului și teama de riscuri amplifică stresul tinerilor

0

Tinerii din generația Z trăiesc cu un nivel ridicat de stres și anxietate, cauzat în principal de incertitudinea legată de viitor și de lipsa controlului asupra evenimentelor imprevizibile. Astfel, peste 75% dintre tineri declară că se confruntă cel puțin de câteva ori pe săptămână cu stres și stări de anxietate, iar pentru aproape 3 din 10 stările sunt însoțite și de manifestări fizice precum dureri de cap, palpitații sau probleme de somn, arată cel mai recent sondaj realizat online de Allianz-Țiriac Asigurări, în rândul a 1.102 respondenți, despre stresul și anxietatea generației Z. 

Cele mai mari îngrijorări sunt generate de costul ridicat al vieții (79,3%) și de imposibilitatea de a pune bani deoparte pentru cheltuieli neașteptate și o situație financiară mai bună pe termen lung (48,2%). Când se gândesc la viitorul lor, 6 din 10 respondenți spun că simt nesiguranță și anxietate, grijile fiind generate de situația financiară personală (48,8%), de perspectivele financiare în viitor (37,9%), de presiunea socială (36,2%), dar și de starea de sănătate personală sau a familiei (31%). La polul opus, viitorul e privit cu optimism de 17,2% dintre tinerii din generația Z și numai unul din zece are siguranță și liniște când vine vorba de perspectivele personale. 

Tinerii învață să gestioneze stresul, dar nu își asigură soluții

Peste 43% dintre respondenții Gen Z înțeleg că nu pot controla ce le rezervă viitorul, așa că se concentrează pe gestionarea stresului și anxietății. Cei mai mulți aleg să lucreze la echilibrul emoțional, fie prin timp petrecut cu familia și prietenii (58,6%), fie prin activități de relaxare (39,6%) și sport (37,9%), mai arată sondajul Allianz-Țiriac. Pe de altă parte, aproape 4 din 10 se tem că li se poate întâmpla oricând ceva neașteptat și îi îngrijorează că nu au o soluție concretă pe care să se bazeze, cum ar fi bani puși deoparte sau o asigurare care să acopere riscul și cheltuielile. 

Virgil Soncutean, Allianz-Tiriac Asigurari

„Generația Z nu este o generație fragilă, ci una lucidă. Ei simt mai mult, văd mai mult și trăiesc mai intens toate schimbările din jur. Este o generație care a învățat să trăiască într-o economie volatilă, dar care încă nu a învățat să se protejeze. De aceea anxietatea lor nu este o slăbiciune, ci un semnal de alarmă că nevoia de siguranță nu mai poate fi amânată pentru „mai târziu”. Într-o lume în care totul se schimbă de la o lună la alta, protecția înaintea economisirii devine un gest de maturitate timpurie. A-ți face o asigurare de viață când ești tânăr nu înseamnă că te pregătești pentru ce e mai rău, ci că iei în serios libertatea de a trăi fără frică”, spune Virgil Șoncutean, CEO al Allianz-Țiriac Asigurări.

Mulți dintre tinerii generației Z își conștientizează nevoile de protecție și au văzut, inclusiv din experiențe personale, ce impact financiar poate avea o problemă de sănătate personală sau în familie (43%), o cheltuială semnificativă neplanificată (34,5%), pierderea temporară a veniturilor (15,5%) sau un accident ori o intervenție chirurgicală de urgență (12%).

Peste 8 din 10 consideră că ar avea nevoie de cel mult 40.000 de lei într-o astfel de situație, alți 12% cred că suma ar fi de până la 200.000 de lei și doar 5% estimează nevoia peste acest prag, potrivit sondajului Allianz-Țiriac. În lipsa acestor resurse, în ultimul an numai 29,3% au încercat să economisească, în timp ce doar aproape 2% și-au făcut o asigurare pentru mai multă liniște financiară și, implicit, mai puțin stres. Un risc nu așteaptă, iar economisirea durează – chiar și cu 400 de lei economisiți lunar, un tânăr ar putea strânge 40.000 de lei în minimum 8 ani.

Influențată de temeri, inteligența artificială rămâne un confident rece pentru anxietățile reale ale tinerilor

În demersurile de gestionare a stresului, doar 8% dintre respondenții la sondajul Allianz-Țiriac spun că discută despre anxietățile lor cu un AI pentru o perspectivă diferită, iar alți 34% au încercat, dar cu rezerva lipsei de inteligență emoțională și a filtrului uman, mai ales că studiile internaționale arată că AI-ul poate fi influențat în reacțiile și sfaturile pe care le oferă. Astfel, tinerii rămân rezervați să caute sprijin emoțional în inteligența artificială, folosind-o mai degrabă când caută să se informeze despre soluții pentru mai multă siguranță financiară. În schimb, 27,6% preferă să vorbească despre emoțiile lor cu familia sau prietenii, iar aproape 19% declară că nu au încredere într-un AI pentru discuții despre probleme personale.


Sondajul Allianz-Țiriac a fost desfășurat în octombrie 2025, la nivel național, pe un eșantion total de 1.102 utilizatori de internet din România. Aproximativ 51% dintre respondenți sunt bărbați, 85% locuiesc în mediul urban, iar peste 58% au venituri lunare mai mari de 4.000 de lei.

IMM România lansează „Colegiul de Antreprenoriat”

0

IMM România anunță că, „în parteneriat cu Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT), Ministerul Educației și Cercetării (MEC) și Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare lansează conceptul Colegiul de Antreprenoriat, o competiție dedicată școlilor care investesc în dezvoltarea competențelor antreprenoriale ale elevilor din firmele de exercițiu.

Competiția își propune să recunoască performanțele unităților din învățământul profesional și tehnic care obțin rezultate remarcabile în educația antreprenorială în special prin activitatea defășurată în cadrul firmelor de exercițiu”.

Programul este caracterizat ca „o inițiativă strategică care încurajează dezvoltarea învățării pe tot parcursul vieții prin antreprenoriat și dezvoltarea profesională a elevilor și profesorilor prin participarea activă la proiecte de antreprenoriat, cu scopul de a crea oportunități de formare și de învățare practică în domeniul afacerilor.

La nivel european, proiectul urmărește să extindă educația antreprenorială prin facilitarea colaborării între școlile din România și partenerii din Uniunea Europeană, prin proiecte comune în scopul promovării valorilor și principiilor europene în educația antreprenorială”.

IMM România precizează că, prin această inițiativă, „își propune transformarea acestor Colegii Antreprenoriale în exemple de bune practici, sprijinind dezvoltarea durabilă și adaptarea educației către un mediu mai digitalizat, inovator și echitabil. Este importantă promovarea inovației și performanței în educația antreprenorială și încurajarea școlilor să implementeze proiecte inovative de înființare a firmelor de exercițiu care să contribuie la dezvoltarea unor soluții noi și eficiente în învățământul preuniversitar, având în vedere nevoile reale ale economiei și ale pieței muncii”.

Deschiderea Biroului de Reprezentare al CCIB la Calgary

0

Consulatul General al României la Chicago, reprezentat de domnul Lucian-Ilie Stănică, Consul General, a avut onoarea de a găzdui o nouă întâlnire de lucru a delegației Camerei de Comerț și Industrie București (CCIB), desfășurată în prezența reprezentanților Illinois Chamber of Commerce și ai mediului de afaceri din Illinois și New York. Evenimentul a fost deschis de Lucian-Ilie Stănică, Consul General al României la Chicago, de Iuliu Stocklosa, președintele CCIB, și de Laura Ortega, Director of International Business în cadrul Illinois Chamber of Commerce. 

Printre vorbitorii invitați s-au numărat Venkat Veeramani, Chief Economist la Wintrust Financial, Maria Metropulos și Morley Fortier, Corporate Partners la Holland & Knight, Alan Schwartz și Chad Vanderhoef, parteneri în cadrul aceleiași companii, John Hwang, Founder Areida Group și Stefanie Santos McLeese, Founder & Chief Brand Strategist la Santos McLeese LLC. Intervențiile acestora au oferit o perspectivă amplă asupra climatului investițional din Statele Unite, a instrumentelor de finanțare, a tendințelor economice regionale și a oportunităților de colaborare cu mediul de afaceri din România.

Întâlnirea, deschisă de Consulul General i-a avut ca vorbitori pe Diana Dram, președintele ROCO Chicago, pe Mihai Lehene, președintele RUF, precum și pe membrii conducerii celor două organizații. Cu această ocazie, membrii delegației CCIB și-au putut prezenta companiile, proiectele și domeniile de expertiză, facilitând un dialog deschis cu antreprenorii români din Illinois. Evenimentul a oferit un cadru valoros pentru schimbul de idei, pentru prezentarea unor exemple de succes și pentru consolidarea colaborării dintre comunitatea de afaceri românească din Illinois și instituțiile economice din România.În continuarea activităților din program, a fost semnat Protocolul privind deschiderea Biroului de Reprezentare al Camerei de Comerț și Industrie București la Calgary, un nou pas în extinderea rețelei internaționale a CCIB și în consolidarea cooperării economice cu America de Nord. Cu această ocazie, doamna Andrada Sînziana Popa a fost numită Șef al Biroului de Reprezentare CCIB la Calgary, mandat în cadrul căruia va facilita dialogul cu autoritățile locale, organizațiile economice canadiene și comunitatea de afaceri româno-canadiană, sprijinind totodată dezvoltarea proiectelor bilaterale și promovarea oportunităților economice din București.                                                             

Cooperare între Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură (ANPA) și EUROFISH

0

Președintele Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură (ANPA), domnul Dragoș Simion, s-a întâlnit astăzi, la București, cu Directorul Executiv al EUROFISH, domnul Marco Frederiksen, pentru o discuție de lucru dedicată consolidării cooperării și stabilirii priorităților pentru anul 2026. Întâlnirea a avut loc la doar o zi după reînnoirea mandatului Președintelui ANPA, subliniind angajamentul României pentru continuitate și colaborare activă în acest domeniu.

Ambele părți au evidențiat excelenta cooperare existentă între ANPA și EUROFISH și au reconfirmat interesul comun pentru dezvoltarea unor inițiative care să sprijine creșterea durabilă, modernizarea și competitivitatea sectorului pescuitului și acvaculturii din România.
Discuțiile s-au concentrat asupra planului de lucru al EUROFISH pentru anul 2026, incluzând activități de schimb de bune practici cu alte state membre și consolidare a capacităților, sprijin pentru dezvoltarea sectorului de acvacultură din România și proiectele avute în vedere, relevante și pentru România, ca de exemplu publicarea de ghiduri pentru comercializarea producției din acvacultură sau viitorul sistemelor de acvacultură în iazuri. Președintele ANPA a prezentat prioritățile României pentru anul următor, în special creșterea producției naționale, a valorii adăugate în lanțul de producție, promovarea inovației în acvacultură, îmbunătățirea transparenței pieței și susținerea integrării producătorilor români pe piețele regionale și internaționale.

Cele două părți au convenit să mențină o colaborare strânsă, astfel încât activitățile EUROFISH să fie pe deplin aliniate nevoilor strategice și obiectivelor de politică ale României. Întâlnirea s-a încheiat cu angajamentul comun de a avansa acțiuni concrete care să genereze rezultate tangibile pentru sector în 2026.

Contakt accelerează expansiunea europeană și intră pe piața din Cehia cu primele locații în Praga

0

Rețeaua românească de magazine Contakt anunță intrarea pe piața din Cehia, marcând un nou pas strategic în planul său de extindere europeană. Compania a semnat deja pentru două locații în Praga, în zone premium de retail, situate în mall-uri cu trafic ridicat. 

Deschiderea oficială a punctelor de vânzare este estimată pentru luna martie 2026. 

„Am ales Cehia ca punct de extindere a activității Contakt în urma unei analize atente a pieței pe care am făcut-o în teren, în decursul mai multor vizite pe care le-am făcut acolo. Am observat că există o cerere mai mare decât oferta pentru produse premium acolo. Echipa Contakt a evaluat mai multe centre comerciale din Praga și a descoperit un nivel redus al concurenței în raport cu potențialul de consum, comparativ cu piața românească, unde oferta de accesorii de telefon este mult mai densă. Cehia s-a dovedit o piață matură, stabilă, cu putere de cumpărare ridicată și cu consumatori deschiși către produse premium. Analiza concurenței a confirmat că principalii jucători existenți se poziționează în zona economică sau medie, lăsând un spațiu semnificativ pentru oferta Contakt, orientată către segmentul mediu-premium și premium”, spune Marcel Ioftor, cofondator Contakt.

În paralel, compania a demarat procesul de recrutare a primilor angajați locali. Responsabilii cehi de managementul operațiunilor vor trece printr-un program de formare în România timp de 3 luni, pentru a prelua integral modelul de business utilizat cu succes pe piața locală. Ulterior, echipa de management din România va asista direct primele șase luni de activitate în Praga, inclusiv prin prezență fizică, pentru a înțelege piața, a calibra cererea și pentru a adapta portofoliul de produse.

Pentru primul an de activitate, compania își propune o extindere accelerată, cu un obiectiv de minim 10 magazine în Cehia până la finalul lui 2026. Expansiunea va începe în Praga și va continua în principalele orașe ale țării. În baza analizelor deja realizate, extinderea este considerată fezabilă, cu riscuri reduse și cu un potențial ridicat de scalabilitate.

Conducerea companiei se așteaptă la o cifră de afaceri de 600.000 – 800.000 de euro pentru primul an de activitate în Cehia.

În Cehia va fi replicat modelul operațional utilizat cu succes în România, în care punctele de vânzare aparțin Contakt, iar dezvoltarea rețelei se realizează în regim de parteneriat. Acest sistem a generat o creștere rapidă pe piața din România și a validat modelul de extindere prin parteneriat. Contakt pune la dispoziția partenerilor un model de business clar definit, contribuind la formarea și consolidarea competențelor lor antreprenoriale.

„Noi considerăm că suntem ca o școală de antreprenoriat pentru cei care înțeleg că au această șansă de a face business, de a lua o afacere de la zero, de a o gândi, construi și crește, având în tot acest timp un partener care îi susține chiar și în momentele mai delicate, prin care trebuie să trecem pe urmă cu toții, ca antreprenori”, adaugă Marcel Ioftor.

Portofoliul care va fi introdus în Cehia include produsele cu cel mai mare succes în România, în special soluțiile de protecție premium pentru ecran, precum foliile PanzerGlass, brand cu notorietate globală, alături de foliile de silicon premium dezvoltate sub brand propriu. Acestea vor fi completate de gama extinsă de huse de telefon, accesorii de fashion și business, precum și de portofoliul partenerului ceh Swissten, un avantaj important având în vedere preferința consumatorilor locali pentru branduri naționale.

Contakt își continuă astfel direcția strategică de dezvoltare europeană, consolidându-și poziția ca un brand regional de referință în zona de accesorii pentru telefoane și servicii conexe. În paralel, compania poartă discuții avansate cu alte țări din Europa, precum Bulgaria, pentru extindere pe piețe străine.

Contakt țintește în decembrie listarea pe piața AeRO a BVB

Contakt continuă până în data de 3 decembrie perioada de subscriere a acțiunilor, sub simbolul CTK, marcând astfel primul pas către listarea pe piața AeRO a Bursei de Valori București (BVB).

Prețul de subscriere este stabilit între 4,30 și 5,20 lei/acțiune. Investitorii pot subscrie un minim de 200 de acțiuni (echivalentul a 860 lei) și un maxim de 500.000 de acțiuni. 

Listarea la bursă este un pas firesc în dezvoltarea Contakt. După două decenii de creștere, această etapă ne permite să consolidăm poziția de lider și să accelerăm extinderea în România și în afara țării. Suntem o companie născută în retail, dar cu o direcție clară spre tehnologie și digitalizare”, declară Darius Petric, cofondator și președinte al Consiliului de Administrație Contakt.

Pentru final de 2025, compania estimează o cifră de afaceri de 138 milioane de lei şi un EBITDA de aproximativ 22 milioane lei, în creștere de la 20,2 milioane în 2024.

Averea gospodăriilor din Europa Centrală și de Est: oportunitate pentru diversificare și o creștere mai mare

0

Activele gospodăriilor din Europa Centrală și de Est sunt deținute în principal în numerar și depozite, ceea ce sugerează posibilitatea unei diversificări mai mari către active din piețele financiare. Ponderea redusă a deținerii de titluri de stat locale, obligațiuni și acțiuni de către gospodării lasă loc pentru creșterea acestor active. Acestea sunt unele dintre concluziile importante ale celei mai recente cercetări „Averea gospodăriilor din Europa Centrală și de Est/ CEE Household Wealth”, publicată de Institutul de Investiții de la UniCredit.

Avuția gospodăriilor nu este doar un indicator financiar: este o măsură a rezilienței, a oportunităților și a încrederii pe termen lung pe care oamenii o au în economiile lor. Ceea ce evidențiază studiul este că, în ceea ce privește avuția gospodăriilor, Europa Centrală și de Est este o regiune în transformare și cu noi oportunități, comentează Teodora Petkova, șefa diviziei pentru Europa Centrală şi de Est a UniCredit.

Studiul arată că averea financiară pe cap de locuitor a crescut de aproape cinci ori în ultimii douăzeci de ani în Europa Centrală și de Est, pe măsură ce economiile regiunii se apropie progresiv de cele din Europa de Vest. Comparativ, în țările din Europa de Vest, precum Germania, Italia și Austria vorbim doar de o dublare a acestui indicator. „Cu toate acestea, averea financiară pe cap de locuitor în Europa Centrală și de Est rămâne în jur de 30% din nivelul din Europa de Vest, ceea ce sugerează că există posibilitatea unei convergențe suplimentare semnificative.”, spune Mauro Giorgio Marrano, economist senior în Europa Centrală și de Est și unul dintre autorii studiului.

Gospodăriile din Europa Centrală și de Est demonstrează o abordare prudentă în ceea ce privește alocarea activelor, cash-ul și depozitele rămânând principalele lor active. Asta înseamnă că există posibilitatea unei diversificări mai mari, de exemplu, creșterea sumelor alocate către active de pe piața financiară, cum ar fi obligațiuni, acțiuni și fonduri.

“Ponderea limitată a obligațiunilor în alocarea activelor gospodăriilor sugerează că există potențialul de a crește rolul pe care îl joacă gospodăriile în finanțarea datoriei guvernamentale”, comentează Eszter Gárgyán, CFA, FX Strategist – ECE. În opinia sa, acest lucru ar putea contribui, de asemenea, la contracararea vulnerabilităților externe. Ungaria, Polonia, Croația și Cehia au înregistrat progrese semnificative în acest sens.

Având în vedere strategia de investiții conservatoare a gospodăriilor din Europa Centrală și de Est (ECE), investitorii străini domină piețele bursiere din regiune. Recenta supraperformanță a piețelor bursiere din ECE ar putea face piețele bursiere locale mai atractive pentru investitorii casnici autohtoni.

„Averea gospodăriilor din Europa Centrală și de Est/CEE Household Wealth” este una dintre numeroasele cercetări ale Institutul de Investiții de la UniCredit. Institutul este conceput pentru a oferi analize de specialitate pentru a naviga în aceste vremuri marcate de incertitudini în deciziile de investiții și alocare a activelor.

„Ne concentrăm pe principalele evenimente macroeconomice, geopolitice și de piață actuale, oferind în același timp perspectiva noastră asupra megatendințelor care vor remodela economia globală în viitorul îndepărtat, de la noile frontiere tehnologice la schimbările demografice și schimbările climatice”, comentează Edoardo Campanella, director și redactor-șef al Institutului de Investiții de la UniCredit și editor al notei de cercetare Averea gospodăriilor din Europa Centrală și de Est/CEE Household Wealth.

Nou semnal solid de încredere din partea investitorilor internaționali: BCR atrage 500 milioane EUR în cea de-a doua emisiune de euroobligațiuni

0

Banca Comercială Română (BCR) a încheiat cu succes cea de-a doua emisiune de euroobligațiuni, atrăgând 500 milioane EUR și consolidându-și accesul la piețele internaționale de capital. Tranzacția a generat una dintre cele mai competitive marje de finanțare obținute în ultimii ani de o bancă din România pentru o emisiune eligibilă MREL, reflectând interesul ridicat al investitorilor și încrederea în soliditatea BCR. 

Peste 130 de investitori instituționali și-au manifestat interesul pentru tranzacție, iar cererea a depășit semnificativ valoarea oferită, depășind 2 miliarde EUR la închiderea registrului. Emisiunea a fost intermediată de Bank of America, BNP Paribas, Citi, Erste Group și JP Morgan, iar obligațiunile urmează să fie listate la Bursa de Valori din Viena și, ulterior, la Bursa de Valori București.

Noua emisiune are o maturitate de șase ani, cu opțiune de răscumpărare anticipată după cinci ani. Aceasta se înscrie în strategia BCR de a extinde și completa curba de randament a băncii, care presupune emisiuni periodice, menite să acopere intervalele lipsă dintre maturități și să susțină formarea transparentă a prețului pe piață. Prin această abordare, banca își consolidează structura maturităților și ancorează un cost de finanțare eficient pe termen lung. Se estimează că obligațiunile vor primi ratingurile Baa2 (Moody’s) și BBB+ (Fitch), în linie cu programul de obligațiuni al băncii.

„Succesul acestei emisiuni arată că investitorii apreciază consecvența cu care construim valoare și modul responsabil în care navigăm un context global imprevizibil. Este un vot de încredere nu doar pentru BCR, ci și pentru direcția în care evoluează economia țării și pentru capacitatea unui emitent din România de a livra instrumente de capital competitive pe piețele internaționale. Mărimea registrului și calitatea cererii ne confirmă că rigoarea, disciplina și execuția atentă rămân diferențiatorii noștri. Continuăm să ne asumăm rolul de partener pe termen lung pentru clienți, comunități și investitori, finanțând proiecte care întăresc infrastructura digitală, accelerează dezvoltarea și susțin reziliența mediului economic. Le mulțumim investitorilor și partenerilor implicați în această tranzacție”,  a declarat Sergiu Manea, CEO BCR.

Interesul investitorilor a fost puternic încă de la deschidere, depășind 1,5 miliarde EUR în primele ore, ceea ce a permis ajustarea marjei finale la 35 bps sub randamentul titlurilor guvernamentale în EUR, cu maturitate de 5 ani (interpolat). Dimensiunea registrului a oferit spațiul necesar pentru o comprimare controlată a marjei, reflectând poziționarea solidă a BCR în rândul emitenților din Europa Centrală și de Est.

Odată cu această tranzacție, valoarea totală atrasă de BCR prin cele două emisiuni de obligațiuni derulate în noiembrie 2025 se ridică la 3.625.000.000 RON echivalent:

  • 1.125.000.000 RON din emisiunea locală lansată la 11 noiembrie 2025
  • aprox. 2.500.000.000 RON echivalent (500 milioane EUR) din euroobligațiunea lansată în 25 noiembrie 2025.

De la lansarea programului de obligațiuni, BCR a atras finanțări totale de peste 12,3 miliarde RON, sprijinind dezvoltarea pieței de capital și conectarea economiei românești cu investitori locali și internaționali.

Guvernul a aprobat ordonanța de urgență necesară pentru reorganizarea Romsilva

0

Guvernul României a aprobat ordonanța de urgență „pentru modificarea și completarea Codului Silvic și a Statutului personalului silvic”, caracterizată ca „un act normativ esențial pentru reforma sistemului forestier și pentru îndeplinirea jalonului 24 din PNRR, aferent Componentei 2 – Păduri și biodiversitate”.

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor subliniază că „noul cadru legislativ permite demararea reorganizării Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva și oferă instrumentele necesare profesionalizării managementului forestier, creșterii transparenței și consolidării mecanismelor de control”.

Diana Buzoianu, ministra mediului, apelor și pădurilor: „Aprobarea OUG-ului de astăzi este un pas important în reforma Romsilva. Am creat cadrul legal care permite adoptarea Hotărârii de Guvern de reorganizare a Regiei, un document necesar pentru modernizarea managementului fondului forestier al statului. Noile prevederi introduc evaluarea anuală a performanței manageriale, reguli transparente de selecție prin concurs, digitalizarea instrumentelor de control și criterii clare financiare și nefinanciare de performanță. Această reformă este un pilon al angajamentelor din PNRR, o bază solidă pentru combaterea tăierilor ilegale și pentru o guvernanță forestieră modernă.”

MMAP subliniază că „reforma adoptată introduce expres evaluarea anuală a indicatorilor de performanță pentru toate funcțiile de conducere din Romsilva și din ocoalele silvice de stat și de regim, în locul evaluării punctuale la final de mandat. Evaluarea anuală permite monitorizarea continuă a rezultatelor, intervenția rapidă în caz de neperformanță și aplicarea acelorași criterii pentru toate structurile. Totodată, procedura de selecție prin concurs devine unitară și transparentă, incluzând atât probă scrisă, cât și interviu înregistrat audio-video, care va fi publicat ulterior, pentru o transparență sporită. Noile reglementări stabilesc și criterii stricte de profesionalism, vechime și integritate pentru ocuparea funcțiilor de conducere.

OUG-ul aprobat astăzi include și măsuri orientate către creșterea capacității operaționale și a siguranței personalului silvic. În activitățile de control se introduc mijloace foto-audio-video, înregistrările constituind mijloace de probă valabile și oferind protecție suplimentară personalului în situații cu risc ridicat. 

Parcul auto și de utilaje al Romsilva va fi gestionat printr-o aplicație informatică dotată cu monitorizare GPS și sonde litrometrice, o măsură care reduce risipa, crește transparența și contribuie la utilizarea eficientă a resurselor. 

Reglementările clarifică și activitățile economice suplimentare pe care Romsilva le poate desfășura, acestea fiind permise doar dacă respectă criterii de eficiență economică, astfel încât veniturile să acopere cel puțin costurile.

De asemenea, sunt introduse dispoziții tranzitorii realiste pentru amenajamentele silvice, permițând trecerea etapizată la perioada de valabilitate de 20 de ani și, în același timp, evitând blocarea procesului de elaborare.

Prin ansamblul modificărilor aprobate, OUG-ul creează un cadru coerent pentru aplicarea unitară a legii, profesionalizarea conducerii structurilor silvice, modernizarea proceselor administrative și pregătirea reorganizării Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva. Implementarea acestor măsuri contribuie la îmbunătățirea guvernanței forestiere în România și la respectarea angajamentelor asumate prin PNRR, evitând riscurile juridice și financiare asociate întârzierii reformei”. 

Boom-ul AI continuă: NVIDIA atinge noi recorduri în vânzările de cipuri pentru centrele de date

0

Pe o piață financiară nervoasă după ce crescut prea mult în ultimii ani datorită cheltuielilor pentru AI, raportarea financiară a NVIDIA pentru trimestrul al treilea al anului 2025 a fost considerată de mulți investitori ca un moment decisiv. Analiștii au anticipat un alt trimestru puternic, iar NVIDIA a depășit așteptările. Acțiunile sale au crescut la bursă cu peste 5% în sesiunea extinsă de tranzacționare de după publicarea rezultatelor miercuri seara, antrenând în sus și alte companii producătoare de semiconductori, precum AMD, Intel, Broadcom, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, sau furnizori de AI, precum Coreweave sau Palantir. Iar piața a răsuflat ușurată. Chiar și bursele asiatice și europene au înregistrat creșteri joi, demonstrând cât de importante erau aceste rezultate pentru investitori.

NVIDIA, cea mai valoroasă companie din lume, cu o capitalizare de piață de peste 4,5 trilioane de dolari, a înregistrat noi recorduri. „Vânzările Blackwell sunt peste așteptări, iar cipurile grafice -GPU-urile – pentru cloud s-au epuizat”, a declarat Jensen Huang, fondatorul și CEO-ul NVIDIA. „Cererea de calcul continuă să accelereze și să se acumuleze în domeniul formării și al inferenței, fiecare crescând exponențial. Am intrat în ciclul virtuos al AI.” Acesta este un ciclu repetat de evenimente, rezultatul fiecăruia fiind creșterea efectului benefic al următorului, iar acesta este un rezultat pe care companiile îl caută în procesul de scalare.

Ecosistemul inteligenței artificiale (AI) se extinde rapid — cu mai mulți producători de modele fundaționale noi, mai multe startup-uri AI, în mai multe industrii și în mai multe țări, a subliniat Jensen Huang. „AI-ul este peste tot, face totul, în același timp.” Succesul este impresionant. Se preconizează că NVIDIA va obține în acest an un profit mai mare decât veniturile combinate ale Intel și AMD. Compania se așteaptă ca această tendință să continue, cu vânzări de aproximativ 65 de miliarde de dolari în primul trimestrul din 2026 — cu aproximativ 3 miliarde de dolari mai mult decât au prevăzut analiștii, și perspective ca veniturile de jumătate de trilion de dolari din trimestrele următoare să fie chiar mai mari decât se anticipase.

În acest context, piața se așteaptă ca următorul val de creștere să fie alimentat de chipurile grafice Blackwell, Rubin și noile cipuri RTX Pro, care se estimează că vor crește mai repede decât se aștepta. Acest lucru a fost confirmat și de Colette Kress, vicepreședinte executiv și director financiar, care a reiterat vizibilitatea veniturilor de 500 de miliarde de dolari din Blackwell și Rubin, întrucât serviciile cloud sunt epuizate, iar cererea continuă să depășească așteptările.

Extinderea activității de rețea a companiei (tehnologia care conectează mii de cipuri AI pentru a funcționa împreună) ar putea deveni un motor important de profit până în 2027. În cele din urmă, NVIDIA creează noi parteneriate în domeniul calculului cuantic, telecomunicațiilor, mașinilor autonome și roboticii. 

În ceea ce privește așa-numita „bulă AI”, un fenomen de care investitorii se tem, Jensen Huang a declarat că vede „ceva diferit”. Cifrele solide arată că investițiile în infrastructura AI continuă să crească – din partea hyperscalerilor, furnizorilor de servicii cloud și guvernelor. Acest lucru pare să nu indice o bulă AI, ci mai degrabă o cerere structurală susținută.

Investitorii urmăresc cu atenție AI-ul în general și performanța NVIDIA în special ca un barometru pentru ecosistem. NVIDIA a fost cea mai deținută acțiune de către investitori pe platforma de tranzacționare și investiții eToro la sfârșitul celui de-al treilea trimestru. De asemenea, în ultimul sondaj eToro Retail Investor Beat, 38% dintre investitorii individuali români au declarat că sunt interesați să investească pe termen lung în tema transformării digitale (care include inteligența artificială), 35% în criptoactive și plăți digitale și 32% în robotică și automatizare (un alt domeniu care va beneficia de dezvoltarea AI), în timp ce 28% se orientează către tehnologii curate (cum ar fi energia regenerabilă, bateriile etc.) necesare pentru alimentarea universului AI, robotică și cripto. De aceea, orice referire la perspectivele AI susținute de rezultate este un catalizator pentru energiile investitorilor din piețele financiare.