JT Grup Oil SA anunță finalizarea primei etape de construcție a singurului terminal privat de produse petroliere din România

0

Valoarea investiției în prima fază a proiectului a fost de 15 milioane de euro, din care 11 milioane de euro a reprezentat finanțarea AA POIM  

JT Grup Oil S.A., una dintre cele mai importante companii de pe piața distribuției de carburanți, anunță finalizarea primei etape de dezvoltare a proiectului JT Terminal, singurul terminal privat de produse petroliere din România. Odată cu finalizarea lucrărilor de infrastructură a fost închis și contractul de finanțare obținut din fonduri europene nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) prin care compania a beneficiat de 11 milioane de euro. 

Cu o investiție totală de 25 milioane de euro, obținută din trei surse de finanțare – capital propriu, credit de investiție acordat de UniCredit Bank Romania și finanțare prin Programul Operațional de Infrastructură Mare – la finalizare, JT Terminal va fi primul terminal privat de produse petroliere din România construit în ultimii 50 de ani. 

Amplasat în incinta Portului Constanța Nord, zona fluvio-maritimă, terminalul va dispune de opt rezervoare cu o capacitate totală de stocare de 31,500 de tone. Conectat pe calea ferată și rutieră la infrastructura portuară și națională, noul terminal multi-modal și complet automatizat, va permite încărcarea și descărcarea simultană a navelor, vagoanelor și cisternelor, reducând timpii de așteptare în port pentru încărcarea sau descărcarea carburanților.

Capacitatea de încărcare și descărcare a terminalului este între 700 și maxim 1,000 de tone pe oră pentru nave, între minim 300 și maxim 700 de tone pe oră pentru trenuri și între minim 40 și maxim 80 de tone pe oră pentru cisterne. În plus, terminalul poate încărca și descărca barje de la 3.000 la 9.000 de tone, 16 vagoane simultan, pe două linii ferate paralele și 20 de cisterne.

În plus, JT Grup Oil S.A. își propune să devină un pionier în crearea unei rețele de distribuție eficiente și sustenabile, prin oferirea unor soluții inovatoare care promovează parteneriatele strategice. Compania își reafirmă angajamentul față de mediul înconjurător, prin utilizarea consumului de energie verde produs de o centrală fotovoltaică de 250 kW. 

„JT Terminal va fi cel mai modern terminal de produse petroliere lichide de la Marea Neagră care oferă spații de stocare și manipulare pentru produse specifice precum motorină, biodiesel, bitum și alte produse lichide cu scopul final de a le distribui pe piața internă sau externă de carburanți. Este un proiect amplu, dezvoltat în două etape. Prima etapă, ce presupune dezvoltarea infrastructurii, a fost finalizată și, odată cu aceasta, a fost închis și proiectul de finanțare obținut din fonduri europene nerambursabile. A doua etapă, pe care o vom desfășura în perioada martie-decembrie constă în dezvoltarea suprastructurii necesare pentru a susține implementarea proiectului în întregime. JT Terminal este prima și singura companie privată românească care a obținut finanțare pe AA POIM, iar încrederea acordată de Guvernul României prin Ministerul Transporturilor și al Infrastructurii subliniază valoarea și importanța acestui proiect.”, punctează Jean Paul Tucan, acționarul majoritar al JT Grup Oil SA.

De asemenea, după ce va fi 100% operațional și datorită capacităților de stocare, JT Terminal va crește cantitatea de carburanți importată, dar și capacitatea de stocare și distribuție a carburanților, acoperind până la un milion de tone pe an din deficitul anual de două milioane și jumătate de tone

„JT Grup Oil este un jucător important pe piața combustibililor și dezvoltator al primului terminal privat de produse petroliere din România. Avem o echipă de management care a demonstrat în timp profesionalism și reziliență, două atribute care ne-au ajutat să creștem natural în ultimii zece ani și să devenim o companie echilibrată financiar care a câștigat încrederea a peste 500 de clienți din sectoare diverse de activitate. Dezvoltarea primului terminal privat din România este o evoluție firească a companiei, ce a venit ca urmare a unui deficit de 20-30% a capacității de stocare și distribuție a carburanților pe piața din România. Ne bucurăm să vedem că, acum, aproape de finalizarea construcției, semnalele din piață vizavi de JT Terminal sunt pozitive. Iar acest lucru este confirmat de interesul partenerilor noștri din Bulgaria, Ucraina sau Ungaria care cer capacități de depozitare și încărcare-descărcare a produselor”, declară Bogdan Aldea, Președinte al Consiliului de Administrație și Director General al JT Grup Oil S.A.

JT Terminal este o investiție strategică atât pentru întreaga regiune cât și pentru zona de Est a Europei. Cu o capacitate de un milion de tone pe an, acesta va deservi România, Ungaria, Serbia, Austria și Ucraina, o piață enormă, care astăzi are nevoie acută de creșterea capacităților de stocare și distribuție.

O nouă soluție fiscală de referință: Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din MF anulează un act de impunere întrucât refacerea inspecției a fost nelegală 

0

Un act de impunere prin care au fost stabilite obligații fiscale suplimentare ca urmare a refuzului dreptului de deducere a unor cheltuieli de către ANAF, a fost anulat de Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor (DGSC) din cadrul Ministerului Finanțelor. Această soluție, emisă pentru soluționarea unei contestații fiscale susținute de o echipă formată din avocați D&B David și Baias și consultanți PwC România, prezintă o importanță aparte întrucât credem că va putea fi invocată cu succes de companii în procedurile de refacere a inspecției fiscale pentru a sublinia nevoia derulării acestora plecând de la cele stabilite de organul de soluționare. 

În speță, contribuabilul a făcut obiectul unei inspecții fiscale în privința impozitului pe profit. Cu această ocazie, organele de inspecție fiscală au refuzat dreptul de deducere a unor cheltuieli cu o serie de servicii achiziționate intra-grup, precum și a unor cheltuieli cu amortizarea unor mijloace fixe, stabilind în sarcina companiei diferențe de obligații fiscale suplimentare de peste 12 milioane lei. 

Constatările echipei de inspecție fiscală erau întemeiate, pe de o parte, pe pretinsa lipsă a unui material documentar suficient pentru dovedirea prestării serviciilor în discuție și, pe de altă parte, pe negarea deductibilității unor cheltuieli cu amortizarea, deși compania a prezentat hotărâri judecătorești definitive pronunțate în spețe similare dezlegate în privința altor entități din grup cu activitate economică identică, care validau tratamentul fiscal aplicat de contribuabil.

Contribuabilul a formulat contestație fiscală împotriva impunerii suplimentare, pe care DGSC a admis-o și a dispus refacerea inspecției fiscale trasând în considerentele deciziei de soluționare o serie de direcții foarte clare pentru noua echipă de inspecție fiscală atât în privința necesității unei analize mai aplecate a documentației suport, cât și a verificării relevanței și incidenței dezlegărilor instanțelor de judecată în tranzacțiile analizate.

Refacerea inspecției fiscale a fost realizată, însă, fără ca noua echipă de inspecție fiscală să urmeze decizia de soluționare. Practic, noua impunere realizată de echipa de inspecție fiscală era fundamentată pe baza acelorași constatări incluse în primul act de control și care au fost, astfel, invalidate de DGSC cu ocazia soluționării primei contestații fiscale.

Astfel, critica principală susținută în calea administrativă de atac în al doilea ciclu administrativ a fost întemeiată pe abordarea nelegală a noii echipe de inspecție fiscală care a ignorat constatările și dezlegările obligatorii ale organului de soluționare trasate prin actul de soluționare în privința necesității efectuării unei analize calitative a tuturor documentelor suport puse la dispoziție de contribuabil, respectiv a incidenței în cauză a unor hotărâri judecătorești invocate de contribuabil.

Noua contestație fiscală promovată de companie a avut în vedere emiterea actului de impunere cu încălcarea flagrantă a dispozițiilor art. 129 și art. 279 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările si completările ulterioare, fapt pentru care, în temeiul prevederilor art. 49 alin. (1) lit. e) din același act normativ, se impunea anularea impunerii efectuate cu nesocotirea actului de soluționare.

DGSC a validat poziția companiei și a anulat decizia de impunere emisă ca urmare a refacerii inspecției aplicând sancțiunea prevăzută de aceste dispoziții legale, conchizând într-o manieră corectă și legală că echipa de control nu a avut în vedere constatările din actul de soluționare și nici nu a arătat, în concret, de ce acestea nu ar fi relevante pentru derularea procedurii de refacere. Astfel, organul de soluționare a concluzionat că o asemenea abordare încalcă voința legiuitorului, așa cum aceasta a fost expres stipulată la art. 129 și art. 279 Cod procedură fiscală, și justifică anularea integrală a unei asemenea impuneri.

Apreciem că soluția DGSC este una riguroasă și justă, fiind în linie cu spiritul și litera legislației procedurale fiscale care a instituit sancțiunea nulității tocmai pentru a preîntâmpina situația în care un contribuabil ajunge să fie impus de două ori în baza unor constatări cenzurate deja ca fiind nelegale. Avem credința că pe această cale s-ar putea produce o revigorare a instituției refacerii inspecției și o transformare a acesteia, dintr-o procedură mai degrabă rudimentară și sumară ce se limitează la o copiere a unor constatări anterioare, la o veritabilă formă de verificare a elementelor cheie aflate în dispută între organele fiscale și contribuabili în privința a faptelor în discuție și a legislației fiscale aplicabile.

Echipa D&B David și Baias și PwC România implicată în obținerea acestei soluții a fost formată din Mihail Boian, Avocat Partener, Cristina Fuioagă, Director, Ana Maria Vasile, Avocat Senior și Gabriel Gheorghe, consultant senior.

1 din 4 clienți din generația Millennials cumpără mai puțin dacă nu i se oferă opțiunea Buy Now Pay Later

0

Buy Now Pay Later (BNPL/Cumperi acum, Plătești mai târziu) a avut o creștere spectaculoasă în ultimii ani. Doar în 2024 valoarea estimată a pieței globale BNPL depășește 633 miliarde de dolari, iar valoarea previzionată până în 2029 ajunge la peste 1.088 miliarde de dolari, cu o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 11,4%, în perioada 2024-2029, conform unui raport al ResearchAndMarkets.com. Chiar dacă specialiștii observă în prezent o temperare a creșterii, BNPL are o ascensiune robustă, organică și continuă să reprezinte pentru o largă categorie de consumatori o alternativă de plată viabilă și ușor de utilizat. Acest sistem de plată are avantajul de a putea fi accesat simplu, printr-o aplicație pe smartphone, este flexibil – ratele pot fi personalizate în funcție de preferințe – și, față de sistemele tradiționale de finanțare, este considerat mai rapid, cu rată mai mare de aprobare și avantajos.  

Un studiu realizat de PYMNTS.com pe piața americană de BNPL evidenția că această opțiune de plată a modificat comportamentul de consum al cumpărătorilor. Mulți dintre aceștia își schimbă modul obișnuit de a realiza achizițiile dacă BNPL nu este disponibil. În special Milenialii (cei născuți între 1981 și 1996), într-un procent impresionant, tind să cumpere mai puțin sau mai ieftin dacă acest tip de plată alternativă nu e disponibil. Studiul PYMNTS.com concluzionează că 1 din 4 clienți din generația Millennials optează pentru produse de o valoare mai mică sau își reduc cantitatea de obiecte achiziționate dacă retailerii nu le oferă opțiunea Buy Now Pay Later. 

„Rezultatul acestui studiu nu este o surpriză”, comentează Alexandru Balaci, CEO Mokka România, liderul în furnizarea de servicii BNPL din Europa Centrală și de Est și primul provider de plată amânată de acest tip din România. „Mokka a realizat studii interne care ajung la aceeași concluzie: utilizatorii tind să cumpere mai multe produse și mai scumpe când recurg la serviciul de plată amânată, stimulând astfel valoarea coșului mediu și rata de conversie”, spune CEO-ul Mokka.  

Studiul realizat de PYMNTS.com arată că dacă BNPL nu este disponibil ca opțiune de plată, 28,2% dintre Mileniali și 27,5% din GenZ (persoanele născute între 1997 și 2012) renunță la achiziție. În aceleași condiții, 25,3% dintre Mileniali optează pentru un produs mai ieftin, în comparație cu 7,7% dintre Baby Boomers (1946 și 1964) sau 13% din Generația X (1965 și 1980).

Procentul celor din GenZ care renunță la coșul de cumpărături sau achiziționează produse cu o valoare mai mică când nu este disponibil BNPL este sensibil mai mic decât al Milenialilor. De altfel, aceste două categorii dinamice de cumpărători constituie „nucleul dur” al clienților BNPL. 

Potrivit opiniei lui Alexandru Balaci, în 2024 „BNPL se va afla tot mai mult pe radarul consumatorilor, o opțiune de plată pe care o așteaptă de la retaileri și care este utilizată pentru a finanța atât necesitățile de bază ale vieții, cât și alte categorii mai mult sau mai puțin opționale, precum beauty sau travel”. 

CEO-ul Mokka subliniază că pe piețele din Europa Centrală și de Est unde este prezentă Mokka, aceasta s-a dovedit un instrument puternic de creștere a vânzărilor în magazinele fizice și online, pentru că elimină principala obiecție care stă în calea achizițiilor, lipsa finanțării. 

Pentru retaileri, Mokka BNPL aduce beneficiul scăderii ratei de abandon a coșului de cumpărături și totodată crește substanțial valoarea comenzilor și rata de conversie. „Studiile interne pe care le-am realizat au concluzionat că Mokka ajută la creșterea valorilor vânzărilor cu procente cuprinse între 70% și 300%. Acesta este unul dintre principalele avantaje ale Mokka BNPL”, mai spune Alexandru Balaci.  

Investiția în experiențe este în creștere în rândul europenilor în 2024

0

Prioritizarea momentelor care contează: Nouă din zece persoane se pregătesc să cheltuiască la fel sau mai mult pe experiențe în 2024 față de 2023, potrivit unei noi cercetări Mastercard[1].

Într-un an în care în Europa vor avea loc o serie de evenimente sportive globale, turnee ale artiștilor muzicali și festivaluri internaționale, Mastercard lansează un nou studiu care analizează ce îi determină pe oameni să acorde prioritate cheltuielilor pentru experiențe în acest centru global al turismului.

În fruntea clasamentelor la nivel mondial ca regiune cu cel mai mare număr de sosiri ale turiștilor internaționali, Europa a atras 700 de milioane de turiști în 2023[2]. Conform noului sondaj Mastercard realizat pe un eșantion de peste 16.000 de consumatori, anul acesta, atât europenii, cât și turiștii internaționali vor prioritiza cheltuielile legate de experiențe. Aproape 9 din 10 persoane (88%) au declarat că intenționează să cheltuiască la fel sau mai mult pe experiențe în 2024, comparativ cu 2023.

„Nu este de mirare că europenii acordă importanță experiențelor mai mult ca niciodată. Regiunea găzduiește o moștenire culturală vibrantă, evenimente sportive și muzicale de neegalat și locuri incredibile unde turiștii își pot crea amintiri pentru toată viața. Prin platforma Priceless, scopul nostru este să îi ajutăm pe oameni să se conecteze la pasiunile lor, dar și unii cu alții, în fiecare zi și de oriunde. Acest studiu ne ajută să înțelegem ce prioritizează oamenii în 2024 și ce putem face pentru a aduce bucurie în viețile lor. Astăzi, oferim nenumărate experiențe Priceless în peste 30 de destinații la nivel global. Pe măsură ce ne pregătim pentru o vară de neuitat în Europa, experiențele Mastercard vor include acces la unele dintre cele mai captivante evenimente din lume, inclusiv finala UEFA Champions League, Festivalul de Film de la Cannes, The Open, sute de concerte Live Nation și multe altele”, a declarat Raja Rajamannar, Chief Marketing & Communications Officer, Mastercard.

Tendința de a pune pe primul loc cheltuielile pentru experiențe în detrimentul celor pentru obiecte este susținută de datele Institutului Mastercard Economics, care arată că ponderea cheltuielilor pentru experiențe precum călătoriile sau ieșirile la masă în Europa a crescut în 2023 la 22% din totalul cheltuielilor, față de 19% în 2019. În comparație, ponderea cheltuielilor pe bunuri materiale a rămas stabilă.

„În ultimii ani, consumatorii s-au confruntat, fără îndoială, cu alegeri dificile în ceea ce privește stabilirea priorităților în materie de cheltuieli. În ciuda acestui fapt, dorința de a trăi experiențe cu sens rămâne o prioritate. Pe măsură ce consecințele inflației și ale dobânzilor ridicate se ameliorează gradual, cel mai probabil consumatorii își vor direcționa puterea de cumpărare către cheltuieli discreționare. Entuziasmul generat de evenimente faimoase, cum ar fi competițiile sportive globale, turneele artiștilor muzicali și festivalurile internaționale de film care vor avea loc în Europa în acest an, va contribui la menținerea unui grad ridicat al cheltuielilor pentru experiențe”, a declarat Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe, Institutul MastercardEconomics.

Sondajul dezvăluie că în topul experiențelor așteptate cel mai mult de oameni în acest an sunt cele legate de călătorii, urmate de evenimente cu muzică live, experiențe în aer liber, excursii culinare și experiențe de wellness[3].

Motivul cel mai des menționat pentru care are oamenii pun pe primul loc cheltuielile pentru experiențe este beneficiul „intangibil”, de neprețuit de care au parte. Aproape 4 din 5 (78%) au declarat că merită de obicei sau întotdeauna să cheltuiască pentru experiențe, în contrast puternic cu cei 4% care consideră că investiția merită rareori sau niciodată. Totodată, 29%dintre consumatori acordă prioritate economisirii pentru experiențe în felul în care își planifică bugetul general.

40% dintre respondenți au declarat că experiențele sunt cele care le aduc cele mai frumoase amintiri, peste o treime (35%) afirmând că experiențele i-au ajutat să vadă lumea într-o lumină nouă. 33% sunt de părere experiențele pe care le trăiesc alături de alte persoanele îmbogățesc viața, fie că este vorba despre explorarea unei noi destinații, participarea la un eveniment cultural sau bucuria unei mese împreună. Peste 4 din 10 (41%) au spus că gradul de unicitate al unei experiențe poate fi un factor determinant în ceea ce privește alocarea unui buget, alături de nevoia de a-și crea amintiri de neuitat.

Această dorință de a se bucura de noi experiențe reprezintă un bun motor pentru călătorii – 26% dintre oameni au declarat că acesta este motivul principal pentru care călătoresc și peste 4 din 10 (41%) spun că ar călători în altă țară sau continent doar pentru a se bucura de o experiență de care sunt pasionați.

Mastercard este un partener de lungă durată pentru zeci dintre cele mai renumite instituții de divertisment și sport din Europa. Colecția din acest an include, printre multe altele, finala UEFA Champions League de la Wembley, Roland Garros, Festivalul de la Cannes, Festivalul de Film de la Berlin și League of Legends, precum și sute de concerte Live Nation pe mai multe piețe europene.


Mastercard a efectuat un sondaj împreună cu partenerul său de cercetare Vitreous Worldwide, pentru a înțelege schimbarea preferințelor consumatorilor în ceea ce privește prioritizarea experiențelor. Lucrările de teren au avut loc în perioada 2-9 ianuarie 2024.Sondajul s-a realizat pe un eșantion de 16.141 de respondenți, incluzând 14.125 de respondenți din 20 de piețe din Europa (Austria, Belgia, Franța, Germania, Italia, Polonia, Spania, Marea Britanie, Bulgaria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Grecia, Irlanda, Olanda, Portugalia, România, Serbia, Suedia, Elveția) și 2.016 respondenți din Australia, Brazilia, China și SUA.


[1]Mastercard a realizat un sondaj cu 16.141 de consumatori din 20 de țări din Europa, plus alte patru piețe precum SUA și China, pentru a dezvălui tendințele cheie care conturează „Economia Experiențelor” europene în 2024. Consultați secțiunea „Metodologie” pentru mai multe informații.

[2]Barometrul mondial al turismului UNWTO

[3] Întrebare: Care dintre următoarele experiențe ați dori să le încercați mai mult în 2024? Răspuns: Călătorii și turism (60%); Experiențe legate de alimentație 35%; Experiențe în aer liber 35%; Evenimente muzicale live 35%; Wellness și experiențe legate de sănătate 34%; Experiențe orientate spre familie, cum ar fi parcuri de distracție 33%; Experiențe legate de film 29%; Spectacole de teatru 26%; Experiențe legate de artă 25%; Experiențe istorice sau de patrimoniu 25%.

Colaborarea dintre FNGCIMM și Asociația Băncilor din Republica Moldova, va genera noi oportunități de afaceri pentru IMM-uri, prin facilitatea accesului companiilor moldovene la finanțare

0

În data de 26 martie 2024, reprezentanții Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici Mijlocii (FNGCIMM) au avut o întîlnire cu conducerea Asociației Băncilor din Republica Moldova (ABRM). Reuniunea, care a avut caracterul unei întîlniri de lucru, a prilejuit discuții constructive privind utilizarea de produse și programe de garantare destinate IMM-urilor, cu efect în stimularea intermedierii financiare și adoptarea de soluții digitale de către sectorul financiar din Republica Moldova. 

Am început demersul de consolidare a parteneriatului cu instituțiile de creditare și garantare din Republica Moldova, încă din 2016, când am răspuns solicitării de a împărtăși din experiența noastră privind facilitatea accesului persoanelor fizice la creditarea ipotecară, oferind modelul Programului Prima Casă. Am continuat prin semnarea unui parteneriat de colaborare cu Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Republica Moldova pentru a identifica cele mai eficiente soluții de garantare și finanțare pentru sprijinirea sectorului IMM. Întâlnirea de astăzi cu reprezentanții Asociației Băncilor din Republica Moldova, reprezintă un pas în plus, în sensul creșterii intermedierii financiare și impulsionarea creditării sectorului IMM moldovean, și, într-un cadru mai larg, se înscrie în seria eforturilor comune de a sprijini și crea un mediu favorabil pentru dezvoltarea relațiilor de afaceri între antreprenorii din țările noastre”, a declarat directorul general al FNGCIMM, domnul Dumitru Nancu. 

Delegația bancherilor din Republica Moldova, a subliniat importanța colaborării strânse între instituțiile financiare și autoritățile guvernamentale din România și Republica Moldova pentru a da un imbold creditării IMM-urilor și a susține dezvoltarea unui mediu de afaceri dinamic și competitiv în această regiune.

Domnul Dorel Noroc, președinte ABRM, a declarat „Suntem foarte interesați să creștem intermedierea financiară în Moldova și ne bucurăm să preluăm de la colegii de la FNGCIMM expertiză și informații direct de la sursă, cu privire la implementarea celor mai eficiente produse și programe de garantare dedicate IMM-urilor. Colaborarea cu partenerii noștri români este esențială pentru îmbunătățirea accesului la finanțare pentru întreprinderile mici și mijlocii din Republica Moldova.”

Reprezentanții FNGCIMM au prezentat mecanismele de garantare a creditelor destinate IMM-urilor, subliniind avantajele și oportunitățile pe care le oferă aceste instrumente în susținerea antreprenoriatului, a disciplinei financiare și a impactului benefic, pe care aceste instrumente financiare îl antrenează în economie. 

Directorul FNGCIMM, domnul Dumitru Nancu, a subliniat angajamentul ferm al fondului de garantare de a contribui la dezvoltarea IMM-urilor și finanțarea acestora în Republica Moldova, în acest sens, s-a agreat inițierea unui Protocol de colaborare între cele două instituții, în vederea transferului de expertiză și schimb de bune practici, precum și identificarea de către parteneri a unor noi programe și produse de finanțare garantată care să valorifice potențialul imens al sistemelor financiar-bancare din ambele state, pentru a stimula schimburile comerciale și colaborarea întreprinderilor mici și mijlocii din România și Moldova. 

Ambele părți au exprimat determinarea lor de a continua dialogul și de a colabora activ în vederea implementării unor soluții concrete pentru dezvoltarea sustenabilă a sectoarelor antreprenoriale din cele două țări.

Comunicat de presă: 70% dintre angajații din HoReCa și turism câștigă sub salariul mediu pe economie. 3.700 de lei este media netă lunară în turism și 3.800 în HoReCa

0

Turismul și HoReCa se numără printre domeniile cu cele mai multe joburi noi scoase în piață în această perioadă, în condițiile în care angajatorii, atât cei din România, cât și cei din străinătate, au început să se pregătească pentru vârful de activitate din sezonul cald. Astfel, 4.000 de joburi noi au fost postate pentru aceste domenii în ultima lună. 

Cu toate acestea, interesul candidaților se menține temperat, la acest lucru contribuind și salariile mici pe care cele două domenii le oferă. Astfel, conform datelor Salario, comparatorul de salarii marca eJobs, 70% dintre angajații din domeniu câștigă sub salariul mediu net pe economie, care, în luna ianuarie, a fost de 4.859 de lei. În funcție de numărul de aplicări, turismul se află pe locul al șaptelea în topul celor mai atrăgătoare domenii pentru candidați, în ultima lună adunând peste 80.000 de aplicări.

Cei mai mulți angajați din turism și HoReCa (36,9%) câștigă salarii cuprinse între 1.900 de lei și 3.000 de lei, iar 33,3% între 3.000 și 4.500 de lei, mai arată datele Salario. În același timp, 22,1% obțin venituri cuprinse între 4.500 și 7.000 de lei, 5,6% între 7.000 și 10.000 de lei pe lună și doar 2%, ajung să depășească suma de 10.000 de lei lunar. Cu o medie salarială de 3.700, respectiv 3.800 de lei net, turismul și HoReCa se plasează în rândul celor mai slab plătite sectoare din economie, alături de call-center / BPO, confecții, saloane de înfrumusețare și sport / wellness.

„Argumentul câștigurilor, dar și faptul că au la dispoziție un număr mare de oportunități similare în afara țării, pe salarii de trei, patru sau chiar cinci ori mai mari au adâncit deficitul de candidați cu care se confruntă angajatorii din turism și HoReCa. În plus, sunt două sectoare afectate și de un nivel ridicat de fluctuație a personalului. În acest context, au fost printre primii care au apelat la soluția importului de candidați, în special din țările asiatice”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales la eJobs.ro, liderul pieței de recrutare din România.

Un agent de turism câștigă în medie 3.300 lei net pe lună, conform datelor introduse până în acest moment în Salario de către specialiștii care activează în domeniu. Totuși, la veniturile acestuia se mai adaugă comisionul din vânzări sau diverse bonusuri de performanță. În perioada estivală, când și activitatea este mai intensă, aceștia pot chiar să-și dubleze salariul. În plus, ei pot beneficia de reduceri semnificative la achiziționarea unor pachete de vacanță. „De altfel, aceeași regulă se aplică pentru multe dintre pozițiile specific acestor domenii, în condițiile în care, la salariul de bază, se adaugă bacșișul sau comisioanele de vânzări”, mai spune Roxana Drăghici.

Cele mai mici salarii MEDII nete introduse până în acest moment de către angajații din turism și HoReCa, sunt pentru joburile:

  • Cameristă – 2.600 de lei
  • Barman – 2.800 de  lei
  • Ospătar – 2.900 de lei
  • Ajutor de bucătar – 3.100 de lei
  • Brutar / patiser / cofetar – 3.100 de lei

Județele cu cele mai mici salarii MEDII nete din Turism și HoReCa sunt:

  • Bistrița – 2.500 de lei
  • Gorj – 2.700 de lei
  • Prahova – 2.900 de lei 
  • Călărași – 3.000 de lei 
  • Caraș-Severin – 3.000 lei

Pe de altă parte, chiar și în județele în care vorbim de valori maxime ale salariului mediu, acestea se situează sub media pe economie:

  • București – 4.400 de lei
  • Timiș – 4.100 de lei
  • Cluj – 3.700 lei
  • Brașov – 3.700 de lei
  • Constanța – 3.600 lei

În ceea ce privește joburile postate de angajatorii din străinătate pentru aceste domenii, media netă salarială este de 8.000 de lei pe lună.

În acest moment, pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România, sunt disponibile peste 25.000 de locuri de muncă. Peste 750.000 de specialiști și-au introdus veniturile până în prezent în Salario, comparatorul de salarii marca eJobs.

RASIROM și STS participă în exclusivitate la Angajatori de TOP București. Dr. Raed Arafat va susține o prezentare în cadrul evenimentului

0

Ediția din această primăvară a evenimentului de carieră Angajatori de TOP București, ce se va desfășura pe 29-30 martie, la Sala Palatului, va aduce în premieră în fața candidaților 3 instituții de stat: Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), RASIROM și Departamentul pentru Situații de Urgență. Pentru prima dată la Angajatori de TOP, Dr. Raed ARAFAT, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne și șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, va fi prezent la eveniment pentru a susține o prezentare cu tema Inovație în sistemul public. Studiu de caz, Departamentul pentru Situații de Urgență.

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) va fi prezent în premieră la această ediție de Angajatori de TOP București. STS este instituția care asigură suportul tehnic pentru autoritățile statului român. Aceasta dispune de o infrastructură complexă de comunicații și oferă soluții IT&C care implică echipamente și tehnologii avansate. Din echipa STS fac parte ingineri de comunicații, programatori, administratori de sisteme IT, specialiști în Data Center și Cloud Computing, experți în securitate cibernetică, rețele securizate voce-video-date și în alte domenii care sprijină și dezvoltă serviciile puse la dispoziția instituțiilor din România. Mihai Mihalecea, STS specialist, și Octavian Petre, STS specialist, vor susține în cadrul conferinței I LOVE Tech o prezentare intitulată Cloud native stories from the Special Telecommunications Service.

La această ediție de Angajatori de TOP București se alătură și Regia Autonomă RASIROM. Integrator de soluții tehnologice avansate deţinut de statul român, RASIROM are ca scop principal protejarea infrastructurilor critice și a instituțiilor din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranţă națională. În continuă expansiune și dezvoltare, echipa RASIROM înglobează specialiști și experți cu motivație puternică și orientare spre a cerceta, inova și dezvolta produse și soluții de tehnologie avansată.

În cadrul evenimentului, va fi prezent și Departamentul pentru Situații de Urgență, cu site-ul Fii Pregătit – www.fiipregatit.ro, platforma națională de pregătire a populației pentru situații de urgență. Noul Fii Pregătit vine cu o interfață mult mai prietenoasă, cu mai multe ghiduri oficiale, realizate de către specialiști, pentru diverse situații de urgență și, mai ales, cu un Asistent Virtual pe bază de Inteligență Artificială, pregătit să răspundă întrebărilor cetățenilor despre dezastre și alte situații de urgență. În cadrul Angajatori de Top, la standul Fii Pregătit, vizitatorii vor putea interacționa cu site-ul, vor afla mai multe despre ce înseamnă pregătirea pentru situații de urgență, despre prevenire, despre comportamentul corect în caz de dezastre și multe altele. Tot aici, vizitatorii pot deveni ambasadori Fii Pregătit, ambasadori ai prevenției și educației care salvează vieți, cu invitația să transmită mai departe în comunitățile lor informațiile vitale de pe fiipregatit.ro. La stand vor fi prezenți reprezentanți ai Departamentului pentru Situații de Urgență, care le vor spune vizitatorilor ce înseamnă să lucrezi într-un astfel de departament, despre cum se poate inova în sistemul public și despre cât de importantă este pregătirea oamenilor care lucrează în astfel de structuri. 

Dr. Raed ARAFAT, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne și șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, va susține vineri, 29 martie, între 14:30-15:00, în cadrul Academiei de Carieră, o prezentare cu tema Inovație în sistemul public. Studiu de caz, Departamentul pentru Situații de Urgență. El va povesti atât despre ce poate construi o echipă cu expertiză, spirit de inovare și profesionalism, cât și despre ce înseamnă să crești profesional și personal în sistemul public, atunci când munca ta are impact și aduce schimbare sistemică. 

Pe lângă insituțiile care vor fi prezente la Angajatori de TOP București, la eveniment vor participa 90 de companii care vor oferi peste 7.000 de joburi, câteva dintre aceste companii fiind BAT Romania, Amazon, Ford Business Solutions, EY România, IBM, Nestle, BCR, TELUS International, Renault Group Romania și Vodafone Romania. Conform studiului Piața forței de muncă realizat de Hipo.ro, cele mai importante 5 soft skill-uri urmărite de aceste companii în procesul de recrutare al candidaților sunt următoarele: flexibilitatea/adaptabilitatea, proactivitatea/implicarea, abilitățile de comunicare, orientarea către rezultate și învățarea continuă. 

Cei care vor să participe la Angajatori de TOP București sunt așteptați pe 29 martie, între 10:00 – 18:00, și pe 30 martie, între 10:00 – 17:00. Mai sunt doar câteva zile disponibile pentru înscriere, așa că persoanele interesate trebuie să își creeze un CV în mod gratuit pe Hipo.ro, să descarce versiunea CV Barcode a acestuia și să o prezinte la standurile companiilor. 

Catalyst Solutions este o companie de consultanță în resurse umane, specializată în soluții de recrutare și employer branding. În cei 17 ani de experiență, Catalyst a devenit cunoscută pentru unele dintre cele mai mari proiecte și evenimente din domeniu, precum:  

  • DevTalks Romania, cea mai așteptată conferință IT, care reunește 6000 de profesioniști pasionați de web, online, cloud computing, big data și alte tehnologii sau trenduri IT. DevTalks are două ediții, în Bucuresti, între 29-30 mai, și în Cluj-Napoca, pe 26 septembrie.  
  • DevCon, cea mai influentă conferință dedicată profesioniștilor IT. Pe 5 și 6 noiembrie vor avea loc 6 conferințe dedicate, care ating o varietate de tehnologii și arii de interes, precum: Java, .NET, Data, AI & Machine Learning, Web & Mobile, și nu numai.  
  • www.hipo.ro, singurul portal de carieră dedicat exclusiv candidaților cu studii superioare.  
  • Angajatori de TOP, cel mai mare târg de carieră din România, are loc pe hipo.ro de două ori pe an și aduce impreuna 200.000+ candidați și 80 angajatori la fiecare ediție.  
  • Top Talents România, program care identifică și premiază cei mai valoroși 250 de tineri români.  
  • Studiul Cei mai doriți angajatori, cel mai cuprinzător instrument de pe piață care măsoară gradul de atractivitate al brand-urilor de angajatori, precum și așteptările pe care tinerii le au de la aceștia.  

Primul promoter digital din retail-ul românesc modern

0

Primul promoter digital din România este Tappy, caracterizat drept „una dintre cele mai noi soluții tehnologice dedicate promoțiilor”. În parteneriat cu compania de cercetare de piață full-service Reveal Marketing Research, Tappy „revoluționează conexiunea brand-client printr-o nouă abordare în colectarea și analiza datelor de marketing de la locul de achiziție”.

Reveal Marketing Research subliniază că, în domeniul cercetării de piață, „se poziționează ca promotor al digitalizarii și tehnologizarii, compania deținând în prezent un panel propriu cu peste 25.000 respondenți care permite atingerea eșantionului în 6-7 ore de la lansarea unui studiu, servicii de streaming live pentru studiile calitative sau testarile în locații centrale (CLT), hub-ul de date Reveal Market Resources ce cuprinde peste 140 studii gratuite oferite publicității sau metodologia de cercetare Eye Tracking”.

Tappy este caracterizat ca „un tonomat inteligent mobil ce poate fi amplasat în retail-ul modern din România, cu design personalizat pe fiecare brand in parte,  conectat la internet ce propune brand-urilor un proces automatizat, o mecanică sigură și costuri mai mici comparativ cu promoțiile clasice.

Dincolo de aceste funcționalități, Tappy nu se limitează doar la distribuire de mostre sau premii în campanii cu instant win, ci include și colectare de date conform normelor GDPR de la participanții la  promoții sau alte tipuri de activări. Aceste date colectate prin intermediul unor chestionare completate de clienți pe un ecran tactil sunt analizate și raportate de Reveal Marketing Research cu scopul de a identifica tendințe și modele de consum care pot ghida dezvoltarea strategiilor de marketing ulterioare.

Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research: „Prin integrarea tehnologiei acest nou instrument de marketing, realizează practic o reconfigurare a cercetării etnografice la locul de achiziție. Ne propunem să aflăm de la participanții la promoții mai multe despre profilarea consumatorilor, motivațiile și deciziile de achiziție, satisfacția față de produsele incluse în campanii. Acestea sunt câteva exemple de tipuri de date care pot fi culese în timpul promoțiilor, iar selectarea acestora depinde de obiectivele specifice ale campaniilor și de tipul de informații necesare pentru a lua decizii eficiente în cadrul strategiilor de marketing sau activărilor de brand.”  

Creatorii lui Tappy spun că „principala utilitate a acestui instrument de cercetare constă în faptul că brand-urile pot beneficia de reacțiile spontane ale consumatorilor, direct de la locul de achiziție. Mai mult decât atât, mulți oameni percep că feedback-ul lor este mai confidențial în fața unui ecran, întrucât nu se simt expuși reacțiilor imediate ale unei alte persoane”.

Misha Popescu, Brand Manager Tappy: „Tappy, promoterul digital aspiră să transforme complet modul în care brandurile interacționează cu clienții în mediul retail. Prin colaborarea stransă cu experții de la Reveal Marketing Research, ne propunem să oferim brandurilor feedback direct și analize profunde, deschizând astfel noi perspective pentru strategiile de marketing. Invităm cu entuziasm consumatorii să se bucure de o experiență de cumpărare personalizată, iar brandurile să exploreze împreună cu noi avantajele acestui serviciu revoluționar în retail-ul românesc.”

Reveal Marketing Research este definite ca „o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 15 ani companii din România și alte țări din Europa”.

Tappy reprezintă „un proiect revoluționar, conceput în timpul pandemiei, care a transformat radical peisajul de retail. În această eră a schimbărilor rapide, Tappy este emblema creativității, a adaptabilității și a digitalizarii accelerate.

Dezvoltat în cadrul agenției Godmother, agenție de publicitate cu peste 20 ani de experiență, Tappy a devenit cea mai avansată soluție tehnologică dedicată promoțiilor cu scanare de bon și instant win.  De la lansarea pe piața din România, Tappy a captat deja atenția, acumulând peste 400.000 1st party data. Cu o flotă de peste 30 de dispozitive mobile, Tappy a desfășurat campanii atât în țară, cât și în alte piețe europene, oferind suport atât departamentelor de marketing, cât și celor de vânzări”.

Motivarea și destresarea angajaților din companii prin cadouri dulci 

0

  Odată cu finalul pandemiei și mai ales în 2023, au demarat o serie de strategii în scopul întoarcerii la birou a angajaților și asigurării unui mediu de lucru prietenos pentru aceștia. Astfel, departamentele de HR au început să organizeze și alte Între evenimentele inedite, prin care companiile caută să îi motiveze și să-i relaxeze pe angajați, pe lângă teambuildinguri și team dinners, își fac apariția „și cele de tip choco-bufete, organizate periodic, timp de o oră sau două, în zonele de recepție ale companiilor sau în cele de servire a mesei”.    

Compania Chocolissimo prezintă o serie de constatări în urma „unor evaluări făcute în 2023 a crescut numărul unor astfel de evenimente cu circa 200% față de 2022, iar pentru 2024 se prevede organizarea lunară a unor activități de acest tip. 

Ziua ciocolatei la birou, remediu pentru combaterea stresului angajaților

Conceptele creative privind organizarea de evenimente dulci vin de obicei din partea organizatorului și furnizorului de ciocolată. 

Aura Oprea, Local Business Owner, Chocolissimo România: „Zilele trecute, am organizat Choco Flowers Day @the office, eveniment în cadrul căruia am amenajat choco-bufete cu specialități din ciocolată cu motive și gusturi florale. 

De asemenea, am lansat și conceptul Choco loves Coffee Day @the office, unde vedete sunt pralinele din ciocolată cu gust de cafea, servite alături de cafea de specialitate.

Avem cereri diverse pentru realizarea de cadouri personalizate, pentru momente speciale ce au loc în companii ca: întoarcerea unui angajat din concediul de creștere copil, aniversarea unui număr de ani în companie, bun-venit pentru noii angajați, atingerea anumitor obiective de către un angajat sau echipe. De asemenea, companiile au început să ceară cadouri cu ciocolată premium pentru marcarea momentelor când cei care ies la pensie își iau la revedere de la colegi”.

Evenimentele cu ciocolată sunt preferate de companii din domenii ca: banking, construcții, farma și beauty. Centrele comerciale mari apelează și ele la producătorii și furnizorii de produse din ciocolată premium personalizate, cu ocazia organizării de campanii punctuale de activare pentru brand-urile de lux din incintele lor. La astfel de activări, se organizează preponderant bufete de ciocolată tematice, în acord cu conceptul și campania de brand respectivă. 

Cadouri cu ciocolată  pentru cei ce se pensionează

Pe lângă evenimentele cu ciocolată organizate de companii pentru angajați, în sediile corporate sau în locații de evenimente, fidelizarea și motivarea personalului se face și prin cadouri dulci ce conțin diverse produse din ciocolată premium. Astfel de cadouri sunt dăruite de sărbători ca 1 și 8 martie, Paște și Crăciun, dar și cu alte ocazii celebrate în companii. 

Companiile își fac abonamente pentru livrarea de ciocolată premium

Gusturile celor ce se ocupă în companii de beneficiile oferite angajaților s-au diversificat și rafinat în ultimii ani și în privința cadourilor personalizate. Astfel, câștigă tot mai mult teren beneficiile oferite sub formă de abonamente cu ciocolată premium. Unele companii își fac abonamente la furnizorii de ciocolată, care le asigură periodic pentru angajați diverse sortimente de praline cu mix-uri și gusturi speciale, care nu se găsesc în comerțul de masă. 

Aura Oprea: „De asemenea, în sezonul rece avem multe solicitări pentru Hot Chocolate Day @the office, fie cu prezența echipei noastre, fie în sistem self-service. Companiile își fac abonament pentru livrarea de ciocolată caldă și comandă regulat pentru angajați.”

Chocolissimo reamintește că „a luat ființă în anul 2004 în Polonia, aparținând grupului MM Brown. Astăzi compania deține două fabrici, una în Polonia și una în Belgia și operează în mai multe țări europene că producător și distribuitor de produse din ciocolată de nișă. Produsele Chocolissimo sunt create in ciocolaterii tradiționale din Franța, Belgia, Germania, Țările de Jos, Elveția și chiar Madagascar și Australia, de maeștri ciocolatieri cu experiență, după rețete traditonale bine păstrate.

Chocolissimo înseamnă pasiunea pentru ciocolată prin explorarea tradițiilor vechi de secole, de producție a ciocolatei veritabile.  Chocolissimo propune pieței corporate din România produse de o calitate superioară, cu gust desăvârșit și într-o prezentare impecabilă. Colecțiile companiei au la baza ciocolata premium, cele mai bune și cele mai aromate ingrediente naturale și o deosebită atenție la detalii, pentru crearea și furnizarea unor cadouri personalizate unice. 

Chocolissimo oferă peste 300 de produse din ciocolată, produsă manual în ateliere tradiționale: praline, ciocolată de băut, fondue de ciocolată, tablete turnate manual și aromate cu ingrediente inedite, trufe și fructe în ciocolată. Fiecare produs Chocolissimo este plăcere pură, servită cu emoții sincere și senzații puternice.

Detalii despre produsele premium Chocolissimo, la: 

  Comenzi B2B [email protected]; + 40 725 711 970

Analiză Radu Puiu, XTB: Bursele au început anul cu optimism și cu maxime istorice. Cum arată cifrele acum și ce îi așteaptă pe investitori?

0

Anul 2024 a debutat într-o lumină plină de optimism, majoritatea indicilor bursieri importanți crescând și atingând noi maxime istorice. Optimismul a fost debordant, fiind alimentat de așteptări pozitive față de evoluțiile viitoare ale economiei și de o relaxare mult așteptată a politicii monetare pe plan extins, explică, într-o analiză recentă, Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România, companie de tranzacționare și investiții pe bursele internaționale. 

Ultimii ani au fost caracterizați de numeroase obstacole, care au „forțat” piețele să navigheze, însă, de fiecare dată, gândul la un viitor mai luminos i-a încurajat pe investitori – rezultatul a fost depășirea a record după record la nivelul indicilor bursieri.  

Anul trecut, economia mondială a sfidat așteptările într-un mod impresionant. Într-un context macroeconomic dificil, caracterizat de conflicte militare, de inflație galopantă și de cea mai mare creștere a ratelor dobânzii din ultimii 40 de ani – economia mondială nu a traversat o recesiune accentuată. 

Potrivit Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), creșterea PIB-ului global în acest an este prognozată să încetinească la 2,9% YoY, de la 3,1% în 2023, pentru ca apoi să revină la 3% în 2025, pe măsură ce condițiile financiare se vor îmbunătăți. În cazul Chinei, se prognozează un nivel de 4,5%, ceea ce ar presupune cel mai lent ritm de avans economic din 1990. O încetinire economică a Chinei poate avea urmări asupra unui număr mare de economii avansate și în curs de dezvoltare care depind de comerțul cu acest stat, arată Radu Puiu. 

Se estimează că în 2024-2025, la fel ca anul trecut, cea mai mare parte a creșterii globale va proveni din Asia. Prognoza privind creșterea PIB pentru Zona Euro în acest an a fost revizuită la 0,6% YoY, iar în 2025 – la 1,3% YoY (de la 0,9% și 1,5% în revizuirea din noiembrie 2023). În ceea ce privește economia României, se previzionează un avans cu 3,1% în 2024 și cu 3,3% anul viitor.

OCDE se așteaptă ca economia SUA să crească cu 2,1% în 2024 și cu 1,7% în 2025. Acest lucru va fi facilitat de continuarea cheltuirii economiilor acumulate de consumatori în timpul pandemiei și de relaxarea condițiilor financiare. Un factor pozitiv al anului trecut a fost economia americană, care a dat dovadă de forță, în comparație cu Europa, unde țările continuă să se confrunte cu urmările unei politici monetare restrictive și cu șocurile cauzate de creșterea prețurilor la energie din ultimii ani. 

Numărul de măsuri politice care restricționează comerțul a crescut puternic anul trecut. Constrângerile comerciale ar putea părea răspunsuri politice rapide la preocupările legate de securitatea națională. Totuși, astfel de măsuri ar putea amâna redresarea atât de necesară a comerțului mondial. În 2023, creșterea comerțului mondial s-a situat la 0,2%, fiind cea mai slabă performanță din ultimii 50 de ani, dacă eliminăm perioadele în care ne-am aflat într-o recesiune economică, arată analistul financiar în cadrul XTB România. 

În ceea ce privește perspectivele, fragmentarea geoeconomică este un efect al tensiunilor geopolitice continue. SUA și UE au în vedere tot mai multe taxe vamale și măsuri care vizează, direct sau indirect, produsele provenite din China. Deciziile sunt argumentate prin existența unor subvenții și ajutoare de partea statului chinez, care încalcă principiul competiției loiale. Aceste noi măsuri confirmă rezultatele unui studiu recent al Fondului Monetar Internațional care a constatat că numărul restricțiilor comerciale din întreaga lume aproape s-a triplat în ultimii patru ani, multe dintre acestea vizând China.

Potrivit FMI, pierderea potențială a producției economice mondiale ca urmare a creșterii restricțiilor comerciale ar putea ajunge până la 7% iar economiile cu venituri mici ar putea suporta un cost semnificativ mai mare. Inflația de bază s-ar putea dovedi mai persistentă. 

Piețele, excesiv de optimiste în privința scăderii ratelor

Prețul bunurilor rămâne ridicat din punct de vedere istoric, în raport cu cel al serviciilor. Ajustarea ar putea lua forma unei inflații mai persistente a serviciilor – și a inflației globale. Evoluția salariilor, în special în Zona Euro, unde salariile negociate sunt în continuare în creștere, ar putea contribui la presiunile asupra prețurilor.

Piețele par excesiv de optimiste în ceea ce privește perspectivele unor reduceri rapide ale ratelor. Dar incertitudinile persistă, iar băncile centrale se confruntă acum cu riscuri cu două „tăișuri”. Potrivit analistului financiar Radu Puiu, acestea trebuie să evite o relaxare prematură, care ar anula multe dintre câștigurile de credibilitate obținute cu greu și ar duce la o revenire a inflației. 

Dar semnele de tensiune sunt tot mai frecvente și mai multe în sectoarele sensibile la ratele dobânzilor (cum ar fi construcțiile), iar activitatea de creditare a scăzut în mod semnificativ. Va fi la fel de important să identifice momentul oportun pentru a pivota spre relaxarea politicii monetare. Dacă nu se procedează astfel, s-ar pune în pericol creșterea și s-ar risca ca inflația să coboare sub ținta stabilită.

Inflația din România, fără semne de încetinire

La nivelul României, după un avans notabil în luna ianuarie la 7,4%, rata anuală a inflației a scăzut ușor în luna februarie la 7,2%, dar presiunile inflaționiste rămân totuși ample. Procesul dezinflaționist probabil va continua, însă relativ lent. Cu toate acestea, presiunile inflației de bază persistă, susținute în principal de prețurile serviciilor. 

Inflația în sectorul serviciilor se menține în jurul valorii de 11% de mai multe luni, fără să dea semne de încetinire. În spatele acestei evoluții stă o piață a muncii tensionată și costurile salariale în creștere ce duc la dinamici anuale ridicate ale prețurilor serviciilor. Ultima parte a luptei pare a fi cea mai dificilă, motiv pentru care optimismul trebuie să fie temperat. 

Este nevoie de mai mult progres în viitorul apropiat pentru ca BNR să ia în considerare o relaxare a politicii monetare. Comparativ cu situația din SUA și Zona Euro, în prezent, ratele reale din România sunt în continuare negative, fapt ce sugerează că este nevoie de răbdare, arată analistul financiar din cadrul XTB România. 

Deși anul 2023 a livrat rezultate solide din partea companiilor, continuarea acestei dinamici pozitive va fi condiționată de materializarea câtorva prezumții care au fost considerate drept o certitudine în viitorul apropiat și pe baza cărora au fost atinse rezultatele record ale indicilor bursieri. Tranziția către un mediu monetar mai relaxat, o continuare a revenirii economice și o scădere a inflației către nivelul țintă de 2% ar crea un scenariu favorabil pentru accelerarea motoarelor economice, explică Radu Puiu. 

De asemenea, planul geopolitic este un factor de risc important, care fie va facilita comerțul și revenirea economiei, fie va crea obstacole în calea consumului care se vor transpune în costuri mai ridicate de producție pentru companii, dar și în prețuri finale mai mari pentru consumatori.