Promenada Mall devine gazda celor mai așteptate concerte de rock alternativ din București

0

Promenada Mall lansează sezonul concertelor de vară, astfel că, în perioada 20 iunie – 22 august, bucureștenii vor avea ocazia să trăiască o experiență de festival, alături de unele dintre cele mai apreciate trupe din România. Iubitorii de rock alternativ vor avea șansa de a-și vedea artiștii preferați și de a se bucura de o atmosferă electrizantă.

Concertele vor avea loc de două ori pe lună, pe terasa Promenada Mall de la nivelul 2, în zona fântânii, începând cu ora 18:00 . Aici își vor da întâlnire cu publicul nume care au făcut, în ultimele decenii, istorie pe scena de muzică alternativă din România, precum: Timpuri Noi, Vița de Vie, Omul cu Șobolani, Coma, The Mono Jacks sau Robin and Backstabbers. Line-up-ul va fi completat de Om la lună, formație fondată în 2019, care a reușit, într-un timp relativ scurt, să impresioneze prin amestecul de poezie pe ritmuri de rock alternativ, post rock, cu influențe disco și electro pop. 

Accesul la concerte este liber prin aplicația mobilă SPOT. Cei care nu sunt încă utilizatori trebuie doar să descarce SPOT și să își creeze cont, pentru a avea acces gratuit la show-urile LIVE de pe terasă.

Promenada Mall a demarat, în 2022, seria de concerte-eveniment, organizate vara, pe terasa centrului comercial. În 2024, acestea se desfășoară sub umbrela SPOT Festival – cel mai lung festival neoficial, un concept în premieră, lansat atât în Promenada Mall, cât și în alte 13 centre comerciale deținute de NEPI Rockcastle. SPOT Festival va reuni, timp de șase luni, 35 de artiști care vor concerta pe 14 scene din România.

Terasa Promenada Mall este gata să-i primească în lumina reflectoarelor SPOT Festival pe unii dintre cei mai iubiți artiști care au revoluționat scena locală de rock alternativ: 

  • 20 iunie: Robin & The Backstabbers, Timpuri Noi  
  • 27 iunie: Omul cu șobolani
  • 11 iulie: Om la lună
  • 25 iulie: The Mono Jacks
  • 8 august: Coma
  • 22 august: Vița de Vie

Astfel, participând la SPOT Festival din luna iunie, vizitatorii Promenada Mall vor putea intra în atmosfera de festival, odată cu debutul verii. Clienții centrului comercial vor avea parte de o experiență completă de festival, unde alături de concerte cu trupele și artiștii preferați, vor beneficia și de activități diversificate, unde buna dispoziție și relaxarea vor fi numitorii comuni. Spre deosebire de sezonul clasic al festivalurilor, care se încheie toamna, SPOT va continua seria petrecerilor până la finalul lui 2024.

Mai multe detalii despre concertele și beneficiile oferite de Promenada Mall pentru utilizatorii SPOT se găsesc pe site-urile:

Concerte: Promenada – SPOT Festival

Campanii SPOT: Promenada – Aplicația SPOT

Revolut își completează oferta de investiții către clienții români cu un nou produs –obligațiuni

0

Revolut, banca digitală cu peste 40 de milioane de clienți la nivel global și mai mult de 3,5 milioane de clienți retail în România, deschide accesul clienților din piața locală la un produs nou de investiții – obligațiunile guvernamentale și corporate, oferit de entitatea lituaniană Revolut Securities Europe UAB.

Ce tip de comportament investițional adoptă europenii și românii?

Potrivit unui studiu realizat de Dynata pentru Revolut[1],  32% dintre respondenții români au declarat că au o toleranță redusă la risc, ceea ce îi face să se poziționeze printre europenii prudenți, care preferă investițiile mai sigure. În privința preferinței pentru instrumente investiționale cu risc scăzut, croații (38%) se află pe prima poziție și pe locul al doilea portughezii (34%), cu valori superioare mediei europene care este de 29%.

Același studiu a arătat că 23% dintre respondenții români preferă un risc moderat și de aceea înclină spre diversificarea portofoliilor, în timp ce 12% dintre respondenți arată un comportament investițional mai curajos și acceptă instrumente mai riscante. Doar bulgarii, cu 18%, sunt mai deschiși față de investițiile cu grad ridicat de risc decât românii, iar după români se poziționează slovacii cu 10%.

Românii se numără printre europenii care se declară mai interesați decât restul respondenților din studiu de investițiile pe piețele de capital și în instrumente precum bondurile, ETF-urile etc., în condițiile în care media la nivel european este de 59%, iar în România 67%.

Același studiu ne arată că sumele investite sunt mai mici în cazul respondenților din România față de cei din Europa. Dacă ponderea celor care investesc sub 100 de euro pe lună este de 22% la nivel european, în cazul românilor, procentul urcă la 29%. Între 100 și 250 de euro pe lună spun că investesc 21% dintre respondenții români, între 250 și 500 de euro – 6%, iar între 500-1.000 de euro pe lună, 4% dintre respondenți.

Obligațiunile, startul potrivit pentru investitorii precauți

Obligațiunile emise de state sau de companii private pot fi un start potrivit pentru cei care nu vor să își asume riscuri prea mari și își doresc un portofoliu divers. Evaluările bune de credit și protecția împotriva inflației contribuie și mai mult la atractivitatea lor pentru investitorii care caută stabilitate și randamente potențial de încredere. Atât guvernele, cât și corporațiile folosesc obligațiunile ca modalitate de a strânge capital, oferind investitorilor șansa de a da cu împrumut bani acestor entități,  în schimbul plății periodice a dobânzii și cu rambursarea sumei principalului.

Există diferite tipuri de obligațiuni care oferă niveluri diverse de risc și care necesită o evaluare corespunzătoare, de aceea câștigurile aduse de obligațiuni reprezintă și o modalitate de protecție de o eventuală recesiune economică.

Pentru momentul lansării, produsul propus de Revolut face posibilă tranzacționarea a aproape 40 de obligațiuni corporate și guvernamentale și lista se va extinde în perioada următoare. Suma minimă care poate fi investită este de 100 de euro, cu o taxă fixă/ tranzacție de 0,25% (cel puțin 1 euro). Se pot aplica și alte taxe sau comisioane.

Acesta este un pas mai departe făcut de Revolut în misiunea sa de a construi una dintre cele mai accesibile platforme de investiții all-in-one, cu o diversitate de instrumente potrivite atât pentru începători, cât și pentru experți. Utilizatorii pot investi în peste 2.800 de acțiuni ale companiilor listate pe bursele americane și din UE, mai mult de 500 de fonduri tranzacționate la bursă (ETF-uri) și își pot accesa în timp real investițiile, pentru a urmări evoluția acestora sau pentru a se informa din știrile bursiere disponibile în aplicație.    

Tot de anul acesta, Revolut a eliminat taxa de custodie de 0,12% din valoarea de piață anuală a activelor deținute de un client, care se aplica anterior pentru deținerile în aplicație în secțiunea Tranzacționare ale clienților din Regatul Unit sau din Spațiul Economic European (SEE). În cele două arii, serviciile de tranzacționare sunt oferite de Revolut Trading Ltd și, respectiv, de entitatea lituaniană Revolut Securities Europe UAB.     

Rolandas Juteika Revolut Head of Wealth and Trading (EEA)

„Continuăm extinderea ofertei de investiții Revolut cu obligațiuni, o modalitate adecvată de a diversifica portofoliul de investiții, de a proteja fondurile investite  împotriva incertitudinii și de a genera un venit fix. Cu randamente potențiale mai mari și beneficii de diversificare, obligațiunile oferă o alternativă convingătoare pentru investitorii care doresc să își construiască viitoarea bunăstare, optimizându-și capitalul”, a declarat Rolandas Juteika, Head of Wealth & Trading (SEE). 

Revolut a introdus recent o gamă largă de opțiuni de investiții pentru clienții săi din SEE, toate disponibile în aplicația Revolut: acțiuni tranzacționate pe piețele americane și europene, ETF-uri și acum obligațiuni. Compania a introdus, de asemenea, Trading Pro – un abonament cu plată care oferă, printre alte beneficii, acces la comisioane mai mici și limite mai mari ale comenzilor, dar și funcții de analiză suplimentare. Pentru investitori aflați la început de drum, Revolut oferă serviciul său Consultantul Robo, care este cel mai avantajos pentru clienții cu o experiență limitată sau începători sau care nu au timp să facă cercetări ample și să tranzacționeze în mod activ.

Serviciile de investiții pentru clienții din SEE sunt oferite de Revolut Securities Europe UAB (“Revolut”), o companie de investiții autorizată și reglementată de Banca Lituaniei. La fel ca în cazul oricărei investiții, acesta este un capital expus riscului. Performanțele anterioare și randamentul afișat în aplicație sunt exprimate în valori brute și nu reprezintă un indicator al viitoarelor câștiguri. Valoarea investițiilor poate fluctua, poate crește sau scădea, iar clienții ar putea primi mai puțini bani decât valoarea inițială a investiției sau pot pierde în integralitate suma investită. De asemenea, fluctuațiile cursului valutar pot influența câștigurile aduse de investiția inițială. Clienții trebuie să se documenteze în legătură cu riscurile relevante din Informarea privind riscurile, disponibilă pe site-ul Revolut, înainte de a lua orice decizie de investiție, și se pot informa despre riscurile specifice produselor de tranzacționare pe site-ul www.revolut.com (Termeni și condiții, Întrebări frecvente, și Descrierea riscului).


[1] Studiu realizat de Dynata pentru Revolut în rândul a 15.000 de respondenți din 15 țări europene (Austria, Bulgaria, Cehia, Croația, Elveția, Germania, Grecia, Italia, Lituania, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Spania, Ungaria), printre care și 1.000 de români. Eșantionul a fost reprezentativ după vârstă, gen, reședință, pentru populația de peste 18 ani din mediul urban. 

DRI, companie în domeniul energiei regenerabile, a achiziționat al treilea proiect în România, un parc fotovoltaic de 126 MW în Văcărești, Dâmbovița

0

DRI, subsidiara Grupului DTEK care dezvoltă proiecte de energie regenerabilă în UE, continuă investițiile în România prin achiziția unui parc fotovoltaic cu o capacitate de 126 MW, situat în localitatea Văcărești, județul Dâmbovița. Acesta este al treilea proiect de energie regenerabilă al DRI în România, reprezentând un nou pas în atingerea obiectivului de a dezvolta 1 GW portofoliu în țară până în 2028. 

DRI are deja două proiecte operaționale, care produc energie electrică de la începutul acestui an: un parc fotovoltaic de 53 MW în Glodeni, județul Mureș, și un parc eolian de 60 MW în Ruginoasa, județul Iași, primul construit în ultimul deceniu în România. Cu noul proiect de la Văcărești, portofoliul DRI în România atinge 239 MW. 

Construcția parcului solar Văcărești va începe în această toamnă, urmând să devină operațional în toamna următoare. Parcul fotovoltaic va produce estimativ 205.8 GWh de energie electrică pe an, care ar putea acoperi consumul a aproximativ 50.000 de gospodării* și contribui la evitarea a 48,000 de tone de dioxid de carbon** pe an.

Având deja securizate terenul, conectarea la rețea și autorizațiile necesare, DRI va aduce plus valoare prin expertiza sa inginerească, gestionarea lanțului de aprovizionare, agilitatea operațională și structura flexibilă a capitalului. 

“Achiziția parcului fotovoltaic de la Văcărești ilustrează ambiția DRI de a deveni un jucător important pe piața din România. Credem că România are toate instrumentele pentru a deveni un hub în sectorul energiei regenerabile, iar noua schemă a Contractelor pentru Diferență încurajează companii ca DRI să continue investițiile și să contribuie la dezvoltarea potențialului României în energia eoliană și solară“, a spus John Stuart, CEO DRI. 

Strategia DRI este de a dezvolta proiecte prin achiziția de proiecte greenfield (de la stadii incipiente la gata de construcție/ ready to build), prin parteneriate locale sau prin achiziția de proiecte operaționale, acolo unde poate adăuga valoare.


* bazat pe Statista, Electricity consumption for households in Romania 2017-2022, by consumption bands
** bazat pe Statista, Carbon intensity of the power sector in the European Union in 2022

Studiu Reveal Marketing Research Adaptare rapidă la Sistemul de Garanție-Returnare: 7 din 10 români returnează toate ambalajele cu garanție

0

Cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle mai multe detalii despre atitudinile și comportamentele românilor în ceea ce privește Sistemul de Garanție-Returnare a ambalajelor băuturilor îmbuteliate, care a devenit funcțional începând cu sfârșitul anului trecut (30 noiembrie 2023).

În plus, studiul a analizat modul în care intențiile exprimate de români înaintea implementării sistemului (noiembrie 2023), se reflectă în comportamentele acestora din prezent.

  • 70% dintre români declară că returnează toate ambalajele marcate cu simbolul SGR, în timp ce 19% returnează doar o parte dintre acestea.
  • 39% dintre români au adoptat acest comportament pentru a evita să piardă banii plătiți pe garanție.
  • Doar 45% dintre români sunt mulțumiți de modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare, principala soluție pentru îmbunătățirea acestuia fiind considerată creșterea numărului de puncte de returnare (55%).

Adaptare rapidă la noul Sistem de Garanție-Returnare. 7 din 10 români declară că returnează toate ambalajele cu garanție la punctele de colectare.

Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, 70% dintre români declară că returnează toate ambalajele marcate cu simbolul SGR. Dacă în noiembrie 2023, o treime dintre români (36%) intenționau să returneze parțial ambalajele, în prezent 19% au adoptat acest comportament ocazional.

În funcție de carcateristicile demografice, reprezentanții Generației Z, cu vârste cuprinse între 18-24 de ani, sunt cei care returnează într-o proporție semnificativ mai mică ambalajele marcate cu SGR de fiecare dată (59% vs. 70% total eșantion).

Mai mult decât atât, locuitorii din mediul urban se diferențiază față de cei din mediul rural ca returnând toate ambalajele marcate cu SGR într-o proporție semnificativ mai mare (75% mediul urban vs. 63% mediul rural). Această diferență poate fi atribuită numărului redus sau chiar absenței punctelor de returnare în mediul rural.

2 din 5 români returnează ambalajele cu simbol SGR, fiind motivați în principal de recuperarea banilor plătiți pe garanție

Îndreptându-ne atenția către frecvența cu care românii returnează ambalajele cu garanție, 42% le aduc la punctele de colectare o dată pe săptămână, 29% de 2-3 ori pe săptămână,  iar 15% o dată pe lună.

Ca tendință, frecvența cu care românii vizitează punctele de colectare a ambalajelor cu garanție dintr-o lună obișnuită crește odată cu înaintarea în vârstă. Spre exemplu, 38% dintre cei între 35-44 ani preferă să returneze ambalajele de 2-3 ori pe lună (vs. 29% total eșantion), în timp ce 51% dintre persoanele mature peste 55 ani merg săptămânal la punctele de colectare (vs. 42% total eșantion). Această evoluție sugerează o creștere a conștientizării și a responsabilității față de economisire și reciclare odată cu înaintarea în vârstă.

Referitor la motivația principală care stă la baza obiceiului de a returna ambalajele din SGR, observăm o creștere semnificativă de la 31% (noiembrie 2023), la 39% (iunie 2024) în rândul celor care declară că recuperarea banilor plătiți pe garanție reprezintă principalul imbold. Tinerii între 25-34 ani se diferențiază prin faptul că acordă o importanță semnificativ mai mare recuperării garanției de la achiziție (44% vs. 39% total eșantion).

Doar 45% dintre români sunt mulțumiți de modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare, principala soluție pentru îmbunătățirea acestuia fiind creșterea numărului de puncte de returnare (55%)

Rezultatele studiului Reveal Marketing Research arată că ambalajele de plastic cu garanție sunt cele mai frecvent returnate de către români (84%), urmate de ambalajele din sticlă (56%) și de cele din metal (55%). În funcție de gen, bărbații obișnuiesc să returneze în mai mare măsură decât femeile atât ambalajele din metal (62% bărbați vs. 50% femei), cât și pe cele din sticlă (61% bărbați vs. .53% femei).

Măsurând gradul de satisfacție referitor la aplicarea programului garanție-returnare, doar 45% dintre români se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți de modul în care acesta funcționează.

Astfel că, în viziunea românilor principalele soluții pentru îmbunătățirea Sitemului de Garanție-Returnare sunt reprezentate de creșterea numărului de puncte de returnare (55%) și campaniile de informare și educare (24%).

În noiembrie 2023, 44% dintre români considerau că nu își vor modifica comportamentul de cumpărare și consum al băuturilor îmbuteliate odată cu implementarea Sistemului de Garanție-Returnare. În prezent, procentul celor care declară că nu și-au schimbat obiceiurile crește până la 59%, datele indicând că românii s-au adaptat mai bine decât se așteptau la noul sistem de gestionare a deșeurilor.

Cu toate acestea, o treime dintre români (34%observă schimbări ale modului în care cumpără băuturi îmbuteliate odată cu implemnetarea noii legislații. Astfel, 15% optează pentru ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puține ori garanția, în timp ce 10% cumpără mai rar, iar 9% că aleg produse mai ieftine la raft.


Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 05-10.06.2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1012 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.

Taxa pe Carbon: perspectivele și strategiile pentru companiile românești după primele două perioade de raportare  

0

  • În perioada de tranziție 1 octombrie 2023 – 31 decembrie 2025 sunt obligatorii doar raportările, Taxa pe Carbon ca atare se va plăti pentru produsele importate începând cu 1 ianuarie 2026 
  • Obligațiile de raportare în această perioadă și cum se realizează Accesul la Registrul tranzitoriu CBAM 
  • Calculul emisiilor directe și indirecte​ – pentru anumite produse, emisiile calculate pot fi de cinci ori mai mici față de valoarea stabilită de CE

Pentru a-și păstra competitivi producătorii, dar și pentru a evita relocarea producției din Uniunea Europeană în țările terțe, Comisia Europeană a introdus Taxa pe Carbon aplicabilă importurilor de produse din industrii intens poluante, din sectoarele ciment, fontă, fier și oțel, aluminiu (de exemplu, minereu de fier, tuburi, țevi, rezervoare, construcții și părți de construcții, șuruburi, piulițe), îngrășăminte, energie electrică și hidrogen. Acestea sunt considerate „produse CBAM” prin Regulamentul (UE) 956/2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră, Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), așa-numita Taxă pe Carbon, aplicabilă de la 1 octombrie 2023.  

Din practica primelor două termene de raportare (pentru trimestrul IV 2023 și pentru trimestrul I 2024) rezultă o multitudine de aspecte de înțeles și de aplicat de către companii. Deși regulamentul este însoțit de explicații în profunzime, documente și detalii, toate fiind pe larg expuse în platforma dezvoltată de UE, realitatea arată complexitatea și specificitatea aplicării în practică a regulamentului de către companii. De exemplu, una dintre cele mai mari provocări în realizarea raportărilor constă în comunicarea cu furnizorii și obținerea informațiilor necesare la calculul emisiilor. 

Mihai Petre, EY Romania

Perioada dintre 1 octombrie 2023 și 31 decembrie 2025 este definită ca o perioadă de tranziție, în care importatorii au obligații de raportare a emisiilor încorporate în produsele CBAM importate, fără obligația de plată a unei taxe ca atare. Importatorii de produse care fac obiectul taxei CBAM vor trebui să obțină statutul de „declarant autorizat CBAM”, începând cu 1 ianuarie 2025, explică Mihai Petre, Director, Comerț Internațional, EY România. 

Informațiile se raportează prin intermediul bazei de date electronice a Comisiei (CE), Registrul Tranzitoriu CBAM, în baza unei înregistrări prealabile, care poate fi efectuată fie individual, de către importator, fie prin intermediul reprezentantului indirect, în cazul în care importatorul nu este stabilit într-un stat membru sau declarația vamală este depusă prin reprezentare indirectă. Următoarea raportare, a treia de la introducerea obligativității, trebuie depusă până la 31 iulie 2024, pentru mărfurile importate în cel de-al doilea trimestru al acestui an. 

Daniela Neagoe, EY România. 

„Declaranților li se permite să utilizeze valorile implicite publicate de către Comisia Europeană pentru a raporta emisiile încorporate ale produselor importate care fac obiectul CBAM numai în cazul în care nu sunt disponibile date reale privind emisiile încorporate ale anumitor bunuri la nivelul instalației, până la 31 iulie 2024 ​”, a explicat a explicat Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerț Internaţional, EY România. 

După finalizarea perioadei de tranziție, începând cu anul 2026, pe lângă obligația de raportare, importatorii de produse CBAM vor fi obligați să achiziționeze „certificate CBAM”, pentru a-și acoperi emisiile de carbon, pe care vor trebui să le restituie autorităților până la data de 31 mai a fiecărui an, prin intermediul Registrului CBAM. 

„Calculul acurat pentru emisiile de carbon ale produselor este esențial, întrucât rezultatele acestuia pot influența decizia companiilor de a achiziționa bunuri cu amprentă de carbon mai mică, ceea ce, în funcție de tipul industriei, poate facilita atingerea țintelor de decarbonizare setate de companie. Pe de altă parte, acestea pot  influența și performanța financiară a companiilor, prin necesitatea achiziției de certificate CBAM”, a explicat Sergiu Vasilie, Senior Manager, Sustenabilitate și Schimbări Climatice, EY România. Din practica de până acum, de exemplu, pentru anumite produse, emisiile calculate de instalație au fost de aproape cinci ori mai mici față de valoarea implicită stabilită de către Comisia Europeană. 

Pe măsură ce schimbările climatice continuă să aibă un impact din ce în ce mai mare asupra economiilor, întreprinderilor și comunităților globale, este mai important ca niciodată să se accelereze tranziția către o economie cu emisii reduse de dioxid de carbon. Paradoxal, într-un moment în care emisiile globale de gaze cu efect de seră trebuie să scadă rapid, acestea continuă să crească. 

„Tranziția către o economie cu emisii reduse de dioxid de carbon poate veni cu riscuri semnificative, dar poate crea, de asemenea, oportunități uriașe pentru organizațiile care gândesc cu anticipație, pentru a genera valoare din noi afaceri, produse și servicii”, a declarat Anamaria Stroia-Tilley, Senior Manager, Sustenabilitate și Schimbări Climatice, EY România. 

Un alt subiect de interes este, de asemenea, Noul Regulament F-Gas (UE) 573/2024, în vigoare din luna martie 2024. Acesta introduce noi restricții de utilizare a hidrofluorcarburilor (ca atare sau în cadrul unui echipament, cum ar fi frigidere, congelatoare, echipamente de climatizare, pompe de căldură, produse de îngrijire personală) și prevede eliminarea totală a acestora până în anul 2050. 

În acest context, recomandarea experților EY este de a demara cât mai repede analiza impactului taxei CBAM asupra activității companiei și de a lua în considerare cel puțin câteva acțiuni obligatorii: demararea unei analize a impactului CBAM raportat la activitatea desfășurată, dar și în funcție de importurile efectuate, pe baza codurilor tarifare și a țării de origine pentru bunurile importate; contactarea furnizorilor în vederea obținerii informațiilor necesare​, dar și notificarea acestora cu privire la obligațiile incidente CBAM; obținerea accesului la registrul tranzitoriu CBAM;​ evaluarea impactului financiar​; inițierea procesului de obținere a statutului de declarant autorizat CBAM începând cu 1 ianuarie 2025. 

Analiză Storia: care sunt orașele și cartierele din România în care locuitorii se simt cel mai în siguranță

0

În prezent, Brașov, Oradea și Cluj-Napoca sunt orașele din România în care locuitorii se simt cel mai în siguranță, conform indexului T.R.A.I., realizat de Storia – platforma cu anunțuri imobiliare lansată de OLX. Dintre cele mai sigure zece cartiere din țară, șapte sunt situate în Cluj-Napoca. Orașele care au primit un scor mai redus în ceea ce privește siguranța sunt Tulcea, Ploiești și Brăila. Indexul poate fi accesat pe trai.storia.ro și este instrumentul care adună atât date obiective, preluate din Google Traffic, Google Places, Airly, Storia, cât și date subiective preluate de la locuitorii din cartierele incluse pe platformă. Locuitorii au evaluat cât de siguri se simt în orașele și cartierele lor, acordând o notă la afirmația: „Pot spune despre cartierul în care locuiesc că este unul sigur”.

Cartierele din Capitală în care locuitorii se simt în siguranță

Potrivit indexului T.R.A.I., Bucureștiul ocupă poziția 21 (scor 75,6) în clasamentul nivelului de siguranță perceput de români. Scorurile se interpretează în felul următor: cu cât scorul se apropie de 100, cu atât orașul sau cartierul respectiv este perceput a fi mai sigur. Zonele din București care sunt percepute a fi cele mai sigure, conform locuitorilor, sunt: Văcărești (scor 89,7), Aviatorilor (89,6), Pajura (87,6), Floreasca (87,5), Arcul de Triumf (87,5) și Drumul Sării (87,5). La polul opus, printre cartierele care au strâns un scor mai redus se numără Gara de Nord (scor 52,8), Ferentari (58,1), Unirii (59,4), urmate de cartierul Obor (61,2) și Colentina (62,8).

Cele mai sigure orașe din România, conform percepțiilor locuitorilor

În prezent, Brașovul ocupă primul loc în topul orașelor considerate cele mai sigure, cu un scor total de 83 de puncte, urmat de Oradea (81,8), Cluj-Napoca (81,5) și Sibiu (80,7). De asemenea, în topul celor 10 orașe în care românii se simt cel mai în siguranță, conform trai.storia.ro, se află și Râmnicu Vâlcea (80,4), Alba Iulia (79,7), Miercurea Ciuc (78,4), Sfântu Gheorghe (78,4), Iași (78,1) și Slatina (77,4). Scoruri puțin mai reduse au înregistrat orașele Tulcea (scor 68), urmat de Ploiești (68,6) și Brăila (70,6). Alte orașe cu scoruri mai reduse la nivelul siguranței sunt: Baia Mare (71,3), Slobozia (72), Deva (72,6), Călărași (73,5), Târgu Mureș (75,5), Bacău (73,9) și Satu Mare (73,9).

„Pentru a completa datele obiective furnizate de T.R.A.I., am dorit să aflăm și părerea locuitorilor din țară cu privire la alți indicatori importanți, precum percepția lor asupra siguranței. Orașe precum Brașov, Oradea, Cluj-Napoca și Sibiu au obținut scoruri foarte ridicate în ceea ce privește nivelul siguranței, Cluj-Napoca remarcându-se cu șapte cartiere incluse în top 10. Conform datelor analizate, chiar și orașele cu scoruri mai scăzute au obținut peste 60 de puncte (din punctajul maxim de 100), indicând astfel că sunt, totuși, orașe destul de sigure. Un alt aspect interesant care a reieșit din datele noastre este că persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 44 de ani se simt, în general, mai în siguranță (scoruri de peste 78), în timp ce persoanele de peste 65 de ani au prezentat, în medie, un scor puțin mai redus (74,7)”, a declarat Monica Dudău, Senior Marketing Manager Storia & OLX Imobiliare.

Cele mai sigure cartiere din țară, conform percepțiilor locuitorilor 

Dintre cele mai sigure zece cartiere din țară, șapte sunt situate în Cluj-Napoca. Astfel, cartierul Andrei Mureșanu este considerat a fi unul foarte sigur (scor 92,9) și este urmat de Orizont din Buzău (91,7) și de cartierele Grigorescu (91,3) și Europa (91,3) din Cluj-Napoca. Alte cartiere din țară care sunt percepute a fi foarte sigure sunt Gruia (90,7) și Colonia Borhanci (90,4) din Cluj-Napoca, urmate de cartierul Scriitorilor – Brașov (90,4), Zorilor (90,3) și Bună-Ziua (90,3) din Cluj-Napoca și Valea Cetății (90,2) din Brașov. 

Primele cartierele care au obținut scoruri mai scăzute în ceea ce privește percepția siguranței se regăsesc: Gara de Nord – București (scor 52,8), cartierul Vest din Tulcea (53,3) și Hotvon din Baia Mare (54,2). Alte cartiere cu scoruri mai reduse au fost și Bulevardul București din Ploiești (55,9), CET – Constanța (56,1), Transilvaniei – Buzău (56,7), Mihai Bravu din Ploiești (57,3), cartierul Palas din Constanța (57,4) și Ferentari – București (58,1).

Maritime Business Week, primul eveniment internațional dedicat industriei navale organizat în România

0

Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța (CCINA Constanţa), în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), organizează, în perioada 25-28 iunie a.c., Maritime Business Week, eveniment internațional dedicat industriei maritime care va reuni cele mai importante companii din acest domeniu. 

„Acest eveniment reprezintă o oportunitate unică de a evidenția realizările și inovațiile din sectorul maritim, precum și de a facilita colaborările dintre companiile din domeniu. Expoziția va aduce laolaltă lideri din industrie, experți, investitori și factori de decizie, oferind o platformă de networking și schimb de idei esențială pentru dezvoltarea continuă a industriei navale. Participanții vor avea ocazia să descopere cele mai recente tehnologii și soluții inovatoare, să participe la prezentări și workshop-uri tematice și să exploreze oportunități de afaceri. România, are o tradiție îndelungată în domeniul naval și beneficiază de poziția strategică la Marea Neagră, având potențialul de a deveni un hub regional pentru inovație și dezvoltare în sectorul maritim. Prin această expoziție, ne propunem să consolidăm poziția României pe piața globală și să atragem noi investiții care să stimuleze creșterea economică și crearea de locuri de muncă. Împreună, putem construi un viitor prosper pentru industria navală, bazat pe colaborare, inovație și sustenabilitate. Vă așteptăm cu la expoziția noastră și suntem convinși că va fi un eveniment de referință pentru întreaga comunitate maritimă”, a declarat dl Mihai Daraban, președintele CCIR și, totodată, președintele CCINA Constanța.

Pe durata a trei zile, participanții la eveniment vor putea explora inovațiile și tendințele actuale din domeniul maritim, prezentate de companii internaționale de renume, în cadrul unei expoziții destinate specialiștilor din domeniu.  De asemenea, vor fi două zile de conferințe tematice, cu sesiuni de prezentări și discuții susținute de experți locali și internaționali, ce vor aborda subiecte de actualitate din domeniul maritim și logistic. Nu în ultimul rând, în data de 27 iunie a.c., va fi organizat Forumul Internațional România-Georgia, un prilej important pentru dezbateri și explorarea oportunităților de colaborare și dezvoltare între cele două state.

Mai multe detalii despre eveniment:

Trei elevi din România premiați la International Science and Engineering Fair, cea mai importantă și prestigioasă competiție de știință și inginerie din lume, sub 21 de ani

0

Filip Bușcu, David Ghiberdic și Rareș Marinescu, elevi la Liceul Internațional de Informatică București, au luat premiu la categoria Engineering Technology: Statics and Dynamics. Ei au inventat și construit o aripă de avion capabilă să crească manevrabilitatea aeronavelor, să reducă consumul de carburant cu până la 5% și să inducă proprietăți de invizibilitate. Proiectul lor, intitulat Hawk Wing, a fost examinat vreme de trei zile de nouă comisii formate din reprezentanți ai marilor universități americane, ai marilor companii de tehnologie și chiar ai US Army. Faza finală a competiției a avut loc la Los Angeles, SUA.

Regeneron ISEF este considerat în unanimitate de mediul universitar american și britanic cea mai prestigioasă competiție STEM din lume, cu mult înaintea olimpiadelor internaționale de științe și este pentru prima dată când România a urcat pe podium. În fiecare an, mii de participanți din zeci de țări încearcă să obțină un premiu care, de obicei, aduce cu el accesul în universități din SUA și Marea Britanie. În 2024 au concurat peste 1800 de elevi din 76 de țări.

Am avut la dispoziție doar o lună să construim prototipul, să-l zburăm și să colectăm o parte din datele care ne confirmau teoria”, a declarat Filip Bușcu. „L-am construit de trei ori, fiindcă de două ori l-am prăbușit, dar se pare că tocmai înverșunarea noastră de a ne lupta până în ultima clipă le-a plăcut examinatorilor„, a adăugat el. 

Elevii români au fost sprijiniți financiar de sponsori, cel mai important dintre ei fiind Hidroelectrica. „E uimitor ce pot să facă acești copii, cum pot forța tehnologia să sară etape și să obțină rezultate aplicabile imediat. Pentru noi a fost o oportunitate și o onoare să sprijinim financiar o echipă care a dus performanța românească în liga mare a științei„, a declarat Karoly Borbely, CEO Hidroelectrica. La susținerea proiectului au contribuit și KPMG, Banca Transilvania și Fundația Culturală Magdalena și Ovidiu Buluc.

Foto 1: Rareș Marinescu, Filip Bușcu, David Ghiberdic

Filip Bușcu e inițiatorul și conducătorul programului spațial Romanian Orbital Mission, care a dus pe orbita Pământului sateliții ROM-2 și ROM-3, primii sateliți funcționali ai României. David Ghiberdic a făcut parte din echipa proiectului ROM-3, iar Rareș Marinescu e multiplu medaliat la olimpiadele internaționale de fizică.

În prezent, copiii sunt implicați în mai multe proiecte din domeniul aerospațial, printre care un satelit de dimensiuni mari, cu misiuni de cercetare avansată, construit în colaborare cu două mari universități americane.

Foto 2: David Ghiberdic, Filip Bușcu, Rareș Marinescu

Film construcție și zbor avion: https://s.go.ro/mze5yeml

Topul domeniilor care angajează studenți și elevi pe timpul verii: retailul, industria alimentară, serviciile, call center / BPO și turismul au scos cele mai multe joburi pentru candidații fără experiență

0

Peste 40.000 de joburi au fost scoase în piață în ultima lună și jumătate, iar, dintre acestea, 16.000 se adresau candidaților care nu aveau niciun fel de experiență. Domeniile care au cea mai mare nevoie de acești candidați sunt retail, industria alimentară, servicii, call center / BPO, turism, transport / logistică și producție, fiecare dintre aceste sectoare având peste 1.500 de joburi postate de la începutul lunii mai și până acum.

„Deși cea mai mare parte a joburilor din această perioadă continuă să fie tot full-time, vedem și 4.000 de locuri de muncă part-time și aproape 500 sezoniere, pe bază de proiect. Vara este perioada ideală pentru internship-uri, însă, pe acest segment, există un număr relativ mic de opțiuni – aproximativ 300, ceea ce înseamnă că atât angajatorii, cât și candidații aleg mai degrabă varianta de angajare part-time sau pe perioadă determinată în locul stagiilor de practică”, spune Bogdan Badea, CEO în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România.

83,3% din totul joburilor adresate celor fără experiență sunt pentru România, 11,4% pentru străinătate și 5,3% remote. În cazul joburilor sezoniere, însă, crește atât procentul celor postate de angajatorii din afara țării, cât și al celor remote, astfel: 13,2% din locurile de muncă sezoniere și pe bază de proiect sunt pentru străinătate și 15,2% remote. Germania, Olanda, Belgia, Grecia, Irlanda, Spania și Italia sunt țările din care vin cele mai multe oferte pentru cei fără experiență, iar sectoarele cu nevoie crescută de candidați sunt transport / logistică, retail, medicină, servicii, producție, industria alimentară și turism.

Pe segmente de vârstă, candidații care au mai puțin de 18 ani au avut aproape 22.000 de aplicări în ultima lună și jumătate. Cei cu vârsta între 18 și 24 de ani au aplicat, în schimb, masiv și își păstrează cea de-a doua poziție în clasament, cu 340.000 de aplicări.

„Chiar și la început de carieră, prima intenție de angajare a tinerilor merge tot în direcția joburilor full time. Astfel, de la începutul lunii mai, au fost înregistrate doar 20.000 de aplicări pentru joburile pe bază de proiect / sezoniere și aproape 13.000 pentru internship-uri. În schimb, joburile part-time par să rămâne interesante pentru tineri, în condițiile în care au atras 161.000 de aplicări”, explică Bogdan Badea. Domeniile care îi atrag cel mai mult pe tineri sunt retail, call center / BPO, servicii, IT / telecom, banking și turism.

Potrivit datelor Salario, comparatorul salarial marca eJobs, salariul mediu net la nivel național, pentru cei care au maximum doi ani de experiență este de 3.500 de lei pe lună. Așteptările lor, pe de altă parte, sunt de 4.500 de lei lunar, estimările incluzând toate domeniile de activitate. În ceea ce privește joburile part-time, salariul mediu net este de 3.000 de lei pe lună.

În acest moment, sunt peste 26.000 de joburi disponibile pe eJobs.ro

Program de mentorat pentru tineri, care antrenează abilitățile profesionale și de viață

0

Educația financiară, vorbitul în public, precum și marketing și comunicare sunt indicate ca priorități pentru ei de către cei mai mulți dintre participanții la un studiu realizat de programul de mentorat pentru tineri UP Generation, singurul program de acest fel de la noi, care antrenează abilitățile profesionale și de viață. Inițiatorii ne oferă o sinteză a datelor și ideilor pe care le relevă studiul: 

Șapte din zece tineri din România își doresc programe de învățare bazate pe exemple practice, exerciții și scenarii reale de viață. Un studiu realizat de UP Generation în colaborare cu agenția de cercetare de piață MKOR relevă că tinerii români cu vârste între 16 și 24 de ani vor să urmeze programe de învățare diferite de curricula tradițională, care să îi ajute să își descopere talentele și să îi pregătească pentru reușită. UP Generation este singurul program de mentorat pentru tineri, care antrenează abilitățile profesionale și de viață. 

Dezvoltarea personală și pregătirea pentru viața profesională reprezintă o preocupare majoră pentru tinerii români. Aproape toți (95%) au identificat deja ariile pe care vor să le îmbunătățească, în top trei preferințe fiind: educația financiară (37%), vorbitul în public (36%) și marketingul și comunicarea (28%).

Topul este completat de domenii mai orientate spre business, precum leadership și management (25%) sau educație antreprenorială (22%). Tehnologia și inovația atrag, de asemenea, un sfert dintre respondenți.

Particularități demografice în preferințele de învățare

În plus, există particularități în funcție de caracteristicile demografice, prevalente fiind genul și etapa de viață în care se află respondenții, ceea ce reflectă nevoia de învățare adaptată nevoilor specifice. De exemplu, adolescenții își doresc cel mai mult să se poată exprima liber în public, în timp ce pentru studenți și cei care deja se află la primul job, educația financiară devine o prioritate peste media generală. 

În același timp, tinerele sunt mai atrase de dezvoltarea empatiei și a inteligenței emoționale (24%), spre deosebire de băieți, care au o apetență mai crescută pentru zona tech (30%), inclusiv AI. De asemenea, vânzările și negocierea sunt domenii preferate de băieți.

Aspirații și nevoi de dezvoltare: stabilitate financiară

Întrebați ce schimbări ar vrea să aducă în viața lor pentru a se simți împliniți, 14% dintre tineri au declarat că își doresc stabilitate financiară, iar 12% – învățare și educație. Un procent similar caută o schimbare în viața profesională: de la a găsi un loc de muncă sau a-l schimba pe cel actual, până la a câștiga mai mult sau a se bucura de mai multă flexibilitate. Îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale, precum și creșterea încrederii în sine ar aduce împlinirea pentru 6% dintre tinerii chestionați. 

Nu în ultimul rând, tinerii apreciază accesul la mentori care să îi ghideze în dezvoltarea profesională și personală, mai arată studiul condus în decursul lunii mai 2024. 

Cum pot fi aliniate abilitățile tinerilor la cerințele angajatorilor 

„Din păcate, școala nu pregătește copiii și tinerii pentru viață, nici personal, nici profesional. Tinerii nu sunt învățați să gândească critic, cu propria minte, să formuleze întrebări, să caute informații, să găsească soluții și alternative la situațiile cu care se confruntă. Angajatorii își doresc oameni capabili să gândească independent, dar sistemul educațional nu dezvoltă aceste competențe. 

Adolescenții și tinerii se simt debusolați și copleșiți pentru că nu reușesc să-și găsească o traiectorie în viață în acord cu aspirațiile și abilitățile lor. Orientarea educațională și vocațională este realizată superficial, fiind chiar inexistentă în multe contexte, iar unui consilier vocațional din școli îi revin în grijă prea mulți elevi (peste 1000). 

Monica Florea_CEO și fondator UP Generation

Studiul pe care l-am realizat arată nevoia majoră și interesul tinerilor de a îmbunătăți abilități care nu le sunt predate nici la școală, nici la facultate, și mai ales abilități socio-umane esențiale în câmpul muncii, cum ar fi colaborarea, comunicarea, adaptabilitatea și gestionarea emoțiilor, reziliența. Abilitățile de viață sau mai degrabă lipsa lor ne împiedică în îndeplinirea potențialului, de cele mai multe ori.

Ne dorim să antrenăm viitorii antreprenori ai Generației Z pentru business și pentru viață, prin intermediul singurului program de mentorat din România de acest fel. Avem suficiente date despre ce vor tinerii, știm nevoile mediului de business, așa că șansele de a ne așeza cu toții pe aceeași pagină vin dintr-o cunoaștere profundă și aplicată cu mari șanse de aliniere”, declară Monica Florea, CEO și fondator UP Generation, antreprenor cu  25 de ani de experiență de business. 

Monica Florea s-a aflat la conducerea unor companii românești de top, cu implicații în multiple industrii, unde a avut oportunitatea să lucreze cu tineri și să constate lipsa de perspective practice și îndrumarea necesară, în ciuda talentului și dorinței acestora. Din dorința de a produce o schimbare, de a le fi sprijin tinerilor și de a da mai departe experiența și expertiza acumulată, antreprenorul a lansat, în toamna anului 2023, programul într-o formă pilot și în martie, anul curent, a lansat UP Generation. 

Cori Cimpoca, fondatoarea agenției de cercetare MKOR, antreprenor cu peste 15 ani de experiență de business și mentor în programele UP Generation, adaugă: „Aceasta nu este prima cercetare pe care o realizăm în rândul reprezentanților Generației Z, iar datele ne confirmă și de această dată că tinerii își doresc să fie pregătiți mai bine pentru provocările reale ale vieții personale sau profesionale. Interesul lor pentru dezvoltare dincolo de ceea ce oferă școala ne bucură și ne dă speranță, mai ales că, la rândul nostru, ne căutăm constant colegi bine pregătiți. Suntem încântați că am avut oportunitatea de a realiza acest studiu și că există un program precum UP Generation, care răspunde acestor nevoi critice. Personal, mă implic ori de câte ori este nevoie ca mentor, deoarece cred cu tărie în potențialul tinerilor și în importanța sprijinirii acestora pentru a-și atinge obiectivele”. 

3 niveluri de pregătire: pentru viață, carieră și business 

Munca în echipă, comunicarea, controlul emoțiilor, gândirea critică, luarea deciziilor, mindset, autocunoașterea – acestea sunt doar câteva dintre abilitățile ce se antrenează în programul deja lansat. Viziunea întregului proiect transformator aparține Monicăi Florea, care împreună cu o echipă de psihologi, psihopedagogi, traineri, antreprenori și profesioniști în diverse industrii au contribuit la configurarea acestuia ca să servească nevoilor generației actuale, contextului social și de business actual, dar și viitorului. 

UP Generation este structurat pe trei niveluri: pregătirea pentru viață prin Life Skills Pro (program de mentorat adresat tinerilor cu vârste între 16-25 ani), pregătirea pentru carieră și business – prin Business Pro (program de mentorat derulat pe o perioadă de un an, adresat tinerilor de + 20 de ani). Anul al treilea vizează lansarea unui business personal (program de mentorat pentru tinerii de +23 de ani). De asemenea, prin programul Dezvolio, este facilitată alegerea traiectoriilor educaționale, vocaționale și de carieră, care completeaza perspectiva de viață și de carieră a tinerilor. 

Proiectul oferă posibilitatea tinerilor de a întâlni antreprenori și profesioniști din diverse domenii și de a se dezvolta alături de tineri preocupați de viitorul lor.

UP Generation a debutat cu lansarea Life Skills Pro, singurul program de mentorat din România care îi înzestrează pe tineri cu abilitățile vitale pentru viață. Primul modul a demonstrat deja un impact profund asupra tinerilor, așa cum reiese din testimonialele participanților: îmbunătățirea performanțelor personale și profesionale, abilităților de comunicare și dorința de a rămâne în țară, dezvoltarea încrederii în sine și în ideile proprii, recunoașterea emoțiilor și confruntarea lor etc. Urmează să fie lansate alte programe care să formeze tinerii pentru a deveni antreprenori sau specialiști în management, marketing, vânzări, HR, digitalizare.

Viziunea pe termen lung este ca UP Generation să devină un proiect de țară, care să implice sistemul educațional și mediul de afaceri, pentru ca peste un milion de tineri să deprindă abilitățile de viață și de carieră, care să le ofere o altă perspectivă ajutându-i să se dezvolte spre atingerea potențialului de care dispun.


Metodologie studiu

Metodă de cercetare: Sondaj de opinie online (CAWI). Eșantion: N=800, aleatoriu, stratificat, reprezentativ național pe criterii de gen și distribuție geografică. Target: Bărbați și femei, cu vârsta cuprinsă între 16-24 ani, din toate regiunile de dezvoltare ale țării. Perioadă: mai 2024

Despre UP Generation

UP Generation reprezintă un program educațional transformator dedicat liceenilor, studenților și absolvenților universitari, având ca scop echiparea acestora cu abilități profesionale și personale care să-i conducă spre succes. Fondat de Monica Florea, antreprenor cu +25 de ani de experiență în business, UP Generation își propune să contribuie la dezvoltarea noii generații. Mai multe detalii despre program: www.upgeneration.ro

Despre MKOR

MKOR este o agenție de cercetare de piață inovatoare, care combină experiența practică în afaceri, know-how-ul la nivel MBA și expertiza de top pentru a oferi o înțelegere aprofundată a mediului de business. În activitatea sa, MKOR acoperă toate tipurile de cercetare și oferă o flexibilitate crescută clienților săi, cu scopul înțelegerii și livrării celor mai detaliate perspective asupra pieței. MKOR dezvoltă o serie de proiecte de cercetare proprii, care pot fi parcurse gratuit: https://mkor.ro/studii-piata-proprii/