Strategie de sustenabilitate actualizată la Douglas

0

Compania Douglas și-a lansat strategia și raportul actualizat „privind sustenabilitatea, axate pe cele trei domenii-cheie: Oameni, Planetă și Produse”, reliefând următoarele aspecte:

DOUGLAS, destinația premium de frumusețe omnichannel din Europa, a lansat raportul său de sustenabilitate pentru anul fiscal 2022/23, respectând standardele internaționale ale Global Reporting Initiative (GRI). Raportul include o strategie de sustenabilitate actualizată, mai ambițioasă, extinzând abordarea anterioară din anul fiscal 2020/21.

Sander van der Laan, CEO DOUGLAS Group și Președinte al Comitetului ESG, a declarat: „Ca destinație premium de frumusețe omnichannel numărul unu în Europa, ne propunem să fim și un lider în retail-ul de frumusețe, în ceea ce privește sustenabilitatea. Am făcut progrese importante în demersul nostru pentru sustenabilitate, cum ar fi reducerea emisiilor combinate Domeniilor* 1 și 2, în ultimii ani. Suntem angajați în obiectivele noastre ambițioase de a reduce în continuare amprenta de carbon și de a promova practici sustenabile.”

Strategia de sustenabilitate a DOUGLAS este parte din strategia companiei „Let it Bloom – DOUGLAS 2026”, concentrată pe accelerarea creșterii printr-un model de afaceri omnichannel, cu accent pe client. Strategia ESG este  ancorată în primul pilon al strategiei „Be the #1 BEAUTY DESTINATION”  pe toate piețele DOUGLAS și se bazează pe trei arii de interes: Oameni, Planetă și Produse. 

Principalele componente sunt:

Oameni: DOUGLAS își propune să creeze un loc de muncă care promovează diversitatea, echitatea și incluziunea și le susține activ prin stabilirea de priorități clare pentru creșterea reprezentării. 89% dintre pozițiile de conducere în cadrul Grupului DOUGLAS sunt ocupate de femei, cu 97% în magazine și 60% în birouri (până la 30 septembrie 2023). În același timp, persoane din 104 țări lucrează pentru DOUGLAS. S-au întreprins inițiative suplimentare pentru atragerea, dezvoltarea și retenția talentelor, inclusiv programe de leadership, o nouă platformă de e-learning și un program de mentorat.

Planetă: DOUGLAS este dedicată reducerii amprentei sale ecologice, de la minimizarea consumului de energie în magazine și birouri la reducerea deșeurilor și emisiilor de carbon în întreg lanțul de aprovizionare. DOUGLAS își propune să reducă amprenta sa de carbon cu 50% până în 2025 în cadrul Domeniilor* 1 și 2 (comparativ cu anul fiscal de bază 2018/19). Emisiile combinate Domeniilor 1 și 2 au fost deja reduse în anul fiscal 2022/23 cu 32%, față de anul fiscal de bază 2018/19. 

DOUGLAS își propune să reevalueze impactul său asupra mediului având la bază fundamente științifice (SBTs), incluzând apoi și un obiectiv de reducere în cadrul Domeniului 3. Compania a semnat  UN Global Compact, un acord al Națiunilor Unite, pentru a încuraja companiile la nivel mondial să adopte politici sustenabile și responsabile din punct de vedere social.

Produse: DOUGLAS își ia angajamentul ca  80% din brandurile sale corporate să fie vegane până în 2030 și ca 100% din ambalajele acestora să fie reciclabile, reciclate sau reutilizabile. DOUGLAS a făcut deja progrese semnificative către aceste obiective, 94% dintre produsele brandurilor corporate, lansate în anul fiscal 2022/23 fiind vegane. Aproximativ 30% dintre produsele brandurilor corporate DOUGLAS lansate în anul fiscal 2022/23, până la 30 septembrie 2023, conțin cel puțin 90% ingrediente de origine naturală. 

În plus, DOUGLAS a atins un obiectiv important prin aderarea la Consortiul EcoBeautyScore, o inițiativă a industriei cosmetice compusă din producători, retaileri și asociații, pentru a permite consumatorilor să facă alegeri informate și sustenabile. 

Mai mult, DOUGLAS își propune să coopereze cu partenerii săi privind aspectele ESG și intenționează să-și folosească impactul în marketing pentru a crește importanța sustenabilității, pentru clienți. 

Raportul complet de Sustenabilitate DOUGLAS îl găsiți aici: 

(https://corporate.douglas.de/wp-content/uploads/2024/01/DOUGLAS-Group-Sustainability-Report-FY-2022-23.pdf)

DOUGLAS România implementează  programul de sustenabilitate, alături de partenerii săi, axându-și strategia pe cei trei piloni: Oameni, Planetă și Produse. 

Oameni: Douglas România promovează o cultură organizațională care are la bază aprecierea contribuției fiecărui membru și a lucrului în echipă, precum și asumarea responsabilității ca toți cei care activează în cadrul companiei să obțină rezultate comune și să se străduiască să fie mai buni în fiecare zi. 

Prin susținerea comunităților defavorizate și a reîntregirii familiilor, DOUGLAS România își propune să sprijine dezvoltarea comunității și în special dezvoltarea unui mediu social și familial sănătos.

Planetă: Prin reducerea emisiilor de carbon și prin plantarea de copaci în zone aflate în proximitatea Municipiului București. DOUGLAS România a ales un nou spațiu de birouri într-un complex care deține certificarea Well Health & Safety, un standard oferit de The International WELL Building Institute (IWBI), criteriul sustenabilității fiind foarte important în alegerea acestui spațiu. 

Produse: Prin susținerea producătorilor locali listați pe plaftorma ROBrands

singura platformă premium de frumusețe dedicată producătorilor locali care oferă românilor peste 1500 de produse de la 40 de branduri. 

Lavinia Ivas, CEO Douglas România: „Sustenabilitatea ne ghidează în alegerile pe care le facem. Și anul acesta vom încuraja și vom susține producătorii locali care respectă: Oamenii, Planeta și Produsele. De asemenea, vom continua să aducem zâmbete pe chipurile copiilor și ale părinților, din medii defavorizate, prin sprijin financiar.”


DOUGLAS este destinația premium numărul unu de frumusețe omnichannel din Europa. Compania îi inspiră pe clienți să trăiască frumusețea în propriul lor mod, oferind o gamă unică de produse online și în aproximativ 1.850 de magazine. Cu o dimensiune și acces fără precedent la clienți, DOUGLAS este partenerul preferat al mărcilor și oferă o gamă premium de mărci selective și exclusive, precum și mărci proprii. Asortimentul include parfumuri, cosmetice, produse de îngrijire a pielii, îngrijirea părului, accesorii, precum și servicii de înfrumusețare. Consolidarea poziționării de succes omnichannel, în timp ce dezvoltă constant o experiență superioară pentru clienți, este centrul strategiei companiei „Let it Bloom – DOUGLAS 2026”. Modelul de afaceri câștigător este susținut de propunerea omnichannel a DOUGLAS, mărci de top și capacitățile de date. În anul financiar 2022/23, DOUGLAS a generat vânzări (nete) de 4,1 miliarde de euro și a angajat aproximativ 18.000 de persoane în întreaga Europă.

Pentru mai multe informații vizitați website-ul DOUGLAS.

*Emisiile din Domeniile 1 și 2 sunt straturi de emisii de gaze cu efect de seră, conform Protocolului privind gazele cu efect de seră

Descoperă Viitorul Tehnologiei Aerospațiale la FAST Forum! 

0

Ești fascinat de misterele Universului și de miracolele ingineriei aerospațiale? Visezi la o carieră  printre stele sau pur și simplu ești curios să afli ce ne rezervă viitorul explorării spațiale? Atunci  Conferința FAST Forum (Future of Aerospace Technology) este evenimentul perfect pentru tine!

Sâmbătă, 9 Martie 2024, Camera de Comerț și Industrie București va fi gazda unei zile dedicate  inovației și descoperirii în domeniul aerospațial. Timp de 9 ore, de la 9:00 la 18:00, pasionați ca  tine și experți renumiți din diverse ramuri ale industriei se vor reuni pentru a explora cele mai noi  

tendințe și a dezvălui perspectivele fascinante ale acestui sector în continuă evoluție. Imaginează-ți: 

Ascultând poveștile captivante ale lui Dumitru Prunariu, singurul cosmonaut român,  și ale lui Bogdan Marcu, fost angajat SpaceX care a lucrat îndeaproape cu Elon Musk.
Participând la panel-uri interactive unde poți aprofunda cunoștințele dobândite și pune  întrebări direct experților. 
Legând prietenii și colaborări valoroase în cadrul sesiunilor de networking dedicate  conectării profesioniștilor și a pasionaților de explorare spațială. 

FAST Forum nu este doar o conferință, ci o experiență unică: 

Prezentări captivante despre cele mai noi descoperiri și inovații din domeniul aerospațial.
Oportunități de învățare interactivă prin panel-uri tematice și sesiuni de Q&A o Future of Air Traffic Management 

o Future of Space Technology, 

o Future of Cybersecurity 

o Future of Tech Education 

Un spațiu ideal pentru networking și conectarea cu profesioniști din diverse industrii. Descoperă mai multe și rezervă-ți locul chiar acum pe fast.rospin.org!

Nu rata șansa de a te aventura în viitorul fascinant al tehnologiei aerospațiale! De ce să participi la FAST Forum: 

Experți de renume: Ascultă prezentări de la personalități marcante din domeniul  aerospațial, inclusiv Dumitru Prunariu și Bogdan Marcu. 

Networking valoros: Conectează-te cu profesioniști din diverse industrii și explorează  oportunități de colaborare. 

O experiență unică: Descoperă un spațiu dedicat inovației și descoperirii în domeniul  aerospațial. 

FAST Forum este susținută de sponsori de top din industria aerospațială: 

Sponsor principal: Thales 

R&D Partner: INCAS, 

Industry Partners: rise 

Viitorul Tehnologiei Aerospațiale te așteaptă! 

#AerospaceTechnology #FASTForum2024 #DontMissIt #BeThere

Studiu EY: Peste jumătate din companiile românești spun că nu cunosc beneficiile care ar putea fi accesate în relația cu autoritățile fiscale 

0

Companiile românești nu se arată prea dornice să acceseze beneficiile fiscale acordate prin lege, reiese din rezultatele unui sondaj EY derulat de la sfârșitul anului 2023, cel mai des invocat motiv fiind complexitatea legislativă și teama de a nu greși în aplicarea acestora. Având în vedere noile modificări fiscale cu aplicabilitate din 2024, precum și un context economic complex, în acest an ar fi binevenită o schimbare în abordarea beneficiilor oferite de Codul Fiscal.

Reglementările din legislația românească privind aplicarea beneficiilor fiscale sunt considerate de multe companii ca fiind neclare, iar cerințele de documentație destul de stufoase (34% dintre cei care au aplicat beneficiile fiscale potrivite companiei). Pe de altă parte, persistă o anumită îngrijorare cu privire la inspecțiile fiscale și rezultatele acestora în privința adoptării de către contribuabili a diverselor facilități fiscale. Astfel, tendința majorității companiilor este mai degrabă de a nu aplica beneficiile oferite de Codul Fiscal: 62% dintre participanții la studiu au declarat ca nu sunt hotărâți să acceseze beneficiile fiscale disponibile prin legislație. 

Beneficiile fiscale recunoscute prin legislație sunt un aspect important în deciziile de optimizare fiscală și de gestionare a fluxului de numerar în cadrul companiilor, pe lângă alte instrumente. Rezultatele studiului EY în legătură cu aplicarea beneficiilor fiscale relevă câteva aspecte importante, unele chiar surprinzătoare, cu privire la accesarea facilităților disponibile, aplicabile în funcție de profilul companiei și domeniul de activitate.

Contextul este unul în care, pe de o parte, costurile fiscale sunt apreciate de peste 96% dintre respondenți ca fiind medii și mari, iar pe de altă parte, recentele modificări fiscale au fost adoptate aproape exclusiv în sensul creșterii unor taxe și impozite în România, atât directe cât și indirecte. Prin urmare, este de aşteptat ca managementul companiilor să treacă la măsuri de optimizare fiscală, și aici ar putea fi luată în calcul analiza mai detaliată a beneficiilor fiscale.

La întrebarea privind asigurarea și alocarea surselor de finanțare pentru a acoperi obligațiile datorate, cele mai multe companii (42%) au răspuns că trebuie să prioritizeze obligațiile fiscale comparativ cu alte inițiative. Un procent aproape egal (41%) a indicat faptul că le este ușor să asigure finanțarea datoriilor la bugetul de stat și există lichidități pentru acoperirea acestora. În același timp, mai puțin de o cincime (17%) dintre companiile intervievate au spus că le este dificil și este chiar o mare provocare să asigure acoperirea datoriilor către fisc.

Prima surpriză a sondajului EY este aceea că mai mult de jumătate (51%) dintre companiile participante la sondaj declară că nu cunosc existența unor beneficii care ar putea fi accesate în relația cu autoritățile fiscale. 

Cât privește accesarea concretă a unuia sau a mai multor beneficii din lista pe care o au la dispoziție prin Codul Fiscal, respondenții au bifat variantele astfel: 41%- beneficii salariale cu tratament fiscal preferențial; scutirea în anumite condiții de la plata taxelor salariale pentru beneficii precum servicii turistice, asigurare voluntară de sănătate, hrană, chirie, acordate angajaților –; 25% – reducerea de impozit pe profit pentru menținerea și creșterea capitalurilor proprii –; 22%- plata TVA la import prin taxare inversă ; 22% -niciun beneficiu fiscal accesat până în acest moment . 

Fiind o întrebare cu răspunsuri multiple, celelalte variante de răspuns au fost: 21% – ajustarea TVA pentru creanțe neîncasate și recuperarea TVA aferentă creanțelor neîncasate, cu beneficii asupra EBITDA și cash-flow; 21% – scutirea de impozit a profitului reinvestit; 18% – facilități fiscale pentru angajați: scutirea de la plata impozitului pe venit pentru angajații care desfășoară activități de Software Development și cercetare-dezvoltare, scutirea de la plata unor taxe salariale în domeniul construcțiilor, agriculturii și alimentare; 16% – grupul de TVA – compensarea sumelor de TVA de plată și de recuperat pentru companiile din grup, cu beneficii de cash-flow; 11% – amortizare accelerată pentru anumite echipamente; 8%- consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit .

Cu procente mai mici au fost menționate facilitățile fiscale pentru planuri de acțiuni Stock Option Plan (SOP) – scutirea de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru veniturile derivate dintr-un plan SOP, accelerarea recuperării sumelor din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) și obținerea unor sume suplimentare de la buget – de exemplu, din actualizarea cu rata inflației a principalului pentru întârzierea în rambursarea TVA/ restituirea altor taxe de la bugetul de stat, deducerea suplimentară privind cheltuielile de cercetare-dezvoltare, ajustarea TVA aferentă taxei claw-back (cu beneficii asupra EBITDA și cash-flow).

A doua surpriză a sondajului au constituit-o răspunsurile la întrebarea privind intenția de a aplica pentru unul dintre beneficiile fiscale menționate în cadrul sondajului şi eventualele dificultăți întâmpinate. Aproape jumătate dintre respondenți (42%) au spus că nu au aplicat. Cei care au decis să aplice pentru facilitățile fiscale au indicat ca dificultăți prevederile legislative neclare (34%) sau neîncadrarea în condițiile cerute de lege pentru aplicare (23%). 

Cât privește așteptările legate de accesarea unui beneficiu, în plan fiscal și în activitatea companiei, mențiunile au fost: scăderea impactului de cash-flow al taxelor și impozitelor datorate – 66%; motivarea/retenția angajaților în companie şi competitivitatea pe piață ca angajator – 65%; îmbunătățirea indicatorilor financiari – 41%; obținerea dobânzilor pentru sumele primite cu întârziere de la buget – 34%. 

A treia surpriză a sondajului EY a reieşit din răspunsurile la întrebarea privind intenția de a aplica în viitor pentru unul dintre beneficiile fiscale menționate. Peste 63% dintre companii au spus că NU sunt hotărâte, pentru moment, iar 21% că nu au această intenție. Mai puțin de o cincime (16%) spun că sunt interesate și vor lua în considerare analiza facilităților legate de scutirea de impozit pentru profitul reinvestit, beneficiile extrasalariale și altele. 

„Analizând rezultatele studiului desfășurat de EY, în primul rând putem observa că – în mod surprinzător – în momentul de față, contribuabilii nu cunosc încă suficient de bine detaliile legate de existența beneficiilor fiscale în România. Aceasta este o zonă de legislație care există deja în țara noastră de mulți ani și, mai mult decât atât, este relativ bine armonizată cu cadrul internațional care oferă nu doar obligații fiscale, ci și facilități contribuabililor”, este de părere Andra Caşu, Partener, lider al departamentului Taxe directe, lider Asistență fiscală pentru servicii financiare – EY CESA.

Cel mai probabil, din cauza înclinației spre sarcini mai degrabă rutiniere, companiile preferă să se concentreze pe aspecte bine cunoscute și testate, mai degrabă decât spre a încerca variante noi (și favorabile) pentru situația lor fiscală. 

„Desigur, ieșirea dintr-o zonă de confort este întotdeauna primul pas spre succes, de aceea conștientizarea de către contribuabili a acestor variante de optimizare fiscală este extrem de importantă. Să nu uitam faptul că perioada de prescripție fiscală în România este de 5 ani, așadar companiile trebuie să privească facilitățile fiscale nu doar ca pe o viitoare opțiune, ci și ca fiind o alternativă de remediere a perioadei trecute, în care facilitățile fiscale ar fi fost aplicabile din perspectiva profilului de activitate. Recomandăm companiilor să aibă în vedere această zonă de facilitați fiscale și să efectueze analize de fezabilitate pentru determinarea beneficiilor care pot fi generate prin aplicarea lor”, a concluzionat Andra Caşu.

Biocodex, compania franceză care comercializează probiotice, deschide o filială în România

0

Compania farmaceutică de familie Biocodex anunță consolidarea prezenței sale în sud-estul Europei prin deschiderea unei filiale în România. Pornind de la portofoliul deja existent pe piața românească, Biocodex face un pas strategic pentru a stabili o relație directă cu profesioniștii din domeniul sănătății și cu pacienții din România, reafirmând angajamentul de a oferi soluții avansate de sănătate la nivel mondial.

Sediul central Biocodex, situat în București, cuprinde o echipă de peste 60 de angajați români gata să răspundă nevoilor pacienților din România și Republica Moldova. Astfel, compania farmaceutică globală întărește și mai mult legăturile dintre România și Franța, cu peste 4.000 de companii cu capital francez care activează pe piața locală.

În peisajul dinamic al sistemului de sănătate din România, Biocodex își propune să contribuie la bunăstarea oamenilor, cu obiectivul de a deveni lider în îngrijirea microbiotei. Compania a fost înființată cu scopul de a face accesibilă prima tulpină de drojdie probiotică din lume (Saccharomyces boulardii CNCM I-745®), descoperită în 1923 de Henri Boulard, în Indochina. 

Tulpina unică a obținut aprobarea medicilor din peste 115 țări, fiind în acest moment cel mai vândut medicament probiotic la nivel mondial și aprobat de cele mai prestigioase ghiduri medicale, WGO* și ESPGHAN**. În România, probioticul este comercializat sub denumirea de ENTEROL®, deja cunoscut ca al doilea mare brand de pe piață, poziție câștigată în urma distribuției indirecte pe termen lung. 

Dincolo de brandul emblematic Enterol, Biocodex deține un portofoliu diversificat, acoperind toate tipurile de produse atât pentru nevoile pacienților, cât și pentru cele ale profesioniștilor din domeniul sănătății: OTC, medicamente cu prescripție medicală, produse cosmetice, suplimente alimentare și dispozitive medicale.

Brandurile Biocodex sunt disponibile pe categorii, printre cele mai dinamice fiind:

  • Saforelle®, marca de igienă intimă feminină, lider în Franța și Belgia și numărul 2 în România;
  • Otipax® lider în categoria sa, prescris pentru diferite tipuri de otită;
  • Vagostabyl® pentru hiperexcitabilitate cardiacă și tulburări minore de somn;
  • Acupan® pentru durerile postoperatorii.

„Credem cu tărie că Biocodex va fi liderul de mâine în România și Moldova, un deschizător de drumuri în domeniul microbiotei în toate țările în care produsele noastre sunt prezente. Odată cu intrarea pe aceste piețe, obiectivele noastre sunt mai mari ca niciodată. Avem ambiția, încrederea și dorința de a investi la nivel local, începând cu o echipă numeroasă și foarte experimentată. Ne dorim ca noua filială să urmeze același drum plin de succes ca cel al ultimelor filiale deschise în Europa de Est. Intenționăm să ne extindem, consolidându-ne poziția în segmentele actuale, dar pășind și în segmente noi”, a spus Nicolas Coudurier (foto), CEO Biocodex.


Biocodex, un grup farmaceutic francez independent, deținut de o familie și fondat în 1953, comercializează tulpina probiotică Saccharomyces boulardii CNCM I-745. Sub sloganul „Sănătate cu pasiune și convingere”, Biocodex se angajează să îmbunătățească sănătatea și bunăstarea pacienților în fiecare etapă a vieții lor, concentrându-se pe trei piloni: microbiota, sănătatea femeilor și bolile orfane.

*WGO  = World Gastroenterology Organisation

**ESPGHAN = The European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition

Studiu Coface: numărul insolvențelor din România în 2023 la același nivel cu cel din anul precedent

0


Insolvențele companiilor cu venituri peste 0,5 mil. EUR, în creștere cu 29% comparativ cu 2022
București, 21 februarie 2024 – Cel mai recent studiu Coface România arată că în 2023 s-au deschis 6.650 de proceduri noi de insolvență față de 6.649 în 2022. Instrumentele de plată refuzate au crescut atât ca valoare (+37%), cât și ca număr (+17%) comparativ cu 2022, dar au fost sub nivelurile înregistrate în 2019. Sectorul construcțiilor raportează cel mai mare număr de insolvențe respectiv 1.446.

Contextul economic – 2023 un an contrastelor

Evoluția economiei României a fost marcată de lumini și umbre pe parcursul anului 2023, cu o frânare pe fondul temperării consumului. Anul trecut, vânzările din retail au crescut cu doar 2,2%, sub media din anul precedent de 6,2%. Paradoxal, consumul a decelerat semnificativ sub nivelul din anul precedent, deși dinamica salariului a depășit creșterea medie a prețurilor.

Pe fondul temperării cererii și reducerii presiunilor de costuri pe segmentul de hidrocarburi, energie, cereale și materiale de construcții, inflația și-a continuat trendul descrescător până la 6,61% la finalul anului 2023, semnificativ sub nivelul înregistrat la debutul anului (15%) sau maximul din toamna anului precedent (16,8% în noiembrie 2022).

Principala vulnerabilitate pe plan macroeconomic în anul 2023 a fost perpetuarea deficitelor duble, deficitul fiscal înregistrat pe parcursul anului 2023 fiind de 89,9 mld. lei, respectiv 5,68% din PIB, sub ținta inițială de 4,4%. Totodată, datoria publică a depășit pragul de 50% din PIB în 2023.

„Anul 2023 poate fi definit ca un an stabilității pentru mediul de afaceri, fără creșteri notabile ale numărului de insolvențe. Chiar dacă am evitat o recesiune, după o decelerare a creșterii reale la aproape 2%, comparativ cu 4,1% în 2022, aceasta fiind una dintre cele mai bune creșteri din regiune, contextul economic rămâne relativ complicat. Deficitele fiscale și comerciale mari pot genera riscuri și vulnerabilități pentru populație și mediul de afaceri. Astfel ne așteptăm la o creștere moderată a numărului de insolvențe în 2024 cauzată în special de scăderea consumului și de costul mare de finanțare. Urmărim evoluțiile macro și micro economice pentru a putea susține pas cu pas companiile cu soluții adaptate la dinamica pieței”, a declarat Alina Popa, Country Manager Coface România.

Evoluția firmelor insolvente – „podiumul” rămâne neschimbat

Primele 3 sectoare în funcție de numărul companiilor intrate în insolvență rămân aceleași ca și în 2022: construcții (1.446), comerț cu amănuntul (825) și comerț cu ridicata și distribuție (815) și păstrează o concentrare de aproximativ 46% din totalul numărului de insolvențe înregistrate în 2023. Această evoluție este justificată de faptul că aceste 3 sectoare dețin aproximativ 39% din totalul companiilor din România.
Dintre acestea, creșterea cea mai mare a numărului de companii care au intrat în procedura de insolvență a fost raportată în sectorul construcțiilor (+6% vs. 2022), care deține cea mai mare pondere din totalul numărului de insolvențe (22%).

Din numărul total de companii intrate în insolvență în 2023 companiile înființate înainte de 2016 reprezintă aproximativ 54%, în scădere de la aproximativ 60% în 2022. Anul trecut a fost deschisă procedura de insolvență pentru 460 companii cu venituri peste 0,5 mil. EUR, în creștere cu 29% comparativ cu anul 2022 și cu 4% față de 2019. Dintre acestea doar 45 de companii aveau cifra de afaceri peste 5 mil. EUR, ceea ce indică un impact financiar și social mai scăzut în economie.

De asemenea, anul trecut au fost deschise 61 de proceduri de concordat preventiv, comparativ cu 21 de proceduri deschise în 2022. Dintre companiile intrate în concordat preventiv în 2023, 8 au înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de peste 5 mil. EUR și aveau 1.229 de angajați.

Conform datelor furnizate de Banca Națională a României prin publicarea lor de către CIP1, în 2023 au fost refuzate la plată 33.790 de instrumente de plată, iar valoarea totală refuzată la plată a fost de 2.135 mil. lei. Cu toate că observăm o creștere atât ca valoare refuzată (37%), cât și ca număr de incidente (17%) comparativ cu 2022, valorile înregistrate în 2023 sunt sub valorile înregistrate în 2019: -33% ca valoare refuzată și -27% ca număr de incidente.

„Observăm că în ultimii 5 ani numărul de insolvențe se menține relativ constant, iar în ultimii 2 ani dinamica semestrială este aproximativ egală cu 0% ceea ce arată o stabilitate a mediului antreprenorial românesc. Totuși, la nivel microeconomic se conturează o serie de provocări pentru 2024 cum ar scăderea consumului, costul de finanțare mare dar și noul set de taxe și impozite intrat în vigoare începând cu acest an, care vor pune o presiune constantă pe activitatea economică. Acest lucru ar putea duce la extinderea termenelor de plată către furnizori, amplificând riscul de insolvență al companiilor vulnerabile”, a adăugat Tiberiu Chesoi, Head of Claims Department Coface România.

Distribuția teritorială a insolvențelor


La nivel teritorial, 6 județe alături de București însumează 51% din totalul numărului de insolvențe deschise în 2023, în creștere cu 2 pp față de 2022. Capitala conduce clasamentul cu 1.289 de insolvențe în creștere cu 19% față de 2022, urmată de județele Bihor, Cluj, Timiș, Constanța, Iași, Ilfov. Companile din aceste județe au aproximativ 46% din numărul total de angajați ai companiilor care au intrat în insolvență în 2023. Din totalul firmelor care au depus situațiiile financiare aferente anului 2022, s-a raportat un număr mediu de 26.751 de angajați în 2022 al companiilor insolvente, din care cele 6 județe + București însumează 12.314.
Aceleași județe și Bucureștiul dețin o pondere de 48% din totalul numărului de înmatriculări și de 41% din totalul numărului de radieri. Cele mai multe companii au fost înmatriculate (31.091) și radiate (11.820) în București.

Radiografia mediului de afaceri local

Pe parcursul anului 2023 au fost înmatriculate 147.026 de persoane juridice din care SRL 96.839, în scădere față de 2022, când au fost înregistrate 152.809 de companii. În ceea ce privește numărul companiilor radiate evoluția este una favorabilă, anul trecut fiind înregistrate 71.241 de radieri, în scădere cu 3,4% față de 2022 și cu 43% comparativ cu 2019 când au fost raportate 101.601 noi radieri. Analizând distribuția sectorială a companiilor înmatriculate în 2023 observăm o corelație ridicată cu structura companiilor deja existente. Practic, cele mai multe companii sunt înființate în sectoarele care au deja cele mai multe companii active, ceea ce reflectă o preferință a populației pentru anumite tipuri de activități.

În prezentul studiu au fost considerate insolvențele nou deschise, în baza datelor publicate de ONRC (Oficiul Național al Registrului Comerțului). Analiza indicatorilor financiari pentru firmele considerate s-a bazat exclusiv pe declarațiile financiare depuse la MFP în perioada analizată, în baza datelor prelucrate de Coface.
Studiu realizat în ianuarie 2024.

1 Centrala Incidentelor de Plăți, BNR

Cushman & Wakefield Echinox: Paradoxul pieței de birouri – în anul cu cele mai multe tranzacții de închiriere, investitorii au fost rezervați în achiziții

0

Tranzacții cu active imobiliare comerciale de peste 600 de milioane de euro sunt în prezent în stadii avansate de negociere, astfel că volumul tranzacționat în 2023 ar putea fi egalat în prima jumătate a anului curent, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Negocierile în curs vizează clădiri de birouri (30% din valoare), proiecte de retail (30%) și parcuri logistice (40%), jumatate dintre active fiind situate în București. 

România a înregistrat anul trecut un volum al tranzacțiilor de 488 milioane de euro, în scădere cu 62% față de 2022. Creșterea costurilor de finanțare și reticența investitorilor față de sectorul de birouri, care a fost clasa de active preferată în ultimii 5 ani, au avut un impact semnificativ asupra activității de investiții. Astfel, tranzacțiile cu proiecte de birouri au reprezentat doar 19% din volumul tranzacționat, în condițiile în care contribuția acestui sector în perioada 2018-2022 a fost de peste 60%. 

Cristi Moga, Head of Capital Markets Cushman & Wakefield Echinox: „După ce în perioada 2018– 2022, volumul tranzacțiilor cu imobile de birouri de pe piață locală s-a ridicat la aproape 3 miliarde de euro (circa 600 mil. euro medie anuală), în 2023 s-au consemnat tranzacții de doar 94 de milioane de euro, un minim al ultimilor 15 ani. Pe fondul revenirii graduale a ratelor de utilizare a birourilor, la circa 70% din nivelurile pre-pandemice, a pipeline-ului limitat și a tranzacțiilor de închiriere de aproape 500.000 de metri pătrați semnate în 2023, un record al pieței, ne așteptăm ca investitorii să-și reîntoarcă atenția către această clasă de active.”

Volumul tranzacțiilor cu active imobiliare generatoare de venituri – birouri, spații de retail, logistice și industriale și hoteluri – din Europa Centrală și de Est (CEE) a totalizat anul trecut 5,02 miliarde de euro, în scădere cu 55% comparativ cu 2022. 

Toate piețele din regiune – Cehia, Polonia, România, Ungaria, Bulgaria, Slovacia – au experimentat anul trecut scăderi ale volumelor investiționale cu procente cuprinse între 16% și 68%, cel mai mare recul fiind înregistrat în Polonia, care a rămas totuși cea mai activă piață din regiune (cu o cota de 36%), urmată de Cehia (26%). Valoarea proprietăților tranzacționate în România a avut o contribuție de 10% din volumul înregistrat la nivel regional.

Analizând evoluția sectorială, atât în Polonia, cât și în Cehia, ponderea sectorului de birouri în volumul tranzacționat a scăzut spre nivelul de 20%, similar cu cel înregistrat pe piața locală.

Cea mai mare tranzacție încheiată în 2023 a fost vânzarea de către Mitiska REIM a portofoliului de parcuri de retail din România (133.600 mp GLA) către grupul britanic de investiții M Core pentru 219 milioane de euro, cea mai mare tranzactie din sectorul de retail consemnata în ultimii 10 ani. Alte tranzacții relevante au fost vânzarea de tip sale and leaseback a portofoliului FM Logistic din România (98.000 mp GLA) către CTP pentru aproximativ 60 de milioane de euro, în timp ce în sectorul de birouri cea mai mare tranzacție a fost vânzarea clădirii One Herastrau Office pentru 21 de milioane de euro. Peste 60% din volumul tranzacționat îl reprezintă vânzările de portofolii. 

Randamentele de referință au înregistrat o creștere în cea de-a doua jumătate a anului pe toate segmentele de piață, pe fondul creșterii costurilor de finanțare, în linie cu evoluția din întreaga Europa Centrală și de Est, dar si in pietele vestice. Astfel, în piața de birouri si în cea de retail randamentele au crescut cu 50 de puncte de baza, în timp ce în segmentul industrial avansul a fost de 25 de puncte de baza. Pe fondul semnalelor că nivelul dobânzilor de referință va începe să scadă, este de așteptat ca randamentele investițiilor imobiliare să rămână la un nivel stabil în acest an. 

PONDEREA VOLUMULUI TRANZACȚIILOR IMOBILIARE ÎN ȚĂRILE DIN CEE

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox

PONDEREA VOLUMULUI TRANZACȚIILOR IMOBILIARE ÎN ȚĂRILE DIN CEE PE CLASE DE ACTIVE

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox

PONDEREA VOLUMULUI TRANZACȚIILOR IMOBILIARE ÎN ROMÂNIA PE CLASE DE ACTIVE


EVOLUTIA RANDAMENTELOR PRIME PE CLASE DE ACTIVE ÎN PIEȚELE DIN CEE (BG, CZ, HU, PL, RO, SK)


Sursa: Cushman & Wakefield 

Raport PwC: România urcă pe locul 28 într-un top al atractivității pentru companiile private

0

România a urcat pe locul 28 într-un clasament al celor mai atractive 33 state din Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA) pentru companiile private, după ce se situase pe locul 32 la ediția anterioară, conform analizei PwC EMEA Entrepreneurial & Private Business Heatmap. 

Clasamentul este realizat pe baza scorurilor obținute în funcție de 64 de indicatori la nouă categorii, respectiv macroeconomie, mediu de afaceri, cadrul fiscal și de reglementare, sustenabilitate și climă, responsabilitate socială și guvernanță, sănătate publică, educație/competențe/talente, tehnologie și infrastructură și ecosistemul de start-up-uri.

„Cei mai importanți factori care contribuie la atractivitatea pentru investiții noi ale companiilor private sunt un mediu de afaceri puternic, un ecosistem vibrant de start-up-uri care atrag capital, o infrastructură de calitate (IT, internet, birouri) și o ofertă de forță de muncă bine calificată. Țările care dispun de aceste atribute cheie rămân pe radarul investitorilor privați, indiferent de provocările economice sau sociale pe termen scurt. România a progresat ușor la scorul general față de ediția anterioară, performând cel mai bine la indicatorii mediul fiscal și de reglementare și macroeconomie, însă, după cum arată analiza, aceștia au un grad relativ scăzut de influență asupra modului în care companiile evaluează și aleg o țară ca destinație pentru a-și dezvolta activitatea. Dealtfel, pentru că analiza a avut loc la finalul anului trecut, indicatorul fiscalitate nu reflectă influența modificărilor majore aplicate din 2024 care, cel mai probabil, se va vedea la următoarea ediție”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.

Potrivit EMEA EPB Heatmap 2023, România ocupă locul 7 la capitolul macroeconomie și, respectiv, 8 la cadru fiscal și de reglementare, între cele 33 de țări analizate. La restul categoriilor, România se situează la finalul clasamentului, astfel: tehnologie și infrastructură – locul 18, responsabilitate socială și guvernanță – locul 20, sustenabilitate și climă – poziția 21, educație/competențe și talente – locul 22, mediul de afaceri – locul 24, ecosistemul de start-up-uri 24 și sănătate publică – locul 33, ultimul loc.

Aceste poziții plasează România în a patra categorie a analizei, a statelor emergente, după Grecia și înaintea Bulgariei, Slovaciei, Croației.

În prima categorie, a statelor lider din punct de vedere al atractivității se află în ordine Elveția, Suedia, Germania, Olanda, Danemarca, Norvegia, Marea Britanie, Finlanda, Irlanda, Spania și Franța, iar în a doua, a statelor avansate, sunt Luxemburg, Austria, Belgia, Portugalia, Italia și Estonia.  

În a treia categorie a analizei, a statelor în curs de dezvoltare se regăsesc Polonia, Lituania, Cipru, Malta, Cehia, Ungaria, Letonia și Slovenia.

CCIR a semnat un Memorandum de Colaborare cu Uniunea Camerelor și Burselor de Mărfuri din Turcia

0

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), dl Mihai Daraban, și președintele Uniunii Camerelor și Burselor de Mărfuri din Turcia (TOBB), dl Rifat Hisarciklioglu, au semnat, în data de 21 februarie a.c., un nou Memorandum de Colaborare între cele două organizații, document care va contribui la continuarea dezvoltării unor relații de afaceri mai puternice între cele două state, stabilind, totodată, liniile directoare ale unei cooperări economice avantajoase pentru ambele părți.   

TOBB este cea mai puternică entitate juridică din Turcia care reprezintă interesele sectorului privat, având peste trei milioane de companii membre, plătitoare de cotizații anuale, activitatea acesteia fiind reglementată de un cadru juridic inspirat de modelul european, care prevede aderarea obligatorie a firmelor la camera de comerț turcă. Având în vedere aceste coordonate, TOBB a reușit să aibă un nivel de reprezentativitate însemnat la nivelul mediului de afaceri, dar și, în general, la cel al societății civile din Turcia, dezvoltând, în același timp, o infrastructură proprie impresionantă, utilizată în folosul comunității de business pe care o reprezintă. 

„Memorandumul de Colaborare pe care l-am semnat astăzi cu TOBB, eveniment desfășurat în rezonanță cu relația politică excepțională dintre țările noastre, va contura un grad de apropiere mult mai mare între mediile de afaceri din România și Turcia care vor putea, astfel, să stabilească contacte de business într-un mod mai facil. Turcia rămâne cel mai important partener comercial al României dintre statele care nu aparțin Uniunii Europene, în strategia CCIR un pilon important fiind internaționalizarea business-ului românesc în spațiul extra-comunitar, context în care calitatea acestui stat de membru G20 reprezintă un avantaj de maximă importanță pentru România”, a declarat președintele CCIR, dl Mihai Daraban

„În afară de relația personală deosebită pe care o am cu președintele CCIR, dl Mihai Daraban, și profit de acest prilej pentru a-i mulțumi pentru suportul total acordat în alegerea mea ca președinte al Federației Mondiale a Camerelor de Comerț, organizațiile noastre, precum și cele două comunități de business, au o lungă tradiție în ceea ce privește colaborarea. Consider că încheierea acestui nou Memorandum de Colaborare cu CCIR va fi o bază utilă pentru consolidarea relației politice dintre cele două state, România fiind un susţinător al intereselor Turciei în raport cu Uniunea Europeană și NATO. Oamenii de afaceri din Turcia sunt gata să împărtășească din experiența lor României, mai ales în ceea ce privește proiectele din infrastructură, pe care suntem convinși că le putem realiza împreună”, a declarat președintele TOBB, dl Rifat Hisarciklioglu.

Locuri de muncă vacante

0

Agenții economici din județul Ilfov au, la data de 21.02.2024, 1934 locuri de muncă vacante, înregistrate în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov: 41 pentru persoanele cu studii superioare, 109 pentru persoanele cu studii medii, 477 pentru muncitori calificați, 1307 pentru muncitori necalificați.

Printre ocupațiile care se regăsesc în lista Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă la data de 21.02.2024 se numără: director economic, manager de zonă, inginer biotehnolog, inginer mecanic, inginer chimist, inginer în industria alimentară, inginer rețele electrice, coordonator în materie de securitate și sănătate în muncă, referent de specialitate financiar-contabilitate, administrator societate comercială, tehnician electronică, tehnician asigurarea calității, asistent medical generalist, maseur, reprezentant tehnic, agent de vânzări, agent reclamă publicitară, asistent manager, recepționer medical, funcționar administrativ, secretară, operator introducere, validare si prelucrare date, lucrător gestionar, expeditor internațional, arhivar, bucătar, ajutor ospătar, ospătar, barman, manichiurist, îngrijitor clădiri, vânzător, lucrător comercial, casier, infirmier, îngrijitoare la unități de ocrotire socială și sanitară, servant pompier, agent de securitate, grădinar, zidar pietrar, zidar rosar-tencuitor, dulgher restaurator, instalator frigotehnist, tinichigiu carosier, lăcătuș mecanic, mecanic auto, tipograf-tipăritor, electrician echipamente electrice și energetice, electrician de întreținere și reparații, brutar, patiser, tâmplar universal, confecționer articole din piele și înlocuitori, operator la prelucrarea maselor plastice, șofer de autoturisme și camionete, conducător auto transport rutier de mărfuri, stivuitorist, femeie de serviciu, îngrijitor animale, săpător manual, muncitor necalificat la spargerea și tăierea materialelor de construcții, ambalator manual, muncitor necalificat în industria confecțiilor, încărcător-descărcător, manipulant mărfuri, lucrător bucătărie, curier, paznic, portar.

AJOFM Ilfov precizează că „toate locurile de muncă vacante, condițiile de angajare, valabilitatea ofertei și informațiile suplimentare despre fiecare loc de muncă în parte se pot obține la sediul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov din București, str. Ruginoasa, nr. 4, sector 4, la telefon (021)332.37.08/123, pe pagina de Facebook AJOFM Ilfov, pe site-ul ANOFM https://www.anofm.ro/ sau la punctele de lucru ale AJOFM Ilfov”.

Studiu NN: 7 români din 10 consideră că trebuie să adopte un stil de viață sănătos și să reducă stresul pentru a avea o viață mai lungă

0

Sănătatea, starea de bine și stilul de viață sănătos sunt pentru români cele mai importante pentru o viață longevivă. 71% dintre respondenții români la un studiu privind percepția despre longevitate desfășurat de NN Group în 11 țări consideră că trebuie să adopte un stil de viață sănătos pentru a putea trăi o viață mai lungă, dar și să reducă stresul (68%), să petreacă mai mult timp cu cei dragi (62%) și să-și asigure o situație financiară mai bună în viitor (56%). 

Cu toate acestea, 58% dintre români recunosc că au dificultăți să țină pasul cu ritmul dinamic din viața de zi cu zi și să facă față stresului. Aproximativ 76% spun că resimt stres cel puțin moderat în unele perioade, iar 63% spun că se simt de multe ori epuizați la finalul zilei în perioadele stresante, motiv pentru care 9 din 10 caută în mod activ metode prin care să reducă stresul și, ca urmare, să fie mai pregătiți pentru longevitate.

Capacitatea de adaptare la dinamica vieții cotidiene și stabilitatea financiară în momente neprevăzute sunt esențiale în acest sens. Deși 58% dintre români sunt încrezători că pot găsi soluții să se descurce în momente dificile, mai mult de jumătate recunosc că ar face cu greu față stresului generat de o situație neprevăzută care le poate afecta sănătatea sau situația financiară a familiei, mai arată studiul NN.

„Este mai ușor să previi decât să tratezi, mai ales când vine vorba despre sănătate, dar și despre banii pe care te poți baza astăzi dacă se întâmplă ceva neprevăzut și cei pe care îi pui deoparte pentru un viitor mai liniștit financiar. În momente care îi pot lua pe neașteptate, cum ar fi pierderea locului de muncă, o problemă de sănătate sau un accident, oamenii au nevoie de liniștea că se pot concentra pe ceea ce contează fără să fie nevoie să-și facă griji în plus din motive cum ar fi cheltuielile neplanificate. De aceea, e nevoie să fie pregătiți să facă față neprevăzutului în orice moment, ceea ce înseamnă să aibă grijă de sănătate și să-și asigure protecția și viitorul financiar pentru o viață nu doar mai lungă, ci și mai bună”, spune Gabriela Lupaș-Țicu, Chief Customer Officer la NN România. 


8 din 10 români spun că fac eforturi pentru a avea un stil de viață mai sănătos, care să-i ajute să trăiască mai mult, iar peste jumătate sunt conștienți că trebuie să își pregătească din timp viitorul financiar pentru a face față stresului situațiilor neprevăzute și a se descurca mai ușor, arată studiul NN. 

La starea de bine și la diminuarea stresului contribuie și viața profesională și echilibrul sănătos dintre job și timpul liber. Cei mai mulți respondenți spun că sunt mulțumiți de acest echilibru și găsesc satisfacție în activitatea lor, iar pentru 86% este foarte important să evolueze profesional și să aibă oportunități de creștere a veniturilor, astfel încât să fie mai pregătiți financiar pentru bătrânețe. De aceea, cei mai mulți caută să se dezvolte continuu și să acumuleze noi abilități și cunoștințe.

56% consideră însă că o perioadă de șase luni de pauză profesională ar fi binevenită pentru a se relaxa și a-și îmbunătăți starea de bine. Mai mult, pentru o viață mai lungă, 33% dintre respondenți consideră că modelul tradițional de viață, în care activitatea profesională după terminarea studiilor se desfășoară până la vârsta pensionării, ar putea fi înlocuit de un model alternativ în care să existe mai multe perioade sabatice pe parcursul carierei, iar retragerea din activitate să se întâmple mai târziu decât vârsta actuală de pensionare. 

Studiul NN privind longevitatea a fost desfășurat online în 2023, în rândul a 1.008 respondenți cu vârsta între 18 și 79 de ani dintr-un total de 11.585 de participanți din 11 țări în care NN Group își desfășoară activitatea.