Allianz-Țiriac: Tinerii din Generația Z sunt cei mai optimiști privind viitorul lor financiar, deși peste 63% spun că nu reușesc să pună niciun ban deoparte

0

Românii sunt rezervați privind viitorul lor financiar în contextul lipsei de stabilitate și a unei situații financiare solide care să-i protejeze de incertitudini. Doar 30% sunt optimiști când vine vorba de perspectivele lor financiare, mai ales că nu reușesc să economisească și foarte puțini cred că s-ar descurca în situația unor cheltuieli neprevăzute, arată un sondaj online inițiat de Allianz-Țiriac la nivel național. Cei mai optimiști sunt tinerii din generația Z (47%), cu toate că tot ei au și cele mai mari provocări financiare, confirmând nevoia ridicată de protecție.

Unul din doi respondenți spune că nu reușește să pună niciun ban deoparte, având venituri cu care doar acoperă cheltuielile zilnice sau care de-abia ajung chiar și pentru strictul necesar. Nivelul este mai mare în rândul generației Z (63,6%), însă ușor mai scăzut în rândul Millennials (45,5%), în linie cu tendința de creștere a veniturilor personale odată cu evoluția în carieră, mai arată sondajul Allianz-Țiriac.

Puțin sub 30% dintre tinerii din generația Z spun că au o situație financiară care le permite și să pună ceva deoparte și doar 7,2% simt că au o situație bună și economii suficiente. În acest context, doar 16,3% cred că pot face față cheltuielilor într-o situație neașteptată, cum ar fi un accident, o problemă de sănătate sau chiar un deces în familie. În plus, dacă și-ar pierde veniturile, 6 din 10 nu cred că se vor putea descurca mai mult de trei luni cu rezervele pe care le au.

Pentru a avea un confort financiar, aproape 62% dintre respondenții Gen Z consideră că ar fi nevoie să aibă deoparte echivalentul a până la 6 salarii, peste media de 45,5% în rândul tuturor generațiilor, potrivit sondajului Allianz-Țiriac. Iar pentru alți 23% nivelul de confort este între 12 și 24 de salarii, sub media în ansamblu de 33,5%, reflectând gândirea pe termen mai scurt a tinerilor față de Millennials și Gen X.

„Nivelul de protecție din România este sub nevoile reale ale oamenilor, mai ales când vorbim de tineri, care adesea nu au economii suficiente. Românii vor siguranță financiară, însă doar 11% se bazează pe asigurări, deși recunosc importanța acestora pentru protecția personală și a celor dragi. În schimb, aproape 48% se gândesc că se vor împrumuta la nevoie, de la familie, prieteni sau chiar de la bancă, iar aproape 41% nu au un plan, ci se bazează că vor găsi soluții pe moment. Realitatea arată însă că o problemă care vine cu cheltuieli neplanificate nu așteaptă după economii sau soluții de avarie, iar situația financiară a familiei ajunge astfel să fie sub presiune. Tocmai aici intervine rolul asigurărilor, oferind protecție împotriva neprevăzutului la un cost redus și sprijin financiar imediat când este cel mai necesar”, spune Adriana Matache, Deputy CEO & CFO la Allianz-Țiriac Asigurări.

Peste 61% dintre respondenții din Generația Z conștientizează că asigurările sunt o soluție reală de protecție, dar și de siguranță financiară. Mai mult, pentru 3 din 10 este un mod de a reduce presiunile asupra bugetului personal în situații cum ar fi un accident, o intervenție chirurgicală, o boală gravă, un deces în familie sau diferite riscuri când vine vorba de mașina sau casa lor, mai arată sondajul Allianz-Țiriac. Totuși, peste o treime consideră că nu își permit o asigurare, iar unul din zece este de părere că mai are timp să se gândească la o asigurare, deși majoritatea tinerilor – aproape 85% – sunt de acord că o asigurare le-ar aduce beneficii importante pentru stabilitatea și viitorul lor financiar.

Datele privind vânzările de asigurări arată că românii își asigură în primul rând mașina și casa și de-abia apoi se gândesc la asigurări de viață, de sănătate sau alte soluții care să-i protejeze financiar în cazul unui accident, al unei invalidități sau altor riscuri care pot duce la pierderea veniturilor. De exemplu, la finalul anului 2024, în România erau active peste 5,6 milioane de asigurări auto și peste 4 milioane de asigurări obligatorii și facultative de locuință. În schimb, în cazul asigurărilor de viață erau active doar puțin peste 2 milioane de contracte, iar în cazul celor de sănătate doar aproape 250.000 de contracte, conform datelor oficiale.

„În ultimii ani vedem însă un interes tot mai mare al românilor pentru asigurări care să protejeze tot ce le face inima să bată mai tare, reflectat și în creșterea mai rapidă a asigurărilor de viață și de sănătate comparativ cu alte categorii. Evoluția este susținută de diversificarea opțiunilor de asigurare, de extinderea beneficiilor oferite de acest tip de asigurări și inclusiv de dezvoltarea unor soluții cu costuri mai accesibile, inclusiv pentru tineri, disponibile 100% online”, adaugă Adriana Matache.

Sondajul Allianz-Țiriac a fost desfășurat în aprilie 2025, la nivel național, pe un eșantion total de 1.011 utilizatori de internet din România. Aproximativ 52% dintre respondenți sunt bărbați, preponderent cu vârsta între 18 și 44 de ani, iar aproape 59% au venituri lunare de peste 4.000 de lei.

Meta Estate Trust propune acordarea de dividende în numerar în valoare de aproape 6 milioane de lei, din profitul anului trecut

0

Meta Estate Trust (simbol bursier MET), companie de tip holding care activează în sectorul imobiliar și acționează ca un portal între piața imobiliară și piața de capital, propune acordarea de dividende în numerar din profitul obținut de companie în 2024, în valoare de 0,05 lei brut per acțiune ordinară. Valoarea maximă a dividendelor pe care compania urmează să le ofere acționarilor se ridică la aproape 6 milioane de lei, sumă aferentă celor peste 118 milioane de acțiuni ordinare ale companiei. Meta Estate Trust a înregistrat în 2024 un profit de 10,87 milioane lei. 

„Remunerarea investitorilor Meta Estate Trust prin acordarea de dividende, fie ele sub formă de numerar sau acțiuni gratuite, așa cum am procedat în anii trecuți, reflectă angajamentul nostru față de cei care au încredere în rolul nostru în piața de capital și cea de real estate. În 2024 am avut rezultate financiare bune și este normal să continuăm politica de dividend pe care am aplicat-o și anul trecut, un mix între acțiuni gratuite și plată în numerar. Profitul anului 2024 a fost unul foarte bun, motiv pentru care Consiliul de Administrație supune votului în AGOA plata în numerar pentru aproape 6 milioane de lei. Ne dorim să păstrăm această predictibilitate în privința politicii de dividend, mai ales în perspectiva în care depunem demersuri să devenim o companie listată pe Piața Reglementată a Bursei de Valori București”, spune Alexandru Bonea, CEO Meta Estate Trust. 

Meta Estate Trust acordă pentru a doua oară dividende în numerar, din momentul listării la Bursa de Valori București. Anii trecuți, compania a remunerat investitorii Meta printr-o politică de dividende aferentă profitului anului 2022 care a presupus plata în numerar și acordarea de acțiuni gratuite, în proporții egale,în timp ce profitul anului 2023 a fost acordat sub formă de acțiuni gratuite. 

„Avem o poziție financiară solidă, un portofoliu echilibrat și un cash flow care susține această propunere în mod responsabil. Distribuirea a aproape 6 milioane lei este o decizie atent fundamentată, în deplină concordanță cu strategia noastră de creștere. Păstrăm o disciplină financiară riguroasă și monitorizăm continuu eficiența capitalului pentru a susține dezvoltarea sustenabilă a companiei”, spune Bogdan Gramanschi, CFO Meta Estate Trust.

Propunerea de plată în numerar a dividendelor pentru 2024 vizează toate acțiunile ordinare Meta Estate Trust. Acordarea de dividende din profitul anului 2024 a fost aprobată de Consiliul de Administrație Meta Estate Trust și urmează să fie votată în cadrul Adunării Generale Ordinare a Acționarilor (AGOA), din1 august 2025. Dividendele vor fi acordate acționarilor înregistrați la data de referință  stabilită prin convocatorul AGOA, iar plata dividendelor va avea loc în trimestrul IV al anului curent. Modalitatea de plată și detaliile tehnice vor fi comunicate ulterior, conform reglementărilor aplicabile.

Studiu MedLife care indică o realitate socială în care educația sexuală lipsește sau este incompletă 

0

Un studiu solicitat de MedLife și realizat în 2024 de Path (unit-ul din Lowe Group specializat în analiza și interpretarea datelor), pe un eșantion reprezentativ la nivel național cu vârste cuprinse între 16 și 35 de ani, cu acces la internet, din panelul Daedalus Online, arată că „doar 10% dintre tinerii cu viață sexuală activă sunt pe deplin conștienți de ce înseamnă bolile cu transmitere sexuală (BTS), cum se manifestă și cum pot fi prevenite sau diagnosticate”. Din datele studiului reținem:

Dialogul cu specialiștii, evitat din rușine sau frică

„1 din 10 participanți la studiu consideră, în mod eronat, că BTS-urile nu pot fi diagnosticate. Această percepție este mai răspândită în rândul bărbaților tineri (18-24 de ani), cu viață sexuală activă sau aflați într-o relație, ceea ce indică o lipsă acută de educație medicală în rândul celor mai expuși.

Subiectul BTS rămâne sensibil și adesea evitat. 44% dintre respondenți au declarat că nu s-ar simți confortabil să discute cu un medic despre astfel de probleme, iar 18% recunosc că nu au vorbit niciodată cu cineva despre subiectul bolilor cu transmitere sexuală. Printre principalele obstacole în calea testării pentru BTS, tinerii menționează lipsa de informare, dar și disconfortul legat de discuțiile despre probleme de sănătate sexuală (17%), teama de a primi un rezultat pozitiv și consecințele acestuia (13%) și frica de stigmatizare socială (10%).

Educația sexuală rămâne o urgență. MedLife continuă programul Testat e Hot

Rezultatele studiului indică o realitate socială în care educația sexuală lipsește sau este incompletă, iar accesul la informații corecte este blocat de rușine și prejudecăți culturale. În acest context, MedLife continuă și în acest an inițiativa Testat e Hot, prin programul de educație sexuală Escape the Past. Testează-te ca în 2025 dedicat tinerilor din România.

Pentru a încuraja testarea și dialogul deschis despre sănătatea sexuală, MedLife oferă gratuit pachete de analize pentru depistarea BTS-urilor în cadrul celor mai mari festivaluri din România – Electric Castle și Summer Well – care includ o gamă variată de teste, acoperind principalele infecții cu transmitere sexuală. De asemenea, organizează work-shopuri și discuții deschise cu medicii buni (ginecologi, urologi și psihoterapeuți – în cadrul acelorași evenimente”.

Ina Bădărău-Ilie, director de comunicare, MedLife: „Rușinea și lipsa de informare îi țin pe tineri departe de testările pentru BTS. Prin continuarea programului Testat e Hot ne propunem să normalizăm testarea pentru aceste afecțiuni și să le oferim tinerilor nu doar acces la servicii medicale specializate, ci și sprijin informațional, într-un mod apropiat de realitatea lor. Observăm deja o creștere a interesului pentru testare, semn că tinerii sunt deschiși, dar au nevoie de contexte sigure și deconectate de judecată pentru a acționa responsabil.” 

Potrivit datelor interne MedLife, „interesul pentru testările BTS a avut o creștere importantă de 24%  în a doua jumătate a anului 2024 comparativ cu a prima jumătate a aceluiași an, imediat după finalizarea campaniei de informare derulată de MedLife anul trecut, ceea ce indică o deschidere progresivă a tinerilor spre prevenție și servicii medicale specializate.

Prin inițiative precum Testat e Hot, MedLife contribuie activ la schimbarea percepțiilor despre sănătatea sexuală și la reducerea stigmatului din jurul testărilor BTS. Pentru ca tinerii să poată face alegeri informate și să aibă grijă de sănătatea lor intimă fără rușine sau teamă, este esențial să li se ofere acces la informații clare, contexte sigure de discuție și sprijin real din partea specialiștilor”.

Analiză Storia: În luna iunie, apartamentele de vânzare s-au scumpit cu 12% față de anul trecut

0

În luna iunie, prețurile apartamentelor noi și vechi din marile orașe ale României au înregistrat o creștere de 12% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform analizei Storia, platforma de imobiliare lansată de OLX. Cele mai accentuate creșteri anuale, cumulate pentru ambele categorii de locuințe, au fost observate în Craiova (+17%), Sibiu (+15%) și Cluj-Napoca (+14%). La polul opus, cele mai temperate evoluții anuale (+12%) ale prețurilor au fost înregistrate în Brașov, București și Oradea.

„În unele orașe, precum București sau Iași, apartamentele noi au prețuri medii de cerere mai mici decât cele vechi, în timp ce în altele, precum Oradea sau Timișoara, locuințele noi sunt mai scumpe. Aceste diferențe reflectă particularitățile fiecărei piețe locale – de la disponibilitatea terenurilor pentru dezvoltări noi, până la amplasarea locuințelor vechi în zone centrale. În anumite orașe, cele două segmente sunt tot mai apropiate ca preț, ceea ce indică o maturizare treptată a pieței și o atenție mai mare a cumpărătorilor la criterii precum eficiența locuinței sau raportul cost–confort”, a declarat Monica Dudău, Head of Marketing Real Estate Europe, OLX Group (Storia și OLX Imobiliare).

În ce orașe apartamentele noi sunt mai IEFTINE decât cele vechi

BUCUREȘTI

În București, diferențele de preț dintre apartamentele noi și cele vechi rămân cele mai ridicate dintre marile orașe ale țării. În luna iunie, prețul mediu pe metru pătrat a fost de 1.893 euro pentru apartamentele noi, respectiv 2.297 euro pentru cele vechi. Astfel, o garsonieră de 40 mp într-un bloc nou s-a vândut, în medie, cu 75.720 euro, cu 16.160 de euro mai puțin decât una veche, al cărei preț mediu a ajuns la 91.880 euro. În cazul apartamentelor cu două camere (55 mp), cele noi au avut un preț mediu de 104.115 euro, față de 126.335 euro pentru cele vechi – o diferență de 22.220 de euro. Cel mai mare decalaj se observă în cazul apartamentelor cu trei camere (75 mp), unde locuințele noi au un preț mediu de cerere de 141.975 euro, iar cele vechi cu 172.275 euro, diferența ajungând la 30.300 de euro.

BRAȘOV

În Brașov, diferențele de preț dintre apartamentele noi și cele vechi sunt moderate. În iunie, prețul mediu pe metru pătrat a fost de 2.177 euro pentru apartamentele noi și de 2.221 euro pentru cele vechi. O garsonieră nouă de 40 mp a avut un preț mediu de cerere de 87.075 euro, cu 1.765 de euro sub nivelul apartamentelor vechi, care au avut un preț mediu de 88.840 euro. În cazul apartamentelor cu două camere (55 mp), cele noi au avut un preț mediu de 119.729 euro, față de 122.155 euro pentru cele vechi – o diferență de 2.426 euro. Pentru apartamentele cu trei camere (75 mp), diferența a fost de 3.309 euro, cu prețuri medii de 163.266 euro (nou) și 166.575 euro (vechi).

CLUJ-NAPOCA

În Cluj-Napoca, diferențele dintre prețurile medii de cerere pentru apartamentele noi și cele vechi sunt destul de mici, indiferent de tipul locuinței. În luna iunie, prețul mediu pe metru pătrat a fost de 3.106 euro în cazul apartamentelor noi și de 3.127 euro pentru cele vechi. O garsonieră de 40 mp a avut un preț mediu de cerere de 124.221 euro, cu doar 859 de euro sub nivelul unei locuințe vechi (125.080 euro). Apartamentele cu două camere (55 mp) au avut un preț mediu de 170.805 euro în cazul locuințelor noi și de 171.985 euro pentru cele vechi – o diferență de 1.180 euro. Pentru apartamentele cu trei camere (75 mp), prețurile au fost de 232.915 euro pentru cele noi și 234.525 euro pentru cele vechi, adică o diferență de 1.610 euro.

CONSTANȚA

În Constanța, apartamentele vechi au avut, în continuare, prețuri medii de cerere mai ridicate decât cele noi, iar diferențele au fost mai vizibile în cazul locuințelor mai mari. În luna iunie, prețul mediu pe metru pătrat a fost de 1.922 euro pentru apartamentele noi și de 2.025 euro pentru cele vechi. O garsonieră de 40 mp a avut un preț mediu de cerere de 76.878 euro în cazul locuințelor noi, față de 81.000 euro pentru cele vechi – o diferență de 4.122 euro. În cazul apartamentelor cu două camere (55 mp), locuințele noi au avut un preț mediu de 105.707 euro, în timp ce cele vechi au ajuns la 111.375 euro, cu 5.668 euro mai mult. Pentru apartamentele cu trei camere (75 mp), prețul mediu a fost de 144.146 euro în cazul locuințelor noi și de 151.875 euro pentru cele vechi, rezultând o diferență de 7.729 euro.

IAȘI

În Iași, apartamentele vechi au avut prețuri medii de cerere mai ridicate decât cele noi, iar diferențele sunt vizibile pe toate segmentele analizate. În luna iunie, prețul mediu pe metru pătrat a fost de 1.724 euro pentru apartamentele noi și de 1.902 euro pentru cele vechi. O garsonieră de 40 mp a avut un preț mediu de cerere de 68.972 euro în cazul locuințelor noi, comparativ cu 76.080 euro pentru cele vechi – o diferență de 7.108 euro. Pentru apartamentele cu două camere (55 mp), prețul mediu a fost de 94.837 euro în cazul celor noi și de 104.610 euro pentru cele vechi, diferența fiind de 9.773 euro. În cazul apartamentelor cu trei camere (75 mp), locuințele noi au avut un preț mediu de 129.323 euro, în timp ce cele vechi au ajuns la 142.650 euro – adică cu 13.327 euro mai mult.

SIBIU

Și în Sibiu apartamentele noi au avut, în luna iunie, un ușor avantaj de preț față de cele vechi. Prețul mediu pe metru pătrat a fost de 1.849 euro în cazul locuințelor noi, respectiv 1.863 euro/mp pentru cele vechi.
O garsonieră de 40 mp într-un bloc nou s-a vândut cu 73.964 euro, cu 556 de euro mai puțin decât una veche, care a costat 74.520 euro. Un apartament cu două camere (55 mp) a avut un preț mediu de 101.701 euro în cazul locuințelor noi, în timp ce cele vechi au ajuns la 102.465 euro – o diferență de 764 de euro. În cazul apartamentelor cu trei camere (75 mp), cele noi s-au vândut cu 138.683 euro, cu 1.042 de euro sub prețul celor vechi, care au costat, în medie, 139.725 euro.

În ce orașe apartamentele noi sunt mai SCUMPE decât cele vechi

CRAIOVA

În Craiova, apartamentele noi s-au vândut, în medie, la prețuri mai ridicate decât cele vechi. Prețul mediu pe metru pătrat pentru locuințele noi a fost de 1.929 euro, față de 1.877 euro/mp în cazul apartamentelor vechi.
O garsonieră de 40 mp a costat cu 2.077 euro mai mult decât una dintr-un bloc vechi – 77.157 euro pentru o garsonieră nouă, comparativ cu 75.080 euro pentru una veche. În cazul apartamentelor cu două camere (55 mp), diferența a urcat la 2.856 euro, locuințele noi având un preț mediu de 106.091 euro, față de 103.235 euro în cazul celor vechi. Pentru apartamentele cu trei camere (75 mp), apartamentele noi s-au vândut cu 144.670 euro, cu 3.895 euro mai mult decât cele vechi, al căror preț mediu a fost de 140.775 euro.

ORADEA 

În Oradea, diferențele de preț dintre apartamentele noi și cele vechi se mențin ridicate. Prețul pe metru pătrat a fost de 1.831 euro în cazul apartamentelor noi, respectiv 1.752 euro/mp pentru cele vechi.
O garsonieră de 40 mp s-a vândut, în medie, cu 73.234 de euro, în timp ce una veche a costat 70.080 de euro, rezultând o diferență de 3.154 de euro. Pentru un apartament cu două camere (55 mp), locuințele noi au avut un preț mediu cu 4.337 de euro mai mare decât cele vechi, respectiv 100.697 euro față de 96.360 euro. Diferența crește la apartamentele cu trei camere (75 mp), unde locuințele noi au ajuns la 137.314 euro, cu 5.914 euro mai mult decât cele vechi, care au avut un preț mediu de 131.400 euro.

TIMIȘOARA

Prețul mediu pentru locuințele noi a fost de 1.903 euro/mp, față de 1.789 euro/mp în cazul celor vechi.
O garsonieră nouă de 40 mp a costat, în medie, 76.170 de euro, cu 4.610 de euro mai mult decât una veche, al cărei preț a fost de 71.560 euro. În cazul apartamentelor cu două camere (55 mp), locuințele noi au avut un preț mediu de 104.734 euro, comparativ cu 98.395 euro pentru cele vechi – o diferență de 6.339 euro. Diferența se accentuează la apartamentele cu trei camere (75 mp), unde cele noi au ajuns la 142.819 euro, iar cele vechi la 134.175 euro, o diferență de 8.644 euro.

Admitere la FSEGA-UBB: programe moderne în cinci limbi, mobilitate globală și susținere pentru cariere de succes

0

 Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA), din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, oferă, pentru anul universitar 2025-2026, 3.335 de locuri pentru programele de licență cu frecvență, disponibile în cinci limbi de predare – română, maghiară, engleză, germană și franceză –, adresându-se astfel unei audiențe naționale și internaționale. FSEGA este singura instituție de învățământ superior din România care oferă programe de licență în cinci limbi, aliniindu-se standardelor și cerințelor spațiului educațional și economic european. 

„Credem într-o lume educată, cu o scară a valorilor în care studiile de științe economice sunt apreciate și dorite, generând pentru societate lideri care fac diferența. Misiunea noastră este aceea de a oferi un model de urmat și de a pune în mișcare mediul academic, mediul de afaceri și societatea, în general, realizând un învățământ de calitate, într-un mediu multicultural, care formează tineri responsabili, creativi și competenți”, explică conf. univ. dr. Răzvan V. Mustață (foto), decan al FSEGA-UBB.

Înscrierile, atât la nivel licență, cât și la nivel master, se fac exclusiv online, prin intermediul platformei UBB (https://admitere.ubbcluj.ro/InformatiiAdmitere).  Calendarul admiterii începe cu sesiunea de înscriere în perioada 10-16 iulie 2025, pentru nivel licență, și perioada 10-21 iulie pentru master, urmată de probele de admitere și etapele de confirmare, care se vor încheia la finalul lunii iulie.

Printre cele mai căutate specializări de licență în limba română sunt: Contabilitate și informatică de gestiune, Informatică economică, Marketing, Management, Finanțe și bănci, Economie și afaceri internaționale. Programele în limbi străine acoperă domenii similare: în limba engleză – Contabilitate și informatică de gestiune, Management, Economie și afaceri internaționale, Finanțe și bănci, în franceză – Contabilitate și informatică de gestiune, în germană – Administrarea afacerilor, iar în limba maghiară – Informatică economică, Marketing, Management, Finanțe și bănci.

În ceea ce privește programele de master, în anul universitar 2025-2026, studenții pot alege din peste 20 de programe de masterat cu frecvență (zi) și cu frecvență redusă (IFR), în limba română, engleză, germană și maghiară. Printre cele mai căutate specializări sunt: în limba română – Expertiză contabilă și audit, Management contabil, audit și control, Strategii și politici de marketing, Managementul resurselor umane, Business analytics și managementul informației, în limba engleză – Health Economics, International Business Management, Managementul dezvoltării afacerilor, Modelarea afacerilor și calcul distribuit, în limba germană – Management internațional, iar în limba maghiară – Management bazat pe date, Analiza datelor de business și financiare, Marketing digital.

Programele de master se adresează absolvenților de studii economice, dar și celor din domenii conexe interesați de reconversie profesională, iar admiterea se face pe baza unui sistem de evaluare mixt: 50% media anilor de studii de licență, 25% media examenului de licență și 25% rezultatul obținut la proba specifică programului ales. Probele variază în funcție de specializare și pot include teste grilă, eseuri, interviuri tematice sau proiecte aplicate. Pentru toate programele este obligatorie prezentarea unui certificat de competență lingvistică.

„În anul universitar pe care tocmai l-am încheiat, dintre toate programele de licență, cel mai atractiv a fost cel de Informatică Economică, peste 60% dintre locuri fiind ocupate de candidați care au avut media de admitere 10, iar ultima medie de intrare a fost 9.93. Cea mai mare cerere pe locurile bugetate a fost la programul de licență de Contabilitate și Informatică de Gestiune. În cazul programelor de master, candidații au preferat: Expertiză contabilă și audit, Management contabil, audit și control, Strategii și politici de marketing. Anul trecut, am lansat în premieră în România, programul de master în limba engleză Health Economics, care se adresează atât celor care lucrează deja în domeniul sănătății și vor să obțină noi competențe economice și de business, dar și celor care lucrează în domeniul sănătății în instituții publice și sunt factori de decizie. Ne așteptăm ca și în acest an să fie de succes”, explică Răzvan V. Mustață.

Programe adaptate cerințelor pieței muncii

Pentru studiile de licență, din cele 3.335 de locuri, 802 sunt la buget, iar la acestea se adaugă și cele 1.857 de locuri pentru programele de masterat, dintre care 824 sunt la buget. Cele mai multe locuri sunt alocate programelor care atrag constant un număr mare de candidați și care se disting prin rate ridicate de angajabilitate: pentru licență: Contabilitate și informatică de gestiune – 250 de locuri, Informatică economică – 240 de locuri, Finanțe și bănci – 240 de locuri, iar pentru master: Managementul resurselor umane – 75 de locuri, Administrarea afacerilor în turism, comerț și servicii – 75 de locuri, Strategii și politici de marketing – 75 de locuri. 

„Potrivit datelor FSEGA, peste 40% dintre absolvenții de licență și peste 80% dintre absolvenții de masterat ai promoției 2023-2024 sunt deja angajați în primele șase luni de la finalizarea studiilor. Dintre aceștia, 76% activează în domeniul corespunzător calificării obținute, confirmând relevanța practică a programelor FSEGA. Un factor important în această tranziție îl reprezintă platforma FSEGA Student Job Market (jobmarket.econ.ubbcluj.ro), care facilitează conexiunea directă între studenți și angajatori, oferind oportunități de angajare, cursuri de formare profesională, teste de competențe și un sistem inteligent de potrivire a profilurilor, bazat pe inteligență artificială. În prezent, platforma reunește 58 de companii active și este accesibilă tuturor studenților și masteranzilor FSEGA”, explică conf. univ. dr. Răzvan V. Mustață.

Educație centrată pe performanță, orientare profesională și expunere internațională

Dincolo de oferta academică multilingvă și diversificată, FSEGA le pune la dispoziție studenților un ecosistem educațional integrat, centrat pe performanță, orientare profesională și expunere internațională. Studenții beneficiază de suport personalizat (consiliere emoțională, strategii de învățare și dezvoltarea abilităților de comunicare)  prin Centrul de Orientare și Consiliere Profesională, ceea ce le asigură tranziția eficientă de la viața academică la piața muncii. 

În sprijinul formării practice, în incubatorul de afaceri al facultății, studenții au posibilitatea de a-și testa conceptele de business, de a beneficia de mentorat și de a colabora cu experți din mediul economic, inclusiv din rețele internaționale, obținând astfel un avantaj competitiv real pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale.

Internaționalizarea este una dintre direcțiile strategice ale FSEGA, concretizată prin zeci de acorduri Erasmus și parteneriate academice cu universități de top din lume, în țări precum: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Germania, Spania, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Italia, Irlanda, Letonia, Macedonia, Norvegia, Polonia, Olanda, Portugalia, Suedia, Serbia, Slovenia, Slovacia, Turcia. Mobilitățile internaționale contribuie la dezvoltarea competențelor interculturale și deschid oportunități profesionale globale. Totodată, evenimente precum „International Week” și „Summer School” creează contexte interactive de învățare, în care studenții interacționează direct cu cadre didactice și colegi din întreaga lume.

De asemenea, pentru a susține adaptarea la cerințele pieței muncii globale, FSEGA pune la dispoziție cursuri de limbi moderne, disponibile atât online, cât și fizic, dezvoltând competențele lingvistice necesare pentru cariere internaționale. În plus, studenții au acces gratuit la facilități sportive moderne și un campus dotat la cele mai înalte standarde academice.

Parteneriate strategice cu mediul de afaceri

Nu în ultimul rând, FSEGA colaborează cu parteneri economici strategici, precum Kaufland România & Moldova, BCR, Banca Transilvania, BRD, MOL România, E.ON Business Services, Bosch, MHP Consulting, Darwin Technologies, Wolters Kluwer, East Grain, Lidl și Confindustria România. Aceste colaborări se concretizează în stagii de practică, proiecte aplicate și oportunități reale de angajare, contribuind activ la integrarea profesională a studenților și absolvenților.
„Prin acest model educațional integrat, FSEGA formează economiști competitivi, capabili să înțeleagă și să influențeze dinamica economică atât la nivel local, cât și global. Punem un accent constant pe adaptabilitate, gândire critică și orientare practică, calități esențiale pentru succesul într-un mediu profesional aflat într-o continuă transformare”, adaugă Răzvan V. Mustață.

Home Delivery accelerează sustenabil în România, pe fondul creșterii comerțului online

0

Pe fondul unei piețe de e-commerce aflate în continuă expansiune, Gebrüder Weiss România, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de transport și soluții logistice, continuă să își consolideze poziția pe piața serviciilor de livrare la domiciliu. 

Cererea tot mai mare pentru livrări rapide și eficiente, direct la domiciliul consumatorului, a dus la creșterea volumului operațional, compania efectuând 134.400 de transporturi în 2024 – în creștere cu 4% comparativ cu anul anterior. 

Home Delivery își menține traiectoria ascendentă, susținută de expansiunea segmentului de e-commerce în România, dar și de interesul crescut al clienților din industrii precum retail și electrocasnice pentru soluții logistice integrate. 

De asemenea, și transportul electric câștigă teren. În 2024, compania a realizat, pentru un client important din portofoliu, de peste 5 ori mai multe transporturi electrice decât în anul precedent, respectiv 13.000 de livrări. Livrările electrice au reprezentat 10% din totalul aferent anului 2024, iar camioanele electrice au generat 0% emisii de CO2 în deplasare

Viorel Leca, Director General Gebrüder Weiss
©Gebrüder Weiss / Tiberiu Mînzu

„Punerea în operare a acestor vehicule deschide noi perspective și oferă o oportunitate valoroasă de învățare și optimizare a fluxurilor și proceselor din spatele activității de transport”, declară Viorel Leca, Director General Gebrüder Weiss România.

Deși infrastructura de încărcare și reglementările europene rămân provocări, compania estimează că aceste bariere vor fi tot mai ușor de depășit, odată cu evoluția pieței și integrarea firească a noilor tehnologii. Tendința este susținută și de creșterea înmatriculărilor de vehicule electrice pentru transport marfă, cu 530 de unități noi înregistrate în 2024, în urcare cu circa 12% față de anul anterior. (Sursă: Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări)

În acest context, Gebrüder Weiss este pregătită să integreze vehicule electrice în activitate și pentru alți clienți, dacă identifică cerere și condiții logistice favorabile. Compania urmărește constant evoluția tehnologiei și a cerințelor din piață, fiind deschisă să adopte soluții sustenabile acolo unde acestea pot fi integrate eficient în operațiuni.

„Home Delivery este un serviciu construit pe nevoia reală a pieței din România pentru livrări de bunuri de tip cargo, la domiciliul consumatorului final, cu un plus de valoare oferit de echipele noastre specializate. În 2025, vom continua să dezvoltăm această direcție, consolidându-ne poziția ca partener de încredere pentru clienții noștri”, a subliniat Viorel Leca.


Imagine: Hub-ul logistic din Popești Leordeni, inaugurat în 2024, gestionează operațiunile Home Delivery la nivel național
©Gebrüder Weiss/Tiberiu Mînzu

Inovație pe piața alimentelor, testată de Lidl România

0

Compania Lidl România anunță testarea, în premieră, a unui nou produs în categoria de pește proaspăt: burgerul de somon Fish Today, „singurul burger cu somon proaspăt disponibil pe piață, produs în colaborare cu un partener din țara noastră. Acest produs face parte dintr-un proiect pilot desfășurat în 20 de magazine Lidl aflate în zona București, Constanța și Tulcea, ca parte a strategiei Lidl de extindere a sortimentației cu opțiuni mai sănătoase și sustenabile pentru o alimentație conștientă.

Noul produs reflectă preocuparea Lidl de a inova în sortimentul de produse și de a promova un stil de viață sănătos și o dietă echilibrată, oferind o alternativă gustoasă și nutritivă la burgerii clasici din carne de vită sau porc. Cu un conținut de 92% somon (Salmo Salar, origine Norvegia), completat de 7% fibră de mazăre și cartof și 1% sare, acest burger este produs de un partener din România și se remarcă prin calitatea ingredientelor și prospețimea materiei prime”.

Creatorii lui subliniază că „burgerul de somon se diferențiează printr-un profil nutrițional echilibrat, oferind multiple beneficii:

  • Sursă excelentă de proteine, cu 20g de proteină la 100g de produs;
  • Conține acizi grași Omega-3, esențiali pentru sănătatea inimii și a creierului;
  • Una dintre puținele surse naturale de vitamina D, nutrient important pentru imunitate și sistemul osos;
  • Conținut redus de grăsimi saturate și colesterol, comparativ cu burgerii tradiționali.

Burgerul de somon face parte dintr-un test de sortiment care include 7 articole noi, disponibile în prezent în *20 de magazine Lidl din România. Produsele acoperă o varietate de specialități din pește și fructe de mare, menite să contribuie la un stil de viață sănătos și o dietă conștientă, prin diversificarea ofertei de produse cu pește: Fish Today – burger de somon, file de cod proaspăt cu piele, Tuna Today – tataki de ton, creveți întregi prefierți (calibru 20/30), Shrimps Today – creveți Vannamei (calibru 20/30), creveți Black Tiger (calibru 30/40) și cocktail de fructe de mare”. 

*Produsul este disponibil în 20 de magazine din București și din alte orașe și localități din țară, precum Voluntari, Popești-Leordeni, Pantelimon, Constanța, Mangalia, Năvodari, Tulcea și Tunari.

Raportul de Sustenabilitate Leroy Merlin 2024: Energie regenerabilă utilizată în proporție de 80% și investiții de 1,5 mil euro în proiecte de CSR 

0

Leroy Merlin, retailer specializat în construcții, decorațiuni și grădinărit, a obținut circa 80% din energia electrică din surse regenerabile și a participat la evitarea a aproximativ 640.000 tone de emisii de CO2 prin oferirea de produse eficiente energetic clienților săi, potrivit raportului de sustenabilitate dedicat anului 2024. Conform viziunii Leroy Merlin, „Un acasă mai bun pentru toată lumea și pentru planetă”, raportul prezintă rezultate concrete și măsurabile în direcția consolidării unei afaceri sustenabile, care acționează cu responsabilitate față de oameni și de mediu. 

Leroy Merlin România a continuat, în 2024, investițiile în decarbonizarea companiei și extinderea gamei de produse sustenabile. Astfel, compania a redus emisiile de gaze cu efect de seră (Scop 1 și 2) cu 2,46% și a comercializat 99% produse din lemn provenite din surse certificate FSC (Forest Stewardship Council) sau PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification). În plus, prin optimizarea logisticii și a transporturilor, emisiile asociate acestor activități au fost reduse cu aproximativ 13%.

În paralel, campaniile de economie circulară și conștientizare a impactului asupra mediului au continuat să genereze rezultate semnificative: 4.581 de echipamente electrice au fost colectate pentru reciclare (16.143 kg), iar 65.000 de brazi de Crăciun au fost returnați pentru reutilizare – dublu față de acum trei ani. 

Performanța umană – Cultura siguranței și a grijii pentru oameni

Leroy Merlin își menține angajamentul față de bunăstarea echipelor interne, cu rezultate semnificative în îmbunătățirea condițiilor de lucru. În 2024, rata accidentelor de muncă a scăzut cu 14%, iar rata severității acestora a fost redusă cu circa 68%. În același timp, indexul de satisfacție a angajaților (Employee Experience Index) a crescut cu 3 puncte, ajungând la 60.

La nivel intern, compania a desfășurat campanii de conștientizare privind sănătatea și prevenția accidentelor de muncă, încurajând o cultură a siguranței și a sprijinului reciproc.

Responsabilitate socială – Mediu, Educație și Sănătate

În 2024, Leroy Merlin a implementat peste 50 de proiecte de responsabilitate socială, cu o investiție totală de peste 1.500.000 de euro, derulate în jurul celor trei piloni strategici: Mediu, Educație și Sănătate.

În zona de mediu, au fost organizate acțiuni de împădurire, ecologizare și amenajare de parcuri memoriale. 

În sfera educației, Leroy Merlin a sprijinit renovarea și dotarea școlilor din comunități vulnerabile, dar și proiecte educaționale, la nivel național.

Mathieu Bauduin, CEO Leroy Merlin Romania

În domeniul sănătății, au fost finanțate lucrări de renovare în unități spitalicești și au fost susținute inițiative dedicate persoanelor vârstnice sau aflate în dificultate.

„Anul 2024 a fost un moment definitoriu în strategia noastră de sustenabilitate, în care am reușit să punem bazele transformării sustenabile a companiei noastre, de la energia regenerabilă utilizată în proporție de 80%, la reducerea concretă a emisiilor de CO2 și până la susținerea a peste 50 de proiecte cu impact în mediu, educație și sănătate. Nu vorbim doar despre performanță operațională, ci despre o cultură a responsabilității, în care grija față de oameni, comunități și planetă devine motorul deciziilor noastre zilnice. Ne-am asumat un rol activ în construirea unui viitor mai bun și vom continua să investim cu aceeași determinare pentru a face din sustenabilitate o normalitate”, declară Mathieu Bauduin, CEO Leroy Merlin România.

Raportul de Sustenabilitate Leroy Merlin România pe anul 2024 poate fi consultat integral aici. 

Grupul PetStar, împreună cu consultantul exclusiv PCF Investment Banking, au obținut o finanțare de la UniCredit Bank de 50 milioane de euro

0

Grupul PetStar, liderul de piață în domeniul reciclării sticlelor PET și al producției de preforme PET, cu activitate adaptată conceptului „Bottle-to-Bottle”, a semnat cu UniCredit Bank, în calitate de unic finanțator, o facilitate de credit în valoare totală de 50 milioane de euro.

PCF Investment Banking a acționat în calitate de aranjor exclusiv al Grupului PetStar în structurarea, negocierea și implementarea tranzacției. Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP) a acționat în calitate de consultant juridic pentru companie, iar Wolf Theiss a acordat asistență juridică pentru finanțator.

Facilitatea de credit va fi utilizată de PetStar pentru o serie de operațiuni care reașază întreaga structură de finanțare a grupului pe noi baze și va permite companiei dezvoltarea accelerată într-o piață extrem de dinamică. Această finanțare de tip multi-tranșe va fi utilizată pentru activitatea curentă și pentru răscumpărarea unui pachet minoritar de acțiuni de la Fondul de Investiții AMC Capital, permițând PetStar să treacă într-un stadiu de dezvoltare sustenabilă accelerată.

Mirela Drăgoi, CEO & Co-Founder al Grupului PetStar.

„PetStar, alături de PCF Investment Banking și în colaborare cu UniCredit Bank și echipele juridice implicate, a pus bazele unei structuri de finanțare solidă, adaptată nevoilor specifice ale Grupului și contextului actual de piață. Noua structură oferă premise clare pentru dezvoltarea accelerată și pentru întărirea poziției de lider, într-un sector de piață extrem de competitiv. În acest context, PetStar are posibilitatea de a-și extinde activitatea, de a crea valoare adăugată și de a fi un partener relevant pentru un deziderat național – un proiect de țară -, și anume: crearea unei economii circulare în industria de reciclare a PET-ului. De asemenea, grupul este în măsură să aloce resurse pentru testarea unor inovații tehnologice de avangardă, transformând un produs poluator într-o resursă extrem de valoroasă pentru România”, a declarat Mirela Drăgoi, CEO & Co-Founder al Grupului PetStar. 

„UniCredit Bank și-a asumat misiunea de a sprijini economia românească, orientând finanțările sale către afaceri sustenabile, cu potențial de creștere. Ne bucurăm să putem acorda această facilitate de credit unei companii antreprenoriale românești care-i va permite să facă un pas important spre dezvoltarea sa și spre întărirea poziției în piață. Este o tranzacție care ne aduce satisfacție pentru că putem fi aproape de PetStar într-un moment decisiv al dezvoltării afacerilor sale și avansarea către un nivel superior. Astfel de tranzacții ne motivează ca echipă și ne confirmă faptul că expertiza noastră joacă un rol hotărâtor când și cum răspundem nevoilor clienților noștri” a declarat Adrian Pârvulescu, Director Corporate Banking la UniCredit Bank. 

Mihai Iordan, Managing Partner PCF Investment Banking

„Ne bucurăm să continuăm misiunea noastră de a fi alături de campionii din business-ul local și de a le oferi servicii complexe. PetStar demonstrează cu prisosință cum o familie antreprenorială poate construi, prin răbdare, reziliență și strategie pe termen lung, un lider de piață. Astăzi, prin tranzacția încheiată și alături de un partener bancar solid și deschis, UniCredit Bank, compania deține premise excelente de dezvoltare sustenabilă”, a declarat Mihai Iordan, Managing Partner PCF Investment Banking.

„Ne bucurăm că am putut fi din nou alături de PetStar în aceste tranzacții care marchează o nouă etapă în activitatea grupului, contribuind la consolidarea poziției sale în piață. Evoluția PetStar este un exemplu de succes, o dovadă a potențialului pe care îl are mediul antreprenorial românesc și ne bucurăm să putem sprijini companii locale cu idei inovatoare și curajoase. Suntem recunoscători pentru încrederea acordată echipei noastre și le dorim mult succes în continuare”, a declarat Alina Radu, Partener NNDKP.

„Suntem onorați că am putut sprijini UniCredit Bank în această tranzacție complexă și strategică. Implicarea noastră în structurarea și implementarea aspectelor juridice ale finanțării subliniază angajamentul echipei Wolf Theiss de a oferi consultanță de înaltă calitate în proiecte care contribuie la dezvoltarea sustenabilă a mediului de afaceri din România. Ne bucurăm să fim parte dintr-o inițiativă care susține tranziția către o economie circulară”, a declarat Claudia Chiper, Partener Wolf Theiss

Studiu privind calitatea vieții și bunăstarea socială: la nivel global, doi din trei oameni trăiesc în țări care au stagnat ori au scăzut în 2024. România a crescut ușor

La nivel global, doi din trei oameni trăiesc în țări în care calitatea vieții și bunăstarea socială au stagnat ori s-au degradat în 2024, arată cea mai recentă ediție a Indicelui de Progres Social, măsurat în 170 de state ale lumii de către organizația non-profit Social Progress Imperative, cu sprijinul Deloitte. La capătul a peste zece ani de avans continuu, începând din 2011, când raportul a fost publicat în premieră, tendința de stagnare sau regres s-a instalat în 2023, ca urmare a efectelor pandemiei, mai arată raportul, iar indicele global a urcat modest la 64,02 în 2024 (față de 64 în 2023). România și-a îmbunătățit ușor scorul general în 2024, ajungând la 74,61, ceea ce o menține în rândul țărilor din a doua categorie, în care a intrat în 2022, și o plasează pe locul 45 mondial, sub restul statelor UE, dar peste țări precum Serbia (locul 48), Emiratele Arabe Unite (49) sau Qatar (50).

România își îmbunătățește ușor poziția în clasamentul mondial la capitolul oportunități (locul 45 mondial, față de 46 în 2023), dar înregistrează scăderi atât la categoria nevoilor de bază (locul 49, față de 46 anterior), cât și la bunăstare (locul 61, față de 49). Analizând indicatorii cuprinși sub aceste trei capitole, țara noastră a obținut cele mai bune rezultate la libertate personală (locul 37 mondial), nutriție și îngrijiri medicale (41), accesul la informație și comunicații (42) și locuințe (43), înregistrând, în schimb, cele mai mici scoruri la sănătate (locul 83 mondial), educație de bază (80), respectiv apă și salubritate (72). De altfel, aceste trei zone marchează decalajul României și prin raportare la statele cu profil similar (peer countries), între care Ungaria, Croația, Grecia sau țările baltice, potrivit raportului. 

Indicele de Progres Social rămâne un cadru de referință pentru înțelegerea efectelor diverselor categorii de factori de instabilitate care au marcat lumea în ultimii ani – pandemie, tensiuni politice și geopolitice, criză energetică, inflație, schimbări climatice –, iar rezultatele celui mai recent raport publicat de Social Progress Imperative arată că impasul instalat în 2022 nu a fost unul de moment și că indicatorii socio-umani pe care îi analizează au fost destabilizați, similar celor pur economici. De altfel, comparând evoluția PIB cu cea a Indicelui de Progres Social, observăm că statele lumii au niveluri diverse de succes în convertirea creșterii economice în efecte sociale durabile. Performanța României în cadrul clasamentului rămâne stabilă și încurajatoare pe fondul tabloului general și, vorbind despre racordarea potențialului economic la calitatea vieții populației, raportul este un argument în plus în favoarea realizării unor investiții strategice în educație, sănătate și mediu”, declară Alexandru Reff (foto), Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova

Evoluţia PIB și cea a Indicelui de Progres Social nu se află într-o relație de determinare și, în plus, cele două sunt din ce în ce mai puțin corelate în anii post-pandemie, arată raportul. De exemplu, Danemarca și SUA au PIB per capita similar, însă prima este un performer de top în clasamentul global, în timp ce a doua are un scor care scade accelerat; de altfel, în 2024, indicele american era cu zece puncte mai mic decât cel danez (91,95, față de 81,65).

Țările nordice domină clasamentul la nivel mondial

Norvegia rămâne și în 2024 liderul clasamentului, cu un scor în creștere, de 91,95 (față de 90,74 în anul anterior), urmată îndeaproape de Danemarca, Finlanda, Suedia, respectiv Elveția, toate cu scoruri de peste 90, însă în stagnare.

Europa domină prima categorie de state, având 15 dintre primele 20 cele mai mari scoruri. În prima categorie se mai regăsesc, în ordine, Islanda, Luxemburg, Olanda, Irlanda, Germania, Austria, Belgia, Estonia, Slovenia și Regatul Unit. Singurele țări de pe alte continente încadrate în acest prim eșalon sunt Australia (12), Japonia (14), Singapore (15), Canada (18) și Noua Zeelandă (19).

Statele Unite ocupă locul 31 mondial (categoria a doua), cu un scor de 81,65, în scădere, și sunt menționate ca excepție în rândul marilor economii ale lumii, în condițiile în care calitatea vieții și bunăstarea socială a cetățenilor s-a degradat în intervalul 2011-2024. 

Grupul marilor economii G7 a evoluat divers din perspectiva calității vieții și a bunăstării sociale în 2024. Germania este cel mai bine clasată (locul 10 mondial) și a crescut, Japonia, Marea Britanie și Canada au stagnat, dar au rămas în prima categorie, Franța și Italia au stagnat în categoria a doua, iar SUA au scăzut.

Dintre cele mai importante economii emergente, cu populații de peste 100 de milioane, Brazilia (locul 55, categoria a doua) este singura care a înregistrat un avans în 2024 și chiar conduce topul general al celor mai bune creșteri începând cu 2023. Pe de altă parte, China (72) a scăzut ușor, iar Rusia (77) și India (111) au stagnat. ‍

Progresul social este definit drept capacitatea unui stat de a asigura nevoile de bază ale cetățenilor și de a facilita creșterea calității vieții, creând totodată condiții pentru ca indivizii să se dezvolte și să își atingă potențialul.

Raportul Social Progress Index este publicat anual, începând cu 2011, de către Social Progress Imperative, calculând Indexul de Progres Social în baza analizei a trei dimensiuni principale: nevoi de bază (hrană și îngrijiri medicale de bază, apă și salubritate, locuințe și siguranță personală), bunăstare (educație de bază, acces la informații și comunicații, sănătate, calitatea mediului), respectiv oportunități (drepturi individuale și libertate de expresie, libertate personală și de alegere, incluziune, educație avansată).   

Rezultatele globale ale Indicelui de Progres Social 2025 sunt disponibile aici, împreună cu rezultatele detaliate pentru România.