Asociația Dieteticienilor din România și Nestlé au lansat primul ghid de nutriție a copiilor scris de dieteticieni autorizați 

0

Asociația Dieteticienilor din România cu sprijinul oferit de Nestlé a realizat primul Ghid de nutriție a copiilor din România scris de dieteticieni autorizați. Ghidul este disponibil gratuit pe www.nestle.ro/nutritie și „poate fi accesat de părinții care au nevoie de informație bazată pe dovezi și inspirație  pentru alimentația copiilor”.

După cum semnalează autorii ghidului, „pentru copii, nutriția joacă un rol crucial în creșterea și dezvoltarea lor și consolidează bazele unei vieți sănătoase ca adult. O alimentație echilibrată furnizează nutrienții necesari pentru sănătatea creierului și a corpului aflat în creștere, stimulând dezvoltarea abilităților cognitive și îmbunătățind performanța școlară”. 

Realizatorii ghidului subliniază în context: „Datele la care avem acces reflectă un exces de ordin cantitativ în alimentația copiilor din România, dar cu o calitate nutrițională slabă, subliniind necesitatea unei educații nutriționale mai eficiente și accesibile pentru părinți. Chiar dacă nu există statistici oficiale care să reflecte întreaga situație, putem aprecia că o mare majoritate a părinților din România are dificultăți în a le oferi copiilor un regim alimentar echilibrat. Statistici recente arată că peste 30% dintre copiii din țară au probleme cu greutatea (conform Global Obesity Observatory). De asemenea, prevalența anemiei feriprive la nivel național, care în 2019 se situa la 27,1% (conform Institutului Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului Alessandrescu Rusescu București), afectează în mod special populația pediatrică, în special copiii cu vârste între 1 și 4 ani, unde incidența rămâne ridicată.

Ghidul Nutriția copiilor pe înțelesul părinților scris de dieteticieni autorizați are scopul de a explica într-un mod accesibil și prietenos procesele care stau la baza unei nutriții echilibrate, oferindu-le acestora sfaturi practice și bine fundamentate, precum și informații relevante legate de componentele utile pentru nutriția copiilor încă din perioada de preconcepție și până în adolescență”.

Nicoleta Tupiță, dietetician autorizat și manager nutriție, Nestlé România, Bulgaria și Țările Adriatice: „Ne bucurăm să sprijinim un astfel de demers al dieteticienilor din România, având în vedere nevoia cronică de informații validate științific pe care părinții să se poată baza. Acest proiect se aliniază strategiei noastre de nutriție «Bun pentru tine» prin care ne dorim să oferim produse mai nutritive, dar și să ajutăm consumatorii să adopte o alimentație mai sănătoasă, făcând alegerile potrivite în fiecare zi. Alături de NutriPorția, un alt instrument nutrițional dezvoltat de noi, și de cele două programe de educație nutrițională din școli pe care le susținem de peste o decadă, sperăm ca acest ghid să fie un pas important spre alfabetizarea nutrițională a familiilor din România.”

Dr. Laura Gavrilaș, președinte al Asociației Dieteticienilor din România, dietetician autorizat: „Educația nutrițională a copiilor începe acasă, iar rolul părinților și al întregii familii este esențial. Ghidul «Nutriția copiilor pe înțelesul părinților» răspunde nevoii de informație de specialitate, oferită de profesioniști, ajutând părinții să facă alegeri conștiente și informate în privința alimentației copiilor lor, având la bază cele mai recente recomandări științifice în materie de nutriție, prezentate într-un limbaj accesibil. Volumul prezintă particularitățile nutriționale specifice fiecărei etape de creștere, cum ar fi necesarul energetic, hidric, de macronutrienț, dar și de vitamine și minerale.”

 Nestlé subliniază că „lansarea primului Ghid de Nutriție a Copiilor scris de dieteticieni autorizați realizat de Asociația Dieteticienilor din România se încadrează în linia trasată de noua strategie pe nutriție a Nestlé care prevede îmbunătățirea produselor și respectiv educația pentru o alimentație echilibrată și mai sustenabilă”. 

Producătorul de vinuri biodinamice Domeniul Bogdan vrea calitate, nu volume

0

Domeniul Bogdan, unul dintre puținii producători de vinuri certificate bio în România, dar și primul și singurul producător de vinuri biodinamice, își mărește suprafața cultivată cu viță de vie în Dobrogea și mizează pe soiurile autohtone de struguri, care exprimă cel mai bine autenticitatea terroir-ului. Mai mult de atât, acestea sunt și o poarta de intrare a vinurile românești la export.

Povestea Domeniul Bogdan începe în 2011 cu plantarea primelor suprafețe de viță de vie în regiunea podgoriei Murfatlar, în zona Peștera. În 2014 se obținea prima producție de struguri și tot atunci începea și procesul de reconversie pentru certificarea bio a plantație.

Primele vinuri obținute în crama proprie de la Medgidia au ieșit pe piață în 2017, în timp ce primul vin biodinamic – gama Pătrar – a fost lansat în 2020.

În total, investițiile realizate de Domeniul Bogdan – business fondat de omul de afaceri Bogdan Mihalcea, în plantația din podgoria Murfatlar, dar și în cramă se ridică la aproximativ 10 milioane de euro.

Domeniul Bogdan lucrează, în prezent, o suprafață de 154 hectare, certificata integral ecologic, dar mai ales biodinamic de Demeter International – cel mai cunoscut organism de certificare de acest gen din lume. Fetească Neagră este cel mai emblematic soi cultivat. Anul trecut am decis să mărim suprafața plantată cu încă 35 hectare de vita de vie, pe care am ales sa plantam atat soiuri autohtone precum Tămâioasa Românească, Fetească Regală și Fetească Albă, dar și altele internaționale precum Sauvignon Blanc”, a declarat pentru FoodBiz Bogdan Pleșoianu, director general al companiei Domeniul Bogdan.

Managerul spune că se acordă o atenție deosebită soiurilor autohtone – Feteasca Neagră, în special – dat fiind cererea mare din piață.

Exista o piață de desfacere deja conturată și o cerere ridicată pentru Feteasca Neagră în general, aceasta având o pondere semnificativă în producția noastră de vin. Acordam o atenție sporită soiurilor autohtone tocmai din dorința de a potența expresia terroir-ului dobrogean, iar corelat cu viticultura biodinamica pe care o practicăm rezultă un produs aparte, extrem de atractiv pe piață la nivel național și mai ales internațional”, a mai precizat Pleșoianu.

În prezent, compania produce circa 700.000 de sticle de vin anual, iar obiectivul pentru perioada următoare este să ajungem la 1 milion de sticle pe an. Intenția noastră nu este aceea de a urmări neapărat atingerea de volume mari, ci suntem orientați spre obținerea unor vinuri de calitate. Vinurile Domeniul Bogdan se adresează consumatorilor cu venituri medii și peste medie, existând bineînțeles și segmentul consumatorilor premium”, a mai afirmat Pleșoianu.

Momentan, principalul canal de vânzare este HoReCa, unde se intenționează acoperirea unui plaje cat mai largi de restaurante si baruri din toate orașele tarii, urmat de zona de retail si, mult mai recent, segmentul de export.

Ca să ai o cotă de piață importantă în România trebuie să te apropii probabil de minimum 500 de hectare. Noi nu căutăm să ajungem la volume mari, ci dorim să ne îmbunătățim cât mai mult calitatea produselor. Asigurarea unei calități constante pe o suprafață foarte mare de viță de vie este o provocare”, recunoaște Pleșoianu.

Viticultură biodinamică

La Domeniul Bogdan nu se folosesc produse chimice (erbicide, pesticide, fungicide, îngrășăminte chimice etc.) pentru sol sau pentru plante. În același timp, se stimulează fertilitatea naturală a solului, biodiversitatea în sol și în vie, utilizându-se calendarul lunar pentru toate procedurile agricole specifice – totul pentru a obține struguri sănătoși și gustoși, se arată pe site-ul producătorului de vinuri.

Viticultura biodinamică presupune o abordare aproape holistică, îmbinată și cu o parte din știință. Utilizarea sulfatului de cupru, de mină ca unic fertilizant face ca întreg procesul de cultivare să fie cât mai natural. Vinul ce se obține din acești struguri păstrează aceeași direcție – nu se folosesc drojdii selecționate, bacterii ori alte micro biotehnologii care să nu fie naturale, iar vinificarea se realizează în vase speciale de lut și beton alimentar care ajută la transformarea și dezvoltarea vinului, asigurând micro-oxigenarea necesară în etapele ulterioare până la produsul finit”, povestește Pleșoianu.

Aceste aspecte nu exclud folosirea ultimele tehnologii vitivinicole sau realizarea analizelor de sol, spre exemplu. Diferența este data de metoda de remediere a situațiilor mai puțin plăcute, care are loc întotdeauna prin metode naturale.

Este un proces extrem de riguros și mult mai complicat fata de vitivinicultura convențională, mai ales în contextul în care noi nu folosim absolut nimic din ceea ce nu este natural. Însă, indiferent de provocările acestui domeniu, este cea mai pură abordare pentru producerea strugurilor și vinului care să oglindească cea mai autentică expresie a terroir-ului, intervenția omului fiind minimală”, mărturisește Pleșoianu.

La obținerea unui vin de calitate contribuie și faptul că plantația se află în Dobrogea, o zonă în care vântul este destul de prezent, iar solul este foarte bogat în tot ceea ce are nevoie vița de vie. Dovadă a calității deosebite a vinurilor de la Domeniul Bogdan este și recunoașterea internațională obținută la cele mai importante concursuri din domeniu precum Millesime Bio, Chardonnay du Monde, Premiile Internaționale Decanter, Concursul International de la Bruxelles, The organic Masters.

Articol preluat de pe FoodBiz.ro

Ruxandra Târlescu preia de la Daniel Anghel conducerea departamentului de consultanță fiscală și juridică PwC România 

0

PwC România anunță că, începând cu 1 noiembrie 2024, Ruxandra Târlescu preia conducerea departamentului de consultanță fiscală și juridică al PwC România de la Daniel Anghel care a condus departamentul în ultimii șase ani. De la 1 octombrie 2024, Daniel a fost desemnat Country Managing Partner al PwC România.

„Le mulțumesc lui Daniel și partenerilor că mi-au acordat încrederea să fiu Liderul celui mai reputat departament de consultanță fiscală și juridică din România. Este o misiune care mă face fericită pentru că am această șansă profesională extraordinară, dar și extrem de responsabilă să continui o tradiție de rezultate excepționale și, mai ales, să conduc o echipă de profesioniști foarte talentați și motivați”, a declarat Ruxandra Târlescu.

Am toată încrederea în abilitatea Ruxandrei de a continua dezvoltarea solidă a departamentului de consultanță fiscală și juridică, de a contribui la transformarea modului în care ne deservim clienții, adoptând noi tehnologii, soluții și generând proiecte inovatoare. În ultimii șase ani, departamentul a cunoscut o creștere remarcabilă, chiar și în perioade în care economia a traversat crize și provocări majore. Acest lucru arată reziliența și potențialul mare al modelului nostru de business bazat pe o echipă puternică de profesioniști foarte bine pregătiți cărora le mulțumesc pentru eforturi și implicare”, a spus Daniel Anghel.

Ruxandra Târlescu s-a alăturat PwC România în anul 2007, este Partener de Taxe începând din anul 2019, precum și Liderul serviciilor integrate pentru clienții din sectorul de Retail/FMCG si din sectorul farmaceutic și de servicii medicale. De asemenea, în ultimii ani a fost foarte implicată în transformarea modelului de business al departamentului de consultanță fiscală și juridică.

Are o experiență vastă în domeniul impozitării locale și internaționale, fiind implicată în proiecte complexe de restructurare a afacerilor, inclusiv modificări ale modelelor de afaceri, fuziuni și achiziții, audituri fiscale, diverse proiecte de consultanță fiscală și due diligence. 

Absolventă a  Academiei de Studii Economice, Ruxandra are un rol activ în Comitetele de Sănătate ale diferitelor asociații profesionale, fiind totodată membru a Camerei Consultanților Fiscali din România (CCF).

Parteneriat Allview Solar Energy – Austrotherm pentru un sistem fotovoltaic de 999,90 kWp

0

Divizia Solar Energy a companiei Visual Fan, furnizor de soluții Full EPC în sectorul regenerabil, anunță „semnarea contractului cu compania Austrotherm, pentru dezvoltarea unui parc fotovoltaic cu o capacitate de circa 999,90 kWp. Proiectul, situat în comuna Horia, județul Neamț, va fi realizat cu sprijinul fondurilor PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență), un pas important în direcția tranziției către surse de energie regenerabilă și sustenabilă. Panourile fotovoltaice urmează să fie instalate la sol, pe un teren plan cu o suprafață de 16.121 mp.

Etapele de construcție și implementare

Pe lângă prestarea tuturor serviciilor de inginerie, achiziție, montaj și punere în funcțiune a sistemului fotovoltaic, proiectul va include și realizarea de lucrări conexe ce implică împrejmuire, sistem complet de iluminat și supraveghere video. Implementarea acestui proiect va avea loc în parteneriat cu Waldevar Energy, un colaborator strategic al companiei Visual Fan, alături de care au fost finalizate cu succes numeroase proiecte de anvergură.  

Echipamente utilizate

Soluția propusă de divizia Allview Solar Energy constă în instalarea de panouri fotovoltaice Tier 1 și invertoare Huawei, recunoscute pentru performanță, fiabilitate și eficiență. Montajul se va face la sol, pe un teren plan, iar structura de suport folosită este de tip FixedSteel, proiectată pentru a rezista condițiilor meteorologice severe, precum vântul, zăpada și înghețul. Tehnologiile și echipamentele propuse pentru utilizare de către Visual Fan, au performanțe și fiabilitate ridicate, provenind de la producători cu expertiză mondială pe piața sistemelor fotovoltaice.

Impact ecologic

Acest parc fotovoltaic va contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, estimându-se o scădere anuală cu peste 800 de tone/an a acestora. În plus, producția totală de energie electrică din surse solare regenerabile, pentru o perioadă de 20 de ani, este estimată la 25010.44 MWh”. 

Lucian Peticilă, CEO Visual Fan SA: „În contextul actual, responsabilitatea companiilor mari de a adopta practici durabile devine nu doar esențială, ci și imperativă. Investițiile în soluții de energie regenerabilă nu doar că le oferă acestor companii avantajul reducerii semnificative a costurilor operaționale, dar reprezintă și o dovadă tangibilă a angajamentului lor față de protecția mediului și reducerea impactului asupra schimbărilor climatice.

Colaborarea cu Austrotherm România confirmă deschiderea sectorului industrial către inovație și sustenabilitate, iar prin conceptul Green by Allview ne concentrăm pe reducerea emisiilor de carbon, diminuarea poluării și protejarea biodiversității. Suntem mândri de rezultatele obținute în primele trei trimestre ale acestui an, prin parteneriatele strategice cu companii multinaționale de renume, care ne-au ales ca parteneri pentru implementarea proiectelor fotovoltaice full EPC. Aceste colaborări reprezintă un pas important în direcția creării unui mediu de afaceri responsabil și orientat către sustenabilitate.”

Austrotherm România, parte din grupul austriac Schmid-Industrie-Holding, subliniază că „deține 22 de fabrici de polistiren în 12 țări din Europa Centrală și de Est. În România, Austrotherm Com S.R.L. operează trei fabrici de polistiren expandat și extrudat, localizate în București, în județul Hunedoara (Călan) și în județul Neamț (Horia). Cu o experiență de peste 25 de ani pe piața din România, Austrotherm Com S.R.L. s-a concentrat pe producția de materiale termoizolante, asigurând confortul termic al locuințelor și reducerea costurilor de întreținere. Produsele companiei respectă standardele de calitate impuse de normele europene în vigoare.

Pe lângă materialele de termoizolație, Austrotherm produce și profile pentru fațade, într-o gamă largă de produse, de la ancadramente pentru uși și ferestre, solbancuri și cornișe, la chei de boltă și capiteluri, precum și pietre de basaj. Acestea sunt rezistente la îndoire, ușor de prelucrat și utilizabile atât pentru restaurarea clădirilor vechi, menținând stilul arhitectural, cât și pentru construcții noi, oferindu-le un aspect distinct. Cercetarea și inovația reprezintă punctele forte ale Austrotherm, garantând calitatea produselor. Dezvoltarea constantă a produselor noi și optimizarea proceselor de fabricație permit companiei să ofere soluții tehnice inovatoare arhitecților, constructorilor, distribuitorilor de materiale de construcții, dar și persoanelor care construiesc în regim privat. Austrotherm oferă suport tehnic pentru calcule de fizică a construcțiilor și consiliere tehnică în funcție de specificațiile fiecărui proiect. Experiența și cunoștințele acumulate sunt disponibile și pe pagina de internet www.austrotherm.ro si pagina de Facebook www.facebook.com/AustrothermRomania precum și în numeroase publicații de specialitate”.

Divizia Allview Solar Energy reamintește că „oferă soluții complete și personalizate pentru construirea oricărui tip de centrală fotovoltaică. Listată în piaţa AeRO a Bursei de Valori Bucureşti în 2021, compania Visual Fan este evaluată la aproximativ 100 milioane de lei, după o apreciere de peste 52% pe acţiuni în ultimul an. 

Companiile interesate să apeleze la o soluție de eficiență energetică pentru afacerea lor, pot vizualiza proiectele pe care le-am implementat, la https://allview.ro/solarenergy/”. 

Visual Fan SA, compania românească din spatele brandului Allview (simbol bursier ALW), precizează că „se remarcă printr-o experiență de peste două decenii în dezvoltarea de dispozitive inteligente mobile, sisteme Smart Home, tablete, laptopuri, smart TV-uri și alte gadgeturi. Fondată în 2002 la Brașov, Visual Fan a devenit un lider vizionar în tehnologie, lansând produse care fac inovația accesibilă publicului larg. Printre realizările sale notabile se numără: 

  • 2016 – lansarea celui mai avansat sistem Smart Home din România
  • 2017 – crearea primului asistent vocal în limba română, AVI
  • 2019 – încheierea unui parteneriat direct cu Google pentru Android TV™
  • 2020 – primul brand românesc care a adoptat tehnologia QLED,
  • 2023 – upgrade-ul aplicației Allview AVI GPT, prin integrarea unui model avansat de limbaj natural, susținut de inteligența artificială (AI).

În 2022, Visual Fan a lansat conceptul Green by Allview, o strategie de diversificare a portofoliului, care vizează un viitor sustenabil prin trei divizii principale: ERA Health, Solar Energy și Allview Auto. Acest concept inovator integrează toate aspectele vieții moderne – de la sănătatea personală și locuințe sustenabile, până la mobilitate”. 

Divizia Allview Solar Energy reamintește că „a debutat în 2022 cu soluții solare pentru locuințe sustenabile și eficiență energetică. Consolidată în 2023 prin atragerea de specialiști în sectorul industrial, divizia a finalizat peste 20 MW de proiecte fotovoltaice, devenind recunoscută pentru sistemele industriale de 1-5 MW. În 2024, Solar Energy a semnat contracte majore de centrale fotovoltaice Full EPC cu companii de top din mediul privat și public, contribuind la decarbonizarea economiei și promovarea sustenabilității energetice.

Aceste inițiative subliniază angajamentul companiei față de inovație, sustenabilitate și îmbunătățirea constantă a experienței utilizatorilor”.

Topul Național al Firmelor Private realizat de Consiliul Național al IMM

0

Consiliul Național al Întreprinderilor Privete Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a organizat, la Ateneul Român, ediția 32 a Topului Național al Firmelor Private din România. Inițiatorii subliniază că „Topul este un proiect de tradiție al CNIPMMR, reprezentând cel mai mare eveniment de recunoaștere a meritelor antreprenorilor și promovare a celor mai performante întreprinderi din România. 

De-a lungul anilor, evenimentul Topul Național al Firmelor Private din România a reunit peste 32.000 de participanți și a premiat aproximativ 23.000 de firme în plen. Anul acesta, au intrat în analiza CNIPMMR un număr de 855.104 de firme, fiind realizate peste 8000 de clasamente naţionale generale (micro, mici, mijlocii, mari şi pentru nou înfiinţate), naţionale pe domenii de activitate – cod CAEN (micro, mici, mijlocii, mari şi pentru nou înfiinţate) și regionale generale (micro, mici, mijlocii, mari şi pentru nou înfiinţate), în funcție de profitul brut (PB), cifra de afaceri (CA), productivitate și performanța globală în afaceri”.

Organizatorii accentuează că „evenimentul de la Ateneul Român s-a bucurat de participarea unor invitați de cel mai înalt nivel, din România și din străinătate. Au adresat mesaje în fața audienței:

  • Florin JIANU, Președinte CNIPMMR 2016-2024
  • Marian NEACȘU, viceprim-ministru al României
  • Ioan-Marcel BOLOȘ, ministrul finanțelor
  • Ștefan-Radu OPREA, ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului
  • Adrian CÂCIU, ministrul investițiilor și proiectelor europene
  • Sterică FUDULEA, secretar General CNIPMMR
  • Antoni CANETE MARTOS, președinte PIME’s Group
  • Octavian BELLU, cel mai de succes antrenor din lume
  • Miodrag BELODEDICI, ambasador FRF

Evenimentul a fost moderat de analistul economic Adrian Mănuțiu și Andreea Negru, președintele Patronatului European al Femeilor de Afaceri PEFA. 

Evenimentul de premiere a excelenței în antreprenoriatul românesc a fost și cadrul în care CNIPMMR și-a prezentat noua imagine și noul brand, IMM ROMANIA.

Florin Jianu: „Intrăm într-o nouă etapă a ceea ce înseamnă CNIPMMR, cu o imagine și un nou brand. Rămânem, însă, aceeași organizație de dialog, cu oameni dedicați și pasionați, care și-au unit forțele pentru a reuși. În același timp, eu continui să fiu același om dedicat dumneavoastră, antreprenorilor români și principiilor care ne-au unit în tot acest timp: principiul moralei și al dialogului social, cel al integrității și cel al respectului. Vă promit că veți avea o voce puternică în rândul decidenților politici și un susținător dedicat al expansiunii antreprenoriatului local, la toate nivelurile, al reducerii birocrației și chingilor administrative. Am fost și rămânem alături pentru că împreună suntem IMM România.”

Eveniment realizat cu sprijinul: BCR, Pluxee Romania, BT, Groupama, Visa, Metro, Bookster, CEC Bank, Alpha Bank, Exim Bank, Astra Vagoane Calatori, Consal Trade, Pflege 24 Roxmar, Sicor, Centroplan, Tual Fast Chance’98, Coral Impex, Casian Investment, Didactica Publishing House, Materom Automotive, ESTA Construction, Simion Tehnoconstruct, Saint Via.

Parteneri media: Bursa, Financial Intelligence, Revista Economistul, Club Economic, Romania Durabila, Ziarul News și Future Economy.

Garanti BBVA, parteneriat cu FEI și 30 milioane euro garanții pentru companii românești

0

Garanti BBVA și Fondul European de Investiții (FEI) anunță că „au semnat un acord strategic, prin care oferă garanții de minim 30 milioane de euro, pentru a crește competitivitatea și sustenabilitatea companiilor românești. Garanția InvestEU permite Garanti BBVA să faciliteze finanțări de cel puțin 42 de milioane de euro pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) din România, stimulând creșterea economică și sprijinind tranziția țării către o economie sustenabilă”.

Garanti BBVA precizează că, prin această colaborare cu FEI, „lansează două noi programe de garantare menite să abordeze provocări cheie pentru întreprinderile din România. Programul de garantare Competitivitate are ca scop creșterea accesului la finanțare și stimularea creditării, care s-a confruntat cu dificultăți majore în timpul și după criza Covid-19. În același timp, programul pentru Sustenabilitate sprijină companiile în tranziția către investiții verzi și sustenabile, esențiale pentru transformarea durabilă a economiei României”.

Bilge Demirer (foto), director general adjunct, Aria Enterprise Banking, Garanti BBVA România: „Acest parteneriat cu Fondul European de Investiții marchează un pas important în misiunea Garanti BBVA de a sprijini companiile românești în efortul lor de a crește competitivitatea și sustenabilitatea. Oportunitățile de finanțare pe care le aducem pe piață cu garanția InvestEU reflectă angajamentul nostru de a facilita creșterea economică a României, contribuind, în același timp, la tranziția acesteia către o economie verde. Prin îmbunătățirea accesului la capital și promovarea proiectelor sustenabile, Garanti BBVA confirmă rolul său de partener de încredere pentru companiile românești, în fiecare etapă a dezvoltării lor.”

Garanti BBVA subliniază că, în cadrul acestor programe, „se concentrează pe furnizarea de soluții de finanțare avantajoase pentru companiile românești. Companiile eligibile vor beneficia de condiții de creditare mai avantajoase, inclusiv acces la împrumuturi cu valoare mai mare, perioade de finanțare extinse și rate preferențiale ale dobânzii. Aceste condiții sunt concepute pentru a facilita accesul la finanțare și pentru a îmbunătăți competitivitatea și sustenabilitatea companiilor românești. 

Prin Programul de garantare pentru Competitivitatea IMM-urilor, companiile pot beneficia de un procent de garantare între 50% și 70%, în funcție de criteriile specifice de eligibilitate, permițând astfel Garanti BBVA să extindă finanțarea către companiile cu garanții reduse. 

Componenta de garantare pentru Sustenabilitate, cu un procent de garantare de 70%, este exclusiv dedicat companiilor care dezvoltă proiecte verzi și sustenabile. Garanția este susținută de InvestEU, programul de finanțare al Uniunii Europene și prin Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR).

Colaborarea dintre Garanti BBVA și FEI reprezintă un efort solid de a ajuta întreprinderile românești să prospere într-un mediu economic dificil, deschizând noi căi pentru creștere și reziliență pe termen lung. Prin accentul pus pe competitivitate și sustenabilitate, banca își propune să ofere IMM-urilor resursele și stimulentele de care au nevoie pentru a rămâne competitive și pentru a adopta economia verde”.

Garanti BBVA reamintește că „face parte din Grupul Garanti BBVA România, alături de Garanti BBVA Leasing și Garanti BBVA Credite de Consum, care completează oferta băncii cu produse specifice de leasing, servicii de management al flotei, precum și credite de consum. În 2023, banca a celebrat 25 de ani de prezență activă în cadrul sistemului bancar românesc.

Garanti BBVA România este deținută de Garanti BBVA Turcia (TGB), a doua cea mai mare bancă privată din Turcia. Acționarul majoritar al Garanti BBVA Turcia este grupul financiar spaniol Banco Bilbao Vizcaya Argentaria (BBVA)”.

Pentru mai multe informații și pentru a fi la curent cu noutățile, vă rugăm să vizitați http://www.garantibbva.ro, și să urmăriți paginile:

facebook.com/GarantiBBVARomania

https://www.instagram.com/garantibbva_romania/

linkedin.com/company/garanti-bbva-romania

youtube.com/c/GarantiBBVARomania.

Fondul European de Investiții (FEI) este cunoscut prin faptul că „face parte din Grupul Băncii Europene de Investiții. Misiunea sa centrală este de a sprijini microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) din Europa, facilitându-le accesul la finanțare. FEI proiectează și dezvoltă instrumente de capital de risc și de creștere, garanții și instrumente de microfinanțare care vizează în mod special acest segment de piață. În acest rol, FEI contribuie la urmărirea obiectivelor cheie ale politicii UE, cum ar fi competitivitatea și creșterea, inovarea și digitalizarea, impactul social, competențele și capitalul uman, acțiunile climatice și durabilitatea mediului și multe altele”. 

Tendinţe în fiscalitate: Directiva FASTER – ce presupune și pentru cine vor fi benefice prevederile acesteia

0

de Andra Cașu, Partener, liderul departamentului Impozite directe, EY România și
Teona Braia, Manager, Impozite directe, EY România

Tendințele fiscale la nivel european au fost marcate în ultimii ani de inițiative menite să simplifice și să modernizeze sistemele de taxare, promovând un cadru mai echitabil și transparent pentru contribuabili și autorități fiscale.

Cel mai bun exemplu în acest sens este Pachetul pentru o taxare echitabilă și simplă, creat și promovat de Comisia Europeană, care cuprinde nu mai puțin de 25 de inițiative. Acesta vizează reducerea obstacolelor fiscale și a poverilor administrative pentru companii, îmbunătățirea conformării fiscale, cu scopul intrinsec de combatere a evaziunii fiscale. La fel de importantă ca obiectiv final este utilizarea tehnologiei pentru a exploata datele fiscale într-un mod eficient și sprijinirea drepturilor contribuabililor, ambele fiind considerate componente prioritare ale acestui plan. Fiind un plan pe termen lung, acesta a fost urmat de o serie de propuneri, dintre care unele s-au și concretizat în acte normative.

În acest sens,  ne-am propus realizarea unei serii de analize, prin care să aducem la cunoștință publicului și să explicăm inițiativele europene și internaționale în materie de fiscalitate.

Începem cu propunerea de Directiva FASTER (Faster and Safer Relief of Excess Withholding Taxes– în traducere liberă ar fi „Directiva referitoare la reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozite reținute la sursă”), care stabilește instituirea unor norme privind emiterea unui certificat de rezidență fiscală digitală și proceduri de reducere a oricărui surplus

de impozit reținut la sursă care poate fi reținut de către un stat membru pentru dividendele provenite din acțiuni cotate la bursă și, după caz, pentru dobânzile aferente obligațiunilor cotate la bursă plătite proprietarilor înregistrați care sunt rezidenți fiscali în afara statului membru respectiv.

Directiva FASTER se aplică intermediarilor financiari[1] certificați care facilitează tranzacțiile transfrontaliere de valori mobiliare. Acești intermediari financiari vor trebui să se înregistreze într-un registru național al intermediarilor financiari certificați și să respecte noile cerințe de raportare impuse de directivă.

Intermediarii financiari certificați vor fi responsabili pentru furnizarea de informații detaliate despre destinatarii plăților de dividende sau dobânzi, plătitorii acestor sume și aplicarea măsurilor anti-abuz. De asemenea, aceștia vor trebui să asigure conformarea cu noile proceduri de restituire a impozitelor reținute.

Scopul principal al acestor măsuri este de a simplifica și securiza procesul de restituire a impozitelor reținute în exces, reducând astfel timpul și sarcinile administrative pentru investitori și asigurând o mai mare transparență și cooperare între statele membre ale UE. Totuși, pentru intermediarii financiari aceasta va presupune un efort suplimentar.

Pe scurt, Directiva FASTER, vizează:

  1. Introducerea unui Certificat digital de rezidență fiscală al UE (eTRC): atât pentru persoane fizice, cât și pentru cele juridice, emis de statul membru de rezidență în termen de o zi lucrătoare de la depunerea cererii. eTRC ar urma să aibă un conținut și un format comun care să fie emis/verificat în mod digital de către toate statele membre.
  2. Stabilirea unor proceduri de restituire a impozitelor reținute: statele membre pot alege între un sistem de „reducere a impozitului reținut la sursă” și un sistem de „rambursare rapidă”, sau o combinație a acestora.
  3. Standardizarea obligațiilor de raportare: prin crearea unui registru național al intermediarilor financiari certificați, pentru a standardiza obligațiile de raportare și a asigura conformarea cu noile cerințe.

Trendul va deveni normalitate

Consiliul CE a prelungit termenul inițial pentru intrarea în vigoare a directivei, de la 1 ianuarie 2027 la 1 ianuarie 2030, dar ceea ce deschide Directiva FASTER este un drum fără întoarcere. Vor exista proceduri mai rapide de restituire a anumitor impozite, în viitorul apropiat, mai ales a celor aplicate câștigurilor din investiții. Și, chiar dacă vorbim despre o propunere de directivă,

este foarte posibil să asistăm la situații în care unele state UE vor fi pioniere în aplicarea prevederilor și vor deschide un trend ce va deveni normalitate mai devreme de anul 2030.


[1]„intermediar financiar” înseamnă un depozitar central de titluri de valoare, astfel cum este definit la articolul 2, alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 din 23 iulie 2014, o instituție de credit, astfel cum este definită la articolul 4, alineatul (1), punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, sau o firmă de investiții, astfel cum este definită la articolul 4, alineatul (1), punctul 1 din Directiva 2014/65/UE, sau o persoană juridică dintr-o țară terță care a fost autorizată să furnizeze servicii comparabile cu cele furnizate de un depozitar central de titluri de valoare, de o instituție de credit sau de o firmă de investiții în temeiul unei legislații comparabile a unei țări terțe de rezidență, care face parte din lanțul plăților titlurilor de valoare dintre entitatea emitentă de titluri de valoare și proprietarul înregistrat care primește plăți pentru astfel de titluri de valoare. 

INS: În luna septembrie 2024 rata şomajului a rămas la valoarea de 5,5% 

0

Rata şomajului** în luna septembrie 2024 a fost, în formă ajustată sezonier, de 5,5%, valoare  egală cu cea înregistrată în luna august 2024. 

Rata șomajului la bărbați a fost cu 0,5 puncte procentuale mai mare decât la femei. 

Numărul şomerilor (în vârstă de 15-74 ani) estimat pentru luna septembrie a anului 2024 a fost de  450,9 mii persoane: 

– în scădere față de luna precedentă (452,3 mii persoane); 
– în scădere față de aceiași perioadă a anului precedent (455,3 mii persoane). 

Pe sexe, rata şomajului la bărbați a depăşit-o cu 0,5 puncte procentuale pe cea a femeilor (valorile fiind  5,7% în cazul persoanelor de sex masculin şi 5,2% în cazul celor de sex feminin). 

Reține în continuare atenția nivelul ridicat, de 23,2%, al ratei șomajului în rândul tinerilor (15-24 ani),  înregistrat în perioada aprilie – iunie 2024. 

Rata şomajului pe sexe (%)

20232024 
 Sept.Oct.Nov.Dec.Ian.Feb.Mar.Apr.MaiIun.Iul.P  Aug.PSept.P 
TOTAL 
15-74 ani5,65,65,55,65,45,25,25,25,35,15,45,55,5 
15-24 ani21,322,122,122,120,520,520,523,223,223,2...... 
25-74 ani4,64,74,64,34,54,34,14,04,14,14,44,44,4 
Masculin
15-74 ani6,05,95,86,35,55,55,45,65,55,55,75,85,7 
15-24 ani23,122,022,022,019,319,319,322,522,522,5...... 
25-74 ani4,74,94,94,74,64,54,34,44,44,44,54,64,5 
Feminin
15-74 ani5,15,15,14,75,34,94,94,64,94,65,15,15,2 
15-24 ani18,222,222,222,222,422,422,424,424,424,4...... 
25-74 ani4,54,54,23,74,44,03,83,43,83,64,24,24,2 

P Date provizorii – conform politicii de revizuire a datelor (vezi punctul 6 din Precizări metodologice).
.. – Date indisponibile. 

Pentru persoanele adulte (25-74 ani), rata şomajului a fost estimată la 4,4% pentru luna septembrie 2024 (4,2% în cazul femeilor şi 4,5% în rândul bărbaţilor). 

Numărul şomerilor în vârstă de 25-74 ani reprezintă 75,7% din numărul total al şomerilor estimat pentru  luna septembrie 2024. 

** Rata şomajului reprezintă ponderea şomerilor în populaţia activă. 

INS: În septembrie 2024 s-au eliberat cu 3,9% mai multe autorizaţii de construire pentru clădiri  rezidenţiale faţă de luna august 2024 şi cu 13,2% mai mult faţă de luna septembrie 2023

0

În luna septembrie 2024 s-au eliberat 3490 autorizaţii de construire pentru clădiri  rezidenţiale, în creştere cu 3,9% faţă de luna august 2024 şi cu 13,2% faţă de luna septembrie 2023. 

În perioada 1.I – 30.IX.2024 s-au eliberat 27262 autorizaţii de construire pentru clădiri  rezidenţiale, în creştere cu 3,3% faţă de perioada 1.I – 30.IX.2023. 

Autorizaţii de construire eliberate pentru clădiri 

Autorizaţii pentru clădiri  rezidenţialeAutorizaţii pentru clădiri nerezidenţiale
clădiri administrative alte clădiri nerezidenţiale
sept. 2023aug. 2024sept. 2024sept. 2023aug. 2024sept. 2024sept. 2023aug. 2024sept. 2024
TOTALnumăr 3083 3360 3490 11 11 546 525 557
Suprafața utilă  – mp –626659 808191 693201 2787 2971 14546 247200 176714 242319
Mediul  urbannumăr 872 999 948 187 195 199
Suprafața utilă – mp –254900 431571 256026 2164 2831 13817 104167 84756 132219
Mediul  ruralnumăr 2211 2361 2542 359 330 358
Suprafața utilă – mp –371759 376620 437175 623 140 729 143033 91958 110100

Septembrie 2024 comparativ cu august 2024 

În luna septembrie 2024 s-au eliberat 3490 autorizaţii de construire pentru clădiri rezidențiale (+3,9% față de luna august 2024), cu o suprafață utilă totală de 693201 mp (-14,2%). Din totalul autorizațiilor  de construire pentru clădiri rezidenţiale 72,8% sunt pentru zona rurală. 

În luna septembrie 2024 se evidenţiază o creştere a numărului de autorizaţii de construire eliberate  pentru clădiri rezidenţiale comparativ cu luna precedentă (+130 autorizaţii). În profil teritorial, această creştere este reflectată în următoarele regiuni de dezvoltare: Vest (+108 autorizaţii), Centru (+59) şi Nord-Vest (+58). Scăderi s-au înregistrat în următoarele regiuni de dezvoltare: Nord-Est (-46 autorizaţii), Sud-Vest Oltenia (-23), Bucureşti-Ilfov (-13), Sud-Muntenia (-9) şi Sud-Est (-4). 

Autorizaţii de construire eliberate pentru clădiri rezidenţiale, pe regiuni de dezvoltare, în lunile septembrie 2024 şi august 2024 

În luna septembrie 2024 s-au eliberat 568 autorizaţii de construire pentru clădiri nerezidențiale (+6,6%  față de luna august 2024), în suprafață utilă totală de 256865 mp (+43,0%). 

Comparativ cu luna precedentă, în luna septembrie 2024 s-a înregistrat o creştere a suprafeței utile la  autorizațiile de construire eliberate pentru clădirile nerezidențiale (+77180 mp). În profil teritorial,  această creştere este reflectată în următoarele regiuni de dezvoltare: Sud-Muntenia (+32793 mp),  Sud-Est (+30533), Vest (+12261), Sud-Vest Oltenia (+6911) şi Centru (+1697). Scăderi s-au înregistrat în următoarele regiuni de dezvoltare: Nord-Vest (-3914 mp), Bucureşti-Ilfov (-2943) şi Nord-Est (-158).  

Autorizaţii de construire eliberate pentru clădiri nerezidenţiale, pe regiuni de dezvoltare, în lunile septembrie 2024 şi august 2024 

Septembrie 2024 comparativ cu septembrie 2023 

În luna septembrie 2024 se evidențiază o creştere atât a numărului de autorizații de construire  eliberate pentru clădiri rezidențiale (+13,2%) cât şi a suprafeței utile totale (+10,6%) comparativ cu  luna septembrie 2023. 

În profil teritorial, această creştere a numărului de autorizații de construire eliberate pentru clădiri  rezidențiale (+407 autorizații) este reflectată în următoarele regiuni de dezvoltare: Nord-Vest (+136 autorizaţii), Centru (+109), Sud-Muntenia (+72), Vest (+71), Nord-Est (+61) şi Sud-Est (+20). Scăderi s-au înregistrat în regiunile de dezvoltare Bucureşti-Ilfov (-45 autorizaţii) şi Sud-Vest Oltenia (-17). 

Autorizaţii de construire eliberate pentru clădiri rezidenţiale, pe regiuni de dezvoltare în lunile septembrie 2024 şi septembrie 2023 

Comparativ cu luna septembrie 2023, în luna septembrie 2024 s-a înregistrat o creştere atât a  numărului de autorizaţii de construire eliberate pentru clădiri nerezidenţiale (+2,0%) cât şi a  suprafeţei utile totale (+2,8%). 

În profil teritorial, această creştere a suprafeţei utile la autorizaţiile de construire eliberate pentru  clădirile nerezidenţiale (+6878 mp) este reflectată în următoarele regiuni de dezvoltare: Sud-Est  (+20089 mp), Sud-Muntenia (+15835), Bucureşti-Ilfov (+12595), Sud-Vest Oltenia (+10898) şi Nord-Est  (+1122). Scăderi s-au înregistrat în următoarele regiuni de dezvoltare: Centru (-25301 mp), Vest  (-19565) şi Nord-Vest (-8795). 

Autorizaţii de construire eliberate pentru clădiri nerezidenţiale, pe regiuni de dezvoltare, în lunile septembrie 2024 şi septembrie 2023 

Perioada 1.I – 30.IX.2024 comparativ cu perioada 1.I – 30.IX.2023 

În perioada 1.I – 30.IX.2024 s-au eliberat 27262 autorizaţii de construire pentru clădiri rezidenţiale, în  creştere cu 3,3% faţă de perioada 1.I – 30.IX.2023. 

Creşteri s-au înregistrat în următoarele regiuni de dezvoltare: Sud-Muntenia (+336 autorizaţii), Vest (+273), Nord-Est (+140), Nord-Vest (+105), Bucureşti-Ilfov (+92), Sud-Vest Oltenia (+47)şi Sud-Est (+9).  Scădere s-a înregistrat în regiunea de dezvoltare Centru (-134 autorizaţii). 

Evoluţia numărului locuinţelor şi a suprafeţei utile din clădirile rezidenţiale autorizate, în perioada septembrie 2023 – septembrie 2024 

Giganții din domeniul tehnologiei înregistrează rezultate bune, dar acțiunile lor scad

0

Aceasta este o săptămână aglomerată pentru 5 companii din grupul celor „7 magnifici”. Alphabet, Meta, Microsoft, Apple și Amazon își prezintă rezultatele financiare pe trimestrul al treilea, iar investitorii se întreabă dacă există suficiente elemente care să justifice continuarea creșterii prețurilor pentru acțiunile acestor companii. Până acum rezultatele financiare nu au dezamăgit, dar investitorii par să fi evaluat mai puternic elementele negative specifice, cum ar fi creșterea cheltuielilor sau estimările mai slabe pentru trimestrul următor și ca urmare, prețul acțiunilor a scăzut.

Alphabet, compania mamă a Google, a început în forță această săptămână de raportări financiare pentru acțiunile americane din domeniul tehnologiei, înregistrând o creștere solidă atât pe venituri cât și pe profituri.  Divizia sa de cloud a înregistrat o creștere de 35% în ultimul trimestru, cu venituri de 11,4 miliarde de dolari, mai mari decât cele 10,8 miliarde de dolari așteptate de Wall Street. Microsoft și Amazon sunt lideri în domeniul cloud, însă Google câștigă teren și atrage mai mulți clienți în cloud-ul său, pe măsură ce tehnologia AI continuă să fie adoptată de companii. După o creștere inițială, prețurile acțiunilor Alphabet s-au corectat puțin ieri, după închiderea pieței.

Microsoft a continuat festivalul raportărilor bune, înregistrând o creștere la nivelul întregii companii și depășind așteptările în acest trimestru. Veniturile globale au crescut la 65,59 miliarde de dolari, în timp ce profitul operațional a ajuns la 30,55 miliarde de dolari. Compania a început timpuriu investițiile în AI și a cheltuit mult, dar această strategie continuă să dea roade. Atunci când îți crești cheltuielile de capital cu peste 33% într-un an, investitorii se așteaptă la creștere. Divizia de cloud Azure a înregistrat o creștere de 34%, determinată de investițiile companiei în inteligență artificială, ceea ce arată că Microsoft își monetizează în mod eficient strategia de inteligență artificială. Dar acțiunile companiei au scăzut cu aproape 4% după ce estimările privind veniturile pentru următorul trimestru fiscal au dezamăgit investitorii. Iar aici trebuie să ne uităm la motive. Nu este lipsă de cerere, ci de ofertă. Într-o conferință telefonică cu analiștii, directorul financiar Amy Hood a declarat că unele capacități ale centrelor de date, pe care Microsoft conta pentru dezvoltarea inteligenței artificiale, nu s-au materializat. Acest lucru va limita creșterea veniturilor din divizia Azure în timpul trimestrului actual, care se încheie în decembrie.

Meta a prezentat, de asemenea, cifre bune. Veniturile de 40,59 miliarde de dolari au marcat o creștere de 19% de la an la an și au fost ușor mai mari decât așteptările analiștilor, de 40,31 miliarde de dolari. Dar investitorii sunt îngrijorați de faptul că și cheltuielile de capital au crescut de la an la an, atingând 9,2 miliarde de dolari, deoarece compania continuă să investească miliarde de dolari în inteligența artificială și în divizia sa hardware Reality Labs. Reality Labs este responsabilă pentru produse precum recent lansata cască de realitate virtuală Meta Quest și ochelarii de realitate augmentată Orion. Dar, deocamdată, această divizie a înregistrat o pierdere operațională de 4,4 miliarde de dolari, o tendință pe care directorul financiar Susan Li a declarat că se așteaptă să o mențină până la sfârșitul anului. Acțiunile Meta au scăzut cu 3% după închiderea pieței.

În tot acest peisaj complicat al dezvoltării AI, după rezultatele slabe ale AMD și știrea că auditorul companiei Super Micro a demisionat, investitorii privesc cu mai multă prudență întregul sector tehnologic. Și cum am văzut că marile creșteri au fost de fapt chiar în acest domeniu al centrelor de date care sunt dependente de cipuri, este posibil ca și acest lucru să fi influențat și sentimentul investitorilor.

Alți doi giganți din cei „7 magnifici” încheie această săptămână aglomerată de raportari financiare: Amazon și Apple. La Amazon, investitorii vor fi cu ochii pe tendințele de cheltuieli de consum într-un moment în care afacerea de retail a gigantului de comerț electronic se confruntă cu încetinirea creșterii. Wall Street se așteaptă ca veniturile să crească cu 9,9% până la 157,28 miliarde de dolari pe parcursul trimestrului. Ochii investitorilor sunt ațintiți mai ales pe creșterea sectorului centrelor de date. În raportul financiar anterior am văzut că, deși veniturile din centrele de date reprezintă jumătate din veniturile din comerțul online, atunci când ajungem la profiturile operaționale cele din centrele de date sunt de două ori mai mari decât cele generate de toate celelalte divizii la un loc.

La Apple, pe de altă parte, toți ochii sunt ațintiți asupra noului iPhone 16 și a vânzărilor sale, dar și asupra estimărilor pentru ultimul trimestru al anului și a impactului pe care introducerea Apple intelligence (integrarea inteligenței artificiale în iPhone) în SUA și extinderea acesteia în alte regiuni ale globului – nu și în Uniunea Europeană – îl vor avea asupra veniturilor companiei.

Potrivit celui mai recent sondaj eToro Retail Investor Beat, investitorii individuali sunt foarte interesați de acțiunile celor „7 magnifici”, doar mai puțin de 26% declarând că nu au investit și nu intenționează să investească în aceste acțiuni (35% pentru Alphabet). De asemenea, toate aceste acțiuni sunt în top 10 cele mai deținute acțiuni de către investitorii globali și români pe platforma eToro, la finalul trimestrului trecut.