IMM România la Summit-ul Mondial pentru Dezvoltare Socială

0

Președintele IMM România, Florin Jianu, reprezintă partea patronală la al doilea Summit Mondial pentru Dezvoltare Socială, care se desfășoară la Doha, Qatar, în perioada 4-6 noiembrie. 

IMM România subliniază că „evenimentul a reunit peste 14.000 de participanți, peste 40 de șefi de stat și de govern și 170 de miniștri, iar reprezentanții comunităților internaționale au marcat adoptarea Declarației Politice de la Doha.

Liderii mondiali s-au reunit pentru a discuta despre consolidarea obiectivelor sociale la nivel global, în special combaterea sărăciei, educația de calitate și întărirea protecției sociale”.

Florin Jianu, președinte IMM România: „Ne aflăm într-un moment plin de transformări economice și tehnologice, unde dialogul social reprezintă echilibrul între progresul economic și echitatea socială. Educația, formarea profesională continuă și protecția socială sunt pilonii esențiali ai dezvoltării durabile, iar sprijinirea antreprenoriatului rămâne motorul inovării și creării locurilor de muncă. Doar printr-un parteneriat real între autorități, angajați și mediul de afaceri putem construe economii stabile și societăți incluzive.”

IMM România își reafirmă „angajamentul de a reprezenta vocea întreprinderilor mici și mijlocii în cadrul forumurilor internaționale și de a susține politici publice care pun accent pe incluziune, responsabilitate socială și sprijin real pentru antreprenoriat”.                                               

Arctic Stream revine pe profit în T3 2025 

0

Arctic Stream, integrator de infrastructură și securitate IT și emitent listat la Bursa de Valori București (BVB) sub simbolul AST, a încheiat primele trei trimestre din 2025 cu un profit de 2,03 milioane de lei (400.000 de euro) și venituri de 65,11 milioane de lei (12,80 milioane de euro).

După prima jumătate a acestui an, în care a înregistrat pierderi, Arctic Stream revine la profitabilitate în T3 2025, profitul operațional (EBIT) ridicându-se la 4,16 milioane de lei (818.000 de euro).

Deși prima jumătate a anului 2025 a fost sub așteptările din Bugetul de Venituri și Cheltuieli (BVC), anunțat la început de an, trimestrul al treilea a adus o activitate susținută, în care echipa Arctic Stream a realizat vânzări mai bune decât în primele două trimestre la un loc.

Astfel, conducerea companiei anunță un BVC ajustat pentru 2025, care ține seama de pierderea înregistrată în prima jumătate de an, dar și de revenirea din T3 2025 și de cum se întrevede sfârșitul de an, o perioadă în care – potrivit specificului industriei – de regulă se fac mai multe finalizări de proiecte și încasări.

Conform noului BVC, Arctic Stream așteaptă să încheie anul cu venituri de aproape 100  milioane de lei (19,60 milioane de euro), un profit operațional de peste 5 milioane de lei (1 milion de euro), respectiv un profit net de 3 milioane de lei (0,60 milioane de euro).

Acestor rezultate li se vor adăuga, la nivelul bilanțului consolidat pentru anul fiscal 2025, rezultatele companiilor în care Arctic Stream deține participații, Data Core Systems (23%) și Optimizor (50,20%). Fiecare dintre acestea se așteaptă să încheie anul cu profit.

„Privind rezultatele în creștere în acest al treilea trimestru din 2025, aș dori, în primul rând, să mulțumesc echipei Arctic Stream, care a lucrat susținut pentru a ajunge la venituri comparabile cu totalul realizat în primele două trimestre ale anului. Deși începutul de an ne-a adus o situație dificilă, la nivelul întregii piețe pe care acționăm, avem încredere că rezultatele bune din T3 2025 vor continua până la finalul anului. 

Potrivit noului BVC, ajustat într-o variantă mai conservatoare, obiectivele vizate la începutul anului nu mai pot fi atinse, dar este important că anticipăm încheierea anului pe profit. 

După încheierea anului fiscal 2025, în bilanțul nostru consolidat se vor regăsi și participațiile în cadrul Data Core Systems și Optimizor, companii aflate în creștere și de la care toate semnale de până acum arată că vor încheia anul tot cu profit. Cât privește anul 2026 îl privim cu optimism și suntem convinși că eforturile depuse în acest an vor se vor concretiza parțial în proiecte și anul viitor.

Dincolo de acest aspect financiar, o satisfacție și mai mare îmi aduce faptul că aceste parteneriate strategice funcționează ca un ecosistem, în care aportul fiecărei părți contribuie la proiecte mai complexe, care nu puteau fi abordate decât în parteneriat, pentru a aduce valoare, și despre ale căror rezultate sperăm să comunicăm în detaliu începând de anul viitor”, a declarat Dragoș Octavian Diaconu, fondator și președinte al Consiliului de Administrație, Arctic Stream.

În privința operațiunilor pe piața de capital, Arctic Stream are în desfășurare un program de răscumpărare de acțiuni, iar prin Hotărârea Consiliului de Administrație din 30.10.2025 s-a aprobat alocarea de opțiuni a căror exercitare urmează a genera atribuirea unui număr de 63.500 acțiuni. De acestea vor beneficia 29 de persoane cheie din cadrul companiei, incluse în programul SOP23.

Pentru Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor, din 2026, Consiliul de Administrație are în vedere să propună acționarilor un nou program de răscumpărare de acțiuni.

Raportul financiar integral al Arctic Stream, cu rezultatele înregistrate la finalul celui de-al treilea trimestru (T3) din 2025, poate fi consultat pe pagina emitentului, de pe site-ul BVB, și pe site-ul companiei

Kaufland contribuie la dezvoltarea comunității locale prin deschiderea unui magazin în Mizil, județul Prahova

0

Compania Kaufland România anunță extinderea prezenței la nivel național prin deschiderea unui magazin în orașul Mizil, județul Prahova: „Prin această investiție, compania creează 80 de noi locuri de muncă și contribuie la dezvoltarea comunității locale”.

Kaufland România precizează că noul magazin este situat pe strada Mihai Bravu, nr. 187 C și „are o suprafață totală de aproape 5.000 mp, dintre care peste 2.500 mp sunt destinați spațiului interior de vânzare.

Magazinul va fi deschis pentru public începând de joi, 6 noiembrie, și va avea un program de funcționare zilnic, cuprins între orele 07:00-22:00 de luni până sâmbătă, respectiv 08:00-20:00 duminica. 

Cu ocazia inaugurării, clienții Kaufland Mizil sunt așteptați cu promoții speciale la alimente și produse non-alimentare: lenjerie de pat la 49,99 lei/bucată, preț redus de la 69,99 lei/bucată, pilote policotton, cu prețuri începând de la 54,99 lei/bucată,  în limita stocului disponibil, polizor dublu Parkside 120W la 79,99 lei/bucată, preț redus de la 161,67 lei/bucată, precum și reduceri zilnice de 30% pentru diverse categorii de produse. În plus, de Black Friday, magazinul vine cu reduceri atractive la o gamă variată de produse și cu oferta 1+1 la micii de la Grill.

Hipermarketul oferă o varietate de produse pentru toate gusturile și dispune de raion de legume și fructe proaspete, vitrină cu servire asistată cu o lungime de peste 17 metri, brutărie, raion de produse congelate, alimente de bază, dulciuri, băuturi, produse nealimentare și drogherie. 

La punctul Grill din exterior, clienții sunt așteptați cu un meniu variat de preparate gustoase, gata de savurat: pui rotisat (condimentat sau cu usturoi), pulpe de pui rotisate, crispy și nuggets de pui, cartofi prăjiți, mici, ceafă de porc și Thuringer. Oferta este completată de o selecție de băuturi răcoritoare și diverse sosuri.

Pentru o experiență de cumpărături modernă și rapidă, noul Kaufland este echipat cu 15 case de marcat, dintre care 5 convenționale și 10 case express, de tip self check-out. Totodată, clienții pot utiliza serviciul K-Scan, care le permite să scaneze produsele pe măsură ce le adaugă în coș, urmând să finalizeze plata la casele de marcat de la ieșire.

Noua locație dispune de 200 locuri de parcare, dintre care 8 pentru persoanele cu dizabilități, 4 pentru părinți și 5 locuri pentru încărcarea mașinilor electrice. De asemenea, clienții au la dispoziție 2 rastele pentru biciclete, cu 12 locuri în total.

Magazinul este prevăzut și cu o galerie comercială proprie, ce oferă acces la o varietate de magazine și servicii, precum: farmacia Dr. Max, Good to Go (tutun, loto, ziare), cofetăria Oli, Ana și Cornel (mezeluri), GSM RoBest (accesorii GSM). De asemenea, la magazin sunt disponibile un ATM Euronet și lockere Sameday, GLS și FanBox pentru ridicarea coletelor. 

Totodată, noul magazin Kaufland din Mizil integrează sisteme de colectare separată, precum:

  • În interiorul magazinului, clienții vor găsi un automat de reciclare, de tip self-service, prevăzut cu 2 guri de colectare, unde pot recicla ambalaje în schimbul voucherelor de extra-reducere. Pot aduce aici ambalaje din PET, sticlă și metal (cu volum de până la 3 litri), garanția de 0,50 RON fiind restituită doar pentru ambalajele cu simbolul „Ambalaj cu garanție” tipărit pe etichetă.
  • În zona de la intrare, în spațiul special amenajat sub forma unei broscuțe țestoase, clienții pot depune pentru reciclare ambalaje ale produselor de îngrijire personală sau de curățenie și vor fi recompensați pe loc cu vouchere de 35% reducere la cumpărarea altor produse noi, din oferta lunară. Clienții pot depune sticle goale din plastic de șampon, balsam, gel de duș, cremă de corp, de față sau de mâini, apă de gură sau de săpun lichid, dar și recipiente goale de produse de curățenie, precum detergenți de haine sau de vase, soluții de curățare a bucătăriei, băii, pardoselii sau geamurilor. Voucherele se ridică de la Biroul de Informații din magazin”.

Angajatorii s-au pregătit pentru Black Friday și pentru sărbători: numărul total de joburi din piață a crescut cu 11% în ultima lună

0

Peste 25.000 de joburi noi au fost postate de la începutul lunii octombrie, în creștere cu 10% față de luna anterioară, în condițiile în care angajatorii pregătesc terenul pentru creșterea volumului de muncă din perioada următoare, campaniile de Black Friday și apropierea sărbătorilor de iarnă fiind principalii doi factori care influențează nevoia de extindere a echipelor.

„A început o perioadă în care numărul de opțiuni pentru candidați crește, însă trebuie menționat că aceste opțiuni se adresează în special candidaților din segmentul entry level, care au maximum doi ani de experiență. Chiar dacă vorbim despre o creștere contextuală a activității, creată de cele două momente – Black Friday și sărbătorile de iarnă – doar 10% dintre pozițiile postate sunt part-time și mai puțin de 5% sezoniere”, explică Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

Domeniile în care s-a văzut cea mai mare evoluție a angajărilor au fost call – center / BPO, cu un plus de 80% față de luna septembrie, industria alimentră (+17%) și servicii (+5%). În cifre absolute, este vorba despre 6.400 de locuri de muncă postate de angajatorii din call – center / BPO, 3.300 de job-uri în industria alimentară și 3.400 în servicii. Alte domenii care au nevoie sporită de personal în această perioadă sunt retailul,  turismul și transport / logistică (domeniu care include și business-urile de curierat). Dintre toate, retailul rămâne cel mai mare angajator, care, fără să fi marcat o creștere față de luna trecută, a scos în piață aproape 6.500 de poziții.

„Angajatorii au acum nevoie de mai mulți operatori în call-centere, de mai mulți lucrători comerciali, în depozite, personal pentru restaurante și unități de cazare, dar și șoferi sau livratori. Sunt job-uri care atrag nu doar tineri, ci și candidați care au peste 40 de ani, care se află în acest moment în căutarea unui loc de muncă și care se pot angaja acum mai rapid decât în alte perioade ale anului”, mai spune Roxana Drăghici.

În acest moment, pe eJobs.ro sunt disponibile 2.800 de joburi pentru operatori call – center, 2.000 pentru curieri și livratori, 2.600 de locuri de muncă pentru lucrători comerciali și 2.400 pentru lucrători în depozit. Acestea sunt suplimentate de alte poziții disponibile pe iajob.ro, platforma de locuri de muncă destinate candidaților care nu au studii superioare: 2.000 pentru operatori call – center, 2.400 pentru lucrători în depozit, 900 pentru curieri și livratori și 500 pentru lucrători comerciali.

Numărul de aplicări atrase de ofertele disponibile în aceste domenii este de 900.000 în ultima lună. 355.000 de aplicări au mers către locurile de muncă din retail, 130.000 către cele din servicii, 121.000 pentru call – center / BPO și 96.000 către turism. Angajatorii din transport și curierat au atras 90.000 de aplicări, iar cei din industria alimentară 93.000. Cea mai mare parte a aplicărilor pentru aceste domenii aparține candidaților entry-level, cu maximum doi ani de experiență.

Potrivit datelor Salario, comparatorul salarial marca eJobs, salariul oferit unui curier este, în medie, de 4.000 de lei pe lună. Un candidat care aplică pentru un job de lucrător comercial trebuie să se aștepte la un salariu mediu de 3.800 de lei, în timp ce un lucrător în depozit poate încasa aproximativ 3.500 de lei pe lună. În industria alimentară salariul mediu net este de 4.300 lei pe lună, iar în turism de 4.100 de lei. Acestea sunt medii nete, la nivel național, și includ, prin urmare și salariile oferite de angajatorii din orașele mai mici ale țării. Pentru orașele mari, precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași, și în special pentru acei angajați care lucrează și în ture de weekend, salariile pot ajunge să fie și cu 40% – 50% mai mari. 

JA România și Raiffeisen Bank continuă parteneriatul pentru formarea comportamentelor responsabile ale tinerilor, cu impact în gestionarea finanțelor și a resurselor de mediu

0

Junior Achievement (JA) România și Raiffeisen Bank continuă în acest an parteneriatul pentru educația applied learning, dedicată formării comportamentelor responsabile ale tinerilor, cu impact în gestionarea finanțelor și a resurselor de mediu.

Peste 30.000 de elevi cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani (clasele pregătitoare-a XII-a) și 1.000 de profesori vor regăsi în setul de resurse educaționale disponibile gratuit pe platforma JA Learn™ materiale diverse, adaptate pentru diferite vârste, obiective și stiluri de învățare: scenarii prin care pot analiza rolul banilor în familie și comunitate, exerciții digital-interactive prin care pot înțelege care sunt principiile de bază ale investițiilor financiare sau studii de caz prin care pot descoperi conexiunea directă dintre gestionarea banilor și sustenabilitatea resurselor de mediu, precum și modul în care alegerile pe care le fac în calitate de consumatori pot ajuta familiile, comunitățile și mediul.

„Învățarea poate fi distractivă și utilă în același timp, iar atunci când copiii descoperă cum să-și gestioneze banii prin joc și exemple practice, șansele lor de reușită în viață cresc. Suntem aici să îi susținem să facă primii pași spre responsabilitatea financiară” – Laura Mihăilă, director de marketing, Comunicare & CX, Raiffeisen Bank România. 

Cea mai nouă resursă educațională pilotată în cadrul parteneriatului, jocul Misiunea mea financiară, dezvoltată prin platforma Minecraft Education, completează lecțiile tradiționale printr-un mod de învățare atractiv, adaptat grupei de vârstă 11-16 ani. Jocul poate fi accesat de pe laptop, PC sau telefon și include o serie de misiuni, prin care utilizatorii ajută personajele să acumuleze monede specifice și să ia decizii referitoare la acestea. Pe măsura ce avansează în rezolvarea misiunilor, elevii pot parcurge explicații suplimentare și recomandări privind gestionarea monedelor acumulate, dar și quiz-uri, explicații și recomandări care contribuie la înțelegerea modului în care pot fi economisiți, înmulțiți prin dobândă, investiți și păstrați în siguranță banii din viața reală.

„Misiunea mea financiară – Minecraft este o activitate extrem de interesantă pentru elevi, deoarece transpune concepte economice complexe în povești captivante și ușor de înțeles, adaptate fiecărui secol (XIX, XX, XXI), în cadrul unui univers de joc familiar și atractiv. Prin limbajul vizual, libertatea de explorare și scenariile interactive, jocul transformă învățarea în joacă inteligentă, stimulează curiozitatea, cooperarea și dă un sens practic noțiunilor financiare, pregătind elevii pentru realitatea cotidiană într-un mod modern și atractiv“, a spus unul dintre profesorii participanți la etapa pilot, în cadrul Școlii Gimnaziale Nr. 1 Florești, județul Giurgiu.

Jocul Misiunea mea financiară și celelalte resurse educaționale dezvoltate în cadrul parteneriatului dintre JA România și Raiffeisen Bank pot fi accesate gratuit, pe toată perioada anului școlar 2025-2026, de profesorii și elevii înscriși la programele Junior Achievement pentru educație economică și financiară sau responsabilitate și mediu.

Pentru susținerea învățării practice, pe parcursul anului școlar se vor alătura și voluntari Raiffeisen Bank, care vor împărtăși exemple inspirate de experiența profesională pentru a explica, pe înțelesul elevilor, ce înseamnă utilizarea rațională a resurselor financiare și care sunt principiile banking-ului digital, meseriile viitorului sau circuitul banilor în economia unei comunități.

Lansat în 2010, parteneriatul dintre JA România și Raiffeisen Bank a oferit până acum activități, resurse și kituri de educație financiară gratuite pentru 376.300 de elevi și peste 11.700 de profesori, iar 55 de licee au beneficiat de finanțări pentru extinderea dotărilor și îmbunătățirea condițiilor de învățare.

Fintech-ul românesc Instant Factoring atrage o structură de finanțare de 30 milioane EUR și sprijină peste 2.000 de IMM-uri, în România și Spania

0

Instant Factoring, fintech românesc, lider în soluții digitale de finanțare pentru IMM-uri, anunță participarea într-o tranzacție de securitizare transfrontalieră în valoare de până la 30 milioane EUR, o mișcare strategică ce deschide o nouă etapă de dezvoltare pentru fintech-ul românesc și pentru piața de finanțare alternativă, în România și în Spania.

Tranzacția a implicat înființarea unui fond de securitizare a portofoliilor de creanțe ale Instant Factoring – „Instant Factoring 2025-I, Securitisation Fund” în Spania, sub supravegherea CNMV, autoritatea de reglementare a piețelor financiare spaniole, având un fond din Luxemburg în calitate de creditor senior.

Fondul, operațional începând cu 8 octombrie 2025, are o finanțare inițială de 7 milioane EUR5 milioane EUR alocate României și 2 milioane EUR Spaniei – urmând să fie extins treptat până la 30 milioane EUR în cadrul aceluiași program. Inițiativa marchează o premieră pentru piața locală, prin participarea primei instituții financiare nebancare românești într-o structură de securitizare internațională. Tranzacția confirmă rolul Instant Factoring de pionier în soluții financiare alternative prin acces direct și transparent la capital de internațional, care va accelera dezvoltarea a mii de afaceri mici și mijlocii.

„Parteneriatul recent încheiat cu fondul de investiții din Luxemburg poziționează Instant Factoring și, totodată, România pe harta marilor jucători de finanțare alternativă. Această tranzacție de securitizare nu este doar o premieră pentru fintech-ul românesc nebancar, ci și o dovadă că inovația locală poate genera încredere și sprijin la nivel global. Finanțarea atrasă va susține consolidarea și extinderea operațiunilor noastre din România și Spania, accelerând astfel dezvoltarea a mii de IMM-uri care vor beneficia de capital de lucru atât de necesar pentru a putea susține o economie în continuă mișcare” declară Cristian Ionescu, CEO și cofondator Instant Factoring.

Noul parteneriat strategic semnat de Instant Factoring reunește expertiza globală în managementul capitalului al fondului investitor cu inovația unui fintech românesc care a redefinit deja accesul la finanțare pentru IMM-uri în România.  Acest acord susține consolidarea poziției Instant Factoring pe piața românească și extinderea operațiunilor sale în Spania, într-un cadru solid de colaborare europeană.

Capital global pentru creștere locală – un nou fond de finanțare digitală pentru IMM-uri

Noua structură de finanțare oferă companiei posibilitatea de a susține anual un volum de finanțări suplimentare de tip factoring de peste 200 milioane EUR, ceea ce va permite accesul la capital de lucru rapid pentru mai mult de 2.000 de companii din cele două piețe. Acordul presupune ca fondul din Luxemburg să contribuie cu 80% din capital, iar Instant Factoring cu 20%, consolidând baza financiară necesară pentru a susține accesul nelimitat la finanțare, pe măsură ce portofoliul crește. 

Prin această structură, efectele în economie sunt directe și măsurabile. IMM-urile vor avea acces la lichiditate în doar 24 de ore, fără birocrație, garanții suplimentare sau constrângeri bancare tradiționale, un pas important pentru fluidizarea capitalului de lucru și creșterea competitivității antreprenorilor. 

Piața de factoring din România, estimată să depășească pragul de 10 miliarde EUR în 2025, reflectă o cerere tot mai mare pentru soluții flexibile de finanțare, în timp ce Spania a atins 266 miliarde EUR. În acest context, noua facilitate poziționează Instant Factoring drept un jucător cheie în accelerarea accesului la capital pentru companiile din cele două piețe.

Mai mult, această colaborare validează, totodată, și evoluția României dintr-o piață percepută drept emergentă într-un partener financiar de încredere. Pentru prima dată, o instituție financiară nebancară românească demonstrează că poate opera la standardele și încrederea unui fond global de investiții, oferind un precedent valoros pentru întreg sectorul fintech din regiune.

„Suntem mândri că portofoliul nostru și disciplina riguroasă în gestionarea riscului au demonstrat că o companie românească poate fi un partener de încredere pentru o astfel de structură de finanțare internațională”, încheie Cristian Ionescu, CEO și cofondator Instant Factoring.

Creștere accelerată și recunoaștere globală pentru un fintech românesc în plină expansiune

Cu peste 100.000 de finanțări acordate, 3.000 de companii susținute și un volum cumulat de peste 350 milioane EUR, Instant Factoring s-a impus drept lider regional în finanțarea digitală a IMM-urilor. Evoluția companiei este susținută mai ales de parteneriatele solide încheiate și de sprijinul instituțiilor europene. 

Începând cu iunie 2024, compania beneficiază de o finanțare de tip Capacity Building din partea Fondului European de Investiții (FEI), în valoare de 5 milioane RON, destinată dezvoltării infrastructurii și extinderii capacității de creditare. Cu sprijinul partenerilor europeni și al investitorilor internaționali, Instant Factoring devine o punte între capitalul global și economia antreprenorială locală, un exemplu de colaborare sustenabilă între fintech și finanțarea tradițională.

Reduceri la produse utile în gospodărie și pentru activitățile de zi cu zi

0

Compania Kaufland România anunță că, de la 5 noiembrie, „dă startul campaniei Black Friday, cu reduceri de până la 60% la o selecție de peste 240 de articole din categoriile electrocasnice, multimedia, textile și produse pentru bricolaj marca PARKSIDE, valabile în perioada 5–11 noiembrie 2025.

Cu prețuri avantajoase și reduceri semnificative, compania pune la dispoziția clienților o gamă variată de produse utile în gospodărie și pentru activitățile de zi cu zi”.

Kaufland România subliniază că, „printre cele mai atractive oferte se numără:

  • Set mixer vertical Braun, 450 W, la doar 139 lei, preț redus de la 249 lei;
  • Friteuză cu aer cald Tefal Dual Easy Fry & Grill, la doar 549,90 lei, preț redus de la 1.299 lei;
  • Mașină de pâine Heinner, 550 W, 15 programe, la doar 219 lei, preț redus de la 449 lei;
  • Cuptor cu microunde Heinner, 700 W, la doar 219 lei, preț redus de la 449 lei;
  • Aspirator vertical Victronic 2 în 1 cu fir, 800 W, la doar 99,99 lei, preț redus de la 179 lei;
  • Fier de călcat Tefal, 1800 W, la doar 69,99 lei, preț redus de la 139 lei;
  • Set de tuns Remington 3 în 1 cu acumulator reîncărcabil, la 79,99 lei, preț redus de la 159 lei;
  • Telefon mobil Honor model X6b, la 349 lei, preț redus de la 449 lei;
  • Căști wireless E-Boda, la 49,99 lei, preț redus de la 110,83 lei;
  • TV Smart SCHNEIDER UHD, la 1.299 lei, preț redus de la 1.599 lei;
  • Troller Lamonza 40×30×20 cm, la 109 lei, preț redus de la 199 lei.

Oferta este completată de produse din gama PARKSIDE, dedicate pasionaților de bricolaj – de la bormașini cu acumulator până la accesorii pentru unelte, toate inspirate de spiritul do-it-yourself al mărcii. 

Printre acestea se numără setul mașină de înșurubat/găurit și mașină cu impact 12V, include 2 acumulatori și încărcător, la 249 lei, preț redus de la 399 lei; aspiratorul de cenușă, 1000 W, la 199 lei, preț redus de la 299 lei; mașina de înșurubat/găurit 3 în 1 cu percuție 20V, la 99,99 lei, preț redus de la 179 lei; cheie cu clichet 20V, include acumulator și încărcător, la 249 lei, preț redus de la 299 lei, și multe altele.

Produsele sunt disponibile în toate magazinele Kaufland din țară, în limita stocului disponibil. 

Întregul catalog de reduceri poate fi consultat online, pe site-ul kaufland.ro/catalog și în aplicația Kaufland Card”.

Prima ediție a CFO Conference din Oradea – principalele concluzii. „CFO-ul ar trebui să devină un profesor pentru organizație din perspectiva inteligenței financiare”

0

Profesioniști din domeniul financiar s-au reunit, pe 22 octombrie 2025, la prima ediție a „CFO Conference” organizată de BusinessMark la Oradea. Pe scena evenimentului au urcat experți de top ce au dezbătut strategiile necesare unui director financiar pentru a conduce organizația în actualul peisaj macroeconomic și fiscal.

În cadrul sesiunilor de prezentări și panelului, invitații au subliniat rolul esențial al directorului financiar ca partener strategic al business-ului, care trebuie să depășească sfera raportărilor și să înțeleagă fluxul complet al proceselor și lanțul de aprovizionare, astfel încât să poată optimiza resursele. De asemenea, experții au tras un semnal de alarmă cu privire la necesitatea profilaxiei riscurilor fiscale, accentuând că, pe fondul digitalizării accelerate a ANAF (e-Factura, e-TVA, e-Transport) și a presiunii de colectare, inspecțiile fiscale sunt tot mai specifice. Ei au subliniat importanța gestionării proactive a riscurilor și a flexibilității în luarea deciziilor bazate pe informații actuale, notând că perioadele de criză, deși dificile, oferă oportunități semnificative de creștere și corecție pentru companiile reziliente.

PRIMA SESIUNE

Daciana Popescu, Finance Director, Plexus, a deschis prima sesiune a conferinței, vorbind despre abilitățile cheie ce îi sunt necesare unui director financiar modern.

Există o serie de elemente esențiale pentru un parteneriat de succes în business. Primul este legat de cunoașterea business-ului – fie că lucrăm în companii multinaționale, că avem afaceri mici, că avem firme de contabilitate, este extrem de important să cunoaștem business-ul. Ce înseamnă asta? Să fim parteneri cu cei care conduc operațiunile; să înțelegem că ceea ce se întâmplă în operațiuni este esențial, pentru că putem oferi suport. Înțelegerea fluxului complet al procesului ajută partenerii financiari să optimizeze resursele. Înțelegerea nevoilor și comportamentelor clienților este crucială, pentru că putem oferi soluții clare, putem veni în parteneriat cu clienții, iar aceste soluții ne pot crește vânzările în companie. Un aspect foarte important este și cunoașterea lanțului de aprovizionare – acest aspect le permite profesioniștilor din finanțe să evalueze costurile și riscurile, aliniind planificarea financiară cu operațiunile lanțului de aprovizionare eficient. Este important să fim prezenți în business – să nu venim doar cu o raportare, ci să fim integrați cu echipele operaționale”, a spus ea.

A urmat Călin Stan, Partener, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, care a vorbit despre profilaxia riscurilor fiscale și ce presupune analiza de risc.

În momentul de față, inspecțiile fiscale se desfășoară pe baza unei analize de risc realizate în interiorul ANAF, ținând cont de criterii obiective. Indicatorii de risc variază foarte mult și acoperă o plajă mare de chestiuni în baza cărora ANAF face o analiză și rezultă un scor de risc. În acel moment, ANAF, obligatoriu, trebuie să trimită o notificare de conformare și să spună care sunt riscurile fiscale raportate la activitate, iar apoi aveți 30 de zile pentru a vă conforma. Notificarea de conformare arată care sunt zonele de interes ale ANAF în ceea ce vă privește. Astfel, poți avea o imagine de ansamblu sau apropiată de plaja chestiunilor care fac obiectul chestiunii de risc. Cum ajungem la profilaxie? Trebuie să înțelegem care sunt acele aspecte ce te duc într-o zonă de risc fiscal cu consecința probabilă a unei inspecții fiscale. În momentul în care înțelegi asta, poți face profilaxie și, periodic, să te uiți dacă sunt depuse declarațiile, dacă am plătit la timp, să revizuim politica prețurilor de transfer, etc. Profilaxia este extrem de importantă, pentru că, în momentul în care vine inspecția fiscală, riscul nu se raportează doar la acele aspecte raportate în notificarea de conformare. Discutăm de un risc pe care nu îl poți controla când vine inspecția fiscală. Dacă a început o inspecție fiscală, nu știi cum se va încheia. Dacă îți faci tu singur o analiză de risc și ajungi la concluzia că, făcând ajustări, preîntâmpini zona de risc”, a spus el.

Adrian Dinu, CEO, Creasoft, a adus în discuție strategiile prin care un director financiar poate eficientiza costurile.

CFO-ul se ocupă de zona de costuri, astfel că o parte care ne interesează este legată de costurile privind administrarea de personal. Aplicația noastră ajută la centralizarea documentelor: contracte, acte personale, evaluări, concedii, SSM și PSI. Este integrată inteligența artificială, care verifică și autocompletează datele din actele încărcate, inclusiv termenele de expirare. Pot fi generate documente de muncă, avem opțiunea de export sau semnare electronică a documentelor de muncă și este integrată cu REGES, astfel că se actualizează automat schimbările în REGES (…).

Avem o aplicație pe care o poate instala orice angajat. Am avut un client unde angajații au fost inițial reticenți în a-și folosi telefonul, însă logistica pentru folosirea cardurilor de acces era destul de complicată, mai ales în zona de producție. Ei pot folosi aplicația pe telefon sau pot avea acces la niște info-chioșchiuri, unde puteau accesa toate informațiile necesare. Însă acum se folosește doar pentru a scoate fluturașii. În Brăila, în zona de producție, au fost peste 1.000 de angajați care au adoptat folosirea telefonului”, a precizat el.

În continuare, Alina Andrei, Partener, Cabot Transfer Pricing, a vorbit despre situațiile în care companiile sunt predispuse unei inspecții fiscale.

Experții OECD care ne evaluează țara în vederea aderării spun că ANAF este cea mai digitalizată instituție din România. La nivelul ANAF există un birou care, pe baza datelor colectate, face analize predictive. Aceste analize predictive au în vedere toate acele informații pe care ANAF le colectează din tool-urile dezvoltate și implementate anii trecuți, în care contribuabilii sunt obligați să declare: e-Factura, e-TVA, e-Transport, ceea ce mă face să cred că ANAF are cele mai multe informații din România. Dacă ar fi integrate într-o bază de date, cred că ar avea o putere de analiză foarte mare și controalele ar fi mult mai targetate. În afară de analizele făcute, toate aceste informații au rolul de a fi utilizate în analiza de risc. Pentru prețuri de transfer, pierderea din exploatare rămâne principalul risc și este probabil să primesc o inspecție fiscală. În practică, în ultimii ani sunt mai dese inspecțiile fiscale în alte orașe față de București-Ilfov. Până anii trecuți, erau firme cu indicatori de risc care nu fuseseră controlate. În alte orașe decât București sunt mult mai multe controale în zona de prețuri de transfer”, a explicat ea.

Daniel Hadar, Tax Director, NNDKP Cluj-Napoca, a explicat, în prezentarea sa, de ce a crescut numărul inspecțiilor fiscale: „În 2024, am avut un deficit uriaș. Am avut o creștere exponențială a dobânzilor și costurilor de îndatorare. Am avut și avem un grad scăzut de colectare a impozitelor și taxelor – în 2024, am fost la 26,1% procente din PIB, față de media Uniunii Europene, care este de 40%. Am avut și o absorbție scăzută a fondurilor europene și din PNRR. Vedem, de asemenea, că avem cel mai mare gap de TVA, ca procent. În 2025, inițial s-a estimat o rată a inflației în scădere de 4,6%, însă rata revizuită ajunge la 9%, ceea ce este foarte mare, și este influențată de mai mulți factori, precum liberalizarea prețurilor la energie. Avem dobânzi foarte mari la serviciul datoriei publice – acestea vor ajunge la 3% din PIB, ceea ce este enorm de mult. La nivelul lui 2024, nivelul datoriei publice a crescut cu 12%. A fost un an electoral și s-au aruncat cu bani în foarte multe direcții. Lucrurile nu stau foarte bine la nivel macroeconomic. Analizând toate aceste informații, ne dăm seama de ce ANAF este mai abrazivă în ceea ce privește interacțiunea cu contribuabilii. Controalele se întâmplă mai repede, deciziile sunt, în anumite situații, nefavorabile. Numărul de inspecții fiscale este foarte mare, există o presiune de a colecta cât mai multe venituri.”

Reprezentanții NOA, Grigore Constantinescu, Internal Audit Partner, și Simona Sarivan, Internal Audit Director, au susținut o prezentare cu tema: „Auditul Intern ca partener de încredere al CFO-ului”.

Când vorbim despre Audit Intern vorbim despre plus valoare și despre cum putem transforma obligația legală într-un vector de creștere pentru companii”, a precizat Grigore Constantinescu.

Auditorii interni nu au un rol doar de a audita probleme, ci de a identifica soluții și o cale spre evoluție societăților. Aceasta ar trebui să fie abordarea tuturor companiilor, atunci când implementează o funcție de Audit Intern. În definiția Auditului Intern, accentul este pus pe a adăuga valoare și de a susține organizația, având un rol de consiliere, de asigurare, arătând lucrurile în perspectivă. Nu identifică doar problemele din trecut, ci poate veni cu o soluție pentru viitorul organizației. Riscul este în centrul tuturor activităților noastre – identificăm riscuri și privim lucrurile din această perspectivă. Când facem evaluarea riscurilor potențiale și planificarea multianuală de Audit Intern, aplicăm principiul Pareto: 80% din efectele pe care le observăm sunt generate de 20% din cauze. Ne concentrăm asupra acelor situații cu impact semnificativ asupra unei societăți. Această identificare a riscurilor este piatra de temelie pentru activitatea viitoare a auditorilor. Ulterior, avem și o etapă de discuții cu managementul companiei, prin care stabilim care să fie misiunile de Audit Intern prioritare pe care să le abordăm în perioada imediat următoare. Astfel conturăm și strategia pe termen mediu-lung a Auditului Intern”, a continuat Simona Sarivan.

SESIUNEA A DOUA

Corina Mureșan, Senior Managing Associate, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, a prezentat câteva soluții pentru îmbunătățirea situațiilor financiare și a cashflow-ului.

Prima soluție vizează recuperarea TVA aferentă creanțelor neîncasate de la clienți. Conform Codului Fiscal, ajustarea TVA e permisă la data deschiderii procedurii falimentului sau la data aprobării Planului de Reorganizare prin care creanța este modificată sau eliminată. Totuși, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit că o astfel de abordare este contrară Directivei de TVA și că ajustarea de TVA ar trebui permisă la momentul la care există probabilitatea de neîncasare a creanțelor respective. Un termen de 6 luni, cum a fost cazul în speța respectivă, a fost considerat suficient pentru posibilitatea ajustării.  Astfel, recomandarea este să analizați situația și vechimea creanțelor neîncasate pentru a se putea determina eligibilitatea solicitării ajustării de TVA, împreună cu documentele justificative necesare și un timeline estimat de obținere de la bugetul de stat a acestor sume. O a doua soluție este obținerea dobânzilor de întârziere și actualizarea cu rata inflației a principalului pentru toate sumele recuperate cu întârziere de la autorități, precum: TVA rambursată cu întârziere, alte creanțe fiscale, sume achitate în baza deciziilor de impunere anulate ulterior, concedii medicale și de maternitate restituite cu întârziere, sume reprezentând granturi, subvenții ajutoare de stat plătite cu întârziere”, a spus ea.

Marius Maier, Partener, Director General, CMC GRUP RISK  a adus în discuție importanța managementului de risc.

Am ajuns, în timp, la concluzia că nu este suficientă cumpărarea de asigurări, ci că trebuie să extindem managementul de risc, să acționăm preventiv, iar managementul de criză este necesar în situații care pot afecta supraviețuirea sau reputația companiilor. Foarte des, întâlnim situații în care nu verifică nimeni maniera în care acele situații de risc s-au întâmplat. La nivel internațional, există numeroase studii privind situațiile de risc care «pândesc» organizația. Un studiu arată că riscul cibernetic este în top 5. În România, riscul politic și-a dovedit efectul și impactul. Asiguratorii ne învață că riscul e acea situație care e viitoare, care afectează obiectul asigurat și care provoacă pagube. Am încercat să înțeleg contextul unui CFO – el se bazează pe extrem de multe instrumente și trebuie să fie pregătit, pentru a avea perspectiva de ansamblu, care îl ajută. Există soluții pentru a gestiona riscurile: avem platforme, avem soft-uri specifice care ne ajută.”

Ultima parte a conferinței a fost dedicată unui panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Mircea Varga (Teilor Holding, Star Stone, Perla Harghitei, Apemin Tușnad), Iulia Mitaru (Celestica), Alina Silaghi (ProfiDOC), Ovidiu Robotin (Qubiz Group) și Laszlo Galik (Cesal – Atlas Group).

Un CFO joacă un rol strategic la nivelul organizației, au subliniat invitații panelului. În acest context, Mircea Varga, Chairman of the Board, TEILOR Holding; Trusted Advisor to the Board, Star Stone, Independent Board Member, Perla Harghitei  & Apemin Tusnad, a explicat: „Dacă nu știi să iei decizii în momente dificile, riști să te scufunzi cu tot cu barcă. Skill-urile unui CFO, din punctul meu de vedere, sunt același, însă contextul s-a schimbat. Trebuie să știm să folosim skill-urile într-un mediu mai dificil. Poziția de CFO este foarte importantă; el trebuie să fie un business partner, să se implice, să înțeleagă vremurile, însă în acest context, CFO-ul ar trebui să devină un profesor pentru organizație din perspectiva inteligenței financiare. Cifrele nu sunt doar obligația CFO-ului, ci trebuie asumate de fiecare manager – aici este rolul CFO-ului: să educe financiar organizația și să nu le lase izolate datele în departamentul financiar. Uneori, oamenii nu înțeleg cifrele. Se înțelege foarte bine business-ul din perspectivă organizațională, comercială – brand, produs, piață -, dar când mă uit în zona de înțelegere financiară a business-ului, aici dă cu virgulă. Cu precădere, în zona de management, înțelegerea financiară nu este eficientă, iar deciziile se iau dintr-o zonă emoțională. Rolul unui CFO, din acest punct de vedere, nu a fost nicicând mai important. Un CFO trebuie să crească nivelul de înțelegere a business-ului. Orice companie inteligentă financiar va trece mai diferit și mai bine ca orice altă companie care nu își face temele.”

Noi activăm în sectorul materialelor de construcții – suntem printre cei mai afectați de tot contextul local. În același timp, anul trecut a fost cel mai bun an din istoria companiei, iar anul acesta va fi unul și mai bun. Avem o creștere de două cifre de la an la an. Piața este în scădere de anul trecut. Pe cantități vedem că scăderea continuă pentru anul acesta, în special începând cu luna august. Ce se întâmplă în economie, în România și la nivel global, reprezintă cicluri economice normale, care revin la câțiva ani. Considerăm că suntem pregătiți pentru ele – se pune accent foarte mare pe eficientizare și pe răspunsuri rapide la provocările care ar putea să apară. Să încercăm să ne pregătim pentru cele mai rele scenarii. Continuăm investițiile în ce putem – credem în economia țării care, probabil, nu își va reveni anul viitor, însă aceste cicluri se vor termina. Este multă oportunitate într-o criză, poate mai multă decât într-o piață în continuă creștere. Ce vedem acum este o corecție, cu ajutorul gratuit al decidenților politici. Investim pe capacitate de producție, pe automatizare, iar la nivel de grup investim în digitalizare – am făcut pași semnificativi și ne ajută să luăm decizii în timp real și în cunoștință totală de cauză. Ce am văzut este că decizia de mâine bazată pe informațiile de astăzi s-ar putea să vină cam târziu. E important să avem informații actuale, să fim flexibili, să decidem rapid, în baza acestor informații”, a intervenit, la rândul său, Galik Laszlo, Director Financiar Executiv – membru al Board-ului, Cesal – Atlas Group.

Așteptăm mai multă claritate de la autorități pentru că, fără prea multă claritate, vom avea o aterizare forțată a economiei, iar mediul de business va avea mult de suferit. Începând din decembrie 2024, am început să facem o analiză detaliată a piețelor în care activăm. Am analizat informațiile colectate și, în baza lor, am decis să facem investiții în următorii ani. În 2026, investim mult în crearea de parteneriate noi, piețe noi, domenii noi, în care nu am activat anterior, tocmai pentru că ne-am dat seama că trebuie să facem o schimbare radicală în abordarea piețelor. Ca finanțare, suntem destul de fericiți să ne finanțăm prin surse proprii”, a spus, în continuare, Ovidiu Robotin, Chief Financial Officer, Qubiz Group.

La rândul său, Alina Silaghi, Expert Accountant, Financial Auditor, Business Consultant, Administrator ProfiDOC, a completat: „Există, în România, o presiune fantastică pe tot ce presupune costurile cu energia, materia primă, forța de muncă. Avem un impact major și nu estimez că în 2026 lucrurile vor fi mai roz. Avem o reziliență mare, suntem atenți la tot ce putem optimiza – aici vorbesc de digitalizare, de creșterea eficienței pentru a menține nivelul costurilor, însă mă întristează această așteptare de a vedea dacă deschid divizii noi, business-uri noi. Există o problemă și pe piața de creditare. Vedem o stare de așteptare care, pentru cei care vin de zona de business, există o stare de supărare – oamenii își doresc să facă lucruri, însă, cumva, nu mai au curajul de a merge înainte; este un stand-by care nu cred că este sănătos pentru business. Ultimii 30 de ani ne-au învățat să ne adaptăm, regrupăm, găsim noi soluții, chiar dacă poate nu vom fi în 2026 pe un trend de creștere. Este important să înțelegem că trebuie să găsim soluții, să fim pregătiți pentru ele. Antreprenorii, în 2026, vor fi să învețe să lucreze la aceste aspecte, dacă nu se pregătesc acum, pe final de an.

În industria electronică, suntem pe creștere. Eu sunt într-un rol global. 2025 a fost un an extraordinar de bun, pentru că organizația noastră a învățat să fie rezlilientă – criza din 2008, criza pe lanțul de aprovizionare, toate acestea ne-au pregătit. Am învățat că trebuie să avem o balanță foarte puternică, o lichiditate foarte bună. Avem norocul să fi schimbat strategia la nivel global, acum 10 ani. Avem clienți din giganții IT. AI-ul «explodează», iar pentru AI e nevoie de echipamente, iar noi producem foarte multe din echipamentele lor. La nivel global, am crescut, arată bine situația. La nivel de România, este o poveste la fel de frumoasă pentru 2025. Cred că Celestica a avut, în țara noastră, cea mai mare cifră de afaceri din ultimii ani. Vedem 2025 într-o poziție bună, dar 2026 nu pare să fie la fel de frumoasă. Credem că vom avea o scădere, însă avem business-uri pe care intenționăm să le câștigăm, însă avem și provocări. Concurența pe costuri este foarte mare. Suntem mai scumpi decât țări din zona Asiei – trebuie să găsim soluții pentru scăderea costurilor. Avem probleme de turnover, de forță de muncă, iar în 2026 trebuie să ne uităm din nou la ele. Instabilitatea fiscală este o provocare – avem sisteme ușor de adaptat la ce se întâmplă, însă e complicat să te adaptezi, să schimbi toate lucrurile în sistem, când se schimbă TVA-ul de la o lună la alta. Se resimte un impact operațional, însă deocamdată suntem optimiști”, a adăugat Iulia Mitaru, Financial reporting Director, Celestica.

„CFO Conference” este un proiect realizat de BusinessMark

Partenerii evenimentului au fost: Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, EY România, NOA, Cabot Transfer Pricing, NNDKP, Creasoft.ro, CMC GRUP RISK ADVISOR

Parteneri de tehnologie: 4pay.ro

Partener de monitorizare: mediaTrustParteneri media: spotmedia.ro, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, Curierul Fiscal, 1asig.ro, debuzz, MATEK, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, Transilvania Business, PRwave, Club Economic, România Durabilă, Economistul, AngajatorulMeu.ro, BusinessVoice, Spatiulconstruit.ro, Business Press, Bănățeanul, Express de Banat, Arad24.net, Business Voice

Magnetico Brașov 2025 – principalele concluzii: „Trebuie să acționăm astfel încât să construim zona de siguranță psihologică printr-un dialog cu echipele de HR, de management, de C-Level”

0

Specialiști din departamentul de Resurse Umane din Brașov s-au reunit, pe 16 octombrie 2025, la o nouă ediție a evenimentului „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices”, pentru a discuta despre cele mai eficiente strategii pentru atragerea talentelor și păstrarea angajaților motivați și implicați. 16 profesioniști din domeniu au discutat, la evenimentul organizat de BusinessMark, despre ce determină, în prezent, „magnetismul” unui brand de angajator și cum se transformă organizațiile într-o piață a muncii dinamică și provocatoare.

Evenimentul a inclus sesiuni de prezentare și un panel de dezbatere, moderator fiind Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark. 

PRIMA SESIUNE

Aurelia Florea, Director Dezvoltare Organizațională și Experiența Angajaților, Miele Tehnica România,, a deschis prima sesiune a conferinței vorbind despre viitorul rol al HR-ului.

Vorbim despre restructurări, reașezări, însă cum putem face asta cu sens, astfel încât să ne păstrăm latura umană? Dacă nu luăm măsuri astăzi, în 25 de ani s-ar putea să nu mai existe această profesie. Trăim a cincea revoluție industrială – AI-ul este deja în viața noastră. Astfel, trebuie să începem să ne gândim la cum vom face față tuturor provocărilor și cine ne va ghida prin această eră a transformării. În fiecare zi ne confruntăm cu provocări noi, iar necunoscute tot apar în viața noastră. Viața nu va fi mai simplă, ci din ce în ce mai complicată. Avem nevoie de curaj să spunem «NU» atunci când trebuie, curaj să comunicăm liderilor business-ului ce avem de făcut. Trebuie să găsim echilibrul de a ține toți angajații implicați, să aducă valoare și să contribuie. E important, în toată această volatilitate, să avem înțelepciunea, să vedem ce stă în controlul nostru și ce nu, să comunicăm clar. HR-ul nu este doar un departament. În contextul actual, este un game changer, iar atât timp cât acționăm cu un scop, avem o viziune și transformăm cu intenție, nu avem cum să eșuăm”, a spus ea.

În continuare, Corina Neagu, Managing Partner, DARE – Development Advice & REsources, a adus în discuție strategiile prin care oamenii de HR se pot asigura că nu pierd angajații din prima zi de lucru și rolul onboarding-ului în retenția talentelor.

De ce contează cu adevărat procesul de onboarding? Este vorba despre Employee Experience – 22% dintre noii angajați pleacă în primele 45 de zile. 4% nu se mai întorc după prima zi. Mi se pare că s-a dezumanizat foarte mult acest proces – oamenii nu mai primesc feedback, însă dacă avem un proces de recrutare corect, ajungem mai greu la etapa în care omul să plece foarte rapid din companie. Avem 5 etape ale unui proces de onboarding. Mai întâi, vorbim despre viziune: Ce impresie vrem să face candidatului? Această etapă începe înainte de prima zi a candidatului în companie. Atenția la detalii este foarte importantă. A doua etapă este legată de nevoile angajatului: conformitate, clarificare, cultură și conectare. Avem nevoie, ca angajat, să știu ce responsabilități am, la finalul zilei, și ce impact au activitățile mele asupra companiei? A treia etapă vizează structura. În următoarea etapă, noul angajat trebuie să înțeleagă rapid ce aduce în ecuație, iar managerul are un rol extrem de important aici. Ultima parte este cea de evaluare: cum se simte angajatul? S-a integrat? I-a fost pus la dispoziție tot ce are nevoie?”

Mihaela Colesnic, Tax & Legal Manager, SD Worx Romania, a prezentat cele mai recente modificări cu impact asupra departamentului de HR. 

Recomand să treceți la REGES ONLINE. Recomand să verificați informațiile, pentru că au fost erori la transferul din vechea aplicație în noul sistem. Din experiența mea, au existat inadvertențe în ceea ce privește datele de sfârșit, contracte dublate, etc. Trebuie să transmitem date în puls – vorbim de acele date pe care le găsim în contractele de muncă aplicabile din 2022. Să fim atenți să actualizăm modelul de contract conform standardelor din 2022.

Partea de paryroll devine din ce în ce mai complexă – avem baze de calcul diferite pentru fiecare contribuție, avem excepții, deduceri. Conform studiului intern făcut de SD Worx, cele mai mari provocări în salarizare sunt: reducerea costurilor de procesare a salariilor (33%), îmbunătățirea experienței angajaților legată de salarizare (29,6%), asigurarea corectitudinii salarizării și gestionarea erorilor (29,5%), accelerarea procesului de salarizare și reducerea timpului de procesare (28,2%)”, a spus ea.

Marius Barbu, Avocat specializat în dreptul muncii, Senior Associate, D&B David și Baias, a adus în discuție legislația privind transparența salarială și miturile asociate acestei directive.

Primul mit este că, odată cu implementarea directivei în legislația noastră, va fi obligatorie publicarea salariului în anunțul de angajare. Dacă ne uităm la directivă, însă, această obligație nu există ci, înainte de a negocia, angajatorul trebuie să discute cu candidatul despre grila de salarizare pentru acel post. Un alt mit este că se vor interzice clauzele de confidențiale a salariului, însă această informație este corectă parțial. Un salariat nu se va putea duce să posteze pe LinkedIn salariul; directiva reglementează faptul că lucrătorii nu trebuie împiedicați să divulge informații despre remunerație atunci când scopul este asigurarea aplicării principiului egalității de remunerare. Înainte de transparentizare, trebuie să discutăm, însă, despre egalitate, astfel încât să transparentizăm cât mai coerent. Directiva ne aduce ca obligație să agreăm și să negociem cu sindicatul și reprezentanții salariaților criteriile în baza cărora se stabilește munca de aceeași valoare. Acest acord se poate face prin intermediul negocierilor colective, însă chestiunea aceasta este recomandat a fi evitată, pentru că asta înseamnă să negociem criteriile la 1-2 ani, ceea ce aduce instabilitate”, a spus el.

A urmat Giorgiana Matei, Head of Human Resources, Airbus Aerostructures. Ea a vorbit despre impactul tehnologiei asupra modului în care lucrăm și asupra așteptărilor. 

Cum ne-a schimbat internetul? Ne-a făcut să fim curioși în alte moduri; s-a schimbat modul în care punem întrebări. A devenit mult mai simplu să fim curioși despre alți oamenii, ceea ce duce la comparație socială și la o nevoie de a proiecta în online o imagine diferită despre cea din viața de zi cu zi. Modul în care explorăm informațiile s-a schimbat; avem o curiozitate superficială. Faptul că avem acces la atâtea informații nu ne mai lasă timp cu noi. Ușurința cu care obținem informații sau soluții, de multe ori pe loc, duce la o frustrare legată de situația în care nu avem acces la informațiile respective instant. Ne confruntăm și cu un information overload – nu mai știm să filtrăm informația, să vedem ce ne e util, ce ne e relevant și, astfel, ajungem la o oboseală informațională și la FOMO. Cum se traduc aceste aspecte la locul de muncă? În primul rând, prin evitarea interacțiunilor directe – vorbim despre oameni, însă nu cu oamenii respectivi. Vorbim și despre o nevoie de a primi, nu de a căuta răspunsuri sau soluții rapide pentru problemele întâmpinate. A treia problemă este legată de rămânerea în zona de confort, unde lucrurile vin spre oameni, fără a fi nevoiți să facă ei eforturi pentru a le obține. Ce putem să facem? Cred că totul stă în întrebările potrivite, care sunt cruciale în construirea unui brand puternic – vorbim de felul în care oamenii se identifică cu valorile din interiorul companiei.”

A urmat Adrian Dinu, CEO, Creasoft IT, care a vorbit despre eficientizarea activității din departamentul de Resurse Umane, prin intermediul soluțiilor digitale. 

Dosarul electronic personal constă în toate documentele HR: acte de muncă, acte personale, evaluări, concedii, SSM/PSI. Datele ajung acolo prin upload – la upload de documente, inteligența artificială citește toate datele și le adaugă automat. Similar, dacă aveți diverse documente care expiră, platforma citește automat datele de expirare și creează alerte automate. Cea mai importantă parte este generarea de documente din șabloane, pentru că ne ajută să economisim foarte mult timp. Dacă cerem, de exemplu, generarea unui contract de muncă, el se completează automat cu datele angajatului. Semnătura electronică este un act adițional olograf prin care angajatul e de acord să semneze electronic documentul de muncă și se autentifică automat cu un device. Din acel moment, angajatul semnează electronic documentele sale. După ce a fost semnat, documentul se duce automat în dosarul electronic al angajatului”, a explicat el.

Luiza Banyai, Member of Romanian Council Board, Romanian Diversity Charter, People Experience Expert & Companies Transformation Advisor, a încheiat prima sesiune a ediției „Magnetico” de la Brașov vorbind despre ce pot face liderii pentru a păstra angajații motivați.

Se vorbește mult despre siguranță psiho-socială. Când nu te simți în siguranță, apar conflictele. Toți adulții au nevoie să simtă că sunt utili, că au impact, că se conectează și că au recunoaștere. De aceea ne cer și angajații și candidații și managerii feedback – e important să oferim feedback, dar și să învățăm cum să primim feedback. Este important să fim atenți la semnificație și vizibilitate, pentru că, dacă una dintre ele nu este prezentă la angajați, apare demotivarea. Un angajat care este implicat și angajat în ceea ce face se remarcă prin cum vorbește, cum se implică, cât de mult îi pasă. De asemenea, încep să lipsească din vocabular trei cuvinte ale inteligenței emoționale: «Bună ziua», «Mulțumesc», «Te rog». Experiența trecută influențează și ea percepția. Atât timp cât înțelegi că cel mai important lucru este să înțelegi mai întâi ce înseamnă să te accepți tu pe tine, să te înțelegi tu pe tine, să ai timp pentru tine, în calitate de manager, poți să le oferi și celorlalți aceleași lucruri apoi. Realitatea individuală impactează foarte mult comportamentul – să le explicăm celor din companii că valorile sunt conceptuale, iar comportamentul influențează ceea ce trăim. E important ca managerii să înțeleagă cum pot să explice aceste tipuri de valori oamenilor, cum să le comunice, cum să facă angajații să se simtă vizibili”, a spus ea.

SESIUNEA A DOUA

Ana Maria Diceanu, Founder & CEO, Brain4Strategy, a deschis a doua sesiune vorbind despre rolul HR-ului în comunicarea poli-criză și a explorat impactul și responsabilitățile HR-ului în medii de criză multiple și continue.

Într-o comunicare de criză, este esențial să ne uităm la impactul crizei în interiorul companiei. Nu există momente de liniște și pace decât între două crize – aceasta este realitatea în care ne aflăm astăzi. Stabilitatea nu mai există, există doar momente de liniște între două crize. Conform unui studiu din 2024, jumătate din motivele pentru care apar crize țin de angajați, de management, discriminare, de hărțuire și de ce fac bine sau rău organizațiile. Astăzi, managerii nu prea mai au empatie pentru oameni – niciun CEO, manager, nu mai e dispus să aibă grijă de angajat. Astfel, zero empatie la nivel de leadership duce la crize complexe, la o lipsă de motivație. Pe de altă parte, angajatul ajunge și vorbește online despre situațiile prin care a trecut la interviuri, la locurile de muncă. Indiferent dacă ești CEO-ul unui start-up, CMO-ul unui brand consacrat sau director HR, trebuie să știi cu cine vorbești – să mapezi publicul țintă. Dacă ceva se întâmplă în online, trebuie să știm cine răspunde, cum monitorizăm și ce le spunem angajaților, să știm care este procedura și să stabilim ce tone of voice folosim”, a atras ea atenția.

Petru-Iulian Mureșan, Antreprenor, Consultia – platforma SSM.ro, a vorbit despre digitalizarea activității privind siguranța și securitatea în muncă. Astfel, el a explicat: „Platforma are conectivitate cu tot ce înseamnă sistemul digital – dacă aveți o platformă de HR, acestea se pot conecta, cât totul să fie totul automatizat. Aplicația intră pe pilot automat, trimite instruirile de care ai nevoie. Echipa din spatele aplicației este constituită din specialiști în domeniul SSM și PSI. Toate documentele se mută automat în arhiva electronică a angajatului, iar ITM face controalele direct pe platformă. Avem procese verbale, avize care sunt semnate electronic. Platforma este o unealtă de lucru pentru cei ce lucrează în SSM și PSI. Facem și conectivitatea cu medicina muncii. Avem mai multe sisteme de acces a angajaților în platformă – se pot loga cu cardul de acces cu care intră la locul de muncă. Angajații nu trebuie să aibă semnătură electronică, pentru că sistemul este integrat. Se poate semna inclusiv cu buletinul electronic, cât angajatul să se poată loga.”

A urmat Anca Gurzu, Key Account Manager, Bringo, a adus în discuție beneficiile prin care organizațiile pot contribui la work-life ballance-ul angajaților. 

Vorbim din ce în ce mai des despre atragerea sau reținerea angajaților, însă, de fapt, este o poveste despre valorile pe care le avem și modul în care se simt colegii care sunt alături de noi. «Cumpărăturile la noi, viața la tine» este beneficiul pe care vrem să îl aducem în viața clienților noștri, astfel încât ei să aibă timp se poată ocupa de lucrurile care contează. La finalul zilei, este important cât timp ne mai rămâne după o zi de muncă. Pe lângă beneficiile extrasalariale, vedem că angajatorii pun accent și pe servicii care să vină să ajute angajații să aibă mai mult timp pentru familii, pentru hobby-uri. Cum facem din work-life balance ceva concret? Conform unui studiu, românii consideră că beneficiile care îi ajută să aibă o balanță cât mai echilibrată între viața personală și profesională reprezintă ceva esențial pentru ei”, a explicat ea.

Ultima parte a conferinței a fost dedicată unui panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Olimpia Dorneanu (Nagarro), Raluca Puiu (Fuerda Smartech), Adriana Bucovanu (in-tech Engineering Services), Ana Lupulescu (PRODLACTA), Oana Popa (Rețeaua de Sănătate Regina Maria) și Andrei Ispas (Capgemini Engineering).

Retenția talentelor a devenit o provocare tot mai mare în contextul actual, au subliniat invitații din panel. În acest context, Oana Popa, Health & Wellbeing Lead și Psiholog, Rețeaua de Sănătate Regina Maria a precizat că: „Retenția talentelor este din ce în ce mai provocatoare, iar partea de siguranță psihologică la locul de muncă a fost dintotdeauna importantă, însă acum devine din ce în ce mai relevantă. Vorbim de crize, de frică, de incertitudini, iar în momentul în care nu ne simțim în siguranță avem tendința de a acționa prin fight, flight sau freeze. De aceea, trebuie să acționăm astfel încât să construim zona de siguranță psihologică printr-un dialog cu echipele de HR, de management, de C-Level. Ar trebui să fie o prioritate de top în organizații și pentru atragerea, dar și pentru reținerea talentelor.

Vorbim despre restructurări, reorganizări, concedieri, însă schimbările, ritmul vieții, modul în care informația ajunge la noi este mult mai alertă ca acum 20-30 de ani. Impactul psihologic al modului în care sunt construite știrile, social media, ne pot induce ușor o stare de teamă și de incertitudine, dacă nu avem o gândire critică dezvoltată. Să fim atenți și să realizăm că schimbarea este singura constantă din viață. Trăim într-un mediu care se întâmplă accelerat. Noi nu știm cum vor arăta organizațiile peste 5-10 ani și ce locuri de muncă vor mai exista. Avem programe pe care le desfășurăm în organizații în contextul acesta de schimbare. Și, atunci, revenim la zona de siguranță. Noi, ca indivizi, avem nevoia primară de a ne conecta la nivel uman. Nu este suficient să ne luăm informațiile – valoare este din conexiunea pe care o avem și din felul în care construim lucrurile, la nivel uman.”

Dincolo de siguranța psihologică, angajații își doresc, totodată, ca munca lor să aibă sens, a completat Raluca Puiu, HR Manager Europe, Fuerda Smartech. „Competiția, în acest moment, nu mai este pe partea salarială, ci pe competențe, pe încredere. Angajații își doresc să simtă că munca lor este valorizată. De aceea, încercăm să ne orientăm spre uman, spre empatie, într-o lume atât de digitalizată. S-a schimbat piața, s-a schimbat profilul candidatului. Ne uităm cu atenție și către candidații deschiși și dispuși să învețe. Către candidații care știu cine sunt și își doresc să contribuie la succesul organizației noastre. Nu mai este despre ce știu, ci despre ce vreau să știu, ce vreau să învăț și cum ajungem acolo. În producție, noi ne dorim să avem și engagementul lor și să le adresăm nevoile. Pe zona de HR, am automatizat procesele, însă am implementat zona de Stay Interview, pentru a vedea ce nevoi au, ce provocări, ce putem face pentru a-i ajuta pe angajații noștri”, a continuat ea.

La rândul său, Adriana Bucovanu, Manager Resurse Umane, in-tech Engineering Services, a intervenit precizând că: „Pentru retenție, pe noi ne ajută flexibilitatea dată de munca de acasă. Dacă își respectă task-urile, noi suntem de acord ca ei să își mențină work-life balance-ul. Pandemia a creat nevoia de a avea un workshop cu privire la situații de criză. Acest workshop este disponibil și astăzi, iar la ultima sesiune s-au înscris chiar și project leaders din Germania. Toți se confruntă cu aceleași situații – în discuțiile cu angajații, managerii trebuie să gestioneze și crizele pe care oamenii le resimt. Crizele se resimt subiectiv – un eveniment minor pentru mine poate fi perceput diferit de către un coleg. Astfel, în calitate de HR, de team leader, trebuie să înțeleg că asta simte persoana din fața mea și să mă ocup de cum pot duce discuția dinspre o reacție emoțională spre una rațională. Dimensiunea aceasta de suport este foarte importantă. Facem eforturi pentru a înțelege colegii că nu dezbatem subiecte polemizate, pentru a menține coeziunea echipei. Nu le-am negat fricile, ci le-am considerat prin perspectiva modului în care se răsfrâng asupra fiecărui om.”

Pentru noi, cei care activăm în domeniile tech, software, automotive, inginerie, contextul actual este unul destul de dificil. Sunt factori, în principiu din extern, care contribuie la contextul în care suntem astăzi – vorbim de factori politici, de schimbare de tehnologie, introducerea AI-ului. Vorbim și despre tarifele de import, de războaie, instabilitate din partea unor furnizori – toate acestea duc la probleme mari pentru producătorii din Europa. În ultimii doi ani, s-a schimbat foarte tare piața, mai ales în domeniul nostru. Cumva, și puterile s-au schimbat, iar astăzi puterea stă la angajator, întrucât oferta de joburi noi este foarte mică, iar candidați sunt foarte mulți. Atragerea și reținerea talentelor sunt două aspecte diferite. Atragerea o atingi și cu stimuli financiari, însă retenția o menții prin stabilitatea și siguranța job-ului. În industrie sunt multe probleme, se taie bugetele pentru resurse umane. Din punctul meu de vedere, eu văd responsabilitatea împărțită între angajat și angajator – ambii trebuie să fie deschiși la nou, la flexibilitate, la adaptarea la noile tehnologii, la up- și reskilling, pentru a supraviețui în acest context”, a spus, la rândul său, Andrei Ispas, Head of Practices, Capgemini Engineering.

Încercăm să construim ecosisteme unde colegii să simtă că pot învăța, că se pot dezvolta. Un trend pe care l-am observat este că, până acum, oamenii creșteau pe verticală – pe o anumită tehnologie sau zonă, însă acum, cu digitalizarea, oamenii trebuie să crească și pe orizontală, pentru a acumula noi cunoștințe, abilități. Ne uităm la adaptabilitate, agilitate, la cât de repede pot asimila informația. Este o schimbare în sensul în care, la colegii din zona tehnică ne uităm inclusiv la skill-urile din zona soft. Înainte nu erau atât de importante, însă cum AI-ul vine și recuperează teren în zona tehnică, plusul vine din zona soft”, a intervenit, în continuare, Olimpia Dorneanu, People Partners Lead, Nagarro.

Este importantă alinierea organizațiilor între ce se spune și ce se face – să încercăm să nu promitem fără să nu fie foarte bine susținut ceea ce facem. Ne uităm la alte skill-uri, care înainte treceau înaintea experienței. Punem accent pe partea de legături interumane între colegi, între management și angajați. Dacă un angajat ajunge la HR să se plângă de ceva, înseamnă că undeva s-a rupt firul, pentru că trebuia să meargă mai întâi la șeful lui. Dacă șeful lui nu a reușit cum să îl ajute, intervenim și noi să încercăm să aflăm ce s-a întâmplat, să stabilizăm tot timpul relația. Managerii sunt cel mai aproape de oameni. Ne place foarte mult când vine cineva și ne spune că au avut rude, bunici, care au lucrat în fabrica noastră și vor să lucreze și ei pentru noi. Ne-am mai axat mult pe partea de a da înapoi comunității ce putem, prin susținerea echipelor, prin învățământ dual, mergem spre inițiative de mediu”, a adăugat Ana Lupulescu, Human Resources Manager, PRODLACTA.

Evenimentul a fost organizat de BusinessMark și face parte dintr-un proiect mai amplu, cu ediții la București, Craiova, Iași, Pitești, Cluj-Napoca, Galați-Brăila, Oradea, urmând să ajungă și la Timișoara  și Sibiu. 

Partenerii evenimentului au fost: SD Worx România, OLX Locuri de Muncă, Rețeaua de Sănătate Regina Maria, Smartree, D&D David și Baias, Creasoft.ro, Consultia – platforma SSM.ro

Partener de tehnologie: 4pay.ro

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: Sibiul Azi, Spotmedia.ro, Ziarul Bursa, Portal HR, Revista de HR, AngajatorulMeu.ro, PRwave, Business Voice, Digital Business, Debizz, MATEK, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, Global HR Manager, EventsMax, spatiulconstruit.ro, Club Economic, România Durabilă, Economistul, Business Press

Principalele concluzii ale conferinței „Magnetico” de la Oradea: „Oamenii caută mai mult decât un loc de muncă. Sunt preocupați de experiențele pe care le trăiesc și de grija autentică pe care o simt din partea managementului”

0

Specialiști HR și lideri de business din Oradea au participat, pe 23 octombrie 2025, la o nouă ediție a conferinței „MAGNETICO. How to attract and retain talents improving employer branding and creating meaningful HR practices”. Evenimentul a fost organizat de BusinessMark la Hotel Ramada și a reunit 13 lideri din importante companii, care au explorat cele mai eficiente strategii privind recrutarea și atragerea talentelor și construirea unei culturi organizaționale atractive pentru angajați. 

Conferința a inclus sesiuni de prezentări, o discuție 1-to-1 și un panel de dezbatere, în cadrul cărora invitații au subliniat necesitatea ca organizațiile să dezvolte unor strategii umane autentice, concentrate pe siguranța psihologică și pe îndeplinirea celor șase nevoi umane de bază: certitudine, varietate, semnificație, conexiune, creștere și contribuție. Totodată, invitații au fost de părere că transformarea digitală și adoptarea AI trebuie să meargă mână în mână cu empatia, eliberând astfel timpul specialiștilor HR pentru a asculta activ și a înțelege nevoile profunde ale angajaților.

PRIMA SESIUNE

Bogdan Băbălău, Talent Acquisition Manager, Plexus Corp, a deschis prima sesiune a conferinței vorbind despre strategiile pentru a menține angajații motivați. „În recrutare măsurăm dacă oamenii rămân în organizație și, dacă rămân, dacă au realizări de performanță. Am stat să fac research să înțeleg ce se întâmplă la nivel global din perspectiva performanței, iar un element comun este implicarea oamenilor la locul de muncă. 77% dintre oamenii pe care noi îi avem în companii sunt neimplicați, vin la job pentru că au nevoie, pentru că s-au scumpit facturile și ca să bifeze prezența acolo. Când vorbim despre oamenii actively disengaged, vorbim despre angajați care fac acțiuni care impactează rezultatele echipei și a celorlalți oameni. Dacă nu ne uităm atent, la nivel de organizații, să vedem ce putem face cu oamenii noștri, o să ne coste atât bani, cât și performanță, oameni buni care pleacă”, a spus el.

A urmat Adrian Dinu, CEO, Creasoft, care a prezentat soluția pentru realizarea pontajului electronic. Astfel, el a explicat: „Zona de pontaj a trebuit să o diversificăm, pentru că pontajele sunt de trei feluri: pontaj teoretic, pontaj real și pontajul real ajustat, în care introduci algoritmi de automatizare și poți customiza anumite reguli. Avem și zona de self-service angajați – te poți ponta cu telefonul, prin intermediul unei aplicații. Angajatul are, acolo, cereri de concediu, planificator de lucru, fluturași. La noi, evaluarea angajaților se poate face extrem de dinamic – puteți crea criterii de evaluare și ponderi. Evaluarea va fi extrem de importantă, din iunie, când va intra în vigoare noua legislație privind transparența salarială, pentru că veți avea nevoie de rapoarte pentru a demonstra de ce există diferențe de peste 5% la salarii, între angajați. Oricine are un software HR are o interfață unde pune dosarul electronic personal al angajatului – ar trebui să existe acolo toate documentele de HR: acte de muncă, acte personale, evaluări, concedii și fișe SSM/PSI.”

Luminita Mesaros, Specialist HR, Golde Oradea, a vorbit, în continuare, despre cum pot organizațiile să transforme angajații în oameni care aleg să rămână.

„Ce facem cu angajații ca ei nu doar să lucreze, ci să se simtă implicați, văzuți, valorizați? Răspunsul la această întrebare vi-l voi oferi prin teoria celor 6 nevoi. Noi, oamenii, avem nevoie de certitudine și de siguranță – cu toții facem lucruri pentru a ne simți în siguranță; este o nevoie de bază pe care o avem, dar pe care o interpretăm în mod diferit, o valorizăm în grade diferite. În cadrul companiilor, această siguranță trebuie satisfăcută, pentru că, altfel, ei vor pleca. A doua este nevoia de varietate – să nu stăm prea mult în zona de siguranță, de rutină. Varietatea poate fi atinsă prin job rotation, de exemplu. A treia nevoie este legată de semnificație, de nevoia de a conta, de a avea impact. A patra nevoie este legată de conexiune, apartenență. A cincea nevoie este cea de creștere, de progres, iar ultima este nevoia de a contribui, de a da fără să aștepți ceva în schimb. Aici intră activități de CSR, de voluntariat, pe care compania le oferă către angajați, pentru a simți că pot contribui. Putem contribui și altfel în echipa din care facem parte. Tony Robbins pune că primele patru nevoi sunt cele care descriu personalitatea noastră, iar ultimele două sunt pentru sufletul nostru. Nu există retenție fără relație, nu există loialitate fără sens și nu există brand de angajator fără emoție umană.”

Ciprian Chiorean, General Manager, SD Worx Romania, a vorbit despre modul în care transformarea digitală se reflectă la nivelul departamentului de HR.

Dacă ne uităm, în momentul acesta, pe piață, nu numai în România, ci și la nivel internațional, transformarea a luat o direcție mult mai dinamică, ceea ce înseamnă că trebuie să ne adaptăm, la nivel de companie, pentru a rămâne relevanți. Transformarea, în acest moment în care suntem pe o piață dinamică, atunci când încercăm să atragem oameni cu competențe potrivite pentru business-ul nostru, înseamnă că trebuie să ne adaptăm la acest ritm. Schimbarea în HR are la bază oamenii, dar este foarte important cum o facem și de ce o facem. Transformarea în HR vizează tehnologia, procesele și oamenii. Când vorbim de digitalizarea sistemelor de HR, vorbim de automatizare, de AI – aceasta poate elimina până la 40% din partea administrativă, repetitivă, care nu aduce neapărat valoare în departamentul de HR. Când vorbim de Talent Management Evolution, vorbim de atragerea talentelor, de investiția în oameni, dar și de a da tool-uri oamenilor care să aducă valoare prin folosirea lor. Când vorbim de Workforce Analytics, vorbim de faptul că, pentru a lua decizii în timp real, trebuie să avem date. Pentru a putea lua decizii cât mai concrete și mai bune pe baza datelor, trebuie să avem o profunzime a acelor date – acea profunzime care dă anumite recomandări în ceea ce privește deciziile de business. La baza oricărei transformări în HR și la baza oricărei companii sunt oamenii. Transformarea culturală aduce o identitate oamenilor care lucrează în acea companie.”

Marius Maier, Partener, Director General, CMC GRUP RISK ADVISOR, a subliniat necesitatea planificării de risc, atât la nivelul organizațiilor, cât și la nivelul departamentelor de HR.

Impactul în ceea ce facem zi de zi e dat de ceea ce implementăm. Putem auzi fără să facem nimic, ceea ce înseamnă un consum de timp. Riscul face parte din viața noastră și, într-un fel sau altul, vorbim, indiferent de preocupările noastre, despre soluții pentru oameni. Activitățile noastre de zi cu zi pot implica un anumit nivel de risc, fie în timpul programului sau în viața noastră, și este important să avem soluții de prevenție. Prevenția începe cu alimentația, cu obiceiurile și cu ceea ce facem zi de zi. Toleranța la risc și aversiunea la risc ar trebui luate în balanță atunci când alegem anumite soluții – să ne gândim de ce anume au nevoie oamenii dumneavoastră. Sunt aspecte ce pot să apară rar, dar impactul este extrem de important. Soluțiile sunt reprezentate de management de risc, prevenție sau un plan pentru management de criză. Sunt multe companii antreprenoriale ce au aceste planuri pentru managementul de criză sunt doar pe hârtie. Legat de asigurarea de viață, cu cât se începe mai repede, cu atât e mai bine”, a explicat el.

SESIUNEA A DOUA

Anca Gurzu, Key Account Manager, Bringo, a participat la o discuție 1-to-1 cu Daniel Dragan, Managing Partner, BusinessMark, în care a subliniat importanța programelor de beneficii flexibile pentru angajați. 

Venim atât în întâmpinarea angajaților, cât și în cea a angajatorilor. Ne dorim să fim un partener real pentru departamentul de HR. Știm foarte bine și cu toții ne confruntăm cu lipsa timpului – la final de zi, ne întrebăm cât timp mai avem pentru familie, pentru pasiuni. Chiar dacă job-ul ne asigură o sursă de venit, sunt și alte lucruri valoroase în viața noastră. Prin Bringo, venim în sprijinul angajaților pentru a-și simplifica puțin viața. Conform analizelor noastre, vedem că oamenii fac comenzi pentru fiecare săptămână. Se vorbește din ce în ce mai mult despre wellbeing, despre work-life balance și vedem nevoia companiilor de a avea o paletă cât mai bogată de beneficii pentru angajații lor. Beneficiile reprezintă un diferențiator clar pentru angajații care doresc să își păstreze locul de muncă sau optează pentru un loc de muncă nou”, a spus ea.

În continuare, Leonard Rizoiu, Fondator & General Manager, leoHR, a vorbit despre importanța de a obține feedback-ul real al angajaților pentru îmbunătățirea culturii organizaționale.

Omul este cel mai important element dintr-o companie. Stay Interview este un instrument care ne ajută, în organizații, să înțelegem și să avem o radiografie clară asupra ceea ce își doresc oamenii. De-a lungul timpului, acest instrument a suferit niște transformări – la început se făcea pentru retenție, pentru că era o fluctuație mare de personal, iar companiile voiau să știe ce să facă mai bine. E important să înțelegem de ce a plecat sau de ce a rămas un om în companie. Cel mai important este să vedem cum putem schimba cultura organizațională, pentru ca oamenii să se simtă mai bine la locul de muncă. După pandemie, acest instrument ne-a ajutat să aflăm dacă oamenii sunt bine. Foarte importantă a devenit siguranța psihologică. Oamenii se întreabă: este binevenită opinia mea, dacă este diferită de a colegilor sau șefilor? Întreabă-te dacă ai curajul să spui nu în organizația ta. În această poveste de Stay Interview, suntem în confidențialitate. Vedem o deschidere mai mare a oamenilor către noi, chiar dacă HR-ul are ușa deschisă, pentru că teama de represalii există”, a spus el.

Ultima parte a conferinței a fost dedicată unui panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Oana Todan (PGS SOFA & CO), Adriana Șicon (CargoTrack), Delia Pușcă (AstorMueller), Cristina Petruț (Rețeaua de Sănătate Regina Maria), Andreea Ioncio (Celestica) și Doina Hadîrcă (H.Essers România).

Candidații se uită tot mai mult la câtă grijă acordă o organizație angajaților săi, au fost de părere invitații de la panel. În acest context, Cristina Petrut, Director Regional, Divizia Abonamente, Rețeaua de Sănătate Regina Maria, a precizat: „Oamenii caută acum mai mult decât un loc de muncă. Sunt preocupați de experiențele pe care le trăiesc și de grija autentică pe care o simt din partea managementului. E importantă perspectiva – să le arăți angajaților că au un viitor în companie, că au un plan în carieră, iar activitatea lor este una cu scop.

Dacă vorbim de sănătatea psiho-emoțională, s-au făcut progrese. Sunt multe elemente care erodează bagajul emoțional al angajaților. Foarte multe companii vin către noi și avem servicii de wellbeing, însă acum accentul este în zona de webinarii, discuții, de a normaliza niște subiecte sensibile. Cred că ar trebui să fie un pilon principal într-o corporație zona de wellbeing a angajaților, să nu mai fie un aspect punctual. Este important să ne asigurăm sănătatea psiho-emoțională nu mai este un subiect tabu, ci să mergem în zona de prevenție. Să creăm un mediu unde oamenii să poată discuta, să poată aduce pe tapet anumite probleme cu care se confruntă. Viitorul este One Health – să te gândești la o singură sănătate, să vedem pacientul printr-o abordare holistică: minte, trup și suflet.”

La rândul său, Adriana Șicon, Group HR Manager, CargoTrack, a completat: „Noi, în HR, avem numeroase provocări. Vorbim despre echipe, despre a atrage, reține oamenii în organizație, însă multe lucruri încep, ușor, ușor, să se schimbe. Astăzi vorbim mai mult despre a reține talentele, într-un mod cât mai sustenabil, în interiorul organizației. Nu este atât de mult despre procese pe cât este despre a fi văzuți, apreciați, de a simți că au un scop. Zona de AI, împreună cu partea care vine, procesele pe care le automatizăm, ne oferă mai mult timp pentru a asculta angajații, de a fi acolo pentru nevoile lor, însă zona de AI trebuie să meargă mână în mână cu empatia. Dacă o neglijăm, cu timpul vom avea efecte asupra echipelor. Zona Human din HR trebuie mai accentuată decât oricând. Zona de wellbeing nu mai este despre a oferi un beneficiu, ci o strategie de supraviețuire – este despre sănătatea oamenilor, despre a evita burnout-ul, pentru că o echipă obosită nu va atrage inovație. Din punctul meu de vedere, nu va mai fi despre reținerea de talente, ci despre a crea ecosisteme de talente”, a spus ea.

În plus, organizațiile trebuie să se adapteze și să răspundă nevoilor personalizate ale angajaților, au mai subliniat invitatele. 

Anul acesta, provocarea cea mai mare este de a oferi angajaților o personalizare cât mai mare – nu mai putem aplica aceeași regulă la toți. Trebuie să ne adaptăm gândirea, ca angajatori, să devenim mai flexibili, să ajungem la nevoile acestora, să răspundem la ele, să îi ascultăm și să le îndeplinim. Să încercăm să intrăm în pielea angajatului și să vedem unde putem oferi suport. Angajatul va fi atașat de echipă, de companie, va simți apartenență. E foarte important ca un candidat să aibă chimie, conexiune, valori comune cu cele pe care le împărtășim noi, compania. Atitudinea este cea mai importantă – dacă ești deschis să înveți, vei fi încadrat în companie, toată lumea te va ajuta și vei avea o creștere frumoasă. Cred că este foarte important să aliniem comunicarea din intern cu cea din extern. Ne ajută foarte mult storytelling-ul, pentru că noi avem multe povești de succes – creștem angajații în interior, folosim mobilitatea internă”, a explicat Doina Hadîrcă, HR Business Partner, H.Essers România.

2025 a fost provocator, pentru că a venit AI cu toate schimbările. În partea de retenție și de angajare, am simțit o discrepanță între așteptările generațiilor mai tinere de la un loc de muncă și ce sunt organizațiile dispuse să ofere. Am sesizat că ei își doresc flexibilitate, mai multe zile de concediu pe an, loc de muncă hibrid și un loc unde să își construiască jobul ideal, cu posibilitatea de a lucra pe mai multe proiecte, din mai multe arii. O provocare a fost legată de cum să ne adaptăm. Adaptarea e o cerință în zilele noastre – vin din ce în ce mai multe generații de tineri și acesta este trendul. Este important să învățăm să folosim AI, dar, în același timp, să facem oamenii să conștientizeze că acesta este doar un tool. Noi mergem foarte mult pe conceptul de a construi dinspre interior spre exterior – nu vrem să construim un brand, ci să construim încrederea. Cum o facem? Prin comunicare transparentă, mai ales în perioade dificile și nu cred că există prea multă comunicare”, a completat Andreea Ioncio, HR Business Manager, Celestica.

De cealaltă parte, oamenii din departamentul de HR nu se mai uită doar la experiența din CV atunci când fac recrutări. Astfel, Oana Todan, Manager Resurse Umane, PGS SOFA & CO, a explicat: „Am pus un accent mult mai mare pe ce înseamnă potențial, pe ce înseamnă valorile cu care vine candidatul – nu în atât de mare măsură pe competențele hard, ci pe cine este omul, dincolo de ce scrie în CV. Competențele tehnice le poți învăța, le poți instrui, dar este important cu ce valori vine angajatul în companie, ce atitudine are. Când aduci în echipe o persoană care se pliază cu ce ai deja în companie, perioada de adaptare se va scurta și va fi primit mai bine de colegi, pentru că seamănă cu ei. Profilul persoanei trebuie să se potrivească cu cel al persoanei care îl va instrui. De acolo ne uităm, mai departe, și la hard skills.”

Avem un set de provocări interconectate, care, toate, au la bază prudența. Din perspectiva angajatorului, avem o prudență în a face angajări, în a găsi talente. Din perspectiva talentelor, vedem o prudență în a face o schimbare profesională. Trebuie să înțelegem că puterea este, acum, dinspre angajator spre angajat. Competiția a crescut – vorbim despre muncă remote, hibrid, ce vine la pachet cu multe cerințe. Vedem o creștere a competitivității, o selectivitate în a decide ce faci pe viitor, atât din perspectiva angajatorului, cât și a angajatului.

Ca om de HR, nu mă mai uit, într-adevăr, la candidatul magnetic prin prisma formei de învățământ, a instituției, ci a proiectelor în care a fost implicat. Am verificat rolul pe care fiecare candidat l-a avut în proiectele trecute în CV. În momentul în care verificăm, punctual, lucruri la nivel de organizare, implicare reală, din păcate uneori nu se confirmă cu ceea ce e scris acolo”, a adăugat, la rândul său, Delia Pușcă, HR Manager, Talent Acquisition and Engagement, AstorMueller.


Magnetico Oradea este un proiect realizat de BusinessMark.
Partenerii evenimentului au fost: SD Worx România, OLX Locuri de Muncă, Rețeaua de Sănătate Regina Maria, Smartree, Creasoft.ro, CMC GRUP RISK ADVISOR
Parteneri de tehnologie: 4pay.ro
Partener de monitorizare: mediaTrust
Parteneri media: Spotmedia.ro, Portal HR, Revista de HR, AngajatorulMeu.ro, PRwave, Digital Business, MATEK, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, Global HR Manager, EventsMax, Spațiulconstruit.ro, Club Economic, România Durabilă, Economistul, Business Press, Bănățeanul, Express de Banat, Arad24.net, Debizz, Business Voice