NETOPIA Payments a înregistrat o creștere de 19% a volumului total procesat față de Black Friday 2024 și o valoare medie a tranzacțiilor de 400 lei

0

NETOPIA Payments anunță o nouă ediție record a zilei de Black Friday, cu rezultate care confirmă consolidarea pieței de comerț electronic din România. Volumul total procesat vineri, 7 noiembrie 2025, a înregistrat o creștere de 19% față de anul 2024, în timp ce numărul total de tranzacții online cu cardul a crescut cu 14%. De asemenea, numărul comercianților activi a fost mai mare cu 8% comparativ cu anul anterior.

Comportamentul de cumpărare al românilor a arătat o tendință clară către achiziții realizate mai devreme în zi. De Black Friday cumpărăturile au început încă de la primele ore ale dimineții, spre deosebire de cumpărăturile obişnuite din timpul anului, care se derulează în general în intervalul 11:00–14:00. La ora 7:00, volumul procesat a fost echivalent cu un vârf obișnuit de tranzacționare din restul anului. Cele mai aglomerate momente ale zilei au fost la orele 11:00, 13:00 și 14:00.

Valoarea medie a unei tranzacții a fost de 400 de lei, cu 60% peste media anuală, indicând o creștere a apetitului pentru produse cu valoare mai ridicată. Printre cele mai populare categorii de achiziții s-au numărat retailul generalist, transportul aerian, băuturile alcoolice, cosmeticele, cauciucurile auto, încălțămintea, electronicele și produsele pentru amenajări interioare.

Primele tranzacții au fost efectuate imediat după miezul nopții, iar în prima oră (00:00–01:00) s-au procesat plăți online în valoare de 300.000 euro. Cea  mai mare comandă procesată a avut o valoare de 58.563 de lei, fiind plasată din localitatea Livezi către un magazin din domeniul agricol. În prima parte a zilei, cele mai căutate produse au fost articolele sportive și cele pentru grădină, în timp ce după ora 16:00 s-a observat o creștere a tranzacțiilor în zona magazinelor care comercializează băuturi alcoolice și non-alcoolice.

„Black Friday 2025 confirmă o schimbare clară de comportament în rândul cumpărătorilor români: vedem o planificare mai bună, o orientare către produse de valoare mai mare și o încredere crescută în plățile digitale. Creșterea de 19% nu este doar o cifră, ci rezultatul direct al profesionalizării pieței și al investițiilor făcute de comercianți în experiența de cumpărare. Pentru noi, este un semnal că infrastructura de plăți joacă un rol tot mai important în succesul campaniilor de vânzări online”, a declarat Horia Grozea, Sales & Business Development Director, NETOPIA Payments.

Grupul Allianz a înregistrat rezultate record în primele 9 luni și estimează un profit operațional de peste 17 miliarde de euro pentru 2025

0

Grupul Allianz a publicat astăzi rezultatele financiare înregistrate în primele nouă luni din 2025 și estimări pentru performanțele la final de an. Câteva cifre cheie referitoare la activitatea grupului, mai jos.

Performanțe în primele 9 luni din 2025:

  • Creștere solidă și diversificată pe toate liniile de business și profit operațional record. 
  • Venituri totale de 141,2 miliarde de euro în primele nouă luni din 2025, în creștere cu 8,5% față de aceeași perioadă a anului trecut, cu contribuții importante din toate segmentele de business. 
  • Profit operațional în creștere cu 10,4% până la 13,1 miliarde de euro, la cel mai ridicat nivel înregistrat istoric pentru primele nouă luni, atingând 82% din profitul mediu estimat pentru întreg anul.
  • Profit net atribuit acționarilor de 8,4 miliarde de euro, în creștere cu 10,5% față de primele nouă luni din 2024. Ajustat după provizionul fiscal unic aferent vânzării deținerii grupului în joint-venture-urile din India și după câștigul din vânzarea participației în joint venture la UniCredit, profitul net de bază atribuit acționarilor a crescut cu 8,3%.
  • Venit per acțiune (EPS) în creștere cu 12,2% până la 21,43 euro. După ajustarea cu provizionul fiscal și câștigul din vânzările menționate, venitul per acțiune a crescut cu 9,9%.
  • Randament anualizat al capitalurilor proprii (RoE) excelent, de 18,5%, respectiv 18,2% după ajustări. 
  • Rată de solvabilitate (Solvency II) solidă, de 209%, cu capacitate excelentă de generare de capital.

Perspective pentru 2025:

  • Pentru întreg anul 2025, grupul Allianz estimează un profit operațional de cel puțin 17 miliarde de euro, nivel care reprezintă limita superioară estimată, de 16 miliarde de euro ± 1 miliard de euro. Cel mai probabil, profitul operațional la finalul anului se va cifra între 17 și 17,5 miliarde de euro.  
  • Programul de răscumpărare de acțiuni de până la 2 miliarde de euro, anunțat în 27 februarie 2025, a fost complet finalizat în septembrie 2025. 

Oliver Bäte, CEO al Allianz SE: „Allianz a generat încă o dată rezultate record, o performanță posibilă datorită nivelurilor excepționale de încredere în brand, de loialitate a clienților și de motivație a angajaților. Alături de pârghiile noastre de creștere inteligentă și de reziliență, vom continua să menținem atenția asupra productivității pentru a genera și mai multă valoare pentru clienții noștri. Soluțiile accesibile de protecție rămân esențiale pentru prosperitate economică incluzivă, iar la Allianz rămânem dedicați să asigurăm un viitor în care cât mai mulți oameni pot avea acces la protecția și liniștea pe care le oferă produsele și serviciile noastre.”

Mai multe detalii sunt disponibile aici: 

https://www.allianz.com/en/mediacenter/news/media-releases/financials/251114-3q-2025-earnings-release.html

Teoretic, românii ar trebui să stea liniștiți în ceea ce privește siguranța alimentării cu combustibili, fără a da fuga la pompă 

0

de Dumitru Chisăliță,
Președinte Asociația Energia Inteligentă

Peste 7 zile Lukoil nu mai are voie să desfacă carburanți în România în formula actuală a acționariatului, conform sancțiunilor americane. Lukoil poate să și desfășoare activitatea sub o altă structură a proprietății sau prin preluarea temporară a activității de către statul român. 

Lukoil deţine în România o reţea de 320 de staţii de carburanţi, rafinăria Petrotel-Lukoil de la Ploieşti (care acoperă cca 16% din piaţa internă de produse petroliere) și drepturi de explorare pentru gaze în Marea Neagră

În România, statul poate numi un administrator special la o companie privată din sectorul energetic doar dacă sunt îndeplinite condiții excepționale, respectiv dacă există sancțiuni internaționale sau legea permite statului să intervină temporar pentru asigurarea continuității aprovizionării. 

O imagine de ansamblu, asupra rafinăriilor active din România, ne permite să analizăm capacitatea de rafinare și gradul de încărcare (utilizare a capacităților).

Tabel 1 – Rafinăriile din România (capacitate & grad de încărcare)

RafinărieCapacitate instalată (milioane tone/an)Procesare volum (milioane tone/an)Grad de încărcare
Petromidia – Năvodari (Rompetrol)5,03,8 în 9 luni 20255,0 în 202495–100%
Vega – Ploiești (Rompetrol)0,35–0,400,18 în S1 20250,47 în 2024100%
Petrobrazi (OMV Petrom)4,51,10 în T1 20254,4 în 2024100%
Petrotel – Lukoil2,4–2,52,085%
Total12,3 – 12,411,87

Începând cu anul 2023, România a importat motorină din țări precum Grecia, Israel și Egipt după ce fluxurile din Federația Rusă fuseseră oprite. Date oficiale din sistemul WITS România a importat „Fuels” din țări precum Bulgaria, Kazahstan, Ungaria și Turcia și a exportat „Fuels” către țări precum Ungaria, Moldova, Serbia, Bulgaria și Ucraina.

Consumul României în 2024 (conform INS)

  • Benzina consumată: 1,45 milioane tone
  • Motorină consumată: 6,9 milioane tone

Importuri de motorină

  • Din motorina consumată, aprox. 2,8 milioane tone au venit din import (restul din producția internă a rafinăriilor din România) 
  • România nu acoperă singură necesarul de motorină, deci rămâne importator net motorină .

Importuri de benzină

  • Producția internă de benzină a fost de cca. 3,2 milioane tone, la un consum de doar cca. 1,4 milioane tone . 

România este exportator net de benzină, chiar dacă sunt și importuri de benzină, dar foarte mici. 

România este importator net de motorină; importurile de motorina au fost de cca. 2.6 milioane tone, din care cca. 0,9 milioane tone au mers la reexport. Astfel, consumul de motorină în România înseamnă cca. 4,9 milioane tone rafinat în România și cca. 1,7 milioane tone din import Un destinatar foarte important este Ucraina:

  1. Motorină
  • Ucraina a importat cca 1,47 milioane tone de motorină anual din România , adică cca. 24% din totalul importurilor sale de motorină. 
  • România a fost cel mai important furnizor de motorină al Ucrainei .
  1. Benzină
  • Ucraina a importat anual cca. 0,31 milioane tone de benzină din România , aproximativ un sfert (25%) din totalul importurilor sale de benzină. România fiind primul furnizor de benzină al Ucrainei . 

La nivel agregat (categoria „combustibili minerali, uleiuri și produse ale distilării”), România exportă combustibili și către: Ungaria, Moldova, Serbia, Bulgaria unde este vândută în stațiile companiilor Românești deținute acolo.

Cele mai mari firme care vând carburanți în România sunt: 

  • OMV Petrom Marketing SRL (o tremie)
  • Rompetrol Downstream SRL (KMG International)
  • MOL România Petroleum Products SRL
  • Lukoil România SRL 
  • SOCAR Petroleum SA
  • NIS Petrol SRL (sub brandul Gazprom)
  • plus o serie de distribuitori regionali (Smart Management Invest, Flagas, etc.)

Aceste companii cumpără produse de la rafinării din România (Petrobrazi, Petromidia, Vega, Petrotel), și atunci când oferta internă nu e suficientă, importă benzină și mai ales motorină din alte state (Grecia, țări din zona Mării Mediterane, etc.).

  • Exporturi de benzină facute de România – în principal de:
  • OMV Petrom (cca două treimi)
  • Unicom Oil Terminal.
  • Rompetrol Rafinare (Petromidia)
  • volum total către Ucraina: ~1,47 milioane tone (24% din importurile lor de motorină), provenind în principal din rafinăriile românești (OMV Petrom – Petrobrazi, Rompetrol – Petromidia, etc.). 
  • Importuri de motorină în România – făcute în principal de:
    • OMV Petrom / OMV Petrom Marketing
    • Rompetrol (Rompetrol Rafinare + Downstream)
    • MOL România
    • Lukoil România
    • SOCAR, NIS Petrol și alți distribuitori regionali
  • Exporturi de benzină și motorină – effectuate în special de:
    • OMV Petrom 
    • Rompetrol Rafinare (Petromidia)
    • Unicom Oil Terminal și alți traderi specializate în carburanți 

Preluarea Lukoil de către statul român trebuie să aibă în vedere că Petrotel Lukoil procesează țiței greu – Țiței Urals (cu conținut ridicat de sulf 1.3–1.5% și densitate medie). Acesta nu este unic mai găsim astfel de țiței în alte părți de pe glob la distanțe mari (America de Sud, Orientul Mijlociu, America Latina)

Astfel, din datele analizate, România în situația pur teoretică în care își reduce exporturile ar avea suficienți combustibili pentru acoperirea necesarului intern în situația în care Lukoil s-ar închide după data de 21 noiembrie 2025. Sigur este o abordare care nu se poate pune în practică având în vedere contractele de export încheiate și mai ales criza care ar putea să fie declanșată în aceste țări.

În același timp există companii românești care au capacitatea de a prelua întregul segment de clienți deținut de Lukoil pentru desfacerea produselor petroliere în România, fără a afecta exporturile prezente, prin importul direct de benzină și motorină, dacă se disponibilizează capacitățile de stocare ale Oil Terminal folosite în prezent de Lukoil.

Există și posibilitatea preluării temporare a Lukoil de către statul Român, printr-un administrator special, fără a fi o preluare definitivă, și derularea managementului companiei sub coordonarea statului român, astfel încât țițeiul importat să fie în continuu procesat la Petrotel în România și să se asigure acoperirea segmentului de clienții al Lukoil existent în prezent. Preluarea sau controlul statului asupra companiei Lukoil, implică riscuri financiare – posibile cereri de despăgubire, efort bugetar pentru administrarea companiei, dar mai ales problema competenței statului în administrarea rafinăriilor și a rețelei de distribuție, dar și posibilitatea dezvoltării corupției și a căpușării companiei. 

Variantele acestea vor veni cu costuri mai mari, și datorită unor contracte realizate din scurt, dar asigurând existența în cantități suficiente a combustibiliilor  la pompă. 

Pentru România, cel mai important obiectiv în contextul Lukoil este luarea rapidă a unei decizii în privința companiei Lukoil, menținerea fluxurilor normale de aprovizionare cu carburanți și evitarea panicii la nivelul populației. Aglomerația artificială la benzinării poate crea o falsă creștere a cererii, poate perturba distribuția și poate duce la majorări temporare ale prețurilor, chiar dacă nu există o criză reală.

Atât timp câte autoritățile nu comunică prin clișee, ci vor realiza un dialog corect, sincer și profesionist cu populația, iar populația alimentează normal, piața rămâne stabilă, stocurile pot să fie asigurate, iar prețurile nu vor exploda.

Studiu McKinsey: Europa și-ar putea tripla producția de deep tech cu investiții strategice în AI, robotică și tehnologie pentru apărare, generând până la 1 trilion de dolari

0

Europa ar putea valorifica punctele sale forte în deep tech pentru o creștere tangibilă, generând până la 1 trilion de dolari în valoare de business și 1 milion de locuri de muncă până în 2030, conform unei noi cercetări McKinsey & Company. Deep tech reprezintă sectorul tehnologic care transformă inovațiile științifice revoluționare în afaceri scalabile, concentrându-se pe rezolvarea problemelor societale majore.

Raportul McKinsey identifică opt categorii deep tech pentru investitori: inteligența artificială de nouă generație, viitorul tehnologiei de calcul, noile surse de energie, tehnologia spațială, robotica, biotehnologia și ag-tech-ul, materialele avansate și nanotehnologia, precum și tehnologia pentru apărare.

Franța, Suedia și UK demonstrează că investițiile strategice în deep tech generează rezultate impresionante. În mod similar, dacă toate țările europene ar egaliza nivelurile lor de investiții, Europa și-ar putea tripla producția de deep tech.

Suedia înregistrează cea mai mare pondere a finanțării pentru start-upuri care merge către companii deep tech din orice țară europeană – 65% până la sfârșitul anului 2024.  Prin inițiative guvernamentale precum La Mission French Tech, Franța și-a crescut numărul de unicorni de la 7 în 2015 la 42 în 2024, una dintre cele mai rapide rate de creștere din Europa. În UK, finanțarea late-stage pentru deep tech a reprezentat 0,4% din PIB în 2024 – pe locul doi în Europa după Suedia (0,5%) și foarte aproape de Statele Unite (0,8%).

Unicornii deep tech ajung la valori de 1 miliard de dolari cu doi ani mai repede decât startup-urile tech clasice și generează randamente pentru investitori cu 12% mai mari. În medie, companiile deep tech europene ating statutul de unicorn în 5 ani și 7 luni, comparativ cu 7 ani și 11 luni pentru tech clasic.

Ponderea finanțării de capital de risc care merge către deep tech s-a înmulțit de cinci ori din 2015. Totuși, majoritatea capitalului provine încă din afara Europei. Între 2015 și 2024, capitalul de risc alocat venture-urilor deep tech europene a crescut de cinci ori, iar până la sfârșitul anului 2024, o treime din întreaga finanțare de capital de risc în Europa a mers către venture-uri deep tech.

Avantajul Europei îl reprezintă baza industrială, talentele STEM și puterea proprietății intelectuale. Cele trei atuuri oferă o fundație unică pentru construirea unui leadership tehnologic necontestat în AI, tehnică de calcul, robotică, biotehnologie și energie. În plus, Europa are mii de universități, care produc zeci de mii de absolvenți STEM în fiecare an și generează cercetare la cel mai înalt nivel. 

Pentru a valorifica această oportunitate, Europa trebuie să acționeze în șase direcții-cheie: deblocarea finanțării prin creșterea capitalului privat și public; îmbunătățirea lichidității prin piețe secundare active și mai multă activitate de M&A; simplificarea reglementărilor în domenii precum energie, sustenabilitate, AI și apărare; stimularea cererii de la clienți prin acorduri de tip LOI (letter-of-intent) pentru produse în dezvoltare; scalarea infrastructurii prin birouri de transfer tehnologic și hub-uri de inovare, și atragerea de talente globale. 

Raportul complet Europe’s deep-tech engine could spur $1 trillion in economic growth: https://www.mckinsey.com/capabilities/business-building/our-insights/europes-deep-tech-engine-could-spur-1-trillion-in-economic-growth

Accor organizează Career Day la București și anunță planuri de recrutare pentru 500 de noi angajați în România

0

Grupul hotelier internațional Accor va organiza duminică, 16 noiembrie, la București, în cadrul Hotel Pullman Bucharest World Trade Center, Career Day, un eveniment interactiv dedicat celor care își doresc o carieră în industria ospitalității. Participanții vor avea ocazia să descopere oportunitățile profesionale oferite de grup, să interacționeze cu profesioniști din domeniu și să participe la ateliere practice susținute de specialiști din cadrul Accor.

Inițiativa vine în contextul în care Accor, care operează în prezent 24 de hoteluri în România și are 17 noi deschideri previzionate până în 2027, își propune să atragă în următorii doi ani aproximativ 500 de noi angajați, în roluri variate, atât operaționale, cât și de management. În prezent, hotelurile asociate grupului au peste 1.000 de angajați în România.

Ajuns la cea de-a treia ediție, evenimentul Career Day este deschis tuturor celor interesați de un parcurs profesional în ospitalitate, indiferent de experiență, și reflectă angajamentul Accor de a investi nu doar în hoteluri, ci și în oameni.

Deficitul de personal în HoReCa ajunge chiar și la 50%, în orașele turistice, în plin sezon

Organizarea acestui tip de evenimente răspunde direct provocărilor cu care se confruntă piața forței de muncă din ospitalitate, în special după pandemie, când numeroși angajați cu experiență au ales reconversia profesională sau au migrat către alte țări. La mijlocul anului 2025, deficitul de personal în HoReCa era estimat la 20-25% la nivel național, ajungând chiar la 50%, în orașele turistice, în plin sezon, conform cifrelor Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR). Specialiștii evaluează că industria are nevoie de peste 50.000 de angajați. 

România este o piață extrem de ofertantă din punct de vedere hotelier, motiv pentru care ne continuăm dezvoltarea aici. În același timp, însă, există o discrepanță reală între numărul redus de instituții de învățământ specializate și nevoia de forță personal calificat. În calitate de lider global în ospitalitate, Accor își asumă responsabilitatea de a forma, susține și inspira generații de profesioniști. Investițiile în training, cultura organizațională orientată spre dezvoltare și deschiderea către comunitate sunt piloni centrali ai acestui angajament. Evenimente precum Career Day extind acest rol dincolo de echipele existente, oferind noi generații șansa de a descoperi ce înseamnă cu adevărat o carieră în ospitalitate”, a declarat Felicia Dincă, People & Culture Manager– Accor Romania & South-Eastern Europe.

În luna noiembrie, pasionații de ospitalitate din București și din Brașov descoperă oportunitățile de carieră Accor

În cadrul Accor Career Day, participanții vor putea explora brandurile din portofoliul grupului și oportunitățile de carieră disponibile atât în România, cât și la nivel internațional, în cele peste 5.700 de hoteluri din 110 țări unde Accor este prezent. Programul zilei include sesiuni aplicate și workshopuri precum „Tips & Tricks pentru un interviu de succes” și „Primul tău coaching de carieră”, menite să ofere instrumente concrete celor care se pregătesc să facă primii pași în industrie sau își doresc o schimbare profesională.

Evenimentul face parte dintr-un demers mai amplu de reconectare a tinerilor, a talentelor și a publicului larg cu valorile și potențialul industriei ospitalității, un domeniu global, aflat într-o continuă expansiune, cu o dinamică accelerată de dezvoltare a carierei. Pe 10 noiembrie, Accor a fost prezent și la evenimentul regional Career Week, organizat de American Hotel Academy din Brașov, consolidând parteneriatul cu mediul educațional din România. Aici, participanții au putut afla mai multe despre oportunitățile oferite de Accor pentru poziții full-timestagii de practică și locuri de muncă sezoniere în rețeaua globală a grupului.Cei interesați se pot înscrie la evenimentul Career Day, din București, folosind formularul dedicat. Participanții sunt așteptați în intervalul orar 11:00 – 16:00 și sunt încurajați să aibă asupra lor un CV actualizat. Ziua se va încheia cu o tombolă, în cadrul căreia reprezentanții Accor îi vor premia pe cei prezenți.

Proiectul „Case cu Căldură” a ajuns la cea de-a treia ediție. Asociația Energia Inteligentă a distribuit lemne de foc în județul Argeș

0

Asociația Energia Inteligentă a implementat în această săptămână cea de-a treia ediție a proiectului „Case cu Căldură” prin care își propune să vină în sprijinul unor familii aflate în dificultate, prin distribuirea de lemne de foc necesare încălzirii locuințelor pe timp de iarnă.

Proiectul a debutat cu o acțiune derulată în cadrul Asociației Pro Vita în care membri ai Asociației Energia Inteligentă, reprezentanți din Crucea Roșie Română, dar și simpli voluntari care susțin proiectele AEI au dat o mână de ajutor la tăierea și stivuirea lemnelor care îi vor ajuta pe rezidenții din centru să treacă mai ușor peste iarnă. A fost o zi care a stat sub semnul empatiei și al bucuriei de a fi alături de cei aflați în situații dificile și de a le arăta că nu sunt lăsați în urmă. Centrul de la Valea Screzii unde am fost prezenți găzduiește peste 80 de persoane, marea lor majoritate fiind copii.

Distribuirea lemnelor de foc din aceasta etapă a proiectului „Case cu Căldură” a fost făcută în localitățile Costești, Curtea de Argeș, Băbana și Mărăcineni din județul Argeș către 100 de gospodării vulnerabile, încălzite cu sobe cu lemne, locuite de peste 320 de persoane: bătrâni, persoane cu handicap, familii monoparentale sau cu numeroși copii.

„Case cu Căldură” se derulează în parteneriat cu Societatea Naționala de Cruce Roșie din România și sub umbrela Parteneriatului pentru combaterea sărăciei energetice încheiat între Asociația Energia Inteligentă și Ministerul Energiei în noiembrie 2023 cu scopul de a identifica gospodăriile aflate în situația de sărăcie energetică extremă, de a prezenta de programe și politici adecvate și de a propune soluții efective de reducere a acestui fenomen în România, într-o manieră sustenabilă. Aceasta ediție de proiect a fost posibilă datorită sprijinului acordat de către compania Hidroelectrica, ce a demonstrat încă o dată principii solide de responsabilitate socială și implicare în comunitate.

Dumitru Chisăliță, Președintele Asociației Energia Inteligentă: „Fiecare etapă a proiectului Case cu Căldură înseamnă mai mult decât lemn pentru a se încălzi câteva sute de persoane – înseamnă speranță, siguranță și un pas real spre un trai demn pentru cei care au nevoie de sprijin. Continuăm împreună să aducem căldură acolo unde ea lipsește”.

Adrian Halpert, Director General al Crucii Roșii Române: „Parteneriatul dintre Crucea Roșie Română și Asociația Energia Inteligentă nu este doar o colaborare punctuală, ci o dovadă că lucrurile bune se întâmplă atunci când expertiza tehnică se întâlnește cu misiunea umanitară. Case cu Căldură rămâne unul dintre acele proiecte care spun simplu și direct ce trebuie spus: nimeni nu ar trebui să treacă prin iarnă cu teama că nu are cu ce-și încălzi casa.

Pentru noi, la Crucea Roșie Română, identificarea și sprijinirea persoanelor vulnerabile este esența muncii de zi cu zi. Faptul că acest program ajunge, an după an, în comunități unde frigul nu este doar o stare a vremii, ci o problemă de supraviețuire, arată cât de necesar este. Ne bucură să fim parte dintr-o inițiativă a Asociației Energia Inteligentă, care reușește să transforme datele și analizele într-un ajutor concret pentru oameni. Mulțumim partenerilor și voluntarilor care fac acest proiect posibil. Împreună demonstrăm că solidaritatea, atunci când este organizată și susținută consecvent, poate încălzi nu doar case, ci și vieți”.

Pe lângă impactul social pe care îl are „Case cu Căldură”, prin distribuirea de lemne de foc către familii vulnerabile, prin acest proiect Asociația Energia Inteligentă își propune să tragă atenția asupra nevoii de încălzire în timpul iernii a peste 70% dintre localitățile din România, care nu sunt racordate la rețeaua de distribuție de gaze și unde încălzirea locuințelor se face cu sobe cu lemne în marea lor majoritate. Lemnul distribuit în carul proiectului provine din răritură, o procedură care menține sănătatea pădurilor, subliniind astfel nevoia acordării unei atenții sporite supra provenienței și calității lemnelor folosite la încălzirea locuințelor.

Conform unei analize AEI, în România, 39% dintre români se găsesc în categoria oamenilor săraci energetici. Asociația Energia Inteligentă a întocmit în 2024, în parteneriat cu Crucea Roșie Română, „Registrul Caselor fără Căldură”, o situație la nivel național, structurată pe județe, a locuințelor care folosesc ca sursă de încălzire sobe pe lemne, locuite de persoane sau familii vulnerabile precum bătrâni, persoane cu handicap, familii monoparentale sau familii cu copii numeroși și posibilități materiale limitate. Potrivit registrului, în România existau la momentul realizării lui peste 7300 locuințe pentru care încălzirea constituia o problemă reală. Registrul Caselor fără Căldură este un instrument valoros ce poate fi consultat de către companiile care își în dreapta atenția spre categoriile vulnerabile și doresc să vină în sprijinul lor prin programele de CSR derulate.

Proiectul „Case cu Căldură” a fost lansat în iarna anului 2023, iar în cele trei ediții derulate până în momentul de față a fost prezent în peste 680 de gospodării locuite de peste 2600 de persoane aflate în dificultate, situate în București și județele Ilfov, Dâmbovița, Giurgiu, Prahova, Ialomița și Argeș.

Mai multe detalii despre proiect regăsiți aici.

Sub egida ASPES: România 2025-2040 – Capitalul bancar și piața de capital din România, surse principale de finanțare pentru economia românească

0

Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) a organizat, la 13 noiembrie 2025, la Banca Națională a României, dezbaterea cu tema „România 2025-2040 – Capitalul bancar și piața de capital din România, surse principale de finanțare pentru economia românească”.

Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe și dezbateri „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare”, o analiză inițiată de ASPES, în vederea prefigurării, fundamentate științific, a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii. Parteneri ai ASPES în acest demers sun Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR). 

Dialogul actual a angrenat exponenți ai mediilor de business, bancar și universitar, precum și ai pieței de capital, într-un schimb de idei, rezultate de cercetare și propuneri orientate preponderent spre accelerarea redresării economice sustenabile, în perspectiva următorilor ani.

Reiterând esența conceptului pe care se bazează demersul inițiat de ASPES, dr. ec. Constantin Boștină, președintele Asociației pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale, a evidențiat nevoia reconstrucției economiei naționale românești, „într-un moment când, în toată lumea, se produce o schimbare în care elementul național primează”, observația fiind că, deocamdată, în România, o abordare de fond a problematicii lipsește.

Guvernatorul Băncii Naționale a României, acad. Mugur Isărescu, a adresat participanților la reuniune un mesaj, prezentat de consilierul Dan Nițescu.   

Au susținut expuneri: Florin Jianu – președinte al IMM România, Florin Dănescu – președinte executiv al ARB, Cosmin Păunescu – şeful Serviciului piaţa de capital al ASF, Gabriel Biriș – fondator The TAX Institute, Radu Hanga – președintele BVB, Andrei Bratu – vicepreşedinte al Unicredit Bank, Mircea Ursache – fost vicepreședinte al ASF, Gheorghe Vlad – vicepreședinte al OIPA, prof. univ. dr. habil. Georgiana Georgescu – decanul Facultății de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori a Academiei de Studii Economice din București, Dezideriu Dudaș – membru al ASPES Constanța, Bogdan Marius Petre – vicepreședinte al ASPES.

Următoarea dezbatere din ciclul „România 2025-2040 – Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” are ca temă turismul românesc.

Modificarea legislației silvice nu se poate face decât respectând legea! 

0

Silviu GEANĂ,
Lider Federația SILVA

PLENUL CONSILIULUI ECONOMIC ȘI SOCIAL A DECIS ASTĂZI, 13 NOIEMBRIE 2025, RETURNAREA CĂTRE MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILOR A PROIECTULUI DE OUG PRIN CARE SE FORȚA MODIFICAREA CODULUI SILVIC ȘI A STATUTULUI PERSONALULUI SILVIC

Conducerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor încearcă de aproape un an să reorganizeze RNP Romsilva, dar refuză să înțeleagă că drumul spre reformă nu se poate parcurge decât cu respectarea legislației silvice! 

Pentru a schimba modul în care este organizată și în care funcționează regia, ministerul a inspirat – ca să nu spunem că a provocat! – o serie întreagă de campanii de denigrare a silvicultorilor. Activitatea acestora a fost limitată ostentativ de către ministerul care ar trebui să aibă grijă de acest sector la câteva bonusuri de pensionare care au devenit, astfel, un bun pretext pentru „reformă”.

După ce s-a asigurat că percepția publică este orientată în direcția dorită, conducerea ministerului a pregătit un proiect de Hotărâre de Guvern care să „reformeze” Romsilva. Un proiect care nu avea la bază niciun fel de studiu care să susțină obiectivele și direcțiile de reorganizare ale regiei.  De exemplu, la întrebarea de ce să se reducă numărul total de direcții județene la 12 direcții regionale și nu la 13, 15 sau 26 nu există niciun răspuns. Așa vrea … ministerul!

Proiectul de HG a fost realmente desființat de Ministerul Justiției, care l-a analizat pentru avizare. Printre nenumărate greșeli, Ministerul Justiției a constatat inclusiv faptul că, pentru a pune în operă Hotărârea de Guvern, era nevoie de schimbarea legislației primare: Codul silvic și Statutul personalului silvic. Pe scurt, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor nu avea suport legislativ primar pentru demersurile sale.

Conducerea ministerului ar fi trebuit să știe toate aceste lucruri și să respecte legea. Nu a făcut-o!

Pentru a construi un  proiect corect și coerent, Federația Silva a propus crearea unui grup de lucru care ar fi avut ca sarcină, pe lângă reglajele tehnice și profesionale specifice silviculturii, identificarea căilor legale prin care se poate eficientiza cu adevărat activitatea regiei. Dar ministerul a refuzat participarea noastră și a trecut la o nouă etapă: modificarea Codului Silvic și a Statutului personalului silvic. Legi recent trecute prin Parlament și modificate deja de câteva ori – Codul silvic fiind chiar jalon în PNRR.  

Dar iată că nici Proiectul de Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul silviculturii al ministerului nu a respectat pașii procedurali. Acesta a fost transmis de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor către Consiliul Economic și Social fără avizele prealabile și obligatorii din partea Ministerului Justiției și a Secretariatului General al Guvernului. 

În plus, Ministerul Justiției, în observațiile transmise prin adresa nr. 6/65656/2025/23.10.2025, arată că „referirile din Preambul și Nota de fundamentare (ale proiectului de OUG – n.n.) nu sunt apte să permită identificarea circumstanțelor care să justifice existența unei situații extraordinare, independente de voința Guvernului și a cărei reglementare nu poate fi amânată.” 

Mai mult, în Preambulul proiectului de ordonanță de urgență se face vorbire exclusiv de Regia Națională a Pădurilor și ocoalele silvice de regim, fără a se face nicio referire la celelalte entități asupra cărora actul normativ își extinde aplicabilitatea, respectiv Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea” (INCDS), Regia Autonomă Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS), precum și unități și instituții de învățământ care administrează fond forestier. Această omisiune denotă o lipsă de coerență între scopul declarat al reglementării și aria sa reală de aplicabilitate, ceea ce afectează fundamentarea juridică a urgenței și proporționalitatea măsurilor propuse.

Federația Sindicatelor din Silvicultură SILVA, în calitate de organizație sindicală și profesională reprezentativă pentru sectorul silvic din România, a solicitat Consiliului Economic și Social respingerea acestui proiect. Mai adăugăm faptul că forma refăcută a proiectului de act normativ nu a fost supusă dezbaterii în Comisia de Dialog Social constituită la nivelul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor înainte de transmiterea spre avizare la alte ministere. O procedură impusă de lege – pct. 6 din Regulamentul cadru privind funcționarea comisiilor de dialog social – Anexa 2 la Legea nr. 367/2022.

Astăzi, 13 noiembrie 2025, plenul Consiliului Economic și Social a decis returnarea proiectului de OUG la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor!

Totodată, salutăm decizia de a se crea un Grup de lucru interministerial și politic, la nivelul coaliției, pentru refacerea proiectului de reorganizare. Neîncetatele bâlbâieli și erori ale conducerii Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor în demersul său prin care încearcă să îmbunătățească activitatea RNP Romsilva trebuie să înceteze! Nimeni nu are dreptul să facă experimente cu pădurile statului. Iar hergheliile, cabanele, păstrăvăriile sau fondurile de vânătoare din patrimoniul Romsilva nu sunt de vânzare!

Pe această cale, reiterăm disponibilitatea Federației SILVA de a participa, cu profesionalism și bună-credință, la orice acțiune care are scopul de a optimiza modul de organizare și de funcționare a administratorului pădurilor statului, precum și de a îmbunătăți cadrul legislativ pentru sectorul silvic din România.   

Tax & Finance Forum 2025. Peste 30 de experți din domeniu analizează principalele provocări fiscale pentru contribuabilii români și soluții practice de adaptare la noile prevederi legislative

0

În contextul măsurilor de consolidare fiscală planificate de Guvern pentru 2025 și 2026, care anunță o perioadă de transformări accelerate, „Tax & Finance Forum revine pe 17-18 noiembrie 2025 la Radisson Blu Hotel din București. Evenimentul, organizat de BusinessMark, se adresează directorilor financiari, managerilor de taxe și antreprenorilor, oferind soluții practice de adaptare la noile obligații fiscale și strategii de optimizare fiscală în cadrul legislativ actual.

Prima zi a evenimentului va fi dedicată unei conferințe, iar în cea de-a doua vor avea loc seminare a câte două ore, susținute de specialiști ai unor companii precum: EY România, BDO, Crowe, NNDKP, NOA și BDO România.

Alături de experți din cele mai importante companii de consultanță prezente pe piața românească, vom prezenta și analiza: tendințele legislative și fiscale la nivel internațional, aspectele privind noutățile fiscale 2025-2026, principalele modificări și reglementări ale Codului Fiscal și Codului de Procedură Fiscală, digitalizarea administrației fiscale din România și implicațiile pentru contribuabili, noutăți privind prețurile de transfer, modificări privind impozitul pe profit, TVA – tendințe, provocări legislative, deducere, ajustări, rambursare, abordarea ECJ, exemple practice, aspecte privind impozitarea persoanelor fizice, perspective și tendințe în inspecțiile fiscale în 2025-2026, aspecte privind facilitățile fiscale în România etc.

Măsurile de consolidare fiscală vor fi analizate din perspectiva implicațiilor operaționale asupra mediului de afaceri, cu accent pe interpretarea noilor obligații fiscale și identificarea posibilităților de optimizare fiscală în cadrul legislativ actual. Invitații vor împărtăși experiența practică în implementarea acestor măsuri și vor prezenta cele mai eficiente strategii de adaptare.

Speakeri ce au confirmat prezența la conferință:

  • Miruna Enache, Partener, Liderul Diviziei de Asistență Fiscală în Tranzacții, EY Romania
  • Inga Țîgai, Tax Partner, CEE Head of Tax & Legal Technology, KPMG
  • Adina Vizoli, Partener, Servicii de Consultanță Fiscală, PwC România
  • Alina Andrei, Partener, Cabot Transfer Pricing
  • Mitel Spătaru, Tax Partner, Crowe România
  • Dan Bărăscu, Head of Tax, Partener, BDO România  
  • Adina Vizoli, Partener, Servicii de Consultanță Fiscală, PwC România
  • Nadia Oanea, Owner, Tax and Training
  • Radu Chiran, Partner, Suciu Partners 
  • Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA
  • Raluca Buciuc, Director | Partner | Romania | Valuation360 & Advisory Services, Colliers România 
  • Theodor Artenie, Counsel, Head of Tax, Kinstellar 
  • Alexandru Aparaschivei, Partener, NNDKP Consultanță Fiscală
  • Alexandra Brehui, Software Implementation Manager, Pluriva
  • Grigore Constantinescu, Internal Audit Partner, NOA 
  • Corina Mîndoiu, Partener, Departamentul Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, EY România
  • Cristina Săulescu, Director Accounting & Tax, Baker Tilly România 
  • Narcisa Chirilă, Tax Partner, PKF Finconta
  • Veronica Duțu, Tax Consultant & Owner, Unioncont Expert 
  • Loredana Ilea, Director Impozitare Indirectă, Deloitte România
  • Inga Țîgai, Tax Partner, CEE Head of Tax & Legal Technology, KPMG

Moderatori ai celor trei sesiuni din cadrul conferinței vor fi: Luisiana Dobrinescu, Managing Partner, Dobrinescu Dobrev SCA; Alina Andrei, Partener, Cabot Transfer Pricing și Inga Țîgai, Tax Partner, CEE Head of Tax & Legal Technology, KPMG.

Evenimentul va include seminare de câte două ore, ce vor avea loc pe 18 noiembrie, și care vor acoperi cele mai de interes subiecte de fiscalitate pentru mediul de afaceri.

Seminar EY România: „Pregătiți pentru 2026: Tendințe fiscale, digitalizare și conformare”, susținut de: Călin Stan (Partener, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL), Amelia Toader (Director, Departamentul de Impozite Internaționale, EY România), Gabriela Băncescu (Director, Departamentul de Prețuri de Transfer, EY România), Georgiana Constantin (Director, Departamentul de Impozite Indirecte, EY România), Daniela Neagoe (Senior Manager, Departamentul de Impozite Indirecte, EY România), Geanina Ciorâță (Senior Manager, Departamentul de Impozit pe Venit și Contribuții Sociale, EY România).

Seminar Crowe România: „Austeritatea fiscală, prezent şi viitor. Cum se simte la nivelul contribuabililor și cât de pregătiți suntem pentru modificările fiscale”, susținut de: Cristiana Oprea (Senior Tax Manager, Crowe România), Mihai Erculescu (Senior Tax Manager, Crowe România) și Mitel Spătaru (Tax Partner, Crowe România).

Seminar NNDKP: „Tranzacțiile financiare intra-grup: aspecte de reglementare internațională și națională privind preșurile de transfer, constrângeri corporative, TVA & vamă. Abordări recente ale ANAF în cadrul controalelor”, susținut de: Alexandru Aparaschivei (Partener, NNDKP Consultanță Fiscală) și Lucian Barbu (Partener, NNDKP Consultanță Fiscală).

Seminar NOA: „Prețurile de transfer: Conformare și reziliență în fața noilor cerințe ale ANAF”, susținut de Adrian Simionescu (Transfer Pricing Director, NOA) și Andra Bejan (Senior Tax Consultant, NOA).

Seminar BDO România: „Închiderea anului fiscal 2025 și estimarea posibilelor modificări fiscale ale anului 2026”, susținut de : Dan Bărăscu (Head of Tax, Partener, BDO România) și Claudiu Ioniță (Tax Director, BDO România).

Evenimentul vizează: Directori financiari, Manageri taxe, Consultanți fiscali, Directori economici, Directori contabili, Controlleri financiari, Contabili, Auditori, Analiști financiari, Directori generali, Antreprenori. Pentru mai multe informații și pentru a vă înregistra la eveniment, vă rugăm să accesați pagina oficială a evenimentului sau să ne contactați la adresa office@business-mark.ro

Participarea la eveniment echivalează cu 5 ore de pregătire profesională pentru membrii Camerei Consultanților Fiscali.

Eveniment organizat de BusinessMark

Parteneri: EY România, BDO România, PwC România, Crowe România, Cabot Transfer Pricing, Kinstellar, Colliers România, NNDKP, PKF Finconta, Suciu Partners, Baker Tilly, Tax & Training, Dobrinescu Dobrev SCA, Unioncont Expert, Pluriva

Eveniment susținut de: Camera Consultanților Fiscali

Parteneri de tehnologie: StarTech Team, Enjoee, SCS – Schinkel Conferinte Solutii, 4pay.ro

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: Spotmedia.ro, Bursa, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Curierul Fiscal, Debizz, Transilvania Business, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, Digital-Business.ro, PRwave, Spațiulconstruit.ro, Club Economic, Economistul, România Durabilă, AngajatorulMeu.ro, MATEK, BusinessVoice, Business Press

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului. 

Pe 14-15 noiembrie are loc Top Talents Romania. Peste 50% dintre participanți s-au angajat în urma prezenței la eveniment

0

Catalyst Solutions organizează în această toamnă Top Talents România – cea mai mare conferință dedicată tinerilor cu potențial. Pe 14-15 noiembrie 2025, la InterContinental Athénée Palace Bucharest, cei mai buni 250 de studenți și absolvenți din țară – selectați dintr-un pool de 1.600 de candidați – vor avea acces gratuit la training-uri exclusive, sesiuni de networking și oportunități de angajare oferite de 10 companii multinaționale. Aceștia nu excelează doar din punct de vedere rezultate academice, ci demonstrează o implicare puternică în activități extracurriculare și inițiative internaționale, precum Erasmus, burse de performanță sau diverse programe de voluntariat.  

Ediția din acest an pune accent pe competențele esențiale pentru Gen Z într-o piață dominată de AI și transformare digitală. Tema centrală – Beyond the degree: the Leaders of tomorrow explorează trecerea de la studenție la carieră, impactul tehnologiei și inteligenței artificiale asupra pieței muncii și dezvoltarea abilităților esențiale pentru liderii de mâine. Toate activitățile din eveniment vor fi realizate în jurul acestei teme. Printre companiile care au confirmat prezența la eveniment, se numără: Lidl Romania – Partener principal alături de BAT Romania, DB Global Technology, Finastra, ING Bank Romania, JTI Romania, L’Oreal Romania, Vodafone Romania, Michelin România și Unicredit Bank.

Agenda de două zile include:

Ziua 1 (14 noiembrie) – Networking & Development:

  • Keynote-uri inspiraționale: Directori și lideri de succes din companiile partenere vor împărtăși strategii concrete de leadership digital și dezvoltare de carieră;
  • Workshop-uri interactive: Career Design pentru planificarea carierei la început de drum;
  • Sesiuni Q&A de 60 de minute: Participanții pun întrebări directe reprezentanților Lidl România, BAT România, JTI România, L’Oreal Romania, ING Bank Romania și Vodafone România;
  • Treasure Hunt de carieră: provocări gamificate cu premii pentru cei mai implicați participanți.

Ziua 2 (15 noiembrie) – StartUp Competition:

O provocare practică care simulează interviuri de grup reale, unde tinerii lucrează în echipă pentru a genera și prezenta idei de business inovatoare în fața unui juriu format din lideri de industrie.

Mai multe detalii despre eveniment și agenda completă sunt disponibile pe www.hipo.ro