CITR prezintă rezultatele analizei privind unitățile proiectului Nordis Mamaia Wave

0

În calitate de administrator judiciar în procedura de insolvență a societății Nordis Management SRL, CITR a derulat, timp de aproximativ șapte luni, o analiză amplă asupra proiectului Nordis Mamaia Wave. Scopul a fost clar: determinarea situației juridice a fiecărei unități locative și identificarea eventualelor suprapuneri de convenții asupra aceleiași unități. Analiza a urmărit obținerea unei imagini complete asupra activelor și pasivelor societății pentru a putea desfășura în mod corect următoarele etape ale procedurii de insolvență.

Pentru a oferi această imagine, echipa CITR a examinat peste 2937 de foldere de documente provenite atât de la creditori, cât și de la compania debitoare. Informațiile au fost completate cu date de la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) și de la instanțele de judecată. A fost aplicată o metodă de verificare încrucișată pentru a urmări parcursul fiecărei unități de la construcție până la înscrierea în cartea funciară și semnarea convențiilor translative de proprietate.

Rezultatele analizei

Rezultatele analizei convențiilor încheiate de companie (1408) raportat la numarul unitatilor cuprinse in proiectul comercial – atat dezvoltate cat si in curs de dezvoltare arată că:

TotalNr. unitățiDescriere




1408
709unități pentru care dreptul de proprietate a fost transferat către terți/promitenți cumpărători


653
unități pentru care s-au încheiat promisiuni de vanzare cumparare, din care:
441de unități pentru care administratorul judiciar constată ca pot fi inițiate demersurile în raport de art. 131
212Promisiuni de vânzare cumpărare rămase fără obiect ca urmare a valorificarii acestuia către un terț sau a recompartimentarii imobilului
46unități pentru care administratorul judiciar consideră că subzistă obligația companiei Nordis de predare a imobilelor, însă administratorul special consideră că această obligație nu mai subzistă din diverse motive.
412303unități locative disponibile, pentru care nu au fost identificate  promisiuni de vanzare cumparare în derulare. Dintre acestea unele sunt ipotecate. 
109spații tehnice și comerciale pentru care nu există promisiuni de vânzare cumpărare în derulare. 

Detalierea principalelor statusuri

  • 709 unități transferate: Aceste unități au părăsit patrimoniul societății; transferul s-a realizat prin contracte de vânzare-cumpărare convenționale sau în contextul executării silite ori al unor hotărâri judecătorești definitive.
  • 441 unități cu promisiuni valide: Pentru aceste unități nu s-au identificat neconcordanțe documentare. În procedura de insolvență, promitenții pot solicita executarea promisiunilor de vânzare-cumpărare (conform art.131 din Legea insolvenței) pentru obținerea transferului dreptului de proprietate. Fiecare solicitare va fi analizată individual.
  • 212 promisiuni fără obiect: Aceste promisiuni nu mai au obiect deoarece unitățile au fost valorificate către un terț sau au fost recompartimentate.
  • 46 unități cu interpretări divergente: Sunt unități pentru care administratorul judiciar consideră că obligația de predare a imobilului încă subzistă, în timp ce administratorul special apreciază că obligația a încetat. Situațiile vor fi analizate individual, în funcție de cererile promitenților.
  • 303 unități disponibile: Unități locative fără promisiuni de vânzare-cumpărare în derulare; unele dintre ele sunt ipotecate.
  • 109 spații tehnice și comerciale disponibile: Fără promisiuni de vânzare-cumpărare în derulare identificate.

Cauzele suprapunerilor de convenții

Cauzele care au determinat suprapunerile de convenții și identificarea a 212 convenții în derulare, rămase fără obiect sunt următoarele:

1. Încheierea simultană mai multor conventii cu diferite persoane pentru aceeasi unitate

Exemple de situații întâlnite:

  • Unitate X promisă inițial lui A, ulterior vândută lui B.
  • Unitate Y promisă inițial lui C, ulterior promisă lui D, iar în final vândută lui E.
  • Unitate Z promisă lui F, ulterior promisă și lui G, rămasă în patrimoniul companiei (nevalorificată).

2. Încheierea mai multor convenții cu diferite persoane, concomitent cu recompartimentarea unităților

Unitatea X – apartament cu 2 camere, recompartimentat ulterior în:

  • X1 – apartament cu o cameră
  • X2 – apartament cu o cameră
  • Unitate X promisă lui A, ulterior promisă și lui B.
  • Unitatea X1, nou rezultată – rămâne în patrimoniul companiei.
  • Unitatea X2, nou rezultată – este vândută către C.

În concluzie, promitenții A și B rămân fără unitate ca urmare a recompartimentării și a vânzării parțiale ulterioare.

3. Schimbarea destinației unității – de exemplu, transformarea unor unități locative în spații de birouri sau funcțiuni conexe (tehnice, administrative ori de recreere). 

Unitatea X, inițial apartament cu o cameră este transformată ulterior în Y cu funcționalitate birou;

  • Unitatea X a fost promisă lui A.
  • Unitatea X a fost transformată în biroul Y.

În concluzie, apartamentul X, promis lui A, nu mai există ca și configurație și funcționalitate.

Pași următori

CITR va continua demersurile menite să asigure protejarea drepturilor tuturor creditorilor și să respecte cadrul legal al procedurii de insolvență:

  • Analiza individuală a cererilor de transfer: Pentru cele 441 de convenții fără neconcordanțe documentare, administratorul judiciar va analiza cererile creditorilor în vederea perfectării contractelor de vânzare-cumpărare. Fiecare solicitare va fi tratată conform art. 131 din Legea insolvenței și în funcție de particularitățile fiecărui caz.
  • Soluții alternative pentru promisiuni fără obiect: În situațiile în care promisiunile au rămas fără obiect, CITR va verifica legalitatea și oportunitatea propunerii debitorului de a atribui o unitate echivalentă, ca soluție de executare în natură, cu condiția obținerii acordului promitentului.

Contextul procedurii de insolvență

Procedura de insolvență a societății Nordis Management SRL a fost deschisă la 7 octombrie 2024, aflându-se în prezent în perioada de observație. Cazul se distinge printr-un grad ridicat de complexitate, determinat de numărul mare de creditori, valoarea ridicată a masei credale și dificultatea spețelor juridice asociate proiectului. Din perspectiva cifrelor, insolvența implică 1228 de creditori cu o masă credală solicitată de peste 900 milioane lei, din care 721 milioane lei reprezintă creanțe acceptate. Totodată, CITR gestionează peste 600 de litigii aferente acestui dosar de insolvență.

CITR subliniază că această analiză și demersurile viitoare au ca scop oferirea de transparență tuturor părților implicate în proiectul Nordis Mamaia Wave și protejarea intereselor creditorilor. Echipa administratorului judiciar va continua să comunice deschis stadiul procedurilor și să adopte măsuri pentru a asigura o soluționare corectă și legală a situației juridice a fiecărei unități.

2026 — an cu predictibilitate zero pentru antreprenorii români

0

de Teofil Stănculea,
Director comercial Akcenta în România

România intră în 2026 cu o economie tensionată între nevoia de stabilitate fiscală și riscul unei frânări economice prelungite. După un an 2025 dominat de creșterea taxelor, scumpiri și consum temperat, datele analiștilor Akcenta și cele mai recente date din raportul BNR confirmă: inflația rămâne aproape de 10%, PIB-ul crește cu mai puțin de 1%, iar costurile pentru mediul de afaceri vor continua să urce.

Semnalul BNR – Prudență maximă într-un climat inflaționist complex

În ședința din 12 noiembrie, Banca Națională a României a decis menținerea dobânzii-cheie la 6,5%, a ratei Lombard la 7,5% și a facilității de depozit la 5,5%. Decizia are la bază scădere marginală a inflației anuale la 9,8% și stabilizarea la 8,1% a inflației de bază (CORE 3), în ciuda unei ușoare temperări a prețurilor la alimente și carburanți.

Analiștii notează că presiunile inflaționiste de fond rămân ridicate, cu o creștere lunară de 0,5% a prețurilor în octombrie, similară lunilor anterioare. Serviciile și bunurile nealimentare continuă să contribuie semnificativ la creșterea prețurilor, iar scumpirea gazelor naturale din toamnă a fost doar parțial compensată de ieftinirea energiei electrice și a combustibililor.

Banca Centrală estimează o scădere lentă a inflației până la 4% la finalul lui 2026, dar avertizează că în prima jumătate a anului viitor rata anuală va rămâne ridicată, peste 8%, din cauza efectelor statistice și a liberalizării prețurilor la gaze în aprilie.

În același timp, piața monetară a intrat într-un nou ciclu de lichiditate excedentară. Surplusul de bani din sistem, alimentat de cheltuielile publice ridicate și de intrările de capital, a împins dobânzile interbancare sub nivelul ratei-cheie: ROBOR ON la 5,7%, iar ROBOR 3M la 6,3%.

Această relaxare temporară a costurilor de finanțare nu schimbă însă realitatea: în absența unei scăderi clare a inflației, BNR nu va reduce dobânda cel puțin până în mai 2026. Analiștii Akcenta își reconfirmă estimarea în ce privește inițierea de către BNR a unui ciclu gradual de reducere a ratei-cheie, până la 5,25% la finalul anului viitor.

Măsurile fiscale reduc drastic profitul anticipat al antreprenorilor pentru 2026

În paralel, fiscalitatea românească a suferit cea mai amplă restructurare din ultimii zece ani. De la 1 august 2025, cota standard de TVA a crescut la 21%, iar cea redusă la 11% pentru majoritatea bunurilor alimentare, a cărților și a serviciilor de cazare. Din 1 ianuarie 2026, impozitul pe dividende urcă de la 10% la 16%, iar companiile cu cifră de afaceri peste 400.000 lei vor trebui să majoreze capitalul social la 5.000 lei.

Pentru firmele mici, plafonul pentru regimul de scutire de TVA s-a ridicat de la 300.000 la 395.000 lei, însă beneficiul este marginal într-un context în care costurile indirecte cresc mai repede decât cifra de afaceri.

Un studiu de caz prezentat de Dănuț M. Mureșan, Vicepreședinte IMM România și membru CESE în cadrul webinarului „Instabilitate fiscală și reacție antreprenorială. Cum te adaptezi și ce urmează în 2026”, organizat de Akcenta în România pe 12 noiembrie a.c., arată efectul combinat al inflației, al noilor taxe și al creșterii salariale asupra profitabilității unei companii IT. Astfel, câștigul net real ajustat cu inflația al unei companii cu venit constant de 1 milion de euro, se estimeză că va ajunge la sub 5% de la 26% în 2019.

Cel mai bun scenariu economic: „stagflation”, dar fără recesiune tehnică

O analiză mai amplă a Akcenta, companie specializată în schimburi valutare și plăți internaționale pentru IMM-uri, relevă faptul că în trimestrul II 2025, economia României a crescut cu 1,2%, dar doar datorită contribuției exporturilor și a construcțiilor. Consumul privat a stagnat, iar investițiile companiilor au scăzut cu 2,5%.

Pe piața muncii, creșterea salariilor din sectorul privat s-a redus la 4% în primele 8 luni din 2025, iar în sectorul public veniturile au fost înghețate. Numărul angajaților s-a stabilizat în jur de 5 milioane, cu o ușoară scădere în a doua jumătate a anului. Totuși, rata șomajului rămâne scăzută, în jur de 5,9%, semn că piața muncii nu s-a deteriorat sever.

Cursul leu/euro s-a menținut stabil, în jur de 5,08–5,10 RON/EUR, cu perspective de depreciere moderată spre 5,14 RON/EUR la finalul lui 2026, potrivit estimărilor analiștilor Akcenta.

Soluția pentru antreprenori? Decizie informată, flexibilitate și control pe lichiditate

Pentru companiile locale, 2026 va fi un an al supraviețuirii strategice, nu al expansiunii. Într-un climat fiscal instabil și cu costuri de finanțare ridicate, trei direcții devin esențiale:

  • Planificarea fiscală activă – înțelegerea impactului combinat al noilor taxe, a termenelor de aplicare și a posibilelor deductibilități;
  • Reevaluarea contractelor și parteneriatelor internaționale, mai ales acolo unde riscul valutar și clauzele de preț pot afecta marja de profit;
  • Optimizarea fluxurilor de plăți internaționale, întrucât diferențele între cursurile bancare pot adăuga costuri ascunse de până la 1,5–2% per tranzacție.

Cu alte cuvinte, într-un context valutar volatil și fiscal rigid, controlul fluxului de numerar devine mai important decât creșterea vânzărilor.

Tot mai multe companii românești încep să înțeleagă că avantajul competitiv nu mai vine doar din preț sau volum, ci și din eficiența cu care își gestionează cashflow-ul, mai ales când derulează tranzacții în mai multe monede. În perioade ca aceasta, o afacere care controlează cursul, termenul și costul plăților externe își protejează profitul mai bine decât una care vinde mai mult, dar lasă riscurile la voia mișcărilor fluctuante ale pieței”, a declarat Teofil Stănculea, Director Comercial Akcenta România.

Concluzie: 2026, anul prudenței și al reorganizării

România nu intră în recesiune, dar nici nu revine la creștere solidă. Este o perioadă de tranziție, în care politica monetară și cea fiscală trag în direcții opuse. În timp ce BNR încearcă să frâneze inflația, guvernul este în căutarea cât mai multor surse de venituri.

Pentru antreprenori, mesajul esențial este clar: fiecare decizie trebuie luată pe bază de scenarii, nu din impuls. Reziliența nu mai înseamnă doar să reziști, ci să știi unde și cum poți ajusta fără să pierzi direcția.

Securitatea economică nu mai înseamnă stabilitate, ci capacitatea de a reacționa și de a rămâne competitiv”, conchide Dănuț M. Mureșan — o frază care definește, poate cel mai bine, noul ADN al al antreprenoriatului european într-o eră a fiscalității tot mai ridicate și a incertitudinii persistente. 

Reconstruim încrederea în siguranța gazului natural. Pașii urgenți și concreți pentru reducerea incidentelor în rețelele de gaze prin Sistemul de Comunicare Național „SapăSigur”

0

de Dumitru Chisăliță, Președinte Asociația Energia Inteligentă
Flavius Dordea, Coordonator Proiect AEI Punct și de la Capăt in Sectorul de Gaze și Energie

Reducerea incidentelor asupra rețelelor de gaze se bazează pe o abordare integrată care combină monitorizarea continuă și întreținerea preventivă a infrastructurii, utilizarea tehnologiilor moderne de detecție și control, instruirea riguroasă a personalului și a contractorilor, corelarea eficientă între autorități și operatori în gestionarea lucrărilor din proximitate

Cultivarea unei culturi organizaționale și publice orientate spre siguranță și responsabilitate, trebuie realizată cu consecvență și completată cu Sistemul de Comunicare Național „SapăSigur”. Necesitatea acestui sistem trebuie să fie urgent analizată de Guvernul României și aprpbată printr-o Ordonanță de Urgență.

Tema siguranței infrastructurii de gaze ajunge rar în prim-planul dezbaterii publice din mai multe motive interconectate:

  • Invizibilitatea problemei – Rețelele de gaze sunt, prin natura lor, „invizibile” pentru majoritatea oamenilor. Conductele sunt subterane, infrastructura e tehnică, iar riscurile nu sunt evidente până la apariția unui incident. În lipsa unui contact direct, subiectul nu generează atenție constantă.
  • Percepția de stabilitate – Gazele naturale fac parte dintr-un sistem energetic considerat „matur” și stabil. Oamenii tind să creadă că infrastructura e sigură și bine reglementată, deci nu o percep ca prioritate.
  • Lipsa presiunii mediatice – Presa se concentrează pe crize imediate, conflicte politice sau teme cu impact emoțional mai puternic. Siguranța tehnică e un subiect mai greu de transpus într-o narațiune captivantă pentru publicul larg, mai ales în lipsa unui eveniment dramatic.
  • Responsabilitate fragmentată – Siguranța infrastructurii de gaze implică operatori privați, autorități de reglementare, instituții de control și administrații locale. Această fragmentare diluează responsabilitatea publică și face dificilă asumarea sau discutarea clară a riscurilor.
  • Focusul pe costuri și tranziția energetică – În contextul actual, discursul despre gaze se concentrează pe prețuri, independență energetică și tranziția către surse verzi. Dimensiunea de siguranță e percepută ca un subiect tehnic secundar, nu ca o prioritate de politică publică.

Educația si comunicarea permanentă cu cetățenii, cu consumatorii, cu beneficiarii, trebuie reconsiderată la nivel național. Trebuie îmbunătățită prin efort si mai ales prin sinceritate de către toti operatorii actuali de rețele, firme de verificare a instalațiilor de gaze și autorități competente. Doar printr-un astfel de proces consecvent de comunicare ambele parti pot câștiga. Doar comunicarea sincer poate deschide poarta către acceptarea de către populatia tarii a altor opțiuni de transport prin rețele subterane fie a energiei electrice, fie de transport a hidrogenului sau a dioxidului de carbon.

În același timp trebuie să depășim etapa de informare, să mergem către o schimbare a unei culturi de percepție a riscului. Mesajele standard („atenție la conducte de gaze”) sunt prea vagi pentru a genera comportamente responsabile. Iată câteva direcții eficiente pentru a educa publicul și micii dezvoltatori:

  • Campanii vizuale și interactive, nu doar pliante – materiale video, simulări 3D sau aplicații online care arată ce se întâmplă efectiv când se lovește o conductă de gaz. Impactul vizual și emoțional e mult mai puternic decât o pancartă.
  • Integrarea în procesele administrative – la eliberarea autorizațiilor de construire sau de săpătură, micii dezvoltatori ar putea fi obligați să participe la un mini-modul de instruire despre riscurile infrastructurii subterane, eventual online și certificat.
  • Educație în comunitate – operatorii de rețea, împreună cu primăriile, pot susține Campaniile de infoirmare ale unor asociații profesionale așa cum este AEI, în localități cu infrastructură critică, explicând riscurile în termeni simpli, dar cu exemple locale concrete.
  • Transparență digitală – crearea unor hărți publice interactive, actualizate, care arată amplasamentele conductelor și zonele cu restricții, astfel încât oamenii să poată verifica rapid înainte de a începe o lucrare.
  • Narațiuni umane, nu tehnice – prezentarea unor cazuri reale (fără senzaționalism), în care neglijența a dus la pierderi de vieți sau pagube, ajută la conștientizarea riscului. Oamenii reacționează la povești, nu la cifre.
  • Colaborare cu școlile profesionale și ONG-urile preocupate de siguranță – formarea unei rețele de educatori locali care pot traduce informațiile tehnice în mesaje relevante pentru publicul general.

Ce ar trebui să se întâmple în 2025 ca să putem spune, realist, că România face un pas decisiv spre a preveni tragedii legate de rețelele subterane de gaze?

Cea mai urgentă măsură este instituirea prin ordonanță de urgență a proiectului național „SapăSigur” (o bază de date unică a rețelelor subterane de gaze naturale, un singur număr/portal unic de notificare înainte de orice săpătură), obligatoriu pentru toți: persoane fizice, firme, autorități, operatori de utilități. Fără bilet de săpătură „valid” se recurge la „oprire-lucru” și aplicarea de sancțiuni. Acest proces reduce imediat riscul de lovire accidentală a conductelor — cauza numărul unu incidentelor tehnice și a exploziilor.

AEI are capabilitatea de a colabora în baza experienței și a datelor culese cu un partener institutional in dezvoltarea sistemului public ”SapăSigur”.

Concret etapele propuse de AEI:

  1. Etapa I Durata 1-3 luni 

Pregătirea notei justificative și aprobarea prin OUG a proiectului „SapăSigur”

Concept: Sistemul național „SapăSigur”, prin proceduri specifice va obliga notificarea prealabilă pentru orice săpătură planificată a fi efectuată în zona de protecție a rețelelor de gaze naturale, și definește timpi de răspuns (ex. 2 zile lucrătoare pentru marcaje), „zone de toleranță” față de conducte și răspundere clară (executantul răspunde dacă „Sapă fără bilet”; operatorul răspunde dacă nu marchează corect).

Introducerea conceptului „Oprirea Lucrului” imediat la șantierele fără „Bilet de săpătură” valid și sancționarea executantului care efectuează lucrări în zona de protecție a rețelelor fără „bilet de săpătură” valid  (ex. Amenzi graduale la care se vor adăuga costuri de remediere).

  • Realizarea unui portal și a unui număr unic național de informare 

Un ghișeu digital unde se depune cererea de săpare, după care sistemul rulează automat o interogare către toți operatorii din perimetru lucrării și generează biletul electronic.

  • Realizarea unui proiect pilot în București–Ilfov și în alte două 2 județe

Acest proiect pilot va permite validarea procedurilor comune de localizare și marcaj (vopsea, borne, coduri standard) și stabilirea procedurilor de inspecție/controale (ISC și poliție locală) cu țintă de verificare a șantierelor anunțate vs. cele neanunțate.

  • Condiționarea autorizațiilor

Primăriile urmează să atașeze obligatoriu la autorizația de construire dovada biletului„SapăSigur” și un certificat online pentru executanți.

  1. 3–9 luni 
  • Realizarea registrului GIS al rețelelor subterane – „minim viabil”

Realizarea unui standard de date (INSPIRE/OGC), cu obligație de încărcare în sistemul informațional a datelor primare în 6 luni (cu o acuratețe ±50 m pentru rețelele de conducte amonte și transport gaze naturale acolo unde există date din GIS; al rețelei cu ramarca ”în curs de actualizare” 

  • Regim de sancțiuni și stimulente

Stabilirea cuantumului amenzilor pentru săpături fără bilet 

  • Transparență și educație

Realizarea unui tablou de bord public care să permită vizualizare ”Biletelor de Săpătură”, timpul mediu de raspuns și istoricul incidentelor.

Curs pentru dezvoltatori constructori, valabil 2 ani, condiție la eliberarea ”Biletului de Săpătură”.

Criterii de performanță a proiectului:

  • Acoperire „SapăSigur” trebuie să acopere mai mult de 70% din teritoriu național (toate UAT-urile urbane și comunele alimente cu gaze naturale) și toți marii operatori integrați.
  • Cel puțin 80% din săpături să fie realizate cu bilet valabil înainte de începerea lucrărilor.
  • Timp mediu de marcaj cu 48 ore înainte de realizarea săpăturii, respectat în mai mult de 90% din cazuri.
  • Reducere cu cel puțin 50% a incidentelor de „Daune produse de terță parte” vs. media 2022–2025 în zonele pilot.
  • Registru GIS cu acoperire mai mare 60% din rețelele urbane.

Prin „SapăSigur”, transformăm modul în care sunt planificate și executate lucrările de săpătură, punând siguranța oamenilor, infrastructurii și mediului pe primul loc. Credem într-un sistem transparent, digital, în care fiecare pas înainte în realizarea lucrărilor se face cu responsabilitate. 

Proiectul „SapăSigur” s-a născut din dorința de a preveni, nu doar de a repara. Fiecare notificare, fiecare coordonare și fiecare aviz reflectă respectul nostru față de viață, muncă și infrastructură. Prin „SapăSigur”, construim o cultură a responsabilității – una în care siguranța devine reflex, nu obligație.

AEI solicită adoptarea de urgență a unei Ordonanțe pentru implementarea Sistemului de Comunicare Național „SapăSigur” și lansează o petiție publică pentru susținerea proiectului

0

Au trecut peste 30 de zile de la explozia din Rahova, iar lipsa unor măsuri clare din partea autorităților privind prevenirea exploziilor de gaze generează îngrijorare. În aceste condiții, Asociația Energia Inteligentă (AEI) nu poate rămâne un simplu observator, deoarece credem cu tărie că multe astfel de incidente pot fi prevenite. Explozia din București, de pe strada Rahova, nu ar fi avut loc dacă sistemul SapăSigur ar fi fost implementat în România, întrucât săpăturile și intervențiile realizate de terți nu ar mai fi putut duce la avarierea branșamentului de gaze.

Asociația Energia Inteligentă (AEI) solicită Guvernului României adoptarea în regim de urgență a unei Ordonanțe de Urgență pentru Sistemul de Comunicare Național „SapăSigur”, un sistem unic, digital și transparent de notificare înainte de orice lucrare de săpătură. Măsura este esențială pentru reducerea incidentelor care afectează rețelele subterane de gaze și pentru protejarea vieților, a proprietăților și a infrastructurii critice.

De ce este nevoie de SapăSigur acum România se confruntă cu numeroase incidente cauzate de lovirea accidentală a conductelor de gaze – principala cauză a exploziilor și a avariilor majore. În lipsa unui mecanism unic de coordonare între operatori, constructori și autorități, riscurile cresc, iar responsabilitatea se fragmentează.

Prin SapăSigur, AEI propune:

– un portal și număr unic național pentru depunerea notificărilor de săpătură;
– răspuns rapid din partea operatorilor de utilități (maxim 2 zile lucrătoare pentru marcaje);
– obligativitatea „biletului de săpătură valid” înainte de începerea oricărei lucrări;
– măsuri de „stop-work” și sancțiuni pentru lucrările neautorizate;
– transparență digitală, printr-un tablou de bord public cu toate notificările și incidentele raportate.

AEI lansează petiția națională pentru susținerea OUG „SapăSigur” 

 Pentru a accelera adoptarea acestei măsuri vitale, AEI anunță lansarea unei petiții online, prin care cetățenii, profesioniștii din domeniu și autoritățile locale sunt invitați să-și exprime sprijinul pentru adoptarea de urgență a OUG „SapăSigur”.

Petiția poate fi semnată pe platforma:

https://www.petitieonline.com/adoptarea_in_regim_de_urgent_a_unei_ordonante_pentru_implementarea_sistemului_sigursapi_cu_scopul_de_a_reduce_semnificativ_incidentele_asupra_retelelor_de_gaze_i_pun_in_pericol_vieti_omenesti#a

Fiecare semnătură contează pentru a transmite Guvernului un mesaj clar: siguranța infrastructurii de gaze nu mai poate aștepta.

Un pas decisiv pentru o Românie mai sigură prin „SapăSigur”, trecem de la reacție la prevenție. Este momentul ca România să adopte un sistem modern și responsabil, în care fiecare lucrare să fie făcută în siguranță, cu respect față de viață și infrastructură” a declarat Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă.

AEI este pregătită să colaboreze cu Ministerul Energiei, ANRE, autoritățile locale și operatorii de rețea pentru dezvoltarea și implementarea sistemului public SapăSigur, folosind expertiza și datele acumulate de asociație în ultimii ani.


Asociația Energia Inteligentă este o organizație independentă care promovează eficiența, siguranța și sustenabilitatea în sectorul energetic. AEI derulează programe sociale, educaționale, analize și inițiative de politici publice dedicate creșterii eficienței și siguranței energetice, protecției consumatorilor, reducerea sărăciei și promovarea de noi tehnologii .

Cargus: Creștere de 15% a volumelor de colete în weekendul de Black Friday, susținută de clienții internaționali și de vânzările din segmentul fashion

0

Cargus, una dintre cele mai mari companii de curierat din România, a înregistrat o creștere de 15% a volumelor de colete de Black Friday, din weekendul 7-10 noiembrie, față de aceeași perioadă din 2024. În total, compania a livrat aproape jumătate de milion de colete pe zi la nivel național. Rezultatele confirmă o evoluție pozitivă a pieței de e-commerce și o eficiență operațională ridicată în perioada cu cele mai mari vârfuri de livrări din an.

Cele mai mari creșteri de volume au fost înregistrate în București, unde livrările au crescut cu 22%, urmat de Cluj-Napoca, cu 5,5%, Timișoara, cu 5%, și de orașele Iași, Brașov și Constanța, unde avansul a fost de aproximativ 4%, potrivit datelor Cargus. În această perioadă, românii au comandat în special articole de îmbrăcăminte și încălțăminte pentru sezonul de iarnă, urmate de produse de tehnologie – televizoare, gadgeturi și accesorii – și de anvelope, o categorie care înregistrează constant creșteri în această perioadă a anului.

„Rezultatele de anul acesta confirmă că investițiile în infrastructură, tehnologie și parteneriate internaționale se traduc direct în performanță operațională și creștere sustenabilă. Dinamica pozitivă din ultimele două luni a fost generată în principal de clienții internaționali integrați în rețeaua Cargus, iar infrastructura noastră logistică este pregătită să susțină aceste volume în creștere. Peste 90% dintre coletele Cargus ajung la destinație în 24-48 de ore, chiar și în cele mai aglomerate perioade”, subliniază Belgin Bactali, CEO Cargus.

De Black Friday Internațional, programat pe 28 noiembrie, Cargus se așteaptă la un nou vârf de activitate generat de clienții internaționali, cu volume cel puțin la nivelul din weekendul precedent, adică o creștere de aproximativ 15% față de o perioadă obișnuită. Compania anticipează, de asemenea, un ritm ridicat al comenzilor până în data de 23 decembrie, odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă. Prin rețeaua Cargus SHIP & GO, care include peste 2.000 de puncte la nivel național, clienții pot ridica ușor coletele, beneficiind de livrări rapide și flexibile, inclusiv în perioadele de vârf.

Pentru cei mai mulți români, Black Friday este mai degrabă o ocazie de a face achiziții utile în acest an decât un maraton al ofertelor. Aproape o treime (30,5%) spun că sunt atrași în continuare de reducerile mari, însă un sfert (25,5%) folosesc perioada pentru a cumpăra articole pe care le-au amânat din motive de preț, în timp ce 13% vor face cumpărături necesare imediat, potrivit celui mai recent sondaj Cargus, pe un eșantion de 1.036 de respondenți din mediul urban. Prețul rămâne cel mai important criteriu de selecție a produselor cumpărate pentru 88% dintre respondenți, urmat de costul transportului (26%) și recenziile altor clienți (22%). 14% dintre respondenti iau în calcul și timpul de livrare și politica de retur atunci când plasează comenzi de Black Friday.

Grupul PPC își extinde portofoliul de energie regenerabilă din România cu 130 MW de energie fotovoltaică

0

Ghidat de viziunea de a-și intensifica rolul de lider în tranziția energetică din Europa de Sud-Est, Grupul PPC își consolidează portofoliul verde în România cu un nou proiect fotovoltaic în regiunea Călugăreni, la 40 km sud de București, care a fost recent conectat la rețea.

Pentru construcția noului parc fotovoltaic au fost utilizate 227.240 de panouri bifaciale. Se preconizează că producția anuală estimată de energie a proiectului va depăși 193 GWh, suficientă pentru a satisface nevoile energetice a peste 48.500 de gospodării. Odată operațional, se estimează că parcul fotovoltaic de la Călugăreni va împiedica eliberarea în atmosferă a circa 116.000 de tone de CO₂ anual

Directorul Executiv Adjunct al RES PPC Group, Konstantinos Mavros, a declarat: „Ne menținem angajamentul față de strategia Grupului de a deveni un pilon energetic principal în regiunea extinsă a Europei de Sud-Est. Noul parc fotovoltaic din România confirmă poziția noastră dominantă pe piața românească de energie regenerabilă. Continuăm să dezvoltăm în mod constant portofoliul verde, cu diversificare geografică și tehnologică, pentru a valorifica la maximum avantajele tranziției verzi și ale pieței energetice interconectate.”

Noul parc fotovoltaic face parte dintr-un acord între Grupul PPC și Metlen Energy & Metals pentru proiecte de energie regenerabilă. Un total de 460 MW de parcuri fotovoltaice, parte a unui acord cu Metlen Energy & Metals, urmează să fie finalizat până la sfârșitul anului.

Grupul PPC își extinde prezența în Europa de Sud-Est

Grupul PPC continuă să evolueze într-un mod dinamic, prin extinderea portofoliului de energie regenerabilă, pe măsură ce noi proiecte eoliene și fotovoltaice se alătură constant celor deja existente. Odată cu inaugurarea noului parc fotovoltaic de la Călugăreni, capacitatea instalată va depăși 6,5 GW, din care 1,5 GW provin din România.

Potrivit planului strategic pe trei ani, până în 2027, Grupul PPC va dezvolta proiecte suplimentare de energie regenerabilă în Grecia și în întreaga regiune a Europei de Sud-Est, având ca obiectiv creșterea capacității instalate din surse regenerabile la 11,8 GW până în 2027. În prezent, peste 60% din proiectele de energie regenerabilă care urmează să fie adăugate sunt deja în construcție sau pregătite de construcție.

Meta Estate Trust: profit net în creștere și active totale mai mari cu 10% față de 2024

0

    Meta Estate Trust (simbol bursier MET), companie de tip holding activă în sectorul imobiliar și în piața de capital, anunță rezultatele financiare pentru primele nouă luni ale anului 2025. Compania a realizat venituri totale de 20,73 milioane lei și un profit net de 7,43 milioane lei, în urcare față de cele 7,36 milioane lei obținute în perioada similară din 2024. Rezultatul ilustrează reziliența modelului de afaceri, în condițiile în care profitul net și baza de active au continuat să se extindă, chiar dacă dinamica veniturilor totale a reflectat un portofoliu reconfigurat.

    Turnoverul (cifra de afaceri) a atins 7,57 milioane lei, susținut de vânzările de unități rezidențiale din proiectele imobiliare din București si împrejurimi. Veniturile din exploatare, de 14,04 milioane lei, reprezintă 67 % din total și reflectă atât vânzarea de apartamente, cât și finalizarea parțială și dezinvestiri din proiecte imobiliare ajunse în faze finale. Componenta financiară a generat 6,69 milioane lei prin împrumuturi acționar și plasamente bancare.

    Meta Estate Trust își păstrează soliditatea bilanțieră și înregistrează creșteri semnificative față de 2024: active totale de 126,8 milioane lei, cu aproximativ 10 % peste nivelul consemnat la 30 septembrie 2024, și un portofoliu de investiții de 114,4 milioane lei, în avans cu circa 8 % comparativ cu anul trecut. Indicatorii de lichiditate (curentă 57,04×, imediată 12,38×) și un grad de îndatorare de doar 4,95 % confirmă resursele disponibile pentru finanțarea investițiilor și reechilibrarea portofoliului.

    „Primele nouă luni ale anului 2025 au marcat un climat economic complex, influențat de măsurile fiscal-bugetare corective și de volatilitatea pieței. În acest context, Meta Estate Trust a continuat să livreze rezultate solide, demonstrând reziliența și flexibilitatea modelului nostru de afaceri. Profitul net de 7,4 milioane lei este ușor peste nivelul raportat la 9 luni 2024, în timp ce baza de active și valoarea portofoliului au continuat să crească. Aceste rezultate au fost obținute prin monitorizarea atentă a portofoliului și prin decizii rapide de optimizare a investițiilor. Nivelul ridicat al lichidității ne-a permis să accelerăm investițiile în liniile de Trading și Active cu venit recurent și să rebalansăm portofoliul pentru a întări profilul de risc și poziționarea strategică a companiei. Tot în această perioadă, am simplificat structura de capital prin răscumpărarea a peste 86 % dintre acțiunile preferențiale și am adoptat o politică de dividend transparentă și predictibilă. Ne pregătim pentru listarea pe Piața Principală a Bursei de Valori București și, în paralel, avansăm tranziția către un nou CEO dedicat, menținând obiectivul de a crea valoare durabilă pentru acționari”, a spus Bogdan Gramanschi, CFO Meta Estate Trust și CEO interimar.

    În linia de trading, Meta Estate Trust a precontractat 45 de apartamente în cinci proiecte cu livrare începând cu 2026. În linia de active cu venit recurent, compania a investit într-un parc de retail în comuna Ciolpani și a precontractat patru vile în Radisson Blu Grand Mountain Resort Brașov, consolidându-și prezența în sectorul de ospitalitate premium. Meta Estate Trust a finalizat, de asemenea, achiziția terenului din Piața Victoriei și pregătește un proiect dedicat serviciilor medicale.

    La finalul trimestrului al treilea, portofoliul de investiții era evaluat la 114,4 milioane lei, iar structura acestuia rămâne diversificată pe trei linii de afaceri – parteneriate (co-dezvoltare), trading  și active cu venit recurent – oferind un echilibru între randamente rapide și venituri stabile pe termen lung.

    România și China: Reconstrucția unui parteneriat strategic economic și tehnologic


    Interviu cu Excelența sa domnul Chen Feng,
    Ambasador al Republicii Populare Chineze în România

    Domnule Ambasador, de-a lungul ultimelor decenii, China a înregistrat o dezvoltare economică rapidă și o stabilitate socială de durată, devenind a doua putere economică a lumii, cu o influență globală în creștere. Cum apreciați perspectivele de dezvoltare economică și socială a Chinei în continuare și ce rol va juca China pe scena internațională în viitor?

    În ultimii ani, China a reprezentat un important „stabilizator” al economiei mondiale. În calitate de a doua putere economică a lumii, China a menținut o contribuție de aproximativ 30% la creșterea economică mondială și este principalul partener comercial pentru peste 150 de țări și regiuni. De asemenea, s-a clasat timp de mai mulți ani consecutiv pe primul loc în lume la comerțul cu bunuri și pe al doilea loc la importuri. În pofida unui mediu extern complex și în continuă schimbare, economia Chinei a continuat să reziste presiunilor și să mențină o tendință de dezvoltare stabilă și pozitivă, astfel că în primele trei trimestre ale acestui an, PIB-ul Chinei a înregistrat o creștere anuală de 5.2%, în timp ce valoarea adăugată a industriei la scară largă a crescut cu 6.2%, iar valoarea adăugată a sectorului serviciilor a înregistrat o creștere de 6,9%.

    Recent, cea de-a patra Sesiune Plenară a celui de-al XX-lea Comitet Central al Partidului Comunist Chinez a examinat și adoptat recomandările privind elaborarea Planului de Dezvoltare Economică și Socială al Chinei pentru perioada celui de-al cincisprezecelea Plan Cincinal, realizând astfel proiectarea strategică de nivel înalt pentru dezvoltarea economică și socială a țării în următorii cinci ani. Economia Chinei dispune de o reziliență puternică, un potențial considerabil și o vitalitate solidă, iar țara accelerează tranziția de la etapa creșterii rapide la etapa dezvoltării de înaltă calitate. Vom continua să aprofundăm reforma și deschiderea, să promovăm inovația tehnologică, să avansăm tranziția verde și cu emisii scăzute de carbon, să consolidăm eforturile privind prosperitatea comună și să urmărim o dezvoltare mai echilibrată și mai  durabilă. Odată cu avansarea noii revoluții tehnologice și a transformărilor industriale, capacitatea de inovare și competitivitatea industrială ale Chinei vor continua să se îmbunătățească, oferind economiei mondiale un plus de stabilitate și siguranță.

    China reprezintă un factor de certitudine într-un sistem mondial multipolar și o forță constructivă într-o lume aflată în transformare. China rămâne angajată pe calea dezvoltării pașnice, apără cu fermitate sistemul internațional având ONU în centru și ordinea internațională bazată pe dreptul internațional, contribuind activ la construirea unei comunități cu un viitor comun pentru omenire. China este dispusă să colaboreze cu toate statele, inclusiv cu România, pentru a aprofunda cooperarea reciproc avantajoasă și pentru a răspunde împreună provocărilor globale precum schimbările climatice, securitatea energetică și sănătatea publică, promovând pacea durabilă și prosperitatea comună la nivel mondial.

    România și China au avut, timp de decenii, o relație economică și diplomatică solidă, bazată pe încredere și parteneriat. Cum vedeți, din perspectiva Beijingului, actualul nivel al relațiilor bilaterale și care sunt domeniile unde considerați că trebuie reconstruită această legătură? 

    România a fost cea de-a treia țară din lume care a stabilit relații diplomatice cu Republica Populară Chineză. De-a lungul celor 76 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice, cele două state s-au tratat întotdeauna cu respect reciproc și pe baze de egalitate, iar relațiile bilaterale au cunoscut o evoluție stabilă și ascendentă. România este al patrulea partener comercial al Chinei în regiunea Europei Centrale și de Est, iar volumul comerțului bilateral cu bunuri a depășit pragul de 10 miliarde USD timp de patru ani consecutiv. Ambele părți au înființat centre culturale în capitalele lor, iar China a deschis cinci Institute Confucius în România, facilitând schimburi culturale frecvente între cele două țări. De la sfârșitul anului trecut, China a implementat o politică unilaterală de scutire a vizei pentru 30 de zile pentru cetățenii români, iar recent partea chineză a prelungit această măsură până la 31 decembrie 2026. Ca urmare, numărul turiștilor și al oamenilor de afaceri români care călătoresc în China a înregistrat o creștere semnificativă.

    În perioada următoare, îmi doresc ca cele două părți să intensifice vizitele, consultările și schimburile la toate nivelurile, să consolideze mecanismele de cooperare în diverse domenii, să dezvolte proiecte pragmatice noi și să aprofundeze înțelegerea reciprocă dintre popoarele celor două țări, pentru a impulsiona Parteneriatul Amplu de Prietenie și Cooperare dintre China și România către noi progrese.

    Companiile chineze au investit puternic în Europa de Sud-Est, inclusiv prin inițiativa Belt and Road. România a fost inițial parte a acestui dialog, dar a pierdut teren. Există intenția Chinei de a redeschide discuțiile pentru proiecte strategice pe teritoriul românesc?

    China a considerat întotdeauna promovarea conectivității și construirea de înaltă calitate a Inițiativei Belt and Road drept o platformă esențială pentru stimularea dezvoltării regionale, facilitarea comerțului și investițiilor, precum și îmbunătățirea interconectivității infrastructurii. China este dispusă să împărtășească oportunitățile generate de deschiderea externă de nivel înalt cu toate statele lumii, inclusiv cu România. Până în prezent, în România sunt înregistrate aproximativ 14.000 de companii chineze, cu un volum al investițiilor ce depășește 2 miliarde de dolari. Numărul companiilor chineze care vin anual în România pentru evaluări și investiții este în creștere, acestea considerând în general că România dispune de un potențial semnificativ de cooperare în domenii precum energia regenerabilă, industria manufacturieră, tehnologia informației, serviciile comerciale, precum și infrastructura de transport. Prin urmare, din perspectiva părții chineze, rămânem deschiși cooperării strategice și investițiilor în România. Totuși, decizia privind lansarea și modul de implementare a proiectelor majore depinde de o serie de factori reali — inclusiv politicile și mediul de reglementare din România, fezabilitatea comercială a proiectelor și rentabilitatea economică. Așteptăm cu interes ca partea română să participe mai activ la construirea de înaltă calitate a Inițiativei Belt and Road, promovând implementarea unor rezultate pragmatice în domeniul economic și comercial, care să aducă beneficii tangibile pentru popoarele celor două țări.

    România are un deficit semnificativ de investiții în infrastructura de transport și energie. Există interes din partea companiilor chineze pentru proiecte de infrastructură rutieră, feroviară, energetică sau portuară în România?

    În ultimii ani, companiile chineze au realizat în Europa numeroase proiecte de infrastructură rutieră, poduri, porturi și energie. Calea ferată Ungaria–Serbia, podul Pelješac din Croația și portul Pireu din Grecia au devenit proiecte de renume ale cooperării dintre China și țările din Europa Centrală și de Est, precum și lucrări emblematice ale Inițiativei Belt and Road. Companiile chineze au înregistrat progrese semnificative în cadrul a două proiecte de construcție rutieră din România; mai multe centrale fotovoltaice și proiecte de stocare a energiei au fost, de asemenea, finalizate cu succes. Negocierile pentru proiecte noi sunt în plină desfășurare, iar tot mai multe companii chineze își arată interesul pentru investiții în proiectele de infrastructură din România.

    România este situată la „Poarta de Est” a Europei și are un potențial enorm de a conecta Europa cu Asia. Este un nod important și un partener firesc în dezvoltarea de înaltă calitate a Inițiativei Belt and Road. Dacă întreprinderile chineze ar putea participa mai amplu la construcția infrastructurii României, acest lucru ar spori considerabil nivelul de conectivitate al țării și ar stimula puternic dezvoltarea economică. Sperăm ca partea română să creeze un mediu de piață echitabil, deschis și nediscriminatoriu pentru participarea companiilor chineze la cât mai multe proiecte de infrastructură din România.

    În contextul tranziției verzi, România are nevoie de investiții în producția și stocarea energiei, eficiență energetică și tehnologii verzi. Ce soluții sau parteneriate ar putea propune China, având în vedere experiența și capacitatea sa tehnologică?

    Pe fondul creșterii accelerate a cererii internaționale pentru produse și tehnologii verzi și cu emisii reduse, China — în calitate de cea mai mare piață a energiei regenerabile și cel mai mare producător de echipamente din lume — continuă să furnizeze un volum important de echipamente și produse de energie curată, contribuind puternic la transformarea globală verde și cu emisii scăzute. În 2024, capacitatea globală nou instalată de energie regenerabilă a atins 4.448 GW, China reprezentând aproximativ 40%. Produsele chinezești din domeniul energiei eoliene și fotovoltaice sunt exportate în peste 200 de țări și regiuni, reducând semnificativ costurile globale ale utilizării energiei curate. De asemenea, China cooperează cu peste 100 de țări și regiuni în proiecte de energie verde, contribuind în mod eficient la rezolvarea unor probleme precum dificultățile de alimentare cu energie și prețurile ridicate la electricitate. Se poate spune că producția verde a Chinei ajută în mod concret statele lumii să-și atingă obiectivele de reducere a emisiilor și să accelereze tranziția verde. Potrivit rapoartelor Agenției Internaționale pentru Energie Regenerabilă, în ultimul deceniu, costul mediu nivelat al energiei pentru proiectele eoliene și fotovoltaice la nivel global a scăzut cu peste 60%, respectiv 80% — datorită, în mare parte, inovației continue și rolului de lider al Chinei în domeniul energiei verzi. China își demonstrează, prin acțiuni concrete, înalta responsabilitate față de dezvoltarea globală și viitorul planetei.

    În ultimii ani, România a promovat cu determinare tranziția verde și cu emisii scăzute, adoptând o serie de politici pentru susținerea dezvoltării energiei verzi. Economia verde este dinamică și plină de potențial, iar companiile chineze participă activ la proiectele de energie verde din România. Cooperarea bilaterală decurge fără probleme și a generat rezultate remarcabile. Există încă un spațiu amplu pentru cooperare practică între China și România în domeniul energiei verzi. China este dispusă să colaboreze cu România pentru valorificarea avantajelor complementare, astfel încât capacitățile sale de producție de înaltă calitate să continue să sprijine dezvoltarea verde a României și să aducă beneficii reale popoarelor celor două țări.

    În domeniul sănătății și biotehnologiei, China a demonstrat o capacitate remarcabilă de inovare și producție. Există oportunități de cooperare în producția de medicamente, echipamente medicale sau digitalizarea sistemului sanitar românesc?

    Sănătatea și bunăstarea oamenilor sunt în strânsă corelație cu dezvoltarea economică, stabilitatea socială și fericirea fiecărei familii. Protejarea sănătății cetățenilor ambelor țări este o responsabilitate și o obligație comună a Chinei și a României. Inovația tehnologică este un mijloc important de a sprijini progresul medical și de a îmbunătăți sănătatea și bunăstarea. În ultimii ani, China a înregistrat progrese semnificative în medicină, farmacie, sistemul public sanitar și dispozitive medicale. De asemenea, România a înregistrat progrese remarcabile în digitalizarea sistemului său sanitar. Cooperarea dintre China și România în acest domeniu este în conformitate cu interesele și preocupările comune ale ambelor părți.

    În mai 2021, președintele Xi Jinping a lansat inițiativa de a construi împreună o comunitate globală a sănătății accesibile pentru toți. Acesta a propus accesul comun la resursele medicale de înaltă calitate sau realizările științifice și tehnologice din domeniul sănătății, precum și aprofundarea schimburilor în domeniul cultural și sanitar, oferind îndrumări pentru cooperarea internațională în domeniul tehnologiilor medicale și de sănătate. În prezent, China și România au desfășurat deja o serie de cooperări practice, cum ar fi construirea Laboratorului Comun pentru Recuperare folosind Roboți Inteligenți și a Centrului de Medicină Tradițională Chineză. În ultimii doi ani, China a sprijinit, de asemenea, peste 30 de medici și cercetători români să meargă în China pentru instruire și schimb de experiență în tehnici de diagnostic și tratament din medicina tradițională chineză. Ambele țări au perspective multiple de cooperare în medicina tradițională chineză, dispozitive medicale și asistență medicală digitală și pot explora în continuare alte oportunități pe baza cercetărilor comune anterioare și a schimburilor de experiență.

    România importă masiv produse finite din China, dar exportă foarte puțin. Cum putem echilibra balanța comercială? Există posibilitatea ca firmele chineze să investească în capacități de producție locală, destinate piețelor regionale din UE?

    În ultimii ani, cooperarea economică și comercială dintre China și România a înregistrat rezultate încurajatoare. Tot mai multe companii chineze investesc în România în domenii precum energia verde, industria prelucrătoare și serviciile comerciale, contribuind cu venituri fiscale importante, generând numeroase locuri de muncă și având un impact pozitiv asupra dezvoltării economice și sociale a României și asupra bunăstării populației. Pe măsură ce globalizarea economică și specializarea lanțurilor de producție continuă să se adâncească, este de așteptat ca tot mai multe întreprinderi chineze să fie dispuse să investească activ în dezvoltarea unor capacități locale de producție orientate către piața regională a Uniunii Europene.

    Diferențele de metodologie statistică dintre cele două părți au amplificat într-o anumită măsură „efectul de dezechilibru” al comerțului bilateral. În 2024, statisticile chineze indicau importuri din România în valoare de 4,12 miliarde USD, în timp ce statisticile românești raportau exporturi către China de 780 milioane USD. China aplică principiul „țării de origine”, iar România utilizează principiul „țării de expediere”. De pildă, multe produse pe care România le exportă către China sunt transportate mai întâi în Germania sau Țările de Jos pentru procesare ori depozitare, înainte de a fi expediate mai departe. În statistica românească, acestea apar drept „exporturi către Țările de Jos”, iar în statistica chineză sunt înregistrate ca „importuri din România”. Astfel de diferențe sunt frecvente în interiorul UE și reprezintă variații metodologice normale. Ele arată însă că exporturile reale ale României către China sunt mai mari decât sugerează cifrele brute și evidențiază rolul tot mai important al României în lanțul de aprovizionare UE–China. În același timp, indiferent de sursa datelor, comerțul sino-român a crescut constant în ultimii cinci ani, reflectând complementaritatea economiilor celor două țări și diversificarea oportunităților de cooperare.

    În perioada următoare, China și România ar trebui să aprofundeze înțelegerea reciprocă, să consolideze încrederea și să stimuleze dinamismul cooperării, pentru a promova o dezvoltare echilibrată și sănătoasă a comerțului bilateral. Ambele părți pot acționa pentru îmbunătățirea nivelului de liberalizare și facilitare a comerțului, întărirea comunicării dintre autoritățile vamale și de control sanitar-veterinar, precum și avansarea semnării unor noi acorduri de acces pe piață pentru produsele agricole competitive ale României. Ambasada Chinei în România este pregătită să ofere sprijin companiilor românești în procesul de obținere a certificărilor necesare pentru exportul către China. Totodată, cele două țări pot încuraja o interacțiune mai strânsă între companii, pot promova cooperarea în lanțurile industriale și de aprovizionare și pot susține investițiile reciproce, folosind investițiile ca instrument de echilibrare a comerțului. De asemenea, China și România pot extinde domeniile de cooperare reciproc avantajoasă prin valorificarea avantajelor competitive ale produselor românești — precum produsele agricole, componentele auto, cosmeticele și articolele textile — și prin sprijinirea companiilor românești să acceseze piața chineză prin platforme precum China International Import Expo, Târgul de la Canton și Expoziția China–Europa Centrală și de Est. În egală măsură, cele două părți ar trebui să se concentreze pe noile tendințe ale dezvoltării verzi și transformării digitale, explorând potențialul comercial al unor domenii emergente precum energia verde, comerțul electronic transfrontalier, inteligența artificială și economia digitală, astfel încât tot mai multe produse competitive să poată intra pe piețele ambelor țări, într-un spirit de beneficii reciproce. În final, China și România trebuie să contribuie împreună la crearea unui mediu favorabil dezvoltării, prin soluționarea promptă a blocajelor comerciale și prin facilitarea schimburilor de afaceri, inclusiv prin eliminarea dificultăților legate de obținerea vizelor pentru oamenii de afaceri chinezi și prin relaxarea condițiilor de acces pe piață de ambele părți, astfel încât să se construiască un mediu de afaceri deschis, echitabil, corect, nediscriminatoriu și predictibil.

    În prezent, cooperarea universitară și tehnologică dintre România și China este modestă comparativ cu anii 2000. Ar putea Ambasada promova reluarea programelor de burse, centre de inovare și transfer tehnologic între universități și companii? 

    China și România au semnat în anul 1953 primul lor acord interguvernamental privind cooperarea în domeniul științei și tehnologiei. În cadrul acestui acord au fost organizate 43 de reuniuni bilaterale, iar guvernele celor două state au finanțat în comun mii de proiecte de cooperare. Cu toate acestea, după expirarea acordului în 2018, acesta nu a mai fost reînnoit, ceea ce a afectat schimburile și colaborarea dintre oamenii de știință chinezi și români. Ambasada Chinei în România a depus în mod constant eforturi pentru promovarea reînnoirii acordului, însă atingerea acestui obiectiv necesită, în egală măsură, implicarea guvernului român. Suntem convinși că, prin eforturile comune ale ambelor părți, cooperarea interguvernamentală în domeniul științei și tehnologiei va putea fi reluată cât mai curând, oferind un sprijin stabil și de încredere pentru proiectele derulate de cercetătorii din cele două țări.

    În paralel, Inițiativa Belt and Road și mecanismul de cooperare China–Țările din Europa Centrală și de Est oferă, de asemenea, numeroase oportunități de colaborare științifică și tehnologică. De exemplu, laboratorul comun de cooperare agricolă China–România din cadrul Inițiativei Belt and Road, deja operațional, a demonstrat și promovat în România tehnologii precum serele solare chinezești care sunt eficiente energetic, obținând rezultate foarte bune. „Centrul de Transfer Tehnologic China–Europa Centrală și de Est” oferă o platformă de schimb de informații pentru instituțiile de cercetare și companiile celor două părți, facilitând colaborarea dintre mediul academic, sectorul industrial și cercetare, precum și transferul transfrontalier de tehnologie. Sperăm ca instituțiile de cercetare din România să participe activ la aceste mecanisme multilaterale de cooperare și îi încurajăm să prezinte sugestii și nevoi specifice. Ambasada va continua să ofere sprijin și să promoveze o colaborare pragmatică.

    Excelență, cum ați descrie, din perspectivă strategică, noua etapă de cooperare economică dintre China și România și care considerați că sunt principalele direcții de dezvoltare pe care le putem consolida împreună în perioada următoare?

    Consider că relațiile economice dintre China și România pătrund într-o nouă etapă, caracterizată printr-un grad mai ridicat de maturitate, pragmatism și beneficii reciproce. De-a lungul celor șaptezeci și șase de ani de relații diplomatice, cele două țări au respectat constant principiile respectului reciproc, egalității și cooperării avantajoase, iar colaborarea în domenii precum cel politic, economic și cultural s-a aprofundat continuu. În prezent, în fața transformărilor globale profunde din această perioadă, relațiile economice sino-române evoluează treptat de la comerțul tradițional de bunuri către forme de cooperare de nivel superior, precum colaborarea industrială, investițiile și inovarea tehnologică.

    China și România dispun de perspective ample de cooperare în comerț, investiții, știință și tehnologie. În ceea ce privește comerțul, România este unul dintre principalii producători și exportatori de cereale ai Europei, cunoscută drept „Grânarul Europei”, iar domeniul agricol oferă un potențial vast pentru cooperare. Cele două țări pot lucra împreună pentru a promova exportul către China al produselor agricole românești cu avantaj competitiv. De asemenea, România are o cerere puternică pentru produse precum automobile, echipamente pentru energie verde, electrocasnice, telefoane mobile și alte produse electronice de consum, precum și pentru comerțul electronic transfrontalier — sectoare care contribuie în mod semnificativ la creșterea schimburilor comerciale bilaterale. În domeniul investițiilor, numărul companiilor chineze care vin în România pentru a analiza oportunități investiționale este în creștere rapidă. Principalele domenii de interes includ energia verde, întrucât România dispune de resurse eoliene și solare bogate și de politici favorabile, ceea ce oferă o dinamică puternică economiei verzi; tehnologia informației și comunicațiilor, unde România beneficiază de o forță de muncă bine pregătită, de numeroși specialiști IT și de o cerere tot mai mare pentru transformarea digitală; precum și industria manufacturieră în cadrul căreia România prezintă avantajul costului forței de muncă în comparație cu celelalte state europene și un rol important în lanțurile de aprovizionare și producție europene, având sectoare mature precum industria auto, producția de componente electronice și procesarea alimentară. În ceea ce privește cooperarea științifică și tehnologică, cele două țări pot întări colaborarea aprofundată și schimbul de cunoștințe între instituțiile de cercetare în domenii de interes global comun, precum inteligența artificială, schimbările climatice, sănătatea publică și securitatea alimentară. Prin inovare tehnologică, China și România pot contribui la găsirea de soluții pentru provocările globale actuale. 

    Romania and China: Rebuilding a strategic economic and technological partnership


    Interview with His Excellency Mr. Chen Feng,
    Ambassador of the People’s Republic of China in Romania

    Mr. Ambassador, over the past decades, China has achieved rapid economic development and long-term social stability, becoming the world’s second largest economy with increasing global influence. How do you assess China’s economic and social development prospects going forward and the role China will play in the future on an international level?

    In recent years, China has served as an important “stabilizer” of the global economy. As the world’s second largest economy, China has consistently contributed around 30% to global economic growth, serving as the main trading partner of more than 150 countries and regions. For several consecutive years, China has ranked as the largest trader in goods worldwide and the second largest importer. Despite a rather complex and uncertain international landscape, China’s economy has demonstrated resilience and maintained a steady, upward trend. During the first three quarters of this year, China recorded a year-on-year GDP growth of 5.2%, while the value added of industrial enterprises above the designated size increased by 6.2% and the value added of the services sector grew by 6.9%.

    Not long ago, the fourth Plenary Session of the 20th Central Committee of the Communist Party of China reviewed and adopted the proposals formulating China 15th Five-Year Plan for national economic and social development, providing top-level strategic guidance for the country’s development over the next five years. China’s economy remains highly resilient, with substantial potential and strong dynamism. It is accelerating its transition from a phase of high-speed growth to one of high-quality development. We will continue to deepen reform and open up, advance scientific and technological innovation, promote green and low-carbon transformation, steadily pursue common prosperity and strive for more balanced and sustainable development. As the new wave of scientific and technological revolution and industrial transformation gains momentum, China’s innovation capacity and industrial competitiveness will continue to strengthen, contributing greater stability and certainty to the global economy.

    China serves as a source of certainty within the evolving multipolar international system and as a constructive force in a world undergoing profound changes. China remains committed to the path of peaceful development, firmly upholds the international system with the United Nations at its core, as well as the international order based on international law and actively advances the building of a community with a shared future for mankind. China stands ready to work with all countries, including Romania, to deepen mutually beneficial cooperation and jointly address global challenges, such as climate change, energy security and public health, promoting lasting peace and shared prosperity worldwide. 

    Romania and China have had, for decades, a solid economic and diplomatic relationship, based on trust and partnership. How do you see, from Beijing’s perspective, the current level of bilateral relations and what are the areas where you believe this bond needs to be rebuilt?

    Romania was the third country in the world to establish diplomatic relations with the People’s Republic of China. Over the 76 years since the establishment of diplomatic ties, the two countries have always upheld mutual respect and equal treatment, and bilateral relations have developed steadily and positively. Romania is China’s fourth-largest trading partner in Central and Eastern Europe, and bilateral trade in goods has exceeded 10 billion USD for four consecutive years. Both sides have established cultural centers in their respective capitals and China has opened five Confucius Institutes in Romania, facilitating frequent cultural exchanges between the two nations. Since the end of last year, China has implemented a 30-day visa-free entry policy for Romanian citizens, and recently the Chinese side extended this policy until 31 December 2026. Consequently, the number of Romanian tourists and business travelers visiting China has increased significantly.

    Going forward, I hope that both sides will carry out more exchanges, consultations, and visits at all levels, strengthen cooperation mechanisms across various fields, develop more pragmatic cooperation outcomes, and deepen mutual understanding between the peoples of our countries, thereby advancing the comprehensive friendly cooperative partnership between China and Romania to new heights.

    Chinese companies have invested heavily in Southeastern Europe, including through the Belt and Road Initiative. Romania was initially part of this dialogue, but has lost ground. Is there any intention of China to reopen discussions for strategic projects on Romanian territory? 

    China has always regarded the promotion of connectivity and the high-quality development of the Belt and Road Initiative as an important platform for advancing regional development, facilitating trade and investment and enhancing infrastructure interconnectivity. China is willing to share the opportunities arising from its high-level opening-up with all countries, including Romania. To date, approximately 14.000 Chinese companies have been registered in Romania, with total investments exceeding 2 billion USD. The number of Chinese enterprises visiting Romania for investment assessments has been increasing year by year, many of them considering Romania to have strong potential for cooperation in areas such as renewable energy, manufacturing, information technology, business services and transport infrastructure. From China’s perspective, we remain open to strategic cooperation and investment in Romania. However, whether and how major projects will proceed depends on various practical factors, including Romania’s policy and regulatory environment, the commercial feasibility of the projects, and their economic returns. We look forward to Romania’s more active participation in the high-quality development of the Belt and Road Initiative, promoting the implementation of more pragmatic economic and trade cooperation projects that will bring greater benefits to the peoples of both countries.

    Romania has a significant investment deficit in transport and energy infrastructure. Is there interest from Chinese companies in road, rail, energy or port infrastructure projects in Romania? 

    In recent years, Chinese companies have undertaken numerous road, bridge, port, and energy-infrastructure projects across Europe. The Hungary–Serbia Railway, the Pelješac Bridge in Croatia, and the Port of Piraeus in Greece have all become flagship projects of the cooperation between China and Central and Eastern European countries, as well as iconic works under the Belt and Road Initiative. Chinese companies have achieved phased progress in two road-construction projects in Romania; several photovoltaic power plants and energy-storage projects have also been successfully completed. Negotiations for new projects are in full swing, and more and more Chinese enterprises are showing interest in investing in Romania’s infrastructure-development projects.

    Romania is located at Europe’s “Eastern Gate,” with tremendous potential to connect Europe and Asia. It is an important node and natural partner in the high-quality joint development of the Belt and Road Initiative. If Chinese enterprises could participate more extensively in Romania’s infrastructure construction, it would greatly enhance Romania’s connectivity and strongly promote economic development. We hope that the Romanian side will foster a fair, open, and non-discriminatory market environment for Chinese enterprises to take part in more Romanian infrastructure projects.

    In the context of the green transition, Romania needs investments in energy production and storage, energy efficiency and green technologies. What solutions or partnerships could China propose, given its experience and technological capacity? 

    Against the backdrop of rapidly expanding global demand for green and low-carbon products, China — as the world’s largest renewable-energy market and equipment manufacturer — continues to supply a large volume of high-quality clean-energy equipment and products, strongly driving global green and low-carbon transformation. In 2024, global newly installed renewable-energy capacity reached 4.448 GW, of which China contributed around 40%. Chinese wind-power and photovoltaic products have been exported to more than 200 countries and regions, significantly reducing the global cost of using clean energy. China has also cooperated with more than 100 countries and regions on green-energy projects, effectively addressing problems such as electricity shortages and high electricity prices. It can be said that China’s green production capacity is powerfully helping countries around the world achieve carbon-reduction goals and accelerate green transformation. According to reports from the International Renewable Energy Agency, over the past decade, the average levelized cost of energy for global wind and photovoltaic power generation projects has fallen by more than 60% and 80%, respectively — due in large part to China’s continuous innovation and leadership in the green-energy sector. Through concrete actions, China is demonstrating a strong sense of responsibility for global development and the planet’s future.

    In recent years, Romania has been vigorously advancing its green and low-carbon transition, adopting a series of policies to support green-energy development. The green economy is vibrant and full of potential, and Chinese companies have actively engaged in Romania’s green-energy projects. Cooperation between the two sides has proceeded smoothly and yielded impressive results. There remains broad space for practical cooperation between China and Romania in the green-energy field. China is willing to work with Romania to achieve complementary advantages, allowing China’s high-quality production capacity to continue supporting Romania’s green development and bringing tangible benefits to the peoples of both countries.

    Romania imports a lot of finished products from China, but exports very little. How can we balance the trade balance? Is there a possibility for Chinese companies to invest in local production capacities, intended for regional markets in the EU? 

    In recent years, China–Romania economic and trade cooperation has achieved encouraging results. A growing number of Chinese enterprises have invested in Romania in fields such as new energy, manufacturing, and commercial services, contributing substantial tax revenue, creating numerous jobs, and making positive contributions to Romania’s economic and social development and to the improvement of people’s livelihoods. As economic globalization and specialized division of labor continue to deepen, it is expected that more Chinese enterprises will be willing to invest actively in establishing local production capacities oriented toward the EU regional market.

    Differences in statistical methodologies between the two sides have, to some extent, amplified the “imbalance effect” in bilateral trade. In 2024, Chinese statistics recorded imports from Romania at USD 4.12 billion, whereas Romanian statistics reported exports to China of USD 780 million. China applies the “country of origin” principle, while Romania uses the “country of consignment” principle. For example, many Romanian products destined for China are first transported to Germany or the Netherlands for processing or warehousing before being shipped onward. Romanian statistics therefore record these as “exports to the Netherlands,” while Chinese statistics count them as “imports from Romania.” Such statistical discrepancies are common within the EU and represent normal methodological differences. These differences indicate, however, that Romania’s actual exports to China exceed the surface-level figures and demonstrate Romania’s increasingly central role in the EU–China supply chain. At the same time, regardless of which dataset is used, China–Romania trade has continued to grow over the past five years, reflecting the complementarity of the two economies and the expanding opportunities for market cooperation.

    Going forward, China and Romania should deepen mutual understanding, strengthen confidence, and stimulate cooperation vitality, so as to promote balanced and healthy development of bilateral trade. Both sides can work to improve trade liberalization and facilitation, reinforce communication between customs and inspection authorities, and advance additional market-access agreements for Romania’s competitive agricultural products. The Chinese Embassy in Romania stands ready to provide assistance to Romanian companies seeking to complete access registration procedures. China and Romania can also encourage closer interaction between enterprises, promote cooperation along industrial and supply chains, and support investment in each other’s markets based on comparative advantages, using investment to help balance trade. At the same time, both sides can expand the areas of mutually beneficial cooperation by unlocking the competitive potential of Romanian products — such as agricultural goods, auto parts, cosmetics, and textiles — and helping Romanian companies access the Chinese market through platforms like the China International Import Expo, the Canton Fair, and the China–CEEC Expo. Likewise, both countries should focus on new trends such as green development and digital transformation, exploring opportunities in emerging fields including green energy, cross-border e-commerce, artificial intelligence, and the digital economy, allowing more market-appropriate products to enter each other’s markets and achieving mutually beneficial results. Finally, China and Romania should jointly foster a favorable environment for development by addressing trade bottlenecks in a timely manner and creating convenient conditions for business exchanges, including resolving visa difficulties faced by Chinese business people traveling to Romania and encouraging both sides to relax market-access conditions, thereby building an open, fair, just, non-discriminatory, and predictable business environment.

    In the field of healthcare and biotechnology, China has demonstrated a remarkable capacity for innovation and production. Are there opportunities for cooperation in the production of medicines, medical equipment or the digitalization of the Romanian healthcare system?

    People’s health and well-being are closely related to economic development, social stability and the happiness of every family. Protecting the health of the citizens from both countries is a common responsibility and obligation of China and Romania. Technological innovation is crucial to support medical progress and improve health and well-being. In recent years, China has made significant progress in medicine, pharmacy, public health system and medical devices. Romania has also made remarkable progress in the digitalization of its health system. Cooperation between China and Romania in this area is in line with the common interests and concerns of both sides. 

    In May 2021, President Xi Jinping launched the initiative to jointly build a global health community accessible to all. He proposed joint access to high-quality medical resources or scientific and technological achievements in the field of health, as well as deepening exchanges in the cultural and health fields, providing guidance for international cooperation in the field of medical and health technologies. At present, China and Romania have already carried out a series of practical cooperation, such as the construction of the Joint Laboratory of Rehabilitation Using Intelligent Robots and the Center for Traditional Chinese Medicine. In the past two years, China has also supported more than 30 Romanian doctors and researchers to go to China for training and study exchange in traditional Chinese medicine diagnosis and treatment techniques. These two countries have multiple prospects for cooperation in traditional Chinese medicine, medical devices and digital healthcare, and can further explore other opportunities based on previous joint research and experience exchanges.

    Currently, academic and technological cooperation between Romania and China is modest compared to the 2000s. Could the Embassy promote the resumption of scholarship programs, innovation centers, and technology transfer between universities and companies?

    China and Romania signed their first intergovernmental agreement on scientific and technological cooperation in 1953. Under this framework, the two sides held 43 bilateral meetings, and their governments jointly funded thousands of cooperative projects. However, since the agreement expired in 2018, it has not yet been renewed, which has affected exchanges and collaboration between Chinese and Romanian scientists. The Chinese Embassy in Romania has consistently worked to promote the renewal of this agreement, but achieving this goal also requires efforts from the Romanian government. We believe that, through joint efforts from both sides, intergovernmental scientific and technological cooperation can be resumed at an early date, providing stable and reliable project support for scientists from both countries.

    At the same time, the Belt and Road Initiative and the China–Central and Eastern European Countries cooperation framework also provide many opportunities for scientific and technological collaboration. For instance, the China-Romania Joint Laboratory for Cooperation in Agriculture, which is already operational, has demonstrated and promoted technologies such as China’s energy-efficient solar greenhouses in Romania with very good results. The China–CEEC Technology Transfer Center offers a platform for information exchange between research institutions and enterprises, facilitating collaboration between industry, academia, and research, as well as cross-border technology transfer. We hope that Romanian research institutions will actively participate in these multilateral cooperation mechanisms, and we also welcome them to put forward their needs and suggestions. The Embassy will continue to provide support and promote practical cooperation.

    Your Excellency, how would you describe, from a strategic perspective, the new stage of economic cooperation between China and Romania and what do you consider to be the main development directions that we can strengthen together in the coming period? 

    I believe that China–Romania economic cooperation is entering a new stage of greater maturity, pragmatism, and mutual benefit. Over the seventy-six years since the establishment of diplomatic relations, the two countries have upheld the principles of mutual respect, equality, and win-win cooperation, with collaboration deepening continuously in political, economic, cultural, and other fields. Today, in the context of profound global changes unseen in a century, China–Romania economic relations are gradually transforming from traditional goods trade toward higher-level cooperation in industrial collaboration, investment, and technological innovation.

    China and Romania enjoy broad prospects for cooperation in trade, investment, science, and technology. In terms of trade, Romania is one of Europe’s major grain producers and exporters, known as the “Granary of Europe,” and there is significant potential for agricultural cooperation. Both sides can work together to actively promote the export of Romania’s competitive agricultural products to China. Romania also has strong market demand for products such as automobiles, new-energy equipment, household appliances, mobile phones, and other consumer electronics, as well as cross-border e-commerce — sectors that are driving the growth of bilateral trade. In the field of investment, the number of Chinese enterprises visiting Romania for investment exploration is growing rapidly. Their main areas of interest include green energy, where Romania has abundant wind and solar resources and strong policy support, creating a dynamic green economy; information and communications technology, where Romania benefits from a highly skilled workforce, ample IT talent, and increasing demand for digital transformation; and manufacturing, where Romania has a labor-cost advantage within the EU and holds an important position in the EU industrial and supply chains, with mature sectors such as automotive, electronics manufacturing, and food processing. Regarding scientific and technological cooperation, the two sides can strengthen deep collaboration and mutual learning among research institutions in areas of common global concern, including artificial intelligence, climate change, public health, and food security. Through technological innovation, the two countries can contribute to addressing global challenges by providing effective solutions.

    BestElectricVan 2025 premiază cele mai eficiente autoutilitare electrice din România

    0

    AutoExpert Media, în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, organizează, în perioada 18-19 noiembrie 2025, o competiție unică în România, BestElectricVan, susținută de Arval ca partener principal, precum și Eldrive România și Bunzl România.

    Organizatorii ne informează că „Best Electric Van este evenimentul care ajută companiile să identifice cele mai potrivite soluții pentru electrificarea flotelor comerciale, oferind o platformă de testare comparativă și evaluare obiectivă a autoutilitarelor electrice disponibile pe piața locală. 

    Evenimentul reunește cele mai performante autoutilitare electrice disponibile pe piața locală, oferind o platformă de testare comparativă și evaluare obiectivă în condiții reale de exploatare, urmând a fi testate caracteristici relevante, precum capacitatea de transport, operațiunile de încărcare-descărcare marfă și performanța la încărcarea bateriilor.

    Competiția, ajunsă la cea de-a treia ediție, este dedicată evaluării obiective a vehiculelor electrice comerciale ușoare (eLCV) în condiții reale de exploatare acoperind atât traficul urban, cât și rutele interurbane. Testele includ evaluări de autonomie, eficiență, ergonomie și încărcare, pentru a reflecta cât mai fidel utilizarea zilnică a acestor vehicule.

    Competiția va debuta pe 18 noiembrie, cu plecare de la sediul Arval, partener principal al Best Electric Van încă de la prima ediție, din 2023. În deschidere, vor fi prezentate vehiculele înscrise în competiție, iar pe parcursul zilei, participanții vor parcurge un traseu de peste 300 de kilometri, ce include segmente de trafic urban, drum național și autostradă. 

    Juriul, format din manageri de flotă ai unor companii importante din piață, va evalua fiecare model pe baza unor criterii clare: dimensiuni, spațiu de încărcare și sarcină utilă, ușurința încărcării cu marfă, ergonomie pentru șofer, autonomie reală, consum de energie, ușurința încărcării cu energie și prețul de achiziție”.  

    Roxana Lupescu, director general, Arval Service Lease România: „Best Electric Van a ajuns la cea de-a treia ediție, iar Arval susține acest demers încă de la început. Segmentul eLVC-urilor devine tot mai important pentru mediile urbane, iar companiile au nevoie de date concrete și relevante pentru a lua decizii informate privind dezvoltarea flotelor Parteneriatul nostru cu Best Electric Van ne oferă o oportunitate unica: aceea de a putea oferi clienților si partenerilor noștri  accesul la informații obiective, esențiale pentru tranziția către mobilitate sustenabilă.”

    Florin Micu, coordonatorul proiectului si CEO AutoExpert Media: „Best Electric Van este singura competiție din România care evaluează vehiculele comerciale electrice în condiții reale, pe baza unor criterii transparente și riguroase.   Mai mult decât atât, am ales ca evaluarea să fie realizată de manageri de flotă, cei care gestionează direct aceste vehicule în activitatea de zi cu zi . Obiectivul nostru este să oferim companiilor informații aplicate, utile in procesul de selecție si achiziție, nu doar statistici,  sprijinind astfel tranziția către flote sustenabile.” 

    După cum reamintesc inițiatorii, „Best Electric Van este o competiție anuală care premiază cele mai performante autoutilitare electrice de pe piața românească. Evenimentul contribuie la accelerarea tranziției către mobilitate electrică, oferind un cadru neutru de testare și comparație, adaptat nevoilor reale ale pieței. La ediția din 2024, marii câștigători au fost Citroën ë-Berlingo, Peugeot E-Expert și Maxus e-Deliver 9”.                           

    Sphera Franchise Group raportează vânzări de 1,15 miliarde lei în primele nouă luni din 2025

    0

    Sphera Franchise Group, cel mai mare grup din industria de food service din România, anunță rezultatele financiare pentru trimestrul al treilea din 2025, confirmând un business rezilient, într-un context economic complex. Grupul a raportat cel mai bun trimestru trei din istoria sa, la nivel de vânzări și o îmbunătățire vizibilă a profitabilității față de trimestrele anterioare, susținută de măsurile eficiente de control al costurilor și de contribuțiile tot mai importante din Italia și Republica Moldova.

    Deși performanța a rămas stabilă la nivelul vânzărilor totale care au ajuns la 405,9 mil.lei, în creștere cu 6,1% față de T2 2025 și peste rezultatele obținute în T3 2024 cu 0,6%, creșterea costurilor, în special cele salariale, a continuat să erodeze marjele, așa cum a fost raportat anterior în S1 2025. Totuși, evoluția din T3 s-a îmbunătățit semnificativ față de primele două trimestre, Grupul continuând implementarea unor măsuri stricte de control al costurilor pentru protejarea marjei. În consecință, profitul din exploatare în restaurante a fost de 46,4 mil.lei în T3 2025, o îmbunătățire cu 71,4% față de trimestrul anterior. EBITDA a ajuns la 43,6 mil.lei, în creștere față de trimestrul anterior cu 65,5%. În același timp, profitul net normalizat obținut a fost de 25,1 mil. lei, cu o marjă în scădere cu 1.4pp față de T3 2024. 

    Vânzările din România au totalizat 346,6 mil.lei în trimestrul al treilea din 2025, un nivel stabil față de aceeași perioadă a anului trecut. Italia a contribuit cu 52,2 mil.lei, în creștere cu 3,3% comparativ cu anul anterior, iar Republica Moldova a înregistrat o performanță remarcabilă, cu vânzări de 7,1 mi.lei, în urcare cu 24,8% față de 2024. Structura veniturilor pe regiuni s-a modificat ușor față de anul precedent, cu o pondere mai mare a operațiunilor din Italia și Republica Moldova, în timp ce contribuția României a consemnat o ajustare minoră. Astfel, în T3 2025, România a generat 85,4% din vânzările totale ale Grupului, Italia – 12,9%, iar Republica Moldova – 1,7%.

    KFC a înregistrat o creștere ușoară, cu vânzări de 352,9 mil.lei (+0,1% YoY), reprezentând 86,9% din totalul Grupului. Evoluția brandului a fost influențată de scăderea consumului discreționar, ca urmare a măsurilor fiscale adoptate în România. Cu toate acestea, KFC rămâne un pilon central al Grupului, menținând o performanță stabilă într-un context economic provocator.

    Taco Bell a continuat să fie cel mai dinamic brand din portofoliu, raportând o creștere a vânzărilor de 13% YoY, până la 27,2 mil.lei, și o pondere de 6,7% din totalul vânzărilor. Brandul și-a  consolidat poziția de lider al creșterii organice, susținut de expansiunea rețelei și de popularitatea tot mai mare în rândul tinerilor consumatori.

    Pizza Hut a traversat în continuare o perioadă de ajustare strategică, cu vânzări de 25,3 mil.lei (-5,9% YoY), reprezentând 6,2% din totalul Grupului. Evoluția activității acestui brand reflectă prudența consumatorilor și o competiție mai intensă în segmentul casual dining. Cu toate acestea, măsurile de eficientizare implementate de Grup creează premise favorabile pentru o stabilizare a performanței brandului.

    Primul restaurant Cioccolatitaliani, inaugurat în Italia, a înregistrat vânzări de 494 mii lei, (0,1% din total) și reprezintă un pas strategic important în diversificarea portofoliului către concepte internaționale premium.

    „Trimestrul al treilea confirmă revenirea pe un trend pozitiv a activității noastre și demonstrează încă o dată, capacitatea Grupului de a se adapta și de a performa în perioade economice dificile. După un început de an marcat de presiuni inflaționiste, am reușit să redresăm profitabilitatea, printr-o gestionare riguroasă a costurilor și prin măsuri strategice care dau deja rezultate vizibile. EBITDA și profitul operațional au crescut semnificativ față de trimestrele anterioare, ceea ce reflectă soliditatea modelului nostru de business și disciplina financiară. Sphera Franchise Group a mai traversat perioade dificile și de fiecare dată am găsit soluții pentru a reveni pe creștere. Rezultatele din T3 ne arată că suntem pe drumul corect și că fundamentul financiar al Grupului rămâne solid”, a declarat Valentin Budeș, CFO, Sphera Franchise Group.

    Rezultate pentru primele nouă luni din 2025

    Pe ansamblul primelor nouă luni ale anului, Grupul a raportat vânzări totale de 1.151,1 mil.lei, în creștere cu 0,7% YoY. EBITDA normalizată s-a situat la 96,2 mil.lei (-25,5%), iar profitul net normalizat la 42,8 mil.lei (-40,1%). Scăderea profitului net pe primele trei trimestre ale anului în curs față de 2024 a fost determinată de impactul mai multor factori: nivelul ridicat al cheltuielilor de exploatare, în special cele salariale, vânzări stagnante pe principala piață de activitate a Sphera Franchise Group, respectiv România, comportamentul precaut al consumatorilor în contextul incertitudinilor politice și economice și de o piață mai competitivă a restaurantelor cu servire rapidă (QSR).

    „Primele nouă luni ale anului au marcat un context politic, economic și ulterior fiscal, dificil în principala piață a Grupului, cu impact semnificativ asupra întregului sector HoReCa și asupra activității noastre. Angajamentul nostru față de acționari rămâne ferm: continuăm să investim în rețea, să diversificăm portofoliul, aducând și dezvoltând noi branduri, Cioccolatitaliani și Hard Rock Cafe, și să ne intensificăm eforturile de eficientizare, pentru a livra valoare pe termen lung pentru clienți și investitori. Decizia recentă de a acorda dividende suplimentare în valoare de 40,2 milioane lei, echivalentul a 1,04 lei brut/acțiune, reflectă încrederea noastră în potențialul pe termen lung al Grupului”, a declarat Călin Ionescu, CEO Sphera Franchise Group.

    Grupul și-a continuat extinderea rețelei cu două restaurante noi, în luna octombrie: o unitate Taco Bell în Promenada Mall din București și o unitate KFC Drive-Thru în Udine, Italia.

    Sphera Franchise Group este una dintre cele șase companii românești incluse în topul Europe’s Long-term Growth Champions, realizat de Financial Times și Statista. Acest top reunește businessurile europene care au înregistrat cea mai semnificativă creștere a veniturilor în ultimul deceniu, iar Sphera Group este singura companie din industria food service din România prezentă în acest clasament.


    Notă: Atunci când analizează performanța Grupului, conducerea se concentrează pe rezultatele financiare care exclud impactul IFRS 16. Prin urmare, baza analizei financiare sunt rezultatele excluzând IFRS 16.