Dr. ec. Constantin Boștină, președintele ASPES:  „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare”

0
Declarații ale lui Constantin Boștină, președinte al ASPES în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.

Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), într-un parteneriat instituțional cu Academia Română, cu Academia de Științe Agricole și Silvice, cu Academia de Studii Economice, Asociația Facultăților de Economie, cu Asociația Generală a Economiștilor din România, cu Camera de Comerț și Industrie a României, cu Asociația Oamenilor de Afaceri din România organizează a doua dezbatere – toate dezbaterile noastre fiind găzduite de Banca Națională a României – pe o temă ce reprezintă o nevoie a perioadei pe care o parcurge economia României: „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare”. Vă rog să rețineți sublinierea „a economiei naționale românești”. Am ajuns la această subliniere, ținând seama de modul în care, în ultima perioadă, evoluează economia românească. Nu vrem să dăm calificative, pentru că nu pentru asta ne întâlnim. Nu vrem să ne exprimăm nemulțumiri, pentru că nu pentru asta ne întâlnim, ci vrem, pe baza unei expertize pe care fiecare din participanți o are, să relevăm o apreciere de pertinență normală asupra situației actuale a economiei, în termeni foarte bine documentați și, în mod deosebit, să livrăm autorităților niște puncte de vedere și nu numai puncte de vedere, ci și soluții pentru ceea ce ar trebui să se întâmple în economia României. Noi, ASPES, în parteneriat cu partenerii instituționali, apreciem că e momentul foarte favorabil pentru guvernarea României ca, în situația europeană și mondială pe care o parcurgem acum, când lumea încearcă să se schimbe, încă își caută „picioarele” pe care să se sprijine, România, la rândul ei, de vreo 35 de ani, caută felul cum „să stea pe picioarele ei” (și nu prea „stă pe picioarele ei”), în această situație, e momentul favorabil să folosim ceea ce se întâmplă pe plan european și mondial, să ne configurăm un anumit mod de a restructura și de a reconstrui economia națională a României.

Avem o anumită viziune asupra modului în care ar trebui evoluat în acest sens. Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale a făcut, la zece ani de la intrarea României în Uniunea Europeană, o analiză foarte atentă – împreună cu mediul academic, cu mediul universitar, cu mediul de business – o apreciere a poziției în care ne aflăm și a elaborat o carte document: „Modelul economic românesc. Să gândim mai departe decât azi”. Noi ne-am exprimat public opinia că, în România, „se gândește până diseară. Ce-o fi mâine, o să vedem”. Deci, să gândim mai departe decât azi. La ce? La un model economic românesc în Uniunea Europeană și nu numai în Uniunea Europeană, „România – Orizont 2040”. Acum, ne găsim într-o etapă mai favorabilă, legat de ceea ce se întâmplă și în plan european, și în plan mondial. Sunt aceste intenții de schimbare, care, într-un fel, ne pot favoriza. Am plecat de la ideea că ar trebui să încercăm să definim construcția prezentă și viitoare a economiei naționale românești, bazată pe câteva domenii care ar determina o înscriere într-un cadru favorabil pentru ceea ce ne interesează. Prima dezbatere (care a avut loc tot la Banca Națională a României) a confirmat, inclusiv prin aprecierea guvernatorului Băncii Naționale, că momentul ales pentru a încerca să oferim o variantă de evoluție a economiei românești este favorabil. Din acest punct de vedere, cred că BNR e singura instituție din România care poate să emită o apreciere fundamentată pe date reale asupra modului în care trebuie gândit viitorul economiei. Pornind de aici, am conturat patru piloni pe care să se așeze evoluția viitoare. Primul pilon este cel despre care discutăm astăzi: industriile viitorului în România. Al doilea pilon este agricultura și industria alimentară. Al treilea pilon, serviciile și turismul, încadrând și turismul balnear. Al patrulea pilon este finanțarea economiei naționale românești. Sigur, ținem seamă de ceea ce se întâmplă în structura instituțiilor bancare din România, de problemele legate de creditarea capitalului productiv, de prestările de servicii, de educație, de sănătate. Sperăm să găsim, împreună cu Banca Națională, o modalitate de a crește întâi ponderea capitalului românesc și a pieței de capital din România în finanțarea economiei României. Încercăm să identifică criterii mai economice de creditare, de orientare a creditării către mediul de afaceri, către producție și mai puțin pentru susținerea statului (dacă s-ar putea, deloc). La ora actuală, situația în piața de finanțare arată că finanțarea capitalului productiv și a mediului de afaceri este văduvită în favoarea avantajelor bancare pentru susținerea finanțării statului. De pe aceste coordonate, încercăm să conturăm, în final, un document așa cum l-am făcut pe acela la zece ani de la intrarea în Uniunea Europeană. Mai intenționăm, cum am convenit cu conducerea Băncii Naționale a României și cu conducerea Academiei Române și cea a Academiei de Studii Economice, cu conducerea Academiei de Științe Agricole și Silvice, să facem, la începutul anului viitor, probabil, în februarie, o conferință națională pe această temă, a restructurării și reconstrucției economiei naționale românești. E foarte greu să facem o asemenea restructurare și o reconstrucție, în condițiile în care aproape 75% din capitalul productiv în România nu este controlat de statul român. Nu avem interese politice, avem interese naționale. Nu vrem să dăm afară capitalul străin, dar vrem să lucrăm într-o colaborare, cu respectarea regulilor economice și financiare din România. În opinia mea personală, nu se mai poate amâna prea mult această abordare, pe care să o punem în fața politicului, pe care îl văd la mijloc, el fiind „cu tracțiunea”, având în stânga viziunea mediului de afaceri, a celor care produc și susțin în fapt activitatea economică și financiară statală, iar în dreapta, gândirea academică, universitară, cu soluții pertinente, pentru a putea să ieșim din această situație. 


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Daniel Apostol, prim-vicepreședinte al ASPES: „Zece pași pentru industria viitorului”

0
Declarații ale lui Daniel Apostol, prim-vicepreședinte al ASPES în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.


Am propus 10 pași pentru industria viitorului. Plec de la faptul că România are acum o șansă istorică, în plină tranziție de paradigmă politică, economică și energetică la nivel global. Ne îndreptăm toate eforturile spre energie verde, tehnologie și autonomie economică. Europa își reconfigurează toate lanțurile industriale. Investește masiv în digitalizare și în tranziție, în pofida ultimelor critici, de la Declarația de la Anvers, încoace. Competiția pentru resurse și pentru knowhow și pentru noi tehnologii este în plină accelerare. În contextul ăsta sesiza o întrebare fundamentală: Cum putem construi o industrie a viitorului inteligentă, sustenabilă și competitivă? Acesta fiind un deziderat european, știu foarte bine că suntem prinși în menghina Statele Unite-China, adică între două industrii, două economii cu ritm alert de dezvoltare. La această întrebare, propun un răspuns în zece pași. 

1 – O strategie națională de reindustrializare pe termen lung, un plan care să depășească ciclurile electorale și care să fixeze sectoare prioritare: energie, energie verde, microelectronică, inteligență artificială aplicată, biotehnologii, industrie medicală și robotică, industrie de apărare.

2 – Energie pentru industrie, nu doar pentru consum. Avem resurse naturale și vor intra noi resurse naturale din Marea Neagră, care trebuie exploatate și integrate în lanțuri valorice interne în sectoare industriale; vă vorbește cineva care a participat la redactarea strategiei energetice a României, un document formal asumat de statul român, dar care nu are continuitate în nici un plan de dezvoltare de preluare a energiei în dezvoltarea industrială. Cred că România trebuie să-și sporească capacitatea de energie regenerabilă, mai ales, în zone precum biometan, geotermal, eolian, solar, hidro și să dezvolte rețele inteligente de transport. 

3 – Valorificarea resurselor de apărare prin valoare adăugată la nivelul industriei locale. Nu ne permitem luxul de a exporta materii prime brute. Avem materii prime precum litiul și cuprul, care pot fi procesate în fabrici de baterii și în microcomponente electronice în țară. Agricultură plus biotehnologie plus energie înseamnă dezvoltarea cu un alt ritm, mult mai alert, a întregii industrii. 

4 – Industria digitală și inteligența artificială. Am putea să devenim (dacă ne propunem) un hub regional. Am putea crea, de exemplu, un institut național pentru industria 4.0, care să aibă reverberații, filiale, puncte de lucru în Cluj, în Iași și în București, trei centre unde tinerii noștri și IT-știi români excelează în a gândi, a crea și a livra granturi pentru IMM-uri industriale care implementează automatizare și digitalizare, odată cu integrarea inteligenței artificiale în procesele de producție. 

5 – Educație și cercetare aplicate pentru industrie. O Românie dezvoltată nu poate fi o Românie needucată (ca să fac trimitere la sintagme politice fără valoare). Reformarea școlilor profesionale prin sistem dual, programe universitare adaptate industriei viitorului, crearea unor consorții universitare companie-stat, pentru proiecte de cercetare aplicată și dezvoltarea programe de Brain Regain, de recâștigare a inteligenței exportate oriunde în lume. Stimulente pentru tineri ingineri și cercetători, ca să revină în țară sau să rămână în țară. 

6 – Hub-uri industriale regionale. Trebuie să dezvoltăm clustere integrate, după modele care există. Avem exemple de posibile direcții: un model german, un model polonez. Hunedoara-Galați – siderurgie modernă, materiale verzi. Iași-Cluj – microelectronică și inteligență artificială, cu aplicativitate industrială. București-Timișoara – biotehnologii farmaceutice. Constanța – energie offshore și tehnologii maritime și multe altele. 

7 – Infrastructură pentru competitivitate. Nu există industrie modernă fără o infrastructură adecvată, nu doar infrastructura de transport, ci și cea de telecomunicații, de furnizare și transport de energie. Drumuri, căi ferate, porturi, rețele digitale. Trebuie să ne conectăm toate hub-urile industriale pe care le creăm cu coridoarele europene de transport. Ar trebui să avem investiții prioritare în portul Constanța, pe care-l văd ca o viitoare dezvoltare de centrul logistic pentru resurse și produse industriale pentru tot sud-estul Europei. 

8 – Stabilitate fiscală și cadru predictibil. Este o problemă care ne doare. N-am să fac rezumatul luptei trecute cu regimul fiscal. Investitorii cer întotdeauna reguli stabile, nimic altceva. Investitorii nu cer lipsa taxelor, dar trebuie să garantăm un cadrul fiscal fix pentru o perioadă limpede, în care o investiție prinde viață și are șansa să ajungă la maturitate. Minimum zece ani, stabilitatea cadrului fiscal. Este firesc să cerem stimulente fiscale pentru inovație și cercetare. Oricât de tare ne doare deficitul bugetar, nu putem vorbi de relansarea economiei fără relansarea industriei, iar industrie este echivalent cu energie, or acestea sunt cele mai supraimpozitate, cele mai împovărate fiscal sectoare economice. Eliminarea birocrației prin digitalizarea completă a proceselor administrative pentru investiții – o durere cu istorie, dar care poate fi totuși rezolvată în termeni extrem de scurți.

9 – Fond suveran pentru industrie și inovare. Cred că este posibilă crearea unui fond național care să fie alimentat din redevențe și din fondurile Uniunii Europene, dacă știm să negociem și să punem un astfel de dosar pe masă. Misiunea acestui fond să fie cofinanțarea proiectelor industriale cu adevărat mari, care să aibă reverberație pe orizontală și pe verticală în economie, nu să fie ateliere de baterii, ci uzine de baterii, uzine de microcipuri, uzine care folosesc energia verde și care produc energia verde. Fondul poate să funcționeze transparent, după modelul multor fonduri suverane, două exemple clasice fiind în  Norvegia și la Singapore.

10 – Statul trebuie ca, împreună cu mediul privat, să dezvolte o diplomație economică activă. Ambasadele României să devină centre de atragere a investițiilor cu indicatori de performanță clari, nu să fie centre de vizitare pentru rudele ambasadorilor. România trebuie să negocieze în Uniunea Europeană alocarea unor proiecte industriale strategice către teritoriul său și construcția unor parteneriate bilaterale cu state pe care le putem considera capete de pod strategic în industria viitorului, pentru transfer de tehnologie și know-how: Statele Unite, Germania, Coreea de Sud, Japonia.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Andreea Paul, INACO: „Propunem crearea unui voucher de formare profesională continuă pentru tehnologiile viitorului” 

0
Declarații ale Andreei Paul, INACO în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.  

Suntem în anul 2025 și astăzi citim rapoarte de 50 de pagini despre nevoia de a avea o viziune și o strategie de digitalizare, de retehnologizare și de reindustrializare, care se publică lunar și pe care mi le pot sintetiza plastic și non academic în maniera următoare: „Nu aveți așa ceva astăzi pentru că sunteți proști”. La partea de concluzii, soluția experților sună cam așa: „Ce ar trebui să faceți? Nu mai fiți atât de proști!” La partea de concret, nu găsesc cum să facem asta. 

Aici intervine INACO, Inițiativa pentru Competitivitate, o entitate neguvernamentală pe am creat-o acum opt ani pentru că n-am reușit (ca membru al Camerei Deputaților în Comisia de buget-finanțe, la vremea aceea și ca vicepreședinte într-un partid politic) să conving decidenții politici că trebuie să însămânțăm potrivit pentru a culege roadele industriei viitorului în perspectiva a 10-20 de ani. Acum opt ani, am creat ghidul meseriilor viitorului, Smart Lab, primul laborator educațional, digital, inteligent, integrat din școlile publice românești. Între timp, l-am scalat la nivel național. Astăzi, 555 de Smart Laburi sunt active în liceele din România și numărul lor va ajunge la peste 1.100 în acest ciclu financiar. Și am mai făcut ceva. Ca părinte, nu-mi puteam permite să rămân prost, pentru că generația tânără nu are timp să aștepte după niciun decident public și după niciun profesor și după niciun curriculum. Smart Labul l-am creat pentru copiii mei mai întâi și apoi, pentru copiii acestei națiuni. Primul copil care a intrat în Smart Lab la opt ani, astăzi, este team-liderul echipei de robotică Quantum Bits, care a atins performanța, în acest an, să obțină locul 1 în lume la cel mai mare concurs de robotică numit First Lego League. Aceasta este o performanță care are în spate un ecosistem creat de INACO. Am dezvoltat conceptele STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică) și SMAC (social, mobil, analitic cloud). Am făcut fundraising de la companiile private, ca să le facilităm celor șapte copii de 10-15 ani din echipa Quantum Bits să piloteze proiectul de inovare cu care au câștigat acest concurs de robotică: o dronă dotată cu inteligență artificială, pentru salvarea persoanelor de la înec. România este pe locul 1 în Europa la decesele cauzate de înec și principalele victime sunt tineri și copii. Experiența aceasta nu era posibilă fără ecosistemul generat de INACO, cu companii private. Mentorul acestei echipe este un inginer antreprenor, Mihai Popescu. Am dat acest exemplu personal pentru că ilustrează situația peste 3.000 de tineri din România, olimpici naționali și internaționali, cărora astăzi Guvernul României le-a tăiat bursele de excelență olimpică. Din nou, INACO intervine cu 1 milion de euro, pentru acoperirea parțială a burselor.

Pe tema industriilor viitorului, Smart Lab-ul este în PNRR, în implementare. Se lucrează și la modificarea manualului de informatică și de TIC. Sunt în grupul lor de lucru, lucrăm intens. Domnul ministru Daniel David face ce trebuie din punctul ăsta de vedere și sunt foarte fericită că, în sfârșit, se mișcă și aici lucrurile.

La nivelul robotizării economice, avem niște insule de excelență. Nu vorbesc de Renault, pe care-l știe toată lumea, dar vorbesc despre IPEC, cel mai mare exportator și producător de ceramică, farfurii, cești și pahare, care are peste 300 de roboți industriali FANUC, lângă 500 de oameni angajați, dintre care 140 sunt nepalezi. Până în 2030, vrea să robotizeze integral procesul de producție, pentru că acolo e nevoie de precizie, de efort, de repetitivitate, nu de erori umane. Oamenii controlează, monitorizează, repară acești roboți și coboți. Un alt exemplu este prima fabrică 4.0 din România, construită la Arctic, Ulmi. Mașinile noastre de spălat haine sunt produse pe linii de asamblare integral robotizate. Se folosește AI masiv și sunt tineri care lucrează acolo, niște IT-ști cu vârsta în jur de 30 de ani, care stau pe marginea lanțului de asamblare cu un laptop în brațe. Mai sunt astfel de exemple. UiPath e foarte renumit.

Legat de acest aspecte, trag un semnal de alarmă: ca economist, dacă vrei să faci o analiză integrată și o propunere pentru creșterea densității robotice a economiei, nu poți, pentru că nimeni astăzi nu știe câți roboți industriali funcționează în economia românească la 10.000 de angajați. Cum vreți să faceți strategia de industrializare, dacă dumneavoastră nu știți care este situația actuală. La Institutul Național de Statistică, nici nu se știe că există acest indicator. Dacă vrem să discutăm despre industriile viitorului, să începem prin a ne uita la câți roboți industriali funcționează în economie. O informație veche, oferită de Federația Internațională de Robotică arată că, la nivelul anului 2021, aveam 33 de roboți la 10.000 de angajați, de patru ori mai puțin decât media mondială, de 12 ori mai puțin decât economia germană și de extrem de multe ori mai puțin decât economiile chineză, coreeană, singaporeză. La nivel mondial, funcționează 162 de roboți industriali la 10.000 de angajați, media europeană este de 219 roboți la 10.000 de angajați. În România, nu știm. E posibil, din estimările mele, să fie în jur de 40-45 de roboți industriali la 10.000 de angajați. Ar fi bine să ne propunem dublarea acestui indicator în următorii cinci ani, pentru că, în ultimii șapte ani, la nivel mondial, densitatea robotică a economiei globale s-a dublat viteza crește. Avem câteva soluții concrete de ce am putea să facem în acest sens:

  1. un voucher de formare profesională RoboSkills România – inspirat dintr-un model singaporez; voucher oferit în fiecare an angajaților, pentru formare profesională continuă, dedicată tehnologiilor viitorului 
  2. 1.000 de coboți în 1.000 de întreprinderi mici și mijlocii – grant cofinanțat cu fonduri europene 
  3. un hub național industrie 4.0 – model german, model polonez 
  4. achiziții publice de inovație – noi avem criteriile de achiziție publice  fundamentate exclusiv pe prețul cel mai mic, or, nu poate exista inovație în prețul cel mai mic; ca să stimulezi start-up-urile, ai nevoie ca prima achiziție a unui prototip, care încă nu e gata de lansat pe piață, să fie făcută de guvern, așa cum se întâmplă în națiunile avansate din punctul de vedere al cercetării-dezvoltării.
  5. școală profesională de robotică – modelul portughez este foarte bun; s-a înjumătățit abandonul școlar, pentru că s-a asigurată autonomia curriculară în școlile profesionale și curriculumul se adaptează la economiile locale unde activează aceste școli profesionale.
  6. credite fiscale pentru automatizări verzi
  7. reglementări, laboratoare de reglementări favorabile robotizarii economiei.
  8. fondul Scale Up Robotics România – dacă vrem cu adevărat să discutăm despre relocalizare a platformelor de producție, să procedăm așa cum a făcut Shape Robotics, compania olandeză care a adus asamblarea robotică din Thailanda în România, acum trei ani și roboții educaționali multifuncționali din Smart Lab sunt aprovizionați cu acești roboți produși în România.  
  9. programul Robo for rural – agricultură de precizie. 
  10.  RPA în administrația publică. 

Cum să ținem tinerii în România? Haideți să adunăm toate energiile din societatea civilă și privată, să creăm acel ecosistem pentru olimpicii României, nu ca să-i ținem în țară, dar ca să-i ajutăm să contribuie la dezvoltarea economică a României, indiferent de decizia pe care o iau, de domeniul în care profesează, de locul unde se hotărăsc să trăiască. Copiii despre care v-am vorbit iubesc foarte mult România, o cinstesc, o onorează. Nu prea au primit din partea Statului Român mare lucru, dar din partea societății civile și a companiilor private, da, dar ei au nevoie de un ecosistemul mai puternic de mentorat și de susținere pe termen lung, ca start-up-urile inovatoare să crească aici, acasă și să avem primii unicorni creați de către români.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Victor Ponta, deputat, membru al Comisiei pentru industrii și servicii,  Camera Deputaților: „Să nu pierdem oportunitatea investițiilor în centre de date”

0
Declarații ale domnului Victor Ponta, deputat, membru al Comisiei pentru industrii și servicii,  Camera Deputaților în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.

La administrația americană, în perioada de final a mandatului președintelui Biden, s-a făcut o listă cu țările supuse restricțiilor exportului de tehnologie, de inteligență artificială. Sunt trei categorii de țări. În categoria I, sunt aliați de încredere, în care marile companii americane pot să transfere tehnologie de AI. Asta înseamnă că marile companii din energie construiesc facilități de producție, Centrele de date sunt mari consumatoare de energie, sunt cele mai mari proiecte care există în acest moment în lume ca sumă, ca cifra de investiție. Pe lista aceea, sunt țările considerate de Statele Unite ale Americii ca de încredere totală, adică Australia, Japonia, Coreea de Sud, Marea Britanie, precum și câteva din Uniunea Europeană – Belgia, Danemarca, Franța, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Spania și Suedia. De când a preluat mandatul Donald Trump, au mai fost incluse două țări în acest grup de aliați ai Statelor Unite: Finlanda (pentru că președintele Finlandei, fost prim-ministru, joacă și el bine golf) și Emiratele Arabe Unite. Acest lucru înseamnă că toate firmele americane care produc cipuri și semiconductori pentru centrele de date pot să investească în aceste țări, implicit însemnând investiții uriașe în zona de energie. Dacă l-aș prinde pe Trump în toane bune, i-aș zice „domnule, nu aveți încredere în România? Nu suntem un aliat foarte bun?! Aveți militari aici, pune-ne și pe noi pe lista aia!” Eu cunosc multe companii dispuse să investească sume de la 100 de milioane de dolari în sus pentru centre de date în Europa de Est. În acest moment, astfel de centre nu există, dar trebuie să existe. Nu mă aștept ca în Europa să se investească așa cum să investește în America. În Texas, proiectul Stargate este o investiție de 400 de miliarde de dolari într-un singur loc, adică PIB-ul României, după cum zic Guvernul și Banca Națională. Dacă zice, eu cred că e. Avem 400 de miliarde, deci o singură investiție, un singur proiect. Nu vorbesc de un proiect de 400 de miliarde la noi, ci de faptul că România ar putea să fie prima țară din Europa de Est care să beneficieze de acest tip de investiții, printr-o decizie politică foarte simplă. Sper să trăiesc momentul în care în România se va deschide primul centru de date, de  inteligență artificială. Dacă nu se va întâmpla lucrul ăsta în următorii doi-trei ani, după aceea, se vor deschide toate centrele de date în Ucraina. Sunt convins de acest lucru și noi vom plăti serviciile de acolo. Ar fi încă o oportunitate pe care România a avut-o pe masă și nu a folosit-o, de felul „în ce ar trebui să investim în viitor?” Sigur că vorbesc de centre de date în anul în care se inchide Sidexul, se închide Hunedoara, s-a închis șantierul naval Mangalia, probabil că la anul se închide CE Oltenia, dar cred că ar trebui să ne gândim ce punem în loc.

Am avea nevoie în România de lucruri foarte simple. Nu suntem campioni la lucruri complicate, doar noi le complicăm; și lucrurile simple le facem foarte complicate. Nu cerem ceva special, ci doar „puneți-ne și pe noi pe listă alături de ceilalți” și asta ar însemna un green light pentru mari investiții în România și o oportunitate pentru tinerii din România. După ultimele schimbări legislative fiscale, mulți tineri de la noi lucrează fizic în Iași, în București, în Cluj, în Timișoara, dar, de fapt, lucrează la niște firme din Dubai sau din Polonia sau din Estonia, ceea ce este o mare prostie din partea statului român. Mă gândesc cum am fi putut să-i păstrăm și legal, și oficial ca tineri români care lucrează în România. Mi-a venit în minte acest exemplu scurt, simplu de înțeles, fără să încercăm să intrăm în prea multe detalii. Este o oportunitate pe care România, dacă nu o folosește în următorii doi-trei ani, o va pierde definitiv, în momentul în care se vor face centrele de date în alte țări: Polonia, care e foarte capabilă, ca stat, să se miște în acest sens și Ucraina, care are toate condițiile, în sensul care se vor face investiții acolo, fără condițiile restrictive din Uniunea Europeană. Să nu pierdem ocazia aceasta, pentru că o să folosim serviciile din alte țări, fiindcă n-am vrut să le folosim pe ale noastre.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Oana Ijdelea, membru în consiliu de Administrație al Black Sea Oil & Gas: „România ar putea avea o contribuție reală și obiectivă în tranziția energetică și către industria verde” 

0
Declarații ale Oanei Ijdelea, membru în consiliu de Administrație al Black Sea Oil & Gas în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.

Noi, la Black Sea Oil & Gas, suntem americanii care au dezvoltat resursele de gaze din Marea Neagră. Descoperiri de gaze făcute acum aproape 20 de ani au stat în nelucrare timp de aproape opt ani, apoi au stat zece ani stat într-o fază de dezvoltare, avizare, autorizare, reglementare – procese legislative necesare pentru a face asemenea proiecte. Am avut noroc că am avut investitori și acționari care au avut încredere și răbdare. Am început acum trei ani și un pic, pe 15 iunie 2022, să producem gaze din Marea Neagră. În acest moment, noi furnizăm peste 15% din din producția totală de gaze naturale a României. Pentru că proiectul nostru a fost de succes, am început să ne uităm la modalitatea prin care o companie tradițională din hidrocarburi poate să meargă mai departe și să devină un vehicul de tranziție energetică, cu o diversificare de portofoliu de activități. Primul lucru la care ne-am uitat a fost potențialul eolian ușor al României. Am lucrat activ în această direcție, care, dacă ar fi fost valorificată cu trei ani în urmă (așa cum inițial România își propusese) și dacă aveam strategii și politici în aliniere cu Bruxelles-ul, probabil că România acum ar fi avut producție de energie electrică din vântul din Marea Neagră. Ulterior, am spus să revenim mai aproape de businessul nostru și de ceea ce se poate face pe uscat și am identificat fantastica oportunitate a biometanului. Biometanul este gaz metan produs din surse biologice: gunoi de grajd, bălegar, găinaț, reziduuri agricole, reziduuri alimentare, reziduuri vegetale, care, printr-un proces chimic relativ simplu de digestare și fermentare, face o separație între fracția umedă, fracția uscată și partea gazieră, rezultând o moleculă extrem de curată de CH 4. România a fost identificată de Uniunea Europeană ca având unul dintre cele mai mari potențiale din cadrul UE în ceea ce privește producția de biometan, deoarece avem suprafețe agricole foarte mari. În același timp, avem dezavantajul că agricultura și tot ceea ce înseamnă industrie alimentară este relativ fragmentat și situat izolat, doar în anumite zone ale țării, ca niște clustere. Noi credem cu tărie că putem să dezvoltăm acest potențial în așa fel, încât ceea ce există acum în strategia energetică, o țintă de cel puțin 5% producției de biometan din totalul producției naționale de gaze naturale până în 2030, să provină din biometan. Am vorbi de 4 milioane de megawați pe an, dacă ar începe producția în 2027, așa cum OMV și Romgazul își doresc. Din 2027 până în 2030, această valoare ar fi de patru ori mai mare. Cu toate acestea, în ciuda eforturilor noastre și ale altor actori din industrie (OMV Petrom, Engie, EON), România încă nu a reușit să aibă cadrul legislativ necesar care să permită realizarea acestui gen de proiecte. Tehnologie există, opțiuni operaționale există, furnizori de materie primă există extrem de doritori să-și pună la dispoziție aceste reziduuri, cei mai mulți dintre ei având o cheltuială cu modul în care scapă de ele. Am lucrat împreună cu ANRE și cu Ministerul Energiei la un draft de ordonanță de urgență care să rezolve această problemă de reglementare și legislativă. În prezent, nu știm unde este această legislație, între ce ministere și ce avizator preliminar se află.

Țări pe care, în mod tradițional, România le ia ca exemplu (Germania, Olanda) au niște industrii de producție de biometan extrem de robuste, cu portofolii foarte mari de proiecte. Moleculele de biometan, la modul ideal, circulă prin sistemele naționale de transport ale Uniunii Europene, intrând inclusiv în sistemul național de transport românesc operat de Transgaz, prin importurile de gaze pe care România le face. Fără să sune politic sau sloganistic, avem un mare potențial de dezvoltare pe orizontală, dincolo de industrie, pentru agricultură, pentru fermieri, pentru prestatorii de servicii. 90% din ceea ce înseamnă proiectul nostru de producție de gaze din Marea Neagră este făcut cu companii românești, cu tehnologii românești, cu muncitori români. Acest model poate fi replicat și la biometan. Avantajul fantastic al genului acestuia de proiect este că el este economic și fezabil, precum și ușor de realizat și de către investitori mai mici, nu doar de către investitori foarte mari, care au un aparat organizațional și birocratic cu care este greu de lucrat în hățișul legislativ și în instabilitatea fiscală și politică pe care România o are și despre. Poți să faci și proiecte de 1 megawatt, poți să faci și proiecte de 50 de megawați. În felul ăsta, am crea o industrie total nouă, care să se alăture mixului energetic extrem de echilibrat și extrem de valoros pe care România îl are. Am putea să avem o contribuție reală și obiectivă, pe măsura puterilor noastre ca stat membru, în tranziția energetică pe care o dorește Uniunea Europeană și în tranziția către industria verde. Permiteți-mi să spun că nu ne putem iluziona că mâine în România poate să oprească gazul și țițeiul și să trăim doar din fotovoltaice și eolian. Nu ne putem permite să facem lucrul acesta, pentru că noi nu avem industria pe care o are Europa de Vest.

Lumea a evoluat în ultimii 40 de ani mai mult decât în ultimii 200. Într-un asemenea ritm, Uniunea Europeană este la limita de a decide dacă dorește să continue cu politici frumoase, care însă, raportat la lucrurile care se întâmplă pe planetă, nu vor schimba nimic, pentru că sunt ca o picătură într-un pahar cu apă sau dacă dorește, într-adevăr, să capitalizeze ceea ce îi va asigura independența și prosperitatea pe mai departe, adică industrie. Altfel, piața europeană va fi exclusiv o piață de consum dependentă de Statele Unite, de China, care sunt foarte, foarte bogate în tot ceea ce înseamnă resurse naturale. Este necesară transparența, este necesară stabilitatea fiscală. Să nu ne trezim cu taxe noi, cu impozite noi, cu alte măsuri care nu încap juridic în definiția impozitelor și taxelor din Codul fiscal, dar care tot erodează modelul financiar al unor investiții, mai ales, investiții mari. Să nu cumva să vedem cum investitorii de bună calitate, care-și plătesc taxele, impozitele, nu fac evaziune fiscală cu TVA-ul vor evita jurisdicții ca România și se vor orienta pentru investițiile lor către alte țări din zonă, cu predilecție către Polonia. A spus foarte frumos, în deschidere, faptul că România se gândește doar până diseară, nu și până mâine. Îmi amintesc fraza de final din romanul „Pe aripile vântului”, în sensul că „o să mă gândesc la problema asta mâine, pentru că și mâine este o zi”. Eu cred că pentru noi, „mâine” este „astăzi” și a fost „astăzi” de foarte mult timp. Nu știu cât va continua să fie „astăzi” valabil pentru viitorul de mâine.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Dumitru Dorin Prunariu, cosmonaut: „În România, ar trebui creat un consiliu interministerial pentru Spațiul Cosmic”

0
Declarații ale lui Dumitru Dorin Prunariu, cosmonaut în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.

Domeniul spațial este un domeniu de activitate într-o dezvoltare exponențială pe plan internațional, aduce beneficii enorme, produce înaltă tehnologie, formează specialiști buni nu numai în domeniul spațial, ci și în multe alte domenii. Pe plan internațional, domeniul spațial reprezintă o economie care însumează 613 miliarde de dolari și este în creștere cu 7,8% în fiecare an. Investițiile în comerț și produse și servicii sunt de 345 de miliarde de dolari. Zona neamericană investește în spațiul cosmic 55 de miliarde. Investițiile în soluții pentru domeniul cosmic, care includ soluții pentru sisteme de navigație și poziționare globală, sunt de 308 miliarde. Piața internațională pentru produse în domeniul cosmic însumează 224 de miliarde, dintre care, în domeniul satelitar – 20 de miliarde, segmentul la sol – 4 miliarde, servicii de lansare – 22 de miliarde, servicii satelitare de care profităm – 137 de miliarde. Partea nord-americană reprezintă o piață de 86 de miliarde de dolari, America Latină – 19 miliarde, Europa – 38 de miliarde, Rusia și fostul spațiu CSI – 10 miliarde, Asia incluzând și China – 45 de miliarde, Orientul – 18 miliarde. Statele Unite ale Americii au cele mai mari investiții guvernamentale în domeniul spațial – 62 de miliarde de dolari, China – 12 miliarde de dolari, a doua industrie spațială din lume după competitivitate, pentru că Federația Rusă a rămas cam la 3,4 miliarde de dolari, investiții care reprezintă mai puțin decât investește acum Franța, care a ajuns la 4,2 miliarde, Japonia – 4,8 miliarde, Germania – 2,5 miliarde,  Italia – 1,7 miliarde. 

În Uniunea Europeană, investiții în programele politice europene (navigație, poziționare globală, programul Copernicus de observare a Pământului în scopuri de securitate și mediu) – 2,6 miliarde de euro. Agenția Spațială Europeană (instituție interguvernamentală) are un buget anual cam de 6,5 miliarde de euro. România, în acest context, este marcată cu 59 de milioane de euro, față de Ungaria –  42, Austria – 84, Slovenia – 11, Polonia – 136 de milioane etc. Deși noi am fost a doua țară din Europa Centrală și de Est care am accesat Agenția Spațială Europeană și am vizat o dezvoltare destul de rapidă și intensă a activităților spațiale, a serviciilor, a profitului, am rămas mult în urma altor state europene. Bugetul anual al Agenției Spațiale Europene, pentru că noi suntem membrii plini a Agenției Spațiale Europene din 2012, este de 7,69 de miliarde de euro dintre care, pentru zona de observare a Pământului se alocă cam 33,6%, pentru zona de zboruri pilotate, se alocă 7,8% (pare puțin, dar e o zonă foarte spectaculoasă, pe care toată lumea o vede în primul rând), în domeniul navigației globale se alocă 12,5% și așa mai departe. În domeniul programelor științifice, se alocă în jur de 8,5% din întregul buget al Agenției Spațiale Europene. Pe țări, cele mai mari investiții le face Franța: 21,3% din bugetul ESA este francez; Germania – 18,8%, Italia – 15,8%, Polonia – 3,8%, România – 0,9%.

Să vedem acum ce putem face mai departe. În momentul de față, în România sunt 290 de entități aprobate pentru colaborare cu Agenția Spațială Europeană, în sensul că sunt recunoscute de Agenția Spațială Europeană pentru a participa la programele ei. Dintre aceste entități, active sunt 95. Contractori a 90% din bugetul alocat în acest domeniu sunt doar 21. Staff-ul calificat pentru a lucra în domeniul spațial la nivelul anului 2022, este de 1.200 de persoane cu normă întreagă și cu jumătăți de normă: ingineri, fizicieni, software engineers, biologi, economiștii, juriști.

Nu este momentul și nu doresc să critic actuala conducere fără viziune și fără vizibilitate internațională, numită politic, a ROSA, dar ce ar trebui să facem (și noi am propus, dar am fost tăiați atunci când urma să finalizăm aceste lucruri)? Agenția Spațială Română, la nivelul de dezvoltare actuală a activităților cosmice în lume și la nivelul de competență pe care trebuie să-l prezinte pe plan internațional, trebuie reorganizată în subordinea Guvernului României. Nu mai face față și nu-și mai găsește locul în subordinea Ministerului Educației și Cercetării, pentru că partea de cercetare reprezintă ceva, dar puțin, partea de dezvoltare tehnologică, industrială reprezintă mult mai mult în contextul aderării la ESA și în contextul programelor pe care le dezvoltă. Să nu uităm că, în conformitate cu acordurile pe care le avem, drepturile de proprietate tehnologică intelectuală la tot ce producem în România rămân în România și putem să facem bani serioși utilizându-le și promovându-le la nivel internațional. Contribuția noastră la ESA, pentru a doua oară în zece ani, nu este plătită. Ne-am pierdut dreptul de a vota la nivelul Agenției Spațiale Europene, ne-am pierdut dreptul de accesa anumite programe. Suntem „oaia neagră” a Europei din punctul acesta de vedere, pentru că decidenții n-au înțeles că aceasta este o obligație, așa cum e obligația de a plăti contribuțiile la NATO sau la Uniunea Europeană. A existat un program național de dezvoltare a instituțiilor românești în domeniul spațial, astfel încât să le aducem la nivelul de a fi recunoscute de ESA și de a accesa programe internaționale, programul STAR, care a fost stopat din 2019.

Coordonarea instituțiilor de profil trebuie făcută de o agenție spațială română guvernamentală, dar ele să aibă independența de a stabili anumite criterii, programe, bugete. 

Trebuie să fie refăcută și corelată cooperarea internațională, pentru că a fost diminuată complet. S-a ajuns la a tăia din buget, pentru că nu avem cu cine să facem programe. În momentul actual, față de 2022, cam jumătate din specialiștii din Agenția Spațială Română au plecat, salariile s-au diminuat. Nu s-a înțeles deloc care este trendul internațional și unde trebuie să ne cuplăm.

Trebuie să continuăm să participăm la programe de securitate și apărare. Ar trebui creat un consiliu interministerial pentru spațiu, în care să fie reprezentanți din ministerele și agențiile naționale care au implicați în domeniul spațial. Unele dintre ele nici nu știu că ar trebui să aibă oameni implicați în acest domeniu.

Corelarea bugetelor din planurile sectoriale și din fonduri europene.

Trebuie realizată și aprobată o strategie națională pentru spațiu, o adevărată strategie națională, care să vizeze dezvoltarea și implicarea acestor activități așa cum sunt ele pe plan internațional. Această strategie națională pentru spațiu ar trebui făcută de Agenția Spațială Română împreună cu guvernul și cu CSAT-ul.  

Ar trebui dată o lege a spațiului cosmic, care să fie aprobată de Parlament. În prezent, așa ceva nu există. Există hotărâri de guvern prin care se dau atribuții.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Cătălina Dodu, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii: „Vom avea nevoie de mulți programatori, de competențe în IT și în tehnologie pentru toate sectoarele industriei” 

0
Declarații ale Cătălinei Dodu, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.  

Reprezint o industrie de peste 200.000 de oameni, cu un impact în PIB de aproape 9% și care a crescut în ciuda condițiilor din România. A crescut pentru că oamenii de aici au competențe și pentru că ne-am găsit cu toții locul în afară, nu ne-am găsit un loc în România. Cea mai mare parte a industriei de IT lucrează la export. Am fost numiți lohn, am fost numiți în toate felurile, în condițiile în care, dacă ne uităm cu atenție la ce competențe avem și la ce fac oamenii noștri care trăiesc și plătesc taxe în România și la nivelul de competențe în cercetare, design de servicii, operarea unor infrastructuri critice din lumea asta, suntem într-un loc foarte avansat la nivel mondial. În România, industria IT a fost numită de fiecare dată ca un succes, nu neapărat ajutată. Am avut o măsură folosită intens, care a stat la baza creșterii industriei și a ajutat cu siguranță. Am avut un tax deduction care era singurul element pe care să putem să-l punem într-o prezentare, când le spuneam investitorilor de ce ar putea să vină în România, singurul element care ținea de stat. Puteam să prezentăm competențe, prezentăm ce știm să facem, prezentăm de ce alți investitori au venit aici, ce servicii putem să oferim. Când ajungeam la mediul din România, aveam un singur punct pe care țineam să-l punem acolo: că avem o facilitate pe care statul ne-o dă. Acum, a fost luată. Nu mai e nimic în loc care să susțină industria. Ni s-a părut că industria aceasta este stabilă. Da, a crescut mult, dar suntem într o permanentă transformare prin IA și ar trebui să facem mult mai mult. Într-un moment în care noi ar trebui să alergăm, decidem să ne tăiem un picior. Auzim discuții în care se spune că domeniul nu mai este atât de relevant, că nu mai e nevoie de programatori, de oameni tehnici, ceea ce dincolo de ridicol, ne pune pe noi ca țară într-o situație delicată. Investitorii se întreabă dacă mai are sens să vină în România. Avem nevoie de o strategie de țară aplicată, nu doar scrisă și avem nevoie ca România să pună digitalizarea și sectorul tehnologiei IT și tehnologic pe pe un loc important. 

Când s-au pregătit programele de guvernare, noi, ANIS, am solicitat să existe un vicepremier cu rol în ceea ce privește digitalizarea țării. Nu avem nici măcar un minister; cam astea sunt nivelul și responsabilitatea față de digitalizare. Avem 200.000 de experți la nivel mondial și suntem ultimii la DESI. În continuare, noi credem că putem să facem mult mai multe, putem să facem lucruri împreună. „Împreună” e cuvântul cheie. Avem o istorie cu un model în care statul român a cumpărat de la companii și acum trecem la cealaltă extremă, în care statul român nu cumpără de la industrie. Toate serviciile și banii pe care îi face această industrie sunt de la consumator, de la companii și instituții de stat din lumea întreagă, guverne din alte țări. NATO este unul dintre clienții în care industria asta livrează destul de mult direct din România. Cu siguranță, putem face mai mult. Avem unul dintre bazinele de competențe în domeniul cybersecurity, cred că printre cele mai mari din din regiune și din Europa. Avem competențe în AI, pentru că noi am început să lucrăm în AI dinainte de a avea Chat GPT. Putem să folosim aceste competențe acolo unde va fi nevoie. Nu că nu vom mai avea nevoie de programatori, dar vom avea nevoie de mulți programatori, competențe în IT, în tehnologie și în AI în toate sectoarele. Să nu ajungem în punctul în care oameni care nu înțeleg deloc tehnologia să facă tehnologie, pentru că riscurile sunt foarte mari. Când vorbim de mediu enterprise, de soluții în care gestionăm date ale cetățenilor, date ale companiilor, date din sectorul de apărare, este extrem important să știm ce facem, să știm să controlăm aceste tool-uri pe care le avem la dispoziție. Noi nu suntem prima dată în fața unui astfel de tool. Probabil că vom reuși să inovăm împreună unele și mai performante, dar cred că putem face mai mult în România și putem să punem acest sector în lumină. Ne comparăm cu țările din jur și avem ani de zile de când discutăm cu guvernanții noștri despre o soluție de tip IP Box, similară cu Polonia. E un copy paste, care s-ar fi putut face foarte simplu, după modalitatea în care Polonia își susține activitatea de cercetare în tehnologie, printr-un model simplu de recunoaștere, extrem de facil, care nu chinuie companiile și care e gândit pentru a atrage și a recunoaște activitatea de R&D, nu de a te gândi de zece ori dacă vrei să aplici pentru acea facilitate, dacă chiar e atât de importantă pentru tine. Aceste sisteme aduc mai departe un bullet point pe acea prezentare prin care noi încercăm să convingem investitorii să vină în România și reprezintă o recunoaștere a ceea ce facem în România. Costurile sunt, cu siguranță, mult mai mici decât ce s-a întâmplat în multe dintre proiectele făcute și neutilizate la noi.

Vorbind de educație, e mult de zis și nu avem timpul necesar să vorbim de cât de multe lucruri ar trebui să facem de la vârste mici, pentru a-i pregăti pe tinerii noștri să se protejeze în acest mediu, să fie pregătiți ca, orice meserie ar avea, să poată să folosească tehnologia într-un mod responsabil și eficient. Noi, ca industrie, ne-am bucurat de fiecare dată când am găsit deschidere la universități. A fost o călătorie până când am ajuns să lucrăm împreună bine și sî creștem competențe. Nu este suficient și nu o putem face fără intervenția statului. Fără suportul statului, nu putem rezolva problemele majore ale țării. Avem un sistem de start-up-uri care crește. În domeniul tehnologiei, sunt multe start-up-uri pe care le vedem, dar care, la nivelul unei cifre de afaceri de 2-3 milioane, își mută headquarter-ul în Statele Unite. De ce? Pentru că mediul de acolo le oferă acces la finanțare, sunt parte dintr-un ecosistem. Acest ecosistem e important și va fi în continuare important. Nu cred că ne putem propune să luptăm cu ecosistemul de acolo, dar cred că putem face mult mai mult ca cei în cauză să rămână cu un picior în România.  

Ne-am dorit tare mult să facem lucruri împreună cu statul român să să vedem proiecte mari făcute. Noi, ca industrie, cu siguranță avem competențe, experiență. De exemplu, oamenii noștri, arhitecți din echipa mea, au făcut arhitectura de cybersecurity și de cloud pentru Jocurile Olimpice de la Paris. Tot ce ați văzut acolo a avut în spate arhitecți de cybersecurity din România. Nu e un subiect pe care îl vedem în ziar și nu e ceva în care noi să fim parte din proiecte din România.

Cred că e mai mult de făcut în această țară. Sper să nu sune arogant dacă spun că este vorba de 200.000 de oameni care au decis să trăiască în România. 200.000 de oameni, la un avion distanță de orice companie care ar vrea să-i angajeze. Sunt oameni care au decis să trăiască aici. Putem să folosim această decizie a lor și să-i implicăm mai mult în ce se întâmplă în România.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Dana Vasilescu, coordonator al programului My Way: „Tinerii noștri simt nevoia unui plan de carieră” 

0
Declarații ale doamnei Dana Vasilescu, coordonator al programului My Way în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.

Sunt foarte multe lucruri care ar trebui schimbate la nivelul educației. Eu sunt profesorul din spatele catedrei și am fondat un proiect de orientare în carieră și consiliere vocațională, din nevoia pe care am simțit-o la tinerii cu care interacționez de a avea un ghidaj. Copiilor noștri, tinerilor pe care noi ar trebui să-i mentorăm, le lipsește un plan de carieră.

Cum ne ducem către industriile viitorului? Din punctul meu de vedere, al omului de la catedră, al omului din mijlocul tinerilor, care sunt viitorii angajați ai industriei viitorului, este necesar un proces de testare vocațională, sunt necesare parteneriate între licee, între universități, între acestea și mediul de business, pentru că cel mai important este să avem o educație orientată spre practică.

Tinerii din ziua de astăzi nu știu cum să folosească toate aceste tool-uri care vin către ei cu viteza luminii. Am tot spus că viitorul este azi, însă ar trebui să ne gândim și pe termen lung, chiar dacă nimic nu mai este previzibil. Cred cu tărie că un parteneriat strâns cu instituțiile statului, o corelare între testarea vocațională și planul de carieră făcut pentru tinerii noștri ar putea să-i pună la locurile potrivite mai pregătiți și mai conștienți.

Sunt multe motive pentru care tinerii pleacă să studieze în străinătate. Pleacă, în primul rând, pentru un învățământ universitar aplicat, înclinat către practică. Există universități în Europa (nu mai vorbim despre cele din Statele Unite), în care, în primul an, aproape că integral tinerii desfășoară doar practică. Un al doilea motiv pentru care tinerii noștri pleacă să studieze în alte țări, motiv pe care l-am sesizat în ultimul timp, este că Europa a luat-o înainte și au început să înființeze departamente și universități pentru meserii ale viitorului. În concluzie, cred că trebuie să-i prindem din urmă. Există modele în Europa și în Statele Unite demne de urmat, cu care și noi am putea să ajungem la performanță. Am putea să le dăm mai multă încredere tinerilor noștri. Să dezvoltăm aceste soft skill despre care nimeni în sistemul de educație nu vorbește, de care tinerii au atât de mare nevoie. Trebuie să-i învățăm pe tineri să gândească critic, să fie creativi, să aibă dreptul la opinie, să comunice, să se adapteze. Să-i formăm cu o mentalitate de învățare continuă, pentru că viitorul de ieri nu seamănă cu viitorul de mâine.  


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Loredana Mihăilă, vicepreședinte al Federației pentru Inovare Sustenabilă și Competitivă a IMM-urilor: „Este foarte important pentru IMM-uri crearea unui cadru fiscal stabil”

0
Declarații ale doamnei Loredana Mihăilă, vicepreședinte al Federației pentru Inovare Sustenabilă și Competitivă a IMM-urilor în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizată de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.

Una din principalele noastre preocupări este susținerea tranziției IMM-urilor în această perioadă, în care se vor fi terminat granturile pentru finanțări nerambursabile acordate de Uniunea Europeană, spre o tranziție justă, spre o tranziție ușoară. În afară de digitalizare, debirocratizare, consolidarea și securizarea materiilor prime, una din prioritățile noastre în cadrul Federației este facilitarea accesului IMM-urilor la instrumentele financiare care vor fi puse în practică de Banca de Investiții și Dezvoltare. Aceste instrumente financiare vor trebui să fie baza tranziției pentru industria din zona IMM-urilor spre digitalizare, spre servicii și industrii inovative.

Să nu uităm că, în România, IMM-urile dețin doar 9% din tot ceea ce înseamnă industrii. Toate IMM-urile care operează în zona industriilor sunt mari consumatoare de energie. Ce am identificat noi ca nevoie principală în piață și am putea utiliza, facilitând accesul IMM-urilor la instrumente financiare, este instituirea unui program Rabla pentru utilaje, prin care capacitățile industriale existente să fie retehnologizate. La o conferință la care am participat, s-a discutat despre această oportunitate, inclusiv cu doamna Teodora Petre, președinta Băncii de Investiții și Dezvoltare.

Se anticipează ca pentru IMM-uri, în special pentru cele care operează în zona industrială, în zona producției de mobilă, să se poată accesa aceste instrumente, care să le faciliteze accesul la retehnologizare. 90% din operatorii bancari din România s-au înscris în program și urmează să semneze contracte și parteneriate. S-au înscris și dintre membrii federației noastre și din cei care au participat la conferințe. În special, cei din industria mobilei sunt doritori și așteaptă să poată apela la aceste elemente de tranziție, pentru că, până la digitalizare, încă suntem tributari unei industrii vechi, bazate pe un consum excesiv de energie, care a adus la o descalificare a noastră pe piețele internaționale din punctul de vedere al costurilor cu munca și cu energia. Considerăm că este foarte important pentru IMM-uri crearea unui cadru fiscal stabil.


Dincolo de toate celelalte nevoi – de predictibilitate, de înghețare a modificărilor fiscale – este foarte important ca, în perioada următoare, să ne aplecăm asupra noțiunii de credit fiscal pentru investiții, în condițiile în care acestea își mută din ce în ce mai mult esența din zona de imobilizări corporale în zona de imobilizări net corporale, atașate digitalizării.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente:

Constantin Chiriță, președintele Institutului Român de Inventică Iași: „În industria 4.0, politicul, academicul, industria și societatea civilă trebuie să lucreze pe picior de egalitate”

0
Declarații ale domnului Constantin Chiriță, președintele Institutului Român de Inventică Iași în cadrul conferinței „România 2025-2040. Politici de industrializare a României prin promovarea unor industrii inovative bazate pe cunoștințe și digitalizare, IT, IA, biotehnologii, nanotehnologii, industria cosmosului” organizat de Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES), pe 16 octombrie 2025, la Banca Națională a României.

Prin industria 4.0, lumea s-a transformat și la nivel global, și la nivel european, și la nivel național. Înțelegerea și aplicarea industriei 4.0 trebuie făcute, în primul rând, după standarde, după reguli, care, la momentul actual, sunt foarte bine definite la nivel internațional și trebuie implementate printr-un program politic de transformare digitală a industriei, ținând seama de documentele europene, pe care noi, din păcate, nu le acceptăm sau nu le implementăm. Așa este Decizia 2481 din 2022, care ne obligă să implementăm „Programul de politică pentru 2030 privind deceniul digital”. Acest document este fundamental pentru toate guvernele, ca ele să implementeze platformele industriei 4.0, să realizeze ceea ce este legat de convergența între IT și OT, respectiv, Cyber Physical System.

Industria 4.0 înseamnă că întreprinderile trebuie să lucreze acum în Digital Twin, în integrarea completă. În câteva cuvinte, ca întreprinderile să aibă Cyber Physical System înseamnă ca orice sistem fizic să fie controlat și monitorizat. Prin intermediul computationului (care, la ora actuală, este la un standard foarte ridicat, de soft și hard) și, apoi, prin Internet Industrial Communication, să putem face ca acest sistem să poată fi implementat în orice domeniu al industriei pe care trebuie să-l optimizăm. Toate întreprinderile ar trebui să poată fi puse în cloud.

În continuare, standardele din 2013 încoace, împreună cu cel mai important standard pe care l-a făcut National Institute of Standards and Technology din America (NIST-ul, pe care-l consider „Vaticanul”), în 2013, l-a implementat și toată lumea îl respectă, dar pe care, la noi, nimeni nu-l citește, ca să poată fi luat în considerare. Acest standard stabilește modele de servicii, modele de implementare, IA Space ș.a.m.d. El spune clar că nu se poate face, în momentul ăsta, implementarea industriei 4.0, a unei transformări, decât dacă respectăm această arhitectură cu patru actori: consumerul (IMM-ul sau structura corespunzătoare de activitate), care urmează adviser-ul, provider-ul și broker-ul. Cei trei actori trebuie traduși în zona de descentralizare a industriei 4.0 (deocamdată, suntem în centralismul democratic și trebuie să trecem în descentralizare). Asta înseamnă că cei patru actori – politic, academic, industrie și societate civilă – trebuie să lucreze pe picior de egalitate. În momentul acesta, adviserul reprezinta zona de Academie, industria este reprezentată de Camera de Comerț și Industrie, care trebuie să-și capete rolul funcțional la nivelul actorului de broker și provider-ul. Propunerea noastră este ca provider-ul să poată fi la Iași, în ceea ce am considerat acum ca institut independent. Să fie un „solution provider”, așa cum este Fraunhofer-ul din Germania pentru toată lumea, Athos-ul de la Viena, cu 100.000 de angajați, Comarch-ul în Polonia ș.a.m.d. Toate țările în momentul acesta au această structură de provider și evident politicul acționează în parteneriat cu cei trei actori. Cloud computing trebuie implementat. Acest NIST obligă, prin celelalte standarde care trebuie implementate, să se procedeze mai departe, la această construcție de cyber physical system.  

În 2017, după ce Germania a lansat platformele industriei 4.0, s-a realizat la nivel european Digitising European Industry (DEI). Țările dezvoltate s-au unit și au făcut platforme naționale: Germania, Franța  – L’Industrie du futur,  Italia – El Plano Nacional Industrie 4.0, Spania – Industria conectada 4.0. Sunt 19 platforme. Noi n-am făcut nimic, din păcate. Construcția acestei Digital European Industry trebuie continuată prin ceea ce s-a făcut, deja, la nivel european și este funcțional, acest Open DEI, care pune bazele pentru ceea ce înseamnă industrie 4.0.

La nivel european, sunt recunoscute zece domenii, dintre care patru domenii  înseamnă manufacturing, agriculture, energy and healthcare. Toate cele patru domenii, datorită lui cloud computing, care are structură federativă, trebuie să lucreze împreună, pentru că discutăm de data economy, data space, industrial digital space. Mai departe tot acest Open DEI stabilește că este necesar să se creeze patru task force-uri: cele trei forțe din zona privată și cu structura publică, adică guvernul și să formeze structura de descentralizare care trebuie să funcționeze împreună. Mai departe, Open DEI indică alinierea arhitecturilor de referință.

La nivelul global, sunt patru metamodele legate de industrii 4.0: RAMI Germania (Reference Architectural Model Industrie 4.0), cu care lucrăm și noi, SMRM (Smart Manufacturing Reference Model, american), InSAR (Intelligent Benefactory System Architecture) și metamodelul japonez. Aceste modele de industrie 4.0 reprezintă arhitecturile de referință fundamentale. Există și altele, pe baza standardelor de industrie 4.0, implementate la nivel global, după standarde recunoscute de ISA și ICI. Legătura între IT și OT, în momentul acesta, se poate face la nivel de elev, la nivel de orice întreprindere, dar trebuie să existe platformă de industrie 4.0, așa cum au toate țările dezvoltate.

Mai este un obiectiv pe care îl subliniez: cele două lumi – lumea MNC-urilor (Multinational Corporation) și lumea IMMM-urilor (întreprinderile micro, mici și mijlocii). Unele dintre ele s-au dus în industria 4.0, iar noi, în ultimii ani, i-am subvenționat și alte IMMM-uri au rămas la industrie 2.0. Platforma pe care trebuie să o facem la nivel național e nevoie să fie legată de IMMM-uri, sectorul de întreprinderi micro, mici și mijlocii. Ceea ce spune Open DEI prin sintagma „alinierea arhitecturilor de referință open platform și large scale pilots pentru digitalizarea industriei europene” înseamnă că trebuie să avem platforme deschise. Discutăm de digitalizare, transformare digitală pentru industrie și transformare sustenabilă. De aici, e vorba de industrie 5.0. De la industrie 4.0 – cyber physical system, la industrie 5.0 – transformare sustenabilă, human centric, în sensul că o mașină înseamnă reziliență și sustenabilitate, Sustenabil Development Goals, reprezentând obiectivul 9 – industrie, infrastructură, inovare.

În momentul acesta, provocarea este de a crea o platformă industrială 4.0 românească. Eu am denumit-o „Sustainable Romanian Industrial Transformation 4.0”. Acest lucru se va face, dacă factorii din zona academică, din industrie, din societate civilă vor construi împreună acest program de transformări digitale a industriei, împreună cu partea politică care trebuie să ia decizii.


Evenimentul se înscrie în ciclul de conferințe cu tema „Restructurarea și reconstrucția economiei naționale românești într-o lume în schimbare” organizate de către Asociația pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale (ASPES) cu sprijinul Băncii Naționale a României (BNR) și în parteneriat cu Academia Română, Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Studii Economice din București (ASE), Asociația Generală a Economiștilor din România (AGER), Asociația Facultăților de Economie din România (AFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), un demers comprehensiv de prefigurare a unor direcții de evoluție în orizontul următoarelor decenii.
Sponsori ai seriei de evenimente: