Future Health Index 2025: Inteligența Artificială nu mai este opțională în sistemul medical modern

0

Philips a lansat a zecea ediție a Future Health Index (FHI), cel mai cuprinzător studiu din lume privind tendințele și prioritățile în domeniul sănătății. Rezultatele din acest an transmit un semnal puternic: inteligența artificială nu mai este o considerație secundară, ci devine o necesitate strategică în sistemul medical modern. 

Sistemele de sănătate ating un punct crucial”, notează raportul. 

Investițiile în IA sunt din ce în ce mai mult văzute nu ca un proiect de inovare, ci ca un factor esențial pentru o îngrijire sustenabilă și de înaltă calitate”, afirmă Jens-Jakob Gustmann, liderul diviziei de Echipamente și Soluții Medicale Philips pentru Europa Centrală și de Est. 

Întreaga lume, inclusiv România se confruntă cu provocări comune – lipsa personalului medical, întârzieri în diagnosticare și supraîncărcarea spitalelor. În acest context, AI-ul devine o oportunitate majoră de a automatiza sarcinile repetitive, de a reduce timpii de așteptare și de a permite medicilor să se concentreze pe ceea ce contează cel mai mult: pacientul. 

„AI-ul nu este un înlocuitor pentru oameni, ci un aliat strategic. Este șansa noastră să oferim mai multă îngrijire, pentru mai mulți oameni, fără a compromite calitatea sau umanitatea actului medical” — declară Jens-Jakob Gustmann.

Date relevante:  

  • Peste 76% dintre profesioniștii medicali cred că AI-ul poate reduce semnificativ timpii de așteptare și poate crește capacitatea de tratare a pacienților. 
  • 77% dintre medicii intervievați spun că pierd zilnic timp prețios din cauza accesului dificil la date – ceea ce echivalează cu aproape 4 săptămâni de muncă pierdute anual
  • Pacienții așteaptă adesea între 1–2 luni pentru a vedea un specialist – întârzieri care, în 33% dintre cazuri, duc la agravarea stării de sănătate sau chiar spitalizare. 

Încrederea, cheia adoptării AI în sănătate 

Totuși, raportul semnalează un decalaj de încredere: dacă 79% dintre medici sunt optimiști privind potențialul AI, doar 59% dintre pacienți împărtășesc acest optimism. Acest decalaj este amplificat de neîncrederea în sistemele publice și de temerile legate de confidențialitatea datelor. 

„Pacienții vor accepta AI-ul doar dacă simt că tehnologia îi ajută să ajungă mai repede la tratament, fără a pierde contactul uman cu medicul”, subliniază Jens Jakob – Gustmann. 

Soluția Philips: tehnologie + empatie + educație 

Philips propune un model de integrare responsabilă a AI: design centrat pe nevoile pacienților, transparență în utilizarea datelor și colaborare între sistemele medicale, autorități și industrie. În România, compania colaborează activ cu universități medicale, spitale și parteneri publici și privați pentru a susține digitalizarea sănătății și formarea unei noi generații de profesioniști. 


Future Health Index 2025 este cel mai extins studiu global comandat de Philips, realizat în 16 țări pe un eșantion de peste 1.900 de profesioniști medicali și 16.000 de pacienți. Raportul este disponibil integral pe www.philips.com/futurehealthindex-2025

INS: Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor în primele patru luni ale anului scade

0

Conform unui comunicat al Institutului Național de Statistică în luna aprilie 2025, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, a scăzut, faţă de luna martie 2025, atât ca serie brută cu 5,0%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 1,5%. Faţă de luna aprilie 2024, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, în luna aprilie 2025, a scăzut, atât ca serie brută cu 2,0%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 1,0%.În perioada 1.I-30.IV.2025, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, a crescut, faţă de perioada 1.I-30.IV.2024, atât ca serie brută cu 1,1%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 0,6%.

Aprilie 2025 comparativ cu martie 2025

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, în luna aprilie 2025, comparativ cu luna precedentă, a scăzut pe ansamblu, cu 5,0%, ca urmare a scăderii cifrei de afaceri din activităţile de transporturi și din activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (-6,9%, fiecare), alte servicii furnizate în principal întreprinderilor1 (-4,2%) și din activităţile de comunicaţii (-1,6%). Activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe au crescut cu 10,4%.

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna aprilie 2025, comparativ cu luna precedentă, a scăzut pe ansamblu, cu 1,5%.

Aprilie 2025 comparativ cu aprilie 2024

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, în luna aprilie 2025, comparativ cu luna aprilie 2024, a scăzut pe ansamblu, cu 2,0%, ca urmare a scăderii cifrei de afaceri din activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe (-15,9%), activităţile de transporturi (-6,6%) și din activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (-6,4%). Creșteri au înregistrat: activităţile de comunicaţii (+8,6%) și alte servicii furnizate în principal întreprinderilor1 (+1,2%).

Cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în luna aprilie 2025, comparativ cu luna aprilie 2024, a scăzut pe ansamblu, cu 1,0%.

Perioada 1.I-30.IV.2025 comparativ cu perioada 1.I-30.IV.2024

În perioada 1.I-30.IV.2025 comparativ cu perioada 1.I-30.IV.2024, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie brută, a crescut pe ansamblu, cu 1,1%, datorită creșterii înregistrate la activitǎţile de comunicaţii (+8,0%), alte servicii furnizate în principal întreprinderilor1 (+4,4%) şi la activităţile de transporturi (+1,0%). Scăderi au înregistrat: activităţile de producţie cinematografică, video, programe de televiziune; difuzare şi transmitere de programe (-17,7%) şi activităţile de servicii informatice şi în tehnologia informaţiei (-5,3%).

În perioada 1.I-30.IV.2025 comparativ cu perioada 1.I-30.IV.2024, cifra de afaceri din serviciile de piaţă prestate în principal întreprinderilor, serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, a crescut pe ansamblu, cu 0,6%.

De la tabu la rutină: 7 din 10 români vorbesc despre bani și își planifică lunar bugetul, arată un studiu BrandBerry susținut de BCR

0

Banca Comercială Română (BCR) lansează astăzi, la Destiny Park, cel de-al doilea val al studiului național despre alfabetizarea financiară, realizat în parteneriat cu BrandBerry. Dacă în 2023 3 din 4 români se declarau puțin sau deloc pregătiți financiar, ediția 2025 arată că mentalitatea începe să se schimbe: românii nu doar că vorbesc mai deschis despre bani, dar transformă planificarea într-o rutină și caută ghidaj profesionist înainte de a lua decizii importante.

„Încrederea în noi înșine se întărește prin cunoaștere. Oamenii vor să înțeleagă, să planifice și să decidă în cunoștință de cauză. Iar atunci când vorbim de bani, în centrul acestui proces stă educația financiară. Când înțelegi mecanismele banilor – de la bugetare la investiții, de la fonduri de urgență la pensie – capeți nu doar control, ci și încrederea că poți construi pentru tine și familia ta. Misiunea BCR este să fie alături de români în acest parcurs, oricare ar fi punctul din care pornesc: online, prin George și Școala de Bani, în agențiile noastre din toată țara, prin programul național LifeLab sau, iată, încă de pe băncile orașului Destiny, unde copiii fac primul lor buget cu Magic Bani. Pentru că alfabetizarea financiară nu începe la maturitate, ci din copilărie – acolo unde se formează încrederea în sine”, declară Nicoleta Deliu-Pașol, Head of Communication & CSR, BCR

La valul 1, studiul arăta o Românie blocată în „tăcerea despre bani”, cu 75% dintre respondenți declarându-se nepregătiți financiar. Valul 2, publicat azi, surprinde primele mișcări reale: discuții mai dese, interes pentru planuri pe termen lung și un apetit clar pentru ghidaj profesionist. Dar evoluția nu e uniformă, iar decalajele se văd în continuare.

În doar doi ani, anxietatea financiară cedează locul dialogului și acțiunii. Tot mai mulți români vorbesc despre bani în familie, caută sprijin profesionist și își construiesc o minimă rezervă de siguranță. În 2023, mulți recunoșteau că nu știu de unde să înceapă. În 2025, vedem că încep. Nu toți în același ritm, nu toți cu aceleași resurse – dar important e că au făcut primul pas. Totuși, cifrele ne arată și unde rămânem vulnerabili. Aproape 60% dintre români economisesc sume foarte mici, mai puțin de 10% din venit, iar investițiile continuă să fie percepute ca niște teritorii străine: doar 1 din 10 deține acțiuni. Este clar că decalajul nu se va închide fără intervenție – iar educația financiară trebuie să fie acea intervenție, făcută la timp, acolo unde e nevoie. În școală, în comunități, în familie, dar și în locuri aparent ludice, precum Destiny Park. Pentru că atunci când înțelegi valoarea banilor încă de mic, ai șansa să devii un adult care nu doar supraviețuiește financiar, ci construiește”, adaugă Romulus Oprica, sociolog și fondator BrandBerry.

Concret, noul studiu arată că 7 din 10 români discută lunar despre buget, iar peste jumătate vorbesc constant despre independență financiară. Economisirea pentru achiziții majore urcă cu 11,7% față de 2023, iar pensia devine subiect recurent în familie (+10,2%). Deși doar 15 % dintre respondenți au urmat un curs de educație financiară, riscul de fraudă se înjumătățește în rândul acestora, iar două treimi își schimbă deja comportamentul: bugetează mai riguros, economisesc regulat și își constituie fonduri de urgență. Încrederea în băncile comerciale crește la 55,3%, iar etichetarea lor ca „riscante” coboară la 4%. Totuși, 41% dintre români încă preferă interacțiunea umană pentru decizii financiare complexe.

Reziliența financiară crește ușor, dar persistă un paradox: 59% spun că pot pune deoparte cel mult 10% din venit, iar bancarizarea este aproape universală (88,1% au cont curent). Apetitul pentru investiții rămâne într-o zonă scăzută – doar 12,3% dețin acțiuni și 8,9% criptomonede – iar lipsa capitalului și a cunoștințelor aplicate ține majoritatea departe de oportunități esențiale.


„Raportul privind alfabetizarea financiară 2025” a fost realizat de Asociația Brașov 2050 și impact2050, în parteneriat cu BrandBerry, pe un eșantion reprezentativ de 1.244 de adulți conectați digital (marjă de eroare ±2,8%). Rezultatele reflectă tendințele comportamentale și atitudinale ale populației urbane din România în 2025.

Guvernare prin teleportare: taxele vin azi, reformele poate mâine

România intră în a doua jumătate a anului 2025 cu o certitudine amară: guvernul Bolojan și-a asumat cea mai grea povară fiscală pe umerii contribuabilului fără să livreze, concret, reformele promise. Taxele au crescut deja – impozitul pe profit și dividende este 16%, TVA-ul urmează a fi modificat pe ascuns prin excepții și ambiguități, contribuțiile sociale au fost rearanjate în așa fel încât nimeni nu mai înțelege dacă pierde sau câștigă. Dar reforma administrației publice? Reforma sistemului sanitar? Investițiile în infrastructură? Toate vin… poate în viitor. Ceea ce avem acum este teleportarea greșelilor trecutului într-un prezent fiscal sufocant și un viitor incert.

PNRR: balonul de săpun de 47,4 miliarde euro

Premierul Bolojan a preluat un dezastru. Asta e clar. Dar întrebarea nu mai e cine a greșit în trecut, ci ce facem acum. Cu 47,4 miliarde euro angajate prin PNRR, dintre care doar 28,5 miliarde sunt fonduri efective, România s-a aruncat într-o supracontractare de 130%. Bani promiși, lucrări neîncepute, șantiere pe hârtie, proiecte cu progres zero. Comisia Europeană ne-a întrebat din primăvară: cum vreți să terminați investițiile până în 2026 dacă nici măcar nu ați început?

Exemplul spitalelor e emblematic: din 19 spitale promise, doar 5 au șanse reale de a fi finalizate, alte 4–5 sunt clar ratate. Restul? Cu semnul întrebării. Nicio problemă, spune guvernul, vom găsi alte surse de finanțare. Din păcate, aceste surse nu sunt garantate. Ne uităm spre BEI, politica de coeziune, fonduri naționale deja sub presiune. Dar toate aceste „alternative” vin tot cu bani publici, tot cu datorie, tot cu presiune pe bugetul pe care l-am împovărat deja fiscal.

Cereri de plată întârziate, guvernanță întârziată, reforme amânate

Cererea de plată 3 – cea de 2,7 miliarde euro – a fost depusă abia în decembrie 2023. Cererea de plată 4, cea de 5–6 miliarde euro, e în pregătire. O sumă uriașă, necesară. Dar banii vin doar dacă reformele asumate sunt îndeplinite.

Adevărul dur este că România nu are implementare efectivă la o parte importantă din proiectele de investiții, iar în multe sectoare nu există nici măcar construcții demarate. Peste 7,8 miliarde euro sunt în pericol: segmente de autostradă, căi ferate, locuințe pentru tineri, infrastructură socială, împăduriri. Progresul fizic este zero în multe cazuri. Comisia și MIPE discută deja ce se mai poate salva. Nu mai e vorba de optimizare, e vorba de daune controlate.

Sistem de monitorizare promis. Promisiuni știrbite

Guvernul spune acum că va crea un sistem de monitorizare strict. Că ministerele vor fi trase la răspundere. Că șantierele vor fi supravegheate, iar banii vor fi mutați către proiecte „realizabile”. Foarte bine, dar acest control trebuia să existe de la început. PNRR a fost transformat într-un carusel populist de promisiuni – proiecte fragmentate artificial, dublate de bugetul național, asumate fără evaluare reală a capacității de implementare.

Ministrul Investițiilor a recunoscut că România și-a pierdut credibilitatea în fața Comisiei. „De fiecare dată ne-am dus cu promisiuni, dar nu ne-am ținut de ele.” Acum ne prezentăm la negocieri cu o agendă de „reset”. Dar resetul vine după ani de auto-sabotaj, nu în locul lui.

Reformele structurale: întârziate sau inutile fără voință politică

Printre cele mai întârziate reforme se află guvernanța corporativă în energie. Se promit modificări legislative astfel încât numirile politice să nu mai domine sectorul. Dar aici am mai fost. Soluțiile sunt cunoscute de 10 ani. Dacă se vrea reformă, atunci să se dea ordonanță de urgență și să se publice criteriile de numire la ANRE, Transelectrica, Electrica, etc. Altfel, sunt vorbe.

Legea salarizării unitare este „în lucru”, dar draftul trimis Comisiei nu reflectă realitățile bugetare. Se vorbește despre un termen realist: trimestrul II 2026. Adică peste un an. Dar majorările de taxe sunt deja în vigoare. Decalajul între efortul fiscal al contribuabilului și livrabilele statului este deja scandalos.

Pe legea pensiilor speciale se promite o rezolvare definitivă pentru magistrați. Dar asta e o poveste recurentă. Să vedem actul normativ, nu doar comunicatele de presă.

Românii plătesc de „azi”, reformele …„în curând”

„Merge și așa” s-a terminat, spune guvernul. Dar din păcate, a fost înlocuit cu „plătește acum, vom livra la un moment dat”. Cetățeanul român suportă deja cele mai mari ajustări fiscale din ultimii ani. În schimb, reformele sunt întârziate, implementarea proiectelor e la pământ, iar credibilitatea noastră externă este aproape nulă.

Guvernul Bolojan trebuie să înțeleagă că resetul real nu este unul de discurs, ci de acțiune. Până atunci, realitatea e crudă: România a teleportat prostiile din trecut în prezent, iar cetățeanul plătește nota.

Cum au ajuns retailerii alimentari, de bricolaj și dealerii auto să plătească impozitul suplimentar din sectorul de petrol şi gaze naturale și de ce trebuie exceptați?

0

de Ruxandra Târlescu, Partener, Leader Tax&Legal PwC România
Ana Maria Iordache, Partener D&B, David și Baias

Retailerii alimentari și de bricolaj (DIY– do it yourself), importatorii și dealerii auto, precum și companiile din sectorul agribusiness ajung să datoreze, în mod incidental, impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS), deși acesta a fost conceput pentru sectorul petrolului și gazelor naturale. Cum au ajuns în această situație? Acești contribuabili comercializează, pe lângă activitatea principală, produse precum lubrifianți și lichide de răcire pentru autovehicule, brichete, cărbuni pentru grătar, lemne de foc sau alți combustibili. Prin urmare, desfășoară și activități secundare încadrate în coduri CAEN asociate sectorului de petrolul și gaze naturale, ceea ce îi aduce, formal, sub incidența ICAS.

Ce prevede legislația?

Inițial, ICAS a fost introdus în 2024 prin Codul fiscal pentru persoanele juridice care desfășoară activitate în sectoarele de petrol și gaze naturale și au o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro. Ulterior, prin Ordinul nr. 5433/2023 au fost indicate codurile CAEN vizate de acest impozit. 

Începând cu 31 ianuarie 2025, ICAS a fost modificat prin Ordonanța nr. 3/2025 care a inclus direct în Codul Fiscal codurile CAEN pentru care se aplică ICAS, cu precizarea expresă că anumite activități — precum vânzarea combustibililor solizi, a naftalinei, a uleiului pentru încălzire, a produselor lubrifiante și de răcire — sunt exceptate de la plata ICAS, în cazul în care acestea nu constituie activitatea principală a contribuabilului. 

Ce se întâmplă în practică?

Deși Ordonanța 3/2025 clarifică situația începând cu anul 2025, pentru anul 2024, dispozițiile legale în vigoare sunt susceptibile de interpretare, în special în privința companiilor care desfășoară activități marginale, corespunzătoare codurilor CAEN menționate în Ordinul nr. 5433/2023. . Având în vedere că ICAS se datorează prin excepție de la impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) în practică au fost observate două tipuri de situații:

  • Companiile profitabile, care datorează fie impozit pe profit (CIT), fie IMCA, dar în cazul cărora IMCA nu depășește semnificativ nivelul CIT, ar fi cele mai afectate dacă s-ar introduce obligația plății ICAS pentru 2024. Această modificare ar genera pentru ele o povară fiscală suplimentară semnificativă.
  • Companii mai puțin profitabile, sau chiar pe pierdere, care datorează în prezent IMCA, semnificativ mai mare decât CIT, ar putea, dimpotrivă, beneficia de aplicarea ICAS în locul IMCA, datorită cotei mai reduse (0,5% față de 1%)

Potrivit unui răspuns emis de Ministerul Finanțelor Publice (MFP) către Camera Consultanților Fiscali, autoritățile fiscale consideră că, pentru anul 2024, obligația de plată a ICAS se extinde și asupra companiilor care realizează venituri — chiar și marginale — din activități aferente codurilor CAEN vizate de Ordin. Mai mult, din această perspectivă, impozitul s-ar datora asupra întregii valori a veniturilor obținute de societate, indiferent de ponderea activităților aferente codurilor respective. 

Posibilități de interpretare și neclarități

Această abordare ridică semne de intrebare cu privire la temeiul legal al aplicării ICAS pentru anul 2024. În lipsa unei reglementări explicite în textul Codului Fiscal, aplicarea impozitului în baza unui ordin, act normativ cu putere ierarhica inferioara legii, poate fi considerată problematică, având în vedere principiul ierarhiei actelor normative și prevederile constituționale potrivit cărora impozitele se stabilesc exclusiv prin lege.

Astfel, textul legal (art. 18^3 din Codul fiscal, forma în vigoare pentru anul 2024) și rațiunea reglementării vizează în mod clar impozitarea suplimentară a companiilor din sectorul petrol și gaze naturale. Acesta face referire exclusiv la „persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”, fără a extinde obligația de plată la alte entități comerciale care pot avea incidental coduri CAEN similare. Or. un ordin emis de Ministerul Finanțelor (Ordinul nr. 5433/2023) nu poate modifica sau extinde domeniul de aplicare al legii (Codul Fiscal) întrucât ar încalcă principiul ierarhiei actelor normative (o lege are forța superioară unui ordin). Mai mult,  art. 138 din Constituție prevede în mod expres că impozitele se stabilesc numai prin lege și nu prin acte normative cu putere inferioară (Ordin).

In plus, deși Ordonanța nr. 3/2025 are aceeași valoare juridică ca Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și are ca scop oficial modificarea acestuia, considerăm că, în esență, actul normativ a fost adoptat pentru a corecta o dispoziție anterioară care era nelegală sau chiar neconstituțională. Asa cum se precizează în nota de fundamentare a acestei ordonante, produse precum combustibili solizi, naftalină, ulei pentru încălzire, petrol lampant, hidrogen, produse lubrifiante și de răcire nu ar trebui să fie supuse impozitului ICAS. În același timp, codurile 4671 – […], 4681 – […], 4730 – […] / 4730 – […], cuprind și bunuri care nu aparțin domeniului petrolier, cum ar fi: lemnele de foc, brichete, peleți, cărbune, naftalină, ulei lubrifiant, antigel – pentru care contribuabilii respectivi nu ar trebui să fie în sfera de impozitare. 

Nu în ultimul rând, aplicarea generalizată a ICAS pentru anul 2024 tuturor companiilor care au înscris în obiectul de activitate, principal sau secundar, codurile CAEN menționate în Ordin ar trebui evitată. Aceasta deoarece interpretarea aplicabilității codurilor CAEN necesită, în multe situații, o analiză individuală. Spre exemplu, trebuie analizat in detaliu dacă se realizează comerț cu ridicata sau cu amănuntul, dacă produsele vândute ar putea intra sub un alt cod CAEN sau care este semnificația  noțiunii de „magazine specializate” evidențiată în cadrul unuia dintre codurile CAEN menționat de Ordin, etc). Acestea trebuie analizate de la caz la caz.

În concluzie, in lipsa unor clarificări suplimentare, aplicarea ICAS în anul 2024 rămâne un subiect interpretabil. Pe de o parte, există opinia exprimată de MFP conform căreia impozitul este datorat de toate companiile încadrate în codurile CAEN menționate în Ordinul nr. 5433/2023. Pe de altă parte, se pot aduce argumente juridice și de tehnică legislativă potrivit cărora aplicarea ICAS în baza unui ordin nu ar respecta normele de tehnica legislative si principiile constitutionale.

În acest context, este de dorit ca autoritățile să emită o poziție clară și oficială care să ofere contribuabililor predictibilitate și securitate juridică, fie în sensul consolidării actualei interpretări legislative, fie printr-o eventuală reconsiderare a aplicabilității ICAS în perioada anterioară modificărilor legislative din 2025.

Henkel Romania și voluntarii săi construiesc pentru generațiile viitoare 

0

Pentru compania Henkel, sustenabilitatea a reprezentat și va continua să reprezinte parte integrantă din ADN-ul companiei (detalii în Raportul de Sustenabilitate 2024 & „Sustainability at heart”). Multe dintre proiectele Henkel din zona sustenabilitate/ dezvoltare durabilă* au fost, sunt și vor fi și în continuare desfășurate prin implicarea activă și entuziasmul angajaților companiei. 

Un exemplu recent, din zona proiecte comunitare și sociale îl reprezintă evenimentul „Hope Build” (“Construim pentru generații viitoare”) organizat și în acest an de ONG-ul partener Habitat for Humanity Romania, pe data de 19 iunie, la care Henkel a contribuit financiar , prin donații de produse/ materiale de construcții din portofoliul diviziei Adezivi și prin implicarea  echipei sale de voluntari, toate acestea pentru ca patru familii defavorizate din jud. Prahova să se bucure în această toamnă de propriile locuințe. 

* derulate sub umbrela Consiliului de Sustenabilitate al companiei Henkel Romania. 

Cei 36 de angajați – voluntari Henkel (din toate diviziile/ funcțiunile companiei) s-au bucurat de experiența unică a muncii pe șantier, au învățat noțiuni practice despre construirea unei case, în cadrul diverselor ateliere:  Construcție și ignifugare ferme acoperiș, Tencuit soclu fundație duplexuri, Zugrăvit băi, Finalizat glafuri exterioare,  Montare parchet/plintă – și s-au bucurat alături de viitorii locatari de visul unei noi case care prindea contur. Toate aceste acțiuni / ateliere practice s-au derulat în condiții de caniculă (300 C), într-un echipament specific muncii pe șantier. 

A fost provocator să petrecem o zi activă și toridă în bocanci, pe șantier, dar gândul că totul este pentru o cauză nobilă ne-a motivat să continuăm A meritat efortul”, declară unul dintre voluntarii Henkel prezenți pe șantier.

Henkel  a început proiectul „Hope Build”, în toamna anului 2024, împreună cu Habitat for Humanity Romania, ca proiect  accelerat de construcție case în doar 7 zile, împreună cu alte companii. Recentul eveniment din 19 iunie a fost unul dedicat echipei Henkel și a marcat încheierea și finalizarea proiectului.

Henkel a sprijinit constant, financiar și prin angajații-voluntari, eforturile sociale și comunitare ale ONG-ului partener Habitat for Humanity, , pentru aceeași cauză – construcția de case pentru familiile defavorizate și prin participarea, în primăvara acestui an, pentru al treilea an consecutiv, la Maratonul din primăvară, „cursa pentru umanitate“. 

Astfel, în luna aprilie (27 Aprilie), voluntarii Henkel au susținut și au participat la semi-maratonul București Constantina Diță, parte din proiectul social „Runners for Humanity”, dezvoltat de ONG „Habitat for Humanity Romania”. Vremea mai puțin prietenoasă nu i-a împiedicat pe voluntarii Henkel să alerge 3.5K, 10K sau 21K împreună cu membrii familiilor lor „KM de bine”. 

Acțiunile din zona mediu/dezvoltare sustenabilă derulate de către Consiliului de Sustenabilitate al companiei Henkel Romania vor continua în toamna acestui an cu activități de plantare, derulate împreună cu un alt ONG partener,  Let’s Do It Romania.

Peste 19 milioane de puieți forestieri, plantați de Romsilva în campania de împăduriri de primăvară

0

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva anunță că „a plantat peste 19 milioane de puieți forestieri și a regenerat 8.589 de hectare fond forestier proprietatea publică a statului, în campania de împăduriri de primăvară.

Dintre acestea, 3.109 hectare au fost regenerate artificial, prin lucrări de împăduriri, cu 504 hectare peste ținta stabilită inițial. Alte 5.480 de hectare au fost regenerate natural, cu 145 de hectare în plus.

Cele mai întinse suprafețe regenerate artificial au fost la Direcția Silvică Suceava, unde au fost împădurite integral 813 hectare, 231 de hectare la Direcția Silvică Neamț și 215 hectare la Direcția Silvică Bihor.

În ceea ce privește regenerările naturale, cea mai întinsă suprafață, respectiv de 725 de hectare, a fost la Direcția Silvică Suceava, aceasta fiind urmată de Direcția Silvică Caraș – Severin, cu 701 hectare și Direcția Silvică Neamț, cu 443 de hectare.

De asemenea, în campania de împăduriri de primăvară au fost efectuate lucrări de completări pe 1.840 de hectare și de refacere a plantațiilor calamitate pe o suprafață cumulată de 471 de hectare.

Pentru realizarea tuturor lucrărilor de împăduriri, completări și refaceri, au fost utilizați, în total, aproximativ 19,1 milioane de puieți forestieri, produși în pepinierele silvice ale Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva.

Marius-Dan Sîiulescu, directorul general al Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva: „Am încheiat cu succes campania de împăduriri de primăvară, regenerând în plus 650 de hectare față de programul inițial. Regenerarea pădurilor este prioritară pentru Romsilva, asigurând întinerirea treptată a pădurilor administrate. Este investiția noastră cea mai importantă, într-un viitor verde pentru generațiile viitoare.”

Romsilva reamintește că „programul anual de regenerare a pădurilor de stat, în cele două campanii de împăduriri, de primăvară și de toamnă, prevede regenerarea a 10.100 hectare fond forestier proprietatea publică a statului, 6.515 hectare prin regenerări naturale și 3.585 de hectare prin lucrări de împăduriri, precum și lucrări de completări pe 2.340 de hectare și de refacere a plantațiilor afectate de calamități pe 1.011 hectare.

Pentru toate lucrările efectuate, împăduriri, refaceri, completări, de pregătire a terenului și a solului, lucrările de întreținere a plantațiilor și de ajutorare a regenerărilor naturale, Romsilva a alocat, în acest an, un buget de 316,5 milioane de lei.

În ultimii cinci ani, Romsilva a regenerat 71.539 de hectare fond forestier proprietatea publică a statului, 48.921 hectare prin regenerări naturale și 22.618 hectare prin regenerări artificiale, plantând peste 130 de milioane de puieți forestieri”. 

Regia Națională a Pădurilor – Romsilva subliniază că „administrează circa 4,2 milioane hectare păduri proprietatea publică a statului sau aflate în alte forme de proprietate, pe baze contractuale. 

Toate pădurile proprietatea publică a statului dețin certificarea managementului forestier în standard internațional”. 

Foto: Romsilva 

Trendyol atinge pragul de 1.000 de comercianți români, la doar 6 luni după lansarea procesului de înrolare locală

0

În contextul Zilei Mondiale a Întreprinderilor Mici și Mijlocii (IMM-uri), Trendyol anunță că a atins pragul de 1.000 de comercianți parteneri români activi pe platformă, majoritatea fiind IMM-uri, la doar șase luni de la lansarea procesului de înrolare locală. 

„Suntem extrem de încântați că am integrat 1.000 de comercianți și branduri românești în doar șase luni. Acest prag ilustrează faptul că platforma noastră oferă o oportunitate reală pentru afacerile locale, indiferent de dimensiune, de a-și dezvolta activitatea atât în România, cât și pe piețe externe. Pe măsură ce acești comercianți își încep parcursul alături de noi, ne angajăm să le oferim sprijin constant, instrumentele necesare și investiții continue în infrastructură și marketing aici, în România, pentru a-i ajuta să aibă succes și, în cele din urmă, să contribuie la o ofertă locală solidă și foarte relevantă pentru clienții români,” a declarat Irem Yılandil, Head of International Expansion, Trendyol Group.

88% dintre comercianții locali de pe Trendyol sunt întreprinderi mici și mijlocii, dar pe platformă sunt prezenți și retaileri și mărci românești renumite, precum evomag și Gerovital, printre altele. Cele mai populare categorii de produse în care sunt activi comercianții locali includ Fashion (41%), Home (25%), FMCG (14%), Cosmetice (11%) și Electrocasnice (5%). Deși segmentul de fashion rămâne în topul preferințelor consumatorilor români, categoriile cu cea mai rapidă creștere pe Trendyol în ultimele luni sunt FMCG, cosmetice și produse pentru casă.

Trendyol le oferă comercianților locali acces la o bază de clienți în continuă creștere în regiune, de peste 2,3 milioane de utilizatori în prezent, precum și sprijin complet care include oportunități de marketing și promovare, instrumente de analiză și soluții logistice eficiente, inclusiv un depozit local – toate concepute pentru a susține o creștere sustenabilă. Prin intermediul platformei Seller Center, comercianții români pot gestiona stocurile și prețurile, interacționa cu clienții și accesa instrumente pentru promovare.

Peste 72% dintre comercianții locali activi pe platformă au folosit deja aceste instrumente puse la dispoziție de Trendyol, pentru a-și crește vizibilitatea și vânzările. Cele mai eficiente s-au dovedit a fi participarea în campaniile organizate de platformă, crearea de reduceri proprii și oferirea de cupoane pentru clienți.

Procesul de înrolare a comercianților români a fost lansat în decembrie 2024, ca urmare a reacției pozitive la prima campanie de Black Friday a Trendyol în România, din noiembrie anul trecut. Pe fondul interesului crescut și al numărului tot mai mare de cereri de înscriere, ritmul de listare pe platformă s-a accelerat semnificativ în ultimele două luni – doar în luna mai, peste 500 de comercianți parteneri locali au fost integrați. În prezent, un comerciant poate deveni activ pe platformă, în medie, în mai puțin de o săptămână.

În acest moment, comercianții români reprezintă aproximativ 15% din volumul total al business-ului Trendyol în România, iar până la finalul anului, compania își propune să ajungă la 5.000 de comercianți și branduri locale.

Frână bruscă pe cheltuielile publice – cu ce condiții vine „păsuirea” de la Comisia Europeană?

0

de Dan Bădin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România

Abordarea neconvingătoare din trecut a autorităților din România cu privire la reducerea deficitului bugetar, care a ajuns la 9,3% din PIB în 2024 și continuă să rămână la un nivel ridicat și în 2025, a determinat instituțiile europene să emită informări potrivit cărora țara noastră nu a implementat soluții eficiente pentru corectarea deficitului și să avertizeze că această stare de fapt „deschide calea unor posibile măsuri suplimentare în cazul în care România nu acționează rapid pentru a-și reduce dezechilibrele bugetare”. Și, deși în cea mai recentă comunicare, din 23 iunie, Comisia Europeană propune 15 octombrie 2025 ca dată până la care țara noastră să ia măsuri eficiente de corectare a deficitului excesiv, factorii de decizie trebuie să acorde atenție condițiilor care însoțesc această propunere, în special cu privire la restrângerea cheltuielilor publice. 

Concret, comisia recomandă Consiliului UE să stabilească un nou termen (15 octombrie 2025) până la care autoritățile din România să implementeze măsuri concrete pentru a asigura corectarea în timp util a deficitului excesiv (până în anul 2030), dar înăsprește limitele maxime privind creșterea cheltuielilor publice. Dacă la începutul anului instituțiile europene considerau că România își permite să majoreze cheltuielile publice cu 5,1% în 2025 (față de 2024) și cu 4,9% în 2026, acum susțin că acestea trebuie temperate la cel mult 2,8% în 2025 și 2,6% în 2026. Următoarea reuniune a Consiliului ECOFIN este programată pe data de 8 iulie și rămâne de văzut dacă propunerea Comisiei Europene va fi aprobată și ce recomandări vor mai fi emise. Însă, indiferent de decizia Consiliului măsurile de corecție trebuie implementate cât mai rapid pentru a menține cheltuielile în limita menționată de CE, dat fiind că, în primele patru luni din acest an, avem deja o creștere de 6,6% față de perioada similară din 2024.

Pe de altă parte, măsurile de reducere a deficitului sunt necesare și în perspectiva evaluărilor așteptate din partea agențiilor de rating, în lunile care urmează. În prezent, România este plasată de către cele trei mari agenții de evaluare financiară pe ultima treaptă recomandată investitorilor, cu perspectivă negativă. În cazul înrăutățirii calificativului, țara noastră intră în categoria statelor nerecomandate pentru investiții, cu impact incomensurabil asupra costurilor și disponibilității împrumuturilor. 

Lipsă totală de reacție de la începutul acestui an

Țara noastră se află în procedură de deficit excesiv încă din 2019 (când a înregistrat un dezechilibru bugetar de 4,6% din PIB), a fost scutită de măsuri de corecție pe perioada pandemiei, când regulile fiscale au fost suspendate în UE pentru a permite statelor membre să își sprijine economiile afectate de criza sanitară, dar ulterior a reintrat în vizorul autorităților europene și a fost supusă presiunilor pentru a își consolida poziția fiscal-bugetară. Însă, pentru că, de data aceasta, România nu mai era singura țară aflată în procedură de deficit excesiv, CE a relaxat procedurile și a acordat statelor respective posibilitatea de a-și ajusta deficitul bugetar pe o perioadă de patru până la șapte ani, cu condiția să realizeze reformele structurale și investițiile necesare pentru creșterea competitivității economiilor naționale. România, aflată deja pe un trend accelerat de creștere a deficitului, a transmis CE, în octombrie 2024, un plan fiscal-structural pe șapte ani (termenul maxim admis) prin care s-a angajat să reducă deficitul bugetar la 7,9% din PIB în 2024, la 7% din PIB în 2025 și la 2,5% din PIB în 2031. 

Consiliul UE a aprobat planul României în luna ianuarie 2025 și a emis un set de recomandări pentru țara noastră care, practic, reprezentau direcțiile de urmat pentru redresarea finanțelor publice – limitele în care ar fi trebuit să se încadreze cheltuielile publice și reformele necesare pentru stabilizarea economiei și creșterea veniturilor la bugetul de stat (inclusiv reforma fiscală, cu accent pe modernizarea administrației fiscale și, implicit, pe eficientizarea colectării taxelor și impozitelor).

Măsurile de corecție ar fi trebuit adoptate de România până la data de 30 aprilie 2025 și prezentate Comisiei Europene în raportul anual privind progresele înregistrate în prima parte a anului, dar acest raport nu a fost nici până acum transmis instituțiilor europene. 

Astfel, la începutul lunii iunie 2025, Comisia Europeană a constatat că România nu a luat măsuri eficiente pentru corectarea deficitului bugetar și a înaintat Consiliului ECOFIN o informare în acest sens. În documentul transmis consiliului, CE a identificat cele mai presante provocări cu care se confruntă țara noastră, respectiv dezechilibrele macroeconomice excesive, și a transmis, din nou, setul de recomandări pentru remedierea situației. A urmat, în 20 iunie, informarea Consiliului ECOFIN cu privire la faptul că România nu numai că nu a luat măsurile recomandate la începutul acestui an (21 ianuarie 2025) ci, din contră, „cheltuielile bugetare au crescut mult mai rapid decât era recomandat, ceea ce a condus la un deficit public ridicat persistent și a pus în pericol corectarea în timp util a deficitului excesiv al României, până în 2030”.

Recomandările instituțiilor europene, calea de urmat pentru redresarea bugetară

În această situație ne aflăm acum și este foarte important ca, odată încheiat calendarul electoral din ultimul an, reprezentanții autorităților să urmeze recomandările instituțiilor europene, care, în esență, vizează stabilizarea finanțelor publice și maximizarea potențialului de dezvoltare a economiei românești. Concret, este vorba de menținerea cheltuielilor publice pe traiectoria de corecție și punerea în aplicare a reformelor și programelor de investiții asumate prin planul fiscal structural pe termen mediu. Totodată, CE recomandă României să urgenteze punerea în aplicare a planului de redresare și reziliență (PNRR), inclusiv a capitolului REPowerEU, să accelereze implementarea programelor aferente politicii de coeziune și să utilizeze la nivel optim instrumentele UE, inclusiv oportunitățile oferite de platforma InvestEU și de Platforma de Tehnologii Strategice pentru Europa, pentru a îmbunătăți competitivitatea economiei românești. În acest sens, autoritățile din România sunt încurajate să pregătească și să planifice mai bine proiectele mari de infrastructură și să accelereze punerea lor în aplicare, să se asigure că proiectele mature de investiții publice sunt realizate în timp util și să promoveze investițiile private pentru a stimula dezvoltarea economică durabilă.

Și, nu în ultimul rând, instituțiile europene spun că România ar trebui să îmbunătățească eficiența administrației publice și previzibilitatea procesului decizional, asigurându-se că inițiativele legislative au la bază studii de impact relevante și sunt supuse unor consultări adecvate cu părțile interesate.

În concluzie, documentele instituțiilor europene oferă o imagine clară a stadiului în care se află economia României și a zonelor în care este necesară o intervenție promptă pentru corecții. Este nevoie doar ca autoritățile române să dea dovadă de voința necesară în acest sens, pentru a evita, pe de o parte, reducerea ratingului de țară și, pe de altă parte, dezangajarea fondurilor europene și, implicit, blocarea a numeroase proiecte esențiale pentru dezvoltarea de ansamblu a societății românești. Noul guvern de la București a anunțat, prin programul de guvernare, că tratează cu prioritate aspectele legate de reducerea deficitului bugetar, iar nu doar Comisia Europeană, ci și întreaga societate așteaptă rezultate concrete în acest sens, cât mai repede. 

Sondaj Cargus: 63% dintre români aleg magazine online locale, indiferent de generație, pentru livrarea mai rapidă și returul mai facil

0

Deși platformele internaționale chinezești low-cost devin tot mai populare în rândul tinerilor și al generației Boomers atente la preț, cei mai mulți români preferă în continuare magazinele online locale. Aproape 7 din 10 tineri din generațiile Z și Millennials aleg să comande de la comercianți prezenți în România, precum eMAG sau Fashion Days, arată un sondaj național realizat de Cargus, una dintre cele mai mari companii de curierat din România, pe un eșantion de peste 1.000 de persoane din mediul urban. Peste 60% dintre cumpărătorii din generația X și mai mult de jumătate dintre Boomers fac aceeași alegere. În total, 63% dintre români spun că aleg cu prioritate magazine din România, o opțiune susținută de încrederea mai mare în livrare și retur, de o comunicare mai clară, dar și de dorința de a sprijini economia locală.

Siguranța și controlul sunt tot mai importante pentru românii care cumpără online. 6 din 10 aleg curierul în funcție de cât de repede ajunge coletul. Flexibilitatea contează și ea – peste o treime vor să poată schimba adresa de livrare. Tocmai de aceea, peste 66% spun că preferă magazinele online locale pentru livrarea mai rapidă, iar 59,7% apreciază retururile mai simple. De asemenea, comunicarea clară cu vânzătorul și curierul (57,6%) și încrederea în calitatea serviciului (55,2%) sunt alte motive frecvente pentru care preferă comercianții locali. Doar 4% spun că nu contează cine livrează coletul, ceea ce arată că experiența de livrare a devenit un factor cheie în decizia de cumpărare și în fidelizarea clienților.

În ceea ce privește preferințele de cumpărare online, ele variază semnificativ în funcție de vârstă. Tinerii din generațiile Z și Millennials comandă mai des și sunt atrași în special de haine (67,6%), gadgeturi (48,7%) și produse de îngrijire personală (45,6%). La polul opus, generațiile mai mature – Gen X și Boomers – se orientează spre produse practice, precum electrocasnice (40%), articole pentru casă și grădină (39%) sau suplimente alimentare (34,8%). 

„Este o diferență de mentalitate, dar și de stil de viață. Tinerii caută frecvent produse de lifestyle, sunt conectați la trenduri și folosesc des aplicațiile mobile. Boomers, în schimb, sunt pragmatici, cumpără rar, dar cu scop precis și aleg produse care le îmbunătățesc confortul sau sănătatea. Vedem și o diferență clară în frecvența achizițiilor: aproape 40% dintre tinerii din Gen Z și Millennials cumpără online de câteva ori pe lună, iar 18% comandă cel puțin o dată pe săptămână. La polul opus, aproape 40% dintre Boomeri fac cumpărături online doar de câteva ori pe an, iar 13% preferă exclusiv magazinele fizice. Comportamentele de consum digital diferă clar între generații și e important ca retailerii să le înțeleagă pentru a-și adapta oferta și serviciile”, explică Belgin Bactali, CEO Cargus.

Un alt motiv important pentru care românii aleg cumpărăturile online este confortul. Peste 77% dintre respondenți spun că preferă această opțiune pentru a evita drumul până la magazin. Pe locul al doilea se află livrarea direct la ușă, menționată de 61,4% dintre respondenți, urmată de prețurile mai avantajoase decât în magazinele fizice (48,4%). Pentru tineri, contează și diversitatea produselor, dar și accesul rapid la reduceri și oferte exclusive. În schimb, cei din generațiile mai mature pun accent pe simplitatea procesului de comandă și pe comoditatea de a face totul din confortul propriei locuințe. Indiferent de vârstă, cumpărăturile online sunt văzute tot mai mult ca o soluție practică, eficientă și adaptată stilului de viață actual.


Sondajul Cargus a fost realizat în luna aprilie 2025, pe un eșantion reprezentativ la nivel național, de 1.038 de respondenți, și oferă o perspectivă relevantă asupra comportamentelor de consum și a așteptărilor legate de livrările online în România. Aproximativ 45,3% dintre respondenți sunt bărbați, majoritatea cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani, iar 38,7% au venituri lunare sub 5.000 de lei. Respondenții provin din toate generațiile – de la Gen Z până la Baby Boomers.