Radu Delicote, senior strategist la Smartlinlk Communication
Spoiler alert: este vorba de locurile de muncă din mediul privat. Cum? Prin proactivitate industrială.
Context
Am intrat cu pași siguri în „luna de miere electorală” a noului instalat și votat cabinet Cîțu. Conform teoriilor de marketing politic, de regulă, după alegeri electoratul are răbdare cu politicienii pe care i-a votat și care s-au instalat în varii funcții de conducere administrative. Această generic numită răbdare durează, în condiții normale, 100 de zile. Practic, Guvernul și Parlamentul intră într-o lună de miere de trei luni de zile, timp în care anumite greșeli mai mari sau mai mici sunt „iertate” de către cetățeni sau, cel puțin, nu se regăsesc într-un eventual sondaj de opinie publică.
Dar, cum nu suntem într-o perioadă care poate fi caracterizată ca normală, în mod evident acest interval al lunii de miere scade. Cu cât sau care este procentul? Totul depinde de capacitatea guvernului de a bifa o serie de povești de succes. Și aici cred că trebuie să arătăm călcâiul lui Ahile al anului 2021: care poate fi cea mai bună poveste de succes ce brodează eticheta unei luni de miere fericite? Reziliența medicală? Rezistența mediului privat? Digitalizarea accelerată și, pe alocuri, forțată a mediului de stat?
Locurile de muncă, locurile de muncă, locurile de muncă
Cine poate susține o societate aflată în criză să depășească momentele de restriște? Ați ghicit, mediul privat. Cum? Prin existență, pur și simplu. Acolo unde mediul privat există, funcționează, angajează și contractează, se plătesc impozite și taxe, există flux de produse, mărfuri și servicii, iar societatea depășește criza. În mod evident, într-o situație specială, cum este cea actuală, anumite industrii vor avea un succes mai mare comparativ cu altele, însă ideea de bază rămâne aceeași: statul trebuie să fie un partener pentru mediul de afaceri. Cum?
Luna de miere din pandemie
Statul trebuie să fie un partener onest, deschis, realist și, peste toate, predictibil pentru mediul privat. Doar așa ambele părți ale întregului bifează o poveste de succes de tip win-win. Altfel, mă tem că luna de miere se va reduce în mod generic la săptămâna de miere. Un mediu privat dezamăgit, nemulțumit, va produce consecințe mult mai complexe pentru un stat care și așa este slăbit din cauza numeroaselor probleme deja existente. Șomajul este cea mai bună hârtie de turnesol în acest sens.
Un exemplu concret, din altă parte decât HoReCa
Scriam despre nevoia accentuată de predictibilitate din partea statului. Ei bine, un exemplu grăitor, în acest sens, este incapacitatea (încă) a statului de a se pune la masa discuțiilor pentru valorificarea sănătoasă și onestă a resurselor din Marea Neagră. Mai țineți minte tangoul legii offshore? Mai țineți minte de câte ori a existat retorica cu resursele care ajung la străini sau cum aceste resurse trebuie să fie folosite în exclusivitate de către consumatorul român? Din păcate, consumul nervos, efortul social și toată strategia de a construi aceea retorică (profund greșită, pentru că erau doar frânturi de informații puse grosier cap la cap) nu au funcționat. Resursele tot în Marea Neagră sunt, perspective teoretice tot ca la nivelul 2017 / 2018 există, dar, din păcate, între timp alte țări din regiune și-au suflecat mânecile, au pus pe masa negocierilor un plan și au trecut la treabă. Cred că este momentul ca prin acest proiect cabinetul să demonstreze că se poate bifa o primă poveste de succes la nivel industrial. Un parteneriat de tip win-win prin care statul sprijină o industrie să creeze locuri de muncă, să aducă plusvaloare și să beneficieze de pe urma taxelor și impozitelor colectate.
Iar acesta este doar unul dintre multele puncte forte pe care statul român le poate folosi cu succes pentru a traversa pandemia și criza generată de aceasta cu un impact minim.
În loc de concluzie
Mediul privat este în continuare stresat. Perspectivele pentru acest an, în pofida oricărui optimism, nu sunt la nivelul lunii ianuarie 2020. Cred cu tărie că este momentul ca statul român să lucreze activ pentru a consolida un parteneriat solid, serios și predictibil pentru toate industriile care pot aduce plusvaloare pe verticală și pe orizontală, pot păstra (și crea) locuri de muncă. Pentru că în orice criză, există o oportunitate. Dar degeaba ai parte de oportunități, dacă ai parte de bariere în mod constant.
Radu Delicote este consultant internațional și analist, specialist în marketing politic, senior strategist la Smartlinlk Communication.