Cashback la POS, o posibilă alternativă la bancomate?

Date:

Articol de opinie de Andrei Burz-PÃŽnzaru, Managing Partner, și Geanina StÃŽngaciu, Associate la Reff & Asociații

De o manieră poate contraintuitivă, condițiile de criză ar putea duce la accelerarea adoptării unor soluții inovatoare, prin folosirea intensivă a tehnologiei pentru a răspunde problemelor ridicate de limitarea posibilității de deplasare a populației ÃŽn contextul temerilor privind riscurile de contaminare. În contextul impus de situația fără precedent a pandemiei de COVID-19, multe ÃŽntrebări se ridică atÃĸt la nivelul sectorului financiar-bancar, cÃĸt și ÃŽn rÃĸndul populației, ÃŽn ceea ce privește continuarea normală a activității bancare. Pentru a preÃŽntÃĸmpina eventualele dificultăți ÃŽn prestarea de servicii financiare, atÃĸt Banca Națională a RomÃĸniei, cÃĸt și băncile de pe piața din RomÃĸnia lucrează pentru găsirea de soluții și asigurarea unei funcționalități normale a operațiunilor.

Chiar și ÃŽn contextul ÃŽndemnului la folosirea cu precădere a mijloacelor de plată electronice, băncile vor avea ÃŽn continuare de gestionat modalitatea de alimentare constantă a bancomatelor. Banca Națională a RomÃĸniei a afirmat recent prin purtătorul său de cuvÃĸnt că nu recomandă populației să aglomereze bancomatele pe un fundal de panică, asigurÃĸnd că nu există o problemă de lichiditate. Chiar și ÃŽn această situație, ÃŽn vederea pregătirii sectorului financiar ÃŽn vreme de COVID-19, băncile pot avea ÃŽn vedere și unele sistemele alternative de punere la dispoziție a numerarului către clienți, care beneficiază de flexibilitatea atÃĸt de mult căutată ÃŽn acest context.

Care este soluția?

O soluție poate veni de la un act normativ prea puțin utilizat de-a lungul timpului, dar care ÃŽn această situație poate oferi o măsură complementară de distribuție de numerar, fără aglomerarea bancomatelor. OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată permite posibilitatea retragerii de numerar de la comercianții care utilizează terminale POS pentru acceptarea ca mijloc de plată a cardurilor de debit/credit.

Cum funcționează?

­Cashback-ul sau „avansul ÃŽn numerar”, așa cum este definit de OUG 193/2002, reprezintă un serviciu care poate fi oferit de către comercianți clienților săi, permițÃĸndu-le acestora, alături de plata bunurilor/serviciilor achiziționate, să retragă prin intermediul terminalelor POS și o sumă de bani de pe cardul folosit ÃŽn momentul plății. În alte cuvinte, oamenii vor putea plăti cu cardul la POS, iar ÃŽn schimb vor primi de la comercianți cash din disponibilul de numerar existent ÃŽn casă.

Cum poate fi implementat sistemul de cashback?

Comercianții pot oferi acest serviciu prin intermediul unei instituții acceptante, ÃŽn viziunea legii acestea reprezentÃĸnd o instituție de credit sau un IFN care oferă comercianților servicii de acceptare la plată a cardurilor ÃŽn baza unui contract ÃŽncheiat ÃŽn prealabil ÃŽntre cele două entități.

În practică, avansul ÃŽn numerar ar urma să fie oferit titularului de card odată cu plata altor bunuri/servicii achiziționate de la comerciant, ÃŽn limita a 200 de lei și a disponibilităților din casieria comerciantului.

Titularul de card va primi ÃŽn urma tranzacției o chitanță pe care se va evidenția ÃŽn mod distinct, alături de bunurile și/sau serviciile achiziționate, avansul ÃŽn numerar acordat.

Care sunt condițiile impuse de legislație?

Între instituția acceptantă și comerciantul dispus să ofere serviciul de avans ÃŽn numerar este necesar să existe o relație contractuală. OUG 193/2002 prevede că cele două entități trebuie să agreeze ÃŽn principal:

  • schimburile de informații necesare pentru funcționarea corespunzătoare a sistemului de avansuri ÃŽn numerar la POS;
  • cheltuielile cu administrarea și operarea terminalelor de plată;
  • comisioanele aferente tranzacțiilor;
  • condițiile de furnizare a avansului ÃŽn numerar.

Pe lÃĸngă orice alte condiții suplimentare pe care instituția acceptantă și comerciantul le pot agrea, OUG 193/2002 prevede că serviciul de avans ÃŽn numerar trebuie furnizat cu respectarea următorilor parametri:

  • avansul ÃŽn numerar este eliberat odată cu inițierea unei operațiuni de plată la terminalul POS al comerciantului;
  • avansul ÃŽn numerar nu poate depăși 200 de lei;
  • comisionul perceput de comerciant de la titularul cardului nu poate depăși 1% din valoarea avansului acordat;
  • comerciantul trebuie să afișeze vizibil informațiile privind acordarea acestui serviciu, precum și costurile acestuia.

Care sunt posibilele dificultăți?

OUG 193/2002 limitează posibilitatea acordării serviciului de cashback la POS la (i) persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 50.000 euro ÃŽn echivalent lei și (ii) operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum și instituțiile publice care ÃŽncasează impozite, taxe, amenzi, dobÃĸnzi, penalități de ÃŽntÃĸrziere, penalități și alte obligații de plată. Limitarea posibilității de a oferi astfel de servicii vine mai degrabă dintr-o chestiune de tehnică legislativă și nu este ÃŽn linie cu scopul reglementării, care a fost să transforme POS-urile ÃŽn bancomate pentru cei care nu au ÃŽn apropiere un ATM, drept urmare ar putea fi avută ÃŽn vedere modificarea legislației ÃŽn scopul permiterii aplicării serviciului de cashback pe o scară mult mai largă.

Concluzii

Deși pÃĸnă acum implementarea unor mecanisme de cashback la POS ÃŽntre instituții de credit și comercianți a fost rară, ÃŽn contextul actual e posibil să asistăm la relansarea unei astfel de soluții. UtilizÃĸnd OUG 193/2002, instituțiile de credit pot oferi clienților (prin intermediul comercianților) o modalitate mai flexibilă și la ÃŽndemÃĸnă pentru retragerea de numerar, transformÃĸnd POS-urile ÃŽn bancomate și evitÃĸnd astfel posibile cozi sau asigurÃĸnd o alternativă ÃŽn cazul unei posibilități logistice mai greoaie de alimentare a bancomatelor pe fundal de COVID-19.

Implementarea unui astfel de mecanism poate avea o răspÃĸndire și un impact considerabil, avÃĸnd ÃŽn vedere că, potrivit ultimelor date publicate de BNR, numărul total de bancomate la nivel național la finalul anului 2019 era de 10.531, ÃŽn timp ce numărul terminalelor POS era de aproximativ 230.000.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Bursele JTI pentru Jurnalisti: lansarea editiei 2024-2025

Urmandu-si traditia, Bursele JTI pentru Jurnalisti lanseaza de Ziua...

FoodIntelForum AQUA Carpatica progresează, profitul avansează, veselia debordează

Cea de-a treia zi a FoodIntelForum AQUA Carpatica 2024 ÃŽncepe și...

FoodIntelForum Aqua Carpatica, ediția a VII-A : Business pe măsură

FoodIntelForum AQUA Carpatica, ediția a VII-a, debutează la fel...

Business serios, intensitate maximă la FoodIntelForum AQUA Carpatica

Începem ziua a doua a conferinței FoodIntelForum AQUA Carpatica,...