_________________

De Takatoshi Ito
fost viceministru japonez al finanțelor


            Pe 8 iulie, guvernul japonez declara stare de urgență la Tokyo până pe 22 august, din cauza pandemiei COVID-19, iar asta a semnalat de fapt că Jocurile Olimpice de la Tokyo (23 iulie-8 august) vor fi supuse unor limite stricte pentru accesul spectatorilor la evenimentele mari. Fără îndoială, noile restricții vin ca o dezamăgire pentru prim-ministrul japonez Yoshihide Suga, care a fost dornic să prezinte Jocurile drept un simbol al capacității Japoniei de a depăși dificultățile cu care s-a confruntat de la cutremurul din 2011 și dezastrul nuclear de la Fukushima. Acum nu vor mai fi urale zgomotoase la niciuna dintre curse sau alte competiții mai mari. Starea de spirit festivă din Tokyo s-a evaporat rapid, iar odată cu ea și orice speranță de a spori economia locală.

            Este adevărat, o stare de urgență în Japonia este mult mai blândă decât blocările impuse în multe țări occidentale în ultimele 16 luni. Oamenii pot continua o viață aproape normală de cumpărături și ieșit la masă în oraș, deși cu mai multe restricții privind restaurantele și orele de funcționare ale marilor comercianți cu amănuntul. Dar aceasta este a patra declarație a unei stări de urgență pandemică în Tokyo din aprilie 2020, iar restricțiile privind consumul de alcool în restaurante au fost adăugate de la ultima, deoarece conversațiile zgomotoase fără măști sunt suspectate a fi o sursă de răspândire a COVID-19. Deși guvernul lui Suga a „cerut” ca oamenii să evite toate călătoriile nenecesare și să lucreze de acasă în timpul stării de urgență, această avertizare s-a dovedit a fi eficientă numai în timpul primei stări de urgență din aprilie-mai 2020. De atunci, guvernul a încercat abordări diferite. Toamna trecută, de exemplu, a încurajat oamenii să călătorească oferind subvenții pentru stimularea industriei turismului. Dar, în urma unui mare val de infecții spre sfârșitul anului 2020, a fost impusă o a doua stare de urgență, din 8 ianuarie până în 21 martie, iar curând a urmat a treia, din 25 aprilie până în 20 iunie.

            Aceste declarații de urgență „pornit/oprit” indică fie o lipsă de voință, fie o incapacitate de a învăța din episoadele anterioare. Experiența japoneză stă astfel în contrast puternic cu cea din New York, care a fost considerată ca un epicentru global de infecții în primăvara anului 2020. După ce a fost menținut un semiblocaj extins, New York a reușit să se redeschidă treptat în acest an, fără să mai dea înapoi.

            Nu este surprinzător faptul că publicul japonez a devenit din ce în ce mai critic față de guvern pentru incapacitatea sa de a prevedea și controla infecțiile și există o frustrare din ce în ce mai mare față de ritmul lent de lansare a vaccinării din țară. Criticii au dreptate: rata de vaccinare în Japonia rămâne cu mult în urma celorlalte economii avansate. Începând cu 11 iulie, Japonia administra doze la o rată de 48 pentru fiecare 100 de persoane, comparativ cu 88 în Franța, 98 în Germania, 100 în Statele Unite și 119 în Regatul Unit. Cu imagini de la televizor și YouTube care arată acum revenirea veselă la viața normală fără mască din New York și alte orașe, mulți japonezi sunt invidioși.

            Dar publicul japonez a fost împărțit între cei care solicită anularea întregului joc olimpic-paralimpic și cei (în special în domeniul restaurantelor) care se opun unor restricții puternice asupra activităților sociale și economice. Evident, guvernul nu poate satisface ambele părți dintr-o dată, așa că s-a așezat pe îngusta cale de mijloc a organizării jocurilor fără spectatori.

            Pe plan economic, consumul general a fost diminuat anul acesta de creșterea intermitentă a infecțiilor din Tokyo și de declarațiile de urgență „stop-and-go”. În perioada aprilie-iunie a acestui an, indicele bursier Nikkei 225 a avut performanțe mai slabe decât oricare alt mare indice bursier cu economie avansată. Având în vedere că o economie slabă este întotdeauna dăunătoare din punct de vedere politic pentru partidul de guvernământ, Suga se află sub o presiune imensă pentru a realiza o redeschidere puternică și o redresare economică.

            Dar pentru a fi reluată întreaga gamă de activități economice și pentru a ne asigura că Jocurile vor fi o afacere festivă, trebuie să rămână scăzut gradul de apariție de noi infecții. Singura modalitate de a face acest lucru a fost lansarea devreme și rapidă a vaccinărilor, așa cum s-a întâmplat în New York. Deși achizițiile s-au accelerat, Japonia a întârziat să-și asigure vaccinurile, iar autoritățile japoneze au dezvăluit acum că la sfârșitul lunii iunie, țara primise doar 13,7 milioane din cele 40 de milioane de doze de vaccin Moderna.

            Orice s-ar întâmpla vara aceasta, Suga se va confrunta în septembrie cu alegeri pentru conducerea partidului, iar apoi, în octombrie, cu alegeri generale înainte de sfârșitul mandatului complet. De îndată ce Jocurile Olimpice se vor încheia, vor începe jocurile politice ale Japoniei.

©Project Syndicate 1995–2021 | Traducere și Adaptare: Daniel Apostol, ClubEconomic

DISTRIBUIȚI
Takatoshi Ito, fost viceministru japonez al finanțelor, este profesor la Școala de Afaceri Internaționale și Publice de la Universitatea Columbia și profesor principal la Institutul Național de Absolvenți pentru Studii Politice din Tokyo.