Necazul e că ceea ce nu merge într-o societate ajunge să strice şi ceea ce merge

Date:

Evaziunea este o frână serioasă pentru dezvoltarea României noastre, creând un cerc vicios, care face ca adevăratele măsuri de relaxare şi de stimulare fiscală să rămână simple intenții pe o coală de hârtie. Suma pierdută este uriașă! Pierdem 2.350 de lei pe secundă, adică 141.000 de lei pe minut și dacă vom continua să înmulțim ajungem la 15 miliarde de euro pe an.

Ce am putea face, în schimb, cu acești bani? Exemplele pot fi nenumărate: 6,5 kilometri de autostradă pe zi, adică 197 de kilometri de autostradă pe lună, am putea să construim, ipotetic vorbind, 27 de spitale regionale pe an sau 8 școli moderne în fiecare zi.

Pentru toate acestea însă, trebuie să „nu ne mai furăm căciula” singuri. Avem nevoie de o colectare mai bună și mai avem nevoie de stabilitate și predictibilitate fiscală, pentru a da o șansă României la normalitate. Iată cum motivează inițiatorii și o parte dintre susținătorii Pactului Pentru Fiscalitate nevoia unor principii sănătoase pe baza cărora să ne dezvoltăm sănătos țara.

DANIEL APOSTOL – co-inițiator Pactul Pentru Fiscalitate / fondator „România Durabilă”: „În calitate de fondator al proiectului România Durabilă, cu convingerea că nu vom avea niciodată o Românie durabilă fără o economie durabilă, consider că avem nevoie de câteva principii sănătoase, care să treacă din generație în generație și care să guverneze modul în care ne construim politicile publice și politicile de dezvoltare a economiei reale. Printre aceste politici, se găsesc, în mod evident, și politicile fiscale și știm foarte bine că în ultimii 30 de ani am suferit de prea multe modificări. De aceea, Pactul Pentru Fiscalitate, care a fost propus în urmă cu câțiva ani, revine în atenția noastră, a tuturor. El reprezintă o înțelegere națională pentru principii, pentru fundamente limpezi, care să conducă spre o fiscalitate ce stă în structura construcției unei economii durabile.”

ADRIAN MĂNIUȚIU – co-inițiator Pactul Pentru Fiscalitate / managing partner EM360: „Orice schimbare începe cu un prim pas, de aceea curajul de a nu aștepta ceva de la alții, de a te implica și de a încerca să miști câte puțin lucrurile este absolut esențial. În Pactul Pentru Fiscalitate este vorba despre asumare și despre acțiune. Avem o variantă nouă,
2022-2023, pentru că trăim niște vremuri mai tulburi și mai anormale decât ne-am fi așteptat vreodată. Este nevoie acum, mai mult ca niciodată, de consens, e important ca mediul de business să înțeleagă care îi sunt principiile de care are nevoie pentru ca lucrurile să funcționeze bine, e nevoie de un mediu politic ce trebuie să trateze transpartinic niște lucruri care pot să contribuie la dezvoltarea României și toate acestea sub o umbrelă a dialogului și a comunicării despre lucruri care ne pot ajuta pe fiecare dintre noi să trăim într-o Românie mai bună, mai stabilă, chiar dacă suntem înconjurați de foarte multă incertitudine. Pentru toate acestea este, însă, nevoie de bani. Fără bani nu se va face niciodată nimic și pentru a avea bani ai nevoie de o economie funcțională și de o fiscalitate, care să știe, pe de-o parte, cum să extragă sumele potrivite din economie și cum să le redistribuie, iar, pe de altă parte, ai nevoie de o economie care să se ghideze după niște principii sănătoase, simple ale echilibrului și ale echității. Par lucruri generale, par lucruri teoretice, dar fără de care o Românie de mâine nu are cum să funcționeze.”

RĂZVAN ORĂȘANU – co-inițiator Pactul Pentru Fiscalitate / președinte Asociația „Ține de Noi”: „La un moment dat am numărat 268 de modificări ale Codului fiscal, făcute în cascadă, unele lună de lună. Și vorbim doar despre legislația primară, nu despre hotărârile de guvern și despre tot ce înseamnă legislația terțiară. Lucrurile acestea nu pot continua așa și de aceea avem nevoie de o ancoră de stabilitate, avem nevoie de un Pact Pentru Fiscalitate și avem nevoie de politici publice făcute profesionist, așezat, în sprijinul dezvoltării economice a României.”

GABRIEL BIRIȘ – avocat / cofondator și partener Biriș Goran: „De ce discutăm din nou despre Pactul Pentru Fiscalitate? Cred că cel mai bun răspuns la această întrebare ni-l oferă o lectură a textului din 2014. Dacă în urma acestei lecturi ne vom întreba cum ar fi arătat România din punctul de vedere al echilibrelor macroeconomice sau bugetare, din punctul de vedere al datoriei publice, din punctul de vedere al vulnerabilităților pe care România și le-a amplificat în ultimii ani, da, e nevoie de discutarea punerii fiscalității românești pe principii. Inclusiv pe principiul din Constituție care spune că cetățenii sunt egali în fața legii, fără privilegii și fără discriminări. Toate aceste privilegii și/sau discriminări nu fac decât un singur lucru: ne divizează nația și distrug solidaritatea!”

Prof. univ. dr. MIRCEA COȘEA – Academia de Științe Economice: „Un „pact” este o înțelegere între două sau mai multe părți asupra unui concept sau asupra oricărui alt obiectiv care se cere îndeplinit în interesul tuturor celor care sunt de acord să participe la înțelegerea respectivă.
Am putea vorbi și despre „un pact asupra fiscalității”?
Evident că da, deoarece există o astfel de necesitate în economiile și societățile moderne, unde atât democrația, cât și normele participative au înlăturat arbitrarul și tirania autocratică. Fiscalitatea, ca proces de atragere și de utilizare a resurselor, este elementul vital al existenței unei entități naționale, dar și instrumentul esențial în orientarea și susținerea dezvoltării și progresului economic și social. Tocmai datorită acestor funcții importante pentru viața și dezvoltarea societății, fiscalitatea are nevoie în lumea modernă de o înțelegere și de o susținere cât mai largă, din partea tuturor participanților la economia reală, fapt sintetizat printr-o relație stabilă, echilibrată și responsabilă între stat și populație.
România are acum nevoie, mai mult ca niciodată, de această relație corectă dintre stat și cetățean, care să se reflecte simbolic într-un „pact” menit să crească încrederea cetățeanului contribuabil în capacitatea statului de a utiliza sursele bugetare acumulate în interesul prezent și viitor al acestuia.”

Acad. prof. dr. LUCIAN ALBU – IPE, Academia Română: „Tranziția spre un sistem fiscal stabil și deci predictibil este un prim semnal al adâncirii integrării României în Uniunea Europeană, un pas fundamental în pregătirea armonizării politicilor fiscale la nivel comunitar. Dar înainte chiar de construirea sa sunt necesare acțiuni în sensul echilibrării bazelor de impozitare (precum între muncă și capital, între producție și consum, între sector public și sector privat ș.a.). Știut fiind că instrumentul creșterii ratei fiscalității are o limită naturală peste care încasările statului scad dramatic, respectarea și aplicarea fermă a legislației fiscale devine o alternativă esențială pe latura punitivă a politicii fiscale.”

GABRIEL SINCU – consultant fiscal: „În anul în care democrația modernă din România împlinește vârsta mesianică de 33 de ani, este momentul unei schimbări de paradigmă în fiscalitate. Politica fiscală oportunistă și bazată pe interesele unui grup sau altul, pro-ciclică și fără fundament economic, trebuie înlocuită cu una ancorată în realitatea secolului XXI, într-un sistem fiscal în care toți contribuabilii participă în mod echitabil la binele comun. Acest lucru trebuie să vină la pachet cu responsabilitatea în cheltuirea banului public și cu un sistem de administrare fiscală care să iasă definitiv din mentalitatea și din practicile fanariote. M-am alăturat acestui demers în speranța că vocea noastră, a unui grup de profesioniști cu mulți ani de experiență în domeniu, va fi ascultată, iar România va putea să devină locul preferat de acțiune al cât mai multor investitori de calibru.”

EDLER András-György – președinte Camera de Comerț și Industrie Covasna: „O fiscalitate stabilă înseamnă predictibilitate pentru mediul de afaceri și tocmai de aceea noi, Camera de Comerț și Industrie a României, susținem această inițiativă: Pactul Pentru Fiscalitate.”




***

Profesorul Lucian Boia, un cunoscut istoric, spunea: „Necazul e că ceea ce nu merge într-o societate ajunge să strice şi ceea ce merge”. Tocmai din acest motiv, Pactul Pentru Fiscalitate își propune să identifice greșelile trecutului, pentru a învăţa din ele şi, mai ales, pentru a nu le repeta.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Febra Schengen. Aderarea României, între plus și minus

Autor: Alex Milcev, Partener, liderul departamentului de Asistenţă fiscală şi...

Bătălia pentru Call of Duty s-ar putea muta  la tribunal

Decizia Microsoft (MSFT) de a cumpăra Activision Blizzard (ATVI),...

Piața modei de lux second-hand s-a triplat din 2020

Un studiu realizat de BCG și Vestiaire Collective constată...

Accace: Cât de simplu este procesul de înființare al unui SRL în România comparativ cu Republica Cehă, Ungaria sau Polonia  

Specialiștii Accace, una dintre principalele companii de consultanță de...