2024 – baza raportărilor de emisii tranzacționate în 2025 pentru transportul maritim (ETS)

Date:

de Mihai Petre, Director, Comerţ internaţional, EY România și
Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerţ internaţional, EY România

Într-o încercare de a răspunde la provocările climatice actuale și de a îndeplini obiectivele stabilite prin Acordul de la Paris privind schimbările climatice, Uniunea Europeană a decis să includă industria maritimă în Sistemul (UE) de Comercializare a Certificatelor de Emisii (ETS).

Încă din anul 2019, companiile maritime raportează anual emisiile de gaze cu efect de seră pentru navele aflate în responsabilitatea lor. Această obligație a fost introdusă prin Regulamentul (UE) nr. 757/2015 privind monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim și de modificarea Directivei 2009/16/CE.  

Începând cu 2024, sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al Uniunii Europene se aplică pentru navele cu un tonaj brut de 5.000 de tone sau mai mult. Aceasta se referă la emisiile de gaze cu efect de seră produse în timpul transportului comercial de mărfuri sau pasageri care sosesc, pleacă sau se află în porturile din jurisdicția unui stat membru. Din 1 ianuarie 2025, aceste obligații se vor extinde și la navele offshore cu un tonaj brut de peste 400 de tone.

Pe lângă obligațiile de raportare, companiile maritime vor trebui să achiziționeze și apoi să restituie primele certificate ETS până la 30 septembrie 2025, pentru emisiile raportate în 2024, în conformitate cu modificările aduse de Directiva (UE) 959/2023 la Directiva 87/2003/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii.

Ponderea emisiilor care trebuie acoperite de certificate va crește gradual în fiecare an, după cum urmează:

– 2025: 40% din emisiile raportate pentru 2024;

– 2026: 70% din emisiile raportate pentru 2025;

– 2027: 100% din emisiile raportate pentru 2026 și pentru fiecare an ulterior.

Pentru a putea achiziționa certificate ETS, operatorii maritimi vor trebui să deschidă un cont de tranzacționare sau un cont de depozit în registrul Uniunii. Aceleași reguli aplicabile altor sectoare cuprinse în legislația EU ETS vor fi valabile și în cazul licitației, transferului și anulării certificatelor.

În calitate de membru al Uniunii Europene, România va trebui să se adapteze la aceste schimbări ale Directivei 87/2003 și să le implementeze în legislația națională, colaborând cu industria de transport maritim pentru a asigura o tranziție eficientă la acest nou sistem.

În concluzie, implementarea Sistemului de Comercializare a Certificatelor de Emisii (EU ETS) în industria maritimă reprezintă o schimbare semnificativă pentru companiile maritime. Aceasta va conduce la creșterea responsabilităților acestora, de la înregistrarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, până la achiziția și restituirea certificatelor EU ETS. Operatorii maritimi vor trebui să își revizuiască și să își adapteze operațiunile, nu doar pentru a se conforma noilor reglementări, ci și pentru a stimula tranziția către practici mai durabile și mai ecologice în industria maritimă.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Bursele JTI pentru Jurnalisti: lansarea editiei 2024-2025

Urmandu-si traditia, Bursele JTI pentru Jurnalisti lanseaza de Ziua...

FoodIntelForum AQUA Carpatica progresează, profitul avansează, veselia debordează

Cea de-a treia zi a FoodIntelForum AQUA Carpatica 2024 începe și...

FoodIntelForum Aqua Carpatica, ediția a VII-A : Business pe măsură

FoodIntelForum AQUA Carpatica, ediția a VII-a, debutează la fel...

Business serios, intensitate maximă la FoodIntelForum AQUA Carpatica

Începem ziua a doua a conferinței FoodIntelForum AQUA Carpatica,...