Mașina Clasică versus Mașina electrică

Date:

Mașini diesel sau electrică – care este mai bună?

În timp ce mașinile diesel sunt mai puțin costisitoare de cumpărat în avans și au un cuplu mai bun, costuri de funcționare reduse, mai puțină întreținere și o economie la combustibil fac din mașinile electrice o achiziție inteligentă.

În situația în care ar exista un număr suficiente de stații de încărcare și dacă acestea ar mai fi și stații de mare putere, o mașină electrică este o mașină care merită analizată.

Diesel Electric
Avantaje Cost mai mic pe durata de viață decât benzina, dar mai mari decât motorul electric

Motor cu durată mai mare decât modelele pe benzină, dar mai mică decât motorul electric

Mai eficient (cu aproximativ 25% în comparație cu benzina), ceea ce înseamnă un cost de realimentare mai ieftin

Mai puțin CO2 produs ca urmare a eficienței, ceea ce duce la o taxă rutieră mai mică

Cuplu sau putere de tracțiune mai mare (pentru o accelerație mai bună)

Amortizare mai mică decât motoarele pe benzină sau pe benzină

Motoare versatile care pot gestiona diferite tipuri de combustibil (de exemplu, biodiesel în viitor)

 

Zero emisii (cu excepția energiei generate de furnizate prin rețea)

 

Costuri mai mici pe durata de viață decât motorina sau benzina

 

Puțină poluare fonică și experiență de conducere calmă și liniștită

Fără taxe rutiere sau taxe de congestionare

Accelerație instantanee

Valoare reziduală ridicată

Stimulente guvernamentale și scutiri fiscale aplicabile

 

Costuri mai mici de întreținere (mai ales în comparație cu motoarele cu ardere internă)

Abundență de puncte de încărcare – la serviciu, acasă, pe stradă, supermarket etc.

Dezavantaje Mai scump decât benzina, prețul combustibilului volatil

Mai puțin ecologic – emit oxizi de azot, hidrocarburi și particule care sunt dăunătoare mediului

Asigurare mai mare decât pentru motoarele pe benzină

Costuri de reparații mai mari decât pentru motoarele pe benzină și motoarele electrice

Preț de achiziție în avans mai mare

 

Autonomie limitată la o singură încărcare la modelele mai vechi

Timpi lungi de reîncărcare atunci când utilizați încărcătoare lente

Cântăriți avantajele și dezavantajele diferitelor tipuri de combustibil? Citiți ghidul nostru despre cum se compară vehiculele pe benzină, hibride și electrice.

 

Achiziția. Prețul cerut inițial al mașinilor diesel și pe benzină, este adesea mai ieftin decât modelele electrice, din cauza costurilor cu bateriile pentru vehiculele electrice. Mașinile electrice au nevoie de o mulțime de materii prime costisitoare. Lanțul de aprovizionare pentru vehiculele electrice nu este la fel de bine dezvoltat ca în cazul combustibililor fosili.

În plus, vehiculele electrice au sisteme tehnologice mult mai avansate ca standard, deoarece majoritatea producătorilor au produs încă doar un singur model integral electric. Spre deosebire de mașinile diesel care pot fi produse ieftin în masă și au variante mai ieftine disponibile, ”toate ouăle tind să fie puse într-un singur coș cu mașinile electrice”.

Prețurile mașinilor electrice încep din jurul sumei de 20.000 de euro, pentru mașini cu o putere echivalentă cu 80-150 CP și cu o autonomie de minim 150 de km. Mașinile cu costuri de peste 50.000 de euro sunt mașini cu o autonomie de peste 300 de km și puteri mari. Programul Rabla Plus, creat special pentru mașinile electrice, prin acordarea unui voucher de 10.000 de euro.

Analizând prețurile de listă pentru un Fiat 500 pe benzină și electric vedem că aceeași mașină costă cu 136% mai mare fără subvenție și cu 52% mai mare cu subvenție.

 

Pret de lista (euro fara TVA) Benzina Electric
Fiat 500 11.500
Fiat 500 Action e 27.200 (17.500 – cu subvenție)

 

Consumul de combustibil. Pentru a călători la aceeași distanță, un vehicul electric necesită de 3 ori mai puțină energie decât un vehicul convențional cu motor cu combustie.

Într-o analiză energetică „de la sondă la roată”, autovehiculele cu benzină necesită următorii pași: rafinarea țițeiului, livrare, transformarea combustibilului în energie mecanică de către motor.

Eficiența globală a acestui proces este de aproximativ 18-19%.

Fazele legate de vehiculele electrice, includ: producția de energie electrică, transportul pe rețea, transformarea de către motor a energiei electrice stocate în baterii în energie mecanică.

În acest caz, eficiența globală se ridică la aproximativ 52%.

Costuri cu energia. Dieselul este cel mai scump tip de combustibil pe care îl puteți pune într-o mașină din cauza cererii mari pe piață, dar și a impozitării mai mari pe care o primește din cauza „murdăriei” percepute. Un alt motiv este faptul că mașinile diesel sunt în scădere în popularitate, pe măsură ce creșterea popularității vehiculelor electrice și a modelelor pe benzină eficiente cu motoare mici continuă. Mașinile electrice primesc o mare parte din aprecieri datorită costurilor de încărcare mici. Acest lucru se datorează în mare parte extinderii infrastructurii pentru încărcătoarele pentru vehicule electrice și disponibilității pe scară largă a energiei electrice. În unele cazuri, veți putea folosi încărcarea gratuită, care poate fi găsită la locurile de muncă sau supermarketuri.

Va trebui să luați în considerare costul achiziționării și instalării unui încărcător auto pentru casă dacă doriți să încărcați un vehicul electric de acasă. Aceasta costă aproximativ 400 euro.

Tabelul de mai jos prezintă modele de la aceleași mărci populare și arată diferența dintre costurile de funcționare dintre modelele diesel, benzină, GPL și cele electrice.

Costul cu combustibilul lei/100 km
Electric 28.94
Benzina 39.43
Motorina 45.00
GPL 39.70

 

Pentru cei care doresc să compare costurile cu combustibilul între diverse mașini apelând la Calculatorul Comparativ Clasic – Electric

Întreținere. Vehiculele tradiționale pe benzină și diesel conțin peste 100 de piese în mișcare. Pe de altă parte, majoritatea mașinilor electrice au un total de sub 5 părți reale în mișcare, ceea ce le face mult mai ușor și mai puțin costisitor de întreținut. Frânarea regenerativă contribuie, de asemenea, la o uzură mai mică a anvelopelor și la sistemelor de frânare. În general, aceasta înseamnă că costul întreținerii unui vehicul electric pe durata de viață va fi mult mai mic decât cel al unei mașini diesel sau pe benzină convenționale. Singurul inconvenient, în prezent, se referă la faptul că serviciile dedicate mașinilor electrice se găsesc mai greu și presupun un efort mai mare de căutare.

Costul de mentenanță lei/100 km
Electric 17
Benzină 28
Motorină 30
GPL na

 

Durata de viață. Durata de viață a unei mașini electrice este data de durata de viață a bateriei. Bateriile pentru vehicule electrice sunt integrate. Schimbarea bateriilor nu are sens financiar, deoarece costul bateriei și manopera pentru a instala o baterie nouă în multe din mașinile electrice.

Un kWh pentru acest automobil costă cca, 270 de euro. Având în vedere că o mașină care costă 35.000 euro, are o baterie de 62 kWh, costul bateriei este de 16.800 de euro.

Valoarea medie a autonomiei specificate în cazul mașinilor electrice este de circa 300 de kilometri. Potrivit unor studii, după șase ani de utilizare a mașinilor aflate în prezent pe piață arăta că acestea mai pot parcurge doar 280 km cu un plin de baterie. Cu toate acestea, multi proprietari ai acestor mașini sunt foarte îngrijorați despre durata de viață a bateriei. Un studiu recent arată ca 46% dintre proprietarii de mașini electrice spun că bateria unei astfel de mașini va ține maxim 100.000 km.

În prezent bateriile mașinilor electrice, vândute pe teritoriul Europei, au o garanție de 8 ani sau 150.000 km, unele companii, cum ar fi Kia sau Hyundai dau o garanție mai de durata a bateriilor.

De exemplu, cei de la Tesla spun ca modelul S va pierde doar 5% din capacitatea sa inițială în primii 80.000 km, iar proprietarii de Tesla întăresc aceste afirmații spunând că au pierdut doar câteva procente din capacitatea bateriei după câțiva ani de utilizare.

Mașinile pe combustibil clasic, au o durată de viață care permit atingerea a 500.000 km. Un motor diesel este mai rezistent de până la de două sau mai multe ori mai mare decât cea a motoarelor pe benzină. Deoarece raportul de compresie al motoarelor diesel este mai mare, pentru fabricarea motoarelor diesel sunt utilizate materiale cu rezistență crescută. O altă caracteristică a motorului diesel, care oferă o resursă mai lungă, este puterea la cuplul maxim la turații mici ale arborelui cotit. Motorul pe benzină începe să tragă bine în intervalul 3,5-4,5 mii rpm, pentru un motor diesel, tracțiunea sigură începe de la 1,5 mii rpm. Numărul curselor pistonului este redus, ceea ce înseamnă o uzură vizibil mai mică.

Impactul de mediu. Cifrele Agenției Europene de Mediu arată că motoarele diesel emit în medie 121,5 g/km de emisii de CO2. Acesta este de aproape o 1,5 ori mai mult decât obiectivul UE pentru 2020-21 pentru mașinile noi, care este de 95 g/km.

Mașinile electrice produc emisii mai mari la punctul de producție.

Dumitru Chisalita
Dumitru Chisalita
Dumitru Chisăliţă este preşedinte al Asociaţiei Energia Inteligentă.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY România: Comportamentul consumatorului român în perioada sărbătorilor de Paște 2024

Perioada festivă care se apropie aduce, ca în fiecare...

CCIR a semnat un Memorandum de Înțelegere cu Federația Camerelor de Comerț a EAU

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

ENERTOWN: Orașele mici din România au nevoie de un sprijin mai mare în tranziția energetică

Localitățile urbane mici sunt adesea lăsate în afara...