Rechizitele și îmbrăcămintea depășesc tehnologia în preferințele părinților

Date:

Odată cu luna septembrie se apropie rapid și începerea anului școlar. Retailerii online și cei tradiționali se pregătesc pentru cumpărăturile legate de întoarcerea copiilor la școală. Dar ridicarea restricțiilor legate de Covid și revenirea la cursurile cu prezență fizică, combinate cu inflația ridicată, schimbă comportamentul clienților. 

În acest an, școlile din România vor începe pe 5 septembrie, mai devreme decât data tradițională de 15 septembrie din anii precedenți. Acest lucru îi va împinge pe părinți la o adevărată expediție prin magazine pentru a achiziționa rechizitele școlare necesare pentru acest an. 

Vara aceasta, în ciuda creșterii rapide a prețurilor care nu a fost însoțită și de o creștere similară a salariilor, vânzările cu amănuntul au crescut comparativ cu anul trecut, deși consumul dă semne de încetinire. Cele mai recente date arată că vânzările cu amănuntul ajustate pentru luna iunie au crescut cu 25,1% față de aceeași lună a anului trecut, având și o creștere de 10,1% în cazul articolelor nealimentare. Dar, în comparație cu luna mai 2022, vânzările acestora au scăzut cu 2,1%. 

Apropierea începerii școlii are însă potențialul de a aduce o creștere suplimentară a vânzărilor pentru retailerii români. Un raport recent provenind din Franța, unde școala începe la 1 septembrie, arată că, în ciuda faptului că volumul articolelor cumpărate pentru școală a scăzut cu 2%, cifra de afaceri a comercianților a crescut cu 5,7%. 

În Europa, majoritatea părinților fac planuri pentru întoarcerea copiilor la școală. Conform unui nou sondaj, 52% dintre italieni, 54% dintre spanioli, 57% dintre britanici și portughezi, 68% dintre turci, 75% dintre francezi și 77% dintre părinții germani spun că anul acesta copiii lor vor merge fizic la școală. Și datorită acestui fapt, 66% dintre consumatorii din Marea Britanie intenționează să cumpere articole școlare (creion, caiet, gumă de șters), 54% îmbrăcăminte și accesorii, 42% produse electronice, 26% rechizite și 14% produse sanitare. Observăm o situație similară în Franța, cu un procent și mai mare de părinți  (77%) care vor cumpăra rechizite școlare, dar numai 49% care vor cumpăra îmbrăcăminte. Părinții din Italia, Portugalia și Spania preferă anul acesta rechizitele școlare și îmbrăcămintea în detrimentul tehnologiei.  

În timp ce un procent similar de părinți, aproximativ 40% în Franța, Portugalia, Marea Britanie și Turcia, sunt pregătiți să cumpere electronice în acest an pentru copiii lor elevi, doar 21% dintre germani doresc să facă acest lucru, 39% dintre ei cumpărând în schimb mobilier de birou și produse sanitare. Laptopurile revin și ele la modă, 62% dintre portughezi, 50% dintre spanioli, 47% dintre britanici, 43% dintre francezi, 34% dintre italieni și 32% dintre germani intenționează să cumpere unul. 

Între 40% și 52% dintre cumpărătorii europeni vor prefera să-și cumpere rechizitele școlare din magazinele fizice, în acest an. Cel mai mare număr de cumpărători online este în Turcia – 60%, iar cel mai mic în Spania – 48%. Acest lucru arată că, în ciuda revenirii la normalitate, cumpărăturile pe internet rămân la modă. 

În timp ce inflația afectează comportamentul consumatorilor, un sondaj Deloitte realizat în SUA arată că părinții consideră rechizitele școlare ca fiind un articol esențial, în ciuda inflației și a deteriorării sentimentului privind viitorul economic. Potrivit sondajului, în SUA, se estimează că anul acesta va aduce o creștere de vânzări cu 18% la îmbrăcăminte și cu 7% la rechizitele școlare, dar și o scădere de 8% a achizițiilor de tehnologie pentru școală. 

Anul acesta, părinții vor trebui să plătească mai mult pentru rechizitele copiilor lor. Inflația a crescut prețurile articolelor de papetărie, mobilier și lenjerie de pat cu peste 21%, prețurile rechizitelor școlare cu aproape 10%, dar prețurile cărților au crescut cu doar 4,5% față de 2019. Pentru a achiziționa ceea ce au nevoie pentru anul școlar care urmează și pentru a-și permite produsele care au devenit mai scumpe, părinții iau toate măsurile pe care le pot lua, inclusiv reducerea cheltuielilor neesențiale, achizițiile făcute doar de la reduceri și cumpărarea de articole aparținând brand-urilor magazinelor sau fără brand. 

Potrivit Federației Naționale de Comerț cu amănuntul din Statele Unite, se așteaptă ca totalul cheltuielilor pentru întoarcerea la școală să egaleze nivelul record din 2021, de 37 de miliarde de dolari. Familiile având copii de la școala primară până la liceu intenționează să cheltuiască în medie 864 de dolari pe articole școlare, cu aproximativ 15 dolari mai mult decât anul trecut. Cheltuielile pentru întoarcerea la școală au crescut dramatic de la debutul pandemiei, pe măsură ce familiile s-au adaptat la școala online și cea hibridă. Comparativ cu 2019, în acest an, se așteaptă ca cei care fac cumpărături pentru întoarcerea la școală să cheltuiască în medie cu 168 de dolari mai mult. 

Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu
Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

Distribuie:

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate