RO e-Transport nu se va aplica coletelor poștale

Date:

_________________

de Adrian Zamfir, associate,
George Trantea, partner – Filip & Company

În contextul legislativ dinamic care reglementează transportul de bunuri marcat de adoptarea sistemului RO e-Transport prin O.U.G. nr. 41/2022 apare o nouă modificare: O.U.G. 43/2024 adoptată pe 30 aprilie 2024. 

O.U.G. nr. 43/2024 (art. II, pct. 4) aduce o modificare semnificativă care vizează simplificarea procedurilor pentru anumite categorii de transporturi. Această ordonanță modifică aplicabilitatea sistemului RO e-Transport, exceptând explicit coletele poștale așa cum sunt acestea definite în legislația specifică (art. 2 pct. 16 din O.U.G. nr. 13/2013).

Concret, RO e-Transport nu se va mai aplica coletelor poștale cu o greutate de până la 31,5 kg. 

Contextul și Aplicabilitatea RO e-Transport

Sistemul RO e-Transport a fost implementat ca un mecanism de control pentru a asigura transparența și eficiența în transportul de bunuri, impunând raportări detaliate pentru diverse categorii de mărfuri transportate pe teritoriul României..

O parte din modificările aduse de OUG 43/2024

Conform noii reglementări, transportul bunurilor de către prestatori de servicii poștale în colete poștale, astfel cum sunt definite în articolul 2 punctul 16 din Ordonanța de Urgență 13/2013 privind serviciile poștale, sunt excluse de la obligațiile de raportare în sistemul RO e-Transport. Această exceptare este de natură să reducă sarcina administrativă pentru întregul mediu economic și să evite crearea unei birocrații excesive.

De asemenea, odată cu coletele poștale au fost exceptate și produsele accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediţie, potrivit titlului VIII „Accize şi alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prin utilizarea sistemului de control al mişcărilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS.

Eliminarea bunurilor transportate de prestatori de servicii poștale în colete poștale de la obligațiile de raportare RO e-Transport atrage o binevenită limitare a unei birocrații excesive care ar fi afectat atât angajații din sistemul public, cât și mediul economic, având în vedere numărul uriaș de astfel de colete. 

Subliniem că pentru a beneficia de această excepție, transportul bunurilor în colete poștale trebuie să fie realizat de prestatori de servicii poștale. Așadar pentru a beneficia de excepția de la obligațiile RO e-Transport trebuie îndeplinite următoarele condiții:

  1. Se transportă bunuri într-o trimitere poștală (nu contează modalitatea de ambalare);
  2. Greutatea maximă să fie 31,5 kg;
  3. Cel care realizează transportul este prestator de servicii poștale.

Concluzii

Adoptarea OUG 43/2024 reprezintă un pas important în adaptarea cadrului normativ la realitățile economice și operaționale actuale, recunoscând nevoia de a diferenția între diversele forme de transport de bunuri în scopul unei mai bune gestionări administrative și a unei eficiențe sporite. 

Această modificare legislativă reprezintă, astfel, un plus net pentru mediul economic care va fi ferit astfel de gestionarea unor obligații de raportare excesive, obligații care în final s-ar fi reflectat tot în prețul final plătit de consumatorii români și de IMM-urile românești.

Sperăm că instituțiile și autoritățile statului vor avea în continuare în vedere perfecționarea sistemului RO e-Transport (atât la nivel de legislație primară, cât și la nivel de legislație secundară și terțiară), sistem care în continuare suferă de lacune și ignoră anumite situații practice, astfel cum am observat și noi în activitatea noastră în calitate de avocați pentru clienți a căror activitate cade sub incidența RO e-Transport. De exemplu:

  • dificultatea de a acorda mandate pentru realizarea formalităților RO e-Transport; 
  • reglementarea insuficient de clară a rolului unor actori din domeniul transporturilor (cum ar fi casele de expediții);
  • neclaritatea cu privire la anumite produse / derivate ale acestora față de care, pe baza reglementărilor actuale, nu se poate stabili cu certitudine dacă se înscriu sau nu în categoria bunurilor cu risc fiscal ridicat.

În concluzie, este esențial ca toți operatorii afectați să fie bine informați despre aceste schimbări și să ajusteze corespunzător procedurile interne și bugetele.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Restart Energy a finalizat două proiecte fotovoltaice pentru compania Com Divers, în valoare totală de peste 300.000 de euro

Armand Domuța, CEO & Founder Restart Energy: „Proiectele fotovoltaice...

Proiecte de tehnologie digitală privind moneda digitală CBDC

| de Elena Dobre, membru al Asociației pentru Studii și Prognoze Economico-Sociale – filiala Dobrogea

Ungaria über alles…

| de Laurențiu Mironescu președintele Ligii Navale Române

Țările în curs de dezvoltare… se dezvoltă

Transformările structurale care au loc în lume, pe multiple...