Săptămâna aceasta are loc „Black Friday” în SUA, însă până atunci Singles Day, recentul încheiat festival chinezesc al cumpărăturilor, ne oferă o imagine optimistă despre cum va arăta sezonul cumpărăturilor de sărbători de anul acesta pe plan mondial.
Vânzările combinate din 11.11, așa-numita zi a celor care sunt single, ale celor doi giganți chinezi ai comerțului electronic, Alibaba și JD.com, au crescut cu 16%, ceea ce sugerează că anul acesta vom avea o creștere masivă a cumpărăturilor de sărbători.
Trendul de creștere puternică a comerțului online se observa și în România, unde recent adoptatul “Black Friday” durează mai multe săptămâni și a adus deja vânzări record pentru eMAG, cel mai mare retailer online. Potrivit eMAG, evenimentul său special „Black Friday” din 12.11 a adus o creștere de 27% a numărului de produse comandate, care a ajuns la 2,2 milioane, vânzările totale ridicându-se la peste 600 de milioane de lei, o creștere de 24 de milioane de lei față de 2020. „Black Friday” românesc continua încă la alți retaileri până la sfârșitul lunii noiembrie.
Singles Day, sau Dublu 11 este o sărbătoare chineză neoficială și un festival de cumpărături care celebrează persoanele care nu sunt într-o relație. Evenimentul a devenit în anii recenți cea mai mare zi de cumpărături offline și online din lume. De Singles Day, gigantul de comerț electronic Alibaba (BABA) a avut vânzări de 84,5 miliarde de dolari, o creștere de 8,5% față de 2020 care a fost și el un an excepțional. Rivalul JD.com (JD) a înregistrat însă vânzări de 49 de miliarde de dolari, cu o creștere de 28,6% față de 2020. Vânzările lor combinate au crescut la peste 133 de miliarde de dolari, o creștere de 16% de la an la an. Singles Day 2020 a crescut vânzările Alibaba cu 85% față de 2019, ceea ce face ca această creștere de 8,5% din acest an să pară foarte mică.
Singles Day ar putea fi un semn timpuriu despre cum ar putea arăta sezonul cumpărăturilor de sărbători de anul acesta în restul lumii. Pe lângă creșterea vânzărilor, am putea asista la creșterea prețurilor. Prețurile la poarta fabricii din China au crescut în octombrie cu 13,5%, accelerând de la 10,7% în septembrie, potrivit Biroului Național de Statistică din China. Pe lângă creșterea prețurilor la energie, desele întreruperi de electricitate opresc producția, prelungind ciclul de producție și crescând costurile de producție. Pe lângă creșterea prețurilor, livrarea celor mai recente modele de telefoane vândute în timpul festivalului ar putea dura săptămâni din cauza problemelor legate de lanțurile de aprovizionare și a crizei cipurilor de calculator.
De partea cealaltă a Pacificului, Black Friday, în mod tradițional cea mai mare zi de cumpărături din Statele Unite, are loc săptămâna aceasta, fiind urmată de Cyber Monday, în care giganții comerțului electronic, precum Amazon (AMZN), speră să stabilească noi recorduri. Am văzut deja că anul acesta sezonul cumpărăturilor a început mai devreme, vânzările cu amănuntul crescând în octombrie cu 1,7%. Cea mai mare creștere a vânzărilor a fost dată de magazinele online – 4%, urmate de magazinele de electronice și electrocasnice – 3,8%, ceea ce arată că cumpărătorii își cumpără deja cadourile de sărbători.
Sondajul „Global Black Friday Forecast” indică o oarecare confuzie în rândul cumpărătorilor cu privire la modul cel mai bun de a aborda provocările legate de cumpărăturile de Sărbători – 30% au declarat că vor face cumpărături mai devreme decât se așteptau, iar alte 30% au declarat că vor face cumpărături mai târziu ca să vadă ce se întâmplă. „Consumatorii fac compromisuri conștiente între reduceri și obținerea articolelor pe care le doresc”, a declarat Joanna Perey, director în cadrul firmei departamentului de bunuri de consum și retail al companiei Simon-Kucher. „Cei care fac cumpărături mai devreme sunt mai puțin sensibili la preț și mai concentrați pe obținerea articolelor pe care le doresc, în timp ce cei care așteaptă mai mult sunt mai mult concentrați pe obținerea de reduceri”.
Această tendință de a face cumpărături înainte de sezonul tradițional de sărbători se manifestă și în Europa, Marea Britanie raportând o creștere de 0,8% a vânzărilor cu amănuntul față de luna precedentă. Acestea au depășit previziunile, în condițiile în care portofelele consumatorilor sunt pline dar și îngrijorările legate de lanțurile de aprovizionare cresc. Redresarea sectorului de retail s-a accelerat, de la nivelul de stagnare (0%) din luna precedentă, iar vânzările sunt acum cu 6% peste nivelul de dinaintea pandemiei. Produsele nealimentare, precum îmbrăcămintea, jucăriile și articolele sportive, au fost în topul achizițiilor, un semn că anul acesta Crăciunul a început mai devreme pentru mulți. Cifrele încurajatoare privind comerțul cu amănuntul sunt benefice pentru perspectiva revenirii creșterii economice în Marea Britanie, consumul privat reprezentând peste 60% din economie. Acest trend pare să continue, cu o prognoză de creștere puternică a cheltuielilor de retail cu 8% în noiembrie și decembrie față de rezultatele de anul trecut.