Absolvenți de școală „pregătiți” să nu poată înțelege prevederile unui contract de muncă

Date:

Cu impact economic și social considerabil, analfabetismul funcțional constituie esența Raportului privind nivelul de literație al elevilor din România”, elaborat de platforma Brio, cu sprijinul Asociației pentru Valori în Educație (AVE) și cu susținere din mediul organizațional și privat. Raportul se află la a doua ediție.

Raportul, elaborat în urma testării unui eșantion reprezentativ de aproximativ 15.000 de teste valide efectuate de elevi din clasele I-VIII în perioada aprilie 2022-martie 2023, din toate regiunile țării, arată că nivel mediu de literație al elevilor din țara noastră este minim funcțional: „47% dintre elevii claselor I-VIII se încadrează la nivelul minim funcțional al literației, spre exemplu nu ar putea înțelege prevederile unui contract de muncă”.

În același timp, „42% dintre elevii din clasele I-VIII, testați pentru literație, au obținut scorul nefuncțional, adică nu ar putea să înțeleagă corect afișul unui eveniment sau semnele de circulație”.

Doar 11% dintre elevii actuali se găsesc la nivel funcțional de literație, „adică au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris”.

Raportul arată că, „la finalizarea ciclului primar și gimnazial, nivelul de nefuncționalitate al elevilor scade cu doar 3,95%”.

Gabi Bartic, CEO al platformei Brio, apreciază că raportul constituie „un instrument care nu are scopul de a colecta date, ci de a fi un ajutor dat sistemului educațional. Ceea ce vedem în acest studiu poate fi citit în termeni de procente, date seci sau poate fi citit gândindu-ne mereu la copiii din aceste statistici. Aș vrea să vedem în aceste procente copii care au nevoie de ajutorul nostru, al tuturor, pentru a putea funcționa în societate peste 8, 10, 12 sau 20 de ani. Nu datele, nu procentele trebuie să scadă sau, după caz, să crească, ci capacitatea acestor copii, a primilor 42% și apoi a următorilor 47% să înțeleagă ce citesc, să poată relaționa cu textul scris. Analfabetismul funcțional nu dispare la ieșirea copilului din sistemul de educație formală, e o umbră care merge cu el toată viața și care-i acoperă mare parte din viață, împiedicându-l să progreseze în vreun fel ca individ”.

Din poziția de angajator al tinerilor care ies din școală, Flavia Popa, secretarul general al BRD Groupe Société Générale, companie susținătoare a elaborării raportului, subliniază: „Rezultatele acestor teste ne conduc la o singură concluzie: să strângem rândurile și să continuăm să găsim metode pentru rezolvarea acestor decalaje. Programul Alfabetar este parte din soluție și de aceea BRD împreună cu alte companii locale, membre ale Grupului Société Générale, au decis să îl susțină. Avem nevoie ca toți copiii noștri să se transforme în tineri și adulți competenți, capabili să-și înțeleagă drepturile și responsabilitățile în viitoarele lor roluri din viață, indiferent care vor fi acestea. Este modul în care înțelegem să contribuim la transformarea în bine a României și este o obligație și un drept să nu acceptăm să rămână nimeni în urmă.”

Ligia Deca, ministrul educației: „Unul dintre obiectivele proiectului România Educată, proiect transpus în Legile educației, este reducerea analfabetismului funcțional. În acest sens, în proiectul Legii învățământului preuniversitar sunt prevăzute demersuri concrete, cel mai important fiind Programul național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor. Acesta include Platforma de alfabetizare funcțională, ce va conține teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională care vor fi aplicate anual, pentru fundamentarea măsurilor de intervenție necesare pentru ca fiecare elev să își atingă potențialul. Ținta acestor măsuri este reducerea, până în 2030, cu 50%, a ratei de analfabetism funcțional.”

Inițiatorii raportului subliniază că datele „au fost colectate prin intermediul unui instrument de evaluare (test) dezvoltat cu sprijinul AVE și al altor ONG-uri: Teach for Romania, InfinitEdu, Asociația Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice, Asociația OvidiuRo, Fundația Noi Orizonturi, Asociaţia Română de Literație. Din 2021, testul de evaluare a literației a fost inclus în platforma gratuită Alfabetar.ro, iar din 2022, eficiența testării a fost mult îmbunătățită de Digital Nation, partener de tehnologie”.

Platforma Alfabetar.ro „are la bază 600 de texte școlare din manualele oficiale acreditate și pornește de la programa școlară. Profesorii pot astfel alege modulul și textul de manual pe care să îl folosească la clasă. Până în prezent, 500 de învățători au testat platforma și anul acesta au petrecut 5.200 de ore pentru a alege și a folosi o parte din cele 25.000 de exerciții în literație”.

Silvia Toth, director de programe educaționale, AVE: „La AVE, ne dorim ca Alfabetar.ro să fie instrumentul care le oferă învățătorilor toate resursele necesare identificării și îmbunătățirii nivelului de literație al elevilor. Pentru a îmbunătăți competențele de literație nu este suficient să intervenim o singură dată, ci este nevoie de o intervenție pe termen lung la care să aibă acces orice copil, indiferent de nivelul de literație la care se află. Avem o responsabilitate comună de a-i sprijini pe toți cei implicați în acest proces pentru că, fără să prioritizăm competențele de literație, punem la risc atingerea potențialului copiilor din România.”

Platforma de literație Alfabetar.ro și Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România sunt sprijinite de BRD Grupului Société Générale, BRD Asigurări de Viață, BRD Asset Management și de către Societe Generale Global Solution Centre.

Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România poate fi accesat aici.

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Conferință privind mediul antreprenorial și perspectivele dialogului social

 Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din...

MedLife anunță o creștere de 22% a cifrei de afaceri consolidată pro forma în primul trimestru al acestui an

MedLife prezintă rezultatele financiare pentru primul trimestru al anului...

Asigurare pentru recuperarea taxelor la maratoane, semimaratoane, curse de biciclete 

Compania Eurolife FFH Asigurări Generale anunță încheierea unui parteneriat...

Business pentru noi perspective domeniului medical 

Doi antreprenori din Cluj-Napoca, Emil Sâncrăian și Bogdan Haș,...