Agenții din turism cer reviziuirea regulilor de intrare în România

Date:

Regulile recente adoptate de Executiv aplicabile persoanelor sosite pe teritoriul României provoacă o serie de nemulțumiri la nivelul profesioniștilor în domeniul turismului. În calitate de vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea semnalează că, potrivit noilor reguli, „turiştii vaccinaţi care vin din ţări non-UE trebuie să facă test” și, pe această bază, se întreabă și comentează: „Atunci, ce avantaj mai are turistul vaccinat? Până acum trebuia să sprijinim vaccinarea sau cel puţin cei care erau vaccinaţi să aibă un avantaj. Eu sunt un adept al vaccinării ca o parte din soluţia de rezolvare a acestei mari probleme, care văd că nu se mai termină. În acest moment, cei care se vaccinează nu mai au niciun avantaj. Asta înseamnă că acolo pe unde sunt trebuie să-şi facă teste. Gândiţi-vă că un test în Antalya, în Istanbul, în Turcia este 15 euro, îl faci în trei minute şi îţi iei rezultatul a doua zi. Dar sunt ţări exotice, gen Maldive sau Mauritius, unde testul este 150 de euro, deci nişte sume extrem de mari. Noi am plătit pentru oameni avansuri, pentru că nu ne ţine nimeni de Revelion locuri garantate cu o lună înainte. Se trezesc în faţa unor costuri foarte mari”.

Referitor la condițiile de intrare pe teritoriul României, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) le adresează o scrisoare deschisă prim-ministrului și ministrului sănătății: 

Către: Guvernul României 

Ministerul Sănătății 

În atenția: Domnului Prim-ministru Nicolae CIUCĂ 

Domnului Ministru Prof. Univ. Dr. Alexandru RAFILA 

Ref. la: condiții de intrare pe teritoriul României 

Stimate Domnule Prim-ministru, 

Stimate Domnule Ministru, 

Folosim acest prilej pentru a vă transmite felicitările noastre pentru preluarea mandatelor și pentru  a vă asigura de susținerea noastră în aplicarea unor măsuri benefice pentru turismul românesc,  industrie cu un potențial fantastic și, mai ales, rapid de creștere și de atragere de venituri la bugetul  de stat. 

Acestea fiind zise, am observat cu tristețe cum în ultimele două zile, eforturile de redresare ale  industriei au fost zădărnicite de adoptarea noilor reguli privind intrarea pe teritoriul României, care  nu numai că aruncă în aer orice predictibilitate, și așa precară, pe care o oferea lista semafor, dar  lovește nemilos și cetățenii români care au înțeles importanța vaccinării și au contribuit până în acest  moment la reducerea efectelor pandemiei, prin respectarea tuturor recomandărilor autorităților sanitare. 

Lista semafor și-a demonstrat eficacitatea până în prezent, asigurând un echilibru funcțional între  măsurile de prevenție și reducere a efectelor pandemiei și redeschiderea ramurilor economice cele  mai afectare de restricțiile impuse de autoritățile sanitare. NU considerăm oportună tranziția de la  lista semafor la împărțirea țărilor în funcție de poziționarea lor geografică, respectiv state UE versus  state non-UE, acest lucru fiind pe de o parte profund discriminatoriu și pe de altă parte irelevant în  contextul în care noua tulpină Omicron deja nu mai este endemică statelor Africane în care și-a avut  originea. 

Înțelegem cu toții situația prin care trece România și întreaga lume și am fost mereu susținătorii unor măsuri benefice deopotrivă pentru sănătatea publică și pentru economie, întrucât cele două nu pot fi deconectate pentru perioade lungi de timp, așa cum s-a văzut, cu consecințe dureroase, în cei aproape doi  ani de pandemie. Totuși, o analiză mai atentă a consecințelor unor decizii pripite, cum sunt cele privind  modificarea condițiilor de intrare pe teritoriul României, fără a mai ține cont de situația epidemiologică din  statele de origine sau de situația particulară a persoanelor care doresc să intre pe teritoriul național, ar  putea limita pierderile suplimentare provocate în economie de aceste decizii, pierderi înregistrate tot de  industriile cele mai lovite de la începutul pandemiei și în sprijinul cărora statul a venit târziu și într-o  proporție extrem de mică față de alte state europene de la care, doar în ceea ce privește măsurile  restrictive sau punitive, luăm adesea exemplu. 

În condițiile în care, spre exemplu, Egiptul are 6 infectări la 100.000 de locuitori în ultimele 7 zile, iar  Belgia 1095, întreaga argumentație în favoarea schimbării listei semafor și a trecerii la restricționarea călătoriilor în funcție de regiunea geografică nu poate rămâne în picioare. 

Mai mult decât atât, în condițiile în care în România conformarea voluntară în ceea ce privește  vaccinarea este la un nivel redus, adăugarea de restricții pentru persoanele vaccinate nu va rezulta  decât într-un declin și mai accentuat al campaniei de vaccinare, precum și în descurajarea persoanelor  deja vaccinate să facă doza booster. 

Dincolo de industria turismului, care va suferi noi pierderi semnificative, dat fiind momentul în care sunt  impuse aceste restricții, cei mai afectați vor fi oamenii care și-au dorit să călătorească sau să vină  acasă de sărbători. Impactul asupra lor va fi unul dublu, pe de o parte nu își vor putea recupera sumele  achitate pentru călătorii, deoarece anulările făcute în această perioadă sunt supuse penalizărilor  contractuale, iar pe de altă parte vor fi nevoiți să își petreacă sărbătorile fie în izolare, fie departe de cei  dragi. Pentru cei mai ghinioniști dintre ei, vacanța de sărbători se poate prelungi, tot pe banii lor, cu o  carantină în străinătate, deoarece noile reguli impun testarea înainte de întoarcerea în România și nu la  intrarea în țară, așa cum ar fi normal și cum se întâmplă în alte state europene.  

În acest moment România se află într-un context epidemiologic favorabil comparativ cu alte state  europene în ciuda ratei scăzute de vaccinare și, deși este nevoie în continuare, în mod evident, de  precauție, ne dorim să reanalizați restricțiile privind accesul pe teritoriul României în perioada  imediat următoare, să dați posibilitatea cetățenilor români să petreacă măcar aceste sărbători în liniște și  să reveniți la utilizarea listei semafor, care are mult mai mult sens din punct de vedere sanitar și  poate oferi predictibilitate și siguranță oamenilor și economiei deopotrivă. 

Vă rugăm, de asemenea, să restabiliți criteriile de intrare în România pentru cetățenii care au  schema completă de vaccinare, întrucât impunerea de restricții suplimentare pentru aceștia este un  factor ce demotivează și poate întârzia sau chiar anula decizia de a se vaccina pentru persoanele care încă nu au făcut-o.  

Vă rugăm, și pe această cale, să fiți de acord cu înființarea de puncte de testare în frontieră, pe fluxul  de intrare în țară, în așa fel încât călătorii să nu mai fie obligați să facă testul în străinătate, ci la  intrarea în România. Pentru a facilita cât mai mult întregul proces, testarea inițială ar trebui să se facă cu teste antigen, urmând ca un eventual rezultat pozitiv să fie confirmat cu test PCR în  următoarele 24 de ore, timp în care persoana testată pozitiv ar face carantină la domiciliu. Testele  rapide tip antigen sunt deja aprobate spre a fi folosite pentru depistarea elevilor pozitivi în școli,  astfel că proiectul pilot ar putea fi extins și pentru accesul pe teritoriul României. 

Această măsură ar aduce numai avantaje tuturor părților implicate, inclusiv statului român. În primul rând,  este o problemă și un disconfort pentru persoanele aflate în vacanță să fie obligate să facă testul înainte de  întoarcerea în țară. Programele de vacanță trebuie întrerupte pentru efectuarea testelor, iar costurile testării  sunt, și ele, de regulă, mai mari decât în România. În al doilea rând, persoanele care obțin un rezultat  pozitiv la testele efectuate în străinătate sunt obligate să efectueze carantina acolo, cu costuri ridicate, în  locații pe care nu le cunosc și, adesea, de o calitate îndoielnică. 

Pentru statul român exista două tipuri de avantaje. Pe de o parte, se diminuează cheltuielile cu  asigurările sociale de sănătate, pentru că perioada de carantină este acoperită de un concediu medical  decontat de stat. Limitarea numărului de persoane obligate să intre în carantină numai la cele care chiar  sunt testate pozitiv, ar duce la scăderea considerabilă a acestor cheltuieli de la bugetul statului.  

Pe de altă parte, veniturile generate de efectuarea acestor teste pe teritoriul României, de către  clinici/operatori economici cu domiciliu fiscal în România, aduc plus valoare pentru economia națională  și încasări suplimentare la buget din taxe și impozite

Vă rugăm, de asemenea, să modificați reglementarea privind programul restaurantelor în perioada  sărbătorilor pentru ca românii să poată sărbători revelionul la ora 24.00, atunci când vine Anul Nou și nu la ora 21.00. 

Sperăm ca aceste soluții să fie agreate de către Dumneavoastră, astfel încât să putem avea sărbători de  iarnă într-o stare cât mai aproape de normalitate”.

Scrisoare oficială poate fi regăsită aici.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Mihai Daraban: Consiliul de afaceri România – EAU își va începe activitatea în scurt timp 

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României...

Politică şi politicianism în procesul integrării europene a României 

| de Prof. univ. dr. Vasile Pușcaș, membru corespondent al Academiei Române 

DIGI se pregătește pentru lansarea serviciilor în Belgia

DIGI a făcut încă un pas în procesul de...

Finanțare, sustenabilitate, tehnologie: comandamentele FoodIntelForum AQUA Carpatica pentru tot anul

Timpul trece iar ecourile puternice ale FoodIntelForum AQUA Carpatica, ediția...