Analiză asupra unei noi calificări de nivel universitar (licență) în educație timpurie

Date:

Organizația profesional-științifică Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE) reafirmă necesitatea studiilor de nivel universitar pentru urmarea carierei didactice și argumentează cerința introducerii calificării de nivel universitar (licență) în educație timpurie, însoțită de ocupația profesor pentru educația timpurie:

„Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), organizație profesional-științifică afiliată European Educational Research Association. (EERA), reunește profesori și cercetători în domeniul științelor educației din întreaga țară. Misiunea sa principală este aceea de a sprijini și de a crește rolul și statutul cercetării educaționale în mediul academic românesc și de a contribui la fundamentarea pe evidenţe a politicilor şi practicilor educaţionale din România. 

Din această perspectivă, în contextul diverselor dezbateri despre formarea profesorilor, generate de noile proiecte ale legilor educației, Consiliul ARCE exprimă următoarele poziții, fundamentate pe analiză și documentare științifică:

    1. Cariera didactică și, implicit, calificarea pentru aceasta, indiferent de nivelul educațional la care este practicată, impune absolvirea unui program de studii de nivel universitar. Aceasta este atât recomandarea Comisiei Europene (vezi, de exemplu, Council conclusions on European teachers and trainers for the future (2020/C 193/04), cât și concluzia numeroaselor studii și cercetări despre profesia didactică. Începând cu educația timpurie și terminând cu învățământul superior, responsabilitatea profesorilor este una imensă, cerințele și exigențele sunt tot mai complexe și, pentru a putea face față cu succes tuturor acestor provocări, este nevoie de un nivel cât mai înalt de educație și formare. Echitatea în sistemul național de educație nu poate fi asigurată dacă una și aceiași profesie este practicată de absolvenți cu niveluri educaționale diferite și, deci, cu statut și drepturi diferite. 
  • Având în vedere importanța crucială a achizițiilor în învățare și dezvoltare din copilăria timpurie, cât și intențiile autorităților de a consolida instituțiile de educație pentru intervalul de vârstă 0-3 ani, considerăm absolut necesară introducerea unei noi calificări de nivel universitar (licență) în Educație timpurie, însoțită de ocupația Profesor pentru educația timpurie. Acest nou program de licență, cu standarde deja aprobate la nivelul ARACIS, poate oferi absolvenților deschidere către profesia didactică pentru nivelurile ante-preșcolar și preșcolar, fiind complementar și simetric cu actuala licență în Pedagogia învățământului preșcolar și primar, care oferă calificarea pentru nivelurile preșcolar și primar. 
  • Științele educației/pedagogia, alături de didactica domeniilor și de pregătirea științifică în diverse discipline, sunt esențiale, atât pentru formarea inițială, cât și pentru formarea continuă a profesorilor. Formarea continuă și promovarea în cariera didactică (gradele didactice) sunt procese care nu își pot îndeplini funcțiile fără prezența explicită a pedagogiei în structura programelor de învățare continuă și a examenelor de promovare în profesie. Expertiza în științele educației/pedagogie se regăsește în instituțiile de învățământ superior care au programe de studiu în acest domeniu (inclusiv programele de formare a profesorilor). 

 

ARCE, asumând responsabil poziția de asociație profesional-științifică, invită decidenții și ceilalți stakeholderi implicați în definitivarea celor două proiecte ale legilor educației, să își întemeieze opțiunile pe dovezi științifice, pe evidențe clare, în beneficiul bunei funcționări a sistemului, dar mai ales în beneficiul creșterii calității învățării în instituțiile de învățământ din România. 

ARCE își exprimă, ca de fiecare dată, întreaga disponibilitate de a oferi puncte de vedere/soluții/opțiuni de politică educațională fundamentate pe date de cercetare și analiză științifică”. 

Semnează președintele Consiliul Director al ARCE, prof.dr. Lucian Ciolan (Universitatea din București) și membrii ARCE, prof.dr. Romiță Iucu (Universitatea din București), prof.dr. Anca Nedelcu (Universitatea din București), prof.dr. Carmen Crețu (Universitatea Al.I.Cuza, Iași), prof.dr. Nicoleta Laura Popa (Universitatea Al.I.Cuza, Iași), prof.dr. Ion Albulescu (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca), conf.dr. Cătălin Glava (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca), prof.dr. Bocoș Mușata Dacia (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca), conf.dr. Marian Ilie (Universitatea de Vest, Timișoara), conf.dr. Claudia Borca (Universitatea de Vest, Timișoara), prof.dr. Ciprian Ceobanu, secretar general (Universitatea Al.I.Cuza, Iași), lect.dr. Mihaela Stîngu, trezorier (Universitatea din București), drd. Daniel Iancu, reprezentantul cercetătorilor emergenți (Universitatea de Vest, Timișoara)

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Studiu EY: programele de transformare au șanse de reușită de 12 ori mai mari prin concentrarea pe factorul uman 

96% dintre programele de transformare ajung în puncte de...

România, cea mai accesibilă țară est-europeană pentru imobiliare

România are cele mai accesibile prețuri la locuințe din...

ANALIZĂ XTB: Pandemia s-a încheiat, dar munca de acasă a rămas. Cum s-a transformat piața și care sunt companiile care profită?

Adevăratul impuls pentru piața software-ului pentru videoconferințe s-a dovedit...