Industria berii, creştere de peste 60% a costurilor de producţie

Date:

Industria berii din România supraviețuiește onorabil și se gândește cu strângere de inimă la perspectiva din ianuarie 2023 încolo este sugestia desprinsă din dezbaterile care au marcat a X-a ediție a evenimentului anual al industriei de bere, sub genericul „Mai mult decât bere. De la cereale la pahar – sinergii și provocări”. 

Au fost abordate problem stringente, pe alocuri, acute, privind impactul presiunii fiscal asupra industriei de profil, presiune coroborată cu criza energetică și cu efectele geopolitice regăsite în piața de materie primă.

Julia Leferman, director general al Asociației Berarii României, a reamintit că „România este a opta piaţă ca mărime în ceea ce priveşte producţia de bere la nivel european”, cu sublinierea unei scăderi de 4% a pieţei pe primele opt luni din acest an, comparativ cu volumul înregistrat în aceeaşi perioada similară a anului trecut, „după ce la patru luni scăderea era mai mare, atingea nivelul de 10%. Pe parcursul verii a existat o uşoară revenire, dar luna principală din sezonul estival, luna august, a fost luna care a înregistrat şi cele mai mari scăderi în ceea ce priveşte consumul de bere din România, cu 8% mai puţin decât luna august a anului anterior”.

Ca preferinţe de consum, se constată „o creștere importantă în ceea ce priveşte segmentul de bere fără alcool şi al mixurilor de bere, care, iată, anul acesta a atins un prag de 6%, cel mai mare de până acum şi, de altfel, similar cu trendul pe care îl întâlnim şi în alte pieţe de bere la nivel european. Este şi o confirmare a faptului că românii integrează din ce în ce mai mult în opţiunile de consum berea fără alcool, care de altfel este şi opţiunea cea mai bună atunci când consumul de alcool nu este recomandat”.

Julia Leferman a semnalat că „perioada pandemiei a dus la o scădere accelerată a cotei de bere consumată în sectorul ospitalităţii, de 8-9%, din care revenirea pare să fie destul de dificilă, pentru că perioada pandemiei, aşa cum ştim, s-a suprapus sau a fost continuată de alte crize de natură economică pe care le parcurgem în acest moment, provocările pe care le confruntăm ca sector venind fără discuţie, în contextul economic actual, din evoluţia inflaţiei, din consecinţele conflictului din Ucraina şi acestea aduc presiuni de costuri foarte mari asupra activităţii de producţie a berii. Îndeosebi la nivel de sector, înregistrăm o creştere de peste 60% a costurilor de producţie”.

Tot sub aspect economic, din perspectiva producției, directorul general al Asociației Berarii României a relevant o serie de condiționări: „Suntem într-un context în care, de exemplu, sticla la nivel european întâmpină dificultăţi pe partea de producţie, ca urmare a închiderii fabricii de producţie de sticlă din Ucraina şi a reducerii capacităţilor de producţie a altor fabrici din regiune, cum ar fi Polonia sau Bulgaria, ceea ce a dus la creşterea costului de achiziţie cu sticla la peste 30%. Ne confruntăm îndeosebi şi cu o criză a dioxidului de carbon alimentar tot la nivel european, ceea ce se resimte şi asupra activităţii de producţie a berii din România, ducând din nou la creşterea achiziţiei pentru acest produs pe piaţa locală. Sunt multe dificultăţi, dar sigur că într-un astfel de context devine cu atât mai importantă abordarea la nivel guvernamental a tipurilor de măsuri care pot fi luate, astfel încât economia şi sectoare economice cum este industria berii să fie ajutate să treacă prin această perioadă dificilă.”

Grafic: Asociația Berarii României

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

OMNIASIG a plătit daune în baza polițelor de sănătate aproximativ  47 milioane de lei în 2023

OMNIASIG Vienna Insurance Group a plătit pentru cele aproximativ...

EY România a asistat Hidroelectrica în achiziția unor linii de business ale UCM Reșita

EY România a asistat Hidroelectrica, cel mai mare producător...