Lemnul de foc, peleții și bricheții au dispărut din oferta marilor retaileri

Date:

Plafonarea prețurilor materialelor lemnoase pentru încălzire are ca efect dispariția din oferta marilor retailer a lemnului de foc, a peleților și bricheților, atrage atenția Asociația Industriei de Prelucrare a Lemnului – Prolemn, pe baza unei evaluări a impactului imediat al măsurii guvernamentale, precum și pe baza rezultatelor unui sondaj între operatorii economici din sectorul forestier- industria lemnului. În acest sens, Prolemn face următoarele comentarii: 

Pulsul sectorului: Plafonarea prețurilor la lemn de foc produce penurie și amenință securitatea energetică a comunităților vulnerabile (sondaj)

Ordonanța de Urgență 134/2022 care plafonează prețul la materialele lemnoase necesare pentru încălzire în sezonul rece a intrat în vigoare sâmbătă, 15 octombrie, și a produs deja efecte contrare celor scontate, de protejare a populației: lemnul de foc, peleții și bricheții au dispărut din oferta marilor retaileri. 

Un sondaj realizat de Asociația Industriei Lemnului – Prolemn și Comunitatea Forestierilor – Fordaq arată că 93% din companii din sector consideră că activitatea le va fi puternic afectată, direct și indirect. Peste 70% din operatori estimează că va apărea penurie în piață, în special în zonele de câmpie, aflate la mare distanță de resursa de lemn. Securitatea energetică a celor mai vulnerabile comunități va fi afectată.

Sondajul mai arată că operatorii economici de pe întreg lanțul valorici al distribuției lemnului vor aplica măsuri diferite în contextul intrării în vigoare a ordonanței:

  • cei mai mulți dinte respondenți (44%) declară că vor factura separat lemnul de foc în plafonul impus de OUG 134 și separat serviciile de transport, depozitare, despicare, paletizare, distribuție etc. Lemnul de foc are TVA de 5%, serviciile de 19%. Ca urmare, prețul final plătit de populație pentru același produs – lemn de foc despicat, paletizat, distribuit – va crește cu 7-10%
  • un alt segment de furnizori (22%) declară că vor vinde lemnul ca sortimente de lemn rotund, nesortat, ceea ce va conduce la aplicarea unui TVA de 19%, cu o creștere directă de 14% a prețurilor pentru populație
  • în cadrul sondajului, 16% din operatori declară că vor rezilia contracte de exploatare a masei lemnoase, 11% vor rezilia contracte de furnizare, 18% declară că vor înceta producția de lemn de foc, 29% declară că vor stoca produse până la modificarea ordonanței, 30% vor crește exporturile pentru a limita pierderile pe piața internă. Evident, toate aceste modalități de reacție înseamnă perturbări masive pentru asigurarea necesarului de resursă de lemn de foc pentru piața internă

Sondajul a urmărit și identificarea opțiunilor considerate a fi cele mai fezabile pentru sprijinirea populației și asigurarea securității energetice.

Astfel, opțiunea preferată de către 35% din respondenți este considerată introducerea de măsuri de sprijin (ca voucherele), doar pentru susținerea consumatorilor celor mai vulnerabili. Concomitent și complementar măsurilor  de sprijin, măsura pentru rezolvarea situației, este creșterea volumului de masă lemnoasă disponibilă pe piață, urmând ca prețurile să fie reglate de piața liberă.

Alte opțiuni care au fost luat în considerare:

  • Plafonarea prețurilor trebuie aplicată doar la prima punere pe piață (în rampă sau depozitul primar), prețul la consumatorul final fiind liber, stabilit în funcție de serviciile suplimentare (transport pe diferite distanțe, despicare, uscare, paletizare etc.)
  • Plafonarea prețurilor trebuie aplicată doar la RNP – Romsilva și UAT-uri, pentru companiile private nu trebuie impusă o plafonare
  • Trebuie introduse alte măsuri de sprijin (ca voucherele), acordate nediferențiat

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn apreciază ca foarte pozitivă introducerea, prin Legea 286/2021, a cotei TVA reduse de 5% pentru livrările de lemn de foc pentru populație, având în vedere că cea mai mare parte a populației celei mai vulnerabile economic și social folosește lemn de foc pentru încălzire. 

Din păcate, efectul pozitiv al legii este limitat, deoarece prevederea nu se aplică pentru toate categoriile de resursă de lemn utilizate pentru încălzire. Astfel, este nevoie de o clarificare legislativă pentru aplicarea prevederii și pentru deșeurile din industria lemnului redirecționate ca resursă de încălzire pentru populație, care constituie o resursă importantă, de 2 milioane mc anual, precum și pentru peleți și bricheți.

Pe fond, în contextul în care: 

  • Se estimează în 2022 o cerere crescută de lemn de foc de minim 10-20% față de anii anteriori pe piața internă, chiar și gospodării care dispun de încălzirea pe gaze sau pompe de căldură optând pentru o încălzire de siguranță și mai economică pe lemn de foc
  • România recoltează comercial doar 33% din creșterea pădurii față de o medie de Europeană de 67%, situându-se cu un indice de recoltă comercială de sub 3 mc/an/ha, în coada țărilor europene

apreciem că este necesar, complementar măsurilor de sprijin financiar pentru populație, foarte utile în actualul context economic, implementarea de măsuri care să asigure necesarul de lemn pe piață, care să echilibreze cererea și oferta de lemn.

În concluzie, apreciem că:

  • Este necesară revizuirea rapidă a OUG 134/2022, cu considerarea opțiunilor disponibile prezentate
  • Este necesară o clarificare a Legii 286/2021, astfel încât cota de redusă de TVA să fie aplicabilă și deșeurilor din lemn utilizate pentru încălzire, precum și peleților și bricheților
  • Pe fond, resursa de lemn recoltată legal, sustenabil, este o resursă regenerabilă, disponibilă național, a cărei mobilizare poate ajuta la depășirea actualei situații dificile de securitate energetică

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...