Oameni de afaceri de succes – Dragoș Petrescu, Cristina Chiriac, Dragoș Anastasiu, Felix Pătrășcanu – le-au împărtășit din experiența lor unor tineri aspiranți la reușită în business cu ocazia evenimentului „O discuție onestă despre antreprenoriat”, organizată de platforma „Vreau să fiu Antreprenor” (VSFA) a organizației „Romanian Business Leaders” (RBL). La evenimentul desfășurat online au participat peste 4.500 de tineri.

Prima sesiune a evenimentului a reprezentat-o discuția cu tema „În spatele cortinei de business”. Antreprenorii au atras atenția că „frica este cel mai mare impediment la început în business: frica de eșec și frica de a nu-i dezamăgit pe ceilalți”, semnalând că „a avea frici este ceva normal și că mereu te vei confrunta cu ele, exemplificând și care sunt temerile lor în acest moment. Cel mai important este felul cum le gestionezi și cât de mult le lași să îți afecteze afacerea”.

Cristina Chiriac, preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF: „Frica nu face casă bună cu antreprenoriatul așa că îndrăznește să îți trăiești visul. Cât la sută contează ideea? De unde iau banii necesari să îmi implementez ideea de business? Cum să fac primul million de euro? – sunt întrebări normale la care dacă ai găsit raspunsul corect atunci ai stofa de antreprenor. Și dacă ai decis să fii antreprenor, atunci fii pregatit să înveți în permanență și încearcă să colaborezi cu oamenii potriviți. Succesul vine după multe nereușite așa că nu te descuraja după primul eșec. Eșecul nu este opusul succesului, ci face parte din el!” 

În sinteză asupra discuțiilor, inițiatorii rețin că la întrebarea legată de cel mai important lucru la început de drum în business, fiecare dintre antreprenori a punctat curajul de a începe. Pe lângă acesta au fost alte câteva elemente importante adăugate de către fiecare, precum: sistemul de valori, curajul de a fi diferit și de a face un pas în față, capacitatea de a asculta și a integra feedbackul clientului, De ce-ul antreprenorului și al echipei, cunoașterea pieței, a concurenței și a avea informații corecte și concrete în timp real.

Moderatorul evenimentului, Radu Constantin (actor, regizor și antreprenor), a abordat și subiectul încrederii în sine. „Antreprenorii au menționat valorile personale ca fiind un pilon central în jurul căruia tinerii își pot dezvolta încrederea ca și antreprenori și totodată comunicarea este un alt element care joacă un rol important. Un lucru pe care tinerii îl pot lua în considerare este faptul că sunt la o vârstă la care își permit să încerce fiindcă sunt sănătoși, cel mai probabil nu au copii iar o parte este posibil să fie încă susținuți de părinți, motiv pentru care este o perioadă propice să testeze lumea de business și să încerce să își dezvolte o idee de afacere”. 

O altă discuție în cadrul evenimentului a pornit de la întrebarea „Merită să fii antreprenor?”, pornind de la temele:

  • Ca antreprenor cu studii superioare, nu mi-aș mai deschide o afacere după primul eșec
  • Antreprenoriatul merită toate sacrificiile și stresul pe care le implică
  • Ca antreprenor, aș deschide mai degrabă o afacere în străinătate decât în România
  • Ca persoană care își dorește un viitor prosper, aș deveni antreprenor beneficiind rapid de independență financiară și program flexibil
  • Este o decizie bună să îți deschizi o afacere în perioade de transformari economice (pandemie, crize financiare, catastrofe naturale etc.)

Două echipe de tineri antreprenori (una, cu argumente pro, cealaltă, cu argumente contra) și-au confruntat ideile. După 992 voturi, echipa pro, formată din cinci tineri antreprenori, participanți în programul de mentorat Tinerii, a câștigat dezbaterea.

Alin Claudiu Apostu, gazda și organizatorul evenimentului: „Avem nevoie să îi sprijinim pe tineri să își dezvolte și gândirea critică, în primul rând ca abilitate și apoi corelată cu percepția lor legată de antreprenoriat. Este un exercițiu care îi ajută să își întărească încrederea în sine și în drumul lor antreprenorial, înțeleg mai bine la ce să se aștepte și le aduce o nouă perspectivă procesul acesta de reflecție”. 

Cristian Onețiu, moderatorul dezbaterii, le-a adresat participanților câteva sfaturi

  • Este important ca tinerii să gândească local la început pentru a-și valida ideea, însă apoi să gândească global și cum pot scala afacerea
  • Dacă au intenții de a construi o afacere, atunci să se gândească cum vor construi un business de un miliard de euro. Efortul de a face o afacere există oricum și timpul pe care îl aloca pentru acea afacere este același, indiferent de mărimea businessului. Curajul de visa până la un miliard de euro este cel care produce scânteia în minte 
  • Este important pentru tineri să facă parte din comunități cu alți tineri care au aceleași aspirații ca ei și să se înconjoare de antreprenori de la care pot să învețe 

De asemenea în cadrul evenimentului, echipa Vreau să fiu Antreprenor a lansat comunitatea HighFlyers dedicată pentru 100 de tineri la început de drum pe care să îi sprijine cu workshopuri, acces la mentori, informații despre finanțare, întâlniri cu antreprenori și acces la diferite produse și servicii precum contabilitate, înființare de business, marketing, web development, cursuri, cărți de business și altele. Mai multe informații pot fi obținute pe https://bit.ly/HighflyersVSFA

Întregul eveniment a fost derulat de echipa „Vreau să fiu Antreprenor” și „Insights”, din cadrul organizației non-guvernamentale Romanian Business Leaders, cu sprijinul partenerilor Banca Transilvania, Business Mentors, Eventmix, Chilli Ideas, Green Village, Fan Courier, Keez, Sergiu Biriș, Icey și Adtitude. 

Vreau să fiu Antreprenor (VSFA) este caracterizat ca „un program național, lansat în 2013, parte a organizației Romanian Business Leaders (RBL), care promovează gândirea și acțiunea antreprenorială în rândul tinerilor din România. În prezent, VSFA numără 10 comunități locale de antreprenori, care creează și implementează proiecte de impact pentru aproximativ 32.000 de tineri. Peste 250 de conferințe au fost organizate în întreaga țară sub umbrela VSFA”.

Romanian Business Leaders (RBL) este bine cunoscută ca „o organizație apolitică, non-guvernamentală și non-profit care oferă o platformă de acțiune și implicare socială pentru antreprenorii și șefii de companii din mediul de business privat. Misiunea RBL este aceea de a fi vocea și vehiculul de acțiune al liderilor de business pentru a construi o Românie în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască. Proiectele sale, care au la bază factori precum educația, antreprenoriatul și buna guvernare, sunt inițiate și dezvoltate de cei peste 200 de membri voluntari, antreprenori și executivi de top din România”. 

DISTRIBUIȚI