Educația financiară, vorbitul în public, precum și marketing și comunicare sunt indicate ca priorități pentru ei de către cei mai mulți dintre participanții la un studiu realizat de programul de mentorat pentru tineri UP Generation, singurul program de acest fel de la noi, care antrenează abilitățile profesionale și de viață. Inițiatorii ne oferă o sinteză a datelor și ideilor pe care le relevă studiul:
Șapte din zece tineri din România își doresc programe de învățare bazate pe exemple practice, exerciții și scenarii reale de viață. Un studiu realizat de UP Generation în colaborare cu agenția de cercetare de piață MKOR relevă că tinerii români cu vârste între 16 și 24 de ani vor să urmeze programe de învățare diferite de curricula tradițională, care să îi ajute să își descopere talentele și să îi pregătească pentru reușită. UP Generation este singurul program de mentorat pentru tineri, care antrenează abilitățile profesionale și de viață.
Dezvoltarea personală și pregătirea pentru viața profesională reprezintă o preocupare majoră pentru tinerii români. Aproape toți (95%) au identificat deja ariile pe care vor să le îmbunătățească, în top trei preferințe fiind: educația financiară (37%), vorbitul în public (36%) și marketingul și comunicarea (28%).
Topul este completat de domenii mai orientate spre business, precum leadership și management (25%) sau educație antreprenorială (22%). Tehnologia și inovația atrag, de asemenea, un sfert dintre respondenți.
Particularități demografice în preferințele de învățare
În plus, există particularități în funcție de caracteristicile demografice, prevalente fiind genul și etapa de viață în care se află respondenții, ceea ce reflectă nevoia de învățare adaptată nevoilor specifice. De exemplu, adolescenții își doresc cel mai mult să se poată exprima liber în public, în timp ce pentru studenți și cei care deja se află la primul job, educația financiară devine o prioritate peste media generală.
În același timp, tinerele sunt mai atrase de dezvoltarea empatiei și a inteligenței emoționale (24%), spre deosebire de băieți, care au o apetență mai crescută pentru zona tech (30%), inclusiv AI. De asemenea, vânzările și negocierea sunt domenii preferate de băieți.
Aspirații și nevoi de dezvoltare: stabilitate financiară
Întrebați ce schimbări ar vrea să aducă în viața lor pentru a se simți împliniți, 14% dintre tineri au declarat că își doresc stabilitate financiară, iar 12% – învățare și educație. Un procent similar caută o schimbare în viața profesională: de la a găsi un loc de muncă sau a-l schimba pe cel actual, până la a câștiga mai mult sau a se bucura de mai multă flexibilitate. Îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale, precum și creșterea încrederii în sine ar aduce împlinirea pentru 6% dintre tinerii chestionați.
Nu în ultimul rând, tinerii apreciază accesul la mentori care să îi ghideze în dezvoltarea profesională și personală, mai arată studiul condus în decursul lunii mai 2024.
Cum pot fi aliniate abilitățile tinerilor la cerințele angajatorilor
„Din păcate, școala nu pregătește copiii și tinerii pentru viață, nici personal, nici profesional. Tinerii nu sunt învățați să gândească critic, cu propria minte, să formuleze întrebări, să caute informații, să găsească soluții și alternative la situațiile cu care se confruntă. Angajatorii își doresc oameni capabili să gândească independent, dar sistemul educațional nu dezvoltă aceste competențe.
Adolescenții și tinerii se simt debusolați și copleșiți pentru că nu reușesc să-și găsească o traiectorie în viață în acord cu aspirațiile și abilitățile lor. Orientarea educațională și vocațională este realizată superficial, fiind chiar inexistentă în multe contexte, iar unui consilier vocațional din școli îi revin în grijă prea mulți elevi (peste 1000).
Studiul pe care l-am realizat arată nevoia majoră și interesul tinerilor de a îmbunătăți abilități care nu le sunt predate nici la școală, nici la facultate, și mai ales abilități socio-umane esențiale în câmpul muncii, cum ar fi colaborarea, comunicarea, adaptabilitatea și gestionarea emoțiilor, reziliența. Abilitățile de viață sau mai degrabă lipsa lor ne împiedică în îndeplinirea potențialului, de cele mai multe ori.
Ne dorim să antrenăm viitorii antreprenori ai Generației Z pentru business și pentru viață, prin intermediul singurului program de mentorat din România de acest fel. Avem suficiente date despre ce vor tinerii, știm nevoile mediului de business, așa că șansele de a ne așeza cu toții pe aceeași pagină vin dintr-o cunoaștere profundă și aplicată cu mari șanse de aliniere”, declară Monica Florea, CEO și fondator UP Generation, antreprenor cu 25 de ani de experiență de business.
Monica Florea s-a aflat la conducerea unor companii românești de top, cu implicații în multiple industrii, unde a avut oportunitatea să lucreze cu tineri și să constate lipsa de perspective practice și îndrumarea necesară, în ciuda talentului și dorinței acestora. Din dorința de a produce o schimbare, de a le fi sprijin tinerilor și de a da mai departe experiența și expertiza acumulată, antreprenorul a lansat, în toamna anului 2023, programul într-o formă pilot și în martie, anul curent, a lansat UP Generation.
Cori Cimpoca, fondatoarea agenției de cercetare MKOR, antreprenor cu peste 15 ani de experiență de business și mentor în programele UP Generation, adaugă: „Aceasta nu este prima cercetare pe care o realizăm în rândul reprezentanților Generației Z, iar datele ne confirmă și de această dată că tinerii își doresc să fie pregătiți mai bine pentru provocările reale ale vieții personale sau profesionale. Interesul lor pentru dezvoltare dincolo de ceea ce oferă școala ne bucură și ne dă speranță, mai ales că, la rândul nostru, ne căutăm constant colegi bine pregătiți. Suntem încântați că am avut oportunitatea de a realiza acest studiu și că există un program precum UP Generation, care răspunde acestor nevoi critice. Personal, mă implic ori de câte ori este nevoie ca mentor, deoarece cred cu tărie în potențialul tinerilor și în importanța sprijinirii acestora pentru a-și atinge obiectivele”.
3 niveluri de pregătire: pentru viață, carieră și business
Munca în echipă, comunicarea, controlul emoțiilor, gândirea critică, luarea deciziilor, mindset, autocunoașterea – acestea sunt doar câteva dintre abilitățile ce se antrenează în programul deja lansat. Viziunea întregului proiect transformator aparține Monicăi Florea, care împreună cu o echipă de psihologi, psihopedagogi, traineri, antreprenori și profesioniști în diverse industrii au contribuit la configurarea acestuia ca să servească nevoilor generației actuale, contextului social și de business actual, dar și viitorului.
UP Generation este structurat pe trei niveluri: pregătirea pentru viață – prin Life Skills Pro (program de mentorat adresat tinerilor cu vârste între 16-25 ani), pregătirea pentru carieră și business – prin Business Pro (program de mentorat derulat pe o perioadă de un an, adresat tinerilor de + 20 de ani). Anul al treilea vizează lansarea unui business personal (program de mentorat pentru tinerii de +23 de ani). De asemenea, prin programul Dezvolio, este facilitată alegerea traiectoriilor educaționale, vocaționale și de carieră, care completeaza perspectiva de viață și de carieră a tinerilor.
Proiectul oferă posibilitatea tinerilor de a întâlni antreprenori și profesioniști din diverse domenii și de a se dezvolta alături de tineri preocupați de viitorul lor.
UP Generation a debutat cu lansarea Life Skills Pro, singurul program de mentorat din România care îi înzestrează pe tineri cu abilitățile vitale pentru viață. Primul modul a demonstrat deja un impact profund asupra tinerilor, așa cum reiese din testimonialele participanților: îmbunătățirea performanțelor personale și profesionale, abilităților de comunicare și dorința de a rămâne în țară, dezvoltarea încrederii în sine și în ideile proprii, recunoașterea emoțiilor și confruntarea lor etc. Urmează să fie lansate alte programe care să formeze tinerii pentru a deveni antreprenori sau specialiști în management, marketing, vânzări, HR, digitalizare.
Viziunea pe termen lung este ca UP Generation să devină un proiect de țară, care să implice sistemul educațional și mediul de afaceri, pentru ca peste un milion de tineri să deprindă abilitățile de viață și de carieră, care să le ofere o altă perspectivă ajutându-i să se dezvolte spre atingerea potențialului de care dispun.
Metodologie studiu
Metodă de cercetare: Sondaj de opinie online (CAWI). Eșantion: N=800, aleatoriu, stratificat, reprezentativ național pe criterii de gen și distribuție geografică. Target: Bărbați și femei, cu vârsta cuprinsă între 16-24 ani, din toate regiunile de dezvoltare ale țării. Perioadă: mai 2024
Despre UP Generation
UP Generation reprezintă un program educațional transformator dedicat liceenilor, studenților și absolvenților universitari, având ca scop echiparea acestora cu abilități profesionale și personale care să-i conducă spre succes. Fondat de Monica Florea, antreprenor cu +25 de ani de experiență în business, UP Generation își propune să contribuie la dezvoltarea noii generații. Mai multe detalii despre program: www.upgeneration.ro.
Despre MKOR
MKOR este o agenție de cercetare de piață inovatoare, care combină experiența practică în afaceri, know-how-ul la nivel MBA și expertiza de top pentru a oferi o înțelegere aprofundată a mediului de business. În activitatea sa, MKOR acoperă toate tipurile de cercetare și oferă o flexibilitate crescută clienților săi, cu scopul înțelegerii și livrării celor mai detaliate perspective asupra pieței. MKOR dezvoltă o serie de proiecte de cercetare proprii, care pot fi parcurse gratuit: https://mkor.ro/studii-piata-proprii/