Securitatea energetică a României poate fi periclitată de lipsa investițiilor în capacități de generare a energiei electrice

Date:

Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) transmite un semnal de alarmă cu privire la importanța  deblocării cadrului legislativ pentru a stimula investițiile în noi capacități de producere a energiei  electrice prin asigurarea dreptului investitorilor de a semna contracte bancabile negociate pe termen  lung, în afara pieței centralizate.  

CDR apreciază că prin adoptarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 74/2020 care a dispus  completarea alineatului (2) al Articolului 23 din Legea Energiei în vederea instituirii acestui drept pentru  noile capacități de producție de energie electrică puse în funcțiune după 1 iunie 2020, s-a început procesul  de aliniere și concordanță a legislației primare din România cu prevederile Regulamentului (UE) 943/2019,  obligatorii si direct aplicabile deja de la 1 ianuarie 2020.  

Cu toate acestea, constatăm că proiectul de lege (L321/2020) adoptat de Senatul României în data de 10  iunie 2020 și înregistrat la Camera Deputaților pentru dezbatere și adoptare (PL-x 364/12.06.2020) abrogă  această prevedere, în loc să o extindă necondiționat la toți participanții la piața de energie electrică și  indiferent de anul punerii in funcțiune a capacităților de producție, fapt ce creează un risc major de  acutizare a blocajului din ultimii 8 ani, mai ales în condițiile în care situația investițiilor în sector este încă  stagnantă.  

Deși, în conformitate cu interpretarea ANRE a prevederilor Regulamentului (UE) 2019/943, prin ordin al  președintelui ANRE se instituie acest drept, începând cu 1 aprilie 2020, cel putin pentru toți participanții  la piața de energie electrică care încheie astfel de contracte pentru perioadă de livrare mai mare de 1 an,  în continuare suntem foarte îngrijorați de faptul că la nivel de Parlament nu există niciun fel de  disponibilitate de a alinia și corela prevederile Legii nr. 123/2012 cu cele ale Regulamentului (UE)  943/2019 în sensul acordării acestui drept tuturor participanților la piață și fără alte îngrădiri legislative. 

CDR urmărește cu atenție evoluția fluxurilor investiționale în economia românească, context în care  atrage atenția asupra lipsei de investiții private într-unul dintre principalii piloni strategici ai economiei – domeniul generării energiei electrice. Practic, în ultimii ani investițiile private în acest sector s-au diminuat  dramatic până aproape de zero. 

Parcul de generare a energiei electrice din surse convenționale în România este îmbătrânit și are nevoie  de investiții masive de capital. Importante capacități instalate se apropie de termenul de retragere din  exploatare din motive de vechime, conformitate cu legislația europeană de mediu sau performanță  economică. O sursă de finanțare importantă pentru substituirea acestora, capitalul privat, întâmpină însă  obstacole insurmontabile originate de cadrul legislativ în vigoare. 

Acest blocaj poate genera amenințări la adresa securității energetice a României, în condițiile în care  realizarea unui nou proiect, de la stadiul de analiză de fezabilitate la punerea în funcțiune depășește  valorile caracteristice termenului mediu. De exemplu, proiectele declarate prioritare în propunerea de  strategie energetică a României necesită peste 5 ani între momentul deciziei de investire și momentul  punerii în funcțiune. 

În ultimii ani, CDR a transmis semnale de îngrijorare legate de efectele puternic negative ale unor  prevederi din legislația primară, care practic au descurajat aproape în totalitate investițiile private și  intențiile unor instituții financiare de a sprijini asemenea investiții. Articolele 23 și 28 din Legea Energiei  Electrice și Gazelor Naturale nr. 123/2012 elimină posibilitatea semnării de acorduri contractuale  negociate bilateral, utilizate drept instrumente de garantare pentru obținerea de finanțare pentru  proiecte noi. Deși au fost transmise numeroase semnale pe multiple canale către factorii de decizie – legiuitori, membri ai executivului și reglementatori – asistăm în continuare la un blocaj generat de  prevederi legale restrictive nejustificate. Această stare de fapt descurajează finanțarea de terță parte și  inițiativa privată în domeniul producerii energiei electrice atât din surse convenționale cât și din surse  regenerabile de energie. 

CDR reiterează mesajul că încercările de remediere a acestui blocaj prin modificări ale cadrului de  reglementare secundar sau prin platforme de tranzactionare pe piețe centralizate nu sunt suficiente  pentru a oferi soluții convenabile pentru investitori și finanțatori privați, fiind necesară o revizuire a  prevederilor legislației primare. 

În absența unor măsuri reale, consecința pe termen mediu va fi o capacitate de generare instalată  insuficientă, cu impact direct asupra securității energetice a României. 



Despre Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR) 

CDR este o inițiativă privată construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor  săi și reunește organizații cum sunt Camera Americană de Comerț în România (AmCham), Camera  Franceză de Comerț în România (CCIFER), Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de  Comerț și Industrie Română-Germană (AHK), Romanian Business Leaders (RBL), Consiliul Investitorilor  Străini (FIC), Confederația Patronală Concordia (CPC) şi Consiliul Naţional al Ȋntreprinderilor Private Mici  şi Mijlocii din România(CNIPMMR). 

Membrii CDR contribuie voluntar cu resursele și expertiza necesară formulării unor opinii comune cu  privire la politici publice cu impact asupra mediului de afaceri. Companiile reprezentate de cele 25 de  organizații de afaceri membre CDR angajează peste un milion de oameni și generează aproximativ 50%  din PIB.  

Scopul CDR este de a oferi o bază coerentă pentru consultare cu Guvernul și alte instituții publice pe teme  care au impact asupra climatului economic și de afaceri din România.  

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Sectorul turistic se așteaptă la un 2024 puternic 

Turismul internațional este așteptat să recupereze în 2024 pe...

HIDROELECTRICA: Barajului Izvorul Muntelui – în perfectă siguranță după seism

În data de 28 martie 2024, în regiunea Moldova,...

Prevenirea fraudei: investiție-cheie pentru succesul businessului

de Denisa Simion (foto), Manager, Consultanță Financiară, Servicii Corporate...

OMNIASIG a plătit daune în baza polițelor de sănătate aproximativ  47 milioane de lei în 2023

OMNIASIG Vienna Insurance Group a plătit pentru cele aproximativ...