Studiu Accenture: Aproape o treime dintre cele mai mari companii europene listate la bursă s-au angajat să atingă obiectivul Net Zero până în 2050

Date:

Companiile cu un obiectiv net zero au redus emisiile în medie cu 10% în ultimul deceniu. Cele fără un obiectiv au înregistrat o creștere a emisiilor.

Angajamentele pentru protecția mediului au accelerat în ultimii doi ani, aproape o treime (30%) dintre cele mai mari companii europene listate la bursă s-au alăturat inițiativei Net Zero, pentru a elimina emisiile de gaze de seră până în anul 2050, potrivit unui nou studiu realizat de Accenture (NYSE: ACN).

Studiul, intitulat „Reaching Net Zero by 2050,” a analizat date de la peste 1.000 de companii incluse în marii indici bursieri din Europa și arată că stabilirea de obiective ajută la accelerarea tranziției la Net Zero – adică atunci când o companie își reduce emisiile de CO2 și alte gaze cu efect de seră (GES) la zero sau compensează pentru a realiza un echilibru între cantitatea de emisii de GES produse și cantitatea eliminată din atmosferă. În ultimul deceniu, companiile cu un obiectiv net zero și-au redus în medie emisiile cu 10%, iar cele fără obiective au înregistrat emisii în creștere.

Companiile listate din Marea Britanie au fost cele mai predispuse la stabilirea unei date țintă net zero, 37% dintre acestea făcând acest lucru, acoperind emisiile din domeniile de aplicare 1, 2 și 3*, în comparație cu 27% în Germania și 18% în Franța. 

Majoritatea companiilor incluse în studiu estimează ca dată pentru atingerea obiectivului anul 2043. Astfel, în Marea Britanie anul țintă este 2043, în Germania 2044, în Franța 2044, în Italia 2041, iar în Spania 2042. Companiile din industriile cu emisii ridicate de dioxid de carbon – precum petrol și gaze și produse chimice – au stabilit termene în jurul anului 2050, în timp ce majoritatea companiilor din sectorul de servicii vizează anul 2035.

„Comunitatea de afaceri europeană este mai implicată ca niciodată în cursa către zero, numărul companiilor care își stabilesc obiective public a crescut în ultimii doi ani”, a declarat Jean-Marc Ollagnier, CEO Accenture Europa.
„Și după cum arată studiul nostru, obiectivele funcționează. Net zero ar trebui să fie gestionat ca orice prioritate strategică de afaceri: Stabilirea unor obiective clare pentru a conduce întreaga organizație în aceeași direcție și monitorizarea progresului pentru a corecta traiectoria, după caz. Publicarea obiectivelor contribuie, de asemenea, la crearea impulsului colectiv necesar, întrucât companiile nu pot rezolva singure acest lucru.”

În ritmul actual, doar 5% dintre companii pot atinge obiectivele

Cu toate acestea, raportul a constatat că doar o companie din 20 (5%) dintre cele care fac obiectul studiului sunt pe drumul cel bun pentru a-și atinge obiectivele net zero în cadrul propriilor operațiuni, acoperind emisiile din domeniile de aplicare 1 și 2, dacă continuă ritmul de reducere a emisiilor pe care l-au atins între 2010 și 2019, și doar 9% dintre acestea își pot îndeplini obiectivul în anul 2050. Companiile care au realizat o reducere modestă a emisiilor din 2010 – adică o reducere de 0-5% pe an – pot atinge în continuare un nivel net zero în operațiunile lor înainte de jumătatea secolului, dacă își dublează ritmul de reducere a emisiilor până în 2030 și îl triplează până în 2040.

„Deși numărul de obiective nou stabilite este liniștitor, este încă clar că organizațiile nu se mișcă suficient de repede”, a declarat Peter Lacy, CRO (Chief Responsibility Officer) și global lead Sustainability Services Accenture.
„Cu COP26 la doar câteva zile distanță, companiile și guvernele din toată lumea trebuie să-și concentreze eforturile asupra unor acțiuni concrete care urmează obiective solide pentru a face față provocării cu care se confruntă lumea noastră de a ajunge la net zero până la jumătatea secolului și de a menține încălzirea globală la 1,5°c.”

Raportul sugerează soluții specifice și etape intermediare spre net zero pentru anumite industrii, inclusiv industria auto, industria chimică, construcții, finanțe, retail și transport.

De asemenea, studiul arată că șapte industrii – în special în sectoarele serviciilor, cum ar fi serviciile profesionale, informațiile și comunicațiile – se vor afla pe drumul cel bun spre net zero în operațiunile lor până în 2050 dacă vor dubla ritmul de reducere a emisiilor în următorul deceniu, iar apoi vor accelera cu încă 50% până la 70% în următorii 10 ani. Va fi nevoie de o accelerare mai radicală pentru cinci sectoare reprezentând 42% din gazele cu efect de seră emise de toate companiile din eșantionul de cercetare – auto, construcții, producție, petrol și gaze, transport și depozitare – pentru a ajunge la net zero până la jumătatea secolului.

„Net zero până în 2050 – să nu mai vorbim mai devreme – va fi fezabil doar cu acțiuni rapide și decisive în acest deceniu. Constatările noastre arată că este posibil, dar numai dacă companiile europene acționează acum”, a spus Ollagnier. „Soluțiile diferă în funcție de industrie și companie și toate au puncte de plecare, oportunități și provocări diferite. În unele industrii, tehnologiile necesare sunt disponibile și vor trebui să fie scalate rapid. În altele, ele vor trebui inventate. Cu toate acestea, pentru a ajunge acolo, toate companiile vor face ca reinventarea să devină normă, condusă de inovarea tehnologică, colaborare, noi modele de afaceri și reglementări favorabile.”

Pentru mai multe informații, vă rugăm să vizitați: Reaching Net Zero by 2050.

_________________

* Emisiile din domeniul de aplicare 1 sunt emisii directe de gaze cu efect de seră din resurse controlate și deținute de companie. Emisiile din domeniul de aplicare 2 sunt emisii indirecte de la generarea de energie cumpărată de la un furnizor de utilități – adică electricitate, abur, încălzire și răcire consumate de compania raportoare. Emisiile din domeniul de aplicare 3 sunt toate emisiile indirecte care apar în lanțul valoric al unei companii.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Top 10 motive pentru care totul electric este o idee proastă

Politicienii și oficialii guvernamentali de la fiecare nivel par...

Boeing pierde teren în fața Airbus, dar transportul aerian își revine

După pandemie, sectorul transportului aerian a revenit în forță,...