Studiu Reveal Marketing Research: Urmează cea mai grea iarnă. Jumătate dintre români se tem că nu își vor putea încălzi locuința

Date:

  • 58% dintre români declară că le va fi foarte greu să achite facturile pentru utilități în iarna care urmează, iar 50% sunt îngrijorați că nu vor reuși să încălzească locuința.
  • Soluțiile pe care românii le iau în calcul pentru sezonul rece sunt reducerea consumului produselor neesențiale (50%), reducerea consumului de energie electrică (48%) și apelarea la îmbrăcăminte groasă în casă (42%).
  • Peste jumătate (53%) dintre românii care beneficiază de ajutorul pentru încălzirea locuinței oferit de stat declară că acesta este insuficient pentru acoperirea cheltuielilor cu utilitățile.

Într-un context marcat de inflație, criză energetică și inevitabil scumpiri, Reveal Marketing Research a realizat un studiu reprezentativ la nivel național, pentru a afla cum se pregătesc românii pentru sezonul rece care ”bate” la ușă.

Creşterea preţurilor este cea mai mare
îngrijorare a românilor la acest sfârșit de an

Scumpirile îi îngrijorează pe români mai mult decât alte neliniști din cadrul societății. 40% dintre români declară că valoarea facturii pentru energia electrică sau gazele naturale este cel mai mare motiv de neliniște pentru perioada următoare, iar 25% se declară îngijorați de creșterea prețurilor pentru articolele de bază.

Pe de cealaltă parte, doar 13% dintre respondenți se declară îngrijorați de extinderea conflictului de la granițele României, 10% de nivelul corupției din țară, iar cei mai puțini, 5%, mai sunt îngrijorați de un nou val al pandemiei Covid-19.

În ceea ce privește percepțiile românilor cu privire la iarna care urmează, ne confruntăm cu o situație extrem de îngrijorătoare. 58% dintre români declară că le va fi foarte greu să achite facturile pentru utilități, într-o măsură mult mai mare tinerii între 25 și 34 de ani (64%). Jumătate dintre respondenți declară chiar că sunt îngrijorați că nu vor reuși să își încălzează locuința, iar 48% se așteaptă să existe întreruperi de furnizare a căldurii datorate infrastructurii vechi.

Dacă ne îndreptăm atenția către comportamentele de consum și utilizare a utilităților, 58% dintre români declară că temperatura din casă va fi mai mică în iarna aceasta decât în anii anteriori, cu precădere tinerii între 25 și 34 de ani (71%). Jumătate dintre respondenți vor folosi mai multe metode de încălzire a locuinței, iar 32% iau în calcul chiar deconectarea de la serviciul public de termoficare.

Nivelul de optimism este extrem de scăzut în rândul românilor, doar 18% dintre aceștia declarându-se optimiști, în timp ce 43% sunt mai degrabă pesimiști cu privire la nivelul de trai pentru iarna care urmează. La o privire mai atentă observăm că cei mai pesimiști sunt cei cu vârste cuprinse între 45 și 55 de ani (52%).

Românii au început deja să se pregătească de facturi record în această iarnă, iar economisirea este cuvântul de ordine

Costurile crescute cu utilitățile au determinat schimbări în comportamentul de consum și cumpărare. 55% dintre români declară că au renunțat să mai cumpere produse care nu sunt esențiale, într-o măsură semnificativ mai mare persoanele de peste 65 de ani (65%). 18% declară că și-au reînnoit contractul cu furnizorul de energie sau gaze naturale pentru a obține un preț mai bun, iar 13% că au schimbat chiar furnizorul. Doar 22% dintre români declară că nu au luat până în prezent măsuri pentru a se pregăti pentru iarna care urmează.

Referitor la soluțiile pe care românii le iau în calcul pentru sezonul rece, 48% declară că vor reduce consumul de energie electrică, într-o măsură semnificativ mai mare bărbații (53%), dar mai ales persoanele peste 65 de ani (72%).

Pe de altă parte, 42% dintre români sunt pregătiți să se îmbrace mai gros în casă, iar 29% vor opri încălzirea în camerele neutilizate și vor folosi apa la o temperatură mai scăzută.

Centrala termică electrică este cea mai costisitoare metodă de încălzire a locuinței

Centrala termică pe gaze naturale este considerată a fi cea mai puțin costisitoare metoda de a încălzi locuința (43%). Un aspect aparte îl reprezintă perspectiva tinerilor între 18-34 ani, un sfert dintre aceștia considerând soba/ șemineul pe lemne cea mai ieftină soluție, comparativ cu doar 16% dintre cei peste 34 ani.

Pe de altă parte, centrala termică electrică este percepută ca fiind cea mai puțin economică metodă de încălzire a locuinței (9%).

În prezent, 28% dintre români declară că intenționează să își schimbe, în următorul an, metoda de încălzire a locuinței, în special cei care folosesc o centrală termică electrică (58%) sau pe lemne (52%).

Ajutorul pentru încălzirea locuinței oferit de stat acoperă o parte prea mică din cheltuieli

17% dintre români declară că beneficiază de ajutorul oferit de stat pentru încălzirea locuinței. Tinerii între 18-24 de ani (24%) și persoanele peste 55 de ani (22%) beneficiază într-o măsură mai mare de acesta.

Cei care beneficiază de acest ajutor din partea statului îl văd benefic într-o măsură foarte mică, doar 16% dintre aceștia considerând că acoperă cheltuielile cu încălzirea într-o măsură mare. Peste jumătate dintre români, îndeosebi cei tineri – 18-24 ani (61%) și cei între 45 și 55 de ani (73%), consideră că ajutorul pentru încălzirea locuinței oferit de stat nu este suficient.


_________________

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 13 ani companii din România și Europa.

Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 19-24.10.2022 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1003 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

*** Datele aparțin companiei de cercetare de piață Reveal Marketing Research și sunt utilizate pentru punerea în context a studiilor comerciale realizate în viitor pentru clienții companiei.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Cometex inaugurează cel de-al 11-lea parc comercial din rețeaua sa în orașul  Hunedoara 

Cometex, companie dezvoltatoare de parcuri comerciale deschide pe 28...

Prelungirea plafonării primelor RCA nu este un „medicament minune”

Industria de asigurări a luat nota cu profunda...

Digitalizarea raportărilor fiscale – etapele anului 2024. Ce schimbări apar la e-Factura?

de Victoria Dobre, Senior Manager și Ștefan Machidon,...

Costul proprietății – mai scump din 2025 pentru toți. De ce și cum?

de Alex Milcev, Partener, liderul departamentului Asistență fiscală și...