Topul serviciilor publice municipale

Date:

Serviciile asigurate de administrațiile publice locale pentru funcționarea domeniilor educație, managementul deșeurilor și transport public au fost analizate de Societatea Academică din România și Asociația Act For Tomorrow în perioada septembrie 2021-mai 2022 și sintetizate în „Raportul național de diagnoză privind calitatea serviciilor publice municipal”. A fost analizată activitatea în 47 de unități administrativ-teritoriale (municipii reședință de județ și primăriile de sector din București), folosint informații primite, informațiile culese de pe site-urile primăriilor, din presa locală și alte site-uri relevante. Câștigătorii pe categorii, cu motivația oferită de realizatorii raportului asupra fiecărei ierarhizări, sunt:

Categoria transport
– locul 1 Timișoara (92 de puncte)
– locul 2 București și Cluj-Napoca (88 de puncte)
– locul 3 Sibiu (86 de puncte)

„Au fost oferite punctaje pentru (a) Numărul de staţii de călători raportat la numărul de locuitori ai municipiului, (b) Existența terminalelor / staţiilor de transport public intermodale, (c) Nivelul de deservire metropolitan, (d) Acordarea de subvenţii şi facilităţi pentru grupurile vulnerabile, (e) Dotarea infrastructurii şi serviciului de transport public cu mijloace nesesare nevoile grupurilor vulnerabile (ex. persoane cu dizabilităţi), (f) Gradul de satisfacţie al utilizatorilor de transport public la nivelul UAT, (g) Existența unei metodologii de stabilire a Indicelui de Satisfacţie a Pasagerilor sau de de monitorizare şi evaluare a operatorilor de transport, (h) Modalităţi de consultare a programelor de călătorie. (vezi Grafic Transport de mai jos)

Grafic Transport

O parte dintre unitățile administrativ-teritoriale din România se prezintă decent în ceea ce privește sistemele și serviciile de transport public. Multe dintre ele sunt într-o situație acceptabilă, iar o parte nu sunt unde ar trebui să fie din punct de vedere al calității sistemului și serviciilor.


Pentru îmbunătățire a calității serviciilor de transport public au fost recomandate (1) implementarea unor măsuri precum extinderea şi simplificarea reţelei de transport public, (2) modernizarea infrastructurii şi creşterea confortului întregii călătorii cu mijloacele de transport, (3) creşterea gradului de accesibilitate pentru toate persoanele, în special pentru persoanele cu nevoi speciale, (4) îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii în staţii şi în interiorul vehiculelor pentru călători şi şoferi, precum şi pentru echipamentele de infrastructură.”

Categoria gestionarea deșeurilor
– locul 1 Sibiu (71 de puncte)
– locul 2 Oradea (70 de puncte)
– locul 3 Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc şi Iaşi (63,5 puncte)

„Au fost oferite punctaje pentru (a) asigurarea colectării separate pe fracții, (b) îndeplinirea țintelor de reciclare la nivel de municipalitate, (3) implementarea instrumentului Plătește pentru cât arunci, (4) informarea și educarea cetățenilor. (vezi Grafic Deșeuri mai jos)

Grafic Deșeuri

În România, toate reședințele de județ au dificultăți în gestionarea deșeurilor, multe dintre acestea nerespectând legislația minimă. Nicio reședință de județ nu s-a apropiat de punctajul maxim de 100 de puncte acordat conform metodologiei, iar mai puțin de jumătate au obținut un scor peste media de 35,9. În timp ce Sibiu, Oradea, Sfântu Gheorghe, Miercurea-Ciuc, Iași se numără printre UAT-urile care respectă legislația într-o mare măsură și fac eforturi pentru a crește calitatea și performanța serviciilor publice, există primarii precum Slatina, Brăila, Târgoviște, Sector 4 și Sector 5 București, în care colectarea deșeurilor se realizează la un nivel deficitar, minimal din punct de vedere al respectării legislației și bunelor practici. Mai mult, cele 47 de municipii studiate au însumat, în 2020, penalități în cuantum de 50.616.928 lei (sursă date AFM).”

Categoria educație:
– locul 1 sectorul 2
– locul 2 Sibiu și Oradea;
– locul 3 Pitești și Târgoviște

„Au fost oferinte punctaje pentru (1) Acordarea burselor școlare, (2) Asigurarea pazei în unitățile de învățământ, (3) Acordarea fondurilor destinate cabinetelor medicale, internatelor și căminelor școlare, (4) Finanțarea cheltuielilor cu investițiile în școli, (6) Accesibilizarea unităților de învățământ pentru elevii cu dizabilități locomotorii. (vezi Grafic educație mai jos)

Grafic educație

Printre deficiențele constatate: (1) 4 unități administrativ teritoriale nu aveau la nivelul lunii aprilie 2021 o hotărâre de consiliu local aprobată în condițiile legii, în vederea stabilirii cuantumului și numărului burselor școlare, deși Guvernul alocă bani din sume defalcate din TVA pentru plata burselor la cuantumul minim (100 lei), (2) 7 municipii ori refuză să asigure paza unităților școlare, ori chiar neagă faptul că au această responsabilitate, (3) 13 municipii nu asigură sumele necesare în vederea funcționării cabinetelor de medicină școlară generală sau asistență stomatologică, (4) Doar 9 UAT-uri respectă obligația legală de a acorda subvenții pentru cantinele și internatele școlare, restul de 38 încălcându-și această obligație prevăzută de Legea educației naționale nr. 1/2011.”


Inițiatorii subliniază că „proiectul Cetățeni activi pentru servicii publice de calitate la nivel local este derulat de Societatea Academică din România, în parteneriat cu Asociația Act For Tomorrow și Vellenes Felles organisation cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este creșterea capacității de mobilizare și implicare civică, în special în rândul tinerilor, prin dezvoltarea unui set de metode și instrumente de monitorizare și advocacy în vederea îmbunătățirii calității serviciilor de transport public, educație și gestionare a deșeurilor furnizate de administrațiile publice locale din mediul urban. Pentru mai multe detalii despre clasamentul complet, concluzii, recomandări și best practices, accesați https://www.romaniacurata.ro/servicii-publice-locale/comunicare/”. 

 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Economia informală în România: context, cauze și efecte

de Prof. univ. dr. Cristian PĂUN,Academia de Studii Economice...

ASIGURĂRI. POLITICI PREZENTE ȘI VIITOARE

În cadrul conferinței „Asigurări. Politici prezente și viitoare” organizată...