Vot negativ al IMM-urilor față de ghidul solicitantui pentru activități productive

Date:

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) își susține punctul de vedere cu privire la modificarea Metodoligiei și criteriilor folosite pentru selectarea operațiunilor în cadrrul Programului Operațional Competitivitate 2014-2020 și la Ghidul solicitantului aferent acțiunii 4.1.1 Investiții in activități productive. CNIPMMR își declară votul negativ în cadrul CM POC, întrucât acestea nu țin cont de necesitățile reale ale IMM-urilor, necesități exprimate prin punctele de vedere transmise de CNIPMMR:

  1. Renunțarea la criteriul primul venit – primul servit. Conform GS, se vor finanța propunerile de proiecte în ordinea depunerii și care au un punctaj total ≥ 70 de puncte. Practic, va putea intra la finanțare un proiect cu 70 de puncte depus înaintea unui proiect cu 100 de puncte, cel din urmă riscând să rămână în afara bugetului. Acest mod de selecție a planurilor de afaceri nu va asigura calitatea proiectelor, competiția de fapt fiind dată de viteza de înscriere în platformă. De asemenea, această abordare poate conduce la blocarea platformei, încărcarea a zeci și sute de proiecte în câteva minute de la lansare, lucru care nu este corect față de toți care doresc să se înscrie în acest apel de proiecte.
  2. Valoarea maximă a ajutorului de stat de 1.000.000 euro reduce în mod considerabil numărul potențialilor beneficiari. Având în vedere efectele pandemiei Covid-19 asupra unui număr extrem de mare de IMM-uri, este oportună diminuarea valorii maxime a ajutorului financiar nerambursabil la 200.000 euro pentru a avea posibilitatea sprijinirii unui număr mai mare de IMM-uri. Astfel, vor putea fi sprijinite minim 1792 de IMM-uri comparativ cu 358 de IMM-uri conform propunerii din GS.
  3. Corelarea valorii maxime a AFN cu indicatorii financiari ai aplicantului. Spre exemplu, valoarea maximă a AFN să fie mai mică sau egală cu dublul cifrei de afaceri pentru anul 2019. Acest lucru va asigura selecția unor beneficiari care au capacitatea tehnică și financiară să asigure implementarea planurilor de afaceri. Nu este corect ca beneficiari care îndeplinesc criteriile de eligibilitate, dar au o cifră de afaceri în 2019 de 100 de lei și în 2020 de 50 de lei să poată aplica pentru un grant de 1 milion de euro, acesta neavând nici experiență, nici capacitate tehnică și nici capacitate financiară.
  4. Eliminarea studiului de fezabilitate la depunerea cererii de finanțare și solicitarea autorizației de construire la semnarea contractului de finanțare. Astfel, AM POC se poate asigura de faptul ca proiectele care includ construcții vor finaliza implementarea planurilor de afaceri în timp util. Rezilierea contractului de finanțare la 6 luni de la semnare dacă nu se prezintă autorizația de construire va conduce la pierderea acelor bani, nemaiputând fi alocați altor beneficiari.
  5. Grila de punctaj este excesivă în ceea ce privește scăderea cifrei de afaceri și procentele pentru investițiile verzi”.

Referitor la Ghidul solicitantului aferent Acțiunii 4.1.1 – Investiții în activități productive, CNIPMMR adresează o scrisoare Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, AM POC, „în scopul clarificării anumitor aspecte ce țin de scrierea, depunerea, evaluarea și implementarea proiectelor de investiții în cadrul Acțiunii 4.1.1”. De asemenea, CNIPMMR transmite „câteva observații și propuneri de îmbunătățire a Ghidului solicitantului, astfel încât acesta să răspundă într-o măsură cât mai mare necesităților reale ale potențialilor beneficiari:

  1. Existența unei perioade de minimum 30 de zile între data publicării ghidului solicitantului final și lansarea apelului de proiecte. Având în vedere complexitatea documentației necesare pentru depunerea unui proiect, precum și criteriul actual primul venit – primul servit cu condiția obținerii a minim 70 de puncte, este necesară o perioadă de minim 30 de zile în care aplicanții să se poată documenta și depune proiecte calitative.
  2. Valoarea maximă a ajutorului de stat

Valoarea maximă a ajutorului de stat de 1.000.000 euro reduce în mod considerabil numărul potențialilor beneficiari. Având în vedere efectele pandemiei Covid-19 asupra unui număr extrem de mare de IMM-uri, este oportună diminuarea valorii maxime a ajutorului financiar nerambursabil la 200.000 euro pentru a avea posibilitatea sprijinirii unui număr mai mare de IMM-uri. Astfel, vor putea fi sprijinite minim 1792 de IMM-uri comparativ cu 358 de IMM-uri conform propunerii din GS.

  1. Valoarea minima a AFN să fie de de 50.000 euro.
  2. Desemnarea unui responsabil cu protecția datelor cu caracter personal

Proiectele care vor fi depuse în cadrul acestui apel reprezintă proiecte de investiții și nu unul care implică activități cu resurse umane. Toate organizațiile, prin legislația în vigoare, sunt obligate să respecte Regulamentul General de Protecție a Datelor în funcție de activitatea pe care o desfășoară și tipul de date pe care le colectează. Astfel, considerăm că cerința din GS este excesivă și atrage costuri pentru IMM-uri, costuri care nu sunt eligibile.

  1. Clarificarea aspectului dacă proiectul se poate implementa într-un singur punct de lucru, o singură regiune sau acesta poate fi implementat în mai multe puncte de lucru și mai multe regiuni.
  2. Sunt necesare clarificări suplimentare cu privire la investițiile în coformitate cu prevederile Anexei I din propunerea de Regulament delegat al comisiei de completare a Regulamentului 2020/852 al Parlamentului European (obiectivele de mediu). 
  3. Având în vedere faptul că din criteriile avute în vedere la evaluarea tehnică și financiară nu face parte evaluarea calitativă a cererii de finanțare, planului de afaceri și previziunilor financiare, considerăm imperios necesară simplificarea la maximum atât a cererii de finanțare, cât și a planului de afaceri și a previziunilor financiare. O documentație vastă și detaliată are sens doar în contextul evaluării calitative a cererii de finanțare. Având în vedere faptul că criteriile calitative sunt unele subiective, nu recomandăm introducerea unor criterii calitative ale planului de afaceri.
  4. Recomandăm realizarea unui tutorial video cu etapele completării cererii de finanțare, astfel încât un antreprenor să își poată realiza și depune singur un proiect fără a fi necesară apelarea la un consultant.

Procesul de evaluare și selecție

  1. Conform GS, Se vor finanța propunerile de proiecte în ordinea depunerii și care au un punctaj total ≥ 70 de puncte. Acest lucru este similar principiului primul venit – primul servit, fiind o condiție de eligibilitate obținerea unui punctaj minim de 70 de puncte. Practic va putea intra la finanțare un proiect cu 70 de puncte depus înaintea unui proiect cu 100 de puncte, cel din urmă riscând să rămână în afara bugetului. Propunerea CNIPMMR este ca finanțarea să fie acordată în ordinea descrescătoare a punctajului, astfel încât să fie finanțate proiectele cu cele mai mari punctaje, acestea având o valoarea adăugată mai mare și fiind mai bune din punct de vedere calitativ și al eficienței.
  2. Eliminarea criteriului b „Investiție de minim 20% din valoarea proiectului în conformitate cu prevederile Anexei I din Propunerea de Regulament delegat al comisiei (UE) de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului privind stabilirea criteriilor tehnice de screening pentru determinarea condițiilor în care o activitate economică se califică ca contribuind în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau adaptarea la schimbările climatice și pentru a stabili dacă acea activitate economică nu cauzează nici un prejudiciu semnificativ oricăruia dintre celelalte obiective de mediu”. Acesta este un criteriu neclar atât pentru potențiali beneficiari, consultanți, cât și evaluatori. În plus, considerăm că punctarea acestui criteriu pentru investiții mai mari de 90% din valoarea totală a proiectului reprezintă un exces. Considerăm că trebuie menținută drept condiție de eligibilitate pragul de 20% dacă aceasta este o condiție impusă de regulamentele UE, nefiind un criteriu punctat în evaluarea tehnică și financiară.
  3. Propunerea CNIPMMR pentru criteriile avute în vedere la evaluarea tehnică și financiară și punctajul acordat pe fiecare criteriu în parte  este următoarea:

1)    Investiția este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) – 10 puncte: 

•    Sold negativ – 10 puncte;

•    Sold pozitiv – 0 puncte 

2)    Scăderea Cifrei de Afaceri la 31.12.2020 față de 31.12.2019 –  10 puncte

•    ≥20% – 10 puncte;

•    ≥0% si < 20% – 5 puncte

•    < 0% – 0 puncte;

3. Previzionarea economico-finaniară ca urmare a implementării proiectului, la finalul celui de-al doilea exercițiu financiar complet, după implementarea investiției

3.1. Rata solvabilității generale (Active totale/Datorii totale)

  • ≥3 – 10 puncte
  • ≥2 si < 3 – 7 puncte
  • ≥1 si < 2 – 3 puncte
  • <1 – 0 puncte

3.2. Rata rentabilității financiare – ROE (Rezultat net/capitaluri proprii)

  • ≥7% – 10 puncte
  • ≥6% si < 7% – 7 puncte
  • ≥5% si < 6% – 3 puncte
  • <5% – 0 puncte

3.3. Creșterea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate – cifra de afaceri împărțită la numărul de angajați (anul de referință este 2019, iar numărul de angajați în anul 3 de sustenabilitate trebuie să fie cel puțin egal ca cel din anul 2019) – 10 puncte:

•    ≥15% – 10 puncte; 

•    ≥10% < 15% – 5 puncte;

•    < 10% – 0 puncte;

4. Capacitatea economico-financiară a solicitantului în exercițiul financiar 2019

4.1. Rata solvabilității generale (Active totale/Datorii totale)

  • ≥2 – 10 puncte
  • ≥1,5 si < 2 – 7 puncte
  • ≥1 si < 1,5 – 3 puncte
  • <1 – 0 puncte

4.2. Rata rentabilității financiare – ROE (Rezultat net/capitaluri proprii)

  • ≥5% – 10 puncte
  • ≥3% si <5% – 7 puncte
  • ≥1% si <3% – 3 puncte
  • <1% – 0 puncte

4.3. Rata de acoperire a finanțării nerambursabile (Cifra de afaceri 2019/Ajutor financiar nerambusabil)

  • ≥1 – 15 puncte
  • ≥0,8 și <1 – 10 puncte
  • ≥0,5 și <0,8 – 5 puncte
  • <0,5 – 0 puncte

5. Proiectul propune un produs/proces inovativ – 5 puncte 

•    DA – 5 puncte

•    NU – 0 puncte 

6. Proiectul contribuie la minimizarea la sursă a deșeurilor generate

•    DA – 5 puncte

•    NU – 0 puncte 

7. Proiectul prevede adaptarea infrastructurii, inclusiv a echipamentelor și utilajelor pentru accesul și operarea de către persoane cu dizabilități

•    DA – 5 puncte

•    NU – 0 puncte 

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

Energy Policy Group și WWF-România anunță lansarea oficială a proiectului RENewLand

Energy Policy Group (EPG) și WWF-România (Fondul Mondial pentru...

Locuri de muncă vacante

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Ilfov anunță...