Marile companii prelungesc birocrația proceselor de recrutare, în timp ce piața devine din ce în ce mai dinamică și favorabilă angajaților: 44% dintre candidați refuză prima ofertă de angajare

Date:

4 luni (!) până primești oferta de angajare. Față de anul 2021, când decizia internă în cadrul companiilor din România privind recrutarea unui candidat pentru o poziție de middle management se realiza într-un termen mediu de aproximativ
3 luni, în 2022 acesta a crescut în medie cu 33 de zile, ajungând la 4 luni.

În aceste condiții, din ce în ce mai mulți angajați renunță. Experiența îngreunată a procesului de recrutare îi determină pe mulți dintre candidați să renunțe la roluri, arată un studiu realizat de compania Arthur Hunt la finalul anului trecut, la nivelul marilor companii active în România.

Ritmul greoi de decizie al companiilor contrazice din ce în ce mai mult viteza și dinamica pieței: procentul candidaților care au refuzat prima oferta de angajare s-a ridicat în 2022 la 44%, față de 42% în anul precedent. Unii dintre candidați acceptă rolul abia după ce primesc a patra ofertă.

Față de anul 2021, când un proces de recrutare pentru un rol de middle management în marile companii active în România se finaliza într-o perioadă medie de 3 luni, în 2022 același proces a crescut în medie cu 33 de zile, ajungând la 4 luni, arată un studiu realizat de compania Arthur Hunt România la finalul anului trecut. În tot acest timp, candidații se retrag din cadrul proceselor de recrutare sau se reorientează în piață spre alte roluri, arată analiza.

Birocrația corporatistă și creșterea duratei de decizie internă privind recrutarea s-au aflat în disonanță cu dinamica pieței și fenomenul răzgândirii candidaților la primirea primei oferte, care a ajuns la un procent de 44% anul trecut, față de 42% în 2021. Acest fenomen s-a înregistrat în special în cazul candidaților din segmentul de vârstă de până în 40 de ani, în general pentru roluri financiare sau alte roluri specializate.

Spre exemplu, potrivit studiului Arthur Hunt, în domeniul bancar și financiar, doar 2 din 11 candidați au fost recrutați într-o perioadă de timp cuprinsă între 94 și 120 de zile, 6 candidați s-au retras din procesul de recrutare, iar restul au continuat până când au primit a doua sau a treia ofertă.

Sorin Roibu, Managing Partner Arthur Hunt Romania

„Companiile trebuie să își simplifice procesele interne de recrutare și să le adapteze la realitatea pieței muncii de azi. Acest ritm greoi de decizie duce la costuri suplimentare din partea companiilor, care sunt nevoite să reia procesele de recrutare de la început sau chiar la riscuri reputaționale majore. Pe segmentul analizat, de middle management, vorbim despre generația de vârstă de sub 40 de ani, care este una mai puțin empatică și mai tranzacțională. Dacă nu sunt mulțumiți de viteza de reacție sau de modul de răspuns al unei companii, acești candidați renunță, pentru că au opțiuni în piață. Iar în contextul unui nivel minim istoric al șomajului în România, vorbim cu siguranță despre o piață a angajaților, nu a angajatorilor”, declară Sorin Roibu, Managing Partner la Arthur Hunt România.

Există însă și companii care au simplificat procesul de recrutare, unele dintre acestea oferind autonomie de decizie managerului direct al departamentului, fără ca procesul să mai fie validat de structurile ierarhice superioare. Potrivit unor studii internaționale, 75% dintre candidați iau decizia de a continua un proces de recrutare în cadrul unei companii în funcție de experiența pe care o au cu angajatorul respectiv chiar în cadrul procesului de recrutare.

La nivelul anului trecut, doar 56% dintre candidați au acceptat și au dat curs primei oferte de angajare. În cazul celorlalți, care au refuzat prima ofertă, întreg procesul s-a reluat. În cazul proiectelor care au fost reluate, rata de succes în recrutare a fost ridicată, procentajul ajungând la 82%, subliniază specialiștii de la Arthur Hunt România.

În 2022, cât și în anii precedenți, companiile s-au confruntat cu mai multe valuri de incertitudine și au fost nevoite să își ajusteze succesiv strategiile de business, iar acest lucru s-a reflectat și în dinamica generală a pieței muncii. Resursa umană specializată rămâne indispensabilă pentru reziliență în condiții socio-economice dificile și pentru dezvoltarea unei companii, subliniază reprezentanții companiei.


Studiul „Perspectivele pieței muncii în 2023” a fost derulat pe întreaga durată a anului trecut și a inclus concluziile rezultate în urma tuturor proceselor de recrutare pentru roluri de middle management derulate de Arthur Hunt în România.

Arthur Hunt este una dintre companiile internaționale de top în domeniul consultanței în resurse umane. Prezentă în România din 2006, compania activează în domeniul executive search, consultanță de HR și management al proceselor de schimbare în cadrul organizațiilor medii și de mari dimensiuni.

Coperta revistei

spot_img

Editorial

spot_img
spot_img

Opinii și analiza

spot_img

Recomandate
Recomandate

MET Group venituri consolidate de 24,5 miliarde de euro în 2023

Compania elvețiană MET Group, furnizor de servicii energetice...

Sondaj eJobs x Up România: 41% dintre angajați sunt nemulțumiți și foarte nemulțumiți de actualul loc de muncă

Salariul, relația cu managerul și lipsa recunoașterii profesionale sunt...

Rottaprint, 7% mai mulți clienți internaționali în 2023 față de 2022

Compania Rottaprint, recunoscută drept „cea mai mare tipografie flexografică...