Claudiu Cazacu, XTB: Pompele de căldură – o soluție pentru a diminua efectele unei posibile crize energetice?

 

  • Eficiența energetică revine ca temă cheie, atunci când prețul energiei atinge vârfuri record, se reutilizează resurse foarte poluante, iar seceta amenință capacitățile hidro și nucleare.
  • Între modalitățile de a reduce factura energetică se află și „pompele de căldură”, care, deși denumite astfel, pot practic să răcorească vara și să încălzească iarna.
  • Pentru o companie japoneză din domeniul climatizării, cu o capitalizare de aproape 50 de mld. dolari, segmentul de pompe de căldură e în cea mai puternică creștere, constată Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România.
  • Se estimează o creștere a pieței pentru toți producătorii: în 2030 în Europa vor fi instalate 4 milioane de pompe anual. Cu un ritm de creștere de 20%, ar însemna că 1 din 3 sisteme de încălzire vor fi de tipul pompelor de căldură.
  • Investitorii pe termen lung vor lua, probabil, notă de trendul în derulare, fiind atenți, însă, și la riscurile induse de inflație și încetinire sau chiar recesiune pe termen scurt și mediu,se mai arată în analiza casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.

Europa experimentează una dintre cele mai fierbinți veri din istorie. 

Temperatura crește, însă, și la modul figurat: cu gândul la aprovizionarea cu energie și gaz natural din timpul iernii, consumatorii și autoritățile simt o presiune ridicată. 

Acum, pentru a menține condiții suportabile în locuințe și birouri, aparatele de aer condiționat sunt deschise la, sau aproape de maxim. 

Atunci când prețul energiei atinge vârfuri record, iar pentru a acoperi nevoia crescută de energie se utilizează inclusiv mai multe resurse foarte poluante, precum cărbunele, și seceta amenință să scoată din producție capacități hidro și nucleare, eficiența energetică revine ca temă cheie

Gazul natural a ajuns miercuri 205 EUR/MWh pe bursa din Olanda, în interiorul sesiunii, fiind însă la doar câteva procente de vârful record atins la scurt timp după intrarea trupelor ruse în Ucraina. 

În Germania, prețul pentru 1 MWh de energie a ajuns miercuri la un vârf de 619 EUR, deși media a fost mai jos, în timp ce în România prețul atinsese 2.529 RON (aprox. 512 EUR). 

Explorarea unor modalități de a reduce factura energetică capătă relevanță majoră. 

Între modalitățile încă relativ puțin cunoscute de a reduce factura energetică se află și pompele de căldură, care, deși denumite astfel, pot nu doar aduce, ci și prelua căldură, reușind astfel să răcorească vara și să încălzească iarna. 

Costul inițial mare al echipamentelor și nevoia de a realiza foraje pentru anumite specificații, împreună cu alte cerințe pentru instalare au limitat apetitul până în prezent, însă condițiile se schimbă. 

Politica europeană de susținere a investițiilor eficiente energetic este foarte prietenoasă cu pompele de căldură. 

În Italia, guvernul plătește efectiv cetățenii pentru a și le instala: rambursarea costului cu echipamentul este de 110%. 

Franța are un program care acoperă de la 2.000 la 4.000 de EUR pentru pompele de tip aer/apă și de la 4.000 până la 10.000 EUR pentru pompele sol/apă, în funcție de venituri. 

În România subvenția ajunge până la 8000 de lei (sol/apă și aer/apă).

SUA are, de asemenea, un program de susținere, deși suma de 300 dolari e considerată de unii legislatori prea mică, propunerile fiind de dublare la 600 de dolari. 

La nivel local și de state, se pot adăuga beneficii suplimentare. 

În termeni relativi, programele din Europa sunt, însă, mai generoase. 

Un studiu al Harvard și CLASP arată că, până în 2032, dacă cetățenii care instalează aparate de aer condiționat ar trece pe pompe de căldură, s-ar realiza economii de 27 mld. de dolari la factura de energie, și s-ar evita emiterea de 49 milioane de tone de CO2.

Producătorii de sisteme alternative de climatizare sunt numeroși, însă numai o parte dintre aceștia sunt listați pe burse. 

 În Europa sunt prezente companii uriașe care au și divizii de climatizare cu produse de tipul pompelor de căldură: Toshiba, Bosch, Viessmann, Vaillant.

Între firmele cu focus mai mare pe pompe de căldură se află NIBE Industrier din Suedia. 

Acțiunile NIBE, cu o capitalizare de piață de 197 mld. coroane suedeze (18,8 mld. EUR) au avut un an dificil, în scădere cu 25,7% de la 1 ianuarie până pe 28 iulie (ora 11.30). 

Corecțiile vin, însă, după un trend ascendent pronunțat, care triplase valoarea în doi ani, până la 1 ianuarie 2022. 

Compania a trebuit să marcheze o pierdere de 114 mil. SEK în urma închiderii operațiunilor din Rusia. 

Vânzările au crescut în trim I al anului cu 28,1% la 8,75 mld. coroane (SEK), cu un profit de 0,33 SEK pe acțiune față de 0.31 anterior. 

Datele pentru trimestrul al doilea sunt așteptate pe 18 august. 

Deși consumatorii sunt sensibili la scumpirea energiei, astfel încât cererea este în creștere, costurile cu materia primă, lipsa forței de muncă, a unor semiconductori și în general, așa cum e descrisă într-un comunicat al companiei suedeze, starea de „aproape haos” în aprovizionare fac dificilă estimarea rezultatelor financiare.

O altă companie din Suedia care produce, pe lângă alte produse, pompe de căldură, este Systemair

Având capitalizarea la 12,2 mld. SEK (1,17 mld. EUR), este mult mai mică decât NIBE, însă cu o evaluare mai bună din perspectiva profitului pe acțiune raportat la prețul acțiunii (PER): 23,02 vs 56.05 pentru NIBE. 

Dificultățile cu care se confruntă competitorul său mai mare sunt cel puțin la fel de presante și pentru Systemair.

În general, Systemair are avantajul unei agilități mai mari, dar dezavantajul unei vizibilități mai reduse pe piață.

În SUA, lista de producători este numeroasă. Aici se regăsesc firme cu produse foarte variate precum Johnson Controls, Eaton Corp, Ingersoll Rand sau Carrier, având capitalizări de 30 – 50 mld. dolari. 

Totuși, investitorii atenți mai ales la segmentul de pompe de căldură ar trebui să își îndrepte privirea spre firme relativ mai mici. 

AAON din SUA are o capitalizare de 3,06 mld. dolari și a pierdut 26,5% anul acesta. 

Cu un nivel al PER de 51,4, se află mai aproape de zona „înaltă” a evaluărilor, dar așteptările pentru profitul la trim. II, care va fi anunțat pe 8 august, sunt bune, 0,41 dolari/acțiune. 

Dacă ritmul de profit va fi menținut, indicii de evaluare, inclusiv PER-ul, se vor îmbunătăți considerabil. 

Thermon Group, listat la NYSE, are o capitalizare de 514 mil. dolari, și a coborât cu 11,7% anul acesta. 

Deși, privind în urmă, PER de 25,2 este la jumătate față de AAON, profitul așteptat a fi anunțat pe 3 august e de doar 0,11 dolari/acțiune, aprox. o treime din cel al trimestrului anterior.

 În Japonia, gigantul Daikin, cunoscut mai ales pentru sisteme „clasice” de climatizare, are o divizie de pompe de căldură. 

Cu o capitalizare de 6,82 trilioane de yeni (49,9 mld. dolari) la închiderea zilei de 27 iulie, firma este în altă „ligă” față de alți producători din lista noastră. 

Daikin a pierdut 11,6% anul acesta, și are un indicator PER de 31,4, produsele sale de climatizare fiind, însă, foarte diversificate. 

Totuși, segmentul de pompe de căldură al Daikin este în creșterea cea mai puternică. 

Compania estimează o creștere a pieței pentru toți producătorii: în 2030 în Europa vor fi instalate 4 milioane de pompe anual. 

Cu un ritm de creștere de 20%, ar însemna că 1 din 3 sisteme de încălzire vor fi de tipul pompelor de căldură. 

Investitorii pe termen lung vor lua, probabil, notă de trendul în derulare, fiind atenți, însă, și la riscurile induse de inflație și încetinire sau chiar recesiune pe termen scurt și mediu.

Schimbări majore la impozitarea în domeniul HoReCa și a microîntreprinderilor. Ce regim fiscal alegem?

_________________

Material de opinie de Camelia Malahov,
Director, și
Răzvan Urzică,
Senior Consultant,
Deloitte România (foto)

Regulile de impozitare aplicabile microîntreprinderilor și societăților din domeniul ospitalității (HoReCa) se schimbă din nou din 2023, astfel că dispare impozitul specific pe suprafața de servire, iar societățile vizate trebuie să analizeze în amănunt ce regim fiscal este mai favorabil: impozit pe profit sau impozit pe cifra de afaceri. 

Totodată, de anul viitor, regimul de impozitare pentru microîntreprinderi devine opțional și scade pragul de încadrare de la un milion de euro la 500.000 euro. Deși cota de impozitare devine unică (i.e. 1%), se restricționează accesul la acest regim de impozitare pentru societățile care realizează venituri din consultanță și/sau management în proporție mai mare de 20% din veniturile totale și se limitează la cel mult trei numărul de societăți care aplică acest regim și la care un acționar poate deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot. 

Impozitul specific dispare. Ce alternative au companiile din HoReCa?

În domeniul HoReCa, impozitul specific acestor activități, respectiv impozitul fix în funcție de suprafața de servire, este eliminat după cinci ani de la apariția sa, perioadă în care au fost multe incertitudini legate de modul de aplicare (de la delimitarea veniturilor și cheltuielilor pentru a stabili impozitul specific sau pe profit, la aplicarea facilității privind sponsorizările etc.).

Astfel, de la 1 ianuarie 2023, companiile din industria ospitalității vor putea opta pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor sau pentru aplicarea impozitului pe profit. Interesant este însă că, deși pentru toate celelalte categorii de contribuabili, regimul de microîntreprindere este plafonat la 500.000 de euro cifră de afaceri, pentru HoReCa această limită nu se aplică. Prin urmare, chiar dacă depășesc acest plafon, companiile din HoReCa pot opta pentru plata unui impozit de 1% din cifra de afaceri. Acest sistem, desigur, va avantaja companiile mari. 

Inițiatorii actului normativ susțin că măsura era necesară având în vedere că, „din analiza efectelor aplicării măsurii (n.r. impozitul specific), a rezultat faptul că aceasta nu a condus la atingerea obiectivului estimat, fiind aplicată pentru un număr redus de contribuabili”. Totodată, aceștia estimează că impactul acestor modificări va fi unul pozitiv, „dat fiind faptul că, prin aplicarea regimului privind impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aceștia beneficiază, astfel, de un sistem de impunere simplificat”.

Într-adevăr, contribuabilii din industria HoReCa ce vor alege acest mod de impozitare vor determina mult mai simplu impozitul datorat decât cei care aplică impozitul pe profit, fapt ce va simplifica și activitatea de control, dat fiind că autoritățile verifică mai ușor baza de impozitare în cazul microîntreprinderilor.

Pe de altă parte, înainte de alegerea regimului fiscal, trebuie efectuată o analiză care sa aibă în vedere toate aspectele relevante, cum ar fi existența pierderilor fiscale, impozitul cu reținere la sursă ce ar putea fi datorat, având în vedere neclaritățile legate de aplicarea Directivei privind Dobânzile și Redevențele și a Tratatelor de evitare a dublei impuneri sau aplicabilitatea regulilor privind prețurile de transfer. 

În concluzie, societățile care au fost supuse până acum acestor forme de taxare, respectiv impozitul pe venit (și acum nu mai îndeplinesc condițiile necesare) sau cel specific, trebuie să analizeze opțiunile pe care le au la dispoziție pentru a alege regimul cel mai favorabil pentru activitatea desfășurată.

7 din 10 români vor să plece în vacanță asigurați

0

 

62% dintre români intenționează să plece anul acesta în vacanță, iar 68% dintre aceștia au intenția de a încheia și o asigurare de călătorie, conform celei mai noi ediții a Barometrului UNSAR-IRES privind Percepția riscului și cultura asigurărilor din România. Interesul acestora este, în principal, de a fi asigurați pentru riscuri precum îmbolnăvire / accident produs în afara țării (19%), riscul de anulare a călătoriei (12%) și riscul de îmbolnăvire / accident pe teritoriul României (5%). 

Interesul arătat față de acoperirea acestor riscuri este confirmat și de nivelul despăgubirilor achitate de către companiile de asigurări Membre UNSAR. Astfel, anul trecut, nivelul despăgubirilor plătite a fost de peste 17,6 milioane lei (aproximativ 3,6 milioane euro), fără a lua în calcul și nivelul rezervelor de daună alocate în baza asigurărilor de călătorie, care pot fi semnificative ca valori, rezultă dintr-o analiză realizată la nivelul asociației.

Din totalul despăgubirilor, peste 90% (16,1 milioane lei) au reprezentat cheltuieli medicale de urgență pentru restabilirea stării de sănătate a asiguraților. În această categorie intră riscuri de bază precum consultații și tratamente medicale, intervenții chirurgicale în caz de urgență, spitalizare ca urmare a unei îmbolnăviri/accident, intervenții stomatologice, accidente ca urmare a practicării unor sporturi de sezon, infectare cu COVID-19, servicii de ambulanță, servicii de repatriere medicală (în cazul în care asiguratul nu poate beneficia de servicii medicale adecvate în zona în care se află) sau chiar repatriere în caz de deces etc. Diferența, de peste 1,5 milioane lei, a fost acordată pentru acoperirea unor riscuri precum anularea călătoriei din motive neimputabile persoanei asigurate (asigurarea storno, care poate acoperi contravaloarea pachetului turistic în cazul unor situații menționate în condițiile polițelor de asigurare, care pot conduce la imposibilitatea de a mai pleca în călătorie), pierdere / întârziere / furt bagaje, întreruperea / extinderea călătoriei, servicii de asistență rutieră, pierdere documente, răspundere civilă legală etc. 

„Aceste cifre ne arată importanța încheierii unei asigurări de călătorie, care poate oferi un sprijin important turiștilor în cazul apariției unor cheltuieli neplanificate. Aceste polițe pot fi încheiate indiferent dacă vorbim de călătorii în străinătate sau pe teritoriul României. Tot ceea ce avem de făcut este să ne informăm cu privire la cea mai bună soluție de asigurare, care să răspundă specificului călătoriei noastre”, a declarat Adrian MARIN, Președinte UNSAR.

Deși perioada pandemiei a produs anumite modificări în ceea ce privește interesul românilor pentru vacanțe, companiile de asigurări au adaptat polițele prin introducerea de noi acoperiri sau servicii. Un exemplu bun este extinderea acoperirilor și pentru vacanțele pe teritoriul României sau preluarea cheltuielilor generate ca urmare a infectării cu COVID-19.

Am reînceput să călătorim și este important să avem și o plasă de siguranță pentru o vacanță liniștită: asigurarea de călătorie. Recomandăm tuturor celor interesați să beneficieze de consultanța oferită de distribuitorii de asigurări pentru a lua cele mai bune decizii cu privire la alegerea unei polițe”, a declarat Alexandru CIUNCAN, Director General UNSAR.

Publicitatea va domina piața de media și divertisment de la nivel global în 2026, nu și în România

_________________

Doina Bîrsan,
partener PwC România

 

Publicitatea va domina piața de media și divertisment de la nivel global în 2026, urmând să ajungă la o valoare de un trilion de dolari, din care trei sferturi vor fi generate de reclamele online, pe fondul creșterii consumului de servicii digitale, de la cumpărături până la platformele de streaming și la programele de exerciții fizice. 

După un an 2020 în care companiile au frânat cheltuielile cu publicitatea din cauza incertitudinilor create de pandemia COVID-19, iar valoarea acestui sector a scăzut cu aproape 7% la nivel global, în 2021 a fost înregistrat un avans de peste 22%, potrivit raportului Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026 (GEMO) realizat de PwC. Industria de media și divertisment se prefigurează din ce în ce mai digitală, orientată către media care atrage tinerii și mai dependentă de publicitate în toate formele sale. În acest an publicitatea (32,2%) va depăși cheltuielile pentru accesul la internet (31,9%), iar până în 2026 va surclasa și cheltuielile consumatorilor, urmând să devină cel mai mare sector al industriei, cu o cotă de 35,1% din piață. 

Iar această evoluție va fi susținută de publicitatea online, care este înfloritoare, deși consumatorii instalează în mod obișnuit programe de blocare a reclamelor și pot ignora mesajele de marketing care le întrerup experiențele media. Totuși, numărul și tipurile de medii digitale se extind: site-uri web și platforme de social media, aplicații de comunicații și site-uri de comerț electronic, lumi de realitate virtuală și jocuri video. Și se dovedește că fiecare dintre aceste medii are ceva convingător de oferit agenților de publicitate, cu mult dincolo de spoturi de 30 de secunde și jingle-uri digitale. Cele mai mari site-uri de comerț electronic vând reclame de miliarde de dolari în raport cu rezultatele căutării efectuate pe site-urile lor, iar jocurile video au devenit un vehiculul de livrare pentru reclame adresate tinerilor. 

Pe parcursul perioadei de prognoză de cinci ani din cadrul raportului, veniturile globale din publicitatea pe internet vor crește cu o rată anuală compusă de 9,1% și vor ajunge la 723,6 miliarde de dolari în 2026, trei sferturi urmând să fie obținute din publicitatea pe mobil. Numai reclamele video pe mobil vor atinge 138,9 miliarde dolari în 2026. În schimb, publicitatea non digitală este de așteptat să scadă după 2025.

Toate acestea înseamnă o schimbare în ceea ce privește influența și puterea, de la cheltuielile de consum (cărți, abonamente la cablu, platforme streaming, presă etc.) și acces la internet (persoane care plătesc pentru acces online și date), la publicitate. 

În România, publicitatea va crește, dar nu va depăși consumul de internet și cheltuielile de consum

Și în România publicitatea (online, TV și Out-of-home) va crește în următorii ani, până la o valoare de 1,18 miliarde euro în 2026, de la 967 milioane euro anul acesta, dar nu va depăși consumul de internet (2 miliarde euro) și cheltuielile de consum (1,4 miliarde euro).

Evoluția va fi dictată tot de publicitatea pe internet care a depășit publicitatea tradițională pe TV pentru prima oară în 2019, anul trecut a atins pragul de 500 milioane euro (plus 35% față de 2020) și va crește constant, cu rate între 4-14%, până în 2026. În 2026, valoarea pieței de publicitate online din România este estimată la 712 milioane euro.

Deși va avea cea mai rapidă creștere, piața de publicitate pe internet din România rămâne una dintre cele mai mici din regiune. Spre exemplu, în 2026, piața de publicitate pe Internet din Cehia este estimată la 1,7 miliarde euro, iar cea din Polonia la 2,7 miliarde euro.


Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 16 segmente ale industriei de media și divertisment din 52 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt: cărți, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare și reviste, muzică, radio și podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradițională și consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video și sporturi electronice, realitate virtuală.

Digitalizarea ANAF – ce obligații au contribuabilii vizați de RO e-Transport?


de Victoria Dobre, Senior Manager,
și Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România  (foto)

Sistemul național care vizează monitorizarea transportului de mărfuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României, RO e-Transport, implementat de autorități în cadrul procesului de digitalizare a administrației fiscale, este în vigoare de la data de 1 iulie, iar contribuabilii vizați trebuie să se conformeze, chiar dacă procedura a fost finalizată cu întârziere, iar termenul de aplicare a amenzilor a fost amânat până la 1 octombrie 2022. Această nouă obligație se adaugă la celelalte două măsuri majore adoptate în cadrul aceluiași proces, cu termene de conformare în iulie 2022, respectiv SAF-T și RO e-Factura. Care sunt pașii necesari pentru o raportare corectă?

Sistemul SAF-T este în vigoare de la 1 ianuarie 2022 pentru marii contribuabili încadrați în această categorie de mai multă vreme, iar aceștia au avut o perioadă de grație de șase luni, astfel încât termenul de depunere a situațiilor lunare pentru perioada ianuarie – iunie este ultima săptămână din luna iulie. În plus, de la 1 iulie intră în acest sistem de raportare și contribuabilii mari care au fost incluși pe listă la finalul anului trecut. 

La aceeași dată a intrat în vigoare și Ro e-Factura, sistemul pentru raportarea, stocarea și descărcarea facturilor prin intermediul serverului ANAF. În prima tranșă de contribuabili vizați sunt incluși, pe de o parte, partenerii privați ai entităților publice și, pe de altă parte, cei care comercializează anumite bunuri considerate cu risc fiscal ridicat.

În cazul Ro e-Transport, obligativitatea declarării în noul sistemul a intervenit tot de la 1 iulie, iar clarificările Ministerului de Finanțe cu privire la modalitatea de aplicare a reglementării au fost publicate în luna iunie. 

Ca urmare a publicării procedurii de aplicare, societățile trebuie să analizeze în ce măsură transporturile programate să fie desfășurate intră sub sfera de aplicare a raportării. Ulterior, relația dintre contribuabilii obligați să raporteze și transportatori va trebui consolidată, având în vedere că declarantul va avea nevoie din start de toate datele, cum ar fi numărul de înmatriculare al vehiculului care realizează transportul și numai, pentru a le introduce în sistem. Mai mult, datele trebuie să rămână valabile pe toată durata transportului.  

Pașii pentru raportare

Primul pas constă în accesarea sistemului RO e-Transport din spațiul privat virtual (SPV) al contribuabilului și completarea, în secțiunile dedicate, a datelor referitoare la partenerii comerciali, mărfurile transportate, respectiv descrierea, caracteristicile, cantitățile și valoarea acestora, locurile de încărcare și descărcare sau detalii despre tipul de transport folosit.

Raportarea presupune transmiterea fișierului .xml, cu datele menționare, care, similar celorlalte raportări nou introduse, va fi supus unei serii de validări de către autoritatea fiscală. Ulterior verificărilor, sistemul fie va aplica semnătura electronică a Ministerului Finanțelor, care atestă primirea declarației, fie va considera că declarația nu se consideră transmisă în sistem, iar contribuabilul va primi un fișier de tip .xml ce conține erorile identificate.

În urma transmiterii și validării datelor, sistemul RO e-Transport atribuie automat un număr unic de identificare (UIT), utilizat ca referință în cadrul proceselor și operațiunilor specifice sistemului. Codul UIT se transmite către transportator pentru a fi aplicat pe documentația de transport. 

Totodată, este important de subliniat faptul că în RO e-Transport trebuie declarate inclusiv transporturile care conțin atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte tipuri de bunuri, iar sistemul va genera un singur cod UIT pentru întregul transport.

Decizia autorităților de a amâna aplicarea amenzilor pentru neconformare până la 1 octombrie 2022 oferă un răgaz binevenit pentru contribuabili, care au astfel un interval de trei luni în care își pot pune ordine în sistemele informatice interne, dar demersurile trebuie urgentate pentru a se asigura că la acea dată totul va funcționa corespunzător. În caz de neconformare, amenda este cuprinsă între 10.000 şi 50.000 lei, pentru persoane fizice, sau între 20.000 şi 100.000 lei, pentru persoane juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate). 

Așadar, scopul implementării sistemului RO e-Transport este unul benefic, pentru că asigură trasabilitatea bunurilor și, astfel, contribuie la reducerea evaziunii fiscale și implicit la creșterea gradului de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, dar întârzierea definitivării procedurilor necesare de către autoritățile fiscale a pus o presiune ridicată pe contribuabilii vizați, mare parte dintre aceștia fiind, în același timp, împovărați cu implementarea raportărilor SAF-T și RO e-Factura. 

În concluzie, este incontestabil faptul că toate aceste schimbări legislative creează un nivel ridicat de transparență între contribuabili și autoritățile fiscale, astfel că, pe termen lung, inspecțiile fiscale ar trebui să fie cu mult simplificate, în beneficiul ambelor părți. Pe de altă parte, însă, există și consecințe nefaste pe termen scurt, având în vedere dificultățile întâmpinate de contribuabili pentru o conformare corectă și completă, dar mai ales în timp util.

XTB: BigTech versus o posibilă recesiune – Efectele unei posibile crize economice globale asupra investițiilor în tehnologie

 

  • Reducerile costurilor și încetinirea locurilor de muncă au devenit noua normă în rândul companiilor Big Tech.
  • Sectorul în ansamblu se așteaptă la o încetinire puternică.
  • Printre factorii determinanți ai scăderilor se numără problemele continue cu lanțurile de aprovizionare și restricțiile continue de pe piața chineză.
  • Costurile uriașe ale cercetării și construirea de facilități în jurul tehnologiei științifico-fantastice, într-o perioadă de creștere a costurilor de capital, sunt în mod clar un factor de stres pentru investitori. 
  • „Deși acțiunile giganților tehnologici s-au aflat pe un trend descendent în acest an, este dificil să comparăm deprecierea de aproape 60% a Meta Platforms cu corecția de aproape 15% a Apple.”, se mai arată în analiza XTB Polonia.

Recesiunea, deși încă timidă, începe să bată din ce în ce mai tare la porțile Wall Street-ului. 

Mai multe companii de dezvoltare, cu profil înalt, încep să arate rezultate dezamăgitoare. 

În cazul Netflix, peste 1 milion de persoane din întreaga lume au încetat să-și plătească abonamentele în perioada aprilie – iunie. 

Acțiunile Snap au înregistrat o scădere devastatoare, de aproape 40%, după ce au publicat rezultate care „abia” au fost în conformitate cu așteptările. 

Ne pregătim pentru un „deja vu” în industria BigTech din SUA, așa cum o știm din boom-ul „sălbatic” al acțiunilor companiilor de jocuri? 

Sau există, totuși, o șansă ca firmele „blue chip” din BigTech, cu modele de afaceri consolidate de-a lungul a mai multor recesiuni, să poată rezista – cel puțin deocamdată – impactului deteriorării datelor economice? 

Vor adăuga combustibil rezultatele financiare ale companiilor emblematice din Silicon Valley, crescând temerile de recesiune, sau vor îmbunătăți starea de spirit de pe Wall Street, care s-a deteriorat de la începutul anului? 

Vom afla săptămâna aceasta, piețele așteptând cu nerăbdare rapoartele trimestriale ale giganților tehnologici Alphabet, Apple, Amazon, Microsoft și Meta Platforms. 

Investitorii sunt îngrijorați că recesiunea economică va afecta BigTech-ul, care a fost câștigătorul ultimului deceniu.

Meta Platforms (META.US) – rezultate 27.07 după închiderea sesiunii

Acțiunile Meta Platforms au scăzut cu peste 50% în acest an. 

Sentimentul investitorilor a avut de suferit în timpul sesiunii de vineri, pe fondul rezultatelor dezamăgitoare ale Snap Inc., care aruncă o umbră asupra modelului de afaceri „capricios” al companiei, bazat pe reclame. Modelul funcționează bine mai ales în perioadele de creștere economică. 

În timpul unei recesiuni, însă, când companiile reduc cheltuielile și consumul încetinește, poate deveni o adevărată problemă și poate reduce veniturile. 

Aceasta nu este singura problemă existentă pentru Meta Platforms. 

Compania este angajată în dezvoltarea tehnologică costisitoare a lumilor virtuale „Metaverse”, despre care CEO-ul Mark Zuckerberg a vorbit în repetate rânduri, semnalând transformarea printr-o schimbare de marketing a numelui. 

Meta Platforms investește miliarde de dolari în dezvoltarea tehnologiilor VR și AR și a platformei Oculus, pe care a achiziționat-o în 2014. 

Ambițiile companiei pot fi privite pozitiv de investitorii, care cred în potențialul Metaverse, dar costurile uriașe ale cercetării neprofitabile și construirea de facilități în jurul tehnologiei științifico-fantastice, într-o perioadă de creștere a costurilor de capital, sunt în mod clar un factor de stres pentru investitori. 

La fel este și dolarul foarte puternic, care probabil va afecta profitabilitatea. 

Pe termen scurt, Meta Platforms se confruntă cu provocări sub forma monetizării tendinței Metaverse pe care o construiește și construirea unui model de publicitate care ocolește restricțiile de confidențialitate ale iOS (Apple), care au răcit efectiv apetitul și previziunile privind veniturile. 

Între timp, analiștii au redus așteptările cu privire la rezultatele Meta Platforms, aproape acceptând dezamăgirea care va urma. 

Va repeta Meta scenariul Netflix și va depăși previziunile scăzute ale unui Wall Street panicat? 

Datorită popularității sale și a bazei mai largi de agenți de publicitate, compania poate „supraviețui” recesiunii mai bine decât Snap.

Analiștii se așteaptă la 30,7 miliarde de dolari în venituri și un EPS de 2,61 de dolari, obținute cu o scădere a costurilor la 87/92 de miliarde de dolari, față de previziunile anterioare de 90/95 de miliarde de dolari.

Amazon (AMZN.US) – rezultate 28.07 după închiderea sesiunii 

Amazon își va raporta joi rezultatele pentru Q2 2022, tot după închiderea sesiunii. 

După cum era așteptat deja pe piață, acestea pot fi la niveluri istoric de slabe. 

Compania este cunoscută pentru că a raportat o creștere minimă a veniturilor în fiecare trimestru de la intrarea pe bursă, care a avut loc în urmă cu 25 de ani. 

Creșterea veniturilor (linia de top) a fost sub 10% în doar trei din cele 101 trimestre până în prezent. 

Prima a fost când bula dot-com ,,s-a spart” în 2001. 

Următoarele două au fost Q4’21 și Q1’22. S-a spus că se poate înregistra „doar de maxim trei ori” un astfel de scenariu, dar există multe indicii că al doilea trimestru al anului ar putea fi cel mai slab de până acum. 

Analiștii și-au redus previziunile privind profitul și veniturile pentru acest trimestru și următorul, precum și pentru întregul an 2023. 

Amazon prognozase anterior venituri cuprinse între 116 și 121 miliarde dolari, ceea ce reprezenta o creștere între 3% și 7%. 

Această prognoză include un impact estimat de 2% al ratelor de schimb nefavoraile, o estimare care este aproape sigur prea scăzută, având în vedere aprecierea continuă a dolarului față de monedele europene și asiatice din ultimele luni. 

Consensul actual al pieței de valori prognozează venituri de 119,1 miliarde de dolari și EPS de 14 cenți. 

Pentru Q3 2022, consensul analiștilor prognozează venituri de 127 de miliarde de dolari și EPS de 33 de cenți.

Apple (AAPL.US) – rezultate 28.07 după închiderea sesiunii

Spectrul unei recesiuni globale a afectat recent starea de spirit a consiliilor de conducere ale companiilor din SUA, fapt ce semnalează din ce în ce mai mult nevoia de schimbări în cadrul afacerii. 

Acest lucru nu este diferit pentru Apple (AAPL.US), care săptămâna trecută a anunțat o încetinire a angajărilor și reduceri de buget în unele dintre diviziile sale.

Acoperirea mass-media a acestor anunțuri a căpătat și o viață proprie, deoarece compania a fost mult timp relativ imună la schimbările factorilor externi. 

Conform previziunilor analiștilor, rezultatele trimestriale vor arăta o scădere bruscă a vânzărilor și, astfel, un decalaj estimat de 8 miliarde de dolari în veniturile companiei. 

Factorii care creează o pierdere atât de puternică sunt problemele continue cu lanțurile de aprovizionare și restricțiile continue de pe piața chineză. 

Consensul indică venituri de 82 de miliarde de dolari și EPS de 1,16 dolari. 

Apple se așteaptă la marje brute cuprinse între 41,5% – 42,5%. 

Predicțiile băncilor importante variază foarte mult. 

Analiștii de la JP Morgan și UBS sunt relativ pozitivi în ceea ce privește rezultatele. 

Morgan Stanley, pe de altă parte, subliniază presiunile lanțurilor de aprovizionare, care ar putea avea un impact negativ asupra câștigurilor din acest trimestru.

Concluzii

Deși acțiunile giganților tehnologici s-au aflat pe un trend descendent în acest an, este dificil să comparăm deprecierea de aproape 60% a Meta Platforms cu corecția de aproape 15% a Apple. 

Prin urmare, trebuie menționat că rezultatele intermediare, așa cum a fost cazul în primul trimestru al acestui an, pot avea consecințe mixte. 

Reducerile costurilor și încetinirea locurilor de muncă au devenit noua normă în rândul companiilor Big Tech, ceea ce poate semnala că sectorul în ansamblu se așteaptă la o încetinire puternică. 

Rapoartele trimestriale vor arăta dacă firmele „blindate” pot încă transfera costurile în creștere către consumatori și se pot bucura de cererea în creștere pentru servicii. 

Totuși, merită remarcat faptul că Wall Street are așteptări exorbitante în ceea ce privește creșterea veniturilor majorității companiilor Big Tech, care s-ar putea dovedi a fi un test real pentru cea mai mare parte a economiei SUA. 

Rezultatele viitoare ar putea stabili direcția următoare a indicilor din SUA și oferă mai multă claritate cu privire la validitatea temerilor de recesiune. 

Cu toate acestea, se poate dovedi că, așa cum a fost cazul companiilor de jocuri de noroc, rezultatele în conformitate cu așteptările pieței sunt catalogate deja ca fiind „dezamăgitoare” pentru investitori.

 

Rezultatele Grupului TeraPlast evidențiază reziliența businessului: creștere cu +37% a cifrei de afaceri și exporturi cu 79% mai mari

0
  • Marja EBITDA consolidată a fost aproape de 10%, într-un climat economic plin de provocări
  • Divizia de Instalații, cea mai mare din cadrul Grupului, a avut o creștere a EBITDA cu 4% peste rezultatele record din semestrul 1/2021
  • Exporturile au crescut cu aproape 80% față de S1/2021 și reprezintă 17% din cifra de afaceri consolidată 
  • Țintele bugetate din acest an au fost revizuite pentru a reflecta deteriorarea evoluției macroeconomice. Noile estimări au în vedere o creștere cu 15% a cifrei de afaceri 2022/2021 (708 mil lei) și o EBITDA de 83 mil lei (+12%)   

 

Grupul TeraPlast  a avut o cifră de afaceri în creștere în semestrul 1 din 2022, dar într-un ritm inferior intervalelor precedente, ca efect al unui mediu economic radical modificat, ceea ce a afectat performanțele. Degradarea climatului, vizibilă încă de la începutul anului, s-a accentuat în trimestrul 2.  

Cifra de afaceri aferentă semestrului 1/2022 a crescut cu 37%, la 373,6 milioane de lei. EBITDA s-a situat la 35,7 milioane de lei, în scădere cu 16% față de aceeași perioadă a anului trecut.  Marja EBITDA s-a menținut la nivelurile țintite pentru liniile de business Instalații și Granule, însă marja la nivel de Grup a fost afectată de rezultatele TeraGlass și TeraBio Pack. Profitul net a cunoscut o contracție, până la 16,4 milioane de lei (S1/2021: 28,7 milioane lei), pe un puternic efect de bază și ca urmare a punerii în funcțiune a noilor investiții, care sunt încă în faza de „ramp up”.

O evoluție excelentă au cunoscut-o exporturile care, în primul semestru au atins nivelul de 63,8 milioane de lei, în creștere cu 79% comparativ cu S1 2021.

Avansul este dublu față de ținta de creștere cu 40% an/an propusă de Grup.  Ponderea exporturilor în totalul cifrei de afaceri a urcat de la 13% în S1/2021 la 17% în S1/2022. 

Chiar și într-un context complex, divizia de Instalații, cu cea mai mare pondere în rezultatul consolidat la nivel de grup, a avut o EBITDA în creștere și o cifră de afaceri solidă majorată cu 37% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut și a menținut o marjă EBITDA de două cifre: 12,4%. Un factor esențial care a determinat evoluția bună a fost utilizarea intensivă a materialului reciclat. Acesta reprezintă un avantaj competitiv în condițiile actuale de piață și contribuie semnificativ la gestionarea optimă a costurilor.  

 

Rezultate S1 2022          
mii lei          
  Total Grup Instalatii & Micronizat reciclat Granule, inclusiv reciclate Ferestre & usi Ambalaje flexibile
Cifra de afaceri 373.691 249.703 76.749 27.889 19.349
% vs S1 2021 37% 37% 19% 40% n/a
           
EBITDA 35.762 30.912 10.818 -530 -5.438
% vs S1 2021 -16% 4% -8% n/a n/a
Marja EBITDA 9,6% 12,4% 14,1% -1,9% -28,1%


Rezultatul consolidat la nivel de Grup a fost afectat de evoluții sub estimări ale diviziilor Ferestre&Uși și Ambalaje flexibile. Aceasta din urmă nu și-a atins pragul de rentabilitate din cauza procesului standard de pătrundere pe piață: clienții cer mostre pentru testare, iar între testare și comanda efectivă trece un interval de timp apreciabil, prelungit de contextul general de piață. Acest proces implică loturi mici, costuri suplimentare de producție și o perioadă mai lungă de optimizare a acestei linii de business. Însă aceasta este o piață cu un potențial ridicat, care va contribui la rezultatele viitoare. Un impuls pentru producția de ambalaje biodegradabile este așteptat în urma câștigării unor licitații cu mari lanțuri de magazine, care vor deveni efective în ultima parte a anului curent. 

EBITDA negativă a TeraGlass a provenit din actualizarea lentă a prețurilor în funcție de noile costuri. Situația s-a îmbunătățit semnificativ în iunie, când, în baza contractelor renegociate, care reflectă costurile actuale, divizia a avut o marjă EBITDA pozitivă, de 5,5%, care a ameliorat evoluția din lunile anterioare și în același timp imprimă un sens ascendent profitabilității în semestrul 2. 

În ansamblu, rezultatele Grupului TeraPlast au fost grevate de o evoluție sub așteptări a sectorului construcții din România. Acesta a crescut la nivel general doar cu 1,3% între ianuarie și mai 2022 comparativ cu primele 5 luni din 2021, dar segmentul lucrărilor inginerești (unde se regăsesc investițiile publice în infrastructură) a cunoscut o contracție de peste 10% în același interval. Sectorul s-a confruntat cu întârzieri mari, atât la lansarea unor noi licitații, cât și la indexarea contractelor vechi în funcție de noile costuri. Au apărut blocaje, iar activitatea pe șantiere a stagnat. 

Grupul a temporizat creșterea capacităților de producție în funcție de factorii care determină piața. În același timp investițiile programate, cum ar fi noua fabrică de folii stretch avansează, iar proiecte începute, ca unitatea de țevi pentru apă și gaz (cu diametre de până la 1200 mm), au devenit operaționale în trimestrul 2.  

 

Rezultatele Grupului au rămas într-un teritoriu care arată reziliența business-ului. Diviziile principale și cu tradiție în Grup au avut evoluții bune chiar dacă mediul economic a devenit incomparabil mai dificil față de anul trecut. 

Dificultățile pe segmentele noi, cauzate de perioade de maturizare a investițiilor noi mai lungi decât ne-am așteptat sau de unele întârzieri la renegocierea contractelor vor fi depășite. ” a afirmat Ioana Birta, directorul financiar TeraPlast Group. ”Rămânem la fel de determinați în creșterea profitabilității Grupului prin diverse măsuri și pârghii, în ciuda unor fenomene adverse, cum au fost cele de care ne-am lovit: materii prime scumpe sau blocaje în domeniul construcțiilor. Țintim în continuare creșteri cu două cifre, dar adaptate la noua realitate economică.”      

 

Revizuirea țintelor bugetate

Condițiile de piață, influențate major de factori externi cu implicații geopolitice, au dus la revizuirea negativă a majorității proiecțiilor din acest an de către autoritățile publice sau instituțiile internaționale. Evoluțiile recente obligă și Grupul TeraPlast la revizuirea țintelor bugetate pentru acest an, printr-o reașezare a așteptărilor care să reflecte contextul advers care s-a dezvoltat de la stabilirea inițială a obiectivelor. 

 

Buget revizuit 2022         
mii lei          
  Total Grup Instalatii & Reciclare Granule & Reciclare Ferestre & usi Ambalaje flexibile
Cifra de afaceri 708.361 455.987 148.010 62.224 42.140
% vs 2021 15% 12% 0% 43% 150%
EBITDA 83.281 66.694 20.343 1.467 -5.223
% vs 2021 12% 33% -24% 47% 40%
Marja EBITDA 11,8% 14,6% 13,7% 2,4% -12,4%

„Bugetul construit inițial a avut în vedere un scenariu macroeconomic mult mai favorabil, pe o altă traiectorie decât cea care s-a concretizat. Din păcate, încă nu avem pornite niciunele dintre programele de infrastructură anunțate (PNRR, Anghel Saligny). În plus, vedem întârzieri la implementare chiar și în proiectele de pe POIM, în special din cauza creșterii prețurilor materialelor de construcții, neajustate suficient” a declarat Vlad Neacșu, membru în Consiliul de Administrație. Comparativ cu țintele inițiale, datele revizuite sunt reduse cu 10% la nivelul cifrei de afaceri și cu 26% la nivel de EBITDA. 

Noua proiecție pentru 2022 are în vedere o creștere cu 15% a cifrei de afaceri, cu 12% a EBITDA comparativ cu 2021 și menținerea unei marje EBITDA pentru întreg Grupul de două cifre, respectiv 11,8%. Principalele surse de creștere rămân Instalațiile și Reciclarea, iar un efect pozitiv este așteptat dintr-o potențială redinamizare a lucrărilor de infrastructură în a doua parte a trimestrului 3. Pentru linia de Granule, Grupul își propune o EBITDA de de peste 20 milioane de lei și o marjă de 13,7%. Profitul net va fi similar celui de anul trecut, când Grupul a înregistrat un profit net din activitatea operațională de 42,3 milioane de lei.

 

Linia de business Instalații și Reciclare (TeraPlast și TeraPlast Recycling)

  • Cifră de afaceri în creștere cu 37% față de semestrul 1/2021 (249,7 milioane lei);
  •  EBITDA de 30,9 milioane lei în creștere față de aceeași perioadă a anului trecut;
  •  Business-ul de reciclare a avut marje duble comparativ cu anul trecut, ceea ce a ridicat performanța diviziei;
  •  Prețurile materiilor prime sunt în ușoară scădere, însă transferul lor în piață este de durată. 

Linia de business Granule (TeraPlast și TeraPlast Recycling)

  • Include Granulele rigide și plastifiate din PVC, granulele HFFR (fără halogen, rezistente la foc), dar și granulele reciclate;
  • Cea mai mare marjă EBITDA în cadrul Grupului: 14,1%, chiar dacă vânzările față de aceeași perioadă a anului precedent s-au redus ca volum;
  • Cifra de afaceri a crescut, în aceeași perioadă, cu 19%, iar EBITDA este ușor sub nivelul record din S1/2021 (10,8 mil lei față de 11,7 mil lei în S1/2021).

Linia de business Ferestre și uși (TeraGlass)

  • Cifră de afaceri în creștere  cu 40% (27,9 milioane de lei), dar cu un rezultat negativ la  EBITDA de -0,53 milioane de lei;
  • Marja de profitabilitate a fost afectată de renegocierea lentă a contractelor. Noile prețuri (renegociate în T1/2022) s-au resimțit din iunie, când profitul operațional a intrat în teritoriu pozitiv și va avea efect continuat asupra rezultatelor din semestrul 2;
  • Pentru această linie de business se estimează continuarea trendului pozitiv început în luna iunie, când marja EBITDA înregistrată a fost de 5,5%, și este așteptată, la finalul anului, o EBITDA cu 47% peste nivelul de anul trecut.

Linia de business Ambalaje flexibile (TeraBio Pack)

  •  Cifră de afaceri de 19,3 milioane de lei;
  •  Pierderi operaționale de 5,4 milioane de lei generate de un grad încă redus de încărcare a capacităților de producție, dar care urmează a se îmbunătăți în perioada următoare; 
  •  Obiectivul pentru semestrul 2 este atingerea pragului de rentabilitate odată cu creșterea prognozată a volumelor;
  •  Rezultatul acestei linii de business a fost principalul motiv al reducerii EBITDA consolidată în S1/2022, aspect care se va îmbunătăți, dar care necesită mai mult timp decât s-a estimat inițial pentru atingerea masei critice a vânzărilor.

Sondaj CEC Bank: 37% dintre români au mai puțini bani de vacanță decât anul trecut

0

Peste 37% dintre români și-au redus bugetele pentru vacanță anul acesta, în timp ce mai mult de un sfert nu vor pleca deloc în concediu și nu au alocat nici un ban în acest sens, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro.  

În ceea ce privește sumele alocate, circa 38,5% au bugetul pentru concedii sub 3 000 lei pentru întreaga familie, iar din aceștia, aproape 11% vor să plece în vacanță cu mai puțin de 1 000 de lei. 

Conform sondajului, circa 37,5% dintre români și-au redus bugetul pentru concedii în acest an, 27% dintre respondenți declară că sumele sunt similare cu anul trecut, în timp ce doar 20% au în vara aceasta mai mulți bani dedicați vacanțelor. Ponderea celor care sunt mai generoși cu bugetele de vacanță și alocă peste 3 000 de lei este de 35%, iar dintre aceștia 21,1% plănuiesc să cheltuiască până în 6 000 de lei în vacanță, 8,1% – între 6 000 și 10 000 de lei și doar 5,8% au un buget mai mare de 10 000 de lei pentru concediu. 

Dintre cei care au planuri să plece în vacanță, peste 49% aleg ca destinație România, cu o preferință mai ridicată pentru litoral (26,2%), iar circa 20% preferă destinațiile din străinătate. Diferența – de circa 25% dintre respondenți spun că își vor face concediul acasă.  

Concedii cu bani strânși din timp 

75,05% dintre respondenți declară că au strâns din timp banii pentru concediu (îl vor plăti din economii), 16,5% dintre ei folosesc tichetele de vacanță și primele de la angajator pentru plata unui sejur. La polul opus, 3,52% au în vedere creditele de la bănci pentru plata vacanței, iar 5% –  împrumuturile de la prieteni. 

Pentru a reduce costurile, 82,24% dintre respondenți își fac singuri rezervările și doar 17,76% apelează la o agenție de voiaj. 74,84% dintre respondenți își planifică vacanța din timp și doar 25,16% se bazează pe oferte de ultimă oră. 

Cash-ul rămâne de bază 

Circa 38% dintre respondenți se bazează pe cash în vacanțe – opțiune care a înregistrat cele mai multe răspunsuri, dar utilizarea cardurilor vine puternic din spate: 20,4% vor folosi atât numerar, cât și carduri și peste 18% se bazează exclusiv pe carduri de debit și credit. 

Sondajul privind planificarea vacanțelor a fost realizat online, de FinZoom, la cererea CEC Bank, în luna iunie, pe un eșantion de 1.390 de respondenți din toată țara. 

 

BestJobs: Peste 3.300 de anunțuri de recrutare în județul Mureș. 1 din 5 oferă posibilitatea de a lucra de acasă

0

Candidații din județul Mureș de pe platforma de recrutare online BestJobs au acum disponibile peste 3.300 de joburi la care pot să aplice, cu 42% mai multe decât în aceeași perioadă din 2021. Dintre acestea, 84% se adresează locuitorilor din Târgu Mureș. Nivelul activității pe piața de recrutare a crescut la nivel național, fără a mai fi influențat negativ de sezonul estival, ca în anii trecuți. 

În ceea ce privește numărul de joburi din județul Mureș, acesta s-a menținut constant de la începutul anului și până acum. Așa cum arată și raportul BestJobs privind tendințele în piața de recrutare din ultimele 6 luni, cele mai multe oportunități profesionale pentru mureșeni se pot regăsi în Vânzări, Financiar, Management, Tehnic și Inginerie. 

19% din totalul joburilor dedicate candidaților mureșeni pot fi realizate de la distanță, ele menționând „remote” în anunțul de angajare. Cele mai multe dintre ele sunt în Inginerie, IT, Management, Vânzări, Financiar/ Contabilitate.

Unde vor să lucreze mureșenii

Și candidații din județul Mureș au fost foarte activi în dorința de a obține un job nou. Numai în ultimele 30 de zile, s-au înregistrat peste 23.500 de aplicări, dintre care 82,5% în Târgu Mureș, 9% în Reghin și 8,5% în Sighișoara. Cele mai vânate poziții au fost: Asistent vânzări part-time, cu 1.460 de aplicări, Consultant vânzări, cu 1.318 de aplicări, Casieră/Casier, cu 1.100 de aplicări și Asistent vânzări full-time, cu 641 de aplicări. Astfel, Vânzările conduc topul celor mai dinamice domenii din zonă, urmat de Financiar și Management. La polul opus, sectorul public, Educația și Call-center-ul au atras cele mai puține aplicări. 

Candidații pot regăsi pe platformă și numeroase oportunități de reconversie profesională, cum ar fi cursurile de specializare ce pot fi făcute prin minister (ANOFM), cursuri online în IT, specializări și acreditări, cursuri de formare și calificare. 

Cel mai bine plătite poziții sunt în IT, Inginerie și Real-Estate

La nivelul județului Mureș, Ingineria ocupă un loc special atât când vine vorba de numărul de joburi active, cât și de salarii. Astfel, un Inginer mecanic sau electric poate câștiga similar cu un Programator PHP, adică un salariu lunar net cuprins între 1000 și 1.400 de euro. Salariile nete ale programatorilor pot crește și până la 2.000 de euro, pe lună, iar un agent imobilar poate atinge nivelul de 1.500 de euro. La nivel similar din punct de vedere al veniturilor se mai află și un Specialist Marketing cu un Agent de Vânzări, cu maximum 800 de euro pe lună.  

Ce companii recrutează în județul Mureș

Din topul celor mai mari companii care fac angajări în acest moment pe BestJobs fac parte Lidl, Lindab, Regina Maria, Allianz Țiriac și Infosys. Piața locală este și ea destul de ofertantă în Mureș, astfel că printre angajatorii care atrag cei mai mulți candidați se numără M&CO HR Service, o companie de recrutare și training care oferă servicii conexe, Moemax.ro, un magazin de accesorii și mobilă, OrtoProfi, producător și distribuitor de proteze, orteze, dispozitive de mers și îngrijire la domiciliu, SC PharmaFarm SA, o companie românească al cărei obiect de activitate îl reprezintă distribuția en-gross de produse farmaceutice și parafarmaceutice, dar și Warcon Innovation, care oferă soluții pentru construcții. 

Este timpul pentru cripto să recupereze terenul pierdut?

0

 

Cele mai importante criptoactive, cum ar fi bitcoin și ether, au început să recupereze terenul pierdut săptămâna trecută. Deși se află încă mult sub maximele istorice, criptoactivele par să intre într-un fel de perioadă de revenire.

Bitcoin a atins săptămâna trecută un maxim puțin sub 24.000 de dolari pe platforma eToro, nivel care nu a mai fost văzut de la începutul lunii iunie. Cu toate acestea, BTC s-a tranzacționat din nou pe scădere și se situează acum în jurul valorii de 22.000 de dolari. Cu toate acestea, dificultătile privind mineritul sunt mult mai scăzute în acest moment în rețea, ceea ce poate fi un semn încurajator pentru alți participanți, cum ar fi minerii mai mici. 

Între timp, Ether se mișcă la cele mai ridicate niveluri din ultima lună, după ce vineri a atins peste 1.600 de dolari pe eToro. ETH este de urmărit în acest moment, cererea fiind determinată mai degrabă de posibile tendințe seculare decât de cele ciclice. Toți ochii în spațiul cripto sunt ațintiți asupra actualizării „The Merge”, care se apropie pe zi ce trece și ar putea duce la o schimbare substanțială a economiei token-ului. 


Piața cripto va atinge un miliard de utilizatori până în 2030

Un raport al Boston Consulting Group (BCG) ilustrează de ce sectorul are încă mult potențial. În colaborare cu Bitget și Foresight Ventures, acesta analizează unde se află sectorul criptoactivelor în ceea ce privește inovația și potențialul. 

Prin comparație cu primele zile ale internetului, raportul arată cum criptoactivele nu sunt deloc în urma curbei de adoptare – într-adevăr, ceea ce raportul numește “Web 3.0” este mai avansat decât internetul din anii 1990. Raportul subliniază diferența de tendință între prețurile de pe piață și gradul de adoptare de către utilizatori. 

Deși încă nu s-a așezat bine praful asupra condițiilor dificile de tranzacționare pentru criptoactive din punct de vedere investițional din ultimele luni, devine din ce în ce mai clar că există multe similitudini cu bula Dotcom de la începutul anilor 2000. 

Tendința cheie în ceea ce privește investițiile a fost aceea de a elimina ideile proaste, iar nume precum Google și Amazon au supraviețuit pentru a deveni giganții internetului de astăzi. Este foarte probabil ca acele companii din spațiul cripto care continuă să prospere în ciuda adversităților de pe piață să devină, de asemenea, câștigătoarele viitorului.


Strategia Metaverse din Dubai oferă
o imagine asupra viitorului muncii

Dubaiul a lansat o așa-numită strategie pentru metavers pentru a-i valorifica potențialul și a fi în fruntea dezvoltării acestei tehnologii. Emiratul spune că intenționează să vizeze aproximativ 40.000 de locuri de muncă virtuale în următorii cinci ani, un plan ambițios pentru a încuraja talentele să lucreze din hub-ul său.

Metaversul a fost o tendință în creștere majoră care a apărut anul trecut pe scena cripto. La fel ca NFT-urile și sectorul cripto la scară mai largă, metaverse a suferit în ultimele câteva luni. Dar inițiative precum proiectul din Dubai arată că se menține o continuitate esențială a activității de bază. 

Token-uri precum MANA, RBLX și SAND se află în fruntea proiectelor metaverse bazate pe cripto, iar cele două inovații merg mână în mână. Este cu siguranță un spațiu care merită urmărit pentru inovații-cheie, în special cu prezența unor actori importanți precum Dubai, care încurajează piața.